A Vízesés Diagram



    

        -  Új módszerek a hangsugárzók méréstechnikájában: Wigner-eloszlás
    és halmozott lecsengési spektrum


        A számítástechnika  jóvoltából  az  elektroakusztikai  szakemberek
    olyan hangsugárzó-mérési eljárásoknak jutottak birtokába, amelyekkel a
    hangsugárzók jelét a maga komplexitásában ragadhatják  meg,  azonkívül
    meghökkentően  személetesen   ábrázolhatják.   Nyomdai   lehetőségeink
    végesek ugyan, de a legszebb  képeket  midenképpen  színesben  akartuk
    reprodukálni, ezeket kiemeltük környezetükből, és  feláldoztunk  rájuk
    egy színes oldalt. (A  szövegben  római  számmal  hivatkozunk  rájuk.)
    Cikkünk szerzője oktató a Budapesti Műszaki  Egyetem  Híradástechnikai
    Tanszéken.


                                      *

        E  lap  olvasóinak  nem  kell  bizonygatni,   hogy   a   (jelenleg
    alkalmazott) hangsugárzó-mérési  eljárásokon  kívül  nagyon  fontos  a
    hangsugárzók meghallgatásos vizsgálata is. A hifi-rajongók nagy  része
    a műszaki adatokat éppen csak átfutja,  s  inkább  hisz  a  szubjektív
    tesztnek. A hangtechnikával foglalkozó mérnökök  viszont  szeretnék  a
    hangtechnikai  eszközüket  olyan  műszaki  paraméterekkel  jellemezni,
    amelyek jól  korrelálnak  a  meghallgatásos  vizsgálat  eredményeivel,
    hiszen  ez  azt  jelentené,  hogy  az  adatlapok  hű  képet  adnak   a
    berendezések  minőségéről.  Az  utóbbi  években  számos   új   módszer
    született.  Ilyenek  a  Wigner-eloszlás  és  a  halmozott   lecsengési
    spektrum  (Cumulative  Decay  Spectrum,  szemléletesebben:  "Waterfall
    Diagram", azaz Vízesés Diagram) elektroakusztikai alkalmazása.
        Ahhoz, hogy az új  fogalmakat  és  a  hozzájuk  kapcsolódó  mérési
    módszerek lényegét megértsük, tisztáznunk  kell  néhány  alapfogalmat,
    áttekintve a hangsugárzók klasszikus méréstechnikáját. Aki  e  témában
    járatos, nyugodtan átugorhatja az első fejezeteket. A többiektől  némi
    türelmet  és  kitartást  kérek.  Ha  az   alább   leírt   dimenziókban
    járatosabbak  lesznek,  talán  kevesebbet  kell  barangolniuk   a   4.
    dimenzióban.

    IDŐTARTOMÁNY

        Ha egy hangszer megszólal, a levegőben nyomáshullámot kelt,  amely
    eléri a  fülünket,  hangérzetet  okoz.  Mivel  fülünk  a  hangnyomásra
    érzékeny, az a feladatunk,  hogy  a  lehallgatótérben  is  ugyanazt  a
    hangnyomáshullámot hozzuk létre, amely a felvételi térben keletkezett.
    A hangnyomáshullám a levegőben terjed. A  bennünket  körülvevő  levegő
    nyomása   átlagosan   760   higanymilliméter;   az   időjárás   okozta
    nyomásváltozás rendkívül lassú, nem kelt hangérzetet.  Ehhez  a  kvázi
    állandó légnyomáshoz adódik hozzá  (illetve  kivonódik  belőle)  az  a
    gyorsan változó hangnyomás-komponens, amelyet a hangszer  hangja  kelt
    (1. ábra).

    

    1. Kitartott, periodikus hang hangnyomás-idő függvénye.


        Ismeretes,  hogy  a  nyomásváltozás  időbeli  gyakorisága  a  hang
    frekvenciája (ciklus/másodperc, c/s, röviden Hz, azaz Hertz),  s  hogy
    hangérzetet  azok  a  hangok  hoznak   létre,   amelyek   frekvenciája
    hozzávetőleg  20  és  20000Hz  közé  esik.   Az   1.   ábrán   látható
    hangnyomás-idő  függvény  periodikus,  periódusideje   T.   Periodikus
    függvénynek nevezzük az olyan függvényt,  amelynek  valamely  részlete
    (periódusa) állandóan ismétlődik. Ilyet kelt  például  az  orgona,  ha
    folyamatosan nyomva tartjuk  valamelyik  billentyűjét.  A  periódusidő
    reciproka a jel frekvenciája. Az  ábrán  látható  jel  nem  szabályos,
    "szőrök" tarkítják. Éppen  ezeknek  a  "szőröknek"  a  finomszerkezete
    jellemzi  az  adott   hangszer   hangszínét,   ezek   alapján   tudjuk
    megkülönböztetni az elektromos és az  akusztikus  orgona  hangját  még
    akkor  is,  ha  ugyanazt  a  hangmagasságot  játsszák.  Ha  a  kétféle
    orgonahang hangnyomásának időfüggését felrajzoljuk,  az  ábra  alapján
    jól megkülönböztethetjük őket.
        A  műsor  felvételekor  a  hangjelenséget  mikrofon   segítségével
    regisztráljuk. A mikrofon  villamos  kivezetésein  mérhető  feszültség
    arányos a hangtér adott pontjában uralkodó pillanatnyi  hangnyomással,
    tehát az előbb említett hangnyomás-idő függvény a  mikrofon  kimenetén
    feszültség-idő függvény formájában jelenik meg. Ez az időfüggvény  meg
    is jeleníthető, például oszcilloszkóppal. A feszültség-idő függvénnyel
    a vizsgált jelet az időtartományban jellemeztük.
        A mikrofonból  elinduló  villamos  jel  a  hangátviteli  csatornán
    átjutva a hangsugárzóhoz ér. Tegyük fel, hogy a  hangsugárzó  kapcsain
    mérhető feszültség éppen konstans többszöröse a  mikrofon  jelének,  s
    ahhoz képest csak bizonyos időbeli  késést  szenved.  (A  hangátviteli
    láncot most ideálisnak tételezzük fel.)  A  hangsugárzó  a  rákapcsolt
    feszültség hatására hangnyomást kelt, s azt  egy  (szintén  ideálisnak
    tekintett) mérőmikrofonnal regisztrálni tudjuk. A hangsugárzó kapcsain
    és a mérőmikrofon kapcsain mérhető feszültségeket felrajzolhatjuk  egy
    kétsugaras oszcilloszkóp  ernyőjére.  Ilymódon  magát  a  hangsugárzót
    jellemezzük az  időtartományban,  hiszen  ha  a  két  időfüggvény  nem
    egyforma,  akkor  az  eltérést  a  hangsugárzó  okozza.  E   vizsgálat
    eredménye ugyan nem egzakt,  de  módszerünk  tökéletesíthető,  ha  jól
    választjuk meg a vizsgálójelet.
        Ha a válaszjel ismeretében kiszámíthatjuk a bármely más  bemenőjel
    hatására kialakuló választ, akkor a  jel  jól  jellemzi  a  rendszert:
    rendszerjellemző  jelnek  tekintjük.   Matematikai   (hálózatelméleti)
    módszerekkel bizonyítható, hogy ilyen jel az un. Dirac-delta függvény.
    A   Dirac-delta   impulzus   végtelenül   keskeny,   végtelenül   nagy
    amplitúdójú, de egységnyi területű  jel.  Származtatását  a  2.  ábrán
    láthatjuk. A Dirac-delta függvényre  adott  választ  impulzusválasznak
    avagy   súlyfüggvénynek   hívjuk.   Ha   megmérjük   egy   hangsugárzó
    súlyfüggvényét (példa rá  a  3.  ábra),  a  hangsugárzót  egyértelműen
    jellemeztük, hiszen elvileg ki tudjuk számítani belőle, milyen lesz  a
    kimenőjel bármilyen más bemenőjel hatására. Ez a módszer  nem  terjedt
    el, egyértelműsége ellenére sem. Ennek elsősorban az az  oka,  hogy  a
    súlyfüggvényt nehéz kiértékelni, s lefutásának paramétereire  még  nem
    fogalmazták meg az előírásokat.

    

    2. Dirac-delta függveny származtatása


        Az  időtartományi  módszer  elsősorban  a  hangsugárzó   tranziens
    viselkedésének jellemzésére alkalmas. Hiszen a súlyfüggvény  lengései,
    lecsengésének  időtartama  és  egyéb  jellemzői   mind   a   tranziens
    viselkedést mutatják szemléletesen.

    FREKVENCIATARTOMÁNY

        A    gyakorlatban    jóval     elterjedtebb     a     hangsugárzók
    frekvenciatartományi jellemzése. A frekvencia-fogalom szorosan kötődik
    a  szinuszos  jelhez,   tehát   vizsgáljuk   meg   a   szinuszos   jel
    tulajdonságait. Ha a 4. ábra szerint egy A hosszúságú egyenes szakaszt
    egyik végpontja körül egyenletes ω szögsebességgel forgatunk, majd
    a függőleges tengelyre vetítjük,  megkapjuk  a  jól  ismert  szabályos
    szinusz  függvényt.  Lényeges  paramétere  a  kezdőpillanatbéli  φ
    kezdőfázis. Tehát a szinuszos jelet három paraméterrel jellemezzük:  A
    amplitúdó, ω  körfrekvencia,  φ  kezdőfázis.  A  körfrekvencia
    helyett gyakran az f frekvenciát használjuk (ω=2Πf).

    

    3. Hangsugárzó súlyfüggvényének mérése.


    

    4. Szinuszfüggvény származtatása.


        Fourier   munkássága   révén   régóta   tudjuk,   hogy   szinuszos
    időfüggvények  összeadásával   tetszőleges   periodikus   időfüggvényt
    hozhatunk létre. Az 1. ábrán látható függvény is  megadható  különböző
    amplitúdójú-frekvenciájú-kezdőfázisú szinuszos jelek összegeként.  Ezt
    a fajta megadást a jel spektrumának nevezzük, amennyiben a  frekvencia
    függvényében ábrázoljuk  az  összetevő  szinuszos  jelek  amplitúdóját
    (amplitúdóspektrum), illetve  fázisát  (fázisspektrum).  A  periodikus
    jelet ilymódon a frekvenciatartományban írtuk le; meg tudjuk  mondani,
    hogy adott frekvenciájú jelek  milyen  amplitúdóval  és  kezdőfázissal
    vannak jelen. A legkisebb frekvencia az alapfrekvencia, a többi  ennek
    egész számú többszöröse (felharmonikusok, felharmonikus  frekvenciák).
    Mivel  a  spektrumban  csak  jól  meghatározott   egyedi   frekvenciák
    szerepelnek, a periodikus jel spektruma vonalas.  A  vonalas  spektrum
    meghatározását Fourier sorfejtésnek hívjuk. Periodikus jelre,  illetve
    annak spektrumára példa az 5. ábra.
        Ha a jel periódusidejét növeljük, a spektrumvonalak egyre sűrűbben
    helyezkednek el a frekvenciatengely mentén.  A  nem  periodikus  jelet
    végtelen  hosszú  periódusidejű  jelnek   is   tekinthetjük,   melynek
    "spektrumvonalai" a végtelenül  hosszú  periódusidő  miatt  végtelenül
    közel  kerülnek  egymáshoz.  Ezért  a  nemperiodikus   jel   spektruma
    folytonos     függvény;     spektrumának     kiszámítását      Fourier
    transzformációnak nevezzük.

    

    5. Periodikus függvény és vonalas spektruma


    

    6. Impulzusfüggvény és amplitúdóspektruma


        Nézzünk  példát  a  nemperiodikus  jelre  és  annak   spektrumára.
    Vizsgáljuk meg a T  szélességű  és  A  amplitúdójú  feszültségimpulzus
    spektrumát (6. ábra). Látható, hogy minél  keskenyebb  az  impulzus  T
    szélessége,  annál  nagyobb  frekvenciákig  közel  állandó  értékű  az
    amplitúdóspektrum. Ha a T időt végtelenül kicsire választjuk, eljutunk
    a Dirac-delta impulzus spektrumához,  amelynek  amplitúdóspektruma  az
    előzőek alapján frekvenciafüggetlen konstans 1 érték.
        Ebben a fejezetben idáig azzal foglalkoztunk, hogy jeleket  írtunk
    le a frekvenciatartományban. Célunk  azonban  nem  ez,  hanem  hogy  a
    hangsugárzót jellemezzük ugyanott. Ez a következőképpen  történhet.  A
    hangsugárzó  kapcsaira  szinuszos  feszültséget  előállító  generátort
    kapcsolunk.    A    hangsugárzó    által    létrehozott    hangnyomást
    mérőmikrofonnal elektromos jellé  alakítjuk.  Minden  frekvencián  meg
    tudjuk mérni a feszültség amplitúdóját és a hangsugárzó  fázistolását.
    (7. ábra: a műszerek egy lehetséges összeállítása.) Az ábrán  szereplő
    jelkésleltető  egység   éppen   a   hangsugárzó-mikrofon   távolságnak
    megfelelő idővel késlelteti a referencia  jelet.  Így  kapjuk  meg  az
    adott hangszóróra jellemző amplitúdó-, illetve  fáziskarakterisztikát.
    A     frekvenciatartományi     jellemzés,     az     amplitúdó-     és
    fáziskarakterisztika szemléletessé  teszi  a  hangsugárzó  "sztatikus"
    viselkedését, állandó, kitartott szinuszos jelek esetén. Az amplitúdó-
    és  fáziskarakterisztika  együtt  ugyanúgy  egyértelműen  jellemzi   a
    hangsugárzót, mint a súlyfüggvény, de - mint említettük -  egyikből  a
    hangsugárzó  tranziens,  a  másikból   a   kitartott   hangokon   való
    viselkedése olvasható ki könnyebben.

    

    7. Hangsugárzó amplitúdó- és fáziskarakterisztikájának mérése


    HANGSUGÁRZÓK JELLEMZÉSE AZ IDŐ- ÉS FREKVENCIATARTOMÁNYBAN

        Azt mondtuk, hogy az időtartományban a  hangsugárzót  egyértelműen
    írja le a súlyfüggvénye. A frekvenciatartományban ugyanezt mondtuk  az
    amplitúdó- és fáziskarakterisztika együtteséről. Vizsgáljuk meg a  két
    tartomány, a kétféle leírási mód kapcsolatát.

    

    8.  Az  idő-  és  frekvenciatartomány  kapcsolata.  Az "F" szimbólum a
    Fourier transzformáció jelölése


        A 8. ábrán a hangsugárzó és a mérőmikrofon látható.  Az  ábra  bal
    oldalára  berajzoltuk  a  Dirac-delta  mérőjelet,  melynek   spektruma
    konstans amplitúdójú és nulla fázisú (vagyis a különböző  frekvenciájú
    szinuszos jelek azonos kezdőpontból, nulla kezdőfázissal indulnak).  E
    spektrumnak megfelelő  mérőjelet  a  frekvenciatartományban  szinuszos
    oszcillátorral  tudunk  előállítani.  A  szinuszos  jel  frekvenciáját
    folytonosan változtatjuk, amplitúdóját pedig állandó értéken  tartjuk.
    Ha a hangszórót Dirac-delta jellel tápláljuk, a jobb  oldalon  látható
    súlyfüggvényt  kapjuk.  Ha  a   Dirac-delta   spektrumának   megfelelő
    szinuszos mérőjelet alkalmazunk, megkapjuk a hangsugárzó amplitúdó- és
    fáziskarakterisztikáját.   Könnyű   belátni,   hogy   a   súlyfüggvény
    spektruma,   azaz   Fourier   transzformáltja    az    amplitúdó    és
    fáziskarakterisztika.  Ezzel  kapcsolatot   találtunk   az   idő-   és
    frekvenciatartomány között.
        Fontos  kérdés,  hogyan  jellemezhető  az  ideális  hangsugárzó  a
    kétféle tartományban. Az ideális hangsugárzó a  jelet  alakhűen  viszi
    át, tehát ha Dirac-delta feszültség-időfüggvénnyel tápláljuk, akkor  a
    mérőmikrofon kimenetén  is  Dirac-delta  időfüggvényt  kapunk.  Milyen
    amplitúdó- és fáziskarakterisztika felel meg ennek? Ez  a  Dirac-delta
    spektrumából a frekvenciafüggetlen  amplitúdó-  és  a  konstans  nulla
    fáziskarakterisztika. Megismételjük: az alakhű jelátvitel feltétele az
    időtartományban a Dirac-delta súlyfüggvény,  a  frekvenciatartományban
    pedig a konstans amplitúdó- és az azonosan nulla fáziskarakterisztika.
    Ez utóbbi feltétel enyhíthető, ha megengedünk a bemenő- és kimenőjelek
    között egy időkésleltetést. Hiszen az nem  befolyásolja  a  jelalakot,
    csupán annyit tesz, hogy  a  jel  később  éri  el  a  megfigyelőt.  Az
    időkésleltetéshez konstans  amplitúdó  és  a  késleltetési  idő  által
    meghatározott, egyenletesen csökkenő fáziskarakterisztika tartozik.


    IDŐ-FREKVENCIA TARTOMÁNY; WIGNER-ELOSZLÁS

        A mérnök  klasszikus  eszköztárában  az  eddig  ismertetett  idő-,
    illetve frekvenciatartományi jel-, valamint  rendszerleírási  eszközök
    szerepelnek. Ha csupán ezeknek volna birtokában, akkor  talán  kevésbé
    értékes embernek érezné magát a zenésznél, hiszen a zenész a  kottából
    pontosan meg tudja mondani, hogy hangszerével mikor kell  belépnie,  s
    milyen magas hangot kell játszania. Tehát a zenész kottája voltaképpen
    egy idő-frekvenciatartományi leírás.  A  villamosmérnök  a  klasszikus
    időtartományi leírás alapján csak azt tudja megmondani, hogy mikor  és
    mennyi ideig kell megszólaltatni a hangszert - de azt már  közvetlenül
    nem olvashatja ki, hogy milyen  magas  hangot  kell  játszania.  Ezzel
    szemben a frekvenciatartományi jellemzés azt mondja meg, hogy a  műben
    milyen magas (frekvenciájú) hangok fordulnak elő, de hogy  ezek  mikor
    szólalnak  meg  és  mennyi  ideig  tartanak,   közvetlenül   már   nem
    állapítható meg belőle.
        Magától értetődően felmerül az igény egy olyan módszer iránt, mely
    egyszerre írja  le  a  jelet  az  idő-frekvencia  tartományban.  Ilyen
    leírási mód a Wigner-eloszlás. (A magyar Wigner Jenő a  30-as  években
    alkalmazta ezt a módszert,  kvantummechanikai  problémák  megoldására.
    Elektroakusztikai alkalmazása csak a közelmúltban merült fel.)
        A  Wigner-eloszlás   a   jel   energiaeloszlását   adja   meg   az
    idő-frekvencia  síkon.  Kétváltozós  függvény,   amely   például   egy
    domborzat  formájában  jeleníthető  meg.   Mivel   a   Wigner-eloszlás
    jelleírási módszer, rendszerjellemzésre akkor alkalmas, ha - például -
    a súlyfüggvény elemzésével párosul. A továbbiakban ha egy  hangsugárzó
    Wigner-eloszlásáról   beszélünk,   akkor   ezen   a   súlyfüggvényének
    Wigner-eloszlását  értjük.   A   Wigner-eloszlás   egzakt   tárgyalása
    felsőfokú matematikai ismereteket követel, azonban a módszer lényegét,
    illetve alaptulajdonságait könnyen meg lehet érteni az  alábbi  néhány
    példa segítségével.
        Azt mondtuk, hogy a Wigner-eloszlás a jel  energiaeloszlását  adja
    meg az idő-frekvencia síkon. Milyen ezek után a jól  ismert  szinuszos
    jel Wigner-eloszlása? Mivel a szinuszos jel az  idő  függvényében  nem
    változtatja   frekvenciáját,   Wigner-eloszlása    az    időtengellyel
    párhuzamos fal (9. ábra). Az ábrán fentről lefelé nő  az  idő,  balról
    jobbra a frekvencia értéke.

    

    9. Szinuszos jel Wigner-eloszlása
    10. Időben változó frekvenciájú jel Wigner-eloszlása


        Milyen a késleltetett Dirac-delta impulzus Wigner eloszlása?  Ahol
    a jel értéke nulla, ott az energiája is  nulla,  tehát  az  időtengely
    mentén  a  késleltetési  idő  köré  koncentrálódik.  A  Dirac-impulzus
    spektrumának ismeretében az sem  meglepő,  hogy  a  Wigner-eloszlás  a
    frekvencia    függvényében    állandó.    Tehát    a    Dirac-impulzus
    Wigner-eloszlása a frekvencia tengellyel párhuzamos fal, ahogy  az  I.
    színes képen látható. (Az  ábrákon  a  térképekről  ismert  domborzati
    színjelölést alkalmaztuk.)

    
    
        Következő példánk a szinuszos jellel frekvenciamodulált  szinuszos
    vivő. FM esetén a modulált jel pillanatnyi frekvenciája a moduláló jel
    amplitúdójával arányos. Szinuszos moduláló jel esetén a frekvencia  az
    idő függvényében szinuszosan változik. Ennek megfelelően alakul a  jel
    Wigner-eloszlása (10. ábra).
        Újabb   példánk    a    lineáris    fázisú,    ideális    sávszűrő
    Wigner-eloszlása. Az ilyen szűrő átengedi  az  áteresztő  sávjába  eső
    jeleket, azokat csak késlelteti (éppen ez a feltétel  van  a  lineáris
    fázisban megfogalmazva), a zárósávba eső jeleket pedig egyáltalán  nem
    engedi   át,    kiszűri    (ezért    ideális).    Valamely    rendszer
    Wigner-eloszlásán súlyfüggvényének Wigner-eloszlását értjük,  márpedig
    a fázislineáris  rendszer  súlyfüggvénye  egy  T  időpillanatra  nézve
    szimmetrikus - tehát ugyanerre a T időpillanatra lesz  szimmetrikus  a
    Wigner-eloszlása is. Abban a frekvencia-intervallumban, ahol  a  szűrű
    nem  enged  át,  a  súlyfüggvény  energiatartalma  is  zérus  lesz:  a
    Wigner-eloszlás  a   szűrő   áteresztő   sávjába   koncentrálódik.   A
    sávszéleken a Wigner eloszlás az időtengely irányában  megnyúlik  (II.
    kép), sávközépen pedig a frekvenciatengellyel párhuzamos  energiacsóva
    jellemzi. Ha megvizsgálnánk a különböző levágási meredekségű sávszűrők
    Wigner-eloszlását, azt tapasztalnánk, hogy minél  meredekebb  a  szűrő
    amplitúdó-karakterisztikája a frekvencia  függvényében,  annál  jobban
    kiszélesedik a Wigner-eloszlása az  időtengely  irányában  a  levágási
    frekvencia környékén.
        Miért  tanulságos  a  sávszűrő  Wigner-eloszlása?  Azért,  mert  a
    hangsugárzó  szintén  sávszűrőként  viselkedik.  Van  alsó  és   felső
    határfrekvenciája,  a  kettő  között  pedig  áteresztő  sávja.  Ha   a
    hangsugárzó    ideális,    az    áteresztű    sávban    konstans    az
    amplitúdó-karakterisztikája, a fáziskarakterisztikája pedig  lineáris.
    A  sávszéleken  a  levágás  lankás.  Ez  az  ideális  esetben  mérhető
    Wigner-eloszlás   lehet   az   alapja   a    valóságos    hangsugárzók
    vizsgálatának.   Az    ideális    hangsugárzó    Wigner-eloszlása    a
    frekvenciatengellyel   párhuzamos,   az   időtengely   irányában   kis
    kiterjedésű,  egy  T  időpillanatra  szimmetrikus,  a  sávszéleken  az
    időtengely  irányában  a  "szűrő"  levágási  meredekségének  arányában
    kiszélesedik, de itt is szimmetrikus marad. Később majd látni  fogjuk,
    miben térnek el az ideálistól a valóságos hangsugárzók. Előbb  azonban
    ismerkedjünk   meg    egy    másik    idő-frekvencia    tartománybeli,
    rendszerjellemző leírási móddal.


    HALMOZOTT LECSENGÉSI SPEKTRUM

        A halmozott lecsengési spektrum, amelyet angolul Cumulative  Decay
    Spectrumnak vagy  szemléletesen  Waterfall,  azaz  Vízesés  Diagramnak
    hívnak, egyre jobban terjed a hangsugárzó-méréstechnikában.
        E lap olvasói jól ismerik az úgynevezett  burst-jeles  hangsugárzó
    méréseket. A mérés során a hangszóró kapcsait adott hosszúságú,  adott
    frekvenciájú  szinuszcsomaggal  tápláljuk.  A  mérőjel   hosszát   úgy
    választjuk  meg,  hogy  a  hangsugárzó  válaszjelén  jól  elkülönüljön
    egymástól a ki - és  a  bekapcsolási  jelenség,  tehát  a  bekacsolási
    tranziens teljesen lefuthasson a  kikapcsolás  előtt.  A  mérőmikrofon
    jelét oszcilloszkópon figyeljük. A burst-jeles  mérés  tipikus  mérési
    összeállítását a 11. ábrán láthatjuk.  A  hangszóró  vagy  hangsugárzó
    jellemzésére   néhány   kiválasztott    frekvencián    adott    válasz
    burkológörbéjét  szokás  közölni,   az   oszcilloszkóp   képernyőjéről
    készített fotó formájában.

    

    11. Hangsugárzó burst válaszának mérése


        Ezt a viszonylag nehézkes mérést helyettesíteni tudja a  halmozott
    lecsengési   spektrum   módszer.   Az   a   lényege,    hogy    ismert
    rendszerjellemzőből   (általában   a   hangsugárzó   súlyfüggvényéből)
    kiindulva megad egy  frekvencia-idő  változós  függvényt.  A  függvény
    időtengely  menti  szeletei  megadják  az  adott   szelethez   tartozó
    frekvenciájú, szinuszos jel burkológörbéjét a jel  kikapcsolása  után.
    Így tehát egyetlen ábrán láthatjuk a hangsugárzó viselkedését a minket
    érdeklő teljes frekvenciasávban. Néhány példa:
        A halmozott lecsengési spektrum definíciójából következik, hogy az
    ideális  rendszer  halmozott  lecsengési  spektruma   a   kikapcsolási
    időpillanatban elomló fal, ahogyan a 12.  ábrán  látható.  Az  ideális
    rendszer  válasza  a  szinuszos  gerjesztés  megszűnte   után   minden
    frekvencián azonnal megszűnik.

    

    12. Ideális átviteli rendszer halmozott lecsengési spektruma
    13. Nagymeredekségű aluláteresztő szűrő halmozott lecsengési spektruma
    14. Nagymeredekségű aluláteresztő szűrő amplitúdó-katrakterisztikája
    15. Keskeny feszültség-impulzus amplitúdó-spektruma


        Következő  példánk  egy  meredek  levágású  aluláteresztő   szűrő,
    amelynek    halmozott    lecsengési    spektrumát    a    13.    ábra,
    amplitúdó-karakterisztikáját a 14.  ábra  mutatja.  A  13.  ábrán  jól
    látható, hogy a t=0 időpillanatban a halmozott lecsengési spektrum  az
    amplitúdó-karakterisztikával egyezik meg. Ez nem meglepő, hiszen a t=0
    pillanatban a szinuszos gerjesztés még  éppen  "él".  Ez  a  halmozott
    lecsengési spektrumnak egy előnyös tulajdonsága. Ahogy az  idő  telik,
    az ábrán nyomon követhetjük, hogy a különböző  frekvenciájú  szinuszos
    gerjesztés kikapcsolása után hogyan cseng le a szűrő  válaszjele.  Jól
    látható,  hogy  a   leghosszabb   kirezgés   a   levágási   frekvencia
    környezetében tapasztalható. Figyelmes  szemlélő  azt  is  észreveszi,
    hogy 20kHz környéki frekvenciákon a szinuszos válaszjel amplitúdója  a
    kikapcsolási pillanat után először növekszik, és csak azután tűnik el.
    E jelenségek azzal magyarázhatók,  hogy  a  szűrőben  lévő  elektromos
    rezonátorok (rezgőkörök) rezonanciafrekvenciája a levágási  frekvencia
    környezetébe esik. A bennük tárolt energia hatását figyelhetjük meg  e
    jelenségekben.
        Ezek után az ideálist közelítő hangsugárzó  lecsengési  spektrumát
    az alábbiak szerint  definiálhatjuk:  a  válaszjel  burkológörbéje  az
    időtengely mentén minél gyorsabban, a frekvenciatengely  mentén  pedig
    minél egyenletesebben tűnjön el.


    A WIGNER-ELOSZLÁS ÉS A HALMOZOTT
    LECSENGÉSI SPEKTRUM MEGHATÁROZÁSA

        Mindezidáig nem foglalkoztunk azzal  a  kérdéssel,  hogy  a  fenti
    jellemzőket hogyan lehet a gyakorlatban is meghatározni. Mivel mindkét
    jellemzőt valamilyen mérési  eredményből  számítjuk  ki,  természetes,
    hogy  a  számítógéphez  fordulunk  segítségért.  Az   első   lépés   a
    súlyfüggvény meghatározása. Ennek is több módja lehetséges, itt csak a
    legegyszerűbb, direkt módszert elemezzük.
        Impulzusgenerátorral  keskeny  feszültségimpulzust  állítunk  elő.
    Minél keskenyebb (rövidebb időtartamú)  impulzussal  dolgozunk,  annál
    szélesebb lesz a spektruma. Mérőjelünk szélességét akkor  választottuk
    meg  jól,  ha  a  minket  érdeklő  frekvenciatartományban  a   mérőjel
    amplitúdó-spektruma  állandónak  vehető.   Hangsugárzó   mérésekre   a
    gyakorlatban megfelel a 10µs szélességű feszültségimpulzus.  Ebben  az
    esetben a  20Hz-20kHz  frekvenciasávban  a  konstanstól  való  eltérés
    1dB-nél kisebb (15. ábra). E feszültségimpulzust teljesítményerősítőre
    vezetjük, s  a  visszhangmentes  mérőszobában  elhelyezett  hangszórót
    tápláljuk vele. A hangsugárzó által keltett hangteret  mérőmikrofonnal
    mérjük. A mérőmikrofon jelét digitalizáló  áramkörrel  (analóg/digitál
    konverter) számsorozattá alakítjuk, alkalmassá tesszük a  számítógépes
    feldogozásra. A megmért és a gépben tárolt súlyfüggvényből  ki  tudjuk
    számítani  a  Wigner-eloszlást,   illetve   a   halmozott   lecsengési
    spektrumot.
        A súlyfüggvényt meg lehet  határozni  a  mért  és  a  számítógépbe
    táplált amplitúdó- és fáziskarakterisztikából is.
        A   Budapesti   Műszaki   Egyetem    Híradástechnikai    Tanszékén
    kifejlesztettünk egy számítógépprogramot, amely a Wigner-eloszlás és a
    halmozott  lecsengési  spektrum  számítására,   illetve   ábrázolására
    alkalmas. Ez az EVALPR program a jelenleg széles körben elterjedt  IBM
    PC/AT/EGA számítógépeken fut.  E  programmal  készültek  a  cikkünkben
    közölt Wigner-eloszlások és halmozott lecsengési spektrumok is.


    MAGASSUGÁRZÓK

    

    16/a-b.    Videoton    dómsugárzó    impulzusválasza   és   amplitúdó-
    karakterisztikája (felső sor).
    17. Videoton dómsugárzó halmozott lecsengési spektruma
    19. Akai magassugárzó halmozott lecsengési spektruma
    18/a-b-c.  Akai  magassugárzó  impulzusválasza, valamint amplitúdó- és
    fáziskarakterisztikája


        Módszereink   illusztrálására    először    megvizsgálunk    három
    magashangszóró-konstrukciót,  majd  a  következő   fejezetben   néhány
    komplett hifi hangsugárzót.
        Első példánk egy Videoton dóm-sugárzó. A mért impulzusválasz és  a
    belőle  számított  amplitúdó-karakterisztika  a  16.  a/b  ábrákon,  a
    hangszóró Wigner-eloszlása a III. képen látható. Feltűnő az  erőteljes
    rezonancia  3kHz   környékén:   nagymértékű   aszimmetria   formájában
    jelentkezik. Az 5kHz  feletti  sávban  meredeken  csökken  a  szint  a
    frekvencia  függvényében,  nyoma  sincs   az   eloszlás   jellegzetes,
    időtengely irányú kiszélesedésének. Sok mellékrezonancia  is  jellemzi
    ezt  a  hangszórót,  ezek  közül  a  legerősebbek  a  6,  8,   9kHz-es
    frekvenciasávban jelentkeznek. Ez a hangszóró csak 5 és  10kHz  között
    viselkedik viszonylag megnyugtató módon,  de  ez  a  sáv  túl  keskeny
    ahhoz, hogy a gyakorlatban alkalmazható legyen.
        A 17.  ábrán  ugyane  hangszóró  halmozott  lecsengési  spektrumát
    láthatjuk. A burkológörbe nagyon sok frekvencián lecsökken, majd  újra
    felnövekszik. A fő baj (az amplitúdómenet egyenetlenségén  kívül)  az,
    hogy az energia  gyakorlatilag  a  teljes  működési  sávban  rendkívül
    lassan tűnik el, és ez csillapítatlan rezonanciákra utal.
        Következzen egy Akai hangsugárzó ortodinamikus  magassugárzója.  A
    hangszóró impulzusválasz  függvénye,  amplitúdó-fáziskarakterisztikája
    és Wigner-eloszlása a 18. a/b/c ábrán, valamint  a  IV.  színes  képen
    látható. Ezt a típust meglehetősen egyenetlen amplitúdómenet jellemzi,
    hatása jól kivehető a  Wigner-eloszláson.  Sokat  javítana  rajta,  ha
    csillapítani lehetne a 12kHz körüli  rezonanciáját.  Mégis,  összképét
    tekintve ez a hangszóró  jobbnak  látszik,  mint  az  előző,  mert  az
    eloszlás szélesebb sávban  koncentrálódik  a  t=0,15  s  köré.  Nagyon
    érdekes,  hogy  24kHz  fölött  a   hangsugárzó   akusztikai   centruma
    eltávolodik a mikrofontól, hiszen az eloszlás főtengelye itt elhajlik.
    Ez annál is érdekesebb, mivel a hangszórónak sík membránja van.
        Halmozott lecsengési spektruma (19. ábra) szintén kedvezőbb,  mint
    az  előző   típusé,   hiszen   a   frekvenciatengely   mentén   sokkal
    egyenletesebben,  és  főleg  időben  sokkal  gyorsabban  tűnik  el  az
    energia.

    

    20/a-b-c.   VIFA   dómsugárzó   impulzusválasza,   majd  aplitúdó-  és
    fáziskarakterisztikája.

        Utolsó  magassugárzónk   a   dán   VIFA   terméke.   A   hangszóró
    impulzusválasza, amplitúdó- és fáziskarakterisztikája a 20/a-b-c ábrán
    látható. Már ezek is nagyon kedvező  képet  mutatnak  a  hangszóróról.
    Wigner-eloszlását tanulmányozva (V. kép) pedig azt mondhatjuk, hogy ez
    a hangszóró közelíti meg leginkább az ideális  esetet.  Az  energia  a
    főtengely mentén viszonylag széles sávban, egyenletesen oszlik  el.  A
    15kHz körüli rezonancia csillapításával a  hangszórót  tovább  lehetne
    javítani.  Ennek  a  hangszórónak   a   minősége   már   megérheti   a
    szűrőváltóban alkalmazott futásidő-korrektor pluszköltségét,  hogy  az
    eloszlás  tengelyét  párhuzamossá  tegyék  a  frekvenciatengellyel,  s
    szimmetrizálják az energiaeloszlást.

    

    21.  VIFA dómsugárzó halmozott lecsengési spektruma, majd
    22.  Heybrook  HB1  hangsugárzó  halmozott lecsengési spektruma
    (felső sor).
    23.  Videoton  Prelúdium B-32 halmozott lecsengési spektruma, majd
    24. Epos ES 11 halmozott lecsengési spektruma (alsó sor).


        A hangszóró halmozott lecsengési spektruma (21. ábra)  alapján  is
    azt kell megállapítanunk, hogy  ez  a  hangszóró  a  legjobb  a  három
    között. A frekvenciakarakterisztika egyenletes, a halmozott lecsengési
    spektrum a frekvenciatengely mentén viszonylag egyenletesen és gyorsan
    tűnik el.  A  burkológörbe  0.2ms  környékén  egyenletesen  körülbelül
    -30dB-re süllyed. (Az első rezonanciafrekvenciára ez  nem  vonatkozik,
    de az már - a komplett rendszerben - a hangszóró működési sávján kívül
    fog esni).


    KOMPLETT HANGSUGÁRZÓK

        Ebben a fejezetben három komplett hangsugárzó Wigner-eloszlását és
    halmozott  lecsengési  spektrumát  hasonlítjuk  össze.  Az  ábrákat  a
    Videoton Audiotechnikai KFT  laboratóriumában  felvett  amplitúdó-  és
    fáziskarakterisztika-adatokból  számítottuk   ki.   A   méréseket   2V
    mérőfeszültséggel végezték, a mikrofont a hangsugárzóktól 1 méterre, a
    hangsugárzók tengelyében helyezték el.
        A VI. színes kép és a 22. ábra a Heybrook HB1 kétutas  hangsugárzó
    diagramjai.  Ez  a  típus  viszonylag  egyenletes  frekvenciaátvitelű,
    Wigner-eloszlása közel van az ideálishoz. Tovább  javítana  rajta,  ha
    elnyomnák   a   13kHz   környéki   rezonanciapúpot,   amely   mind   a
    Wigner-eloszláson, mind a halmozott lecsengési spektrumon jól látható.
    Az energiacsomó főtengelye a frekvencia függvényében erősen  elhajlik,
    ez  csökkenne,  ha  a  hangszórókat  tört  lapon   helyeznék   el.   A
    mély-középhangszóró akusztikai  centruma  a  mérőmikrofontól  távolabb
    esik,  mint  a  dómsugárzóé,  emiatt  az   eloszlás   kisfrekvenciákon
    eltávolodik   a   t=0   tengelytől.   A   Wigner-eloszláson    a    fő
    energianyúlványtól és  annak  interferencia-komponenseitől  elkülönülő
    energiacsomók a hangszóró káros  rezonanciái.  Ezek  az  energiacsomók
    nagyrészt  a  VIFA  dómsugárzótól  származnak   (amelyről   az   előző
    fejezetben volt szó). A  komplett  hangsugárzó  Wigner-eloszlásán  jól
    látszik a szűrőváltó mindentáteresztő hatása: az eloszlás tengelyét  a
    dómsugárzó   frekvenciasávjában    közel    párhuzamossá    teszi    a
    frekvenciatengellyel.
        Érdemes  összehasonlítani  ezzel  a  hangsugárzóval   a   Videoton
    Prelúdium  B32  hangdobozát  (VII.  színes  kép,  illetve  23.  ábra),
    amelyben ugyanazok a hangszórók működnek, mint a Heybrookban,  csak  a
    szűrőváltója  és  a  doboza  más.  Ez  a  körülmény  jól   látszik   a
    Wigner-disztribúciókon  és   a   halmozott   lecsengési   spektrumokon
    egyaránt. Az utóbbin az látható, hogy a  Prelúdium  frekvenciaátvitele
    ±3dB-n belül van, szemben a  HB1  ±5dB-jével.  A  Prelúdium  kumulatív
    spektruma a frekvenciatengely  mentén  viszonylag  egyenletesebben  és
    rövidebb idő alatt  tűnik  el.  A  Wigner-eloszlások  is  meglehetősen
    hasonlóak, de a Prelúdium itt is  jobb  képet  mutat.  Nagyfrekvenciás
    viselkedése  pedig  szinte   ideális.   Az   energiacsomó   főtengelye
    párhuzamos az időtengellyel, és a súlyvonalára szimmetrikus.
        Harmadik hifi hangsugárzónk az Epos ES11 (VIII.  kép,  24.  ábra).
    Halmozott    lecsengési    spektrumán    a    t=0    helyen    látható
    frekvenciakarakterisztika nem különösebben egyenletes,  sőt,  25kHz-en
    óriási rezonanciát mutat. Ennek ellenére mind a Wigner-eloszlás,  mind
    a halmozott lecsengési spektrum alapján ez  a  hangsugárzó  mutatja  a
    legkedvezőbb képet. A Wigner-eloszlás a főtengelyére szimmetrikus,  és
    a  főtengely  párhuzamos  a  frekvenciatengellyel.  A   kisfrekvenciás
    nyúlvány  alapján  arra  lehet  következtetni,  hogy   a   mélyátvitel
    viszonylag gyenge. A hangdoboz halmozott lecsengési spektruma a  három
    közül  a  legegyenletesebb,  a  burkológörbe  rövid  idő  alatt  és  a
    frekvenciától közel függetlenül cseng le.
        Érdekes lenne ezeket a hangdobozokat  meghallgatással  összevetni,
    hogy a szubjektív ítéletek mennyire korrelálnak a Wigner eloszlás és a
    halmozott lecsengési spektrum alapján levonható következtetésekkel.
        ("Fülre" a HB1 lényegesen jobb a Prelúdiumnál. A mérés  eztán  sem
    fogja  fölöslegessé  tenni  a   szeánszot,   a   szubjektív   tesztet.
    Mindazonáltal nekünk is meggyőződésünk, hogy a modern, komplex  mérési
    eljárás  támpontot  ad  a  hangsugárzók  minősítéséhez.  A  Szerkesztő
    megjegyzése.)

                                                             Koller István