Hetedhéthatár



A májusi Audiophile-t nem kaptuk meg, viszont mind a két brit magazint egészen szeptemberig áttekintjük. Utolsó lapszemlénk tehát négy helyett öt hónapot fog át. HI-FI NEWS & RECORD REVIEW 1992 május A májusi szám szenzációja a Meridian-CDR, azaz felvételkészítő CD-játszó (ára: 4950). Bármiféle forrásról, tehát CD-ről, DAT-ról, élő zenéről vagy akár archív hanganyagról is tökéletes "master" korongot készít, amely P. Miller szerint akár még jobban is szólhat, mint az eredeti. Ez bizony "meredek" kijelentés (mégha Miller műszaki érvekkel próbálja is alátámasztani), és mi a magunk részéről nem is adnánk neki hitelt. Meggondolandó viszont, hogy az Audiophile is hasonló eredményre jut - lásd majd ott. Mindenesetre, a Meridian-CDR önmagában is kitűnő hangú CD-játszó, és alkalmas rá, hogy a teljes LP-gyűjteményünket CD-re írjuk át vele - feltéve, hogy a pénztárcánk ezt megengedi. A HFN&RR kommentárja: tekintettel a DCC-re és a Mini Disc-re, a CDR aligha fogja meghódítani a széles piacot. Tipikus audiofil médium. Meridian CD-R * Ma már "meglepően derék" CD-játszókat lehet kapni 200 font alatt, szögezi le Martin Colloms, következésképpen a 250-300 fontsterlinges kategóriában még jobbra is számíthatunk. ("Habár ez néha nem jön be" - teszi hozzá szkeptikusan,) A fent jelzett árcsoportból most négy készülék kerül terítékre: a Sony CDP-X222ES, a Mission-től a DAD5 (300), a Rotel RCD-955AX (260) és a Marantz CD52SE (250). Említést érdemel, hogy a Sonyt legutóbb a Hifi Magazinban is teszteltük. Etalonnak a jólismert Arcam Alphát (490) használják, amely 16,5 pontot ér el a (jelenlegi) Colloms-féle skálán. Ezt csak a Marantz közelíti meg a 15 pontjával. Noha nem éri el a nagyobb Marantzok dinamikai kifejezőképességét és ritmikáját, igen jó benyomást tesz a zsűrire erős és hiteles basszusával, semleges középtartományával és realisztikus színpadával. "Afféle büdzsé-Meridian" - mondta rá a zsűri egyik tagja. Igen jól szerepelt a Sony is: 13,5 pontot kapott. "Széles, levegős és sztereó színpadkép. A hangkép a basszustól a magastartomány tetejéig konzisztens, összefüggő. Lágy, civilizált, a torzítása csekély, a zene jól hallgatható. Elegendően részletező is. A basszusban fel lehet ismerni a jellegzetes Sony-féle kiemelést, a középsáv semleges, a magasak kellemesek. A ritmusjátszó képessége viszont csupán átlagos." Tessék ezt a jellemzést összevetni a miénkkel. Úgy rémlik, mi is hasonlókat írtunk. Csupán mérsékelt sikert arat (11,5 ponttal) a Mission DAD5. Kellemesen, civilizáltan szól, de basszusban kissé könnyűsúlyú, a középtartományban kissé tolakodó, a dinamikája is komprimált. Az új Rotel viszont már kifejezetten csalódást okoz (10,5 pont), ez annál is meglepőbb, mert elődjének, a 855-ősnek képességeit ennél bizony jóval többre becsülték. Colloms egyedi hibára gyanakszik - de ezt semmi sem támasztja alá, a laborteszt nem mutatott ki semmi rendellenességet a Rotelben. Japán kompaktlemezjátszók a brit füleknek ("de mindegyikhez hozzájárult a brit tervező vagy marketing szakember!" hirdeti büszkén az angol lap): Marantz, Mission, Rotel, Sony. HFN&RR május. * És akkor egy nagyágyú: a Roksan CD-játszója, ez a furcsa alakú, felültöltős szerkezet, úgy 1500-2300 fontért, attól függően, hogy veszünk-e hozzá külön tápegységet. (Az utóbbi időben sokat írtak a lapok az optikai kábelekről, arról, hogy a kommersz Toslink nem jó, bezzeg az AT&T. Nos, a Roksanhoz AT&T kábelt ajánlanak - annak, aki hajlandó kifizetni érte kb. egy normál CD-játszó árát. A speckábel egyébként a teszt idején még nem volt kapható.) Alvin Gold a Linn CD-játszójával veti össze a Roksanét, és megállapítja, hogy a két cég közül egyik sem lenne boldog a másikéval, egyikük sem írná rá szívesen a saját nevét. "A Roksant én félúton látom a kissé hűvös de dinamikus Linn és a melegebb, eufónikusabb, de kevésbé tiszta Meridian-200 vagy 600 között. Felmutatja mindkét vonal erényeit, de hibáit is. Külső táppal használva, valószínűleg az egyik leghasználhatóbb CD-játszó a bolyban, s talán a legkevésbé mechanikus hangú is (eltekintve a Meridiantól). Az én favoritom ugyan a Wadia-3200 transzport (az Alchemy DAC-cal), de a Roksan elég erősen megközelíti, és sokkal olcsóbb nála." Martin Colloms viszont kevésbé van megelégedve vele. "Számomra csalódás. Rágondolok a 300 fontsterlinges Marantz CD-52ES kellemesen izgalmas hangjára, és arra a 15 pontra, amit az az olcsó gép a mi skálánkon elért, és máris baj van. A Roksan DAC (egy olcsó japán transzporttal) csak 13 pontot szerzett, a saját futóművével 14-et, a külső tápegységgel és extra digitális kábellel 15 és felet - és mindezt 2300 fontsterlingért. Még a Bit-Stream-standard szerint sem eléggé ritmikus - nem hajlandó rokkendrollozni. A sztereó mélysége is csekély. A dekódernek pedig még egy enyhe középsávú színeződése is van, felvastagítja a zongorahangot. Hogy azért jót is mondjak róla: a hangképe rendkívül, egységes, tiszta, fókuszált, nem torz. " A Roksan CD-játszójára egyre gyakrabban hivatkoznak a brit lapok. HFN&RR május. * Collomsnak ma a másik nagymenővel, a Linnel sincs szerencséje: fanyalogva szól a skótok Kairn nevű előerősítőjéről (1295) és LK-100 végfokozatáról (465), csekély pontszámot oszt nekik, és egyiket sem ajánlja. "Nem tudják kiszolgálni a Linn CD-játszóját. Nem beszélve a lemezjátszójáról." * Az amerikai PS-Audio-nak kétségtelenül "neve van" hifi- körökben, főleg a passzív előerősítőit veszik (s még inkább: utánépítik). Most egy komplett erősítőrendszerét tesztelik, a PS-5.6 előerősítőt (1090) és a PS-250 Delta monoblokkokat (2396 párja). Az utóbbiakra úgy hivatkoznak a prospektusban, hogy "ez a világ legelső olyan erősítője, melynek igazi izoláló transzformátora van", minek következtében 70dB-vel megy a vonal bemenet zajszintje alá. (???) Ami a hangminőségét illeti, Alvin Gold "tulajdonképpen" jókat ír róla, de a sorok között olvasva bizony nem lehet nem észrevennünk, hogy itt alighanem egy kissé szárazhangú, mechanikai produktumról van szó. Az amerikai PS Audio számos áramköre idehaza is népszerű, sokan megépítik SK (tanúsítsa ezt a Böngésző rovat...) Képünkön: komplett erősítő-készlet a PS Audio-tól. HFN&RR május. * Vissza a földre. Ki ad nekünk elő/végerősítőt potom 330 fontért? Ennyiért csak a Rotel. Az ő RC/B-960BX-e valószínűleg a legolcsóbb kombináció az egész piacon. John Nelson teszteli, meg is van elégedve vele, mindazonáltal felhívja a figyelmet, hogy kis hangerőn a Rotel érdes és fárasztó ("ezt nyilván a kis teljesítményen mért magas crossover-torzításával lehet magyarázni"). Egyébként is kissé tolakodóan és élénken muzsikál (vagyis körülbelül úgy, mintha két doboz helyett egybe építették volna, úgy, mint az általunk ismert kisebb modelleket!), mindazonáltal "kitűnően beválhat bizonyos szobákban - bizonyos hangsugárzókhoz". * Egy fekete doboz: a Celestion DLP-600 digitális hangsugárzóprocesszor (350). Nem bármiféle hangsugárzóhoz, csupán a sikeres SL-600-hoz. És nem is bármiféle műsorforráshoz, csakis a CD-hez, ugyanis a transzport digitális kimenete és a DAC bemenet közé kell iktatni. Ezért nyilván nem is tarthat igényt széleskörű érdeklődésre, mi is csak azért hozzuk szóba, mert Ken Kessler szerint kifogástalanul működik: feltisztítja a hangot, és ami a lényeg - nincs semmiféle hátulütője. * Képzeljetek magatok elé egy hangdobozt. Mondom a méreteit: 534x180x254mm - vajon milyen rendszerű lehet? Nem találjátok ki: transmission line. Valószínűleg ez a világ legkisebb labirintus-hangsugárzója. Neve: LB-1, gyártója egy új cég, a Professional Monitor Company, ára kereken egy ezres. Míg a szokványos labirint-dobozok nagyok, bummogósak és nehéz precízen elhelyezni őket a szobában, az LB-1 (Trevor Butler szerint) "ideális azok számára, akik erős, de precíz basszust és széles dinamikát akarnak kihozni egy józan méretű dobozból". A középsávja tiszta, transzparens, nyilván, mert a labirintus túl van csillapítva - de hogy ez mégsem sikerült teljesen, arról némi berezgés tanúskodik, a zongorahangon, úgy 7-800Hz táján. Zseblabirintus egy újonnan jött cég, a Professional Monitor Company zsebéből. HFN&RR május. * A Tannoy hatszögletű dobozait már végigkóstolgatták a brit lapok, a "Six" típuscsaládnak most már csak a legkisebb tagját, a 603-at vizsgálja a HFN&RR, azon belül is Ken Kessler. Azt mondja, ez a dobozka nagyon is tisztességesen szól, a basszusa is meggyőző, persze, csak afféle "egyetlen hangjegyű basszus", abból viszont feltétlenül a jobbik fajta, vagyis óvatosan lekerekíti a frekvenciasávot, s nem próbál meg olyasmit is lesugározni, amire úgysem volna képes. A hangkép tetőtől-talpig összefüggő, konzisztens. A dóm egy kicsit túlhangsúlyozza a sziszegőhangokat, ezért célszerű rajtahagyni a dobozon a hangszóróselymet. "Mindent összevetve: 150 font alatt ez az a hangsugárzó, amellyel a legkevésbé érzed, hogy kompromisszumot kellett kötnöd." * Van abban valami törvényszerű, hogy az Alphason Symphony lemezjátszót (a futómű/hangkar ára 1860/550) a tesztrovat végére sorolták. Hiába, vége felé járnak a jó öreg analóg idők. Pedig az Alphason tényleg mindent összehord, amit a hagyományos lemezjátszótechnika az évtizedek során kitalált. A tányért és a szubsasszit különleges anyagból, egyfajta poliuretánból) készíti, és nagy műgonddal függeszti fel, hogy minden fölösleges nyomatékot kiküszöböljön, amely a rendszert kibillenthetné egyensúlyából. A tányért kettős motor hajtja, és a készüléknek természetesen külső tápegysége van. A csapágyak kiképzése is speciális, sokkal nagyobb erővel vannak előfeszítve, mint ahogy megszoktuk. Mindezekhez járul egy új, MDF-ből készített készülékállvány és kétféle izoláló platform (ezeket persze külön felszámítják). És a többi, és a többi. Az Alphasont a szerkesztő, Steve Harris veszi a kezébe. Megállapítja, hogy nagyon jó lemezjátszó, de a hangja túlságosan semleges a Roksan Xerxeshez képest mindenképen "lassú" és "udvarias". A zenei részleteket viszont hallatlanul precízen kihozza, úgyhogy mindenképpen "sikeres"(?) gép. Harris egy dodonai dicsérettel zárja: "Ha az analóg technika jövője nem volna ennyire kétséges és rövid, akkor biztosra vennénk, hogy az Alphason céget ott találjuk a további fejlesztés élvonalában..." Alphason Symphony A Mini Disc rendszer mindenkit élénken foglalkoztat, sorra jelennek meg róla a szakcikkek (e missziónknak legutóbb mi is eleget tettünk), csak éppen a készülékek késnek. A tavaszi, kereskedőknek tartott árubemutatón is még csak "dummy", azaz kasírozott gépeket és lemezeket lehetett fényképezni (képünkön a szobába, autóba, illetve zsebbe való MD-játszó). A Sony közlése szerint a műsoros MD ára 10 fonton belül lesz. A Philips-féle DCC kazettáját valamivel drágábban adják (12 font). Az első DCC deck, a Philips DCC900 ára az előrejelzések szerint 400 font. (Ilyen gépből már igazi, működőképes jószágot is mutattak. De azt is csak majd jövőre lehet megvásárolni.) HFN&RR június. Június A CD-barátok képzeletét nyilván megmozgatja egy olyan revü, amely viszonylag olcsó D/A átalakítókról szól. Íme 3 ilyen elektronika: a QED-Digit (125), a Micromega Microdac (300) és az amerikai Audio Alchemy DDE-V1.0 (376). Valamennyi 1-bites. A három közül a legdrágább a legértékesebb: az Audio Alchemy 2224 pontot szerez. Összehasonlítva más 1-bites dekóderekkel, a hangja élénk és közeli (némely kritikusai szerint: rámenős), basszusa pedig erőteljes. Szóval, nem az a jellegzetes BitStream-hang. A Micromega Microdacot úgy hirdetik, mint "csaknem-Duo" minőségű dekódert. Colloms nem erősíti meg ezt az optimista nézetet, a Microdac hangja ugyan tényleg emlékeztet a nagyobbik átalakítóéra, de míg amaz 30 pontot szerzett a Collomsék tesztjén, a Microdac-nak be kellett érnie 15-16-tal, ennyi pedig nem elégséges ahhoz, hogy valaki elővegye a csekk-könyvét, és külső dekódert vásároljon a CD-játszójához. Különösen a basszusával van baj: nemcsak hogy keveslik, de a minőségét is kritizálják. A középsávja tiszta, de nem transzparens; a sztereójához is férnek kétségek. A kis QED-Digit viszont minden szemponthól elfogadható masina, mégha basszusban és dinamikában nem jeleskedik is. Jó futóművekkel 15-16 pontot szerzett, és még gyöngécske CD-játszókkal párosítva is 12-őt, vagyis feltornázta a minőségüket 4-5 ponttal. Így hát Colloms feltétel nélkül ajánlja. E revü keretében tesztelik a misztikus nevű Audio Alchemy futóművét is, amely két darabból áll, a tulajdonképpeni transzportból és a vezérlőegységből (800, speckábelezéssel). Colloms kissé primitívnek tartja, és nem szentel neki különösebb figyelmet. Három elfogadható árú D/A konverter a júniusi Hi-Fi News-ból: QED Digit, Micromega Microdac és Audio Alchemy DDE (az Audio Alchemy kétdobozos CD-transzportjának társaságában). * Nem mindenki ragaszkodik a BitStreamhez, mégha egyébként ragaszkodik is a Philipshez. Így az Orelle cég is egy régebbi, 16 bites Philips modellt dolgoz át, 700 fontért árulja CD-160 néven. Collomsnak nagyon tetszik az eredmény, azt mondja, fel lehet ismerni rajta az olyan klasszikus CD-játszók hangját, amilyen az Arcam Alpha, a Marantz CD-80, CD-60SE, CD-94/II. Az Orelle mintegy egyesíti az erényeiket, még meg is toldja valamennyivel, amennyiben ezt a kellemes, színezetlen és kiegyensúlyozott hangképet jó tranziensekkel és széles dinamikával egyesíti. A brit szakíró 34 ponttal jutalmazza - hallatlanul, sőt, hihetetlenül magas pontszám ebben az árkategóriában! Colloms odáig megy elragadtatásában, hogy etalonnak nevezi ki az Orelle-t! * Nem sokkal drágább, de sokkal szebb nála a Revox új CD-játszója, a C-221 (922), amelyet a svájci cég kifejezetten a profiknak szánt ugyan, de amely természetszerűleg hifi-médium, s így természetesen ki kell tennie magát a megmérettetésnek a kevésbé ambiciózus modellekkel szemben. Ha jól értjük Alvin Gold kritikáját, ez nem éppen a legfinomabb hangzású CD-játszó ebben az árkategóriában. Időnként érdesen, karcosan szól, "az az impresszióm, mintha egy olcsóbb gépet hallgatnék" - mondja Alvin, de aztán megenyhül, és jócskán talál dicsérni valót is a Revox-gép hangjában. Mint munkaeszköz, kifogástalan, a profik biztosan szeretni fogják. Az elegánsan profi (de nem igazán audiofil) Revox C221. HFN&RR június * Az Audio Research időről-időre megkísérti a revüírókat. Most a HFN&RR egy "phonosirató", tehát csupán vonalbemenettel kiképzett ARC előerősítőt tesztel, az LS-2 őt (2790) - igaz, együtt a külön megépített fono-egységgel, a Phono-1-gyel (1648). Martin Colloms, aki egyébiránt nem híve a line előerősítőknek (szerinte a CD-játszó és a végfok között elég egyetlen potméter!), semmi kivetnivalót nem talál az LS-2-ben, azt mondja, szinte meg sem lehet hallani, ha beillesztik a láncba. Hangminőségét 28 ponttal jutalmazza, ez abszolút rekord, a második helyen a Krell-KSL és a (szintén az ARC-től való) LS-l csak 20 pontot kaptak. Hasonlóképpen, a Phono-1 korrektor is párját ritkítja, szintén rendkívül semleges, éppen csak egy parányi elektronikus csillogást és egy egészen parányi kompressziót idéz elő a hangképben. Az ARC "line-only" előerősítője és RIAA elektronikája. HFN&RR június * A szub-basszus-sugárzóktól minden szakíró irtózik; tudják, micsoda kilátástalan kínlódás mélyhangokkal gyarapítani a sztereó rendszert, anélkül, hogy ennek a középsávban meg ne lenne a böjtje. Ken Kessler most mégis elismerően ír a REL Acoustics Stentor szubbasszusról (1195). A ládikó belsejében egy 100 wattos erősítő is van. Az LS3/5A, Celestion SL-600, Tannoy-603 típusú kisdobozok hangján nagyot lendít, és állítólag nincs semmi hátránya. Csak hát, morfondírozik Kessler, vajon érdemes-e 300 fontsterlingért sztereó hangdobozpárt és 1200-ért szub-micsodát vásárolni. Nem okosabb akkor már venni 1500-ért valami tisztességes dolgot?! (A Stentor basszusdobozról lásd az Audiophile revüjét is.) * Két érdekes hangdoboz, inkább a metszetrajzukat mutatjuk, az többet mond. Az egyik az amerikai Thiel CS-1.2 (1095), hátradöntött előlapjával, kimerevített dobozával és sajátos reflexkiképzésével. Kessler szerint hallatlanul megnyerő, minden erősítővel jól szól, legfeljebb azt lehet felhozni ellene, hogy finomkodó: "Olívia Newton-John, nem pedig Madonna." Mindenesetre nehéz leírni a hangképét, noha rendkívül határozott egyénisége van. Másik metszetrajzunk a TDL-Studio-4 monitort ábrázolja, ezt az 1,2 méter magas, háromutas labirintsugárzót. Ezt már Colloms teszteli a maga nagyon lelkiismeretes módján. "Első impresszióm egy tökéletesen civilizált, lágyhangú készülék, kivételes sávszélességgel, semleges középtartománnyal. Igen jól hallgatható. Minden rendben van rajta - kivéve a basszust. Az én jól specifikált, 70 köbméteres zeneszobámban a basszus túláradóan erős volt, és nem lehetett lecsillapítani a szokásos praktikákkal, a hangsugárzó és a hallgatóság áthelyezésével. A basszus ezenkívül lassú volt, nem követte pontosan a ritmust." Hogy el ne feledjük, a végén Colloms még hozzáteszi: "Rockpártiaknak pedig az egész hangsugárzó túlságosan udvariaskodó." Szóval, a transmission line változatlanul olyan, amilyennek húsz-harminc évvel ezelőtt megismertük. Metszetek: Thiel és TDL. HFN&RR június * Maradjunk továbbra is a hangsugárzóknál. Kisdoboz nagy árért: az ATC-SCM-10 (950) - állítólag a hangja is nagy, legalábbis Trevor Butler szerint: "Rockzenén és modern popmuzsikán egészen kiváló. Sokkal nagyobbat szól, mint amekkora. Megtartja a minidobozok tisztaságát és precizitását, de a basszusa is lendületes. Azt az érzést kelti, hogy a vokálszólótól az egész banda zenéjéig mindent élőben képes lehozni. A lábdobot úgy reprodukálja, hogy a lábunkkal fogjuk dobolni hozzá a ritmust. A sztereója pedig háromdimenziós." "Klasszikus zenén már zavarólag hat a némiképp tolakodó magastartománya, különösen a kórusműveken. Ott már a térhatása sem olyan tökéletes, mint mondjuk a Rogers LS-7-é. De még a barokkzenével és a zongorahanggal is jól boldogul." Kis nagy doboz: az ATC-bébi és egy nagy kisdoboz: az Audioplan Kontrapunkt (fent). HFN&RR június. * A kis nagydoboz után egy nagy kisdoboz: az Audioplan Kontrapunkt (800). Ha jól megnézzük, ez is ugyanolyan minimonitor, mint a másik, csak éppen van hozzá egy vele azonos küllemű, igen hosszú lábazat. (Csak passzív szerepet játszik, ugyanis a köbtartalmát nem használják ki - szokatlan dolog.) Steve Harris, a szerkesztő rokonszenvvel fogadja a német turistát: civilizált, tiszta, lágyhangú, a magasai ugyan egy picit hanyagabbak a brit standardnál, de jól össze van fogva, és figyelemreméltó jelenlét-érzetet kelt. Ellentétben az ATC-dobozzal, ezt a jószágot klasszikus zenére találták ki. Nem csalás, nem ámítás: hangsugárzó-lábazat a Pioneer-tól. Íme, a "kommersz" (többnyire japán) mammutcégek is kezdenek mindinkább a fülükre hallgatni... A képet a HFN&RR júniusi számának hírrovatából vettük át. Július Hírek, amelyek nem kellemesek a hithű audiofil szívének. Noha mindenki számíthatott rá, mégis sokkhatást kelt, hogy az EMI megszüntet 260 munkahelyet (a munkahelyek kétharmadát) Hayes-i üzemében. Ez nyilván azzal függ össze, hogy a hanglemeztermelés 1988 óta a 70 százalékára esett vissza, és nagyon valószínű, hogy két éven belül az egész gyárat becsukják. Mi több, kétségessé vált Hayes-ben a műsoroskazetta-gyártás jövője is. "Függetlenül attól, hogy én személy szerint mennyire élvezem a hanglemezek hangát - írja Steve Harris, a HFN&RR szerkesztője -, tudomásul kell vennünk, hogy az analóg audio most már végleg csak a mániákusoknak van fenntartva. Manapság kívülállóknak azt ajánlani, hogy hallgassanak analógot, ugyanannyira realisztikus, mint például felhúzós órát ajánlani kvarcóra helyett." * Mintegy illusztrációnak jelen számunk DCC-cikkéhez (lásd a 70. oldalon), a Hi-Fi News-ban már az új médium hangminőségét elemezgetik. Martin Colloms ugyanis már kölcsönkapta az első gépet, a DCC-900-at. Mindenekelőtt egy Linn lemezjátszóról készített vele felvételeket. A zene összehasonlítható maradt az eredetivel; mindenesetre sokkal különb volt, mint a hagyományos kazettás magnóhang Dolby C-vel. "Az én szokásos értékskálámon az egyszerűbb CD-játszók 7-12 pontot kapnak, az átlagos analóg kazettásmagnók 5-6-ot, a DCC viszont 9-et. Az űj digitális médium zajtalan, a frekvenciaátvitele is egyenletes, a sztereó színpada stabil. A szalag nem nyávog és nem torzít. Ezek máris nagyon a nyomós érvek az új médium mellett. A másik oldalról nézve a dolgot, ha hajlandó vagy elfogadni a zajt, és átpártolsz egy top Nakamichire (Dolby nélkül!), talán preferálni fogod annak élő, ritmikus előadásmódját. De úgy gondolom, a legtöbben meg lesznek elégedve a DCC-vel." A második próbát Collom a DCC-szoftverrel tette, ugyanis: Megkapta gyári DCC-felvételen a Dire Straits-nek egy olyan számát, amely neki CD-n is megvan. Hogy a próba realisztikus legyen, mindkét felvételt a DCC-készülék konverterén játszották vissza. Mégis, a CD-változat nyert. A DCC adatsűrítő rendszere, a PASC nyilvánvalóan legyengíti a tranzienseket, a ritmust; a CD-hang elevenebbnek, természetesebbnek hatott. A DCC konverterének minőségére Colloms úgy 10-11 pontot ad. A harmadik próbán már közvetlenül a PASC képességeit vizsgáztatták, tehát keresztülengedték a hangot egy kóderen/dekóderen. A veszteség csekély volt, amiből Colloms azt a következterést vonja le, hogy a PASC rendszer jól működik ugyan, de azért biztosan nem tekinthető hallhatatlan láncszemnek, tehát nem ajánlható archiválásra és egyáltalán stúdiómunkára mindaddig, amíg igen alapos teszteknek nem vetették alá. De tudni kell, hogy a PASC hatását nehéz vizsgálni, mert felvételről-felvételre másképp jelentkezik. Tehát nem egyszerűen csak "sajáthangja", sajátos színeződése van, hanem a felvétel tartalmától függően hol így, hol úgy ken el valami fontosat. "Én változatlanul a CD-nél maradok - fejezi be a brit szakíró -, de örömmel fogadom a DCC-t is, mint a kazettás magnó utódát. És hangsúlyozom, hogy a PASC-ot idővel tovább lehet fejleszteni, ha majd egyre jobban kiismerjük a hatását." Philips DCC-900 * Francia gépek viszonylag ritkán jutnak el Angliába, de most az YBA Intégré (1000) utat talált a brit vevőkhöz, és úgy látszik, a szakírók szívéhez is. Ken Kessler el van ragadtatva tőle, dicséri semleges, transzparens hangját és azt, hogy képes szinte kivétel nélkül bármiféle hangsugárzót elhajtani. Különösebb elemzést nem kapunk, a verdikt egészen tömör: "ez a legjobb erősítő 1000 font alatt". YBA Intégré erősítő * Újrateszteli Alvin Gold a Nakamichi 1000MB/P kétrészes CD-játszót (3500/3500). A régi modell már nincs kéznél, azzal nem hasonlíthatják össze, másrészt viszont annyi a konkurense, hogy egy kézen nem is lehet megszámolni. Meridianok, Wadiák, Linn, Roksan és a többi kétrészes készülék bőven ad munkát a revűírónak, hiszen értelemszerűen össze-vissza kell cserélgetnie a komponenseket, ki kell próbálnia a különböző futóműveket a különféle DAC-okkal és viszont. A referencialánc Krell+Martin-Logan. Goldnak nagyon tetszik a Nakamichi hangja: kellemes, édes magasak, kiegyenlített mélyek, szép háromdimenzió, és ami a legfontosabb: a hangkép egyszerre informatív és szép. A két fő komponens jól össze van hangolva. Habár a DAC-ot olcsóbb géppel is lehet helyettesíteni (Gold a Roksant említi), "a Wadia-3200 transzport pedig lényegesen stabilabb és háromdimenziósabb hangképet ad." * Két 500 fontsterlinges tuner: a Magnum Dynalab és az Onix BWD-1. Az előbbit mérve is, fülre is gyöngének tartják (megveri őt a jóval olcsóbb Sony STS-570ES!), az Onixról viszont azt írják, hogy megközelíti a HFN&RR etalonjának, a Revox-H6-nak a minőségét! Onix és Magnum tuner. HFN&RR június * A Castle Acoustics-ról ritkán olvasni a lapokban, de hébe-hóba találkozunk hifistákkal, akik lelkesednek ezért a hangszóró-specialistáért. Most a Hi-Fi News is teszteli egy állódobozát, a kétutas, reflex-rendszerű Chestert (600). Colloms sokat kínlódik vele, hiába helyezi előre-hátra, a Chester sehogyan sem akar igazán jól szólni. Végülis cserélgetni kezdi a lejátszóberendezés darabjait, és kiderül, hogy ez a megoldás. Ugyanis ez a Castle szörnyen kényes rá, milyen láncba helyezik. Ha a kedvére tesznek, el tud játszani "sokféle programot sokféle látogató kedvére" - de ez már későn jött dicséret, hiszen minden hifista nagyon jól tudja, hogy ennyire finnyás hangdobozt venni bizony aggasztóan nagy kockázat. A basszusa nem mély, de jóminőségű. Castle Chester. HFN&RR július * A HFN&RR vegyesfelvágott-rovatából nem szívesen tallózunk, itt afféle gyorstesztek és első impressziókra épített vélemények sorakoznak, márpedig azok még ellenőrizhetetlenebbek, mint a mi "messziről jött emberünk" többi tudósítása. Ámde az alapos Martin Colloms most két teljes hasábot szentel a Mana lemezjátszó-asztalkának, s úgy érezzük, erről szólnunk kell - legyen ez az Utolsó Szó az állványokról és lábazatokról. A Mana, ha Olvasóink még emlékeznek rá, afféle szuperasztal, sőt, hiperasztal, pontosabban asztalra épített asztal. Két lapja közül a felülső üvegből van, az alulsó MDF-ből. "A Mana nem csupán egy állvány a többi között. Van benne valami alapvetően más. Az ilyen produktum értelemszerűen nem olcsó és a számos tüskét pontosan kell beállítani, az egyes elemeket külön-külön is vízszintbe kell hozni. Az egyetlen bajom vele, hogy miközben az ember tesz-vesz és kábelez, könnyen lelökheti az üveglapot." Márpedig akkor a terülj-terülj-asztalkámból borulj-borulj-asztalkám lesz... Terülj-terülj-asztalkám: emeletes állvány a Mana Acoustics-tól. HFN&RR július. * Egy egészen különleges madár: a német MBL-101 hangsugárzó. Évtizedek óta látjuk a kiállításokon, s akár a szakkönyvekben is, minthogy minden más hangsugárzótól eltérő módon működik ("Biegewellen", azaz hajlítás útján keltett hullámok révén). Háromutas rendszer, és mind a három hangszórója oldalirányban, 180 fokban körbe sugároz. Úgy néz ki, mint egy szputnyik, vagy mint egy szárnyasbomba, vagy mint egy hűtőbordákkal ellátott rögbilabda. Az árát márkában közlik (19000 plusz 3200 az állvány). Amiből rögtön kitaláljuk, hogy Ken Kessler közvetlenül a németektől kapta kölcsön ezt az érdekes ezoterikát. Hogy az élet még kevésbé legyen könnyű, az MBL cég 200-500 wattos erősítőt ír elő a hangsugárzójához (hangdobozt nem mondhatunk, hiszen egyáltalán nincs dobozalakja). De az YBA Intégré 2x50 wattja is még éppen elegendő, ha közepes szobahangerővel is megelégszünk. A hangsugárzót mellesleg nem teszi tönkre, ha az erősítő klippel, de olyankor szörnyű hangokat ad ki magából. Az MBL-nek az a legnagyobb erénye, hogy (iránykarakterének megfelelően) tökéletesen háromdimenziós. Ide-oda lehet mászkálni a szobában, a sztereofónia nem romlik el... annak ellenére, hogy még ennek a hangsugárzónak is van egy jól definiálható "sweet spot"-ja, azaz fókuszpontja. De maga a hangsugárzó teljesen eltűnik, egyáltalán nem kötözi magához a hangképet. Másik erénye, hogy hallatlanul szélessávú. Ehhez járul még a csipogó gyorsasága: érintetlenül átengedi a tranzienseket. A mélytartomány is nagyszerű. Mindazonáltal, mondja Kessler, "amit én szeretnék látni, az ennek a jószágnak a felső két regisztere, plusz egy dinamikus basszushangszóró, hogy az árát a felére csökkentsék; hogy több audiofil számára is hozzáférhetővé tegyék ezt a varázslatos hangsugárzót". Bomba jó szárnyasbomba: a német MBL hangsugárzó képességeit a tankönyvek után végre a brit szakírók is elismerik? HFN&RR július. * Ma két DAC van terítéken: az Enlightened (magyarul "Felvilágosult") Audio Design készüléke (1350) és a PS Audio Ultralink (2500). Az előbbinek kissé döglött hangja van (kb. 15 pontot szerez, ez abszolúte átlagos, ezért nem érdemes külön konvertert venni!), az utóbbit 34 ponttal az élmezőnybe sorolják, a Theta, a Micromega, az Accuphase mellé. Felső képünk.) DAC-ok: EAD és PS Audio * Csak a rend kedvéért említjük a Maplenoll Ariadne lemezjátszót (2960), amely a minőségével ugyan nem éri el a Goldmundokat és Basisokat, de nem is kerül 8000 fontba. Egyéb tekintetben tipikus High-End, linearis karral, légpárnás talpcsapággyal, légpumpával és egyéb nyalánkságokkal. Csak az a kérdés, van-e még szüksége a világnak ilyen lemezjátszóra. * A Wilson WATT, ez a piramis-alakú, méregdrága amerikai kisdoboz (7200) most már a harmadik változatában járja körbe a szerkesztőségeket, kiegészülve a Puppy, azaz Baba elnevezésű szub-basszusal (5000), amely egyben a talapzatául is szolgál. Megcsodálják, körbeszaglásszák, meg is dicsérgetik, de legyünk őszinték: nem ez az, amire a brit közönségnek szüksége van. Mi is csak azért vettük át a képét, mert olyan szörnyen baba... Szörnyen "baba" a Wilson Watt a Puppy basszusdobozon. HFN&RR július. * Az LLC-, azaz Legato Link Conversion a Pioneer cég speciális áramköre, ezt építi be újabb CD-játszóiba. A Pioneer konstruktőrei szerint "lényegében módot ad rá, hogy megmentsék az eredeti program 20kHz fölötti frekvenciakomponenseit". Az LLC-nek nem sok köze van a Wadia koncepciójában szereplő TDE-hez és TTD-hez (az Időeltolódási Hibához, illetve az Időbeli "Tranziens Torzításhoz), mindazonáltal a Pioneer és a Wadia áramkörei csaknem azonosak. Paul Miller részletesen elemzi a két koncepciót. A végén így jellemzi a Pioneert: "végtelenül sima és kifinomult, nyugodt, de részletező hangkép. Tökéletes antitézise ennek a Wadia erőteljes dinamikája." Augusztus A lapok tesztrovata megint tele van csöves erősítőkkel, de többnyire csak méregdrága típusokkal, amilyen a Jadis JLP/DA7 vagy Tim Paravicini legújabb modellje, a Yoshino (a felesége japán, őróla nevezte el a gépet). Úgyhogy valóságos felfrissülés megnézni a szolid, sőt: Solid State küllemű, s szolidan urazott AMC-Campus integrált erősítőt, amely csak 460 fontba kerül. Ken Kessler szerint a csöves technika új Menő Manója. Lamborghini? Ferrari? Nem: újabb Jadis luxusmasinák. HFN&RR augusztus. Csöves Menő Manó: az AMC Campus. Állítólag úgy aránylik az 1992-es esztendőhöz, mint annakidején a NAD 3020 aránylott 1978-hoz. HFN&RR augusztus. * A picinke Monitor One hangdobozt legutóbb a Hifi Magazin is tesztelte, meglepően kellemes hangúnak ítélte. Ezért talán érdemes utánanézni, mit ír róla most Martin Colloms: "Sajnálattal közlöm, hogy a Monitor One-t - igencsak korlátozott basszusátvitelére, csekély teljesítményére és frekvenciaátvitelének egyenetlenségére tekintettel - nem lehet ajánlani. Szubjektíve azonban elevenen és informatívan szól, kiterjedt hangképe van és alapvetően jó sztereója. Ez sokat javít a pozícióján, mégha nem várhatunk is tőle igazi basszust." * A Rogers cég változatlanul "valaki", az ő modelljeire mindig érdemes odafigyelni, így az új P24a-ra is (1800), amely az első állódoboz a Rogersék hifi-választékában (tehát ha a stúdió-modellektől eltekintünk). A P24a kétutasnak álcázott, mégis háromutas doboz, amennyiben a 20 centis mélyhangszórója a doboz belsejében van eltemetve, és csupán egy 100mm átmérőjű, 180mm hosszú csövön keresztül érintkezik a külvilággal. Ez a technika alul és fölül 12dB/oktávval vág, tehát elvben módot ad rá, hogy a mélyhangszórót keresztváltó nélkül használják, de a Rogers ezt a rátát elektromos eszközökkel 24dB/oktávosra egészíti ki. A doboz természetesen iszonytatóan ki van tömve, az alacsony "Q" viszonylag egyenletes frekvenciasávot ad 35 és 100Hz között. A 160mm-es középhangszórót és a SEAS fémdómot hordozó előlap 14 fokkal hátra van döntve. A hangképe könnyed és levegős, színezetlen, meglehetősen kiegyenlített, és a doboz nem érzékeny rá, hogyan helyezik el a szobában. Lassacskán azonban felszínre kerülnek bizonyos negatívumai is. A P24a egyes középhangokat túlságosan kiemel, az énekesei nem elég életszerűek (nem elég testesek), zongorájának felső regisztere nazális. A basszusa mélyre megy ugyan, de nem eléggé artikulált. A dinamikája is csekély. Szóval, összegzi Colloms, az első impressziók csalókák. "A P24a-nak, mindazonáltal, sikere lesz a piac egy bizonyos szegmensében, már csak azért is, mert vetélytársainak nagy része még sokkal rosszabb nála." Két ígéretes állódoboz: a Mission 753 és a Rogers P24A. HFN&RR augusztusszeptember. * Viszont az első benyomásai alapján dönt Alvin Gold a Musical Fidelity két kisdobozáról, az MF10-ről és MF40-ről (500, 800). "Egyik modell sem tudja reprodukálni a mély, sötét hangszíneket, sem a szélessávú nagyzenekart, és a középtartományuk is színezett, helyenként érdes. Az első impresszióim azonban igen jók voltak, a hangkép eleven és levegős, a magasak tiszták és artikuláltak, s mindkét hangsugárzó nagyságrendekkel civilizáltabb a megszokottnál. Csakis azt mondhatom róluk, hogy megérik a pénzüket - minden irónia nélkül mondom." * Mindenképpen beszélnünk kell az Amerikából jött Shahinian hangsugárzókról, habár ránézésre a legkevésbé sem nyerik meg a bizalmunkat, ugyanis a réges-régi Carlsson-iskola (Sonab) tanai szerint felfelé és össze-vissza sugároznak. Dehát félre az ideológiákkal és az előítéletekkel, a Shahinian modelljei jó bizonyítványt kapnak, így a Hi-Fi News-ban az Obelisk (1860). Érdemes lesz megfigyelni, hogyan reagál az Audiophile egy másik Shahinian zenéjére. Az Obelisket természetesen távol kell elhelyezni a falaktól, de erre a szabályra nem annyira háklis, mint a hasonszőrű modellek. Az impedanciájával a magastartományban komoly bajok vannak (névleges érték: 6 ohm, a valóság: 2 ohm!!!), a frekvenciaátvitele természetesen zavaros, de az egész teremben mérhető energiaeloszlása már meglehetősen egyenletes. A hangkép távolról sem "analitikus", de igen jól hallgatható, és zenei. "Az Obelisk bármiféle definíció szerint is egy komplett szélessávú rendszer" minősíti Alvin Gold, és azt ajánlja, hogy feltétlenül hallgassuk meg. Az amerikai Shahinianok kellemes visszhangot váltanak ki a brit fülekben. (Képünkön a Shahinian Arc.) HFN&RR augusztus, Audiophile július * Három CD-játszó. A TEAC CDP-4500 (250) nagyon gyöngén muzsikál: csupán 9,5 pontot szerez Collomséktól, a Yamaha CD-X660 (250) már sokkal jobban szerepelt 11,5 ponttal (13, ha kikapcsolják a jelzőfényeit!), végül a náluk jóval drágább, 12 kilós Sony CDP-X339ES (450) 14,5 pontig rukkol előre, és dicséretet kap "drámai sztereójáért", nemkülönben műszaki minőségéért és bőséges szolgáltatásaiért. * Nem komplett játszó, csupán CD-transzport, de Paul Miller szerint annyira jó, hogy valóságos lopás elvinni 650 fontért az Arcam Delta 170.3-at. Ez a gép abban tér el előző változataitól, hogy elhagyták a csatoló transzformátort, helyette egy aktív vonalszintű meghajtó fokozatot iktattak be, és ezzel valóságos csodát műveltek. De vigyázat: "semelyik futómű nem párosítható szabadon bármelyik DAC-kal", ezért az Arcamhoz is jól kell megválasztani az átalakítót. Tarol az Arcam új CD-futóműve a középkategóriában. HFN&RR augusztus, Audiophile július. Szeptember A címlapon egy aggasztóan németes kinézetű hangdohoz, a Mission-753 (600). Nem olyan nagy, mint amilyennek a fényképen látszik, mindössze 88cm magas és 22cm széles, négy mély/középhangszórója mindössze 130 milliméteres, olyasfajták, mint amilyeneket a sikeres kis 760-ban láttunk. A dómsugárzó membránja öt rétegű, legfelső rétege fém. Tapasztalatunk szerint a minidobozok mély/középhangszóróiból akkor sem lehet igazi basszust kicsikarni, ha megnégyszerezik őket. Mégis, ezt a filigrán állódobozt Martin Colloms nagyon jónak tartja: semlegesen, kiegyenlítetten szól, rockzenét és klasszikusat egyaránt könnyedén lehoz, és bár egy kissé könnyűsúlyú, kitűnő a ritmusérzéke és széles a dinamikája. Az erényei mindenesetre túlszárnyalják a hibáit. Ráadásul az érzékenysége is nagyobb, mint ahogy a gyár specifikálta - ritka madár az ilyen. * Ez már tényleg meglepő hír: a félvezetős erősítőiről híres Musical Fidelity csöves CD-játszót tervezett, CDT néven (500), és hogy döntésének kellő nyomatékot adjon, az analóg áramkörbe iktatott két ECC-83-at rögtön ki is tette az ablakba, azaz a készülék tetejére, két kidülledt békaszem formájában, melyek érdeklődve merednek a hallgatóságra. Egyéb tekintetben ez a kétéltű masina ugyanúgy néz ki, mint a többi MF elektronika, elegáns és lapos, csak éppen a hűtőbordák a tetején vannak kiképezve. (Hűtőbordákra van szüksége, mert az analóg szekciója A-osztályú üzemmódban dolgozik, s meglehetősen felmelegszik.) Hátránya, hogy szinte semmiféle szolgáltatást nem nyújt. A hangja viszont Ken Kessler fülének roppant kellemes, a CAL-ra emlékeztet, amely az első csöves CD-játszó volt, s amelyet Kessler máig is nagyon tisztel. Aztán kissé visszafogja a dicséretet, bőven mond negatívumokat is. Végül mindenféle hasonlatokba menekül, melyek között az a legszemléletesebb, miszerint a Musical Fidelity CDT olyan volna CD-játszónak, mint az Ortofon klasszikus SPU pickupja volt hangszedőnek. Ha jól értjük: nem túlságosan precíz, de telt, meleg, hallgatható. Békaperspektíva. A Musical Fidelity két ECC83-assal veszi szemügyre a világot. HFN&RR szeptember. * Valaha hifi-szakíró volt, majd a Heybrook cég egyik alapítója. Most megint tollforgatásra adta a fejét? Peter Comeau három lemezjátszót tesztel, és ezzel kapcsolatban elmondja gondolatait az LP-ről és a CD-ről. "Akik azt képzelik, hogy a CD az uralkodó, az LP pedig halott, meglepődnének, látván az analóg lemezjátszók eladási statisztikáját. A kereslet persze jórészt annak tudható be, hogy hatalmas lemezgyűjtemények léteznek, azokat továbbra is le kell játszani. Számos felvétel sosem fog megjelenni CD-n, arról nem is beszélve, hogy a CD-gyártásnak legalább annyi buktatója van, mint az LP-préselésnek, tehát a CD hangminősége ritkán haladja meg az LP-ét, gyakran éppenséggel kiábrándítóan rossz. Ehhez járul az a sokat emlegetett szempont, hogy a CD mint műsorforrás nem annyira muzikális, mint az LP. Az Audiophile jelen tesztjében felsorakoztatott lemezjátszók nem High-End ezoterikák, mégis felveszik a versenyt a kompaktlemezekkel. Kompletten, hangkarral és hangszedővel együtt kerülnek annyiba, mint mondjuk 25 darab CD. Ez a költség összehasonlíthatatlanul kisebb, mintha egy több száz darabos lemezgyűjteményt kéne CD-re cserélni." Maga a teszt ezekután kissé formális, mind a három gép - a Rega Planar-3, a Revolver és a Systemdek-IIX - egyaránt jó bizonyítványt szerez. A Revolvernek elsősorban a ritmikáját, a Systemdeknek az intellektuális részletezőkészségét, a Regának pedig a legendás középsávját és dinamikáját dicsérik. Középkategóriájú lemezjátszók (hattyúdala?): Rega, Revolver és Systemdek. HFN&RR szeptember. * Audiophile 1992 június Túlságosan is elhanyagolták a hifimagazinok az úgynevezett nagy kommersz japán cégeket: a Sonyt, a Pioneert, a Technicset. Azt a benyomást keltették az olvasóban, hogy ezek a mammutcégek csak csillogó-villogó műszaki tömegcikket gyártanak, s persze: olcsón. Ez azonban csak az egyik fele az igazságnak. A japán óriások - már csak presztizsokokból is - bizony megcsinálják a maguk High-End modelljét, s nem röstellnek ugyanannyit, vagy akár még sokkal többet is kérni érte, mint az, úgynevezett audiofil cégek a saját ezoterikájukért. A Hi-Fi News most ebből a japán "szuperfiből" válogat, teljesítményerősítőket, még azok közül is nagyteljesítményű monoblokkokat, tehát: a Pioneer Exlusive M-6-ot (7000), a Sony TA-NR1-et (8000) és a Technics-től az SL-Z/SH-X1000 kétdobozos CD-játszót (2700/2300). Menjünk szép sorjában. A Pioneer monoblokk, állítja Jimmy Hughes, kitűnő: összevethető a nagymenő audiofil cégek hasonló gyártmányaival. Ő a maga részéről ugyan szívesebben él az Audio Innovations csöves erősítőivel, de kétségtelen, hogy a nagy, 300 wattos félvezetős gép ki tudja mutatni a csöves erősítők bizonyos gyöngeségeit (mert basszusban nagyobbat szól és követhetőbb is). Kommersz ide, japán oda - ez egy nagyon komoly erősítő. A Sonykat Jonathan Kettle vizsgálgatja és ő is meg van elégedve velük. Kritikáját ő is csupán arra alapozza, hogy a legjobb csöves erősítőkhöz képest a Sonynak néha mintegy előugranak a felharmonikusai, vagyis a magastartománya egy picit kevésbé tiszta. De a stabilitása, térleképzése szenzációs. És iszonyatosan meg tud hajtani bármiféle hangsugárzót. Van ugyan egy-két erősítő, amely transzparensebben, természethűbben szól, de azok messze nem olyan robusztusak - és nem annyira elegánsak, mint a Sony TA-NR1. A harmadik japán High-End, a Technics CD-játszó szintén kitűnő a maga nemében, és bár nem éri el a Wadiákat és Thetákat, elhagyja a Linneket és Meridianokat ("sokkal hihetőbb színpadképet rajzol"), ami bizony nagy szó. Érthető hát, hogy a következő oldalakon Richard Garlick nyomatékosan hangsúlyozza: "az Óriások gyártmányait nem szabad eleve középszerűnek tekinteni". Japán (kommersz?) High-End masinák: Sony, Technics és Pioneer * Itt a pálya, itt a tér - itt a DCC, amennyiben végre ez a lap is kölcsönkapta a DCC-900-at, plusz az első féltucat műsoros DC-kazettát. Jonathan Kettle, az Audiophile szerkesztője találóan megjegyzi, hogy a Philips ezzel semmit sem kockáztatott, hiszen az új médium sorsa nem az audiofilek és a hifimagazinok véleményén múlik. De azért hálás a lehetőségért, és nagy önmarcangolások közepette megpróbálja minősíteni a DCC-t (beleértve a már hírhedetten-híres PASC adatsűrítő rendszert). Kétségtelen, mondja, hogy az első menetet, tehát amikor kazettás magnókkal párhuzamosan készítettek felvételt, a DCC nyerte, bebizonyítva, hogy komolyan kell őt venni. Nem töpöríti össze annyira a hangképet, mint az analóg magnó, és értelemszerűen nem zajos. Más kérdés, hogy nem is pontosan úgy szól, mint az eredeti műsor (azaz a CD-hang). És itt kezdődik a baj. Az analóg magnóról mindig pontosan tudni lehet, hogy mit csinál: minden felvételen ugyanolyan módon ront. A DCC egészen másképp viselkedik, teljesen kiszámíthatatlan, hogy melyik fajta felvételt milyen irányban rontja el, hogy vajon érdességet visz-e a hangképbe, avagy inkább a térhatását csökkenti stb. "És még ha legalább ezt mondhatnánk a műsoros kazettákról! De azok - tehát a gyári DDC felvételek - kivétel nélkül iszonytatóak voltak. Összehasonlítva ugyanezen felvételek CD-kiadásával: ahol a CD érdesen szól, ott a DCC már kakofónikus. Kazettás magnónak beválik, de lesz még mit javítani rajta." Kettle igyekszik elkerülni, hogy műszaki érvekhez folyamodjon, de végezetül azért bevallja, hogy ő a maga részéről "nem szereti az adatkompressziót". (A tesztet szeptemberben megismétlik - lásd ott.) * Látványos - de nem brit szemnek való látvány. Így jellemzi Alvin Gold a Bower & Wilkins Silver Signatre hangsugárzót, mellyel a B&W lepte meg magát a saját 25. születésnapján. Az árát nem ismerjük (feltehetőleg egy egész vagyon), de azért elmondjuk, mi található benne. Mindenekelőtt: sok-sok ezüst. Nevéhez híven, a Silver Signature-nek nem csak a kábelei vannak ezüstből, hanem minden elképzelhető egyéb komponense is, a kapacitásokban-induktivitásokban és ahol egyáltalán csak lehet. A mély/középhangszóró membránja Kevlar, a magashangszóróját szokás szerint egy őrtoronyban helyezték el a doboz legtetején, á la B&W. A dóm membránja fém. A doboz "matrix" szerkezetű, azaz belül mindkét irányban lapok merevítik, mint a borosüvegek dobozát a kartonlapok, csak éppen sűrűbben. A szűrő negyedrendű, és az egész keresztváltót kirakták a dobozból (ami nem látszik buta dolognak). Ennyit a szemnek és az értelemnek - de mennyit a fülnek? Alvin Gold szerint a Signature hallatlanul tiszta és transzparens, gyakran úgy szól, mint a doboztalan hangsugárzók, a nagy panelek. Minden paraméterében megfelelő, semmi panasz rá, "sajnáltam, amikor elvit ték". Ezzel szemben Keith Howard rámutat, hogy a B&W doboz hangja túlságosan is tiszta és nyugodt. "A BBC-iskola szülötte, mint a BC-1, az LS3/5A, holott mai filozófiánk szerint inkább a dinamikát és a feloldóképességet igyekszünk maximalizálni. A kettő együtt volna jó, de úgy látszik, ez lehetetlen. Én, aki főleg a zenei történésre helyezem a hangsúlyt, s hajlandó vagyok érte feláldozni némi pontosságot, egy kis csalódottsággal veszem tudomásul, hogy a Silver Signature sem tudja eredményesebben ötvözni ezt a két fontos erényt." Ezüstkészlet a Bower & Wilkins fennáliásának 25. évfordulójára: a Silver Signature, rengeteg nemesfém alkatrésszel. A keresztváltót kívül tették a dobozon. Audiophile június. * Ez az erősítő annak köszönheti születését, hogy "a magyarországi importőr hídkapcsolásos végfokot kért." Még egy érdekes adalék: "A tervezés stádiumában főleg a Celestion SL-600-zal használtuk, mert ez a hangsugárzó félelmetes terhelést jelent az erősítőnek." Lássuk tehát az egyszerű, elegáns Ion Obelisk erősítőt (300), Malcolm Steward szemüvegén át. "A régebbi Ionok kissé sterilek voltak, az Obelisk már kevésbé az. Még mindig részletező és kínosan pontos, de már nem annyira erőszakos. Dinamikában ugyan volna mit javulnia, dehát - hé! - ez csak egy 300 fontsterlinges masina, ne várj tőle annyit, amennyit egy ezresért kapnál." Kiegészíti ezt a szeánszot a vakteszt, amelyben ketten hasonlítják össze az Ion erősítőt az Arcam Alphával. Mindketten az Obelisket választják. "A magyarországi importőr hídkapcsolásos végfokot kért" - íme, az Ion Obelisk 100. Audiophile, június * Párviadal, DAT-magnók között. A Sony DTC-750-et (450) a jóval drágább Pioneer D500-zal és a még drágább Denon DTR-2000-rel hasonlítják össze. A Sony mindkettővel állja a versenyt, és Dave Wiley szerint annyira jól szól, hogy "alaposan megfuttatná a 300-350 fontsterlinges CD-játszókat is". Szóval, végre egy jó DAT, 500 font alatt. "Végre egy jó DAT 500 font alatt!" A Sony DTC-750. Audiophile, június * A rövidtesztek rovatában bemutatják a Music Box elnevezésű lemezjátszó-állványt (174), amely lényegében egy furnérozott, textillel borított és ásványi anyagokkal csillapított doboz, amely állítólag színezetlenebbül szól, mint a fémállványok... Malcolm Steward hamar elintézi: "A Mana jobb, az Audiotech is jobb. A Music Box klausztrofóbiásan szól, bezártság-érzetet kelt. Önmagában kellemes, barátságos, de elviszi a levegőt, az elevenséget. Nem tud felizgatni." * És aztán itt egy hangdoboz-állvány is, a légpárnás Pnu-Tech PT-1 (350), ezt biciklipumpával kell felfújni, és ha ügyesen manőverezünk, a hangdoboz súlypontja éppen a kellő helyre kerül, és az egész rendszer ég és föld között fog lebegni, mint Mohamed koporsója. Jimmy Hughes a Heybrook HB-S1-gyel veti össze, Arcam Deltákat tesz rájuk, s azt állítja: a légpárnás jármű... azazhogy lábazat nem vesz el semmit a hangképből, csak tisztábbá, artikuláltabbá teszi azt. * Elegáns és kifinomult, de egy kissé visszahúzódó. "Mintha csak fejhallgatóhoz találták volna ki!" Így jellemzik a Denon DCD-1290 CD-játszót (330). Mi ezt valahogy nem tekintjük dicséretnek. Itt is vaktesztek következnek, a Denont a Rotel RCD-965BX-szel, a Marantz CD-52SE-vel hasonlítják össze. Nemigen tudnak dönteni. Ha jól értjük, a Denon precízebb, a többiek muzikálisabbak. * Szub-basszusok, előre! A REL Acoustics három basszusdobozt ajánl, ezek mindegyike 72 literes, és mindegyikben 100 wattos erősítő rejtezik, a három típus csak a részletekben tér el. Legnagyobb köztük a Stentor (1195 font), vele barátkozik most Keith Howard. A szub-basszushangszórókat kétféleképpen szokták illeszteni a sztereó rendszerhez. Vagy mindkettőt megszűrik (a fő rendszert alulról, a basszust pedig felülről, hogy ne pofázzon bele a műsorba), ez a megoldás műszakilag korrektebb, szubjektíve viszont soha nem válik be. De úgy is lehet intézni a dolgot, hogy a fő rendszer csak szóljon, ahogy tud, a basszus-regisztert pedig úgy alakítják, hogy éppen lineárisra egészítse ki a hangképet. Ez az eljárás műszakilag talán kevésbé profi, de vannak szubjektív előnyei, s a REL Acoustics az utóbbi mellett kardoskodik. A Stentor erősítőjén két dolgot lehet állítani: a szintet és a sarokfrekvenciát. Howard eljátszik a Stentorral, és azt tapasztalja, hogy a basszus elegendően mélyre megy, elegendően szemérmes (nem tolakszik, nem csinál semmi bajt), és - ami a 1egfontosabb-azonnal veszteséget érzünk, amikor a szub-basszust kivonjuk a rendszerből. Mert "még a szopránhangnak is vannak basszus-összetevői, nélkülük az ének elveszti melegségét és kerekségét". A Stentor csak akkor okoz zavart, amikor a felvételben olyan mélyfrekrvenciás komponensek jelennek meg, amelyek elkerülték a hangmérnök figyelmét: a külvilág lármája, a közlekedés zaja stb. - mind a legnagyobb élethűséggel jön elő. * Ha nem is szub-basszusal, de basszussal toldotta meg a Tannoy is a hatszögletű 600-as hangsupárzó-családot. A 615 jelű állódoboznak (700) úgy kéne szólnia, mint ahogy a kis 609 szól, plusz egy oktav lefelé. Jonathan Kettle szerint ezt a dobozt nem köti az álszemérem, nem éppen BBC-karakterű, nyíltan kimutat minden hihát, minden tisztátalanságot a felvételben (amit egyébként mi nagyon nem szeretünk). És hát a basszus nem tart tempót a felső regiszterekkel, egy kicsit mindig a sarkukban üget. Az Audiophile-nél szokásos "Második Véleményt" Alvin Gold mondja el: ez a Tannoy kifejezetten dzsesszre és rockra való, mert ott kevésbé zavar a némiképp tölcséres középtartománya. Július Az Arcam Delta 170.3 CD-transzportja nagyon tetszett a HFN&RR-ben Paul Millernek. Most az Audiophile revüje is megerősíti az ő ítéletét. Alvin Gold a Roksannal, a Linnel és a szuperfi Technics-szel hasonlítja össze, ami már önmagában is megtisztelő. Az Arcam futóműnek ugyan nem annyira szép a magasátvitele, s emiatt kissé sötétebb, ködösebb a tónusa, de azért egész tűrhetően állja a versenyt. Utána a szokásos vaktesztben két józanabb árú, de elismert futóművel (TEAC P500, Kenwood DPX9010) méri össze erejét, és mindkettőt kényelmesen megveri. * A kis QED Digit konverter (125) szintén módot ad rá nekünk, hogy összevessük a két vezető brit lap véleményét. Nos, itt is megdicsérik, de megjegyzik, hogy azért lehetőleg ne alapfokú CD-játszókkal párosítsuk, próbáljunk szerezni egy elfogadható futóművet, s azt a QED tisztességesen ki fogja szolgálni. Utána vaktesztben az Audio Alchemy DDE-hez mérik, és úgy érzik, hogy bár egyik sem éppen hibátlan, mindent egybevetve a QED konverter a jobb vétel. * Persze abból, hogy valamely készüléket mindkét magazin tesztel, még nem következik, hogy okvetlenül kétféle ízlést ütköztetnek. Mert például Alvin Gold mindkét lapnak dolgozik, és mindkettőt ő tudósítja a Shahinian "omnidirekcionális", azaz nem tengelyirányban optimalizált hangsugárzókról. Itt egy másik modell, az Arc (1065) van terítéken, s ha lehet, ez még jobban tetszik Goldnak, mint múltkor az Obelisk. Azt írja, ezt a hangsugárzót nagyon könnyű elhelyezni a lakásban, az se baj, ha egy karosszék eltakarja hiszen a hangszórói ferdén felfelé "tüzelnek". A sztereó színpad realisztikus, a szoba viszonylag nagy területén optimális. Eltérően az effajta típusoktól az Arc még az egyes hangszerek helyét sem mossa el nagyon. "Csak a dipólok, mint a Martin-Logan és a többiek ábrázolják a hangszereket ennyire (vagy még inkább) életnagyságúnak, de azok túlságosan is szűk helyre korlátozzák a hallgatóságot. Az Arc annyira egységes, dinamikus és tiszta, mint a Snellek, Vandersteenek, s ehhez még hallatlanul zeneiek is." A cikk végén egy üzenet Stig Caarlssonnak (az ilyesfajta hangsugárzók hajdani apostolának): "jöjj vissza, minden meg van bocsátva..." Második vélemény, a szókimondó Jimmy Hughes-tól. Mint mondja, ő mindig is szerette az ilyesfajta "direct/reflecting" hangsugárzókat, már a Sonabokkal kezdve. A Shahinian tényleg hallatlanul tisztán és elevenen szól. De tudni kell, hogy nem semleges a hangja. "Első impressziónk egy csillogó magastartomány, erős basszusvonal kíséretében, lyukkal a kettő között. Furcsa, de a fül ehhez hamar hozzászokik. A puristák valószínűleg utálni fogják, de bárki, aki nyitott elmével (és fülekkel) jár, méltányolni fogja ennek a különleges hangsugárzónak az erényeit." * A hangkarjairól híres SME most rukkol elő egy csatahajó-méretű lemezjátszóval, a Model 30-cal, amely hangkarral együtt 11400 fontba kerül, ennyiért tényleg hajót lehet vásárolni. (Hogy mivégre ez a képzettársításunk? Hát, az SME cégről tudni kell, hogy kezdetben hajómodelleket épített, ez volt a fő profilja, mint egyébként a neve is mutatja, SME ugyanis annyit tesz, hogy: Scale Model Engineering...) Jonathan Kettle nagyon szépeket ír a későnfutott SME lemezjátszóról: nagyvolumenű, levegős, élethű, CD-szerűen stabil és zajtalan. Kritika csak a ritmusjátszó képességét illeti, némely jólismert popzenei számnak határozottan lelassítja a lendületét, "időnként örültem volna, ha a hangkép kevésbé precíz, és visszasírtam a talán kevésbé igényes, de megszokottabb és kerekebb Linn-hangot". SME-csatahajó több mint 11 ezer fontért. "Visszasírtam a kevésbé precíz és igényes, de kerekebb és megszokottabb Linn-hangot." Audiophile július. * Kétszáz fontsterlingig hagyományosan a hazai hangsugárzók uralják a piacot. Dave Wiley most 4 ilyen modellen ellenőrzi, hűek maradnak-e a brit tradíciókhoz... A legnagyobb a Wharfedale 425 (200). Hangzásbalansza kifogástalan, és a magastartományban a fémdóm jobban szerepel, mint a drágább Wharfedale-modellek kerámiadómja. Csak az a baj, hogy az egész hangkép túl lapos, nem részletező, nem ritmikus; hosszú távon határozottan unalmas. Sokkal jobban tetszik Wileynek a Tannoy-607 (200). Eleven és csillogó, ritmikus, a gitárok pengenek, a basszust érezni lehet, és az ütősök is jól kivehetőek. Azonkívül az énekhangok is jól megszólalnak. Kétségtelen, hogy a hangkép kicsit száraz és némileg érdes, tehát klasszikushoz kevésbé ajánlható. Könnyűzenén azonban a Tanoy-607 a muzsika lényegéig hatol. A Mission-761i (170) nem szerepel annyira jól, mint a nála kisebb 760 (lásd a HFM tesztjét). Rossznak éppen nem rossz, a középtartománya kellemes, de a magas regisztere kissé vékony és hegyes, a basszusa pedig leválik a hangkép egészéről. Komolyzenén egész tűrhető. Mindent egybevetve azonban: problematikus hangsugárzó. Végül a Monitor Audio Monitor7 (180) hasonlóképpen zenél, mint az általunk is ismert pici MA1: sávhatárolt, könnyűzenén kissé steril és könnyűsúlyú, viszont klasszikuson nagyon jól érzi magát. Főleg, ha nem túl nagy a zenekar (Bach, Vivaldi stb.). * Az SD Acoustics kéményszerű állódobozait már láttuk, most egy leegyszerűsített, kétutas modelljét tesztelik, az SD4-et (700). A hangja, Dave Rosan szerint kellemesen színezett, nem túl részletező, de a szimfonikus zenekart is, a szólistákat is kitűnően tolmácsolja. A ritmusjátszó képességével viszont nem jeleskedik. * Valószínűleg ez a legcsúnyább és legjelentéktelenebb erősítő, amit csak 300 fontsterlingért kapni lehet: az Aura VA-100. Viszont a hangja nem rossz. Nem éri el a Pioneer A400 kvalitásait, de megveri a Mission Cyrus One-t, az Ion Obelisket - és ez is valami! * A Sony legutóbbi CD-játszója "úgy néz ki, sőt: úgy is szól, mintha egy millióba kerülne, holott csak 450 font az ára." A CDP-X339ES-ről van szó, és aki ennyire szépeket ír róla, az maga a szerkesztő, Jonathan Kettle. Aztán, a cikkben kissé lefaragja a túlzásokat (és persze nem hasonlítja össze a Sonyt nemhogy egymilliós, de még ezer fontsterlinges masinákkal sem!), mindazonáltal fenntartja: ez a CD-játszó nagy vétel. * Voltak valaha a tölcséres hangsugárzók: a JBL-ek és az Altec-ek, meg még néhány hasonló. Az audiofilek mindet meghallgatták, és azt a következtetést vonták le, hogy "minden tölcsér színezetten szól". De vajon érdemes-e teljesen elvetni a tölcséres csatolás előnyét, t.i. a hatalmas hatásfokot? Néhány más vállalkozóhoz hasonlóan az Impulse cég továbbra is kitartott a tölcséres elv mellett, de csak a mélytartományban alkalmazza, a magas regiszterben ő is elfogadja a szokásos dómsugárzót. Eddigi modelljei sikeresek voltak, a brit szakírók közül többen is felfigyeltek az Impulse dobozok erényeire, elsőnek a vállalkozókedvű Jimmy Hughes, aki maga is ilyet vásárolt. A mostani revűt azonban, az új H6-ról (1250) nem ő írja, hanem Malcolm Steward. A H6 olyan, mint a H2 volt, csak jóval kisebb (s persze olcsóbb is) nála, könnyebb elhelyezni a lakásban - bár ez a doboz is meglehetősen mély (valahová csak be kell hajtogatni azt a bizonyos tölcsért, melynek a szájnyílása egyébként hátul található). Persze, a dobozt ide-oda kell tologatni, amíg sikerül behangolni a basszusát, de megéri a fáradságot, mert hallatlanul életszerűen szól. "Amióta felfedeztem, mennyire közvetlenül tudnak szólni ezek a tölcséres dobozok, a konvencionális gyártmányokat laposnak, visszahúzódónak érzem, falat emelnek közém és a zene közé. A H6 hangján a felvételek egyszerűen életre kelnek, a hangszerek életnagyságban állnak elibéd, a vibrafontól és marimbától kezdve a zongorán át a fuvoláig, a csellóig és a nagybőgőig. Bele tudsz látni a zenébe, semmi sem takarja el a képet. Különös erénye: a dinamikája. Ami a tölcséres hangsugárzók ősi baját, a színezettségüket illeti, az Impulse sem éppen BBC-karakterű, mindenfelé elhelyezi a maga hangszínét, dehát mondjatok nekem olyan hangsugárzót, amely ebből a szempontból abszolúte vétlen. Az Impulse még az énekhangot is szépen visszaadja, pedig az kegyetlen teszt." "A hangszerek életnagyságban állnak elibéd." Impulse H6 hangsugárzó. Audiophile július. Augusztus Mi ugyan nem egészen értjük, miért volna ez akkora szenzáció, de az Audiophile hatalmas csinnadrattát csap a Philips "digitális hangsugárzója" körül, amely azonban - természetesen! - hagyományos hangszórókkal dolgozik, csak éppen tele van tömve elektronikákkal, és így a műsorjelet még digitalizált formájában fogadja. (Ez részben előnyös, részben viszont nagyon is előnytelen. Már sokan felfedezték, hogy a hangszórók nem szeretik az elektronikák közelségét. Tehát akár még a passzív keresztváltót is célszerű kívül tenni a dobozon!) De vissza a Philips DSS-930-ra. Legnagyobb erényének valószínűleg azt tekinthetjük, hogy az egész berendezést (a D/A konvertert, az előerősítőt, a keresztváltót, a digitális processzort, a teljesítményerősítőket) megkapjuk 1300 fontért, tessék ezt összevetni akár csak a középkategória áraival is. Mégis, a műszaki ember szemében az igazi előnyt az jelenti, amit a mellékelt (gyári) diagramok szemléltetnek: a frekvencia- és fázisátvitel, amelyet még a digitális fázisban lineárisra korrigáltak, és elérték a csaknem-lehetetlent: a négyszögjelek (kb. 1,3kHz) ha nem is tökéletesek, de legalább felismerhetőek! Az audiofilek persze nem elégednek meg ennyivel, ők azt is tudni akarják, hogyan zenél ez a "digitális" szerkezet. Keith Howard, feltehetőleg még mindig a kezdeti lelkesedés hatására, hallatlanul izgalmas dolgokat mond róla: hatalmasat szól, életszerűen tiszta, transzparens stb. Aztán: "...dehát a beépített erősítők minősége..." Majd: "másik forrása a bajoknak a ribbon tweeter... a Philips túl távolian és bizonytalanul szól... a térhatás is gyakran visszaszorul... nagy hangerőn a mélyhangok hiánya is feltűnik..." (Vajon egy ennyire komplex berendezésben meg lehet-e mondani csalhatatlan biztonsággal, hogy a bajokért tényleg az erősítő és a magashangszóró a felelős?) A Philips "digitális" hangsugárzója és a róla közreadott (gyári) diagramok a frekvencia-, fázis- és négyszögjel-átvitelről. Audiophile augusztus. * Az a lényeg, hogy "a CDR-rel készített másolatok közel kerülnek az eredetihez, átkozottul közel!" Természetesen a Meridian CDR-ről van szó (4500), amelyet az Audiophile szerkesztőségében is körbeszaglásznak. Leszögezik, hogy a mesterszalagokról olyan felvételt lehet készíteni vele, amely jobb a szokványos CD-nél! És (szkeptikus megjegyzésünk ellenére, lásd a HFN&RR revűjénél) Alvin Gold is úgy találja, hogy a CD-ről készített felvételek gyakran jobban szólnak, mint az eredeti! Ehhez járul, hogy a Meridian mint CD-lejátszó készülék is úgy körülbelül a Marantz-ok-Micromegák kategóriája. "Konklúzió? A CD-k és a róluk készült CDR-másolatok eltérően szólnak, s többnyire a CDR szól jobban. A különbséget azonban nem mindig lehet meghallani, különösen nem az olyan CD-futóműveken, amelyek a Philips-féle lengőkaros mechanikát alkalmazzák, vagy amelyekben a D/A átalakítást túlmintavételezés előzi meg." (Ezt a megfogalmazást kicsit furcsának tartottuk. Ellenőriztettük magunkat szakértőnkkel, aki szerint azonban helyesen fordítottuk a szóban forgó szöveget.) * Ha Rega, akkor lemezjátszó... illetve most már erősítő is lehet, mert a Rega cég megcsinálta a maga 200 fontsterlinges minimalista, sőt menőmanóista erősítőjét, Brio néven. A főkonstruktőr, mikor kölcsönadta az Audiophile-nek, előrebocsátotta, hogy "semmilyen olcsó erősítő nem tökéletes, ez sem az, de bízunk benne, hogy kellemes kompromisszum". Körülbelül ezt mondják a szakírók is: kellemes hangú gép, de csodákat ne várjunk tőle. Mellesleg azért összeeresztik vaktesztben egy Arcam Alphával, és azt tapasztalják, hogy a két gépnek más-más erényei és hibái vannak. (Zárójelben: úgy látjuk, az angol szakíróknak azért mégis az Arcam a titkos esélyesük, mert ilyen alkalmakkor mindig azt az erősítőt rángatják elő a sufniból.) Lemezjátszó után erősítő: Rega Brio. Audiophile augusztus. * A Hi-Fi News már szóba hozta a Pioneer újítását, az LLC (azaz Legato Link Conversion) elnevezésű áramkört, amely állítólag helyreállítja a digitális felvétel során elvesztett, 20kHz fölötti tartományt. Itt, az Audiophile-ben már tesztelik is az első LLC-Pioneert, a PD-S801-et (300). Jimmy Hughes álláspontja szerint "messze ez a legszebb hangú CD-játszó ebben az árkategóriában... egyáltalán nem úgy szól, mint a középkategóriájú CD-játszók". Tehát hogyan is szól? "Rendkívül kiegyensúlyozott, a magasai finomak, a mélye erőteljes. A hang visszaverődését szokatlanul jól leképezi, az énekesek és a hangszerek körül bőven van levegő. Noha nem különösebben eleven, a hangképnek megvan a maga élete és természetessége. A PD-S801 nem vasalja ki a zenéből a hangszínek finom árnyalatait. Részletező és informatív, ugyanakkor azonban nyugodt és hallgatható is. Ama ritka hifi-állatok közé tartozik, amelyek érdekesen zenélnek, anélkül azonban, hogy fel akarnák hívni magukra a figyelmet." A revűt követő vaktesztben a Pioneer fölényesen megveri a Marantz CD-52SE-t és a Denon DCD-1290-et. Ha a Pioneer 300 fontért ennyit kínál, vajon mit produkál majd egy ezresért? * Az SME mindenkori standard hangkarja, a 3009 immár hatodszorra születik újjá (568), és már a legkevésbé sem emlékeztet a saját elődeire. Malcolm Steward megdicséri ugyan, de azzal a fenntartással, hogy: nem minden futóművel párosítható. A Pink Triangle Anniversary-val például kitűnően működik, a Roksan-nal és a Gyrodec-kel úgyszintén, de a Linnel és a Thorens-szel már kevésbé. Az SME 3009, de annak már a hatodik inkarnációja. Audiophile augusztus. * A JPW kisdobozai nemcsak nekünk tetszettek (lásd múltkori tesztünket), hiszen eddig is az angol lapok Best Buy-ai voltak. A JPW mostani vállalkozása egészen másmilyen: két aprócska szatellitet és egy szab-basszust hozott forgalomba 200 (írd és mondd: kétszáz!) fontért. A szatellitek hangszórója papírkónuszos Peerless, a csipogó Audax keménydóm. A mélyhangszórók (kettő van a dobozban, csatornánként egy-egy) polipropilén-membránosak. Kétszáz font tényleg nem is olyan nagy pénz (a konkurencia, a Jamo, a Heco, a Celestion szatellitek nélkül kér ennyit), dehát egyáltalán érdemes-e kiadni a pénzt erre a furcsa háromságra? Jonathan Kettle szerint nagyzenekari anyagon azonnal észre lehet venni, hogy a kicsi és a nagy hangszórók nem ötvöződnek tökéletesen, magyarán: lyuk van a frekvenciaátvitelben. Mellesleg, a basszus sem éppen nehézsúlyú. A magasak csörögnek, a sziszegőhangok túlhangsúlyozódnak. Viszont elismerik, hogy a JPW-rendszer "nagyot szól", s tulajdonképpen egész élvezhetően zenél. Kettle azonban így se nagyon ajánlja, csak azoknak, akiknek parányi a szobájuk. Szeptember A Pioneernak akkora sikere volt az A-400 erősítővel, hogy az Audiophile most már a kisebbik modellt, az immár feljavított A-300X-et is (200) körültáncolja, abban a reményben, hogy ez talán még jobb lesz amannál. Nos: jobbnak nem jobb, de állítólag nagyon közel esik hozzá. (Magyarul mi úgy fogalmaznánk, hogy: bármennyire dicsérik is, célszerű inkább ráfizetni 50 fontot és megmaradni a bevált A-400-nál.) * Tessék tekintettel lenni a lapcsinálás szempontjaira, és eltűrni, hogy a hírrovatból átemeljük az új Canon hangdoboz fényképét, pusztán a látványért magáért. Az előző Canon, ha emlékszünk rá, barátságos kis asztalilámpa volt, Darth Vader stílusában, nem szólt különösebben jól, de el lehetett gyönyörködni benne. Most kiegészítették egy alsó basszushengerrel, amitől olyan lett, mint egy rohamsisakot viselő neutronbomba. A hangminősége még nem ismeretes; nyilván rövidesen tesztelni fogják. Rohamsisakos neutronbomba: az esztétikus Canon hangsugárzó, immár tekintélyes basszushengerrel kiegészítve. (A szeptemberi Audiophile hírrovatából.) * Az Audiophile újra megkapja a Philips DCC-900 prototípusát. Hangminőségére Alvin Gold a következőképpen reagál: "A digitális magnónak van egyfajta hangbeli ujjlenyomata, egy-egy hangfoszlány megmagyarázhatatlanul furcsa vagy durva tud lenni. Például a vonóskar az egyik pillanatban elveszti a fényét, a másikban megint szépen játszik. Máskor a komplex zongora-akkord hirtelen ellágyul. Sok-sok hasonlóra figyeltem fel, önmagában egyik sem volt veszélyes, de együttvéve lerontják a hangot. A változás irányát többnyire nem lehet előre meghatározni. Általánosságban csak annyit mondhatunk, hogy a DCC enyhén összenyomja a dinamikát és elmossa az alacsonyszintű információt." "Mégis, a DCC mindent összevéve várakozáson felül jól működik. A sztereója ugyan egy kissé összeszűkül a legjobb CD-hez képest, de egyéb tekintetben a hangkép megtartja arányait. A DCC transzparensebben szól, mintsem gondoltam volna, és a PASC kódolás is elfogadhatóbb, mint hittük." És a végső ítélet: "A DCC-900 csupán egy szerény CD-játszóval másrészt egy kivételesen jó DAT-tal ér fel... Mindenesetre jóval több annál, mintha csupán másodrendű pótléka volna egy harmadrendű kazettás magnónak." Ezekután Gold szeánszot csinál a Philips DCC-900, valamint egy Nakamichi 1.5 kazettás magnó és egy Sony DTC-750 DAT-magnó között. A szeánsz eredménye előre látható: egyik médium sem hibátlan. Nézzük őket egyenként: DCC. "A két alternatív médium hibákat s erényeket mutat ki a DCC fegyverzetében, és hogy melyiket hangsúlyozzuk, az jórészt ízlés dolga. A DCC karaktere a másik kettőé közé esik. Megtart valamennyit a Nakamichi szervezettségéből és a Sony kínos tisztaságából, s elhárít valamennyit az előbbi komprimáltságából, az utóbbinak pedig a sterilitásából." Analóg kazetta. "Senki sem cáfolhatja, hogy a kazettás magnó immár pályafutásának végső szakaszába érkezett. Mégis (ha felületesen hallgatva gyöngébbnek ítéljük is a másik kettőnél), időnként nyilvánvalóan ő szolgáltatja a legjobb hangminőséget. Mégha a megfelelő hanganyagon ki lehet is mutatni a gyöngeségeit, tehát: frekvenciasávjának szűkösségét, dinamikájának korlátait. " DAT. "Praktikumát tekintve a legjobb a három között. A Sony DTC-750 egyébként is azok közé a (ritka) DAT-ok közé tartozik, amelyek nem úgy szólnak, mint egy másodosztályú CD-játszó. Ennek a gépnek a klasszikus precizitásához viszonyítva a DCC helyenként durván szól, de intenzív meghallgatással ki lehet mutatni, hogy a DCC mégiscsak hűségesebben adja vissza a térinformációt." * Japán tunerek 270-310 fontért: JVC FX-1010, Kenwood KT-702, Pioneer F-701 és Sony S770ES Általában jól működnek, a legjobbnak a Sony látszik közülük. Japán tunerek a szeptemberi Audiophile-ból * A Nakamichi CD-játszók zászlóshajója, a kétdobozos 1000MB/1000P (7000) Jimmy Hughes-nak kevésbé tetszik, mint a HFN&RR-nél szolgáló kollégáinak. "Jól szól, jól szól - ismételgeti makacsul -, bármilyen standard szerint jól szól, de ezt a hangminőséget feleennyiért kell produkálni. Ezt még a Roksan-szet is majdnem eléri, és még a Marantz CD-11-LE is a közelébe kerül. Mindkettőnek inkább csak a konvertere a gyöngébb." Korlátai ellenére, futóművének köszönhetően abszolúte világklasszis a Marantz CD-11 LE CD-játszó. Audiophile, június * Magnóval ritkán kísérleteznek az audiofil lapok, de itt most műsorra tűzik a TEAC V-8000S-t (700), és ez bennünket azért érdekel, mert legutóbb a HFM-ben mi is TEAC-okat (kiejtése: tiakokat) teszteltünk, igaz, valamivel kisebbeket. A nagyobb, 8000-es modellről Alvin Gold a következőket írja: "Szinte mindig és minden körülmények között igen magas nívójú hangfelvételeket készít. Erőteljes, telt basszus, szabadon áramló és nem érdes magasak, elsőrangú ének, érthető beszédhang, az utóbbi minden zavaró sziszegőhang nélkül. A hangszerek előlépnek a gépből, a zaj igen csekély. És ami a legjobban tetszik: a műsor még alacsony jelszinteken is tiszta marad, nem modulálódik össze a zajjal. Olyan magnó, amelyet csaknem össze lehet téveszteni egy elfogadható CD-játszóval." (De a Dolbyt azért Gold is igyekszik mellőzni.) "Csaknem össze lehet téveszteni egy elfogadható CD-játszóval." A nagy TEAC magnó, a V-8000. Audiophile szeptember. * Audiophile Slágerlista A brit magazin 1992. június-július-augusztus-szeptemberi számának ajánlásai szerint CD-JÁTSZÓK (EGYDOBOZOS): Denon DCD-580 (180). tiszta, kellemes, nem érdes. Technics SL-PG400 (180). Jól megy az olcsó erősítőkhöz-hangdobozokhoz. NAD5425 (200). Kissé élénk, de van tartása. Marantz CD52SE (280). Dinamikus, élénk, és kevésbé agresszív, mint az elődje. NAD 5440 (300). Dinamikus, stabil, a középsávja szép, fenn kissé vékony. Rotel RCD-965BX (300). Kiegyenlített, dinamikus, hallgatható. Denon DCD-1290 (330). Meghízható, nyugodt hangzás. Pioneer PD-9700 (400). Erőteljes és követhető basszus; a magasai nem érdesek. Sony CDP-X333ES (400). Impresszív, dús hangzás, teresség. Arcam Alpha (420). Élmény. Ritmikus és precíz. Ariston Maxim CD-3 (430). Ritmikus. JVC XL-Z101TN (520). Tiszta, élénk, zenei. Erős basszus. Pioneer PD-75 (800). Jó minőség, szép készülék, józan ár. Meridian 206B (995). Élénk, levegős, részletező, dinamikus. Meridian 208 (1550, beépített erősítővel). Artikulált, részletező, sztereofónikus. Proceed PCD2 (2200). Nagyon csúnya, de dzsesszen és rockon csodálatos. CD-JÁTSZÓ FUTÓMŰVEK ÉS ÁTALAKÍTÓK: Audio Alchemy DDE V1.0 (átalakító, 376). Zeneileg mint a Meridian 203, de néha kissé érdes. Technics SL-PA10 (futómű, 470). Olyan, mint a Kenwood, csak kissé lágyabb. Kenwood DP-X9010 (futómű, 500). Részletező és dinamikus, de túl élénk. Meridian-203 (560). Természetes, kellemes, ritmikus, dinamikus. Arcam Delta 170 (futómű, 650). Audiolab 8000 DAC (700). Ennyiért a legjobb. Roksan ROK DP1/DA1 (1490). Lemezjátszótípusú hangkép. Linn Karik/Numerik (2590). Élő, mások szerint antiszeptikus(?). Meridian 602/606 (1750/1350). Egybites lágyság, dinamikával párosítva. PS Audio Ultralink (2500). Annyit tud, amennyit a CD maga. Theta DSPro II (3420). Csaknem analóg. Micromega Trio (4500, három doboz). Az egyik legmuzikálisabb CD-játszó. Wadia-WT-2000 (futómű, 5614). A maximum. Életnagyságú dinamika, a zenei jel teljes feltárása, stabilitás, tisztaság. Wadia 2000 (6641). Négydobozos elektronika, hallatlan basszus, dinamika. LEMEZJÁTSZÓK: Rega Planar 2/3 (hangkarral 185/250) A drágábbik dúsabb hangú, dinamikusabb. Systemdek IIX/900 (hangkarral 200). Szépen szól, könnyű beállítani, nem állítódik el. Thorens TD166 VI/UK (Rega karral 270). Pink Triangle Little Pink Thing (450). Elegáns gép, szép hang. Linn Axis (hangkarral 443). A basszusa nem olyan szép, mint a Sondeké, viszont nem háklis, könnyen illeszkedik. Thorens TD 3001BC (hangkarral 700). Koherens, dinamikus, analitikus. Linn Sondek LP12 Valhalla/Lingo (a tápegység típusától függően 760 vagy 1140). Roksan Xerxes (785). Origin Live Oasis S (900). Pink Triangle Anniversary (1400). Mesterszalag-hangminőség. Townshend Rock Reference (2300). VPI TNT(357C). Felsőfokú hang. HANGKAROK: Rega RB250/300 (95/140). Mindkettő kitűnő. Roksan Tabriz/zi (165/255). A drágábbik más kábellel és ellensúllyal. Alphason Xenon MCS (370). Alphason HR-100MCS (550). Linn Ittok (560). Naim ARO (800). Abszolúte semleges. Linn Ekos (1100). HANGSZEDŐK: Audio-Technica AT110E (24). Jó basszus, elevenség, és már nem is szól bárdolatlanul. Roksan Corus Blue/Black (65/110). Lásd a HFM tesztjét, 92/1. Goldring 1042 (90). Kifogástalan. Ortofon MC15 Super (100). Informatív. Goldring Eroica/Eroica LX (100/100). Kisjelű/nagyjelű. Audio-Technica AT-OC5 (123). Testes, dinamikus, tiszta. Ortofon Quasar(350). Jelenlét-érzet, dinamika. Benz Micro MC-2 (714). Némely erősítő trafó nélkül is elviszi. Linn Troika (800). Kiseki Purpleheart Sapphire (800). Lyra Clavis (980). Koetsu Red Signature (1045). Ortofon MC5000 (1500). Lyra Parnassus (1700). MAGNÓK: Yamaha KX-530 (230). Stabil, transzparens, fókuszált. Pioneer CT-91a (560). Tiszta, zenei. Sony DTC-55ES (DAT, 550). Harman-Kardon TD4600 (550). Részletező, meggyőző. Pioneer D500 (DAT, 600). Nakamichi 1&2 (700/350). Főleg metálra! Aiwa XK-S9000 (700). Szintén metállal a legjobb. Arcam Delta 100 (850). Nagyon tiszta hangú, ha nem is Nakamichi... TUNEREK: Sony ST-S370 (150). URH-n selymesen tiszta. Arcam Alpha 2 (185). Aura TU-50 (230). Technics ST-G90L (300). Kellemes, sosem agresszív. Arcam Delta 150 NICAM (300). Érdemes ezt venni, plusz egy normál tv-t, a drágább NICAM tv helyett. Harman-Kardon TU9600 (350). Természetes, tiszta. Quad FM4 (400). Van nála jobbhangú is, de robusztus, megbízható. Onix BWD1 (415). Elfogadhatóan tiszta. Meridian 204 (660). Különösen ritmikus basszus. Naim NAT02 (853). Elfeleded, hogy gép. Revox H6 (931). Inkább csak Revox berendezéshez ajánlják. Linn Kremlin (1645). A hangja teljesen elszabadul a készüléktől. ERŐSÍTŐK: NAD 3020i (130). Máig is. Denon PMA350 (170). Testes, transzparens. Arcam Alpha 3 (200). Testes, ritmikus, részletező. Creek CAS4140S2 (230). Ritmika. Mission Cyrus One (250). LP vagy CD, mindegy. NVA AP20 (290). Precíz, kontrollált. Pioneer A-400 (240). Kivételes transzparencia. De kényes a többi láncszemre. Marantz PM40SE (240). Erő, ritmika, tisztaság, basszus. Jó MM-fokozat. QED A240CD/PA (250/320). Az egyik legjobb ebben a kategóriában. Onix OA22 (300). Nagyerejű. Jó basszus. Albarry PP1 (400). Jól kontrollált, megnyugtató hang. Muzikális. Audiolab 8000A (430). Nyugodt, tiszta, levegős, de nem mindenki szereti. Exposure XV (650). Nem igazán részletező, de nagyon egységes. Musical Fidelity A200 (800). Erőteljes, édenhangú, de erősen melegszik. ELŐERŐSÍTŐK: NVA P250 (250). Passzív előfok plusz fono-egység. Eleven, részletező. Naim 72/HiCap (460). Linn Kairn (1295). Eleven, izgalmas, tiszta. Finestra Preamp (1400). Gyors, részletező. Csak néhány kereskedőnél kapható. DNM Series 3B (kiviteltől függően 1600-3325). Kivételesen gyors, "áradó", részletező hang. Pink Triangle PIP II (2670). Elemről működik. Naim NAC52 (4535). Abszolút semleges. VÉGERŐSÍTŐK: Meridian 605 (monoblokk, 925/darab). Kellemes, teres és analitikus. Chord SPM 1200 (2750). Krell KSA150 (4670). Audio Note Neiro (0950). Audio Note Ongaku (30 000). ELŐ/VÉGFOKOK: Roksan ROK-L2/S1 (2490). Egységes, transzparens. Rotel Michi RHC/RHQ/RHB10 (2690). Hiteles. Nagyot szól. Conrad-Johnson PF1/MF200 (3576). Erő és jelenlét. Audio Research LSI/Classic 60 (3700). Csak line-ról. Gyönyörű, zenei hangkép, transzparencia, de a sávszéleken picit mos. Krell KSL/KST-100 (4295). Transzparens, dinamikus, bármit elhajt. Audio Innovations Series 1000/FirstAudio vagy Second Audio (3048 vagy 4450). Simasága, dinamikája, ritmikája hihetetlen. Michaelson Audio Chronos (12000). Nagyszerű basszus, döbbenetes térhatás. HANGSUGÁRZÓK: Mission 760 (100). Dinamikailag és zeneileg meggyőző, artikulált hangzás. Érzékenység, könnyű impedancia. Celestion 3 (115). Az SL-szériára emlékeztet tónusával, simaságával, színezetlenségével. JPW Sonata (115). Egyszerű komponensekből nagyon okosan van összerakva. Kiegyenlített és meggyőző. Allison AL-100 (120). Méretére és árára rácáfol meghökkentően stabil basszusával. Gyors és élénk - egy bizonyos hangerőig. Wharfedale Diamond IV (120). Simább, édesebb hangú, transzparensebb, semlegesebb az elődjénél. Mission 761 (150). Gyönge erősítővel kissé érdes, de nagyot szól, életet visz a hifibe. Celestion 5 (155). Tiszta, kiegyenlített, dinamikus, de jó berendezés kell hozzá. KEF K120 (160). Eleven, de nem tolakodó; nem zavaró, de nem is unalmas. Rogers LS2a/2 (220). Szimfonikuson nagyszerű - rockra kevésbé jó. Heybrook HB1/III (250). Tiszta, dinamikus, de rossz berendezésben rondán szól. Merev kábelhez tervezték. Tannoy 609 (270). Összehangolt (koncentrikus) hangszórók. Néha kissé hegyesen szól, de megnyerő. Epos ES11 (330). Transzparens és muzikális. Most már többféle erősítőhöz is megy. Spica TC-50 (600). Túlszárnyalja a kategóriáját, de csak igen jó erősítővel. Klasszikusra való. Acoustic Energy AE1 (764). "Újraírja a tankönyvet, de arról is egy könyvet lehetne írni, hogyan hozzuk ki belőle a legtöbbet." ATC SCM10 (950). All-round zenész, de kényes az erősítőre. KEF 103/4 (995). Tökéletesen integrált hangkép, csodálatosan transzparens, informatív. Kóruson a legszebb. REL Stentor (mono szub-basszus, 1195). Jól szervül a sztereó rendszerhez. Realisztikus basszus. Ruark Crusader (1325). Erőteljes, részletező, de csak LP-ről. Naim SBL (1584). Dinamika, basszus. Audioplan Konzept (1700). Finom, bensőséges, kamarazenére találták ki. Élénk hangú erősítőt szeretne. KEF 105/3 (1995). A legtöbbet dzsesszen és klasszikuson nyújtja. Quad ESL-63 (2072). Ennyiért verhetetlen. De kényes az elhelyezésére. Kritizálják, hogy lassú, nincs basszusa. Apogee Centaurus (1996). Csak hatalmas erősítővel elevenedik meg, de akkor nagyot szól. Némelyek így is túl lágynak tartják. Monitor Audio Studio 20 (2000). Hallatlanul informatív, egyben zenei. Impulse H2 (2250). Nagyot szól, de minden hibát kimutat. Apogee Stage/Caliper Signature (3000/4000). Hatalmas dinamika, életnagyság feletti hangkép, megdöbbentő közvetlenség. Meridian D6000 (7650). Komplett rendszer. Jó hang, kivételes basszus, a középmagasa kissé érdes.