Audio-kultúra |
(Nagyközönség.) Most már biztosan megtartják a Nagy Magyar Hifi
Kiállítást. Megvan a helyszíne, az időpontja, a programja (bővebben
írunk róla a 14. oldalon) - most már az isten se csinálja vissza. A
hifi-kereskedők komolyan vették a dolgot! Hogy valamit én is tehessek
értük, rámbízták (póriasan: rámlőcsölték, elegánsabban: megtiszteltek
vele), hogy a kiállítás díszes katalógusához, amely egyben
belépőjegyül is szolgál, megkomponáljam az előszót.
Hát, nem gondoltam volna, hogy ebbe a kis munkába ennyire
beleizzadok. Mielőtt elkezdhettem volna, már meg is akadtam; sehogyan
sem jutottam túl a megszólításon. Ha a Hifi Magazinba írnék, tudnám,
kik azok, akikhez szólok és hogyan kell szólnom hozzájuk, hiszen (úgy
érzem) ismerem őket. Ezzel szemben a Kiállítás vendégeit egyáltalán
nem ismerem. Csak találgatom, kik is fognak ellátogatni november első
hétvégéjén a Platánus Hotelbe. Senki más, csupán a HFM olvasói? Nagy
baj lenne, ha így lenne!
Ahhoz a magyar hifisták jelenleg túlságosan kevesen vannak. Az
előző évtizedben, persze, még túlságosan sokan is voltak, legalábbis
ahhoz az árukészlethez viszonyítva, amelyet a szocialista Magyarország
hajlandó volt behozatni a hifisták kedvéért. Az utóbbi két évben
lassanként kiépült a hifi-kiskereskedelem; kiépült, de még korántsem
indult virágzásnak. A kereskedő léte azon áll vagy bukik, hogy képes
lesz-e nagyobb mennyiségeket importálni; más szóval: ki tudja-e
terjeszteni hatókörét a nagyközönség egy jóval szélesebb
csoportjára? Elnézést a hasonlatért, de egy "belterjes tenyészet"
kedvéért a kereskedőnek nem érdemes nagyszabású vállalkozásba
kezdenie, nem érdemes feltennie az életét (vagy életének jópár
esztendejét) egy annyira bizonytalan ügyre, amilyen a magyar hifi. Ha
csupán abban bízhat, hogy ügyesebb, esetleg erőszakosabb
üzletpolitikával elhódít néhány kuncsaftot a konkurenseitol, erre (P.
Howard szavaival élve) "nem érdemes luxusfürdőhelyet bazírozni".
A High Fidelity, mint tudjuk, mozgalom, hobbi, mánia; meg még sok
minden egyéb, de mindezek felett üzletág is. Amely vagy prosperál, és
akkor elfogadható áron idehozza nekünk a világválasztékot - vagy pedig
elsorvad, és akkor kezdhetjük újra az idegennyelvű levelezést, a
prospektusgyűjtést, a kényszerű bécsi-frankfurti-londoni túrákat és a
rokonok-barátok-üzletfelek segítségével lebonyolítandó zűrös
tranzakciókat.
[Folytatás]