Hangszerviz



Címünk: Hifi Magazin, Budapest 76, Pf 38, 1406 A Hifi Magazinnak ez az utolsó száma, következésképpen most már nincs értelme felhívnunk az Olvasó figyelmét, hogy írógéppel írjon, hogy mit hirdethet ingyen és mit nem stb. Lapunk megszűnik, de ha valaki úgy érzi, okvetlenül írnia kell a (volt) szerkesztőknek, akkor az eddigi - fejlécünkön olvasható - postafiók-címen 1993-ban még elér bennünket. Kérjük, kizárólag elvi ügyekben forduljanak hozzánk. (Vásárlási tanácsadást továbbra sem vállalunk és megbízható szervizt továbbra sem ajánlhatunk stb.) A korszerűsödés folyománya Kállai Gábor Szolnok, Rezeda u. 18, 5000 Végigkövetve a HFM (és szerkesztői) fejlődését, a lap rovatainak változását, a stílus- és tartalombeli korszerűsödésnek logikus folyománya az, hogy a korábbi baráti, érzelemgazdag, (alkalmanként) úttörő-kisdobos lelkesedésű hifizgetés, levélváltás stb. óvatos profizmussá vált. Óvatos ez a profizmus, mert alkalmazkodnia kell a sajátos magyarországi viszonyokhoz (ahogy erről már mások is írtak, '91/3). Akarunk is, meg nem is nyugati színvonalú lapot. A kínálat, a piac gazdagsága persze mindenképpen magával hozza, hogy a hifistát mar nem az elérhető árú - már nem is nagyon létező alapfokú, középeurópai, illetve távolkeleti készülékek, továbbá ezek feljavítgatása, modifikálása érdekli, hanem az ún. audiofil-alapfokú angol, japán, esetleg francia, német készülékek. Ezekből aztán épp az áruk, illetve az árukban megtestesülő reklám, design, meglévő vagy reklámízű újdonságaik miatt elveszett ez a "kleine Fische, gute Fische, aber unsere Fische" attitűd. Így aztán vége a barkácsolásnak, a MOD-nak, a NAD-korszaknak, nincs új FEB-kiírás, amikor kitűnik a szeánszokból, hogy a mai integrált erősítőknek pocsék a fonorészük stb. Marad az árukínálat bemutatása, a Best Buy keresés. Ez rendkívül fontos feladat, kétségtelen. Vesztett így a lap a hamvasságából, ifjonti hevéből, de még nem vált igazi profivá, és az én reményeim szerint nem is fog. Most már egészen biztosan nem. Perpatvar Az egész ügynek nincs akkora hordereje, hogysem rajta múlhatott volna a Hifi Magazin egzisztenciája, de kétségtelen, hogy erősen rongálja a szerkesztő idegeit. Az ilyen és ehhez hasonló vitáinkat mindig az olvasók nyilvánossága elé tártuk, és nem tartjuk indokoltnak, hogy most másképp cselekedjünk. Az alábbi levélváltást akár továbbképző tanfolyamuk is felfoghatjuk, leendő hifi-lapszerkesztők számára, hogy lássák: milyen természetű ellenvetésekre kell felkészülniük. Tisztelt Szerkesztő Úr! Ön a Hifi Magazin folyóirat képviseletében megkereste az ANNEX Rt-t mint a Jamo cég hangsugárzóinak kizárólagos magyarországi forgalmazóját, hogy egy teszt elkészítéséhez bocsássuk rendelkezésükre a Jamo Cornet 60A és a Jamo Concert II. jelű hangdobozokat. Kérésének eleget tettünk. Az elkészült tesztet átnézve megállapítottuk, hogy stílusa, hangneme elfogadhatatlan, és ugyanakkor szakmai szempontból is erősen kifogásolható. Észrevételeinkkel egyidejűleg közöltük Önnel, hogy a Jamo termékekre vonatkozó teszt közléséhez nem járulunk hozzá. Tudomásunkra jutott, hogy a fentiek ellenére a Hifi Magazin következő számában a teszt vonatkozó részeit is meg kívánja jelentetni. Emiatt ismételten, nyomatékosan rögzíteni kívánjuk, hogy nem járulunk hozzá a két pár Jamo hangfalra Önök által készített teszt megjelentetéséhez, erre nem adtunk és nem is adunk engedélyt. Felszólítjuk Önt mint a Hifi Magazin szerkesztőjét, hogy a hivatkozott és általunk kifogásolt teszt vonatkozó részeinek megjelentetésétől szíveskedjék elállni. Elsődlegesen sérelmezzük annak stílusát, hangnemét. Véleményünk szerint még egy bulvárlapnak is meg kell felelnie a minimális etikai elvárásoknak, nem is beszélve egy magára valamit is adni akaró, szakmai lapként megjelenő folyóiratról. Egy ilyen hangvételű teszthez a világhírű Jamo cég kizárólagos magyarországi forgalmazójaként még akkor sem adnánk közlési engedélyt, ha maga a teszt szakmai szempontból kifogástalan lenne. Erről azonban a jelen esetben sajnos nincs szó. Birtokunkban vannak a Jamo cég gyári mérési eredményei, a KERMI mérési eredményei, továbbá egy ausztrál, egy német és egy angol hifi magazin tesztjének értékelései, amelyek egymással teljesen összhangban ellentmondanak az Önök tesztjében lévő megállapításoknak. Ezeket az előzőekben említett eredményeket és értékeléseket bármikor az Önök rendelkezésére tudjuk bocsájtani. A fentiek miatt a hivatkozott tesztet ilyen formában elfogadni nem tudjuk, ismételten kérjük, hogy a vonatkozó részek közlésétől engedélyünk hiányában szíveskedjenek elállni. Célunk az ügy békés, peren kívüli rendezése, de amennyiben kérésünknek nem tesznek eleget, jogainknak mindenképpen érvényt fogunk szerezni. Peres eljárás esetén a közléssel okozott minden kárunkat Önökre hárítjuk, beleértve az eljárással felmerülő költségeket is. Kérjük, hogy döntéséről az ANNEX Rt-t postafordultával tájékoztatni szíveskedjék. Amennyiben kérésünket nem teljesítené, úgy levelünket tekintse a per előtti utolsó felszólításnak. Tisztelettel: dr. Csányi Lajos igazgató ANNEX, Bp. Cseresznye u. 5, 1112 Igen Tisztelt Igazgató Úr, megkaptam augusztus 12-én kelt ajánlott levelét, és igyekszem részletekbe menően válaszolni rá. Leveléből ítélve, Ön abban a tévhitben él, miszerint a tesztlapoknak a tesztekhez szükségük van az érdekelt cégek hozzájárulására. Nos: nincs szűkségük rá. Ezért soha nem is kérünk engedélyt senkitől sem. Egyszerűen csak tesszük a feladatunkat: teszteljük a kereskedelmi forgalomba hozott termékeket, legjobb belátásunk szerint, hogy a nagyközönséget hasznos és valósághű információkhoz juttassuk. A készülékeket ott szerezzük be, ahol jónak látjuk, tehát kölcsönkérjük kereskedőktől vagy magánszemélyektől, megvásároljuk stb. Más kérdés, hogy a termékeket szívesen kérjük el közvetlenül a gyártól forgalmazó cégektől, egyrészt udvariasságból, másrészt mert így garantáltnak vehetjük, hogy a készülék kifogástalan állapotban kerül a kezünkbe. Ez mindenkinek (tehát a gyártónak is) érdeke. Nem felel meg a valóságnak, hogy én "kéréssel fordultam Önökhöz, és Önök e kérésemnek eleget tettek". A valóság a következő. Felhívtam cégük ügyvezetőjét (az Ön fiát), elmondtam, hogy hangdoboz-csoporttesztet készítünk, és úgy érzem méltányosnak, ha a Jamo-k ügyében közvetlenül az Annex-hez fordulok. Felajánlottam (hangsúlyozom, felajánlottam, hogy a Jamo-kat is bevesszük a tesztbe. Elmondtam ennek feltételeit, és nyomatékkal hangsúlyoztam, hogy akár a műszeres vizsgálat, akár a szubjektív meghallgatás esetleg kedvezőtlen eredményt is hozhat, erre nézve semmilyen garanciát sem adhatok. Ügyvezetőjük (az Ön fia) néhány nap gondolkodási időt kért, majd visszahívott, hogy rendben van, kéri 5 (öt!) típus tesztelését. Közöltem, hogy ennyire nincs módunk, mert a tesztmezőny hatalmasra duzzadt, de 2 (két) típust mindenképpen tesztelni fogunk, ha az Annex időben beszállítja azokat munkatársaimhoz, a MEEI laboratóriumába - ami meg is történt. A Cornet 60A és a Concert II jelű modelleket kaptuk meg. Ezeket tehát Önök választották ki, nem mi. A tesztek eredményéről a Hifi Magazin általában senkinek sem ad előzetes tájékoztatást. Mivel e soraim írásakor a Hifi Magazin 1992/2. száma még nem hagyta el a nyomdát, felmerül a kérdés: vajon honnan ismerheti az ANNEX a még meg sem jelent teszt eredényét? Nos, onnan, hogy ügyvezetőjük (az Ön fia) 1. felhívott engem, hogy hirdetni akar a lapban; 2. mondtam, semmi akadálya, de figyelmeztetnem kell, hogy a Jamo dobozok nagyon rosszul szerepeltek a teszten; 3. olyannyira, hogy inkább előzetesen odaadom neki a teszt teljes anyagát, és majd annak ismeretében döntse el, hogy ezek után valóban hirdetnek-e a HFM-ben; 4. ő elvitte az anyagot, majd visszahívott, hogy cégük így is hirdetni akar; 5. július 20-án személyesen Ön jött el hozzánk, megkötötte a hirdetésre a szerződést, azzal, hogy a hó végéig a hirdetés anyagát is elküldi; 6. a hirdetési anyagot július 31-én rendben meg is kaptuk; 7. majd Ön augusztus 10. körül felhívott, azzal, hogy "átgondolták a dolgot, a cikket üzletrontásnak minősítik és nem engedélyezik a közlését". Kissé soká tartott, amíg átgondolták! Ekkor már nem lett volna módunk a teszt(részlet)et kihagyni, még ha akartuk volna, akkor sem. De nem is akartuk volna, mert senkitől nem tűrünk beleszólást lapunk ügyeibe. Ha engednénk kérésüknek, s mindenki másnak, aki hasonlókkal áll elő, akkor a Hifi Magazinból kimaradna minden kritikai motívum, és a végén már csak hozsánnázó teszteket jelentetnénk meg, teljesen félrevezetve az olvasóközönséget. A következőkben az ügy szakmai hátterét kívánom megvilágítani. 1. Ellentétben a külföldi magazinok túlnyomó többségével, a HFM meglehetősen független, nincs annyira kiszolgáltatva a gyártó (hirdető) cégeknek, tehát sokkal objektívabb lehet, mint amazok. 2. A HFM mögött sokkalta komolyabb műszaki tudás áll, mint az Ön által szóbahozott bármely cég mögött. A Hifi Magazin ugyanis a méréseket nem szabadúszó magánszemélyekkel végezteti, mint a külföldi magazinok teszik; nem is a KERMI-vel (a kislétszámú kereskedelmi ellenőrző intézettel), hanem az annál összehasonlíthatatlanul felkészültebb MEEI - tehát az ipari ellenőrző intézet - munkatársaival. A méréstechnikában ez akkora szakmai biztonságot ad, amellyel egyetlen külföldi hifi-magazin sem dicsekedhet. (Társszerkesztőm, Sólymos Antal az egyik legjobb hazai méréstechnikai és szabványügyi szakember; jogi ügyekben mint igazságügyi szakértő is gyakran közreműködött.) Nemritkán a Budapesti Műszaki Egyetemmel is konzultálunk, például éppen a szóbanforgó hangsugárzótesztnek is egy jelentékeny részét a BME Híradástechnikai Intézetének adjunktusa végezte. 3. Mindezeket figyelembe véve a HFM idehaza a hifi egyetlen "hivatalos" szaktekintélyének számít, s mint ilyen, nem érti, minek alapján nevezi Ön a Jamo céget világhírűnek. Ha a Jamo cég világhírű, akkor a tesztünkben szereplő többi cég (szám szerint 11) ugyanennyire világhírű, vagy még inkább az. Persze, az ANNEX csak a legutóbbi időkben kezdett foglalkozni a hifi-kereskedelemmel, nyilván nem ismerheti a világpiacot, nem ismerheti a konkurenciát. Üzleti érdekeit megértjük, de illene szerényebben fogalmaznia. 4. A Hifi Magazin stílusa (kritikájában és dicséreteiben egyaránt) olvasmányos és őszinte, hiszen az olvasóközönséget kívánja szolgálni a lehető leghasznosabban. A szubjektív (meghallgatásos) teszt semmi mást nem tartalmaz, mint a zsűritagok zenehallgatás közben leírt spontán észrevételeit. Az ANNEX cég a tesztet megelőzően is ismerte a Hifi Magazin stílusát ha máshonnan nem, hát a tőlünk kapott tiszteletpéldányokból. Megjegyzem: a cikk tanúsága szerint több más, a jamo-típusoknál lényegesen nevesebb produktumot is (Quadral! Heybrook!) kénytelenek voltunk legalább ennyire súlyos kritikával illetni. Hadd válaszoljak arra a vádjára, amely leveléből már kimaradt, de amelyet telefonbeszélgetésünk alkalmával a fejemhez vágott, nevezetesen, hogy a Hifi Magazin tesztje üzletrontás volna. Erről szó sincs! A Hifi Magazin tesztje nem irányul egyetlen cég, így a Jamo ellen sem. A Hifi Magazin tesztrovata sem cégeket minősít, hanem konkrét hifi-készülékeket, azaz zene szerszámokat (mint ahogyan a kulturális rovatban zeneművészeket). Meghallgatjuk a zenéjüket, és elmondjuk, nekünk hogyan tetszett. Ugyanolyan tisztességgel, őszinteséggel és - mert ez a lényeg! - legalább akkora szakmai gyakorlat birtokában, mint amellyel a zenekritikusok bírálják el a zenészek produkcióját. Gyakorlatunknak megfelelően az Ön levelét (és a mi válaszlevelünket) közreadjuk a Hifi Magazin legközelebbi számában. Tisztelettel, Darvas László szerkesztő Hifi Magazin Távol minden realitástól (Fordítás németből) Igen Tiszelt Darvas Úr, nem győzünk csodálkozni a quadral Dauphin szereplése és egyáltalán e hangsugárzó negatív megítélése fölött. Számunkra tökéletesen érthetetlen, hogyan is juthattak Önök erre az ítéletre. Ha meggondoljuk, hogy mi a Dauphint nagy példányszámban adjuk el Európában és a tengerentúlon, mindenképp azt kell hinnünk, hogy itt súlyos tévedésről van szó. Összehasonlítás céljára elküldünk Önöknek egy német tesztet a Dauphin-ről, a Stereoplay 1992/3. számából. Szintén mellékeljük a Phonologue S Mk V. tesztjét a Stereoplay 1992/8. számából, csupán az információ végett. Miután együttműködésünk során Önöktől semmiféle segítséget nem kaptunk a quadral termékek magyarországi bevezetéséhez, s minthogy ezzel a teszttel Önök megmutatták, hogy munkájukban távol maradnak minden realitástól, hirdetéseinket ez év végével leállítjuk a Hifi Magazinban. Baráti üdvözlettel: Karin Loos quadral GmbH Igen Tisztelt Loos Kisasszony, tudomásul vesszük, hogy Önök ez év végétől nem hirdetnek a Hifi Magazinban. De úgy érzem, további megjegyzéseire is reagálnom kell. Először is meglepetésemet kell kifejeznem azzal kapcsolatban, amire Önök úgy hivatkoznak, hogy "segítségnyújtás a quadral termékek magyarországi bevezetésében" (s amit Önök szerint mi elmulasztottunk). Amikor két ével ezelőtt az Önök menedzserével tárgyaltunk, félreérthetetlenül leszögeztem, hogy a Hifi Magazinra soha nem közöl reklámcikkeket. (Továbbá legyen szabad megemlítenem, hogy kereskedelmi hírrovatunkban a többi között a quadral termékeket is időben szóba hoztuk.) Másrészt arra kell kérnem Önt, ne tekintse lapunkat szokványos magazinnak. A mi tesztjeink a MEEI ben (a Magyar Elektrotechnikai Ellenőrző Intézetben) készülnek, ami annak felel meg, mint ha a Stereoplay a teszteket a VDE-nél, a Német Elektrotechnikusok Egyesülésénél rendelhetné meg - márpedig kétlem, hogy ez belül esne a német magazinok lehetőségein. Továbbá: éppen ehhez a tesztünkhöz kiegészítő mérésekre kértük fel a Budapesti Műszaki Egyetem szakemberét, és az összes diagram azt mutatja, hogy a quadral Dauphin bizony igénytelen mérnöki munka eredménye. Csak remélhetem, hogy tevékenységükben Önök sem maradnak "távol minden realitástól", következésképpen a Hifi Magazin kritikája a quadral konstruktőreit igényesebb munkára fogja serkenteni. Baráti üdvözlettel: Darvas László szerkesztő Hifi Magazin Működik a dugó Barancsy Gábor Miskolc, Bornemissza u. 35, 3528 (...) Talán a legfontosabb, hogy mi a véleményetek a Videoton RT 7300S tunerről? A testvérem most cserélte le az Orion minitunerjét egy ilyenre. Egy házban lakunk, most egy kb. 5 méteres antennáról két Vidi tuner üzemel, csak az egyik - az enyém - már 6-7 éves. Az új tuner (gyönyörű fekete!) érzékenysége viszont nagyságrendekkel rosszabb a régiénél! A hangja is más. Gyorsan leszedtük a két gép borítóját, s enyhén megdöbbenve tapasztaltuk, hogy bizony az új gép belülről sokkal olcsóbb. Itt már nem telt ITT, Motorola tranzisztorokra, Texas IC-re, hogy csak a legfontosabbakat említsem. A jelenség sajnos érthető, hiszen a tuner 6-7 évvel ezelőtt is 12300 forintba került, ma sem drágább egy forinttal sem, s valahol ki kellett gazdálkodni az inflációt. Úgy érzem, érdemes erről tájékoztatni a magyar hifistákat. Dugóhúzó-szeánsz: van multiméterem, egy rakás ellenállásom is, így hát kipróbáltam a 92/2-es számban Bánlaki Ákos által leírt módszert. Száz kohm helyett ugyan 180-at használtam, de szerintem ez semmit sem változtat a lényegen. Amit mértem: NAD 5120/X1-MC, Technics SLPG200A (miért nem teszteltétek?), Ion Obelisk 3x-xPAK 1, Videoton RT 7300S. Mindegyiken igen nagy volt a két helyzet közti különbség: NAD 0,6-0,33V, Ion 13-15V, Vidi 4,8-5,6V, Technics 0,43-0,7V. Azt hallottam, hogy a kisebb feszültséget adó helyzetben a hangkép sokkal nyugodtabb, sokkal jobb a sztereofónia, jobban kicsengenek a magashangok. A különbséget nem mindig hallottam és értékeltem ugyanúgy, néhány zene kifejezetten a másik állásban tetszett jobban! Érdekes, egyedül a NAD volt a nagyobb feszültséget adó állásban, a többi készüléknél már régebben megtaláltam a helyes pozíciót. Göllei Attila Veszprém, Haszkovó u. 27/D, 8200 A legutóbbi magazinban megjelent, Dugóállás című levélhez szeretnék hozzászólni. Annakidején én is olvastam a hálózati dugók polaritásáról szóló írást (Forró drót, Hifi Mozaik 5.), és mint "ingyen varázslatot" magam is kipróbáltam a dugóforgatást. Az erősítőnél már elsőre és határozottan észlelhető volt a különbség és hogy melyik dugóállás a jó, viszont a rádiónál, magnónál, lemezjátszónál nem éreztem lényeges különbséget, vagy ha igen nem tudtam eldönteni, hogy melyik a helyes irány. A mostani cikket olvasva, magam is megmértem a feszültségeket. Mivel lakótelepi lakásban kevés a védőérintkezős konnektor, az aljzat föld pólusához képest mértem (fáziskeresővel könnyen azonosítható), és kihagytam a 100 kiloohmos ellenállást is. Igaz, így 200 V-os méréshatárban kellett mérnem. Most jön azonban az érdekes dolog. Az erősítőnél, ahol jól hallottam a különbséget, több mint 20V-os (kb. 16-37V) eltérést mértem a két dugóállásban. A magnónál és rádiónál csak 2-3V-ot. A lemezjátszónál (Dual CS-435, a hálózati transzformátora egybe van építve a hálózati csatlakozóval) semmilyen eltérést nem tapasztaltam. A mért eredmény és a szubjektív meghallgatás viszont egybevágott. Az erősítőm a kisebb mért feszültségnél szólt jobban. Eszerint e módszerrel nemcsak a helyes irányt lehet meghatározni, de azt is, hogy a készülékek mennyire érzékenyek a dugóforgatásra. Egyébként ehhez hasonlót bárki tapasztalhat a hálózati készülékeivel kapcsolatban, még műszer sem kell hozzá. A hálózati dugó egyik állásában ugyanis némely készülék fémházát kézzel végigsimítva bizsergető érzést tapasztalhatunk, a másik állásnál nem. Amikor a bizsergést érezzük, az a nagyobb feszültségkülönbség. Ez a jelenség a hálózati transzformátorok szekunder oldalára kapacitív úton átkerült feszültségre utal, és ezt mérjük a műszerrel is. Ez a néhány voltos (kb. 10-100V) 50Hz-es váltakozó feszültség természetesen a készülékek áramköreiben is jelen van, és bárhol mérhető. Abban, hogy ennek van hallható hatása, végülis látok fantáziát, de egzakt módon megmagyarázni nem tudom. Viszont találtunk egy olyan PWB jelenséget, amelynek okát műszeres méréssel ki tudjuk mutatni. Az okát talán igen, de a hatásmechanizmusát nem (változatlanul nem értjük, hogy ez a kóborfeszültség hogyan okozhat eltérést a hanghatásban). Meggondolásra késztet, hogy egyesek alkalmanként a rosszabbik dugóállást hallják jobbnak (lásd az előző levelet). Azt a bizonyos bizsergést némely készüléken vagy nem lehet megérezni, vagy mindkét dugóállásban érezni lehet. Mégis, a dugófordítás hatását bármiféle készüléken meg lehet hallani, nem is feltétlenül az erősítő a legkényesebb rá. Érdekes példa a NAD 5120, annak műanyag a háza, fémből csak a szub-sasszija van (csak az bizsereghet) - a hangján mégis kitűnően meg lehet hallani a dugófordítást. 180° fordulat (Még mindig Göllei Attila leveléből:) Olvastam a 4. Dimenzió című rovatban a villamosról és a citromról - közelebbről a CD fázishelyességének vizsgálati nehézségeiről, miszerint a polaritásváltó "pótlólagos áramkör" maga is megmásítja a hangminőséget. Ezzel kapcsolatban van egy javaslatom. A műveleti erősítős kapcsolási technika kínál olyan lehetőségeket, amelyekkel elvégezhetjük a fázisfordítást anélkül, hogy a jel útja lényegesen eltérne. Az egyik ilyen megoldás az 1. ábrán látható. Az egyik állásban az erősítő 180 fokos fázist fordít, a másikban nem változtatja meg a jel fázisát. Az erősítés mindkét esetben egységnyi. A kapcsolás bemeneti ellenállása R. Van azonban egy apró dolog, amely talán számíthat. A két kapcsolóállásban ugyanis nem azonos az erősítő visszacsatolásának típusa. Az A esetben párhuzamos feszültségvisszacsatolás plusz feszültség-áram átalakítás történt, a B esetben pedig soros feszültségvisszacsatolásról van szó. Azt nem tudom, hogy ez a különbség meghallható-e, de azt igen, hogy a visszacsatolás típusa nem közömbös dolog. Létezik egy másik megoldás is, amely az előbbi problémát kiküszöböli (2. ábra). Itt a kapcsoló kikapcsolt állásában nem történik fázisfordítás, a bekapcsolt állapotban igen. Az erősítés itt is egységnyi. A kapcsolás működése a két esetben nem tér el egymástól jelentősen, egy dologban azonban mégis. Kikapcsolt állapotban (nincs fázisfordítás) a bemeneti ellenállás közel végtelen (!), bekapcsolt állapotban (fázisfordítás) pedig R/2. Ezen segíthetünk egy elé kapcsolt követővel, ellenállás mindig Rbe lesz. Az a gyanúm: a D/A átalakítók polaritásváltója is hasonló elven működik. Ezek az áramkörök valóban használhatóak; alkalmaznak is hasonlókat a gyakorlatban. Hogy mennyire változtatják meg a hangképet, azt szeánszokkal lehetne ellenőrizni, de az a gyanúnk, hogy az IC invertáló és nem invertáló bemenetének viselkedése nem lesz egyforma. A különbség talán nem túl nagy, de már több külföldi szaklapban találtunk utalást arra nézve, hogy a két hangkép észrevehetően különbözik egymástól.