Show és bors



    - Tudósítás a londoni hifi-kiállításról


        Utazó nagyköveteink közül ezúttal  ismét  Csontos  István  (Merlin
    Audio)  vállalkozott  rá,  hogy  beszámol  nekünk   a   londoni   nagy
    hifi-kiállításról, a szeptemberi Penta Show-ról. Mint mindig, most  is
    felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy alkalmi tudósítóink, akik maguk is
    hifi-kereskedők, nem  lehetnek  teljesen  elfogulatlanok,  riportjukon
    érződni fog a saját érdeklődésük, avagy  éppenséggel  hitvallásuk.  Mi
    ezt bocsánatos bűnnek tekintjük, és bízunk benne, hogy a körkép  ennek
    ellenére hiteles lesz.

                                      *

   

        A londoni Heatrow repülőtér melletti Penta  szállodában  rendezik,
    minden év  szeptemberének  harmadik  hétvégéjén  a  hifi  készülékeket
    gyártó és forgalmazó cégek seregszemléjét. Ezt  a  kiállítást  a  Hifi
    News & Record Review  szponzorálja.  A  csütörtök  reggeltől  vasárnap
    estig tartó rendezvénysorozat kiváló lehetőség a nyaralásból  hazatért
    britek  számára,  hogy  tájékozódjanak  a  hifi  piac   újdonságairól,
    felmérjék az őszi, téli, valamint  a  jövő  évi  kínálatot.  Igaz,  az
    Egyesült Királyság területén (Írországban is) ma már évente több  hifi
    kiállítást  rendeznek,  de  köztük  továbbra  is  a   Penta   Show   a
    legfontosabb és a legnagyobb.
        Az első két nap a gyártóké és a kereskedőké. Ez nem  jelenti  azt,
    hogy ekkor a kiállítást hermetikusan elzárnák a nagyközönség elől,  ám
    a jólnevelt és hagyománytisztelő angolok szemmel láthatóan betartják a
    szabályokat, s csupán az  utolsó  két  napon  látogatják  tömegesen  a
    kiállítást.
        Eddig még  soha  ilyen  nagy  számú  kiállító  nem  vett  részt  a
    kiállításon, soha ennyi új termékkel nem lehetett találkozni -  és  az
    idén  mégis  legalább  20%-kal  kevesebb  látogató  volt  kíváncsi  az
    újdonságokra. Az érdeklődés csökkenését egyesek nem csupán a gazdasági
    nehézségekkel, hanem a valóságos újdonságok hiányával is  magyarázzák.
    Lehet e feltevésben valami  igazság,  mivel  egy  NAD  3020  vagy  egy
    Mission Cyrus típusú erősítő továbbra is referenciának számít a  saját
    árkategóriájában. Büdzsé erősítővel csupán a  japánoknak  sikerült  az
    áttörés, az olcsó Rotel és Denon erősítők mellett a  Pioneer  A-400-as
    típusával sikerült egyértelműen új referenciát állítani a 250  font-os
    kategóriában. A japánok egyébként mostanában igen komolyan  figyelembe
    veszik készülékeik tervezésekor az angol elvárásokat, és nem csupán  a
    High End vonalon (lásd Audio  Note),  mert  például  a  fent  említett
    Pioneer erősítőn kívül, melyet a japán  cég  Európán  belül  csupán  a
    Szigetországban forgalmaz, a Denon  is  egyes  hangsugárzó  modelljeit
    angol mérnökökkel tervezteti, és Angliában is  gyártatja.  Az  angolok
    csupán az Arcam Alfa 3-ra  hivatkozhatnak,  mellyel  az  Arcam  cég  a
    "büdzsé audiofil erősítő 200 font alatt" címet szeretné visszaszerezni
    a japánoktól.
        A japán jelenlét  érezhetően  erős,  de  hasonlóképpen  figyelemre
    méltó a kontinentális országok részvétele is a kiállításon. Az a tény,
    hogy a hifi  világban  kezd  megtörni  az  angolszász  orientáció,  az
    "anyaországban"   is   kezdi   éreztetni   hatását.   A   brit    hifi
    alternatívájaként   jelentkező   európai   "új    hullám"    megkezdte
    hídfőállásainak  kiépítését  a  szigetországban.  A  dánoknak   és   a
    svédeknek  már  évekkel  ezelőtt  sikerült  magukat  elfogadtatniuk  a
    konzervatívnak  számító  brit  piacon  (Ortofon,  Dynaudio,  Opus),  a
    franciák és a németek most következnek. A japánokkal ellentétben, akik
    mostanában igen erősen figyelembe  veszik  az  angol  szempontokat,  a
    német és francia készülékek magukon viselik  országaik  ízlésének  jól
    felismerhető karakterét, még a High  End  kategóriában  is,  értsd:  a
    német készülékek továbbra is igen precízen, de kicsit zeneietlenül,  a
    franciák  könnyedén,  levegősen,  de  még  a   testes   hangú   csöves
    erősítőkkel párosítva is igen vékonyan szólnak. A németeket  egyébként
    az Audioplan és a Bormester képviselte,  a  franciákat  a  szimpatikus
    Pierre Lurné, a Cabasse és a Triangle. A Cabasse úgy  próbál  bizalmat
    kelteni hangdobozai iránt, hogy azokra életfogytig garanciát vállal.
        Át a Rubikonon! - ez lehetne a mottója az idei évnek, mivel olyan,
    az analóg vonalon referenciának számító cégek, mint a Naim és a Roksan
    megtették  a  döntő  lépést:  az  analóg  készülékek  területén  elért
    referencia-státusuk árnyékában saját tervezésű digitális rendszerekkel
    léptek a nyilvánosság elé. Állítólag a Linn sem sokat várat  magára...
    (Lásd a 776-ban. A Szerk.) A Naim már  hónapokkal  a  kiállítás  előtt
    piacra dobta készülékét, evvel elérte azt, hogy a kiállítók - feledvén
    a tavalyi referenciát - szinte kizárólag azt használták front-end-nek.
    Maga a készülék  két  dobozból  áll,  de  a  második  doboz  csupán  a
    tápegység. A készülék Angliában 3000 fontba kerül.
        A Roksan egy  év  kihagyás  után  állított  ki  újra  meglepetésre
    CD-játszót is. Tourai Moghaddam, a Roksan 33 éves  tervező  igazgatója
    úgy szándékozta  emlékezetessé  tenni  a  bemutatkozást,  hogy  a  két
    részből álló készüléket csupán fogdosni engedte, hallgatni nem.  Zenei
    demonstráció  helyett  az  érdeklődők   az   igazgató   úr   előadását
    hallgathatták meg, hogy a készülék milyen újdonságokkal rendelkezik  a
    többi CD játszóhoz képest. Linn, Naim, Roksan - évek  óta  meghatározó
    és rivális nevek az analóg technikában, most megkezdik  a  vetélkedést
    egymással a digitális vonalon is. Vajon ez döntő hatással lesz-e a sok
    bizonytalankodó analógpárti audiofilre?
        A büdzsé kategóriában megint csak a japánok jelentkeztek. Az  Akai
    1 bites CD játszót is kínál 160-180 font-os áron. Érdekesség a Pioneer
    új  CD  játszó  családja,  melyet  "CD-lemezjátszó"-ként   emlegetnek.
    Mechanikájuk meglepően emlékeztet a  hagyományos  analóg  lemezjátszók
    lemezforgató tányérjára, magát az ezüstkorongot az eddigi gyakorlattal
    szemben "hasával" fölfelé kell elhelyezni a lemeztányéron.  A  Pioneer
    CD játszók új generációja 250  font-tól  felfelé  már  mind  ilyen.  A
    Philips cég 3 olcsó modellel jelentkezett (CD-604,  CD-618  és  CD-850
    MkII). Valószínűleg mind  a  Pioneer,  mind  a  Philips  készülékeivel
    találkozni fogunk a Skála áruházban.
        Vissza az angolokhoz. Említést  érdemel  a  Musical  Fidelity  CD1
    egybites ezüst-lemezjátszó a 400 font-os kategóriában, aztán a  Deltec
    új átalakítója, a PDMZ mely hasonlóan a Meridianok új  generációjához,
    szintén a Philips DAC 7 chipen alapul (több gyártó szerint is jelenleg
    ez a legjobb chip a piacon).
        Míg a Deltec és a Meridian (illetve most már idevehetjük a  Naimet
    és a Roksant is), valahol még megfizethető áron próbálnak készülékeket
    kínálni, az "igazi" High End CD játszók ára már messze  10  ezer  font
    felett jár - de a hallgathatóságuk továbbra sem közelíti meg egy  2000
    font értékű analóg lánc hangminőségét. (Nem én mondom: a brit audiofil
    szövetség  elnöke  nyilatkozta  a  Hi-Fi  Choice-ban).  A   legfelsőbb
    kategóriában a sztárok továbbra is a Krell, Wadia, Theta  gyártmányai,
    de ezek a cégek az idén szinte semmilyen újdonsággal sem jelentkeztek.
    Idén már az ígéretek is elmaradtak arra nézve, hogy a  digitális  hang
    mikor múlja felül az analógot. A fentebb  felsorolt  neves  készülékek
    importőre nyílt levélben biztosította az érdeklődőket, hogy ő továbbra
    is analóg-párti  marad.  Viszont  a  Denon  és  a  Marantz  jóvoltából
    megjelent a CD-R, a felvételt is készítő CD-játszó. Akik ott voltak  a
    Denon demonstrációján, azt  az  érdekes  észrevételt  tették,  hogy  a
    visszajátszott  felvétel   kellemesebben   szól,   mint   az   eredeti
    műsorforrás.  Valószínűleg  ugyanaz  a  jelenség  észlelhető,  mint  a
    hagyományos magnófelvételeknél, vagyis torzítás.
        Még mielőtt valaki egyszer  és  mindenkorra  leírná  az  analógot,
    bizonyára meglepő  hír,  hogy  a  kiállítást  az  analóg  lemezjátszók
    uralták. Szinte minden kiállító, aki csak egy kicsit is adott  magára,
    analóg  futóművel  demonstrált,  a   CD-t   csupán   mint   alternatív
    műsorforrást  használták,  függetlenül  attól,  hogy   erősítőt   vagy
    hangsugárzót akartak bemutatni. Ehhez tudni kell, hogy bár az analóg a
    Fő utcáról (High Street) visszaszorult, de a "second hand" lemezboltok
    révén  a  fekete   korong   barátai   jelenleg   hatalmas   kínálatból
    válogathatnak, és  ezek  az  üzletek  még  valószínűleg  hosszú  ideig
    figyelemre méltó választékot nyújtanak azok számára, akiknek az analóg
    továbbra is a minőségi zenehallgatás szinonimája.
        Magán a kiállítás területén is a klasszikus és jazz  lemezek  igen
    széles választékából válogathattak a  zenebarátok.  Az  analóg  iránti
    igényt az is magyarázza, hogy a mai napig igen  sok  fontos  felvételt
    még nem  írtak  át  az  ezüstkorongra.  Az  igazán  nagy  gyűjtemények
    tulajdonosai     egyáltalán      nem      szándékoznak      lecserélni
    lemezgyűjteményüket, inkább vesznek egy nívós High End  futóművet,  és
    élvezik tovább az analóg hangot. Hogy ez így van, mi sem jelzi jobban,
    hogy ennyi High End kategóriás lemezjátszót még sohasem láttunk,  mint
    ebben az évben. Igaz, az analóg testamentumának szánt SME eltűnt (vagy
    legalábbis nem vett részt a kiállításon),  de  volt  helyette:  Basis,
    Kuzma Stabi Reference, Alphason, Goldmund, Mentor, Pink  Triangle  (az
    Anniversary), Rockport  Sirius,  Voyd  Reference,  valamint  a  Roksan
    csúcskategóriás gépe,  a  2500  font-os  Tourai  Moghaddam  Signature.
    Állítólag Ivor Tiefenbrunn is az LP12 egy  csúcskategóriás  változatán
    dolgozik. (Már ha engedi az ideje a Linn CD-játszó  lázas  fejlesztése
    közepette).
        Hasonló a helyzet egy másik  ócskasággal,  a  csöves  erősítőkkel.
    Igaz, a szakírók már évek óta a csöves erősítők reneszánszáról  írnak,
    ám az idei év minden  előzetes  várakozást  felülmúlt.  Szinte  minden
    szobában csöves készülékek világítottak, a  látogatónak  olyan  érzése
    volt, mintha vendégségben volna, ahol tiszteletére, az ünnepség fényét
    emelendő, elővették a féltve őrzött családi ezüstöket.  Nem  csupán  a
    régi, legendás készülékek  újjászületésének  vagyunk  tanúi.  Az  öreg
    Quad, Radford,  Leak,  valamint  a  Dynaco  70  naprakész,  felújított
    változatain és a ma  már  klasszikusnak  számító  neveken  túl  (Audio
    Innovations, ARC, Conrad Johnson,  Counterpoint,  Beard,  Croft,  EAR)
    tömegével jelentkeztek új nevek vagy új készülékek. A teljesség igénye
    nélkül álljon itt néhány név: Tube Technology,  Sound  Design  Studio,
    Art Audio, Lindley, Mentmore, Cadence, Michelson Audio, La Audio,  Air
    Tight  -  szinte  minden   kiállító   valamilyen   csöves   erősítővel
    demonstrált.  Az  eddig   kizárólag   elektroncsövek   forgalmazásával
    foglalkozó  PM  Components  is  saját  tervezésű  csöves   erősítőkkel
    jelentkezett. Ő azzal a szomorú  szenzációval  szolgált,  hogy  számos
    amerikai elektroncső-gyártó befejezte a gyártást, a jövőben már csak a
    kínai  Golden  Dragon  csövek  lesznek  kaphatók.  A   PM   Components
    kiárusítja raktáron levő amerikai csöveit, s  már  csupán  korlátozott
    mennyiséggel rendelkezik.
        Egyébként  valószínűleg  sokan  próbálják  meglovagolni  a  csöves
    erősítők iránti felfokozott keresletet, valószínűleg még  néhány  évbe
    biztosan   beletelik,   amíg   a    valóban    értékálló    készülékek
    kiválasztódnak.  (Ez  akkorra  következik  be,  amikor  a  kínaiak   a
    csőgyártást Leadják az albánoknak. A Szerk.) Ezeknek a készülékeknek a
    tervezői szemmel láthatóan  nagy  hangsúlyt  fektettek  az  esztétikus
    külsőre. Az Art Deco kivitel vagy a  Bauhaus  iskola  jellege  könnyen
    asszociálható  ezekhez  a  készülékekhez.  Az  utóbbi   szempontra   a
    legszélsőségesebb példát a Sennheiser szolgáltatta, 9000  fontot  kért
    egy  gyönyörű  fejhallgató-erősítőért   (igaz,   D/A   átalakítót   is
    tartalmazott).
        A kiállítás egyébként teret adott a barkácsoló  kedvű  hifistáknak
    is. Az Audio Synthesis nevű vállalkozás például a Ben  Duncan-féle,  a
    Hifi  News-ban  publikált  kapcsolások  (Amp  02  előerősítő  +   DAC)
    megépítéséhez  kitekkel,  alkatrészekkel  valamint  konzultációval  és
    szaktanácsadással szolgált. Russ Andrews, aki eddig főleg alkatrészek,
    jóminőségű kondenzátorok, valamint a  Kimber  kábelek  forgalmazásával
    foglalkozott, a kiállítás ideje alatt kiteket árult passzív  és  aktív
    előerősítőkhöz, aktív keresztváltókhoz, sőt, a kiállításra  megépített
    egy komplett  láncot  a  nála  vásárolható  kitekből,  a  hangszórókig
    bezárólag. Ez a komplett lánc körülbelül 40 egyforma  fekete  dobozból
    állt, egy doboz kb. egy fél sörösládának felelt  meg  (a  hangszórókat
    nem számítva), 3 ujjnyi vastag sodrott  interconnect  kábelekkel  volt
    összekábelezve.  A  szimpatikus  Russ  Andrews-nak  majdnem  a  teljes
    szobára szüksége volt, hogy  a  készülékeit  elhelyezze,  rajta  kívül
    csupán két érdeklődő fért el, azok  is  igen  szűkösen.  A  többiek  a
    szálloda  folyósóján  állva  próbáltak  találgatásokba  bocsátkozni  a
    fantasztikus konstrukció képességeit illetően.  A  fent  említett  két
    vállalkozáson kívül az Audio Conversations nevű folyóirat  munkatársai
    szolgáltak még jó tanácsokkal az amatőr  hobbisták  számára.  Erről  a
    lapról tudni kell, hogy kizárólag otthon  megépíthető  elektronikákkal
    foglalkozik, és csak előfizetők kapják.
        Egyéb hifi orgánumok is képviseltették magukat  a  kiállításon.  A
    Hifi Choice-on kívül az újonc Hi-Fi World nyitott standot a  kiállítás
    területén. Ez  utóbbi  egy  teljesen  új  hang  az  angol  hifi  lapok
    kórusában. Noel Keywood, az ismert szakíró azt a célt  tűzte  maga  és
    stábja elé, hogy ezt a lapot hifi-rajongók fogják  írni  hifi-rajongók
    számára. Teljesen  ismeretlen  tehetségeket  is  felfedezett  a  lapja
    számára,  így  próbálván  vérátömlesztést  adni   a   néha   keringési
    zavarokkal küzdő brit hifi-sajtónak.
        Maga a Hi-Fi News is egyre aktívabb szerepet  próbál  vállalni  az
    egyébként egyre ellentmondásosabb angol hifi-életben,  pl.  pályázatot
    írt ki brit digitális hangsugárzó  fejlesztésére.  A  kiállítás  ideje
    alatt is több alkalommal  szerveztek  előadásokat  és  konferenciákat,
    például a  digitális  hangsugárzók  korrekciós  lehetőségeiről,  olyan
    neves szakírók és fejlesztőmérnökök részvételével, mint Martin Colloms
    vagy Stan Curtis.
        Egyébként a fentebb hiányolt hobbista  lelkesedéssel  is  lehetett
    találkozni a Pentán, még ha nem is ez  volt  a  jellemző  rá.  A  Mana
    Acoustics fiatal és igen  lelkes  csapata  kizárólag  Linn  készülékek
    installálásával foglalkozik, illetve  többszintes  állványokat  készít
    kifejezetten a Linn készülékekhez,  az  LP  12-től  az  Isobarikig.  A
    kiállításra egy teljes Linn láncot installáltak.
        Egy  másik  helyen  öreg  japán  bácsikákkal  találkoztunk,   akik
    látszólag virágültetéssel voltak elfoglalva, ám mint később  kiderült,
    valójában  gyufásdoboznál  alig  nagyobb   Dynavector   hangsugárzókat
    rejtettek  el  a  szoba  sarkaiban  elhelyezett  virágcserepek   mögé.
    Pöttömnyi hangsugárzók a sarokban, méternyi filozófia  a  falon,  hogy
    miért nem kell olyan óriás méretű  dobozokat  vásárolni,  mint  pl.  a
    Rogers LS 3/5A. Mindenesetre lelkesültséggel és szívből  jövő  őszinte
    hittel próbálták az igazukról meggyőzni az érdeklődőket.
        Az abszolút profizmus is  képviseltette  magát  a  kiállításon.  A
    leges-legdrágább   készülékeket   forgalmazó   Absolute   Sound   több
    lakosztálynyi    méretű    helyiséget    is    bérelt     berendezései
    demonstrálására.  Legfőbb  büszkesége  a  Goldmund/Krell/Martin  Logan
    Sequel III (az új szub-basszussal). Ez a cég  egyébként  egymaga  több
    High End céget képvisel, mint az összes  többi  képviselő  együttvéve:
    Theta, Krell, Audio Research, Goldmund, Apogee,  Koetsu,  Magneplanar,
    Wilson Watt - Wilson egyébként személyesen mutatta be  hangszóróját  a
    brit  audiofileknek.  Ez  nem  volt  kivételes   eset,   lépten-nyomon
    "kultikus" személyiségekbe botlott az ember, szó szerint (mivel a szűk
    szállodai folyosókon alig férnek el az érdeklődők): Denis Morecroft  a
    DNM-től, Tim de Paravicini az EAR-től, Ted Jordan a Jordan  Watts-tól.
    Ez  utóbbi  úr  1964  óta   dolgozik   a   metálmembrános   hangszórók
    fejlesztésén (egyszer a Magazin is közölt róla fényképet  a  776-ban),
    évekig csupán a hangszóró egységeket szállította mások hangdobozaihoz,
    idén  már  a  saját   hangsugárzó   rendszerébe   építette   közismert
    fémmembránjait.
        Ha valaki mindebből arra a következtetésre jut, hogy a kiállításon
    elsősorban a High-End jelleg dominált, az  nem  téved  sokat.  Mindezt
    ellensúlyozandó, a másik oldalon soha nem látott mennyiségben kínáltak
    autó hifit,  walkmaneket,  hordozható  DAT-magnókat  és  CD-játszókat.
    Sokan hajlamosak ezeket egy kézlegyintéssel elintézni,  mondván,  ezek
    nem igazán hifi berendezések. Véleményem szerint azonban e  készülékek
    tömeges  jelentkezése  az  emberek  életmódváltozásaiból   fakadó   új
    zenehallgatási szokásokat tükrözi. A  mobil  telefonok  és  hordozható
    telefaxok a  walkmenekkel  és  hordozható  CD  játszókkal  együtt  egy
    alapvetően  mozgásra,  helyváltoztatásra  épülő  kultúra  előhírnökei.
    Érdemes ezen elgondolkodni.

                                                            Csontos István

                                      *

    

    Egy Basis a sok közül: az Ovation


    

    Az olasz Sonus Faber, kézimunkával készült kisdoboz


    

    Az  Audio  Synthesis  standján a Ben Duncan-féle előerősítőhöz árulnak
    kiteket, alkatrészeket. Jótanácsot is adnak hozzá.


    

    Pentachord hangsugárzó


    

    Nagy meglepetés: a Roksan CD-játszó


    

    Autóhifi 2000 fontig a JBL-től


    

    Zarathustra lemezjátszó-futómű tangens és normál karral


    

    Néhány kit Russ Andrews-tól (Rajtuk kívül ketten fértek a szobába)


    

    Stax fejhallgatók


    

    Proceed Madrigal CD-játszók


    

    Nakamichi CD-játszó és DAT-magnó


    

    Hifi Választás (A Hi-Fi Choice standján)