Hangszerviz



Címünk: Hifi Magazin, Budapest 76. Pf.: 38. 1406 Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon! Felhívjuk figyelmüket: levelükből alkalomadtán szabadon, bár lényegi változtatás nélkül idézünk - hacsak a feladó nem kéri, hogy kezeljük levelét bizalmasan. Változatlanul közérdekűnek tekintjük, s ezért térítés nélkül közreadjuk adásvételi és cserejavaslataikat, üzletszerű foglalkozást azonban nem hirdethetünk a Böngészőben. Kérjük, írjanak írógéppel, és fogalmazzanak tömören, mert helyhiány esetén az apróhirdetéseket meg kell rövidítenünk. Valaha azt írtuk e rovat élére: "minden levélre válaszolunk ha nem is postafordultával". Fájdalom, ezután nem tehetjük. Csak azokra a levelekre tudunk válaszolni - amelyekre van mit válaszolnunk. Elnézést kérünk azoktól, akiket illet, de nincs energiánk levélben mentegetődzni amiatt, hogy "kapcsolási rajzot, legnagyobb sajnálatunkra, nem küldhetünk". Azt is fölöslegesnek tartjuk újra és újra elmagyarázni, hogy "személyre szóló vásárlási tanácsot elvből nem adunk senkinek". Kérjük az Olvasót, engedje el nekünk azt a fajta udvariaskodó kétsoros választ is, miszerint "köszönjük levelét, figyelemreméltó észrevételeit". S végül azt sem vállalhatjuk többé, hogy mindenkinek visszajelezzük: apróhirdetés t megkaptuk, közölni fogjuk. Aki biztosra akar menni, küldje levelét ajánlva. Ennyit igazán megspendírozhat, ha már a hirdetés ingyenes. Mi viszont hadd takarítsuk meg a postaköltséget. De nem is csak az aggasztóan magas postaköltségről van szó. Sokkal inkább az idő az, amivel takarékoskodnunk kell. A Szerkesztő ma már - egyébfunkcióin kívül- maga végzi a számítógépes nyomdai előkészítő munkát is, ami ilyen színvonalú lapnál legalábbis szokatlan. (Tessék ezt panaszkodásnak venni, vagy dicsekvésnek - egyremegy.) Mindenesetre választanunk kellett: vagy levelezünk, vagy lapot csinálunk. A kettő közül mi az utóbbit tartjuk fontosabbnak, és biztosak vagyunk benne, hogy az Olvasó is ugyanígy vélekedik. Nyomatékkal hangsúlyozzuk: örömmel és kíváncsisággal fogadunk minden levelet (hiszen ezt a rovatot is közösen szerkesztjük az Olvasóval!), s természetesen továbbra is mindig válaszolunk - ha érdemben tudunk válaszolni rá. Párbeszéd Kállai Gábor Szolnok, Rezeda u. 18, 5000 Időnként olyan leveleket is kapunk, amelyekben szinte minden fontosabb téma szóba kerül, s amelyekre ezért igen nehéz egy szuszra felelni. A Szerkesztő alább megpróbál témakörönként, olykor bekezdésenként válaszolni, s kéri, hogy ezt az Olvasó ne tekintse okvetetlenkedésnek, tekintse inkább egyfajta párbeszéd kísérletének. Régóta szerettem volna levelet írni a lapnak, de eddig csak hirdetést adtam fel, s a véleményemet, kérdéseimet megtartottam magamnak. Néhány számot kivéve az összes HFM-et volt szerencsém elolvasni. A magyar zenehallgatási kultúra javítására tett erőfeszítésük minden dicséretet megérdemel, s hasonlóképpen lehet írni a lap stílusáról, és a folyton javuló külalakról is. Azt csak remélni merem, hogy a magyar hifi-piac kiszélesedése, valódi audiofile piaccá változása magával hozza a lap további gazdagodását mind a tartalom, mind a forma tekintetében. Jómagam 27 éves jogi végzettségű értelmiségi vagyok, csekély műszaki érdeklődéssel. Elsősorban könnyűzenét hallgatok, de amióta javul a berendezésem, előtérbe került nálam a dzsessz, és van néhány komolyzenei kedvencem is. Korábban, néhány lapszámmal ezelőtt azért is akartam írógépet ragadni, mert reagálni akartam "Hangzáseszmények" valamint "Igényesség és atomkorszak" címmel folytatott levélváltásaikra. Gondolható, hogy az ún. könnyűzene mellett kívántam volna szólni, elsősorban a Magazin szerkesztői által enyhe gúnnyal kezelt "igényes" vagy progresszív zene védelmében. Azt hiszem, nem teljesen elfogadható érvelés a zene igényességét az ízlésre bízni, mert véleményem szerint a hangszeres tudás, a kompozíciós készség stb. igenis adnak olyan megbízható zsinórmértéket a zenehallgató embernek, amely alapján lehet igényesnek nevezni bizonyos zenéket, és lehet kevésbé igényesnek vagy igénytelennek nevezni másokat. (És a zenehallgató ember tényleg meg tudja ítélni a hangszeres tudást, a kompozíciós készséget. Ehhez ugyanis szakmai ismeretek volnának szükségesek. Érdemes elgondolkodni rajta, hogy a szimfonikus zenekarokba főiskolai diplomával lehet bejutni; az Operában is diplomás művészek énekelnek. A dzsessz-zenészek a természet gyermekei, de azért közülük is sokan elvégzik legalább a konzervatóriumot (vagyis a zenei középiskolát. De ugyanúgy kérne oklevelet egy popzenekartól - pláne egy popénekestől?. Persze, persze: nevetséges is volna, ha a tanulmányai alapján ítélnénk meg őt. De így visszakanyarodtunk oda, ahonnan elindultunk: amit a popzenészek produkálnak, az lehet nagyon értékes, de nem feltétlenül a szakmai, vagyis zenei tartalma miatt. Egyébiránt ld: "Eseteim a popzenével". DL) E témában fontosnak tartom még megjegyezni azt, amit eddig nem olvastam az ilyen tárgyú "összecsapásokban", vagyis hogy az "igényes" könnyűzenének nagyon fontos alkotóeleme a nem-zenei, hanem verbális üzenet, a szöveg. Nem emeli ugyan a zenei minőséget, de ad a zenének egy olyan pluszt, ami mindenképpen (legalábbis véleményem szerint) szintén döntő egyes zenék megítélésében. Ilyen módon vizsgálva és értékelve a könnyűzenét, egyes darabok az esztétika klasszikus szabályrendszerébe is beilleszthetővé válnak. (Erre megintcsak azt lehetne válaszolni, hogy az irodalom szintén egyfajta szakma, az irodalmi szöveg minőségét többé-kevésbé tényleg el lehet bírálni szakmai érvek alapján. Mint valamikori magyar szakos bölcsész, jó lelkiismerettel állíthatom, hogy fehér holló az olyan slágerszöveg, amelyet irodalmi mércével lehetne mérni. S még ha a szöveg történetesen üzenetet hordozna is: ugyan kinek szól ez az üzenet Magyarországon!? Hiszen a magyar közönség tudvalévőleg nem ért angolszászul. És még ha kapiskál is valamicskét, akkor se nagyon fogja megérteni a kiszámíthatatlan angol vagy amerikai dialektusban fogalmazott slágerszöveget, pláne azokat a kifejezéseket, amelyek nincsenek benne a szótárban. Csak a példa kedvéért: a Queen együttes nevéről mindenki azt hiszi, Királynőt jelent, holott ez a kifejezés a hétköznapi szóhasználatban azt jelenti, hogy: Buzi. Aki nem hiszi, kérdezze meg Freddy Mercuryt. DL) Nem akarom szaporítani a szót. Összegezve véleményemet: úgy érzem, a Magazinban eddig csekély szerepet kapott könnyűzenében meg lehet találni azokat az értékmérőket, amelyekkel határvonalat lehet húzni - ha nem is túl mereven - a minőség és az értéktelen tucattermék között. Valahogy úgy hiszem, az ún. komolyzenében is voltak zeneszerzők, előadók, akik nevét elfelejtette az utókor, míg másokét megőrzi évszázadokon keresztül is. (...) Véleményem szerint Bill Haleytől a Sex Pistolsig és azon túl is meg lehet találni azokat a stílus- és kormeghatározó újításokat, ötleteket, zenészeket, személyiségeket, akik nem csak a szorosan vett zenében, hanem az egész műfaj érdekében sokat tettek és tesznek ma is, és ez mindenképpen előreviszi ezt a művészetet, ami az Önök véleménye szerint nem is zeneművészet. (Dehogynem! A könnyűzene nyilván zene is, művészet is. Mi csupán zeneségének mértékét firtattuk. A kétféle műfaj egyébként abban is eltér, hogy a komolyzene értékrendiét elsősorban a zeneművészek és zenetudósok határozzák meg, a könnyűzenéét pedig a nagyközönség. DL) Lám, kissé túl hosszan időztem ennél a témánál, de remélem, van még tűrelmük a folytatáshoz is. Az elmúlt hónapokban szántam rá magam láncom néhány tagjának kicserélésére. (Addig: NAD/MC10S/Arcam Delta 60/Visonik szólt.) Nekiláttam a kereskedőket interjúvolni, hogy új lemezjátszót és ha minden jól megy, hangdobozt is vásároljak. Végigböngésztem az árlistákat, korábbi magazinokat, a prospektusokat, külföldi magazinokat, és itt-ott meg is hallgattam berendezéseket. Böngészés közben azt a - nem túl eredeti - felfedezést tettem, hogy az úgynevezett hifi vagy audiofile kiskereskedők által forgalmazott termékekből csak az 1991/2. számban volt először Bemutatjuk! (...) Ismerem a Magazin érveit, amelyeket felhoz a kereskedők iszonyú sok árujának tesztelése ellen, de ezt azt hiszem, lassacskán fel kell adniuk. Erre a legutóbbi szám pickup-tesztje is utalt. (Jelen kötetünkben nem kevesebb, mint 16 márkás hangsugárzó-típust tesztelünk. palamennyiből legalább 100 pár van határon belül. Eszerint mégis csak össze lehet egyeztetni a HFM elveit a gyakorlattal. DL) Nem tudom biztosan, de azt hiszem, a nyugati szaklapok nem a kereskedőtől kapják az árut tesztelésre, hanem a gyártótól. Magyarul: a ledorongoló kritika teremt ugyan feszültséget, de ezt ellensúlyozza egyrészt a többi lap esetlegesen kedvezőbb) véleménye, másrészt esetleg a lap által tett javaslat, modifikáció a gyártót a termék fejlesztésére is ösztönözheti. Nálunk más a helyzet: a kereskedőtől kölcsönzött termék esetleg negatív tesztje feszültséget teremthet a lap és a kereskedő között. (...). Másrészt a lap mint egyedüli "piac- és keresletformáló" médium igen komoly szerepet tölt be, s ezt a kereskedők is érzékelik. E téren a lapnak kb. olyan monopóliuma van, mint mondjuk a RAMOVILL-nak volt a 80-as években a hifi-kereskedelemben. Ez egy kicsit célzás is akar lenni, de nem túl szigoríj éllel. (A nyugati magazinok is attól kérik el a tesztpéldányt, akitől tudják: hol a gyártól, hol az importőrtől, hol a kiskereskedőtől. És a rossz kritikáért ott is mindenki megneheztel: a gyár is, a kereskedő is. De többnyire mégiscsak sikerül fenntartani velük a diplomáciai kapcsolatot. Így van ez külföldön, és így van idehaza is. A HFM valóban monopólium-helyzetben van, de ez, kissé fellengzősen szólva: történelmi szükségszerűség (ennyire kicsi országban egyetlen hifi-magazin is luxus), viszont a RAMOVIIL-t hadd védjük meg, ez a vállalat sosem volt monopolhelyzetben. Más nagyvállalatoknak ugyanígy módjuk lett volna hifit importálni. Miért nem tették. DL) (...) A Magazin előszeretettel kritizálja - minden bizonnyal jogosan - az olcsó (?) integrált erősítők MC-bemenetét, minden alkalommal hitet téve az illesztőtranszformátorok hangja mellett. Csak egy valami nem hagy nyugodni, amikor azt írják, hogy pocsék az erősítők MC-bemenete, általában: milyen jobb minőségű erősítőket hallgattak az MC-bemenetükről? Amennyire én emlékszem, a Denon előtt nem nagyon került erre sor, de javítsanak ki, ha nem így van. Persze, most nyugodtan csóválhatják a fejüket, hiszen erősítőmnek én is az MC-bemenetét használom, de abban biztos vagyok, hogy a T-5 trafót magasan veri (ha a T-10-et már talán nem is). No szóval persze védeném, illetve dicsérném a lovamat, mint az egyszeri cigány. Azt hiszem, az illesztőtranszformátorok használata eléggé, vagy még inkább irreálissá teszi ezt az amúgy is irreális hobbit (szerelmet mondok inkább, és akkor még közelebb lépek az irreálishoz). Azért is ébred kétség az emberben, mert más forrásból arról hallhat, hogy vannak, akik az MC-bemenetre esküsznek, illetve az elő-előerősítőre. (Ne cseréljük össze a szokványos és - többnyire- silány MC-bemenetet a különálló elő-előerősítővel. Mi nem a trafót favorizáljuk, csupán újra és újra megállapítjuk, hogy az illesztőegység: önálló hifi-láncszem, ugyanolyan fontos, mint a többi. Egy-egy nívós heact-amp nyilván a legjobb trafóval is félér, a szokványos MG bemenetek viszont, amelyekkel mint HFM vagy mint magánszemélyek találkozunk, aggasztóan gyöngék.) (...) Nem ártana felmérnie a lapnak, milyen széles az a réteg, amely ma Magyarországon kizárólag CD-t hallgat? Isten ments, hogy félreértsenek, nem vagyok CD-ellenes, nagyon is szeretném, hogy ez a technika minél gyorsabban elérje az analóg nyújtotta minőséget. Kételyem abból ered, nem vagyok teljesen meggyőzve arról, hogy Magyarországon temetni kellene az analóg technikát. Mert a lap temeti! (Tudom, ezt teszik a külföldi laptársak is, de véleményem szerint arányaiban még mindig több analóg műsorforrást és kiegészítőt mutatnak be, mint a Magazin.) Célzok itt arra, hogy - leszámítva a legutóbbi számot - nem volt a Magazin 90-91. évi számaiban az Ortofon pickupok kivételével analóg műsorforrás bemutatva! (A Technics lemezjátszókat, azt hiszem, figyelmen kívül lehet hagyni) Pedig a jelenleg kapható analóg lemezjátszók az átlagosan 30-50 ezer forintos árukkal igen-igen versenytársai lehetnek még a hasonló ársávban fekvő CD-játszóknak! (...) (Ha tényleg van igény analóg lemezjátszók iránt, akkor a forgalmuk nyilván meg fogja haladni azt a bizonyos 100-as határt, tehát tesztelni tudjuk őket a Magazinban. Rajtunk nem fog múlni. DL) Amit még hiányolok a lapból, az a fontos kiegészítők újólagos bemutatása: gondolok itt az állványokra, lábakra, asztalkákra és ezek hatásmechanizmusának vizsgálatára. A konzolt nem is említem, megtették mások. És amit szintén fontosnak tartok, az a kábelek kérdésköre. (...) (Az állványok és kábelek hatásmechanizmusát változatlanul homály fedi; aki azt állítja, hogy ismeri a titkot, az valószínűleg csal, vagy festi magát. Kézzelfogható paraméterek híján csak empirikus keresgélésre, sarlatánkotlásra futja. Legújabb hozzájárulásunkat a Fekete Tudományhoz lásd néhány oldallal odébb.) Legvégül még egy hiány(érzet). A régebbi Magazinok nagylélegzetű, talán nem hangzik fellengzősen: elméleti igénnyel megírt cikkeit is szeretném újra olvasni (A bűvészinas, A fekete macska farka stb.). Tudom, ezek részben benne vannak a Negyedik Dimenzióban, de annál átfogóbbaknak tartom, részben ma is érvényesnek, a régebbi cikkeket (a legutóbbi Negyedik egyébként jobban tetszett, mint a korábbiak). Szerintem ezek voltak a Magazin legjobb írásai. Dugóállás Bánlaki Ákos Mosonmagyaróvár, Úttörő u. 19, 9200 Egy német lapban nemrég megjelent egy cikk arról, hogyan lehet egzakt módon, műszerrel kimérni, hogy a villásdugó melyik állásban van "jól" bedugva a konnektorba. A módszer roppant egyszerű. A készülék dugóját bedugjuk egy elosztóba (melyet előzőleg természetesen összejelöltünk a fali dugalj és az elosztó dugójával, a későbbi keveredések elkerülése végett). Az elosztó másik, üres aljzatának földelése és a készülék kimeneti csatlakozójának (RCA) árnyékolása (földje) között feszültséget mérünk (kb. 20V-os méréshatárral), úgy, hogy a két mérőcsúcs közé 100 kohmos ellenállást csatlakoztatunk. Ha a készülék villásdugóját ezután megfordítva is bedugjuk, nem ugyanazt a feszültség-értéket fogjuk mérni. Az a dugóállás a "jó", amelyikben kisebb feszültséget mértünk. Ezekután az elosztó már nem kell, és az összejelölt konnektorba visszadughatjuk a készüléket (melynek így nem szükséges földeltnek lennie). Kipróbáltam készülékenként, és az egész rendszert összelőve is. (Berendezésem, amellyel próbálkoztam: Philips CD834, Ortofon MC10 egy Pioneer PL6 lemezjátszóban, Technics elő-előerősítő hálózati táppal, NAD RIAA-korrektor hálózati táppal, házi készítésű végfok, KEF motorokból készített doboz.) Hallani a különbséget, de őszintén szólva, nem tudom eldönteni, melyik a jobb. Ezért kérném, ha van idejük nem kell hozzá sok - próbálják ki. Előre is köszönöm válaszukat. A jobb megértés miatt a másik oldalra inkább lerajzolom, hátha hülyén magyaráztam. Számunkra a magyarázat világos volt, de azért mi is lerajzoljuk, miről van szó. Módszeresen kipróbálni még nem volt időnk - csináljuk tehát együtt, jó. A következő számban visszatérünk rá, addig is kíváncsian várjuk, ki mire jutott a dugóforgatással. Előd és utód Jámbor László Debrecen, Erzsébet u. 24, 4025 A HFM 92/1-es számában örömmel pillantottam meg a Pro-Ject 1 tesztjét; tavaly kis híján megvettem egy ilyen készüléket, aztán inkább egy Lenco 500-ast vásároltam. A cikk olvasása után kíváncsiságom csodálkozássá változott, miután a két lemezjátszó teljesen azonos konstrukciójáról szót sem ejtettek, ugyanakkor a néhány hasonló alkatrészt tartalmazó NAD 5120-ast mint a Pro-Ject elődjét említik. Miért? A DATATEAM számára persze előnyös a 3000 forintos L500-as létének "elhallgatása" bár, ha a Lenco-t már nem gyártják, akkor ez a téma nyilván aktualitását vesztette. Szeretnék beszámolni a "csempedarabkás módszerrel" folytatott próbálkozásomról. Semmi előnyöm sem származott belőle. A lokalizációtól függően több-kevesebb veszteséget idéztek elő a hangminőségben. Végül még egy kérdés. Én a különböző kábelek között szignifikáns különbséget még soha nem hallottam. Majdnem azt kell mondanom, hogy az égvilágon semmi eltérést nem tudtam kimutatni, még a vastag, sodrott, és az 1,5mm-es egyeres hangszórókábel között sem. Mi lehet ennek az oka? Ha valaki nem észleli a kábelek "sajáthangját", azt több oknak is tulajdoníthatja. Mindenekelőtt: teljesen jogosan teszi fel, hogy azért nem hallja a hatást, mert ilyen hatás nem is létezik. Habár meggondolandó, hogy a kábel-differenciákra az emberek 75-80 százaléka azonnal felfigyel - tehát azért mégiscsak lehet valami ebben a dologban. Tegyük fel, ezért, hogy a hatás igenis létezik, s Olvasónk valóban kevéssé fogékony rá. Kérdés: mi az, amire kevéssé fogékony? Bizonyos "klasszikus", elektroakusztikai paraméterek. Avagy inkább "misztikus" ismeretlen effektusok, PWB-féle "zavarhatás"? Ha az utóbbiról van szó: tekintse magát szerencsésnek. A magunk részéről valószínűbbnek tartjuk - éspedig függetlenül attól, hogy mivel kell magyarázni a kábelek "sajáthangját" -, hogy Olvasónk is ugyanolyan fogékony rá, mint bárki más. Csak még nincs gyakorlata benne, hogy ilyesfajta különbségekre figyeljen. Túlságosan az ismert paraméterekre összpontosít (magas- és mélyátvitel, sztereó kép stb.) - holott tulajdonképpen hangkép egésze változik meg - vagy talán a közérzetünk? az, ami megváltozik?. Azt ajánljuk, próbáljon ilyesmire is koncentrálni. A Pro-Ject 1 anatómiai felépítésében természetesen fel lehet ismerni az L500-as (és más korábbi csehszlovák modellek) szervrendszereit. Mégsem tartottuk fontosnak, hogy utaljunk rájuk a tesztben, mert 1. tudomásunk szerint ma már ezek, a lemezjátszók sem kaphatók (legfeljebb egy-egy elfekvő példányuk), 2. egyik típus sem szólt annyira jól, mint akár a NAD, akár a Pro-Ject. Kényszerű magnóhallgatók Tallódi Isván Bp. Magyarvár u. 8, 1163 Kérem, hogy félretéve ellenérzéseiket, következő számukban foglalkozzanak még többet kazettákkal és magnókkal. Sajnos, sokan lehetünk olyanok, akik egy tűrhető analóg vagy digitális lemezjátszó birtokában vagyunk, de nagyobb lemezgyűjteményre már nem telik, ezért kénytelenek vagyunk kazettára másolni azokat a lemezeket, amelyeket pénz híján nem tarthatunk meg. (Nálam is csak másfél tucatnyi CD sorakozik a NAD5325-ös mellett, de százegynehányat volt lehetőségem átmásolni.) Kedvünkért, a kényszerű magnóhallgatók kedvéért sort keríthetnének egy újabb kazetta-csoporttesztre. Sok a boltokban a jó minőségű, márkás kazetta is, de néhány jónevű gyártót lejáratnak a ki tudja honnan előásott sokéves elfekvő készletek importjával és terjesztésével, vagy, ami még rosszabb, hamisítványok piacra dobásával. A HFM természetesen nem vállalhatja át a KERMI feladatait, de egy nagyszabású, több márka teljes spektrumát átölelő teszt iránymutatásként jó szolgálatot tenne. Nagyon jó Lenne, ha pontos adatokat tudnának közölni a kazetták előmágnesezési igényéről. A magnetofonokkal kapcsolatban szertném, ha véleményt alkotnának egy már letűnő és egy még új zajcsökkentő rendszerről, a dbx-ről és a Dolby S-ről. Különösen azért vagyok kíváncsi az eredményre, mert a német Stereoplay (mely nem tartozik a kedvenceik közé, de annál gyakrabban idézik a gyártók, prospektusaikban) tavaly augusztusban a magnók számára egy új osztályt nyitott "Spitzenklasse I" néven, nyilván a "Spitzenklasse II" referenciájánál, a Nakamichi Dragonnál jobbnak talált gépek számára. (...) Előbb-utóbb valóban esedékes lesz már egy újabb kazettateszt a Hifi Magazinban. Utánanézünk, felmérjük a piacot, addig türelmet kérünk. A dbx-ről és a Dolby zajcsökkentőkről nagyon batározott véleményünk van (és ezért nem is foglalkozunk többé velük). A Stereoplayről szintén nagyon határozott véleményünk van. Nem győzzük csodálni a találékonyságát, ahogy újabb és újabb címkéket kreál az újabb és újabb gépek számára. Előbb minden készülék I. osztályú volt (a legrosszabb esetben: I/B. osztályú), majd forgalomba hozták a Spitzenklasse, azaz Csúcskategória minősítést (Spitzenklasse I, Spitzenklasse II, Spitzenklasse III), melynél már csak a Referenzklasse (I. II. és III) jobb. S a római számhoz még betűt is lehet biggyeszteni, például: Referenzklasse II/C (zseniális!). Egy előnye biztosan van ennek a fajta minősítésnek: csökkenteni lehet vele a feszültséget a lap és a gyártó vállalatok között. Csak éppen az olvasó sosem fogja megtudni: mi, honnan, merre és meddig.