Audio-kultúra



(Nagyközönség.) Most már biztosan megtartják a Nagy Magyar Hifi Kiállítást. Megvan a helyszíne, az időpontja, a programja (bővebben írunk róla a 14. oldalon) - most már az isten se csinálja vissza. A hifi-kereskedők komolyan vették a dolgot! Hogy valamit én is tehessek értük, rámbízták (póriasan: rámlőcsölték, elegánsabban: megtiszteltek vele), hogy a kiállítás díszes katalógusához, amely egyben belépőjegyül is szolgál, megkomponáljam az előszót. Hát, nem gondoltam volna, hogy ebbe a kis munkába ennyire beleizzadok. Mielőtt elkezdhettem volna, már meg is akadtam; sehogyan sem jutottam túl a megszólításon. Ha a Hifi Magazinba írnék, tudnám, kik azok, akikhez szólok és hogyan kell szólnom hozzájuk, hiszen (úgy érzem) ismerem őket. Ezzel szemben a Kiállítás vendégeit egyáltalán nem ismerem. Csak találgatom, kik is fognak ellátogatni november első hétvégéjén a Platánus Hotelbe. Senki más, csupán a HFM olvasói? Nagy baj lenne, ha így lenne! Ahhoz a magyar hifisták jelenleg túlságosan kevesen vannak. Az előző évtizedben, persze, még túlságosan sokan is voltak, legalábbis ahhoz az árukészlethez viszonyítva, amelyet a szocialista Magyarország hajlandó volt behozatni a hifisták kedvéért. Az utóbbi két évben lassanként kiépült a hifi-kiskereskedelem; kiépült, de még korántsem indult virágzásnak. A kereskedő léte azon áll vagy bukik, hogy képes lesz-e nagyobb mennyiségeket importálni; más szóval: ki tudja-e terjeszteni hatókörét a nagyközönség egy jóval szélesebb csoportjára? Elnézést a hasonlatért, de egy "belterjes tenyészet" kedvéért a kereskedőnek nem érdemes nagyszabású vállalkozásba kezdenie, nem érdemes feltennie az életét (vagy életének jópár esztendejét) egy annyira bizonytalan ügyre, amilyen a magyar hifi. Ha csupán abban bízhat, hogy ügyesebb, esetleg erőszakosabb üzletpolitikával elhódít néhány kuncsaftot a konkurenseitol, erre (P. Howard szavaival élve) "nem érdemes luxusfürdőhelyet bazírozni". A High Fidelity, mint tudjuk, mozgalom, hobbi, mánia; meg még sok minden egyéb, de mindezek felett üzletág is. Amely vagy prosperál, és akkor elfogadható áron idehozza nekünk a világválasztékot - vagy pedig elsorvad, és akkor kezdhetjük újra az idegennyelvű levelezést, a prospektusgyűjtést, a kényszerű bécsi-frankfurti-londoni túrákat és a rokonok-barátok-üzletfelek segítségével lebonyolítandó zűrös tranzakciókat. [Folytatás]