Bemutatjuk



        Ebben a rovatunkban olyan készülékek tesztjét közöljük, amelyekkel
    a hifi-kedvelők a hazai boltokban is találkozhatnak. A méréseket Dankó
    Emil,  Sólymos   Antal   és   Szalai   Lajosné   végezte,   a   Magyar
    Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet műszerparkján. Auditív ítéletünk  a
    Hifi Magazin  kollektív  véleményét  tükrözi,  teljesen  elfogulatlan,
    mindazonáltal - mint bárki másé - a szubjektivitás  jegyeit  is  magán
    viseli.


    Kazettás kvartett: 2 Sony, 2 TEAC

    

        Nem is kéne odaírnunk, hogy "kazettás". Ma már a kazettás deck "a"
    magnó - az orsós gépek teljesen kimentek a  forgalomból.  A  digitális
    R-DAT még nem veszélyezteti a jó öreg kazetta pozícióját:  hifistáknak
    túl profi, profiknak amatőr (a jobb profiknak, legalábbis). Felvételre
    alkalmas R-CD ("CD-magnó") már létezik ugyan, de még távol van  attól,
    hogy széles  körben  elterjedhessen.  Talán  a  Philips  DCC-je,  azaz
    digitális kompaktkazettája  lesz  az  a  médium,  mely  előbb-utóbb  a
    hagyományos kompaktkazetta örökébe léphet, de eddig csak kiállításokon
    mutatták  be,  boltban  még  nem  kapható.  Habár  ahogy   a   Philips
    rámenősségét ismerjük, feltételezzük,  hogy  a  DCC-vel  is  rövidesen
    elárasztja  az  egész  világot  -  mint  30  évvel  ezelőtt  tette   a
    kompaktkazettával és 10 éve a CD-vel. Jelenleg azonban a  "közönséges"
    kazetta  még  él  és   virágzik,   és   csak   a   legelőrelátóbb   és
    legaggályoskodóbb kereskedők számolnak azzal, hogy a kazetta  forgalma
    a közeljövőben visszaeshet.
        Dehát minek is magyarázkodunk annyit. A hifisták  többsége  egyben
    magnós is: nem akar lemondani  arról,  hogy  önállóan  szerkeszthessen
    magának  műsort.  Jelen  revünk  érdekes  lesz,  mert  nívós   gépeket
    sorakoztatunk fel: két típust a Sonytól (TC-K370 és  570),  kettőt  az
    ismert magnóspecialista TEAC-tól (V-3000 és 5000). A négy magnó  közül
    3 háromfejes... végre! (A szerkesztők örömteli felkiáltása: javulnak a
    közállapotok! Mellesleg a  háromfejes  magnókat  tesztelni  is  sokkal
    könnyebb,  nem  kell  annyit  nyűglődni  velük,  mint   a   kombifejes
    típusokkal.)
        A Sony készülékeket az R. A. Trade hozza be Magyarországra, s igen
    széles  választékot  vonultat  fel   (néhány   oldallal   később   két
    CD-játszóját is szemügyre fogjuk venni). A TEAC-ot a  kecskeméti  Hifi
    Hobby képviseli hazánkban. (Ő forgalmazza a TASCAM-ot is,  mely  márka
    valahogy úgy kapcsolódik a TEAC-hoz, mint a Studer a Revoxhoz.)

                                      *

    SONY TC-K370

    

        Kétfejes,  kétmotoros  típus.  A  kazettafajtákat  felismeri,   és
    automatikusan alkalmazkodik hozzájuk. Fel van ruházva  Dolby  B  és  C
    zajcsökkentővel,  valamint  HX   Pro   magasátvitel-javító   felvételi
    elektronikával.
        A  csúcsszintmérő  csatornánként  8  LED-et   tartalmaz   (többnek
    látszik,  mert  mindegyik  két-két  kis  ablakocskát   világít   meg).
    Szintlépcsők:  -végtelen,  -20,  -10,  -6,  -3,   0,   +3,   +6dB.   A
    kivezérlésjelzőt két piros LED  "támogatja",  amennyiben  az  egyik  a
    vasoxid  és  krómdioxid,  a  másik  pedig  a  metál  szalag   célszerű
    kivezérlésekor villan fel (0, illetve +3dB). Ezzel  a  szolgáltatással
    mintegy azt is visszajelzi a gép, hogy helyesen érzékelte-e az  eltérő
    szalagfajtákat.
        A számlálószerkezet három számjegyes, hagyományos kivitelű.
        A kezelőszervek a kijelző  alatt  helyezkednek  el.  Jobboldalt  a
    nagyméretű  felvételi  szintszabályzó  alatt  két  kis   potméter:   a
    balansz-szabályzó és az előmágnesezés-finomszabályzó (még visszatérünk
    rá).
        Néhány  "rejtett",  de  hasznos  szolgáltatás.  Gyors   visszafelé
    csévéléskor szalagvégen a gép megáll, lejátszásra kapcsol. Lejátszás +
    egyidejű gyorscsévéléskor megkeresi az első műsorszünetet, ott  megáll
    és  szintén  lejátszásra  kapcsol  (Automatic  Music   Sensor,   AMS).
    Felvételkor a némítógombbal tetszőlegesen hosszú szünetet  iktathatunk
    a műsorba. (Ha csak röviden nyomjuk meg, a szünet hossza  4  másodperc
    lesz, a szünetet  követően  a  készülék  pillanat-álljra  kapcsol.)  A
    hátoldalon vonal be- és kimenet: 2 pár RCA aljzat.

    FELÉPÍTÉSE

        A mechanikát két egyenáramú motor működteti. Az egyik  gyorscsévék
    a másik a lendkereket hajtja meg, lapos gumiszíjjal.
        A készülék elektromos felépítése állagosan bonyolult.  Felvételkor
    a jel útja: szint- és balansz-szabályzók Dolby  IC  (mindkét  csatorna
    áramkörét  tartalmazza)  -  Fejmeghajtó  IC-s  erősítő  és  korrekciós
    fokozat - HX Pro áramkör - kombinált fej. A kapcsolók, érzékelők  stb.
    jelét  a  központi  vezérlő  IC  fogadja,  s  ez  működteti  az  egész
    készüléket,  a  kivezérlésjelző   LED-ekkel   együtt.   A   jel   útja
    lejátszáskor: kombifej - IC-s erősítő - Dolby IC -  némító  fokozat  -
    vonal kimenet. A zenekereső funkcióhoz külön IC-s áramkör járul.
        A tápegység viszonylag bonyolult, ±7,5 és +5V stabil  feszültséget
    szolgáltat, és bontható szalagkábel köti össze az elektronikával és  a
    mechanikával.
        Amikor  a  készüléket  kibontjuk,  meglepődünk:  nem  találjuk  az
    elektronikát. Az aljlapra ugyanis csak a hálózati transzformátort és a
    tápegység nyomtatott áramköri lapját építették  -  minden  egyebet  az
    előlap hátoldalára szereltek.
        Már  említettük  a  TC-K370  egyik   fontos   szolgáltatását,   az
    előmágnesezés  finomszabályzást.  A  többnyelvű  kezelési  útmutatóban
    elmondják ugyan, hogyan működik, de nem közölnek  olyan,  áttekinthető
    táblázatot, amely megmutatná  az  optimális  beállítás  pozícióját  az
    ismertebb kazettatípusokra. Emlékezzünk csak az Aiwa AD-F220-ra,  régi
    etalonunkra  (amely  sehogyan  sem   akar   elavulni).   Arra   bizony
    felragasztottak egy részletes adatokat tartalmazó, színes tabellát,  a
    kezelési útmutatóban közölt táblázaton kívül!

    MÉRÉSEINKHEZ

        A   diagramokat   helykímélés   céljából   kissé   megkurtítottuk:
    leszabdaltuk a diagrampapír fölösleges részeit. Olvasóink többsége ezt
    nem fogja  veszteségnek  érezni.  Azok  a  műszaki  szakemberek,  akik
    ragaszkodnának a diagram mint dokumentum  eredetiségéhez,  higgyék  el
    becsületszóra, hogy a görbéket  nem  retusáltuk.  Eredetiek,  olyanok,
    amilyennek a B&K szintíró rajzolta őket.
        A  TC-K370  egyszerű,  átlagos  készülék  -  ennek  fényében  kell
    megvizsgálnunk a  tudományát.  Ehhez  képest  a  nyávogása  átlagosnál
    alacsonyabb,   dicséretes   dolog   a   mai   spórolós   világban.   A
    szalagsebesség pontos, jól állították be a gyárban.
        A lejátszási frekvencia-jellegörbe magasban esik, 10kHz-en 2,5-3dB
    a hiány, 16kHz-en már 5-6dB az eltérés  vasoxiddal  és  csaknem  4,5dB
    krómmal (illetve metállal, hiszen az is  azonos  korrekciót  igényel).
    Bizony egyenletesebbet vártunk! A teljes frekvenciaátvitel szerencsére
    szebb, de ott is: metálon 15kHz-nél már  jócskán  leesik  a  szint.  A
    másik két szalagfajtán az  előmágnesezést  optimálisra  állítottuk.  A
    legkedvezőbbet a potméter minimális állásában kaptuk, ami  arra  vall,
    hogy a gyárban túl nagyra vették  az  előmágnesezést.  Metál  szalagon
    azonban a finomszabályzó  gyakorlatilag  hatástalan,  azon  tehát  nem
    lehetett kompenzálni a magashiányt.
        Érdekes  viszont,  hogy  a  Dolby  kivételesen  alig-alig  ront  a
    közállapotokon. Az átvitel nagyjából egyenletes marad.
        Alacsony  frekvenciákon  aggasztóan   hullámos   a   görbe.   Mint
    ismeretes, ez mindig a magnófej bűne.
        A torzítások megfelelőek, a zajok  alacsonyak,  a  törlési  és  az
    áthallási csillapítás tisztességes.
        A szintszabályzás viszont már nem  teljesen  pontos,  ha  a  0dB-s
    felvételt visszajátsszuk, krómon és metálon mínusza dB-t mutat.
        Összefoglalva: egyenletesen átlagos készülék.


    SONY TC-K570

    

        Az első, a legelső háromfejes-hárommotoros magnó  a  Hifi  Magazin
    tesztrovatában.  De  valójában  ez  sem  igazi  hárommotoros,  mert  a
    harmadik   motorja   nem   a   szalag   vezetésével,   hanem    csupán
    üzemmód-kapcsolgatással  foglalkozik.  A  főmotor  kettős  lendkereket
    forgat, a  szalagot  kettős  tengellyel  hajtja  meg  (dual  capstan).
    Kinézetét tekintve  a  TC-K570  hasonlít  az  öccsére,  csupán  néhány
    gombbal több van az öltözékén. Alább inkább csak azokra  a  kunsztokra
    térünk ki, amelyeket a nagyobbik magnó tud, a kisebbik meg nem.
        A TC-K570-nel időzített felvételeket is készíthetünk;  időkapcsoló
    a készülék bal szélén. A számláló négyszámjegyes, digitális  kivitelű,
    és az időt jelzi  percben-másodpercben.  Mellette  memóriagomb,  kissé
    odébb a monitorgomb (a felvétel azonnali visszajátszásához, hiszen  ez
    a magnó már háromfejes!), meg a display üzemmódváltó gombja. Utóbbival
    elérhetjük, hogy a kijelzőn 1. minden információ megjelenjen, 2.  csak
    a szalagszámláló és a monitorjelző világítson, avagy 3. egyáltalán  ne
    jelződjön ki semmi.
        A  kivezérlés-  és   üzemmód-kijelző   fluoreszcens   típusú,   16
    szintlépcsővel. Nagy vonalakban a mínusz végtelen, 30, 20, 10,  4,  0,
    plusz 2, +4, +6, +8 decibeles lépcsők vannak feltüntetve rajta, de 0dB
    közelében  finomabb  részletet  is  kimutat,  így  pontosabban   lehet
    dolgozni vele.
        Bemeneti választókapcsoló is van a gépen. A két  bemenet  felirata
    Line, illetve CD Direct. Minden szempontból teljesen azonosak, csak ha
    az utóbbit használjuk, a műsorjel kikerüli a balansz-szabályzót.
        A magnó hátoldalán  3  pár  RCA  aljzat:  vonal  be-  és  kimenet,
    valamint közvetlen CD bemenet.
        Az előmágnesezést itt is "finomra lehet állítani"  -  és  itt  sem
    mondják meg, hogyan csináljuk.
        Magnónk érzékelni képes  az  infravörös  távvezérlő  jelét.  Ilyen
    távvezérlőt  ugyan  nem  adnak  hozzá,  de  használhatjuk   azokat   a
    (magnóhoz, erősítőhöz, receiverhez szánt) Sony távvezérlőket, melyeken
    fel van tüntetve az "R" betű.

    FELÉPÍTÉSE

        Ennek a gépnek már meglehetősen bonyolult  a  lelkivilága,  s  nem
    azért, mert hárommotoros. A vezérlés teszi ki a teljes  elektronikának
    majd' a felét. Felvételkor a jel útja: balansz-szabályzó (a  közvetlen
    bemenetről ez kiesik) és szintszabályzó - Dolby IC - némító fokozat  -
    fejmeghajtó és korrekciós erősítő - felvevőfej. A felvételi jelet a HX
    Pro  áramkör  figyeli,   s   annak   ismeretében   megváltoztatja   az
    előmágnesezést. (Amelyet ellenütemű oszcillátorral állít elő. Ennek az
    oszcillátornak      a       tápfeszültségét       változtatja       az
    előmágnesezés-finomszabályzó is.) A Dolby IC egyik kimenete vezérli  a
    fejmeghajtó erősítőt és a kivezérlésjelző működtető IC-t.  A  készülék
    működését mikroprocesszor hangolja össze.
        A szervizkönyvben a  lejátszófejet  az  LA  betűkkel  jelölik,  ez
    feltehetőleg annyit  tesz,  mint  Laseramorphus;  ilyet  használnak  a
    legdrágább Sony magnókban is. Lejátszáskor a jel útja:  lejátszófej  -
    IC-s  erősítő  -  Dolby   IC   -   némítás   -   vonal   kimenet   (és
    fejhallgató-erősítő). Több kiegészítő áramon is alkalmaznak a  gépben,
    például a  zenekereső  funkcióhoz,  a  vezérlő  IC  bekapcsolás  utáni
    törléséhez stb. A készülék belsejében jónéhány  kisebb-nagyobb  panelt
    találunk, s  bontható  szalagkábel  köti  össze  őket.  Az  "enteriőr"
    kellemesen rendezett képet mutat.

    MÉRÉSEINKHEZ

        Igényes készülék, igényes  specifikáció  -  igényesek  lehetnek  a
    kritikusai  is.  A  nyávogást  így   sem   kárhoztathatjuk:   sokkalta
    alacsonyabb, mint a specifikált ±0,14%. Az átvitel is szép,  a  teljes
    frekvenciagörbe vasoxidon úgyszólván ideális,  és  a  Dolby  sem  ront
    rajta sokat (krómon már több bajt  okoz).  Metállal  mindkét  csatorna
    2dB-t  kiemel,  az  előmágnesezés-finomszabályzó   itt   gyakorlatilag
    hatástalan, a jelleggörbét nem lehet korrigálni. Metálon a 0dB-s szint
    átvitelével is  baj  van,  lekonyul.  Az  alacsonyfrekvenciás  átvitel
    viszont igen szép, a szokásos hepehupák enyhék, a határfrekvencia 20Hz
    - mindez a lejátszófejet dicséri.
        A torzítás megfelelő, a magnó jól van beállítva. A kivezérlésjelző
    alatti jelzések a kivezérlés mértékére utalnak. Eszerint krómszalaghoz
    a Sony itt +3dB-t ajánl, mi ezt sokalljuk, 0dB-t  javaslunk.  A  zajok
    igen  alacsonyak,  az  áthallási  csillapítás  kifogástalan,  a  magas
    frekvenciákon is.
        A kivezérlésjelző krómdioxidon erősen téved (a jobb csatornán).
        Összefoglalva: kisebb hibáitól eltekintve, ígéretes készülék.


    TEAC V-3000

    

        Jól megtermett, de elegáns magnó. Háromfejes, kétmotoros - második
    motorja, akárcsak a kisebbik Sonyé, a csévélésről gondoskodik. Ezen is
    van Dolby B,  C,  HX  Pro,  valamint  infravörös  távvezérlés  -  sőt,
    távvezérlőt is adnak hozzá, amellyel  az  összes  funkciót  irányítani
    lehet.  Felépítésében  a   modern   divatot   követi,   amennyiben   a
    mechanikáját nem baloldalt, hanem középen viseli.
        A szalagszámláló 4 számjegyes, és kétféleképpen működhet:  vagy  a
    hagyományos módon dolgozik, vagy pedig a már eltelt játékidőt  mutatja
    percben és másodpercben. Három gombocska szolgálja ki, a  nullázógomb,
    az  üzemmódváltó  és  a  memóriagomb   (amellyel   a   számláló   0000
    pozíciójához   köthetjük   a   visszacsévélés   végpontját).   Ezt   a
    szolgáltatást általában memóriastopnak nevezik, a TEAC úgy hívja, hogy
    Return to Zero (vissza a nullához), de a lényeg itt is ugyanaz.
        Van  a  gépen  fejhallgató-kimenet,  előmágnesezés-finomszabályzó,
    Timer,  felvételi  némítógomb,   azonkívül   monitorkapcsoló   (hiszen
    háromfejes a gép), továbbá kikapcsolható multiplex szűrő a Dolbyhoz.
        A  kivezérlésjelző  csúcsszintet  mér,  17  szintlépcsővel  mínusz
    végtelentől +10dB-ig.  Bontása  nulla  dB  környezetében  1dB,  vagyis
    nagyon  pontosan  dolgozik.  A  kijelző  megadja  az  összes  szokásos
    információt  (a  szalagfajtáról,  a  zajcsökkentő  bekapcsolásáról,  a
    monitor üzemmódról stb.).

    FELÉPÍTÉSE

        Elvi kapcsolási rajzot nem kaptunk hozzá, pedig kíváncsiak lettünk
    volna a lelkivilágára. Belül mindenesetre rendezett,  kulturált  képet
    mutat. A vezérlést tartalmazó áramkör külön lapon helyezkedik el  (NEC
    gyártmányú, D75004CU típusú  IC-n  alapul).  A  teljes  elektronika  a
    tápegységgel   egy   nagyméretű   NYÁK-on   található.   A    hálózati
    transzformátort a készülék bal sarkában szerelték  fel.  A  Dolby  B/C
    áramkör Sony CXA1330S típusú IC, mások is ezt használják.
        A mechanika hagyományos felépítésűnek  látszik:  egyenáramú  motor
    lapos gumiszíjjal, közepes méretű lendkerék.  A  csévélést  egy  másik
    motor végzi. A közös búrába épített felvevő  és  lejátszó  fejről  nem
    tudtunk meg semmit, a kezelési útmutató nem tesz említést róluk.
        A készülék doboza fém, és négy nagy, kerek lábon nyugszik.

    MÉRÉSEINKHEZ

        Akárcsak az előző Sony, ez is értékes készüléknek számít, eszerint
    kell tehát megítélnünk a mérések eredményét.
        A szalagsebesség  durván  eltér  a  névleges  értéktől  -  ekkorát
    hibázni még egészen egyszerű, olcsó holmiknak sem  szabad.  Ez  gyári,
    beállítási hiba, és egyébként igen egyszerűen  lehet  korrigálni,  egy
    potenciométer segítségével, dehát ez nem a vásárló dolga.  A  nyávogás
    átlagos - mármint  ebben  az  emelt  szintű  kategóriában  átlagos.  A
    bemeneti feszültségek/impedanciák kissé kilógnak a specifikációból.
        A  lejátszási  frekvenciajelleggörbe  vasoxid  szalaggal  magasban
    erősen esik, 16kHz-en 3,5/5,5dB hiányzik.  Krómon  lényegesen  jobb  a
    helyzet (-1dB, ez tisztességes eredmény). A teljes frekvenciaátvitel -
    mindhárom szalagfajtán, az előmágnesezés  optimumra  állítása  után  -
    átlagos. Feltűnő, hogy az átvitel egyensúlya kissé  felborul:  mélyben
    hangsúlyoz,  és  onnan  kezdve  fokozatosan  esik.  A  mélyfrekvenciás
    átvitel valamivel hullámosabb, mint a Sony TC-K570-en volt. A Dolby  B
    hatása elviselhető, a C viszont már erősen  módosítja  a  görbéket.  A
    nagyszinten készített görbék  elfogadhatóak,  bár  a  krómdioxidé  0dB
    kivezérlésen tényleg eléggé görbe.  Jobbat  vártunk!  Viszont  metálon
    (-10dB) úgyszólván ideális.
        A többi paraméter nagyjából megfelel a specifikációnak.
        Összegezve: van néhány légy a levesben.


    TEAC V-5000

    

        A nagyobbik testvér, több szolgáltatással, igényesebb  kivitelben.
    Természetesen háromfejes, továbbá 4 motoros. De még  ebből  a  négyből
    sem jut három a szorosan vett mechanikára, úgyhogy ez a  gép  is  csak
    kétmotorosnak számít. Többletszolgáltatása a kisebbik géphez képest  a
    programkereső  Funkció,  ez  két  irányban  is  működik.  Maximum   15
    műsorrészt  tud  megkeresni  ("Computomatic  Program  Search",   CPS).
    Hasznos szolgáltatásnak látszik a CD-szinkron, vagyis  hogy  a  magnót
    (bizonyos)  CD-játszókkal  kombinálva,  egyszerűbben   indíthatjuk   a
    felvételt.  (Ezt  a  célt  szolgálja  a  szinkronizáló  csatlakozás  a
    készülék hátoldalán.)  A  kivezérlésjelző  ugyanaz,  mint  a  kisebbik
    típuson,  de   több   információt   ad,   például   segít   a   szalag
    kalibrációjában, vagy abban, hogy CD-szinkron üzemmódban megkeressük a
    CD-műsor legnagyobb kivezérlésű  helyeit  ("CD  Check").  Ez  a  magnó
    közvetlen CD-bemenetet is kapott. A hátoldalon tehát 3 pár  aranyozott
    RCA-aljzat, valamint egy 3,5mm átmérőjű Jack, a CD-szinkronhoz.

    FELÉPÍTÉSE

        Ehhez sem kaptunk szervizkönyvet.
        A négy motor közül egy a kettős lendkereket hajtja (dual capstan),
    a második  csévél,  a  harmadik  a  kazettatartó  fiókot  mozgatja,  a
    negyedik pedig "besegít" a mechanika egyéb pontjain. Végülis nem  nagy
    az eltérés a V-3000 mechanikájához képest.
        Az viszont lényeges különbség, ahogy  itt  a  szalagot  kalibrálni
    lehet. A készülék 400Hz-es (kb.  -20dB  szintű)  jelet  szolgáltat,  s
    annak  alapján  ki  lehet   egyenlíteni   a   különböző   szalagfajták
    érzékenység-különbségét (szintbeállítás). Egy 8kHz-es mérőjellel pedig
    beszabályozhatjuk   az   előmágnesezést,   illetve   annak   révén   a
    frekvenciaátvitelt.
        Odabenn, a gép belsejében szép rend van. A doboz  fémből  készült,
    és ugyanolyan lábakon áll, mint a másik.

    MÉRÉSEINKHEZ

        Amit az imént már elmondtunk, most  még  inkább  érvényes:  drága,
    jóminőségű  készülék,  tehát  szigorúbban  kell  elbírálnunk,  mint  a
    "mezei" modelleket.
        A  szalagsebesség  itt  elegendően  pontos.  A  nyávogás   viszont
    magasabb a kelleténél.  Liberálisan,  azazhogy  lineárisan  mérve  még
    megfelelne,  de  az  általánosan  alkalmazott,   felvétel/lejátszással
    készített,    súlyozással    minősített    érték    bizony     elmarad
    várakozásainktól - ennél már a V-3000 is jobbat produkált! Lehet, hogy
    egyedi hibáról, gyári pontatlanságról van szó, de a  vásárlót  ez  nem
    fogja megvígasztalni.
        A  lejátszási   frekvenciajelleggörbe   erről   a   magnóról   már
    elfogadható (ha nem is  tökéletes),  a  teljes  frekvenciagörbe  pedig
    kifejezetten szép. Legalábbis vasoxidról. A  másik  két  szalagtípuson
    azonban már erősen "loudness"-es színezetű görbéket  kapunk:  a  felső
    basszus  kiemel,  a  prezensz   behorpad,   a   magastartomány   ismét
    felkunkorodik.  A  nagyobb  kivezérlésű  felvételek  is  vegyes  képet
    mutatnak,  az  eredmény  ismét  vasoxidon  a  legbíztatóbb.  Az   alsó
    határfrekvencia (3dB szintváltozással) tényleg mélyre esik, ha nem  is
    15Hz-re,  mint  a  specifikáció  állítja.  A   görbe   alsó   szakasza
    egyenletes, bár nehéz elvonatkoztatni  az  50  és  kb.  200Hz  közötti
    kiemeléstől.
        A kivezérlésjelző hiba nélkül jelez.  A  szalagkalibrálás  is  jól
    működik - csak éppen nem úgy, ahogy a  kezelési  útmutatóban  áll.  Az
    optimális átvitelt csak  műszerrel  tudtuk  beállítani,  vagyis  addig
    kísérleteztünk, míg a leglaposabb görbét nem kaptuk. Hogy mégis milyen
    eredményt várhatunk, ha a kezelési útmutató tanácsa szerint járunk el,
    szemléltesse  a  25.  diagram   (krómdioxid,   zajcsökkentő   nélkül).

    

    Láthatjuk, hogy 7kHz fölött  a  görbe  erőteljesen  kiemel,  maximumát
    18-20kHz  körül  éri  el  úgy  4-5  decibellel.  És  az  előmágnesezés
    finomszabályozásakor a kalibrációs szint viszonylag keveset  változik,
    vagyis nehéz megtalálni az optimumot.
        Összegezve: a nyávogást sokalljuk,  a  kalibrációval  nem  vagyunk
    igazán kisegítve -  de  azért  egyértelmű,  hogy  igényes,  jóminőségű
    magnó.

    
    
    
    

    Szeánsz

    

        Végre, végre háromfejes gépek... nem kell a  szeánsz  előtt  kínos
    precizitással szintet állítani és felvételt készíteni. Egyszerűen csak
    rá kell kötni  a  magnókat  a  CD-játszóra,  a  kimenetüket  pedig  az
    erősítőre, és máris szól  a  zene:  akár  az  eredeti  műsor,  akár  a
    magnófelvétel. Ha bármi nem stimmelne, menetközben, egy pillanat alatt
    rendbe lehet hozni. A magnók A-B tesztje  is  egyszerű  zenehallgatási
    folyamattá válik - feltéve, hogy mindkét  tesztkészülék  monitorképes,
    mint esetükben a két TEAC és  a  nagyobbik  Sony.  Csak  a  kombifejes
    TC-K370 szeánszán kell visszatérnünk kőkorszaki módszereinkhez.
        Megszabadulván a  felvételkészítés  nyűgétől,  nem  kellett  előre
    eldöntenünk,  mely  korongok   műsorát   vigyük   szalagra.   Szabadon
    improvizálhattunk, hallgattuk, amire szeánsz közben kedvünk támadt.  A
    "műszerösszeállítás" a  következőképpen  festett:  középen  a  Pioneer
    CD-játszó, előtte az Audio  Innovations  erősítő,  Sound  Organisation
    asztalkán (lásd a 4. Dimenzióban). Jobbról-balról  a  magnók,  átlagos
    minőségű fémasztalkán, közönséges, vékony pozdorjalapon.  A  kábelezés
    hétköznapi  volt:  Orion  hangszóróvezeték,  Pioneer  interconnect   -
    olyasfajta, amilyet a legtöbb hifista  és  (pláne)  a  legtöbb  magnós
    használ.
        Szakítva eddigi gyakorlatunkkal, a magnózást nem az alvégen, hanem
    a felsőházban kezdtük el, mert hát mi is  szeretjük  a  könnyebb  vége
    felől megfogni a dolgot. Egy kis előítélet is vezérelt bennünket,  azt
    reméltük, hogy új etalont fogunk találni a becsületben megőszült  Aiwa
    AD-F220 helyett, amely  úgyszólván  agyonverhetetlen,  holott  mi  már
    régóta agyon szeretnénk verni (és ha a Technics magnók is úgy akarják,
    már agyon is verhettük volna).  Az  Aiwa  természetesen  még  elő  fog
    kerülni a későbbiek folyamán.


    TEAC V-5000 ÉS V-3000

        Ritka  egyértelmű  szeánsz  volt,  mindnyájan  teljesen   ugyanazt
    hallottuk.
        Mindenekelőtt: már az első pillanatban észrevettük,  hogy  a  zene
    szokatlanul   hallgatható.   Kazettás   magnók   ritkán   tudják   úgy
    visszajátszani a muzsikát,  hogy  az  ember  bele  tudjon  feledkezni.
    (Kivételek eddigi gyakorlatunkban: a  nagy  Nakamichik,  a  legnagyobb
    Aiwa,  talán-talán  a  "csúcs"  Technics,  a  jobb  hifi-videomagnók.)
    Kazettás magnót hallgatva többnyire tudomásul  kell  vennünk,  hogy  a
    hangkép göröngyös és kényelmetlen - a zenei történés  dirib-darabkákra
    esik szét. Ezúttal azonban egész  jól  éreztük  magunkat,  és  bár  az
    analóg   szalagzajtól,   a   "szalonnasütés    sistergésétől"    nehéz
    elvonatkoztatni,  a  magnóhangot  bármiféle   zenén   egységesnek   és
    élvezhetőnek ítéltük...
        ...még vasoxid szalaggal is! Krómon a szalagzaj némiképp  csökken,
    a  tónusa  is  kevésbé  zavaró.  Metálra  térve  ugyanez  a  tendencia
    folytatódik, azon az áron, hogy a hangkép egy kicsit felpuhul, és  ezt
    már nem mindenki szereti. (Négyünk közül  ketten  a  krómot  tartották
    legjobbnak,  egyvalaki  a  metálra  szavazott,  a  negyedik   zsűritag
    határozatlan  maradt.)  Jegyzeteinken   nem   térünk   ki   az   egyes
    szalagfajtákra, ugyanis a  két  magnó  közötti  különbség  mértéke  és
    karaktere végig azonos maradt.
        TEAC V-5000. Nagyon jól szólnak. A zene észrevehetően veszít ugyan
    az  elevenségéből,  de   a   nagyobbik   magnón   veszít   kevesebbet:
    méltóságosabb, lágyabb, és mintha nyugodtabb is volna.  Valami  jobban
    van megcsinálva rajta (holott a fődarabjaik gyakorlatilag ugyanazok!).
    Operán  azért  már  komoly  magasveszteség,   mind   a   két   magnón.
    Tulajdonképpen nem is az a baj, hogy kevés a magasuk, mint inkább hogy
    másmilyen, mint az eredeti műsoré.
        Elsőre kevés különbséget hallottam. Később egyértelművé vált, hogy
    az 5000-es testesebb, energikusabb és mégis nyugodtabb. Lendületesebb,
    a magasai kevésbé fedettek, a felharmonikusai szebbek, a zaja finomahb
    eloszlású. Megtelik a tér. Ércesebb az énekhang.
        Csak annyi a különbség, hogy az 5000-esnek jobb  a  magasátvitele,
    csengőbb a hangja.
        Kevésbé színezi el a hangképet. Beethoven zenekara  szebben  zeng,
    és biztosabban támaszkodik a basszus-szólamra (a Linn-féle  paraméter,
    a "tunefulness" - meglep, hogy kazettás  magnón  ilyesmire  egyáltalán
    figyelni  lehet).  Dzsesszdob,  trombita:  élénk,  természetes.  Térbe
    helyezkedik, többdimenziós.  Nyugodtabb.  A  levegőben  megjelennek  a
    visszhangok,  a  pici  rezdülések.  Nem   kötődik   a   hangszórókhoz.
    Dinamikusabb, jobbak a tranziensei.
        TEAC V-3000. Hasonló hangzás, de mindenben egy kicsit szegényebb.
        Hasonlít a másikra, de mindenben szegényebb.  Tere  kétoldalasabb,
    hangképe  vékonyabb.  Mintha  magasba  húzna  (kevesebb   a   mélye?),
    vérszegényebb.
        Tompább, de hasonló hangzás. Főleg a  nagylétszámú  zenekaron  van
    különbség (a vonósok tónusában, az árnyalatok sokféleségében).
        Ez a magnó  is  megtartja  az  arányokat,  ami  már  önmagában  is
    dicséretes. De egysíkúbb. Kissé felhangszegény.  Gyakran  össze  lehet
    téveszteni a másikkal, de minden  zenén  van  olyan  részlet,  amelyen
    kiderül, hogy ez a hangkép szűkebb, szegényesebb.  A  zenekari  tuttik
    "beütései" például leülnek,  szétesnek.  A  tere  kevésbé  lendül  meg
    balra-jobbra, illetve előre-hátra. A balszélen  csapkodó  dzsesszdobos
    bemozdul középre. A trombitahang feszesebb és  tompább,  lepuhítja  az
    éleket. Másutt kuszább, zavarosabb. Popzenén  érdesebb  és  fülledtebb
    (anélkül azonban, hogy "felzsírosodna",  mint  a  Technicsek  hangja).
    Vasoxidon csúnyábban süti a szalonnát. De így  is  teljesen  komplett,
    élvezhető.
        Hogy a baba azért mégse legyen ennyire szép, összehasonlítottuk  a
    jobbik készülék, a V-5000 hangját a forráséval, a közvetlen CD-hanggal
    is. Hát bizony, a magnó azért mégiscsak  magnó,  a  kazetta  mégiscsak
    kazetta -  jócskán  bedobozolja  a  zenét.  Kommentárok:  "A  dinamika
    érezhetően  csökken,  a  zenekar  elbizonytalanodik,  néhol  össze  is
    omlik." "Pont azt veszi el a zenéből,  ami  a  hifi  lényege:  a  gét,
    szárnyalását." "Akármennyire  jó:  mégiscsak  gépzene."  "A  fényt,  a
    szárnyalást lopja el, szegényesebb - de magnóhoz képest  így  is  igen
    jó."
        Szóval: a  TEAC  sem  tudta  megváltoztatni  a  kazettás  magnóról
    alkotott véleményünket: lehet, hogy ez a médium "hifi", de semmiképpen
    sem  "audiofil".  Aki  azt  reméli,  hogy  lényeges  veszteség  nélkül
    szalagra mentheti a  hanglemezműsort  (különösen  a  szimfonikus  zene
    hallatlanul  komplex  szövetét  vagy  az  akusztikus   dzsessz   vérbő
    áramlását), csalódni fog. Akik viszont tisztában vannak vele, hogy meg
    kell alkudniuk, és  elfogadják  a  jó  magnóhangot,  mint  öntörvényű,
    önmagában is méltányolható (bár nyilván tökéletlen) muzsikát,  azoknak
    érdemes próbát tenniük valamelyik TEAC-kal.
        Előbb persze érdemes végigolvasnia a második szeánszot (két nappal
    később tartottuk - erre a körülményre még visszatérünk).


    SONY TC-K370, AIWA AD-F220

        Nézzük most, mit produkálnak az  alapfokú  modellek:  a  nyolcéves
    Aiwa és az új Sony (amely semmivel sem nyújt több szolgáltatást,  mint
    az AD-F220). A műsort most természetesen előre meg  kellett  határozni
    és szalagra venni. Popzenét,  operarészletet  választottunk,  meg  egy
    dzsesszrészletet,  amelyen  rendkívül  intenzív  tapsok  hallatszanak,
    valamint csettegő-csattogó hangszínek, amikor is a dobos teljes erővel
    püföli a kávát. Kitűnő tranziens-teszt!
        Vasoxidon ezt tapasztaltuk: Sony TC-K370.  Elsőre:  egész  jó.  De
    magasba húz. Magasban csillogó, de nem egyenletes. Torzít. Megváltozik
    a dob jellege; ha nem tudnám,  milyen  hangszer  szól,  talán  nem  is
    ismerném fel. Operán már sokat veszít az eredeti zenéből. Az  énekhang
    háttérbe szorul. Itt már nem tetszik annyira.  Rászavazok  -  bár  sok
    hibája van.
        Nekem tetszettek a magasai, olyat is  tolmácsol,  ami  az  Aiwából
    hiányzik. Jobb mélyek, nagyobb dinamika, szebb tranziensek, könnyedebb
    énekhang. Jobb - de nem fölényesen.
        Tér, levegő, dinamika, magasak - feltétlenül jobb. A mélye kemény.
    Ez nyer. De nem elsöprő fölénnyel.
        Elsőre jó benyomás. Nyílt, kiegyenlített, természetes  és  csengő.
    Megjönnek a felharmonikusok (valamelyest - mert bizony  azért  itt  is
    kevés van belőlük). Operazenén már ez is zajos. A szoprán  elmegy,  de
    szegényes. A zenekar jobb ugyan, de túl szűk. Ez bizony már  magnóhang
    - az opera dinamikájából nem sokat hagy meg. De már az is  szép  tőle,
    hogy a tuttit egyáltalán képes lekövetni.
        Aiwa  AD-F220.  Nagyobb  a  zaj.  Mattabb,  kevésbé  csillogó,  de
    valójában az egészen magasak is jelen vannak és elkülönülnek. A tapsok
    itt is borzasztóan csúnyák. Operán tompább az énekhang.
        Visszafogottabb, távolibb, de a tere szélesebb.  Kevésbé  érdekes,
    viszont  megnyugtatóbb.  A  magasai  tompábbak.   De   éppen-hogy-csak
    alulmarad. Még 1992-ben is tisztességes versenytárs!
        Nagyobb zaj. Puhábbak a  mélyei.  Magasban  gyöngébb.  A  tere,  a
    levegője kevesebb.
        Mélyebb tónus. Komorabb; a legmagasa hiányzik. Elvész a zenéből  a
    nyüzsgés. Kevesebb a színe; tompább. Leül. Még  a  tapsai  is  üresek,
    színtelenek. A szoprán altos. A sávszélek  szűkek.  Erénye  viszont  a
    hangképnek, hogy nyugodt, folyamatos, nem esik széjjel, nem "darabos".
        Krómszalagon annyiban változott a helyzet, hogy  a  Sony  nyávogni
    kezdett. Itt meg kell jegyeznünk, hogy a szeánszon nem azt a  példányt
    használtuk, amelyet a laboratóriumban mértünk. Mivel az előző  példány
    mechanikája kifogástalanul működött (lásd méréseinket), egyedi hibáról
    lehet  szó.  Megpróbáltunk  elvonatkoztatni  tőle,  már  amennyire  ez
    egyáltalán lehetséges.
        Sony TC-K370. Határozottan javultak. Több szín, jobb arányok. De a
    dobütések gyanúsak. Mintha nem  a  kávát  ütnék,  hanem  egy  kereplőt
    forgatnának. Még most is a Sony a jobb.
        Továbbra  is  nyíltabb,  levegősebb,  lendületesebb.  A  különbség
    csökkent. Még mindig a Sonyra szavazok (feltéve, hogy nem nyávog).
        Lendületesebb,  dinamikusabb,   a   magasátvitele   sokkal   jobb.
    Szerintem nőtt a fölénye.
        Nekem most valahogy nem tetszik annyira. A  magasai  arányosabbak,
    de nem szépek. A  basszus-szólam  követhetetlen.  A  hangkép  balansza
    felfelé húz. Van benne  valami  préselős,  nyugtalan,  érdes,  grízes.
    Nagyvonalúbb. De: egyik kutya, másik eb.
        Aiwa AD-F220. Ez is javult. Kezd rendbejönni. A  különbség  kisebb
    lett. De most sem elég élénk.
        Hiányzik belőle a csillogás.  Habár  a  nyugodtsága,  tartózkodása
    vonzóvá teszi.
        Összetöpörödik,    kisszerűbb,    zajosabb,    tompább.    Kevésbé
    hallgatható.
        Javult, de nem eleget. Kinyílt, de nem eléggé. A taps  még  mindig
    nem differenciált. Egysíkú. Erénye  a  nyugodtsága.  De  hiányoznak  a
    sávszélei.
        Metálon további komplikációk léptek fel:
        Sony TC-K370. Megmaradt a kereplő hang. Valamiért  csúnyább,  mint
    az  Aiwáé.  Carmen:  elmenne,  de  az  ének  sokkal  halkabb,  mint  a
    valóságban. Mintha lekeverték volna a  hangot.  Még  mindig  jobb  egy
    kicsit (ha éppen nem nyávog).
        Ugyanaz, mint krómon. De egyre kevésbé tetszik a Sony.  A  magasai
    jobban elkülönülnek, de az ének  nagyon  nem  szép.  A  metál  nem  az
    erőssége  ennek  a  gépnek  (még  ha  a  nyávogásától  megpróbálok  is
    eltekinteni).
        Megtartották jellemzőiket. A Sonynak sokkal  nagyobb  a  tere.  De
    tényleg, van a magasaiban valami csúnyaság.
        Túl puha! És mégis felfelé húz! Ettől  mesterséges.  Forszírozott.
    Túl közeltéri. Zavar. Most már csak döntetlen.
        Aiwa AD-F220. Bágyadtabb, komorabb, nehézkesebb,  de  azért  nincs
    komolyabb baja.
        Az ének kevésbé grízes, az egész felvétel simább.
        Megjött a magasa (valamelyest). Ez is nyávog  (bár  nem  annyira).
    Operán jobban tetszik; néhol kifejezetten jó. A tuttin ezer baja  van,
    de azért lejátssza.
        A Sony TC-K370 "hozza az árát". Az inflációt is bekalkulálva, ez a
    gép pont annyiba kerül, amennyibe az Aiwa került hajdanán.  És  (ha  a
    tesztpéldány nyávogása valóan csak egyedi hiba)  feltétlenül  jobb  az
    Aiwánál - ennyit el is várhatunk a modern technikától. De azért a Sony
    egy pillanatra sem tudja feledtetni, hogy kazettás  gépet  hallgatunk.
    Egyébként krómon a legjobb - metálon már többet veszít, mint  amennyit
    nyer.

    SONY TC-K570 ÉS 370

        Minden típuscsaládnak megvan a maga jellegzetes  hangbeli  tónusa.
    Mint ahogyan a TEAC-ok (Technicsek stb.), a Sonyk  is  úgy  énekelnek,
    ahogy  a  családi  énektanártól  tanulták.  A  nagyobbik  gép  azonban
    sokkalta muzikálisabban adja  elő  a  tananyagot.  Jegyzeteinket  most
    összesítve adjuk, tehát nem részletezzük  szalagfajták  szerint,  csak
    leszögezzük, hogy mind a két gép krómdioxidon szól a legjobban, de  az
    570-es metálon sem romlik le (vitatható, hogy javul-e).
        Sony TC-K570. Már amikor megszólal,  össze  hasonlítás  nélkül  is
    érzem, hogy simább és egyenletesebb. A teteje is  szebb,  nincs  rajta
    annyi  szőr.  Carmen  könnyedebben  énekel.  Az  arányok  is  kezdenek
    helyreállni. Most már szól annyira  szépen,  hogy  a  zaja  is  igazán
    eltűnhetne... Krómon a zaj is elfogadható. Folyamatossá vált  a  hang,
    nem részekből van összerakva.
        Hasonló hangképek, de az 570  minden  szempontból  jobb,  zeneibb.
    Magashang, dinamika. Kevésbé mos. A hangszerei megkülönböztethetőbbek.
    Meg vagyok békélve. Ez már egy drágább kategória.
        Dettó. Érződik, hogy testvérek, de az 570-ből kezd  eltűnni  az  a
    csúnya árnyalatú magas. Élvezhetőbb, széjjelválaszt, nem folyik össze.
    Dinamikusabb, hallgathatóbb. Alapvető jellege, hogy  tisztább.  Minden
    más paramétere ebből fakad.
        Mindent ugyanúgy csinál, csak kulturáltabban teszi.  Ez  is  kissé
    magasra csúszik, anélkül, hogy igazi magas  tranziensei  volnának.  De
    nagyvonalúbb, egységesebb és  sokkal  hallgathatóbb.  Popzenén  ez  is
    messze marad az eredeti  műsor  sodró  lendületétől:  nehézkesebb.  De
    tiszta és  artikulált,  és  folyamatosan  zenél.  Dinamikailag  ez  is
    összecsuklik, a halk részleteket  ellopja.  A  tutti  még  mindig  nem
    meggyőző. Krómon sokat javul, kezd nagyot szólni,  bár  a  csitt-csatt
    most sem eléggé csengő (lepuhul). Viszont hátrábbról szól, nem esik  a
    nyakamba  (mint  a  370  teszi).  Metálon  szerintem   tovább   javul,
    könnyedebb lesz, közelebb kerül a valósághoz. Itt már  operát  is  tud
    játszani. De a tuttin elvesznek a halk részletek és a cintányér színe.
        Sony  TC-K370.  Csörgőbb,  grízesebb,  erőlködőbb.   Az   énekhang
    háttérbe szorul. Kisebb szubjektív hangerő.
        Már a tapson  is  erőtlenebb.  Szűkebb  tér,  fáradtabb  zenészek.
    Szűkebb sávszélek. Torzítás. Közel se annyira tiszta énekhang.
        Nekem egyre kevésbé tetszik (eddig se tetszett  olyan  nagyon).  A
    magastartományban csak  a  tónusa  helyes,  maguk  a  magashangok  nem
    igaziak. Jól hallottam, hogy van benne  egyfajta  tompaság.  Azonkívül
    darabos, göröngyös, mint a kazettás  magnók  többsége.  Vérszegényebb,
    sávhatároltabb.
        A két magnó nem ugyanabba a kategóriába tartozik.


    TEAC V-3000 és SONY TC-K570

        Ezek után nagy érdeklődéssel készültünk az  olcsóbbik  TEAC  és  a
    drágábbik Sony  szeánszára.  Emlékeink  szerint  múltkor  (két  nappal
    előbb)  a  TEAC-ok  sokkal  jobban  szóltak,  mint  amit  most   eddig
    hallottunk, de az "auditív memória" közismerten csalóka, és hát azt is
    mindenki tudja, hogy  egy-egy  lakáson  belül  a  hangminőség  roppant
    változékony, szerdán feldobja az embert, csütörtökön lelombozza stb. -
    szóval, elképzelhetőnek tartottuk,  hogy  a  30  ezer  forintos  magnó
    nagyjából azt produkálja, amit múltkor a 44  ezer  forintos  TEAC,  és
    akkor végre "fogtunk valamit".
        Hát ez a reményünk nem vált valóra.  Olyannyira  nem,  hogy  ismét
    teljesen  fölöslegesnek  érezzük  a  szeánsz  eredményét  szalagfajták
    szerint elemezni. Krómon, vason, rézen,  alumíniumon  -  minden  fémen
    ugyanaz jött ki.
        TEAC  V-3000.  Úgy   szólalt   meg,   amilyennek   emlékszem   rá.
    Ugyanannyival  jobb  a  Sonynál,  mint  az  570-es  volt  jobb  őnála.
    Könnyedebb, tisztább, világosabb. A dobütései  szabadon  rezegnek,  ha
    nem hallanám a szalagzajt, nem gyanakodnék rá, hogy magnót  hallgatok.
    Sokkal jobban szól.
        A zene teljes terjedelmében élvezhető.
        Sokkal több részletet hallok, olyanokat, amelyek az este  folyamán
    eltűntek. Nyugodt, tiszta, egyenletes. Nagyon szép magasak. Nem  torz.
    Itt is kategória-ugrás.
        Én is ugyanazt mondom. Minden megpendített húr megszólal,  ezernyi
    árnyalatot  hallok.  Operán,  ha  nem  volna  zaja,  megközelítené   a
    valóságot. A cintányér ma este először  szólal  meg  tisztességesen  -
    eddig mindegyik gépen torz volt, szúrós és sziszegő. Óriási  lépés  az
    570-es után; nagyobb, mint az 570 a 370-hez képest.
        Végre   nem   ingadoznak   a   kritikus   zongorahangok.    Sokkal
    becsületesebb taps, csettegések-csattogások. Megint azt érzem, mint  a
    múltkor: természetesség, zene, testesség, nyugalom.  A  színpad  végre
    megmozdul előre-hátra. A magasátvitel fölényesen stabilabb (nem  rezeg
    be), és a basszusszólam is biztonságosabban hordozza a hátán az  egész
    zenekari hangzást. Nem kell többé feszesen figyelni:  a  zene  magától
    értetődő nyugalommal szól hozzám.
        Sony TC-K570. Sokkal gyöngébb. Pedig a zaja kisebb.
        A tranzienseket elkeni. A mélye nincs megfogva, és most már  ennek
    a készüléknek az egyenfutásán is érzem a "magnósságot".
        Eddig  dicsérgettük,  de  most  ványadt,  szegényes.  Nincs  igazi
    lendülete. Sok mindent eltüntet. A fortisszimója harsány.
        Most  sem  éppen  rossz,  de  vékonyabb,  magasabbra  tolódik.   A
    színpadképe egysíkú. Tompább. Nem lehet annyira nyugodtan elhallgatni.
    Az előbb nem tévedtem: tényleg lepuhul,  tényleg  beszűkül.  De  azért
    soha rosszabbat.

                                      *

        Megpróbáljuk összegezni a kétnapos szeánsz tanulságait.
        Magukat  a  magnókat  tulajdonképpen  dicsérnünk  kell.   Még   az
    olcsóbbik Sony is biztosan vette az első akadályt, az öreg Aiwát. Mely
    utóbbiról megállapítjuk, hogy ma is tisztességes gépezetnek számít, és
    számos modernebb és drágább készülék ellenében is megállja  a  helyét.
    Van a hangjában valamiféle nyugodtság, és ezt egészen biztosan nem  az
    okozza, hogy a sávszélei lekonyulnak. Olyan erény  ez,  amely  a  Sony
    TC-K370-ből még hiányzik, de a nagyobb modellekben már megvan  (holott
    azoknak egyre szélesebb a sávjuk, tehát nem  magashiányról  van  szó).
    Mindent egybevetve,  a  kisebbik  Sony  kétségkívül  túlszárnyalja  az
    Aiwát, de a hangja bizony még mindig  magnóhang,  ezt  tudomásul  kell
    venni.
        A Sony cég a TC-K570-nel éri el  azt  a  nívót,  amelyen  a  magnó
    zenéje többé-kevésbé folyamatossá válik, lassan már el  lehet  merülni
    benne. Sajnos, ahogy a jó középlemezjátszók is csalódást  okoznak,  ha
    egy-egy Linnel, Roksannal stb. szembesítjük őket, ugyanúgy  a  TC-K570
    is lelombozza reményeinket, amikor muzikálisabb magnók után kapcsolunk
    rá vissza. Nem kell szégyelnie magát, elvégre csak  30  ezer  forintba
    kerül. Másfélszer ennyiért (44-45 ezer forintért) esetleg  a  Sony  is
    többre képes. Maradjunk annyiban, hogy  a  jellegzetes  Sony-magnóhang
    nekünk jobban tetszik a jellegzetes Technics magnóhangnál.
        Még inkább tetszik nekünk a jellegzetes TEAC-magnóhang. Legnagyobb
    erényének  a  tónusát  tartjuk.  Van  benne  valami  magától  értetődő
    kiegyenlítettség, nyugalom és  biztonság.  De  vajon  érdemes-e  ennyi
    pénzt  áldozni   kazettás   magnóra...   erre   a   némiképp   elavult
    hifi-médiumra?
        Mert,  ha  levesszük  a  cikkünk   elején   felrakott   rózsaszínű
    szemüvegünket, észre kell vennünk, hogy  nemcsak  a  fekete  hanglemez
    haldoklik: rövidesen ugyanez a sors vár az analóg  magnókazettára  is.
    Őt  két  irányból  is  fenyegeti  a  végzet.   Egyik   vetélytársa   a
    hifi-videomagnó, ilyet ma  már  60  ezer  forintért  is  árulnak.  Nem
    állítjuk, hogy tökéletes volna (mert tapasztalataink szerint  neki  is
    van a hangjában egyfajta jellegzetes fellágyulás), viszont tökéletesen
    zajtalan, és úgy mellesleg még képet is szolgáltat,  elénk  varázsolja
    az operaszínpadot vagy a popzenei klipet. Arról nem beszélve,  hogy  a
    kazettája is sokkalta olcsóbb  a  kompaktkazettánál  (ugyanannyi  vagy
    csaknem  ugyanannyi  pénzért   kétszer-négyszerte   több   műsorpercet
    kapunk). Nehéz ellenállni ekkora csábításnak!
        És hát rövidesen itt a  Mini  Disc  (amelyre  felvételt  is  lehet
    készíteni - lásd jelen számunkban az MD-ről írt szakcikket! -, s  vele
    egyidőben megérkezik a DCC  is,  a  digitális  kompaktkazetta.  Analóg
    elődét az fogja megölni, aki feltalálta: a Philips cég.  Mert  a  régi
    médiumról  már  minden   elképzelhető   bőrt   lehúzott,   és   minden
    elképzelhető pénzt megkeresett rajta. Most  tehát  már  újítani  akar:
    halasszuk meg a királyt, hogy éljen a király.
        A kompaktkazettának is az lesz az utolsó mentsége, ami  a  szegény
    öreg  LP-nek:  hogy  hatalmas  gyűjteményeket  halmoztak  fel   belőle
    világszerte. A kazettákat továbbra  is  le  kell  játszani,  lehetőleg
    hifi-módon.  Ha  pedig  van   magnónk,   akkor   nemcsak   lejátszásra
    használjuk: fogunk készíteni vele felvételeket továbbra is.  De  ahogy
    az archivált hanglemezek  állapota  is  folyvást  romlik,  ugyanúgy  a
    magnószalag is folyvást  információt  veszít.  Sőt,  még  úgyabban.  A
    mágnesezettség a magastartományban folyamatosan  csökken,  a  felvétel
    egyre kevésbé marad hifi.
        A digitális eszközök erősödésével az analóg médium híveinek tábora
    rohamosan megfogyatkozik majd - ez egy feltartóztathatatlan  folyamat.
    Ahogy egy nagy fizikus mondotta volt: valamely eszme nem  azért  győz,
    mert sikerül  bebizonyítania  az  igazát,  hanem  mert  az  ellenfelei
    időközben szép lassan kihalnak...

                                      *

    Sony CD-játszók

        A CD-technika két inventora közül a Philipset többször is vendégül
    láttuk ebben a rovatban, a másikat, a Sonyt  -  így  hozta  a  sors  -
    valahogy  elhanyagoltuk,  eddig  csak   egyetlen   ezüstlemezjátszóját
    teszteltük, egy olcsó modellt, öt évvel ezelőtt. Azóta ránkszakadt  az
    árubőség,  itt  hemzseg  körülöttünk  a  fél  világpiac,  és  ebben  a
    hemzsegésben természetesen élenjárnak a nagy, népszerű,  hogy  úgy  ne
    mondjuk: kommersz cégek gyártmányai. Ezek azok a márkák, melyek  nevét
    még az Utca Embere  is  jól  ismeri,  s  melyek  hallatán  a  hifisták
    kényesebbjei  csak  az  orrukat  fintorgatják.  Nincsen   igazuk.   Mi
    elismerjük bizonyos előítéletek  jogosultságát  (nekünk  magunknak  is
    vannak príma, bevált előítéleteink), de azt  a  nézetet,  miszerint  a
    Hifi  Magazinnak  kizárólag  a  specialisták   produktumaival   szabad
    foglalkoznia, mert az olyan mammutcégek, mint a Philips  vagy  a  Sony
    eleve nem is csinálhatnak igazán jó masinákat -  nos,  ezt  egyszerűen
    bárgyúságnak tartjuk. Láttunk már karón varjút, láttunk már  éjjeliőrt
    nappal meghalni, hallottunk már "specialista"  holmit  éktelen  rondán
    szólni, és nem hisszük, hogy a "kommersz" gépek között ne találhatnánk
    értékes holmit - még akár Best Buyt is. (Végtére: CD-játszó után  csak
    a Philips és a Sony nem fizet  licencdíjat.  Az  ő  gyártmányuk  tehát
    eredendően olcsóbb lehet a többinél. Az üzleti előny még nem bűn.)
        Más kérdés, hogy ha csak aszerint válogatnánk, hogy mely márkáknak
    a legnagyobb a kereskedelmi forgalmuk, akkor a kommersz cégek  tényleg
    agyonnyomnák a többit, márpedig a HFM tesztrovatában ezt  mindenképpen
    el szeretnénk kerülni. Igyekeztünk hát megtalálni a kellő arányokat. A
    nagy japán cégnek annyi CD-játszója van, mint égen a csillag;  mi  két
    típust emeltünk ki közülük, éspedig nem találomra. A CDP-195 az  egyik
    legolcsóbb Sony, 18 ezer forint körül van az  ára,  ezt  azok  számára
    teszteljük, akik most kívánják megváltani belépőjegyüket  a  digitális
    hifi csarnokába. A másik, a CDP-X222ES szintén (majdnem)  a  legkisebb
    model, csak eggyel feljebb: nem az alapfokún, hanem az  emelt  szintű,
    "X"-szel jelzett sorozatban.  Mindkettőt  az  R.  A.  Trade  hozza  be
    Magyarországra, más Sony készülékek bő választékával egyetemben -  nem
    kell számolgatnunk, megvan-e a 100  példány,  tesztelhetjük-e  őket  a
    Bemutatjuk rovatban. És persze számtalan boltban kaphatók.


    SONY CDP-195

    

        Akik szeretik olvasni a külföldi katalógusokat, esetleg töprengeni
    kezdenek  rajta,  melyiket  válasszák  a  sokféle  olcsó  Sony  közül:
    CDP-195, CDP-295, CDP-491, CDP-M11... Pedig mindegy, hogyan  döntenek.
    A négy típus gyakorlatilag egy  és  ugyanaz,  apróbb  változtatásokkal
    aszerint, hogy éppen melyik piacra szánták.
        Sokoldalú   készülék,   fel   van    ruházva    minden    lényeges
    szolgáltatással. Programozható (többféle módon is), szabályozni  lehet
    rajta  a   fejhallgató-kimenet   szintjét,   és   elő   van   készítve
    távvezérlésre, noha távvezérlőt nem adnak hozzá. Sokbites  modell  (16
    bit, 4-szeres túlmintavételezéssel).
        Kezelőszervei  a  szokásosak,  okosan  vannak  elrendezve.  A  két
    léptetőgomb, amikor tartósan lenyomjuk őket,  gyorskeresést  végez.  A
    kijelző mellett három karcsú nyomógomb a programozást  szolgálja.  Mód
    van a véletlenszerű lejátszásra is, ilyenkor  a  gép  kiszámíthatatlan
    sorrendben játssza vissza a műsorszámokat.  Így  elkerülhetjük  azt  a
    magnós-betegséget, hogy amikor  az  egyik  szám  felcsendül,  mindjárt
    tudjuk, mi fog következni utána. A programozás más  tekintetben  is  a
    magnósokat szolgálja, például beírhatjuk a kazetta műsoridejét,  és  a
    CD-játszó úgy fogja összeállítani a műsort, hogy a lehető  legkevesebb
    szalag menjen veszendőbe. (Ez a technika  akkor  is  működik,  ha  nem
    magnózunk,  csak  kényelmességből  határozunk  meg   egy   tetszőleges
    műsoridőt, amelyet  a  CD-játszónak  kell  kitöltenie  zeneszámokkal.)
    Maximum 24  műsorszám  programozható.  További  szolgáltatás,  hogy  a
    műsort    lekeverhetjük-felkeverhetjük     (latinul:     tonaludátusz,
    visszauszmegátusz), sőt, még az úsztatás  időtartamát  is  szabályozni
    lehet, 2 és  10  másodperc  között;  alaphelyzetben  ez  a  funkció  5
    másodpercre van állítva. Szintén a magnósok dolgát egyszerűsíti,  hogy
    a  gép  megkeresi  helyettük  a  maximális  kivezérlés   helyét.   Ide
    sorolhatjuk  még  a  Music  Scan  funkciót,  vagyis  hogy  a  készülék
    végigpásztáz a műsorszámokon, mindegyiknek belejátszik az  elejébe  10
    másodpercig, aztán 2 másodpercet kivár,  és  továbblép.  Igazi  magnós
    paradicsom.
        Az ember feje nem káptalan, tehát az "okos"  fluoreszcens  kijelző
    mindent fejben tart, és  tájékoztatja  gazdáját  a  dolgok  állásáról.
    Mutatja a már lejátszott vagy a lemezen  még  hátralévő  műsoridőt,  a
    beprogramozott számokat, vagy éppen azt,  hogy  a  kazetta  A  vagy  B
    oldalán tartunk éppen (ha programozott magnófelvétel folyik).  Tényleg
    okos gép.
        A készülék hátoldalán 1 pár RCA csatlakozóhüvely a hangfrekvenciás
    kimenet.

    FELÉPÍTÉSE

        Áramköreit  nagyfokú  interáltság   jellemzi.   Viszonylag   kevés
    alkatrészt   tartalmaz,   csupán   néhány   nagybonyolultságú    IC-t,
    csekélyszámú kiegészítő alkatrésszel.
        Kiolvasófejének típusa KSS-240A.  Közvetlenül  hozzáépítettek  egy
    kis panelt, azon van a detektor nagyfrekvenciás  erősítő  áramköre  (1
    IC, 1  tranzisztor).  A  felerősített  jel  a  fókusz-  és  sávkövető,
    valamint  a  szánszervó  áramkört  vezérli  (CXA1372Q).  Kimenete  egy
    teljesítményerősítő részeket tartalmazó IC-re kerül,  ez  működteti  a
    motorokat  és  a  fokuszáló,  illetve  sávkövető  tekercseket.   Másik
    kimenetéről a jelet a digitális processzorra  adják,  itt  történik  a
    jelfeldolgozás és a hibajavítás. Ez az IC tartalmazza a RAM-ot  is.  A
    digitális szűrő következik, majd a D/A konverter  (CXD  2552Q),  amely
    kétfokozatú hangfrekvenciás erősítőt  vezérel.  A  fejhallgató-erősítő
    egyetlen integrált áramkör.
        A készülék "agya" egy  CXP  50112097Q  típusú  integrált  áramkör,
    mindent ez vezérel, s hozzá csatlakoznak a kezelőszervek kapcsolói. Ez
    egy nagybonyolultságú  IC,  egymagában  is  komplett  áramkör  -  alig
    találunk a környezetében egyéb, kiegészítő alkatrészeket.
        A tápegység viszonylag bonyolult, ±5, +7 és -30V-ot állít elő IC-s
    és tranzisztoros feszültségstabilizátorokkal.
        A  kezelőgombokat,  a  kijelzőt,  a  központi  vezérlés   paneljét
    függőlegesen állítva, az előlap mögé építették. A  többi  áramkör  egy
    nagyobb és egy kisebb lapon kapott helyet, ezeket hajlékony,  bontható
    fóliavezetékek kötik össze. A készülék háza fémből készült.

    MÉRÉSEINKHEZ

        A feszültségek/impedanciák rendben vannak. A  linearitással  semmi
    baj -60 decibelig, ez alatt a szint alatt már  nem  értékelhető,  csak
    zajt mérünk. A frekvenciajelleggörbe  teljesíti  a  specifikációt,  de
    5kHz fölött enyhén esik, és ami  kevésbé  tetszik  nekünk:  hullámozni
    kezd.  A  dinamikatartomány  csak  egész  kismértékben  marad   el   a
    specifikált 97dB-től.
        Az  intermodulációs  torzítás  a  kisebb  szinten  alacsonyabb  is
    lehetne.  A  harmonikus  torzítás  a  magasabb  frekvenciákon   erősen
    felszökik, ennél lényegesen jobbat szoktunk mérni!
        A négyszögjel- és  az  impulzusátvitel  teljesen  szimmetrikus.  A
    hibajavító rendszer megfelelően működik.
        Összegezve: a szolgáltatások  átlag  felettiek,  némely  paraméter
    (frekvenciaátvitel, torzítás) átlag alatti.


    SONY CDP-X222ES

    

        Mindent tud, amit lehet, és azt is,  amit  nem.  Szolgáltatásainak
    többsége természetesen a magnófelvétel  készítésével  kapcsolatos,  de
    van  rajta  sok  egyéb  más  is.  Egyebeken  kívül  kapcsolóóráról  is
    működtethetjük, távvezérelhető, és három kimenete van:  egy  fix,  egy
    szabályozható feszültségű (potméter hozzá az előlapon!) és  immár  egy
    optikai   is.    A    "hangerőszabályzó"    gombja    a    fejhallgató
    csatlakozóhüvelye  mellett  található,  vele   lehet   szabályozni   a
    változtatható feszültségű kimenet szintjét is.
        A programozáshoz 20 számgomb és 4+8 üzemmódgomb szolgál. A  műsort
    lejátszhatjuk folyamatosan, de programozva, véletlenszerűen,  valamint
    részletekből összeillesztve is  (Custom  Index).  Összesen  10  helyet
    határozhatunk meg a  korongon,  tetszőleges  helyeken,  és  ezeket  is
    beírhatjuk a memóriába. A programozásnak szokatlan,  de  igen  hasznos
    változata az, amikor nem azt határozzuk meg, hogy  mi  kerüljön  be  a
    programba, hanem hogy mi maradjon  ki  belőle.  A  CDP-X222ES  ezt  is
    megteszi a kedvünkért.
        A szolgáltatások  nagyrésze  ugyanaz,  mint  az  előbb  -  amit  a
    kisebbik gép tud, azt a nagyobbik is tudja. De a tudománya  nem  merül
    ki ennyiben. Például a műsorkereső-belehallgató funkciót (Music  Scan)
    itt 10, 20 vagy  30  másodpercesre  lehet  állítani,  és  még  azt  is
    megtehetjük, hogy amelyik műsorszám nem tetszik, azt megjelöljük, mire
    a gép  készségesen  törli  a  műsorból.  Ezt  egyébként  véletlenszerű
    lejátszáskor is megtehetjük.
        Érdemes szólni a Multi Disc szolgáltatásról. A műsort több  CD-ről
    (maximum 6-ról) is  összeállíthatjuk.  Ennek  persze  csak  akkor  van
    értelme,   ha   magnófelvételt   készítünk   róla.   Az    automatikus
    műsorszerkesztés (amikor is a  kazetta  műsoridejéhez  alkalmazkodunk)
    itt azzal bővíthető, hogy esetleg csak a műsor elejét szerkesztjük meg
    mi, a többit a CD-játszóra bízzuk stb.
        A programozás magasiskolája a "felhasználói memória"  azaz  Custom
    File, ez egyebeken kívül arra is módot  ad,  hogy  a  koronghoz  rövid
    "emlékeztető szöveget" rendeljünk, ez tíz karakterből állhat.  És  ami
    egészen különleges szolgáltatás: beírhatjuk a memóriába a hangerőt is.
    Valahányszor újra feltesszük a korongot, a gép emlékezni  fog  rá,  és
    megint ugyanakkora  hangerővel  fogja  lejátszani.  A  tárolókapacitás
    összesen 185 lemezre elegendő. Hálózati feszültség kimaradásakor (vagy
    ha kikapcsoljuk), a gép 1 hónapig megőrzi az adatokat.
        A  többfunkciós  kijelzőről  csak  annyit,  hogy  minden  funkciót
    megjelenít. De hogy róla is legyen  mondanivalónk:  állítani  lehet  a
    fényerejét, 3 fokozatban.
        A hátoldalon 2 pár aranyozott RCA hüvely (a fix és a változtatható
    kimenet) és a szabványos optikai kimenet a digitális jel elvezetésére.

    FELÉPÍTÉSE

        Ez  már  bonyolultabb  a  kistestvérénél,  de  azért  van   köztük
    hasonlóság. A kiolvasófej például ugyanaz a KSS-240A,  és  ugyanaz  az
    áramkör követi (CXA 1372Q), mint amit  a  másik  készülékben  láttunk.
    Ugyanolyan áramkör működteti a szánmotort, a  lemezforgató  motort,  a
    fokuszáló és sávontartó tekercseket. Még a digitális jelfeldolgozó  és
    hibajavító áramkör is azonos, de a digitális szűrő már nem.
        Az  igazán  lényeges  eltérés  ezután  következik.  D/A  átalakító
    áramkörből itt kettő van, a típusuk ugyanaz, de más  kapcsolástechnika
    szerint vezérlik az analóg erősítő egységeket. A készülék vezérlését 2
    mikroprocesszor  végzi.  Az  egyik  a  Master  Control,  ehhez  fut  a
    kapcsolók jele, ez  működteti  a  fluoreszcens  kivezérlőt  és  néhány
    LED-et. A másik processzor és a  hozzátartozó  memória  IC  az  adatok
    tárolásáról gondoskodik, vezérli a hangerőszabályzó-potméter motorját,
    fogadja a távvezérlőérzékelő jelét.
        A tápegység ±5, ±10, +7, +30V stabilizált feszültséget állít elő.
        Érdekes, ahogyan a készülék vázát kialakították. Az előlap  mögött
    még egy erős fémlap húzódik. Az aljlap is masszívabb a szokásosnál.  A
    tetőlap vaslemezből készült, de belül még  egy  fémlapot  ragasztottak
    rá, nyilván, hogy kimerevítsék, stabilabbá  tegyék.  Az  előlapra  két
    panelt szereltek, az egyik a kijelzőt  és  az  egyik  vezérlőrészt,  a
    másik pedig a kezelőszervek kapcsolóit hordozza. A többi  áramkör  egy
    nagyméretű lapon helyezkedik el. A paneleket bontható, hajlékony fólia
    köti össze. Az "enteriőr" szép, rendezett.

    MÉRÉSEINKHEZ

        A feszültségek/impedanciák rendben vannak, a  fejhallgató  erősítő
    kellően   nagy   hangerőt   tud   kelteni,   gyakorlatilag   bármiféle
    fejhallgató-típuson.
        A linearitás jó volna, de -80 és  90dB-n  már  itt  is  csak  zajt
    érzékelünk.
        A frekvenciajelleggörbe szép,  de  észre  lehet  venni  rajta  egy
    egészen enyhe középmagas kiemelést, nem nagyobbat 0,1dB-nél.
        Az áthallási csillapítás, a  jel-zaj  arány,  a  dinamikatartomány
    kitűnő.
        A harmonikus torzítás alacsony,  de  az  intermodulációs  torzítás
    csak közepes. Az összes többi paraméter megfelelő.
        Összegezve: a nagyobbik Sony CD-játszó szolgáltatásai gazdagok,  a
    minősége ígéretes.

    
    
    
    


    Szeánsz

    

        Húszezer  forint  alatt  ma  még  nem  szolgáltat  igazán  jóhangú
    készüléket a CD-technika. Ennyi pénzért bármit válasszunk is, meg kell
    alkudnunk szeánszunknak ez lesz a tanulsága.  Tavaly  téli  számunkban
    szerény, de elfogadható masinának neveztük a Technics SL-PG100-at, azt
    írtuk róla, hogy "ha nem is a Legjobb,  de  Becsületes  Vétel".  Ővele
    hasonlítottuk össze a kisebbik Sonyt. A tesztműsorban popzene,  opera,
    dzsessz  szerepelt,  valamint  a  dél-amerikai  csűrdöngölő  az  Opus3
    demólemezről. A  négytagú  zsűri  teljesen  megoszlott,  ketten  erre,
    ketten arra szavaztak.


    SONY CDP-195

        Intenzív hangkép,
        izgalmasabb,
        de idegesítőbb is.
        Hiány a sávszéleken.
        Némi "digitális" összekenődés,
        összezengés. Időnként
        kifejezetten nyers.
        Hosszabb távon
        kevésbé hallgatható.

        Jobb magas, csengőbb, szebben szól, de  nem  tudom  megfogalmazni,
    miért.
        Magasban  jobb,  mélyben  szegényebb  -  de  a  magasai  szúrósak,
    csörgősek. Elkenődik és összezeng, a  dinamikája  is  összemosódik.  A
    tere, a tartása nem igazi. Számomra kevésbé élvezhető. Olcsóbb.
        Csatlakozom.  Magasban  tényleg  tovább  megy,  de   dinamikátlan,
    azonkívül a tere  kétoldalas.  Nyugtalanítóbb.  A  fúvós  kásásabb.  A
    felvételt lendületesebben hozza. Meg lehet  szokni,  de  engem  zavar.
    Előbb zavaros és idegesítő. Majd egyre inkább: testesebb,  szabadabban
    áramlik a zenéje. Az Andokon feltétlenül meggyőzőbb. Carmenen tetszik,
    nyílt hangkép (egy kis digitális egybezengéssel). A basszus jelen van,
    ha nem is könnyű követni. A tuttin aztán  összeomlik,  nincs  tartása.
    Dzsesszen derűsebb, vérbőbb, érdekesebb, mind a négy hangszert követni
    tudom rajta.
        Az etalon (Technics SL-PG100). Mattabb. A nő kiabál.
        A   magasai   tompábbak   és   nem   csengenek   ki   eléggé,   de
    egészségesebbek. A tere, a levegője  jobb.  Dzsesszen  már  fölényesen
    jobban tetszik.
        Lágyabb, mélyebbre megy. Levegősebb.  Középtől  felfelé  Finomabb.
    Zeneibb. A magasai kevésbé csörögnek. Az ének könnyedébb.
        Nyugodtabb,   vérszegényebb.    A    térleképzése    közelebb    a
    megszokotthoz.  Steril.  Operán  ez  is  szétesik,  Carmen   fárasztó.
    Dzsesszen nem tud lekötni, egy síkból szól, nem elég zenei.
        A kétféle vélemény nem is áll  annyira  ellentétben  egymással.  A
    Sonynak intenzívebb a hangja, jobban felrázza a hallgatót - de  egyben
    idegesítőbb  is.  Valamiféle  kiemelése  van  a  középtartományban.  A
    Technics nem annyira eleven, gyakran steril,  kevésbé  hangsúlyozza  a
    szólamokat,  viszont  részletezőbb.  Ha  figyelembe  vesszük  múltkori
    szeánszunk tapasztalatait, amikor is a Technicset (a  sokkal  nívósabb
    Rotel RCD-855 ellenében) olyan  készüléknek  ismertük  meg,  amely  "a
    sávszéleken kiemel, majd lekonyul; rockzenére  igen  jó",  akkor  arra
    kell következtetnünk, hogy a Sony  hangja  már  túlságosan  is  nyers.
    Valószínűnek tartjuk, hogy hosszabb távon a  Technics  SL-PG100  (vagy
    bármelyik  olcsó  Philips)   jobban   beválik,   és   többféle   zenén
    hallgatható, mint a Sony CDP-195.

                                      *

        A második szeánsz viszont egységes  eredményt  hozott,  mondhatni:
    jól leképezte a zenehallgatás folyamatát.  Érdemes  megfigyelni,  hogy
    kezdetben mindnyájan (kivétel nélkül!) az  etalonra  szavaztunk  és  a
    szeánsz   előrehaladtával   mindnyájan   (szintén   kivétel   nélkül!)
    átpártoltunk a  Sonyhoz.  Pedig  az  etalon  itt  már  nem  akármilyen
    készülék volt: a tavaly tavaszi számunk  címlapján  szereplő  egybites
    Rotel, az RCD-865.
        (Miért a 865, miért nem a 855? Hm. A két Rotel  közül  annakidején
    mi valóban inkább a régit, a sokbiteset hoztuk ki jobbnak.  De  lehet,
    hogy tévedtünk. Ugyanis minden visszajelzésünk szerint az új  gép,  az
    egybites  RCD-865  a  sikeresebb:  sokkal  több  embernek  tetszik.  S
    minthogy drágább is, éppen a Sony  kategóriájába  esik.  Ma  tehát  őt
    választottuk az összehasonlítás alapjául.)


    SONY CDP-X222ES

        Kellemes, ismerős tónus.
        Kiterjedt, nyílt hangkép,
        jó sávszélek. A középtartomány
        kissé behorpad, emiatt
        a szólamai nem elég
        pregnánsak. Minden műfajban
        jól hallgatható.
        Jó vétel.

        Hát először is: mind a két masina sokkalta tisztességesebben  szól
    az előzőeknél. Nehezen tudok dönteni. A Sony mintha mattabban  szólna,
    kisebb a dinamikája, de kellemes. Operán javulni kezd. A dzsesszen már
    nyer, több a mélye is, a magasai is.
        Jobban tetszik. Nagyobb tér, szélesebb és  mélyebb  színpad,  szép
    tiszta hangzás, nem torz, nem szúrós. A zenekari tuttija: mintha jelen
    volnék. A Brubeck-zenén is minden  hangszer  árnyaltabb,  a  felhangok
    szebbek.
        Kezdetben egysíkúbbnak, unalmasabbnak éreztem. Aztán a  dzsessznél
    beállt a csőd,  rájöttem,  hogy  a  magastartománya  ennek  szélesebb,
    csengőbb, igazibb.
        Kezdetben, a popzenén nem tetszett.  Nem  éreztem  elég  tömörnek,
    megfogottnak. A következő zeneszámon már döntetlen: nyitottabb,  mégha
    vérszegényebb is.  Mindenesetre  jobban  emlékeztet  a  nagy  gépekre.
    Operán nyugodt, nagyvonalú. És a dzsessz-zenén már nincs verseny,  ott
    a Sony sokkal szebben szól. Az altszaxofonja tényleg altszaxofon,  nem
    pozaun, mint a másikon! Lehetne picit tömörebb, de így  is  fölényesen
    zeneibb, szárnyalóbb, hallgathatóbb.
        Az  etalon  (Rotel  RCD-865).  Kezdetben  nagyon  tetszik,  igazán
    szépen,  egyenletesen  szól.  Később,  a  Brubecken  már  nem  tetszik
    annyira.
        Elsőre kellemesebbnek, zeneibbnek  érzem,  aztán:  az  Andok-zenén
    arra figyeltem fel,  hogy  a  mélye  kevésbé  jó,  kezdtem  kiszeretni
    belőle. Operán sokkal kisebb a tere, a sávszélei szűkebbek, a  színpad
    középről szól, monós, és mélysége sincs. A zenekar nem elég  meggyőző,
    a tónus nem elég puha. Kevesebb árnyalat és kevesebb finomság.
        Az első három szám alapján  erre  szavaznék.  Lágyabb  nyugodtabb,
    megfogottabb, dinamikusabb. Én ezen hallottam több hangszert  és  több
    részletet. De a végén elbizonytalanodtam.
        Popzenén  jobb,  tömörebb,  stabilabb,  kevésbé  zavaros.   Hibája
    viszont, hogy a tónusa túlságosan sötét, és az egész hangkép túl zárt.
    A magasa lehetne csillogóbb. Később is azt érzem, hogy jól pozícionál,
    hogy a színpad  közepe  a  helyén  van,  de  most  már  egyre  inkább:
    "nyitnikék"! A Brubeck-zenén minden baja előjön. Eleven, de  durva.  A
    szaxofonja fél oktávot lefelé csúszik. Az igazi mélybasszust keveslem.
    Az egész  kong,  nincs  megfogva.  És  az  idő  előrehaladtával  egyre
    fárasztóbb.
        Hogy eloszlassuk kételyeinket, a szerkesztő "ráhallgatást" rendelt
    el (új műsor: Beethoven I. zongoraversenye  és  Bach:  János  passió),
    melynek eredményeképpen kompániánk egységesen a Sony  mögé  sorakozott
    fel. A Rotelt ekkor már tolakodóbbnak és egysíkúbbnak találtuk. A Sony
    hangja kissé ködös, de nyíltabb, szárnyalóbb, és feltétlenül  közelebb
    van ahhoz, amit a nagyobb gépekről szoktunk hallani. Gyanítjuk, hogy a
    Rotel érezhetően sávhatárolt - viszont azt sem hallgathatjuk el,  hogy
    a Sonynak némi hiánya van a prezensz-sávban,  emiatt  a  szólamai  nem
    mindig tiszták,  hangképe  időnként  elfolyik,  szétesik.  De  így  is
    jobbnak tartjuk az egyébként  nívós  Roteleknél  (a  855-ösnél  is,  a
    865-ösnél is).
                                                                       HFM