Szép új világ




    - Csontos István: Penta '92

    


        A 10. születésnapját ünneplő londoni  hifi-kiállítás  (elnevezése,
    illő szerénységgel: "The Hi-Fi Show") első  alkalommal  volt kénytelen
    belépőjegyet szedni a látogatóktól. Ez alól csupán a  sponzor  lap  (a
    HF&RR) olvasói kaptak felmentést, ők a  magazin  szeptemberi  számával
    egyben a belépőt  is  megváltották  a  kiállításra.  A  szerkesztőség,
    szintén először a rendezvénysorozat történetében,  szobát  bérelt,  és
    mint résztvevő, saját újságíróit állította közszemlére, mikoris  azok,
    a  hifi  berendezések  tesztelésénél  ismert  A/B  teszt   formájában,
    felváltva felelgettek az  érdeklődő  látogatók  kérdéseire.  (Némelyek
    szerint ez úgy lett volna igazán hifi, ha egyszerre csak egy  újságíró
    tartózkodik  a  szobában...)  A  konkurens  lapok  képviselői  szintén
    akkreditáltatták   magukat.   Noel   Keywoodnak,   a    HI-FI    World
    főszerkesztőjének nem derogált, hogy  személyesen  árusítsa  lapját  a
    szálloda halljában.
        A szervezők minden évben nagy hangsúlyt fektetnek  a  technológiai
    érdekességekre, újdonságokra. Tavaly a felvételkészítő CD-játszó, idén
    a DCC, valamint az interaktív CD (CD I) és  a  16x9  arányú  képernyőt
    használó új televízió-szabvány volt az aktualitás.  A  programfüzet  a
    Sony MD-rendszerét is ígérte, de azt végül is nem mutatták be.
        Maga az esemény négy szintet foglalt el a szállodából.  A  hallban
    és az alatta levő szinten olyan neves  cégek  állítottak  ki,  mint  a
    Mission, Rotel, Ortofon, Sony, Moth, Sound Organisation, JVC, Philips,
    KEF, Meridian, Wharfedale stb. Ők - mivel a Pentának ez a része szinte
    teljesen nyitott (csak az alsó szinten található egy-két szobányi zárt
    helyiség), termékeiket állványokra helyezték, hangot nem mutattak  be.
    Az első emeleten a fővonalat láthattuk, az ATC-től  a  JPW-n,  Musical
    Fidelityn, Rogersen keresztül  a  Wadiáig.  Itt  már  minden  szobában
    lehetett hangot is hallani (a Roksan is tartott bemutatót,  a  tavalyi
    "néma" demonstráció után). A szálló második emeletére szorultak többek
    között olyan súlyos idealisták, mint az Audio Innovations, a  Pink,  a
    Definitive Audio. (Utóbbi évekig csak kereskedőként működött, de  most
    önálló produktummal állt elő,  az  Air  Partner-rel,  e  ruhásszekrény
    méretű  tölcséres  hangsugárzóval.  Méretén  kívül  az  ára  is   igen
    tekintélyes, 8990 angol font.)
        E sorok írója a múltban is előszeretettel vont párhuzamot a  Hi-Fi
    Show, valamint különböző egyéb kulturális fesztiválok között.  Sajnos,
    most már inkább a divatbemutatók ötlenek  fel  párhuzamként.  Habár  a
    "dizájn"  mindig  is  hozzátartozott  a  High  Fidelityhez,  mivel   a
    készülékeknek  külső  megjelenésükben  is  sugallniuk  kell  gyártójuk
    szellemiségét, és ezt általában meg is teszik. Szerencsés  esetben  ez
    még jól is funkcionál, mint a NAD vagy Krell erősítőknél, ahol több év
    is eltelik, mire szükségessé válik egy újabb "dizájn". A brit újhullám
    készülékei  (a  70-es  évek  végén,  a  80-as  évek  elején)  puritán,
    szerzetesi  megjelenésükkel  azt   sugallták:   a   hifiben   a   zene
    reprodukálásán van  a  hangsúly,  maguk  a  berendezések  szerényen  a
    háttérben kívánnak  maradni.  Ez  tömegek  számára  tette  lehetővé  a
    minőségi  zenehallgatást,  és  méltán  vívott  ki  elismerést  a  brit
    hifigyártóknak szerte a világon. Most viszont számos, eddig ismeretlen
    cég  elsősorban  a  "dizájn"-ra,  a  különös  megjelenésre  épít,   de
    természetesen műszaki indokokkal  támasztja  meg  azt.  Például,  hogy
    miért    építenek    egy    hangszórót     virágvázára     emlékeztető
    kerámiaköcsögökbe   vagy   kínai   díszítőmotívumokkal    illusztrált,
    kulcsrazáródó  ajtókkal  ellátott  faszekrényecskékbe.  Hogy  mennyire
    komoly dologról van szó, az abból is látszik, hogy a hifiben  teljesen
    új Brinkmann Ltd. a vázákra emlékeztető  hangszóróival  ez  év  nyarán
    megnyerte a Daily  News  valamilyen  lakberendezési  pályázatát,  s  a
    rákövetkező héten  a  Brinkmann-féle  virágváza  a  legtöbbet  eladott
    hangszóró  lett  Angliában.   A   Canon,   akit   fotó-,   videó-   és
    irodatechnikai  készülékeiről  ismernek,   irodalámpákra   emlékeztető
    hangszórókkal szállt  be  az  audio-bizniszbe.  Ezt  a  formatervet  a
    hangszóró  különleges  térhatásával  magyarázta.   Demonstrálására   a
    szálloda mellett leállított kamiont találták legmegfelelőbbnek...
        Úgy látszik, a hangdobozok látványa az, amely  ennyi  év  után  is
    ellenérzést vált ki a hifivel megbarátkozni képtelen emberekben; nekik
    készülnek  ezek  az  otthoni  környezetbe  zavartalanul  beilleszthető
    furcsaságok. A vállalkozók jól ismerik azt  a  csatározást,  melyet  a
    hifisták folytatnak a megvesztegethetetlen háziasszonyokkal...
        A  dobozgyártók  további  meglepetéssel  is  szolgáltak.   Majdnem
    mindegyikük audio/video demonstrációt is tartott, amikor is  csupán  a
    videót vagy a hihetetlenül gyorsan népszerűsödő lézerdiscet  használta
    műsorforrásként; dobozaikat főleg ezek hangosításához ajánlották.  Jól
    láthatóan  a  videózás  népszerűségét   akarják   meglovagolni.   Első
    pillantásra talán jó ötletnek látszik a hifi és  videó  házassága,  de
    szerintem a képi információ erőssége miatt a hang szó szerint háttérbe
    szorul, szerepe csak annyi,  hogy  a  vizuális  információt  erősítse.
    Ráadásul az e fajta párosításoknál jól érzékelhetően hiányzik  a  hifi
    varázsa, énszerintem azért, mert ez a fajta Gesamtkunstwerk igen kevés
    teret hagy az alkotó fantáziának, melynek a zenehallgatás  során  igen
    nagy  szerepe  volna.  (Vajon  miért  hallgatnak   zenét   oly   sokan
    félhomályban,  sötétben  vagy  éppen  lehunyt   szemmel?)   Ezeken   a
    bemutatókon a demonstrátorok legfontosabb segédeszköze  a  távirányító
    volt,  Bachot,  Mozartot,  Beethovent  felváltotta  Steven  Spielberg,
    Menuhint  pedig  az  Indiana  Jones.  Hogy  kik  vetemedtek  erre   az
    eretnekségre? Íme a lista: Arcam, B&W, Celestion, JBL, JPW, KEF, aztán
    a Monitor Audio, Mordaunt-Short, Tannoy  és  a  Sansui  (hogy  csak  a
    legnevesebbeket említsem). A non plus  ultra  a  Bruce  Rea  Audio  új
    kifejezést hozott a hifibe (High End Audio Visualista), ezzel jelezve,
    hogy elsősorban videózáshoz szánja (egyébként esztétikusan  tervezett)
    hangsugárzóit.
        Az egzotikumot az angolok számára az általuk kontinensnek nevezett
    Európából érkezett kiállítók jelentik. Idén is több kontinentális  cég
    próbálta megalapozni szerencséjét a Pentán. A szigetlakók számára  már
    nem ismeretlen német  után  kábeleket  is  hozott.  A  K.A.L.  szintén
    Németországból,  valamint  az   olasz   Unison   Research   (egymástól
    függetlenül)  a  mostanában  divatba   jött   UV-211   típusú   csövek
    felhasználásával építi erősítőit. Az erősítőkkel kapcsolatban igen sok
    érdekességgel lehetett találkozni. A büdzsé kategóriában jeleskedő NAD
    közel egy évtized után nyugdíjazta legsikeresebb termékét,  a  3020-as
    erősítőt. Az új generáció a  302  megjelölést  viseli.  A  Wharfedale,
    miután megunta a csődbement cégek felvásárlását,  saját  erősítő-vonal
    tervezésével próbálkozik, az első fecske a 2050 típusjelű modell. Nagy
    meglepetést  keltett  a  QED   cég   az   infravezérlésű,   motorizált
    hangerőszabályozójú, Vector elnevezésű előerősítőjével (250  font).  A
    Pioneer  folytatja  audiofil  vonalát,  legújabb  tippje  az  A   300X
    integrált erősítő. A nálunk is népszerű  Rotel  aktív  előerősítője  a
    Michi szériából már a High End  felé  vonzódó  vásárlóréteget  célozza
    meg. Nagy dobásra készül az AR, a Limited széria tervezői  közt  olyan
    nevek találhatók, mint Mark Levinson vagy David  Day.  Ezek  az  igazi
    amerikai  High-End  vonalat  képviselő  készülékek  már  2000  fontért
    megvásárolhatók. Az Audio Innovations  több  év  után  új  erősítőkkel
    bővítette vonalát, az  1000-es  széria  speciális  változatában  ezüst
    fóliával  kialakított  nyomtatott  áramköri  lapon  helyezte   el   az
    alkatrészeket.
        Az étteremben (több kiállító szerint London egyik legrosszabb, bár
    nem legolcsóbb étterme) a Philips cég Mark Knopflernek, a Dire Straits
    gitárosának életnagyságú fotójával reklámozza  a  DCC  rendszert.  Azt
    állítja, hogy legújabb  gyermeke  semmivel  sem  marad  el  a  szintén
    (legalábbis félig) saját gyermekének tekinthető Compact  Dísctől.  Ezt
    demonstrálná a "CD Kontra DCC Kihívás" elnevezésű program keretében, a
    szálloda konferencia-termében. A közel sem ideális körülmények  között
    is a különbség eléggé jól érzékelhető  volt  a  két  rendszer  között.
    Rossznyelvek  szerint  (azaz  énszerintem)  a  DCC-hez  képest  a   CD
    valóságos High-End médium. A Philips fő érve:  a  DCC  kompatibilis  a
    hagyományos kazettával. (Amelyet szintén a Philipsnek köszönhetünk.)
        Az   egyre   inkább   osztrák-magyar   örökrangadóra   emlékeztető
    Philips-Sony vetélkedés  másik  csapata  (a  Mini  Dísc)  végülís  nem
    szerepelt a kiállításon, de annyit érdemes megjegyezni,  hogy  a  Sony
    jóval mértéktartóbb álláspontot  képvisel,  és  nem  próbálja  azt  az
    illúziót kelteni, mintha az MD elérné a CD hangminőségét. A  digitális
    technika fejlődési iránya sajnos jól láthatóan a gyengébb minőség felé
    halad, egyre inkább kényelmi  szempontok  kerülnek  előtérbe.  Ugyanaz
    ismétlődik meg, mint tíz évvel ezelőtt  a  hanglemezzel  kapcsolatban,
    csak most a műsoros kazetta a célpont. Egyes  újságírók  a  nyolcvanas
    éveket  máris  mint  a  digitális  hangrögzítés  "aranykorát"   kezdik
    emlegetni... nem sok jóval kecsegtetve a következő nemzedékeket. Ha  a
    Philips-stratégia győz (a vásárlóközönséggel elhiteti, hogy  a  CD-vel
    egyenértékű médiummal van dolgunk), akkor rövidesen magának a CD-nek a
    jövőjéért is elkezdhetünk aggódni.
        A Sony inkább a Friderikusz show-ból már ismert "karoake" rendszer
    hifi-változatával szórakoztatta a közönséget. A CD-játszó eredeti,  de
    éneksáv  nélküli  felvételeket  játszik  le,  valóra   váltva   minden
    fürdőszobai énekes vágyát. Nem kell túlkiabálni az eredeti  felvételen
    hallható kellemetlen orgánumú énekest...
        Miközben minden évben azt halljuk, hogy most már az analóg lemezek
    végleg eltűnnek a piacról, bizonyos gyártók egyáltalán  nem  számolnak
    evvel a realitással, s egyre-másra újabb és újabb  analóg  futóműveket
    jelentetnek meg a piacon.  Három  évvel  ezelőtt  az  analóg  technika
    testamentumának szánta az SME a szilikon gumiszálakkal  felfüggesztett
    Lemezjátszót, az SME-30-at, az idén pedig  a  régi,  azaz,.Ó"  mellett
    bemutatták az Új Testamentumot is,  a  20  as  modellt.  Felépítésében
    igencsak hasonlít elődjére, az ára pedig jóval szerényebb: 2500  font.
    Futómű-tervezésre  adta  a  fejét  az  eddig  csak   elektronikát   és
    hangdobozokat gyártó DNM is, bizonyíték erre  a  Rota  névre  hallgató
    modelljük.  Szintén  új  modell  a  Wilson-Benesh  futómű  karbonfiber
    alapanyagú subsasszijával és ugyanebből készült hangkarjával.  Graphic
    névre hallgat a  Nottingham  Analogue  futóműve.  Légcsapágyas  karral
    felszerelt futóműveket mutatott  he  a  dán  Forsell  és  az  amerikai
    Maplenoll.  Aki  azt  gondolja,  hogy  evvel  be  is  fejezhetnénk   a
    kiállításon látott analóg lemezjátszók felsorolását, az nagyon  téved.
    Sok kiállító demonstrált  klasszikusnak  számító  modelekkel,  Linnel,
    Roksannal, Pinkkel, Voyddal stb. Szinte közhelyszámba megy leírni,  de
    érdemes: akik nem a videózást választották, szinte mindannyian  analóg
    lemezjátszót használtak. Eszerint  Angliában  még  természetes  dolog,
    hogy  aki   hangminőségre   vágyik,   analóg   lemezjátszót   vásárol.
    Hangszedőkből is, egymás után bukkannak fel az újabb és újabb típusok:
    Lyra, az Ortofon új MC szériája, a London Supreme Cartridge  (a  Decca
    tíz év után első új modellje). A fentebb említett DNM is kifejlesztett
    egy hangszedőcsaládot. Az Audio Note hangszedők pedig ma már Angliában
    készülnek, az itt összeszerelt modellek kerülnek vissza Japánba.
        Na  és  mi  újság  a  másik  oldalon?  A  CD-készülék  gyártói  is
    igyekeztek kitenni magukért, igen sok új készülékkel  találkozhattunk.
    Valószínűleg az eddigi legolcsóbb D/A konverter a QED Digit a maga 125
    fontos árával. Az elsősorban  félvezetős  termékeiről  ismert  Musical
    Fidelity a CD2-vel leváltotta eddigi büdzsé játszóját,  azonkívül  CDT
    típusmegjelöléssel csöves CD játszót hozott forgalomba.  Úgy  helyezte
    el a két ECC-88-as triódát a készülék dobozán, hogy  azok  egy  vízből
    kikukucskáló béka-szempárra  emlékeztetnek  (lásd  lapszemlénket  -  a
    Szerk.).  Pierre  Lurnét  eddig  az  analóg  futóműveiről  ismerte  az
    audiofil világ,  most  elkészítette  első  CD-futóművét,  a  Mephistót
    (beszédes  elnevezés),  melyet  Audio  Note  csöves  D/A  átalakítóval
    mutatott be az észak-ír Kronos  kereskedőcég.  A  B&W  (Aura  márkanév
    alatt) egyre több elektronikát gyárt, sőt, már CD-játszót is kínál,  a
    400 fontos árkategóriában.  A  Meridian  a  203-as  széria  felújított
    változatát hozta, a 263-at, és kiállította  CD-R-jét,  azaz  felvételt
    készítő  CD  játszóját.  A  Denon  lemezváltós  CD-t   ajánl   DCM-450
    típusmegjelöléssel 350 fontért. A Wadia  elkészítette  első  integrált
    játszóját, a Wadia-6-ot, a WT-3200 futóművet pedig mostantól a Wadia-8
    helyettesíti. Az YBA-nak is új játszója van, a CD-2. Az Arcam új Delta
    170.3 futóműve és a  Delta  Black  Box  konverter  legújabb  változata
    messzemenően konvertibilis (a gyártó cég ezt hangsúlyozza).  A  Roksan
    különböző árú tápegységeket kínál digitális  rendszeréhez,  és  persze
    erősítőihez is.
        Miközben a High End és a kommersz CD-játszóknak minden évben újabb
    szériája váltja fel a tavalyi modelleket, az analóg lemezjátszók közül
    több közismert típus betöltötte  10.  életévét.  Vajon  mikor  jön  el
    hasonló időszak a CD játszók életében, hogy valamely típus egy  teljes
    évtized után is forgalomban lesz?

                                      *

    

    Sarokba állított TDL labiritus


    

    Az  Air  Partner  tölcséres  szekrénye  mellett eltörpül a jókora Voyd
    lemezjátszó.

    Interaktív   CD,   tv-játékkal,  külön  távszabályzóval  kis  és  nagy
    gyerekeknek.

    Egzotikus köcsög és szekrény mint hangsugárzó.


    

    Nászajándékba   adható   étkészlet  jut  eszünkbe  a  Bandor  miniatűr
    hangszóróiról.


    

    Új Audio Innovations vonal-erősítő (phono bemenet nélkül).


    

    Kis   Tannoy,   nagy   Tannoy   nem   ugat   hiába...?  A  Westminster
    (székesegyház) egy kápolna (vagy sekrestye?) társaságában.


    

    Az  Unison  Research  olasz  konstruktőre  eredetileg  agysebész volt.
    ("Agybalökött dizájn".)

    "Hát   maga   még   él?"   A   híres-nevezetes  EMT  stúdiólemezjátszó
    futómű/kar/hangszedő.

    A  Philips halálian intelligens készülékei (lásd majd tesztrovatunkban
    is).


    

    Söund Örganisation asztalok és konstruktőreik, elöl feketében, hátrább
    divatos ciklámen és karamell színekben. (Mármint az asztalok.)


    

    Vályúnál   a   hangkarok  szomjasan  delelnek.  Maplenoll  lemezjátszó
    tangenciális karral és Townshend-szerű olajvályúval.


    

    Krell   dizájn:  erőmű  hagyományos  és  digitális  kijelzővel,  á  la
    Bős-Nagymaros.