Negyedik Dimenzió



        Alább a Szerkesztő számol be a 4. Dimenzióban tett utazásairól,  a
    High Fidelity "megmagyarázhatatlan" jelenségeiről. Mivel ezek  részben
    vagy   egészben   kívül   esnek    a    klasszikus    elektroakusztika
    érvényességének  körén,  Olvasóinkban  idegenkedést  ébreszthetnek,  s
    csökkenthetik  lapunk   műszaki   tesztjeinek   hitelét.   Nyomatékkal
    leszögezzük:  mérnök  munkatársaink  csakis  azzal  járulnak  hozzá  e
    cikkekhez,  hogy  résztvesznek  a  szeánszokon  -  és  borzadoznak.  A
    Szerkesztő egymaga vállalja munkájának ódiumát.


    Párviadal I.

        Közönséges     vasból     értékes     hifi-eszközt     fabrikálni:
    ellenállhatatlan  kihívás  ez  a  magyar  hifistának.   Végre   ő   is
    megmutathatja, mit tud; párviadalra állhat ki a profikkal. Ez legyen a
    mentségem   rá,   hogy   magam   is    számos    lemezjátszó-asztalkát
    barkácsolt(att)am, jobb anyag híján  1mm  falvastagságú  csőből,  azaz
    körkeresztmetszetű idomból. Igazából egyiknek a hangjától  sem  voltam
    elragadtatva. Prezenszüket  érdesnek,  mélytartományukat  súlytalannak
    éreztem.  A  legjobban  még  az  a  "modellem"  szerepelt,   amely   a
    legegyszerűbb és legolcsóbb volt valamennyi között. Az  volt  benne  a
    pláne, hogy  nem  kellett  hozzá  esztergályosmunka  ugyanis  a  saját
    anyagából voltak a tüskéi. A Mechanikai Laboratóriumban fabrikáltattuk
    (két példányban, mint mindig!), és gyakran használtuk a  Hifi  Magazin
    szeánszain. Már azt fontolgattam, hogy esetleg  gyártásba  visszük  és
    forgalomba hozzuk, mint annakidején a balzafából készült  Triangulumot
    (melyet egyébként ma is használható asztalkának tartok). De  most  már
    körültekintő voltam. Mielőtt  valamihez  a  nevünket  adnánk,  tudnunk
    kell, hogy  minőségével  mennyire  közelíti  meg  az  idehaza  kapható
    legjobb asztalkákat. (Amelyeknek úgy 13 és 20 ezer forint  között  van
    az áruk. Vagy még drágábbak. A leges-legezoterikusabbakkal, amilyen az
    Origin Live,  a  Mana  vagy  a  "nagyobbik"  Sound  Organisation,  nem
    foglalkoztam, azok lőtávolon kívül esnek, annyi pénzt nem  sok  magyar
    hajlandó kifizetni néhány klló vasért.) A  speciál-asztalkák  többsége
    Britanniából származik, de akad köztük magyar gyártmány  is  -  olyan,
    amelyet   innen   exportálnak   Britanniába!    Kölcsönkértem,    amit
    kölcsönkérhettem,  és  sorra  kipróbáltam  őket  a   saját   favoritom
    ellenében. Azt tapasztaltam, hogy a teljes mezőnyt két csoportba lehet
    sorolni.
        Az  egyiket  a  (kisebbik)  Sound  Organisation  asztalka  alkotja
    egymagáan. A másik csoportba tartozik az összes többi.
        Közéjük számítva az enyémet is. Amely talán nem is  a  legrosszabb
    közöttük. A SoundOrg mellett azonban, hogy úgy  mondjam,  labdába  sem
    rúg. Különösen az bosszantott, hogy a SoundOrgnak ez nem is a  legjobb
    modellje, eredendően kompromisszumnak szánták,  afféle  építőkockának,
    amelyből  többemeletes  állványt  lehet  építeni.  Felfelé  nincs   is
    tüskéje, ott  ugyanis  lyuk  van  rajta,  abba  lehet  beilleszteni  a
    következő emelet lábát. A keret aljára  négy  vaskarmot  hegesztettek,
    azok tartják  a  besüllyesztett  vékony,  fekete  műanyaggal  laminált
    pozdorja lapot.
        A felső "emeleteket"  külön  kell  megvásárolni  hozzá.  Azok  már
    alacsonyabbak, alul sincs tüskéjük, csak  műanyag  dugójuk,  azt  kell
    beleilleszteni a lyukba. És most jön a poén: egy-egy ilyen  tökéletlen
    kis "emelet", önmagában, földre állítva  még  mindig  fölényesen  jobb
    asztalka, mint bármi más! Számomra, a "rivális konstruktőr" számára ez
    egyenesen megalázó élmény volt;  egy  életre  elvette  a  kedvemet  az
    asztalka-tervezéstől.
        Hogyan  is   fogalmazzam   meg   az   auditív   különbséget...   A
    középtartományban  az  összes  többi  típus  valamiféle   mesterséges,
    tapadós légteret hoz létre, amelybe mintegy beleragadnak a hangszerek,
    mint mogyoróscsokoládéban a mogyorók a nugátba. A SoundOrg  hangszerei
    önállóbbak, nem rögzülnek annyira szorosan  az  éterhez,  testük  van,
    mozogni  tudnak.  A  magastartománya  is  szebb,  csillogóbb.   De   a
    legnagyobb különbséget a mélytartományában éreztem.  Az  összes  többi
    típusnak felfelé csúszik a basszusa, felmelegíti a hangképet,  és  egy
    kicsit le is válik róla. A SoundOrg basszusa mélyebb és  megfogottabb,
    jobban alátámasztja  a  zene  teljes  szövetét  -  ez  az  a  bizonyos
    tunefulness, basszusjátszó-képesség, amely a Linn-ideológia szerint  a
    hifi legfontosabb paramétere volna. Nagyobbat lendít a zenén.
        Elhatároztam, hogy ezt az asztalkát (néhány más típussal együtt) a
    Hifi Magazin "hivatalos"  zsűrije  elé  bocsátom.  Kollégáimról  tudni
    kell,  hogy  szívből  utálják  ezt  az  egész  problémakört.  Ők  csak
    készülékekkel szeretnek foglalkozni. Szerintük a jó készülék jól szól,
    a rossz  készülék  rosszul  szól,  és  ezen  nem  változtat  semmiféle
    protézis: asztalka, lábazat, műláb, műfogsor stb.  Következésképpen  a
    pénzt nem ilyesmire kell fordítani, hanem nívósabb masinákra, és kész.
    Mégis: a  Sound  Organisation  asztalka  mindenkit  megnyert  magának,
    mindenki azonnal kiszúrta az erényeit. És amikor a szeánsz  végeztével
    Sólymos Antal kijelentette, hogy ezért az asztalért még ó is  hajlandó
    volna kifizetni egy tízest,  azon  kezdtem  törni  a  fejemet,  hogyan
    lehetne a SoundOrg árát lejjebb szorítani.  Eredetileg  ugyanis  jóval
    többe került egy tízesnél.
        A Sound Organisation, mely  cég  tréfás-propagandisztikusan  ö-vel
    írja a nevét: Söund Örganisatiön ("Yöu wöun't be wröng - we  dönt  let
    yöu")  a  Merlin  Audio  "lova".   Meghívtam   Csontos   Istvánt   egy
    beszélgetésre, és kértem, fedjük fel a kártyáinkat. Megmondtam, hogy a
    SoundOrg annyira tetszik nekünk, hogy hajlandóak vagyunk  mögé  állni,
    és egy kicsit a magunkénak  tekinteni,  mint  annakidején  az  Ortofon
    MC10et, a NAD5120-at, a  Heybrook  HB1-et.  Azokat  is  mi  javasoltuk
    behozatalra, de mindig azzal a kikötéssel, hogy előbb tudnunk kell  az
    árukat.  Ha  tehát  a  Merlin  hajlandó  egy  viszonylag  józan   árat
    garantálni, akkor a Hifi Magazin jó lelkiismerettel propagálni tudja a
    Sound  Organisation  asztalkát.  Akkor  feltehetőleg  érdemes   belőle
    egyszerre többet rendelni emiatt lehet  alacsonyabb  az  ára.  Áll  az
    alku? Csontos István azt válaszolta, rendben van, garantálja, hogy  az
    asztalkának négyszámjegyű lesz az ára (ezen négy darab kilencest, azaz
    egy híján tízezer forintot tessék érteni), mindaddig, amíg a brit  cég
    árat nem emel, vagy amíg a forintot újra le nem értékelik mától,  azaz
    július 10-től számítva.
        Hogy a dolog ne legyen  ennyire  egyszerű,  a  Sound  Organisation
    éppen ezidőtájt hajtott végre típusváltást. A "nagy" modellt kivonta a
    forgalomból, az olcsóbbikat viszont jelen fejtegetésünk tárgyát -  két
    változatban gyártja. Az áruk  ugyanaz,  de  az  egyik  jobb,  a  másik
    viszont praktikusabb.
        Az első változatnak már nincsenek  a  tetején  lyukak,  nem  lehet
    belőle hifi-tornyot építeni. Egyetlen tartólapot adnak hozzá,  mert  a
    Sound Organisation  cég  maga  is  elismeri,  hogy  ha  az  asztalkára
    egyszerre két készüléket tesznek (tehát az alsó és a felső keretét  is
    kihasználják),  akkor  a  hangminősége  bizony  romlik.  Az   asztalka
    fényes-feketére van dukkózva. A  Hifi  Magazin  ajánlása  egyértelműen
    erre a változatra vonakozik!
        A másiknak, a  praktikusabb  kivitelű  (és  matt  szürkés-feketére
    dukkózott) SoundOrgnak  az  alsó  keretén  is  vannak  vaskarmok,  egy
    második pozdorjalappal. A tetején  pedig  megmaradtak  a  lyukak,  így
    további emeleteket is lehet építeni rá. A hangja lényegesen  gyöngébb.
    Ha  a  jobbik   asztalka   alsó   keretére   ráfektetek   egy   könnyű
    pozdorjalapot,  és  arra  teszem  az   erősítőt,   felülre   pedig   a
    lemezjátszót, akkor a zene még mindig szebben fog szólni, mint  ha  az
    egyik készüléket áttenném a gyöngébb asztalkára!!! Vagyis,  ha  valaki
    mindenáron két készülékhez  vesz  egyetlen  asztalkát,  még  akkor  is
    jobban jár a szimpla kivitelű típussal csak akkor persze  gondoskodnia
    kell egy másik tartólapról.
        A   lemezjátszó-asztalkák   és    hangdoboz-lábazatok    állítólag
    rendszerfüggőek, ezért ki kellett  próbálnunk  a  SoundOrgot  többféle
    lemezjátszó,  CD-játszó  és  erősítő  alatt.  Azt  tapasztaltuk,  hogy
    bármiféle   készülékkel   párosítva   megtartja   a   maga    kellemes
    hangkarakterét. Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy a SoundOrg volna a
    világ  teteje  (vagy  talapzata).  Bizonyára  vannak   nála   sokkalta
    rangosabb gyártmányok, amelyeket mi nem  is  ismerünk.  Az  értékesebb
    lemezjátszókhoz  az  audiofil  kereskedők   egyébként   is   ajánlanak
    valamiféle speciál-asztalt, és nyilván célszerű figyelembe venni az  ő
    véleményüket.  De  állítjuk,  hogy  a  SoundOrg  még   az   ezoterikus
    gyártmányok alatt is "megállja a helyét". A  hifi-készülékek  túlnyomó
    többségéhez pedig (s különösen a CD-játszókhoz!) úgyszólván ideális.
        Idetartozik két rokontéma. Először is, a konzolok ügye.  Olvasóink
    többször rákérdeztek, mi a véleményünk a falra  szerelhető  konzolról:
    van-e annyira jó (vagy talán jobb  is?),  mint  az  asztalka?  Erre  a
    kérdésre ma már választ  merünk  adni.  Ahol  szembesíteni  tudtuk  az
    asztalkát ugyanannak a  gyárnak  a  konzoljával,  ott  kivétel  nélkül
    mindig az asztalka szólt szebben. A konzol: megalkuvás.
        A másik: a hangdobozok lábtüskéi. Se szeri,  se  száma  azoknak  a
    fémtüskéknek, amelyeket kipróbáltam a JMlab Olymp alatt. Aztán egyszer
    csináltattam vascsőből egy keretet, 4-4 felfelé, illetve  lefelé  álló
    tüskével. És  ez  a  kvázi-állvány  sokkal  jobban  bevált  a  szimpla
    tüskéknél! Stabilabb rendszert képez amazoknál? Mindenesetre szélesebb
    a szubjektív frekvenciaátvitele és nagyobb a dinamikája. Ha másnak  is
    van már tapasztalata ilyesfajta idomokkal, kérem, ossza meg velem,


    Párviadal II.

        Az asztalkáimmal tehát elvesztettem a meccset a profikkal szemben.
    A másik mérkőzésen  viszont,  amelyet  a  kábelgyártókkal  vívok,  úgy
    érzem,  előnyre  tettem  szert.   Azoknak,   akik   hozzám   hasonlóan
    méltányolják  az  egyeres  kábelek  hangkarakterét,  ma  megint  tudok
    mondani valami újat.
        Felidézem eddigi kísérleteim  konzekvenciáit:  1.  Az  ezüst  jobb
    anyag, mint a réz. 2. A hangszóróvezetéknek és a hálózati kábelnek nem
    kell vastagabbnak  lennie  0,8mm-nél.  3.  Az  egyeres  drót  szörnyen
    érzékeny az irányhatásra, ezért a drótnak a  "+"  szálon  előre,  azaz
    húzásirányban,  a  "-"   szálon   visszafelé   kell   futnia.   4.   A
    szigetelőanyag optimális színe minden valószínűség szerint  a  fekete.
    Ehhez a négy követelményhez fűzök most további két-hármat.
        Szigetelőanyagnak eddig  közönséges  pvc-csövet  használtam,  abba
    húztam bele a drótot. Hangszóróvezetéknek, valamint hálózati  kábelnek
    már régóta ilyet használok, jobban szeretem a vastag "speckábeleknél".
    Ugyanilyet (de csak  0,2mm  átmérőjűt)  próbálgattam  interconnectnek,
    azaz készülékek közötti összekötőkábelnek is,  de  erre  a  célra  nem
    igazán vált be, jócskán elmaradt a drága, márkás típusok mögött. Ezért
    interconnect-nek egészen a legutóbbi időkig  jómagam  is  egy  sodrott
    típust  használtam.  Az  Audio  Note   angol   képviselőjétől   kaptam
    ajándékba. Sose mertem  hivatkozni  rá  ezeken  a  hasábokon,  ugyanis
    körülbelül 20 ezer forintba kerül - féltem, hogy a Nyájas  Olvasó,  ha
    ezt meghallja, rögtön nem lesz annyira nyájas.  Tény,  hogy  az  Audio
    Note-nak  ezt  az  ezüstkábelét  összehasonlítottam  sok  más,   drága
    készítménnyel, és nekem mindegyiknél  jobban  tetszett:  nyugodtabb  a
    hangja, kevésbé tolakszik. Érdekessége, hogy a szigetelése  poliuretán
    -  nem  gondoltam  volna,  hogy  ezt  a  polimert  kábelgyártáshoz  is
    használják.
        Mindenesetre bogarat ültetett a  fülembe.  A  szigeteléshez  ugyan
    nagyüzemi technológia szükségeltetik, de valahogy sikerült beférkőznöm
    a  Kábelgyárba,  és  addig  kunyeráltam,  amíg  a  maradék  drótjaimat
    poliuretánnal  nem  szigetelték.  A   drótra   felhordott   poliuretán
    gumiszerű, enyhén ragacsos anyag, olyasfajta, mint a medvecukor.
        Otthon előbb a hangszóróvezetéket cseréltem le, és két perc  alatt
    tisztában voltam vele, hogy nyert ügyem van. A poliuretánnal  borított
    drót sokkal emberibben szólt, hozzá képest a pvc-vel szigetelt vezeték
    élettelen és unalmas. A hálózati vezetéket is lecseréltem.  (Habár  az
    veszélyes üzem. Ne feledjük: a hálózati  kábelt  kettős  szigetelésnek
    kell védenie! Balesetekért a Szerkesztő nem vállalja a felelősséget!)
        Mégis, a legjobb eredményt az  interconnect-tel  értem  el.  Végre
    sikerült lecserélnem a drága "speckábelt" - azóta  sem  hiányzik.  Nem
    állítom, hogy az  enyém  "jobb"  volna.  De  az  én  zenei  ízlésemnek
    biztosan jobban megfelel. Saját magam előtt pedig úgy interpretálom  a
    dolgot, hogy ezt a párviadalt megnyertem -  vagy  legalábbis  sikerült
    versenyben maradnom, és már az is nagy szó.
        Ennyire jó szigetelőanyag a poliuretán - vagy ennyire rossz a pvc?
    Csináltam még egy kísérletet  (szintén  kábelgyári  segédlettel).  Azt
    akartam megtudni, mennyire  kell  vastagnak  lennie  a  szigetelésnek.
    Megmaradva a poliuretánnál, háromféle kábelt készíttettem. A  fémrésze
    mindháromnak ugyanaz volt: 0,8mm átmérőjű rézdrót,  csak  szigetelésük
    vastagságában tértek el egymástól. Az egyiknek egészen vékony  volt  a
    "héja", a következőt körkörösen másfél, a harmadikat 3 vastag  műanyag
    fedte. Mielőtt kipróbáltam volna őket,  mérnökökkel  is  konzultáltam.
    Egységesen  az   volt   a   véleményük,   hogy   a   háromféle   kábel
    hangfrekvenciás tulajdonságai gyakorlatilag azonosak, ne számítsak rá,
    hogy a hangminőségük lényegesen - vagy egyáltalán - eltérhetne.
        Lássuk hát a medvét  (avagy,  a  poliuretán  állagára  célozva,  a
    medvecukrot). Mint a 4. Dimenzió utazói nyilván már  sejtik:  a  három
    kábel hangja igenis eltérő  volt,  éspedig  olymértékben,  hogy  ha  a
    különbséget  zongorázni  tudnám,   abbahagynám   az   újságírást,   és
    okvetlenül zenei pályára adnám a fejem. A legjobban  a  legvékonyabbik
    szólt. A középsőnek már fejbe voltak verve a magasai,  a  legvastagabb
    pedig csaknem  annyira  öblösen  és  tisztátalanul  döngött,  mint  az
    (ugyanennyire vastag szigetelésű) sodrott kábelek. Íme: azt a bizonyos
    felrakódást a  felső  basszusban  és  a  magastartomány  elködösítését
    szimpla egyeres vezetékkel is produkálni lehet, feltéve, hogy elég sok
    műanyagot hordunk fel a drótra. (Lehet, hogy  szigetelőanyagból  nincs
    is "jó", csak "rossz" és "kevésbé rossz"?)
        Hogy aztán mi okozza ezt a  hatást?  Pusztán  a  kapacitás-többlet
    aligha. Valószínűbb, hogy valami PWB-féle istentelenség  teszi.  Peter
    Belt  korábban   már   pedzegetett   olyasmit,   hogy   a   készülékek
    összekapcsolásával erős  zavarhatás  keletkezik,  és  ehhez  nincs  is
    feltétlenül szükség kábelekre: a hatást elő  lehet  idézni  közönséges
    spárgával is...
        Igaz is: Belt. Mióta a PWB-eszközökről kiderült,  hogy  fiziológia
    mellékhatásuk  van  (lásd  HFM  1991/1-2),   eltávolítottam   őket   a
    zeneszobából. A  CD-korongokon  azonban  minden  gyanakvásom  ellenére
    rajtahagytam  a  színeket,  a   krémet   stb.,   mert   nélkülük   túl
    csörömpölősnek  éreztem   a   CD-hangot.   (Az   ellenpróbát   sokszor
    megejtettem) De amikor az egyeres kábelezést  sikerült  következetesen
    végigvinnem az egész láncon, attól kezdve már nem éreztem szükségét  a
    Belt-féle korrekciónak.  Minthogy  a  felső  tartomány  kitisztult,  a
    manipulációk immár nem a csörgést, az érdességet viszik el -  hanem  a
    magashangokat, a levegőt. Most már egészen biztos vagyok benne, hogy a
    PWB-manipuláció azáltal csökkenti a torzításokat,  hogy  beszűkíti  az
    emberi érzékelés tartományát. Gyakran nagyon hasznosnak tűnik (máig is
    kapom a leveleket azoktól, akik úgyszólván nem tudnak élni  nélküle!),
    de egy bizonyos hangminőség fölött tényleg már csak rontani tud.
        Valamit  kihagytam  tudósításomból.   Ahhoz,   hogy   az   egyeres
    interconnect (számomra) végre maradéktalanul bevált, szerepe  van  még
    valami másnak is: az RCA dugónak. Kísérleteimhez eddig  a  közönséges,
    olcsó, bumfordi "bolti"  típust  használtam.  Éreztem,  hogy  ki  kéne
    iktatni a jel útjából  ezt  a  vaskos  fémdarabot.  Utánanéztem,  mire
    lehetne    kicserélni.    Az    audiofil    kiskereskedők    speciális
    RCA-csatlakozódugókat is árulnak, ezek némelyike nagyon  drága,  egyes
    típusoknak viszont elviselhető az ára, párszáz forint vagy alig  több.
    A Datateam egy ilyen csatlakozó-típusát én is kipróbáltam. Leszedtem a
    míves fémházát, és csupán a funkcionális részeit használtam fel, tehát
    a parányi belső dugót ("+") és  a  vékonyka  fémgyűrőt  ("-").  Ezeket
    önmagukban fillérekért elő lehetne állítani, de sajnos, csak  a  külső
    fémházzal  együtt  kaphatók.  (Így  szállítják  külföldről   -   olcsó
    tömegcikknek számít.) A  hangminőségen  mindenesetre  sokat  javított,
    csaknem annyit, mint maga a kábel. Igaz, a kábel hosszú,  a  dugó  meg
    rövid, és a józan paraszti ész azt diktálná, hogy  egy  ennyire  rövid
    útszakaszon a műsorjel veszteség  nélkül  fog  áthaladni.  De  mint  a
    hifiben annyiszor, a józan logika ismét csődöt mond. A  csatlakozódugó
    önálló hifi láncszem - érdemes törődni vele.


    Citrom és villamos

        Egy gyerekes vicc szerint a villamos  és  a  citrom  között  az  a
    különbség,  hogy  az  egyik  vízszintesen   sárga,   a   másik   pedig
    függőlegesen savanyú. Aminek az volna  a  filozófiai  magva,  hogy  ha
    nagyon  akarjuk,  kapcsolatot  találhatunk  olyan  dolgok  között  is,
    amelyeknek az égvilágon  semmi  közük  egymáshoz.  Nekem  is  sikerült
    összehoznom két egymástól merően idegen dolgot. Vagy nem is kettőt, de
    hármat? Magam sem tudom.
        Úgy kezdődött, hogy az új kábelemet  hazavittem,  és  első  dolgom
    volt  megkeresni  az  irányát.  Hamar  meg  is  találtam.  Elégedetten
    bólintottam: "igen, ebben már meglehetős praxisom van".
        Csakhogy másnap, amikor megint bekapcsoltam a zenét, úgy  éreztem,
    valami sehogysem stimmel a levegőben. Mégis elkötöttem volna a kábelt?
    Nézzük csak. Forgattam ide, forgattam oda,  és  be  kellett  ismernem,
    hogy előző nap bizony rosszul határoztam meg a  kábelirányt.  A  hibát
    sürgősen korrigáltam.
        Igen ám, de legközelebb megismétlődött az egész história:  a  zene
    újra zavarosabban szólt, mint ahogy emlékeim szerint  szólnia  kellett
    volna. Ismét tévedtem volna?
        Valami ármány lehet a dologban. De vajon mi? Gyanúm a CD-lemezekre
    terelődött. Sorra vettem  őket,  és  azt  a  szörnyűséges  felfedezést
    tettem, hogy az egyik CD ezt a  kábelirányt  szereti,  a  másik  pedig
    amazt.  A  kétféle  lemez  aránya  körülbelül  50-50%.  Már   csak   a
    demólemezeimben bíztam: hátha legalább a profik következetesek lesznek
    és ugyanazt az irányt favorizálják.
        Elővettem két  legmegbízhatóbb  lemezemet,  egy  Opus3-at  és  egy
    Preference Recordings-ot. Még azok is eltérően viselkedtek! Eszerint a
    CD alkalmatlan rá, hogy megállapítsuk vele a kábel irányát!
        Csak nem az abszolút fázissal függ össze  ez  a  jelenség?!  Sokan
    mondogatják, hogy a CD-lemezek nagy részének hibás a fázisa. Az LP-ról
    biztosan tudom, hogy nincs vele baj, mi egyszer  10  LP-t  teszteltünk
    (HFM 1986/3), és valamennyinek ugyanabba az irányba  esett  a  fázisa.
    Nosza,  előszedtem  5  darabot  abból  a  bizonyos  tízből,   és   azt
    tapasztaltam, hogy mindegyik ugyanazt az irányt favorizálja! A kábelek
    irányát tehát kizárólag a fekete hanglemezzel lehet meghatározni.  Más
    kérdés, hogy a  CD-ken  ezzel  még  nem  segítettünk,  hiszen  azoknak
    körülbelül a Fele továbbra is rosszul fogja  érezni  magát,  bármelyik
    kábelirányt válasszuk is.
        Mégis igaz volna a baljós hír, hogy baj van a CD-korongok abszolút
    fázisával?
        Dehát hogyan kapcsolódik a citrom a villamoshoz, a  kábelirány  az
    abszolút fázishoz? Maradjunk meg a klasszikus elektroakusztika mesgyéi
    között. A kábel irányhatásának jelenségét azzal  magyarázzák,  hogy  a
    húzás következtében aszimmetrikussá válik a kábel kristályszerkezete -
    ez tehát "hardver"-probléma. Az  abszolút  fázis  viszont  a  műsorjel
    sajátossága,  vagyis  tipikus   "szoftver"-paraméter.   A   kábelirány
    vízszintesen sárga, az abszolút fázis pedig függőlegesen savanyú.
        Biztos, hogy az  abszolút  fázis  csinálja  velünk  ezt  a  mókát?
    Mindenesetre  ideje   volna   ellenőrizni   az   abszolút   fázist   a
    CD-korongokon is. Hiszen azoknak a  műsora  több  fekete  dobozon  jön
    keresztül, mint a hagyományos hanglemezműsor.
        Éppen  ekkor  szereztünk  új  CD-játszót:  egy   Micromega   Duo-t
    (tesztjét lásd  HFM  1991/2).  Nem  "etalonnak",  nem  "referenciának"
    szánjuk,  hanem  munkaeszköznek,  különös   tekintettel   arra,   hogy
    kétdobozos  készülék:  ezentúl  tesztelni  tudjuk  majd  a  CD-játszók
    fődarabjait is: a futóműveket  (külön)  és  az  átalakítókat  (külön).
    Azért hozom szóba éppen itt, mert a Duo-nak egy  extra  szolgáltatása:
    fáziskapcsolója is van. Soha jobbkor nem jöhetett volna! Most  próbára
    tehetjük a CD-korongokat!
        A fázistesztre alaposan felkészültem. Összeírtam 6-6 kompaktlemezt
    a "balosak" és a "jobbosak" közül. Ha előző feltételezésem  helytálló,
    tehát a kábelirány és az abszolút fázis tényleg összefügg, akkor  arra
    kell számítanunk, hogy a két csoport  valamelyikének  (tehát  éppen  6
    lemeznek) hibás a fázisa.
        Izgatottan raktam fel a korongokat - és ahogy haladtam a munkában,
    úgy lohadt le  a  lelkesedésem.  Kábelirány  ide,  kábelirány  oda:  a
    CD-knek egytől-egyig jó volt az abszolút  fázisuk,  éppúgy,  ahogy  az
    LP-k között sem találtunk fázishibásat.
        De hadd fogalmazzak pontosan. Nem biztos, hogy a fázisuk volt  jó!
    Csak  azt  állíthatom,  hogy  ugyanabban  a  kapcsolóállásban  szóltak
    tisztábban, megnyugtatóbban. Márpedig a kettő nem  ugyanaz!  Hiszen  a
    fázisfordítást (mint legutóbb szóba is hoztam) valószínűleg nem  lehet
    elvégezni szimpla kapcsolóval,  csak  egy  pótlólagos  áramkörrel.  Az
    egyik kapcsolóállásban tehát a műsorjelnek eggyel több áramkörön  kell
    keresztülmennie, s ezt nagy valószínűséggel megsínyli a  hangminősége.
    Ami különbséget a két kapcsolóállás között hallani  véltem,  az  lehet
    ugyan fázisdifferencia - de azt sem szabad kizárni,  hogy  csupán  egy
    extra áramkör torzítása.
        Ebből én azt a  következtetést  vonom  le,  hogy  a  fáziskapcsoló
    mégsem  lehet  valami  elengedhetetlenül  fontos  szolgáltatás.  Ennyi
    haszna tehát mindenképpen volt a kísérletnek.
        De a helyzet most még zavarosabb,  mint  annakelőtte  volt.  Ha  a
    kábelirány és az abszolút fázis összefüggene egymással,  az  is  éppen
    elég  misztikus  fejlemény  volna,  hiszen,   hogy   visszautaljak   a
    bevezetőben mesélt viccecskére: a kábel vízszintesen hardver, a  fázis
    meg függőlegesen szoftver. Ha viszont ez a két dolog mégsem függ össze
    - akkor ugyan mi az öreg ördög lehet az, ami benne  van  a  CD-lemezek
    műsorában (de hiányzik az LP-műsorból!),  s  amely  reagálni  képes  a
    kábelek irányára?!

                                      *

    

    Egy  próbálkozás  a  sok  közül:  "önjáró"  asztalka, saját tüskékkel.
    Alapanyaga  1  mm  falvastagságú,  16 mm átmérőjű vascső, a hegesztése
    egészen  közönséges.  (De  tudni  kell,  hogy  a  fémiparban általában
    jobbnak  tartják az úgynevezett védőgázas technológiát. És a különféle
    hegesztőanyagokkal is jócskán el lehet "hifizni".)


    

    A   Sound  Organisation  asztalka.  Kb.  19*19  mm-es  zártszelvényből
    készült. Anyagminőségét, hegesztési technológiáját nem ismerjük. Súlya
    megközelítőleg  4  kiló.  Mérete  (a tüskék nélkül) 494x396x360 mm, az
    alsó  keret  földtől  mért  távolsága  88  mm. A pozdorjalap rendkívül
    könnyű,  még  műanyaggal  lamináltan  is  könnyebb,  mint  az általunk
    hozzáférhető   pozdorjafajták.   Mérete  451x354x10  mm,  tehát  lazán
    befekszik a felső keretbe, ahol is a keret aljára hegesztett vaskarmok
    tartják.