Hangszerviz



Címünk: Hifi Magazin, Budapest 76, Pf 38, 1406 Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon! Felhívjuk figyelmüket: levelükből alkalomadtán szabadon, bár lényegi változtatás nélkül idézünk - hacsak a feladó nem kéri, hogy kezeljük levelét bizalmasan. Változatlanul közérdekűnek tekintjük, s ezért térítés nélkül közreadjuk adásvételi és cserejavaslataikat, üzletszerű foglalkozást azonban nem hirdethetünk a Böngészőben. Kérjük, írjanak írógéppel, és fogalmazzanak tömören, mert helyhiány esetén az apróhirdetéseket meg kell rövidítenünk. Átkos magnómédium Dr. Jámbor László, Debrecen, Erzsébet u. 24, 4025 Egy esztendeje sincs, hogy olvasom a HFM-et; a 90/3. számot vettem meg először. Időközben megszereztem jó tucatnyit a Magazin korábbi példányaiból - azt hiszem, ezzel érdeklődésemet és elismerésemet is kifejeztem. (...) Mivel gyakran hallgatok kazettás magnót, a legutóbbi számukban közzétett magnóteszt számomra "húsbavágó". Jelenleg ugyanis egy Technics RS-B565-ös készülékem van... Egyet kell értenem ugyan a készülék(ek) hangzására vonatkozó kritikájukkal, de a 220-as Aiwához viszonyított ilyen mérvű alulbecsülését megkérdőjelezem. Nem volt módom ezt az Aiwát és a Technics-t egymás mellett összehasonlítani, viszont bőven alkalmam nyílt az összevetésre egy kitűnő állapotú Aiwa AD-F250-essel (arról Önök azt írták, hogy kevésbé tisztességtudó, mint a 220-as, vagyis, ha jól értem, egy árnyalattal, nem pedig drasztikusan gyöngébb). Nos, a 250-es drasztikusan gyöngébb, mint a Technics. Az előbbi nem tudja megtartani a lemezhangot, a mélyek összefolynak, a tranziensek "megszűnnek", a hangzás tompa, míg az utóbbi - az Önök által megnevezett számos hiba jegyeit magán viselve - megtartja a lemezhangot. (...) Meg kell jegyeznem, hogy az Aiwa szerintem "kellemesen hamisítja meg a hangzást. Viszont hiányérzetet kelt. És néha nyávog. Nem alapvető elvárás egy magnóval szemben, hogy a lehető legkevesebbet módosítson az eredeti hangzáson? Vagy az egyik kellemesebben hamisítja meg, mint ahogy a másik megőrzi? (...) De főleg nem is a fentiek miatt ragadtam én tollat. Válaszoljanak, kérem, mit tegyen, aki mégis szeretné az átkos kazettásmagnó-médiumot használni? (...) Számomra fontos a jó magnó. Hogy a jelenleginél jobb legyen, azt hittem, csak annyiba kerül, hogy kicserélem egy drágább japánra, mondjuk egy háromfejes Denon DRM-800-asra, amilyen egy barátomnak van. Arról feltétlenül meggyőzött a cikk, hogy a dolog nem ilyen egyszerű... Hát - igen. A Technics-teszt eredménye bennünket is nagyon kényelmetlenül érintett. Kényelmetlenül, először is, mert szerettünk volna új etalont találni (lehetőleg Best Buyt), másodszor, mert állításunk (miszerint az egész Technics-szériával baj van) könnyen abszurdnak tűnhet fel, harmadszor pedig mert ellentétes az RS-B965 Technics csúcsmagnó hízelgő tesztjével. A sok Technics végighallgatásával mi alighanem olyasmit tettünk, amire egyébként nem volna módunk: a hosszútávú tesztet modelleztük. Ezért "ugorhatott ki" annyira a Technics-széria közös hibája - vagy mondjunk inkább jellegzetes hangkaraktert, mely nekünk nem tetszett. Mellesleg, tényleg el tudunk képzelni olyan szituációt, hogy az egyik gép csak keveset hamisít, de azt nagyon kellemetlenül teszi, a másik meg sokat hamisít, de kellemesebben szól. Igazából ebben sem volna ellentmondás. A dolog valóban nem egyszerű. Mi és a High End Tarnai Zoltán Budapest, Gyakorló u. 2, 1106 Kedves HFM, régi rendszeres olvasótok és vásárlótok vagyok, így némi rágódás után hadd mondjam el a véleményemet egy-két dologról. Előre is elnézésedet kérem őszinte és esetleg kioktató stílusomért, de talán egy régi baráttól elviseled. (...) Ha már kapitalizmus, akkor tessék jobban igyekezni. A 197Ft-os ár legalább ennyit követel. Mert az a gyanúm, hogy bármennyire is monopol helyzetben vagytok, az olvasók többet várnak a pénzükért Tőletek is és más területeken is. (...) Azt hiszem, épp ez az a terület, amelyen gyengélkedtek, tudniillik a profizmus. Bármennyire is romantikusak voltak a kezdeti idők, ez ma már kevés. (...) Meglepve olvasom, hogy a HFM nem egy High End magazin. Idáig épp azt bizonygattátok, s néha tettétek, hogy az. (...) Mert szerintem a hifi a mi fogalmaink szerint a High End, s a megcélzott réteg ugyanaz. Csak ki-ki végigjárja a maga fejlődési útját - ízlése és pénztárcája szerint -, amely előbb-utóbb elvezeti a High End Audiohoz. Ne szégyelljétek felvállalni ezt határozottan. Tisztelt Szerkesztő Úr! Nagyon egyenetlen minőségű a lapja. A mostani is üresjáratokat tartalmaz: Zene Bona, Frekvencia moratórium, s talán a Kétszázhúsz voltos is. Csak erre futja? Nem mondom, esetleg ha 200 oldalas lenne a Magazin. Akkor kis színesnek. De így bizony papírpocsékolás. Mikor egyre több újdonság, értékes termék kezd megjelenni a piacon, akkor az olvasó több segítséget, ötletet, támpontot remélne a HFM-től. (...) Tisztelettel: régi, de kissé türelmetlen olvasótok. Hogy mi a HFM-et valaha is High End magazinnak próbáltuk volna beállítani - ezt most valami vicc akar lenni?! Még audiofil magazin sem vagyunk, nemhogy High End magazin. (Hogy az audio-kultúra fórumának tartjuk magunkat, az nem ugyanaz!) Minekünk egyszerre három réteget kell kiszolgálnunk: a High-, a Mid- és a Low-Fi híveit, és tudomásul kell vennünk, hogy a mi olvasóink között az utóbbiak vannak többségben, nem azért, mert nincs jobb ízlésük, hanem mert nincs több pénzük. Nem, mi sohasem voltunk profik. Ha azok volnánk, akkor lapunk tele volna egzotikus készülékek (fizetett) tesztjével, valamint a Szerkesztő elragadtatott hangvételű helyszíni tudósításaival a nyugati hifiről. Elismerjük, akad üresjárat is a lapban (habár nem mindenki ugyanazt minősíti üresjáratnak). Semmiféle sajtóorgánumnak nem egyenletes a teljesítménye, mindenütt váltogatják egymást a tartalmas és a kevésbé tartalmas, a sikerült és a kevésbé sikerült lapszámok, de úgy gondoljuk, bármelyik lapszámunk hajt legalább 200 forintnyi hasznot az Olvasónak. Mellesleg ma ennyiért még egy jó hanglemezt sem lehet kapni. További mellesleg: lásd előfizetési felívásunkat a szomszédos hasábon. Libis János, Székesfehérvár, Budai u. 159, 8000 Véleményem szerint sikerült a színvonalat tartani. Örülök a gomba-módra szaporodó audiofil cégeknek, reklámjaiknak, tájékoztatóiknak - csak győzzük forinttal! Itt jegyzem meg, hogy véleményem szerint ilyen múlttal, ilyen színvonal mellett egyre inkább vissza kellene szorítani a nem igazán audiofil márkájú cégek (Philips, Technics stb.) termékeinek bemutatását, hisz ezek már tonnaszámra kaphatók mindenfelé. (...) Többünk véleménye szerint a 40-50 ezer forintos készülékekből kellene többet bemutatni, a 20 ezer körüliek bizony már csak éppen beleférnek a színvonalba (bár kétségtelen, kezdők mindig vannak), 50 ezer felett pedig... Szóval, hidd el, hogy Philips hangdobozt kevesen fognak venni vagy nem venni, a Hifi Magazin tesztje után. Annál inkább vennénk olyanokból, amelyeknek audiofil neve van, és tapasztalt gárdátok ajánlaná. Méltatlan, s egyben értelmetlen dolog volna nem tesztelni a Technicseket, Philipseket és hasonlókat. Az a baj, hogy mindenki utólag akar okos lenni, tehát akkor, amikor valamely készülékről mi már megállapítottuk, hogy nem elég jó. És milyen szempontok szerint döntsük el, hogy a Magyarországon jelenleg kapható több ezer típus közül melyiket teszteljük? Miért éppen ezeket, nem pedig amazokat? És miért pont a 40 és 50 ezer forint közöttieket? Mert éppen ezekre van pénzünk; sem az olcsóbbakra, sem a drágábbakra - csak pont ezekre...? Ennél a gondolatnál érdemes elidőzni. Tegyük fel, valaki éppen ebben a "40-50 ezer forintos" készülék-kategóriában gondolkodik, de menetközben rájön, hogy a front-enden mégsem fog takarékoskodni, ott egyből felugrik 70-80 ezer forintra, és a hiányt a hangdobozon hozza be (vesz 14-ért egy pár Preludiumot). Vagy megfordítva, elindul a 20-20 ezer forintos NAD CD játszóval és a Menő Manóval, viszont nem adja alább egy 100 ezer forintos hangsugárzónál. Akkor ő most melyik kategória iránt érdeklődik valójában? Bácsi János, Budapest, Rákosfalvai park 5/D, 1144 Az előzi számban megjelent, a Technicsek tesztjét bíráló levelekhez szeretnék hozzászólni. Elismerem, szükség van a High End technika bemutatására, de nem hiszem, hogy csak erre. Azt hiszem, nem vagyok egyedül, akinek jelenleg és valószínűleg még sokáig a hifit a tíz négyzetméteres szobába bepréselt HS 280-as jelenti. A komolyabb, mások által lenézett berendezések (Technics, Sony) megvásárlása szinte megoldhatatlan anyagi megterhelést jelentene. (...) Szerintem szükség lenne továbbra is a "csoda" szerkezetek mellett a kommersz, nem túl igényes, de a kispénzűek által is megvásárolható készülékek bemutatására is. Azt hiszem, mi vagyunk többen, akik szívesen áldoznánk a hobbinkra - ha lenne miből. Diagram-sivatag Nagy Gábor Pál Bp. Rákosi E. u. 183, 1212 (...) Mivel már volt úgy a HFM történetében, hogy egy-egy példány színvonala a HFM-től megszokott "standard" alá esett, türelemre intettem magam. De most, az 1991/2. szám végigolvastával igenis leírom, ami aggaszt. 1. Negyedik Dimenzió. Nem vagyok szkeptikus, magam is használtam Belt-fóliát a CD-játszómhoz (sokat segített az általam szinte hallgathatatlan Denon DCD-820-on, de így is megfájdult tőle a fejem fél óra zenehallgatás után). Az egész problémakör - ahogy Ön is kezeli -, valóban nagyon jelentős, és messze túlmutat a hifi világán. Úgy érzem azonban, hogy mostanra úgy Peter Belt, mint Ön is, illetve az egész ügy egy kissé megrekedt. (...) Újabban már az emberi kéz ujjai körül kialakuló erőterekről van szó, és a cikk kezdi Déri János Nulladik Típusú Találkozások c. műsorának hangulatát idézni. Ezek a témák már tényleg sokkal inkább oda valók (...) hacsak nincs esély a jövőben erősítőink hangminőségén kézrátétellel javítani... (Eltérően a tv-műsortól, mi reprodukálható fizikai kísérletekről írtunk. Úgy éreztük, ezekről tudomással kell bírnia a hifistának is, hogy a kellő perspektívából szemlélhesse az elektroakusztikát, és tisztán lássa annak korlátait. A továbbiakban visszatérünk a konkrét hifi-kísérletekhez, lásd a 4. Dimenzióban. DL) 2. Technics. Csatlakozva dr. Varga Sándornak a legutóbbi számban idézett leveléhez, osztom félelmét, hogy a '91-es év a Technics éve lesz a HFM-ben, amennyiben a lemezjátszók és erősítők után immár a magnókon is sikerült átrágni magunkat. (...) Érzek valamiféle gyengélkedést az irányelvek terén, és ez arra enged következtetni, hogy a HFM nem ismeri eléggé saját olvasóközönségét. Megkockáztatom azt a kijelentést, hogy a mai magyar "audiofil" társadalom (jó része olvassa a lapot) 95%-a a nívós hifiről szeretne információkat, és dühöng azon - miképp én is -, hogy a lap dugig van számára értéktelen cikkekkel. (...) Továbbá, a tesztekből ki lehetne hagyni a rengeteg átviteli jelleggörbét és a műszaki adatokat őrült részletességgel taglaló táblázatokat, hisz épp az új munkaeszközük, az Audio Innovations 500-as bizonyította be, hogy mennyire semmitmondóak ezek a diagramok a hangminőségre nézve. (Bizonyos paraméterei viszont jól korreláltak a hangminőséggel. Egyébiránt pedig: felmérésünk szerint a Hifi Magazin olvasóközönségének 60%-a valamilyen műszaki foglalkozást űz. Tapasztalatunk szerint a többség érdeklődik a műszaki részletek iránt. SA) Summa summárum, továbbra is színvonalas újságot szeretnénk. Többünk véleménye szerint ennek az az ára, hogy ami nem mérhető az alapfokú kontrollberendezéshez (tényleg, most mikből is áll ez össze?), az ne kerüljön bele a lapba. (...) Omár hadd el Hamán-Akkormán. Érdekes, hogy a HFM-ben időről-időre megjelenik valami szolid jópofaság. Kellemes oázis ez a diagramok sivatagában, hisz a filozófus kedvű beduin (alias Szekám Pál?) következtetései a való igazságot hordozzák, az Ezeregy-éjszaka misztériumába csomagolva a Magazin titkos Ars poeticáját. (...) Tíz éve, amióta hifistának vallom magam, izgat a gondolat, hogy mitől is lesz jó erősítő az egyik alkatrészhalomból, és miért nem lesz a másikból. Allah bocsássa meg bűnömet, én, a szerény tanítvány veszem a bátorságot, és megosztom a Mesterrel saját elmélkedésem és tapasztalataim eredményét. (Alább lásd Olvasónk "Murphológia az erősítőépítésről - kizárólag amatőröknek" c. tanulmányából a frappáns zárótételt, amellyel egyébként maradéktalanul egyetértünk.) A TUTI RECEPT: 1. Szerezd meg egy jónak tartott erősítő rajzát. 2. Állítsd össze az alkatrészlistát az utolsó csavarig. 3. Számold ki, mindez mennyibe fog kerülni. 4. Add hozzá, hogy a ráfordítandó idő alatt mennyit kereshetnél, ha más munkával töltenéd, majd: 5. Szerezd meg a pénzt. 6. Menj el a boltba, és vedd meg ezt a gépet készen. 7. A fennmaradó pénzből végy egypár jó lemezt. Hit, remény (és PWB) Nagyházi Gábor Imola, Szilvásvölgy, 3725 Eszembe jutott egy rendkívül érdekes dolog, amiről még nem hallottam hifis berkekben. Ez a Hit kérdése a zenehallgatásban. (Nem véletlenül írtam nagybetűvel.) Talán előre kellett volna szólnom, hogy csak akkor foglalkozzanak a levelemmel, ha elhiszik, hogy a Hit csodákra képes. Szerintem nagyon fontos, hogy az ember bízzon a saját készülékeiben. Magamon tapasztaltam, hogy egy-egy szeánszon ugyanaz a rendszer másképpen szól, ha mások ülnek előtte. (Ezt bizonyára Önök is tapasztalták már, esetleg másképp fogalmazták meg.) Szerintem nem csak az elektromágneses tér befolyásolja a zenét jó vagy rossz irányban. Vagy ha igen, akkor az emberek, akik éppen ott ülnek, ők maguk változtatják meg. Másként, aki hiszi, hogy jól fog szólni, és másként az, aki már a bekapcsolás előtt "leírja" a rendszert. Szerintem a hifistákat aszerint is lehet osztályozni, hogy vannak az örök kételkedők, és vannak, akik meg tudnak elégedni a rendszerükkel egy bizonyos szinten. Nem tudom, hogy foglalkozott-e már valaki az emberek és a hifi-készülékek kölcsönhatásával. Én Hiszem, hogy nem csak én érzékelem a bekapcsolt lemezjátszó jelenlétét a környezetemben, hanem fordítva is. Ez talán még kevésbé hangzik tudományosan, mint a 4. Dimenzió összes varázslata, de ha valaki Arisztotelésznek azt mondta volna, hogy eljön az idő, amikor egy dobozt összekötünk a fallal, és az megmondja a holnapi időjárást, akkoriban ez szintén tudománytalannak tűnt volna. Kérem, gondolkozzanak el ezeken a dolgokon, ha érdemesnek tartják, és kíváncsian várom véleményüket. Nehéz elválasztani a pszichológiai faktort a többitől. Minden hifi-berendezés kompromisszum, mindegyiknek durva hibái vannak, és ha zavartalanul szeretnénk zenét hallgatni, akkor meg kell barátkoznunk a saját berendezésünk hibáival, meg kell szoknunk, a tudatunk alá kell nyomnunk őket. Ez egy igen jól működő pszichikai mechanizmus. Mivel mindenkinek másféle szobája és hifije van, mindegyikünk másféle hibákat tanul meg "blokkolni" odahaza. Ennélfogva, amikor átrándul a szomszédba, és ott "blokkolás nélkül" hallgatja a zenét, szinte mást sem hall ki belőle, csakis a hibákat. Ezzel már önmagában is meg lehetne magyarázni, hogy minden cigány a maga lovát dicséri, azazhogy a saját berendezését favorizálja. Egy bizonyos határon túl ez a pszichikai mechanizmus egyre gyöngébben működik, és amikor a szomszéd gépe már jelentékeny mértékben jobb a miénknél, akkor hajlamosak vagyunk átesni a ló másik oldalára, és berendezésünket haladéktalanul meghirdetjük a Böngészőben. Másfajta, de még mindig pszichikai hatás a tam-tam, az afrikai bennszülöttek harci dobolása, amely arra való, hogy bátorságot, önbizalmat öntsünk sajátmagunkba. Mindnyájan tudjuk, hogy igazi Best Buy nagyon kevés van, készülékeink többsége csupán Átlagos vagy Közepes de legalábbis Vitatható Vétel, és emiatt tudat alatt folyvást nyüszítünk és szűkölünk: "jaj, csak nem vásároltam rosszul?!" Ezt a frusztráló érzést kell hatékonyan elnyomni a tam-tammal, a harci dobolással, amennyiben a saját berendezésünk erényeit fennhangon dicsérjük, a szomszéd hifijét pedig élvezettel ledorongoljuk - ami már csak azért is könnyen megy, mert az idegen berendezésnek még "nem tanultuk meg a hangképét", a bajait nem tudjuk "blokkolni" (lásd az előbbi okfejtést). És hát az emberek talán tényleg hatnak a hifire, a maguk fizikai valóságával is. Egymásra egész biztosan hatnak, és nagyon könnyen el tudjuk képzelni, hogy a harsány, fradista-típusú, egyetlen üdvözítő készülékben hívő s minden másban hibát kereső hifista már a puszta jelenlétével is megzavarja a társaság "auráját", csak úgy vibrál körülötte a levegő. S hogy a nyugodt, zenehallgatni-vágyó, a hifi és a muzsika erényeire koncentráló személy "kisugárzása" esetleg jótékonyan érezteti hatását (vagy legalább nem zavarja meg annyira a többiek "auráját"). Hogy aztán ebből mit érez meg egy lemezjátszó, erősítő vagy hangsugárzó?... A Belt-típusú manipulációk a rádióadáson is "keresztülmennek", és ezt másképp aligha lehet megmagyarázni, mint hogy a manipuláció hatással van (rajtunk kívül) az elektromos történésre, mondjuk a kábelekben futó feszültségre is, s ezáltal magát a műsorjelet is befolyásolja. Marosi Miklós, 77 Mohács, Csónakház, Csele Tr. Kft A lapnak rendszeres olvasója vagyok már az első számtól kezdve. A hosszú komolyzenei eszmefuttatás és a csak szakemberek számára érthető digitális kaland kivételével az újságot többször is végigolvasom. A 4. Dimenziós tippeket végigjártam, a többségük bejött valamilyen irányban, kísérletezés és türelem kérdése az egész. Valami következtében a lakás PWB-je szinte az egyik napról a másikra durván megváltozik. Minden utat végigjártam, többé-kevésbé tudom is irányítani. (...) A minőségi audio-készülékek alig hagyják magukat kezelni, ez általában ront, mintsem segít. Alsecz József Budaörs, Patkó út 1, 2040 Köszönet az újabb Hifi Magazinért és az abban talált rendkívül színvonalas cikkekért, beszámolókért, szeánszokért. (...) Kedvenc témám a 4. Dimenzió, és szinte minden ott leírt kísérletet, tippet kipróbáltam (matrózcsomókon át a csipeszekig+spirálok, kivágott fekete/piros nyilak garmadája, a legutóbbi zoknilevételig). És énnálam minden működött, MŰKÖDIK, teljesen bevált, és ezek nélkül már nem is tudnám maradéktalanul élvezni a zenét! Sajnálom, hogy az utóbbi időben fenntartással fogadja a 4. dimenziós megoldásokat. Nem írom alá! Csak JAVÍTJA a közérzetet, akárcsak a hangzást. (...) Hollik László Szolnok, Bózsó K. u. 5, 5000 Ahogy egy jófülű barátom megjegyezte: PWB kísérleteim eredményeképpen Linn-Naim hangrendszerem egy VT torony színvonalára süllyedt vissza. Ez a megjegyzés egy drámai dinamika- és basszusvesztést takar, amit azóta sem sikerült helyrehoznom. (...) A fent vázoltak alapján az lenne a kérésem, adjon tanácsot, hogyan hozhatom helyre ezt a felpuhult hangzási balanszot? Hol kapható PWB gyártmány (Magyarországon, illetve külföldön)? Ha esetleg a szerkesztőségnek lenne felesleges készlete, én szívesen megvenném. Hogyan hatástalanítható a szobában lévő cserepes növény, a tv? Hogyan a kárpitozott bútor? Ez a parttalan tanácstalanságról árulkodó levél jól érzékelteti, hogy problémánk mennyire szövevényes. Olvasónk maga is nagyon jól tudja, hogy első kérdésére, t. i. hogy hogyan állíthatná vissza az eredeti állapotot, nagyon egyszerű a válasz: drasztikus péwébétlenítéssel. Dehát akkor miért tőlünk kérdezi? Nyilván, mert az eredeti állapot is nagyon rossz volt, csak egészen másképpen volt rossz, mint a PWB-manipulációkkal "felpuhított" hangkép. Igen, a káros tér ott van körülöttünk, a cserepes növények, a televízió, a kárpitozott bútor stb. jóvoltából, mint ezt visszakézből demonstrálni is lehet minden nyitott qondolkodású hifista előtt. Gyógyírnak ígérkezett a PWB-típusú manipuláció, de ma már az a véleményünk róla, hogy nem csökkenti, csupán megváltoztatja a káros teret. Négy esztendő alatt idáig jutottunk. Dehát négy év - tényleg olyan hosszú idő ez?! Amikor a CD ügyét 8, a digitális technikáét 20, a félvezetős technikáét 30, az egész High Fidelityét pedig 40-50 év óta nem sikerült rendbetenni?! Holott mindezekkel nem magányos partizánok foglalkoznak, hanem komplett iparágak, dollármilliókkal a hátuk mögött... Digitális elégtétel (Szombathelyi olvasó, teljes címmel) Kihasználva a Tombola adta lehetőséget, szeretnék egypár gondolatot fűzni a Rotel RCD-865BX CD-lemezjátszó tesztjéhez. Őszintén szólva, meglepett a teszt végeredménye. Meg kell, hogy mondjam, eddig én is elviselhetetlenül érdesnek, tolakodónak éreztem az úgynevezett CD-hangot! Az első hallgatható CD-játszó a Rotel RCD-855 volt. Ez a készülék már kellemesen, vidáman zenélt, de még mindig hiányzott az igazi telt mélyhang, a térhatás sem volt az igazi, a magashangokat pedig enyhén érdesnek, forszírozottnak éreztem. A megoldást nálam EGYÉRTELMŰEN az RCD-865BX hozta meg. A Zebraudio akusztikai környezetében végre kitárult a színpad, csodálatos mélységgel szólaltak meg az orgonahangok, a közép és felső tartomány vonósai pedig elragadó lendülettel szólaltak meg, ilyen "édes hangzást" eddig még nem volt alkalmam gépi forrásról hallani. Ugyanez a Pierre Verany felvétel a kb. 800 ezer forint értékű analóg láncon hanglemezről még a Rotel RCD-855 színvonalát sem érte el! A szeánsz hibájának tartom, hogy annak során nem vették figyelembe, hogy digitális módon működő készüléket hallgatnak. Tapasztalatom szerint a DDD felvételek szólnak a legjobban. És itt nem kell extraklasszis, különleges, több ezek forintos CD-re gondolni. Gyönyörűen tud szólni egy "mezei" Hungaroton felvétel is. Példaként említhetném az Antiqua sorozatban megjelent szinte összes Capella Savaria felvételt, vagy C. P. E. Bach csembaló koncertóin Spányi Miklós előadásában. (...) Az új technikát a régi technikával készült felvételekkel tesztelni szerintem alapvető hiba! A Hifi Magazin szerkesztősége mindmáig kritikusan fogadja A CD-hangot. Közülünk eddig egyedül a szerkesztő tért át CD-re, de még ő is az analóg hangképet tekinti etalonnak. Természetesen el vagyunk látva DDD lemezekkel is, de azt tapasztaltuk, hogy az ADD és méginkább az AAD felvételek szebben szólnak, és ezért elsősorban ilyeneket hallgatunk a teszteken is. Az ebben a levélben érintett témákkal kapcsolatban jelen számunk két cikkére is szeretnénk felhívni a figyelmet ("Mikrofonművész - zongorabűvész", illetve "DACos futóművek"). Sepp Tamás Makó, Marx tér 4, 6900 (...) A másik izgalmas változás front-endet érinti. Hosszas tipródás után úgy döntöttem, próbát teszek a CD-vel. Először a multibites Rotelt vittem haza. Kiábrándító volt. Azután lassacskán kezdtem felfedezni az erényeit, de a hibái továbbra is zavartak, nem állhattam a darabokból összerakott hangképét. Végülis megalkudtam: gyengébb, de legalábbis más hangminőség, plusz praktikum. De mégsem a multibites Rotelt vettem meg. A BitStreames változat sokkal jobban tetszett. Három alkalommal hasonlíthattam össze a két Rotelt, különböző körülmények között. Nem állíthatom, hogy a jelenlévők mindegyike egyetértett, de az általános vélemény és az enyém szerint is a BitStreames változat magasabbra és mélyebbre hatolt, az egész hangkép finomabb, lágyabb, teltebb, analógosabb volt, a tere tágasabb, és bár tranziensei lehet, hogy nem voltak olyan jók, a dinamikája biztosan nagyobb. A multibites gép hangjában én állandóan valami idegesítő visszhangosságot hallottam. *** Az Olvasóhoz Mentegetődzve és sajnálkozva, de közzétesszük, hogy 1992-re az infláció hulláma minket is tovább sodor: kénytelenek leszünk árat emelni. (Kérjük az Olvasót, írja a Javunkra, hogy idén az összes lap drágult, csak a miénk nem.) A HFM jövőre 240,- forintba kerül. Az áremelkedéstől csak törzsközönségünket tudjuk megóvni, amennyiben az előfizetés díja 200 forint lesz (lényegében nem változik). Ennyi kedvezmény megilleti azokat, akik hiteleznek nekünk - anyagi és erkölcsi értelemben egyaránt. Az előfizetést nem a szerkesztőség intézi; minden, az előfizetéssel kapcsolatos ügyben kérjük az impresszumban (az oldal alján) megadott címet keresni. ***