Zene Bona



    

    Puccini - fanyalgás nélkül

        Mert bár helyét senki sem vitatná  az  operai  Örök  Értékrendben,
    műveiről koronként fanyalogva szólnak. Sohasem az előadók,  legkevésbé
    az énekesek.  Ők  tudják,  mit  méltányolhatnak  Puccini  szólamaiban.
    Inkább a zártabb ízlésvilágú zenetudorok s a "tudós"  vagy  "kényesebb
    ízlésű"  zeneértők  (utóbbi  eufemisztikus  fedőnév  sznobok  számára)
    hangoztatják fenntartásaikat.
        Emlékszem például, amikor Tóth Aladár 1946-ban átvette az Operaház
    igazgatását,  olyasmit  nyilatkozott,  hogy  a  Mozart,  Wagner   stb.
    mesterműveket óhajtja a repertoár gerincéül (ez akkor még nem is  volt
    olyan magától  értetődő),  akár  a  kevésbé  jelentős  olasz  slágerek
    rovására is. Talán névszerint is emlegette valamelyik Puccini darabot.
    Nosza, nekiugrott a  "sajtó":  "Puccini  és  akinek  nem  kell"  címen
    mennydörögtek az új igazgató ellen - aki azután aranykorrá  sikeredett
    tíz évada alatt 6 Puccíni operát tartott repertoáron, mert nem csak  a
    saját ízlését méltányolta, hanem a közönségét is.
        Puccini  azóta  is   világszerte   kasszasiker,   ha   van   hozzá
    énekesgárda,  s  alkalmanként  azóta   is   céltáblája   a   kritikusi
    rosszkedvnek vagy a  nagyképű  bennfentességnek.  Nem  árt  neki.  Sem
    hivatott, sem felkészült nem lévén, hogy rangját  esztétikai  érvekkel
    védjem,  mi  több,  kijelöljem,  csupán  annyit  jegyzek   meg,   hogy
    századunknak  ő  az  egyetlen  zeneszerzője,  akinek  teljes  életműve
    80-90%-ban egyidejűleg él a színházakban, azaz szüntelen igény van rá.
    Okát ennek abban vélem föllelni, hogy egyéni zsenialitásán túl Puccini
    volt az olasz opera s  nagyobbára  az  egész  műfaj,  de  legkivált  a
    romantikus opera  utolsó  nagy  alkotója.  Művészete  az  operaszerzés
    (eddigi) utolsó nagy alkotói fellángolása.
        Énekesgárdát emlegettem, valójában csak nagy szopránokat  és  nagy
    tenorokat kellett volna mondanom. A mélyebb hangú urakkal s még inkább
    hölgyekkel Puccini többnyire mostohán bánt, csak  Scarpia  báró  és  a
    paraszt Schicchi a kivételek, de  a  tenor-  és  szoprán-áriákat  csak
    ritkán  hagyták  "érintetlenül"   azok,   akik   felvevőgép   közelébe
    juthattak. És okkal, mert a Puccini-ária még a  látszólagos  kötetlen,
    szabad formák  ellenére  is  a  legjobb  közönségcsalogató.  A  stílus
    azonossága mellett  is  szinte  kivétel  nélkül  megkapták  az  egyedi
    dallamívet, dallamfordulatot, amelynek révén  azonnal  fülbemásznak  s
    felejthetetlenül  ott   ragadnak.   (Elnézést   a   kétes   higiéniájú
    hasonlatért.) Ugyanakkor még érdemesebb arra figyelni, mi van az áriák
    között, mert a Puccini  zene  lényege  valahol  ott  van:  az  olaszos
    énekbeszédben, az impresszionista  színgazdagsággal  ékes  zenekarban,
    töredékek és kisformák szigorú szerkezetében, amelyet a szabadon áradó
    olasz temperamentum hullámai emelnek magasba.
        Így mindjárt a hat legjobb - helyesebben általam leginkább kedvelt
    - remekmű legelsőjében, az életünk legszebb évadát; az  utánozhatatlan
    ifjúságot  tökéletesen  felidéző  és  kifejező   operában,   a   Manon
    Lescaut-ban.

    

    Manon Lescaut

        Ez a mű keményen a szemünkbe vágja,  hogy  minden  nyavalyával  és
    kínlódással egyetemben mégis csak a  húszéveseké  a  világ,  harmincon
    felül  mindenki  csak  irigy  nosztalgiát   érezhet   az   ő   életük,
    cselekedeteik, érzéseik, szerelmük iránt. A  Manon  első  felvonásánál
    igazabban nem állították színre az ifjúságot  operában.  (Csak  Mozart
    ejtett rá egy-két célzást a Szöktetésben.)
        Ajánlataim 18 felvétel közül:

        Albanese, Björling, Merrill Perlea/RCA, 1954
        Freni, Domingo, Bruson Sinopoli/DG, 1984
        Callas, di Stefano, Fioravanti Serafin/EMI, 1957
        Házy, Ilosfalvy, Melis Gardelli/Hungaroton, 1962

        A két legjobbat 30 év választja el egymástól.  Az  elsőben  minden
    úgy jó, ahogyan halljuk, a különlegesség pedig a század egyik legszebb
    (talán legtökéletesebb) tenorhangjának csodája.  Ez  Björling  legjobb
    teljes felvétele előadói szempontból is, úgy él, mintha "élő" volna  -
    a  Metropolitan  színpadán  sem  volt  meggyőzőbb.  Kár,  hogy  a   jó
    címszereplő már túlhaladta Manon 18 évének kétszeresét is.
        Sinopoli értelmezése minden másétól különbözik, az első  akkordtól
    kezdve  baljós,  szorongó  hangulatot  áraszt,  érezzük,  hogy  súlyos
    léptekkel, megállíthatatlanul haladunk a tragédia felé. Domingo  saját
    legjobb képességei csúcsán; Freniből csak egyet hiányolunk: saját  tíz
    évvel korábbi gyönyörű, fiatalos hangszínét.
        A nagy Tullio Serafin  vezényléséből  hiányzott  már  a  folytonos
    sugárzás és persze az ifjúi lendület (nyolcvanadik évében volt),  s  a
    halhatatlan Callas-di Stefano páros is  jóval  érettebb  szerelmeseket
    állít elénk. Nekik ez egyébként sem  tartozik  a  kiemelkedő  lemezeik
    közé.
        A magyar rádiófelvétel  megelőzte  ugyanennek  a  szereplőgárdának
    egyik legemlékezetesebb színpadi  sikerét,  egyben  a  század  második
    felének egyik legfényesebb előadássorozatát a  budapesti  Operából.  A
    későbbi színpadi tapasztalat még gazdagabbá tehette volna előadásukat,
    hanem azt a bizonyos "ifjúság varázsa"  hangot  ennek  a  lemeznek  az
    oldalairól halljuk a legmeggyőzőbben,  a  főszereplőkön  kívül  Palcsó
    Sándortól.
        Ebből az operából nagyszerű video-felvételeket is ismerünk. A  két
    legjobbnak  Domingo  volt  a  férfihőse.  1975-ben  a  Metropolitanban
    Scotto, 1982-ben a Covent Gardenben Kiri Te Kanawa ragyogó  Manonjától
    ihletve nyújtott nagy élményt.

    Tosca

        Hanglemezen ez a legnépszerűbb (52  felvétellel),  mégis  van  egy
    abszolút ajánlatom, ez minden pontján verhetetlen, sőt utolérhetetlen:

        Callas, di Stefano, Gobbi Sabata/EMI, 1953.

        Tucatnyi jó Tosca-lemez közül még Karajan  I.  lemezét  emelem  ki
    (Price,  di  Stefano,  Taddei  -  RCA,  1962),  Callas  és  Gobbi  II.
    felvételét (EMI,  1964;  Bergonzival  erősítve)  és  Levine  modernebb
    kiadványát (Scotto, Domingo, Bruson - EMI, 1981) vagy Karajan II. (DG)
    produkcióját, Raimondi kitűnő Scarpiájával.
        Archív érték Tebaldi 1955-ös Metropolitan-beli  előadása  (Tucker,
    Warren, Mitropoulos társaságában, több "live" kiadónál) és Gigli (EMI,
    1938) utánozhatatlan kedvességű, színes egyéniségű Cavaradossija.
        Tosca - videón? Volt  egy  Tebaldi-Corelli  film,  sosem  sikerült
    találkoznom vele. Domingo ígérkezik a  legjobb  választásnak,  Behrens
    vagy  Kabaivanska  oldalán.  (Ez  utóbbi  egy  DECCA-film,   a   másik
    Metropolitan produkció.) S persze látni kellene  Callas  csonka  (első
    felvonás) hagyatékát.


    Bohémélet

        Ez a Puccini-remekek között is legremekebb  opera  még  mindig  az
    ifjúságról szól,  csak  dúsabban,  árnyaltabban,  kevésbé  elementáris
    erővel,   mélyebb   pszichológiával.   És   teljesen   kiérett   zenei
    mesterségbeli   tudással,   még   gazdagabb   invencióval,   ihlettel.
    Ajánlataimat 47 felvételből válogattam:

        Björling, de Los Angeles, Merrill, Amara, Tozzi Beecham/EMI,1956
        Pavarotti, Freni, Panerai, Harwood, Ghiaurov Karajan/Decca, 1973
        di Stefano, Callas, Panerai, Moffo, Zaccaria Votto/EMI, 1956
        Bergonzi, Tebaldi, Bastianini, d'Angelo, Siepi Serafin/DECCA, 1958

        Egyik jobb, mint a másik. Beecham talán mégis  a  legtöbbet  adja.
    Ekkortájt kezdődött  Karajan  "mágus"  korszaka,  amikor  a  szín-  és
    hangvarázs olykor elsődlegessé vált, talán a formálás rovására is. Hát
    itt van szín és hang. A stúdióban is él a Callas-lemez,  fenomenálisak
    a hangok a  Serafin-felvételen  is,  de  a  másik  három  egy  picivel
    bohémabb és élvezetesebb.


    Pillangókisasszony

        Meglep, hogy nem  "Madama"  a  legtöbbször  lemezre,  filmre  vett
    Puccini-opera ("csak" 32). Különleges adottságú vagy  elhitető  erejű,
    külsejében,  hangjában  alkalmas   énekesnőt   kíván;   egyetlen   más
    Puccini-opera sem épül ilyen túlzó  mértékben  a  címszereplőre.  Erős
    művészi  egyéniségű  nagy  primadonnák  mindig  kivételes   feladatnak
    tekintették Butterfly szerepét, a legjobbak többször is megkapták.
        A legjobb felvételek az alábbiak:

        Callas, Gedda, Boriello Karajan/EMI, 1955
        de Los Angeles, di Stefano, Gobbi Gavazzeni/EMI, 1954
        Scotto, Bergonzi, Panerai Barbirolli/EMI, 1966
        Freni, Pavarotti, Kerns Karajan/DECCA, 1974

        Ha csak egyet lehet  választani,  a  legutolsót  ajánlom.  Karajan
    igazán  specialistája  ennek  a  darabnak,  s  ha   Callas   drámaibb,
    asszonyosabb volt, Freni talán sokszínűbben természetes. Itt Pavarotti
    hangja a luxus, és  ez  oly  szerep,  amelyben  önmagáéhoz  hasonlatos
    kedélyű fickót ábrázolhat. Az  ugyancsak  ellenállhatatlan  Gavazzeni-
    vagy Barbirolli-csapatokhoz képest ráadás a hangzás  hifi  pompája.  A
    Karajan-lemezből Ponnelle csinált nagyszerű filmet, egyetlen szereplőt
    cseréltek:  Domingo  lépett   Pavarotti   helyére   (szerződési   vagy
    "esztétikai   okból?).   Freni   még   egy   újabb   Sinopoli-lemezen,
    Carreras-szal is megismételte nagy sikerét.  Végül  hadd  mondjam  el,
    hogy Gigli, aki  Puccini-énekesként  nyújtotta  legszebb  alakításait,
    olyan Pinkertont énekelt 1939-ben,  amelyet  nem  lehet  ellenszenvvel
    hallgatni egy  pillanatig  sem  (EMI).  Partnere  Toti  Dal  Monte,  a
    koloratúrszopránok egyik híres  csillaga  volt.  Ő  a  legkislányosabb
    (hangú) Pillangó.


    Gianni Schicchi

        A  Falstaff  folytatásaként  az  olasz   vígoperairodalom   utolsó
    zseniális szülötte, önmagában is szikrázó  ékkő.  Tizennégy  felvétele
    közül kettőnek a csodálatraméltó Tito Gobbi a címszereplője (EMI, 1958
    és CBS, 1977). A két alakítás minősége között alig  lehet  különbséget
    tenni, a két évtized azonban természetszerűleg nem múlt el nyomtalanul
    az énekhang fölött. Korábbi leánykája, de Los Angeles is felülmúlja  a
    későbbi húgát, Cotrubast. A CBS-felvételen Domingo énekli  a  népszerű
    tenoráriát és Maazel vezényel; ismét bebizonyítja, hogy a humor  iránt
    van érzéke, de a jókedv idegen tőle.
        Tisztes hazai hangfelvételünk a Melisé (Kalmárral és Ferencsikkel,
    Hungaroton, 1983). Van a 14 Schicchi között  egy  magyar  TV-produkció
    is, szintén Melis és Ferencsik neve fémjelzi.  Ritkaságszámba  megy  a
    kölni   rádió   1975-ös   felvételéről    készült    lemez,    amelyen
    Fischer-Dieskau a furfangos Schicci (pazar!)  és  Ilosfalvy  Róbert  a
    csillogó, szárnyaló hangú tenorista. A  kölniek  aligha  bánták  -  mi
    annál jobban, hogy német nyelven énekeltek.


    Turandot

        Végül a rejtélyes mese- vagy misztérium-opera,  a  maga  misztikus
    keletkezéstörténetével (befejezetlen hattyúdal, halálos  beteg  alkotó
    versenyfutása a kórral; az  életbevágó  rejtvények,  nagy  próbatétek,
    Éjszaka és Hajnal harca, szerelem és halálmisztérium stb.). Egyesek  a
    magasztos szimbolikus művek közé  sorolják,  mások  a  fasizmus  képét
    látják bele, vagy operettesnek csúfolják. Azt hiszem, Puccini csak  jó
    zenedrámát  akart  írni.  Az  összesen  26  felvételnek  csak  8   (!)
    címszereplője volt, mert Caballé duplázott, Marton Éva 3, Dimitrova  4
    rögzítésben vett részt, viszont Birgit  Nilsson  egymaga  9  különböző
    felvételen hallható, ami bármely szerepben  világrekord.  Nem  ismerem
    mindet, így nem tudnék felelni rá, melyiket a 9 közül.  Az  alábbiakat
    mindenesetre:

        Nilsson, Björling, Tebaldi Leinsdorf/RCA, 1959
        Nilsson, Corelli, Scotto Molinari-Pradelli/EMI, 1965

        Versenyben van (némileg szokatlan szereposztása ellenére is):

        Callas, Fernandi, Schwarzkopf Serafin/EMI, 1957
        Sutherland, Pavarotti, Caballé Mehta/DECCA, 1973

        Kitűnőnek  tartom  Maazel  CBS-felvételét   is,   ez   bécsi   élő
    előadásokból készült 1983-ban, TV-n is láthattuk. Marton  Éva  nemcsak
    hatalmas hangú Turandot, de (a  II. felvonásban)  a  szerepértelmezése
    is a leglogikusabb. Ez a produkció Hungaroton  lemezen  is  megjelent,
    Carreras-szal és Ricciarelli-vel.
        Egyike a  legdiadalmasabb  Kalafoknak  Domingo  (Karajan  1982-es,
    rendkívül lassú tempókkal haladó lemezén). Az ideális Liú  az  ezüstös
    hangú Magda Olivero volt (1938, Cetra), aki  később,  s  ami  különös,
    hosszú kihagyás után közel hatvan esztendősen, nagy drámai  primadonna
    karriert futott be. Nem minden győzelem  születik  hajnalban,  mint  a
    Kalafé.
        (Legközelebb: A szabadság operája).


                                      *

    Lézer Disc

    - azaz lézerlemez; avagy
    még nem ment teljesen  végbe  a  médiumváltás?

        Rossz szokásom szerint a címmel kezdem.  A  Rádió  nagyon  hasznos
    Diszkotéka című műsorának  vezetője  eléggé  következetesen  a  CD-ket
    emlegeti lézerlemez  gyanánt,  ami  önmagában  nem  volna  elvetnivaló
    elnevezés, sőt kellemesebb, mint a szintén félidegen kompaktlemez vagy
    a betűszó. (A mi ajánlatunk  továbbra  is:  ezüstlemez.  A  Szerk.)  A
    nemzetközi szakipar és a szaksajtó azonban  teljes  egyöntetűséggel  a
    kétoldalas videókorong  számára  különítette  el  ezt  a  megnevezést.
    Sajnos, az LD túlzottan rímel  a  rövidesen  néhai  előnevet  fölvenni
    kényszerülő LP-re. A  nemzetközi  betűszó,  a  CDV  pedig  óhatatlanul
    keveredni fog sajtóhibás sajtóberkeinkben a CD-vel. Nekem  a  képlemez
    igen elfogadható lenne a Laser Disc fordításaként, ám biztosra veszem,
    hogy az elterjedt tükörfordítások kaptafájáról a lézerlemez  kerül  le
    győztesen.
        De nem erről akartam elmélkedni, hanem  elmesélni,  hogy  bár  egy
    ideje  már  a  video-változatokat  is  regisztrálgatom,  meghökkentem,
    amikor augusztus közepén kezembe került  a  PolyGram  katalógus,  majd
    rövidesen   a   szeptemberi   Gramophone.   Bekövetkezett   volna    a
    médiumváltás? Megszámoltam: a super-groupba tömörített  három  cég,  a
    DG, a DECCA és a Philips  összesen  132  komolyzenei  videó  programot
    hirdet 1991-ben  és  további  41-et  jelez  előre  a  következő  évre,
    túlnyomórészt Laser Disc-ről  és/vagy  VHS  kazettáról!  A  Gramophone
    pedig már rovatot is nyitott a lézerlemeznek! (Utóbbi körülbelül olyan
    jelképes súlyú lépés, mintha a Bank of England  garanciát  vállalna  a
    magyar államadósság kiegyenlítéséért.) Tettüket talán  az  magyarázza,
    hogy a kritikusok kivétel  nélkül  eltökélten  az  újabbik  képhordozó
    mellett foglaltak állást. Hang és  kép,  szín  és  árnyalat  -  minden
    tekintetben magasan felülmúlja a VHS kazettákat! A trend  tehát  máris
    oly erős, és főként oly sokatígérő, hogy megér egy  önálló  katalógust
    is.
        Csodálkozásra késztet a skála és a címlista  is.  Ott  találom  az
    évtizedek óta ismert film- és TV-felvételeket (jórészüket már  az  MTV
    vagy a mi mozijaink  is  vetítették).  S  örömmel  fedezem  fel  híres
    lemezek képi változatát - a producereknek volt  annyi  eszük,  hogy  a
    képet is rögzítették. Végül ismeretes, hogy  a  nagy  cégek  nem  csak
    ezeket  a  filmeket  stb.  vásárolják  (vissza)  s  adják   ki   saját
    márkajelzésükkel,  de  igen  sok  jelentős  zenei  eseményt,  színházi
    bemutatót  és  hangversenyt  eleve  négy  hordozóra  szánnak.  ("Csak"
    négyre, mert az MC, VHS, CD és CDV mellől  lassan  kihullik  a  család
    szegény rokonává lett LP.) Sok produkciónak azonban hivatalosan nem is
    létezett  csak-hanghordozós  kiadása,   s   most,   mikor   (meg-   és
    újradigitalizálás után) megjelenik a képi változatuk, az  nem  csak  a
    jobb hangminőségével hódít, hanem egy kissé az "örök  értékrendet"  is
    felborítja.   Például    Karajan    1967-es    Verdi-Requiem    filmje
    DG-lézerlemezen (a karmester kiváló formája, a remek Scala-együttes és
    négy, csúcsponton lévő szólista: Leontyne Price,  Cossotto,  Pavarotti
    és Ghiaurov érdeméből) egyenest  a  Toscanini  és  Giulini  fémjelezte
    produkciók mellé rugtatott előre, ez pedig a legnagyobb szó.
        Az "addig rögzítsd, amíg lehet" elv jól bevált Karajannál  és  még
    inkább Bernsteinnél, ő utolsó éveiben már alig akart  stúdióba  menni,
    csak élő előadás rögzítését vállalta.  Újabban  Giulini  hajlik  erre,
    sőt, a stúdió-specialista Solti is. A  tendenciát  természetesen  csak
    erősíti, hogy ha egyszer összejön egy nagy karmester  valamelyik  nagy
    zenekarral  és  szólistával,  netán  egy  nagy(nak  ígérkező)   operai
    produkcióval, azt a leghelyesebb "on  the  spot",  a  tett  színhelyén
    azonmód lekapni. Van ennek kockázata is persze:  esetleg  mégsem  "jön
    össze" a nagy teljesítmény; de ez már kevésbé izgatja  a  cégeket.  Az
    áru úgyis eladja magát.
        Természetesen csak a legkiválóbb áruvédjegyekkel, melyek, mondjuk,
    a Persillel is állják a versenyt (v. ö. József Attila).
        Nézem   a   "védjegyeket"...   Hát   nem   viszik    túlzásba    a
    változatosságot. Csakis kipróbált, biztos üzletbe fektetnek be nagyobb
    szériákat. (Kísérletezés, új név: 5%.) A DECCÁ-nál így a  negyven  éve
    best-seller Solti dominál, 32 kiadványból 12 az övé. Közöttük a "Solti
    in Budapest", a chicagóiakkal és Schiff  Andrással  adott  emlékezetes
    Bartók-koncert. A másik,  negyedszázados  DECCA-sztár  Pavarotti  csak
    kettőn(!) szerepel - igaz, vele nehezebb a dolga a  látványtervezőnek.
    Akad még egy-két Kiri, Rubinstein, Harnoncourt. Jövőre bőségesebb lesz
    a lista, azaz több Mozart és több Pavarotti...
        A Deutsche Grammophonnál természetesen  Karajan  a  listavezető  -
    gondoltam.  Pedig  Bernstein  kettővel  megelőzi  (17-15).   Bernstein
    vezénylése: látvány, Karajané nem  az.  Meglepetésre,  még  Levine  is
    eléri a 15-öt. Hiába, az amerikai piacot nem lehet  félvállról  venni.
    Böhm (4) és Abbado (3) úgy  adják  a  derékhadat,  mintha  sereghajtók
    volnának. Ugyanilyen arányokat várhatunk 92-re is.
        A Philips 45 kiadványán sokan osztoznak, a legnagyobb tömb  itt  a
    bayreuthi közvetítések sorozata. A teljes (és külön-külön is  kapható)
    Boulez-Chéreau féle (korábban hírhedett,  azóta  botránykőből  majdnem
    klasszikussá  szelídült)  Ring  mellett  a  teljes   Wagner-repertoár,
    közöttük eddig kereskedelmi hanglemezen ki nem  adott  Tannháuser-  és
    Mesterdalnokok-felvételek. Jövőre Hándel  és  az  eredeti  Koldusopera
    mellett   mindenféle   Mozart-összeállításokat    ígérnek.    Jubileum
    postfestam - még mindig üzlet.  Brendel  Schubert-ciklusát  itthon  is
    láthattuk a tévében. Keservesen magyarázott, gyönyörűen zongorázott.
        Igazi videós műfaj a balett (tizenegyet találtam  az  1991/1992-es
    173 kiadvány között), és Philips-specialitás is (10 a 11-ből!). Eléggé
    széles skálán, Nureyevtől és Margot Fontayne-től Béjartig, a Kírov-tól
    az Amerikai Balettszínházig. A hattyúk tava és  Csipkerózsika  mellett
    modernek  is  akadnak;  az  egyiket   Beethoven   VII.   szimfóniájára
    koreografálták.
        Futottak még: tíz oratórium, kevéske kamarazene és  vagy  tucatnyi
    portréfilm.
        Nagy  önmegtartóztatással  hagytam  utolsónak  az   operákat:   47
    kiadvány a 173-ból - jól  mutatja  imádott  műfajom  népszerűségét  és
    piaci lehetőségeit. Sokat láthattam már közülük, és elmondhatom,  csak
    elvétve akad  köztük  művészetellenes  rendezés.  Vagyis:  bármennyire
    szeretik is egyes rendezők a színházakban  a  közönséget  pukkasztani,
    csak ritkán szereznek hozzá tömeg-támogatást. A  media-business  pedig
    csak tömegméretekben gondolkodik.  Csak  az  egészen  felkapott  Peter
    Sellars Mozart-ellenes avantgárd(?) merényletei fértek bele az  üzleti
    keretekbe. Közülük kettőt  volt  szerencsé(tlensége)m  látni,  nos,  a
    harlemi nyomornegyed utcáján játszották el az ő  Don  Giovannijukat  a
    remek színészi erőt képviselő gyönge-közepes  énekesek.  Akik  ismerik
    Mozart  megjegyzéseit  Osmin  alakjával  kapcsolatban  arról,  hogy  a
    csúnyát   is   szép   formában   kell   megjelentetni   a   színpadon,
    elképzelhetik, hogy ez  a  szép  körmondatom  milyen  csúnya  szavakat
    helyettesít... S hogy mennyire tetszett volna Wolfgang Amadénak  az  a
    köpködős, hányós, véres és gusztustalankodó  Don  Giovanni...  Hasonló
    erőszakot  követhetett  el  Mr.  Sellars  Figarón  és  a   Cosin   is.
    Szerencsére  választhatunk  mást  is,  például  Böhm/Ponnelle  bűbájos
    Figaróját,  ráadásul  Te  Kanawa,  Fischer-Dieskau,  Prey   és   Freni
    énekével. Ponnelle (és Sellars)  kiválóan  alkalmas  arra,  hogy  első
    ismerkedés alkalmával a művet és a műfajt életreszólóan megszerettesse
    (vagy megutáltassa).
        A médiumváltás tehát még nem  ment  végbe,  csak  zajlik.  Ismerős
    helyzet, csak ezen a területen jobban látni a végét.


                                      *

    Kiből lehet Caruso?

    - Tenortörténelem -

        Ez  a  cikk  nem  ilyennek  készült.  "Tenor-történelem"  címen  a
    Carreras-Domingo-Pavarotti triász uralkodásának előzményeit  szerettem
    volna elhelyezni az  Örök  Értékrendben,  azaz  nagyjából  az  1950-70
    közötti évek tenorfejedelmeiről irni. Történt azonban, hogy  a  Bartók
    Rádióban   egy   tizenegy-részes   sorozat   futott,   egyik   kedvenc
    tenoristámról, Giuseppe di Stefanóról. A sorozatért, gondolom  sok-sok
    más operabolonddal együtt, hálás vagyok, jólesett hallani e különleges
    adottságú művész felvételeit. De nem esett jól hallgatni az  összekötő
    szöveget. Két okból berzenkedtem. A kisebbik: bőven  akadt  filológiai
    pontatlanság és téves ítélet.
        Ismeretes, hogy a DECCÁ-hoz átszerződött  di  Stefanónak  1958-ban
    félbe kellett hagynia a Mefistofele felvételét. A műsor szerint  talán
    hangi problémák miatt. Nos, nem. Jogi ügyről volt szó.  Del  Monacónak
    olyan  szerződése  volt  a  Decca   céggel,   amelynek   alapján   azt
    énekelhetett, amit akart, s ő  akkor  di  Stefano  szerepét  akarta...
    (Mindez 1973-ban került csak napvilágra,  a  di  Stefanóval  készített
    részek  kiadásakor.)  Esztétikai  ítéletekről  nem  vitatkoznék,   de:
    hallottuk az 1949-es  Sevillai-részletet  a  Metropolitanből,  részben
    virtuóz, részben nagyon  is  önkényes,  stílustalan,  technikailag  is
    kétes sikerű megoldásokkal. Miért  kellett  ezt  és  sok  más  hasonló
    részletet is a világ és a művész legjobb produkciójának kikiáltani?
        S itt van berzenkedésem fő oka: általában miért  kellett  tizenegy
    folytatáson keresztül valami igencsak idejét múlt  dicsőítő  stílusban
    kizárólag  szuperlatívuszokat  hallgatnunk?  Majd   minden   részletet
    olyasféle mondatok vezettek föl, mint "ilyen elbűvölően  (és  még  egy
    sereg hasonló díszítő jelző) még  X-től  sem...,  senkitől  sem"...  -
    végül "még magától di Stefanótól sem hallottunk"... Vigyázzunk, nem di
    Stefanótól sajnálom a jószavakat,  nem  az  ismertetőtől  irigylem  el
    saját  lelkesedését  és  örömét,  vagy  vitatom   jogát   véleményének
    közléséhez, hanem  az  igazságot  sajnálom,  mit  minden  túlzás  csak
    sérthet. Én sem tartóztatom  meg  magam  a  felsőfokoktól,  de  inkább
    kiemelésre igyekszem használni őket,  nem  liturgikus  elemként,  mint
    akik magasztalásul felsorolják Allahnak mind a száz nevét. Ámbár  erre
    sem reagáltam volna, ha nem  nyugtalanít  az  a  cím:  "Akiből  Caruso
    leltetett volna." Sokakkal együtt a fiatal di Stefanót a Gigli  típusú
    énekesek utódának éreztem, nem a Caruso fajtájából valónak. Ezzel  nem
    azon a közhelyen kívánok kotlani, hogy "Caruso csak egy volt,  mert  ő
    olyan tökéletes". (Sokszor tökéletes, nem mindig.) Még  ama  másik  és
    természetesen igaz  közhelyeken  sem,  hogy  minden  művész  szuverén,
    megismételhetetlen egyéniség, s amit a nagy Beniamino úgy fejezett ki,
    hogy "nem akarok második Caruso lenni, én első Gigli vagyok".
        A Caruso-csodának a  szépséges  hang,  a  veleszületett  zenei  és
    vokális érzék és készség, az ösztönös és megszerzett  technikai  tudás
    és az  egyéniség  -  egymásnak  megfelelő,  harmonikusan  egybeolvadó,
    egymást erősítő alkotóelemei. A többi nagy énekesnél is megvannak ezek
    a  tényezők,  de  minőségükben  és  vegyületükben  mindig   mások.   A
    Caruso-jelenségnek az a lényege, hogy ez a vegyület  állt  legközelebb
    valamiféle   eszményi   tökélyhez.   (Amelynek   fogalmát    egyébként
    legnagyobbrészt  éppen  az  ő  tulajdonságaiból   vonták   el   a   mi
    századunkban.) Ilyen mérlegelés alapján di Stefano énekesi  egyénisége
    alig hasonlít Carusóéra, vagy alig inkább, mint  bármelyik  más,  nagy
    olasz    tenoristáé.    Caruso    komolyabb,    zeneileg    alaposabb,
    lelkiismeretesebb, bizonyos értelemben klasszikusabb  alkat,  mint  di
    Stefano.   Eltérő   kettejük   hangszíne,    hangadása,    technikája,
    ábrázolásmódja.  Hasonló  a   tehetségük,   az   olaszságuk   (de   az
    "olaszosságuk" megint másképp nyilvánult meg, s itt ismét inkább  csak
    a személyes vonásokra,  mint  nápolyi,  illetve  szicíliai  eredetükre
    gondolok). A sorozat ismertetője azt sugallta, hogy di  Stefano  azért
    nem lett második Caruso, mert könnyelmű, kedves és léha bohém volt. De
    a maga módján Caruso is az volt!  Nem  könnyelműségen,  egy  vagy  más
    tulajdonságon múlott a dolog. Di Stefano alkata: más fizikai, szellemi
    és zenei adottságok összessége. Így lett belőle I. di Stefano.  Caruso
    már nem lehet senki, ez nem a tökéletesség kérdése, hanem a másságé.
        Ha nem tartanám a történelemmel ellenkezőnek  a  "lehetett  volna"
    szemléletet, egy eléggé hiteles tanút idézhetnék meg a  vitához,  Mrs.
    Dorothy Carusót, aki évtizedekkel élte túl férjét. Ha elfogadjuk, hogy
    ő közelről ismerhette  Caruso  hangját  és  egyéniségét,  fogadjuk  el
    ítéletét is: "valamennyi tenorista  között,  akiket  hallottam,  Jussi
    Björling hangja és  éneke  állott  a  legközelebb  a  férjeméhez."  Az
    egyéniségről  természetesen  ő   sem   beszélt.   Megállapítását   nem
    értékmérőnek  használtam,  hanem   adalékul   ahhoz,   hogy   mennyire
    szubjektívek a szemszögek és hallótávolságok.
        Szubjektív leszek magam is  di  Stefano  igazi  helyét  keresve  a
    tenor-történelemben. De előbb valóban vissza  kell  nyúlnom  Carusóig,
    mert őmellette és őutána sosem volt  olyan  egyetemes  és  egyöntetűen
    elismert imperátor a tenorbirodalomban. Mindig  álltak  mellette  nagy
    csillagok,  pályafutása  alatt  például  Bonci,   Slezak,   McCormack,
    Jadlowker, Zenatello stb. Némelyiküket Caruso őszintén méltányolta. Az
    ő  halála  után  is  legalább  öt  fenomén  osztozott  az   örökségén:
    Martinelli, Gigli, Schipa, Lauri-Volpi és Pertile - kiki  a  megfelelő
    szerepkörben. (És akkor Caruso francia repertoárját még nem is  vettük
    figyelembe.)  Hasonlóan  megosztott  uralom  jellemezte   di   Stefano
    virágkorát is, a (mono) LP első évtizedét.
        (A  vizsgálódáshoz  most   nem   vehetem   figyelembe   a   teljes
    tenorskálát, nem sorolhatom fel a kor valamennyi jelentős nagyságát  -
    például Geddát vagy Vickerst -, nem osztom fel  a  mezőnyt  a  nemzeti
    iskolák, stílusok és hovatartozás szerint. A továbbiakban nem  említem
    a Mozart- vagy Wagner-tenorokat, nem írom le Simoneau, Wunderlich vagy
    Kónya stb. nevét.)
        Egy  énekes  korszak  igazi  meghatározó  sztár-énekesei,   olykor
    valóságos művészi eredményeiktől függetlenül is, az  olasz(os)  típusú
    lírai-hősi tenoristák  (a  kettő  együtt  és  a  kettő  között),  akik
    kellőképpen lágy és hajlékony, egyszersmind azonban erőteljes  hanggal
    és fényes, csillogó magassággal bírnak. Ez a lirico-spinto  csoport  -
    és a legtöbb olasz  tenorista  ilyen.  Repertoárjuk  Edgardótól  és  a
    mantuai hercegtől  Rodolfón  át  Radamesig  terjed.  Egyik  oldalon  a
    lirico-leggero szárnnyal érintkezik,  Rossini,  Donizetti  és  Bellini
    könnyedebb hangot  igénylő  tenorszerepeivel  (Monti,  Valletti,  Alva
    voltak  ennek  jellegzetes  képviselői);  a  másik  oldalon  a  tenore
    robustókkal, a par excellence olasz hőstenorok  csoportjával,  akiknek
    hangja Otellóra termett. (A  szerző  eredetileg  kitért  a  tenoristák
    harmadik válfajára, a Wagner-énekes "Heldentenorra" is. Rajzolónk mind
    a három  típust  megörökítette  a  Hifi  Magazin  számára.  Az  Olvasó
    remélhetőleg megbocsátja, hogy a harmadikat sem hagytuk  ki,  noha  ez
    utóbb. nem szerepel jelen cikkünkben. A Szerk.)
        1950-70 között tehát a lirico-spinto szerepkörben az alábbi  olasz
    és nem olasz tenoristák uralkodtak a világ nagy színpadain, s  ami  az
    utókor számára fontosabb, a vezető hanglemezcégek stúdióiban:

        Björling (RCA, DECCA);
        di Stefano (angol Columbia/EMI);
        Bergonzi (DECCA);
        Corelli (Cetra, HMV);
        Del Monaco (DECCA);
        Peerce (RCA);
        Tucker (amerikai Columbia/CBS).

        Ők heten együtt két Carusót is kitettek  volt  Egymagában  egyikük
    sem lehetett azzá.

    

    JUSSI BJÖRLING

        1950-ben és már vagy tíz esztendeje akkor - a nagy olaszok,  Gigli
    és társai fokozatos kiöregedése folytán - ebben a szólamcsoportban  az
    ő neve volt a legfényesebb. Életrajzi adatokat nem hordok ide,  de  az
    1911-ben született Björling már gyerek-szopránként híres volt, apjával
    és testvéreivel egy vokál-kvartettben énekelt. Tizenkilenc évesen  Don
    Ottavio(!) Stockholmban. A harmincas  évek  közepétől  korai  haláláig
    (1960) világsztár, a legtöbb kritikus és értő véleménye szerint a  No.
    1. Hogy nem vette  körül  olyan  kultusz,  mint  napjaink  Domingóját,
    Pavarottiját, az részben annak tulajdonítható, hogy  abszolut  legjobb
    éveit (harminc és harmincöt között) a háború miatt  a  Metropolitantól
    távol töltötte. (1938-ban mutatkozott be, 40-ben ő nyitotta az  évadot
    egy  másik  Svéddel,  a  mi  Sándorunkkal  és  Zinka   Milanovval   Az
    álarcosbálban.) Björling nem volt szálfatermetű  viking  és  nem  volt
    átlagon felüli színész. De a legszebb hang volt Gigli  feltűnése  óta.
    Napfényes - írta róla valaki. Karcsú,  mégis  telt  tenor,  nagyerejű,
    mégis lágy; középhangjai meleg színűek, a pompás magasak  aranyfényben
    csillognak és van átütő erejük a zenekar  fölé  szárnyalni.  A  pianói
    olvadékonyak,  mézízűek.  Hibátlan  technikával  énekelt.  Volt  benne
    valami  Carusóból   és   Gigliből   is,   Lauri-Volpiból   is,   mégis
    téveszthetetlenül egyéni  volt  a  hang  és  a  muzsikus  személyiség.
    Stílusművészként (Verdi-, Puccini- és  francia  operákban)  azóta  sem
    múlták felül. Pazar ária-felvételeinek egy része ma is etalon.
        Legjobb szerepeiből bőven  maradt  "igazoló  jelentés"  az  utókor
    számára. A trubadúr, Aida, Manon Lescaut (abszolut legjobb  alakítása)
    és a Bohémélet mind  különleges  kincsek.  Az  RCA  CD-repertoárból  a
    Tosca, Turandot,  Parasztbecsület/Bajazzók  alig  maradnak  el  tőlük,
    néhány kalóz-felvétel a Met-ből (Gounod:  Romeo,  Faust,  egy  1945-ös
    Rigoletto, illetve az  említett  Álarcosbál)  vagy  Toscanini  1940-es
    Verdi Requiemje talán még többet is nyújtanak egy-egy ponton.  Tudatos
    művész volt, pályaépítése, szerepvállalása is bizonyítja.  Nagy  vágya
    volt Otelló, de negyvenkilenc esztendős koráig sem látta elérkezettnek
    az idejét. Pedig több  nem  adatott  neki.  Nem  volt  olyan  izgalmas
    jelenség, mondják, mint Domingo, sem elemi szenvedélyű dalnok, mint di
    Stefano. De  hallgassuk  meg  a  Manon  Lescaut  IV.  felvonását  vagy
    duett-lemezéről a Don Carlos - Posa jelenetet  (Merrillel)  -  és  azt
    fogjuk hinni, tévedtünk.

    

    GIUSEPPE DI STEFANO

        Tíz évvel volt fiatalabb Björlingnél (1921-ben  született),  de  a
    nagy korszaka szintén valamikor 1960 körül zárult. Ma talán  ismertebb
    Björlingnél. Rengeteg K und K (kereskedelmi és kalóz)  lemeze  maradt,
    és szerencséjére olyan partnerhez társították, hogy kevesebb  érdemmel
    is biztosítva lenne a halhatatlansága. De azért érdeme is bőven  akad.
    "Gigli vonalát hívatott folytatni" - így fogadták hangját  és  modorát
    még a háború utáni években. Di Stefano ennél  több  lett  s  kevesebb.
    Emberábrázolóként,  színpadi  művészként  nagyobb   nála,   de   zenei
    adottságai  nem  érték  el  Giglinek  a  közfelfogás  szerint  ideális
    hangszépségét,  énekelni  tudását.  Di  Stefano   igazi   olasz,   sőt
    szicíliai, született komédiás  és  pozőr,  kedves  és  hisztis  bohém.
    Mulatságos  anekdótákat  olvashattunk  róla  a  Del  Monacóról   szóló
    könyvben, illetve Tito Gobbi és Rudolf Bing  emlékezéseiben.  Például,
    hogy  élete  egyik  legjobb  produkciójának  (1.  Traviata-live-lemez,
    Scala, 1955; Callasszal és Viscontival) főpróbáját otthagyta,  mert  a
    rendező túl sokat foglalkozott a primadonnával; a premier  után  pedig
    kiszállt   a   produkcióból...   Di   Stefano   1949-ben   kezdett   a
    Metropolitanban lírai szereppel, A sevillai borbélyban. Gyönyörűséggel
    hallgatva  a  47-48-as  hanglemezeit,  próbálom   elképzelni,   milyen
    lehetett akkor élőben. Hamar feltűnnek a technikai hibái,  és  hogy  a
    magasságot nem képezi könnyen.
        Lemezhagyatéka egyenetlen. Az 1953-as Lammer-moori  Luciában  igen
    stílusos, A puritánokban kevésbé, a szintén ebben az  évben  készített
    híres Tosca  viszont  már  modellértékű.  Az  általam  ismert  legjobb
    előadása szintén  a  Luciában  hallható,  az  1955-ös  berlini  "élő",
    Karajan  vezényletével.  Látva  kitűnő  formáját,  Karajan  szabadjára
    engedte a tenoristát, és di Stefano végletesen romantikus pillanatokat
    teremtett,  az  ízlés  határait  végül  is  nem  törve  át.  Mint  sok
    énekesnek, neki is dúsabb  volt  a  fantáziája  a  színpadon,  mint  a
    lemezstúdiókban. Kitűnő Az álarcosbál EMI-lemezén, s még jobbat  mutat
    mindkét live-ja a Scala színpadán. Érdekes, de érthető, hogy  akkor  a
    legfelszabadultabb,  ha  nem  Callas  a  partnere.  Nagyszerű  még   a
    Parasztbecsületben, Gavazzeni Pillangókisasszonyában.
        Énektechnikailag hibátlan  teljesítményt  ritkábban  nyújtott,  de
    volt mivel kárpótolnia a közönséget: kockázatvállalás, igazi "olaszos"
    temperamentum, romantikus magatartás  -  mindez  legtöbb  alakításában
    föllelhető.  A  kritikusok  azt  állítják,  lemezről  az  ő   énekében
    pillantható meg leghamarabb egy figura "arca". Ez igaz, még akkor  is,
    ha az az arc természetszerűleg nagyon hasonlít is  di  Stefanóra.  Nem
    idegen tőle a  humor,  és  charme-ja  is  van  (Szerelmi  bájital).  A
    köztudat szerint Callas állandó partnere, 10 teljes operát vettek fel.
    Sokról maradt kalózszalag, a Giocondáról és a Mefistofeléről az sem. A
    sajnálatosan rövid karrier a  60-as  években  már  hanyatló  szakaszba
    jutott;  a  hetvenes  évek  elején  nagy   hírveréssel   beharangozott
    "come-back" szomorkás rokonszenvvel kísért, de  leplezhetetlen  kudarc
    volt mindkettőjüknek: Callasnak is, neki is. A  rádiósorozat  írójának
    részben igaza van; bizonyos komolytalanság kísérte ezt a művészt  (nem
    a  színpadon,  csak  amíg   oda   föllépett),   holmi   hanyagság   és
    nemtörődömség.  Viszonylag  korai,   negyvenedik   életévét   megelőző
    hanyatlásának fő oka  azonban  abban  keresendő,  hogy  di  Stefano  a
    technikai  fogyatékosságok  ellenszeréül  a  csakazértis  "ráéneklést"
    választotta, ez pedig törvényszerűen gyorsan megbosszulta magát: előbb
    a magasságát, majd hangszínét, végül az  egész  matériát  tönkretette.
    Gyönyörű - üstökös-pálya.

    

    CARLO BERGONZI

        Di  Stefanóban  megvolt,  amit  Björlingből   néha   és   néhányan
    hiányolnak: az olasz vérmérséklet; viszont hiányzott  belőle  Björling
    hallatlan énekesi eleganciája. Ez  utóbbit  leginkább  Carlo  Bergonzi
    (1924) közelítette meg. Az  övé  sem  akármilyen  karrier.  Ifjan  egy
    sajtüzemben dolgozott. A tulaj nem bírta az állandó áriázást. Carlónak
    választania   kellett.   (Ma   láthatjuk,   hol   tart    nélküle    a
    parmezánipar...)  Baritonistaként  kezdte   1948-ban;   1950-ben   már
    tenorista és 1991-ben még színpadon énekel! (Csak Gedda tartja vele az
    iramot  a  koncertpódiumon.)  Három  éve  még  új  lemez  is   készült
    Bergonzival - a matróna-korú Sutherland-hez illő hősszerelmes volt...
        Az 50-es évek közepétől ő is  a  Metropolitan  tagja,  a  DECCA  a
    sztereó-korszakra őt szemelte ki Renata Tebaldi partneréül Del  Monaco
    és néhány jelentéktelenebb lírai tenor helyébe. 1965-ig  csinálták  is
    sorban a Bohémélet, Pillangó, Aida,  Gioconda,  Don  Carlos  lemezeit.
    Ezek mind kiváló produkciói, akárcsak a két  Álarcosbál  (Nilsson-nal,
    illetve Price-szal), A trubadúr, a két Traviata (Sutherland és Caballé
    Alfrédja), a Tosca (Callas utolsó teljes felvétele), a Scotto melletti
    újabb Pillangó és még vagy két  tucat  teljes  opera.  Nem  mind  őriz
    felejthetetlen alakítást, de azok  is  a  szép  éneklés  gyönyörűségét
    kínálják. Talán legnagyobb "lemez-tette" a Philips 3 LP-s Verdi-albuma
    volt a tenor-áriákkal. Valamennyi egy-egy  remekbe  sikerült  esszé  e
    műfajról és a mesterségről. Bergonzi egyébként szinte a  teljes  olasz
    repertoárt  végigénekelte,  Verdiben  kivált  specialista.   Az   első
    lemezein  gyors  vibrátójú,  kissé  a   Lauri-Volpiéhoz   hasonlítható
    karcsú-érces hangot mutatott. Húsz évvel később már "csak" virtuóz  és
    stílusművész. Hang-aranya nem olyan karát-számú,  mint  Björlingé,  de
    éneke hozzá mérhető, s egy-egy Verdi áriában (például A  trubadúr  "Ah
    si ben mio"-jában) övé a  pálma.  Ő  sem  volt  nagy  színész,  láttuk
    Pesten: alig mozgott. A hang "adta elő" a drámát és a zenét. Nem  volt
    oly  színes  egyéniségű  énekes,  mint   Di   Stefano,   csak   sokkal
    megbízhatóbb.


    PEERCE ÉS TUCKER

        Két amerikai sógor (egymás sógorai).
        Jan Peerce (1908) Toscanini kedvenc amerikai tenoristája  volt.  A
    karmester  azért  szerette  őt,  mert  olasz   kedvencére,   Pertilére
    emlékeztette. Sokoldalú, megbízható, üzembiztos,  muzikális  -  vagyis
    azt énekelte, amit Toscanini kívánt tőle. Talán ez magyarázza, hogy  a
    Nagy  Maestro  miért  nem  Björlinget  favorizálta  a   Traviata,   Az
    álarcosbál,  a  Bohémélet  lemezein.   (Az   igazság   az,   hogy   Az
    álarcosbálhoz  már  hívta,  de  Björling  megbetegedett.)  Mára  mégis
    halványul Peerce emléke, mert sem alakításai nem voltak  emlékezetesen
    egyéniek, sem a hangja rendkívüli.
        Bezzeg  az  1914-ben  született  Richard  Tucker-é  az   volt.   A
    zsinagógai kántorból lett  Metropolitan-csillag  tenorja  inkább  hősi
    fényű, erejű és  csillogású,  de  nem  vaskos,  sőt,  igen  hajlékony.
    Énekében megőrzött bizonyos kántoros (=torokhangú) modorosságokat,  de
    többnyire a lelkiállapot-változás kifejezésére alkalmazta  őket.  Nagy
    szenvedéllyel énekelt, a színpadon ő is őszintébben, mint a stúdióban.
    (V.   ö.   a   Rigoletto,   A   végzet    hatalma,    Az    álarcosbál
    Metropolitan-előadásait   1955-56-ból   az   egykorú   vagy    későbbi
    lemezfelvételekkel;  s  még  inkább   az   1969-es   parádés   veronai
    Trubadúrt.)  Toscanini  őt  választotta   1949-es   Aida-koncertjéhez,
    amelyet filmen is megörökítettek. Ez, továbbá a  Traviata,  Bohémélet,
    Bajazzók,  Pillangó  -  mind   nagyon   értékes   részei   az   operai
    "világörökségnek".


    FRANCO CORELLI és MARIO DEL MONACO

        Ezt a két tenoristát egy sor közös tulajdonság állítja párhuzamba.
    Kivételes adottságok  birtokosai,  nagy  sikerek  élvezői,  gyakran  a
    közönség bálványai, a kritika azonban nem kényeztette őket  (ma  sem).
    Szembetűnő volt a Mastroianniéval vetekedő ragyogó külsejük, de  ennél
    sokkal fontosabb a különleges minőségű,  nagyerejű  hőstenor  hang.  A
    többi  szükséges  "kellékkel",  elsősorban  énektechnikával  már   nem
    egyenlő értékben, nem egyenletes szinten, nem mindenkor  rendelkeztek.
    Közös volt még  bennük  a  "tenoristaság"  egyik  nagy  negatívuma,  a
    művészi   szempontoknak   néha   fölébe   kerekedő   ön-kultusz,    az
    "elfogadottnál"   álcázatlanabbul   megnyilvánuló    hiúság,    olykor
    önteltség,   rossz    következményeivel    együtt.    Emlékezéseikből,
    nyilatkozataikból azonban jól kiolvasható, hogy  ez  valamiféle  belső
    bizonytalanságot, szorongást takart. ("Az  hogy  énekelek,  egyenlő  a
    boldogtalansággal... A katasztrófa örökös lesben áll.")
        Vegyük például a fiatalabbikat. A filmsztár-képű, sudár  alakot  a
    gránátos termetű Joan Sutherland azért imádta, mert végre nem  kellett
    "leereszkednie" amorozójához.  Tenoristánk  kellőképpen  tudatában  is
    volt önnön kiválóságának. Egy interjúban  így  replikázott  a  tenorok
    közmondásos ostobaságát célzó megjegyzésre: "Tudok  egy  tenoristáról,
    akit  érdekelnek  a  régi  vallások,  az  ideggyógyászat;  ismeri   az
    Erzsébet-kori  Angliát,  a  színháztörténetet.  Ez  a  tenorista  négy
    nyelven beszél és énekel. Franco Corelli-nek hívják." Ez  volt  ő.  De
    amit mond és  róla  mondanak,  lényegtelen.  A  gyönyörű,  karcsú,  de
    rendkívüli átütő erejű, fénylő hang a lényeg, mely finom  vibrátójával
    még inkább emlékeztet Lauri-Volpiéra. Legalább is engem. (Az olvasónak
    nyilván feltűnt, hogy mindenkiről Lauri-Volpi jut eszembe. Erről  majd
    máskor.)
        Az 1924-es születésű Corelli 1955-65 közötti  fénykorában  gyakran
    szerepelt Callas-szal (Norma,  Poliuto,  Fedora,  A  kalóz,  Tosca,  A
    Vesta-szűz).  Nagyszerű   teljesítményeit   olykor   technikai   hibák
    árnyékolták, fölróható neki a kemény  hangvétel,  az  eszményi  legato
    hiánya,  a  finomabb  árnyalatok  mellőzése,  hajlama  a  túl  gyakori
    forte-éneklésre.  De  sosem  volt  túlzó  az  ízléstelenségig  vagy  a
    stílustalanság határáig, s  végül  tüneményes  magashangjaival  mindig
    elkápráztatta közönségét. Az énekes képes volt fegyelmezni önmagát - a
    magánember a hisztérikus-hipochonder művész jellegzetes  típusa  volt.
    Botrányok övezték  a  színpadon  és  mögötte.  Egy  római  Don  Carlos
    előadáson karddal estek egymásnak Boris Christoffal, mert  nem  tudtak
    "megegyezni",  melyik  takarta  jobban   a   másikat.   Walter   Legge
    tenorista-sztorijának is valószínűleg ő volt a "hőse"; neje  tanácsára
    sok fokhagymát evett színrelépés előtt, tudván, hogy Callast  ezzel  a
    szaggal  indiszponálttá   teheti.   Rengeteg   előadást   mondott   le
    szorongásai  miatt.  (Egy  ilyen  New  York-i  alkalomnak  köszönhette
    nemzetközi karrierje kezdetét  az  akkori  beugró  tartalék,  bizonyos
    Plácido Domingo...)
        1969-ben Gardelli Végzet hatalma felvételén Bergonzinak kellett  a
    helyére állnia, s többé  Corellivel  nem  készítettek  teljes  operát,
    pályája megtört. Néhány beharangozott  visszatérése  sem  hozott  neki
    igazi sikert, nem oldotta fel szorongásait. Úgy lépett le  a  színről,
    ahogyan (egyik legjobb szerégében) Kalaf fellép: száműzött hercegként.
        Tenorfejedelem volt a valóságos hercegi családból  származó  Mario
    Del Monaco is (1915). Benne testesült meg legegyértelműbben  az  igazi
    olasz hőstenor, a tenore robusto valamennyi  vokális  jellegzetessége:
    hatalmas erejű, súlyos és tömören csengő, közép- és mély regiszterében
    baritonálas, de mindvégig  fényes,  a  magasságokban  sem  elvékonyodó
    hang.  Kettő  híján  negyven  éve,  hogy  először   hallottam,   azóta
    számtalanszor, és ma is lenyűgöz ez a monumentális orgánum.  De  ma  -
    mert tágabb  körű  összehasonlítások  alapján  -  jóval  kritikusabban
    ítélem meg produkcióit.
        Minden nagy voce birtokosa jobban szereti a saját hangját, mint  a
    kottát. Del Monaco ennek ellenére is komoly tudatossággal törekedett a
    művészi megoldásokra. A  súlyos  hangtömeget  azonban  többnyire  csak
    forte, fortissimo volt képes "vonalban tartani", s ez  fülnek-léleknek
    egyaránt fárasztó egy teljes opera végighallatásakor. A  túlnyomórészt
    harsogó  énekkel   nehezebb   hitelesíteni   a   bensőséges,   őszinte
    szenvedélyt, a nemesebb indulatokat. E felvételekről ma  hiányoljuk  a
    szélesen  áradó  dalolást,  a  szöveget  követő  hajlékony   frazeálás
    képességét, nem tudjuk elnézni, hogy Del Monaco feldarabolja  a  zenei
    íveket, elhanyagolja a valódi  legato  éneklést,  röviden  lecsapja  a
    sorvégeket. Színpadi jelenléte, önbizalmat sugárzó játéka, (nem  éppen
    magas termete ellenére is) daliás, hősi kiállása,  nemes  vonásai  sok
    mindenért kárpótoltak, ezt budapesti közönsége is tanúsíthatta pályája
    utolsó szakaszában, az Otello,  a  Bajazzók  és  a  Sámson  és  Delila
    előadásain.
        A DECCA  szupersztárjának  számított,  de  lemezhagyatékában  alig
    maradt  "klasszikus"  teljesítmény.  Stiláris  szempontból  nem   volt
    ideális Verdi-énekes, mégis  a  második  (művészileg  már  kiérett,  a
    részletekben  is  kidolgozott,  világszerte  híressé  lett)   Otellója
    (Karajannal) őrzi majd jó emlékét, s talán  A  végzet  hatalma  és  az
    Ernani stúdió-, illetve  élő  felvételeinek  egyes  részletei  is.  Az
    ötvenes  évek  első  felében  készített  Puccini-áriák  is  meggyőzőbb
    erényeit  mutatják.  Hogy  rajongói  ne  vádolhassanak  ellenérzéssel,
    elfogultsággal, vessék össze jobbik (fiatalabbik) Turidduját, mondjuk,
    Di Stefano előadásával, s meg kell érteniök fenntartásaimat.
        Két parányi anekdóta a nagy hangfenomén nagy hiúságáról: könyvében
    feljegyzi, hogy sok évig nem találkozván  az  egykor  gyakori  partner
    Callas-szal a díva egyik fontos kérdése  így  hangzott  a  telefonban:
    Mondd, Mario, még mindig olyan  szép  vagy?  A  másikat  néhai  kitűnő
    baritonistánk, Radnai György mesélte. A Martinelli-téren jártak, s Del
    Monaco, a  hajdani  nagy  tenor-elődöt  vélte  névadónak.  Csak  félig
    tréfásan kérdezte: "Talán én is számíthatnék egy utcára Budapesten?"


                                      *

    1 kis romantika


        Úgy is értendő, hogy nem a "nagyromantikáról"  lesz  szó  ezúttal.
    Bár a XIX. század nagy lobogású irányzatát és  képviselőit  minősíteni
    eléggé reménytelen. A szokásos, időrendi, földrajzi,  ideológiai  vagy
    éppen  személyi  jegyek  alapján  alkalmazott   jelzők   legalább   is
    vitathatók, a határok súrolják, keresztezik  egymást,  essék  bár  szó
    korai, konzervatív, északi, forradalmi, összefoglaló, visszahajló vagy
    kései  romantikusokról.  Sokkal  vagyok  még  adós  a  zeneirodalom  e
    hatalmas terméséből, ezért ez alkalommal a  "klasszicista"  romantikus
    Mendelssohnt tűzöm ki tárgyul (hogy egy újabb minősítéssel tetézzem az
    előzőket).
        A gonosz nyelvű, de éles fülű G. B. Shaw-tól származik a bemondás,
    hogy Mendelssohn szerzeményei nagy  alkotások  lennének,  ne  volnának
    csak oly "nyájasak". A szellemes fogalmazás csak  féligazságot  takar,
    mint gyakorta Shaw-nál.  Az  alábbi  művek  nem  érdemtelenül  tartják
    helyüket (többé-kevésbé születésük óta) a  zenetörténet  legnépszerűbb
    darabjai között. Az ilyesmi már önmagában a nagyság  jele,  legfeljebb
    más fajta nagyságé, mint a Mozart  ezerszínű,  Beethoven  titáni  vagy
    Bartók gyémántos keménységű és tisztaságú nagysága.
        Szinte számról-számra leírom, de  most  sem  kerülhetem  el,  hogy
    figyelmeztessek rá:  az  alaprepertoárban  oly  zavarbaejtően  nagy  a
    felvételek száma (a Mendelssohn Hegedűversenyé százakra rúghat),  hogy
    a diszkográfiai listákat még akkor is nehéz  volna  áttekinteni  -  ha
    volna egyáltalán bármilyen összlista. A kiemelkedő felvételeket persze
    sokan   számontartják,   de   az   utolsó   évtizedekben   felgyorsult
    tömegtermelést (gondoljunk a távolkeleti kiadványokra!) aligha őrzi  a
    világ egyetlen hangarchívuma is, s nem hiszem, hogy van ember,  aki  a
    létező "összest" végighallgatta volna.
        A jéghegy-törvény érvényesül itt is: a mélyben meghúzódó tömeg nem
    látszik, mindig csak a csúcsok.


    Szentivánéji álom

        A Szentivánéji álom nyitánya, egy tizenhétéves alkotó műve, meg  a
    kísérőzene később írt részei korszakokon és stílusokon túl oly hiteles
    shakespeare-i varázst árasztanak,  amilyet  senki  felül  nem  múlt  a
    zenében; legfeljebb Verdi érte el  a  windsori  éjszaka  káprázatainak
    hangokba  öntésével.  Holott  Mendelssohn   egyéniségét   kontinenssel
    nagyobb távolságban képzeljük a Shakespeare-étől.
        A teljes kísérőzene valójában  csak  színpadi  előadás  keretében,
    azaz éppen valóságos funkciójában több az  egyes  részek  kíséreténél.
    "Szerkesztett műsorként" teljes élményt kínál a slágerek, a Nyitány, a
    Notturno, a Scherzo és a Nászinduló füzérbe fogott egymásutánja,  azaz
    a szvit forma.  Amelyhez  gyakran  csatlakozik  a  tündérek  altatódal
    kettőse. "Philomela dala-báj... semmi bű és semmi  báj"  mondja  Arany
    tüneményes fordítása, noha e darabban  minden  csupa  bűbáj  -  és  az
    Mendelssohn zenéje  is.  A  szvitnek  ragyogó  előadása  Széll  György
    (Philips)  lemeze  az  Amsterdami  Concertgebouw  élén.   Az   eredeti
    párosításban, a Rosamunda részletekkel együtt egy  olcsó  CD-n  nagyon
    megéri az árát. Széll keze alatt férfiasan szól a tündéri partitúra. A
    modernek között hasonló párosítású James  Levine  felvétele  (DG),  ez
    kiváló hangminőségben adja  vissza  a  kiváló  chicagóiak  játékát.  A
    komplett  kísérőzenéhez   az   egyik   legjobb   lehetőség   Marrinert
    választani. Ezúttal a Philharmonia Orchestra élén  produkálja  azt  az
    abszolut biztonságot  és  technikai  tökélyt  a  vonósoknál,  amely  a
    tündértáncoltatáshoz szükségeltetik. Kitűnő  a  két  énekes  szólista,
    Arlene Augér és Ann Murray (EMI). Régi csataló Klemperer lemeze (ez is
    EMI):  1961,  a  Philharmonia  csúcs-korszaka  óta  szolgál  az   első
    vonalban. Itt a híres fúvós szólisták ragyognak,  a  szólót  Klemperer
    kedvenc angol párosa, Heather Harper  és  Janet  Baker  énekli.  Sokan
    André Previn előadását tartják a legjobb modern felvételnek, ez meg  a
    Londoni Szimfonikusok fénykorában készült, nekik  Previn  sokáig  volt
    egyik vezető karnagyuk. Egyébként zeneileg ez a legteljesebb anyag  is
    mind  között.  Nagy  zenekari  parádét   vezényel   Ormándy   Jenő   a
    Philadelphiai Zenekar élén (RCA). Ha valaki véletlenül nem találkozott
    még  a  kései  Ormándy-lemezek  káprázatos   hangzásvilágával,   annak
    figyelmébe   ajánlom   Grieg   Peer   Gynt-szvitjeit   a    Hungaroton
    licenc-lemezén. Az is 1978-ban készült. S egy  még  régebbi,  1965-ös,
    csupa-romantika  Kubelik-lemez   (DG)   is   rokonszenvesebb   a   mai
    kifinomult, de kiszámítottabb, hidegebb olvasatoknál. (Itt nem  Abbado
    remek Nyitányára gondolok.)


    Szimfóniák

        Csak a Skótot  és  az  Olaszt  sorolom  az  alaprepertoárhoz,  nem
    tagadva bár a Reformáció érdemeit sem.  Szándékosan  neveztem  nevükön
    őket, mert a hivatalos számozás (mint Schubert és Dvorák esetében is),
    nem fedi a  kronológiai  sorrendet,  minthogy  a  III.  (Skót)  később
    keletkezett az  V.-nél  és  IV.nél.  Ez  a  IV.,  az  Olasz  szimfónia
    bizonyára a legnépszerűbb közöttük s méltán. Ami szépet s jót el lehet
    mesélni egy idealizált, kissé általánosságában fölfogott Itáliáról, az
    Mendelssohn zenéjében hallható. Oly változatosan persze, mint  amennyi
    egy  (akár  hosszabb)  túristaúton  megismerhető  belőle.  Tűző,  éles
    napfény, csillogó  színek,  az  atmoszférában  valami  ősi  az  emberi
    lényegből - ezt állítja elénk Sinopoli digitális felvétele (DG), amely
    a legtöbb  kritikusnál  az  első  helyre  kerül.  (Párosítva  Schubert
    hasonlóképpen nagyszerűen előadott Befejezetlenjével.) Hogy olaszokkal
    folytassam az Olasz szimfónia ajánlását,  Abbado  következzék,  aki  5
    szimfóniát és egy sor egyéb zenekari művet vett föl az egykor  őáltala
    is vezetett London  Symphony  Orchestra  élén  (digitális  DG  album).
    Kitűnő hangzó téka  azoknak,  akik  Mendelssohn  szimfonikus  termését
    óhajtják alaposabban  áttekinteni.  Az  előadások  egyenletesen  magas
    színvonalúak, bár éppen a IV.-ben a gyors tételek  tempója  talán  egy
    cseppet forszírozott, hajszolt. Végül a legnagyobb  olasz,  Toscanini,
    az ötvenes évek közepén, az  NBC  Zenekarral.  Gyakran  olvasom,  hogy
    hangmérnöki szempontból ez a IV-V. szimfónia  párosítás  a  legjobb  a
    Toscanini-hagyatékban, de ez  csak  azoknak  vigasz,  akik  a  Maestro
    Massimo   egyetlen    lemeze    nélkül    sem    lehetnek    meg.    A
    Mendelssohn-szimfónia és Toscanini - olasz mindkettő, s oly  mértékben
    rokonok, mint egy szelíd toszkán  táj  és  az  Etna  vulkánja.  Magyar
    változatban (s  a  közepes  árkategóriában)  Fischer  Iván  CD-je  áll
    rendelkezésre, s még olcsóbb Wolfgang  Sawallisch  1967-es  albuma  (3
    Philips CD). Kár, hogy a Skót szimfónia előadása nem ér  föl  a  másik
    két nagyhoz. Karajan középkategóriájú háromlemezes albuma, a Berliniek
    játéka révén is, még több zenei élvezetet kínál (DG).
        Az ember azt hinné, a Skót  szimfónia  hangulata  állhat  közelebb
    Klemperer kedélyéhez, de  meglepetésre  az  EMI  lemezen  az  Olasz  a
    sikerültebb, életteljesebb, a  humora  is  megcsillan.  A  Skótot  egy
    kritikus kissé brahmsi módon súlyosnak nevezte. Ez  a  Skót  szimfónia
    amúgy is nehéz dió. Nomen est omen - szűkmarkúan mérte belőle  a  sors
    az igazán időtálló, nagy felvételeket. Általában a hangulati egység  -
    a kontrasztok megteremtése, illetve  a  szerkezet  áttekinthetőségének
    logikus megmutatása okoz gondot az értelmezőnek, bár  emlékszem  remek
    "hallgatásokra" a rádióból és  lemezekről,  így  például  Kletzki  egy
    "ősi" mono Columbia LP-jére vagy Munch (RCA) és Bernstein impozáns (de
    Mendelssohnhoz  képest  túlfűtött  és  túlterhelt)  produkciójára   az
    Izraeli Filharmonikusokkal (DG). Masur Eterna sorozatában is  nehézkes
    a Skót, míg Christoph von Dohnányi szép DECCA lemezében  minden  benne
    van, kivéve az igazán magával ragadó egyéniséget. Így Abbado digitális
    DG albumában vélem fellelni  a  legjobb  Skót  szimfóniát,  mégha  egy
    csipetnyivel több melegséget szívesen vennék ezen  a  borongós,  ködös
    tájon is.


    

    Hegedűverseny

        Minden korszak katalógusainak egyik legbővebb címszava.  Felvétele
    annyi, mint réten a vadvirág. A csokorba választottak  közül  az  első
    három szál a hölgyeket illesse:  ha  valaki  megvásárolja  Anne-Sophie
    Mutter  digitális  DG  lemezét  (Berlini  Filharmonikusok,   Karajan),
    elvetette a további latolgatás gondját. Ennek  az  akkor  tizenhatéves
    leánynak (még ma is csak huszonnyolc) frissessége oly kedvességgel  és
    egyszerűséggel sugárzik, hogy  a  legrafináltabb  interpretálásnál  is
    inkább leveszi lábáról  a  hallgatót.  A  technikai  tisztaság  itt  a
    lélekét is tükrözi. (Az LP  és  CD  változat  Hungaroton  licencen  is
    kapható, párosításuk a Bruch-koncert.) A  dél-koreai  Kyung-Wha  Chung
    immár két évtizede tartja helyét a mai élvonalban. Sokáig DECCA  sztár
    volt,  ez  is  DECCA-kiadvány;  újabban  az   EMI-nél   jelennek   meg
    felvételei. Az ő értelmezése szikrázóan  és  csillogóan  virtuóz,  nem
    hiányzik belőle az édes  hangszín  és  az  elengedett,  "laza"  lélek.
    Kísérői a Montreali Szimfonikusok Charles Dutoit  vezetésével,  ez  az
    együttes a nyolcvanas években a nemzetközileg is számottevő  zenekarok
    közé küzdötte fel magát. Viktoria Mullova Philips lemezéről (Marriner,
    ASMIF) azt írta Ivan March a Gramophone ezévi  májusi  számában,  hogy
    senkinél  sem  hátravalóbb.  Mélység  és   frissesség   -   visszatérő
    dicséretek, mert alapvető követelmények Mendelssohn tolmácsolásához.
        1948 nyarán lehetett... egy osztálytársammal csavarogva a városban
    betértünk  a  Kossuth  Lajos  utcai  His  Master's  Voice  boltba  (ma
    Keravill). Föltétette a Mendelssohn Hegedűversenyt, ha jól  emlékszem,
    négy darab 78-as sellak lemezről, Menuhin előadásában. Ez a legjobb  -
    közölte  velem  a  hallgatófülkében.  Én  ugyan  semmivel  sem  tudtam
    összehasonlítani, csupán a dallamokat ismertem  a  rádióból.  Ez  volt
    Menuhin első felvétele e műből, Enescu vezényletével, 1938-ban  jelent
    meg először. Még  háromszor  vette  fel  újra  a  háború  után,  de  a
    mendelssohni szellem és kellem, a töretlen báj csak a húsz  év  körüli
    fiúé maradt. "A század nagy felvételei sorozatban tette CD-re az  EMI.
    Az 1954-es, Furtwängler vezényelte legendás produkció is (szintén EMI)
    maradéktalanul kínálja a mély érzelmeken  nyugvó  édes  lírai  hangot,
    szinte Beethovenhez illő formai következetességgel. Különleges  értékű
    egy másik nagyságnak, Nathan Milsteinnek  1973-as  felvétele  (DG).  A
    nagy virtuózok egyike volt, mindenekelőtt nagyon egyéni, telt, a  mély
    fekvésben brácsa-, a magashangoknál  olykor  fuvolaszerű  tónusa  tett
    maradandó benyomást a hallgatóra, s ez a majd  hetvenévesen  készített
    lemeze változatlan formában mutatja a nagy művészt. Abbado és a  Bécsi
    Filharmonikusok csupa szín és energia kísérete, valamint a  párosítás,
    a Csajkovszkij-verseny mind nagyértékű plusz.
        Nem tudom, volt-e a század fényes nevű hegedűsei  között  egy  is,
    akinek a hagyatékában nem találunk lemezt ebből a hegedűversenyből.  A
    nagy Fritz Kreisler és Hubermann, Heifetz  vagy  Ojsztrach  és  mások,
    némelyik több  felvételen  s  mindegyik  a  maga  jellegzetes  előadói
    stílusában, azaz úgy hajlítva a  művet  a  saját  egyéniségéhez,  hogy
    azzal nem megfosztja a teljességtől, hanem még gazdagítja is - újra és
    újra elragad bennünket ezzel  a  remekművel;  számomra  a  legszebbel,
    amely a Beethoven és Bartók hegedűversenye között megszületett.
        (Legközelebb: A zongora poétáinak és Paganinijének versenyművei.)