Mikrofonművész - zongorabűvész



    - James Boyk demólemezei

     

        Tavaszi  lapszemlénkben  szóba  hoztuk  a  Performance  Recordings
    legújabb  demó-CD-jét,  amely  a   mikrofonozás   világában   próbálja
    eligazítani  a  laikus   zenebarátot.   Nekünk   is   felkeltette   az
    érdeklődésünket, írtunk a PR cégnek,  és  kértük,  küldjön  nekünk  is
    mintát. Itt van a kezünkben, illőnek látjuk, hogy röviden beszámoljunk
    róla.
        Az előzményekről  még  annyit,  hogy  a  HFN&RR  már  többször  is
    megszólaltatta  az  amerikai  James  Boykot,  aki   zongoraművész   és
    hangmérnök  és  hanglemezcég  egyszemélyben  (ő  maga  a   Performance
    Recordings), és nagyon markáns véleménye  van  a  felvételtechnikáról.
    Egy zongorahúron pendül a Sheffield  Lab  lemezcég  tulajdonosával,  a
    neves Doug Sax-szal, amennyiben ő is feltétel nélkül analógpárti, azon
    belül is csöves párti. Ő  is  speciális  analóg  magnóval,  kifinomult
    elektroncsöves    erősítőkkel    dolgozik,    az    általa    használt
    (szabadalmaztatott) rendszer a Magnetosaurus névre  hallgat.  Ősgyíkra
    hivatkozni itt minden szempontból helytálló, Boyk nyilván  tökéletesen
    tisztában van vele, hogy az evolúció könyörtelenül kihalásra ítélte az
    analóg hüllőket, az élővilágban immár a digitális emlősök vették át az
    uralmat  -  lásd  erről  jelen  kötetünk  lapszemléjének   elején   az
    LP-piacról küldött  helyzetjelentést.  Sokatmondó  tény,  hogy  ezt  a
    mikrofontechnikai demólemezt maga a Performance Recordings  is  csupán
    CD-n adta ki, LP-n már nem...

    Mikrofontechnika

        Boyk, akárcsak Sax és a többiek,  a  purista  felvételtechnika,  a
    kevésmikrofonos felvételek híve. Persze,  egyetlen  pár  mikrofont  is
    igen sokféle szempont szerint lehet  kiválasztani  és  elhelyezni,  mi
    laikusok   nehezen   tudunk   különbséget   tenni   kevésmikrofon   és
    kevésmikrofon között. Ezen kíván segíteni Boyk a "Sztereó Mikrofonozás
    Technikájának  Demonstrálása"  című  speciális  felvétellel,   amelyen
    számos mikrofontípust és összesen 18  mikrofonállást  hasonlít  össze.
    Izgalmas kísérlet, csakhát Boykék a demonstrációhoz nem  zenét,  hanem
    egyfajta  steril,  elektronikusan  generált,  "klikk"  hangzású  jelet
    alkalmaztak, olyasfajta hangot, amelyet a dobverő kelt a dob  káváján.
    Csaknem   négy   méter   hosszúságban   hangszórókat   helyeztek   el,
    egyvonalban, és  a  műsorjel  ezen  a  hangszóró-színpadon  futkározik
    középtől jobbszélig, majd át a balszélig és újra vissza  középre.  Ezt
    az    akusztikai    történést    kell    leképezniük    a    különböző
    mikrofon-konfigurációknak. Valóban nagyon érdekes  effektusokat  lehet
    hallani, a színpad szélessége, mélysége és magassága mindig más és más
    - csakhát  a  magunkfajta  laikusnak  nehéz  összefüggést  találnia  a
    hangszerek teressége és az elektronikus "klikk" teressége között.  Úgy
    véljük  tehát,  hogy  ez  a  demólemez  nem  annyira  a   zenehallgató
    közönségnek, inkább a hangtechnikusoknak nyújt hasznos információt. És
    a hangvadászoknak - azoknak, akik a magnójukkal élő felvételt  akarnak
    készíteni.

    Egy kiállítás képei

        A Mr. Boyknak küldött levelünkben mi csak a  mikrofon-demólemezből
    kértünk mintát, szót sem ejtettünk a Performance Recordings egy  másik
    kiadványáról, pedig az szintén érdekelt bennünket:  az  Egy  kiállítás
    képeiről.  Ezen  a  lemezen  az  eredeti  művet  (tehát   Muszorgszkij
    zongoradarabját, s nem pedig a Ravel-hangszerelte zenekari változatot)
    halljuk, James Boyk előadásában. Azért nem kértük  ezt  a  lemezt  is,
    mert nem akartunk mohónak látszani  -  azonkívül  volt  bennünk  annyi
    alattomosság, hogy kiszámítottuk a művész attitűdjét. Tudtuk, hogy  ez
    a felvétel a szíve csücske, és ha egyáltalán küld nekünk lemezt, akkor
    azt is elküldi. Így is történt.
        Boyk egyébként joggal büszke erre a  felvételére.  A  zongoradarab
    itt kétszer szólal meg  egymásután,  de  az  előadás  mindkét  esetben
    ugyanaz, csak éppen  az  egyik  "track"-et  analóg,  a  másikat  pedig
    digitális magnóval rögzítették (a CD-hez  a  mesterszalagot  Doug  Sax
    készítette), és a  hallgatóságnak  kell  kitalálnia,  melyik-melyik...
    Tény, hogy nem nehéz kitalálni. Egyrészt, mert az analóg sávon  mindig
    fel lehet fedezni egy parányi  szalagsuhogást,  egészen  parányit,  de
    ahhoz elegendőt, hogy ne  beszélhessünk  igazi  vaktesztről.  Másrészt
    viszont az analóg felvétel  kétségkívül  sokkal  tömörebb,  elevenebb,
    tartalmasabb, egyszóval zeneibb.  Hozzá  képest  a  digitális  hangkép
    steril,  tompák  a  tranziensei,  lekonyulnak  a  sávszélei.  A  lemez
    kísérőfüzete felhívja a  figyelmünket,  hogy  ugyanezt  a  különbséget
    hallanánk akkor is, ha a CD  analóg  sávját  az  ugyanerről  a  sávról
    készített fekete lemezzel hasonlítanánk össze...
        Ennyivel  jobb  volna-e  az  analóg?  Lehet,  de  szerintünk   azt
    meggyőzőbben kell bizonyítani. Mert  a  Performance  Recordings  által
    kiírt kupameccs körülményei szerintünk nem mindenben  felelnek  meg  a
    sportszerűség elveinek. Egy minden ízében kifinomult, "belőtt"  analóg
    magnót állítottak szembe egy DAT-tal... Vagyis a digitális technikának
    csupán egy ifjúsági versenyzőjét küldték a ringbe. A DAT jelenleg  nem
    egyenlő a digitális magnózással, azonkívül több jel arra mutat, hogy a
    nagy  digitális  magnók  A/D  átalakítói  sem  reprezentálhatják   "a"
    digitális technikát  -  még  a  mait  sem,  hát  még  a  holnapit.  (A
    méltányosság azonban úgy kívánja, hogy idézzünk a művész  egy  későbbi
    leveléből, amelyben válaszol ellenvetéseinkre.  "Használhattunk  volna
    bármiféle digitális processzort - írja  Boyk  -,  valaki  mindenképpen
    azzal érvelt volna, hogy az nem reprezentálja a digitális technikát. A
    Panasonic 255 DAT-magnó elfogadott gép a  profi  szakmában,  a  nagyon
    kevés 64-szer túlmintavételező A/D  konverterek  egyikét  tartalmazza.
    Ami a "High End" átalakítókat illeti, többet is meghallgattam, és  azt
    találtam, hogy mindnek megvan  a  maga  baja.  Számos  hangmérnök  azt
    mondja, hogy a mi Muszorgszkij-felvételünk digitális  fele  a  legjobb
    digitális zongorafelvétel, amit valaha  hallottak.  Az  analóg  igenis
    ennyivel jobb a digitálisnál, még CD-ről is.  A  mi  lemezünk  ezt  az
    igazságot teszi szemléletessé, s  ezért  némely  körökben  kelletlenül
    fogadják.")
        Ennek  ellenére,  érdemes   volt   végighallgatni   Muszorgszkijt,
    köszönet érte James Boyknak. Demólemezeket veszélyes dolog esztétákkal
    elbíráltatni (ritkán van egyensúlyban  az  auditív  és  az  esztétikai
    minőségük),  de  ez  a  lemez  valószínűleg   zeneileg   is   értékes.
    Lejátszottuk  egy  jónevű  zenekritikusnak  -  és  kértünk  tőle   egy
    párszavas kritikát.
        Íme: "Nagyon tetszett. Jó zongorista, kiművelt technikájú,  nagyon
    jó technikai adottságokkal. Néhol esetlegességeket hallok a felvételen
    (nem ismerem a művész repertoárját, de  feltételezem,  hogy  ritkábban
    játszik  nagyközönség  előtt,  nem  igazán  nagy  a  koncert-rutinja).
    Egyébként   hallatlanul   precíz,   zenei    elképzelései    rendkívül
    határozottak. Nem állítom, hogy a kedvenc zongoristáimra emlékeztet  -
    de bizonyos szempontokból emlékeztet rájuk. Nagyon jó zenész.
        Tény, hogy a zongora itt tényleg úgy szól,  ahogy  egy  zongorának
    szólnia  kell.  Az  Egy  kiállítás  képeit  tehát  ezennel  besoroljuk
    demólemezeink közé.

                                                                       HFM