Audio-kultúra |
(Geg.) Hallom a Rádióban, hogy a Zizi Labor "Honky-Tonk Woman"
című száma platinalemez lett. A kicsiny Magyarországon a nemesfémek
nem csillognak annyira szépen, mint a nagy angolszász vagy germán
piacokon, az aranylemezhez elég százezer példányt eladni (nem
egymilliót, mint Nyugaton), s feltehetőleg még a platinánkat is csak
százezrekkel mérik, de azért ne becsüljük le a Zizi Labor sikerét.
Pontosabban a Zizi Labor és a Veresegyházi Asszonykórus sikerét. S
hát éppen ez az. Találgatom, ki a siker igazi kovácsa: a
popzenészek-e, avagy a népdalénekesek. A rádióban is ezt firtatták,
merthát az asszonyok nem kaptak többet a platinalemez után, csak vagy
hatezer forintot fejenként, mely tényt azonban ők kevésbé fogták fel
tragikusan, mint a riporter, aki mindenáron azt akarta volna hallani
tőlük, hogy mennyire csalódottak, s hogy mennyivel több járt volna
nekik. Mert tényleg megizzadtak a sikerért. Több órai munkájukba
került, amíg megtanulták kiejteni a Honkyt. Meg külön a Tonkot. Hát
még azt a fránya Woman-t!
Valami azt súgja nekem, hogy sem Zizi, sem a veresegyházi
fehérnépek nem olvassák a Hifi Magazint, így hát remélhetőleg nem lesz
sértődés a dologból, ha lapunk e rejtett zugában leírom, hogy én a
magam részéről egyiküktől sem mennék a falnak. Valaha lelkesedtem a
popzenéért (egyszer már elmeséltem, hogy Cintulával meg a többiekkel
mi alapítottuk az első hazai magnósklubot), ínyencnek számítottam,
ismertem az összes számottevő angol és amerikai énekest, és ma is meg
tudom különböztetni az eredeti és tehetséges művészeket az
utánzóktól és kevésbé tehetségesektől. Az én fogalmaim szerint a Zizi
bizony nem elsőosztályú laboratórium, eszembe se jutna feltenni egy
lemezüket. Ennyit a platinalemez popzenei komponenséről.
Talán kevésbé lesz meggyőző, amit most mondok, de világéletemben
rajongtam a magyar népdalokért. A gyerekeimet, amikor picik voltak,
ezekkel altatgattam, ilyenkor nem szégyelli magát az ember,
megpróbáltam úgy énekelni, ahogy a százéves-egyfogú
parasztemberektől-parasztasszonyoktól hallottam, és magam is úgy
meghatódtam, hogy "szememből a könny kicsordult". Népdalon én
elsősorban azt értem, hogy valaki egyszál magában előad valamit,
lehetőleg hangszerkíséret nélkül. Ha viszont azt hallom, hogy húszan
visongatnak uniszónóban, bármiféle érzelmi és értelmi taglalás nélkül,
megsértődöm, és haladéktalanul elzárom a rádiót. A magyar
popzenekedvelők ízlését ugyan csak mérsékelten ismerem, de gyanítom,
hogy ők sem vevők a Veresegyházi Asszonykórus önálló produkcióira.
Ennyit a platinalemez népzenei komponenséről.
Dehát mégiscsak nagy siker lett a Honky-Tonk Womanből, e
réges-régi amerikai popszám felmelegített változatából. Mert van neki
egy harmadik komponense is - és azt könnyű megtalálni. A popzenei
rutin a férfi szólistát (a kontraszt kedvéért) lehetőleg női kórussal
kíséri.
[Folytatás]