Még Menőbb Manók



        És Még  Drágábbak  is.  A  közismert  NAD  3020  erősítő,  a  brit
    hifi-magazinok kedvence (vagy ahogy mi neveztük  el:  Menő  Manó)  tíz
    esztendővel ezelőtt úgy  100-110  fontsterlingbe  került,  és  ma  sem
    sokkal magasabb az ára. Mostani revűnk szereplői viszont már a 200-240
    fontsterlinges  klub  tagjai,  ezért  titulálhatjuk  őket  Még  Menőbb
    Manóknak. A High Tech birodalom  óriásaitól  egy  világ  választja  el
    őket, de a szerényebb hifi-berendezést meglepően feljavíthatják  -  ha
    hihetünk a brit hifi-magazinoknak. (És megfordítva: ha tényleg ennyire
    ügyesek ezek a manók, akkor megerősítik a brit hifi-magazinokba vetett
    bizalmunkat.)
        A 776 olvasói nagy valószínűséggel kitalálják a három manó  nevét:
    Pioneer A-400, Arcam Alpha 3, Musical Fidelity B1/II. Éppen a  mostani
    lapszemlénk tanúsága szerint az Audiophile  októberben  közös  tesztet
    rendezett a Pioneernak és az Arcamnak,  és  -  hogy  teljes  legyen  a
    mezőny - a referenciagépek között a Musical Fidelityre is hivatkozott.
    Nosza, mi is összehoztuk ezt a partit. A gépeket gond nélkül be tudtuk
    szerezni: kölcsönkaptuk őket az itteni "dealerektől", kettőt  a  Zsolt
    Audio-tól, a harmadikat a Datateamtől. Itt mondunk  nekik  nyilvánosan
    köszönetet.
        Ezt  a  rovatunkat  elvben  a  "Harmadév   Nyuszijának"   kreáltuk
    (Playmate Of The Month), a High End Audio sztárjainak, az  "erotikusan
    szép gépeknek", amelyekről mi, halandók  csak  álmodozhatunk.  De  nem
    könnyű ám megtalálni az "igazit",  amelyhez  valami  tanulságos  revűt
    kapcsolhatnánk (arról nem is beszélve, hogy a legdrágább gépek gyakran
    egyáltalán  nem  szépek).  Úgy  érezzük,  hogy  a  Még  Menőbb   Manók
    tesztjével sokkal nagyobb hasznot hajtunk az olvasók többségének, mint
    amekkora  élményt  valamely  audio-madonna  sztárfotójával  szereztünk
    volna neki. (Legközelebb majd megint keresünk egy szexis  hangsugárzót
    vagy badibildinges erősítőt.)
        Szegény ember vízzel  főz  és  takarékon  hifizik.  Ezek  a  gépek
    azonban talán még az Átlagmagyarnak is beleférnek  a  költségvetésébe.
    Eltöprenghet rajta: vajon mire lehetnek képesek ezek a törpe erőművek?
    Hátha őnála is beválnának... Hátha nem is kellene  jobb  náluk.  Hátha
    olyanok ezek a Még Menőbb Manók, mint  a  közmondás  szerinti  szovjet
    törpék: óriásiak...


    ARCAM ALPHA 3

        Egyszerű kinézetű, 2x40 wattos erősítő, 4 és  8  ohmos  terhelésre
    egyaránt  dolgozik.  Specifikációja  semmi  különlegeset  nem  ígér  -
    átlagosnak tűnik.
        Minimanóhoz  minimalizmus  illik.  Az  Arcam  azonban   "komplett"
    erősítő, amennyiben hangszínszabályzói is vannak. Az előlapja  így  is
    kitűnően áttekinthető. Balról a  bemeneti  szelektor  Phono  és  három
    nagyszintű bemenet között  választ  (az  egyikre  az  van  írva,  hogy
    "Video", de persze ez is ugyanolyan,  mint  a  többi).  Két  nyomógomb
    következik, az első a  monitorkapcsoló,  a  másikkal  a  hangszín-  és
    balansz-szabályzást lehet kiiktatni. Potméterek: hangerő-, aztán a két
    hangszínszabályzó, majd balansz-szabályzó. A fejhallgatót a szokványos
    6,3mm-es  jack-hüvely  fogadja.  Amikor  fejhallgatót  használunk,   a
    kétféle  hangszóró-kimenet  közül  az  egyik  (a  "Switched"  jelzésű)
    automatikusan leválasztódik az erősítő kimenetéről. A sort a  hálózati
    kapcsoló zárja, zöld színű LED-del.
        A hátoldalon 6 pár RCA csatlakozóhüvely  (a  fono-bemenet  mellett
    földelőcsavar) és  2  pár  csavaros-szorítós  hangszóró-csatlakozó.  A
    kezelési útmutató megemlíti, hogy az Arcam  3  az  úgynevezett  kettős
    kábelezésre is alkalmas.  (Amennyiben  kettős  hangszórókimenete  van.
    Multikábelezni más erősítővel is lehet, csak azzal esetleg többet kell
    piszmogni, amikor bekötjük a kábeleket.)

    FELÉPÍTÉSE

        Kapcsolási rajzot nem kaptunk róla. Csak  levettük  a  fedelét  és
    belenéztünk.   A   tápfeszültséget   egy   közepes    méretű    toroid
    transzformátor  szolgáltatja,   a   puffer   elkók   10000µF-osak.   A
    teljesítményerősítőt  diszkrét   elemekből,   tehát   tranzisztorokkal
    építették. (Látunk a készülékben négy NE5532N  típusú  IC-t  is,  ezek
    feltehetőleg  a  fono  előerősítő  és  a   hangszínszabályozó   egység
    alkatrészei.)  Hűtőborda  nincs,   a   teljesítménytranzisztorokat   a
    hátlapra erősítették, pontosabban a hátlap-aljlapra, ez egy összefüggő
    fémlemez.
        Az  erősítő  egyetlen,  nagyméretű   nyomtatott   áramköri   lapon
    helyezkedik el. Kellőképpen rendezett a  belseje,  az  összképet  csak
    néhány gyógy-alkatrész rontja. Így nevezik a szakzsargonban azokat  az
    alkatrészeket, amelyek eredetileg nem részei a  konstrukciónak,  nincs
    is helyük a paneleken, utólagosan építik be őket oda, ahová sikerül.

    

    MÉRÉSEINKHEZ

        Mint  említettük,  a  specifikáció  nem   látványos.   (De   azért
    tisztességes.)  A  feszültségek/impedanciák  rendben  vannak,   de   a
    nagyszintű bemenetekről mért impedancia viszonylag  alacsony.  Illendő
    lett volna 40-50 kohmra Feltornászni.
        A  0,5%  harmonikus  torzítással  határolt  kimeneti  teljesítmény
    elegendő, 4 ohmon pedig már  számottevő.  (A  névleges  teljesítményen
    mért  harmonikus  torzítás  nagyságrendekkel  alacsonyabb,  mint  amit
    specifikálnak. Nem mintha extrém  módon  alacsony  volna  -  inkább  a
    specifikációban      megadott       0,5%       a       magas.)       A
    teljesítmény-frekvenciatartomány    rendkívül    széles,    a    felső
    határfrekvenciát  már  nem  is  tudtuk  meghatározni.  Igaz,  hogy  (a
    specifikáció szellemében) a gépet egészen 0,5%  harmonikus  torzításig
    vezéreltük, de még így is le a kalappal  előtte.  A  komplex  terhelés
    "kockadiagramja" is  szép:  az  Arcam  az  alacsony  impedanciákon  is
    helytáll. A kimeneti feszültség stabilitása megfelelő.
        A frekvenciajelleggörbe  nagyszintű  bemenetről  2Hz-től  30kHz-ig
    teljesen lineáris, a fono bemenet görbéje azonban 100Hz  alatt  erősen
    esik, 20Hz-en már 4dB a hiány!
        A  hangszínszabályzók  kevés  vizet  zavarnak,   még   a   szerény
    specifikációjukat sem teljesítik (nem mintha többre volna szükség).  A
    balansz-szabályzó jól működik.
        A fázis-frekvencia jelleggörbe csak a magasabb  frekvenciákon  tér
    el  a  lineáristól  (megfelel  a  frekvenciagörbének).  A   harmonikus
    torzítás (bármekkora kimeneti teljesítményen) kellőképpen alacsony. Az
    intermodulációs torzítás átlagos.
        A zajok  alacsonyak.  A  készülék  mentes  bármiféle  búgástól.  A
    maradékfeszültség-erősítés  rendben  van.  Az  áthallási   csillapítás
    átlagos. A különböző bemenetek közötti áthallás jobb az átlagosnál.
        A négyszögjel-átvitel kapacitív terhelés hatására enyhén berezeg.
        A különbségi torzítás mindkét bemenetről kitűnő - kedvező előjel!
        Ezentúl mindig megfigyeljük, invertálnak-e az  erősítők.  Nos:  az
    Alpha mindegyik bemenetéről megtartja az abszolút fázist.
        Összefoglalva: széles  teljesítmény-frekvenciatartomány,  alacsony
    különbségi  torzítás,  derekas  helytállás   a   komplex   terhelésen,
    egyenletes frekvenciaátvitel - kivéve fono-ról a  mélytartományt.  Úgy
    látszik, minden nem jöhet össze.


    MUSICAL FIDELITY B1/II

    

        Ez viszont tényleg minimalista manó. A prospektusa is minimalista:
    nem mondja meg, hány ohmos terhelésen szolgáltatja az erősítő  a  maga
    2x35 wattját. Csak arra figyelmeztet, hogy legalább 88dB  érzékenységű
    hangsugárzót  használjunk.   Megszívlelendő   tanács,   mert   hát   a
    teljesítmény viszonylag szerény. De ezzel  túlságosan  is  megkötik  a
    vevő kezét. A hangsugárzók többségének nincs ki a 88 decibelje.
        A készülék elüt a megszokott  dizájntól,  a  karcsú  fekete  doboz
    előlapját alul-felül "lecsapták",  ettől  még  keskenyebbnek  látszik,
    mint amilyen. A kezelőszervek így is elférnek rajta,  mert  nincs  sok
    belőlük. Baloldalt a hálózati kapcsoló egy billenőkapcsoló,  beépített
    LED-del.  A  szokásos   fejhallgató-csatlakozó   következik,   ez   is
    leválasztja a hangszórókat az erősítő  kimenetéről.  Hangerőszabályzó,
    kimeneti  választókapcsoló  (a  magnózáshoz)  és  végül   a   bemeneti
    szelektor.
        A Musical  Fidelity  B1/II  mozgótekercses  hangszedőt  is  fogad.
    Ugyanazt a lyukat kell használni, mint egyébként, de van mellette  egy
    átkapcsológomb,  MM-MC  felirattal.   Szokatlanabb   szolgáltatása   a
    kimeneti  választókapcsoló,  ezzel  a   2.   számú   magnó   kimenetét
    kapcsolhatjuk  bármelyik  bemenetre.  Magyarán:  miközben  a  bemeneti
    szelektorral kiválasztott műsort  hallgatjuk,  magnószalagra  vehetjük
    egy másik bemenet műsorát a Tape 2 kimenetről.
        A  hátoldalon  6  pár  RCA  hüvely  (a  Phono   hüvelyek   mellett
    Földelőcsavar  és  a  már  említett  MM-MC  váltó),  továbbá  egy  pár
    csavaros-szorítós hangszórócsatlakozó.

    FELÉPÍTÉSE

        Erről sem tudunk sokat. Rajz persze nincs hozzá.  Majd  rajzolunk!
    (Igazság szerint lapzárta után mégis befutott egy másolat a kapcsolási
    rajzról, de akkor már késő volt. A Szerkesztő utólagos megjegyzése.)
        Akár  az  Arcamnak,  ennek  a  teljesítményerősítője  is  diszkrét
    elemekből van felépítve, azaz tranzisztoros.  Meglepetésre  4-4  darab
    teljesítménytranzisztort   alkalmaz   csatornánként   (2N5880-2N5882).
    Valószínűleg  azén  van  ennyire  szükség,  hogy  az   erősítő   -   a
    specifikáció értelmében -  ±45A  csúcsáramot  tudjon  szolgáltatni!  A
    jónéhány kisjelű tranzisztoron  kívül  két  IC-t  is  találtunk  benne
    (TL072CP).
        A hálózati  transzformátor  igencsak  kicsi;  toroid  kivitelű.  A
    puffer elkók értéke 4700µF.
        Az áramköröket egyetlen nagyméretű panelra szerelték, ezen  kapott
    helyet a 8 végtranzisztor is, mindegyik egy-egy  saját  pici,  "fésűs"
    hűtőfelületen.
        Az  erősítő  belső  kialakítása  rendezett,  átgondolt.   A   háza
    fémlemezből készült.

    


    MÉRÉSEINKHEZ

        A  bemeneti  feszültségek  és  impedanciák  rendben  volnának,  de
    egyvalami a szemünkbe szökik. Mozgótekercses bemenetre kapcsolva,  pár
    száz ohmos helyett 22 kohmos impedanciát kapunk, ezt nem  tudjuk  mire
    vélni. A maximális bemeneti feszültségek átlagosak. A fejhallgató-  és
    magnókimenet feszültsége/impedanciája megfelelő.
        Mivel sem a specifikációban, sem magán a készüléken  nem  tüntetik
    fel, hány ohmos terheléssel szabad használni, a 8 ohmnál maradtunk,  a
    méréseket ekkora műterheléssel végeztük. Nem mertük 4 ohmmal terhelni,
    féltünk, hogy baj lesz vele. Ezt azért fontos előrebocsátani,  mert  a
    jellemző kimeneti teljesítmény 8 ohmon még a specifikált 35 wattot sem
    érte el. A zenei kimeneti teljesítménytől sem kell a falnak  menni.  A
    kimeneti   feszültség   stabilitása   átlagosnál   gyöngébb.   Komplex
    terhelésen viszont rendkívül szabályos "kockát" rajzolt a  gép,  tehát
    valóban nagy kimeneti áramot tud szolgáltatni.
        A teljesítmény-frekvenciatartomány a bal csatornán  igen  szűk,  a
    másik csatornán jóval szélesebb. Feltehetőleg egyedi hiba.
        A  bal  csatornán  a  teljesítmény  függvényében  mért  harmonikus
    torzítás  is  magasabb.  (A  névleges  teljesítményen  aztán   mindkét
    csatornán felszalad a torzítás,  meghaladja  a  specifikált  0,5%-ot.)
    Szintén a bal csatorna gyengélkedése okozhatja a magas  IM  torzítást,
    mert a jobb csatornán kapott érték átlagos.
        A frekvenciaátvitel  a  nagyszintű  bemenetről  kifogástalan,  pár
    Hz-től 50kHz-ig lineáris. MM-bemenetről még minden rendben  van,  csak
    20Hz-en mértünk 1dB szintesést.  MC-bemenetről  azonban  ugyanott  már
    majd' 6dB hiányzik.
        Az  áthallási  csillapítás  kifejezetten  gyönge,  főleg   a   bal
    csatornából  a  jobb  csatornába.  Erre  azért  illett  volna   jobban
    odafigyelni!  A  maradékfeszültség-erősítés  rendben   van,   és   még
    elfogadható a különböző bemenetek közötti áthallás is.
        A zajok nagyszintű bemenetről  átlagosak.  A  fono-bemenet  adatai
    lehetnének jobbak is. MM-en, MC-n egyaránt számottevő eltérést mértünk
    a két csatorna zaja között.
        A négyszögjel-átvitel  már  1kHz-en  is  piciny  túllövést  mutat,
    10kHz-en  aztán  még  inkább.  Kapacitív  terhelésre  a  túllövés  még
    erőteljesebb, viszont szerencsére alig marad berezgés utána.
        A fázis-eltérés a sáv mindkét szélén számottevő.
        A különbségi torzítás nagyszintű bemenetről  igencsak  erős.  Fono
    bemenetről kedvezőbbnek tűnik.
        Az erősítő nem invertál, mindegyik bemenetéről megőrzi az abszolút
    fázist.
        Összegezve:  nem  vagyunk  elragadtatva  a   B1/II-től.   Kimeneti
    teljesítménye  szerény,  az  MC-bemenet  frekvenciaátvitele  az   alsó
    tartományban lekonyul, az áthallási csillapítás gyönge, a két csatorna
    közül a bal többet torzít, a  jobb  pedig  többet  zajong.  Nagyszintű
    bemenetről a különbségi torzítása túl magas. Legmeggyőzőbb  paramétere
    a "kockadiagram".


    PIONEER A-400

    

        Egyszerű, de elegáns. ("Bársonyos" fekete  előlap,  aranyszínű  és
    mégsem hivalkodó felirattal - a japán gépek azért mégiscsak szebbek  a
    brit masináknál!) Kimeneti teljesítménye 4 ohmon 2x70W, 8 ohmon  2x50W
    (minimális torzítással  határolva).  Különösebb  szolgáltatásokat  nem
    nyújt, de az MM-en kívül MC-hangszedőt is fogad. Angol nyelvű kezelési
    útmutatója és specifikációja korrekt.
        A kezelőszervek itt is egy sorban  helyezkednek  el.  Baloldalt  a
    hálózati  kapcsoló  (LED-del).  A  fejhallgató-csatlakozás  itt  is  a
    szabványos, és itt is úgy működik, hogy leválasztja a  hangszórókat  a
    végfokról. A felvételi szelektorral azt állíthatjuk  be,  hogy  a  két
    magnó melyik bemenet műsorát vegye.  (A  Tape  1->2  és  a  Tape  2->1
    állásban  egyik  magnóról  a  másikra  másolhatunk.   "Off"   állásban
    értelemszerűen  nincs  magnófelvétel.  "Source"  állásban  a  bemeneti
    kapcsolóval  kijelölt  műsorforrás  jelét  adjuk  a  magnóra.   Valódi
    monitorkapcsoló nincs rajta, holott az fontosabb volna.

    

        A  bemeneti  választókapcsoló  után  a  kettős   hangerőszabályozó
    potméter következik, ennek  árnyékában  szerényen  megbúvik  az  MM/MC
    nyomógomb.
        A hátoldalon 8 pár RCA csatlakozóhüvely (azért ilyen sok, mert két
    magnóhoz  van  ki-  és  bemenet).  A  lemezjátszó   földelővezetékéhez
    szorítócsavart kapunk. A hangszórócsatlakozók csavaros-szorítósak,  de
    banándugót is fogadnak.

    FELÉPÍTÉSE

        Hogy a Még Menőbb Manók versenye teljesen sportszerű legyen, ehhez
    a  készülékhez  sem  kaptunk  dokumentációt.  A  háztetőt   leemeltük,
    bebámészkodtunk, amit láttunk, elmondjuk.
        A transzformátor nagyméretű, de hagyományos kialakítású. A  puffer
    elkók 10000µF-osak. Ez az erősítő  is  diszkrét  elemekből  épül  fel,
    habár a  tranzisztorokon  kívül  egy  IC-t  is  tartalmaz.  Érdekes  a
    végtranzisztorok hűtőfelületének kiképzése. Méhsejt-szerű, akárcsak az
    egész váznak a szerkezete  is.  A  prospektusban  hivatkoznak  is  rá,
    vibrációmentes konstrukciónak nevezik.  Az  alkatrészek  többsége  egy
    nagyméretű nyomtatott áramköri  lapon  helyezkedik  el,  de  vannak  a
    készülékben kisebb NYÁK-ok  is.  A  Pioneer  A-400  erősítő  belvilága
    rendezett, átgondolt, bizalomébresztő.
        Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel nagyon meg vagyunk
    elégedve - csak azt nem értjük, hogy Magyarországra miért éppen a 240V
    hálózati feszültségre készült példányokat imponálták! Ezt  a  kivitelt
    az angol piacra szánták, ott 240V a  szabványos  hálózati  Feszültség.
    Nyilvánvaló, hogy van a gépnek "kontinentális" változata  is,  220V-os
    transzformátorral, csak az importőr nem gondolt rá vagy,  még  inkább:
    nem fért hozzá. Sajnos, a 240 voltos hálózati  feszültségre  tervezett
    erősítőnek a teljesítménye Magyarországon körülbelül a 80  százalékára
    esik vissza!

    

    MÉRÉSEINKHEZ

        Kezdjük mindjárt ezzel, a kimeneti teljesítménnyel. Ez a paraméter
    szorosan  összefügg  a  tápfeszültséggel,   ezért   kétféleképpen   is
    megmértük:  220  és  240V-ról  is.  Mérési  táblázatunkban  a  240V-os
    tápfeszültséggel mért adatok szerepelnek, ezek fölöttébb impresszívek,
    4 ohmon például a zenei kimeneti teljesítmény nem kevesebb mint  132W!
    A magyar hifista ebből a teljesítményből kevesebbet fog  látni,  az  ő
    számára az A-400 képessége csupán:

        4 ohm, mindkét csatornán egyszerre: 67/66W
        4 ohm, csak a egyik csatornán: 75/74W
        8 ohm, mindkét csatornán egyszerre: 49/49W
        8 ohm, csak a egyik csatornán: 51/51W

        Azért ezek is nagyon tisztességes  értékek,  és  éppen  hogy  csak
    elmaradnak  a  specifikációtól!  A  továbbiakban  a   mérést   240V-os
    tápfeszültséggel végeztük (a többi paraméter ugyanis  vagy  egyáltalán
    nem,  vagy  csak  csekély  mértékben  függ  a  tápfeszültség  kismérvű
    hibájától).
        A  frekvenciaátvitel  tökéletesen  lineáris,  éspedig  nemcsak   a
    nagyszintű, de  a  fono-bemenetről  is,  MM-en  és  MC-n  egyaránt.  A
    teljesítmény-frekvenciatartomány   megfelelő.   A   névleges    kimenő
    teljesítménynél  mérhető  harmonikus  torzítás   igen   alacsony.   Az
    intermodulációs torzítás átlagos.
        A fázis-frekvencia jellegörbe csak kevéssel tér el az ideálistól.
        A zajok minden szempontból  alacsonyak,  még  MC-bemenetről  is  -
    egyes  közepes  erősítőkön  MM-ről   mérünk   ennyit!   Az   áthallási
    csillapítás átlag fölötti, a  csatornák  között  is,  de  a  különböző
    bemenetek   között   is.    A    maradékfeszültség-erősítés    szintén
    kifogástalan.
        A  négyszögjel-átvitel  csúnya.  A  kapacitív  terhelés  ugyancsak
    felbosszantja ezt az  erősítőt:  jókora  túllövéssel  és  utána  durva
    berezgéssel reagál rá. A kockadiagramon is ezt látjuk: kapacitív  vagy
    induktív terhelésre enyhe hullámmozgás jelenik meg az ábrán. Egyébként
    azonban az A-400 igen nagy kimenőteljesítményt szolgáltat.
        A különbségi torzítás átlagos.
        Egy  apróbb  hiba:  keveselljük  a  magnókimenet  feszültségét.  A
    gyakorlatban azért ennyi is elegendő. Akárcsak az előző két erősítő, a
    Pioneer is mindegyik bemenetéről megtartja az abszolút fázist.
        Összegezve: Minden  szempontból  átlag  feletti  készülék,  bár  a
    kapacitív terhelésért  nem  rajong.  Kár,  hogy  nem  a  magyarországi
    hálózati feszültséghez tervezték. Erről persze a szerencsétlen erősítő
    nem tehet.

    
    
    
    
    


    Szeánsz

    

        A Még Menőbb Manókat illő kíváncsisággal  fogadta  a  HFM  stábja,
    továbbá  etalonunk,  a  náluk  olcsóbb  és  régibb,  viszont   nagyobb
    teljesítményű  Denon   PMA-320   erősítő.   Először   is   valamennyit
    bekapcsoltuk.  A  szeánsz  folyamán  az   összes   elektronika   végig
    feszültség alatt volt, függetlenül attól, hogy éppen hallatjuk-e  vagy
    sem. Ez nagyon fontos, mert a legtöbb  erősítő  csak  egy-másfél  órás
    melegedés után találja meg az igazi  énekhangját.  (Fura,  de  még  az
    elektroncsöves, tehát gyorsan  átforrósodó  Audio  Innovations-nek  is
    legalább ennyi kell!)
        A  műsort  a   Linn   Axis   lemezjátszó   szolgáltatta   (Ortofon
    MC20S/T-2000),  illetve  a  Pioneer  PD-91  CD-játszó.  Zenék:   Opus3
    demólemez (LP-n és CD-n), továbbá analógnak popmuzsika  a  Philipsről,
    klasszikus a  Sheffield-Wagnerről,  digitálisnak  pedig  Trini  Lopez,
    valamint Beethoven (5. zongoraverseny), Bach  János  passiója  (tenor,
    bariton, kórus, hangsúlyos orgona és mélyvonósok). Az összes  készülék
    fémasztalkán + falapon  állt  (nem  speciálmodelleken,  csak  a  saját
    kísérleti  jószágainkon,  de   azok   is   jobbak   mint   a   semmi).
    Hangsugárzónkról, a JMlab Olympról  tudni  kell,  hogy  bár  névleg  8
    ohmos, a frekvenciasáv nagyrészében jóval alacsonyabb az impedanciája,
    s ezzel próbára teszi az  erősítők  energiaszolgáltató  képességét.  A
    kábelezés az erősítők és a hangdoboz között szokványos volt: az,  amit
    az  Orionokon  használnak.  Speciálkábelekkel   természetesen   erősen
    befolyásolni  lehet  az  eredményt  -  de   ezt   mindenki   a   saját
    felelősségére tegye. Úgy hisszük, a mi "derótunkat" többen használják,
    mint bármelyik speciálkábelt.
        A  gépeket  mindkét  bemenetükről  kipróbáltuk,  tehát  CD-ről  és
    MM-ről,  valamint   (a   Musical   Fidelityt   és   a   Pioneert)   az
    MC-bemenetükről  is,  bár  őszintén   megvalljuk,   hogy   az   utóbbi
    szolgáltatásukról akár le is mondtunk volna. Borzasztóan  szkeptikusak
    vagyunk az integrált erősítők MC-elektronikájával szemben.
        A zsűri tagjai mindvégig azonos sorrendben szólalnak meg.

    ARCAM ALPHA 3

        A nagyszintű bemenettel kezdtük.
        CD. Még nem tudom. Popzenén közepes. Nem  húz  semerre,  de  nincs
    különösebb erénye. Mindenben  "nem  eléggé"  a  jelzője.  A  zongorája
    egészségesebb, a basszusa súlyosabb. Nem éppen szellős, de jól  együtt
    van. A hangszerei nem szépek. De életszerű.  Népzenén  ("Andok")  szűk
    színpad. Megfogott hangkép, nem  volna  zavaró,  de  a  tónusa  mélybe
    színeződik, a valóság sokkal magasabb színezetű. Bach: előre  tolódik.
    Reszelős tenor. Az orgona  súlyos  ugyan,  de  nem  hallom  mögötte  a
    mélyvonósokat! Csúnyább templom. * A hangszerek nem válnak szét.  Ken.
    Kisebb a tere. Kevésbé  érdekes.  A  dinamikája  is  kisebb.  A  végén
    megenyhültem: a János passió  nem  szól  rosszul,  de  szerényebb,  és
    kevésbé tiszta. Az orgonakíséret olyan, mintha mindig ugyanaz  az  egy
    hang szólna, holott az is egy szólam. * Soványabb. Popzenén van  benne
    valami ingerült, ahogy igyekszik, és  mégis  alulmarad.  Szűkebb  tér.
    Középtől felfelé nagyobb torzítás. Nagyon tisztességes  hifi,  de  nem
    éri el a Denont. * Szerintem  egyértelműen  jobb.  Popzenén  engem  is
    idegesített, de ezt később nem éreztem. A zongoraversenyen már  nyílt,
    csengő, a mélyét picit keveslem. A többi zenén is jobban különválaszt,
    több a levegője. A templomban az evangelistát jobban hallom.
        Az etalon. Közelebb van ahhoz, amit  szeretek.  Nyugodt,  levegős,
    nem kapar, rendezett, barátságos, tértölelő. Mindez azzal jár, hogy  a
    dögössége csökken -  azt  keveslem.  A  zongorája  picit  megfogatlan,
    imbolyog. A zenekar tágas és lágy, a basszusszólam nem elég  pregnáns.
    Visszahúzódó, de zenei. Népzenén kissé vérszegénynek,  sterilnek  hat,
    de roppant levegős, színezetlen, nem hifis. A felső basszusa nem  elég
    testes. A templom tiszta, világos. Szép és artikulált tenor. Az orgona
    mögött ott vannak a csellók is. A bariton  jó,  a  kórus  sokszínű.  *
    Nagyobb tér. Mélyben-magasban jobb. Levegős. Definíció, dinamika. *  A
    mélye meg van fogva, sokkal mélyebbre is megy. Az egész  nagyvonalúbb,
    elegáns, könnyedén játszó. A felső sávja  is  jobb.  *  Mindenütt  jól
    szól, de kevésbé tetszik.
        Szavazataink szerint 3:1, esetleg 2,5:1,5 a Denon javára.
        MM. Popzenén nem tetszik. Artikulálatlan, nyers. Erős  a  tűzörej.
    Nem elég mély, a basszusa nyomja a fülemet. Számomra a  pickup-teszten
    hallott   lemezjátszó-hang,   az   olcsóbb   MC10-zel   és   a   Rotel
    lemezjátszóval, de a csöves erősítővel fölényesen  jobb  volt  (ennyit
    arról,  hogy  minden  a  front-enden  múlik).  Piszkos,   szőrös.   Az
    Andokzenén jól együtt van, de  nem  elég  érdekes.  A  magastartománya
    differenciálatlan. Wagneren a felső sáv  unalmas,  érdektelen,  mélybe
    csúszó. Alul a basszus nem igazi: a  középsáv  dominál.  *  Keskenyebb
    sáv,  a  felső  basszusa  üt  (az  Andok-zene  lábdobjaira  gondolok).
    Megtévesztő. A taps, a faütés kevésbé hallatszik. Biztos vagyok benne,
    hogy szerényebb készülék. Talán még nőtt is a  különbség.  *  Hasonló,
    mint az előbb. A különbség picit  csökkent,  néha  az  Arcam  tetszett
    jobban, de csak rövid időre. A basszusa összefolyik, felismerhetetlen.
    * Elsőre nagyon furcsán szólt  (nekem  is  feltűnt,  hogy  ennyire  jó
    lemezjátszóról ez kevés). Alul  pedig  puffog,  és  ez  az  érthetőség
    rovására megy. Később aztán  kezdtem  megszokni,  bár  nincs  elegendő
    mélye és magasa. A középsávban van egy kellemes tartománya,  azzal  jó
    pillanatokat szerez: akkor, amikor a zenében éppen nincs se túl magas,
    se  túl  mély  komponens.  Jó  erősítő,  gyönge  fono-val.  CD-n   őrá
    szavaztam, de mivel én LP-t hallgatok, mégis inkább  a  Denont  vinném
    haza.
        Az etalon. Szebb, tisztább, de  ez  se  tetszik  annyira,  mint  a
    múltkori  hang.  Dinamikailag  sok  baja  van.  De  Wagneren  sokkalta
    igazibb, és ennek alapján  biztosan  mellette  döntök.  Teres,  tágas,
    sokszínű, hangszerszerű. A Walkűrök sokkal lendületesebben lovagolnak.
    Hibája viszont, hogy a felső basszusa kevés.  *  Jobban  szétválnak  a
    hangszerei, magasban javult (LP a CD után!),  mélyben  ez  is  lehetne
    jobb. Wagneren a fúvós- és  vonósszólamok  szépen  kijönnek  (a  másik
    erősítőn nem mindig  világos,  hogy  mi  szól).  *  Levegős,  nyugodt,
    szárnyalóbb, hallgathatóbb - ez utóbbi a legnagyobb erénye. * Nem erre
    számítottam, de mindenben sokkal jobb. Mélyben  is.  És  koherens.  Az
    erősítő eleje és vége azonos erősségű.
        Ebben a menetben már mindenki a Denonra szavazott.

    MUSICAL FIDELITY

        Utoljára a lemezjátszó volt bekötve, tehát azzal folytattuk.
        MM.  Lapos.  Nehézkes.  Fojtott.   Érdektelen.   Semmiképpen   nem
    használnám LP-re. Tulajdonképpen nem volna rossz, de  CD-szerű:  puha,
    lágy, a magasai elhalványulnak,  a  doboz  nem  tud  igazán  odavágni.
    Egysíkú, nem elég színpadszerű - nem monós,  de  igen  szűk.  Különben
    közepes. Wagneren átlagos (ez a zene annyira dinamikus, hogy  jut  is,
    marad is). A magasak nem jönnek keresztül, a tutti nyomja a fülemet. *
    Nem ragad magával.  A  közepe  túlharsogja  a  többit.  Fárasztó.  Nem
    szeretnék  vele  zenét  hallgatni.  *  Fedett,  fátyolos.  Keveslem  a
    dinamikáját. Nincs különösebb hibája, de unalmas  -  ez  a  legnagyobb
    baja. Nem tetszik. * Mindenben tisztességes -  ha  tudomásul  vesszük,
    hogy szerényebb teljesítményű készülék. Semmi baja  -  csak  mindenben
    kicsit gyöngébb. A hibái  ügyesen  vannak  eldugva.  Mintha  tudatosan
    olcsóbbítani akarnánk a Denont (holott az az olcsóbb).
        Az etalon. Egészségesebb - egy bizonyos határig. Mindenesetre több
    színe van. Jobb sávszélek és szólamok. Nagyjából a megszokott hangkép,
    egy kis dinamikahiánnyal. Wagneren nincs verseny, ez jó, a  másik  meg
    nem az. * Minőségi ugrás. Levegője, arányai stb. És nagy  hangerőn  is
    elviselhető. * Zeneibb. A gitár cseng, felhangjai vannak.  Közelebb  a
    megszokotthoz. Eleven. Sávszélek rendben. * Mindenben jobb.
        A szavazatok aránya 4:0 a Denonnak. Az MC-bemenetek hangjára  ezek
    után nem voltunk túlságosan kíváncsiak, dehát rend a lelke  mindennek,
    kipróbáltuk egy "nóta" erejéig  (a  Wagneren  -  meglehetősen  komplex
    nóta). Ugyanazt tapasztaltuk, mint az összes  hasonló  próbán:  amikor
    eltávolítottuk a magasminőségű illesztőtrafót, és  a  hangszedő  jelét
    közvetlenül kötöttük az erősítőre, a  hangkép  leült,  elszegényedett,
    érdektelenné vált, elveszítette a  sávszéleit.  A  Denon  azonban  még
    mindig elfogadhatóbban szólt.
        Áttértünk tehát a nagyszintű bemenetre.
        CD. Meglepően nyugodt és tiszta! Erről  a  bejáratáról  viszonylag
    több a magasa! Most is visszafogott, de  talán  jól  is  jön  neki.  A
    szólamok szétválasztása most sem erénye.  "Puha"  hang,  jó  és  rossz
    értelemben egyaránt. A  zongorája  jobban  tetszik  (megfoghatóbb),  a
    zenekara már kevésbé, de együtt van. Most a basszusát  sem  hiányolom,
    bár basszus-energiából kevesebbet "szállít", a  mélyei  nem  lengenek.
    "Van egy jó sávja." A középső tartományra koncentrál,  ott  tiszta  és
    artikulált,  de  szerintem  egy  kicsit  színez   is.   Nagyon   ügyes
    kompromisszum,  gyöngébb  rendszerekben  jól   szerepelhet,   de   itt
    túlságosan keresztüllátni  rajta.  Viszont  a  templomi  zenén  nagyon
    szépen szól. A tenor szép, csengő,  az  orgona  artikulált,  követhető
    (bár nincs elég energiája), a kórus egészséges. Ebben a műfajban  jobb
    a Denonnál. * Hasonló a  véleményem.  Meglepő,  hogy  most,  CD-n  már
    kevésbé érzem tompának az MF erősítőt. Sokkal  jobb  a  zongorája,  de
    gyöngébb a zenekara, ott már nem  eléggé  differenciált,  összemos.  A
    szólóhangszerek igen jók! Bachon a  legjobb  oldalát  mutatja.  (De  a
    Denon azért valószínűleg jobb.) *  Számomra  a  két  erősítő  most  is
    olyan, mint a mester és a tanítvány: az MF amihez nyúl, mindenben  egy
    picit  gyöngébb.  Önmagában  szépen  szól,  de  sok  apró   finomságot
    hiányolok. Kissé tompa, fénytelen. És hamar kifullad. * Trini  Lopezen
    egész jó, tiszta, csengő, még dinamikus is, bár nincsenek igazán  nagy
    energiái.  Beethoven  jól  hallatható,  de  a  mélye  nem  igazi.   Az
    Andok-zenén is jól vizsgázik, a János passióban pedig finoman,  szépen
    szól. Úgy érzem, a magasai megvannak (a mélyei kevésbé).  Mindenesetre
    képes rá, hogy kimutassa a Denon hibáit is. Nálam döntetlen.
        Az etalon. Derűsebb, csengőbb, életszerűbb. A levegője  tiszta  és
    áttekinthető. A zongorája  imbolyog,  a  felső  basszus  kevés,  de  a
    zenekara így is meggyőzőbb. Az Andok-zenén széles, lágy,  nem  színez,
    melegebb, barátságosabb. (A  prezensz  a  gyöngéje,  ott  behorpad)  A
    Bach-muzsikán  hiteles  és  szép,  de  a  jelenlét-érzete  (prezensz!)
    gyöngébb. * Az MF után idekapcsolva: levegő,  lendület,  sávszélek.  A
    zongoraversenyen van egy tompasága, fedettsége,  az  nem  tetszik.  Az
    Andok-zenén: mégiscsak jobb:  nyílt,  tágas,  levegős,  részletező.  *
    Mélyben jobb, nagyobb energiák.  Jobb  tartása  van,  de  nem  annyira
    csengő.
        Egy határozott és két határozatlan  voks  a  Denonra.  A  negyedik
    szavazat szerint döntetlen.

    PIONEER A-400

        Megint a CD-játszóval kezdünk.
        CD.  Popzenén  kapásból  a  legjobb  a  három  között.   A   Denon
    kategóriája; talán  nem  annyira  derűs  és  tág.  A  zongoraversenyen
    kellemes összkép, csilingelő, tiszta zongora, megfogott  hangtest,  jó
    arányok. Kicsit jobb mélytranziensek kellenének. Nem annyira levegős -
    de még elegendően az. A basszusenergiát ez az erősítő is valami mással
    pótolja, de kiegyenlítettebb és eszköztelenebb a másik  kettőnél.  Jól
    követhető szólamok. Az Andok zenén már nem annyira könnyed és levegős,
    mint  a  Denon.  De  a  helyes  irányban  menetel.  A  temploma  pedig
    feltétlenül "jobb kőből épült":  szebb  a  viszhangja.  Kellemes,  bár
    kissé túlságosan pregnáns  tenor.  Nagyon  jó  kórus.  Csak  az  egész
    mélyeket hiányolom. * Hasonlónak hallom. Jól szól.  (Egyedül  a  mélye
    puffog néha.) A zongorája jobb, és a templomi zenén  is  tetszik,  ott
    körülbelül egyenrangú a Denonnal. * Vegyes. A  zongorája  csengőbb,  a
    vonósa tisztább, a  hangszereit  jobban  meg  tudom  különböztetni,  a
    templomban nagyobb  tér  és  több  levegő.  A  mélytartománya  kevésbé
    tetszik. Döntetlen. * Nekem is nagyon  tetszett.  A  mélye  körülbelül
    megfelel, a zongoraversenyen pedig úgy találom, hogy nem neki van több
    prezensze, hanem a Denonnak van hiánya. Az Andok-zenén is jó, bár  nem
    lehengerlően  az.  Bach:  itt  Feltétlenül   a   Pioneerra   szavazok.
    Világosabb hangkép, szebbek az  énekhangjai.  CD-n  feltétlenül  ez  a
    legjobb a három gép között; sok tekintetben a Denont is megveri.
        Az etalon.  Egészségesebb.  Mégis  ez  emlékeztet  jobban  a  nagy
    erősítőkre.  Derűsebb.  Beethovenen  széteső  zongora,  prezenszhiány,
    kissé elkeni a billentyűket, de igen jó zenekar, magas plafon, sokféle
    hangszer. Az Andok-zenén nagyvonalú és lágy,  de  a  felfutó  élek  is
    ellágyulnak. * A mélyei puhábbak, és  talán  több  magasa  is  van  (a
    popzenén). A zongoraversenyen nem tetszik, a dél-amerikai zenén  annál
    inkább (több mély, több levegő és élmény). * A magasait most keménynek
    érem, nem csengenek ki. A mélytartománya  értékesebb,  a  dél-amerikai
    demó-zenén meggyőzőbb.
        A szavazatok nagyjából megoszlottak a két erősítő között.
        MM. Popzenén nem rossz, de az énekhang kissé érdes, hamar fáraszt.
    Más zenéken is tetszetős, de egy picit nyugtalan. Wagneren a  szólamok
    kitűnőek, de ami  rajtuk  kívül  van  a  zenében,  az  elsikkad.  *  A
    legmélyeit  (dob  stb.)  kevésbé  szeretem,  egyébként   egyenrangúak,
    magasban talán jobb is. Ha csak ezt  hallgatnám,  el  tudnám  fogadni.
    Már-már rászavaztam, de  a  végén,  a  Wagner-zenénél  visszamentem  a
    Denonra. * Visszafogottabb. A fúvósai életszerűek,  de  egyébként  sok
    minden elsikkad. A középtartománya most  nem  annyira  jó,  mint  CD-n
    volt. Romlott. * A popzenén, már első hallásra: üt,  dohog,  rátesz  a
    lemez hibáira. Erőtlenebb. Kevesebb mély. Wagneren matt, se legteteje,
    se legalja.
        Az etalon. Középtől lefelé egyértelműen jobb. A magasai ködösek. A
    dél-amerikai zenén sokkal jobb  (itt  a  lágysága  és  a  mélyenergiái
    döntenek). Wagner: hát igen, mégis ez a jobb. Hatalmas,  tértölelő,  a
    zenészei muzikálisabbak. Talán túlzottan lágy, de sehol  sem  torz.  *
    Mégiscsak jobb. Puhább mélyek, igazibb  dobok.  A  Walkűrök  lovaglása
    perdöntő.  A  nagyzenekar  nagyobb,  sok-sok   hangszer   van   benne.
    Plasztikusabb. * Nagyobb mélyenergiák. A magasa most  sem  tetszik.  *
    Magasban-mélyben jobb. Nem zavar a gyönge közepe.
        Most mindenki a  Denonra  szavazott.  (Zárójelben:  kipróbáltuk  a
    Pioneer erősítő MC-bemenetét is. Fölösleges volt.)

                                      *

        A három M (Még Menőbb Manó)  avagy  három  B  (British  Best  Buy)
    csalódást  okozott  nekünk.  Nem  tudtak  meggyőzni  arról,  hogy   az
    erősítő-technika igenis töretlenül fejlődik, és  hogy  az  évek  során
    egyre magasabbra kúszó áraknak egyre korrektebb mérnöki munka  teremti
    meg a fedezetét. Lehet, hogy ezek a gépek most, a  90-es  évek  elején
    tényleg árkategóriájuk élvonalába tartoznak, de nem érezzük őket  Best
    Buynak abban az értelemben, ahogy a NAD 3020 volt az, úgy 10-12  évvel
    ezelőtt. Ezért annak sem látjuk értelmét, hogy  etalonunkat,  a  (most
    látjuk, mennyire jólsikerült!) Denon PMA-320-at lecseréljük.
        Annál is kevésbé, mert a Denon - azon túl, hogy a teljesítménye is
    nagyobb! -  eredendően  eltér  a  három  tesztkészüléktől.  Ennek  még
    tisztességesen megcsinálták a fono-előerősítőjét! Az Alpha, a B1 és az
    A-400 csak vonalszintről dolgozik jól, a RIAA-korrektoruk  (legalábbis
    benyomásaink alapján) túlontúl szimpla. Nem sokban tér el attól,  amit
    a jobb hifi-tornyok eresítőjében találunk. Vagy talán ma már nincs  is
    szükség jobb fono-elektronikára ebben az  árkategóriában?  Mert  úgyis
    mindenki CD-t hallgat? A Pioneertól ezt el tudnánk fogadni, de  a  két
    brit audiofil iparostól több empátiát vártunk volna a jó  öreg  analóg
    lemez iránt.
        (Igazság szerint nem kéne meglepődnünk, mert az MF és a Pioneer  a
    brit revűk szerint is  főleg  a  vonalbemenetéről  jeleskedik,  LP-ről
    kevésbé dicsérik őket. Huszti Zsolt pedig, amikor az Arcamot  elkértük
    tőle, úgy vélekedett, hogy szerinte mind a három készülék csak  CD-ről
    szól   igazán   jól.   Hangsúlyozzuk,   hogy   ezek    a    Szerkesztő
    magánértesülései.  Munkatársai  előtt  mindezt  gondosan  elhallgatta,
    nehogy előítéleteket oltson beléjük.)
        "All-round" erősítőnek a három közül talán még leginkább az  Arcam
    Alpha 3 válik be. Nem igazán tiszta a hangja:  szőrös,  színezett,  de
    valahogy "jól együtt van", azt lehetne rá mondani, hogy  "analógos"  -
    jó és rossz értelemben egyaránt. CD-ről azonban nem  produkál  annyit,
    mint a másik kettő.
        Fekete lemezről valóban a Musical Fidelity B1/II a  leggyöngébb  -
    ebben is igazuk volt az angoloknak. Utána felüdülés CD-ről  hallgatni.
    Ebben a versenyszámban csaknem felér a Denonnal. Abban  tér  el  tőle,
    hogy a sávszélei szűkebbek, ott az energiái is csekélyebbek, viszont a
    középtartományban   kellemesen,   artikuláltan   szól,   s    megnyerő
    jelenlét-érzetet kelt. Ez a középső sáv azonban nem elegendően széles.
        CD-ről a  Pioneer  A-400  még  jobban  kitesz  magáért.  Ennek  az
    erősítőnek szélesebb az a bizonyos középső, kiegyenlített  tartománya,
    de a sávszéleken neki  is  bajai  vannak.  A  jó  CD-hang  után  aztán
    lelombozza közönségét a gyöngécske LP-zenével.
        Az MC-bemenetről ugyanaz a véleményünk, mint eddig: ez csak afféle
    mellék-szolgáltatás.  Illetve,  nemcsak   mellékes,   de   tökéletesen
    fölösleges  is.  Ezek  az  elektronikák  nem   alkalmasak   rá,   hogy
    mozgótekercses  hangszedőt  kössünk   rájuk.   Ezt   a   hangminőséget
    kényelmesen el lehet érni egy-egy jó MM-típussal is.

                                                                       HFM