Hetedhéthatár



Hi-Fi News & Record Review '91 szeptember A címlapon egy pár ízléses fekete rohamsisak, a Canon S50 hangsugárzó. A fotó-videó szakmából ismert cég most a hifiben is exponálja magát... Egy újszülöttnek minden vicc új, a Canon főkonstruktőre nyilván el volt ragadtatva, amikor valaki elmesélte neki, hogy ha a hangszórót függőlegesre állítják, és a torkába nyomnak egy terelőkúpot, akkor a magashangokat nem kévében sugározza, hanem szépen elosztja a térben. Már rohant is a tervezőasztalhoz. Hiába kiabálták utána, hogy: "...csakhát ez a trükk az utóbbi 30 évben sohasem vált be". Tehát elkészítették az S50-et, 350 fontért. A minősége gyöngécske, Colloms őszintén megmondja: ez nem hifi-termék. Viszont nagyon elegáns. És modern. Nem hifi - de legalább scifi. Fényképező- és másológépek után: hangsugárzógépek. A Canon S-50-nek még nem volt elegendő az expozíciós ideje. HFN&RR szeptember, Audiophile szeptember * Afféle kabarétréfa, de tanulságos. az egyik olvasó küldte be. Képzeljük el, mondja, hogy a Compact Disc már tökéletesen kiszorította a Fekete Lemezt, olyannyira, hogy az utóbbit már nem is ismeri senki. És akkor, és akkor - valaki egyszercsak feltalálja a lemezjátszót! A szupercég igazgatótanácsának ülésén a műszaki igazgató szenzációs bejelentést tesz: Uraim, évek óta kísérletezünk egy tökéletes analóg technikával, itt az ideje, hogy bevezessük. Műsorhordozónk egy pvc korong, barázdákkal mindkét oldalán. Rátesszük egy 30cm átmérőjű tányérra, és megforgatjuk, elektromotorral, gumiszíjon át. A barázdát egy pici gyémántdarabkával tapogatjuk le. A gyémántot alumínium csövecskébe foglaljuk megmozgatunk vele egy apró tekercsek közé helyezett pirinyó mágnest. Az egész szerkezetet két csavarral felfogjuk egy jó nagy csőre, amelyet csapágyazni kell. A pici tekercsekből négy dróton jön ki a jel - kár, hogy nem lehet őket közvetlenül rákötni a jelenlegi erősítők bemenetére. Vezérigazgató (felugrik ültéből): Feltételezhetem, hogy ez a korong sokkal kisebb a CD-nél? Műszaki igazgató: Nem. Vezér: Akkor talán hosszabb a műsorideje? M. I. Nem. Vezér: Vagy megbízhatóbb a CD-nél? M. I: Nem. Vezér: Tehát a hangminősége az, amely feledteti az összes hátrányát? M. I: No igen, sokat kísérleteztünk ezekkel a lemezjátszókkal, és azt találtuk, hogy ha a megfelelő gyémántot a megfelelő szögben illesztjük a megfelelő csőbe, és a korongot sikerül megfelelően csapágyazni és a megfelelő sebességgel hajtani, és a négy drót, ami kijön a nagy csőből, a megfelelő szögben áll, és ha a hőmérséklet is éppen a megfelelő, továbbá ha a vevő szerez hozzá egy megfelelő asztalkát, amiből alul-fölül hegyes tüskék állnak ki, és mindent megfelelően a helyére rak... Vezér: Mennyibe kerülne egy ilyen gép? M. I: Úgy 600 font lenne az ára. Tömeggyártást feltételezve. Vezér: Természetesen azzal a karizével, meg a gyémántocska-kavicsocskával. M. I: Nem, azok nélkül. Az ülésnek vége: húsz elegáns úriember a padlón hentereg nevettében. Aki már rosszul van a röhögéstől, azt a vállalati orvos hazaküldi. * Ha nem is tűnt el teljesen a fekete lemez, a CD-LP meccs állása jelenleg már 2:1 - és hol van még a mérkőzés vége? A brit hanglemezipar adatai szerint tavaly több mint 50 millió CD-t adtak el (22%-kal többet, mint az előző évben), LP-ből pedig már csak félennyi kelt el, nem is egészen 25 millió (35%-os visszaesés 1989 óta). És akkor még mindig azt kell mondanunk, hogy a britek hűségesek maradtak a pvc-lemezhez. Az amerikaiakhoz és a japánokhoz képest! Mert a tengerentúli üzletekből az LP már teljesen kiveszett! Egyébként továbbra is a műsoros kazetta maradt a vezető médium, Angliában egy év alatt több mint 73 millió darabot adtak el, de már ez is 10%-kal kevesebb, mint amennyi 1989-ban kelt el belőle. Ami arra utal, hogy előbb-utóbb a műsoros kazetta forgalmát is fel kell majd lendíteni valahogy. Például azáltal, hogy forgalomba hozzák digitális ekvivalensét, a DCC-t. * Az ehavi tesztkészülékek között a A Deltec PDM2 D/A átalakítót említjük az első helyen (2000). Kétdobozos jószág, de a tervezői nem a tápegységet különítették el a tulajdonképpeni DAC-tól, hanem inkább a digitális elektronikát az analógtól. Voltaképpen arról van szó, hogy a Philips az SAA 7350 BitStream processzor utolsó szakaszát külön "csomagban" is árulja, TDA 1547 néven, és a Deltec logikusan járt el, amikor különválasztotta a két eltérő funkciót. Paul Miller szerint a PDM2 "félelmetesen" jól szól, különösen, ha a kellő berendezésbe iktatjuk (elengedhetetlen a klasszis futómű), s még inkább, ha a dobozkákat gondosan távol tartjuk a többi komponenstől, s nem tesszük rá például a futómű tetejére. A PDM2 hangja hallatlanul tiszta és precíz és transzparens. Igaz viszont, hogy a régebbi Deltec átalakítók hangja mintha melegebb lett volna... A legjobb brit, egyszersmind a legjobb BitStream DAC a Deltec PDM2? HFN&RR szeptember * A Technológia rovatban Barry Fox a születőben lévő digitális médiumok esélyeit latolgatja. A Philips-féle DCC és a Sony Mini Disc (MD) után szóba kerül a Denon szabadalma is, a szabványosnál kisebb méretű és mégis hosszabb játékidejű ezüstlemez: a Quad Density CD (azaz négyszeres jelsűrűségű CD). Ez a négyszeres denzitás úgy jön ki, hogy felére csökkentik egyrészt a jel ösvényszélességét (0,8 mikron a szabványos 1,6 helyett) és a fordulatszámot is, miáltal a digitális "pit" négyszerte kisebb lesz, tehát négyszerte több fér el belőle ugyanakkora felületen. Aminek az az ára, hogy a lézersugárnak sokkal pontosabban kell tapogatnia ahhoz, hogy "meglássa" a pitet. A jelenlegi CD-játszók félvezetős lézerrel működnek, 0,78 mikron hullámhosszúságú infravörös fénnyel. Finomabban dolgozna a kisebb hullámhosszúságú, kék fényű lézer, amilyennel a CD-t "vágják", de azt argon gázzal állítják elő, ilyen berendezést csakis profi célra használnak. A hifihez félvezetős "kék" lézerre volna szükség, s olyat ma még nem kínálnak a piacon. A Denon félvezetős lézerének hullámhossza ugyan még mindig 0,63 mikron, de egy speciális lencsével tovább fokuszálják, és akkor már csak akkora nyalábja marad, mint ha a hullámhossza 0,53 mikron volna. Ezzel már le tudja tapogatni a negyedméretű piteket. * Egy ötlet a Negyedik Dimenzió számára: Ken Kessler a Floaters elnevezésű kábel-távtartókkal kísérletezik, ezek plexiből készültek, és horgászzsinóron tartják a rajtuk keresztül vezetett kábelt, hogy ne érjen hozzá a padlóhoz vagy bármi egyébhez. Úgy 1-1,5 méterenként kell elhelyezni őket, attól függően, hogy mennyire merev a kábel. Kessler szerint a távtartók tényleg működnek, csakhát van nekik egy hátrányuk: ellentétben a tüskékkel, lemez-leszorítókkal és egyéb kellékekkel, a távtartók - látszanak. * Szubjektív tesztmódszerét védelmezi Martin Colloms egy kis vitairatban. Ismeretes, hogy Colloms régóta együtt tart egy társaságot, és időközben úgy kiképezte őket, mint az akciófilmekben a kommandósokat szokás. Az ő szeánszaikon általában nem használnak etalont, vagy legalábbis nem úgy használják, mint mások teszik. Egyszerűen csak összeállítják a láncot, hosszasan a zenére koncentrálnak, és utána az emlékeik alapján ítélik meg a tesztkészüléket, vagyis ahhoz viszonyítanak, hogy ugyanezek a zenék hogyan szoktak szólni más készülékekről. Emlékezőképességük igen fejlett lehet, mert amikor ellenőrzésképpen egy-egy ismert referenciakészüléket "dobnak be" vaktesztben, az többnyire következetesen ugyanazt a bizonyítványt kapja. Colloms is méltányolja ugyan a különféle A-B és A-B-X teszteket, de szerinte azokkal csak durva karakterkülönbséget lehet kimutatni. Márpedig ők a gépek zenejátszó képességére koncentrálnak. Nehezíti a zsűri munkáját, hogy a készülékek (s főleg a referenciakészülékek) minősége folyvást emelkedik, nehéz összhangba hozni a régi szeánszok eredményét a maiakéval. Főleg az erősítők és a CD-játszók bizonyítványát kell átértékelni. Kezdetben ezeket is 1-től 10-ig pontozták, például a CD-játszók között elsőnek a Meridian MCD Pro és a Denon DCD-1500 volt 100%-os, azaz 10 pontos. Igen ám, de a Cambridge CD1-nek akkor már 13 pontot kellett adni, a kétdobozos Accuphase pedig 16-ot érdemelt. Ezekután a Krellnek és a 203-as Meridiannak már 24 pont járt, a jelenlegi Wadia pedig még ezeknél is annyival jobb, hogy a teljesítményét legalább 29 ponttal kellett jutalmazni. (És a pontszámok rövidesen tovább inflálódnak: tessék csak megvárni a HFN&RR decemberi kiadását!) Ebből következik, hogy a régebbi százalék-értékeket vagy át kell számítani, vagy, még inkább, mellőzni kell. Csak a tényleges pontszámnak van értelme. Érdekes, mondja Colloms, hogy a hangsugárzókat most is úgy lehet megítélni, mint régen. A jólsikerült modellek, mint a Quadok, Spendorok, Rogersek ma is beválnak referencia gyanánt, és jól szerepelnek a vakteszteken. Ez nem azt jelenti, mintha a hangsugárzók nem javultak volna: javultak, de csak fokozatosan, nem pedig ugrásszerűen. Hasonló a helyzet a lemezjátszókkal is. * További tesztek. A legdrágább gép a 35 kilós Basis Ovation lemezjátszó a Graham 1.5 karral (6000 a kettő); John Nelson szerint többféle hangszedővel is a legjobb analóg front-end, amit valaha hallottak. (Dehát ennyiért?) Technics SL-XP700 "zsebcédé" (200), Colloms szerint eddig a legjobb a maga nemében. John Shearne Phase 1 márvány-előlapos elő/végfok (880/860); sokallják a basszusát, de muzikálisnak nevezik. B&W 804 hangsugárzó (1325); fokuszáló, transzparens hang, széles és mély színpad, de mérsékelt ritmusjátszó képesség inkább klasszikus zenére való. Egy felülmúlhatatlan analóg gép: a Basis Ovation. HFN&RR szeptember Október Ebben a hónapban inkább csak a tesztek érdekesek. * A címlapon a Roksan erősítők: a RoK L1 vonalszintű előerősítő, a DS1 tápegységgel (a kettő együtt 2945) meg a RoK M1 monoblokk (4500 párja). Hozzávéve ezekhez az ArtaXerxes előerősítőt és minden egyéb kelléket, a Roksan erősítőkészlet ára 8500 fontsterlingre rúg, ez már mindenképpen a High End Audio territóriuma, a Krelleké és egyebeké. Magától értetődik, hogy Colloms főleg a Roksan Xerxes lemezjátszóról hallgatja az új elektronikákat, és megállapítja: rendkívül jól sikerültek, egyesítik a brit és a (jobb) amerikai gépek erényeit. Zenéjük semleges tónusú, a teljes sávban definiált, a basszusban dinamikus, a magastartományban izgalmas, az énekhangjuk kifejező - minden tekintetben szép hangkép, de van benne egy bizonyos "szárazság". Érdekes, hogy vonal bemenetről (CD és tuner) a Roksan erősítő nem szerepelt annyira jól, hangképe ekkor már határozottan száraznak hatott, elnyelte a távoli visszhangokat. Colloms megállapítja, hogy az erősítő hangját kifejezetten a Xerxes/Artemiz/Shiraz lemezjátszóhoz hangolták (Linnel nem szól olyan jól). Megdicséri a Roksan elektronikák belvilágát, elsőrangú technológiájukat - de a hangminőségüket ehhez képest kissé szűkmarkúan pontozza. A hiányzó láncszem. Lemezjátszó és hangsugárzó után most már erősítőt is kínál a Roksan. HFN&RR * Hogy a Roksannál maradjunk, ebben a számban mutatja be Ken Kessler az (emelt) középkategóriájú Roksan Radiust is (400 a futómű), három más lemezjátszóval együtt, ezek: Oracle Paris (595), Michell GyroDec (660) és Michell Synchro (300). Nem igazi teszt ez, inkább csak egy kis analóg élvezkedés, és ezekkel a szavakkal zárul: "E futóművek egyike sem fogja elérni, hogy újra megnyíljanak a bezárt présüzemek, de azt elérhetik, hogy néhányunknak megváltozzék az attitűdje a CD-vel szemben. És újra megélhetjük azt az érzést, amely akkor fog el minket, amikor felhúzzuk az óránkat - ahelyett, hogy csupán elemet cserélnénk benne..." * Egy jóval olcsóbb gép: a Michaelson Odysseus (1150), ez az integrált csöves erősítő, amelynek azonban csak vonalbemenete van - íme, a CD térhódítása! A klasszikus EL34 teljesítménycsövekből csatornánként 4-et, összesen 8-at használ, de nem vesz ki túl nagy teljesítményt belőlük. Az Odysseus nem versenytársa a "nagy" erősítőknek, de a zenéje (Ken Kesler szerint) nagyon szép, hangkaraktere pedig különleges: a csöves készülékek tiszta középsávját igazi "félvezetős" basszussal párosítja. Olyan hang, amely nem fog vitát kelteni: mindenki szeretni tudja. "Az átlagember erősítője" - mondja Kessler (szerintünk annak azért egy kicsit drága). Egyébként még egy dologban hasonlít a félvezetős erősítőkre: amikor klippel, akkor azt bizony nagyon rondán teszi, nem olyan lágyan, mint a csöves elektronikák. A ravasz görög után elnevezve, egy ravasz csöves erősítő, kétszer négy darab EL34-es teljesítménycsővel. A Michaelson Odysseus. HFN&RR október * Vagy 18 ezer darabot adtak már el a Musical Fidelity B1-ből, ebből a szerény, de audiofil erősítőből, amikor megérkezett a második kiadása, Mk II néven (200). Alvin Gold azt írja róla, hogy kivételesen jó gépezet, biztosan megveri a Pioneer A-400-at, vagy bármi más hasonlót is - feltéve, hogy a vonal bemenetéről használjuk. (Magyarul: ha CD-t hallgatunk.) A fono előerősítője kiábrándító. Ugyanitt minősíti Gold a Musical Fidelity első CD-játszóját, a CD1-et (400). A hangját sem dicséri, az árát pedig kifejezetten magasnak találja. CD-ről világbajnok, LP-ről felejtsd el. Musical Fidelity B1/II. HFN&RR október * És végül egy csoportteszt, 8 "megfizethető" CD-játszóról, Martin Colloms tollából. Valamennyi készülék 1-bites. Collomsék ítélőszéke jelenleg úgy 25 pontra méltatja a legjobb (egydobozos) CD-játszókat, ehhez a maximális pontszámhoz kell viszonyítanunk. Alább táblázatban foglaltuk össze a készülékek típusszámát, árát és bizonyítványát: Meglepően jól szerepelt az olcsó Aiwa és (mint Colloms bevallja: minden előítélete ellenére) a még olcsóbb Sony. A többi gép csupán átlagos. --------------------------------- Típus Ár Pont --------------------------------- Aiwa XC-700 180 13 Marantz CD-52 160 9,4 NAD 5425 200 10 Philips CD-618 170 10 Pioneer PD-7700 250 10,6 Sony CDP-491 140 12 Technics SL-PG200A 200 9,8 Yamaha CDX-550E 200 9,2 * Szépeket ír Alvin Gold a dán Dali Skyline 2000-ről, erről a 160cm magas, gúla alakú hibridsugárzóról (1600), amely olyasfajta ribbont használ, int az Apogee-hibrid, de elég magasan köti be, csupán 3kHz-től felfelé használja. A többi hangszórója dinamikus - és a hangja is az. De nagyon jó erősítő kell hozzá, mert az impedanciája meglehetősen faramuci. * Érdekel valakit egy midi-monitor 6500 fontért? (Két nulla van a végén.) Akit érdekel, ismerkedjék meg az olasz Sonus Faber cég Extrema hangsugárzójával. Akit pedig a 6,5 kilofontsterlinges ár visszariasztana, azért ismerkedjen meg vele, mert nagyon trükkös hangsugárzó ám ez! Már az alakja is rendkívüli. Akár egy rosszul sikerült néprádió az ötvenes évekből. Hátulról előrefelé lefurnérozták, és ahol a furnér elfogyott, onnantól műanyaggal borították. Alakja oly szabálytalan, hogy ha egy kutya meglátja, tüstént ugatni kezd rá. Legnagyobb magassága 46, szélessége csupán 28cm, a mélysége viszont nem kevesebb mint 55cm, a súlya pedig 40 kiló. A mélyhangszóró 20 centis, a lágy-dóm átmérője 28mm - ennyi látszik kívülről. Ami nem látszik: a különlegesen impregnált polipropilén kónusz mögött akkora mágnes rejtezik, mint maga a membrán; e hangszóró tűrőképessége 2kW (10ms időtartamra specifikálva). A doboz szendvicsszerkezetű, és tökéletesen "halott". Hátul bele van építve egy KEF B139 oválhangszóró, de csupán passzív radiátornak használják, a tényleges mélyhangszóró csillapítását szabályozzák vele. A csillapítás mértékét egy 5 állású kapcsolóval lehet módosítani. (Nem új technika.) Újdonság viszont, hogy ebben a hangsugárzóban nem alkalmaztak kondenzátort. Erre utal a szlogen: SINE CAP. A Sonus Faber szerint kondenzátor nélkül transzparensebbek a magasak. (Lehet, hogy igaza van, de a tankönyvek szerint a tekercs pontosan annyival tolja el a fázist jobbra, mint a kondenzátor balra, tehát a fizika ismert törvényei értelmében neki is pontosan akkorát kell torzítania. Legfeljebb másféleképpen, mint ahogyan a kondenzátor teszi.) A dómról tehát itt is egy elsőrendű szűrővel választják le a mélyebb frekvenciákat, csak nem kondenzátort kötnek vele sorba, hanem egy tekercset párhuzamosan. Ezenkívül bekötnek a hangsugárzó elé egy hatalmas ellenállást, amely lezabálja az erősítő teljesítményének jelentékeny részét; a hangsugárzó kigyulladna, ha nem látnák el - hűtőbordákkal... Az Extrema tehát olyan konstrukció, amelynek az impedanciagörbéje hallatlanul egyenletes, de amelyet irgalmatlanul nagy teljesítménnyel kell meghajtani, hogy ne csak a fűtő-, akarom mondani hűtőtestre jusson belőle, hanem a hangszórókra is. A pudding próbája az evés, és feltehetőleg ugyanez áll a spagettire is (ha már talján hangsugárzóról van szó). Nos, az ebéd valósággal lucullusi: Ken Kessler ítélete szerint az Extrema lélegzetelállítóan szól. Annyira transzparens, mint a legjobb dipólok, akkora basszusdinamikája van, mint a hatalmas Duntecheknek, ugyanazt megcsinálja, amit a Wilson Watt tudna - de az csak szub-basszussal! A hangfrekvenciás sáv egyes regiszterei között teljesen folyamatos az átmenet, és ráadásul a hangképnek nincs meg az a kissé kínos precízsége, ami a kisméretű monitorsugárzókat jellemzi. Jól hallgatható, a közönség "el tudja engedni magát". Az ára hallatlan, és semmiképpen sem igazolható - de a zenéje tényleg rendkívüli. "Mérnökök művészi produktuma. Vagy művészek mérnöki produktuma." Extrém kicsi, extrém drága, extrém konstrukció: a Sonus Faber Extrema. Hátul a KEF B139 nem sugároz, csak a fronthangszóró rezonanciáját csillapítja. HFN&RR október * Ugyanezt aligha lehet elmondani arról a három csinos minidobozról, amely a következő teszt tárgyát képezi. Az Alphason Artemis (300) hangja nem elég precíz, a magasai bántóak. A Monitor Audio Studio 5 (600) kifejezetten félresikerült dizájn, sem a mélye, sem a magasa nincs a helyén, az egész balansza hamis. Végül az olasz RCF Mytho 1-et (600) a gyönge basszusa miatt diszkvalifikálja a revüíró, Trevor Butler. November Térjünk vissza a CD-játszókhoz, és nézzük, mit produkál 6 középkategóriájú készülék, 350-650 fontsterlingért, tehát a múlthavi gépek árának két-háromszorosáért, ugyanolyan körülmények között. Táblázatunk most így üt ki: -------------------------------- Típus Ár Pont -------------------------------- Arcam Delta 70.3 BS 650 11,5 JVC XL-Z1011 520 10,5 Micromega Logic 500 14 Philips CD-850 380 14,5 Technics SL-PS900 350 11 Yamaha CDX-1050 420 9,6 -------------------------------- A pontszámok alapján nyilvánvaló: ez a csoport kiábrándítóan szerepelt, a gépek többségének (köztük a Hi-Fi Answersben agyondicsért JVC-nek!) hangminősége továbbra is közepes, 10 pont körüli, és csak két gép érdemel figyelmet: a Philips és a Micromega. Nem is lehet csodálni, hogy nagyjából egyformán zenélnek, hiszen a Micromega Logic is "Philipsből készül" (mégpedig az olcsó CD-618-ból). Normál állapotában érdes és tisztátalan a hangja (ekkor csak 10 pontot kap!), de ha lekapcsolják a digitális kimenetét, továbbá a display-fényeit is, akkor megtáltosodik, és csaknem úgy szól - mint a Philips. Amely azonban lényegesen olcsóbb. P. Howarddal szólva: "ezt értem - de minek kellett bele a jég?!" * A címlapon egyébként a Marantz AX1000 "audio computer" látható, ez a 9000 fontsterlinges számítógép, távvezérlővel (vagy mondjunk inkább stílusosan egeret?). Van benne szinusz-generátor, fehérzaj-generátor, rózsazaj-generátor, valamint azonosidejű analizátor. Át tudja alakítani a szoba akusztikáját, szimulálni tudja a koncerttermet, manipulálni tudja a sztereó színpadképet, úgy tudja nyújtogatni-szűkítgetni a dinamikát, mint a tangóharmonikás a hangszerét. Ken Kessler hosszasan eljátszik ezzel az új és költséges játékszerrel, mint kislány az ötezer forintos Barbie-babával ("szeretünk, Barbie!"), és fölöttébb nagy véleménnyel van róla. A revüt egy interjú egészíti ki, melyet a Marantz egyik igazgatójával készítettek. Rossz érzéseink támadnak. Lehet, hogy ha egyszer mi is kölcsönkapunk egy ilyen aranyhajú fekete dobozt - mi is ennyit fogunk süketelni róla?! Marantz Audio Computer távvezérlővel, avagy egérrel. HFN&RR november * Lapunk olvasói (vagy legalább a szerkesztői) számára bizonyára fölöttébb tanulságos lesz az a teszt, amelyben 4 megfizethető erősítőt vonultat fel John Nelson. Ugyanis a négy erősítő között ott van a Technics SU-VX600, annak a Technics-családnak az (újabb, továbbfejlesztett) tagja, amelyhez már nekünk is volt szerencsénk. Most megtudhatjuk, hogyan szerepel ez a gép az Arcam Alpha 3, a Philips FA-890 és a Yamaha AX-550 társaságában. (Az Arcam és a Technics 200 fontba kerül, a másik kettő 230 és 240 fontba.) A zsűri öt főből állt, és a szeánsz végig vakon folyt, a készülékeket utólag azonosították. Mind a négy készüléket nagyon megdícsérték, "méltányolnunk kellett azt a magas hangminőséget, amelyet ezek a gépek elértek". Legkevésbé a Philipset magasztalták, "ezzel szeretnénk a legkevésbé együtt élni". Az Arcam nagyon jól szerepelt CD-ről, viszont nagyon rosszul LP-ről, ami meglepő, hiszen a négy között ez az egy volt "brit audiofil modell", azt vártuk volna, hogy lemezjátszóról pont ő fog nyerni. Mindent összevetve, a Yamaha jött ki a legjobbnak ("noha a fono-előerősítőjével nem éri el a Technics színvonalát"). Nagyerejű, magabiztos, kicsit lágy és visszahúzódó, de mindenki szerint "jól lehet vele együttélni". És akkor a Technics SU-VX600-ról. Egyhangúlag kimondták, hogy ennek a legjobb a fono-fokozata. Szépen szól, zenei hangja van, hosszú ideig el lehet hallgatni. Szóval, nagyon megdicsérték. Mindazonáltal - és itt kezd az ítélet némiképp egybevágni a HFM tapasztalatával - enyhe, de következetes bírálat érte az SU-VX600-at, éspedig a színpadképe miatt, amely (bármely bemenetről!) észrevehetően szűkebb és laposabb, mint a többi erősítőé. "Ez az effektus nem drasztikus, de többen is megfigyelték; a zsűritagok képesek voltak rá, hogy e tulajdonsága alapján a Technics erősítőt 15 másodpercen belül vakon felismerjék." Érdemes elgondolkodni rajta, vajon mennyire tud jó lenni egy olyan erősítő, amelyet valamely negatív vonása alapján pillanatokon belül azonosítani lehet. Harmadszor is Alpha - de még mindig nem Omega. Így is kategóriájának élvonalába tartozik az új Arcam Alpha 3 erősítő. Audiophile október * A Celestion-ök a legudvariasabb, legjólneveltebb brit hangsugárzók - rock and rollra nemigen szokták használni őket. Az új Celestion 100 (500) úgy szeretné megnyerni magának a popzene-rajongókat, hogy azért a klasszikus zene híveit se veszítse el. Ez nem sikerült neki. Alvin Gold véleménye szerint az új modellnek sincs igazi dinamika-feloldó képessége, ezenkívül száraz a basszusa, viszont túlságosan dús a felső középsávja. A térhatás tágas, de a zenei részletek gyakran összefolynak. * Függesztett szubsasszijukról voltak nevezetesek a Thorens lemezjátszók - az új TD280 viszont merev-vázas. Igaz, 190 fontért megkapjuk az egészet, karral együtt, AT-95E hangszedővel. A revűíró Owen Clingan természetesen a Rega Planar 2-vel hasonlítja össze (204 font, ugyanazzal a hangszedővel), és megállapítja, hogy a Thorens zenéje kevésbé informatív, kevésbé ritmikus, kevésbé stabil, a hegedűk érdesek, és az egész hangképnek van egy dobozos színeződése. Szóval: nem ez az a gép, amelyet a kezdő hifistának ajánlani lehetne - még akkor sem, ha ebben az árkategóriában, tehát 200 font körül aggasztóan szűk a választék. ("Különösen, hogy a Revolver futóművek eltűntek a piacról, a gazdasági bizonytalanság és a CD előretörése következtében.") * A Conrad-Johnson is megcsinálta a maga egydobozos erősítőjét, végig elektroncsövekkel, valamint előlapján a Zero Feedback szlogennel. (Persze, csupán az átfogó visszacsatolást mellőzték, az egyes fokozatok jókora helyi visszacsatolással működnek.) Az Evolution 20 a Premier Seven leegyszerűsített változata, valamivel gyöngébb amannál, de még mindig iszonyúan jó - és iszonyúan drága. Több mint 5000 fontba kerül. * A józanabb erősítők közül az új, nagyobb teljesítményű Moth 100 wattos monoblokkok (700 párja) kerültek be a HFN&RR tesztrovatába. Richard Black revűje nem túl alapos; mindent összevéve, tetszik neki a Moth hangja, különös tekintettel arra, hogy ennyi pénzért nem sokan kínálnak monoblokkokat talán csak az Audiolab, a Denon és a Quad. Ígéretes, százwattos Moth monoblokkok. HFN&RR november December Minden eddigi csúcsot megdöntött az új Accuphase DP-70V CD-játszó (4450): Martin Colloms nem kevesebb mint 35 ponttal jutalmazza! Tekintve, hogy az eddigi rekorder, a Wadia csak 29 pontot ért el a Colloms-féle értéktáblázatban, az Accuphase akkorát ugrott, mint az az atléta, aki 9 méternél is tovább repül a homok fölött, vagy 7 méter magasba tornázza magát a rúddal. És ami a legérdekesebb a dologban: a DP-70V egydobozos gép. Igaz viszont, hogy mindkét fődarabja külön be- és kimenetekkel bír, tetszőlegesen (és többféleképpen) lehet összekapcsolni őket egymással vagy más készülékekkel. A futómű is önálló, a konverter is az - csak nem lehet szétszedni őket. A "tepsi" felvételen jól látszik, hogy transzformátorból is kettő van, egy az analóg, egy a digitális áramkör számára. Az Accuphase-ek mindig gyönyörű készülékek voltak. A DP-70V sem kivétel: lágy pezsgőszínű alumínium előlap a kezelőszervek minimumával (a kevésbé sűrűn használandó szabályzókat egy lehajtható sín fedi). Különleges szolgáltatása a digitális hangerőszabályzó, amely 40dB-t fog át, 1 decibeles lépésekkel. Talán érdemes szólni a belvilágáról is. A kétféle elektronikát vaslemez választja el egymástól (felül a DAC és az analóg szekció, alul a digitális processzor, illetve a transzport áramkörei). A futómű lelke egy nagy, lineáris rendszerű motor, öntött sasszin, rugókra függesztve. A korongot Hall-vezérlésű motor hajtja. Különlegessége ennek az újtípusú futóműnek egy erősítő az érzékelő diódák közvetlen közelében. Az a szerepe, hogy növelje a jel-zaj arányt és a meghajtó teljesítményt, mielőtt a jel elhagyná a futómű-mechanikát. Ami pedig a DAC-ot illeti: az Accuphase nem 1-bites, hanem 20 bites, de az úgynevezett zajformálás technikáját is alkalmazza. Colloms hosszan elemzi a gép hangminőségét, és szinte csak szuperlatívuszokat használ. A hangzás balansza, tisztasága, részletgazdagsága, sávszélei, színpadszerűsége egyaránt példás, a zene sohasem "száraz" vagy "sovány" vagy "kétdimenziós". Kitűnő a dinamika, a ritmus: "összevethető a legjobb amerikaiakéval, és lényegesen felülmúlja a legjobb 1-bitesekét". A zenei folyam nyugodtan, kellemesen árad, ebből a szempontból a DP-70V annyival felülmúlja minden versenytársát, hogy Colloms haladéktalanul kinevezi referenciagépnek. Sőt: a 35 pontot ő valójában a komplett CD-játszóra adta; a dekóder-rész önmagában még ennél is többet érdemel egy-két ponttal. Magasan a világ legjobb CD-játszója (a HFN&RR decemberi tesztje szerint): Accuphase DP-70V * Szintén nagyon jól szerepelt a Micromega Duo BS, ez az elegáns kis DAC, amely legutóbbi számunk címlapján is látható: nem kevesebb mint 27 pontot kapott a szeánszon. Colloms hangsúlyozza, hogy a Duonak ez a mostani változata lényegesen jobb a tavalyinál. Mert azzal nem voltak igazán megelégedve. * Az előerősítőiről nevezetes Ben Duncan egy szörnyen hétköznapi dolgot vizsgál: a közönséges háztartási elektromos hálózatot. Angliában (és sejthetőleg Magyarországon is) a legtöbb háztartás elektromos vezetékei köralakban futnak, tehát elindulnak a kismegszakítóknál, végiggyűrűznek a lakáson, minden konnektort végiglátogatnak, majd a kör végén visszatérnek a megszakítókhoz. Duncan diagramokkal bizonyítja, hogy ilyen körülmények között a hifi-berendezés mennyire érzékennyé válik a háztartási készülékek működésére. A megoldás magától adódik: ha már nem lehet minden háztartási gépet sugárirányban külön-külön megszakítóra kötni, akkor legalább a hifi-berendezésnek legyen saját, független hálózata. Sőt, a nagyteljesítményű erősítőket, monoblokkokat célszerű még egymástól is függetleníteni. A szerző, nagyon helyesen, felhívja az olvasó figyelmét: nehogy sajátmaga kezdjen barkácsolni - okvetlenül forduljon szakavatott villanyszerelőhöz. * Mordaunt-Short Classic 20 - ezt a hangdobozt (395) ugyanaz a Robin Marshall tervezte, mint az ismert Epos 11-et. Emiatt aztán Colloms nem is hasonlítja össze mással, mint az Epos-szal és nagyjából azt tapasztalja, amire a tervező már jóelőre figyelmeztette: ez a modell melegebb hangú, kevésbé semleges, de többféle berendezésbe illeszkedik. Ha jól értjük: kevésbé precíz, de hallgathatóbb. (A frekvenciagörbéje éktelenül ronda, kiemelés l, majd 3kHz-en is, aztán egy 10dB-s beszakadás, majd egy videotonos felső sáv.) * A gyönyörű Martin-Logan panelsugárzók mindig izgalmat keltenek, az új hibrid, a Quest is (4500) hamar bekerül a HFN&RR tesztrovatába. Nekünk és az átlagos HFM-olvasónak lőtávolon kívül esnek az efféle ezoterikus modellek (mellesleg: 30 amperes erősítő kívántatik hozzá), de azért elmondjuk, hogy a Quest 125Hz-től felfelé elektrosztatikus, a basszushangszórója 320mm-es, a doboza 40 literes. Transzparenciáját, térhatását tekintve jellegzetes Martin-Logan, olyasféle, mint a múltkori Sequel, azzal a különbséggel, hogy a rock-and-rollt jobban bírja, mint amaz. Hibája: az alsó-középsávban kissé ködös, zavaros, felkeményedő. Ez némiképp zavarja a tenort és a csellót. Transzparencia a szemnek és a fülnek: a Martin-Logan új hibridsugárzója, a Quest. HFN&RR december * Feltámadunk? Újra itt egy Lecson, a Quattra (350). A nyolcvanas években minden brit hifista ismerte a gyönyörű formájú, jó hangú Lecson erősítőket, amelyek azonban szörnyen megbízhatatlanok voltak, s ezért gyorsan eltűntek a piacról. Ken Kessler rezignáltan meg is jegyzi: "erősítőt Lecsonnak nevezni, ez olyan, mint ha egy hajót Titanicnak keresztelnénk". A Quattra szokványos külsejű, feketébe-dobozolt, de négycsatornás erősítő. Nem a kvadrofóniát kívánja szolgálni, hanem a multiamplifikálást, azaz a többutas erősítést. Háromféle módon lehet csatlakoztatni: mint 4x20 wattos erősítőt a kétutas hangsugárzópár 4 hangszórójához, továbbá mint 2x45 wattosat normál módon, vagy kettős kábelezéssel. Kesslernek ez utóbbi üzemmód tetszik a legjobban. Kétutas erősítéskor, ha jól értjük, túlságosan is megérződik a teljesítményveszteség: a térhatás javul, a dinamika viszont romlik. "Erősítőt ismét Lecsonnak nevezni olyan, mint egy hajót a Titanic névre keresztelni." De a 4 csatornás Quattra talán mégsem süllyed el. HFN&RR december * Tisztességtudó áramkörök? Vita folyt a Hi-Fi Newsban a CD-játszók hangminőségéről. Stan Curtis (a Cambridge CD-játszók tervezője; van némi fogalma a digitális technikáról) azzal a John Watkinsonnal vitatkozik, akinek a DAT-technikáról szóló cikkét mi is közöltük a HFM-ben. Watkinson tisztán elméleti szakember, szerinte "a tisztességesen megtervezett zajspektrum-alakítással a CD-technika már elérte képességeinek határát". (Lásd a Quad cég feje, Peter Walker által hangoztatott elvet, miszerint "bármely tisztességesen megépített erősítő egyformán szól".) Dehát hol vannak ezek a tisztességesen megtervezett áramkörök? - kérdi Curtis. Ő bizony már vagy ezerszer demonstrálta, hogy a való világban soha semmi sincs tisztességesen megtervezve, s hogy a márkás, sőt, akár a legnevesebb készülékeken is bőségesen akadna még javítani való. "A legnépszerűbb változatlanul az a hiedelem, hogy a digitális logika szerint az 1 az 1, a nulla meg nulla, és hogy ,ebből kifolyólag a tisztességesen megcsinált CD-játszónak nincs minősége, és mivelhogy ez tény, az auditív hibák okát máshol kell keresnünk’. Nos, ez a tény - mondja Curtis - a tényeknek nem abba a kategóriájába tartozik, mint például az, hogy ha nekimegyünk egy téglafalnak, beverjük a fejünket. Először is a digitális adatok, ha egyszer már visszaállítottuk őket analóggá, kívül esnek a hibajavítás körén, és védtelenek a zavarokkal szemben. A zavarok pedig igenis jelentkeznek, mint ezt a gyorslogikájú áramkörök tervezői tanúsíthatják." Curtis itt egy másik konstruktőrre hivatkozik ("aki éppúgy a létező legjobb műszerparkot használja, mint Martin Colloms vagy én"). Az illető, aki egyáltalán nem holmi aranyfül, a Stereophile-nek adott interjújában kijelentette: "amikor sikerült megjavítani a négyszögjelek jelalakját a digitális szűrő digitális kimenete és a D/A átalakító digitális bemenete között, az alacsony szinten mért linearitás 6dB-t javult". Holott itt is ugyanazokról a nullákról és egyesekről van szó, amelyeknek állítólag az égegyvilágon semmi hatásuk sem lehet a hangminőségre! "Kevés kétség fér hozzá, hogy a BitStream zajspektrum-alakításé a jövő, de Watkinson azt hiszi, hogy a jelenleg forgalomban lévő, kommersz BitStream-áramkörök máris tökéletesek. Mi a véleménye akkor a hallható, ,üres mintajelekről’ (,idle signals’), amelyekről az egyik gyártócég tudósít; vagy arról a csak félig megértett torzításformáról, amelyet egy másik gyártócég csak úgy volt képes minimalizálni, hogy belenyúlt az analóg áramkörökbe; vagy a jól hallható zajmodulációs hatásról, amelyet az egyik legnépszerűbb zajspektrum-alakító chip produkál; vagy bizonyos korai modellek horribilis zajszintjéről, amelyet csak úgy lehetett elrejteni, hogy méréskor "A" súlyozó szűrőt használtak, anélkül, hogy ezt megmondták volna? Folytathatnám, de az igazság nyilvánvaló: a zajspektrum-alakítás technikájának még megvannak a maga bajai, amelyeket tanulmányozni kell." "Magam is azok közé a szegény ördögök közé tartozom, akiknek alkalmazniuk kell az áramköröket, amelyeknek az adatlapja oly felhőtlenül optimista. A chipek tervezőinek azonban vagy fogalmuk sincs a problémákról, vagy egyszerűbbnek látják, ha azokról nem vesznek tudomást. Abban reménykednek, hogy majd más sem fog felfigyelni rájuk." "És hát akkor vizsgáljuk csak meg azt az állítást, miszerint bármely két tisztességesen (!) megtervezett zajspektrum-alakítós CD-játszó egyformán szól, ha a kimenetükön egyformán 90dB zaj mérhető. Igazán sajnálom - de micsoda egy ökörség! Hiszen még ha az analóg fokozatok egyformán működnének is, már a digitális tartományban is bőven akadnak eltérések! Még az sem biztos, hogy a két zajspektrum-alakító áramkör egyforma: lehetnek eltérő fokozatúak, vagy tartalmazhatnak más-másfajta szűrőt a visszacsatoló hurokban. Ennek következtében eltérő lesz a zajspektrumuk a közép/felső regiszterben, és egyszerű számításokkal kimutatható, hogy a differencia már belül lesz a 90dB-s ,ablakon’. De még ha a két DAC zajspektrum-alakítója azonos volna is, nem szabad elfeledni, hogy a spektrumuk csak statisztikai értelemben azonos. Véletlenszerű zajokról van szó, és ez definíció szerint azt jelenti, hogy ezek egy-egy kiragadott pillanatban nem azonosak." "Van-e jogunk feltételezni, hogy a túlmintavételező szűrők azonosak lesznek? Eddig ez nem következett be - és nem is látok okot rá, hogy valaha bekövetkezzen. Először is, a frekvenciaátvitelük eltérhet a 15-20kHz-es tartományban, igaz, hogy csak úgy 0,2dB-vel, de ennyi elegendő. És mi a helyzet a sáv közepén? Számos digitális szűrőnek nincs hullámossága a sávon belül - más típusoknak viszont van, mert ez a paraméter egyike azoknak a faktoroknak, amelyekkel a konstruktőrök megalkudhatnak-gazdálkodhatnak, amikor optimalizálják a szűrőt. A beszakadás tipikusan 0,05dB nagyságrendű. Ez tényleg semmiségnek látszik, de ne feledjük, hogy egy-egy 0,1dB-s beszakadás zajspektruma már csak vagy 36dB-vel van lejjebb az adott frekvencián. Ez már elegendő ahhoz, hogy a készülékek mégse szóljanak egyformán - vagyis, hogy ne nevezhessük őket ,tisztességesen megtervezett’ készüléknek." * Audiophile '91 szeptember A Linnre aztán igazán nem lehet azt mondani, hogy minden évben új gyártmánycsaláddal jelentkezne, mint a kommersz gyárak. Ezért aztán bármi, ami Glasgowból jön, izgalmat kelt az angol audiofilek körében. Mint most a Kairn előerősítő (1295). Hat évvel ezelőtti elődéhez (LK1) hasonlóan, a Kairn is távvezérelhető. Mi több, a távvezérlő működtetni tudja az új Linn tunert és CD-játszót, gyakorlatilag a komplett Linn rendszert, mégpedig, ha jól értjük a dolgot, a szomszédos szobákból is. Ott tehát szintén el lehet helyezni erősítőket és hangsugárzókat. Az előerősítő fel van ruházva egy sereg kimenettel, bi- és triamplifikáláshoz. (Tehát több végerősítőt csatolhatunk hozzá, s azokkal külön-külön lehet meghajtani az egyes hangszórókat.) Alvin Gold és Kettle, a szerkesztő egyetért abban, hogy a Kairn kiegyenlítettebb, transzparensebb, hallgathatóbb a régi LKl-nél, és hogy különféle (tehát nem Linn) készülékekkel párosítva is szépen szól, de mindebből nem derül ki igazán, hol van a Kairn helye a Nap alatt. Aztán a vége felé Kettle tesz egy olyan megjegyzést, miszerint az Audio Innovations (csöves) Serien 1000 előfok a Second Audio monoblokkokkal végtelenül jobban szól a Linn előerősítőnél, mégpedig akár a Linn, akár az Audio Innovations teljesítményerősítőkön keresztül. Ha jól értjük, a Linn továbbra is a "front endjéről" marad híres. A lemezjátszójáról biztosan. Esetleg a CD-játszójáról is, amelyről már írtak - de majd csak 1992 elején fogják tesztelni a brit magazinok. Az egész lakásból távvezérelhető a Linn Kairn. Audiophile szeptember * Csupa-csupa hangsugárzó. Az Audiophile sem állja meg, hogy el ne játszadozzék a Canon S-50-nel (350). Leszögezik, hogy ez Darth Vader hangsugárzója (ha még emlékszünk a Csillagok Háborújának Fekete Lovagjára), s megpróbálnak jót mondoni róla, de ez még a közmondásos angol udvariasság ellenére is csak nehezen sikerül. Mint valami archimedesi pont, biztonságot ad az embernek, hogy a két nagy brit lap valamiben kivételesen tökéletesen egyetért. Mint a Monitor Audio Studio 5 (600) esetében is. Ezt a gyönyörűen technologizált mini-monitort kollégáikhoz hasonlóan az Audiophile szakírói sem szerették, a Studio 5 ezen a szeánszon szinte csak arra volt jó, hogy elmondhassák: hozzá képest mennyire muzikális egy másik minidoboz, amelyet szintén most teszteltek, a NEAT Petite (525). Annak ellenére, hogy az utóbbi a legkevésbé sem "High-Tech": soft-dóm, papírmembrán, semmi több. Viszont sokkal természetesebb, koherensebb, "ennek a zenéje már inkább emlékeztet előadásra, nem pedig különféle hangok zavaros agglomerációjára". Szóval, nagyon megdicsérik ezt az eddig sosem-hallott jövevényt. (Megemlítjük, hogy rajtuk kívül a harmadik lapnak, a What Hi-Fi?-nek is fölöttébb tetszik a Petite.) Kétes dícséretben részesül az ATC SCM20, ez a drága (1400), de súlyos, 25 kilós minimax, amelynek csupán a dohogója 9 kilót (!) nyom. A basszusát keveslik, és bár elismeréssel illetik a dobozkát azért az információmennyiségért, amelyet képes továbbítani, arra gyanakszanak, hogy gazdájának élete nem lesz fenékig tejfel. "Ha elviseled, hogy a szemedbe mondják, hogy kedvenc lemezeid rosszul vannak felvéve, gyöngén szerkesztve és pocsékul keverve, más lemezeidről meg kiderül, hogy jobbak, mintsem gondoltad volna - akkor ez az a mini-monitor, amelyre már régóta vársz." Még egy hangsugárzó, a józan középkategóriából: a Wharfedale Coleridge C Class. Abban tér el az eredeti Coleridge-től, hogy a dómjának kerámia-membránja van. Pontosabban: van a Wharfedale-nek egy új membrán-típusa, és a jelen dobozt tekinthetjük a kísérleti léggömbnek. A ballon, sajnos, nem száll elég magasra. Az új modell (ahogy ez már lenni szokott) jobb is, de rosszabb is a réginél: a basszusa izmosabb, a magastartománya szebb és édesebb, viszont a középsávja túl erőteljes. Ettől felborul a hangkép egyensúlya. Azonkívül, és a kritikusok ezt fájlalják a leginkább, nem elég részletgazdag, nem eléggé informatív. Pedig de jó a csipogója. Wharfedale-doboz az égetőkemencében. (A dómjának valóban kerámia-membránja van, innen a fotósok ötlete.) Audiophile szeptember A snassz kis NEAT Petite lekörözi az elegáns Monitor Audio MA Studio 5-öt (lent). Audiophile szeptember * A tehetség kitör és eget kér. Az elektrosztatikus fejhallgatóiról ismeit Stax cég előzőleg már csinált egy olyan DAC-ot, amelyet Angliában kb. 8000 fontért árulnának, ha árulnák. Talentumát most aprópénzre váltva, készített egy olcsóbb típust, I DAC-Talent néven. Ez viszont már kapható a briteknél (1400), és az Audiophile munkatársai közül most ketten is kipróbálhatják. Keveslik a Stax DAC-Talent tálentomát? Audiophile szeptember A Talent multibit-konverter ("egy pár PCM-63P, az új Burr-Brown konverter chip van benne"), felbontása 20 bit, túlmintavételezése 8-szoros. Alvin Gold úgy summázza a véleményét, hogy a Staxnak sikerült eloszlatnia benne a "multibit-babonát", t. i. hogy egy drága multibites gépnek feltétlenül jónak kéne lennie... Pedig a multibites dinamika, az megvolna, sőt, még valamiféle bitstreames lágysággal is ötvöződik, de ennek az az ára, hogy a hangkép lapos, egysíkú, lenyeli a részleteket. Dave Wiley még rá is kontrázik: ennyi pénzért sokkal többet várna az ember, "én ismerek legalább egy modellt 500 fontért, amely minden tekintetben különb nála". * Wiley egy további digitális házifeladatot is kap, ő viheti haza az Aiwa XG-700 CD-játszót (180). Viszonylag jó véleménnyel van erről az olcsó 1-bites jószágról: "...kritikus szavaim ellenére, igenis muzikális gépnek tartom, amely bebizonyítja, hogy a BitStream fejlődőképes. Érdemes kipróbálni. Ennek ellenére, én a magam részéről többre becsülöm az egybites lágyságnál a multibites készülékek dinamikáját." * A Sonographe SC22P/SA150 erősítőt (1000/700) az teszi különlegessé, hogy a Conrad-Johnson cég tervezte és gyárttatta, holott ezek nem csöves, hanem félvezetős (MOS-FET) gépek. Csak annyiban emlékeztet csöves nagybácsijaira, hogy a fono fokozata némileg zajosabb az átlagosnál. Jonathan Kettle szerint rendkívül eleven hangja van, a dinamikája igen nagy szélsőségeket fog át; valamelyest nagyobbnak ábrázolja a zenei történést, mint amilyen. Kissé érdesebb, fényesebb tónusú a kelleténél. Kettle azt mondja, "így is többre tartom számos visszahúzódó, semlegesebb hangú erősítőnél". Sajnos, nem mondja meg konkrétan, hogy melyeknél. A Conrad Johnson félvezetős gépeket is tervez. A Sonographe SC22P/SA150 elő/végfok. Audiophile szeptember és november * Az Audio-Technica AT-OC10 hangszedő (307) Malcolm Stewardnak jutott. Így teszi fel a kérdést: ez a drága pickup vajon ugyanolyan magasra helyezi-e a mércét versenytársai előtt, mint a bevált AT-OC5. A válasz az, hogy nem. Szó sincs arról, hogy az OC10 bármit is rosszul csinálna - csak éppen mindent fél-szívvel csinál. Nem lelkesítő a zenéje. Október Nagy hűhót csapnak az Arcam Alpha 3 erősítő körül (200), a tesztet brit-japán meccs formájában játsszák le, amennyiben a gépet a bevált Pioneer A-400-hoz hasonlítják, noha - mint Jonathan Kettle elöljáróban meg is jegyzi, ebben az árkategóriában nagy a tülekedés, a vevők sok jó készülék között választhatnak (a Musical Fidelity B1/II neve is beugrik). A szeánszot hárman is megejtik. Kettle revűjéből az Alpha 3-at úgy ismerjük meg, mint amely feltétlenül jobb a saját elődjénél, a népszerű Alpha 2-nél. A hangja testes, a basszusa elegendően lendületes, ennek következtében a csellója és a nagyzenekara igen szépen szólal meg (LP-ről és CD-ről egyaránt). A részlet-feloldó képessége is tisztességes, de ebből a szempontból azért nem éri utól a Pioneer A-400-at, amely viszont háklisabb, nem minden hangsugárzóval szimpatizál. "Az ,angolos’, 150 és 300 font közötti hangsugárzók jobban fogják szeretni a brit Alpha 3-at. Ha viszont magasabbra vágyok akkor célszerűbb, ha a ,díjnyertest’, a Pioneer A-400-at választod." Két kollégája vakon hallgatta meg ugyanezt a két erősítőt, vagyis bejátszották nekik a zenét, de nem tudhatták, mikor melyik szól. (Aranyos, ahogy ezt a kis mellékletet illusztrálják: kendővel bekötött szemű műfejek bámulnak ránk a képről) Malcolm Steward fölényesen jobbnak tartja a brit erősítőt, Dave Wiley viszont, bár neki is tetszik az Alpha hangja, az A-400-re szavaz. Kiegyenlítettebbnek mondja. Egyébiránt, a vakteszt itt újdonság, az Audiophile sosem volt híve ennek a tesztgyakorlatnak. Richard Garlick meg is ereszt róla egy kis eszmefuttatást. "Bármennyire kívánatosnak tartják is némelyek a vaktesztet - mondja helytelen volna rákényszeríteni a szakírókat erre a módszerre. Idegölő játék. A zenehallgatási idő rövid, nem lehet együtt-élni a készülékkel (tehát nem is lehet annyi féle zenével kipróbálni, mint egyébként). Az egész szituáció természet ellenes, mert elkerülhetetlenül a zene egyes jellegzetességeire fogunk figyelni, ahelyett, hogy a zene egészét ítélnénk meg. A vaktesztnek azonban - folytatja Garlick - legalább annyi baja van, mint bármely más tesztmódszernek, s ezért az Audiophile sosem fog olyan revűket közölni, amelyeket kizárólag vaktesztre építenek. Mégis elfogadhatjuk a vaktesztet, mint alkalmi kiegészítő eszközt, mellyel leküzdhetjük a kritikusok esetleges elfogultságait." * Mindnyájan ismerjük a háztartási-stílusú erősítőket, amelyek olyanok, mintha a konyhaasztalon készültek volna. Ilyen a Sonic Link DM20MJ3. Hatszáz fontba kerül - megjelenését látva a Felét sem fizetnénk érte. De ha nem látjuk, csak a hangját halljuk, akkor talán meg tudjuk szeretni. Malcolm Steward hosszú távon is igen jó erősítőnek mondja, LP-ről és CD-ről egyaránt finoman, részletezően, azonkívül dinamikusan, zeneien szól - kár, hogy ilyen randa. Utána Dave Wiley és Richard Garlick - vaktesztben! - megállapítják, hogy a Pioneer A-400 "csaknem hallgathatatlan" a Sonic Link mellett. * Egy eleven miniszterrel cseveg az Audiophile szerkesztője, olyannal, akinek van némi fogalma a hifiről, vagy legalább a zenéről. David Mellor Technics lemezjátszót és Sony CD-játszót használ, többezer lemeze van, és nagyon józanul azzal fejezi be nyilatkozatát, hogy ő a maga részéről érdeklődéssel várja a brit hifi újabb és újabb eredményeit, de ha az a kérdés, hogy az ember mire adjon ki hirtelenében 500 fontot, gépekre-e, avagy inkább 50-60 darab CD-re, akkor ő nagyon jól tudja, hogyan döntene. Nem éppen "vadhifista" - de azért nekünk itt, Magyarországon biztosan jól jönne egy ilyen államférfi. Az Audiophile cikkéből nem derült ki, melyik tárcának áll az élén David Mellor. Felhívtuk a Brit Nagykövetséget, és azt a választ kaptuk, hogy az illető valóban a kormány tagja, s címe a következőképpen hangzik: Chief Secretary to the Treasure- azaz főkincstárnok. Pláne. * A CD-játszó nem támasztja alá annyira stabilan a CD-korongot, mint a lemezjátszó-tányér az LP-t. Ezért a Pioneer cég újításában (SPM, azaz Stable Platform Mechanism) a Józan Paraszti Ész megnyilvánulását üdvözölhetjük. Az ezüstkorongot afféle lemezjátszó-tányérra ültetik, természetesen megfordítva, címkével lefelé. A barázdák felfelé néznek, és a lézersugár felülről tapogatja le őket. Az új Pioneer-széria minden tagja így működik; a nagyobb futóművek ezen felül még a VRDS-sel is ki vannak képezve (Vibration-free Rigid Disc Clamping System, azaz rezgésmentes lemezcsatolás). A mostani teszt tárgya alulról a harmadik modell, a PD-9700 (400). Egybites készülék, 8 kilót nyom, külön van benne választva a digitális és az analóg áramkör, és mindkét panelt külön hálózati transzformátor szolgálja ki. A letapogató rendszer meg a motorja kissé széllelbélelt (nem annyira robusztus, mint a drága PD-75-ben). A jelzőfényeket le lehet kapcsolni (mint a régebbi PD-91-en, amelyet a HFM is használ). Hughesnak tetszik a Pioneer gép. Olyasfajta, mondja, mint a Micromega Logic: tiszta és megfogott a hangja, de dinamikusabb amannál. Az Arcam Alphával összevetve, a tónusa tisztább és fokuszáltabb, viszont nem annyira meleg és gazdag. A PD-9700 tehát nem kifogástalan, de jó CD-játszó, és jó vétel. Keith Howardnak más a véleménye. Ő csak átlagosnak hozza ki a Pioneert, és nem látja igazolva a különleges tányérzatot. "Csak a letapogató rendszert sikerült fejreállítani - a CD-piacot nem." * Amennyire különleges a Pioneer, annyira közönséges masina a NAD 5440 (300). Ettől még lehetne nagyon jó - de nem az. Dave Wiley kevesli a ritmusjátszó képességét, basszus-stabilitását, és többre tartja a NAD-nál a régi 16/4-es Philipset. ("Nem mintha BitStream-ellenes volnék, nekem is 1-bites gépem van.") Kiegészítésképpen Alvin Gold a mai versenytársakkal veti össze a NAD-ot: az Aiwa XC-700-zal, Musical Fidelity MC1-gyel és a bevált Philips CD-850-nel. Azok mind meggyőzőbben zenélnek. * A "hierarchia-elmélettel" vitatkozik George Entwistle, azzal a közismert (brit eredetű) elvvel, miszerint mindig annak a komponensnek kell jobbnak lennie, amelyik előrébb helyezkedik el a hifi-láncban. Vagyis a lemezjátszó fontosabb volna az erősítőnél, amaz pedig a hangsugárzónál. Entwistle drasztikus példákat hoz fel, mindenekelőtt a múltkori japán csodát, az Ongaku erősítőt, amely a viszonylag szerény Cambridge CD2-vel párosítva akkorát szólt, mint ha a lánc elejére egy sokkalta értékesebb CD-játszót kötöttek volna be. Tehát az információ eddig sem a lánc elején veszett el, hanem a lánc közepén, holott az erősítő már előzőleg is "előkelőbb" volt a Cambridge CD-játszónál. "Hallottam egy olyan láncot is, amelynek az elején egy Pioneer CD-játszó és erősítő állt (500 font a kettő), a végén pedig a Townshend Sir Galahad, amely az általam ismert legjobb hangsugárzó, és 4000 fontba kerül. Ez így, együtt, jobban szólt, mint az én rendszerem, akár eredeti, kiegyensúlyozott formájában, akár még az Ongakuval együtt is. Eszerint az olcsó Pioneer CD-játszó és erősítő igenis képes volt annyi ,információt’ szolgáltatni vagy megőrizni, amelyet egy igazon jó hangdoboz aztán le is sugároz." "Ezzel az egész hierarchia-teóriával a legjobb volna azt csinálni, amit Schwarzkopf tábornok tett az iraki katonai presztízzsel." * Közös revűt szentel a lap a Celestion 9-nek és a Tannoy 609-nek (mindkettő 250). Hálás teszt, mindkét doboz megdicsőülten jön ki belőle, azzal a fenntartással - hogy kinek a pap, kinek a papné. "Ha zavar a Celestion kissé túlságosan is bőséges felsőbasszusa, és kiegyezel a vékonyabb hangképpel, de elvárod a finom részeteket, a háromdimenziós fókuszt és a transzparenciát (még alkalmi túlfényezettség árán is), akkor a Tannoy fog jobban tetszeni. Ha viszont inkább operát, nagyzenekart hallgatsz, és azokat a megfelelő méretükben akarod láttatni, lemondva a végső finomságokról és részletekről, akkor a Celestion-nel jársz jobban." Kinek a pap, kinek a papné. A komolyzenei Celestion 9 és a rockos Tannoy 609. Audiophile október * Ebadta németje, hogy kikupálódott! Az Audioplan Konzept (1700) alighanem az első germán doboz, amelynek a képességeit egy patinás brit hifi újság is hajlandó elismerni. Ennek az elegáns állódoboznak a hangja nem németes. Inkább lágy, kiegyenlített, meleg, nem agresszív - sőt, talán túlságosan is udvarias. Olyannyira, hogy - noha az Audioplan cég egyben az Audio Innovations csöves erősítők németországi importőre -, a Konzept jobban szól a félvezetős erősítőkkel, mint éppen a drága Audio Innovations-ökkel. "Nagyon jó hangsugárzó - de azért szólhatna egy kicsit elevenebbül" - mondja Jonathan Kettle. Roy Gregory még jobban megdícséri a Konzeptet, és kifejti, miért vásárolta meg éppen ezt a hangsugárzót (erős érv!), mondjuk a KEF 105.3 helyett. Mint mondja, az Audioplan-doboz tökéletesen a zenére koncentrál, semmi másra. Különleges erénye, hogy kitűnően megkülönbözteti a felvételek helyszínét. Kettős kábelezéssel a legjobb. Néhány műszaki részlet. A Konzept kétutas rendszer. A doboza labirintus, negyed-hullámhosszra hangolva. A dohogó papírmembránját igyekeztek úgy csillapítani, hogy a tömege meg ne nőjön, az érzékenysége ne csökkenjen. A csipogója egy módosított SEAS lágy-dóm. A szűrők 6dB/oktávosak. A keresztfrekvencia 2,5kHz. A kábelt ezüsttel forrasztják rá a hangszóróra. A keresztváltót pedig teljesen kiöntik epoxi-gyantával, hogy ne tudjon berezegni. Beethoven is elégedetten bólint: az Audioplan Konzept hangminősége immár a legkevésbé sem németes. Audiophile október November A tagadás ősi szelleme, akit az Audiophile-nél Jimmy Hughesnak hívnak, szintén megtámadja a hierarchia-elvet, de másképpen érvel, mint legutóbb Entwistle. "Mindenki arra akart rábeszélni bennünket, hogy a legtöbb pénzt a lemezjátszóba öljük, mert ami információ a lánc elején elvész, többé már nem lehet helyreállítani. Ez bölcs tanács lehetett azokban az időkben, amikor még az LP volt a világ közepe, de ma már, a CD korában nem biztos, hogy helytálló." "Én például otthon a Sony CDP-555 CD-játszót használom (egy ezresért vettem négy évvel ezelőtt), az Audio Innovations 1000 előerősítőt a monoblokkokkal, és az Impulse H-1/II tölcséres hangsugárzót. Ez így együtt vagy 8500 font, és nagyon jól össze van lőve." "Tegyük fel, valaki szintén ilyesmit szeretne, de olcsóbban. Hol takarékoskodjék. A CD-játszóhoz semmiképpen sem ragaszkodnék, az új Pioneer PD-9700 Fél áron többet tud, mint a négy éves Sony. Az Audio Innovations erősítőket már nehezebb helyettesíteni, de mégis inkább ezeket cserélném le, megtartanám az Impulse hangsugárzókat, és meghajtanám őket a Pioneer A-400-zal (kitűnően szólnak együtt), vagy, picit több pénzért, egy Kelvin Labs-szal. Tehát a hangsugárzóra adnám ki a nagy pénzt. És a lánc elejét később javítgatnám." "Az erősítő ugyanis csak akkor szűkíti be a hangképet, ha a hangsugárzó rossz hatásfokú - mint a mai hangsugárzók általában. De válassz egy igazából értékes, vagyis kellőképpen érzékeny hangdoboztípust - és ki fog derülni, hogy az erősítőd igenis képes továbbítani az információt. Csak az érzéketlen, rossz hatásfokú hangsugárzó miatt veszítette el a zenei részleteket." * Furcsa, nehezen megfogható revűt ad elő az Audiophile szerkesztősége, "A Világ Végső Erősítői" címmel. Négy különböző követelményt állítanak fel, úgy mint: lendület ("drive"), Felbontóképesség, továbbá jó vétel és végül sokoldalúság ("bent all-rounder": bármely berendezésben jól szól). Minden versenyszámban négyen szavaznak; a szakírók nevét már ismeri az Olvasó, mi itt csak a monogramjukat írjuk ki. Íme: Lendület. MC: Naim 52/NAP135, AG és JH: Krell KSL/KST-100, JK: Chord SPM-1200. Felbontóképesség. AG: Audio Note Ongaku, JH (persze): DNM Series 3B/PA-2E, MC: Naim NAC52/NAP250, JK: Audio Note Ongaku. Legjobb vétel. JH: Pioneer A-400, AG: Sony TAF-540E, JK: Arcam Alpha 3, MS: Arcam Alpha 3. Sokoldalúság. JK és JH: Audiolab 8000A, AG és MC (ők igényesebbek): Audiolab 8000C/P. A legjobb all-round erősítő, az Audiolab 8000A. Audiophile november * A Rotel RC/RB-980BX elő/végerősítő (600) egyelőre nem aspirálhat rá, hogy bekerüljön a fenti döntőbe, de mindent egybevetve jó közepes osztályzatot kap Malcolm Stewardtól: nagyot szól, inkább a finomságokban kell még javulnia - rockzenére jobban beválik, mint klasszikusra. Alvin Gold az Audiolab 8000C/P-vel hasonlítja össze a Rotel-készletet, és megállapítja, hogy az Audiolab bizony sokkal különb. A Rotel-kombóban a fono-bejárat képezi a "szűk keresztmetszetet". A teljesítményerősítője mindenesetre ugrásszerűen javult, amikor a sajátja helyett az Audiolab 8000C előerősítővel párosították. A finomságokban még javulnia kell a Rotel RC/RB-980BX elő/végerősítőnek. Audiophile november * A Hifi Magazin előző számának címlapján látható konvertereket, a Meridian 203-at és a Micromega Duo BS-t párbajoztatják a novemberi Audiophile-ben. A háromtagú zsűri egyértelműen a Meridiant tartja jobbnak, kisebb, nagyobb - illetve nagyon is nagy mértékben. * Egy-egy Rogers hangsugárzó mindig eseményt hoz a brit audioszakírók életébe. Most az LS2a/2 kisdoboz van terítéken (210), ez bennünket is érdekelhet, nézzük a jellemrajzát: "Élénk, dinamikus, talán túlságosan is az. Méretéhez képest meglepően nagy, stabil sztereó színpadot generál, a zenekar levegős, és körbeveszi a dobozokat. Ámde hegedűn is van benne egy érdesség, zongorán pedig egy fémes színezet. Rockzenén még inkább érződnek a hibái. A ritmusjátszó képessége megvolna, de a basszusa ellágyul, lekerekedik. Mindent egybevetve, egységes és meggyőző hangképe van, de ne várd tőle, hogy az olcsó elektronikákkal párosítva is szépen fog szólni. Például az Arcam Alpha 3 erősítő igazán nem vádolható azzal, hogy agresszív hangja volna, de így sem tudta palástolni a Rogers dómjának fémes élességét." Ezt a kritikát egyébként a szerkesztő, Jonathan Kettle írta. Alvin Gold szintén jó véleménnyel van az LS2a/2-ről, de némiképp hiányolja a dobozka hangjából az emóciót, vagy ahogy ő fogalmaz, az adrenalint. Zenéje válogatja, mikor szerepel a Rogers jobban vagy kevésbé jól. "Dehát mikor lehetett 210 fontért olyan hangsugárzót vásárolni, amely minden zenéhez egyaránt megfelel?" * Fejezzük be az Audiophile szemléjét David Vivian maró iróniájú esszéjével. "Ha most egy lágy szellőcskét érzel lengeni: az én megkönnyebbült sóhajtásom az. Végre, végre nyugodtan hallgathatom a CD-imet, nem kell attól tartanom, hogy megszólnak azok a kegyetlen analóg-pártiak." "S hogy miét? Mert teljesen váratlanul, valami csoda folytán a CD hirtelen bevált! Igen, ama vacak 16-bites formátum, mindennemű dinamika nélkül, amelyet annyira megvetettek a zene igazi barátai, egyszercsak annyira jó lett, mint a legjobb analóg lemezjátszó. Felejtsétek el mindazt, amit a Philips és a Sony tett; feledjétek a Meridian közreműködését; töröljétek emlékezetetekből a Wadiát, a Micromegát és a többit. És rebegjetek köszönetet a Naim Audionak, amiért megcsinálta a maga 3000 fontsterlinges CD-játszóját. És három puszi a Linn cégnek, amiért, mint halljuk, nem egyszerűen csak megjavította a CD-technikát, hanem úgyszólván újrateremtette azt. A Roksan dettó. Igazi forradalom!" "Biztos vagyok benne, hogy az idei Naim referencia-gépet meg fogják verni a jövő év olcsó Philipsei, Pioneerjai és Denonjai. Elég legyen már a humbugból - inkább örüljünk, hogy a CD folyvást javul." Mi pedig hadd illusztráljuk ezt a tételt egy Sony CD-játszó tesztjével. Jimmy Hughes a CDP-X333ES-t vizsgálgatja (400), és megállapítja, hogy bár nyilván ez a gép sem hibátlan, feltétlenül különb az ő CDP-555-jénél, amely négy ével ezelőtt még a Sony csúcsmodellje volt, s amelyet ő 1000 fontért vásárolt. "Óhajt valaki venni egy használt CDP-555-öt?" Csoporttesztek a What HiFi? 1991. szeptember-decemberi számaiból Mire képes egy olcsó Philips a kis Deltec Little Bit koverterrel. What Hi-Fi? szeptember A magnómezőny favoritjai, a Yamaha KX-250 és a Technics RS-BX404. What Hi-Fi? október A nagy nevettetők is kipróbálják a What Hi-Fi?-ben tesztelt fejhallgatókat. (Ez azt jelentené, hogy az egész fejhallgatózás - kész röhej?) Hangsugárzó-szuperteszt a novemberi Whati Hi-Fi?-ből