Doboz a dobozban



    - Lakószoba és High Fidelity


        A hifi legkiismerhetetlenebb alkalmatosságai a dobozok, főleg az a
    nagy doboz, amelyben élünk, és amelybe  a  kisebb  dobozokat  tesszük.
    Félve   ugyan,   de   belekezdünk   a   teremakusztika    rejtelmeinek
    tanulmányozásába. Elsőnek néhány  alapvető  mérést  végzünk  el  három
    meglehetősen különböző szobában, három különböző hangsugárzón.  (Utána
    a hangsugárzókat meg is fogjuk hallgatni. Szándékosan olyan  típusokat
    választottunk, amelyeket előzőleg már  normál  körülmények  között  is
    teszteltünk.)  Cikkünk  szerzője  Dániel  István  az  MTA   Akusztikai
    Kutatóintézetének munkatársa.

                                      *

        Amikor hifi berendezést választunk, módunkban áll megnézni, milyen
    a magnó, a lemezjátszó, a végerősítő és a hangsugárzók stb.  átvitele,
    hogy ezek ismeretében döntsünk. (A legjobb természetesen az volna,  ha
    minden egység átvitele egyenletes volna.) Egy dologról  azonban  nincs
    katalógus-adatunk:  a   saját   szobánk   akusztikai   viselkedéséről.
    Elképzelhető, hogy a szobánk annyira "egyenetlen átvitelű", vagy egyéb
    módon rossz akusztikájú,  hogy  vagy  át  kell  rendezni,  vagy  hozzá
    illeszkedő,  azaz  ellenkezőleg-egyenetlen  átvitelű  rendszert   kell
    vásárolni (ha van egyáltalán ilyen) - vagy nem érdemes bele méregdrága
    eszközöket venni. Ezek mind csak lehetőségek. Hogy  mennyi  bennük  az
    igazság,  annak  kiderítéséhez  szeretnénk  hozzájárulni  a  következő
    méréssorozattal.
        Kiválasztottunk három különböző típusú lakószobát, és mindegyikben
    elvégeztük ugyanazokat a méréseket. A három helyiség  közül  az  egyik
    alacsony, kis térfogatú lakótelepi szoba. A második közepes méretű  és
    belmagasságú. (Ez ugyanaz a szoba, amelyben a Hifi Magazin  szeánszait
    rendezzük. A Szerk.) A harmadik kifejezetten magas,  tágas,  és  egybe
    van nyitva a két szomszédos helyiséggel. (Méretüket és leírásukat lásd
    a szomszéd oldalon, a fényképek mellett.) A  hangsugárzók  pedig  ezek
    voltak: 1. JMlab Laureate, 2. Heybrook HB1 és 3. JBL XE-3.

    

    Kisméretű szoba (fent). Mérete 5,3x3,5x2,6 méter, légtere 48 köbméter.
    A  hosszanti  falon  könyvespolc,  a végigfutó polcon hifi-berendezés,
    tévé,  videómagnó.  A többi fal szabad. Mi a hangdobozainkat szintén a
    hosszanti  fal mentén, de a képen látható Orionoknál beljebb helyeztük
    el.  Szemközt  kárpitozott  zsámolyok (volnának) láthatók, továbbá egy
    üvegajtó. Egy másik, a bejárati üvegajtó a fényképész háta mögött van.
    A falakat tapéta fedi, a mennyezetet úgyszintén.


    

    Középnagyságú  szoba  (azaz  a  HFM  szerkesztősége,  jobbra).  Mérete
    5,5x4x3 méter, légtere 66 köbméter. Az OIvasó itt nagyjából azt látja,
    amit  a  mi  zsűrink szeánszolás közben. A fotós háta mögött közepesen
    elfüggönyzött  ablakok,  az  ablak  balról  körbefogja  a sarkot és az
    oldalfalon  folytatódik,  a  másik  oldalon  pedig van még egy keskeny
    könyvespolc.   Jobbról-balról   egy-egy   íróasztal,  irodagépekkel. A
    falakon tapéta, a mennyezeten vékony tapéta, lefestve.


    

    Nagy  szoba  (az  átlagosnál  már  jóval nagyobb). Mérete 4,4x5,8x3,85
    méter,  légtere 98 köbméter. A szobából jobbra és balra is ajtó nyílik
    (képünkön  csak  az  egyik látszik). A bejárati ajtó a fotós jobb keze
    mögött van, mellette hatalmas, csempézett kályha. A lejátszóberendezés
    szemközt,  a  hangdobozpár a bejárati ajtónál kétfelől helyezkedik el.
    Festett fal és mennyezet.

        Az első méréssel arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen az "átviteli
    jelleggörbéje"  a  szobának.  Ha  veszünk  egy   tökéletes   spektrumú
    hangsugárzót,  megtápláljuk  egy  egyenletes  spektrumú   jellel,   és
    felvesszük a hangot (a  hallgató  füle  táján  elhelyezett)  tökéletes
    mikrofonnal, akkor ennek a hangnak a frekvencia-spektruma jellemezheti
    az adott helyiséget. Tökéletes hangsugárzónk nincs, de 3 különböző, jó
    minőségű hangsugárzót alkalmazva, a problémát kiküszöböltük (amennyire
    tudtuk). A másik hiba az, hogy zenehallgatás  közben  a  fejünk  nincs
    rögzítve - meg egyébként is két fülünk van.  Más  szemszögből,  mérési
    oldalról nézve a problémát: ha  egy  kissé  elmozdítjuk  a  mikrofont,
    erősen megváltozhat a jelleggörbe. Ebből adódik a kérdés, hogy  melyik
    görbét higgyük el. A jelleggörbék a helyfüggésének az az oka,  hogy  a
    sok  visszaverődés  miatt  minden   frekvencián   állóhullámtér   vagy
    interferenciatér alakul ki, s ennek eredményeként egyes helyeken  erős
    a  hang,  máshol  pedig  gyenge.  Így  a  különböző  helyeken  felvett
    frekvenciagörbén  más-más  frekvenciákon   lesznek   "leszívások"   és
    kiemelések.  Másfelől  viszont  minden  szobában   kialakul   egyfajta
    érzésünk  a  szoba  akusztikáját  illetőleg,  és   ez   a   szubjektív
    megítélésünk  nem  változik  deciméterről  deciméterre,   ha   fel-alá
    sétálunk  a  szobában.  (Feltehetően  az   agyunk   végez   valamiféle
    kiátlagolást az egyes helyekhez tartozó hangélmények alapján.)  Mégis,
    ha realisztikus mérési  eredményeket  szeretnénk  kapni,  akkor  olyan
    mérési  módszert  kell  választanunk,   amely   eléggé   helyfüggetlen
    eredményt ad.
        Kézenfekvő volt  az  az  ötlet,  hogy  mérés  közben  mozgassuk  a
    mikrofont. Ezt meg is próbáltuk egy  erre  a  célra  készült  mikrofon
    forgató állvánnyal, de az eredménnyel nem voltunk elégedettek, mert az
    átviteli jelleggörbék csipkézettek  lettek.  A  bajt  valószínűleg  az
    okozta, hogy  a  forgató  állvány  körülfordulási  ideje  legalább  16
    másodperc volt, s ez alatt az idő alatt túl sokat változott a  mérőjel
    frekvenciája (lassan változó sweep). A mikrofont tehát  inkább  kézzel
    mozgattuk, kb. 1mp periódusidővel, a  képzeletbeli  hallgató  fejénél,
    105cm magasan, jobbra-balra kb.  80cm-es  kitéréssel.  A  jelleggörbék
    nagyobbik része ezzel a módszerrel készült. Meg kell jegyeznünk,  hogy
    ha nem sweep-elt szinusszal mértünk volna, hanem szélessávú zajjal, és
    a jelet keskenysávú spektrum-analizátorral dolgoztuk volna fel hosszan
    átlagolva, akkor a lassú mikrofonmozgatás is megfelelt volna.

    

        Az átviteli jelleggörbére vonatkozó  mérési  összeállítást  az  1.
    ábrán láthatjuk. A Brüel-Kjaer 2010  elemző  szinuszjelét  végerősítés
    után a hangsugárzókra vezettük. A mikrofon jelét szintén a BK 2010-zel
    dolgoztuk fel, ez a  műszer  elsősorban  egy  heterodin  elven  működő
    frekvencia-analizátor.    Lényegében    egy     sávszűrő,     amelynek
    középfrekvenciája  a  kiadott   szinusz   frekvenciáját   követi.   (A
    sávszélesség  mindig  alkalmazkodik  az  éppen  mért   frekvenciához.)
    Természetesen mérhettünk volna szűrő nélkül is,  csak  akkor  a  mérés
    sokkal érzékenyebb lett volna a külső zajokra. Így viszont nem kellett
    a mérést minden autóduda után újra kezdeni, sőt,  a  mérés  alatt  még
    halkan  beszélgetni  is  lehetett.  A  szinusz-generátort  a  szintíró
    hangolta   folyamatosan   egy   hajlékony   tengelyen   keresztül;   a
    mérőfrekvencia  együtt  futott  a   szintírópapír   előre   nyomtatott
    frekvenciaskálájával.
        Az átviteli jelleggörbéken  kívül  minden  szobában  megmértük  az
    utózengési időt is, tercsávonként. (Az utózengési idő  definíciója:  a
    hangforrás kikapcsolása után a hang ennyi idő  alatt  csökken  60dB-t.
    Ezzel a 60 decibellel az  amplitúdó  az  ezredrészére,  az  energia  a
    milliomodrészére esik vissza.) A mérési elrendezést lásd a 2. ábrán. A
    hangsugárzókra zajjelet adtunk egy  speciális  CD-mérőlemezről,  és  a
    mikrofonjelet  frekvenciaelemzés   után   a   szintíróra   vittük.   A
    zajgenerátor bekapcsolása után a szintíró tolla egy magas szint  körül
    ingadozik  (lásd  az   alábbi,   szövegközti   ábrán).   A   generátor
    kikapcsolása után a  hangnyomás  többé-kevésbé  egyenletesen  esik  az
    alapzajnak, illetve a  műszerek  zajának  megfelelő  szintre.  Az  eső
    szakasz meredekségéből kiszámítható az utózengési idő.

    

    MÉRÉSI EREDMÉNYEK

        A szomszédos 9 diagramon  a  három  hangsugárzóval  mért  átviteli
    jelleggörbéket  láthatjuk  a  3  helyiségben.  Minden   görbe   elején
    erőteljes hullámosság figyelhető meg a 40-200Hz-es tartományban. Ez  a
    helyiségekben lévő levegő rezgési módusaival függ össze. Ha  zavaróak,
    esetleg csökkenteni lehet őket a megfelelő  pontokban  elhelyezett  és
    hangolt rezonátor elnyelőkkel. Általában azonban elmondható, hogy ezek
    a csúcsok  (meglehetősen  rögzített  frekvenciával)  hozzátartoznak  a
    helyiséghez.
        Némelyik görbe a magas részeken is  (8kHz-től  felfelé)  hullámos,
    ezek még álló mikrofonnal  készültek,  míg  a  többi  mozgatottal.  (A
    méréseket ugyanis a 2. számú helyiségben  kezdtük,  itt  kísérleteztük
    ki,  milyen   módszert   kövessünk.   Ezzel   együtt,   mi   nagyjából
    elfogadhatónak  tartjuk  a  mérések  eredményét,  mert  a   2.   számú
    helyiségben több módszerrel is hasonló eredményt kaptunk.)  Végignézve
    az átviteli görbéket  a  lakások  szerint,  megállapíthatjuk,  hogy  a
    kisebb szobában fő  vonulatában  egyenletes  görbét  kaptunk,  a  nagy
    térfogatúnak pedig meglehetős mélykiemelése van.
        A kis szoba 100-150Hz-ig, illetve  200-300Hz-ig  "lyukas",  közbül
    egy határozott kiemeléssel. A közepes szoba 120-300Hz-ig  "lyukas",  a
    legnagyobb szoba pedig a mélykiemelés nagy csúcsai fölött 150-300Hz-ig
    az.
        Az alsó 3 diagramon a  3  helyiség  utózengési  idejét  láthatjuk,
    tercsávonként.  Látható,  hogy  100Hz  fölött  az  utózengési  idők  a
    kisméretű  szobában   a   legrövidebbek   és   a   legnagyobbikban   a
    leghosszabbak. A legkisebb szoba egyébként  tele  volt  rakva  szivacs
    fotelekkel,  amik  jó  hangelnyelésük  révén  szintén  csökkentik   az
    utózengési időt. (Az ábra 100Hz alatti része nem megbízható. Ennek  az
    az    oka,    hogy    az    utózengési    időt     valójában     olyan
    frekvencia-tartományokban lehet jól  mérni,  ahol  már  a  szobának  -
    illetve a benne foglalt levegőnek - elég sok rezgési módusa  van.  Már
    említettük, hogy ezek a módusok eredményezik a csúcsokat  az  átviteli
    görbék 150Hz alatti részén.)
        Általában elmondható, hogy ha egy szobában nagyobb  az  utózengési
    idő, akkor ugyanakkora  hangteljesítmény  betáplálása  esetén  erősebb
    hang  alakul  ki  benne.  Ennek  megfelelően  érdemes  összefüggéseket
    keresni az utózengési adatok és az átviteli jelleggörbék  (helyiséggel
    összefüggő) sajátságai között. Vegyük tehát sorra a mért helyiségeket.
        A legkisebb szobában a 200Hz  körüli  csúcs  és  az  azt  határoló
    leszakadások  nyoma  az  utózengés  spektrumon  is  megfigyelhető.   A
    200Hz-es  oszlop  kiemelkedik,  és  mellette  a   két-két   szomszédja
    alacsonyabb a környezeténél.
        A  közepes  helyiségben  is  van  egy  hasonló  jelenség,  hasonló
    frekvenciákon.  Ezenkívül  az  1,6kHz  táján   bekövetkező   esés   az
    utózengésben is  megvan,  és  az  átviteli  görbéken  is  megtalálható
    (megjegyezzük, hogy  ez  a  mérés  -  a  még  álló  mikrofon  miatt  -
    bizonytalanabb. Például az 5. diagramon a 3kHz-es nagy csúcs  a  másik
    két hangszóróval való mérésnél nem  jelentkezett,  így  inkább  mérési
    hibának tekintettük.)
        A legnagyobb helyiség átviteli görbéjének 200-400Hz-es behorpadása
    összefüggésbe hozható az utózengési spektrum négy szomszédos tercén is
    látható alacsonyabb értékekkel.

    


    NÉHÁNY GONDOLAT

        Félő, hogy a cikk olvastán valakinek az az érzése támad,  hogy  az
    itt mért mennyiségek: az átviteli jelleggörbe, illetve  az  utózengési
    idő pontosan értelmezett, jól  definiált  mennyiségek,  és  az  azokat
    körüllengő bizonytalanság csak a mérési módszerek  kezdetlegességének,
    mérőműszereink tökéletlenségének a következménye. Ezt tévedést el kell
    oszlatni. Az a kérdés, miszerint ennek a helyiségnek  a  200Hz  körüli
    tercsávon  mekkora  az  utózengési  ideje,  ahhoz   hasonlatos,   mint
    (Károlyházy Frigyestől lopott hasonlattal) egy krumplira rámutatni, és
    azt kérdezni: ha ez kör, akkor mekkora a sugara. Akármilyen módszerrel
    is mérjük a hang lecsengését a  szobában,  mindig  egy  szabálytalanul
    hullámzó lecsengési görbét kapunk, és a kérdést úgy tesszük fel,  hogy
    "ha ez a kacskaringó egyenes, akkor mekkora a meredeksége"? (A cikkben
    szöveg között közölt utózengési görbe egy kifejezetten szép példány. A
    lecsengő szakaszok többnyire sokkal  hullámosabbak.  Néha  alig  lehet
    őket kiértékelni.)
        Megközelíthetjük másként is a kérdést. Egy adott frekvenciasávba a
    szobának mindig valahány rezgési módusa esik. Mindegyik  módushoz  egy
    jól  definiált  (és  elvileg  megmérhető)  utózengési  idő   tartozik,
    mindegyikhez más és más. Hogy ezek után hogyan  definiáljuk  az  adott
    sáv "átlagos" utózengési idejét, az már erősen  ízlés  dolga.  Például
    vehetjük a kérdéses módusok utózengési idejének  a  számtani  átlagát,
    esetleg figyelembe vehetjük, hogy  magasabb  frekvenciákon  nagyobb  a
    módussűrűség,  így  súlyozással  csökkenthetjük  a  magas  frekvenciák
    "létszámfölényét". De más baj is  van.  Ha  azt  akarom  az  "átlagos"
    utózengési idő alapján becsülni, hogy  hosszabb  idővel  a  gerjesztés
    megszűnése után mennyi lesz a hangnyomásszint  (az  alapzajoktól  most
    tekintsünk el), akkor inkább a  hosszabb  lecsengésű  módusokkal  kell
    számolnom,  mert  a  rövidebbekből  hamar  kipusztul  az  energia,  és
    "kiesnek a játékból".
        Látható mindebből, hogy az utózengési idő körül  elvi  problémáink
    is vannak, és a méréstechnikai nehézségek egy jó  része  ebből  fakad.
    Sajnos, nem jobb a helyzet a helyiség "átviteli jelleggörbéjével" sem.
    Járjuk egy kicsit körül ezt is. Egy helyiségben két rögzített pont ("A
    és B") között könnyen definiálható (bár  nem  olyan  könnyen  mérhető)
    valamilyen impedancia-típusú átviteli  függvény.  A  szoba  tehát  egy
    lineáris rendszer, amelynek bemenete az "A"  pontban  egy  nulladrendű
    sugárzó (egy ún. lélegző gömb  által  létrehozott  "térfogatsebesség",
    azaz  térfogatváltozás/idő),  kimenete   pedig   az   általa   keltett
    hangnyomás a "B" pontban. A két  pont  között  megadott  függvény  még
    nyilván  kevés  a  teljes  szoba  jellemzéséhez.  Ezen   esetleg   úgy
    segíthetünk,  hogy  valamilyen   módon   összeátlagoljuk   (valamilyen
    felosztási  finomsággal)  az  összes   lehetséges   pontpár   átviteli
    görbéjét.
        Anélkül,   hogy   megvizsgálnánk   ennek   az   "átlagolásnak"   a
    lehetőségét,  foglalkozzunk  inkább   egy   már   előre   is   látható
    problémával. Vegyünk két szobát. Az egyik 500Hz körül,  a  másik  2kHz
    körül  legyen  "süket"  (ezt  elérhetjük  a  falakba  épített  hangolt
    rezonátorokkal). Ha egy kicsiny ajtó  kinyitásával  egyesítjük  a  két
    szobát, attól még lényegében nem változik semmi. Az egyik továbbra  is
    500Hz-en süket, a másik pedig 2 kHz-en  az.  Nyilván  nem  lehet  (nem
    érdemes) egyetlen "átlagolt" függvényben összemosni a két szoba eltérő
    viselkedését. Ugyanez a jelenség  egyetlen  szobában  is  fennáll.  Az
    akusztikai  környezet  helyről-helyre  változik  valamennyit  (ezt  ne
    keverjük  össze  a  pontpárokhoz  tartozó  átviteli  függvények   erős
    helyfüggésével),  és  a  különböző  mennyiségek  összeátlagolása  elvi
    problémákat vetne fel. (Ezt láttuk az utózengési időnél is:  különböző
    fajta mérésekhez más és más átlagolási módszer volna megfelelő.)
        Összefoglalva tehát: a hiba nem mindig a  mérőműszerekben  van.  A
    mérendő mennyiségek alapvető definíciói körül is sok a bizonytalanság.
    A fizikai mennyiségeket,  ha  közvetlen  definíciót  nem  adhatunk,  a
    hozzájuk vezető mérési  utasítással  is  lehet  definiálni.  Az  imént
    tárgyalt mennyiségek sem így, sem úgy nincsenek kielégítően tisztázva.
    Ez nem feltétlenül  baj,  mert  az  egyszer  kőtáblába  vésett  (egyik
    szempontból jó, de a másikból  esetleg  rossz)  definíció  megkötné  a
    kezünket,  illetve  a  gondolkodásunkat.   Mindenesetre,   ha   efféle
    mennyiségeket mérünk, célszerű pontosan leírni a mérési  eljárást  is,
    mert adatainkat csak így tehetjük egyértelművé.

                                                             Dániel István


   SZEÁNSZ (HELYETT)

        (A  szakember  itt  befejezte  mondandóját,  s  átadta  a  szót  a
    hifistáknak.)

        Magazinunknak ebben a részében  nem  szoktunk  szubjektív  tesztet
    közölni, de most nem kerülhetjük el. Mi ugyanis elsősorban arra várunk
    választ  az  akusztikától,  hogy  "füleléseink"  vajon   ugyanazt   az
    eredményt hoznák-e, ha nem mindig  ugyanott  szeánszolnánk  (t.  i.  a
    középső szobában), hanem valamelyik lakótelep szűk panelfalai  között,
    vagy  éppen  ellenkezőleg,  egy  régi  típusú  ház  tágas,  levegősebb
    lakószobájában.  A  szakcikket  tehát   összekötjük   egy   gyakorlati
    próbával, és  a  legutóbbi  lapszámunkban  dícsérettel  végzett  JMlab
    Laureate-ot  és  a  JBL  XE-3-at  újra  összehasonlítjuk  a   Heybrook
    HB1-gyel, de most már a két  idegen  "dobozban",  tehát  az  igen-igen
    kicsiny lakótelepi skatulyában,  illetve  a  századeleji,  ha  nem  is
    hodály-méretű, de a józan polgár számára  épített  ládában.  Egyébként
    minden   ugyanaz,   mint   előző   számunk   hangsugárzó-tesztjén:   a
    műsorforrás, az erősítő stb.


    Kis szoba - JBL

        Mindkettővel bajaim vannak. Dohogó, zavaros mélyek. A JBL: fedett,
    a magasa kemény, a mélye néha túl súlyos, de  nem  az  igazi.  A  zene
    veszít lendületéből. Dohog, rezonál. * Az egész hangminőség sokkal, de
    sokkal  rosszabb  a  megszokottnál,  érdektelen,  nem  is  tudom,  mit
    mondjak, nem szeretnék itt zenét hallgatni. Minden beszűkül. A  JBL  a
    szűkebb sávú, alul-felül, a lelkesedés lelohad, a taps alig  hallható.
    A zongora jóval mélyebb  tónusú.  *  Lágy.  Olvadt.  Tompa.  Nem  elég
    érdekes. Fojtott. Popzenén a basszusa követhetőbb, de minden  távolibb
    és lassúbb. Öszefolyik, nem dob fel. Magashiány. Egyetlen előnye, hogy
    a nagy hangtömegeken nem válik terhessé.  Zongorán  is  jobb,  több  a
    súlya. Dinamikaszegény, de hallgathatóbb.
        Az  etalon.  Jobb,  tisztább,  tranziensebb,  visszaad  valamit  a
    valóságból. Sosem szerettem a HB1-et, de itt minden körülmények között
    ezt választanám. * Viszonylag ez a jobb. Nincs mélye, de  még  ezek  a
    nemlétező mélyek is jobbak, mint a másiké. A taps, a csörgők  emlékeim
    szerintiek. Nagyobb tér. Magasabbra hangolt zongora. Hiányzik a  húrok
    csengése. Középszerű,  nem  szívből  zenélnek  -  csak  ledarálják.  *
    Derűsebb,  levegősebb,  érdekesebb,  a   basszusa   elfogy.   Popzenén
    élénkebb, sokat segít a szoba bezárt levegőjén.  A  tere  magasabb.  A
    tenor egészségesebb, de bántóbb is. A zenekar  eltűnik  mögüle.  Nehéz
    lenne sokáig hallgatni. A zongora kopogós, testetlen, csak  jobb  keze
    van.


    Kis szoba - JMlab

        Sávhatárolt, összenyomott, tompább, érdektelenebb, kissé torz (tűt
    pucolnék). A tompasága néha jót tesz neki, de... * Lendületesebb, mint
    a  JBL.  Sok  pozitívuma  van,  a  felső-középtartománya  jó,  sokszor
    kellemes, elfeledteti, hogy a mélye hiányzik.  Erénye,  hogy  nem  azt
    hangsúlyozza, ami rossz, hanem ami jó. De a tere szűk.  A  kis  szobát
    jól kiszolgálja. A zongorája  szebb,  mint  a  HB1-é.  *  Kissé  leül,
    komorabb, de jól együtt van. A magasai neki is  lekonyulnak,  de  csak
    később. Testes, a  basszusszólam  dominál.  A  basszust  tovább  lehet
    követi. Nem elég színes. Jól hallgatható, csak egysíkú. Lassú.  Hűvös.
    Nem eléggé zenei. A  plafonja  lejjebb  van.  Operán  precíz,  de  nem
    költői. A tenor mellé megvan a kíséret  is  (valamelyest).  A  zongora
    kiegyenlített, megfogottabb,  az  alsó  akkordok  is  megszólalnak,  a
    pedálozás visszhangja is hallható.  Kissé  göröngyösen  szól,  de  van
    súlya.
        Az etalon. Mint egy jó mélysugárzó (!) a másikhoz  képest...  Néha
    kicsit  harsány,  zavaró.  *  A  sávszélei   jobbak,   taps,   faütők,
    csattanások. Operán nagyobb tér. A  dinamikája  neki  is  beszűkül.  *
    Emlékeztet a  megszokottra,  de  most  minden  paraméterében  gyöngébb
    (annál). A perui zenén  most  is  verhetetlen,  még  a  pengetések  is
    hallhatók (még ebben a  szobában  is...).  Szebb,  de  bántóbb  tenor,
    megint hiányzik a kíséret. Zongorán cseng-bong, de nem hallom az  alsó
    felét. Levegős, de szétesik.


    Nagy szoba - JBL

        A magasátvitel az előző szoba  hangja  után  felüdülés.  De  ez  a
    hangszóró  így  is  tompább,  fedettebb,  hátrábbról  szól,  a  mélyei
    dohogósak. A zongora tere  megfoghatatlan.  Komorabb.  A  hangszereket
    nehéz különválasztani. Viszont gyakran kevésbé zavaró.  *  Döbbenetes,
    hogy a másik lakás után a hangkép több  nagyságrendet  javult.  A  JBL
    azért így is kevésbé tetszik,  a  Rigolettója  nem  szárnyal,  kevésbé
    tiszta, a tere kisebb, a zongorája is visszafogja a húrokat. Operán  a
    mélyek  túltengenek,  a  zongoraversenyt  kisebb  teremben  kevesebben
    játsszák. * Oldott, puha, a  basszusa  túl  magasan  van,  a  prezensz
    visszaesik,  a  levegő  nem  eléggé  magaslati.  Nem  elég  élénk,  de
    kellemes. A tenor nem annyira szép, de nem is olyan rikító. A  zenekar
    megvan, néha a basszusát is lehet hallani. Popzenén a basszus ragadós.
    Minden megvan, de semmi sem elég érdekes. Zongorán hangszerszerűbb.  A
    zengés  a  mélytartományban  érvényesül.   Operán   nem   tetszik,   a
    tranziensek hiányoznak,  a  cintányér  beütése  kifejezetten  döglött.
    Viszont nem tolakszik. Hallgathatóbb.
        Az etalon. Továbbra is ennél maradok,  habár  én  nem  szeretem  a
    HB1-et. Transzparensebb. Tér, levegő,  felharmonikusok.  Az  élénksége
    feledteti, hogy nincs basszus. * Ez  sem  tetszik  igazán.  Jobb  tér,
    levegő, mélye továbbra sincs, de  kulturáltabb.  Most  viszont  már  a
    magasaival van bajom, harsány, erőszakos, a forte hegedű süvít. * Mint
    eddig. A perui zenén minden szempontból jobb. A tenor  fekvése  jó,  a
    zenekar eltűnik, a basszus gyönge. Popzenén színes, ez a jobb,  még  a
    basszusa nélkül is.  A  zongorája  csengő,  de  nem  meggyőző.  Operán
    eleven, szép, de fárasztó. A tuttin a basszusnak fogy el az energiája.


    Nagy szoba - JMlab

        Most már azonos kategóriájúak. Egyre  több  erénye  van,  ennek  a
    kisdoboznak még a mélyei is meglepően jók.  Egyensúly.  Tanulság:  kis
    dobozhoz nem kis szoba kell, neki is  nagy  szoba  kell.  *  Méretéhez
    képest  meglepően  jó.  A  mélyei  is.  A  balansza  helyes.  Talán  a
    csillogása lehetne több, de egész jól  el  lehet  hallgatni.  A  tenor
    mögött (tényleg) megvolt a zenei kíséret. Az  fff  nem  szólt  jól.  A
    zongorája megint jobb. A Beethoven nagyzenekar is igen hatásos,  de  a
    hegedűje nem tiszta. *  Ismerős,  egységes  kép,  kissé  sötét  tónus.
    Közepes tér, nem széles, de van mélysége. Korrekt, de nem elég színes.
    Mélyebb tenor, másfajta elszíneződés (de ez is bántó).  Harsány  (csak
    nem ugyanúgy). Nem  mindig  ad  elég  kárpótlást  a  HB1  szépségéért.
    Popzenén nem tölti be  a  szobát,  lassú,  szűk  (de  együtt  van).  A
    zongorája  megint  jobban  tetszik:  tömör,  egészséges.  Nagyzenekari
    anyagon a saját sávhatárain  belül  helytáll,  de  nagy  hangtömegeken
    betorzít, nagy neki a szoba.
        Az etalon. Továbbra is levegősebb, lendületesebb és  teresebb,  de
    most már egyre gyakrabban  érzem  a  hibáit  is.  Szúrós,  harsány.  *
    Levegős Andok. A tenor (és a fff) jobb, a zenekar kevés. Most valahogy
    a magasaival nem vagyok megelégedve. A nagyzenekar nem hatásos,  de  a
    hegedűje szebb.  Világos, derűs, a pánsípja élmény. A  tenornak  hamar
    elfogy a türelme, és akkor tolakodni  kezd.  Popzenén  testetlen,  nem
    elég tömör, kifakul. A zongorája kissé széteső, nem eléggé  megfogott.
    Nagyzenekaron elfogy ugyan a mélye, de nem torzít, betölti a szobát.


    Konzekvenciák

        A hifi-lánc legfontosabb láncszeme nem a  lemezjátszó,  nem  is  a
    hangszóró, hanem a  lakószoba.  A  szűk  tér,  az  alacsony  mennyezet
    helyrehozhatatlanul elrontja a hangminőséget, s bár túlzás  volna  azt
    állítani, hogy  parányi  szobában  egyáltalán  nem  is  érdemes  zenét
    hallgatni, a panelházi hifistának kétségtelenül nagyon nehéz a  dolga.
    Mivel a kis szobában nemcsak zenét hallgatni,  de  lakni  is  kell,  a
    teret csaknem mindig telepakolják hangelnyelő anyagokkal (szekrénysor,
    padlószőnyeg, telekárpitozott bútorok), és  a  lakótér  akusztikája  a
    süketszobákéhoz kezd közelíteni. Hogy  lehet-e  segíteni  ezen,  s  ha
    igen, milyen mértékig, erre mi sem tudjuk  a  választ.  (A  Szerkesztő
    azonban,  aki  maga  is  lakott  panelházban,  úgy  véli,  hogy   nála
    annakidején korántsem volt ennyire reménytelenül rossz  a  hangkép.  Ő
    egyébként azt ajánlja, hogy a hangdobozokat semmi esetre se  a  hosszú
    fal mentén helyezzük el.)
        Az  1.  számú  szobában  tartott  szeánsz  eredménye  mindenesetre
    jócskán eltért attól, amit  vártunk.  A  magashangok  zengése  annyira
    megszünt, hogy a  csillogó  hangú  HB1-nek  itt  úgyszólván  nem  volt
    ellenfele. Tehát nem a basszus-, hanem a prezensztartomány döntött.  A
    "józan méretű polgári lakásban" a zene sokkal  szabadabban  szárnyalt,
    de egységes véleményünk szerint messze nem érte el  azt  a  minőséget,
    amihez (a 2. számú szobában) szokva vagyunk. Ebben  annak  is  szerepe
    lehet, hogy a háziak az ajtókat mindig tárva-nyitva tartják, és  ehhez
    mi is alkalmazkodtunk (méréskor is,  zenehallatáskor  is).  De  az  is
    lehet, hogy a szoba méretarányai messzebb állnak az ideálistól.  (Vagy
    csak nekünk volt idegen az akusztikája?) A szeánsz eredménye  itt  már
    jobban hasonlított ahhoz, amit előző számunkban adtunk közre - ha  nem
    is egyezik meg vele minden részletében.

                                                                       HFM