Digitális kompakt magnókazetta



        A fejlődés felgyorsult (vagy, még inkább: a nagy  konkurens  cégek
    versenykényszere felerősödött), így most már egészen biztos, hogy  még
    az idén új digitális műsorforrásokkal gazdagodunk, amennyiben  a  Sony
    piacra hozza a CD miniatűr változatát, a Mini Disc-et, a Philips pedig
    a digitális kompaktkazettát, a DCC-t.
        Itt az ideje, hogy végre mi is behatóbban foglalkozzunk ezekkel  a
    új és érdekes médiumokkal (de  lásd  róluk  lapszemlénket  is).  Előző
    számunkban a  Mini  Disc-ről  írt,  most  pedig  a  DCC-t  mutatja  be
    "digitális szakértőnk", Dr. Takács Ferenc (Budapesti Műszaki  Egyetem,
    Híradástechnikai Tanszék).


                                      *

    

    1. Tokjából kihúzott DCC kazetta, felül- és alulnézetben



    A DCC rendszer

    Bevezető

        Előző cikkünkben bemutattuk a Sony cég Mini Disc-jét, és  utaltunk
    rá, hogy egyidejűleg egy  másik  új  típusú  hanghordozó  is  meg  fog
    jelenni a piacon,  a  Philips  mérnökei  által  kifejlesztett  Digital
    Compact Cassette. Mindkét rendszer bevezetése az  év  végére  várható.
    Azok számára, akik az előző cikket nem olvasták, megismételjük, hogy a
    zenei  kazetták  forgalma  a  technikailag  fejlettebb  társadalmakban
    észrevehetően  csökken.  Ezt  részben   az   egyéb   szórakoztatóipari
    lehetőségek  konkurenciája  okozza,  részben  pedig   a   felhasználók
    elégedetlenségének a következménye. A közvéleménykutatások  szerint  a
    jelenlegi, analóg zenei  kazettákkal  szemben  a  következő  kifogások
    merülnek fel: mérsékelt és változékony a hangminőség; gyenge a  magnók
    és a kazetták megbízhatósága; sokáig tart és körülményes megkeresni  a
    kiszemelt számot a szalagon. Az egyetlen szempont, amivel  a  vásárlók
    elégedettek: a hordozhatóság.
        Azt  is  megállapították,  hogy  miközben  a  CD  lemez   sikerrel
    szorította ki a  fekete  lemezt  a  használatból,  a  nála  lényegesen
    gyengébb hangminőségű műsoros kazettának a piaci pozícióit  egyáltalán
    nem tudta befolyásolni, ugyanis a  CD  lemez  nem  tudta  betölteni  a
    kazettás hordozható magnó (a walkman)  és  az  autómagnók  funkcióját.
    Következésképpen a digitális hangtechnika csak akkor tudja kiváltani a
    kazettás hangmagnókat, ha a fentemlített két területen is versenyképes
    megoldással jelentkezik. Az alapvető célok a  következők:  kis  méret;
    kényelmes kezelhetőség; a műsor  olcsó  sokszorosíthatósága;  nagyfokú
    rázástűrés; lehetőség a felvétel készítésére is.


    A DCC rendszer

        Ezt a rendkívül  komplex  feladatot  a  Philips  DCC  rendszerének
    jelhordozója  egyfajta  mágnesszalagos  kazettával  oldja  meg,  amely
    főméreteiben azonos a hagyományos kompakt  kazettával,  de  különleges
    megoldásokat tartalmaz, és precíziós  kivitelű.  A  szalag  szélessége
    3,78mm,  sebessége  4,76cm/s,  akárcsak  a  hagyományos  kazettáé.   A
    digitális jeleket 8 jel- és 1  segédkódcsíkra  írják  fel  (á  185µm),
    félszalag-szélességben.  Így   a   kazetta   krómdioxid   szalagja   a
    hagyományoshoz  hasonlóan  oda-vissza  2x45  (D90)  vagy  2x60  (D120)
    percnyi műsort hordoz.  Az  analóg  környezethez  a  kódolás,  illetve
    dekódolás négy fokozatú: 1. lineáris A/D átalakítás (32-44,1-48kHz, 16
    bit), 2. PASC (Precision Adaptive Sub-Band Coding)  információ  sűrítő
    kódolás, amely a 48kHz  mintavételi  frekvenciához  tartozó,  lineáris
    1,536Mbit/s  hangjelfolyamot  384kbit/s-ra  sűríti,  3.  CIRC   (Cross
    Interleave Reed-Solomon Code) kettős  szorzatkód  a  hibavédelemre  és
    végül 4. ETM (Eight to Ten Modulation) csatornakódolás.


    A DCC rendszer mechanikai felépítése

        Jóllehet  a  kazetta  főbb  méretei  megegyeznek   a   hagyományos
    kazettáéval, néhány különbség mégis van. A  legfeltűnőbb  az,  hogy  a
    mágnesszalag  védelme  érdekében  a  kazetta   szalagfelőli   oldalát,
    valamint a tekercselő nyílásokat egy fémablak zárja, s azt a  lejátszó
    készülék tolja félre a szalag indításakor. A szalag és fej közötti, jó
    kontaktus érdekében a szalag a szokásosnál nagyobb íven fekszik fel  a
    fejre (ALP: Azimuth Locking Pins), így  biztosabb  lesz  a  szalag-fej
    rendszer  mágneses  kapcsolata  (2.  ábra).  A  szalag  billegésmentes
    vezetését azzal biztosítja, hogy az egyik szalagvezető ferde felületű,
    vagyis mintegy rányomja  a  szalagot  az  annak  másik  szélét  vezető
    referenciafelületre (FATG: Fixed Azimuth Tape Guide).

    

    2.  A  mágnesfej rése előtt speciálisan kialakított vezetőfelületekkel
    szöghibamentesen  vezetik  a  szalagot. Ezáltal jó mágneses kontaktust
    érnek el. (Philips: DCC Fundamentals)


        A   szalagon   a   kétirányú   lejátszás   céljára   kilenc-kilenc
    mágnescsíkot  helyeznek  el.  Ezek  közül  nyolc  csík   a   digitális
    hangjeleket, egy csík pedig a kísérő segédjeleket tartalmazza.  A  fej
    alkalmas   a   digitális   felvétel   készítésére   és   lejátszására,
    egyszersmind képes lejátszani a  hagyományos,  analóg  kazettákat  is.
    Ezért a fejegység egyik  felében  (fél  szalagszélességben)  a  kilenc
    digitális csík kiszolgálására 9IRH-t (Integrated Recording Head), azaz
    integrált felvevő fejet és ugyancsak 9MRH-t (Magnetic Resistive Head),
    azaz magnetorezisztiv integrált lejátszófejet helyeztek el (3.  ábra).
    A felvevőfejek rése egyenként 185µm, a lejátszófejeké 70µm  széles.  A
    megfelelő  fejet  a  fejegység  forgatása  révén  hozzák   fedésbe   a
    csíkokkal. Ugyancsak a fejegység forgatásával  végzik  az  oldalcserét
    is, tehát oldalváltáskor nem kell a kazettát kivenni a készülékből.  A
    fejeknek a szalaggal érintkező felületét kopásálló réteggel vonták be,
    így hosszú élettartamot garantálhatnak.

    

    3.  A  kétszer  kilenc  mágnescsík  elhelyezkedése  a szalagon (a); az
    analóg  és  digitális  felvételek lejátszására egyaránt alkalmas fejek
    rései a forgatható fejegységben (b). (Philips: DCC Fundamentals)


    

    4.  A  vékonyréteg-eljárással készült fejegység szerkezete és méretei.
    (Philips: DCC Fundamentals)


        Mint a 4. ábrán látható, a felíró  fejek  gyakorlatilag  egymással
    érintkező kilenc csíkot írnak fel a szalagra. A lényegesen  keskenyebb
    lejátszó fejek a csíknak csak a középső részét tapogatják le.  Így  az
    esetleges vezetési bizonytalanságok ellenére is a lejátszó fej  mindig
    biztosan rajta marad a csíkon, a lejátszott jel  amplitúdója  állandó.
    Érdekesek  a  vékonyréteg  technológiával  gyártott  és   a   mágneses
    ellenállás elvén működő fejek is. Itt  a  feszültség  nem  a  vasmagon
    elhelyezett tekercsben indukálódik, mint  a  hagyományos  fejekben.  A
    szalag  mágneses  tere   a   magnetorezisztiv   (MR)   elem   villamos
    ellenállását változtatja meg, és ez az ellenállásváltozás az MR elemen
    átfolyó egyenáram hatására  feszültségingadozást  hoz  létre  az  elem
    kapcsain.
        Az üzembiztonság érdekében a  kazettába  a  videotechnika  számára
    kifejlesztett videokróm (vagy azzal egyenértékű kobalt-dotált vasoxid)
    szalagot töltik. Használaton  kívül  mindkét  tengelynél  rugós  fedél
    rögzíti a tekercsek magjait, és ezzel gyakorlatilag kizárják a  szalag
    kilazulását,  amely  (köznyelven  szólva)  salátázáshoz  vezethet.   A
    kazettának  csak  az   egyik   oldalán   van   (tekercselés   céljára)
    tengelynyílás, a másik oldali kazettafedél teljesen  sík,  és  majdnem
    teljes kazettaméretű címkét lehet elhelyezni rajta. Maga a kazettatest
    valamivel  laposabb  a   hagyományosnál,   és   az   anyaga   magasabb
    hőmérsékleten lágyul - ezt az tudja méltányolni, akinek az autó  hátsó
    ablakában felejtett kazettája már meggörbült  a  hőségtől.  A  kazetta
    hátulján három lyuk kódolja a betöltött  szalag  névleges  játékidejét
    (5.  ábra);  felvételi  üzemmódban  e  kód  alapján  számítja   ki   a
    maradékidőt a  vezérlő  rendszer.  A  véletlen  felvételt  a  kazettán
    elhelyezett   kapcsoló    állításával    lehet    megakadályozni.    A
    sokszorosított   kazettákra   nem   lehet   felvételt   készíteni.   A
    kazettadoboz egy darabból készül, a kazettát a rövidebb  oldala  felől
    lehet  becsúsztatni  (mint  ezt  nyitó  képünk  szemlélteti,  a   101.
    oldalon).

    

    5. A játékidő jelzése a kazettatesten elhelyezett lyukakkal. (Philips:
    DCC Fundamentals)

    6.  A  lebegőpontos  számábrázolás elve: a hallásküszöb alatti jeleket
    nem  kell  átvinni (a), közepes nagyságú jeleknél elegendő 3 helyérték
    (b),  nagyotb  amplitúdójú  jeleknél  4  helyértéket  kell  használni.
    (Philips: DCC Fundamentals)


    A kódolás

        Kis  szalagsebességgel,  keskeny  szalagra   még   az   előzőekben
    bemutatott fejlett technikával sem  lehetne  felírni  a  CD  lemezeken
    elhelyezett óriási (5Gbit) adatmennyiséget. Ezért  a  DCC  rendszer  a
    rögzítés során - szubjektív  akusztikai  elvek  figyelembevételével  -
    jelentős kódsűrítést hajt végre. Maga az alapelv hasonló a  Sony  Mini
    Disc kódsűrítéséhez, de kiviteli elvében és részleteiben is különbözik
    attól.
        A kódoló az  A/D  átalakító  után  32  darab  750Hz  sávszélességű
    digitális szűrőkészletet tartalmaz, és annak áteresztő sávjai  lefedik
    az egész hangfrekvenciás tartományt. A kódoló meghatározza  valamennyi
    szűrő kimenő jelének  az  elfedési  küszöbét  (a  többi  szűrő  kimenő
    jelére). Azokat a jeleket, amelyek a hallásküszöb alatt maradnak, vagy
    amelyeket elfed valamely másik kimenő  jel  (s  amelyek  ezért  úgysem
    hallhatók), kizárja az átvitelből.
        A kimenő jelek kódjait - szakkifejezéssel élve - skálázzák. Ez nem
    valami zenei művelet, hanem egy blokkszerkezetben végzett, úgynevezett
    lebegőpontos számábrázolás. Kis amplitúdójú jeleknél az eredeti  kódok
    16 bitjéből csak a néhány alsó helyérték van kihasználva,  a  magasabb
    helyértékek  számára  felesleges   helyet   biztosítani.   A   nagyobb
    amplitúdójú   jeleknél   viszont   az   alsó   helyértékeknek    nincs
    jelentőségük, mivel a 8., 10. bit utáni  helyértékek  által  leképzett
    finomságokat már nagyon csendes körülmények között  is  csak  jó  fülű
    személyek képesek észlelni. (Valójában bármely egészséges  fülű  egyén
    észleli őket. A PASC rendszer  észlelhetőségéről  lásd  a  776-ban.  A
    Szerk.) Egy autóban vagy zajos körülmények között mini  fejhallgatóval
    hallgatva ezeknek nincs jelentőségük. Ezért  minden  12-es  kódcsoport
    előtt  megadják  a  jel  nagyságrendjét  jelző  exponens  (más   nevén
    skálafaktor) értékét 6 bit hosszúságban,  majd  utána  a  jel  relatív
    változását leíró  mantisszát  a  dinamikai  viszonyokhoz  alkalmazkodó
    hosszúságban. A mantissza hossza a küszöb feletti  jelamplitúdótól,  a
    hullámforma   változási   sebességétől   és   a   rendelkezésre   álló
    adatkapacitástól függően 2-15 bit között változhat. Ez a  skálázás  is
    nagymértékben hozzájárul az információsűrítéshez  (6.  ábra).  A  PASC
    kódoló működési elvét nem csak egyszerűen az  elmélet  alapján,  hanem
    hosszú  ideig  végzett  szubjektív  meghallgatási  kísérletek   nyomán
    határozták meg. (Lásd előző megjegyzésünket. A Szerk.)
        Ily   módon   sikerült   a   CD   lemez   44100Hz-es   mintavételi
    frekvenciájából és  16  bites  felbontásából  adódó  kétcsatornás  jel
    másodpercenként összesen 1,4112Mbit-es információáramát 0,3528Mbit-re,
    tehát épp a negyedére csökkenteni. Ez 8 csíkra  szétosztva  csíkonként
    44,1kbit/sec  információsűrűséget  jelent,  aminek  a   rögzítése   az
    eredetileg 12-15kHz sávszélességű analóg kazettán még mindig technikai
    csúcsteljesítménynek  minősíthető.  A   hangjelet   tartalmazó   nyolc
    digitális  csíkon  a  kódok  a  szinkronjelet  követően   12288   bájt
    hosszúságú   keretben   vannak   elhelyezve.   Ebből   128   bájt    a
    rendszer-információkat    tartalmazza    (a    szövegformátumra,     a
    szalagtípusra, a műsor jogvédettségre utalnak), 8192 a  PASC  kódokat,
    3968 bájt a hibajavító kódokat teszi ki. A kereteket a  szalagon  üres
    szakaszok választják el egymástól. Tekercselési üzemmódban  ezeknek  a
    réseknek a leszámlálása segít a keresett hely gyors megtalálásában.  A
    CIRC hibajavító rendszer 1,45mm átmérőjű jelkiesést (ez mind  a  nyolc
    sávot  lefedheti),  vagy  egy  teljesen  hiányzó  csík  kódjait  képes
    hibátlanul helyreállítani  (7.  ábra).  A  nyolc  bites  szimbólumokra
    bontott kódokat az ETM (Eight to Ten Modulation)  kódolóval  olyan  10
    bites kódokká alakítják át, amelyek  spektruma  nem  tartalmaz  2000Hz
    alatti (egyenáramú) összetevőt. Így  biztosabban  lehet  lejátszani  a
    mágneses jelet.

    

    7.  A DCC-ben használt hibajavító kódolás biztosan kijavítja az összes
    hibát  a  nyolc csíkot lefedő körön belül, vagy reprodukálni tudja egy
    teljesen hiányzó csík kódjait. (Philips: DCC Fundamentals)


    Segédkódok, szöveges üzemmód

        A 9-ik mágnescsíkon a következő információkat helyezik el:

        * a zenei tételek kezdetének jelzése és sorszáma,
        *  az  időkód  (a  műsor  eltelt  és  hátralévő  játékideje,  üres
    szalagnál a szalag maradék műsorideje mintegy 50msec-onként),
        *  a  számok  kezdetének  jelzése  a  gyorskereséshez,  illetve  a
    szalagvég jelzése az automatikus szalagfordításhoz,
        * az SCMS  (Serial  Copy  Managment  System)  jelző  bitje,  ez  a
    jogvédett műsorok másolását korlátozza és végül
        * szöveges információk.

        Mindezeket az adatokat mindkét irányú gyorsfutásban  is  le  lehet
    olvasni.  A  felhasználó  számára  az  a   leglátványosabb,   hogy   e
    segédkódokban szöveges információt is elhelyezhetnek. A lejátszók mini
    képernyőjén  a  szöveges  információ  automatikusan   megjelenik,   de
    kivihető a  nagyobb  készülékek  távvezérlőjére,  sőt,  a  tv-készülék
    képernyőjére is. A szöveg  255  tételből  állhat,  és  a  következőket
    tartalmazhatja:

        * az album címe,
        * az albumon található számok címe,
        * a számok előadóinak neve,
        * a számok szövege, amely a zenei műsorral szinkronban jelenik meg
    (7 nyelv között lehet választani!).

        Többféle  betűtípus,   16   szín   alkalmazható,   továbbá   olyan
    effektusok, mint például  a  szöveg  görgetése  a  képernyőn.  Még  az
    egyszerűbb  grafikák  megjelenítésének  sincs   akadálya.   A   szöveg
    háromféleképpen formattálható: 1 sor 12 karakterrel; 2  sor  egyenként
    40 karakterrel; 21 sor egyenként 40 karakterrel. Az egy- vagy kétsoros
    képernyővel    rendelkező    készülékeken    a    magasabb    sorszámú
    szövegtételeket  görgetéssel  lehet  elolvasni.  A   DCC   képernyőjén
    megjeleníthető szövegképekre a 8. ábrán mutatunk példákat.

    

    

    8.  Példák  a  DCC képernyőjén megjeleníthető szövegképekre. (Philips:
    DCC Fundamentals)



    A DCC-készülék rendszertechnikai felépítése

    

    9.   A   DCC  készülék  rendszertechnikai  felépítése.  (Philips:  DCC
    Fundamentals)


        A készülék áramköri felépítésének elvét a 9.  ábrán  láthatjuk.  A
    berendezés  kétcsatornás  analóg  és  soros  digitális   be-   illetve
    kimenetekkel  rendelkezik.  Felvételkor  az  A/D  átalakító  (vagy   a
    digitális illesztő)  kimenőjele  a  32  tagú  szűrőkészlet  bemenetére
    kerül. Ezek kimenő jelét a sávszűrő  kódoló  dolgozza  fel  és  képezi
    belőle a rögzítendő jelet.  A  kódsűrített  jelet  a  CIRC  hibajavító
    kódoló kiegészíti a hibafelfedő és javító kódokkal, majd az ETM (Eight
    to Ten Modulation) kódolással teszik a lejátszást még üzembiztosabbá.
        Lejátszáskor ugyanez a folyamat játszódik le fordított sorrendben.
    Az összetartozó digitális kódolási, dekódolási funkciókat ugyanazok  a
    kódoló processzorok hajtják  végre,  pusztán  a  memóriájukban  tárolt
    programok közül kell kiválasztani a megfelelőt.
        A  műsor-sokszorosítás  az   analóg   kazettákéhoz   hasonló,   de
    természetesen  digitális  rendszerű  gyorsmásolóval  végzik.  A  zenei
    kazetta gyártásának  előkészítéséhez  mesterkazettát  kell  készíteni.
    Ennek folyamatát a 10. ábrán láthatjuk.

    

    10. Mesterkazetta készítése. DCC céljára (Philips: DCC Fundamentals)


        Feltételezzük, hogy a  forrásműsor  a  stúdiókban  legelterjedtebb
    Sony PCM1630 rendszer U-matic  kazettáján  érkezik  (de  persze  annak
    sincs elvi akadálya, hogy  DAT  kazettáról  dolgozzunk).  A  digitális
    műsort tartalmazó  U-matic  kazettát  egy  videómagnón  (pl.  DMR4000)
    lejátszva  a  PCM1630  processzor  előállítja  a  44100Hz  mintavételi
    frekvenciájú, 16 bites jelfolyamot, amelyet  egy  professzionális  DCC
    rögzítőre  kapcsolnak.  A  szöveges   információt   egy   számítógépes
    szövegszerkesztővel  állítják  össze,  és   vagy   közvetlenül,   vagy
    mágneslemez  közvetítésével  viszik  be  a  rögzítőhöz  kapcsolt   DCC
    processzorba. A processzor a rögzítővel együttműködve elkészíti a  DCC
    mesterkazettát,  amelyen  a  zenei  műsor  a  hibajavító  kódokkal  és
    keretszinkron jelekkel a nyolc digitális csíkon, a szöveg és az  egyéb
    kísérő   információk   (keretszámlálók,   időkódok)    a    kilencedik
    (segéd)csíkon helyezkednek el.
        E műveletet a műsor második oldalával is el kell végezni, és a két
    műsort helyileg illeszteni kell egymáshoz. Előnyösebb, ha az A oldal a
    hosszabb és ennek a végéhez közvetlenül illeszkedik a B  oldal  eleje.
    Ellenkező esetben az A oldal végén  elhelyezett  gyors  előtekercselés
    parancsot kell iktatni a gyors, automatikus oldalváltás elé. Mint  ezt
    az előzőekben már jeleztük, az oldalváltást a  szalag  mozgásirányának
    megváltoztatásával és a fej 180 fokos elfordításával érik el.
        A kész mesterkazettát a hibaarány ellenőrzése céljából lejátsszák,
    erről a számítógép képernyőjén statisztika készül, s  azt  jegyzőkönyv
    formájában ki is lehet nyomtatni. Gyártásra csak azt a  mesterkazettát
    fogadják  el,  amelynek  hibaaránya  jóval   a   hibajavító   rendszer
    teljesítőképessége alatt marad, így lejátszáskor  biztosan  hibamentes
    jelre számíthatunk.

    

    11. A DCC gyorsmásoló rendszer: a félvezetőtárolós lejátszó (balra) és
    a gyorsmásolók (jobbra).


        A gyorsmásoló rendszert a 11. ábrán mutatjuk be. A  műsort  a  DDC
    mesterkazettáról  egy  mesterberendezés  félvezető  tárolójának  (STM:
    Solid State  Masters)  memóriájába  töltik  be.  A  betöltés  során  a
    mesterkazettán előforduló hibákat a hibajavító rendszer kijavítja, így
    a központi memóriába  felújított,  hibamentes  műsor  kerül,  amelynek
    jelfolyama   tökéletesen   megegyezik    a    másolatokra    felírandó
    jelfolyammal. A további fokozatokba  már  semmiféle  kódolási  eljárás
    nincs  beépítve.  Maga  a  másolás  64-szeres  sebességgel   történik,
    egyszerre a két oldalon és  mind  a  18  csíkon.  Így  minden  másolón
    percenként legalább  egy  műsor  készül.  Egy  mesterlejátszóhoz  6-12
    másolót   kapcsolnak.   Az   analóg   gyorsmásolókhoz   hasonlóan    a
    gyorsmásolókra 2500-5000 méteres hosszúságú tekercseket  tesznek  fel,
    így a másolás folyamatosan, megállás nélkül  folyik.  (Lásd  "Kígyó  a
    tepsiben" Hifi Magazin 1989/3. A Szerk.) Egy tekercsre 2550  másolatot
    lehet felírni megállás nélkül. A központi  memória  mérete  megengedi,
    hogy mialatt a gyorsmásolás folyik, már betölthető legyen a  következő
    műsor.
        A további gyártási folyamat megegyezik  az  analóg  zenei  kazetta
    gyártásával. A szalagra  felírt  vágójelek  alapján  a  sok  felvételt
    tartalmazó  szalagot  műsoronként  szétvágják  és  kazettába   töltik,
    címkézik, dobozolják, tízesével vagy húszasával csomagolják, s mindezt
    automatákkal, közvetlen emberi beavatkozás nélkül.


    Következtetések

        A Philips szerint a DCC rendszer előnyei: a kazetta a  hagyományos
    kazettához hasonló; a készülék felismeri a  normál  analógkazettát  és
    azt is lejátssza; az  állófejes  rendszer  egyszerű  futómű-mechanikát
    igényel;  egyszerű  a  műsorsokszorosítás  64-szeres  sebességgel;   a
    segédkódokkal kényelmesen ki lehet  keresni  a  számokat;  a  címek  a
    megjelenítőn szövegesen is  kiírhatók;  a  hangminőség  megközelíti  a
    digitális hangminőséget.
        Ismét hangsúlyozzuk, hogy ez a rendszer nem a  CD  Lemezek,  hanem
    mozgó készülékekhez (a hordozható és  az  autómagnó)  vásárolt  analóg
    zenei kazetták  versenytársa,  felváltója  kíván  lenni.  Van  azonban
    néhány hátránya vagy legalább kötöttsége is.  Másolatot  csak  a  PASC
    dekódolás utáni jelről lehet készíteni, ami azért hátrányos,  mert  az
    eddigi tapasztalatok  szerint  a  zenei  műsor  minősége  az  ismételt
    kódolás/dekódolás következtében rohamosan romlik, akár élvezhetetlenné
    is válhat. Egyébként is: az SCMS (Serial Copy Managment System)  jelzi
    a másolaton a másolás tényét,  és  a  rendszer  a  másolatról  további
    másolatot már nem enged készíteni. Az SCMS  rendszer  megkerülésére  a
    magasan integrált és igen bonyolult kódoló miatt aligha van esély.

                                      *

        Befejezésül tekintsük át a hanghordozók körül kialakuló helyzetet.
        A Mini Disc, a DCC és a bitsűrített,  új  műsorsugárzó  rendszerek
    mellett a "hagyományos" CD lemez minősége is fejlődik. A Sony  a  Mini
    Disc-kel  szinte  egyidőben  hozza  forgalomba   a   Superbit   Maping
    Systemjét. E rendszerben, szakítva a hagyományokkal,  a  K1183  típusú
    szalagos  rögzítő   berendezés   44100   vagy   48000kHz   mintavételi
    frekvenciájú, de már 20  bit  felbontású  jelet  rögzít  (a  kimenetén
    azonban  képes  zajformált   16   bites   kódok   kiadására   is).   A
    jelformálásban a fül szubjektív érzékenységét  is  figyelembe  veszik,
    ugyanis   a    hallásküszöb    frekvenciamenetének    megfelelően    a
    zajspektrumban a 3-5kHz közötti sávban egy minimumot hoznak  létre.  A
    Sony szakértői szerint a fenti rögzítőről a  K12031USBM  processzorral
    készített, ún. Super  CD  lemezek  hangzása  egyenértékű  a  20  bites
    forrásanyagéval. A 20 bites rögzítő  és  a  Super  CD  jelfeldolgozási
    eljárásaiban igen nagy szerepe  van  a  néhány  évvel  ezelőtt  már  e
    hasábokon  is  tárgyalt  túlmintavételezési  és  zajspektrum-formálási
    eljárásoknak.
        Megemlítjük, hogy ez évben egyre több rögzítésre képes,  ún.  CD-R
    (CD Recordable) készülék is piacra  került.  Úgy  tűnik,  a  digitális
    hangátvitelben  egy  újabb  korszak  kezdődik.  Megérettek   annak   a
    feltételei, hogy a digitális hangtechnikában  is  differenciálódjék  a
    professzionális és a közszükségleti minőség - ugyanúgy, mint  korábban
    az analóg technikában. Tehát:
        1. A túlmintavételező és  zajspektrum-alakító  eljárások  lehetővé
    teszik   egy   legalább   20   bites    felbontású,    professzionális
    stúdiórendszer felépítését.
        2. A CD  lemez  a  névleg  16  bites  felbontással,  de  a  modern
    jelfeldolgozási    eljárásokkal    feljavított,     félprofesszionális
    minőségben kielégíti az igényes vásárlókat (műsoros  lemezekkel,  sőt,
    felvételkészítéssel is).
        3.  A  kódsűrített  műsorsugárzó  és  hanghordozó  rendszerek  egy
    árnyalattal mérsékeltebb, de a  konzum  analóg  technikáénál  magasabb
    minőséggel, kényelmesebben és megbízhatóbban elégítik ki a "mobil"  és
    a háttérzene - újra hangsúlyozzuk - közszükségleti igényeit.