Bemutatjuk



        Ebben a rovatunkban olyan készülékek tesztjét közöljük, amelyekkel
    a hifi-kedvelők a hazai boltokban is találkozhatnak. A méréseket Dankó
    Emil,  Sólymos   Antal   és   Szalai   Lajosné   végezte,   a   Magyar
    Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet műszerparkján. Auditív ítéletünk  a
    Hifi Magazin  kollektív  véleményét  tükrözi,  teljesen  elfogulatlan,
    mindazonáltal - mint bárki másé - a szubjektivitás  jegyeit  is  magán
    viseli.


                                      *

    A Kevésbé Rút Kis Kacsa (Pro-Ject 1)

    
    

        Előző, "digitalizált" kiadásunk  után  biztos'  felüdíti  majd  az
    Olvasót  jelen  számunk  "analógos"   revűje,   melynek   elején   két
    lemezjátszót, a végén pedig 15 hangszedőt Mutatunk  Be.  (De  a  kettő
    közé azért besuvasztunk két CD-játszót is, hogy megadjuk az  istennek,
    ami az istené, a császárnak, ami  a  császáré,  az  ördögnek,  ami  az
    ördögé.)


    PRO-JECT 1

        A két lemezjátszó közül ez az olcsóbbik, de  az  érdekesebbik  is.
    Afféle névtelen gyermek, "Pro-Ject 1" csupán  a  keresztneve,  azaz  a
    típusszáma.  Vezetékneve,  az  nincs  neki,  mivelhogy   apja   sincs.
    Mostohaapja nevelte fel szívességből: az osztrák Lichtenegger úr, régi
    ismerősünk, bécsi hifi-importőr és  nagykereskedő,  akinek  székhelyét
    annakidején Fel is tüntettük Bécs térképén ("A 100-as lista", 1989/2),
    mint számos nívós audiofil készülék  beszerzési  forrását:  Micromega,
    Musical Fidelity, Beard, Boston, Siltech, Martin-Logan, Rega,  Roksan,
    NAD stb. kapható nála. A magyar hifi-kereskedők közül a  Datateam  áll
    szoros kapcsolatban  Lichtenegger  cégével,  és  a  hangzatosabb  nevű
    készülékeken kívül a Pro-Jectet is behozza tőle, mint  afféle  "sokkal
    olcsóbb és mégis egész jó" lemezjátszót.
        A Datateamnek egyébként is az a filozófiája, hogy  a  lemezjátszók
    piacán ma már csak vagy a nagyon drága, vagy a nagyon  olcsó  gépekkel
    lehet megélni -  a  középkategóriájú  futóművek  már  elveszítették  a
    meccset a  CD-játszókkal  szemben.  Következésképpen,  aki  igazán  jó
    hangot akar, az klasszis lemezjátszót vesz (a  Datateam  gyakorlatában
    ez nem kevesebbet jelent, mint  az  Oracle-t),  aki  viszont  áttér  a
    CD-re, de nem akarja felszámolni  régi  lemezgyűjteményét,  annak  még
    mindig szüksége lehet egy elfogadható minőségű LP-gyalura. Erre vannak
    kitalálva a Pro-Ject lemezjátszók, melyek közül mi most  a  kisebbiket
    teszteljük. Ára (hangszedő nélkül) 13500 forint, ennyiért  ma  valóban
    nem kínálnak nívós nyugati lemezjátszót.
        Az  tehát  a  kérdés,  hogy  a  Pro-Ject  vajon  tényleg   nyugati
    minőségű-e. Merthogy származását tekintve a  legkevésbé  sem  nyugati,
    hiába fut be a Nyugati pályaudvarra akár a Wiener Walzerrel is.  Nyílt
    titok  (vagy  egyáltalán  nem  is  titok),  hogy  ezt  a  lemezjátszót
    Litovelben gyártatják, a Teslánál.  A  Pro-Ject  1  nem  más,  mint  a
    mindenki által ismert "néplemezjátszó", a jó öreg NAD  5120  utóda,  a
    groteszk  kivitelű,  laposkaros,   gumitányéros,   imbolygó   sasszijú
    gépezeté, amelyet mi annakidején Rút Kis Kacsának kereszteltünk. Hozzá
    képest a Pro-Ject 1 tagadhatatlanul kikupálódott, ő  már  Kevésbé  Rút
    Kis Kacsa, sőt, kissé távolabbról, félszemmel  pislogva  Egész  Helyes
    Kis Kacsának véljük. Akár össze is  téveszthetjük  a  Regával  vagy  a
    Revolverrel - de az érzékcsalódás nem fog sokáig tartani. Egy lépéssel
    közelebb lépve a hifista már gyanút fog, s nem túl  tüzetes  vizsgálat
    után  felfedezi  a   Tesla   gyár   lemezjátszó-technikájának   összes
    attribútumát.
        A Pro-Ject 1 empírikus  lemezjátszó.  Nem  úgy  készítették,  hogy
    mindent lesöpörtek a  rajzasztalról.  Inkább  végigtekintettek  eddigi
    gyártmányaik során, és összeválogatták a sikerültebb alkatrészeket.  A
    gép  olcsóságának  feltehetőleg  az  a  nyitja,   hogy   fődarabjainak
    többségét már évek vagy éppenséggel évtizedek óta gyártják,  ezek  már
    "kifizették magukat", nem kell hozzájuk új szerszám, új technológia.
        A NAD lemezjátszó nemcsak csúnya: nehézkes is volt. De egészen jól
    zenélt - az akkori mércével  mérve,  az  akkor  kapható  készülékekhez
    képest. Fel is gyújtotta  a  zenebarátok  képzelőtehetségét,  mindenki
    azon töprengett,  hogy'  lehetne  még  többet  kihozni  belőle.  Sokan
    (köztük mi is) a legravaszabb  módosításokat  eszelték  ki,  végre  is
    hajtották, de a gép inkább csak még csúnyább lett tőle, jobb nem lett.
    (Pontosabban: a MOD többnyire csak a kieszelőjénél  vált  be,  másokat
    ritkán sikerült megnyerni vele.) De kevés volt a veszíteni  valónk:  a
    készüléket olcsón árulták, jobbat - 5000 forintért! - úgysem  lehetett
    szerezni. Olvasói  levelek  tucatjai  tanúskodnak  róla,  hogy  a  NAD
    modifikálása az utóbbi években igen elterjedt népi játéknak számított.
    Nos,  a  Pro-Ject  1  úgy  van  megszerkesztve,  mint  ha  a  tervezői
    gyárlátogatásra hívták volna a legérdeklődőbb hifistákat,  mindenkinek
    a  véleményét  meghallgatták  volna,  és  azokat  összesítve   (de   a
    kereskedelmi szempontokat sem elhanyagolva) dolgozták volna ki a végső
    konstrukciót, olyan műszaki készültséggel, amely nem éppen High  Tech,
    de természetesen magasan meghaladja  a  MOD-okban  gondolkodó  hifista
    "konyhai" technológiáját. A  csomagolás  jellegzetes  Tesla  (a  fehér
    Hungarocell-szerűség dirib-darabkáival),  de  az  összerakott,  üzembe
    helyezett gép már több bizalmat gerjeszt.

    FELÉPÍTÉSE

        A "szolgáltatásai" fejezetet elhagyhatjuk, "kunsztokat" nem tud ez
    a masina. Először be sem tudtuk kapcsolni, amíg  meg  nem  találtuk  a
    rejtett hálózati kapcsolóját. Balkéz felöl a  doboz  aljára  szerelték
    ("az ellenség megtévesztése céljából").
        A meghajtószerkezetet a NAD-ból mentették át, de javítottak rajta,
    a kis műanyagtányér csapágyát erősebbre vették,  a  motort  pedig  egy
    körbefutó gumiszálra, négy ponton függesztették fel, á la Rega Planar.
    (Mint látni fogjuk, a Rega más tekintetben is  inspirálta  a  Pro-Ject
    tervezőit) A  motor  a  számos  Teslából  ismert  M  307.  Percenkénti
    fordulatszáma   300,   és   közvetlenül   a   hálózati   feszültségről
    táplálkozik.
        Ami teljesen megváltozott, éspedig előnyére: a lemeztányér. A  NAD
    5120 "modifikátorai" főleg a gumitányérra panaszkodtak, azt  próbálták
    kétségbeesetten kicserélni üvegre, fémre, plexire, bármire. A Pro-Ject
    tányérjára  már  nem   lehet   panasz:   kétkilós   alumínium-öntvény,
    esztergálva és centrírozva, ahogy a nagykönyvben  áll.  Az  alján  jól
    látszanak a furatok, a  kikönnyítések  helyei,  amelyekkel  a  tárcsát
    dinamikusan kiegyensúlyozták. A lemezpárna sem gumi, hanem filckorong.
        Amiben viszont nem biztos, hogy jó irányban rohamoztak a tervezők:
    a váz. Elhagyták a NAD költséges, imbolygó, sok bajt okozó, de végülis
    bevált rugós sassziját: az  alaplap  merev,  szimpla  pozdorja-lap.  A
    készülék filclábakon áll.
        A  hangkar  igazi  öszvér.  A  tervezők  visszanyúltak  20   évvel
    ezelőtti, szimpatikus, kardán-csapágyazású Supraphon  hifi-hangkarhoz,
    de annak  csak  a  hátsó  részét  tartották  meg:  a  csapágyházat,  a
    karbakkal,  a   klasszikus   függő   antiskating-ellensúllyal   és   a
    karlifttel. Rácsodálkoztak a Rega RB300 robusztus karcsövére,  és  azt
    mondták: "ez az!". Tehát a Tesla is vaskos csövet kapott,  igaz,  csak
    alumíniumból (míg a Regáé egyetlen  darab  magnézium-öntvény!),  dehát
    szegény  ember  vízzel  főz.  A  karcső  elülső  végét   ellapították,
    átfúrták, így lehet felszerelni rá a hangszedőt, valamint a pótlólagos
    karfület.  Kicsit  többet   kell   vacakolni   vele,   de   lényegesen
    megbízhatóbban rögzíti a pickupot, mint  az  eddigi  Teslák,  30  évre
    visszamenőleg. A tűerő 0 és 30mN között állítható a kar hátsó  részén,
    az ellensúllyal), a legkisebb osztás 1mN.
        A német nyelvű kezelési útmutató minden lényeges szempontra kitér,
    a magyar nyelvű már szűkszavúbb, hiányos, hibás (nem található ábrákra
    utal stb.). Sérelmezzük még, hogy  a  hangkar  ellensúlya  csekély,  a
    súlyosabb  hangszedőket  már  nem  tudja  kibalanszírozni,  a  közepes
    tömegűeket is csak úgy,  hogy  az  ellensúlyt  egészen  a  kar  végéig
    toljuk, akkor pedig játék közben nem  lehet  lehajtani  a  plexitetőt.
    További panaszunk, hogy a fordulatszám-váltás is nehézkes. Mellékelnek
    ugyan  a  géphez  egy   kis   kézhezálló   alkalmatosságot,   amelynek
    segítségével a tányér levétele után a  szíjat  át  lehet  piszkálni  a
    motortengely egyik hornyából  a  másikba.  Kezdetleges  megoldás  (bár
    némely értékesebb lemezjátszón is találkozni vele. (De legalább  szóba
    hoznák a magyar nyelvű leírásban!)
        A hangszedő jelét a szokásos RCA rendszerű csatlakozókra  vezették
    ki, árnyékolt kábelen, amelynek  minősége  nem  a  legjobb:  méréseink
    szerint hajlamos rá, hogy búgást és zavarfeszültséget szedjen fel.

    MÉRÉSEINKHEZ

        Ennek  a  lemezjátszónak  nincs   beépített   hangszedője.   Mivel
    hangszedő-tesztre készülünk, és a tesztmezőnyben ott az olcsó Pro-Ject
    4/II, szintén a Datateam választékából, a méréshez értelemszerűen  azt
    szereltük a Pro-Ject 1 lemezjátszóba.
        Szívünk szerint csak jót mondanánk erről a  gépről,  hiszen  rajta
    kívül  nincs  méltányolható  olcsó  lemezjátszó   a   láthatáron.   De
    jót-rosszat egyaránt mondanunk kell róla.
        Fordulatszáma csak kevéssel tér el a névlegestől; a  tű  súrlódása
    sem csökkenti számottevően. A nyávogása átlagos -  csehszlovák  gépről
    lévén szó, ezt dicséretnek szánjuk.  A  Pro-Ject  nem  fog  hallhatóan
    nyávogni a kritikus részleteken,  mint  pedig  a  NAD  tette  volt.  A
    felfutási idő átlagos, a zajok is közepesek.
        A hangkarral  bajaink  voltak.  Először  is,  a  mi  példányunknak
    szorult a csapágyazása, nekünk kellett kilazítanunk - remélni akarjuk,
    hogy egyedi hibáról van szó. Megtettük, ami tőlünk telt, de a súrlódás
    (még a csapágy kilazítása után is) jócskán  eltér,  aszerint,  hogy  a
    vízszintes, avagy a függőleges irányú súrlódását mérjük-e.  Ez  a  kar
    ezt tudja. A kábelkapacitást is sokalljuk. Az  akusztikai  visszahatás
    20 és 50Hz között erősen felszökik, majd meglepő módon 5kHz körül újra
    megjelenik. Feltételezzük, hogy ez  a  váz  kiképzésének,  a  szimpla,
    merev szerkezetnek tudható be. Megjegyezzük, hogy  a  másik  csatornán
    lényegesen kedvezőbb értéket mértünk, dehát nekünk hivatalból mindig a
    rosszabbat kell figyelembe vennünk.
        A hangkar-hangszedő rezonancia (a Pro-Ject 4/II hangszedővel)  9Hz
    körül van, és nem túl éles.
        Összefoglalva: átlagos készülék. Nincsenek durva hibái,  nincsenek
    ékes erényei. Talán megérdemelt volna egy kicsivel több gondosságot  a
    gyárban  -  dehát  akkor  már  nem   is   volna   hű   a   szocialista
    hagyományokhoz.


    Rotel RP-855 lemezjátszó

    

        Drágább,    "nagyobb",    "komolyabb"    az    előzőnél,    csupán
    zsurnalisztikai szempontból  érdektelenebb  nála  -  kevesebb  róla  a
    mondanivalónk. Annyit előrebocsátunk, hogy (ellentétben a Pro-Jecttel)
    az  RP-855-öt  mi  komplett  lemezjátszónak  tekintjük   és   eszerint
    kezeljük, tehát együtt a  gyárilag  beépített,  Audio-Technica  AT110E
    hangszedővel, annak ellenére, hogy a futómű/kar, illetve a pickup  nem
    ugyanabba  az  árkategóriába  tartozik.  Dehát   a   kereskedő   dolga
    (esetünkben  a  Zebraudioé)  meghatározni  a  saját  üzletpolitikáját,
    márpedig annak fontos része, hogy mit mivel célszerű kombinálni.
        Az RP-855 tisztességes-becsületes, de átlagos készülék  benyomását
    kelti,  akárcsak  a  Rotel  többi  gyártmánya:  nincs   bennük   semmi
    "speciális", de ami van bennük, az kellemes megjelenésű, és műszakilag
    is megbízhatónak látszik. A fekete sasszi bal elülső sarkában,  ferdén
    elrendezve, ki-bekapcsoló gomb és fordulatszámváltó gomb húzódik  meg.
    A hangkar tövében karlift. A hangkar egyenes, a tűerőt az ellensúllyal
    lehet beállítani,  a  rugós  antiskating-et  egy  kisméretű  koronggal
    adjusztálhatjuk. A tűerő-skála 0-65mN, a legkisebb osztás 1mN. A Rotel
    hangkar "shelljét", "papucsát" elvben ugyan el  lehet  távolítani  (ki
    lehet oldani egy  rögzítőcsavarral),  de  gyakorlatilag  egybeépített,
    merev rendszerűnek tekintendő.
        Az RP-855, lényegében véve, azonos felépítésű a Pro-Jecttel,  csak
    érezhetően nem ugyanabban az országban építették.  A  csapágyak  és  a
    motor egy kerettel szegett és kimerevített Falapon ülnek, és az  egész
    rendszer mereven rögzül a dobozhoz. A készülék négy nagy, harangalakú,
    talpán filccel bevont gumilábon áll.
        Az  alumíniumból  készített   lemeztányér   alsó   részét   kisebb
    átmérőjűre esztergálták, és ezt a palástot hajtják meg gumiszíjjal.  A
    lemezpárna: gumilap. A motor a Sankyo  gyártmánya,  egyenáramú,  kefés
    szervó-rendszerű, fordulatszámát a vezérlő-feszültség  változtatásával
    módosítják.  Műanyag  (vagy  gumi?)  házba  rejtették,  és  rugalmasan
    függesztették fel.
        A készülékben 2 kisméretű nyomtatott áramköri lap rejlik, az egyik
    a  hálózati  tápegységet  hordozza,  a  másikon   néhány   ellenállást
    találunk,  meg  két  trimmer-potenciométert,   ezek   a   fordulatszám
    beállítására szolgálnak.
        A  hangszedő  (AT  110E)  olcsó  Audio-Technica,   az   "E"   betű
    feltehetően elliptikus tűhegyre utal. Jelét kb. egy méteres, árnyékolt
    kábelen vezették ki, és RCA-rendszerű csatlakozókkal látták el.

    MÉRÉSEINKHEZ

        Megismételjük:     komplett     lemezjátszót     mérünk,     tehát
    futóművet+hangkart+hangszedőt.
        A   fordulatszám    eltérése    a    névlegestől:    átlagos.    A
    fordulatszám-esés (amelyet a tű fékező hatása okoz) egy kicsit nagyobb
    az átlagosnál. A nyávogás és a felfutási idő viszont megfelelő.
        A zajok rezgésmentesítő állványon, "B" görbével súlyozva  jók,  de
    ha a gépet egyszerűen csak a laborasztalon és "A" görbe szerint mérjük
    (vagyis az összes  tényleges  zajkomponenst  beszámítjuk),  akkor  már
    gyöngék.
        A hangkar csapágysúrlódása - mindkét irányban - átlagos.
        A  hangszedő  frekvenciaátvitele  mindkét  csatornán  igen   szép,
    egyenletes. Nem látszik meg rajta, hogy olcsó típus! (Nem  dominál  az
    MM-ekre jellemző kiemelés  10  és  20kHz  között.)  Az  áthallás  igen
    becsületes,  ráadásul  szimmetrikus:  még  magasabb  frekvenciákon  is
    nagyjából ugyanannyi szűrődik át a jobb csatornából a balba,  mint  az
    ellenkező irányban. A hangszedő kimeneti feszültsége elegendően  nagy,
    a  csatornák  közötti  eltérés  minimális.  A  torzítás  alacsony,  az
    impulzus-átvitel megfelelő. Hogy valami  rosszat  is  mondjunk  az  AT
    110E-ről:  gyatra  a  követési   képessége.   Így   is   nagyon   szép
    bizonyítványt állítunk ki neki.
        A Rotel RP-855 akusztikai visszahatása (az alacsony  frekvenciákon
    kívül) 150-200Hz táján is felüti fejét. Az eredmény átlagosan jó (vagy
    inkább átlagosan rossz).
        A hangkar-hangszedő rezonancia igen erőteljes, éles.  Mondhatnánk:
    kedvezőtlen.  (Az  egyik  iskola  szerint.  A  másik   szerint   éppen
    ellenkezőleg. Hogy melyiknek van igaza, azt már nem  fogjuk  megtudni.
    Ahhoz  túl  kevés  ideje  van  hátra   az   analóg   technikának.)   A
    rezonanciafrekvencia egyébként valamivel 9Hz alá esik.
        Összefoglalva: minden szempontból kiegyensúlyozott, kicsivel átlag
    fölötti műszaki nívó. A hangszedő jobb, mint vártuk.

    
    
    


    Szeánsz

    

        Az első kérdés mindig az  hogy:  mit  hasonlítsunk  mihez.  (Fogas
    kérdés.) A Pro-Jectet pickup nélkül árulják,  így  a  teszt  tárgya  a
    csupasz futómű plusz kar lesz - hangszedő nélkül. Ezt a gépet  nyilván
    az elődéhez, a NAD 5120-hoz kell mérnünk, mert az alsó  árkategóriában
    még mindig a Rút Kis Kacsa az etalonunk.  Egyébként  is  érdekes  lesz
    megvizsgálni, mennyit fejlődtek hat év alatt a csehszlovákok. (A  cseh
    és  szlovákok  -  de  még  inkább  csak  a  csehek.  Litovel  a   cseh
    országrészben  fekszik)  Ha  a   fejlődés   számottevő,   a   Pro-Ject
    megmérkőzhet a Dual 505-tel is.
        A Rotel már több fejtörést okozott nekünk, mert hangszedő  is  van
    benne, mégpedig egy igen  olcsó  modell,  az  Audio-Technica  AT-110E.
    Angliában kb. 23 font az ára, idehaza  úgy  3500  forintba  jönne,  ha
    kapható  volna.  Az  önmagában  is  csaknem  30  ezer  forintos  Rotel
    lemezjátszó tehát minden kétséget kizárólag  rangon  alul  házasodott,
    amikor az alapfokú AT-110E-vel lépett frigyre. Válásról szó sem lehet,
    tiltja az Egyház: a gépet csakis pickuppal együtt lehet megvenni.  Aki
    magasabbra vágyik, el kell kótyavetyélnie  egy  3500  forintos,  immár
    használt (mindenesetre  csomagolás  nélküli)  hangszedőt.  Mégis,  úgy
    döntöttünk, hogy a Rotelt hangszedővel  is,  anélkül  is  kipróbáljuk.
    Éspedig először a NAD, majd a Dual ellenében - aztán majd meglátjuk.
        A szeánsz folyamán végig a JMlab Olymp hangsugárzót használtuk, az
    Audio Innovations Series 500 erősítővel. Főleg  demólemezeket  tettünk
    fel, a régi Philipset, Propriusokat (Jazz At The  Pawnshop,  Messiás),
    az agyonnyúzott dél-amerikai népzenét  az  Opus3  harmadik  albumáról,
    aztán  a  Sheffield-Wagnert,  alkalmanként  a   Reference   Recordings
    Fantasztikus Szimfóniáját stb.

    PRO-JECT 1

        Kulturáltabb,  "kerekebb",  melegebb,  mint   a   NAD   volt,   de
    dinamikájában és tarhatásában elmarad tőle.  Komolyzenére  előnyösebb,
    popzenén csalódást okozhat.
        Az új és a régi  Teslába  azonos  hangszedőt  szereltünk,  egy-egy
    Ortofon  MC20S-t.  Ez  a  pickup  talán  túl  elegáns   hozzájuk,   de
    tapasztalataink szerint  a  legtöbb  lemezjátszóval  jól  párosítható.
    Valószínű,  persze,   hogy   a   NAD-ot   és   a   Pro-Jectet   inkább
    MM-hangszedővel fogják használni, ebből a szempontból  az  MC20S  "nem
    jellemző". Viszont az MC-próba  sokat  elárul  nekünk  a  lemezjátszók
    lelkéről. Egyébként, a Pro-Ject karja elég robusztusnak látszik,  hogy
    "meg tudja fogni" a "rázós" MC-hangszedőt.
        Pro-Ject  1.  Első  megszólalásra:   kellemes,   puha,   nem   túl
    részletező, némi dinamikahiány (az ütős nem  csap  oda  elég  nagyot).
    Előnye, hogy nem érdes - ez feltehetőleg  a  jobb  hangkar  erénye.  A
    szimfonikus zene törzsét megtartja, nem torzít, a tuttit  végig  lehet
    hallgatni, nem kell lecsavarni a hangerőszabályzót. Ugyanez operán is.
    A középsáv kellőképpen meg  van  fogva.  A  dinamika  azonban  itt  is
    szerényebb.  A  zongora  egységes  és  csengő.  A  dél-amerikai  zenén
    kiegyenlített, közelebb esik a nívós  lemezjátszókhoz.  Kissé  zárt  a
    hangképe,   és   nem   elég   lendületes,   de   mindent    egybevetve
    természetesebb, zeneibb,  értékesebb,  hallgathatóbb.  *  A  sávszélek
    tágabbak, a  mélye  is,  magasa  is  jobb.  Hallgathatóbb.  Elég  nagy
    differencia. De ezen sem érzem a teret, a levegőt. * Nekem  egyáltalán
    nem tetszik. A mélyei döngenek, a  hangjai  összefolynak,  hervadtabb.
    Nem nagy különbség, de a másik jobb (hozzá vagyok szokva?).  *  Gyatra
    mélyek (hangszínszabályzós). Kong, üres: beütés, aztán  semmi.  Tompa,
    élettelen, dinamikátlan.
        Az etalon. Nyersebb, tolakodóbb, ugyanakkor tompább,  fakóbb.  Van
    egy előnyös regisztere a középsávban,  ott  feltétlenül  jobb,  de  az
    egyes regiszterei  nem  elég  folyamatosak,  ezért  gyakran  fárasztó.
    Szimfonikus zenén a jólismert, kissé komor tónus. Itt kissé  monós.  A
    balansza  nem  olyan  jó,  de  a  basszusa  igazibb.  A   nagyvolumenű
    szimfonikus és operazenét "nem tartja  meg"  kellőképpen.  Harsányabb,
    kissé egysíkú, nem elég színes. * A  magasak  legteteje  hiányzik,  az
    üveghangok  eltorzulnak.  A  taps  nem  csattan.  Tosca:   sávhatárolt
    alul-fölül, nem érdekes. A népzenén a mély lábdob  poffog,  a  magasak
    nem  szépek.  Az  egész  nem  tetszett.  *  Élénk,   dinamikus,   jobb
    tranziensek, jobb basszus. Kevesebb  tűzörej.  Hallgathatóbb.  Nagyobb
    színpad. * Klasszis különbség a NAD javára. Jobb és  finomabb  mélyek,
    csengőbb magasak.

                                      *

        A zsűri két  pártra  szakadt  (2-2).  Ilyenkor  mindig  rájátszást
    rendelünk el, hogy ki-ki beláthassa tévedését,  és  csatlakozhassék  a
    másik táborhoz. A rájátszás azonban (Wagner, valamint egy dzsessztrió)
    ezúttal  nem   hozott   eredményt,   mindenki   ragaszkodott   eredeti
    véleményéhez.
        Említést érdemel, hogy a társaság  popzene-kedvelő  tagjai  voltak
    azok,  akik  feltétel   nélkül   a   régi   lemezjátszóra   szavaztak,
    "komolyzenei szekciónk" viszont az új modellt favorizálta.  Talán  nem
    véletlenül. Megkockáztatjuk:  a  Pro-Ject  kiegyenlítettebb,  melegebb
    hangja  klasszikus  zenén  hosszabb  ideig  hallgatható,  mint  a  NAD
    lendületesebb, élénkebb,  de  tolakodóbb  zenéje.  Popzene-kedvelőknek
    viszont csalódást okozhat a lemezjátszó kissé visszafogott, nem eléggé
    "dögös" muzsikája.
        (Szerkesztői megjegyzés: felhívjuk a figyelmet hangszedő-revűnkben
    a Pro-Ject 4/I tesztjére. Úgy találjuk, hogy a pickup  hangképe  és  a
    lemezjátszóé tükörképszerűen kiegészíti egymást.)
        Mitagadás,  az  új  "szupernad"  nekünk  csalódást  okozott.  Arra
    számítottunk, hogy knock-outolja a becsületben megőszült  5120-at,  és
    elnyeri tőle a  "néplemezjátszó"  büszke  címet.  Ámde  kiütésről  szó
    sincs, a Pro-Ject legfeljebb ha pontozással nyerte meg a mérkőzést, ha
    megnyerte egyáltalán. Ráadásul az árát is sokalljuk:  értjük,  értjük,
    hogy már csak dollárért lehet behozatni, dehát ez akkor  is  csak  egy
    Tesla...
        Másrészt nekünk is el kell ismernünk, hogy ebben az árkategóriában
    nincs versenytársa a Pro-Ject 1-nek - ugyanis ebben az  árkategóriában
    egyáltalán nem is lehet kapni hasznavehető lemezjátszót.
        A  NAD   5120   immár   a   múlté,   a   szokványos   hifi-tornyok
    tojáshéj-lemezjátszóit pedig nem kívánja se testünk, se  lelkünk.  Aki
    ragaszkodik hozzá, hogy hifi lemezjátszója legyen, de  nincs  rá  több
    pénze 16-18 ezer forintnál (vagy, még inkább: CD-játszót  vásárol,  de
    mellékesen az analóg lemezeit is meg  akarja  tartani),  annak  még  a
    Tizennégy Karátos Aranyfülek sem tudnának jobbat ajánlani  a  Pro-Ject
    1-nél.
        S ha jól értjük, a Datateam éppen erre alapozta üzletpolitikáját.

    ROTEL RP-855

        Telt, meleg tónus (a Linn Axis irányába esik, de nélkülözi a  nagy
    lemezjátszók  erejét  és   finomságait).   Kiegyensúlyozott   és   már
    elegendően  széles  sáv,  méltányolható  basszusdinamika.  Kissé  szűk
    színpad, a mélysége is csekély. Zárt hangkép.
        A rend kedvéért a NAD ellenében is kipróbáltuk a  Rotelt,  hogy  e
    meccs eredményéből majd arra is következtetni tudjunk, hol helyezkedik
    el az értékskálán a Rotel a Pro-Jecthez képest.
        A NAD lemezjátszóban, ha már  úgyis  benne  van,  bennehagytuk  az
    MC20S-t - abszurd kombináció, a pickup  négyszer  annyit  ér,  mint  a
    készülék maga. Ennek ellenére, a Rotel (a saját olcsó  hangszedőjével)
    szinte lesöpörte az asztalról a "cseh és  szlovák"  gépet.  Egyszerűen
    nem voltak versenyben.

    ROTEL RP-855 - NAD 5120

        Rotel  RP-855.  A  Rotel  tónusa  tovább  mozdult,  a  Linn   Axis
    irányában:  kiegyenlítettebb,  mint  a  Pro-Ject  volt,  a  sávja   is
    szélesebb, és még a dinamikája, a lendülete is számottevő. Az olcsó MM
    hangszedővel  is   becsületesen   szól,   bár   hiányolom   azokat   a
    finomságokat, amelyeket a jó MC tud (akár még a NAD-dal is!).  A  tere
    nem  elég  nyitott,  túlságosan  benn  van   a   szobában.   Dzsesszen
    meghittebb,  kicsit  piszkosabb  ugyan,  de  a  hangszerek  összjátéka
    meggyőzőbb. Itt is túl elöl szól. Wagneren jól együtt van,  a  rezesek
    teltek és szép a  színük,  a  basszus-beütés  erőteljes.  *  Már  első
    megszólalásra nagy különbség. Tágasabb. A zene lüktetése  izgalmasabb.
    A sávszélei szélesebbek. Habár érezhetően nem MC: hallom a hibáit  is.
    *  Először  nem  találtam  szerencsésnek  ezt  a  próbát,  az  volt  a
    benyomásom, hogy túlságosan kijátsszuk egymás ellen  az  MM-et  és  az
    MC-t. Ezen később túltettem magam.  A  Rotelé  igen  jó  MM.  Kellemes
    magasak és mélyek, nyílt, levegős hangkép, a hangszerek  elkülönülnek,
    a vibrafon játéka alatt most a zenészek beszélgetését is meghallom  (a
    NAD-on ennek nyoma se volt).  Több  információ.  Kezd  emlékeztetni  a
    régi,  jóminőségű  hangképekre,  amelyeket   hallgatni   szoktunk.   *
    Kapásból: megjöttek a mélyek! Noha MM, még a magasai is  elég  jók  (a
    legtetejük talán nem annyira). Jó kombináció, jól van kitalálva.
        Az etalon. Hűvösebb, üresebb. "Precízebb", de fárasztóbb.  A  tere
    nyitottabb, levegősebb. Érezni, hogy a jó pickup szárnyalni  szeretne,
    de a mechanika visszafogja. Unalmas. Nincs tartása. A dob  dübörög,  a
    csattanások eluralkodnak.  Dzsesszen  száraz,  színtelen;  tiszta,  de
    fárasztó. Harsány.  *  A  mélytartományban  nem  természetes,  kiemel,
    poffog. A magasa nem cseng, a  bőgő  nem  követhető.  A  közepe  szép,
    meggyőző. A terét én kisebbnek érzem. A  tartást  hangerővel  pótolja,
    kiabál. A sávszéleken baj  van.  *  Visszafogottabb,  sokszor  kevésbé
    torz, de  nem  olyan  dinamikus.  Végig  kisebb  a  lendülete.  Komor.
    Erőtlen. A fúvós  kevésbé  csillog.  Kulturált,  de  a  zene  elveszti
    varázsát. * Ez se rossz, de érzem,  hogy  a  pickup  hangja  "nem  tud
    keresztüljönni". Néhol szépen  szól,  de  fontos  dolgok  elsikkadnak.
    Wagnernek a legteteje matt, holott emlékezetem  szerint  az  MC20S-nek
    csillogó magasai volnának.
        A Rotel könnyedén vette az  első  akadályt  (amit  el  is  vártunk
    tőle), most hát egy osztállyal  feljebb  léphet.  A  középkategóriában
    nekünk a Dual 505/3 az etalonunk, azt négy évvel ezelőtt még 17 és fél
    ezer forintért meg lehetett kapni. Persze, azóta a Dualnak is  felment
    (volna) az ára: ha kapni lehetne, szintén  belekerülne  vagy  30  ezer
    forintba, tehát nagyjából "pariban" volna a Rotellel. Ebben a menetben
    mind a két lemezjátszót Ortofon MC20S-sel használtuk.

    ROTEL RP-855 - DUAL 505/3

        Rotel RP-855. Meleg tónus. Tömöttebb. Előre jön.  Izgalmasabb,  de
    van egy zsíros elszíneződése. Nem annyira nyitott;  az  MC  sem  tudja
    eléggé kinyitni. Dzsesszen meghitt  hangulat.  Hallgatható.  (Később:)
    kicsit fojtott. A cinnek piszkosabbak, ennél okvetlenül tisztább  kéne
    egy MC20S-ről! A  vibrafon  nagyon  szép.  A  Messiás  kórusán  vérbő,
    nagyvonalú, eleven. Több információ - és több torzítás.  Egységes,  de
    szűk  színpad.  Túl  elöl  van.  Kissé   mesterséges   visszhangosság.
    Dzsessztrió: nyüzsög, nem eléggé nyugodt, a tranziensek "bemozdulnak".
    A  basszus  üt.  Fantasztikus  szimfónia:  zaftos,  sercegő  (zavar  a
    lemezzaj!), lendületes, de színezett. Döntetlen volna - de a vége felé
    már  inkább  a  Dualra  szavaztam.  *  Jobb  mélyek,  nagyobb  tér,  a
    hangszerek  jól  szétválnak,  a  sávszélek  szélesebbek.  Megnyerő.  A
    középtartomány az erénye.  (Később:)  a  sávszélek  mégse.  Alul-fölül
    hiányzik valami. Egyre inkább a Dualhoz húzok.  *  Elsőre:  lényegesen
    jobb a  Rotel,  erőteljes,  jobb  mélyek,  jó  tranziensek,  lendület.
    Színesebb, élénkebb, sokszor tömörebb és kiegyenlítettebb.  De  később
    már kezdtem  elpártolni  tőle.  A  dzsesszlemezen  zavart  a  zaja.  A
    Bálzenén is. Talán döntetlen. * Mindenben egy picit alulmarad. A felső
    basszusban kiemel, majd onnan  folyamatosan  esik  (noha  magasban  is
    messzire  elmegy).  Dzsesszen  nagyon  szépen  szól.  A  női   kóruson
    kíméletlenül torzít. Szimfonikus zenén durva tűzörej, agresszív.  Csak
    a középtartományban jobb a Dualnál.
        Az  etalon.  Hűvösebb,  szárazabb.  Fakóbb?  Nyílt  színpadkép.  A
    dinamikája  kisebb?  Dzsesszen  szép,  tiszta,   nyugodt,   de   picit
    sterilebb, nem annyira meghitt. A másik készülék "rátesz a zenére", ez
    meg elvesz  valamennyit  belőle.  Később  már  ez  tetszik  jobban.  A
    kórus-zenén nem eléggé vérbő, de tiszta, artikulált, nyitott, levegős,
    torzítatlan. Széles, de középen kissé üres  színpad.  Túl  hátul  van.
    Kevés, de igazi visszhang.  Néha  nem  elég  érdekes.  A  dzsessztrión
    fölényesen  jobb:  tiszta,  nyugodt.  A  zongora,  a  bőgő  és  a  dob
    külön-külön  és  együtt  is  a  helyén  van.   A   szimfonikus   zenén
    visszafogott, de  szimpatikus.  *  Talán  kevésbé  érdekes,  kisebb  a
    dinamikája, de kiegyenlítettebb, tisztább. Egyre inkább az az érzésem,
    hogy   magasban-mélyben   egyaránt   jobb   (bőgő,   vibrafon   stb.).
    Kulturáltabb, nem  színez,  semleges.  Talán  a  tere  is  nagyobb.  *
    Vacilláltam. A szeánsz elején  oda,  a  vége  felé  egyre  inkább  ide
    pártoltam.  A  Bálzenén  a  Dual   lényegesen   zeneibb,   a   vonósai
    tetszetősebbek. * Kezdettől fogva a Dual tetszett jobban. Ma este most
    először szólt rendesen a  zene.  Puha  mélyek,  szebb,  kiegyenlített,
    világosabb hangkép. A Messiás finom, a dzsessz igazibb, de szimfonikus
    zenén a Dualnak is van egy üres tartománya a középsávban - ott a Rotel
    a jobb.
        A Rotel nem javult akkorát az MC-hangszedővel, mint vártuk  volna.
    Így is jól szólt, sőt: kicsit be is csapott bennünket.  Négyünk  közül
    hármán ugyanazt az utat járták be:  először  beleszerettek  az  RP-855
    zaftos, izgalmas, meleg hangképébe,  majd  a  szeánsz  előrehaladtával
    egyre   inkább   átpártoltak    a    Dual    szerényebb,    nyugodtabb
    interpretációjához. (A negyedik szavazat egyértelműen a Dualé.)
        A Rotel jó lemezjátszó, ha nem  is  elsöprően  jó.  Az  alapfokról
    egyből meglehetősen magasra rúgja fel a  mércét  -  és  aztán  ott  is
    hagyja. Amivel azt akarjuk mondani, hogy az RP-855 és az olcsó AT-110E
    násza az Égben köttetett: várakozáson felül jó házasság.  Nem  érdemes
    kipróbálni, hogy vajon micsoda hiper-szupert faraghatnánk  belőle,  ha
    kicserélnénk a hangszedőjét egy  értékes  MC-típusra.  (Mellesleg,  az
    importőr  Zebraudio  véleménye  szerint  is  kifejezetten  MM-re   van
    kitalálva.) Ezt a lemezjátszót így kell használni, ahogy van.

                                      *

        A  Hifi  Magazin  itt  mond  köszönetet  a   revűhöz   kölcsönzött
    lemezjátszókért a DATATEAM-nek és a Zebraudiónak.

                                      *

    Technics CD-játszók


        Idén sem menekülhet a Tisztelt Olvasó a  Technicsektől.  Ha  mégis
    menekülni próbálna, hadd kiabáljunk utána, hogy: vissza, vissza, ezt a
    szeánszot nem érdemes kihagyni! Emlékeztetőül: a múltkoriban alapfokú,
    20-24  ezer  forintos  gépekkel  barátkoztunk,  és  egész   tűrhetőnek
    találtuk őket. Köztük volt az új  Technics  család  két  juniorja,  az
    SL-PS100 és 300. Most a család szeniorjai következnek, az SL-PS700  és
    900. Persze, drágábbak az öccseiknél, körülbelüli áruk 35, illetve  45
    ezer forint, ennek fejében viszont  sok  szolgáltatást  is  nyújtanak.
    Természetesen MASH rendszerűek. Ismeretes, hogy a  Multi  Stage  Noise
    Filtering a Technics cég  1-bites  szisztémaíjának  a  neve  (bővebben
    írtunk róla az 1991/1. lapszámban - esetleg érdemes újra beleolvasni).
        A két gép meglehetős mértékben azonos, ezért mi csak a nagyobbikat
    (bonyolultabbikat) fogjuk részletesen ismertetni,  a  másikról  inkább
    csak azt mondjuk el, milyen szolgáltatást hagytak le róla.


    SL-PS900

    

        Elegáns készülék. Eltérően a szokásos divattól, korongtartó fiókja
    nem baloldalt van, hanem középen.

    KEZELÉSE, SZOLGÁLTATÁSAI

        Balról:      ki/bekapcsoló      gomb,       fejhallgató-csatlakozó
    (hangerőszabályzóval), valamint egy tolókapcsoló a  Timer  funkcióhoz.
    (Azt állíthatjuk be vele, hogy ha időkapcsoló órával kapcsoljuk  be  a
    készüléket, akkor normál, avagy véletlenszerű sorrendben játssza-e  le
    a korong műsorát. Nem valami létfontosságú szolgáltatás.)
        A  korongtartó  fiók  fölött   nagyméretű,   intelligens   kijelző
    (intelligencia-hányadosa legalább 150). Szükség is van az eszére, mert
    gépünk minden elképzelhető és elképzelhetetlen szolgáltatással fel van
    ruházva, igen sok mindenről kell tájékoztatnia gazdáját. Jobboldalt 22
    számgomb, ezekkel bármelyik műsorszámot közvetlenül  elérhetjük.  Négy
    nagyméretű gomb: az üzemmódkapcsolók (fióknyitás/zárás, Stop,  Szünet,
    Lejátszás).
        Az előlap legfelső részén 5 kisméretű  kerek  nyomógomb,  valamint
    két téglalap-alakú. Az első két gombbal  a  kijelző  üzemmódját  lehet
    változtatni. A kijelző egyebeken kívül azt is a tudtunkra  adja,  hogy
    magnózás közben a kazettának éppen melyik felére  másolunk  ("A"  vagy
    "B").  Természetesen  a  szokásos  információkat   is   megkapjuk,   a
    műsorrészek számáról, össz-idejéről, a még hátralévő időkről (a teljes
    műsorra, illetve  egy-egy  műsorszámra)  stb.  stb.  A  többi  gomb  a
    programozással kapcsolatos. Összesen 32 számot lehet programozni.
        Legalul az előre-hátra  keresés  gombpárját  találjuk,  továbbá  6
    kisméretű gombot (5  programgombot  plusz  egy  "Funktion  Managert"),
    ezekkel igen sok mindent elő lehet varázsolni a készülék memóriájából,
    csak ember legyen a talpán, aki megjegyzi, hogy melyik gomb mire való.
    Főleg a magnósoknak lesz rá szükségük, hogy elmélyedjenek a használati
    utasításban. Itt mi csak végigszaladunk a másfél tucat szolgáltatáson:
    műsorkeresés   üres   részek    (szünetek)    nélkül;    kazetta-oldal
    kiválasztása;  felvétel  több  CD-ről  (eközben  az   egyes   korongok
    műsorideje  mindvégig  a  memóriában   marad!);   csúcsszintű   részek
    megkeresése,  hogy  beállíthassuk  a  magnó  kivezérlését;   a   műsor
    lehalkítása szalagvégen vagy az előre megszabott  időpontban;  műsorok
    közötti  üres  részek  átugrása;  beprogramozott  részek   átrendezése
    (miközben a kazetta mindkét oldalára megtervezett játékidő változatlan
    marad!); ismétlés (az  egész  korongé,  vagy  a  programé);  lejátszás
    véletlenszerű  sorrendben;  valamely  műsorrész  lejátszása   és   ezt
    követően pillanat-állj; a műsor szintjének felerősítése/lehalkítása az
    előre kiválasztott helyen; ugrás előre/hátra  a  műsorrészek,  illetve
    index-számok között.
        E funkciókban  sok  egyéb  finomság,  extra  szolgáltatás  rejlik.
    Megtehetjük, hogy a műsorrészek közé 4 másodperces szünetet  iktatunk,
    de azt is elérhetjük, hogy a műsorszámok között egyáltalán  ne  legyen
    szünet (holott eredetileg volt). Az már szinte természetes, hogy a gép
    úgy meg tudja szervezni a magnófelvétel műsorát,  hogy  a  szalagon  a
    lehető legkevesebb üres hely maradjon. Az  oda/visszajátszó  magnóknak
    időt hagy irányváltásra, ki- vagy beúsztatja a hangot stb.
        A távvezérlő segítségével további szolgáltatásokat  varázsolhatunk
    elő a cilinderből. Például szabályozhatjuk vele a hangerőt (a készülék
    hangfrekvenciás kimeneti szintjét). Számgombok is vannak rajta.
        Az  SL-PS900  hátlapján  egy  szabályozható  és  egy  fix   szintű
    hangfrekvenciás kimenetet találunk (ezek aranyozott RCA-hüvelyek), egy
    3,5mm-es  Jack-hüvelyt  a  magnó   szinkronizálására,   valamint   egy
    szabványos optikai kimenetet.


    SL-PS700

        Nagyon hasonlít a 900-asra, a méretei is ugyanazok. Lehagyták róla
    a Timer kapcsolót, és kevesebb van rajta egy  sornyi  számgombbal  (de
    így  is  32  műsorszámot  programozhatunk   vele,   csak   egy   picit
    nehézkesebben). A távvezérlője kisebb; azon is kevesebb a számgomb, és
    nincsenek rajta index-léptető gombok.  A  nagyobbik  gépen  még  külön
    gombpárt kaptunk gyors, illetve lassú keresésre, itt  viszont  erre  a
    célra  csak  egyetlen  gombpár  szolgál;  ha  a  gombok   valamelyikét
    lenyomjuk, akkor először lassan kezd keresgélni  a  kiolvasófej,  majd
    felgyorsul.

    FELÉPÍTÉSÜK

        Megint a nagy géppel kezdjük. Bonyolult masina, de áramköreit  oly
    nagyfokú integráltság jellemzi, hogy  az  elvi  kapcsolási  rajza  még
    áttekinthető marad.
        Az "optikai pick-up" jelét már a  kiolvasófejben  egytranzisztoros
    erősítő fogadja. Szervó-erősítő IC következik (AN 8800 SCE2), aztán  a
    digitális processzor (MN 6626),  majd  a  digitális  szűrő  plusz  D/A
    átalakító, közös IC-ben elhelyezve (MN 6476). Kimenetén a két csatorna
    hangfrekvenciás jelét kapjuk.
        A hangjelet előbb differenciál erősítőre, majd  a  Technics  által
    előszeretettel alkalmazott "Class AA"  erősítőre  vezetik,  ez  utóbbi
    áramkört aluláteresztő szűrővel  és  némító  fokozattal  is  ellátták.
    Csupán ehhez a részegységhez 7 dual IC-t és 10 tranzisztort használtak
    fel  nem  takarékoskodtak  az  alkatrészekkel!  (A  konstrukció  azért
    látszik annyira bonyolultnak, mert a gépen két kimenet van:  egy  fix,
    és tőle függetlenül egy szabályozható kimenetű.)
        A készülék vezérlését ("system control") egy  MN  1554  PKK6  jelű
    IC-re bízták.
        A múltkori Technicsek (SL-PG100 és 300) leírásakor  kitértünk  rá,
    hogy a fokuszáló, sávkövető,  kiolvasófej-mozgató  motor  működtetését
    egy digitális szervó processzor végzi, s hogy azt viszonylag  egyszerű
    beszabályozni. A két nagyobbik gépben is ezt a megoldást alkalmazták.
        Figyelmet   érdemel   a   hálózati   tápegység.    Két    egyforma
    transzformátor közül az egyik a  hangfrekvenciás,  a  másik  az  egyéb
    áramköröket  látja  el.  Az  egyenirányítókra,   stabilizátorokra   és
    kapcsolótranzisztorokra itt nem térünk ki, van belőlük bőven.
        Bonyolultsága ellenére, a CD-játszó belseje igen jól áttekinthető,
    rendezett, szükség esetén a gépet könnyen lehet javítani. A nyomtatott
    áramköri lapokat bontható szalagkábelek kötik össze.
        A doboz  fémből  készült,  előlapja  műanyag.  Az  aljlapot  külön
    műanyag burkolattal is ellátták.
        Az SL-PS700 felépítése annyiban tér el a fentiektől, hogy elmaradt
    a  fix  hangfrekvenciás  kimenet  (s  vele   együtt   néhány   IC   és
    tranzisztor), továbbá  az  egyik  IC-hez  néhány  kezelőgombbal,  azaz
    kapcsolóval kevesebb csatlakozik. A tápegységbe  pedig  csak  egyetlen
    transzformátort építettek, az látja el az összes áramkört.

    MÉRÉSEINKHEZ

        Ebben a fejezetben már visszatérhetünk  megszokott  módszerünkhöz,
    és külön kommentáljuk a két gép bizonyítványát.
        Kiemeljük,  hogy  az  intermodulációs  torzítás  mindkét  Technics
    CD-játszón annyira alacsony, hogy műszereinkkel nem is tudtuk megmérni
    (alacsonyabb, mint 0,01%). A specifikációk szűkszavúak, de  szigorúak.
    A nagyobbik  gép,  értelemszerűen,  egy  picit  többet  ígér,  mint  a
    kisebbik, de a különbség minden paraméterben csak árnyalatnyi.

        SL-PS700.   A   feszültségek/impedanciák   rendben    vannak.    A
    fejhallgató-erősítő  gyakorlatilag  bármiféle  fejhallgatót   ki   tud
    vezérelni, elegendően nagy hangerőre.
        A linearitás -60dB-ig jó, -80dB-n az eltérés jelentékeny,  -90dB-n
    már csak zajt kaptunk, hasznos jel nem volt mérhető.
        A frekvenciagörbe mindössze 0,2dB-t esik 20kHz-en. A két  csatorna
    átvitele szinte azonos.
        Az  áthallási  csillapítás  kitűnő,  bár  a  jobb  csatornán   egy
    lehelettel elmarad a specifikációtól. A jel-zaj arány  úgyszintén  (de
    ez  legyen  a  legnagyobb  bajunk).  A  dinamikatartomány  széles,   a
    harmonikus  torzítás  (a  rendszer  korlátain   belül)   alacsony,   a
    kivezérlés    és    a    frekvencia    függvényében    egyaránt.     A
    négyszögjel-átvitel  megfelelő,  bár  1002  és  5512Hz-en  is  (enyhe)
    aszimmetria látszik. Az  impulzus-átvitel  nagyjából  szimmetrikus.  A
    hibajavítás jól működik, a hozzáférési idő rövid.
        Összefoglalva:  a  linearitása  lehetne  jobb  is.   De   ígéretes
    készülék.

        SL-PS900. Kicsivel többet vártunk tőle, és ez be is jött.
        A feszültségek/impedanciák  rendben  vannak.  A  feszültségkimenet
    szintje  észrevehetően  nagyobb  a  szabványosnál.  (Ebben  tendenciát
    látunk, a gyárak így is javítani akarnak a jel-zaj arányon. A 2,45V-os
    kimenő feszültség persze nem fog túlvezérelni semmilyen tisztességesen
    megépített erősítőt.)
        A linearitás itt még -90dB-n is  kifogástalan.  A  frekvenciagörbe
    esése 0,2dB  az  egyik  csatornán  és  0,4  a  másikon.  Az  áthallási
    csillapítás  kivételesen  nagy,  ilyet  eddig  még  nem   mértünk   (a
    specifikációt is túlteljesíti). A jel-zaj arány szintén  kifogástalan.
    A  harmonikus  torzítások  alacsonyak.   Az   oszcillogramokon   enyhe
    aszimmetria. A hibajavítás megfelelő, a hozzáférési idő rövid.
        Összefoglalva: Még biztatóbb, mint a másik.

    
    
    


    Szeánsz

    

        A Technics erősítők és magnók nem nagyon tetszettek nekünk, de  az
    új CD-játszókról egészen  jó  benyomásokat  szereztünk  -  lásd  előző
    számunk szeánszait. Az SL-PG100 és 300 tesztje még bekerült  az  előző
    számba, az SL-PS700 és 900 erre a számra maradt. A két szeánsz csaknem
    egybeesett, a tesztkörülmények  tökéletesen  azonosak  voltak.  Etalon
    gyanánt még mindig a Rotel RCD-855-öt használtuk, és a  tesztműsor  is
    ugyanaz volt, mint a múltkor.
        Egy-egy  típuscsaládnak  általában  megvan  a   maga   jellegzetes
    hangképe, így volt ez a magnókkal és a erősítőkkel is.  Tulajdonképpen
    a CD-játszók hangjában is mindig  ott  bújkált  valami  "jellegzetesen
    Technics", ennek ellenére a  soronkövetkező  gép  egészen  másféleképp
    zenélt, mint a kisebb típusok. Mondhatnánk: klasszissal szebben szólt.
    A különbség főképp abban nyilvánult meg, hogy a CD-hangnak szokatlanul
    telt és mély basszusai "nőttek" - mint ezt a zsűri minden egyes  tagja
    hangsúlyozni fogja!

    TECHNICS SL-PS700

        Meleg, dús hangzás,
        a magasa kissé kevés,
        a felső prezensz színez,
        a tere mérsékelt,
        de igen jól hallgatható.

        Meleg, telt hangzás, nagyon tetszik, kevésbé nyugtalanító. Ezek  a
    mélyek nem igaziak, de nagyon kellemesek. Ez már méltó  vetélytársa  a
    Rotelnek! Két eltérő hangkép, nehéz értékítéletet alkotni (én  nem  is
    tudok). A Technics  sokszor  zeneibb,  semmi  olyat  nem  csinál,  ami
    zavarna - igaz, elfogadnék egy kicsivel több magashangot. * Rengeteget
    javult a kisebb modellekhez képest. Nagyon jó, puha mélyek,  a  magasa
    is megjött, a tere ugyan még mindig kisebb,  de  definiáltabb.  Meleg,
    kellemes,  szimpatikus,  nyílt  hangkép,  néha   tisztább   is,   öröm
    hallgatni, én erre szavazok. * Minőségi változás: lényegesen  jobb  az
    eddigieknél. A következő  történt.  A  Technicsek  eddig  kiemeltek  a
    sávszéleken,  csak  a  sáv  szűk  volt.  Most  a  sáv  szélesebb  lett
    (szélesebb, mint a Rotelé), és még mindig van rajtuk egy kis kiemelés.
    Dögösebb, bassz-reflexes. Popzenén cseng-bong, néha  jobban  is,  mint
    kellene (a valóság nem ilyen).  Csajkovszkij  Rózsakeringője  szellős,
    most először hallom, hogy a húrnak utózengése van. Csak az a baj, hogy
    a magaskiemelés miatt a vonósok nem szépek. * Sokkal több  mély,  mint
    eddig. Ettől az egész lágyabb, amellett elegendően  élénk,  bár  nekem
    túl közeltéri (jobb szeretném egy kicsit messzebbről hallgatni,  ebből
    a szempontból még mindig technicses). A  magasai  még  mindig  nem  az
    igaziak; reszelősek is. Az egész  túl  dús,  túl  zaftos.  A  hangzási
    balansza kitűnő, a tónusa viszont nem  tetszik.  Legnagyobb  erénye  a
    basszusa - nem lebecsülendő erény. Emiatt feltétlenül számításba  kell
    venni.
        Az etalon. A mélye inkább csak üt. A  tere  szélesebb,  de  hamis:
    középen üres.  *  Nem  szimpatikus  hangkép.  Néha  torznak  érzem.  *
    Szárazabb, keményebb, sterilebb hangzás. * A  tónusa  tetszene,  de  a
    balansza nem jó.  Szellősebb,  de  nincs  elegendő  tartása,  hamarabb
    fáradok. Kicsit kopogós.

    TECHNICS SL-PS900

        Kiegyenlítettebb,
        kevésbé húz basszusba,
        a magasa ennek is esik,
        a tere jobb, de a zenéje
        kevésbé "szimpatikus"

        Időnként  több  részlet.  El  tudnék  viselni  egy   kicsit   több
    magashangot. De így is erre szavazok. * Továbbra is a Technics a jobb.
    Meg őrizte az előző modell erényeit. A leg-magasai szebbek  (pengetés,
    hegedű), csak éppen most nem következett be olyan minőségi ugrás, mint
    amit a 700-as produkált a kisebb Technicsek után. Nem  tudom,  megér-e
    ez a különbség tízezer forintot. * Nem ér meg. Sőt, továbbmegyek: én a
    két  Technics  közül  az  előzőt  választanám.   Ennek   leszedtek   a
    basszusából, meg a magasaiból is. Popzenén cseng-bong,  de  az  énekes
    hangja nem biztos, hogy jó. Az operán is, valami elveszett - habár  az
    energia, a lendület megmaradt. A Rotelnél így is jobb. * Szerintem  is
    kevesebb lett a basszus, amely pedig az előző Technics legfőbb  erénye
    volt. A Rotelénél persze  így  is  sokkal  több.  A  magasa  tisztább,
    levegősebb lett, de a teteje most is hiányzik. Jobban  pozícionálja  a
    hangszereket, mint a 700-as, de van  benne  egyfajta  nyugtalanság,  a
    hangkép valósággal rámesik, mint a Technics  erősítőké,  ez  fárasztó.
    Nyomja a fülem.
        Az etalon. A magasai, a nyíltsága, a tere még mindig rokonszenves,
    de lehetne lendületesebb. Időnként érdes.  Kicsit  kemény.  *  Gyakran
    sovány, a magasai csattognak. * Ebben a menetben nincsenek  kétségeim,
    nekem a Rotel tetszik jobban. Keményebb, hűvösebb hangkép,  de  egyben
    levegősebb is. A tapsok fölényesen életszerűbbek. A tónusa helyesebb -
    csak  lenne  egy  kicsit  több  basszusa,  melegsége.   De   tisztább,
    levegősebb, nyugodtabb, igazibb.

                                      *

        Csak mintegy mellékesen jegyezzük meg, hogy  összehasonlítottuk  a
    700-as Technicset a Pioneer PD-91-gyel is. Nincsenek csodák: a drágább
    gépnek nemcsak a magastartománya tisztább  és  levegősebb,  de  még  a
    basszusa is mélyebbre megy - csak nem tolakszik annyira.
        Úgy látszik, ebben az  árkategóriában  (tehát  35-45  ezer  forint
    között) a CD-technika még nem produkálja azt a gépet, amellyel  minden
    zenei műfajban meg lehetne alkudni. De aki tud okosan  megalkudni,  az
    itt már  talál  magának  valót.  A  két  Technics  közűi  az  SL-PS700
    mindenképpen méltó a hifisták figyelmére, ez  a  gép  olyat  produkál,
    amit hasonszőrű CD-játszótól még nem hallottunk. Nem fenntartás nélkül
    ajánljuk - de feltétlenül ajánljuk.