Eseteim a popzenével - I.



    - Tíz év története

    Dzsoni és a banándal

        Reggel, valamivel hat óra előtt, megszólalt a Zene.
        A barátságtalan hodály földszintes és emeletes vaságyain huszonkét
    fiú kezdett mocorogni. Kilátástalan  félálomba  révültek,  amelybe  öt
    perc múlva úgyis élesen bele fog hasítani a csengő.
        Bele is hasít. És most már tüstént  talpra  kell  ugrani,  mert  a
    nevelőtanár körberobog a hálótermeken, és felír mindenkit, akit takaró
    alatt talál. Egyesek papucsba bújnak és kicsoszognak a mosdóba,  mások
    ködös tekintettel továbbra is az ágy közelében lézengenek, hogy a vész
    elmúltával  visszafúrják  magukat  az  ágynemű  melegébe.   Kockázatos
    vállalkozás, mert a tanár visszasettenkedik, lefüleli a tetteseket. Ők
    szombaton  majd  nem  kapnak  kimenőt,  helyette   kettőtől-négyig   a
    hatalmas,  kétszázszemélyes  ebédlőt   kell   fényesre   takarítaniuk.
    (Délután   már   a   nagy   hirdetőtáblán   olvashatják   nevüket,   a
    "Visszafeküdtek" című bűnügyi krónikában.)
        Közben folyvást szól a Zene, jó hangosan. A dátum: 1956 októbere -
    ezt nem azért írom ide, hogy történetemnek politikai felhangot  adjak,
    csak hogy sejttessem, miféle zenére végeztük a felébredés  megerőltető
    műveletét ebben az isten balválla mögötti vidéki kollégiumban.
        Előkapargatom  emlékeim  homályából  a  dallamokat-ritmusokat,  az
    előadóművészeket. Elsőnek a népszerű  komikus  színész,  Kazal  László
    hangja ugrik be: "Mondd, mit kacsingatsz,  szép  holdvilág/Átmulattunk
    egy éjszakát/S hajnal felé, a tánc  után/Kezdtünk  sétálni  Óbudán..."
    (Még  sosem  éreztem  magam  ennyire  távol   Óbudától.)   Aztán   egy
    parodisztikus szám, Várhelyi Endre adja elő, az  egykori  operaénekes.
    később Maci Laci szinkronja gyanánt közismert: "Operai basszus roppant
    bosszús/megesik, hogy azt sem  tudja,  mért."  Majd  egy  baritonhang,
    Vámosi Jánosé lehet, ritmikus dalt énekel egy Péró nevű  szamárról:  a
    hátára már felrakták a banánt, de megmakacsolja  magát,  és  nem  akar
    általmenni az utcán. Évtizedekkel később  újra  találkoztam  ezzel  az
    archív  melódiával.  Akkor  már  eredetiben,   angol   szövegével   is
    meghallgathattam a Day O-t, azaz Harry Belafonte híres Banándalát.
        De volt angol nyelvű  slágerünk  is:  egy  érzelmes,  lassú  szám,
    amelyre a nép egyszerű gyermekei csak mint  a  "Szentimenti  Dzsonira"
    hivatkoztak. Valaki még magyar szöveget is fabrikált rá,  újrateremtve
    szegény  Dzsoni  szerelmi  történetét  (amelyet  ő  sejteni   vélt   a
    mindnyájunk  számára  érthetetlen  idegen   szöveg   mögött).   Néhány
    történelmi korral később megtudtam, hogy a fiú neve nem Dzsoni,  hanem
    Utazás. A dal címe  pedig  Sentimental  Journey.  Világszám,  máig  is
    játsszák, ki tudja, hogyan került  a  lemez  a  kis  vidéki  kollégium
    stúdiójába. Arra mindenesetre megtanított,  mennyivel  izgalmasabb  és
    költőibb a slágerszöveg, ha angolul van, és nem értünk belőle egy szót
    sem.
        Az  ötvenes  évek  muzsikájában  bárzene,  kuplé,  olcsó   dzsessz
    keveredett  csasztuskákkal  és  mozgalmi   dalokkal.   Ez   utóbbiakat
    megúsztuk  -  a  stúdióvezetőnknek  jobb  ízlése  volt.   Az   Olvasót
    feltehetőleg érdekelni fogja, milyen volt a diákotthon stúdiója. Tudni
    kell,  hogy  az  alsóosztályos  gimnazisták  hatalmas   termekben,   a
    negyedikesek szűk, 3-4 ágyas "kisszobákban"  laktak.  Az  egyik  ilyen
    oduban elhelyeztek egy rádiót, egy lemezjátszót (magnó  akkoriban  még
    alig-alig volt közforgalomban!), egy erősítőt, és  összekábelezték  az
    összes többi hálóteremmel. Az egyik műszaki érdeklődésű harmadikost az
    igazgató  kinevezte  stúdiósnak.  Mint   kiváltságos   egyén,   ő   is
    beköltözhetett a kisszobába. Sokkal többet  nem  tudok  róluk,  ritkán
    dugtam oda az orromat - semmi sem érdekelt annyira  kevéssé,  mint  az
    elektrotechnika. Lehet, hogy az Olvasónak csalódást okozok, dehát első
    a történelmi hűség.
        Őszintén szólva, nemcsak a lemezjátszó hagyott hidegen, hanem maga
    a zene is. Igaz,  mielőtt  lekerültem  volna  ebbe  a  porfészekbe,  a
    jóhírű, de már teljesen lerobbant kollégiumba, öt esztendeig  tanultam
    zongorázni, mint az úgynevezett jó  házból  való  gyerekek  általában.
    Állítólag egész ügyesen püföltem a billentyűket, Olgi Néni örömére, de
    minden  meggyőződés  nélkül.  A  szolfézsórák   idejét   természetesen
    elfociztam,  gyakorolni  pedig  utáltam,   kivéve   azt   a   Clementi
    szonatinát, amely már kívülről is ment, tehát bárkinek hajlandó voltam
    eljátszani, mint cégünk  reklámját.  A  zongorázás  az  én  tudatomban
    egyáltalán nem kapcsolódott a zene fogalmához. Olybá  vettem,  mint  a
    fogmosást vagy a leckeírást: elfogadtam,  mint  neveltetésem  kötelező
    tartozékát.
        A zenéről nem  is  igen  voltak  fogalmaim;  a  könnyűzenéről  még
    kevésbé. Felidézem a kollégiumba kerülésem előtti  utolsó  nyarat:  15
    éves  vagyok,  és   a   balatoni   strandon   összeakadok   egy   volt
    osztálytársammal,  aki  ellelkendezi,  hogy  már   két   slágerét   is
    elfogadták a Rádióban. Udvariasan mosolygok, bólogatok -  és  annyiban
    hagyom az egészet. El sem ér a tudatomig, hogy ennyire  fiatal  korban
    bejutni a Rádióhoz, az  már  valami;  illene  rákérdezni,  beszélgetni
    róla.
        Dehát kit érdekelnek az olyan haszontalanságok, mint a slágerek?!

    

    Harry  Belafonte  filmszínész  és  énekes  képe, Calypso című LP-jének
    címlapjáról. Ezen a lemezen énekli a híres-nevezetes "O Day"-t, azaz a
    Banándalt.


    Magnó! Magnó!

        Most következne (számomra kissé megkésve) az  a  korszak,  amelyet
    Gothár Péter örökített meg nosztalgikus filmjében, a Megáll az időben:
    a magyar középiskolások hőn szeretett amerikai slágerzenéjének kora, a
    Jailhouse Rock és Elvis Presley kora, amikor mindnyájunk életébe  utat
    talált a popmuzsika, úgy is, mint a lázadás szimbóluma, a lázadásé, az
    akkori felnőttek világa ellen, ízlésviláguk ellen  -  s  mellesleg  az
    akkori ideológia ellen is...

    

    Az  egész  fegyház rock'n'rollozik. Elvis Presley a Jailhose Rock című
    filmben.

        Csak egy volt a bökkenő: én akkor már rég nem voltam középiskolás.
        Túl voltam az érettségin, túl egy  sikertelen  egyetemi  felvételi
    vizsgán, túl "a szocialista iparban  eltöltött  esztendőn",  majd  egy
    vidéki egyetemi éven. És akkor végre visszakerültem a fővárosba.
        Úgy  éreztem  magam,  mint  a  falusi  kiskutya  Pesten.   Egykori
    barátaimat, osztálytársaimat nem találtam, az  1956-os  határnyitáskor
    szétspricceltek a nagyvilágba. Új környezetemet nehezen  szoktam  meg,
    az  egyetemen  sokat   kínlódtam,   a   tanulást   robotnak   éreztem.
    Kívülállónak tartottam  magam  (nem  először,  de  nem  is  utoljára).
    Menekülni szerettem volna - csak nem tudtam, hová.
        És akkor egyszercsak eljött hozzám a Magnó.
        Nem is hozzám: az öcsémhez. Minthogy (velem ellentétben)  igencsak
    muzikálisnak ígérkezett, anyám  vett  neki  ötezer  forintért,  vagyis
    csillagászati összegért  egy  kékdobozos  Terta  922-est.  Ezt  később
    mélyen megbánta, mert az öcskös vidáman zongorázott tovább, ügyet  sem
    vetve a magnóra, én viszont teljes lélekkel rávetettem  magam  erre  a
    csodálatos szerkezetre, és tanulás helyett éjjel-nappal a  rádióműsort
    böngésztem, felvenni való zenék után kutatva.
        Kezdetben elragadott az új  technika  varázsa,  mindegy  volt,  mi
    kerül a szalagra, csak zene legyen. Persze, slágerzene. Az úgynevezett
    komolyzenétől   ösztönösen   idegenkedtem,   riasztóan   komplikáltnak
    találtam és irgalmatlanul hosszúnak is, hát lopom én a  magnószalagot?
    Csak három tekercsem volt, két keletnémet ORWO és  egy  igazi  BASF  -
    sűrűn kellett törölgetnem a vasoxidot, hogy elférjenek rajta a számok,
    a mind újabbak és mind jobbak.
        S hogy mi nevezhető jó számnak? Nyilván az, ami nekem  is  megvan,
    az biztosan jó kell, hogy legyen - hiszen különben  nem  vettem  volna
    fel.  Ez  az  érvelés,  így,  utólag,  nem  látszik  sziklaszilárdnak,
    mindazonáltal  ismerőseim  többségét  (és  sajátmagamat  is)  sikerült
    meggyőznöm. Habár néhányan már  akkor  sem  akarták  megérteni,  miért
    volnának jobbak ezek a slágerek a többinél. Dehát csak nem  állok  oda
    vitatkozni laikusokkal, én, aki intenzíven MAGNÓZOM. Mit tudnak ők  az
    igényes popzenéről?
        Az igényesség első számú kritériumának én azt  tartottam,  hogy  a
    sláger ne magyar legyen, hanem olasz, francia vagy angol. Ugyanis elég
    jó ösztönnel megéreztem,  hogy  a  hatvanas  évek  "hivatalos"  magyar
    tánczenéje és  a  dögvész  többé-kevésbé  azonos  jelentésű  fogalmak.
    Felvettem  tehát  Caterina  Valente  félsvájci-félnémet  slágereit.  A
    francia Richard Antony Amerikából importált rockszámait és  a  McGuire
    nővérek   Gershwin-dalait.   Felvettem   egy    monoton,    zengőhangú
    gitárszámot, egy Shadows nevű együttestől, az volt a szám címe,  hogy:
    Apacs. Felvettem  egy  rekedtes,  kiabálós  énekesnő  hangját.  Később
    megtudtam, hogy Brenda Lee-nek hívják. Tizenegy  éves  korában  jelent
    meg  a  porondon,  istenien  tudott  üvölteni,  utólag   énekelni   is
    megtanították. Ma is több epigonja működik idehaza, Szandival az élen.
        Az Éter, sajnos,  nem  kényeztetett  el,  minthogy  csak  a  hazai
    állomásokat fogtam, a külföldi slágerműsorokról  akkor  még  nem  volt
    tudomásom. Felvettem tücsköt-bogarat. Néha műsor közben kapcsoltam rá,
    tehát hiányzott a szám eleje. Máskor a stúdióban lekeverték  a  zenét,
    akkor meg a vége hiányzott. De  akkoriban  ezt  megbocsátható  hibának
    tekintettük.

    

    "Miss Dynamite", azaz Brenda Lee, 12 évesen - és nem sokkal később


        Egyszer valakivel magnózásról beszélgettem. Könnyedén megjegyezte,
    hogy ő bizony már csakis olyan számot tart  meg,  amelynek  megvan  az
    eleje is, a vége is. Úgy ám!
        Felnéztem rá.

    Felfedezem a hanglemezt

        Én túlkoros magnós voltam: évekkel később haraptam rá arra, amivel
    normális körülmények között a középiskolában ismerkedik meg az  ember,
    társaival   együtt,   egy   magától   értetődő   folyamatban   (miként
    megismerkedik az öltözködési formákkal, a tánccal,  a  lányokkal  is).
    Szerencsémre a házunkban lakó, Robi nevű harmadikos gimnazista, akivel
    távoli  atyafiságban  is  álltunk,  segített  kifoltozni  neveltetésem
    hézagait. Emlékszem, ahogy beállított hozzám, hóna alatt  nagy,  piros
    hanglemeztokkal. A címlapon egy mulatságos srác, négyféle pózban: Paul
    Anka, amint "Az Ő Legnagyobb 15 Sikerszámát Énekli" az  ABC  Paramount
    lemezén.

    

    A dalszerző-énekes csodagyerek: Paul Anka


    

    Még nem gitáros sztár, "csak" zongorista-énekes - de a produkciója így
    is éppen elég mozgalmas. Little Richard háromkezest játszik.


        Mit mondjak - történelmi esemény volt. Ekkor találkoztam  az  első
    "modern" amerikai sztárénekessel, az első nagylemezzel,  mi  több:  az
    első aranylemez-válogatással. Paul Ankától kiindulva én  visszamenőleg
    ismerkedtem a rockmozgalommal. Az igazi rock-and-roll az ötvenes  évek
    második felében virágzott, Elvis Presley, Little Richard,  Bill  Haley
    voltak e korszak főhősei. Anka kicsit később érkezett, és egészen mást
    csinált. Ő inkább  dalénekes  volt:  énekelt  lassút-gyorsat-komikusat
    egyaránt,   fergeteges   tánctempót   diktált,   majd   hisztériázott,
    fetrengett, "meghalt a nyílt színen"  -  ideális  csalétek  egy  kezdő
    zenebarát számára. Dalai közül legismertebb a dél-amerikaias lüktetésű
    Diana, amely zenei tartalmát  tekintve  nagyjából  egy  szimpla  C-dúr
    skálával azonos. Az én kedvencem az eget-földet rázóan  szentimentális
    You Are My Destiny volt, "Te Vagy A Végzetem" - nem  magnós,  aki  nem
    ismeri. Az eredeti felvételt, természetesen. Mert a sláger attól  lesz
    sláger,  hogy  jön  egy  fiatal,  sikerre  éhes   ember,   és   minden
    idegszálával arra koncentrál, hogy megcsinálja a Nagy  Számot.  Később
    elénekli még ezerszer, maga is megúnja, elhízik,  lusta,  kövér  sztár
    lesz,  kényelmes   helyszíni   hangfelvételeket   produkál,   melyeken
    fergeteges tapsvihar tör ki, amikor bekonferálja híres, régi  dalát  -
    de az többé mar nem az igazi.

    

    Bill  Haley  (aki  persze  nem  volt  csillagász)  és  az  ő  legendás
    üstökösei, keringés közben


        Gimnazista barátom  szorgalmasan  cserélgette  osztálytársaival  a
    poplemezeket - számomra mintha oázist tárt  volna  fel  a  sivatagban.
    Mert jó slágerzenéhez abban az időben  alig  lehetett  hozzájutni.  Az
    állami kereskedelemnek nem volt rá dollárja, és ha lett volna, bármire
    inkább fordította volna, mint éppen erre. ("Távozz, Sátán!" -  mondták
    a  kulturpolitikusok.)  Magánszemélyek  Nyugatra  nemigen  utazhattak,
    hanglemezt csak bőkezű külföldi rokonoktól várhatott - az, akinek volt
    ilyen rokona. Így is jókora vámot kellett fizetnie a lemezek után.
        Mégis: ha nem csurrant, cseppent. Főleg  kislemez.  Jól  emlékszem
    két vaskos lemeztartó dossziéra, ötven koronggal, napokig  csemegéztem
    belőle. Nem is igen lehetett tudni, honnan származik ez a  gyűjtemény,
    a fiúk kézről-kézre adogatták, és  csak  hetek-hónapok  múltán  került
    vissza a gazdájához. A  magnózás  engem  a  bélyeggyűjtés  rituáléjára
    emlékeztetett: hosszú ideig semmi, aztán egyszercsak  odaöntenek  eléd
    egy szakajtóra  valót,  és  lázasan  keresed  köztük,  ami  neked  még
    hiányzik  a  sorozatból.  Időnként  valóságos  Kék  Mauritiusokat   is
    találhatsz,  mondjuk  Little  Richard   Tutti   Fruttiját   (a   világ
    leghíresebb fagylaltreklámja!),  a  félelmetes  fejhangokat  kibocsátó
    Karl Denver oroszlánvadászat-imitációját ("Wimoweh"), vagy a  Piltdown
    Men zenekartól az Őslények Újralovaglását, azaz  a  Tell  Vilmos  című
    opera nyitányának rockváltozatát, rézfúvó-szólistákkal plusz üstdobbal
    ("Piltdown Rides Again" - máig is játsszák a Rádióban). De  kifoghatsz
    valami szenzációs újdonságot is, például a Twist And Shoutot a  nemrég
    feltűnt csudabogár együttestől, a Beatlestől.
        Az utóbbira különösen jól emlékszem, mert a barátom akkor  már  az
    érettségire készült, szülei eltiltották a zenehallgatástól, úgy érezte
    magát, mint alkoholista az elvonókúrán. Lopva feltette a lemezt, de  a
    rádiót (az erősítést) már nem merte bekapcsolni hozzá, az túl  feltűnő
    lett volna. Látszólag könyveibe temetkezve, suttyomban a tű akusztikus
    sercegésére koncentrált, s képzeletében száztíz decibelesre erősítette
    Lennon dallamos üvöltözését: "Come on baby now/Let's twist and shout".

    Falrahányt borító

        Még   sok   szép    kislemezt    tudnék    feltenni    emlékezetem
    lemezjátszójára, de amitől igazán extázisba jöttünk, az az LP volt,  a
    (többnyire 12 számos) nagylemez. Ritkán jutottunk hozzá, s  ha  mégis,
    hát az a nap vasárnap volt az életünkben. Ha az album tulajdonjogát is
    sikerült megszerezni, a lemezborítót gombostűvel kiszögeztük  a  szoba
    falára.
        Igaz is: a szoba. Életterem  a  jellegzetes  polgári  lakások  még
    jellegzetesebb   cselédszobája   volt,   alapterülete    pontosan    6
    négyzetméter - még éppen nem számított lakóhelyiségnek, s nem  kellett
    pótlékot fizetni utána. Az ilyen szobába  mindig  a  család  idősebbik
    gyermeke költözik be, feláldozva kényelmét az  önállóság,  valamint  a
    Szabad Párkapcsolatok oltárán. Hifihez szűk lett volna, dehát  hifiről
    én akkoriban még csak nem is hallottam magnózni pedig ekkora  szobában
    is nagyon jól lehetett, egyedül (kettesben pláne).

    

        A csupasz falakon jól  hatottak  vadász-trófeáim,  az  LP-borítók.
    Kedvenceinkről mi sosem fotót, mindig csak lemezborítót raktunk  ki  -
    hiszen ez volt benne a sport. Különösen szerettük, ha valami  grafikai
    trükk  vagy  egyéb  reklámötlet  ékesítette.  Az  Anka-albumon  kívül,
    amelyet sürgősen megszereztem, jópofa borítója volt, például,  a  Bill
    Haley nagylemezének:  vekkerórából,  zokniból,  mindenféle  használati
    tárgyból rakták ki: Rock  Around  The  Clock.  Ez  a  zene  egyébiránt
    tényleg maga  a  megtestesült  rock'n'roll.  A  fahangú  énekes  és  a
    magabiztos, csapkodó ritmusú zenekar az égegyvilágon  semmi  mást  nem
    akar kifejezni, csak azt, hogy:  táncolj  Minden  számuk  ugyanarra  a
    kaptafára készült, de tánczenének mind tökéletes, még  a  lábujjad  is
    bizseregni kezd tőle.

    

        Emlékszem a Shadows első LP-jére, nagyon tetszett  rajta,  hogy  a
    fiúk norvégmintás  pullóvert  hordtak.  (Én  is  szerettem  volna  így
    öltözni, de sosem jött össze, ezzel is  úgy  voltam,  mint  ifjúságunk
    szimbólumával, a farmergátyóval: amikor már  megengedhettem  magamnak,
    addigra már nem is telt benne olyan nagy örömöm.) Az  "Árnyékok"  mint
    kísérőzenekar kezdték, de aztán  a  saját,  instrumentális  számaikkal
    legalább akkora sikert arattak, mint  szólistájuk,  a  fátyolos  hangú
    Cliff Richard - még talán nagyobbat is. Ekkoriban kristályosodott ki a
    Modern Idők Zenekara, amelyben már nincs szükség tucatnyi  hangszerre,
    csupán egy gitárra és egy  dobra.  A  gitáron  több  szólamban  illene
    játszani, ámde a feltörekvő amatőr zenész képességeiből csupán a szóló
    elpötyögésére futja,  ezért  a  ritmus-,  illetve  a  basszuskíséretet
    átengedi további két  állástalan  amatőrnek,  így  lesznek  négyen.  A
    szólógitárt   azonban   immár   profi   módon   erősítik,   csodálatos
    hangszíneket  kevernek  ki,  és  nincs  szólógitár,   amelynek   olyan
    varázslatos volna a zengése, mint a Shadowsé. Aki nem hiszi, hallgassa
    meg a Peace Pipe-ot ("Békepipa") - úgy elandalodik  majd  rajta,  hogy
    még az ellenségeinek is mindent megbocsát.

    

        És egy lemezborító, amelyet sehogysem sikerült megszereznem, pedig
    még álmodtam is róla éjszakánként: a Tornados együttestől a Telstar. A
    kép a szatellit kilövését ábrázolja, kék-piros-zöld lángok csapnak  ki
    alóla. Ez a zenekar egyébként elektromos orgonával egészítette  ki  az
    akkor már klasszikusnak tekintett hangszerkombinácót (tehát a  szóló-,
    ritmus-, basszusgitárt és dobot). A zenészek még kórusban zümmögtek is
    hozzá,  és  ezzel  a  hangképnek  furcsa,  egzotikus  színeket  adtak.
    Világslágerük, a Telstar olyan hangulatot árasztott, mint  a  Mennyből
    az angyal, a Jungle Fever (Dzsungelláz) monoton zümmögéséből moszkítók
    szálltak elő, a Ridin' The Wind  pedig  tényleg  úgy  söpört  végig  a
    szobán, mint A Szél Lovaglása.

    
    

    Cliff Richard és az ő Árnyékai - a falon, illetve a lemezborítón


    Megy a lemez vándorútra

        Később megismerkedtem néhány hasonszőrű magnótulajdonossal,  főleg
    kék Tertásokkal, valamint néhány zöld  Tertással  is.  Ez  utóbbiaknak
    nagyobb volt a rutinjuk és régebbi a  gépük,  azon  még  nem  lehetett
    gombnyomásra ide-oda tekercselni, hanem  az  orsók  tengelyét  kellett
    nyomkodni, hogy a szalag peregni kezdjen - primitív konstrukció  volt,
    de  ritkábban  döglött  be,  mint  a  miénk.  És   ismertünk   egy-két
    kiváltságos Grundig-, Philips- és Telefunken-tulajdonost is. Akkoriban
    ez volt a szakma krémje.
        A magnózáshoz általában két ember kell, az  egyik  szolgáltatja  a
    magnót,  a  másik  a  lemezjátszót.  Én  például  hosszú  ideig  éltem
    szimbiózisban Gézával. Kezdetben nálam készítette  a  felvételeit,  de
    aztán szerzett egy kimustrált Grundigot, és  akkor  áttettük  hozzá  a
    főhadiszállásunkat, illetve az én  Supraphon  lemezjátszómat.  Ezek  a
    párkapcsolatok üdvösek abból a szempontból, hogy több szem több lemezt
    tud felhajtani, de aztán annál nagyobb a  kapkodás,  amikor  egyszerre
    ketten veszik fülügyre  a  kollekciót,  hogy  eldöntsék,  mit  érdemes
    felvenni  belőle.   (Miközben   folyvást   le-,   illetve   rábeszélik
    egymást...) Végighallgatni a műsort, erre sosem volt  idő,  csak  hogy
    "belehallgassunk", azaz betegyük a tűt minden egyes  szám  legelejébe,
    és aztán hajrá. Ez a  "belehallgatás"  általános  gyakorlat  lehetett,
    mert a popszámok kezdő barázdái mindig sokkal jobban sercegtek, mint a
    teljes hátralévő szakasz. Hogy miért kellett annyira  sietni?  Mert  a
    nap csak 24 órából áll. Ha  egy  perccel  is  túllépjük,  újabb  napot
    számít fel a lemezkölcsönző.
        Ez az intézmény  unikum  volt,  megérdemli,  hogy  írjak  róla.  A
    Rákóczi  úton,  az  Otthon  Áruház  mellett  nyílt  a  Hanglemezudvar,
    hangzatos neve ellenére egy szűk  udvari  üzlethelyiség.  Tulajdonosa,
    Ceglédi úr "tulajdonképpen" nem foglalkozott kölcsönzéssel,  arra  nem
    is volt iparengedélye, ő csupán kereskedett a lemezzel, vagyis  eladta
    - azzal a szigorú feltétellel, hogy másnap vissza  kell  hozni,  és  ő
    visszavásárolja  a  vételár   90   százalékáért.   Ez   csak   szóbeli
    megállapodás volt, afféle gentlemen's agreement, de nem volt  tanácsos
    megszegni, Ceglédi ebben nem  ismert  tréfát,  többé  nem  állt  szóba
    azzal, aki becsapta. Mi, magnósok  persze  megvetettük  a  szőrösszívű
    kapitalistát, a korosodó embert, aki a tinik pénzén szedi  meg  magát,
    de utólag el  kell  ismerni,  ügyesen  dolgozott.  Ismerte  a  nyugati
    slágerlistákat, megrendelést adott fel mindenkinek, aki külföldre járt
    vagy külföldiekkel tartott fenn kapcsolatot. Hétről-hétre  felhajtotta
    a legújabb felvételeket.
        Azt persze ő  is  nagyon  jól  tudta,  micsoda  világjáró  körútra
    indulnak a lemezei. A  kölcsönzési  díj  nyilván  annyi  ember  között
    oszlott  meg,  ahányat  csak  sikerült  suba   alatt   beszervezni   a
    vállalkozásba,  a  pénzt   néha   tizenöten   dobták   össze.   Tessék
    kiszámítani, mennyi  idő  jutott  egy-egy  emberre,  hogy  elmenjen  a
    lemezért (autója egyikünknek sem volt!), hazavigye, belehallgasson  és
    felvegye.  A  korongok  délután  5  és  6  óra  között  startoltak   a
    Hanglemezudvarban, mi már harmadkézből, úgy este 8 körül kaptuk kézhez
    a szállítmányt, és nemsokára becsöngetett érte  valaki,  hogy  kivigye
    Csillaghegyre, ahová még az éjszaka kiugrik motorral egy újpesti  srác
    - és így tovább, szinte órára  beosztva.  A  hétvége  egyetlen  napnak
    számított; a lemezek ilyenkor akkora utat jártak be,  hogy  összerakva
    körbeérné az Egyenlítőt.

    Luxemburg grófjai

        Én Luxemburgnak addig csak a grófjáról tudtam, a  rádiójáról  nem,
    és azt hiszem, a Mai Magnósnak sem mond már semmit az, hogy Luxemburgi
    Rádió. Napjainkban, amikor szinte a vízcsapból is  angolszász  popzene
    folyik, fel sem lehet fogni, micsoda kozmikus jelentősége  volt  ennek
    az  adóállomásnak,  amely  egész  nap  brit  slágereket  sugárzott.  A
    legizgalmasabb a vasárnap esti műsora volt, a  Top  Twenty:  az  a  20
    lemez, amelyből a hét folyamán a legtöbbet sikerült eladni Angliában.
        Luxemburgba az én utam a Fan's Klubokon át vezetett. Ezek a klubok
    misztikus  csoportosulások  voltak,  olyanok,   mint   annakidején   a
    szabadkőművesek - sokat  lehetett  hallani  róluk,  de  látni  kevesen
    látták őket. A  budapesti  lemezklubok  is  hasonlóképpen  zárkózottak
    voltak, holott  ők  nem  homunkuluszt  vagy  aranyat  csináltak,  csak
    magnófelvételeket. E  nyugati  mintára  alapított  testvériségeket  az
    kovácsolta  össze,  hogy  tagjai  fanatikusan   lelkesedtek   valamely
    popzenészért. Volt Elvis Presley Klub, Cliff And Shadows Klub,  Everly
    Klub és Champs Klub. Többségük  csak  néhány  tagot  számlált,  a  Ray
    Charles Klub mindössze kettőt. A lényeg mindig ugyanaz: valakinek  van
    egy  csomó  lemeze,  ő  a  főpap,  a  többiek  pedig  ministrálnak  az
    istentisztelethez.  Még  a  komor   Ceglédi   is   klubot   alapított,
    bizonyítván, hogy kérges szívében mély érzelmek  lappanganak.  Ő  Fats
    Domino tisztelői közé tartozott - adok is neki  ezért  utólag  egy  jó
    pontot.
        Az egyik magnós testvériség elhatárolta  magát  a  fanatikusoktól,
    nem tűzte zászlajára egyik  nagy  nevet  sem,  inkább  a  hangfelvétel
    tisztaságára  esküdött  fel.  Az  volt  a  neve,  hogy  Hi-Fi  Klub  -
    misztérium a négyzeten! Egyszer kezembe került a névjegyük  (a  klubok
    ugyanis külön névjegyet nyomattak maguknak!),  és  elhatároztam,  hogy
    törik-szakad,  megismerkedem   velük.   Beszélni,   azt   jól   tudok,
    lehetetlen, hogy meg ne  tudjam  nyerni  őket.  Egyikük  közel  lakott
    hozzánk. Egy téli este összeszedtem a bátorságomat,  átugrottam  hozzá
    apámtól  örökölt,  komikusan  vaskos   bőrkabátomban   és   behavazott
    kucsmámban - és találtam egy Guszti nevű harmadikos gimnazistát. Ebből
    a látogatásból nagyon jó barátság kerekedett. Rövid úton tisztázódott,
    hogy fenn az ernyő, nincsen kas, vagyis Hi-Fi Klub ide,  névjegy  oda,
    mindannyian icipici emberek vagyunk. (Nem tagadom, volt ebben egy  kis
    csalódottság is. Azok a szerencsések  érezhetnek  ilyet,  akiknek  már
    sikerült összeismerkedniük a Hifi Magazin szerkesztőjével.  Utána  azt
    kérdezik maguktól: "ennyi az egész"?)
        Nem is  volt  saját  lemezgyűjteményük,  a  lemezeket  ők  is  ott
    szerezték, ahol találták. Központi szentélyük a Pasaréten,  a  Horváth
    gyerekek  családi  házában   tornyosodott:   egy   robusztus   Grundig
    zeneszekrény, beépített magnóval-lemezjátszóval-hangszórókkal, kábeles
    távszabályzóval és meglehetősen jó rádióval. Ott hallgattam először  a
    vasárnap esti Top Twentyt a luxemburgi  adóról.  Tágra  nyílt  füllel,
    megilletődötten  figyeltem  a  tarka  slágerparádét,   érezvén,   hogy
    kinyilatkoztatásban van részem, miközben én  is  részesévé  válok  egy
    világméretű mozgalomnak.
        A bumfordi zeneszekrényből mindenfelé fény és hangulat  áradt.  És
    sok-sok fadding. A középhullámú adó hangja minduntalan elúszott, és  a
    fantáziánkra bízta, hogy azzal pótoljuk a kieső akkordokat.
        (Folytatása  következik.  De  nem  lesz  ennyire   kedélyes.   Túl
    didaktikusra sikeredett. Úgy látszik, közben sokat öregedtem.)

                                                             Darvas László