Audio-kultúra



(Geg.) Hallom a Rádióban, hogy a Zizi Labor "Honky-Tonk Woman" című száma platinalemez lett. A kicsiny Magyarországon a nemesfémek nem csillognak annyira szépen, mint a nagy angolszász vagy germán piacokon, az aranylemezhez elég százezer példányt eladni (nem egymilliót, mint Nyugaton), s feltehetőleg még a platinánkat is csak százezrekkel mérik, de azért ne becsüljük le a Zizi Labor sikerét. Pontosabban a Zizi Labor és a Veresegyházi Asszonykórus sikerét. S hát éppen ez az. Találgatom, ki a siker igazi kovácsa: a popzenészek-e, avagy a népdalénekesek. A rádióban is ezt firtatták, merthát az asszonyok nem kaptak többet a platinalemez után, csak vagy hatezer forintot fejenként, mely tényt azonban ők kevésbé fogták fel tragikusan, mint a riporter, aki mindenáron azt akarta volna hallani tőlük, hogy mennyire csalódottak, s hogy mennyivel több járt volna nekik. Mert tényleg megizzadtak a sikerért. Több órai munkájukba került, amíg megtanulták kiejteni a Honkyt. Meg külön a Tonkot. Hát még azt a fránya Woman-t! Valami azt súgja nekem, hogy sem Zizi, sem a veresegyházi fehérnépek nem olvassák a Hifi Magazint, így hát remélhetőleg nem lesz sértődés a dologból, ha lapunk e rejtett zugában leírom, hogy én a magam részéről egyiküktől sem mennék a falnak. Valaha lelkesedtem a popzenéért (egyszer már elmeséltem, hogy Cintulával meg a többiekkel mi alapítottuk az első hazai magnósklubot), ínyencnek számítottam, ismertem az összes számottevő angol és amerikai énekest, és ma is meg tudom különböztetni az eredeti és tehetséges művészeket az utánzóktól és kevésbé tehetségesektől. Az én fogalmaim szerint a Zizi bizony nem elsőosztályú laboratórium, eszembe se jutna feltenni egy lemezüket. Ennyit a platinalemez popzenei komponenséről. Talán kevésbé lesz meggyőző, amit most mondok, de világéletemben rajongtam a magyar népdalokért. A gyerekeimet, amikor picik voltak, ezekkel altatgattam, ilyenkor nem szégyelli magát az ember, megpróbáltam úgy énekelni, ahogy a százéves-egyfogú parasztemberektől-parasztasszonyoktól hallottam, és magam is úgy meghatódtam, hogy "szememből a könny kicsordult". Népdalon én elsősorban azt értem, hogy valaki egyszál magában előad valamit, lehetőleg hangszerkíséret nélkül. Ha viszont azt hallom, hogy húszan visongatnak uniszónóban, bármiféle érzelmi és értelmi taglalás nélkül, megsértődöm, és haladéktalanul elzárom a rádiót. A magyar popzenekedvelők ízlését ugyan csak mérsékelten ismerem, de gyanítom, hogy ők sem vevők a Veresegyházi Asszonykórus önálló produkcióira. Ennyit a platinalemez népzenei komponenséről. Dehát mégiscsak nagy siker lett a Honky-Tonk Womanből, e réges-régi amerikai popszám felmelegített változatából. Mert van neki egy harmadik komponense is - és azt könnyű megtalálni. A popzenei rutin a férfi szólistát (a kontraszt kedvéért) lehetőleg női kórussal kíséri. [Folytatás]