Phonosirató



        Sztárfotónkon a  "legmodernebb"  készüléktípus,  a  digitális  kor
    szimbóluma: az a fajta erősítő, amely "integrált" ugyan,  de  már  nem
    tartalmazza  az  analóg  korszak   jellegzetes   áramkörét,   a   RIAA
    elektronikát, más néven  fono-előerősítőt,  mert  fütyül  az  LP-re  -
    kizárólag a CD-vel számol...


    JADIS DA 30 erősítő
    - csak vonalbemenettel

    

        Milyen  készüléktípust  választhatnánk  a  Harmadév   Nyuszijának?
    Minden  ötletünket  elsütöttük,  némelyiket  többször  is.  Volt   már
    lemezjátszó, CD-játszó, magnó (orsós, kazettás, hifi-video, DAT), volt
    elektrosztatikus fejhallgató, volt  DAC,  volt  tízsávos  ekvalizátor,
    sőt, műholdvevő rendszer is. Sztároltunk már hangsugárzót (kis dobozt,
    nagy  dobozt,  doboztalan  dobozt),  és  persze  az   erősítőknek   is
    kipróbáltuk   minden   elképzelhető   fajtáját:   az    előfokot,    a
    teljesítményfokozatot és a komplett gépet  (az  integráltat,  ahogy  a
    brit zsargon mondja). Éppen csak az illesztőegységeket  hagytuk  ki  a
    sorból - dehát hogyan is festene egy pucér illesztőtranszformátor vagy
    head-amp mint Playmate Of The Month?! Most már csak a DCC vagy a  Mini
    Disc segíthetne rajtunk, de azokat eddig még a nagy külföldi magazinok
    sem kapták meg tesztelésre.
        És  akkor,  isteni  sugallatra,  megvilágosodtunk!  Megtaláltuk  a
    lehető legmodernebb készüléktípust, a digitális kor szimbólumát, amely
    lábbal tiporja a hagyományokat: azt a fajta erősítőt, mely "integrált"
    ugyan, de már nem tartalmazza az analóg korszak jellegzetes áramkörét,
    a RIAA elektronikát, más néven fono-előerősítőt, mert fütyül az  LP-re
    -  kizárólag  a  CD-re  van  tekintettel!  És,  mert  legutóbb   olcsó
    erősítőkre esett a választásunk (azokban bezzeg benne volt a RIAA,  és
    persze  félvezetősek  voltak!),  következzék  most  egy   luxusmasina,
    lehetőleg uborkanagyságú elektroncsövekkel - az  ilyen  gép  ma  ismét
    ultramodernnek számít, főleg, ha félvezetők is  vannak  benne  (persze
    csak a tápegységében), mert ez fogja igazán megkülönböztetni őt a régi
    idők csöves gépeitől.
        A divat körforgása? Kezdetben  vala  az  integrált  elektroncsöves
    erősítő,    természetesen    csak    nagyszintű    bemenettel,    mert
    kristályhangszedőhöz az  is  elegendő.  Aztán,  amikor  elterjedtek  a
    mágneses hangszedők, amelyeknek alacsony jelét fel kell  erősíteni,  s
    még  korrigálni  is  kell  a  lemezvágási  görbe  tükörképe   szerint,
    egyszeriben vége szakadt a boldog békeidőknek. A csöves  erősítők  nem
    szerették a RIAA-fokozatot, hascsikarásuk támadt tőle, búgni-brummogni
    kezdtek, az istennek sem lehetett tisztességesen leföldelni  őket.  Át
    is    engedték     a     terepet     a     "különépített"     audiofil
    teljesítményfokozatnak, valamint az előerősítőnek, amely immár csöndes
    volt, mint a temető, noha fono-elektronikát is tartalmazott - a RIAÁ-n
    kívül még vagy  három  egyéb  vágási  karakterisztikával,  lemezmárkák
    szerint optimalizálva...  csak  hogy  ne  mondjuk,  hogy  nincs  mivel
    hifiznünk.

    

        És íme, sok-sok évtized után  újra  elérkeztünk  a  Phono  bemenet
    nélküli integrált erősítőhöz. Igaz: ilyet egyelőre még csak a nagymenő
    cégek készítenek. A közhasznú készülékek gyártói  még  nem  engedhetik
    meg maguknak azt a luxust,  hogy  negligálják  az  LP  híveit.  (Ezért
    afféle tessék-lássék-minőségű MM-fokozatokat építenek.) De ami  késik,
    nem múlik. Megjósoljuk, hogy rövidesen a szerényebb auditóriumokban is
    megjelennek  a  "line  only",  azaz  csakis   vonalszintű   bemenettel
    kiképzett erősítők... mint megilletődött látogatók a  megboldogult  LP
    ravatalánál...  (hogy  mondod?  még  életben  van?)  helyesbítünk:   a
    nagybeteg LP halálos ágyánál.
        Ez a filozófia persze nem kötődik a csöves  technikához.  A  neves
    "félvezetős"   cégek   is   (Krell    stb.)    piacra    hoztak    már
    csak-vonalbemenetű integrált erősítőt, de ilyenhez nem  fértünk  hozzá
    Magyarországon. Különben is: ragaszkodjunk az elektroncsőhöz,  mint  a
    modern idők szimbólumához. Körbeszaladgáltuk  az  audiofil  készülékek
    importőreit, és végül a Zebraudio-tól kaptunk kölcsön egy  igazi  High
    End  csodát,  egy  kultikus  tárgyat:  a  DA 30-at,  a  francia  Jadis
    gyártmányát.


        A Jadis céget is mint oly sok elkötelezett (audiofil) firmát,  két
    barát alapította, név szent Jean Paul Caffi  és  André  Calmettes,  az
    ismert okból: nem találtak igazán  jó  erősítőt,  elhatározták  tehát,
    hogy majd építenek maguknak (és  nem  csupán  maguknak).  Öt  esztendő
    alatt számos elő- és végfokozatot terveztek,  legújabb  modelljük  egy
    csöves DAC. Mint a Zebraudiotól megtudtuk, a  Jadis  sosem  reklámozza
    magát, és  nem  gyárt  raktárra,  csakis  rendelésre  dolgozik.  Ennek
    ellenére megvetette lábát a nemzetközi audiofil piacon,  és  termékeit
    ma már több mint  20  országba  exportálja.  Hogy  Olvasóink  fogalmat
    alkothassanak  a  gall  cég  választékáról,  közzétesszük   legnagyobb
    modelljének, a négy sasszira épített, 2x400 wattos és 160  kilogrammos
    JA500-nak a fényképét is. Igazán impozáns látvány;  az  árát  meg  sem
    mertük kérdezni.

    

        Hozzá képest jelen revűnk tárgya - csupán lepkesúlyú versenyző.  A
    pöttöm, mindössze 30 kilós  DA30  a  Jadis  cég  leges-leges-legkisebb
    modellje.   Teljesítménye   szerény:   2x30   watt.   Az   ára   annál
    szerénytelenebb: 370 ezer forint. Dehát ebben a  kategóriában  a  pénz
    nem számít, csak a Cél, a Hangminőség, amely szentesít minden eszközt.
        Szokásos  alcímeinket  ("kezelése",  "szolgáltatásai")   nyugodtan
    elhagyhatjuk, a szolgáltatások minimálisak, kezelni pedig a DA30-at is
    ugyanolyan  egyszerű,  mint  az  ősszel  többi  audiofil  masinát,   a
    minimál-koncepció  szülötteit.  Ki-bekapcsoló  (mellette   lámpácska),
    hangerő- majd  balansz-szabályzó,  monitorkapcsoló  s  végül  bemeneti
    szelektor  öt  kapcsolóállással  -  melyek  között  természetesen  nem
    szerepel többé a Phono.
        Szóval, spártaian egyszerű  gépezet  a  DA30.  Tekintélyét  nem  a
    szolgáltatásaival,  hanem  a  külsejével   alapozza   meg.   Impozáns,
    krómozott fémdoboz, amelyből szabadon állnak ki a transzformátorok  és
    az elektroncsövek. Az utóbbiakat semmi sem  védi  (akárcsak  az  Audio
    Innovations Series 500 csöveit sem - mind a két gép életveszélyes).  A
    hátoldalon 9 pár aranyozott RCA csatlakozóhüvely, úgymint: 6  bemenet,
    1 magnókimenet, továbbá az előfok ki- és a végfok bemenete.  Vagyis  a
    két föegységet külön-külön is használni lehet.  A  hangsugárzó-kimenet
    csavaros-szorítós kivitelű. Két pár van belőle, s párhuzamosan  vannak
    kötve. Nyilvánvalóan kettős kábelezésre szánták őket.


        Már megszoktuk, hogy audiofil készülékhez sosem kapunk  kapcsolási
    rajzot.  Váratlan  fordulat,  hogy  a  Jadishoz  igenis  megkaptuk   a
    "térképet". A készülék belseje  itt-ott  eltér  ugyan  tőle,  de  főbb
    vonalaiban megegyezik vele.
        A   DA30   bemeneti   választókapcsolóját   egyfokozatú    triódás
    erősítő-fokozat követi (egy ECC82  egyik  fele).  Csupán  néhányszoros
    erősítésre  van  beállítva.  A   jel   ezután   a   hangerő-,   és   a
    balansz-szabályzóra, onnan az  elő/végfok  átkapcsolóra  fut,  és  egy
    újabb  ECC82   elektroncsövet   vezérel.   Ez   differenciál   erősítő
    kapcsolásban működik, s egyenáramúlag csatolva működtet  egy  ECC83-as
    kettős triódát, mely már a végcsöveket vezérli.
        A  teljesítményerősítő  csövek  típusa  6550A,  és  "A"   osztályú
    üzemmódban, ultralineár kapcsolásban dolgoznak. Ezáltal nincs  szükség
    külön  előfeszültségre,  viszont  lényegesen  kisebb  lesz  a  hasznos
    teljesítmény dehát valamit valamiért.
        A kimenő transzformátor szekunder tekercseit át lehet  kötni  4/6,
    8/10 vagy 16/nagyobb impedanciájú terhelésre (a  kezelési  útmutatóban
    látható ábrák szerint), de ehhez le kell szerelni az  aljlapot  és  át
    kell forrasztani a kivezetéseket. A  szekunder  tekercsről  kismértékű
    negatív  visszacsatolást  alkalmaztak,  egy   RC-taggal,   amelyet   a
    differenciál erősítő rácsára kötöttek. Ettől  eltekintve,  a  tervezők
    tartózkodtak bármiféle visszacsatolástól. Kapcsolástechnikailag  nincs
    a  készülékben  semmi  különleges,   amire   az   öntevékeny   hifista
    ráharaphatna, hogy majd ő is megépíti a maga Jadisát - aminek  nem  is
    volna semmi értelme. Az ördög,  mint  tudjuk,  mindig  a  részletekben
    lakozik.
        A tápegysége is  egyszerű.  Graetz  egyenirányító,  fojtótekercses
    szűrés, 442V a végerősítők anódjának.  Minden  cső  egyenáramú  fűtést
    kap, soros áteresztő tranzisztoros stabilizátorról. Ebben sincs  semmi
    különös.
        Ha levesszük az aljlapot, és a fenekére nézünk a  dolgoknak,  némi
    meglepetésben lesz részünk. Az erősítő belső  felépítése  a  (h)őskort
    idézi,    ilyen    vagy    ehhez    hasonló    szerelést    réges-régi
    rádiókészülékekben látni.  Nincs  nyomtatott  áramkör,  sem  szigetelt
    lapon elhelyezett forrfülek, amelyekre  az  alkatrészeket  forrasszák.
    Néhány szigetelő idomon vastagabb-vékonyabb, csupasz rézkábelek futnak
    párhuzamosan,  ezekhez,  valamint  a  csőfoglalatok  lábaihoz   vannak
    forrasztva az alkatrészek elég bizarr  megoldás,  napjainkban!  (Nekem
    igenis  tetszik  a  dolog.  Belevág  a  kábelteóriámba.  A  szerk.)  A
    tápegység  egyenirányító  diódáit   is   a   hálózati   transzformátor
    csévetestjének szegecseire forrasztották.  A  tervezők,  úgy  látszik,
    utálják a csavarokat, mert a nagyméretű elkók  is  csupán  fel  vannak
    ragasztva a  szerelőlapra,  amely  egyben  a  készülék  doboza,  és  a
    csatlakozásokat  is  az  hordozza.  Elöl  egy   vékony   dísz-előlapot
    helyeztek rá, feliratokkal.  Az  aljlap  szintén  krómozva  van.  Négy
    csavar tartja, négy gumilábon áll.
        Az alkatrészeken  viszont  látszik,  hogy  jóminőségűek.  Igaz,  a
    teljesítménycsövek nem  éppen  ezoterikusak:  "Made  in  PRC",  vagyis
    Kínában készültek. De találunk a  gépben  General  Electric  és  Mazda
    csöveket is. (A kisebb csöveken a Kevlon-gyűrű nem a Jadisé,  hanem  a
    Zebraudio specialitása.  Állítólag  csökkenti  a  mikrofóniát  -  vagy
    valami mást.)


    

        A  DA30  specifikációja  mindössze  néhány  sor,   így   méréseink
    eredményét, sajnos, nincs mihez hasonlítanunk. Egyszerűen nem találunk
    semmiféle fogódzkodót. A Jadist tulajdonképpen nagyon  szigorúan  kéne
    elbírálnunk, hiszen ebben az árkategóriában a legkisebb megingásra,  a
    legkisebb trehánságra sincs mentség. De tudjuk, hogy ezt a  készüléket
    nem  annyira  műszerrel,  mint  inkább  füllel  tervezték  (ugyanaz  a
    filozófia, amelyet például az Audio Innovations tervezője is  követ!),
    így  nem  várhatunk  tőle  fényes  paramétereket.  Ez  már  abból   is
    nyilvánvaló,   hogy   alig    alkalmaztak    benne    visszacsatolást.
    Következésképpen elképzelhető, hogy a mérési  adatok  alapján  elmarad
    akár még az olcsó tranzisztoros  erősítők  mögött  is.  Dehát  mi  már
    ismerjük a High End rejtelmeit.
        A készüléket 8 ohmos terhelésre kötötték (azaz forrasztották)  be.
    Érdekes, hogy a gyár 1-16 ohmos terhelést enged meg, de nem derül  ki,
    hogyan kell ezt értelmezni. Valószínűleg arról van szó, hogy 4 ohmosra
    kötve, az erősítő igen rövid ideig az egészen  durva  elillesztést  (1
    ohm) is elviseli. Mi minden mérésünket 8 ohmos műterheléssel végeztük.
        A   bemeneti   feszültségek/impedanciák    rendben    vannak    (a
    magnókimeneté úgyszintén). A  maximális  bemeneti  feszültség  viszont
    gyatra, a CD-játszó által  szolgáltatott  2V  körüli  jel  nyomán  már
    torzítás  mérhető.  Megjegyezzük,  hogy  a   táblázatunkban   megadott
    830/650mV ot  a  specifikált  0,6%  harmonikus  torzítással  határolva
    mértük. Ha egy kicsivel nagyobb  torzítást  engedélyezünk,  akkor  már
    néhány V-ra növekszik a bemeneti feszültség.
        A kimeneti teljesítménnyel nem tudunk mit kezdeni.  A  specifikált
    0,6%  harmonikus  torzításnál  egyik  csatornán  sem  kaptunk  30W-ot.
    Ráadásul  a  készülék  furcsán  viselkedik,  mert   a   két   csatorna
    torzításának   jellege   erősen   eltér   a   kimeneti    teljesítmény
    függvényében: a jobb  csatorna  végig  többet  torzít,  hogy  aztán  a
    névleges, 30W  teljesítménynél  megtáltosodjék,  és  ott  ő  torzítson
    kevesebbet.
        Az intermodulációs torzítást  30  wattnál  gyakorlatilag  meg  sem
    tudtuk  mérni   (ugyanis   az   erősítő   teljesítménye   a   magasabb
    frekvenciákon  drasztikusan  csökken,  márpedig   az   intermodulációs
    torzítást 60+7000Hz-es mérőjellel végezzük), ezért fél teljesítménynél
    határoztuk meg, így sem túl szép az eredmény.
        A kimeneti teljesítmény stabilitása megfelelő.
        A kockadiagram (a komplex terhelésen mért  teljesítmény)  igencsak
    gyatra parallelogrammákat mutat. Ez a készülék nagyon nem  szereti  az
    induktív terhelést (amelyre pedig ismerve a hangsugárzók lelki világát
    - mindenképpen számítani kell).
        A frekvenciajelleggörbe  tisztességes,  csak  kevéssel  tér  el  a
    lineáristól 20Hz és 20kHz között. A fázis-frekvencia jellegörbe olyan,
    amilyet ettől a  technológiától  (csövek  plusz  kimenőtranszformátor)
    elvárhatunk.
        Az áthallási csillapítás azonban mindenképpen igen gyönge.  Csöves
    technológia ide vagy oda, ennél jobbat illik  produkálni,  és  ugyanez
    vonatkozik a zajokra is. A "normál" zajon kívül búgás is  jelentkezik,
    az rontja le  az  eredményt.  Mindent  elkövettünk,  hogy  csökkentsük
    (földeltünk,  árnyékoltunk),  de  hiába;  csupán   a   legelső   ECC82
    leárnyékolása javított valamicskét a helyzeten. Az a gyanúnk,  hogy  a
    belső  huzalozásnál,  a  nullpont  kialakítása  körül   lehet   valami
    malacság.
        A négyszögátvitel sarkai  10kHz-en  jócskán  lekerekednek.  Ha  az
    ohmos terhelés mellé kapacitív is járul (1,3µF), berezgés  keletkezik.
    És hogy még cifrább legyen a dolog, a  négyszög  formája  drasztikusan
    változik a hangerőszabályzó állásától függően! Kisebb  teljesítménynél
    (0 és 3 watt között) még egészen tűrhető volna  a  válaszjel,  de  nem
    sokkal feljebb  (3  és  15  watt  között)  már  egészen  eltorzul,  és
    fűrészfoghoz válik hasonlóvá. Esetleg ez is arra utal, hogy egy  belső
    földelőpont nincs jól megválasztva.
        A különbségi torzítás jókora, de nem  vészes,  rosszabbra  voltunk
    felkészülve.
        Összegezve: teljesen tanácstalanok vagyunk. A Jadis DA30 semmilyen
    szempontból sem jeleskedik, de csöves erősítőről lévén szó,  tisztában
    vagyunk  vele,  hogy  az  eredményt  nem  lehet  a  megszokott   módon
    interpretálni.

    
    


    Szeánsz

    

        Előbb vagy utóbb mindenki felfigyel rá (olvasói levelek  tucatjait
    idézhetnénk!), hogy a hifikészülékek olyanok, mint a  sportolók: meccs
    előtt szükségük van egy kis bemelegítésre. Ez a kis bemelegítés nem is
    olyan kicsi: minimum 30 perc, de inkább egy-másfél óra. A  Jadis  DA30
    kezelési útmutatójában is felhívják a figyelmünket, hogy a gép csak  1
    óra elteltével  éri  el  hőmérséklete  és  azzal  együtt  hangminősége
    optimumát. Tanúsítjuk, hogy ez így van. Az  első  órában  mind  a  két
    erősítő (a Jadis és az Audio Innovations) érdesen, idegesítően  szólt.
    Utána aztán sokkal barátságosabb lett a hangjuk.
        Itt rögtön megjegyezzük: az utóbbi két-három  évben  mindig  azzal
    kezdjük  a  szeánszot,  hogy  először  is   bekapcsoljuk   az   összes
    készüléket, és időt engedünk nekik, hadd melegedjenek össze egymással.
    A CD-játszót pedig, hiszen az nem fogyaszt sokat,  sohasem  kapcsoljuk
    ki, az mindig kézmeleg állapotban  leledzik,  és  ez  jót  is  tesz  a
    hangjának.
        Az erősítők szeánszai általában két-,  nemritkán  háromfordulósak,
    attól függően, hogy van-e a tesztkészüléknek MC-bemenete. Most azonban
    nem kellett gondoskodnunk sem hangszedőről,  sem  illesztőegységről  -
    hiszen a Jadisnak "definíció szerint" csak vonalbemenete van. Így  hát
    megmaradhattunk  a  CD-játszónál  mint   műsorforrásnál;   az   Olvasó
    remélhetőleg nem kéri számon, miért nem  próbáltuk  ki  az  erősítőket
    tunerről és magnóról is.  A  CD-játszó,  a  Pioneer  PD-91  egy  Sound
    Organisation asztalkán állt (erről a segédeszközről bővebben  írunk  a
    Negyedik Dimenzióban), a két erősítőt jobbról-balról  egy-egy  átlagos
    minőségű fémállványon plusz pozdorjalapon helyeztük el.  A  kábelekkel
    kapcsolatban idéznünk kell a Jadis előírását, amely így hangzik:
        "Mindig nagyon magas minőségű  interconnectet  és  hangszórókábelt
    használj. Az interconnect legyen minél rövidebb, a  hangszóróvezetéket
    viszont  ajánlatos  kissé  hosszabbra  venni.  A  csatlakozásokat  jól
    szorítsd meg." Ezeknek az intelmeknek  mi  nem  tett  tettünk  eleget,
    ugyanis most már elég jól ismerjük a "magas  minőségű"  kábeleket,  és
    azt tapasztaltuk, hogy ahány típus, annyiféleképpen szól - nehéz olyat
    találni, amely ne favorizálná vagy ezt, vagy  azt  az  erősítőt  (vagy
    hangsugárzót). Kábeleink hétköznapi, közönséges típusok,  amilyenekhez
    bárki hozzáfér. És sem túl hosszúak, sem  túl  rövidek.  Bevalljuk,  a
    csatlakozásokat  sem  tudtuk   istenigazában   meghúzni   (bármennyire
    hasznosnak tartjuk  is  ezt  a  technikát).  Pontosan  annyira  voltak
    szorosak, amennyire az RCA-konnektorok és banándugók  ezt  megengedik.
    Szeánszunk  eredményének  érvényességét  most  is  éppúgy  meg   lehet
    kérdőjelezni, mint bármikor, amikor High End készüléket vizsgálunk.  A
    mi  készülékeink  nem  alkotnak  összehangolt  rendszert,  ezért   nem
    várhatjuk el, hogy igazán "kifussák  magukat".  Aki  tudja  a  módját,
    nyilván sokkal többet hozhat ki ezekből a masinákból (a  Jadisból  is,
    az Audio Innovations-ből nemkülönben). Ezzel a megállapítással részben
    szeánszunk érvényességének körét  szeretnénk  meghúzni  részben  pedig
    egérutat  engedünk  azoknak,   akik   esetleg   elégedetlenek   a   mi
    ítéletünkkel.
        A Jadis  egyébként  nem  szorul  rá,  hogy  igénybe  vegye  ezt  a
    kiskaput, mert muzsikáját szimpátiával fogadta a HFM zsűrije  (ha  nem
    is fenntartás nélkül), és többségi véleménnyel őt  hoztuk  ki  jobbnak
    (bár ez a többség csak enyhe volt,  és  nem  tükrözi  a  két  készülék
    árarányát).  Nézzük  a  kommentárokat.  A  műsort  a  már   megszokott
    zeneszámokból állítottuk össze, megfejelve a Mendelssohn  Szentivánéji
    álommal,  Beethoven  Hegedűversenyével,  valamint  egy   megdöbbentően
    eleven hangú, csaknemarchív, 1958-as  Armstrong-felvétellel  (Down  By
    The Riverside).
        Jadis Defy DA30. Mattabb, de puhább is, talán. De mattnak  csak  a
    zongorán érzem, a dobon nem. Mendelssohn zenekara kis hangerőn  mintha
    torzítana. A dél-amerikai zenén már sokkal elevenebb,  szebb,  a  mély
    dob puhább, a magasak csengőbbek. Carmen hangja is élénkebb. Armstrong
    színesebb, hangulatosabb. A hegedűverseny szólóhegedűje  is  szebb.  *
    Előbb  nem  tetszett,  a  tranzienseit  puhának,  lágynak  éreztem.  A
    mélyátvitele kellemesebb, de lehet, hogy nem  az  igazi;  néha  kicsit
    dörmögős (amin azt értem, hogy nincs  tartása,  kissé  basszreflexes).
    Ezzel együtt kellemesebb. Levegősebb, teresebb.  De  azért  van  benne
    valami,  ami  nem   igazán   tetszik,   valami   torzítás-szerű   vagy
    túlvezérlődés-szerű  (igaz,  hogy  csak  nagyon  ritkán).  A   magasai
    szebbek, a szólamok jobban szétválnak, például Armstrong  és  a  kórus
    hangja. Lényegesen zeneibb. Bár vannak bajai is. * Ezek  természetesen
    igen jó erősítők, de a Jadis nekem nem  tetszik  annyira.  Nem  az  én
    ízlésem. Túlságosan lényegre törő, túlságosan feszes és  forszírozott,
    anélkül, hogy a sávszélei megjönnének. (Ez sem Audio Research.) A tere
    csak látszólag széles, valójában a hangszórókhoz van kötve, nem  mozog
    előre-hátra.  A  zenéje  magas  tónusín,  de  nem  hallom  a  színeit.
    Egysíkúbbnak  érzem.  Hiányzik  belőle  a  nyugalom;  valami  zavar  a
    koncentrálásban. Ha a hifinek az a  célja,  hogy  a  zenét  behozza  a
    szobámba,  akkor  OK,   egyébként   nem.   A   középmagas   tartományt
    forszírozza, a  csettintő  hangok  eluralkodnak  a  hangképen.  Operán
    szépen szól, "összefogja" a hangképet, de nekem most  is  túl  közeli,
    túl hangos. A zenekari tutti fárasztó. Armstrongon tölcséres effektus:
    a magasai nincsenek meg, lepuhulnak, a középsáv  dominál,  a  trombita
    nem  rezes,  a  fúvósok  mind   ugyanazon   a   hangon   dudálnak.   A
    Hegedűversenyen nekem sem a zenekar, sem a szólistának  a  hangja  nem
    elég  természetes.  *  Jobb,  határozottabb  mélyek,  minden  hangszer
    testes, a teret jól meg lehet határozni, jobb a  levegője.  Viszont  a
    magashangok felső régiója hiányzik, és ettől olyan, mintha több  lenne
    a mélye  (mintha  a  hangszínszabályzót  kissé  megemelték  volna).  A
    magasveszteség  miatt  sok  minden  elvész,  például  a  Carmenban   a
    csörgődob jó, de  a  többi  hangszer  magas  komponenseit  nem  hallom
    (holott a  másik  erősítőn  még  megvoltak).  A  hegedű  brácsás,  nem
    szárnyal. Kicsit eltompul és  lelassul.  Sok  előnye  van,  de  számos
    hibája is. Döntetlen.
        Audio Innovations Series 500. Mindenütt szép,  nem  találok  semmi
    különösebb hibát. Carmen kicsit komorabb,  nehézkesebb  (pedig  mintha
    több  magasa  volna).  Nem  annyira  hangulatos,  mint  a   másik.   *
    Valahányszor ide kapcsolunk, egy kis csalódást érzek. Finom  részletek
    eltűnnek, a hangkép középre tolódik. * Természetesebb,  hallgathatóbb.
    Nem annyira a szólamokat hangsúlyozza, mint  inkább  a  zene  egészét.
    Szólamai  mégis  többfélék.  Hátrábbról  szól,  nincs  ráragasztva   a
    mikrofonra.  A  vonóskara  természetesebben   zsong.   Nekem   még   a
    basszustartása is jobban tetszik (pedig ez sohasem  volt  az  erénye).
    Végig jól hallgatható, figyelemmel  lehet  követni.  Operazenén  pedig
    számomra     összehasonlíthatatlanul     természetesebb.     Beethoven
    Hegedűversenyén minden a helyén van,  a  tónus  kifogástalan,  a  zene
    szabadon hullámzik. A basszusszólamot követni tudom (a másik  erősítőn
    nem). * A magastartománya feltétlenül jobb, de zavarosabb. Mintha  nem
    volna elegendő tartása. A tere nem eléggé definiált. Időnként ványadt.
    Az egész hangzás magasabb színezetű. De sok mindent meghallok,  ami  a
    másikon nem jön át. A hangzási arányai jobbak, a hegedűje is szebb (de
    az  sem  az  igazi).  Térleképzésben  és  hangtisztaságban  elmarad  a
    Jadistól. Nem tudok választani közöttük.
        A francia erősítő hangképe mindenesetre jól észlelhetően eltér  az
    angolétól. Mellesleg az általunk ismert amerikaiakétól is. Nem tudjuk,
    hogy igazából  mi  is  az,  amit  megítélünk.  Minőség?  Avagy  inkább
    valamiféle ízlés, amely  az  erősítő  hangjában  tükröződik,  s  amely
    némelyekben rokonszenvet, másokban ellenszenvet kelthet? Vagy  ez  is,
    az is?
        Az importőr Zebraudio-nál azt mondták, hogy a Jadis  hangkaraktere
    "nem csöves, hanem kifejezetten félvezetős". Lehet benne valami.

                                                                       HFM