Hetedhéthatár



HIFI NEWS & RECORD REVIEW '92 január Frászban tartja az audiofil szakírókat a PASC elnevezésű adatsűrítő rendszer. Ezt az eljárást a DCC-hez, azaz digitális kompaktkazettához dolgozta ki a Philips, nyilván azért, mert minél kisebb az adatmennyiség, annál könnyebb azt felvenni, tárolni, visszajátszani. Namármost, a szakírók tudva tudják, hogy a holland multinacionális cég minden újítása előbb-utóbb kötelező gyakorlattá, szabvánnyá válik. Rettegnek, hogy az ipar hatalmasságai tovább fogják csökkenteni mindennapi hangkonzervjeink igy sem túlságosan magas élvezeti értékét. A Hi-Fi News szerkesztője, Steve Harris most némi megkönnyebbüléssel arról számol be olvasóinak, hogy a Philips összehívta a brit zsurnaliszták egy csoportját, kivitte őket Észak-Londonba, a DECCA főhadiszállására, s demonstrálta előttük a PASC rendszer képességeit. A muzsikát a DECCA 18 bites mesterszalagjáról játszották, a digitális láncba egyelőre még nem DCC magnót, csupán egy PASC enkódert/dekódert iktattak, és szorgalmasan kapcsolgattak ide-oda. Harris imígyen kommentálja, amit hallott: "Bele lehetne kötni, hogy az ilyesfajta A-B teszt nem mutatja ki a nüánszokat; azonkívül a B&W 801 monitor sem éppen az audiofil erényeiről (gyorsaságáról, transzparenciájáról) nevezetes. Mindazonáltal korrekt teszt volt. Meggyőzött arról, hogy a jelenlegi PASC kompressziós algoritmus - ellentétben a korábbiakkal - még a tapasztalt hallgatóság számára sem rontja el a hangot. Martin Colloms (aki szintén jelen volt) érzékelt ugyan néminemű változást a hangképben. Később viszont demonstrálták neki, hogy a műsorjelet nyolcvanszor (!) egymásután átfuttatják a PASC elektronikán, és mégsem romlik tovább a hangminőség." (Az Audiophile-nek, mint látni fogjuk, egész más a véleménye.) "Hangsúlyozni kell, hogy ezeken a próbákon nem történt hangfelvétel/visszajátszás, itt csupán a kompressziós rendszert vizsgáztatták. De állítólag a szalagról már könnyű lesz épségben visszanyerni az adatokat, mert a kódrendszer hatalmas redundanciát tartalmaz." A szerkesztő elmondja még, hogy a DECCA felvételi filozófiája ellentétes a Philipsével (ezt is nyilván ott mesélték el neki). A különbséget a következőképpen világítja meg: "A Philips arra törekszik, hogy a felvevőberendezéssel megörökítsen minden elképzelhető információt, ami csak a mikrofonon keresztüljön, és igyekszik mindezt a lehető legkisebb veszteség árán rögzíteni és visszajátszani. A felvevő/lejátszóberendezés természetesen már csak rontani tud az eredményen, tehát legfeljebb abban reménykedhetünk, hogy nem ront túl sokat." "A DECCA ezt a műszaki megközelítési módszert egyfajta fiziológiai megközelítési szemlélettel helyettesíti, amennyiben meghatározza, mi az az információ, amelyet a hallgatóság még érzékelni tud (jaj szegény fejünknek - a Szerk.), s csupán ezzel az információmennyiséggel foglalkozik. Ez a gondolat ésszerűnek minősül a digitális világban, mert így ügyes kompromisszumot köthetnek: az adatmennyiség csökkentése árán elérhetik, hogy a műsorjelnek kevesebb manipuláción kell keresztülmennie. Ne feledjük, az analóg technikában bármiféle manipuláció durva minőségveszteséget okoz..." E kis vargabetű után a HFN&RR szerkesztője visszakanyarodik a digitális magnóhoz: semmi kétség immár - mondja -, hogy a DCC ugyanolyan jól szólhat, mint a CD. Sőt, ha a PASC (esetleges) hatását azzal ellensúlyozzák, hogy a műsorjelet 18 bites rendszerben kódolják, a digitális kompaktkazetta akár még jobban is szólhat a CD-nél. (Illusztrációnkat ehhez a kis riporthoz egy másik tudósításból vettük. A tokiói hifi-kiállításon működőképes DCC-masinát mutatott be a Philips, a Technics és a JVC. Közszemlére tették a készülék fődarabjait is lásd a fotókon -, hogy az érdeklődő cégek megszemlélhessék és megvásárolhassák a technológiát.) Kulcsfontosságú DCC-modulok a tokiói Audio Vásáron. Rögzített oda-visszajátszó fej (hordozható géphez) és elforduló típus (hifi-készülékhez); a harmadik fej nagysebességű sokszorosító-magnóba való. Alsó képünk a fránya PASC áramkör modulját ábrázolja. HFN&RR január, Audiophile március * Mellesleg: nemcsak a DECCA készíti hangfelvételeit 16 bitnél nagyobb felbontással. Így dolgozik a BMG, az EMI, a Harmonia Mundi, a Hyperion, a Sony Classical. Listájukat Tony Faulkner sorolja fel, jónevű hangmérnök, gyakran megszólaltatja őt a HFN&RR (meg persze az Audiofil is). "Mi magunk is: 20 bites rendszerben dolgozunk, egy orsós Mitsubishire, vagy éppenséggel közvetlenül RCD-re, amelyet rögtön a présüzembe küldhetünk. Lám. a direct-to disk technikája újra itt van velünk, és auditív nyereséget hoz mindazoknak, akik hajlandóak félredobni a kevésbé transzparens professzionális és félprofesszionális eszközöket (amilyen például a DAT.)" A neves hangmérnök megdicséri az audiofil D/A konverterek gyártóit (Wadia, Stax, Naim, Meridian, Levinson, Krell). "Jó nagyot rúgtak a hangmérnökök nadrágjába" - jelenti ki, s hozzáteszi: éppen idejében. "Mi például Staxot, Marantzot használunk monitorozásra, továbbá egy modifikált Digilogot. Valamennyi fölényesen megveri a profi modelleket, mérve is, fülre is." Szóba hozza még az optikai kábeleket, minthogy profi célokra ő azokat tartja a legjobbnak. "Mégha az olcsó és elterjedt Toslink hangminősége hagy is kívánnivalót maga után - holott a legtöbb profi berendezésben azt használják. A logikus válasz: az AT&T gyártmánya, amelyet a Wadia is propagál. A hanglemezgyáraknak is azt kéne használniuk." * Folytassuk a digitálást néhány CD-játszó tesztjével. Paul Miller az olcsó 1-bites masinák legutolsó generációját mutatja be. A Philips-féle BitStreamet a Rotel RCD-965BX (300) képviseli, a MASH-rendszert az általunk is tesztelt Technics SLK-PS700 (270), míg a Denon DCD-580 (180) egy harmadik, "középutas" egybites technikát reprezentál. Miller megdicséri a Rotelt: nagyszerű masina, egyetlen baja, hogy kissé rózsaszínben láttatja a világot - dinamikai hiba, ha jól értjük, ugyanaz, amelyet annakidején mi is kifogásoltunk az egybites Rotelben. Viszont a Technicset Miller teljesen más karakterűnek hallja, mint a Hifi Magazin: azt mondja rá: se hús, se hal, nem képes megtartani igazán a muzsika gazdagságát és melegségét, érzelem-befolyásoló erejét. A legolcsóbbik, a Denon elzenélget - ha kissé érdesen is. Csak az a kár, hogy műszaki szempontból gyöngécske. A Micromegák persze más árkategóriába tartoznak, az új Leader (azaz Vezető) elnevezésű gépnek 700 font az ára, de Martin Colloms ezt sem sokallja. Mint írja: ellentétben a múltkori Logickal, a Leader végre (csaknem) azt testesíti meg egyetlen dobozban, amit a Duo kettőben. Szinte minden auditív paraméterében megközelíti a legjobb CD-játszókat. Igaz, ritmusjátszó képességében erősen elmarad tőlük, de azért még ebből a szempontból sem rossz; mondhatni, talán a legmeggyőzőbb az egybitesek között. A neves szakíró ítélete: "ez a legjobb integrált CD-játszó, ezért az árért - de akár még többért is." "Majdnem annyit tud, mint a Duo, holott csak egydobozos." Micromega Leader - vezető pozícióban. HFN&RR január * Azt kéri egy olvasó, magyarázzák meg neki, mi a célja a hangsugárzó-lábazatoknak és tüskéknek: 1. Elvezetik a rezgést a hangszóródobozról, 2. Izolálják a rezgő dobozt a padlótól, 3. Egyéb... A szerkesztőség válasza: "Várjuk a magyarázatot valamelyik állványspecialistától." * Még egy levél; egy régebbi cikkel száll vitába. "Mármint hogy a BBC stúdiófelvételei javultak volna az utóbbi időben? Ugyan miféle felvételek alapján merik ezt állítani? Huszonöt éve hallgatom a BBC 3-at, és ez alatt az idő alatt a hangminősége csak romlott. Összehasonlítva a holland, a dán, a francia és a New York-i adásokkal, a BBC stúdiófelvételei roppantul szegényesek. Többezer tekercs felvételem van FM-ről, és könnyedén demonstrálni tudom, melyik jó, melyik rossz. Na: akarjátok, hogy kiterítsük a kártyáinkat?" * Egy-egy új Linn mindig esemény. Még akkor is, ha csak tuner; akkor is, ha 1645 font az ára. De a Linn Kremlin helyett Trevor Butler inkább venne egy Revox B260-at (1313-ért, beépített RDS-kártyával!), és hát a Linn cégnek is ezt ajánlja - t. i. hogy vegyenek inkább egy Revox-sasszit, és azt umbuldálják meg amúgy Linnes istenigazából. Majd megenyhülten hozzáteszi: "Viszont tényleg ez az első olyan tuner, amely egyáltalán partiban van a Revox-szal." Hasznos tanács a Linn cégnek: vásároljon inkább egy Revox B260-at, és abból építsen tunert magának... De azért dicsérik a Linn Kremlint is. HFN&RR január * A Sonic Frontiers SFS-50 csöves erősítő három szempontból lehet érdekes: először is, noha kanadai gyártmány, bizonyos szempontból a híres-nevezetes USA-gép, a Dynaco Stereo 70 leszármazottja (ha emlékszik még valaki erre a legendás audiofil masinára), másodszor, akárcsak a Dynaco, kit-formában is kapható, 30%-kal olcsóbban. Harmadszor, hogy el ne feledjük: Magyarországon is árulják. Igaz, nem a fővárosban, csak Veszprémben. De alighanem Britanniának is csak a perifériáján kapható, mert az árát most még csak dollárban tudják megadni (2200, s hozzá a szállítás költsége), Furcsa tervezési elv, hogy noha a gép pentóda-üzemmódban működik, pótlólagos költséggel tiszta trióda-üzemőre bővíthető. Egyéb tekintetben: a régi elvek, plusz új technológia - lásd ARC és hasonlók. Ken Kessler nagyon ajánlja, úgy is, mint amerikai állampolgár, úgy is, mint csőpárti hifista. Az Első Szerelem - amikor huszonöt év (és néhány válás) után találkozunk vele. Dynaco Stereo 70 Series II. HFN&RR április * Ha lehet hinni Martin Collomsnak (s bizonyos mértékig biztosan lehet hinni neki), a Meridian a sikeres CD-játszók és DAC-ok után most végre erősítőben is valami rendkívülit alkotott. Az MPA605 monoblokk (1850 párja) olyasféleképpen néz ki, mint a jólismert Quad405, csak a teljesítménye jóval nagyobb, 150 watt csatornánként. Colloms egészen odáig van tőle, nem tudja abbahagyni a zenehallgatást. "Az MPA605 olyan, mintha a többi, nagy márkából gyúrták volna össze: transzparenciájával a Jadisra emlékeztet, ritmikájával a Naimre, tónusát tekintve a Rowland-ra és az ARC-re, basszusának kiterjedésével és precizitásával a Krellre - a sztereó fókusz tisztaságával és stabilitásával pedig általában a High End monoblokkokra. Megszólalásában gyors, eleven, határozott és mégis finom. Hogy ezt hogyan éri el (tekintettel szimpla felépítésére és szerény tápegységére), valóságos mérnöki misztérium." Ha még egy percig így folytatom, a bosszús hagyománytisztelők azt fogják mondani, meggárgyultam. Valójában az az egyetlen problémám, hogyan pontozzam ezt az erősítőt, tekintettel arra az ugrásra, amelyet reprezentál. Legkevesebb 33 pontot adok rá, és ha sokallod: eriggy, hallasd meg magad." Kinek a pap, kinek a papné... van, aki szerint melegszívű és nagyvonalú, mások szerint hűvös és számító a Meridian 605 monoblokk. HFN&RR január, Audiophile március * Nézzük, hogyan épít hangsugárzót a Rogers, BBC-hagyományokra támaszkodva. Néhány évvel ezelőtt igen sikeres volt az LS4a - most ennek készítették el egy nagyobb változatát, az LS8a állódobozt (430). Ez 86 centi magas, és természetesen lábtüskéken áll, megtakarítja a lábazat árát (habár ezzel kapcsolatban lásd a HFM szerkesztőjének tapasztalatait a 4. Dimenzióban). A HFN&RR kegyelettel említi meg, hogy ezt a modellt még a nemrég elhunyt Richard Ross jegyzi - ő tervezte a Rogers legutóbbi 27 hangsugárzóját! Az LS8a afféle két és fél utas rendszer, amennyiben két 20 centis dohogója párhuzamosan van kötve, csak éppen az egyiknek már 400Hz fölött lekonyul az átvitele, a másik elmegy 3,5kHz-ig, tehát a tényleges X-pontig (18dB/oktáv). A dohogók membránja polipropilénből készült. A két hangszórónak külön légtere van. A mínusz 3dB 50Hz-re esik. A dóm átmérője 19mm, anyaga alumínium, gyártója a SEAS. Trevor Butlernek tetszik az új Rogers, azt mondja, még popzenén is beválik, bár - Rogers-hagyomány! - természetesen inkább klasszikusra van hangolva. Nyílt és tiszta, transzparens, picit tolakodó, és inkább meleg, mintsem hűvös tónusú. "Kategória-győztes. Impedanciája szelíd, érzékenysége magas, a torzítása alacsony. Egyetlen problémánk - hogy Ross többé már nem tervez ilyet. Nehéz dolga lesz az utódjának." Richard Ross huszonhetedik (és sajnos, immár utolsó) modellje, a Rogers LS8a. HFN&RR január * Ékszerdoboz: minihangsugárzó, 10 centis fekete dohogóval és arany dómmal. "A Monitor Audio AR M1 kultuszt fog teremteni, mint ,büdzsé' audiofil rendszerek hangsugárzója, mondjuk egy MF vagy Mission erősítővel és valamilyen jobb CD-játszóval kombinálva. Odáig lesznek érte azok, akik High-Endre spekulálnánk, de nincs rá pénzük. Feltéve, hogy nem hívei a BBC-féle iskolának, amely a kiegyenlítettséget tartja a legfontosabb követelménynek." A revűt Ken Kessler írta. Ebből mi arra következtettünk, hogy a Monitor Audio AR M1 rockzenére való, nem klasszikusra. Meglepetésünkre hangsugárzótesztünkön (lásd a 110. oldaltól) mást tapasztaltunk. Odáig lesznek érte, akik High Endre spekulálnának. Monitor Audio AR M1 minimonitor (a szemközti oldalon). HFN&RR január Február A címlapon a neves amerikai Theta CD-játszó, két részben elmesélve: a Data futómű (3000) és a Pro Prime DAC (1340). A Data alcíme: Universal Transport, mert nemcsak CD-t játszik, hanem CX-et, CDV-t - bármiféle lézer-letapogatású lemezt. Meglehetős nagyra méretezték, hogy a 30cm átmérőjű korong is ráférjen a tálcájára. A Thetákat Collomsék a hasonlóan neves márkákhoz mérték (Micromega, Meridian, Wadia, Accuphase). A konverterét kissé elmarasztalják amiatt, hogy a középsávban picit tolakodó (zongorán, vokálon stb.), és emiatt nem minden hangsugárzóval párosítható jól. A legszebben a saját futóművével zenél. "Ami természetesen nem jelenti, hogy a Data volna a legjobb futómű" - jegyzi meg bölcsen Colloms, de elismeri a Theta-futómű összes erényét: "fókuszával, a centrum helyes leképzésével, a zene áramlásával csaknem eléri a Meridian 602-őt, ugyanakkor a tisztasága, részletezőképessége, színpadmelysége eléri a Wadiáét". Megígéri, hogy a Data transzportot legközelebb majd újra előveszik, a drágábbik Theta dekóder, a DS Pro Basic tesztjén. * Öt neves hangsugárzó 150-től 380 fontig. Jellemrajzuk távirati stílusban: Arcam Delta 2 (350). Kétutas, 15 literes, hosszú reflexcsővel (melynek rezonanciája érezhető is a középsávban). VIFA hangszórók, MDF doboz. A hangkép élénk, rockra jobb, mint klasszikusra. Kiemeli a hegedűt a csellóhoz képest. A zongorája a középtartományban túl kemény. A fókusz jó, a hangkép a komplex passzázsokban is tiszta marad. A dinamika megnyerő, a basszus elegendően mély és erős. KEF Q60 (380). Kétutas rendszer, a hangszórói koncentrikusak, egybe van építve a polipropilén-membrános dohogó a 25mm-es lágydómmal. Ami a hangszóró alatt látható, az nem membrán, hanem reflexnyílás (tölcséres, küllős kiképzése nem annyira a szemnek szól, feltehetőleg a nyílásban keletkező légörvénylést kívánták csökkenteni vele). A doboz 20 literes, és jól ki van merevítve. A hangszóró mágnesét mechanikusan elcsatolták a hangszórókosártól s vele a pozdorjadoboz rezgéseitől. A Q60 hangja élénk, némileg magasba húz, de azért kiegyenlített. Basszusa kissé száraz. Színpada, sztereója szép. Allround doboz, minden zenei műfajban beválik. Mordaunt-Short 5.20 (160). Miniatűr hangsugárzó, 11 literes dobozban, 70 és 19mm-es hangszórókkal. Reflex-rendszer, a cső hátrafelé nyílik. A dobozka meglepően jól szól, rockzenéjének megvan a basszusa, tisztaságával az Epos ES11-re emlékeztet, de basszusjátszó képességével még meg is előzi az Epost. Viszont nem annyira semleges. Méretéhez képest csak kevéssé komprimálja a hangképet, de azért csellón, zongorán és főleg a zenekari tuttikon már bajai vannak. Magastartománya lekonyul. Érdemes meghallgatni, mondja Colloms, és kipróbálni, jól illeszkedik-e a rendszerünkhöz és az ízlésünkhöz. Tannoy 605 (150). Ez is minidoboz, a hexagonál (hatszögletű) sorozatból. A dóm alumíniumból készült, a mély/középhangszóró polipropilén membránja igen trükkös: anyaga kifelé elvékonyodik. A doboz mindenféleképpen ki van merevítve. Reflexcső hátul. (És 33Hz-re van hangolva, holott a térfogata csak 10,5 liter!) Sztereó, fókusz, színpadmélység: mind megfelelő. Balansz: kissé vékonyka, a dobozt közelebb kell tolni a falhoz. Basszusa csak kis hangerőn elegendő, a ritmusjátszó képessége gyönge. A dobozrezonanciák magasra tolódnak, a középsáv (zongora) berezeg, a tenor jelentéktelen. A hangkép levegős és artikulált. De az előző Tannoy, az E11 jobb volt. Wharfedale 515 (260). Zárt, 20 literes doboz, vastag MDF-ből. Már az új kerámia-dóm van benne, amelynek rezonanciáját egészen 40kH-ig kitolták - csak sajnos, a 12-20kHz-es sávja nem eléggé egyenletes. Következésképpen a felharmonikusai szépek ugyan, de ami alattuk van (a hegedűk teste, például), az nincs eléggé megfogva, hiányzik az igazi jelenléte. A kritikusabb CD-k vonósai érdesen zizegnek. A középsáv tiszta, de nazális. A többi elmegy, de az összkép átlag alatti. Hangsugárzó-parádé: Arcam Delta 2, KEF Q60, Mordaunt-Short 5.20, Tannoy 605, Wharfedale 515. HFN&RR január Március Tehát akkor szükségünk van-e aktív előerősítőre a CD-játszó és a teljesítményfokozat között, vagy valóban megteszi egy passzív eszköz: a közönséges potméter is? Martin Colloms az utóbbi módon teszteli a CD-játszókat, s ehhez az eljáráshoz fűz megjegyzést az egyik olvasó. "A CD-játszó illesztéséhez általában 10 kiloohmos potmétert ajánlanak, és az többnyire be is válik, de korántsem mindig. A pofméter kimeneti impedanciája birkózni kezd a kábelkapacitással és méginkább az erősítő bemeneti kapacitásával. A pofméter kimeneti impedanciája nem konstans, függ a pofméter állásától és az őt megelőző áramkör kimenő impedanciájától. Az utóbbi általában elegendően alacsony, így elhanyagolhatjuk. Habár ellenőrizni kéne, hogy alacsony marad-e bármiféle frekvencián." "A potméter és az erősítő impedanciája aluláteresztő szűrőt képez, mikor is a 10 kohmos potméterrel még nincs semmi baj, a határfrekvencia elegendően magas marad a potméter legrosszabb helyzetében is (mínusz 6dB-n, amikor is az impedanciája a névleges érték negyedére, 2,5 kohm-ra esik vissza). A tesztben szereplő erősítő határfrekvenciája így is 80kHz maradna. Mivel azonban az erősítő átvitele 60kHz-en már 3dB-t esik, az effektus kumulatív lesz, és már a hallható sávban is fázis-anomáliák léphetnek fel. Ugyanez a potméter mint hangerőszabályzó kifejezetten gyanússá válik, ha az erősítő bemeneti kapacitása túl magas, mondjuk 1,5nF." "Egyre több CD-játszón látom, hogy a kimeneti erősítő nagy áramot és alacsony impedanciát szolgáltat, mint a Wadia és a Micromega konvertereiben. Nézetem szerint ilyenkor inkább 1 kiloohmos potmétert célszerű választani, mert a kimenő erősítő ezt a terhelést szereti a leginkább (feltéve, mint említettem, hogy alacsony impedanciája magasabb frekvenciákon is fennmarad!), az erősítő is ilyenkor érzi magát a legjobban." "A tanulság nyilvánvaló: bizonyos rendszerekhez nem fogunk találni kielégítő kompromisszumot. (Ha a CD-játszó nem szolgáltat elég nagy áramot, az erősítőnek pedig túl magas a bemenő kapacitása. És akkor még nem is szóltunk bizonyos erősen kapacitív összekötő-kábelekről.) Feltehetően ez az oka, hogy némelyeknek annyira rossz véleménye van a passzív hangerőszabályzásról - amely egyébként jobb eredményt adna, mint bármi más." "Mindazonáltal, nem vagyok száz százalékig biztos a dolgomban, mert fejtegetéseim statikus paramétereken alapulnak." * A Conrad Johnson "Sonographe" márkanéven (álnéven?) gyártott, félvezetős produktumai közül az SD22 CD-játszó legújabb változatát tesztelik (1000). Ugyanúgy Philips BitStreamből csinálták, mint a Micromega Leadert, ugyanannyiba is kerül, de messze elmarad tőle: basszusban, ritmikában, dinamikában. * Felújították a Meridian 203 D/A konvertert (azt, amelyik a HFM tavaly téli címlapján látható), a legújabb Philips áramkörökkel (DAC7). Alvin Gold arra figyelmeztet, hogy ez a DAC változatlanul kényes rá, milyen futóművel párosítjuk. A Meridian 200 és 600 nagyon jó hozzá, "és persze akkor sincs baj, ha egy Wadiára kötjük" - vagyis, ha jól értjük, nem szabad azt hinni, hogy ezzel az 500 fontsterlinges konverterrel világbajnok készüléket csinálhatunk egy közönséges Philipsből vagy Sonyból. Hangminőségére nézve igazi Meridian: részletezőbb az első modellnél, azonkívül kiegyenlített, elegendően dinamikus - habár éppen ebben a tekintetben nem egy Wadia vagy Theta. (Egybites lágyság?) Viszont jobb a Linn DAC-nál, és ez is valami. * Németóra. A Heco hangsugárzója tartja (Reflex20). Németes hangja van - ennyi elég is róla. Németóra. A Heco Reflex 20 még akcentussal ejti a zenét. HFN&RR március Április Szokása a neves magazinoknak, hogy időről-időre egy kis "bónusszal" lepik meg az olvasót: a címlapra ragasztott hasznos mütyürrel, apró szerszámmal, néha CD-vel. Kompaktlemez jár az áprilisi számhoz is, nem is akármilyen: R-CD, azaz olyan ezüstlemez, melyre a felhasználók készíthetnek felvételt (R-CD-játszóval, persze). A mustralemez a Meridian reklámajándéka, 7 komolyzenei műsorrészletet, összesen 62 perc zenét hallunk róla. A lap elején Bob Stuart (a Meridian alapítója) meleg szavakat mond az új médiumról, majd Tony Faulkner hangmérnök elmeséli, hogyan készültek az egyes felvételek. Érdekesség, hogy a láncban végig a Tim Paravicini csöves erősítőberendezését használták. A felvételt közvetlenül az R-CD-játszóra vezették, tehát afféle "direktvágott" lemezt készítettek, arról készült a présmatrica. Ez tényleg az atomkor és a kőkorszak találkozása... * Az Audiolab cég eddig csak az erősítőivel aratott sikert. Most újabb babérokra tör, éspedig egy digitál/analóg konverterrel, mely szintén a 8000-es széria tagja (700). BitStream készülék, de nem a DAC7 chip-kombinációt használja. Hangminőségéről így ír Colloms: "Elegáns, arányos, részletező, de túl udvarias. Hallatlanul tiszta, még a zenekar nagyenergiájú játékában is kimutatja a finom harmonikusokat, de véleményem szerint nem képes megjeleníteni a felvételek teljes dinamikáját és helyszínét. A magastartománya enyhén ,selypes' nem abban a regiszterben, ahol az olcsóbb készülékeknek van bajuk (a sziszegőhangokon), hanem annál jóval feljebb: a ,treble' lágyan elkenődik. A basszusa jó, de már a táncra szánt rockzene ritmikájából kissé kiszűri az elevenséget. A komplex dobritmusok veszítenek súlyukból jelentőségükből, a szinkópák pedig közelebb kerülnek valamiféle általános zajhoz, mintsem a koherens zenekari játékhoz." Colloms mindenesetre akkor már szívesebben használja a Micromega Duo BS-t vagy a Meridian 203-at (mely átalakítók mellesleg előttünk sem ismeretlenek). Túlságosan "udvarias" az Audiolab DAC. HFN&RR április * Lassacskán annyi a csöves erősítő, mint égen a csillag, de a Dynaco Stereo 70 végfokról feltétlenül szót kell ejtenünk. Ezt a négy EL34-gyel működő végfokot még a hatvanas években tervezte David Hafler, azzal a céllal, hogy magasminőségű, megbízható (sőt: agyonverhetetlen), ráadásul kit-formában is megvehető erősítőt adjon az audiofileknek. A Stereo 70-et a mai napig széles körben használják, sőt: modifikálják is, mint Minden Idők Legnépszerűbb Csöves Erősítőjét. Most egyszercsak megjelent a naprakész változata (Series II, 1070 fontért). Kívülről nagyjából azonos a régivel, csak elegánsabb nála, s belül természetesen felhasználja a modern technika vívmányait. Ken Kessler revűjéből az derül ki, hogy az új gépnek valahogy nem annyira romantikus a hangzása, mint a réginek volt. Egyébként neki már nem is a saját elődével kell megküzdenie, hanem a Croft, az Audio Innovations, a Tube Technology, a Michaelson & Austin mai készülékeivel. "A régi Stereo 70 olyan volt, mint az első szerelmed. A Series II pedig az a személy, akivel már néhány válás után ismerkedtél meg. Tégy próbát." * Az Infinity hangsugárzók atyja, az amerikai Arnie Nudell évekkel ezelőtt eladta cégét, és újat alapított, Genesis néven. Szakított a planárhangszórókkal, de kitartott az aktívrendszerek és a szub-basszussugárzók mellett, amennyiben mind a három szélessávú Genesis aktív, két más testvérük pedig szab-basszus. A Hi-Fi News a legkisebb komplett dobozt, a cilinderalakú IM-2500 minimonitort veszi szemügyre (760), éspedig Ken Kessler szemüvegén át, mely korülmény feltehetően kedvező a Genesisre nézve, tekintve, hogy az egész szerkesztőségben ez az újságíró az egyetlen amerikai. Etalon gyanánt a Celestion SL700 és a Sonus Faber Minuetto szolgált, ez megintcsak a Genesis malmára hajtja a vizet, mert a két szélsőséges egyéniség között feltehetőleg őt sem lehet majd másként minősíteni, mint önálló egyéniséget. "Beszéljünk három eltérő egyéniségről. Az SL700 hangja síma volt és koherens, a Minuettoé részletező és izgalmas, a Genesisé pedig a kettő keveréke. Szintén képes betölteni a teret, ráadásul precízebb is a Minuettonál, de egy kissé túl csillogó a felső tartománya. Ugyanakkor tudja azt a trükköt, amit az SL700 tud: eltünteti a hangszóródobozt. Viszont nem annyira nyitott és levegős, mint a Celestion." Később azért kiderül, hogy a Genesis kissé agresszív, kívánatos közel tenni a falakhoz, és hogy aki szereti a BBC-hangot, az nem lelkesedik az amerikaias hangszórókért. Kezdetben teremté vala Arnie Nudell az Infinityt... majd pedig a Genesis céget. Az IM-2500 a briteknek is tetszik; legalábbis az amerikai származású briteknek. HFN&RR április * Még egy hangsugárzó, az AR M2 (270). Az Acoustic Researchnek eddig sehogysem sikerült beférkőznie a britek kegyébe lágy, de kissé döglött és zavaros hangú dobozaival. Most végre Alvin Gold lelkesen ír az M2-ről, erről a néprádió-kinézetű kétutas kisdobozról, amelynek dohogója felül van és hátradől, a csipogója pedig oldalra csúszik (tükörszimmetrikusan), és egy pici tölcséren, valamint diffrakciós rácson át érintkezik a külvilággal. "Az AR azt állítja, hogy ,e doboz sztereója 10-15 százalékkal fókuszáltabb, mint a hagyományos típusoké'. Hogy valójában hány százalékkal jobb náluk, nem tudom megállapítani, de tanúsítom, hogy térleképzése tényleg ,megfogható' és hosszú időn keresztül hallgatható. Kitűnő mélységérzetet kelt, a visszhangjai jól érezhetően leválnak a hangszerek testéről és az énekhangokról. Térhatása a sztereó tengelyen kívül is jobb az átlagosnál." Népszupersztereó. Az Acoustic Research AR M2 térhatása a sztereó tengelyen kívül is kitűnően érvényesül. HFN&RR április * Kikiáltási ára 3000 font, lapzártakor már csak 1300, de még mindig keresik azt a személyt, aki hajlandó volna elvállalni az importőr szerepét - ennyit tudunk a Transfiguration elnevezésű japán mozgótekercses hangszedőről, Ken Kessler szerint a világ valaha készített legjobb pickupjáról. Leg, leg, leg. A leggyorsabb tranziensek, a legjobb háromdimenziós hangkép, az a fajta, amelyet már a befutó barázda zajának hangkarakteréről felismer az ember, és amely a CD-hangot szánalmassá fokozza le. Akármennyibe kerül is, LP-barátok számára a legjobb befektetés - legalábbis ezt állítja róla Kessler, a britbe oltott amerikai audio-szakíró. A Transfiguration hangszedő mellesleg gömbölyű, úgy néz ki, mint egy írógép forgófeje. Kisméretű jószág, a legtöbb hangkarba csak alátéttel lehet felszerelni. Konstrukciójának lényege: gyűrűmágnes, két parányi tekerccsel a közepében. Kimeneti feszültsége csak 0,1mV, de például egy Audio Research előerősítőt minden további nélkül kihajt szobahangerőre. A gyártó cég neve: Immutable (vagyis Megváltoztathatatlan) Audio. Írógép-gömbfej? Vagy szputnyik? Vagy a világ legjobb hangszedője? A transzcendens Transfiguration, a Megváltoztathatatlan Audiotól. HFN&RR április * Nehéz eligazodni ezeken a brit szakírókon. Trevor Butler a Sony DTC-P7 DAT magnót (400) hallgatgatja, és azt állítja, hogy bár a zenéje kissé érdes és helyenként komprimált, még mindig jobban szól, mint a 38cm/s orsós analóg magnó. Vesd össze ezt azoknak a zenészeknek és hangmérnököknek a véleményével (a brit Tony Faulkner, az amerikai Doug Sax és James Boyk háborgásaival), akik szerint a profi digitális magnó is éppen eléggé rossz dolog, de még mindig jobb, mint a DAT... * A Hifi Magazin eddig a Pioneer PD-91 CD-játszót használta referenciának vagy etalonnak (vagy mondjunk helyette inkább "munkaeszközt"), ezért érdeklődéssel figyeljük gépünk utódjának, a PD-75-nek a tesztjét a HFN&RR áprilisi számában. A PD-75 fő érdekessége mechanikai szempontból a klasszikus lemeztányér (a CD-korongot fordítva, címkével lefelé kell rátenni, a lézersugár felülről tapogatja le), az elektronika felől nézve pedig a bitstream-szerű DAC, a Pioneer saját változata, amely a keresztségben a Pulseflow nevet kapta. Ezt a gépet nem Colloms teszteli, hanem Paul Miller, nekik nem egészen azonos a módszerük és az ízlésük, így a szeánsz eredményét nehéz közös nevezőre hozni a többiével. Miller megdicséri a Pioneert, azt mondja: nagy, meleg, kellemes hangja van, a zenéje az érzelmekre is hat, szóval nincs semmi komoly baja. Különösen jól szerepel nagyzenekaron, jól hallgatható, a részletek helyett inkább az egészre koncentrál, ami azonban azzal jár, hogy a szólistákról kissé elfeledkezik, s emiatt nem mindenki lesz boldog vele. De kitűnő készülék, feltétlenül megéri az árát. Miller külön felhívja a figyelmet a futóműre. A "Stable Platter Mechanism"-mal kiképzett Pioneerok között ez az egyetlen, amelynek a mechanikája tényleg "stabil" (mert az olcsóbb modellek kissé le vannak egyszerűsítve!), s ezért akár mint önálló futómű is számításba jöhet. Önálló futóműnek is számításba vehető a "lemeztányéros" Pioneer PD-75 CDjátszó. HFN&RR április * A hőmérséklet hatásáról értekezik hosszasan Martin Colloms a Monitor Audio Studio 20 (2000) tesztjének bevezetőjében. Ez gyanús, mert miért pont az MA-hangsugárzó volna érzékenyebb a hőmérséklet változására (pontosabban a hidegre), mint az összes többi? Ez a drága állódoboz mindenesetre csak szobahőmérsékleten érzi jól magát, különben durván, elhangoltan, ködösen és komprimáltan, egyszóval átlagosan szól. Ha befűtenek, kisimul a hangja, rendkívül széles sávban kiegyenlítődik, soha sem túl ködös vagy túl fényes, és a basszusa is szép. Ámde: "mint általában a reflexdobozoknál, különösen a kisméretűeknél, az alsó-középsáv itt is kissé súlytalan (cselló, bariton, a zongora balkeze), és ezt a hiányt a reflexsávban próbálják pótolni". Egyébiránt Colloms dicséri az MA-monitor sztereofóniáját, fókuszát, transzparenciáját, sőt, a dinamikáját is (holott a dohogó csak 170 milliméteres). A basszusból a legalsó oktáv hiányzik. Colloms magas pontszámot ad a Studio 20-nak, de figyelmeztet, hogy a ritmusjátszó képessége csak átlagos. Igaz, hogy ebből a szempontból a jóminőségű hangsugárzók többsége szintén nem szerepel jól. Ahhoz túl drágának kellene lenniük, vagy pedig fel kellene áldozniuk egyéb paramétereiket a rockzene oltárán. Kivétel talán a B&W 805, de az meg nem szól annyira csunyán, mint a Studio 20 - mely utóbbit Colloms melegem ajánlja. * A császár új, digitális ruhája? Miután egy évtizeden át azt állította, hogy a CD úgy rossz, ahogy van, és semmi esély sincs rá, hogy megjavítsák, nos, a Linn cég maga is piacra hozott egy CD-játszót. "Mit kell ezen csodálkozni? Mondtuk, hogy CD-játszónk csak akkor lesz, ha már ugyanolyan jót tudunk csinálni, amilyen az analóg lemezjátszónk. Hát most itt van." A Linn-szet két dobozból áll, a transzportból (Karié) és a DAC-ból (Numerik), a kettő együtt 2600 font. A mechanika Japánból jött, de a skótok erősen átdolgozták. Említést érdemel, hogy a lemezforgató rendszert elektronikusan csatolták a D/A átalakító kvarcrendszeréhez (csökkentendő a "jittert", azaz lebegést), és hogy egy monitorkimeneten ellenőrizni lehet a lézerdióda állapotát. A tulajdonos maga is eldöntheti, mikor kell cserélni ezt a fontos részegységet. A lemezfiókot fémből készítették. A konverter multibites. Martin Colloms véleménye szerint a Karik/Numerik kellemes és kiegyenlített hangú, átlagon felüli CD-játszó, de még messze van az igazi élvonalbeli készülékektől. Hibája a kissé érdes középtartománya. "Ez is egy jó gép a sok közül. De arra, hogy feledtesse velünk a gépi hangzást arra már nem képes. A Linn lemezjátszókhoz hasonlítva: közelebb áll az Axishoz, mint a Sondekhez. Nincs elég nagy lelke. És ez öt taktuson belül kiderül." * S hát akkor itt a másik Nagy Eretnek: a Naim Audio. Az ő CD-játszója, a CDS (2940) is kétrészes gép, mint a Linné, csak az alsó dobozban nem DAC van, hanem tápegység a futómű plusz konverter számára. Az egész alkotmány spártaian egyszerű, s mint már többen is megállapították, úgy néz ki, mint ha egy szokványos fekete Naim-dobozt felül konzerv nyitóval kibontottak és plexivel pótoltak volna. Ott kell betenni a korongot. A Naim CDS-t Christopher Breunig teszteli, a lap zenei rovatvezetője. Ő is tudja, hogy ez szokatlan dolog, de - mint elmondja - Martin Colloms személyétől most kénytelenek voltak eltekinteni, mert a Hi-Fi News fő technologistája maga is közreműködött a Naim CD-játszójának tervezésében. Beszáll viszont a ringbe a szerkesztő, Steve Harris, így a Naim CD-játszóról ketten mondanak véleményt. Breunig: "A zenehallgatás minden pillanata élvezetes volt. Mint a legjobb keserűcsokoládéknak, a CDS-nek is megvan a maga jellegzetes aromája: erőteljes, sima és sötét tónusú. Emlékeztet a Naim 250 végfok hangjára. Fő jellemzője a ritmus biztonsága. Hátránya, hogy van a vonósainak egy kényelmetlen zománcossága - a hegedűje brácsaszerűen nehézkes. Keveslem a levegősségét, valamint a felharmonikusait, amelyek alapján meg lehet különböztetni az egyes hangszereket. A zenei történést lekerekíti. Mozart zongorakvartettjén például kiábrándított a nyugodt, flegmatikus karakterével. Komplex nagyzenekari passzázsokon kitűnően hozza a zene struktúráját, de a felharmonikusaival nem tudja kimutatni az egyes zenekarok jellegzetes hangszínét. Elég négy másodpercet lejátszani Mahler Adagietto-jából, és rákérdezünk: ezek tényleg a Berlini Filharmonikusok vonósai? Nem valahonnan máshonnan jönnek?..." (Szerkesztői megjegyzés: Breunig jellemzése nagyszerűen ráillik az általunk ismert Naim-hangképre. Körülbelül így szólt az egyébként kitűnő Naim NAP 250 teljesítményerősítő az Audio Research D-70 végfok ellenében. Meglátásunk szerint más cégeknek is megvan a jellegzetes "sajáthangjuk". Breunig ezután még összehasonlítja a Naim CDS-t a Linn CD-játszójával is, és azt találja, hogy a Naim komor tónusát ott egyfajta könnyűsúlyú hangkarakter váltja fel, amely hol túlságosan matt, hol meg tolakodó. Figyelembe véve a két csodagép árát, úgy is fogalmazhatott volna: egyik kutya, másik eb. Harris, a szerkesztő diplomatikusan jár el, amennyiben kizárólag a Linnhez viszonyít (tehát nem a Wadiákhoz, Thetákhoz, esetleg Meridianokhoz, Micromegákhoz). A kettő közül inkább a Naimmel szimpatizál, szerinte annak sokkal megfoghatóbb a hangképe. "Tud valamit, amit más gépek nem tudnak. Időnként viszont érdesen szól, és a felharmonikus-tartománya is kevésbé korrekt, mint más nívós készülékeké." Két szomszédvár. A Linn Karik/Numerik vegyes fogadtatásra talál, a Naim CDS (lenn) még vegyesebbre. Mégsem a Nagy Analóg Mammutok fogják megváltani a digitális hifit? HFN&RR április, Audiophile január-február Audiophile '92 január Az évet itt éppen a Naim CD-játszó revüjével kezdik. Hatan mondanak véleményt róla: három zenész (ezek véleménye bennünket nem fog érdekelni, mert csak önmagában ítélik meg a gépet, nem pedig más gyártmányokhoz viszonyítva), valamint három szakíró: Alvin Gold. "Ellentétben a Naim cég magabiztos kijelentésével, miszerint új standardot teremtett volna a CD-technikában, a CDS hangja szerintem meglehetősen szegényes. Körülbelül így szóltak a CD-játszók 5 évvel ezelőtt. Ezt nagy biztonsággal állítom, több okból is. A Naim Audio egyszerűen beleillesztette a CD-technikát a saját programjába. Ugyanaz a jellegzetes hangkép: a visszafogott magastartomány, enyhén lehajló, de azért átható basszussal és tolakodó középsávval... Durván és érdesen szól a gyorsabb, mélyebbre hatoló, részletezőbb és összefogottabb Meridianhoz képest. A Wadia pedig - noha közelebb esik a Naim tónusához - több kör előnyt ad neki. Ha egyébként csak LP-vel foglalkozol, s lenézed a CD-t, ez a Te géped. Ha viszont olyan készüléket akarsz, amelyről a CD úgy szól, ahogy a zenének szólnia kell, akkor máshol kereskedj." Jonathan Kettle. "Már az első pillanatban nyilvánvaló volt, hogy a CDS nem közönséges CD-játszó. Hogyan szól? Úgy, mint az LP, mínusz sercegés és kattanások. Tagadhatatlanul meleg, elrységes, stabil, kitűnő hang, a legkevésbé sem agresszív, megcáfolja azokat, akik szerint a CD hűvös, steril médium. Amit hiányolok: kevésbé hallom az eredeti színhely akusztikáját, valamint a különbséget a különböző színhelyek között. A rockzenét meggyőzőbben tolmácsolja, szinte valóságos basszgitárral, igazi tranziensekkel - mintha egy igazi YA rendszert hallgatnánk élőben. A szimfonikus zenét is meggyőzően adja vissza. De hol maradnak az árnyalatnyi finomságok? Például a távoli trombitahang halk lecsengése, vagy a dobpergés visszhangja? A dzsesszkedvelők szeretni fogják a Naim eleven zenéjét. A klasszikus muzsika hívei viszont nem Lesznek lelkesek, hiányolni fogják a finom ambiens információt, amit a Naim ugyan nem tüntet el teljesen, de sokat elnyel a realizmusukból." Majd így folytatja: "A CDS fékiker de az én CD-im e féleikernek is a rosszabbik felét tükrözik. Amit a CDS jól csinál, azt valóban jól csinálja. Ámde a mai standardtól elmarad." Malcolm Steward. "Immár 6 hónapja élek együtt a Naim CD-játszóval, és egyet biztosra veszek: a CDS nem ,jóindulatú' produktum. Sok tekintetben olyan, mint a klasszis lemezjátszók: kényes rá, hogyan állítják be, és hogy milyen készülékekkel párosítják; hogy mire teszik rá, és hogy milyen kábellel csatlakoztatják. De ha minden a helyén van, akkor ez a masina közelebb visz az igazi, élő zenéhez, mint bármi más digitális berendezés. Nézetem szerint a Naim muzikálisabb az egyébként dinamikus és izgalmas Micromegy Triónál, egyszersmind kifinomultabb és kontrolláltabb a Meridianoknál - csak éppen nem annyira édeskés és rózsaszínes a zenéje. Engem különösen azzal nyer meg, hogy úgy tolmácsolja a zenét, mint élő, lélegző, tökéletlen emberi lények produkcióját. A legtöbb gép mechanikai, vagy még inkább: matematikai módon közelíti meg a zenét. Ezt különösen rockzenén lehet megfigyelni: minden ütem négy, pontosan egyforma 1eütésből áll, metronomikus szabályszerűséggel, s nem hagy teret a dobosnak, hogy kiépítse a ritmikát. A Naim úgy képezi le a zenét, hogy az harmóniában marad az emberi jellemmel. Pedig számomra ez az, ami számít." * Olvasói levél. "Nekem is Meridian 200/203 CD-játszóm van, érdeklődéssel olvastam róla a novemberi számban. De teljesen összezavart az a kommentár, hogy a gép tervezője, Bob Stuart szerint az optikai kimenetet kerülni kell. Ugyanakkor a használati útmutatóban az áll, hogy lehetőleg az optikai kimenetet kell használni. Felhívtam a Meridian céget, ott is azt mondták, maradjak az optikainál. Mi itt az igazság?" A szerkesztőség válasza: ebben az ügyben nincs helyes és helytelen. A hifi szépségei közé tartozik, hogy az ember maga dönthet el egyes dolgokat, mint például azt is, milyen kábelt használjon. Audiofil körökben úgy találják, hogy a normál, koaxiális kimenet tisztább, hallgathatóbb hangot ad. Másfelől, a Wadia bebizonyította, mire képes a jó optikai kábel. Sajnos, a Toslink gyártmánya, amely széles körben elterjedt, valóban gyönge. A Wadia a sokkal jobb AT&T gyártmányt használja." * Magnósok nagyon szeretik a "csúcs" jelzőt. Nos, az Audiophile-ben most Alvin Gold éppen az Aiwa "csúcsmagnóját", az XK-S9000-et (700) teszteli. Megkülönböztetett figyelemmel kíséri a különféle zajcsökkentők működését, és oda lyukad ki, hogy az Aiwa is mindennemű zajcsökkentő nélkül szól a legjobban, s ez egyaránt vonatkozik a Dolby B, C és S változatra - hm, mintha már mi is mondtunk volna ilyesmit. Az XK-S9000 valóban nívós magnó ugyan, "de megerősíti azt az érzésemet, hogy bár a kazettás magnók sokat javultak az utóbbi időben, még mindig nem elég jók." Egy érdekesség: valószínűleg ez az Aiwa az első olyan kazettás deck, amelybe D/A konvertert (!) építettek. Állítólag nem is rosszat, ugyanis határozottan feljavítja az alapfokú CD-játszók hangját. Nem éppen egy Meridian - dekát az egész magnó alig kerül többe, mint a Meridian DAC. * Az Audiolab D/A konvertere mérsékelt sikerrel lépett fel áprilisban a HFN&RR pódiumán. Az Audiophile-ben viszont Jonathan Kettle nyájasabban fogadja, megdícséri tiszta, precíz sztereó színpadáért, elevenségéért, lüktetéséért, részletezóképességéér2, s különösen a kórus tolmácsolásáért. Rockzenén a basszusát túl lágynak találja, hiányolja az élő előadás nyers valóságát. Ezzel együtt úgy véli, hogy versenyben van a Meridian 203 DAC7-tel. * Másképp ítélik meg ebben a lapban a Linn tunert, a szovjetesre keresztelt Kremlint is. Alvin Gold és Jonathan Kettle egyaránt el vannak ragadtatva tőle, úgy vélik, hogy ez a rádió tényleg a Sondek megfelelője. Kettle azt írja, hogy ezt megelőzően a legjobb tuner, amit hallott, a Pioneer F-91 volt (a HFM etalonja!), de az most ki sem látszik a Kremlin árnyékából. A Linn tuner minden tekintetben jobb a Revoxnál is. Ezzel végzik: "Minden komoly rádióhallgatónak be kéne jelentkeznie egy demonstrációra." Műszaki szempontból nézve a dolgot: a Kremlin konstmkciójában nem sok újdonság akad, de a tervezők gyakran szokatlan és főleg költséges módon tesznek eleget az ismert műszaki elveknek. * Viszont kivételesen egybecseng az Audiophile és a HFN&RR véleménye, amikor a Pioneer PD-75 CD-játszót ítélik meg. J. Hughes mindenekelőtt tisztázza, jobban szól a gép, ha a.) lekapcsolják a digitális kimenetét, b.) rövidre zárják a koaxiális csatlakozóját és c.) lekattintják a kijelző fényeit, ahogy ezt már a PD-91-ről ismerjük. A PD-75 előzékeny készülék, megjegyzi, hogyan használtuk legutoljára, és legközelebb újra ugyanúgy kapcsolja be magát, mégha közben áramszünet volt is. Az olcsóbb Pioneerokhoz képest a PD-75 stabilabban és simábban szólal meg, basszusában nagyobb az energia, a magastartománya pedig édesebb. Ez a gép pontosan félúton van a jó egydobozos és a drága kétdobozos CD-játszók között. Már csak nagyon jó DAC-okkal lehetne feljavítani, és azok sokba kerülnének. Szóval: "recommended". * A Thorens mindig nívós lemezjátszó-futóműveket épített, de sohasem tudott jó hangkart is csinálni. Ezt most végre ő is beláthatta, mert az új TD166/VI (Mark VI!) már Rega RB250 hangkarral ékeskedik. Kompletten 270 font az ára. S még egy változás: a lemezpárna immár nem gumi, hanem brites filckorong. (Habár ugyanezt a gépezetet Európa más országaiban továbbra is gumi lemezpárnával árulják.) Malcolm Steward többféle hangszedővel is kipróbálja, például a Roksan Corus Blackkel is. Azt találja, hogy a Thorens jó lemezjátszó, de azért nem valami nagy szám. Kissé ellágyítja, elkeni a basszust és a tranzienseket is. A Systemdek IIX (Moth, vagyis lényegélcen Rega RB270 karral, 25 fonttal magasabb áron) minden tekintetben lehagyja: részletezőbb, dinamikusabb, ritmikusabb megnyerőbb. * Pofás! Hifi ide, hifi oda - azért ne becsüljük le a dizájnt se. Átvettük néhány jópofa készülék fényképét a lapok hírrovatából: Hogy tetszenek? Kezdjük a formatervezéséről híres dán Bang & Olufsen cég új modelljeivel, a hipermodern hifitoronnyal, amely immár a legkevésbé sem emlékeztet toronyra, valamint az új aktívsugárzóval, amely pont olyan, mint valami orgonasíp (de ceruzára is hasonlít). Izgalmas látvány még a Denon CD-transzportja, mely kukta-fazékra, esetleg vertikálisan összepréselt búvárra emlékeztet, mindenesetre szörnyen eredeti. S végül íme a világ leglabirintusosabb hangsugárzója a Bower & Wilkinstől, a Nautilus. Az alsó szekciója csigaszerűen felcsavarodik, mint a híres-nevezetes "őskövület", a hajóspolip váza (melyről a nevét kapta), felső három hangszórójának a csöve viszont tüskeszerűen meredezik hátra. Ne tessék ácsingózni rá, az ára ötszámjegyű lesz, fontban. * Február Előző hónapban a Naim, most meg a Linn CD-játszója. Ez is le fog szerepelni? Nem, a Linn Karik/Numerik itt (2600) jobb bizonyítványt kap - ha nem menesztik is mennybe. Az etalon a Meridian, értelemszerűen itt már nem a 200/203, hanem a 602/606. Alvin Gold és Jonathan Kettle nagyjából egyetértenek abban, hogy a Linn hangja tiszta, semleges, ritmikus és részletező, ezekben a versenyszámokban megelőzi a Meridiant, amaz viszont nagyvonalúbban és színesebben adja elő a klasszikus zenét. Magasabbra helyezve a mércét, a Wadia DAC már szörnyen elhagyja a Linn Numerikot, dekát micsoda áron. Mindent összevetve, a Linn CD-játszója valóban jól sikerült; csaknem annyira jól, mint tervezői állítják. A teszt elején felhívják a figyelmet egy eddig elhanyagolt szempontra. Ha lehet hinni a Linn szakembereinek, a közhasznú CD-játszók műanyag fiókmechanikája körülbelül 20 ezer nyitás/csukás után már az elhasználódás jeleit mutatja. A Linn saját, fémből szerkesztett mechanikája viszont 500 ezer operáció után is kifogástalanul fog működni. * A Magyarországon jólismert Heybrook cég időközben teljesen lecserélte eddigi hangsugárzó-modelljeit. Az új típusok legnagyobbja a Sextet-állódoboz (900, plusz 50 a keskeny lábazatért), ezt tesztelik most a februári számban. Háromutas rendszer, csipogója egy olcsó japán ribbon. Jimmy Hughes-ban vegyes érzelmeket kelt a Sextet hangja. Jól meg van fogva, a basszusát túlcsillapították ("sehol egy gramm fölösleges háj"), következésképpen kissé könnyűsúlyú, de egyébként tiszta és artikulált. Csak mérsékelten érzékeny, tehát jól meg kell hajtani, hogy igazából megszólaljon. Kis hangerőn laposan szól. Hughes az Audio Innovations triódás erősítőit használja, közismert róluk, hogy lágy, "meleg" hangképük van, de a Sextet még ezekkel is kissé hűvösen zenélt. Nem elég szívhezszóló. Vele ellentétben Dave Wiley azt tapasztalja, hogy a Sextet igenis jó hatásfokú, és kisteljesítményű erősítővel is meg lehet szólaltatni. Ő is dicséri a hangsugárzó tiszta, artikulált hangját, de aztán egyre inkább kevesli az új Heybrook basszusát. Panaszkodik, hogy a zenéje emiatt nem árad zavartalanul, és a színpadának nincs elég mélysége. Hát ez nem sikerült. "Sehol egy gramm háj." Noha állódoboz, hűvös és sovány a Heybrook Sextet. Audiophile március * Fentemlített Dave Wileynek osztják ki a kis KEF K120 (160) minidobozt, és ő valahogy így kezdi a cikkét: "soha sem voltam odáig a KEF-ektől, mert a hangjuk precíz, de érdektelen. Mégis, erről a bébidobozról elhiszem, hogy sikeres lesz. A K120 ugyanis eredendően ritmikus. Ez a fő erénye. Képes megragadni a könnyűzene lényegét." A többi paraméterével alighanem baj lehet. Szép lassacskán kiderül, hogy a hegedűje túl fényes, a nagyzenekara (mint a miniatűröké általában) komprimált, és hallottunk már részletezőbb hangú kisdobozt is. A basszusátvitel pedig végképp nem tartozik az erényei közé. Képes megragadni a könnyűzene lényegét a KEF K120 "bébihangsugárzó". (A komolyzene lényegét viszont már kevésbé érti.) Audiophile február Március Ezt a lapszámot a DCC-nek, a Philips-féle digitális kompaktkazettának szentelték, megvilágítják a műszaki részleteit és a kereskedelmi hátterét. Ezen túlmenően vaktesztben ellenőrzik, hogy a PASC adatkompressziós áramkör nem teszi-e túlságosan tönkre a hangot. Dave Wiley és Jimmy Hughes a legkevésbé sem erősíti meg azt, amit a Philips állít és amit a Hi-Fi News & Record Review végülis szentesített. Vakon is könnyedén felismerik, hogy a jelforrás (a CD) tisztább, transzparensebb, és hogy a PASC enkóder/dekóderen keresztülbocsátott jel zavarosabb, érdesebb, komprimáltabb - hát igen, mi is valahogy így képzeltük. Egyszóval: lehet, hogy a Digitális Kompakt Kazetta jobb lesz a hagyományos kompaktkazettánál, de egyelőre még távol van attól, hogy igazi hifi-médium lehessen. Még vitatkoznak róla, hogy vajon hifi-e vagy sem - ő mindenesetre már itt van. Philips DCC, azaz digitális kompaktkazettás magnó. Audiophile március * Pontosabban: erről azért még vitatkoznak. Öten szólalnak meg. Bob Stuart, a Meridian műszaki igazgatója optimista a DCC jövőjét illetően, de hozzáteszi: a dekóderek tervezése az a terület, ahol majd a specialista cégek is megmutathatják, mit tudnak. Jonathan Kettle, az Audiophile szerkesztője azt mondja, hogy ő ugyan egyáltalán nincs meggyőzve a DCC erényeiről, de majd meglátja - hiszen nem ellendrukker, éppen ellenkezőleg. Tony Griffith, a Decca hangmérnöke nem lát okot rá, hogy a DCC ne lehetne ugyanolyan jó, mint a CD. Alvin Gold bizonytalan, de reménykedik. Végül a már általunk is jól ismert Tony Faulkner hangmérnök leszögezi, hogy semmit nem adnak ingyen, és ha a DCC-vel ennyi manipulációt kell végrehajtani, akkor annak meg is lesz a maga következménye. A Compact Disc viszont fejlődőképes, még az is elképzelhető, hogy a jövőben feljavítják 24 bit/96kHz-esre, keskenyebb (kék) lézernyalábbal tapogatják le stb. "Ha a DCC olcsó lesz és barátságos, akkor szívesen látom, mint az analóg kazetta utódját. De nem szeretném, ha ráerőltetnék az audiofil közönségre." * Perceken belül itt a DCC a nyakunkon, és erre az Arcam megjelenik az ő első analóg kazettás magnójával, a Delta 100-zal (nem mondják, mennyibe kerül). Valójában ez nem is csupán az első Arcam-deck, de (a Neal óta) az első brit deck. A hazafias szakírók illő lelkesedéssel köszöntik, és leszögezik, hogy ez az egyik legjobb magnó, amit kapni lehet. Vaktesztben összehasonlítják a Nakamichi 1-gyel, azzal egyenrangúnak találják, majd addig Dolbyzgatnak ide-oda, amíg az Arcam egy kicsivel jobbnak nem jön ki. Kommentárunk a késve érkezett brit magnó tesztjéhez egy magyar népdal két sora: Puskás Ferkó későn futott, neki csak a füle jutott. DCC ide, DCC oda - tervezzünk gyorsan mi is egy analóg magnót. Hosszú idő óta az első brit deck az Arcam Delta 100. Audiophile március * Közben persze azért itt van a piacon a DAT is, habár még nem vált túlságosan népszerűvé. Dave Wiley a Pioneer D500-at (595) viszi haza, és egy-két heti használat után úgyszólván beleszeret. Ehhez azonban rá kellett jönnie, hogy akárcsak az olcsó CD-játszóknak, a DAT oknak is gyönge a saját konverterük. De egy Micromega Duo BS sokat lendített a DAT-magnó hangján, stabilabbá, meggyőzőbbé tette. Némi kis fátyol, egy kis ellágyulás, de a D500 végülis nagyon szépen zenélt. Csakhát így már kétszerannyit kell fizetni érte. * A Meridian 605 típusú monoblokkok (1850) itt is csatát nyernek, legalábbis Alvin Goldnál, aki szerint ez a Meridian erősítő a világ legjobb 10 típusa közé sorolandó. Ellentmond neki Jonathan Kettle. "Ha azt hiszed, az erősítők között nincs különbség, hasonlítsd csak össze az Audio Innovations Second Audiot a Meridian 605-tel. Úgy aránylanak egymáshoz, mint a színpompás Gary Kaszparov és a hűvös, számító Anatolij Karpov. Mind a kettő eredményes, de a közönség már a meccs elején tisztában van vele, melyiket szereti és melyiket utálja." Kettle persze Kaszparov-párti. * Sehogysem sikerül mostanában a Wharfedale-nek. A legújabb, 515-ös modell (250) sem nyeri meg az Audiophile szerkesztőjét (pedig ebbe a típusba is a Japánból importált, új kerámia-membránú dómot építették). "Jó a basszusa, nyílt és levegős a hangképe... akkor hát mégis: mi az, ami nem tetszik nekem ebben a hangsugárzóban? Miért nem szólnak rajta jól a CD-im? Van benne valami alagútszerű. A zenészek valahogy folyton ugyanazzal a hangerővel játszanak. Valami folyton azt súgja: ,ne engedd át magad a zenének'. Pedig ez a Wharfedale-doboz bizonyos tekintet en akár kategóriagyőztes is lehetne." * Végül egy cubehőr, amelyről még nem értekeztünk: illesztőtranszformátor - CD-játszóhoz...! Ilyen is van már, nem is egy: például a Presence Audio Zyp (50) és az Audio Innovations 800 (150). Jimmy Hughes véleménye: "Puristák most valószínűleg égnek emelik a szemüket arra a gondolatra, hogy transzformátorral csatolják a CD-játszójukat az erősítőhöz, de bármilyen meglepő is, a trafó tényleg működik. Érdemes kipróbálni." * Audiophile slágerlista HANGSUGÁRZÓK: Mission 760 (100). Dinamikailag és zeneileg meggyőző, artikulált hangzás. Érzékenység, könnyű impedancia. Celestion 3 (115). Az SL-szériára emlékeztet tónusával, simaságával, színezetlenségével. JPW Sonata (115). Egyszerű komponensekből nagyon okosan van összerakva. Kiegyenlített és meggyőző. Allison AL-100 (120). Méretére és árára rácáfol meghökkentően stabil basszusával. Gyors és élénk - egy bizonyos hangerőig. Wharfedale Diamond IV (120). Simább, édesebb hangú, transzparensebb, semlegesebb az elődjénél. Mission 761 (140). Gyönge erősítővel kissé érdes, de nagyot szól, életet visz a hifibe. Celestion 5 (155). Tiszta, kiegyenlített, dinamikus, de jó berendezés kell hozzá. Rogers LS2a/2 (210). Szimfonikuson nagyszerű - rockra kevésbé jó. Heybrook HB1/III (250). Tiszta, dinamikus, de rossz berendezésben rondán szól. Merev kábelhez tervezték. Tannoy 609 (250). Összehangolt (koncentrikus) hangszórók. Néha kissé hegyesen szól, de megnyerő. Epos ES11 (330). Transzparens és muzikális. Most már többféle erősítőhöz is megy. Spica TC-50 (600). Túlszárnyalja a kategóriáját, de csak igen jó erősítővel. Klasszikusra való. Acoustic Energy AE1 (764). "Újraírja a tankönyvet, de arról is egy könyvet lehetne írni, hogyan hozzuk ki belőle a legtöbbet." KEF 103/4 (995). Tökéletesen integrált hangkép, csodálatosan transzparens, informatív. Kóruson a legszebb. Ruark Crusader (1325). Erőteljes, részletező, de csak LP-ről. Dahlquist DQ-12/DQ8 (1300/850). Mély basszus, csengő magasak, holografikusan precíz sztereofónia. Naim SBL (1426). Dinamika, basszus. Audioplan Conzept (1840). Finom, bensőséges, kamarazenére találták ki. Élénk hangú erősítőt szeretne. KEF 105/3 (1995). A legtöbbet dzsesszen és klasszikuson nyújtja. Quad ESL-63 (2072). Ennyiért verhetetlen. De kényes az elhelyezésére. Kritizálják, hogy lassú, nincs basszusa. Apogee Centaurus (1996). Csak hatalmas erősítővel elevenedik meg, de akkor nagyot szól. Némelyek így is túl lágynak tartják. Impulse H2 (2250). Nagyot szól, de minden hibát kimutat. Apogee Stage/Caliper Signature (3000/4000). Hatalmas dinamika, életnagyság feletti hangkép, megdöbbentő közvetlenség. Meridian D6000 (7650). Komplett rendszer. Jó hang, kivételes basszus, a középmagasa kissé érdes. ERŐSÍTŐK: NAD 3020i (150). Kezdőknek a mai napig ezt ajánlják. Denon PMA350 (170). Testes, transzparens. Arcam Alpha 3 (200). Testes, ritmikus, részletező. Mission Cyrus One (230). LP vagy CD, mindegy. NVA AP20 (230). precíz, kontrollált. Pioneer A-400 (240). Kivételes transzparencia. Kényes a többi láncszemre. Marantz PM40SE (240). Erő, ritmika, tisztaság, basszus. Jó MM-fokozat. QED A240CD/SA (250/260). Az egyik legjobb ebben a kategóriában. Onix OA22 (300). Nagyerejű. Jó basszus. Harman-Kardon HK6500 (380). Izgalmas hangkép. Albarry PP1 (400). Jól kontrollált, megnyugtató hang. Muzikális. Audiolab 8000A (410). Nyugodt, tiszta, levegős, de nem mindenki szereti. Exposure XV (630). Nem igazán részletező, de nagyon egységes. Musical Fidelity A200 (800). Erőteljes, édeshangú, de erősen melegszik. ELŐERŐSÍTŐK: NVA P50/Phono Mark 2 (220/230). Passzív előfok plusz fono-egység. Eleven, részletező. Naim 72/HiCap (460). Kommentár nélkül. Linn Karin (1295). Eleven, izgalmas, tiszta. Finestra Preamp (1300). Gyors, részletező. Csak néhány kereskedőnél kapható. DNM Series 3B (kiviteltől függően 1500-3150). Kivételesen gyors, "áradó", részletező hang. Equinox (2645). Háromdobozos készülék. Részletező és kontrollált, semmi tolakodó nincs benne. Pink Triangle PIP II (2670). Elemről működik. Naim NAC 52 (4535). Abszolút semleges. VÉGERŐSÍTŐK: Chord SPM 1200 (2750). Kommentár nélkül. Audio Note Ongaku (30000). Már mindent elmondtunk róla. ELŐ/VÉGFOK KOMBINÁCIÓK: Conrad-Johnson PF1/MF200 (1380/2200). Erő és jelenlét. Audio Innovations Series 1000/First Audio/Second Audio (1500/3000). Simasága, dinamikája, ritmikája szinte hihetetlen. Michaelson Audio Chronos (12 000). Nagyszerű basszus, döbbenetes térhatás. Krell KSL-KST-100 (4300). Nagy teljesítmény, transzparencia, dinamika - és az alacsony impedanciájú hangsugárzókat is elhajtja. Audio Research LSI/Classic 60 (5000/3700). Csak line-ról. Gyönyörű, zenei hangkép, transzparencia, de a sávszéleken picit mos. * Csoporttesztek a What Hi-Fi? 1992 február-márciusi számából Kategóriagyőztesek a What Hi-Fi?-ből: a Philips CD604 CD-játszó és a Heybrook Solo hangsugárzó.