Zene Bona



    

    A Szabadság operája


        És a hűségé, természetesen, a címéből is kiolvashatóan. A  Fidelio
    azonban nem csupán FIDESZ-opera; főhősei meglett, érett  emberek,  egy
    Nemes Pár, A varázsfuvola szóhasználatát idézve.  A  szabadulást  hozó
    miniszter nevezi nemes férfinak  és  nemes  asszonynak  Florestant  és
    Leonorét.) A varázsfuvolához sok szál köti a Fideliót,  csakúgy,  mint
    Haydn két nagy oratóriumához.
        Szabadság -  kedvelt  szava  a  librettóknak,  sok  hatásos  ária,
    együttes  és  kórus  végén  csattan  fel  poénként.  Ám  a  beethoveni
    szabadság-fogalomnak   semmi   köze   a   Don   Giovanni   "Víva    la
    libertá"-jához, mivel az a gátlások  és  korlátok  nélküli  szabad(os)
    életforma indulója; sem  a  Carmen  törvényt  és  köteléket  nem  tűrő
    egyéni-érzelmi szabadságkitöréseihez,  de  még  a  Nabucco  történelmi
    öltözékbe bújtatott, a honvágy és  nosztalgia  leplével  sem  elfödött
    nemzeti függetlenség-eszméjéhez. Beethoven a felvilágosodás és a német
    klasszicizmus   idealista-optimista    szabadsággondolatát    vallotta
    magáénak egész életében, azt a szellemi-lelki tartást, melyet Schiller
    Posa márkija képviselt a  legmagasztosabb  szavakkal.  Ezt  az  eszmét
    hevítette át azután Beethovennek a francia forradalommal rokonszenvező
    lelkesedése. Mindebből fakadóan "emelkedett és erkölcsös" témát  akart
    színre vinni (sok megvalósulatlan operatervéről tud a  zenetörténet!),
    s nem csekély bátorságot  tanúsított,  amikor  az  I.  Ferenc  uralmát
    jellemző   reakciós   abszolutizmus   tetőpontján    Schiller-idézetet
    zenésített  meg  operájában,  ráadásul  éppen   a   félreérthetetlenül
    zsarnokellenes  és  szabadkőműves  töltetű  Örömódából.  Ez   a   vers
    évtizedekig foglalkoztatta.
        A Fidelio hősei is az Orfeuszi-taminói pályát járják végig  a  II.
    felvonás  jelképes-mitológiai  helyszínén:  poklokra   mennek,   onnan
    feltámadnak-feltámasztanak, azaz halandóként is az  istenekhez  válnak
    hasonlóvá. Florestan, a (jogi és politikai) igazságért küzdő hős és  a
    darab eredeti címét adó Leonore mint a "szabadság angyala"  találkozik
    újra a dráma csúcspontján, a börtönjelenetben  és  a  mindent  megoldó
    himnikus fináléban. Ezért oly nehéz az őket ábrázoló  művészek  dolga,
    kivált  hangfelvételen,  hol  gesztus  és  mimika  sem   segíthet   az
    eszményitől  "visszaemberiesíteni",  személyessé   tenni   szerepüket;
    kizárólag a hang- és énekbeli kifejezés lehetőségeire szorítkozhatnak.
    Hogy  ez  sem  kevés,  legyen  bizonyság  rá  a  diszkográfia,   amely
    felejthetetlen alakításokkal van teli. Ezért is választottam ajánlásom
    vezérfonalául az egyes szereplők felsorolását.

    

    LEONORE

        Az operairodalom egyik legkedveltebb  női  neve.  A  leghűségesebb
    hitvesen  kívül  alkalmas  egy  királyi  kegyencnőnek,  egy  középkori
    trubadúr szerelmének vagy a végzet hatalma által üldözött  boldogtalan
    teremtésnek jelölésére. A Beethoven-mű ősváltozatát  megelőzően  három
    szerző  zenésítette  meg  a  "Leonore  avagy  a  hitvesi  hűség"  című
    szövegkönyvet: Gaveaux, Paër, Mayr.
        A mi Leonore-Fideliónktól, hősnői kvalitásaiból és férfijelmezéből
    következően igen erőteljes hangot várunk el. A nagy ária végén vagy  a
    börtönkettős  forte-magasságaiban  a  wagneri   szerepkört   kultiváló
    szopránok érzik jól magukat. Ugyanakkor az I.  felvonás  kvartettjében
    vagy az áriát bevezető recitativóban  a  Konstanzével,  Donna  Annával
    vagy Paminával rokonító szakaszok a mozarti éneklésmód  és  frázisrajz
    mesternőinek technikai-kifejezési készségét is megkövetelik.
        A műfaj egyik legnehezebb szerepét  vállalja  tehát  a  művész,  s
    nemcsak a súlyos láncok miatt, melyeket vállán cipel  be  a  színre  a
    darab elején.  Nem  véletlen,  hogy  legemlékezetesebb  megformálóinak
    egyike az a nagy Wagner-énekesnő Kirsten Flagstad volt, aki  nagyerejű
    hangjával, aranyló hangszínével és hajlékony énekével  egyaránt  képes
    volt   Brünnhildék   és   Isoldék,   illetve   Elsák   és   Erzsébetek
    megszólaltatására. Flagstad négy  lemezen  szerepel  mint  Leonore,  s
    mivel 1895-ben  született,  aligha  meglepő,  hogy  1938-as  és  41-es
    Metropolitan-beli teljesítményei felülmúlják az 50-51-eseket. A  másik
    skandináv Wagner-heroina, Birgit Nilsson Leonorejét ötször örökítették
    meg. Flagstadhoz hasonlóan ő is érett művészként, közel  negyvenévesen
    vált világhírűvé. De  acélos  hangjával  inkább  csak  a  lángpallosú,
    haragvó  arkangyalok  megszemélyesítésére   volt   alkalmas,   Leonore
    asszonyi melegségéből keveset közvetített.
        Elsőrangú énekes Furtwängler kedvenc Martha Moedlje is, de vokális
    adottságok  tekintetében  elmarad  az   előbbiektől.   Viszonzásul   a
    gondviselés őt ruházta fel a legmeggyőzőbb színészi  képességekkel,  s
    az EMI lemezen hallottnál alig akad jobb címszereplő.  Leonie  Rysanek
    páratlan karrierje már több, mint 40 (!) éve tart és 65. életévén  túl
    is általános elismerés fogadja  nagy  alakításait  (például  a  Jenufa
    öregasszonyának  szerepében).  Harmincévesen  a  legjobb   korban   és
    pályaszakaszban volt Leonore nehéz követelményeihez. Mintha  Beethoven
    neki szánta volna e feladatot.
        A mezzo Christa Ludwignak  szerencséje  volt  a  szoprán-területre
    tett ritka kirándulásai egyikével. Ő  igazi  karmester-kedvenc,  Böhm,
    Solti, Karajara és Bernstein mellett Klemperer is ragaszkodott  hozzá,
    és okkal, mert az 1928-ban született, s máig népszerű Christa  nemcsak
    ragyogóan  énekel,  de  mélyen  átélt,   drámaiságában   is   teljesen
    kiegyenlített alakítást nyújt. Az egykori Cherubinónak és  Octaviannak
    egy csöppet sem okozott gondot,  hogy  pusztán  hanggal  elhitesse  az
    "ál-nadrágszereplő" kettős figuráját.
        A horvát Sena Jurinac egyike azoknak a  szláv  énekesnőknek,  akik
    ízig-vérig bécsi és bécsies  művészek  lettek.  (Ljuba  Welitschre,  a
    cseh,  illetve  szlovák  Jarmila  Novotnára,  Lucia  Poppra  és  Edita
    Gruberovára gondolok.) Jurinac  a  legkitűnőbb  Marzellinéből  1960-ra
    jelentős Leonorévé lépett elő, már Knappertsbusch  Westminster-lemezén
    is, s még inkább Klemperer irányítása alatt a Covent Gardenben.  Helga
    Dernesch kiváló, de a szerep egyszerűen túlmagas neki,  nem  véletlen,
    hogy idősödvén a mezzo kategóriára váltott át.  Gundula  Janowitzot  a
    volumen  és  az  átütő  erő  hiánya  korlátozza,  bizonyosan   nem   a
    leghősiesebb,  de  a  legasszonyosabb  Leonorék   egyike.   (1960-ban,
    Karajara bécsi "hétköznapjain" viszont elsőosztályú Marzelline volt.)
        Manapság a Fidelio legjobb címszereplője lemezen Jessye Norman.  A
    Haitink-lemez dobozát méltán díszítik  az  ő  arcképével,  a  felvétel
    legnagyobb  értéke  ez  a  különleges,  egyéni  szépségű   hangot   és
    kicsiszolt technikát mély érzelemmel hasznosító művésznő.  Ha  "minden
    idők" legjobb Fidelio-előadásának hősnőjére kellene javaslatot tennem,
    Lotte Lehmann és Frieda Leider után (a két  világháború  közötti  idők
    sztárjai nem hagytak ránk teljes felvételt -  hihetetlen,  ugye,  hogy
    78-asokon nem láttak fantáziát ebben az  operában),  Flagstad,  Moedl,
    Rysanek és Ludwig mellett Norman lenne az egyik jelöltem.

    FLORESTAN

        A követelmény párhuzamos a női főszereplőével: ehhez  a  szerephez
    Belmontének is alkalmas lírai típus, Taminóhoz illő gyöngédség és hősi
    tartás, tehát hajlékony  mozarti  frazeálás  és  virtuóz  énektechnika
    plusz  wagneri  hangerő  szükségeltetik.  A  nagy   ária   gégegyilkos
    zárószakaszát az a Beethoven komponálta, akiről  kortársak  és  utókor
    úgy tartották, nem igazán értett  az  énekhang  kezeléséhez.  A  német
    színpadokon azonban mindig  akadtak  jeles  tenorok,  akik  győztek  a
    kettős nehézség fölött; például Helge Rosvaenge, Franz  Völker,  Peter
    Anders. (Fritz Wunderlich is eszményi  Florestan  lehetett  volna,  ha
    negyvenen   túl   átvált   a   súlyosabb   szerepekre.   Csakhogy    ő
    harminchatévesen távozott.) A mai  énekesek  közül  egyedül  Siegfried
    Jerusalemet hallottam ilyennek. (Igazság szerint  az  ária  befejezése
    neki sem könnyű Feladat.)
        Egy generációval előbb még Jon Vickers volt a kiemelkedő Florestan
    - talán a legjobb hang-színész minden tenoristák között. Összesen  hét
    különböző produkciója forog a lemezeken. Közülük a Klempererén  bátran
    nevezhetjük ideálisnak. (Ha eltekintünk  attól,  hogy  Vickers  hangja
    nem, vagy nem eléggé szép színű.) A hősi és lírai  elemeket  sikeresen
    vegyítő típusból hasonló örömöm  telt  a  Metropolitan  egykori  belga
    tenoristájában, René Maisonban és a sokoldalú, művészileg  megalkuvást
    nem ismerő René Kollóban, aki - nemzetközi karrierje első  évtizedében
    - friss hangjával a legjobbak egyike volt.
        Szerepét a lírai dalolnivalók felől  közelítette  meg,  s  a  hang
    átütő erejének hiányát mély  belső  meggyőződéssel  feledtette  Julius
    Patzak; sok kritikus szemében a német lírai tenor-kategória legnagyobb
    művésze, legalábbis Richard  Tauber  után.  Patzak  karmesterből  lett
    énekes, innen alakításainak összetett, a  partitúra  egészét  tekintő,
    lélektanilag alapozott biztonsága. Viszont 1950-ben  már  meg  kellett
    küzdenie az életkor támasztotta nehézségekkel is; két esztendővel volt
    idősebb a  századnál.  Anton  Dermotát  és  Ernst  Haefligert  hasonló
    adottságokkal,  de  pályájuk  delelőjén  örökítették  meg   ebben   az
    operában. Szomorúan kell  regisztrálni  Wolfgang  Windgassen  nevét  -
    ezúttal a nem kiemelkedők között. Az 50-60-as évek első Wagner-tenorja
    itt valahogy "nem jött át" a mikrofonon. Nem hangilag értem,  lelkileg
    inkább. Így hát a fentiek újramegfontolása  után  is  számomra  a  jók
    között is No. 1: Jon Vickers.

    PIZARRO

        A zsarnoki  önkényt,  a  Gonoszt,  a  Sötétség  Birodalmának  urát
    megtestesítő börtönigazgató nem túl terjedelmes szerepe  az  áriájára,
    egy kettősre (Roccóval), az I. finálé egy jelenetére és a II. felvonás
    börtönjelenetére korlátozódik,  a  II.  fináléban  már  jelentéktelen.
    Nincs sok lehetőség hihető figurát  faragni  belőle.  Legjobban  talán
    azoknak sikerül, akik nem a testetlen Rossznak,  hanem  az  indulatait
    szabadjára engedő önkényúrnak ábrázolják, ki  eszeveszetté  válik,  ha
    erkölcsi erő szegül  szembe  véle.  Senki  sem  fejezte  ki  jobban  e
    magatartást Friedrich Schorrnál. Nevét az archív műsorokon kívül  csak
    az idősebb kritikusok összehasonlító mondataiban látjuk manapság, mint
    a Wagner-operák utolérhetetlen bariton művészéét.  Schorr  Nagyváradon
    született 1888-ban,  mert  apja  (előbb  Csehországban,  majd  Bécsben
    főkántor) akkor épp Váradon működött. 1920 és 40 között  Schorr  Bécs,
    Berlin és Bayreuth, 1931-től a Metropolitan sztárja  is,  valószínűleg
    az énekes-évkönyvek abszolut legjobb Hans Sachsja és Wotanja.
        Legméltóbb társa-utóda (akárcsak a Wagner-szerepekben) Hans Hotter
    - nem kereskedelmi lemezeken, hanem  egy-egy  1960-as  bécsi,  illetve
    londoni  előadáson,  Karajara,  illetve  Klemperer  vezényletével.   A
    szintén nagyhírű Paul Schöffler nyolcszor  (!)  hallható  a  különféle
    felvételeken, 1943 és 1960 között Bécstől és Salzburgtól  New  York-ig
    és Buenos Aires-ig. Ahogy korosodott (1897-ben  született),  alakítása
    egyre intenzívebbé vált, de hangjának fogyatkozásával éneklése vadabb,
    deklamálóbb jelleget öltött.
        Dietrich  Fischer-Dieskau  nem  éppen  a   gonoszok   ábrázolására
    termett, mégis jellegzetesen egyéni a szerepformálása. Az erőteljesebb
    hangú Walter Berry az ötvenes évekbeli számtalan Masetto, Leporello és
    Papageno   után   meglepett    a    remek    intrikus-,    helyesebben
    ellenség-képpel. Modern Felvételeken  a  Németországban  működő  néhai
    Kelemen Zoltán, Hans Sotin  és  Siegmund  Nimsgern  egyaránt  kitűnők.
    Ekkehard Wlaschiha új név az  élvonalban,  de  négy-öt  éve  csak  jót
    olvasni róla és hallani tőle. (Sotin egyébként Roccóként is kiváló,  ő
    a legjobb a némiképp sikerületlen Solti-lemezen. )

    ROCCO

        Hálás   szerep,   kedélyes   dalocskája    az    aranyról    igazi
    Singspiel-szám, az I. felvonás kvartettjében  (és  előtte)  pedig  oly
    érzésteli  hangon  szólhat  Fidelióhoz  ("Azt  hiszed,  nem  látok   a
    szívedbe?"), amely Sarastrót juttatja eszünkbe. A basszistának arra is
    van  módja,  hogy  megrajzolja  e  szolga-gerinc  kiegyenesedését,   a
    felszegett fejjel helytálló embert. Gottlob Frick hangszíne  inkább  a
    sötétlelkűeké, mégis, a  fenti  árnyalatokon  kívül  kellő  humort  is
    közvetít. Ő is rekorder a Fidelióban, hét Roccóját őrizhetik  rajongói
    (a IV., VII. és VIII. mind parádés). Hasonlóképpen remek figura  Josef
    Greindl (a III-on kívül még egy 1970-es berlini filmváltozatban is).
        Ki jobb  náluk?  Talán  senki,  de  a  nagy  Alexander  Kipnis,  a
    jellegzetesen bécsi Ludwig  Weber  és  a  remek  Ridderbusch  melléjük
    állítható. S hadd hívjam  fel  a  figyelmet  Peter  Mevenre.  A  német
    színpadok másodikvonalbeli, megbízható énekese a hatvanas évektől - de
    a Masur-felvételt hallgatva, nem értem,  miért  nem  volt  világsztár.
    Hangban és karakterben egyaránt ragyogó.

    MARZELLINE

        Szubrett-szerep,   de   Blonde   szapora   nyelvelését   csak    a
    nyitóduettben halljuk tőle, áriájában és az  együttesekben  bensőséges
    Mozart-hősnői színekkel és frázisokkal  kell  énekelnie.  Így  a  nagy
    énekesnők   egyáltalán   nem    vetik    meg    e    feladatot,    még
    primadonna-koraikban  sem,  amint   az   látható   a   diszkográfiában
    Schwarzkopf, Seefried, Jurinac,  Mathis,  Donath,  Popp  jelenlétéből.
    Színpadon szegények  ritkán  kapnak  olyan  Fideliót,  akinek  külseje
    indokolhatná  vagy  legalább  megmagyarázná   női   ösztönük   tévútra
    vetődését... Ami pedig érzelmi konfliktusának  megoldását  illeti,  az
    már  nem  érdekelhette  Beethovent  a  szabadság-himnuszok  közepette.
    Ahogyan a Marzelline kezét majd úgyis elnyerő

    JAQUINO

        figurája sem. Ennek  ellenére  Dermota,  Gerhard  Unger  és  Peter
    Schreier az együttesekben  figyelmet  tudnak  kelteni  maguk  iránt  -
    néhány kollégájuk bohóckodásba hajló eszközei nélkül is.

    DON FERNANDO

        E valóban sarastrói szózatot hallató miniszter a  legimpozánsabban
    Martti Talvela hangján szól hozzánk; nemcsak Böhm lemezén,  de  a  már
    említett  filmváltozatban  is.  A  basszusok  közül  Franz  Crass,   a
    baritonok  közül  Herbert  Janssen  (II.),  Fischer-Dieskau  (maga   a
    megzenésített humánum) és José Van Dam emlékezetesek  még.  A  kórusok
    között a leggyakrabban szereplő, a bécsi Staatsoper énekkara viszi  el
    a  pálmát,  a  szép  hangzáson  kívül  a  tradíció,  a  rutin   és   a
    természetesség  is  mind  javukra  szól  (tucatnál   több   felvételen
    szerepeltek).  De  a  bayreuthi  mester,  Wilhelm  Pitz  vezette   New
    Philharmonia Chorus is csodásan énekel Klemperer keze alatt.

    

                                      *

        A  VII.  számmal  jelzett  produkció  nemcsak  a  legjobb  Fidelio
    (fenntartás    nélküli    ajánlatom!)    de    Klemperer     nagyszerű
    Beethoven-tolmácsolásainak,   sőt   egész   lemezhagyatékának    talán
    legkiemelkedőbb  darabja  (a  Missa  Solemnis  társaságában).   Nagyon
    valósághű, remekbe sikerült sztereó hangminőségben. Fontos  dokumentum
    az 1961-es Covent Garden előadás is, az EMI felvétellel részben azonos
    (Vickers, Frick), részben színészileg talán még  erősebb  szereplőkkel
    (Jurinac, Hotter). A "Klemperer Budapesten" sorozatban a Hungarotonnál
    megjelent a Magyar Állami Operaház 1948. XI.  8-án  rögzített  estéje,
    itt Báthy, Rősler, Székely a főszereplők.
        A  Beethoven-szimfóniák  ajánlásakor  talán  emlegettem   azt   az
    1935-ben  Salzburgban  készített  fényképet,  melyet   "A   világ   öt
    legnagyobb  karmestere"  címmel  forgalmaz  azóta  is   a   sajtó   és
    zenetörténet.  A  Beethoven-interpretáció  valóban  legelső   mesterei
    voltak: Toscanini, Walter, Furtwängler, Klemperer  és  Erich  Kleiber.
    (Persze  Buscht  vagy  Weingartnert  is  éppen  oda   lehetett   volna
    állítani). Ebből az ötösből a Fidelio című tantárgyat  Klemperer  adta
    elő a legmesteribben.
        Meglepetésre  csak  Toscanini  maradt  el  megszokottan  zseniális
    teljesítményétől. Pedig az 1935-ös salzburgi Fidelióról a  címszereplő
    Lotte Lehmann azt jegyezte fel,  hogy  az  előadás,  melyet  "intenzív
    tragikum" hatott át,  kirobbanó  siker  volt.  (Megmaradt  belőle  egy
    rádión közvetített I. felvonás-töredék,  kibírhatatlan  hangminőségű.)
    Az 1944-es, két részben, dialógusok nélkül felvett  NBC-koncertelőadás
    hajszolt,  idegesen  feszült;  közepes  énekes-alakításokkal.  Csak  a
    későbbi adásból "lemezre iktatott" III. Leonóra  nyitány  mutatja  meg
    Toscanini igazi Beethovenjét.
        Bruno  Walter  1941-es  Metropolitan-előadását  az  a  nemes  hang
    ragyogja be, amely mindenkori zenélését jellemezte, s  ehhez  hatalmas
    pluszt adott még színházi-drámai érzéke és tapasztalata.  (Az  1951-es
    Metropolitan-est valamivel alacsonyabb hőfokú volt.)
        Furtwängler két nagysikerű felvétele között természetesen a "live"
    az izgalmasabb, s ez vonultatja fel a jobb karakterénekeseket, viszont
    az EMI stúdióban a zene árnyaltabb, tisztább  és  szebben  hangzó.  Az
    utóbbi gárdával mutatta be valamivel korábban Furtwängler a Theater an
    der Wien színpadán a Fideliót; ezt az estét is őrzi már CD,  noha  még
    nem hozott olyan összeforrott, együtt-lélegző zenélést.
        Erich Kleiber 1935-ben Budapesten  vezényelte  a  Fideliót.  Az  ő
    tehetsége - Tóth Aladár kritikája szerint - "nem az egyenletes, éltető
    napsugár", hanem a "hol itt, hol ott felcikázó villámoknak izgató,  de
    bizonytalan fényével világít a művek költészetére." Húsz évvel  később
    a kölni rádióban szintén mellőzte  a  "nagy  pátoszt",  és  közvetlen,
    szinte színházi hangulatú előadást produkált.
        Karl Böhm vezényelte a darabot a bécsi Staatsoper újramegnyitásán,
    1955. november 5-én. Egyéb, köztük New-York-i "live"-okkal együtt  hét
    előadását hasonlítgathatják tisztelői. Az őt követő igazgató,  Karajan
    tolmácsolásában is maradtak  bécsi  és  salzburgi  "élő"  Fideliók,  a
    kifinomult hangzású EMI lemezen azonban több a szép  részlet,  mint  a
    "nagy egész" érzete.
        Mindkettőnél   drámaibb,   izgalmasabb   Fricsay   Ferenc    korai
    DG-felvétele. (Fricsayról  jut  eszembe,  hogy  a  Fidelio  nemzetközi
    diszkográfiájában   a   szokásosnál   több   magyar   művész   nevével
    találkozunk: a Metropolitan-tag Gábor Arnold és a Karajan  favorizálta
    Kelemen Zoltánon kívül még  természetesen  Soltiéval  és  egy-egy  New
    York-i, illetve londoni színházi előadásban Ernster Dezsőével;  Walter
    és Klemperer Roccója volt.)
        Bernstein a bálványának tartotta Beethovent, ez  teljes  mértékben
    kifejezést nyer a  lemezén,  amely  bécsi  Beethoven-ciklusának  egyik
    csúcsa. Ha modern felvételt ajánlok,  első  helyen  az  övét  említem.
    (Hungaroton licencen is 1991 őszétől.) Christoph von Dohnányi  1991-es
    DECCA felvételével még nem volt találkozásom.
        Végül  a  Masur-produkció  kapcsán  egy  megjegyzés:  Fölvenné   a
    versenyt Bernsteinével, ha... Norman lenne  a  címszereplő.  Azóta  is
    minden alkalommal elsiratom a nagy lehetőséget, amely Masur  Fideliója
    lehetett volna Norman címszereplésével...


                                      (Legközelebb: Rossini - á la carte.)


                                      *

    Eine kleine Altmusik


        Kezdetben nem vala káosz. A hatvanas évek közepéig  minden  úgy  a
    helyén  maradt,  ahogyan  még  a  XIX.  században   elrendeződött.   A
    szimfonikus zenekar egy estén Bachot és Berliozt játszott, az  előbbit
    csökkentett létszámmal; a társaság  négyötöde  a  Bach-mű  alatt  erőt
    gyűjtött Hector - ellen. A periférián persze ott volt  a  Bach-rajongó
    Albert Schweitzer, csendesen meghúzták magukat a stilizálók, míg Wanda
    Landowska tanítványai szorgalmasan pergették a csembalók  billentyűit.
    Némely kamarazenekar igyekezett "barokkosan" játszani.
        Ekkor megjelent Nikolaus Harnoncourt  és  együttese,  a  Concentus
    musicus Wien. A reneszánsz kortól indult,  és  egy  közel  harmincéves
    háborúban előrenyomulva, követőivel összefogva  meghatározó  hatalommá
    vált a barokk (XVII-XVIII. századi) zene területén. Fő  fegyverzete  a
    korhű hangszerek, stratégiája a  korhű  stílus,  azaz  "úgy  játszani,
    ahogyan      akkor      játszhattak".       (Aki       nem       kíván
    authentico-historico-periodico-originális  lenni,  zenélhet  tovább  a
    nagyzenekarral, de magára vessen, ha  a  kritikusok  finnyásabbja  reá
    veti az első, második és sokadik követ.)
        Tíz-tizenöt  év   alatt   gyökeres   stílus-   és   ízlés-változás
    következett be a barokk művek előadásmódjában. Jobbnál-jobb együttesek
    jelentkeztek és tündököltek; némelyik  állócsillaggá  lett  és  ma  is
    látható a megfelelő zenei égövön. Amelyik üstökös volt, már  elszállt.
    A régebbi nagy  alakzatokat  (I  Musici,  I  Virtuosi  di  Roma  stb.)
    degradálták.  Miközben  a  kifogyhatatlan  mennyiségű   barokk   zenei
    hagyaték jórészét már megvetették a lemezvásárlókkal, a régizenei pápa
    és egyháza tovább, előreterjeszkedett az  időben,  a  zeneirodalomban.
    Christopher Hogwood és  az  Academy  of  Ancient  Music  meghódítja  a
    Mozart-szimfóniákat; évekig a sikerlisták egyik éllovasa  világszerte.
    Harnoncourt Mozart-operákat, szimfóniákat és  szerenádokat  vesz  fel,
    Trevor Pinnock English Concertje  is  Mozart-versenyműveket  kísér.  A
    London Classical Players, Roger Norrington  hada  már  kifejezetten  a
    bécsi klasszikusok előadására esküdött fel. Az eredmény őket  igazolja
    s a mellettük vagy nyomukban szaporodó,  egyre  veretesebb  elnevezésű
    társaságokat: A XVIII.  Század  Zenekarát,  A  Felvilágosodás  Korának
    Zenekarát stb. (De van L'Europa Galante vagy Eterna  Amica  is.)  John
    Eliot Gardiner Monteverditől Mozartig száguldoz  a  repertoárban,  ott
    aztán ugrik egy nagyot - Berliozig és Brahmsig! A korábbi  zenéket  az
    Angol Barokk Szólistákkal, az  újabbkoriakat  pedig  a  Forradalmi  és
    Romantikus  Zenekar  élén  adja  elő.  Norrington  a  Mendelssohn-  és
    Schubert-szimfóniák  után  tör  még  előbbre.  Harnoncourt   előbb   a
    színházakba teszi át főhadiszállását (Mozart-operák  korhű  stílusban,
    de   korhű   hangszerek   nélkül),   majd   Európa   Kamarazenekarával
    Beethoven-ciklust  csinál.  Mint  régizenész  az  utolsó   tíz   évben
    többnyire  bírálatot  kapott  szélsőséges   elveiért,   most   viszont
    hozsannát arat a  kritikusoknál.  Hasonló  folyamat  játszódott  le  a
    hangszeres és részben az énekes szólisták régióiban.
        Ezekről a kérdésekről  faggatom  most  Szüts  Pétert,  a  Concerto
    Armonico hangversenymesterét.  Ő  úgy  látja,  két  veszély  fenyegeti
    manapság a "régizenélést":
        "Az egyik fő veszély, ami a ,régizenélést’ fenyegeti,  hogy  sokan
    túlságosan  a  zenetudomány  oldaláról  közelítik   meg   az   előadás
    problémáit, nem  hagynak  elég  tág  teret  az  előadói  szabadságnak.
    Ilyenkor  az  előadás  sokszor  ,papírízű’;  nem  hat  közvetlenül   a
    közönségre. Számomra a historizmus lényege éppen az, hogy a  hallgatót
    kell aktivizálni - ne csupán ,meghallgassa’ a művet, hanem élje is  át
    a benne megjelenő indulatokat. Ez  szerintem  előbbre  való  szempont,
    mint a régi hangszerek hangzása, ami önmagában  még  nem  elég.  Ezért
    szeretem Harnoncourt vagy Brüggen produkcióit, náluk  érzem  leginkább
    az egyéniséget, amely lenyűgözi a hallgatót."
        Ma a régizenei mozgalom gyarapodásával egyenes arányban hiányolják
    a kritikusok - a szellemet! (Rajzunkon pótoltuk. A Szerk.) Hol  van  a
    korhű zenélés igazi  (divatszóval  karizmatikus)  zsenije,  hol  az  ő
    előadásaik  Furtwänglere  vagy  Callasa,  hol  a  korhű  Casals   vagy
    Schnabel?

    

        "Igen, a másik veszély az, hogy sokaknál kialakul egy  jellegzetes
    ,régizenész’ attitűd. Úgy érzik, ők valamit ,jobban tudnak’,  ,kulcsuk
    van’ a művekhez. Nagyon veszélyes azt gondolni,  hogy  Leopold  Mozart
    vagy  Quantz  traktátusának  ismeretében  meg  tudunk  oldani   minden
    problémát,  melyet  egy  Haydn-  vagy  Mozart-mű  fölvet.  Nem  szabad
    elfelejteni, hogy a legtöbbet játszott alkotások mind  átlagon  felüli
    remekművek, míg a traktátusok, melyekre  a  teoretikusok  oly  gyakran
    hivatkoznak,  a  hétköznapit,  a  megszokottat  fogalmazzák  meg,   és
    többnyire középszerű zenészek művei. Fontos ismerni ezeket a munkákat,
    hiszen mára sok minden,  feledésbe  ment  belőlük,  de  ismeretük  nem
    mentesíthet a gondolkodás alól. A  zenélés  végül  is  nem  más,  mint
    újrateremtés, és ehhez bizony meg kell  próbálni  a  lehető  legjobban
    ráhangolódni a szerző zsenijére - semmint sztereotípiákat alkalmazni."
        Tehát a  mennyiség  túláradt,  a  jó  ügyért  harcolók  túlgyőzték
    magukat? Kezdetben nem vala káosz, most bizony...
        Bár lehet, hogy éppen napjainkban  rendeződnek  újra  az  értékek.
    Egyre több jel mutatja, hogy Harnoncourtra  és  Gardinerre  talán  nem
    csak mint a régizene felkent  uralkodóira,  de  mint  a  korszak  nagy
    jelentőségű és hatású, röviden: nagy karmestereire tekint majd  vissza
    a XXI. század. Az sem tartalmatlan jelzés, hogy az  a  Schiff  András,
    aki bizonyosan a világ  első  öt  bestseller  lemez-zongoristája  közé
    tartozik,  s  aki  modern  hangszeren  kívánt  korhű  lenni,  leült  a
    salzburgi Mozart-szülőházban elhelyezett Anton Walter-féle  fortepiano
    mellé, s azon kezdett szonátázni  -  a  maga  és  a  DECCA  legnagyobb
    gyönyörűségé-e, és a lemez a korhű márkán, a L'oiseau lyre  emblémával
    jelenik meg. Vagyis a végletes pontok közelébb húzódnak, a  szakadékok
    lassan összezárulnak, alakul a rend. A korhű zenélésnek nagy jövője is
    van - csak igazi nagy művészei is legyenek!

                                      *

        A Concerto Armonico 1986 óta szerepel nyilvánosan korhű hangszeres
    kamarazenekarként. Művészeti vezetői Szüts Péter  (hegedű)  és  Spányi
    Miklós  (csembaló).  A  váltakozó  fúvós  kiegészítők   és   szólisták
    alkalmanként csatlakoznak az együtteshez.
        És  egy  kis  diszkográfia:  első  lemezükről  C.   P.   E.   Bach
    csembalóversenyei  szólalnak  meg.  Később  külföldön  is  készítettek
    hangfelvételeket, az ADDA cég számára. Mozart: Ascanio  in  Alba  című
    operájának felvételén a kiváló Michael Chanceszal és  Jill  Feldmannal
    szerepeltek együtt. A Hungarotonnál  tavaly  két  sikerlemezük  jelent
    meg, ezekről Johann Christian, a  londoni  Bach  szimfóniáit,  illetve
    Carl  Philipp  Emanuel  csellóversenyei  szólalnak  meg.  1992  elején
    (szintén a  Hungaroton  számára)  három  Händel-kantátát  vettek  fel,
    szólistájuk Zádori Mária.


                                      *

    Portré 1 ülésben


        Én  ülök,  karosszékben,  csukott  ablakok,  leeresztett  redőnyök
    mögött, fejhallgatóval elszigetelten a külső zajoktól. Hanem a  portré
    másról készül. Igazi kerete régi hangdoboz lenne, a  feketén  csillogó
    korong hátterében. "Átmentett művészet" a  század  első  feléből,  mai
    CD-n


    

    LAWRENCE TIBBETT

        Többszöri hivatkozás után hadd meséljek egy  kissé  részletesebben
    róla. A figura és  a  karrier  jellegzetesen  amerikai.  Kaliforniában
    született 1896-ban, apja helyettes sheriff volt, lelőtték a  banditák.
    A mama nem colttal játszadozott,  hanem  zongorán.  Lawrence  hatalmas
    szál  legény,  leghízelgőbb  fényképein  Clark  Gable-re   emlékeztető
    ábrázattal. Habozik, cowboy legyen-e vagy  színész,  énekes.  1923-ban
    New  York-ba  utazik,   hogy   zenei   karriert   csináljon.   A   27.
    születésnapját követő héten már a Metropolitanben lép fel, övé  az  1.
    nyúlfark,  az  egyik  jezsuitát  énekli   a   Borisz   Godunovban   (a
    címszereplő: Saljapin). Hat nap múlva be kell ugrania a Faust Valentin
    szerepébe; negyvennyolc óra felkészülési ideje volt, hogy a  csillagok
    parádéjába (Frances Alda, Martinelli, Saljapin)  beilleszkedhessen.  A
    New York Times megdicséri szép, friss baritonját. Még abban az évadban
    elénekelheti későbbi híres szerepét, Escamillót.
        A Metropolitan akkoriban igazán jól volt "eleresztve" baritonokból
    (Scotti, Amato, De Luca). A  legnagyobb  tekintélyű:  Antonio  Scotti,
    Caruso híres barátja és partnere. A tízes  években  ő  volt  Toscanini
    Jagója és Falstaffja. Az 1925. január 2-i estének is ő  lett  volna  a
    főhőse,  ismét  a  Falstaff  volt   kitűzve,   most   Tullio   Serafin
    vezényletével; Alice jelmezében Alda, leánykája Lucrezia Bori,  Fenton
    Beniamino Gigli.  És  e  közönség-bálványok  végignézhették,  amint  a
    fiatal amerikai, aki még csak másodszor énekli Fordot, a II.  felvonás
    I. jelenetében mindenestül ellopja  előlük  a  show-t,  és  valósággal
    mámorba hajszolja a publikumot. Áriája, illetve a  jelenet  befejezése
    után előbb Scottival együtt jelent meg a függöny előtt, majd a tomboló
    nézősereg (a gyémántékszerektől villogó páholysor, az Aranypatkó és  a
    karzat egyaránt) az immár elsötétített házban tizenöt percig őrjöngött
    tovább, míg kikényszerítette Tibbett egyedüli  megjelenését.  Páratlan
    esemény volt.
        Ettől kezdve az amerikai zenei életben övé a legfényesebb név.  Ha
    Ezio Pinza volt az első mélyhangú énekes, kinek népszerűsége  utolérte
    a  tenoristákét,  Tibbett  az  első  amerikai  világsztár.  A   sikert
    nagyszerű  megjelenésének,  magas  színvonalú  színészi  alakításának,
    kidolgozott  énektechnikájának  is  köszönhette,   de   a   mennydörgő
    tapsvihart mindenekfelett a hangja váltotta ki.
        Ez a hang másfél évtizedig tündökölt. Nemcsak kortársait, de  nagy
    elődeit is  elhomályosította.  Ilyen  hatalmas  terjedelmű  és  erejű,
    tömör, a fókuszában acélos magvú, mégis sötét-aranyszínben csillogó, s
    ha kell, olvadékony baritont talán  még  Titta  Ruffo  sem  mondhatott
    magáénak, pedig az övé is kivételes szépségű volt. A  huszas-harmincas
    évek olasz hírességei,  De  Luca,  Stracciari,  Galeffi,  Franci  vagy
    később Gino Bechi, e tekintetben mind elmaradtak  mögötte,  csak  Svéd
    Sándor és Leonard Warren külön-külön másként szép hangja vetekedhetett
    Tibbettével.
        Mindezt  bőségesen  bizonyítja  a  hagyatéka.  Felvételeit   közel
    egyidőben jelentette meg CD-n az RCA, a Legato márkajelzésű cég  és  a
    Nimbus (Prima Voce sorozat).  Volt  Tibbettnek  egy  remek  húzása  az
    utókor javára: fénykorában elintézte,  hogy  privatim,  de  az  akkori
    kereskedelmi lemezek nívóján rögzítsék előadásainak néhányát.  Ezekből
    a  rádióközvetítésekből  maradt  fent  egy  1935-ös   Traviata   (Rosa
    Ponsellelel), az 1938-as Otello (Martinelli és Rethberg  társaságában)
    és az 1939-es Simon Boccanegra-felújítás (Pinza, Rethberg,  Martinelli
    és Warren együttesével), amely az 1932-es szenzációs bemutató  sikerét
    ismételte meg. Valamennyit a  kitűnő  Ettore  Panizza  vezényelte.  Az
    abszolut csúcs az Otello és a Boccanegra. Tibbett Jagójáról azt írta a
    legnevesebb  angol  operakritikusok  egyike,  hogy  színészileg  felér
    Gobbiéval, de az amerikai jobban énekel. Ennél nagyobb dicséret ritkán
    jut énekesnek.
        Három Verdi-opera lemeze  és  az  RCA+Legato  áriagyűjtemények  az
    operatörténelem  egyik  legcsodálatosabb   hangját   őrzik,   alaposan
    átgondolt és mélyen átélt alakítások közvetítőjeként, s mint  ilyenek,
    teljességgel nélkülözhetetlenek a gyűjtő fülének-lelkének. Kár, hogy a
    Nimbus lemezt jórészt  a  fentieket  átfedve  szerkesztették,  mert  a
    hangminősége annak a legkellemesebb. (Mint a Hifi Magazin olvasói  jól
    tudják: a Nimbus úgynevezett audiofil lemezcég. A Szerk.) Renato, Ford
    és Scarpia áriáit senki sem énekli  jobban,  mint  Tibbett  az  RCA-n.
    Nagyon  impozáns  a  Stokowski  vezényelte  Walkür-finálé,  és  valódi
    csemegék a Porgy és Bess-részletek.  A  Legatón  a  francia  számok  a
    baritonista kitűnő stíluskészségét is bizonyítják.
        Színpadi szerepeinek legjavát az  említetteken  kívül  Scarpia,  a
    Hoffmann meséi "gonoszai", Wolfram és Telramund alkották, meg egy  sor
    amerikai  opera  főszerepe,  amelyeket  az  ősbemutatókon  énekelt  (s
    amelyeket   részben   az   ő   egyénisége   ihletett).   De    művészi
    halhatatlanságának legszilárdabb oszlopai a Verdi-szerepek.
        Mint sokan hasonló kincs birtokosai közül,  Tibbett  is  tékozlóan
    bánt a hangjával. 1938-as  nagy  európai  turnéja  után  (a  budapesti
    Városi Színházban is énekelt  egy  pazar  Rigolettót)  már  nehézségei
    voltak, és 1940-ben valami "megtámadta"  a  hangszálait.  Egy  1943-as
    Végzet hatalma-est (Bruno Walter vezényelte  a  darabot)  már  Tibbett
    nyilvánvaló hanyatlását mutatja; a zenei és technikai tudás többé  nem
    képes leplezni a bajokat. Mondhatnók, hogy  a  negyvenöt  éven  felüli
    énekesnél megkezdődött az öregedés. De egy sor  személyes  motívum  is
    súlyosbította  romlását.  (Egy  korábbi  válás  anyagilag   lehetetlen
    helyzetbe hozta,  az  amerikai  feminista  ligák  bojkottot  hirdettek
    ellene,  közben  Hollywood  felkapta,  azután  -  vagy  féltucat  film
    legyártása után - ejtette.) A válasz minderre:  a  mindig  is  italozó
    Tibbett végzetessé vált alkoholizmusa. Ez törte ketté  a  pálya  ívét.
    1940  és  50   között   sokat   vesztett   hírnevéből.   Debütálásának
    ezüst-jubileumán már csak árnyéka  volt  a  hajdani  sztárnak.  Néhány
    kései   magnószalag,   egy   1949-es   Hovanscsina   és   az   1951-es
    áriafelvételek a  művészi  elképzelését  kivitelezni  nem  tudó  ember
    kínlódását mutatják be.
        Ezután már csak prózai szerepekben és  a  Broadwayn  próbálkozott,
    így például  Maugham  Esőjében,  de  siker  helyett  csak  botrányokat
    produkált - az alkohol. 1960 nyarán New York-ban, a  lakásán  (nyilván
    deliriumban) elvágódott, és súlyos fejsérüléseibe belehalt.  Helyét  a
    Metropolitanban Warren vette  át,  majd  Robert  Merrill  és  Sherrill
    Milnes növelték  világszerte  az  amerikai  baritonisták  reputácóját,
    napjainkban pedig a lírai énekes, a nagyszerű fiatal  Thomas  Hampson.
    Tibbett művészete - bizonyára a dicstelen vég is  okozza  -  feledésbe
    merült a publikum előtt. Hiába adta önéletírásának The Glory  Road  (A
    dicsőséghez vezető út) címet. A dicsőség elenyészett...
        Hanem az a másfél évtized...


                                      *

    

    A ZONGORA POÉTÁI ÉS PAGANINIJEI

    

    Romantikus versenyművek

        Az ember nevezetű teremtmény életében két romantikus korszak  van:
    amikor ifjan romantikus, s amikor nosztalgikusan az.  A  kettő  között
    romantikaellenesek vagyunk;  fáraszt  és  bosszant  a  végletesség,  a
    harsány  hang  és  szín,  a   kitárulkozás   hevessége,   arányok   és
    perspektívák  túlzott  torzítása,  vagyis  a  romantika  eszköztárának
    túlnyomó része. Az elhajlás  a  romantikától  nemcsak  a  XX.  századi
    zeneszerzésnek  volt  lényegi  útja.  Mivel  azonban  újabb  és  újabb
    generációk érkeznek, mindig van romantikus divat is.  A  műsorplakátok
    könnyen meggyőzhetnek  róla:  a  romantikus  szimfónia,  versenymű  és
    kamarazene mindennek ellenére is tartja pozícióit,  mert  a  nézőteret
    megtöltik a (jogosan) romantikára vágyók és visszavágyók.
        A romantikus muzsikus közhellyé sokszorosított sablonja az aszkéta
    ábrázatú, lobogó hajú, lehetőleg tüdőbajos,  esetleg  bomlott  elméjű,
    ámde ujjait boszorkányos gyorsasággal és erővel mozgató  zongoraművész
    (netán hegedűs), aki mindenki másnál szebben, édesebben és  gyorsabban
    (vagy lassabban) játssza el  azt  a  zenét,  melynek  révén  minderről
    bizonyságot tehet.  Mivel  több  az  igény,  mint  az  ilyesfajta  mű,
    komponál is magának, eredetit meg átiratot.
        A  zongora  igazi   romantikusai   azonban   poéták   a   javából.
    Népszerűségüket némely divathullám időlegesen háttérbe szorítja, de el
    nem törölheti. Minden zenebarát tudja, kikre s mely művekre gondolok:

        "az édes elmebeteg árva Schumann" a-moll zongoraversenyére;
        "a  zongora  poétája,  a  halkság  költője"   e-moll   és   f-moll
    versenyeire;
        "a hangok nagy tanárának,  a  zongora  Paganinijének"  Esz-dúr  és
    A-dúr versenyeire;
        "Észak Chopinjének" a-moll zongoraversenyére.

        Ha  az  Egyesült  Nemzetek  Hanglemezügyi  Főbiztosa   összeírásra
    kötelezné a világ valamennyi rádióállomását  és  hanglemezcégét,  hány
    felvétel van lemez- és  szalagtáraikban  a  fenti  művekből,  mindenki
    elképedne  az  elképzelhetetlen  mennyiség  fölött.  Amig  a   hiteles
    statisztikát átküldik az ENSZ-től, az alábbiakat ajánlom,  örökérvényű
    régiek és modern nagyságok legjobbjai közül.

    SCHUMANN ÉS GRIEG

        A Schumann- és Grieg-verseny - azonos hangnemükön és  más  hasonló
    tulajdonságaikon túl - időtartamuk miatt is ideális párt alkotnak  egy
    LP két oldalán, illetve kazettán és  CD-n.  A  kettőnek  (külön-külön,
    vagy párosítva is) valószínűleg  minden  időkre  egyik  legmaradandóbb
    előadását Dinu Lipattinak köszönhetjük.  Lipatti  1917-ben  született,
    1933 óta kiemelkedő tehetségként tartották  számon,  s  bár  mindössze
    harminchárom évet élt, a  legnagyobb  művészi  magaslatokra  juthatott
    fel. A  II.  világháború  utáni  öt  esztendőben  a  leukémia  halálos
    szorításában is feledhetetlen hangversenyek tucatjait adta  Európában.
    A kritikák és hanglemezei alapján olyan művésznek kell őt tekintenünk,
    akit a halhatatlanok legelső sorában illet  meg  hely.  A  Schumann-mű
    álom-lírája és a Grieg csillogó frissessége egyaránt azt  a  benyomást
    kelti, mintha először hallanók a jólismert zenét. (Az előbbit Karajan,
    az utóbbit Alceo Galliera vezényli. A régi Columbia eredetik:  ma  EMI
    CD-n.)
        Vérbeli romantikusok: Andor Géza és Rafael Kubelik  produkciója  a
    Berlini Filharmonikusokkal. E DG párosítás a 60-as évek  nagy  slágere
    volt. 1974-ben a már agg, de csodálatos  kifejezőkészséggel  zongorázó
    Wilhelm  Kempffet  kísérte  Kubelik  a  Schumann  versenyben  (DG).  A
    legszebb, mert legköltőibb tartalmú modern  verziónak  Murray  Perahia
    CBS/Sony lemezét tartom (karmester Colin Davis).

    CHOPIN

        Ha Chopin  -  akkor  Rubinstein.  Nemcsak,  mert  szülőhazájuk  és
    választott hazájuk (Párizs) is összeköti őket.  Artur  Rubinstein,  az
    elegáns világfi, a szerencse kedveltje nagy átlényegülő  is  volt,  de
    Chopinhoz úgy közeledett - ha egyáltalán kellett közelednie - mint egy
    Laurence Olivier Shakespeare-hez. Saját  külön  bejárata  volt  hozzá.
    Rubinstein  gyűjteményes  Chopin-kiadását  (RCA)  a  magától  értetődő
    természetesség   és   a   művészi   rafinéria    egyaránt    jellemzi.
    Lemeztörténelmi mérföldkő ez a sorozat,  bár  a  versenyművekben  jobb
    zenekar, karmester és felvételhang bőven akad egyebütt.
        A Chopin-versenyek győztesei előnyben:  Maurizio  Pollini  1960-as
    e-moll versenyét egyetlen válogató sem hagyná  ki  egy  ötös  keretből
    (Paul Kletzki, EMI). Martha Argerich és Abbado LP-je  (DG)  Hungaroton
    licencen a legkönnyebben hozzáférhető, magasszínvonalú, és az  1966-os
    sztereó  remekül  szól.  Digitális   ajánlat:   a   lengyel   Krystian
    Zimmermané,  Giulini   vezényletével   (DG).   Ez   az   együttműködés
    sikeresebb, mint ugyane  művész  Karajannal  készített  Schumann-Grieg
    lemeze.

    LISZT

        A Liszt-versenyek előadói között  egyenként  vagy  párosítva  -  a
    vitathatatlan első helyezett Szvjatoszlav  Richter.  (1962,  a  London
    Symphony   Orchestrát    Kirill    Kondrasin    vezényli.)    Még    a
    minősíthetetlenül pocsék korabeli szovjet  vágáson  és  préselésen  is
    áttörnek Richter romantikus (valamiképp mégis a mi korunkhoz  tartozó)
    víziói. Hát még az olcsó Philips CD-ről.
        Az Appian Records (a  hajdani  neves  EMI  producer,  Bryan  Crimp
    archív kincseket  mentő  vállalata)  megvásárolta  a  Hungarotontól  a
    jogot,  hogy  kiadja  CD-n  Cziffra  György  néhány   50-es   évekbeli
    felvételét. Mr. Crimp jelzése szerint  a  Liszt-  és  Grieg-felvételek
    minden várakozást felülmúlóan nagyszerűek.
        Ugyanabból a korból való Claudio Arrau és Ormándy  Jenő  lemeze  a
    Philadelphia Zenekarral az  Esz-dúr  versenyből  és  Robert  Casadesus
    felvétele  Széll  György-gyel  és   a   Clevelandi   Szimfonikusokkal.
    Véletlen-e, vagy a Columbia művészeti igazgatói  választottak  egy-egy
    arisztokratikusan elegáns,  mélyérzésű  és  grandiózus  zongoristát  a
    virtuóz zenekarok és a híresen precíz magyar karmester-sztárok mellé?
        Húsz évvel később Lazar Berman és Giulini (DG) vitte el a pálmát a
    két  Liszt-koncerttel.  Berman  nem  oly  átszellemült  látnok,   mint
    Richter, de a csillogás mögött a démoni Liszt-profil  dominál.  Aki  a
    hazai  Liszt-kultuszról  szeretne  tájékozódni,  annak  Kocsis  Zoltán
    Philips-felvételét ajánlom a Fesztiválzenekarral.  CD-n,  Hungarotonon
    is.
        (Legközelebb. Hányszor jön el a Messiás?)


                                      *

    Miről írna

     (ha volna)

        1992  első  két  hónapjában  a  világsajtóból,  ezúttal  főként  a
    FonoForum  és  a  Classic  CD   lapjairól   ollózott   érdekességekkel
    traktáljuk az Olvasót.

    I. Vége a Mozart-maratonnak

    

        Valamennyi  szaklap  fellélegezve  tudatja;  vége  a   365   napos
    Mozart-maratonnak, amelyet hasonló időtartamú "ráhangolás" előzött meg
    (s valószínűleg nem rövidebb "levezető futás"  fog  meghosszabbítani).
    Ilyen ünneplés még valóban nem volt kultúránk történetében, ennyit nem
    kapott Bach a 300.-on vagy Shakespeare sem a megfelelő alkalommal. Azt
    is lehetne mondani, hogy ez a maraton éppen 200  éve  tart  (Mozartnak
    halála óta jó sajtója van), és folytatódik, míg világ  a  világ,  mert
    mindig lesz,  akit  érdekel  ez  a  különös  élet  és  halál,  s  akit
    gyönyörködtet a könnyen utánozható,  lényegében  mégis  utánozhatatlan
    anyagú zene.
        A hanglemez  szakma  sem  panaszkodhatott.  A  német  piacon  4600
    Mozart-felvétel  jelent  meg,  túlnyomó  részben  CD-n,  a   briteknél
    kibocsátott 4900  CD  is  hatalmas  arányban  hordozott  Mozart-zenét.
    Nagyjából ugyanennyit produkáltak a Vén Európa összes többi országában
    is, együttesen; tessék még hozzáadni az Egyesült Államok,  Dél-Amerika
    és, a Távol-Kelet termését!
        További sporteredmények: a nagy g-moll szimfónia 54:53-ra verte  a
    Jupitert; az Elvira Madigan ismertetőnévvel csúfolt  csodálatos  C-dúr
    zongoraverseny  (K.  467)  jócskán  lemaradt   a   maga   szerény   40
    felvételével. (Újrakiadásokkal együtt.) Iparkodtak ám a cégek. A  brit
    Virgin is nyert - hátulról: ő mindössze  3  CD-vel  ünnepelt.  A  Sony
    Classical (a néhai CBS) megelégedett Perahia  13  CD-s  zongoraverseny
    sorozatával, az EMI 20 CD-s válogatást adott, a DG 25-öst, a Capriccio
    36, a Teldec 50  versenyzőt  küldött  a  pályára,  de  mind  hiába:  a
    Rekordok Könyvébe úgyis a Philips 180 (!) CD-s összkiadása kerül.
        Lehet  lelkendezni,  lehet  rémüldözni,  maratont  vagy  vízcsapot
    emlegetni, de zenebarátoknak - sose legyen nagyobb bajunk!

    II. Még két lap

        A Sajtó-nyitás (HFM 1991/2) folytatásaként két  újabb  kiadványról
    adhatok hírt.

    

        1. A februári mutatványszám  után  márciusban  útnak  indítják  (a
    Gramophone leányvállalkozásaként) a classics  című  propagandaújságot,
    amely a best  buy  jelszó  alatt  a  középső  és  olcsó  árkategóriájú
    lemezeket hirdeti,  ajánlja,  értékeli  s  összehasonlítja,  praktikus
    tömörséggel. Plusz interjúk, havi 100-as toplista. Ami a legfontosabb:
    ebben a jutányos árfekvésben adták ki az  évszázad  nagyjainak  archív
    felvételeit, Fritz Kreislertől a mai nagy öregek ifjabbkori lemezeiig,
    az akusztikustól  a  digitálisig  terjedő  eredetiket  a  legmodernebb
    transzfer  alkalmazásával.  Ez  a  lap  arra  fog  sarkallni,  hogy  a
    művészileg legjobb  lehetőséget  válasszuk  a  lehetséges  legkevesebb
    pénzért.  Mivel  csak  a  brit  piac  kiadványait  veszi   figyelembe,
    külföldön nem terjesztik, de  egyénileg  természetesen  megrendelhető.
    (Címe:  General  Gramophone  Publications  Ltd.  177/79  Kenton  Road,
    Harrow, Midds. HA3 OHA Great Britain.)

    

        2. A fantáziadús Opera című lapok sorában az angol,  francia  stb.
    után most az olasz L'operá-ról pár sort.  A  VI.  évfolyam,  53.  szám
    akadt kezembe. Milánóban adják ki, ára  8000  líra  vagy  25  DM/szám.
    (Címe: Via Carlo Botta 4, 20135, Milano.) Azt  adja,  amit  egy  ilyen
    tárgyú  folyóiratnak  adnia  kell  133   oldalon.   Három   különleges
    jellemzője azonban magasan kiemeli  társai  közül.  A  legfontosabb  a
    technikai kiállítás, rendkívül jó papír-  és  nyomdai  minőség,  remek
    színes fotók (90  %-ban  színesek).  Nemigen  láttam  még  hasonlót  a
    szakmában. Továbbá: az olasz és külföldi színházi előadások  kritikáit
    az  utolsó  íven  szó  szerint  megismétlik  angolul,  és  negyedéves,
    szereposztásos műsortáblázatot közölnek az összes itáliai  és  a  nagy
    külföldi operaházakból. (Ez egyfajta "Ki hol tud?" című lexikonnal  ér
    fel.)  Ami  nem  különleges:   az   interjúk,   emlékezések,   esszék,
    szerepelemzések,  az  archívumok  kincsei.  Hanglemezkritika+video  12
    oldalon.  Az  általam  látott  számban   "véletlenül"   Callasról   és
    Tebaldiról,   Del   Monacóról   és   Domingóról,    Pavarottiról    és
    Fischer-Dieskauról, Bergonziról és (hogy mai díva  is  legyen  köztük)
    Lella Cuberliről írtak, néhány kuriózummal fűszerezve.

    III. A legjobb hanglemezvicc

        Egy olvasó kérdi a Classic  CD  szerkesztőjétől:  ajánlhatna-e  jó
    Felvételt John Cage 4'33" című néma kompoziciójáról. Válasz: Igen,  az
    Amadinda Együttes Hungaroton  lemezét.  De  mivel  az  éppen  nincs  a
    kezeügyében, nem nyilatkozhat az előadás színvonaláról.

    IV. Művész-kiadó házasságok

        Vannak ilyenek, noha bizonyosan  nem  az  égben  köttetnek.  Ilyen
    Nikolaus  Harnoncourt   rendíthetetlen   hűsége   a   Teldec   (egykor
    Telefunken) céghez. Az ezüstlakodalmas  Harnoncourt-t  azonban  messze
    túlszárnyalja  Solti  György,  aki  42.  éve  exkluzív   DECCA-művész.
    Hasonlóan hosszú a kapcsolat Isaac Stern és a CBS/Sony között. Ahogy a
    kommünikék fogalmaznak: "a kölcsönös előnyök alapján..."

    V. Apropó, cégek:

        Mi lett veled Melódia? Eterna?
        A szovjet lemezt sokat szidtuk a gyenge, később is legfeljebb csak
    vitatható felvételi technika s kivált a préselés,  a  zajos  felületek
    miatt, hogy a silány körítést ne  is  említsem.  Mégis  megvásároltuk,
    Richter és Gilels, Ojsztrah és Kogan,  Mravinszkij  és  Rosztropovics,
    vagy akár  Saljapin  és  Visnyevszkaja,  Liszician  meg  Nyesztyerenko
    játékáért, hangjáért.  És  megvettük  -  olcsón!  -  a  KGST-kiskapun,
    jogtalanul   eladott   nyugati   licenckiadványaikat,   Toscanini   és
    óriás-társai lemezeit. Megvettük azokat az archív anyagokat, amelyeket
    a háború után a német  studiókból  elvittek  -  és  feledékenységükben
    szovjet   lemezen   adtak   ki.   Arról   még   nem   olvastam   eddig
    TASSZ-jelentést, hogy mi lesz a  Melódiával  a  FÁK  árnyékában.  (Nem
    látjuk a FÁK-tól a lemezkiadót. A Szerk.) Most viszont látom,  hogy  a
    Koch nemzetközi forgalmazó megvette a Melódia 200  CD-nyi  anyagát,  s
    havonta 20 lemezt dob a nyugati piacra. Lesz tehát a  sok  régi  nagy,
    meg  Jevgenyij  Kiszin,  Gyemigyenko,  Szpivakov  vagy  Jurij  Basmet,
    Tatjana  Nyikolajeva,  CD-n  -  természetesen   nyugati   árakon.   Az
    olcsóságnak - konyec. (N. B. Mravinszkij hajdani  zenekarát  új  néven
    látjuk a tasakon: St Petersburg Philharmonic Orchestra.)
        Az Eterna - fennmaradt. Ma a Deutsche  Schallplatten  GmbH  Berlin
    névre hallgat. Újdonsága a Berlin Classics embléma (ha már  egyszer  a
    "classics" a divat).  A  sztárok  is  a  régiek,  a  trombitás  Ludwig
    Güttler, illetve Peter Schreier, a Silbermann-orgonák  és  a  többiek.
    Hanem a terjesztő már új: a BMG (azaz a Bertelsmann cég).

    VI. Ki volt az utolsó romantikus?

        Erre a címre hatnál  is  több  jelölt  akadhatott  az  utolsó  két
    évtizedben, de sosem  ők pályáztak rá, inkább  csak  a  kritikusok  és
    zenetörténészek adományozták, egymással versengve, az általuk kitalált
    megtisztelő (?) címet - lehetőleg nekrológ formájában.
        Artur Rubinstein sosem mondta volna  magáról,  hogy  ő  az  utolsó
    romantikus,  csak  azt,  hogy  "ő  az  utolsó  zongorista,   aki   még
    melléütött".   (Nyilván   a   60-as    évek    mechanikus    technikai
    tökély-követelményét  szólta  le  kissé  ezzel  a  tréfával.  Vladimir
    Horowitz egész művészete a virtuóz játékmódra és  tudásra  épült  -  e
    tudás színvonala a felhőket karcolta -, halálakor mégis kinevezték  az
    utolsó romantikusnak. Hát az is volt,  a  káprázatos  zongorázni-tudás
    olyan fenoménje, amilyennek a múlt  század  láthatta  Lisztet,  vagyis
    némiképp emberfelettinek, azaz romantikus hősnek.
        Tavaly további három  halhatatlan  hagyta  itt  e  földi  téreket.
    Wilhelm Kempffet nem  csak  Beethoven-  és  Schubert-játékáért,  de  a
    romantikusok,   főként   Schumann   tolmácsolásáért   számították    a
    legnagyobbak közé, akárcsak Rudolf Serkint, a Busch-családba  benősült
    zongoraművészt, aki Casalsnak is  különösen  nagyra  tartott  partnere
    volt.  Claudio  Arrau  karrierje  a  romantikus  sztorik   mintaesete.
    1909-től  1991-ig,  azaz  ötéves   korától   nyolcvannyolcadik   évéig
    zongorázni  nem  csekélység.  S  ebből  hatvan   évet   a   nemzetközi
    elismertség "állandó állapotában"!  (Engem  néhai  nagy  színészünkre,
    Ajtay Andorra emlékeztetett Arrau  lénye,  oly  szenvedélyes,  elegáns
    vagy éppen rezignált volt - mikor melyik.) Arrau  távoztával  most  az
    okoz izgalmat  a  címosztogatóknak,  hogy  e  generációnak  egy  másik
    művésze,  a  lengyel  Mieczyslav  Horszowski   még   él,   idén   lesz
    százesztendős. Erősen gyakorol a születésnapi  koncertjére.  Nem  neki
    tartják - ő adja! Mint ama másik nevezetes hangversenyt... 1899-ben...
    Ferenc József előtt. Kell ennél romantikusabb mese?