Barázdabillegetők



     - Pickup-parádé

        Lehet, hogy ez az utolsó hangszedőteszt a Hifi Magazinban?
        A sorompók felnyíltak, a világpiac bezúdult a Kárpát-medencébe, ma
    már mindent meg lehet venni forintért. Több ezer féle készülék kínálja
    magát - és mégis: hangszedőből alig találtunk többet vagy másfél tucat
    típusnál, amelyet eddig  még  nem  teszteltünk,  s  amelyet  most  még
    érdemes  tesztelnünk.  Pedig   a   külföldi   választék   még   mindig
    tekintélyes, és a magyar  hifi-kereskedők,  ha  akarnák,  hangszedővel
    kövezhetnék ki a járdát az auditóriumuk előtt. De ma már ők sem látnak
    nagy  fantáziát  ebben  az  árucikkben.  A  CD,  mint  valami   modern
    madárijesztő,    elveszi    a    közönség     kedvét     az     analóg
    barázdabillegetéstől.
        Hangszedőre persze továbbra  is  szükség  van,  hiszen  billegetés
    közben a lejátszótűk elkopnak a barázdákon,  és  a  legtöbb  zenebarát
    ilyenkor inkább új hangszedőt vesz, ahelyett, hogy csupán a réginek  a
    tűjét cserélné ki - ez már a hifisták észjárásából következik.  Meg  a
    gyárak üzletpolitikájából is. Ők minden bizonnyal  gondoskodni  fognak
    róla, a szimpla tűcsere ne legyen kifizetődő dolog - elvégre, ők is  a
    piacról élnek.
        Végigjártuk az audiofil kereskedőket, és  mindegyiküktől  elkértük
    azokat a hangszedőket, amelyeknek  ára  nem  haladja  meg  a  20  ezer
    forintot (és amelyeket ők  is  tesztelésre  ajánlottak).  Összesen  15
    madarat  sikerült  így  becsalnunk  a  kalitba,  értelemszerűen  főleg
    MM-típusokat, illetve két magasjelű MC-t, ezeket  szintén  közvetlenül
    rá  lehet  kötni  az  erősítő  fono-bemenetére,  mint   a   közönséges
    mozgómágneses típusokat.
        A normál, azaz alacsonyjelű MC-ket nem kértük el.  Ezek  általában
    már eleve drágábbak, azonkívül elő-előerősítő  vagy  illesztőtrafó  is
    kellene hozzájuk, márpedig azzal együtt már mindenképpen túlesnének  a
    20 ezer forintos határon. Arról nem is beszélve, hogy  jelenleg  egyik
    kereskedő  sem  tart  (rendszeresen)  raktáron  olcsó,  de  jóminőségű
    illesztőegységet. Az erősítők saját MC-elektronikái  pedig  szerintünk
    túl  gyönge  minőségűek,  semhogy  ki   tudnák   szolgálni   a   nívós
    mozgótekercses  hangszedőt.  (Mégha  átmenetileg  használni  is  lehet
    őket.)
        A magasröptű High End hangszedőket most széles  ívben  elkerültük.
    Egy olyan pickup, amelynek az  árán  erősítőt  vagy  CD-játszót  lehet
    vásárolni,  maga  is  hifi-készüléknek  számít.  Az  ilyen  hangszedőt
    általában  együtt  adják  el  a  klasszis  lemezjátszóval  ahhoz   van
    kitalálva, azzal van összehangolva. Az  ilyen  hangszedőt  nehezen  is
    tudnánk elbírálni. Meghaladná képességeinket.
        Azt viszont belül érezzük képességeink határán, hogy a "normális",
    "józan" hangszedőket levizsgáztassuk, zenei karakterüket  megismerjük,
    főbb erényeiket megdícsérjük, durvább hibáikra rámutassunk. Ez nem azt
    jelenti, mint ha ki tudnák hozni belőlük a maximumot. Ahhoz  az  kéne,
    hogy minden egyes pickupot számos futóművel és  hangkarral  próbáljunk
    végig,  és  mindegyikhez  megkeressük  az  ideális  kombinációt.  Hogy
    végülis milyen tesztmódszert válasszunk - no de  arról  majd  bővebben
    értekezünk a szeánsznál. Előbb lássuk a tesztmezőnyt.
        A hangszedőket betűrendben  vonultatjuk  fel,  és  egy-egy  modell
    bemutatása  után  rögtön  a  mérés  eredményét  is   kommentáljuk.   A
    hangszedőket  Dual  701  típusú  lemezjátszóba  szerelve   mértük,   s
    mindegyiket  47  kohm/250pF  terheléssel   zártuk   le.   Mérőlemezek:
    Brüel-Kjaer QR 2008 és QR 2010, DIN 45549  és  45542,  valamint  Shure
    TTR-103. A mérések során a laboratórium hőmérséklete 22-25°  (Celsius)
    volt, a relatív légnedvesség pedig 55-65%. Az eredmény minden  további
    nélkül összevethető régebbi hangszedőtesztjeink eredményével.

                                      *

    AUDIO-TECHNICA AT 95E

    

        Angliában   Best   Buy,   szinte   versenytárs   nélkül.   A    mi
    tesztmezőnyünkben is messze  ez  a  legolcsóbb  pickup.  Egyszerű,  de
    tetszetős csomagolásban  árulják  (kartondoboz,  plexi  tok),  ha  jól
    látjuk, specifikáció nélkül - a gyári adatokat a  prospektusból  írtuk
    ki. Az  AT  95E  az  Audio-Technica  jellegzetes  kettős  mozgómágnesű
    modellje, biradiális (elliptikus) tűvel. A tűtartó rész zöld színű.  A
    kivezetések mellett nincs színkód, csak  a  "+"  jelzés  mutatja  meg,
    melyik a bal és a jobb csatorna melegpontja.
        Méréseinkhez. Mindkét  csatornán  jól  érzékelhető  kiemelés 10kHz
    fölött. Az áthallás az egyik irányban jóval gyöngébb, mint a másikban.
    A kimeneti feszültség igen alacsony a többi típuséhoz képest.  (Vagyis
    nagyon fontos, hogy az erősítő csöndes legyen, mert  különben  hallani
    fogjuk a zaját.) Letapogatási képessége jó, intermodulációs  torzítása
    még 0dB kivezérlésen is rendkívül  alacsony,  ebből  a  szempontból  a
    legjobb az egész mezőnyben. Kitűnő a 10,8kHz-es  impulzusfotó  is.  Az
    1kHz-es négyszögjelen túllövés  látszik  -  ez  összhangban  áll  a  a
    magas-kiemeléssel. Frekvenciagörbéje nyomán sejteni lehet, hogy  olcsó
    pickup, de a többi tulajdonsága igen jó!

    ARCAM C77 MG

    

        Papírkarton, plexidoboz, benne szivacsba ágyazva  a  hangszedő,  1
    pár rögzítőcsavar  anyával,  valamint  imbuszkulccsal  (ugyanis  ilyen
    kiképzésű a  csavarfej,  hogy  jól  meg  lehessen  szorítani).  A  C77
    valójában a  tűtartó  jelzése,  az  Mg  a  hangszedőtest  anyagára,  a
    magnéziumra utal. A kivezetőcsapok aranyozottak, betű- és  színkód  is
    jelöli őket. A tűhegy kúpos, a tűtartó szár kettős  alumínium  cső.  A
    kezelési útmutató egyszerű, de elegendő.
        Méréseinkhez. Igencsak szerény a frekvenciagörbe: erőteljes  teknő
    az 5-15kHz-es tartományban, majd éles csúcs 20kHz táján. Igaz viszont,
    hogy a két csatorna átvitele teljesen azonos.  Az  áthallás  az  egyik
    irányban 15kHz-ig rendkívül jó, a másikban  gyöngébb,  de  még  az  is
    átlagos.  Kimeneti  feszültsége  meglehetősen  nagy.   Torzításai   az
    átlagosnál    alacsonyabbak.    Négyszögjel-átvitele    megfelel     a
    frekvenciagörbéjének.

    CLEARAUDIO IV, V ÉS VI

    

        Nem derül ki a Clearaudio Electronic GmbH ismertetőfüzetéből, hogy
    ki  és  hol  gyártja  ezeket  a  hangszedőket.  Érdekessége  mindhárom
    modellnek,  hogy  igen  magas  kimeneti  feszültséget   specifikálnak,
    továbbá, hogy a tűtartó száruk bórötvözetből készült. Magáról a  tűről
    viszont semmit sem sikerült megtudnunk, a prospektus  is  csak  annyit
    árul el, hogy a tűhegy "csökkentett tömegű" (RM, azaz  Reduced  Mass).
    Szokatlan,   hogy   a   specifikációban    megadják    a    "garantált
    fáziseltérést",  amin  valószínűleg  (?)  a   két   csatorna   közötti
    fáziseltérést értik, bár százalékban adják meg, és ezért  nehéz  rajta
    eligazodni. (Ezért is nem tüntettük fel a gyári adatok táblázatában.)
        A három hangszedő szemre tökéletesen egyforma.  Felerősítő  részük
    műanyagból, maga a hangszedőtest  aranyszínű  fémlemezből  készült.  A
    kivezetések aranyozottak, szín- és betűkóddal.  A  csomagolás  roppant
    egyszerű: egy gyógyszertári háncsdobozka,  szivacsbetéttel.  Kapunk  1
    pár imbuszfejű csavart, anyával, de a hatlapú imbuszkulcs nélkül.
        Méréseinkhez  -  Typ  IV.  A  frekvenciagörbe  mindkét   csatornán
    erőteljesen  esik,  már  3kHz-től  kezdve,  hogy  aztán  15kHz   táján
    feléledjen és még ki is emeljen. Nem éppen előnyös átviteli  karakter.
    Az áthallás egyik irányban tisztességes, a másikban csak 20dB, de  ezt
    igen széles sávban megtartja,  még  egészen  magas  frekvenciákon  is.
    Letapogatási képessége szerény (csak +4dB, illeve 70µm),  a  torzítása
    meglehetős.  Impulzus-átvitele  átlagos.   (Két   példányon   ugyanazt
    mértük.)
        Méréseinkhez  -  Typ  V.  A   frekvenciaátvitele,   az   áthallási
    csillapítása pontosan olyan, mint az előzőé, csak  a  magasfrekvenciás
    kiemelés  egy  hajszálnyival  megnőtt.  Követési  és   intermodulációs
    torzítása átlagos, az impulzus-átvitel túllövést és  berezgést  mutat.
    Meglehetősen vegyes kép!
        Méréseinkhez-  Typ  VI.  Itt   a   frekvenciaátvitel   már   egész
    tisztességes: a jobb csatornán viszonylag egyenletes, és  a  balon  is
    csökkent a kiemelés mértéke. Az áthallás rendkívül kedvező, és mindkét
    irányban egyforma -  ennek  a  pickupnak  ez  a  fő  erénye!  Követési
    képessége megfelelő, torzításai átlagosak. Az impulzusfotón a túllövés
    és a berezgés valamelyest csökkent.

    DENON DL-110

    

        Magaskimenetű  MC,  piros  műanyagházban.  A   tűvédő   egyszerűen
    felhajtható, a kivezetések aranyozottak, a szín- és a betűkód egyaránt
    megvan.  A  kartoncsomagolásban  rendkívül  elegáns   plexi   dobozka,
    tűtisztító kefével,  egy  pár  felerősítő  csavarral,  valamint  plexi
    beállítósablonnal,   a   kargeometria   beállításához.   Egyik   végét
    nagyítónak képezték ki, hogy jobban szemügyre vehessük a tű hegyét.  A
    kezelési útmutató többnyelvű, részletes.
        Méréseinkhez.  Kimeneti  feszültsége   elegendő   (nagyjelű   MC).
    Frekvenciagörbéje enyhén emelkedik, majd a végén méginkább kiemel, így
    viszonylag széles átviteli sáv adódik. Az áthallás az  egyik  irányban
    kitűnő, a  másikban  kevésbé  az.  Követési  képessége  igen  szerény.
    MC-hangszedőtől  alacsonyabb   intermodulációs   és   középfrekvenciás
    torzítást vártunk  volna,  az  impulzus-torzítása  viszont  tényleg  a
    legalacsonyabb a mezőnyben. A  négyszögjel-átvitel  is  MC-hangszedőre
    vall, de a berezgés túl hosszú ideig tart. Vegyes kép.

    

    EMPIRE 900/II ÉS 1000/II

    

        Akármi legyünk, ha ez nem Ortofon VMS. Már  szemre  is  aggasztóan
    hasonlít rá, ráadásul a  mágneses  sönt  elvén  működik,  márpedig  az
    tipikus Ortofon "patent". A hangszedőtest burkolata fém, a  felerősítő
    rész műanyag. A kivezetések is aranyozva vannak, a  betű-  és  színkód
    itt sem hiányzik. A kartondobozban furcsa alakú mű  anyag  ház,  abban
    csücsül a  hangszedő,  1  pár  felerősítő  csavar,  anya,  csavarhúzó,
    tűtartó kefe,  valamint  egy  rövid  ismetetőszöveg  társaságában.  Az
    1000-es modell ugyanolyan, mint a 900-as, csak a nagyobbiknak némiképp
    szigorúbb a specifikációja.
        Méréseinkhez - 900/II. A sávban végig enyhe  szintcsökkenés,  majd
    20-22kHz környékén erős kiemelés. Az áthallás 17kHz-ig egészen kitűnő!
    Követési tulajdonságai átlagosak (igaz, hogy a  tűerő  igen  alacsony:
    mindössze 10mN). Az intermodulációs és  a  középfrekvenciás  torzítása
    átlagos, impulzus-torzítása alacsonyabb. Az impulzus-fotó túllövést és
    berezgést mutat. Méréseink nyomán most még biztosabbak vagyunk  benne,
    hogy Ortofon VMS hangszedővel van dolgunk.
        Méréseinkhez -  1000/II.  Hasonló  átviteli  karakter,  de  itt  a
    kiemelést kicsit  megszelídítették.  Az  áthallás  itt  is  nagyszerű.
    Követési  tulajdonságai  igen  jók  (mindössze  13mN  tűerővel   is!).
    Torzításai közül  a  10,8kHz-es  impulzus-torzítás  csekély,  a  többi
    átlagos. A négyszögjelen itt is túllövés és berezgés.

    EMPIRE MC 200 EH

    

        Ez viszont magaskimenetű  mozgótekercses  hangszedő.  Csomagolása,
    tartozék-készlete ugyanaz, de a hangszedőtest ezüstszínű  műanyag,  az
    alja fém. A tűtartó rész alumínium, a tű elliptikus. A dobozon nem  az
    olvasható, hogy Empire, hanem hogy  Benz  Micro.  (Úgy  tudjuk,  híres
    tűgyártó cég.) A kivezetések aranyozottak, a betű- és színkód  rendben
    van.
        Méréseinkhez. Frekvenciaátvitele igen  széles  sávban  egyenletes,
    mintegy 40kHz-ig terjed (a legjobb a  17  között).  Az  áthallása  nem
    teljesen szimmetrikus,  de  így  is  kedvező.  Torzításai  MC-típushoz
    mérten kissé magasak, bár a  10,8kHz-es  fotója  szép.  A  négyszögjel
    MC-re vall, túllövésével és berezgésével együtt is.

    GRADO ZCE+1 ÉS ZF1+

    

        A hangszedőtest felirata ZC+, a tűtartóé ZC+1 - ki  tudja,  mi  az
    igazság. A csomagolás egyszerű kartonhenger, a cubehőr két pár (eltérő
    hosszúságú) csavar,  anyával,  kezelési  útmutatóval  és  egy  műanyag
    eszközzel, amely a tűtartó eltávolítására szolgál. A leírás nem mondja
    meg, milyen rendszerű a hangszedő, de ha a tűtartót eltávolítjuk,  jól
    látható, hogy a négy tekercset hordozó 4 kis mágnesrudacska előtt négy
    kis lágyvas lapkát mozgat a tű.
        A (jóval) drágábbik modell mindenben azonos az  előzővel,  még  az
    adatlapja is teljesen ugyanaz. Csak  annyiban  tér  el  tőle,  hogy  a
    hangszedő  fémburkolata  amazon  még   krómszínű   volt,   itt   pedig
    aranyszínű.
        Méréseinkhez - ZCE+1. Sokat kínlódtunk vele, mert  a  specifikáció
    rendkívül széles sávot, 55kHz-es felső határfrekvenciát ígér,  de  ezt
    sehogysem sikerült igazolnunk. Az átvitel  valójában  így  30-35kHz-ig
    terjed, ami persze bőven elegendő, viszont ára van:  teknő  a  középső
    sávban. Az áthallás nagyjából átlagos, úgy 10kHz fölött romlik  el.  A
    követése jó, a torzításai viszonylag alacsonyak.  Az  impulzus-átvitel
    nem éppen ideális, a fotó túllövést, berezgést, tetőesést mutat.
        Méréseinkhez - ZF1+, Minden szempontból hasonlít a másikra.

    NAGAOKA TS 10

    

        Most nem fogjuk  hiányolni  az  imbuszkulcsot:  hármat  is  kapunk
    egyszerre. A legnagyobbik a hangszedő felerősítő csavarjaihoz való,  a
    középsővel a tűtartó saját  rögzítőcsavarjait  lehet  eltávolítani,  a
    harmadikkal pedig egy egészen pici  hernyócsavart  szoríthatunk  be  a
    pickup  alá,  hogy  ezzel  egy  harmadik  ponton  is  megtámasszuk   a
    "shell"-ben. A hangszedőtest robusztusnak látszik, fémből  készült,  a
    kivezetései aranyozottak, a betű-  és  színkód  megvan.  A  csomagolás
    karton, benne elegáns plexidobozzal.
        Méréseinkhez.  Ez  a  hangszedő  sem  kímélte  az  idegeinket.   A
    frekvenciaátvitelét még csak-csak elfogadtuk volna  (mély  árok,  majd
    viszonylag éles, bár nem nagy rezonancia 20kHz-en),  de  az  áthallási
    csillapítása roppant  szegényes,  a  legszűkebb  az  egész  mezőnyben.
    (Habár, és ez mentségére szóljon, az áthallás még 20kHz-en  sem  omlik
    össze). Tisztogattuk a tűt, változtattunk a hangszedő felerősítésén  -
    hiába.  Viszont  a  követési  tulajdonságai  jók,  az  intermodulációs
    torzítása  alacsony.  A  másik  két  torzításfajtán  már  inkább  csak
    átlagos. Az impulzusfotón  közepes  berezgés,  de  erőteljes  tetőesés
    látszik.

    PROJECT 4/II

    

        A Datateamtől kapott információ szerint ez a hangszedő a  Goldring
    1000 sorozat tagja. (A Project elnevezéssel a  Datateam  nyilvánvalóan
    "felvállalta"  ezt  a  típust,   mint   választékának   legjutányosabb
    darabját, amelyet feltehetően az olcsó Project 1 lemezjátszóval  kíván
    párosítani.)  A  pickupot  egyszerű  háncsdobozka  rejti  (szintén   a
    Datateam patikájából való: ugyanolyan, mint  a  Clearaudio  hangszedők
    dobozkája). Specifikációt nem adnak  hozzá.  Minden  társasága  1  pár
    csavar, anyával, viszont imbuszkulcs nélkül, ami  azért  baj,  mert  a
    csavarfej imbusz-kiképzésű.  A  hangszedőtest  műanyagból  készült.  A
    kivezetések aranyozottak,  el  vannak  látva  szín-  és  betűjelzéssel
    egyaránt, csak a betűk nagyon aprócskák, alig  látszanak.  A  tűtartón
    piros háromszög és egy P betű (feltehetően "Project").
        Méréseinkhez. Bal csatornán szinte ideálisan egyenes az  átvitele,
    és a jobb csatornáján is csak enyhe kiemelés látszik 10-18kHz  között.
    Áthallása erősen aszimmetrikus, ámde még ez a paramétere is átlagosnak
    mondható,  akárcsak  a  követési  tulajdonságai,  a   torzításai.   Az
    impulzusfotón enyhe túllövés, de nem követi berezgés.

    ROKSAN CORUS BLUE ÉS CORUS BLACK

    

        A  Roksan  cég   (relatíve)   olcsó,   mozgómágneses   hangszedői.
    Feltehetően a Goldring gyártmányai, ugyanis kísértetiesen hasonlítanak
    az olcsó Projectre, amely szintén Goldring.  Annyi  különbséget  lehet
    felfedezni, hogy a Corus Blue és Black felerősítéséhez nem kell  anya,
    mert  a  hangszedőtestben  menetet  vágtak   a   csavar   számára.   A
    hangszedőtestet  is  tömörebbre  vették,   jobban   egybedolgozták   a
    felerősítő  résszel.  (Ez  a  Roksan   újítása   lehet.   A   Goldring
    feltehetőleg az  ő  rendelésére  modifikálta  az  eredeti  típust.)  A
    csomagolás kartonpapír, benne esztergált fadobozka, 1  pár  felerősítő
    csavarral és imbuszkulccsal.  A  kezelési  útmutató  specifikációt  is
    tartalmaz.
        A két hangszedő mindenben teljesen azonosnak látszik, a  különbség
    a tűgeometriában van, amennyiben a Bluenak a tűje Gyger III, a  Blacké
    pedig Gyger II. Hogy ez pontosan mit jelent, nem derül ki. Csak annyit
    tudunk, hogy a Gyger cég neves hangszedőtű-gyártó.
        Méréseinkhez -  Corus  Blue.  Ezek  a  pickupok  "hagyták  magukat
    mérni",   nem   kellett   sokat    bajlódni    velük,    "hozták"    a
    specifikációjukat. A Blue  frekvenciajelleggörbéje  15kHz-ig  teljesen
    lineáris, utána az MM-ekre jellemző  kiemelés,  de  viszonylag  enyhe,
    lapos. A felső határfrekvencia mindkét csatornán majd 30kHz-ig terjed.
    Az áthallási csillapítás ragyogó, az összes között a legjobb. Követési
    tulajdonságai  átlagosak,  az  intermodulációs  torzítása   magas,   a
    10,8kHz-es   impulzus-torzítása   alacsony.   A    négyszögjel-átvitel
    túllövést mutat, de még így is kedvező.
        Méréseinkhez - Corus Black. A jobb csatorna átvitele egyenletes, a
    bal csatornáé enyhén, egyenletesen esik. Az áthallási csillapítás  itt
    is kitűnő, 20kHz-en sem romlik számottevően. A letapogatás átlagos,  a
    közepes frekvencián mért  torzítás  az  egyik  csatornán  igen  magas.
    Alacsony viszont az impulzus-torzítás. A  négyszögjel-átvitel  egészen
    jó, a túllövése kisebb, mint amit a "kék" modellen mértünk.

    

    Goldringok  -  méretre  szabva.  A Project hangszedő (jobbra) "normál"
    kivitelű, a Roksan-kivitelnek tömörebb a teste, a hangszedőtest furata
    pedig menetes (nincs szükség anyára).


                                      *

    ÖSSZEFOGLALÁS

        Mindenekelőtt:  véleményünk  szerint  a  hangszedők  változatlanul
    fejlődnek. Ezt mi a gyártási eljárás pontosságának, az  újabb  anyagok
    jobb minőségének tulajdonítjuk. A fejlődés főleg abban nyilvánul  meg,
    hogy a hangszedők bal és jobb csatornája ma jobban hasonlít  egymásra,
    mint évekkel ezelőtt. Hogy a frekvenciaátvitelük miért olyan,  amilyen
    - ebben már feltehetőleg a tervezők  filozófiája  tükröződik.  Meg  az
    üzletpolitikájuk is.
        Az  is   feltűnik,   hogy   a   hangszedők   ma   jóval   merevebb
    felfüggesztésűek, mint régebben. (Például éppen az Empire a  különösen
    "lágy" pickupjairól volt híres.) Ma inkább stabilitásra  törekednek  -
    lásd  a  Nagaoka  hangszedő  felépítését  és  harmadik,   "kitámasztó"
    csavarját.
        Érdekes, hogy máig fennmaradt a jó öreg kúpos tű (Arcam, Nagaoka),
    bár a tűk többsége elliptikus (bármilyen fantázianevük legyen is).
        Szóval, a világ változatlanul előrefelé megy, csak  az  a  kérdés,
    mennyi idejük van még a hangszedőknek ehhez az előrefelé menetelhez.

    
    
    
    
    


    Szeánsz

    

        Hogyan csináljuk, hogy mindenkinek  kedvére  tegyünk?  A  kibicnek
    semmi sem drága:  bárki  visszakézből  felfedezi  azt  a  kritériumot,
    amelynek  alapján  szeánszunk   eredményét   tévesnek   (vitathatónak)
    nevezheti. De aki végigcsinálta  az  összesen  14-17  órás  szubjektív
    tesztet, átélte az eltérő hangzásképek zenei csatáját  -  az  legalább
    annyit el tud dönteni, hogy ezekután biztos-e a  dolgában  avagy  sem.
    Ítéletünkhöz ezért meg szoktuk adni a "magabiztossági együtthatónkat".
    És most meglehetősen magabiztosak vagyunk. A  szeánszok  többsége  "jó
    szeánsz" volt, ilyenkor a zsűri egységesen ítél, keveset vitatkozik.
        Ideális  lemezjátszó  nincs,  minden  gépnek   (s   pláne   minden
    futómű/hangkar kombinációnak) megvan a maga sajáthangja,  amely  egyes
    pickupoknak inkább, más típusoknak kevésbé kedvez.  A  hifi-kereskedők
    kitartó munkával meg tudják találni a szerencsés kombinációkat, így  a
    hangszedőkből is többet tudnak kihozni, mint mi, akiknek nincs  módunk
    heteken-hónapokon  át  kísérletezni  minden  egyes  típussal.  Egy-egy
    jószág az ő számukra: egyéniség. A mi szemünkben: tesztpéldány.
        Mi zeneszámonként csinálunk A-B tesztet. Folytonos pickup-cserével
    ez reménytelen volna, nekünk  tehát  két  egyforma  lemezjátszóra  van
    szükségünk. A Linn Axisból és a Dual  505/3-ból  már  semmiképpen  nem
    tudunk   hozzájutni   másik,   hajszálra    azonos    példányhoz.    A
    cserélhető-karú NAD pickuptesztre ideális volna, de  szerettünk  volna
    most már valami jobbat. Ebben a kiadásunkban  amúgyis  tesztelünk  két
    lemezjátszót, az alapfokú Pro-Ject 1-et és  a  középkategóriájú  Rotel
    RP-855-öt. Mindkettőt számításba vettük, s végül a Rotelnél maradtunk.
    Kölcsönkértük még egy példányát a Zebraudio-tól  -  itt  mondunk  érte
    nyilvánosan köszönetet.
        A hangszedőket áruk szerint  csoportosítottuk,  eképpen:  2500-tól
    5400 forintig: Audio-Technica AT95E, Grado ZCE+1, Pro-Ject 4/II, Arcam
    C77 Mg. 7600-9000 forintig: Clearaudio Typ IV,  Denon  DL-110,  a  két
    Empire és a Grado  ZF1+,  10000-11500  forintig:  Roksan  Corus  Blue,
    Nagaoka-Stilton TS10, Empire MC-200. És  végül  13600-19600  forintig:
    Clearaudio Typ V, Roksan Corus Black, Clearaudio Typ VI.
        Etalonnak  az  árkategóriába  illő   Ortofont   választottuk.   Az
    Ortofonok bevetése szükségszerű, hiszen az utóbbi 10 évben  jószerivel
    csak ehhez a márkához lehetett hozzáférni, a legtöbb magyar hifistának
    ilyen hangszedője van. Most legalább kiderülhet,  mennyit  vesztettünk
    (ha   vesztettünk   egyáltalán)   amiatt,   hogy   Magyarországon    a
    pickupválaszték ennyire egyoldalú volt. Ha  menetközben  úgy  érezzük,
    hogy mégis erősebb etalonra van szükségünk,  majd  tudni  fogjuk,  mit
    tegyünk.
        A szeánszon erősítőnek az  Audio  Innovationst,  hangsugárzónak  a
    JMlab Olympot használtuk.


    I. CSOPORT (2500-5400 forint)

        Etalonunk ebben a  kategóriában  az  Ortofon  X1-MC,  a  legkisebb
    magaskimenetű MC. Öt évvel ezelőtt  mindössze  2400  forintba  és  még
    két-három évvel később is csak vagy 4000-be  került.  Ma  már  nyilván
    jobban megkérnék az árát - ha kapható volna.  Tónusát  tekintve  kissé
    testes,  a  magastartománya  enyhén  lehajlik,  de  egyébként  tiszta.
    Tesztlemezek: Simon &  Garfunkel,  Sheffield-Wagner,  az  Opus3-ról  a
    dél-amerikai népzene ("Andok", ahogy  egymás  között  nevezzük),  Bach
    hegedűverseny.

        AT95E

        Erre szavazok. Több és egészségesebb mély. Jobb tartás.  Egész  jó
    Wagner. Rezesebb rezek. Andok: a legteteje nincs meg, nemcsak matt, de
    kifejezetten hiányzik valamije. A hegedűje élénkebb,  színesebb.  *  A
    vonósai  torzak,  a  fúvósai  harsányak,  a  zene  középre  szorul,  a
    nagydinamikájú  részeken   nincs   elegendő   tartása.   Hegedűre   én
    semmiképpen nem használnám. * A finomabb  részleteket  kevésbé  hozza,
    szűkebb a frekvenciasávja,  kisebb  a  tere,  a  zene  középről  szól,
    kevésbé  szárnyal,  még  talán  torzabb  is,  nem  tetszik.  *   Nálam
    döntetlen. Kiegyenlített hangzás, de szűk  a  sávja.  Wagneren  jobban
    tetszik, nagyobb a vonósok nyüzsgése, hátrábbról  szól  és  nagyobbat.
    Alul kiürül, a mélyhangja statikus, nem  lendül.  Az  Andok-zenén  nem
    meggyőző, a dimenziói szűkek. Ismét magashiány.
        Az etalon. Mindenben  kicsit  gyöngébb.  Kevesebb  mély,  kevesebb
    dinamika, a legtetejét méginkább hiányolom,  de  azért  nem  rossz.  *
    Nyugodt, kevésbé érdes, mélyebbre megy, a  szólamokat  különválasztja,
    minden szempontból  kulturáltabb.  *  Sokkal  tisztább,  definiáltabb,
    magasban-mélyben tovább megy. Részletfinomságok. Zenei és kulturált. *
    Melegebb  hangzás,  rendezettebb,  visszafogottabb.  Kevésbé  levegős.
    Lekerekít, párnáz. A tuttikat jól hozza. Nem elég izgalmas, de nem  is
    fülsértő. Az Andok csúcsain ez  a  jobb.  Szebb  pánsíp,  erőteljesebb
    dobok. A hegedűversenyen a zenekar  egységesebb,  a  szólista  viszont
    bizonytalan.
        Kommentár. Az AT95E igazolta  jóhírét.  Nem  véletlenül  adják  az
    angolok oly sok lemezjátszóhoz éppen  ezt  a  típust  -  persze,  csak
    átmeneti megoldásnak. Meglátásunk szerint inkább popzenére való (az  a
    társunk, aki rá szavazott,  kizárólag  popzenét  hallgat).  A  többiek
    egyetértettek abban,  hogy  olyan  zenére,  amelyben  hegedű  is  van,
    lehetőleg más pickupot választanának. De soha rosszabbat - ennyiért.

        GRADO ZCE+1

        A popénekes hangja kissé grízes. Wagner: a magasak  enyhén  esnek,
    de kiegyenlített. A népzene matt, nem cseng ki, a  középmély  üt,  úgy
    100Hz körül. * A tere középre szorul. Torzabb.  A  dinamikája  kisebb.
    Gyöngébb hangszedő az előbbi AT-nél, de hegedűn jobban szerepel  nála.
    A mélyvonósai azonban túltengenek, az egész zene összemosódik, kevés a
    levegője. * Szerényebb, el-elszól, de  nem  igazi  élmény.  Hiányos  a
    tere,  szűk  a  sávja.  Sok  információ  elvész.  Nem  elég   érdekes.
    Középszerű. * Erőteljes basszus, de leválik a hangkép  törzséről.  Nem
    rossz,  de  nem  elég  színes.  Fakó.  Wagneren  elég  nyitott;  talán
    színesebb. Az Opus3 népzenéjén mindenfelé vannak szólamai, de azok nem
    állnak össze. Nyugtalan. A hegedűversenyen a szólista  jó,  a  zenekar
    szétesik.
        Az etalon. Tisztább, természetesebb. Csak nagyobb  dinamika  kéne.
    Viszont: kiegyenlítettebb, több a magasa, jobb a csengése,  szebbek  a
    hegedűi. Amije van, az finomabb. Nem egy csoda, de ezt választanám.  *
    Most is simább, nyugodtabb, a mélye  jobb,  a  magasa  bágyadtabb,  de
    lényegesen több  részletet  tud  kimutatni.  *  Alul-fölül  szélesebb,
    részletdús, nagyobb terű. Hallgathatóbb. * Gömbölyű,  kellemes,  lágy,
    popra kissé  unalmas,  a  sávszélei  neki  is  lekonyulnak.  Mindenben
    közepes (ami ebben a kategóriában nagy erény),  azonkívül  nem  torzít
    (ami szintén nagy erény). A  hegedűversenyen  a  zenekar  egységes,  a
    szólista gyönge.
        Kommentár. A kisebbik Gradót  egyhangúlag  gyöngébbnek  hoztuk  ki
    nemcsak az Ortofonnál, de az AT-nél  is  (vonósokon  azonban  jobb  az
    utóbbinál).

        PRO-JECT 4/II

        Már ahogy  megszólal:  egész  jó.  Világos  hangkép.  Wagneren  is
    tetszett, főleg a középtartomány (ez az erőssége), a legteteje viszont
    hiányzik, a rezesek nem rezesek. Andok: matt, de  dinamikus.  A  gitár
    stb. tetszetős. A hegedűje markáns, pont ott hangsúlyoz, ahol az X1-MC
    visszafog. * Erőteljes mély...  vagy  mélykiemelés?  Mindenesetre  nem
    unalmas hangzás. A rezesek torzak. A mélye  (üstdob)  nem  igazi.  Egy
    bizonyos tartományban kiemel  (gitár,  hasonlók).  Jobb  az  első  két
    pickupnál,  de  néha  harsány,  tolakodó,  becsapós.  Vacilláltam.  De
    akusztikus hangszereken már bajok: a lényeget kiemeli,  a  részleteket
    mellőzi.  *  Döntetlen.  Csak  egyes   zeneszámokon   tudok   dönteni:
    fele-fele. Wagner élénk, a tere jó,  lendületes,  dinamikus  -  kicsit
    nyers.  A  mélyei   néha   túldöngenek.   Némelyik   zenei   részleten
    határozottan  jobb.  *  Eddig  a  legjobb,  nálam  ő  nyer.   Popzenén
    kiegyenlített,  "súlya  van",  a  szólamai  artikuláltak.  Testes   (a
    basszusa kicsit döng),  a  magasai  igen  jók,  a  tere  átlagos.  Van
    egyfajta megnyerő közvetlensége. Lendületes, színes - jó MM.  Kitűnően
    pozícionál, "analógos". Még a tuttikon is elfogadható, bár ott már nem
    elég súlyos. Az Andokban kiderül, hogy középhang-kiemelése van,  kissé
    nyers, de könnyű "ráhangolódni". A szólamok  pregnánsak,  de  a  finom
    részletek nélkül. Bachon már mindenben MM, a teteje  érdes,  de  azért
    még a hegedűkön, sőt, a tuttikon is elfogadható.
        Az etalon. Popzenén szép az énekhang, a többi kevésbé.  Talán  egy
    hajszállal jobb, de ez se fenékig tejfel. A hegedűje  ennek  is  szép,
    csak másképp. Az  Andok-zenén  levegősebb,  sztereóbb.  *  Unalmasabb,
    döglöttebb, de jobb a mélye, a magasa is. Kulturáltabb,  részletezőbb.
    * Továbbra is ez a jobb. Unalmasabb, de a  nyugalma,  a  simasága  sok
    mindent feledtet. A demó-zene kedvez  neki:  ott  megmutathatja,  hogy
    szélesebb a tere, megfogottabb a mélye. A közepe kissé hiányos. *  Itt
    még inkább döglöttnek hat, mint eddig (mert a Pro-Ject annyira élénk).
    A  mélysávja  jobb.   És   nem   esik   a   nyakamba.   Van   elegendő
    távolságtartása. (MC-erények). Nagyvonalúbb. Egységes,  muzikális,  de
    nem elég színes.
        Kommentár.  A  Pro-Ject  hangszedőről  mindnyájan  jó  véleménnyel
    voltunk. Sajátos zenei világa van. A szólamokat kitűnően  artikulálja,
    élénk, "lényegretörő", de az árnyalatokról. megfeledkezik.

        ARCAM C77 MG

        Egész jó, aztán:  grízes?  Elegendően  széles  sáv,  de  torzítást
    hallok, nem követési hiba, valami más, ami  nem  illik  oda.  Különben
    tetszene. *  A  Pro-Ject  jobb  volt.  Kis  hangerőn  unalmas,  tompa.
    Mélyben-magasban  hiány.  Nincs  durva  hibája,   de   erénye   sincs.
    Szerényebb, igénytelenebb, de hallgatható. *  Komor,  erőtlen,  lomha,
    tompa. Nem torz, nem tolakszik, de elmegy a kedvem a zenehallgatástól,
    hiányzik a levegője, a dinamikája, a tere.  A  mélye  néha  túlsúlyos,
    összefolyik. Magashiány (a csembaló elvész). * Nem tetszik.  Tompa,  a
    sávja szűk, leül. lapos, "fel kéne hangosítani" effektus.  Hiányzik  a
    jó MM-ek lendülete. A  hegedű  nyüszít.  A  szóló  sem  szép.  Olcsóbb
    lemezjátszó.
        Az etalon. Éppen-hogy-csak, de ez nyer.  Talán  finomabb.  *  Jobb
    magasak. Részletezőbb. * Megőrizte összes jó  tulajdonságát  -  ennyit
    tudok mondani róla. * Itt most csak erényei vannak.
        Kommentár. Noha nem  találtunk  a  hangjában  semmi  durva  hibát,
    többségünk ezzel a típussal. szimpatizált a legkevésbé.


    II. CSOPORT (7600-9000 forint)

        Magasabb etalont választottunk, az Ortofon  MC10S-t  a  legolcsóbb
    trafóval, a T5-tel. Eredeti, öt évvel ezelőtti  áruk  szerint  ebbe  a
    kategóriába tartoznának (6000+2700 a trafó),  és  magára  vessen,  aki
    annakidején a HFM tanácsára nem vásárolta meg őket, ma már csak 14-ért
    kapná meg a kettőt. (Amikor e  sorokat  írjuk,  még  fel  lehet  lelni
    utolsó  példányaikat.)   A   zenék   nagyjából   azok,   mint   eddig.
    Kiegészítettük őket egy kórusrészlettel a  Proprius-Messiásról  (belső
    barázdára esik, nehéz lejátszani). Továbbá egy hangulatos popszámmal a
    Philips demólemezről.  Van  rajta  csengő  gitár,  erőteljes  basszus,
    rekedt férfihang lelkes női kórussal,  és  egy,  különleges  effektus:
    erőteljes tutti után  mindenki  elhallgat,  és  együttes  visszhangjuk
    betölti a teret.

        CLEARAUDIO IV

        Matt. A dob üt. Gríz  az  énekhangon.  Wagner  nehézkes,  kevés  a
    dinamika. Nem arról van szó, hogy, nekilódul és nem  bírja  -  ez  még
    csak neki sem lódul. Csúnyább a tűzörej, zavar. Népzenén  a  dob  csak
    dörömböl,  egybefolyik,  kínlódik.  Messiás:  kriminális.   *   Tompa,
    levegőtlen, szűk terű, az ének kásás, a mélyek  puffognak,  nem  éppen
    clear audio, inkább dirty audio. Sávhatárolt, a tranziensei rosszak, a
    dinamikája is kisebb, nincs amiért dicsérhetném. * A felső  basszusban
    kiemel, a dobot hangsúlyozza, nem igazi  mély.  A  magasa  tompa,  nem
    cseng ki, nem csattog, sokhelyütt torzít is. Propriuson  nagyon  torz.
    Egyetlen jó tulajdonsága  sincs.  Nem  kéne.  *  Popzenén  fedett,  de
    teltebb, dúsabb. A magasai lekonyulnak. A szólamok egymásra  tolódnak,
    a  visszhang  is  rátolódik  az  énekre.  A   gitár   kevésbé   cseng.
    Szimfonikusokon nem is olyan rossz, de a hegedű brácsás, a  trombitája
    pozaunos, a basszusa sem elegendő, és  minden  nagyon  középről  szól,
    monósan. A kórus: egymás hegyén-hátán. És torzít.
        Az  etalon.  Klasszissal  jobb.  Levegős,  szép,  a   hangszereket
    különválasztja, kezdenek megjönni az igazi mélyek. * Fölényesen  jobb.
    Elegáns, nyugodt, tiszta, szárnyaló, teres.  *  Tisztább,  világosabb,
    szárnyalóbb, a tere nagyobb és sokkal kevésbé torzít. *  Szerényebb  a
    nagy MC-knél, de így is  élmény.  Popzenén  a  visszhang  csodálatosan
    komplex. Operazenén megelevenedik, csak a basszusának  nincs  elegendő
    súlya. Mindenben sokkal jobb, még jobban is követ - pedig MC.
        Kommentár. nincs kommentár.

        DENON DL-110

        Levegős, mélyben üt, az énekhangon torzítás. Néhol követési  hiba,
    de szép és élénk zene. Andok: mattabb, de el tudnám hallgatni.  Mindig
    ugyanaz: egy kicsivel kisebb csillogás, egy picivel nagyobb  torzítás,
    de igen jó hangszedő. Megközelíti a másikat. * Szerintem  is  közelebb
    kerültek egymáshoz. Elegendően tiszta, a magasai csengőek, bár  mintha
    a középhangokat kissé túlhangsúlyozná. Még mindig hallok torzítást, az
    énekhang picit kásás, a tér pedig kétoldalas. Sokszor  tompa,  távoli.
    Erőtlenebb, nem annyira  vidám.  A  Proprius  kórusát  leszámítva,  el
    tudnám hallgatni. Mindenesetre egészen más, mint  az  előzőek.  *  Már
    ahogy megszólal, tetszik, nincs benne  semmi  idegesítő.  A  legteteje
    azért hiányzik. A tere szűkebb, a  hegedűk  nem  elég  finomak,  néhol
    harsányak. De nagyon jól szól, el lehet zenélni vele,  nem  kelt  nagy
    hiányérzetet (ha nem hallunk jobbat). *  A  magasain  azonnal  érezni,
    hogy MC - ha nem  is  igazi.  Finom,  csengő,  de  azért  reszelősebb,
    torzabb. A fortékat, a crescendókat nem tudja igazán érvényre juttatni
    (dinamikai  baj).  Popzenén  a  visszhang  elegendően   sokszínű,   de
    piszkosabb. Végig egy kis "koszos tű  effektus".  Wagnert  egy  kicsit
    lefojtja, a sávszélek szűkek,  a  magasak  nem  tudják  keresztülvágni
    magukat, kicsit hasítanak. Nem annyira színes. Az MM  és  az  MC  közé
    esik, sok  mindent  nyer  vele,  de  elveszti  a  jó  MM-ek  "kellemes
    melegségét". A  Messiáson  kiegyenlített,  zenei,  picit  fedett,  sok
    mindent meg lehet hallani rajta, csak nem olyan szép a hangja.
        Az etalon. Levegős, szép, magasban jobb, mélyben pedig szebb  (nem
    több: szebb). *  Jobb  és  szélesebb  tér,  a  hangszerek  szétválnak.
    Energikusabb, de  nyugodtabb,  jobbak  a  mélyei.  Kevésbé  torzít.  *
    Nagyobb tér, finomság,  sokkal  több  információ.  *  Mindenben  jobb.
    Nagyon szép zenei pillanatok. A felső sáv klasszissal jobb.  Händelen:
    felszáll a köd, minden magától értetődően tisztává  és  problémátlanná
    válik.
        Kommentár. Jellegzetes nagyjelű MC. Mindenben az MC10S felé húz, s
    bár minden tekintetben elmarad tőle, jó  benyomást  kelt  bennünk.  Az
    Ortofon termékválasztékban valahová az X3-MC és az X5-MC közé  lehetne
    beilleszteni, márpedig azok (mai  áron)  sokkalta  drágábbak.  Erre  a
    pickupra érdemes figyelni.

        EMPIRE 900/II

        Egész jó. A magasból leszed, grízesebb, fojtottabb, erőlködőbb.  A
    Walkűrön nem olyan szép. Andok: szép, nem torzít, de mattabb, nem elég
    levegős. Nincs komoly hibája, nincs kiugró erénye. A Denon jobb  volt.
    * Valóban nincs különösebb baja. De a  magasai  nem  elég  finomak,  a
    közepe hangsúlyos. MM. Kevésbé transzparens: fátyol+érdesség. A  mélye
    sem az igazi. * A szopránon,  fúvósokon  fedett.  Matt  énekhang.  Nem
    olyan jó, mint a Denon  volt.  Zenefüggő;  az  Andokon  nincs  baj,  a
    Messiáson igen. * Nem vagyok biztos benne, hogy a Denon jobb volt.  Ez
    más irányból közelíti meg az MC10S-t. Jellegzetes Ortofon MM. Szűkebb,
    de  kellemes,  megnyugtató.  Viszont  nem  választja  eléggé  szét   a
    szólamokat. A visszhangja egész jó.
        Az etalon. Mindent tud, amit a másik - meg még azt  is,  amitől  a
    zene szép lesz. * Szárnyal, lendületes, könnyed - ez  az,  amivel  nem
    tudnak versenyezni.  *  Elhúzza  a  fátyolt.  Levegős,  részletdús.  A
    hangszereknek jobb a  tartásuk.  *  Amikor  átkapcsolunk  ide,  mindig
    rájövök, hogy a különbség valójában nagyon nagy. Nem  műszaki,  inkább
    zenei értelemben.
        Kommentár.  Meghánytuk-vetettük  a  dolgot,  és   egységesen   úgy
    ítéltünk, hogy  az  Empire  900/II  kiegyenlített,  egészséges  hangú,
    jóminőségű hangszedő, de nem közelíti meg annyira ideáljainkat, mint a
    Denon. Úgy körülbelül az Ortofon OM30-nak felelhet meg.

        EMPIRE 1000/II

        Elbizonytalanodtam. Kicsit nehézkes. Tud ő mindent -  csak  kisebb
    osztályzatra, mint az MC. Mattabb, levegőtlenebb,  a  kórus  szép,  de
    kevesebb benne a csengés-zengés. Tisztességes pickup. (De még mindig a
    Denon a  jobb.)  *  Az  énekhang  nem  olyan  tiszta,  a  magasa-mélye
    rosszabb, a tere szűkebb, van rajta egy kis köd. Mindenben gyöngébb, a
    torzítása is nagyobb. Kicsit erőlködik. Nagyon  tisztességes,  de  nem
    versenyezhet  az  MC  tisztaságával,  nyugodtságával.  *  Hasonlít  az
    előzőre - szinte ugyanaz. Nem tetszik. A különbség nem is olyan kicsi!
    Például,  a  gitárkíséret  és  az  ének  aránya  felborul  (az  énekes
    hátratolódik). Fátyolos, fedett. A fúvósok  nem  igazán  rezesek,  van
    rajtuk egy  kis  repedtfazék-színezet.  Az  apró  részleteket  elkeni,
    elmossa.  Az  Andokon  előbb  azt  mondom,  hogy  "ez  jó!"  -   aztán
    észreveszem, hogy a csattanások,  csettintések  legteteje  eltűnik.  A
    csembaló tompa. Egyes hangszereket összemos.  A  Denon  jobb  volt.  *
    Hasonló a 900-ashoz, jobb nála, de nem lényegesen. Jó pickup,  de  nem
    MC-kategória.
        Kommentár. Az MC10S  jellemzését  megtakarítottuk.  A  "nagyobbik"
    Empire lényegében ugyanolyan, mint a kisebbik. Ha amaz volt az Ortofon
    OM30, akkor ez az OM40. Egykilenceddel drágább - és a javulás  mértéke
    is belül marad ezen az 1/9-es határon.

        GRADO ZF1+

        Első megszólalásra, a gitárhangnál: világos hangkép, végre egy MM,
    amelyik tud csengeni-bongani. Aztán a  férfihang  már  torzít,  afféle
    "kettőshangot" hallok, mint a BEAG hangszóróiról. Bizonyos  szólamokat
    eltüntet. Grízes? Wagner egész  jó,  de  itt-ott  torzít.  Ugyanez  az
    Andokon (és a többi lemezen is). A hangzása különben  szép  volna,  ha
    nem volna ez az állandó torzítás. Nekem így  nem  kéne.  *  Hasonló  a
    véleményem, csak nem tudtam, mire véljem. Ahogy múlik  az  idő,  egyre
    kevésbé tetszik az MM-hang. Úgy látszik, van a két  tábor  között  egy
    senkiföldje, amit nem lehet  átlépni.  *   A  tere  kicsi.  Alul-fölül
    sávhatárolt. Kissé komor, eltűnik a  levegő,  a  derű.  A  nagyzenekar
    kisebb létszámú. A Messiáson nem érzek  teret:  kisebb  a  templom.  *
    Szép, csengő gitárhanggal kezd, de az énekhang már leül. Fedett. Vályú
    a  frekvenciaátvitelben.  A  tuttija  nagyon  nem  jó,  erőszakos.   A
    visszhangja   egysíkú,   a   komponensei   összeolvadnak:    lyuk    a
    prezensztartományban! Lehet, hogy ez okozza, de nekem a Wagner-zenén -
    tetszett. A lemez ugyanis  a  prezenszsávban  annyira  domináns,  hogy
    kiegyenlítik egymást ezzel a kissé lyukas  pickuppal.  Megkockáztatom,
    hogy  szimfonikus  komolyzenére  beválik,  mert  lefogja   a   hegedűk
    visítását, a  sáv  többi  részében  pedig  kifogástalanul  működik.  A
    fortisszimókon is jó. Sajnos, más zenéken ez már nem  jön  be,  még  a
    kórusműveken sem. Ott már túl sok levegőt veszít.
        Az etalon. Nagy és levegős  tér,  tiszta  hangzás,  a  részleteket
    kottázni lehet, Zeneibb, nagyobb élményt nyújt. * Sokkalta  elevenebb.
    Néhol elveszíti a tartását  (Wagneren  a  Grado  egyensúlya  szerintem
    hallgathatóbb),  de  minden   egyéb   tekintetben   fölényesen   jobb.
    Kóruszenén a differencia hihetetlenül nagy.
        Kommentár. Furcsa pickup. Jó basszust és szép magasakat kínál,  de
    a prezensztartománya behorpad. Feltehetően erősen rendszerfüggő, azt a
    berendezést  fogja  szeretni,  amelyik  éppen   a   prezensztartományt
    hangsúlyozza.


    III. CSOPORT (10500-11500 forint)

        Azonos tesztműsor. Az etalon is azonos - nem  tartottuk  fontosnak
    lecserélni.

        ROKSAN CORUS BLUE

        Középtől  lefelé  azonos  minőség,  felül  elveszít   valamit.   A
    rezeseket csillogóbban kéne.  Nagyon  szép,  sztereó.  Magashiány,  de
    diszkréten adja elő. Nem torzít (váratlan, de itt már az  MC10  torzít
    többet). Még nem éri el az etalont, de nagyon  tisztességes  MM.  *  A
    sávszélen  gyengébb  (szerintem  mélyben  is),  a   magas   lényegesen
    kevesebb, de nem torzít, jól hallgatható. Elélnék  vele.  *  A  magasa
    kásás, kevésbé cseng, a mélye összemos,  kevésbé  van  megfogva,  néha
    kong. Kevesebb levegő, kevesebb részlet. De ez  az  első  MM,  amelyik
    végre a jó irányba mutat. Nagyon tisztességesen szól, és a differencia
    már nem drasztikus. * Eddig a legjobb MM. Igen széles színpad, csak  a
    levegője nem annyira szabad. A visszhang-hatás nagyon  artikulált,  de
    nem annyira finom, mint az MC-n. Élénk, sokszínű, de  azért  nem  elég
    széles a sáv. A körömmel pengetett hangszer, a  finom  zizzenések  nem
    jönnek keresztül. Mélyben is több energia kéne. De  minden  megszólal,
    rendezetten, hallgathatóan, kiegyenlítetten. Igen sok szólama van,  és
    egyik sem zavarja a másikat. Demó-zenéken puha, lágy,  de  van  valami
    közöttem és a hangszedő között. Meglepő, de a Messiáson egyáltalán nem
    torzít!
        Az etalon. Nyíltabb, szárnyalóbb, jobb részletek, nagyobb  élmény.
    Magasban és mélyben is jobb. * A vonós simább, a fúvós ércesebb.  Tér,
    levegő, könnyedség, élet. A hangszerek meglendülnek. * Azért ez  mégis
    felszabadultabb,  áttöri  a  fátylat.  Felemelő.  Megmarad  az   MM/MC
    különbség, de  a  T5  trafó  jelenléte  már  zavarni  kezd  (érdesség,
    mélyhiány). Élénk, lendületes,  picit  nyers.  Igazibb,  de  néha  nem
    annyira kiegyenlített.
        Kommentár. Eddig a legjobb. Kulturált, kiegyenlített és  sokszínű.
    Bármelyik műfajban szépen szól. A magas tranzienseket, a  levegőt  nem
    árasztja annyira szabadon, mint ahogy az MC csinálja. Ennek  ellenére,
    kitűnő pickup, mindnyájunknak nagyon tetszett.

        NAGAOKA TS10

        Jobb, mint a Blue, vagy legalább olyan  jó  (más  erények  és  más
    hibák). Picit üt. A magasai egész jók (de Wagneren nem elég  rezesek).
    A kóruson a torzítása erősebb. A mélyenergiái kisebbek. Kitűnő  pickup
    - de még mindig nem éri el  az  MC-t.  *  Nekem  is  nagyon  tetszett.
    Jobban, mint a Blue. Sávszélek, dinamika - semmi kifogásom.  Aztán  az
    üstdobbal már baj van.  A  Messiáson  is  erősebben  torzít.  Van  egy
    magaskiemelése is. De szimpatikus hangkép. * Jobb,  mint  a  Blue.  De
    elmarad az MC-től az ének tisztaságában. Tompább,  fedettebb.  A  tere
    sokszor kétoldalas, olyankor nem tudom, mi hol van. Jól szól, és mégse
    tetszik. * Különvéleményt jelentek be: szerintem a Blue jobb  volt.  A
    Nagaoka jó pickup, de túlságosan mélytónusú, legfelül  lehajlik.  (Más
    is mondta, hogy tompa, fedett - számomra pedig kifejezetten  fojtott.)
    A visszhang szép és telt, de  elvesznek  a  magas  komponensei.  Picit
    monós. Dinamikailag szűk. "Fel kéne hangosítani" effektus. A  csengése
    lepuhul, a prezensz fölött viszont  kiemel,  ott  sziszegős.  Van  egy
    digitális mellékíze, mintha LP után  CD-t  hallgatnék.  Nekem  ez  nem
    kéne. De azért nívós MM.
        Az etalon. Jobb és igazibb mélyek. Kulturált, finom, de  már  csak
    kevéssel jobb. * Szélesebb  tér,  nyugalom,  levegő.  Élénk  csembaló.
    Zeneibb. * Sokkal élénkebb. A színpad méterekkel magasabb.
        Kommentár. Nagyon jó hangszedő, 3:1  arányban  jobbnak  ítéltük  a
    Roksan  Bluenál  -  és  mégis,  legalább  ugyanannyival   elmarad   az
    MC-hangtól. Tónusa enyhén mélybe hajlik; az a  magaskiemelés,  amelyre
    jegyzeteinkben hivatkozunk, viszonylag alacsony frekvenciájú. Nem  árt
    neki,  ha  az  átlagosnál  csengőbb,  élénkebb  tónusú  lemezjátszóval
    párosítják.

        EMPIRE MC-200EH

        Elsőre nagyon szép, csillogó gitárhang, "na végre", még túl sok is
    a magasa. Wagneren túlságosan is rezes, jobb trombita kéne.  A  mélyét
    is  keveslem.  Demó-zenéken  megvan  a  magasa,  a  levegője,  de  nem
    választja jól szét a szólamokat. A hibái mindenesetre  ügyesen  vannak
    elrejtve. Szerintem ez is Ortofon. Tipikus X5-MC. * Más a  véleményem.
    Elsőre nekem is tetszett, de mesterségesen feldúsul, túlszínez. Mintha
    a hangmérnök megmanipulálta volna.  A  visszhang  jó,  de  nem  eléggé
    tiszta. A tere elég  széles,  de  kétoldalas,  a  szólamokat  nehezebb
    megtalálni, ez nagyon nem tetszik. A legteteje hiányzik, nem cseng ki,
    sok szőr, rátét van rajta, ez fárasztó. Nekem nem  kéne.  *  Kezdetben
    nagyon szimpatikus - de igazán nekem se tetszik. A magasa  kemény,  az
    énekes megfázott. Lomhább, kevesebb a lendülete,  és  mégsem  nyugodt.
    Tompább, fedettebb. Ezt a pickupot nem  választanám.  A  torzítása  is
    zavart. * Első hallásra engem is megkapott a gitárhang csengése, ebben
    az MC-re üt, de már a  második  taktusnál  (ahol  az  ének  megszólal)
    rájöttem, hogy visszafogott, nem elég nyílt,  a  dinamikai  felbontása
    gyöngébb. Eddig (az etalontól eltekintve) a legjobb  visszhang  (ismét
    MC-erény!), de középmagasban grízes.  Wagneren  jól  szerepel,  "a  jó
    irányban menetel", de  minden  tekintetben  alulmarad.  A  sávszéleken
    energiahiány. Demózenéken kissé statikus.  De  azért  hallgatható,  jó
    pickup.
        Az  etalon.  Nyugodt,  derűs,  sokkal  tisztább,  a   tere   jobb,
    definiáltabb. Nagy különbség!  *  A  vonós  kicseng,  a  hangszereknek
    megjönnek a felhangjai, a fúvós tisztább.  Energikusabb.  *  Nyílt  és
    levegős,  megfogott   hangszerhangok.   Fenomenális   visszhang-hatás!
    Tömörebb, egészségesebb. A Messiáson: más világ.
        Kommentár. Bizonyos szempontból (gitárcsengés stb.) közelebb kerül
    az MC10-hez, más tekintetben viszont  (kiegyenlítettség,  térleképzés)
    jobban elmarad tőle, mint  az  előző  két  MM.  Jó  hangszedő.  mégsem
    szerettük igazán. Az Ortofon X5-MC-nek vagy az  X3-MC-nek  felel  meg,
    sőt: szerintünk azonos is valamelyik magaskimenetű Ortofon MC-vel.

    IV. CSOPORT (13600-19600 forint)

        Töprengtünk,  felemeljük-e  a  mércét,  megjavítsuk-e   az   MC10S
    hangzását a drágább (T10) transzformátorral. Úgy döntöttünk,  egyelőre
    megmaradunk az  eddiginél,  aztán  majd  meglátjuk.  A  tesztműsor  is
    ugyanaz, mint eddig volt.

        CLEARAUDIO V

        Szépen szól, megvan a magasa, de  nincs  elég  levegője.  Matt.  A
    dinamikát visszafogja. Torzít, csak egészen finom kását hord  fel,  de
    azt folyamatosan. Jó MM. De amitől az MC: MC  (levegősség,  finomság),
    azt nem tudja utolérni. * Előbb tetszett,  aztán  feltűntek  a  hibái.
    Wagneren a rezesek tompák, a hegedű jobb,  de  abban  is  gyöngébb.  A
    taps, a kagylócsörgetés legteteje hiányzik. A kórusművön a  hangszerek
    kevésbé hallatszanak (csembaló!). Jól szól, de egy pillanatig sem  MC.
    * Nekem még mindig kásás, náthás, a  gitárcsengése  nem  jó,  a  mélye
    puffog.  Fedett,  tompa,  kevesebb  a  levegője.  *  Némi  probléma  a
    hangerővel: halk? hangos? Civilizált MM. A magasa  fojtott,  "nem  jön
    át", a tere sem igazi,  bár  a  visszhangot  nagyon  szépen  leképezi.
    Hallgatható, nem kelt hiányérzetet, nem volna benne kivetni való, csak
    a   lendületét   keveslem.   Kicsit   digitális,   "lekerekít",   fed.
    Komolyzenére valószínűleg sokkal jobb, mint popzenére.
        Az etalon. Sokkal nagyobb  zenekar,  tér,  szárnyalás,  a  rezesei
    harsognak, a kórusa többtagú - és még csembalója is van. * Világosabb,
    erőteljesebb,   dinamikusabb,   tisztább.   *   Minden    elképzelhető
    szempontból jobb. Helyszín, elevenség. "Analóg".
        Kommentár. A Clearaudio megcáfolta előítéleteinket (aggályainkat):
    ez a hangszedője érezhetően magasabb kategóriájú, mint a Typ IV  volt.
    Kiegyenlített, jóminőségű MM, de  semmiben  sem  nyújt  kárpótlást  az
    MC-hang  életszerűségéért.   Fő   gyöngéje   a   dinamikai   korlátja.
    CD-barátoknak valószínűleg jobban fog tetszeni, analógpártiaknak talán
    kevésbé.

        ROKSAN CORUS BLACK

        Idáig a legjobb. Megvan a magasa (nagyjából), a  mélye  ugyan  nem
    elég puha, de már tisztességes. Ami a dinamikát illeti, a többi pickup
    többet veszített, mint ez. Demó-zenéken egy  leheletnyivel  fedettebb,
    nincs durva hibája, de a minőségveszteséget azért most  is  fel  lehet
    ismerni.  A  kórusa  szép,  hallgatható.  Jóhangú   pickup,   boldogan
    hazavinném (bár az MC10-emet azért nem adnám oda érte). *  Én  is  így
    vagyok vele. Jól szól, csak a nüánszokban marad  el  (a  lábdob  ütése
    kicsit feljebb csúszik, a hangkép kicsit  kevésbé  tiszta),  mindenben
    egy egész picivel gyöngébb, de szerintem is eddig ez a legjobb.  *  Az
    énekhang picit torzít. Kicsit kevés a magasa, de nagyon  szépen  szól.
    Ez esik legközelebb az etalonhoz. (Talán a mélyei még jobbak is - a TS
    trafó  ebből  a  szempontból  nem  jeleskedik).  Van  rajta  egy  pici
    fedettség, ez zavar.  De  nagyon  jó.  *  Ez  a  legjobb  -  és  nini:
    egyértelműen az MC-hangzás felé mozdult! Az első gitárakkordon azonnal
    fel lehet fedezni a tér beszűkülését, az énekhang viszont  már  jó,  a
    hangkép kiegyenlített, lágy, kellemes és mégis definiált. Ez sem tudja
    elengedni magát annyira, mint az MC, de ez kerül a legközelebb  hozzá,
    minden tekintetben. A legmagasa hiányzik, a visszhangon is.  Egyébként
    úgyszólván hibátlan. A testességével itt-ott még előnybe is kerül  (az
    a bizonyos MM-es feldúsulás!) A Messiáson aztán  egyértelműen  veszít,
    nem tud annyi malasztot belevinni, nem eléggé vallásos.
        Az etalon. Volumen, tér, levegő, dinamika - mindenben  egy  kicsit
    jobb. * Még mindig eszköztelenebb és főleg nyugodtabb. De már nem nyer
    akkora arányban. A Messiáson aztán megint nincs  verseny,  az  MC  itt
    maga a valóság, amelyet a gép (az MM) nem tud megközelíteni.
        Kommentár. Minden elképzelhető paraméterében közelít  az  általunk
    ideálisnak vélt hangzás felé. Csak  nüánszokban  marad  el  tőle.  Más
    tekintetben: hozza a jó MM-ek  dúsabb  hangzását,  s  ez  gyakran  még
    előnyös is lehet. Nagyszerű pickup.

        CLEARAUDIO VI

        Világos hangkép, van csengése. A mélye néhol üt. Van középtájt egy
    szakasza, ahol ő lineáris, az  MC10  pedig  nem  (?).  Mindenesetre  a
    közepet hangsúlyozza. Felül egy kis  magas-  és  levegőhiány,  akár  a
    Roksanon.  A  Messiáson  különösen  szép.  És  mégsem  éri  el  az  MC
    szellősségét. Egyenértékű a Roksannal. * Hasonló a  véleményem.  Végig
    kerestem a hibákat, és mégsem tudok semmi rosszat mondani. Nincs durva
    hibája, néhol még a tere is szélesebb. Aztán a Messiáson kiderül, hogy
    az MC-hez képest kevésbé zenei, kevésbé megfogott, kevésbé részletdús,
    a hangszerei kevésbé életszerűek. Egyenértékű a Roksannal.  *  Ez  sem
    tetszett igazán, még mindig fátyolos, kásás, kevesebb benne a szépség.
    Habár hasonlít az MC-re, de mindenben alatta marad. A Messiás  tényleg
    jó teszt, megdöbbentő hangzásélmény - és megdöbbentő különbség  a  két
    pickup között. A Typ VI a Roksannal körülbelül  egyenértékű.  *  Nálam
    nem éri el a Roksant: elmozdult ugyan az  MC  irányában,  de  nem  jut
    annyira közel hozzá. A Typ V-nél mindenesetre sokkal jobb.  Nagyon  jó
    MM. A nagy beütéseken nagy basszusenergiák. A  felső  sávban  még  nem
    jött meg az ereje. A visszhangja szép, de kissé  kemény  és  nem  elég
    sokszínű. Wagneren is: sokat javult, de nem annyira egységes,  mint  a
    Roksan volt. Picit színezett, a felső prezenszben  "nyom",  utána  meg
    esni kezd. Ezzel együtt  nagyvonalúan  szól.  A  tuttin  kitűnő,  csak
    kevéssé fojtódik  le.  A  Messiáson  viszont  már  összefolyik,  szűk,
    valahol présel is, fáraszt.
        Az etalon. Fény, csillogás, tisztaság, levegő. Magasabb mennyezet,
    drágább hangszerek. * Továbbra is: eszköztelenség, nyugalom, tisztaság
    hangszerszerűség,  energiák  ott,  ahol  szükségesek.  Más  világ.   A
    Händel-zenén kőtemplom és igazi trombita (nem pozaun!).
        Kommentár. Hasonló kaliberű, értékes pickup, mint a Roksan  Black,
    bár másféle tónusú. Körülbelül egyenértékűek  lehetnek,  ízlés  dolga,
    kinek melyik tetszene jobban. Ebből a szempontból már nem nyom sokat a
    latban, hogy a Typ VI talán egy kicsivel kevésbé  közelíti  meg  a  mi
    ideálunkat. Egyébként egészen kitűnő hangszedő - de az árnyékát ő  sem
    tudja általlépni.

                                      *

        Már eddig is aggasztóan  sok  nyomdafestéket  használtunk  el,  de
    néhány sorban még hadd foglaljuk össze ajánlásainkat, meglátásainkat.
        Az alsó kategóriában  ajánlásunkat  élvezi  a  kis  Audio-Technica
    AT95E és a  Pro-Ject  4/II  De  mert  egyiknek  a  hangja  sem  igazán
    kiegyenlített,   meg   kell   fontolni,   milyen   rendszerbe   szabad
    beilleszteni őket. A második csoportban egyértelműen a Denon DL-110  a
    favoritunk. Pótolni tudja a ma már megfizethetetlenné drágult  Ortofon
    magaskimenetű MC-ket.
        A harmadik csoportban a A Nagaoka és a Roksan Blue között  érdemes
    választani.
        A felvégen a két legdrágább model között az dönthet, hogy melyiket
    sikerül jobban összehangolni a lánc többi tagjával.  Ez  nyilvánvalóan
    kívül esik a mi ítéletünk érvényességének körén.
        A  szeánsz  előtt   (aztán   menet   közben   még   inkább)   azon
    aggályoskodtunk, vajon  méltányos  dolog-e  mozgótekercses  típusokhoz
    mérni a mágneses hangszedőket. Nos, a szeánsz végére minden  kételyünk
    elpárolgott. Ahogy felfelé haladtunk az árlétrán, az MM-ek hol  ebben,
    hol abban a paraméterükben kezdték megközelíteni a  mi  ideálunkat,  a
    legdrágábbak pedig szinte el is érték, csaknem minden szempontból Amit
    mi MC-hangnak nevezünk, az nem agyszülemény, hanem az audio-valóságnak
    egy magasabb foka. Meggyőződésűnk, hogy eddigi  értékrendünkön  semmit
    sem kell változtatnunk.
        Az MM-technika sokat fejlődött az idők  folyamán,  de  az  MC-hang
    zeneiségét nem tudta elérni - és ma már egyre  valószínűtlenebb,  hogy
    valaha  is  el  fogja  érni.  A  mi  szeánszunkon   testületileg   jól
    szerepeltek a Goldringok (a Pro-Ject és a két Roksan), de tudni  kell,
    hogy azért a Goldring cégnek is  változatlanul  MC-típusok  a  legjobb
    hangszedői. És a Roksan: a nagy lemezjátszójába ő is MC-modellt ajánl,
    egy EMT-t - lényegében ugyanazt a típust, amelyet valaha, úgy  negyven
    évvel ezelőtt az Ortofon adott el a német EMT gyárnak  -  s  amely  az
    egész analóg korszakot túlélte.