Forma 1-es futam



    A HARMADÉV NYUSZIJA:
    ACCUPHASE DP-70V CD-JÁTSZÓ


        Pontosan egy évvel ezelőtt két méregdrága, egyenként  negyedmillió
    forintos CD-játszót láttunk vendégül, a Micromega Duo-t és a  Meridian
    200/203-ast (ld.  HFM  1991/3).  A  teszt  nyomán  arra  a  nem  éppen
    váratlan, de mindenképpen  sajnálatos  felismerésre  kellett  jutnunk,
    hogy ezek a  gépek  bizony  sokkal  szebben  muzsikálnak  az  olcsóbb,
    közhasznú készülékeknél. A CD-technikának tehát,  mely  annakidején  a
    büszke Perfection for Ever jelmondattal  startolt,  vagyis  már  eleve
    tökéletesnek hirdette magát (mindörökké, ámen), még  jócskán  maradtak
    tartalékai.
        No  de  meddig  mehet  ez   tovább?   Mert   ma   már   nem   csak
    negyedmillióért, de fél-, egy- vagy akár másfél  millió  forintért  is
    árulnak  ezüstlemezjátszót.  Vajon  azok   "még   perfektebbek"?   Ezt
    mindenképpen  jó  volna  tudni,  nem  mintha  ezek  a  luxuskészülékek
    különösen  nagy  keresletre  számíthatnának,  de  legalább  tisztábban
    fogunk látni  (hallani).  Másrészt,  az  autós  szaklapok  olvasói  is
    szívesen fogadnak a Ladák és  Volkswagenek  után  egy-egy  Ferrariról,
    Lamborghiniről szóló tudósítást...  avagy  mondjunk  inkább  McLarent?
    Hiszen a Forma-1-es  futamok  ma  népszerűbbek  mint  valaha.  És  mit
    szólnátok  egy  Williams  futóműhöz,  Renault   konverterrel   (akarom
    mondani, motorral)?
        Mostani, egyben legutolsó sztárfotónkon  olyan  csodagép  látható,
    amelyet nemrég agyba-főbe  dicsért  és  minden  tekintetben  etalonnak
    kiáltott ki a klasszikus brit magazin, a Hi-Fi News &  Record  Review.
    Ez a gép a  japán  (de  nem  "kommersz",  hanem  "specialista"  japán)
    Accuphase cég legdrágább CD-játszója. Ára, forintban, félmillió fölött
    van. Mi több, ellentétben  a  múltkori  Meridiannal  és  Micromegával,
    melyek kétdobozos masinák voltak, ez  az  Accuphase  egyetlen  dobozba
    koncentrálja a futóművet, a DAC-ot és a félmilliót. Ez  már  azért  is
    érdekes, mert eddigi (csekély)  tapasztalatunk  szerint  a  klasszikus
    Szétépítési Elv a  CD-játszók  szektorában  is  épp  olyan  hatékonyan
    működik, mint a hifi bármely más területén. A specialista cégek  tehát
    szeretik  kiszedni  a  futóműből  az  átalakítót,  az  átalakítóból  a
    tápegységet, s ezzel máris háromra  emelhetik  a  dobozok  számát.  Ha
    nagyon muszáj, további boncolási manőverekhez is meg lehet  találni  a
    kellő műszaki érveket.
        Mindazonáltal,  az  Accuphase  egydobozos  CD-játszó.  Persze,   a
    (jókora) doboz hátoldalán nemcsak digitális  kimenetet,  de  digitális
    bemenetet is találunk. Magyarán: a DP-70V főegységeit  külön-külön  is
    használhatjuk,  nyugodtan  kombinálhatjuk  őket  idegen  futóművekkel,
    illetve konverterekkel. Habár mi a magunk részéről  ennek  nem  látjuk
    sok értelmét (nem is fogjuk kipróbálni  őket  külön-külön).  De  ha  a
    szerencsés tulajdonos a CD-a  kívül  történetesen  R-DAT-ot  vagy  más
    digitális jelforrást is használ, akkor azoknak a minőségét esetleg fel
    tudja  javítani  egy  jobb  D/A  átalakítóval  (tehát   az   Accuphase
    konverterével). Ismeretes, hogy a digitális hangtechnikai gyakorlatban
    háromféle mintavételi  frekvenciát  alkalmaznak  (32-44,1-48  kHz).  A
    DP-70V konvertere bármelyiket fogadni tudja. Ez a  készülék  egyébként
    nem egybites. Hagyományos technikával, 20 bites rendszerben,  8-szoros
    túlmintavételezéssel dolgozik, diszkréten megépített D/A konverterrel,
    digitális  szűrővel,  3  pólusú  Butterworth   aktív   hangfrekvenciás
    szűrővel. Kimenetei a szokásos aszimmetrikus jelen kívül  szimmetrikus
    jelet  is  szolgáltatnak  (erre  a  professzionális  technikában   van
    szükség). A DP-70V természetesen egyébként  is  mindent  tud,  amit  a
    jelenlegi digitális technikától csak elvárhatunk.  Ezzel  azonban  nem
    mondunk sokat, hiszen a tized- vagy huszadárú  készülékek  is  csaknem
    ennyi, ugyanennyi, néha még többféle szolgáltatást is nyújtanak.


    KEZELÉSE, SZOLGÁLTATÁSAI

        Az Accuphase DP-70V szép  masina,  nagyon  szép.  Szépsége  nem  a
    csillogás-villogásában, hanem az eleganciájában rejlik. Emberközpontú,
    felhasználóbarát szerkezet. (Ezt a tulajdonságot az ipari  szakemberek
    ergonómiának  nevezik.)  A  legtöbb  cég  időről-időre   megújítja   a
    "dizájn"-t,  de  az   Accuphase   következetesen   megmarad   a   régi
    formaterveknél. Aranyos-pezsgőszínű előlapján első pillantásra  szinte
    nem is találunk más kezelőszervet, csak a  hálózati  kapcsoló,  meg  a
    korongtartó fiók nyitó/zárógombja ötlik szembe és a négy  legfontosabb
    - és kellően nagyra méretezett -  üzemmódváltó:  Play,  pillanat-állj,
    léptetőgombok előre és hátra. Ennyi  és  nem  több.  De  ez  általában
    elegendő is.
        Ha mégsem volna elég, csak le kell csapni az előlap  alsó  részét,
    és akkor alatta egy egész  sereg  pici  gombot  találunk,  csoportokba
    tagolva. Az első öt gomb a bemeneti szelektor: OPTO 1 és 2, COAX 1  és
    2,  CD.  Az  utóbbi  értelemszerűen  a  saját,  beépített   futóművére
    vonatkozik, a többi pedig az optikai, illetve  koaxiális  bemenetekre,
    amelyek más CD-futóművek,  DAT-ok,  BS-ek  (azaz  Satellit  Broadcast)
    jelét fogadják. A következő  két  nyomógombbal  a  kijelző  üzemmódját
    váltja. A kijelző alaphelyzetben a leglényegesebb információkat  közli
    szolid kék és piros feliratokkal: az aktuális üzemmódokat,  a  lemezen
    lévő műsorrészek számát, az éppen lejátszott  rész  sorszámait  és  az
    eltelt időt percben-másodpercben.  Ez  utóbbit  válthatjuk  át  a  még
    hátralévő  időre,  illetve  megkérhetjük  a  gépet,  hogy  a   nagyobb
    müsorrészek helyett a rész-műsorszámokat (index) mutassa.
        Egy 3 gombból álló  együttessel  a  különféle  ismétléseket  lehet
    beállítani.  Választhatjuk   a   teljes   korong   műsorát,   egyetlen
    műsorrészt, illetve egy  tetszőlegesen  meghatározott  részletet  (A-B
    Repeat).
        Két gombpár a szokásos indexkereső, illetve a gyorskereső funkciót
    látja el. A magányos  Standby  gombbal  (lejátszás  vagy  pillanatállj
    üzemmódban) készenléti helyzetbe kapcsolhatjuk a készüléket.
        Az utolsó két gomb a hangfrekvenciás kimenetet, vagyis a  hangerőt
    szabályozza. A DP-V70 tehát  közvetlenül,  előerősítő  nélkül  is  meg
    tudja hajtani a teljesítményerősítőt, és ezzel  számottevő  költségtől
    kíméli  meg   a   gazdáját.   (Feltéve,   hogy   lemondunk   a   többi
    műsorforrásról.  S  feltéve,  továbbá,  hogy  a  belső  szintszabályzó
    elektronika minden tekintetben felér a klasszis előerősítőkkel  -  ami
    távolról  sem  biztos.)  A  szabályzás  tartománya  0-tól   (maximális
    hangerő) mínusz 40dB-ig terjed, 1 decibeles lépésekben.
        A hátoldalon RCA  (harang)  csatlakozók  a  koaxiális,  szabványos
    csatlakozók az optikai bemenetek számára. Két  digitális  kimenet:  az
    egyik RCA, a másik optikai. Ezenkívül csatornánként  1-1  Canon-típusú
    csatlakozó képezi a profik által megkövetelt  szimmetrikus  kimenetet.
    És végül két pár szokványos  (aszimmetrikus)  hangfrekvenciás  kimenet
    RCA-csatlakozóval. Hasonló esetben ezeket úgy szokták kiképezni,  hogy
    az egyiknek a szintje szabályzatian  (fix),  a  másikét  a  gép  belső
    szintszabályzója módosítja. Itt azonban egyik kimenet sem fix, mind  a
    kettő szabályzott.
        Az infravörös távvezérlő az összes funkciót működtetni  tudja,  és
    még számgombok is vannak rajta max.  20  műsorrész  programozására.  A
    kijelző természetesen ezt a funkciót is indikálja, akárcsak  (hogy  el
    ne feledjük) az aktuális bemenetet, a külső jelforrásból származó  jel
    mintavételi frekvenciáját, valamint a mindenkori kimeneti jelszintet 0
    és mínusz 40dB között.


    FELÉPÍTÉSE

        Ehhez a készülékhez kifogástalan, elegáns kivitelű  szervizkönyvet
    is kaptunk - kellemes meglepetés ama specialisták ismeretében, akik  a
    vagyont  érő  masinákhoz  csak  kézzel  készített,  millió  javítástól
    tarkított rajzot (nem szervizkönyvet!) adnak  (ha  adnak  egyáltalán).
    Érdekes, az Accuphase nem érvel  azzal,  hogy  hát  az  ennyire  drága
    készülékből  túl  keveset  lehet  eladni,   minek   nyomtasson   hozzá
    szervizkönvvet... Hogy miért hangsúlyozzuk  ezt?  Azért,  mert  ez  az
    attitűd egy filozófiát tükröz, azt, hogy a készüléket nem elég eladni,
    hanem  felelősséggel  is  tartozunk  utána!  A  mai,   szuperbonyolult
    gépeket, ha elromlanak, szervizkönyv nélkül megjavítani -  reménytelen
    vállalkozás!
        Ennyit elöljáróban.
        A  DP-V70  természetesen  igen  bonyolult  felépítésű,   meg   sem
    kíséreljük ismertetni a részletes felépítését. Összesen 74 darab  IC-t
    és 32 tranzisztort tartalmaz.
        A kiolvasófej  fotodiódáinak  jelét  közvetlenül  a  kiolvasófejbe
    épített  nagyfrekvenciás  erősítő  fogadja.   A   jel   útja   ezután:
    rádiófrekvenciás  jelfeldolgozó  IC  (CXA  1372Q)  *  EFM  dekóder  és
    hibajavító fokozat (típusjele:  CXD  1076P)  *  elektronikus  bemeneti
    választókapcsoló IC (ide futnak he a külső  digitális  források  jelei
    is) * illesztő fokozat * digitális  szűrőegység  *  a  D/A  átalakítók
    előtt  csatornánként  egy-egy  meghajtó  egység.  Hogy  a   galvanikus
    összeköttetést megszüntessék az előző fokozatokkal, a jelet igen  nagy
    gyorsaságú (40Mbit/s) optocsatolóra küldik (csatornánként 4 darab), és
    ez vezérli majd az igen nagy pontosságú 20 bites D/A konvertereket.  A
    kimeneten kapott analóg jel 3 pólusú  aktív  aluláteresztő  szűrőn  át
    kerül a meghajtó erősítőre, majd a kimenetre.
        Még néhány érdekesség. A bemeneti  szelektorral  kiválasztott  jel
    mintavételi frekvenciáját egy külön áramkör  figyeli,  hogy  mindig  a
    megfelelő   frekvenciájú   kristályvezérelt   oszcillátort    léptesse
    működésbe. A hálózati tápegységnek két transzformátora  van,  egyik  a
    digitális, másik az  analóg  áramköröket  látja  el  tápfeszültséggel.
    Megemlítjük, hogy mindkét D/A  konvertert  (akárcsak  a  kijelzőt  is)
    önálló  egyenirányító,  önálló   stabilizátorok   szolgálják   ki.   E
    főegységeket egyéb tekintetben is úgy alakították ki,  hogy  semmiképp
    ne tudjanak egymásra. A készülék vezérlését  egyetlen  mikroprocesszor
    végzi,  hozzá  csatlakoznak  a  kezelőszervek  kapcsolói,  illetve   a
    távvezérlő érzékelője.
        A futómű alumínium-öntvényből készült, rezgésmentes, robusztus, és
    rugalmasan van felfüggesztve a vázhoz. Külön motor  szolgál  a  korong
    rögzítésére és a fiók mozgatására. A váz: meghajlított, erős fémlemez,
    arra vannak felcsavarozva a dísz-oldallapok és az előlap.
        Az egész  készülék,  úgy,  ahogy  van,  rendkívül  precíz,  gondos
    munkáról tanúskodik. Ezúttal minden kétely nélkül elhisszük,  amit  az
    előlapon elhelyezett szlogen állít: "Precision Compact Disc Player".

    


    MÉRÉSEINKHEZ

        Igazi nagymenővel van dolgunk, a mércét magasra kell helyeznünk. A
    DP-70V  specifikációja  rögtön  azzal   kezdődik,   hogy   az   adatok
    garantáltak (tehát nem "átlagosak", "tipikusak", mint a kommersz gépek
    adatlapján olvassuk). Pedig a specifikáció itt  különlegesen  szigorú.
    Méréseink eredményét egyébként  érdemes  összehasonlítani  a  Meridian
    200/203 és a Micromega Duo tesztjének (1991/3) azonos rovatával.
        A kimeneti feszültség mindössze 0,02V-tal  tér  él  a  specifikált
    2,5V-tól. A két csatorna közötti  eltérés  alig  mérhető  (0,07dB).  A
    kimeneti impedancia  rendkívül  alacsony,  ez  a  CD-játszó  bármilyen
    impedanciájú erősítőt gond nélkül kivezérel.
        A linearitás hibája csak a két legalacsonyabb  szinten  számottevő
    (de ez a jelenlegi CD-rendszer felbontásából fakad). A frekvenciagörbe
    eltérése a hangfrekvenciás  sávban  lényegesen  kisebb  a  specifikált
    ±0,3dB-nél.
        Az áthallási csillapítás végig hihetetlenül jó,  ilyet  eddig  még
    nem    mértünk:    41Hz-től    6363Hz-ig     meghaladja     műszereink
    felbontóképességét, s helyenként nagyobb mint 120dB! A  jel-zaj  arány
    az egyik csatornán eléri  a  specifikált  értéket,  a  másikon  másfél
    decibellel elmarad tőle, de az  eredmény  így  is  világbajnoki.  (Itt
    lehet számszerűen  is  kimutatni  a  20  bites  rendszer  előnyét.)  A
    dinamikatartomány megfelelő; az egyik csatornán 1dB hiányzik.
        Az intermodulációs torzítás a legtöbb CD-játszón viszonylag  magas
    (mármint a hallatlanul  alacsony  harmonikus  torzításhoz  képest),  a
    DP-70V IM-je egy nagyságrenddel  kedvezőbb,  mint  a  Meridiané  és  a
    Micromegáé.  A  harmonikus   torzítás   -60dB-ig   mérsékelt,   90dB-n
    drasztikusan megnő. A frekvencia függvényében mért  össztorzítás  igen
    csekély, az Accuphase ebből  a  szempontból  is  különb  a  másik  két
    készüléknél.  A  négyszögjel-  és  impulzusátvitel  olyan,  amilyennek
    lennie kell. A hibajavító rendszer  jól  működik,  a  hozzáférési  idő
    átlagos.
        Összefoglalva: bizony csúcskategóriájú készülék.

    
    
    


    Szeánsz

    

        Accuphase annyit tesz hogy: akkurátus  fázis  (mi  legalábbis  így
    fordítjuk japán eredetiből). A fázisát történetesen nem  mértük,  arra
    egyelőre  nincs  mérőjel  a  tesztlemezeken,  de  a  többi  paramétere
    fölöttébb akkurátus volt, igazán nem lehetett rájuk  panasz.  Vajon  a
    hangminősége, az is akkurátus lesz?
        Ez  egyebeken  kívül  azon  is  múlik,  hogy  milyen  erősítőn  és
    hangsugárzón szólaltatjuk meg. A miénk,  bár  a  minősége  meglehetős,
    High-End-nek mégsem nevezhető, és ahogy ez lenni szokott,  ezúttal  is
    szó érte a ház elejét. A Penna & Poor cég, azaz Dankó  Péter,  aki  az
    Accuphase-nyuszit   kölcsönadta,    nagyon    szerette    volna,    ha
    munkaeszközeinket erre az alkalomra kissé  feltupírozzuk.  Minthogy  ő
    egyben az Audio Research-nek  is  képviselője,  felajánlotta,  hogy  a
    teszthez  rendelkezésünkre  bocsát  egy  ARC  előerősítőt   (SP14)   a
    legnagyobb sztereó végfok, a D125 társaságában. Ez olyan ajánlat volt,
    amelyet egyszerűen nem tudtunk visszautasítani. Az erősítők mellé  egy
    köteg méregdrága Kimber kábelt is  kaptunk;  akárcsak  az  erősítőket,
    ezeket is "Forma 1-esnek" találtuk.  (Hangsugárzónak  maradt  a  JMlab
    Olymp.) Az egész együtt mindenesetre "nagyot szólt".
        Etalonnak  a  Micromega  Duo-t  használtuk,  ezt  a   meglehetősen
    kellemes, mondhatni "analógos" hangú CD-játszót.  Az  volt  a  kérdés,
    többet produkál-e nála az Accuphase, és ha igen, mennyivel.  A  kérdés
    második fele legalább annyira fontos, mint az első. Mert hiszen - hogy
    a  dolgokat  szemléletesebbé  tegyük  -  a  két  masinának  csupán  az
    árkülönbözetéből  is  úgy  6-7  darab  Rotel  RCD-865-öt   vagy   Sony
    CDP-X222ES-t lehetne venni.
        (És hogy az Accuphase-t miért nem  a  rokon-kategóriájú  gépekhez,
    tehát a Micromega Trio-hoz vagy a Meridian  600-asokhoz  viszonyítjuk?
    Válaszunk: azért nem, mert attól tartunk,  hogy  az  eredmény  ugyanaz
    lenne, mint amikor Linnt  hasonlítottunk  Roksanhoz  vagy  Stradivarit
    Guarnerihez. High-End ízlések között dönteni, ez messze  meghaladja  a
    HFM képességeit és illetékességi körét. Arra viszont, hogy  mekkora  a
    különbség az egyes kategóriák között, arra már  választ  kell  adnunk,
    éspedig felelősséggel.)
        A szeánsz előtt érdemes visszalapozni a  Meridian-Kontra-Micromega
    teszthez. Summája: mindkét (egyébként kitűnő) készüléknek bajai vannak
    a  legfelső  regiszterben,  de  a  hibát  más-más  módon   igyekszenek
    elrejteni.
        Nézzük, van-e az  Accuphasenek  is  rejtegetni  valója.  A  zenék:
    dél-amerikai népzene (Opus3), Trini Lopez: If I Had A  Hammer  (magyar
    lemezről), Beethoven V. zongoraversenyéből  a  zárótétel  eleje,  Stan
    Getz & Charlie Bird (szamba-ritmusú dzsessz), a Carmenből a nyitány és
    a gyermekkórus, végül Haydn egyik Concerto Grosso-ja (LFCO).
        Accuphase DP-V70. Mindkettő szépen szól.  De  a  nagy  gép  már  a
    legelsőn,  az  Andok-zenén  is  különb.  A  dobot  itt  tisztességesen
    püfölik. Elevenebb. Tele van a  levegő  hanggal,  mégsem  maszatolódik
    össze. Popzenén is: minden megtelik muzsikával. A  magasak  magasabbra
    mennek. A zongora is szép. A dzsessz finomabb. A  kamarazene  zengőbb,
    teltebb, több élet, több  magas,  és  mindebben  nincs  semmi  zavaró.
    Sokkal jobb - ha nem  is  2:1  arányban.  *  Lágyabb,  melegebb  hangú
    masina.  Jobb  mélyátvitel,  közelebb  á11  a  valóságos   muzsikához.
    Könnyebben  elfelejtem,  hogy  figyelnem  kell,  mert  ítéletet   kell
    mondanom. Ez már az első taktusoknál is kiderül. Hihetetlen  dinamika,
    minden a helyén van. Az egész hangkép jól meg van fogva. A vonósok  is
    könnyedek, szárnyalóak - nagyon tetszenek. Ha nem  is  nagyságrenddel,
    de  mindenben  jobb.  *   Fantasztikusan  megnő  a  jelenlét-érzet,  a
    tér-érzet. Nagyon szép, puha és mély mélyek. A  tranzienseket  jól  és
    gyorsan követi. Olyan részletfinomságok jönnek elő,  amelyeknek  eddig
    nem is tudtam a létezéséről! A tér,  a  levegő,  minden  valóságosabb.
    Mintha nem is gép szólna.
        * Feltűnő, mennyire nem érdes. Lágy, és  mégis  eleven.  (Mégha  a
    legjobb analógnál egy picit keményebb, tolakodóbb  is.)  Nagyot  szól.
    CD-től  szokatlanul  széles  sáv.   Popzenén   dúsabb,   sokkal   több
    információt ad, derűsebb, elevenebb - és mégis hallgathatóbb.  A  tere
    összefüggő és széles, azonkívül rendkívül stabil, semmi el nem mozdul,
    nem rezeg be, mindennek megvan a maga helye. Ezek  kifejezetten  zenei
    erények. Beethovenen a hegedű itt is visít  (a  felvétel  hibája),  de
    egyébként minden erénye megmarad.  A  zongora  kifejezetten  jól  érzi
    magát, minden egyes hangja szép. A dzsessz-bőgője lágyabb és  igazibb.
    Csodálatosan kihallani a különféle dob-ütések hangszíneit, a kávát,  a
    seprőt stb. A szaxofon is sokkal emberibb. Az egész banda  együtt  van
    és   nagyon   szépen   muzsikál.   Nincs   hiányérzetem,   és    nincs
    többlet-érzésem sem.  Az  operán  gyönyörű-bársonyos  trombitahang,  a
    gyermekkórus eszköztelen és könnyed, a különféle fúvósok harmonikusak.
    Utána a közjátékban  rendkívül  természetes  férfihangok  és  vonósok.
    Klasszis-különbség.
        Micromega  Duo.  Ez  is  nagyon  szépen  szól,  a  hangszerei  jól
    elkülönülnek, semmi baja. De  a  mélyei  nem  annyira  erőteljesek,  a
    magasai nem annyira magasak. A  zongorán  talán  nem  annyira  tiszta,
    habár itt nem tudtam dönteni. Önmagában  véve  mindenütt  igen  jó.  *
    Hűvösebb, távolibb. A magasai  keményebbek.  A  lendülete  is  kisebb.
    Nagyon  jól  szól,  a  térleképzése  is  helyes,   voltaképpen   nehéz
    meghatározni, mik a negatívumai - de mindenben szegényesebb,  tompább,
    fedettebb.  *  Picit  nyers.  A  nagyon  finom  nüánszok  itt  kevésbé
    érvényesülnek. A térleképzése is  gyöngébb,  nem  tölti  ki  az  egész
    teret, de önmagában  nagyon  jó,  semmi  baj  vele.  Kicsit  soványabb
    hangzás, kevésbé részletdús. Nem tudja elhitetni, hogy nem  gépzene  -
    de nagyon jó minőségű hifi. * Nyersebb (a Micromega!!!).  Kevésbé  van
    megfogva.  Nem  annyira  szélessávú,  nem  annyira  igazi.  Nem   elég
    nagyvonalú. Szűkebb tér. Gépszerűbb.  Egyébként  persze  igen  jó,  de
    nincs  annyi  féle  hangszíne.   Túl   "direkt",   ezért   harsányabb,
    forszírozottabb  (ami  megintcsak  nem   éppen   Micromega-jellemző!).
    Popzenén  feltétlenül  komorabb.  Kevesebb  mély  és  magas.  Csengőbb
    közepek: közelmikrofonozóbb.  Feltétlenül  szerényebb  a  másiknál.  A
    zongoraversenyen ez is roppant zenei (a szokványos CD-hanghoz képest),
    a zongorája szép, de valahogy már inkább  csak  a  húrjait  hallom,  a
    hangszertest  már  elvész,  nem  elég  stabil,  nem  elég  súlyos.   A
    dzsessz-bőgő kopog, a mély inkább csak döng, és nem szervül  eléggé  a
    zene  egészével.  Ismét  komorabb  hangszín.  Érezhetően  gyöngébb  az
    Accuphase-nél: azt mondhatnám, príma  MM-hangszedő  egy  igazi  MC-hez
    képest. Az operán is sokkal inkább a hangszerekre koncentrál,  mintsem
    a muzsikára magára. Kétoldalasabb. Több  benne  a  digitális  "stich",
    több benne a mesterséges, a stíldiószerű.

        Jegyzeteink önmagukért beszélnek: az Accuphase döbbenetesen szépen
    zenél, sokkal jobb gép a Micromega  Duo-nál.  A  négy  zsűritag  közül
    ugyan csak egyvalaki érzett klasszis-különbséget, hárman  úgy  vélték,
    hogy a különbség nem  is  olyan  vészes.  De  ha  valaki  végigolvassa
    megjegyzéseinket, azt látja, hogy az olcsóbbik gép egyetlen zenén  sem
    kapott egyetlen szavazatot sem, és ez bizony kiütéses vereségnek felel
    meg. A két készülék minősége az árukkal arányos.
        Sőt,  ha  már  árról  beszélünk,  meg  kell  vizsgálnunk  még  egy
    körülményt. A CD-játszókat ma eddig egy vagyont  érő  ARC  előerősítőn
    keresztül hallgattuk,  hiszen  a  Duo-nak  mindenképpen  szüksége  van
    hangerő-szabályzásra. Az Accuphase-nek  azonban  saját  szintszabályzó
    elektronikája   van,   közvetlenül   is    ki    tudja    hajtani    a
    teljesítményerősítőt.  Egy  pótlólagos,  rövid   szeánszon   ennek   a
    szintszabályzó áramkörnek  a  minőségét  vizsgáztattuk,  amennyiben  a
    CD-játszót hol az  előfokon  át,  hol  pedig  "direktben"  kötöttük  a
    végerősítőre. Az eredmény: a társaság (egy ellenszavazattal) az utóbbi
    konfigurációt  pártolta.  Eszerint  az  előerősítő  (és/vagy  a  plusz
    kábel), bármennyire jó  legyen  is,  egyfajta  elektronikus  fátyollal
    borítja a hangképet. Aki tehát  csakis  CD-t  hallgat,  esetleg  eleve
    lemondhat az előerősítőről.
        Ha ezt az elvet  a  köznapibb  hifi-berendezésekre  is  alkalmazni
    lehet, akkor a hifi-rollszrojsz teszteléséből nemcsak zenei élvezetet,
    de némi tanulságot is meríthettünk.

                                      *

        A teszthez kölcsönkapott készülékekért a  HFM  köszönetet  mond  a
    Penna & Poor cégnek.