Bemutatjuk



        Ebben a rovatunkban olyan készülékek tesztjét közöljük, amelyekkel
    a hifi-kedvelők a hazai boltokban is találkozhatnak. A méréseket Dankó
    Emil,  Sólymos   Antal   és   Szalai   Lajosné   végezte,   a   Magyar
    Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet műszerparkján. Auditív ítéletünk  a
    Hifi Magazin  kollektív  véleményét  tükrözi,  teljesen  elfogulatlan,
    mindazonáltal - mint bárki másé - a szubjektivitás  jegyeit  is  magán
    viseli.



    Technics magnók 1-től 7-ig

    


        Folytatjuk a Technics készülékek  seregszemléjét.  Ma  a  kazettás
    deckek vannak soron, összesen 7 darab.  Típusszámukból  ítélve  mintha
    egyetlen, megszakítatlan  gyártmánycsaládot  alkotnának  -  a  látszat
    azonban csal, a mezőny valójában két (nem  teljes)  gyártmánycsaládból
    áll össze. Az első három magnó (RS-TR 165, RS-TR  265,  RS-TR  355)  a
    kétkazettás,  a  többi  (RS-B465,  RS-B565,  RS-B665  és  RS-B765)  az
    egykazettás család tagja.  Az  árlétra  nem  teljesen  folyamatos,  az
    "illesztési pontnál" az árak egybeesnek:  az  ikerkazettások  közül  a
    legdrágább éppen annyiba kerül, mint az  egykazettások  legolcsóbbika.
    Dehát semmit sem adnak ingyen.  Ha  szimpla  magnó  helyett  -  azonos
    pénzért duplát kínálnak,  akkor  biztosra  vehetjük,  hogy  az  utóbbi
    valamivel alacsonyabb színvonalú, mert különben mindenki azt venné, és
    akkor mi szükség volna a másikra. A mi logikánk szerint tehát a 465-ös
    típus (elvben) feltétlenül magnóbb a 355-ösnél;  még  ha  nem  drágább
    nála, akkor is. A hét magnó  így  szépen  sorbaáll.  Tehát  van  benne
    logika, hogy éppen ezt a  hét  készüléket  válogatták  össze  a  Skála
    kereskedői a japán cég  választékából.  Feltehetőleg  úgy  okoskodtak,
    hogy igazi hifista nem alacsonyodik odáig, hogy másolatot  hallgasson,
    ő kizárólag maga készít felvételeket lemezről vagy  rádióadásról  vagy
    éppenséggel élő  zenéről,  ergo  többet  költ  a  magnójára.  Eszerint
    egykazettásból nincs szükség túlságosan olcsóra, kétkazettásból  pedig
    túlságosan drágára.  Az  audiofilek  erre  azt  mondanák,  hogy  igazi
    hifista egyáltalán nem magnózik - a praktikus észjárásúak  pedig  azt,
    hogy azért nem rossz dolog ám az a másolómagnó sem. Ebben is, abban is
    sok igazság leledzik.
        Mi annyiban tekintjük egyetlen  családnak  a  7  Technicset,  hogy
    egyszerre Mutatjuk Be valamennyit. Ahol  csak  lehet,  egyszerűsítünk,
    nehogy  az  Olvasó  magnómérgezést  kapjon;  elhagyjuk  a   készülékek
    kezelésének leírását (milyen hifista az, aki  ne  tudná  kezelni  őket
    kapásból, vagy, legrosszabb esetben legalább  a  kézikönyv  útmutatása
    alapján!), és mellőzzük a műszaki részleteket is. Jóelőre leszögezzük,
    hogy a Technics  magnók  könnyen  kezelhető  és  megbízhatónak  látszó
    készülékek,   nagyjából   megfelelnek   a   nagyüzemi   technika   mai
    színvonalának - semmi több, de ez sem kevés.  Nem  "audiofil"  holmik,
    ennek ellenére a hazai piac ismeretében egyszerűen nem  tehetjük  meg,
    hogy  be  ne  mutassuk  valamennyit,  hiszen  nem  is  százasával,  de
    ötszázasával kerülnek forgalomba. A két-, illetve egykazettás  gépeket
    külön fejezetben ismertetjük.  Mindkét  fejezetben  előbb  részletesen
    leírjuk  a  család  legegyszerűbb  típusát,   az   alapmodellt,   majd
    elmondjuk, miben tér el tőle a többi.  Utána  máris  a  mérések  és  a
    hozzájuk fűzött kommentárok következnek, majd a szeánszok, a vadonatúj
    denevér szárnyai alatt.


    Kétkazettás magnók

        Úgy hasonlítanak egymásra, mint két tojás, pontosabban mint  három
    tojás.  Csak  szolgáltatásaikban  különböznek.  Minőségüket   tekintve
    egyenértékűek  -  mégha   az   RS-TR   355   frekvenciaátvitelét   egy
    árnyalatnyival szebbre specifikálják is.
        Kezdjük  az  alaptípussal,  az  RS-TR  165-tel.  A  főmagnó,  azaz
    felvevő/lejátszó magnórész ("Deck  2")  oda-visszajátszó  mechanikával
    van felruházva. Egy kapcsolóval  (Reverse  Mode  Selector)  3  üzemmód
    között  választhatunk.  A  készüléken  látható   szimbólumok   nyelvén
    elbeszélve: vagy normál üzemmódban,  mindig  csak  előrefelé  haladunk
    (két, ellentétes irányú nyíl egymás alatt), vagy oda-vissza játsszuk a
    kazettát, akár nyolcszor egymás után is (körbeforgó nyíl), vagy  pedig
    arra utasítjuk a gépet, hogy a kazetta lejátszása  után  automatikusan
    kapcsoljon át a másik magnórészre, ott is játssza végig a kazettát, és
    mindezt ismételje meg összesen nyolcszor (két kis körbenforgó nyíl).
        A  kivezérlésjelző  2x6   (gyakorlatilag   2x5)   LED.   Ehhez   a
    magnórészhez tartozik a (hagyományos, három számjegyes)  számláló  is.
    Van a  magnóban  Dolby  B  és  C  zajcsökkentő  elektronika,  valamint
    felvételi  némító   áramkör,   amellyel   szüneteket   iktathatunk   a
    műsorszámok közé. A segédmagnó ("Deck 1") csak lejátszani tud, azt  is
    csak egy irányban. Akár a főmagnó,  ez  is  ki  van  képezve  a  gyors
    zenekeresésre;  ezt  a   funkciót   akár   más   Technics   készülékek
    közvetítésével, távvezérléssel is üzembe lehet léptetni.
        Másolni normál, de  akár  kétszeres  szalagsebességgel  is  lehet.
    Másoláskor a két magnót egyetlen  gombnyomással  indíthatjuk  (Synchro
    Start). Mindkét magnó automatikusan érzékeli,  milyen  fajta  szalagot
    használunk, de  az  eredményt  nem  jelzi  vissza  nekünk  vizuálisan.
    Mindkét mechanika egymotoros; az üzemmódokat elektromágnes kapcsolja.
        Az RS-TR 265 abban tér el az öccsétől, hogy HX Pro  áramkörrel  is
    felruházták, és hogy a segédmagnója is oda-vissza  játszik.  Az  RS-TR
    355-nek a kijelzője is igényesebb. Mindkét magnórészéhez elektronikus,
    3  számegyes  számlálót  kapott,   és   a   kivezérlésjelzőt   nagyobb
    felbontású, átkapcsolható méréshatárú, fluoreszcens  kijelző  váltotta
    fel, amely az üzemmódokat is mutatja.


    Egykazettás magnók

        Ezek ugyan nem hozhatók közös nevezőre a kétkazettás típusokkal  -
    annál inkább egymással. Előbb mindegyikről  egy  pármondatos  ízelítőt
    adunk;  tessék  megfigyelni,  hogyan  növekszik   típusról-típusra   a
    tudományuk.
        RS-B465.  A  hangtengelyt  egyenáramú   szervó   motor   forgatja,
    csévélésről egy másik motor gondoskodik. Mikrofon  és  vonal  bemenet,
    vonal és fejhallgató kimenet, Dolby  B  és  C,  továbbá  HX  Pro.  Tíz
    szegmenses  kijelző,   csúcstartó   funkcióval   (a   csúcsot   néhány
    másodpercig,  vagy  tetszőleges  ideig  tartja).  Kétféle  műsorkereső
    funkció:   a   szokványos    lejátszás-plusz-gyorscsévélés,    illetve
    visszatérés  a  számláló   nullázott   helyzetéhez   ("Memory   Stop).
    Előmágnesezés-finomszabályzó az  előlapon.  Timer  (a  felvétel  és  a
    lejátszás külső kapcsolóóráról indítható).
        RS-B565. Minden, ami az előzőben megvolt. Fontos fejlemény, hogy a
    mechanika direkthajtást kapott. A kivezérlésjelző  is  igényesebb:  16
    szegmenses, fluoreszcens típus,  méréshatára  -30  és  +16dB,  illetve
    finomabbra kapcsolva -7 és +8dB (ekkor a bontása már 1dB).  Szintén  a
    kivezérlésjelzővel kapcsolatos az APRS áramkör, amelyről már volt  szó
    a  HFM-ben  a  Technics-csúcsmagnó  RS-B965  tesztje   alkalmával:   a
    kivezérlési  csúcs  rögzítve  marad  a  kijelzőn,  és  visszamenőleges
    hatállyal módosíthatjuk, anélkül, hogy újra  meg  kéne  hallgatnunk  a
    kritikus  műsorrészletet.  Bővült  a  memória-funkció  is:   a   műsor
    tetszőlegesen  kiválasztott  részletét  most  már  nem  kevesebb  mint
    16-szor ismételtethetjük meg. Némi  zavar  a  gépezetben:  a  kezelési
    útmutató  szerint  ebben  a  típusban  már   alkalmazzák   a   "Linear
    Magne-Field  Class  AA"  megoldást  a  fejmeghajtó  áramkörben   -   a
    szervizkönyv szerint viszont a fejmeghajtó  áramkör  itt  is  ugyanaz,
    mint az RS-B465-ben volt. Tény, hogy  a  fejhallgató  erősítő  valóban
    kiegészült  egy  Class  AA  rendszerű  erősítőrésszel,  s  kapott  egy
    hangerőszabályzó potmétert is.
        RS-B665. A  direkthajtás  itt  már  kvarcvezérlésű  (előzőleg  még
    csupán egy kerámia rezonátor volt az oszcillátor). Még egy  apró,  bár
    hasznos módosítás: a számlálót át lehet kapcsolni lineáris  üzemmódba,
    és akkor az eltelt időt mutatja percben és másodpercben.
        RS-B765. Minőségi ugrás:  ez  a  készülék  már  háromfejes,  tehát
    monitorozni   is   tud!   A   felvételi   kalibráció    során    tehát
    ellenőrizhetjük, azonos-e az "input" az  "output"-tal,  a  műsorjel  a
    szalagjellel.  A  gyakorlatban  ez  azt  jelenti,   hogy   felvételkor
    korrigálni  tudjuk  a  különböző  típusú  szalagok  érzékenységét   és
    előmágnesezési  áramszükségletét.  A  mechanika  nagyjából  azonos  az
    előzővel,  csak   a   specifikációja   szigorúbb   (frekvenciaátvitel,
    jel-zaj). Elhagyták viszont a mikrofon bemenetet -  azt  itt  már  nem
    tartották annyira fontosnak.
        Ezzel  a  típussal  kapcsolatban  már  felvetődhet,  hogy:   vajon
    mennyiben különbözik a  tavaly  télen  tesztelt  RS-B965-től.  Nos,  a
    csúcsmodellben dbx zajcsökkentő is  van,  a  kalibrációt  pedig  400Hz
    plusz 10kHz-es oszcillátor segíti.

    Méréseinkhez

        Ha   már   eddig   is   családosítottunk,   csokorba   foglaltunk,
    egyszerűsítettünk, akkor az a legjobb, ha továbbra is ezt tesszük. Nem
    nehéz megjósolni, hogy ha a készülékek ennyire  hasonló  felépítésűek,
    akkor  a  specifikációjuk  is  hasonló  lesz  -  csak  éppen   az   ár
    növekedésével  némiképpen  szigorodik.  A  közös   koncepció   azonban
    alighanem rányomja bélyegét az egész Technics gyártmánycsaládra.  Akár
    mindkét   gyártmánycsaládra   is.   Hiszen    például    a    komplett
    felvevő/lejátszó erősítő (egykazettásban és  kétkazettásban  egyaránt)
    ugyanaz az AN 7351K típusú IC. A Dolby  zajcsökkentő  pedig  mindenütt
    TEA 0665 (az egyetlen kivétel az RS-B465, mert ott CXA  1331S).  A  HX
    Pro mindenütt (már ahol van), ugyanaz az  UPC  1297  CA.  A  törlő  és
    előmágnesező oszcillátort is rendkívül hasonló módon  alakították  ki,
    mindegyik készülékben. A magnófejek is jobbára mindig ugyanazok (ebben
    a tekintetben az RS-B765 a legfőbb kivétel, mert annak külön  felvevő-
    és külön lejátszófeje van). Az, hogy  a  kivezérlésjelző,  a  központi
    mikroprocesszor, esetleg néhány kiegészítő  áramkör  milyen  típusú  -
    nemigen befolyásolja a magnó hangminőségét. A specifikációját is alig.


    Kétkazettás típusok

        Ezek tényleg teljesen egyformák.
        A szalagsebesség mindegyik magnón, mindegyik mechanikán, mindegyik
    irányban megfelelő, belefér a  szabványba.  Az  eltérés  mindazonáltal
    sokkal nagyobb, mint  az  egykazettásakon  -  hja,  az  olcsóbb  gépek
    beállításakor a gyár nagyobb lazaságokat enged meg magának!
        A nyávogással nincs semmi bajunk.  Adva  van  egy  mechanika,  azt
    használják szingliben vagy duóban - miért  lenne  rosszabb  itt,  mint
    amott?! Azt már csak a tárgyak  gonoszsága  okozhatta,  hogy  a  három
    kétkazettás gép közül éppen a legdrágább nyávogja a legtöbbet.  De  ez
    is elfogadható. Az átcsévélési idő úgyszintén.
        A  bemenő  és  kimenő  feszültségek/impedanciák   megfelelnek   az
    előírásnak. A három gép szinte azonos módon van  beállítva,  a  szalag
    kivezérlése nagyjából azonos (lásd a torzításoknál).
        Eljutottunk a frekvenciaátvitelig -  és  itt  már  komoly  bajaink
    vannak. A lejátszási frekvenciagörbék nagyon nem tetszenek nekünk.  Ne
    feledjük, ezek a készülékek másolásra hivatottak, és ha már a kiinduló
    görbe is görbe, akkor másolás után már görbe  lesz  a  négyzeten.  Hát
    még, ha idegen szalagokat fogunk másolni! A lejátszómagnók 4  és  8kHz
    között még jól megközelítik az ideális léniát, de aztán már lekonyul a
    magashang-átvitelük. Krómon valamivel jobb a helyzet, mint  vasoxidon.
    Mindent összevéve, a legkisebb modell, az RS-TR165 mutatta  a  legjobb
    formát.
        A  felvétel/lejátszási  görbék  többé-kevésbé   megfelelőek,   bár
    itt-ott szembetűnő különbség adódott a két csatorna  átvitele  között.
    Krómdioxid  szalaggal  (TDK  SA-X)  mindhárom  magnó  magasban  erősen
    kiemel. Metállal jobb a helyzet, de a kiemelés nem tűnik el  (csak  az
    RS-TR355 jobb csatornáján). Zajcsökkentővel természetesen minden  hiba
    halmozottan jelentkezik. A nagyszintű  átviteli  jelleggörbék  viszont
    nagyon  tisztességesek.  A  tervezők  feltehetőleg   "erre   utaztak":
    tudatosan  emelték  ki  mínusz  20dB-n   a   magastartományt,   hiszen
    10-20dB-vel feljebb majd úgyis esni fog. Ez be is következik, a  görbe
    szépen kisimul, de egyvalami még így is  kételyeket  ébreszt  bennünk.
    Vasoxidon, 15kHz fölött a görbe még egyszer "feltámad", de ez már  nem
    a hasznos jel, ez már csak valamiféle  interferencia.  Valószínűleg  a
    felvevő/lejátszó erősítő-IC sajátossága, mert mind a három (sőt,  mint
    látni fogjuk: mind  a  7!)  típuson  jelen  van.  Persze  lehet,  hogy
    tévedünk, és valójában  az  előmágnesezési  oszcillátor  tulajdonságai
    okozzák ezt az anomáliát.
        És  most  nézzük  a  lényeget:  hogyan  tudnak  másolni   ezek   a
    készülékek. Ezt  a  (diagramtenger  legvégére  biggyesztett)  A/1-2-3.
    diagram szemlélteti: a bal csatornán  készített  felvételt  először  a
    segédmagnón játsszuk le, majd másolatot készítünk róla normál, illetve
    kétszeres  szalagsebességgel.  Ebben  a   menetben   az   értéksorrend
    helyreáll, a 165-ös típus szerepel a leggyengébben, a 355-ös  pedig  a
    legjobban - abszolút értelemben is jól.
        A harmonikus torzítás normális,  a  kivezérlésjelző  helyesen  van
    beállítva.  A  kezelési  utasítás  vasoxidhoz  és  krómdioxidhoz   +3,
    metálhoz +6 (illetve +5) dB túlvezérlést javasol. Stimmel.
        A zajok  alacsonyak,  különösen  Dolbyval  (mely  utóbbinak,  mint
    ismeretes,  mi  nem  tulajdonítunk  nagy  fontosságot).  Az  áthallási
    csillapítás jó, és mindhárom  típuson  teljesen  egyforma.  A  törlési
    csillapítás átlagos, az RS-TR165-től metálon jobb  eredményt  vártunk.
    Ugyanezen  a  készüléken  a  kivezérlésjelző  hibája  is   tekintélyes
    (vasoxidon),  de  ez  részben  a  kivezérlésjelző   durva   bontásának
    tulajdonítható.
        Összefoglalva: egyszerű, de jól kezelhető, másolásra szánt magnók,
    megbízható mechanikával.


    Egykazettás típusok

        A szalagsebesség (kvarcvezérlés vagy sem) mindegyik gépen gondosan
    van beállítva. A nyávogás is alacsony, belül marad a nem  túl  szigorú
    specifikáción. (A gyá ri adatok táblázatában a  DIN  45  500  szerinti
    érték szerepel, nálunk ez a szűrővel  mért  értéknek  felel  meg.)  Az
    RS-B665 egy kicsit gyöngébben szerepel a többinél, de vele sincs  nagy
    baj. Az átcsévélési idő mindegyik típuson átlagos.
        A bemenő és kimenő  feszültségek/impedanciák  rendben  vannak.  (A
    vonal bemenetre 0dB-s kivezérléshez 60mV-ot adnak meg, mi ennél mindig
    nagyobbat mértünk  -  nincs  jelentősége.)  A  csúcsszintű  kivezérlés
    eléréséhez  szükséges  bemenő  feszültségek  azt  tanúsítják,  hogy  a
    kezelési útmutatók helyesen határozzák meg, menyire kell kivezérelni a
    szalagot (vasoxidon és krómon +3, metálon +6, illetve +5dB-ig).
        A  lejátszási  frekvenciajelleggörbék,  sajnos,  itt  sem  szépek.
    Kezdjük a vasoxidnál. Nemcsak arról van szó, hogy 16kHz-en  mekkora  a
    szintesés. A frekvenciagörbe mind a  négy  típus  mindkét  csatornáján
    egyenletesen lefelé konyul, már 2kHz-től kezdve (ahol azonban még csak
    0,5dB a hiány). Krómon kedvezőbb a helyzet.
        A teljes frekvenciajelleggörbéket  megpróbáltuk  optimalizálni  az
    előmágnesezés-finomszabályzóval, olymódon, hogy 1 és  10kHz-en  azonos
    szintet kapjunk, ne képződjön sem hullámhegy, sem  vályú.  Az  RS-B565
    két  csatornája  vasoxid  szalaggal  meglehetősen   nagy   különbséget
    mutatott,  a  jobb  csatorna  pedig  egyébként  is  kiemelt.  Ezzel  a
    készülékkel  sokat   kísérleteztünk,   mérsékelt   sikerrel:   a   két
    csatornáján nem egyformán van beállítva az előmágnesezés.  Feltehetően
    egyedi hiba - ugyanis a  többi  típuson  minden  rendben  volt,  és  a
    specifikáció  is  teljesült.  A  leglineárisabb  átvitelt  az  RS-B765
    produkálta, a bal csatornáján, és  jól  szerepelt  az  RS-B465-ös  is,
    krómdioxid szalaggal. A többi típuson (és többi állásban) a középmagas
    frekvenciák kissé  belapulnak.  Nem  hisszük,  hogy  az  előmágnesezés
    további "spécizésével" jobb eredményt lehetne elérni.
        A zajcsökkentővel  kapott  görbék  általában  tisztességesek,  bár
    magukon viselik a jellegzetes hibákat. Az RS-B765  azonban  (vasoxidon
    és metálon) olyan átvitelt produkál zajcsökkentővel, mint  az  olcsóbb
    magnók zajcsökkentő nélkül!
        A  0  és  -10dB-n  felvett  görbék  vasoxid  szalagról  nem  éppen
    bizalomgerjesztőek. Amit már az (olcsóbb!) kétkazettás  modelleken  is
    "megcsodáltunk": 15-16kHz fölött a már lehanyatló jel  újra  feltámad,
    egyfajta intermoduláció  következtében.  Krómdioxid  szalaggal  ez  az
    effektus alig-alig érezhető, de éppen a 765-ös típus  diagramján  igen
    jól meglátszik. Metálon már nincs nyoma. A legjobb eredményt egyébként
    is metálon kaptuk, és persze a 765-ös jeleskedett a leginkább.
        Néhány szó e magnók alacsonyfrekvenciás átviteléről. A 40-100Hz-es
    tartományban hepe-hupák láthatók,  nem  annyira  pregnánsak,  mint  az
    olcsó  masinákon,  de  a  görbe  azért  távol   marad   a   Nakamichik
    linearitásától. Mint ismeretes, ez a paraméter  a  magnófej  minőségén
    múlik.
        Diagramsorozatunk legvégén bemutatunk két  extra  jelleggörbét  az
    RS-B765-ősről. Az egyik (A/4. diagram) a multiplex szűrő  hatásosságát
    szemlélteti: a szűrő 15kHz fölött drasztikusan vág,  annak  rendje  és
    módja szerint. A másik (A/5. diagram) az előmágnesezés-finomszabályzás
    hatását mutatja, krómdioxid szalaggal, a potméter minimális, maximális
    és mechanikai középállásában.  Ami  itt  nagyon  nem  tetszik  nekünk:
    minimál-állásban  az  előmágnesezés  és  vele   a   felvétel   szintje
    aggasztóan legyengül. Ekkora szabályzási  tartományra  a  gyakorlatban
    nincs szükség, semmilyen szalaghoz sem. Ezzel a  potméterrel  óvatosan
    kell bánni!
        A harmonikus torzítások megfelelőek, 0dB  kivezérlésnél  a  k3  (a
    szalag mágnesezhető rétegére jellemző torzítást egyik szalagfajtán sem
    magas, a kezelési útmutató nem  téved,  amikor  azt  tanácsolja,  hogy
    vezéreljük túl a szalagot 3,  illetve  5-6dB-vel.  Tényleg  van  ennyi
    tartalék bennük!
        A zajokról nincs mondanivalónk. Megfelelnek a jelenlegi  technikai
    színvonalnak   és   a   szalagok   képességének.    Mindegyik    típus
    túlteljesítette  a  specifikációját  (amin  a  krómdioxid   szalaggal,
    csúcsszinten  mért  zajszint  értendő).   A   zajcsökkentővel   kapott
    eredményt nem kommentáljuk; mi abból indulunk ki, hogy  "a  magnó  azt
    tudja, amit zajcsökkentő nélkül tud".
        Az áthallási csillapítás megfelelő, kivéve éppen  a  legigényesebb
    típuson, a 765-ösön, ez a  gép  a  magasabb  frekvenciákon  elmarad  a
    kisebb testvéreitől. (Ez az áthallás feltehetőleg nem a  fejek,  hanem
    az elektronika sajátossága  -  de  erre  nem  mernénk  megesküdni.)  A
    törlési csillapítás mindvégig kifogástalan.
        A két nagyobbik típus kivezérlésjelzője pontosan  működik,  a  két
    kisebbé kevésbé, de hibájuk mérsékelt. Felhívjuk azonban a  figyelmet,
    hogy amikor a kivezérlésjelzőt átkapcsoljuk, a display  felbontása  is
    változik, s ennek folytán a hiba nagysága is módosulhat.
        Összegezve:   korrekt,    tisztességesen    megépített    masinák.
    Nehezményezzük a vasoxiddal mért gyöngébb átvitelüket, az  RS-B765-nél
    pedig a gyöngébb áthallási csillapítást.

    
    
    
    
    
    
    
    


    Szeánsz

    

        Kazettás   magnókat   minősíteni   nyűgös   procedúra:    rengeteg
    vacakolással  jár,  a  sok   felvételkészítés   alig   hagy   időt   a
    zenehallgatásra. Mert hiszen egy-egy magnót ki  kell  próbálni  vason,
    krómon, metálon; ki lehet próbálni Dolby B-vel, Dolby  C-vel,  esetleg
    dbx-szel   is,   a   kétkazettásokon   másolni   is   lehet,   kétféle
    szalagsebességen -  tessék  ezt  beszorozni  a  gépek  számával...  Ha
    mindazt ideírnánk, amit egy-egy menet után hűségesen  feljegyeztünk  a
    tesztgép és az etalon hangképéről, az Olvasó úgyszólván belefulladna a
    szeánszba, és szellemileg úgy eltompulna - mint  amilyen  tompának  mi
    érezzük magunkat egy-egy összejövetel végén, úgy este kilenc óra tájt.
    Muszáj lesz valahogy egyszerűsíteni a dolgot.
        Szerencsére  (?)  ez  menni  fog,  ugyanis  a  készülékcsaládoknak
    általában megvan a maguk jellegzetes "sajáthangjuk" - emlékezzünk csak
    a legutóbbi 6 Technics erősítőre. Nos, a Technics magnók  is  egyfajta
    auditív egyenruhát viselnek. Tónusukat hamar "kitanultuk",  és  amikor
    egy-egy menet végeztével tapasztalatainkat  összesítettük,  magunk  is
    meglepődtünk rajta, mennyire ugyanazt mondjuk.  Folyvást  ugyanazok  a
    jelzők ismétlődnek; még amikor eltérően fogalmazunk, akkor is ugyanazt
    a hangképet írjuk le - más szavakkal.
        A  magnók  minősége   természetesen   (az   alapgépektől   felfelé
    folyamatosan javult. Kérdés: mennyire.  Hangsúlyozzuk,  mi  az  összes
    lelkigyakorlatot  becsülettel  végigcsináltuk.  Alább  azonban  csupán
    egyetlen, "halmozott" szeánszot írunk le, amelynek  tárgya  valamennyi
    Technics  magnó   egybegyúrva   (összesített   típusszámuk,   mondjuk,
    RS-BTR1234567), szembesítve a jó  öreg  kiszolgált  Aiwa  AD-F220-szal
    mint etalonnal. Egyetlen, absztrakt kazettatípussal  hallgatjuk  őket,
    az  úgynevezett  vasoxikrómdimetállal.   Nem   mindegyik   jelző   áll
    valamennyi magnóra - de a többségük minden  bizonnyal  igaz  e  magnók
    többségére.


    Technics RS-BTR1234567

        Soha rosszabbat. Mégsem tetszik, mert: kicsit mosott. Meleg tónus.
    Tompa.  Túl   zárt   hang,   kicsit   álmosító.   Van   benne   valami
    visszafogottság. Nem  elég  tetszetős.  Nehézkes,  nem  elég  érdekes.
    Ködös. Lefogja a lüktetést. Magasban nem cseng ki. A "Hogyha volna egy
    kalapácsom"-ban nem kalapálnak szépen, a kalapács és  az  üllő  között
    vékony taplóréteg van,  "a  kés  nem  vág  keresztül".  Kapar,  érdes,
    torzítás-karakterű, fárasztó rezonancia. Általában magashiány - holott
    (közép)magasban egyértelműen kiemel. Fémes rátét. Tompa, máskor  pedig
    reszelős. Ez néhol dinamikailag "besegít". Színez. A magasai szőrösek.
    A balansz középtől felfelé húz. Magasban valahol többlete van, ez néha
    jót tesz neki, de egyes hangszereken a középső tartomány kiürül. Kissé
    zsíros hangkép, a felső basszusa súlyos  (más  megfogalmazásban:  "van
    egy bizonyos testessége, ami jól jön neki"), a  mélybasszusa  kevesebb
    és keményebb.  Trini  Lopez  időnként  kulturáltan  énekel  -  de  egy
    popénekesnek sosem a kulturáltság a legnagyobb erénye.  Operán  nagyon
    nem tetszik. Leül. A két hangszóró elöl összekötődik, itt benn  van  a
    zene,  nincs  tere.  Közel  jön.  Stúdiószerű.  Az  operaárokból  jön.
    Emlékeztet a Technics erősítők hangjára. A fúvósok eltestetlenednek. A
    faütős elvékonyodik. Komor. Instabil.  Definiálatlan.  Egy  osztállyal
    gyöngébb. Az előző modellhez képest azért javult. Dinamikai felbontása
    csekély. A halk nem elég halk, a hangos  nem  elég  hangos.  Nehézkes,
    kínlódik,  megszólalna,  de  nem  az  igazi.  Kissé   művi.   Zavaros.
    Bizonytalanság-érzet. Magnófelvétel-szerű.

    Az etalon

        Mindenben jobb. Nyitottabb, elevenebb,  élénk,  dinamikus.  "Jelen
    van",  oda  kell   rá   figyelni.   Jobb,   tisztább,   hallgathatóbb.
    Megnyugtatóbb. Lényegesen finomabb  magasak.  Magasban  nem  emel  ki,
    lágyabban és finomabban szól. Természetesebb. Csengőbb.  Sokkal  szebb
    tónus. Levegősebb. Szabadabban  zenél.  Egyenletesebb,  jobb  balansz.
    Lendületesebb. Lelkesítőbb. A "Hogyha volna egy  kalapácsom"-ban  most
    már tényleg kalapálnak, megszólal a kalapács, az üllő és  a  gitár.  A
    tranziensei sokkal gyorsabbak. "Gyorsabban játszanak"  effektus.  (Ami
    csakis érzékcsalódás lehet, hiszen a  felvétel/lejátszás  ugyanazon  a
    magnón történt.) Feltétlenül sztereóbb. Operán  sokkal  egészségesebb,
    szélesebb, valóságosabb. A hangszerek természetesebbek.  Részletezőbb.
    Stabil. Minden a  helyén.  Jobb  magas.  Egészséges.  Nem  törpül  el.
    Életszerűbb. A szokásos hibáival együtt is sokkal jobb. Mélyben tovább
    megy.  Megjön  a  mélye,  anélkül,  hogy  komorrá  válna.  Arányosabb,
    tisztább, élethűbb, hallgathatóbb. Egyensúly. Egész jól zenél.  Hibái:
    néha kissé fakó. A felső basszusa  gyönge,  ezért  néha  kiürül,  néha
    kissé fuldoklik. Valahányszor a Technicsről visszakapcsolunk erre a  7
    esztendős masinára, újra felfedezzük, hogy a zene mégiscsak jó dolog.

                                      *

        Ez persze nincs isten hírével, hogy az ósdi Aiwa megverje az egész
    modern Technics szériát. Menetközben mi is gyanakodni kezdtünk:  hátha
    bennünk van a hiba, hátha az Aiwának  van  valami  sajátos  torzítása,
    amelynek "bedőlünk", és olyasmit kérünk számon a  Technicsektől,  amit
    nemcsak hogy nem tudnak, de  nem  is  szabad  produkálniuk.  Ezért  az
    ötödik gépnél az A-B tesztet kibővítettük A-B-C tesztté, vagyis nem  a
    tesztmodellt hasonlítottuk az etalonhoz, hanem mindkettőt a forráshoz:
    a CD-játszó hangjához. Nem csalás, nem ámítás, meggyőződhettünk  róla,
    hogy  az  igazság  az  Aiwa  irányába  esik,  a   Technicsek   tényleg
    komprimálják, "beszűkítik" a zenét. Újraolvasva  a  múltkori  Harmadév
    Nyuszija, a Technics  csúcsmagnó  szeánszát,  számos  ismerős  jelzőre
    bukkantunk. Valószínű, hogy az RS-B965  is  hasonló  dolgokat  művelt,
    mint családtagjai - mégha ő "magasabb szinten" tette is.

                                      *

        Érdekes tapasztalatokat szereztünk a legnagyobb kétkazettással,  a
    355-össel. Tulajdonképpen meg  sem  akartuk  hallgatni,  lévén  minden
    funkcionális   részletében   azonos   az   előzővel   (a   265-össel).
    Lelkiismeretességből  mégis  bekapcsoltuk,  és  nagyon   meglepődtünk,
    először azt hittük, hogy ez már teljesen más, mint a többi. De  másfél
    perc  zenehallgatás  után  rájöttünk,  hogy  most  is   ugyanarról   a
    Technicsről van szó, csak másképpen állították  be.  A  tompaságot  és
    magashiányt itt élénk  érdesség  kompenzálja,  de  ez  csak  tónusbeli
    különbség, és amikor ezt megszokjuk, és már figyelni  tudunk  a  többi
    paraméterre  (magas-  és  mélyátvitel,  színpadszélesség  és   térbeli
    tagozódás, sztereofónia, levegősség és  -  mindenekelőtt  -  dinamikai
    felbontás), akkor  ez  a  magnó  is  ugyanazt  a  hiányérzetet  hagyja
    bennünk.

                                      *

        Logikus, hogy a  mind  drágább  típusok  mindig  jobbak  a  kisebb
    rendszámúaknál - de most ebben sem vagyunk  biztosak.  A  165-ös  után
    tényleg jobbnak találtuk a 265-öst, a 355-ös viszont,  valószínűleg  a
    beállításából következően, inkább csak más volt, nem pedig jobb. A 465
    és az 565 között sem éreztünk lényeges differenciát. Akkor már nagyobb
    különbséget  hallunk  a  vasoxid  és  a  krómdioxid  kazetta   között;
    mindegyik gép szebben szólt krómmal, mint  az  utána  következő  típus
    vasoxiddal. A 665-ös és főleg a 765-ös már egyre civilizáltabban szól,
    ezek egyre kevesebb hiányérzetet hagynak maguk után.
        Ha ezekkel a gépekkel  kezdtük  volna  a  szeánszot,  valószínűleg
    nyertek volna  az  Aiwa  ellenében,  különös  tekintettel  az  AD-F220
    alapvető hibájára, a felső basszus, azaz a "tartás"  gyöngeségére.  De
    mivel egészen alulról indultunk, az olcsó modellektől,  túlságosan  is
    sok időnk  volt  kiismerni  a  Technics  magnók  jellegzetes,  sötétes
    hangképét. Most már a drágább modellekről is mindig az előzők  zenéjét
    véljük hallani - és ez a zene valahogy nem tud feldobni bennünket.

                                      *

    DENON PMA-360 erősítő


        Tavaly két "felfedezettje" volt a Hifi Magazinnak,  egy  CD-játszó
    és egy erősítő, mindkettő a  japán  Denon  cég  készüléke;  mindkettőt
    etalonnak választottuk a "középkategóriájú" készülékek  elbírálásához.
    Hogy  mit  értsünk   középkategórián?   Azt,   amit   Angliában   vagy
    Németországban kivétel nélkül bárki  meg  tud  vásárolni  -  de  amely
    minálunk bizony már nagyonis hifinek számít.
        A szóbanforgó erősítő a Denon  PMA-320  volt,  28  ezer  forintért
    árulták, amíg végképp ki nem fogyott a raktárból. Mi  szívesen  láttuk
    volna továbbra is a választékban, de időközben kivonták a forgalomból,
    és új típussal cserélték fel. A nagy  kommersz  cégeknek  tudvalevőleg
    lőpor van a nadrágjukban, permanens újítási lázban égnek, minden évben
    vagy legkésőbb minden második évben okvetlenül  ki  kell  hozniuk  egy
    újabb sorozatot - ezt nem annyira a műszaki fejlődés  indokolja,  mint
    inkább  az  üzletpolitika.  A  fejlesztés  (vagy   üzletpolitika)   új
    gyümölcse a Denon PMA-360 erősítő, a 320-as típus  jogutóda.  Van  egy
    roppant  szimpatikus  tulajdonsága:  ötezer  forinttal  olcsóbb  nála.
    (Állítólag    a    magyar    forgalmazóknak    sikerült     előnyösebb
    kereskedelemtechnikai utat választaniuk, ezért jutányosabb  a  vétel.)
    Ez azt jelenti, hogy ha az új gép semmiben  sem  jobb  a  réginél,  de
    legalább eléri  annak  minőségét,  akkor  már  nem  dolgoztunk  hiába.
    Végtére is, a  320-as  olyan  erősítő  volt,  amely  a  mi  szemünkben
    lényegesen különb a Menő Manónál (a príma kis NAD 3020-nál) - és bárki
    szemében  szebb  nála.  A  sokkal  nagyobb  teljesítményéről  nem   is
    beszélve. Tehát számunkra tényleg csak az a kérdés, hűséges marad-e  a
    Denon PMA-360 a tradíciókhoz.
        Nos,  csak  mérsékelten  maradt  hű  hozzájuk:   ez   bizony   egy
    leegyszerűsített gépezet, legalábbis az előzőhöz képest.  Akárcsak  az
    előbb a  Technics  magnóknál,  ezúttal  sem  tartjuk  fontosnak,  hogy
    részletesen ismertessük a belvilágát.  Kezdjük  azonnal  a  mérésekhez
    fűzött kommentárokkal, és folytassuk a szeánsszal.


    Méréseinkhez

        A bemeneti feszültségek/impedanciák megfelelnek a szabványnak és a
    korszerűség követelményeinek.  Az  MM  bemeneten  160mV  helyett  csak
    140-et  mértünk,  de  az  eltérés  szóra  sem  érdemes.  A  nagyszintű
    bemeneteknél    csak    a    hangszínszabályzót    meghajtó    erősítő
    túlvezérelhetősége szab határt, de azzal sincs semmi baj.  A  kimeneti
    jellemzők rendben vannak.
        A  kimeneti  teljesítmények  tekintélyesek,   egyetlen   csatornát
    működtetve 4 ohmon már vagy 120 wattot mértünk - és ez a gép  a  Denon
    választékában a szerényebbek közé tartozik...
        A harmonikus torzítás alacsony, a gyár 0,05%-ot ad  meg,  mi  csak
    0,014-et mértünk. Az  intermodulácót  a  gyár  nem  specifikálja,  bár
    megtehetné,  mert   alacsony,   akárcsak   a   kimeneti   teljesítmény
    függvényében mért torzítás is.
        A kimeneti feszültség instabilitása csekély: 0,2dB.
        A frekvenciajelleggörbével is  elégedettek  vagyunk,  bár  a  fono
    előerősítő  jobb  csatornája  úgy  20kHz  táján   kilóg   a   ±0,3dB-s
    tűrésmezőből az enyhe magasemelés következtében.  A  többi  bemenettel
    nincs baj, ha a tűrésmezőt ±3dB-ben szabjuk  meg  (a  gyár  ugyan  nem
    adott ilyen specifikációt), akkor az átvitel 2Hz-től 120kHz-ig terjed.
        A    hangszínszabályzók    hatásossága    némileg    elmarad     a
    specifikációtól, de  ennek  semmi  jelentősége  sincs.  A  fiziológiai
    szabályozás jellege megfelel a  kívánalmaknak.  A  balansz-szabályozás
    tartománya elegendő.
        A fázis-frekvenciajelleggörbe (ezt is a 7. diagramra  vittük  fel,
    színes vonallal) kielégítő, a teljesítmény-frekvenciatartomány 4 és  8
    ohmos terhelésen egyaránt széles.
        A jel-zajt mi más szabvány szerint (szigorúbban)  határozzuk  meg,
    mint a Denon cég, de az eredmény így sem rossz, sőt, az  MC  bemeneten
    mért 77dB némely MM bemenetet is megszégyenít.
        A négyszögjel-átvitel megfelelő, de komplex terhelésre (4. kép)  a
    gép igen erős berezgéssel válaszol. A különbségi torzítások átlagosak.
        A  "kockadiagram",  amely  a  kimeneti  teljesítményt  a   komplex
    terhelés  függvényében  méri  fel,  nagyon  szép  kockákat  rajzol:  a
    teljesítményerősítőt  és  tápegységét  becsületesen  megtervezték.   A
    PMA-360-nak valószínűleg nem  lesz  baja  a  túl  alacsony  (vagy  túl
    komplex) impedanciájú, "háklis" hangsugárzókkal sem.
        Összefoglalva: minden a legnagyobb rendben. Habár  a  régi  modell
    itt-ott egy hajszálnyival szebb eredményt produkált.

    
    
    


    Szeánsz

    

        Az előző Denonnal, a PMA-320A-val annyira  meg  voltunk  elégedve,
    hogy alapfokú etalonunkká tettük. Nem is bántuk volna, ha a japán  cég
    egy kicsit megpihen a babérjain, dehát úgy látszik, a kétévenkénti  új
    típuscsalád úgyszólván kötelező feladat ebben a szakmában. Lássuk, mit
    tud a PMA-360.
        CD. Hasonló hangkép, csak nem annyira nyitott. Van rajta  egy  kis
    elektronikus rátét. Operán elevenebb, de nem biztos, hogy ez jó dolog.
    Beethoven zaftos, de  túlságosan  visszhangos  (hamisvisszhang),  jobb
    volna, ha szárazabban szólna. Izgalmasabb - vagy csak izgatottabb?  De
    jobb, mint múltkor a Technicsek voltak: színez, de nem komoran,  hanem
    derűsen teszi. Pregnáns szólamok. A tere azonban  kissé  stúdiós,  túl
    közeli. * Hasonlóak.  Döntetlen.  *  Hasonlóak.  Mélyben  mintha  jobb
    volna.  Talán  a  hangszerei  is  jobban  kivehetőek   a   térben.   *
    Visszhangosabb? (Nem jó értelemben.) Csillog, elkápráztat, de inkább a
    másikat választanám.
        Az  etalon.  Lágyabb,   eszköztelenebb,   szárazabb,   nyugodtabb,
    természetesebb,  hallgathatóbb,   analógosabb.   Homogénabb   tér.   *
    Szerintem meg inkább kisebb a tere. Kevésbé jó. "Mos". * Mintha  ennek
    egy  picit  finomabbak  volnának  a  magasai.  *  Talán  tompább,   de
    nyugodtabb, valóságosabb. Szegényebb, de hűségesebb. A mélyeivel bajom
    van.
        Hárman inkább a régi modellel rokonszenveztünk.
        LP az MM bemenetről (a T-2000  trafóval).  Ugyanaz,  mint  CD-ről.
    Kevésbé nyugodt. Tiszta, kellemes, picit üres. Élénkebb,  de  egy  idő
    után  fárasztóbb.  A  szólamokat  emeli  ki  (ez  nem  a   Linn   Axis
    jellemzője!): van egy prezensz-emelése. A tenor valahogy nem  abban  a
    lágéban    énekel,    amelyik    neki    feküdne;    van    egy    kis
    kényelmetlenség-érzete (neki is, nekem is). * Egyenértékűek. A  360-as
    a   középtartományban   jobban   szétválasztja   a    szólamokat.    *
    Egyenértékűek. Szimpatizálok a 360-assal is, mert részletezőbb,  és  a
    mélyei is jobbak, de túl sok a  visszhang;  gyakran  a  másik  tetszik
    jobban. * Szebb mély, látványosabb, de a másik tetszik jobban.
        Az etalon. A régi, megszokott analóg  hangkép.  Elsőre  tompábbnak
    érzem, aztán: hallgathatóbb, koherensebb. Kevésbé színezett. Nem  mond
    többet, mint amennyi a lemezen van. Nem torzít, hallgathatóbb. A tenor
    is egészségesebb. Van olyan zene, ahol minden  paraméterében  jobb.  A
    tere is nagyobb. * Mintha csengőbb volna (többször is). *  Nyugodtabb,
    tisztább. Kevesebb mondanivalóm  van  róla,  de  ezt  választanám.  (A
    másikkal se volnék boldogtalan.)
        LP az MC bemenetről. Ugyanaz,  csak  minden  olcsóbb  lett.  Hamis
    tónus, nem a kellő lágéban énekel, az  énekes  lábujjhegyen  áll,  úgy
    próbálkozik.  Piszkosabb,  bizonytalanabb  magastartomány.  Viszont  a
    basszusa nem  kopog.  *  Döntetlen.  A  kíséret  ezen  jobb,  az  ének
    feldúsul, nem tetszik. *  Hasonló  különbség,  mint  eddig.  A  360-as
    sávszélei jobbak, de a torzítása zavaróbb.
        Az etalon. Ez is gyöngébb, szegényesebb lett.  A  basszusa  kopog,
    nem  tetszik.  De  így   is   lényegesen   koherensebb,   zeneibb   és
    hallgathatóbb. * Inkább ezt választanám.
        Voltaképpen miért volt annyira sürgős ez az új gyártmánycsalád?

                                      *

    Philips, JBL, JMlab hangsugárzók


        Igazi lemezbarátnak nem kell elmagyarázni, minek a  parafrázisa  a
    címlapunkon látható kép - a többieknek meg juszt sem  magyarázzuk  el,
    keressenek valakit, aki majd felvilágosítja őket.
        A mi simaszőrű foxink maga döntheti el, melyik dobozon szól hűbben
    a  gazdája  hangja;  remélhetőleg  nem  a  muzeális  tölcsérhangszórót
    választja.  És  van mi közül választania, a kutyafáját! Három Philips,
    két  JBL  és  egy  JMlab (Focal) - néhány évvel ezelőtt ugyan ki hitte
    volna,  hogy  ennyire  márkás  jószágokkal  lesz  dolgunk... s hogy az
    alapfokú   hifi   ennyire   megdrágul   Magyarországon.  A  klasszikus
    Orionok-Videotonok,  mint  a  jó  öreg  szocializmus szülöttei, olcsók
    voltak  ugyan,  de  kérdés,  hogy  elérték-e  azt, amit mi alapfokúnak
    szeretnénk  nevezni.  Az  a  6  hangsugárzó-típus,  amely ma terítékre
    kerül,  tényleg  alapfokú, de ezek már minden bizonnyal hifi-termékek!
    Csakhát  az  áruk, az áruk! Húsz-harminc ezer forint! - ezek a dobozok
    nyilván  már  nem  az Orion HS 282, hanem a Heybrook HB1 vetélytársai.
    Mely  típus  egyébként szintén alaposan megdrágult az évek folyamán, a
    kezdeti szemérmes 10 ezerről több lépcsőben 26 ezer forintra, tehát ha
    jól  számolunk,  éppen  a 260 százalékára. Ennek oka nem is annyira az
    inflációban keresendő, mint inkább a magyar főhivatalok bárgyúságában,
    mely  bárgyúságot  ugyan  ők  az  átkos régi rendszertől örökölték, de
    továbbra  is  ragaszkodnak  hozzá, és tulajdonképpen jól is áll nekik.
    Arról  van  szó, hogy a hangsugárzók vámja Magyarországon nem kevesebb
    mint  50%.  Ezt  a  nevetséges  és  méltatlan tarifát még az ősidőkben
    szabták  meg,  hogy  védjék  vele  a  magyar  ipart  a  külföldi  áruk
    versenyétől,  a  magyar  államot  pedig  a  devizakiadásoktól. Iparon,
    melyet  védeni  kell, a Videoton és az Orion értendő - utólag mindenki
    megítélheti,   megérdemelték-e   ezek   a   vállalatok  a  védelmet. A
    vásárlókat a kutya sem kívánta megvédeni, sem akkor, sem most.
        Jelenleg, 1991-ben a hangdoboz-vám még  mindig  50%.  Az  egyetlen
    kiskapu,   hogy   a   hangsugárzót   receiverrel   kombinálva,    mint
    "hifi-berendezést" is be lehet hozni, ilyenkor más, alacsonyabb tarifa
    érvényesül, és némely kereskedő meg is  próbálkozott  ezzel  a  cseles
    fogással. Nekik most már csak az a gondjuk, hová  az  isten  csudájába
    tegyék azt a nagy rakás receivert, ami a nyakukon maradt.
        Az egészben az a legszebb, hogy a magyar állam  rohammal  szeretné
    bevenni Európát, a Közös Piacot, a piacot  mint  olyat,  ahol  jól  el
    lehetne  adni  bort-búzát-békességet,  ha  odakünn  nem  alkalmaznának
    velünk szemben bizonyos elővigyázatossági intézkedéseket éppen  azért,
    mert  mi  sem  engedjük  érvényesülni  a  normális  áruimportot.   Mi,
    magyarok,  rendíthetetlen  hívei  vagyunk  a  szabadkereskedelemnek  -
    feltéve, hogy mi  vagyunk  az  eladók  és  mások  a  vevők.  És  aztán
    csodálkozunk, ha nem találnak bennünket szalonképesnek a  GATT-ban,  a
    nemzetközi vámtarifaegyezményt aláíró államok körében.
        No mindegy, térjünk a tárgyra. Kutya ugatás  sosem  hallatszik  az
    égig. Az a fontos, hogy féltucat márkás  hangsugárzóból  így  is  több
    mint 100 pár, némelyikből több mint 500  pár  van  már  forgalomban  -
    kutyakötelességünk bemutatni őket. Igaz, párszáz darab nem valami nagy
    mennyiség, de mint már sokszor hivatkoztunk rá: a hifi  társas  hobbi.
    Egy-egy új típusnak híre  megy  a  baráti  körben,  mindenki  megnézi,
    megcsodálja, meghallgatja, összehasonlítja  az  övével,  ledorongolja,
    esetleg maga is megszerzi... és az új típus  lassan  bevonul  a  hazai
    hifi-köztudatba.


    Philips FB 650, 690, 815

        A Philipset valaha igazi  hifi-cégnek  ismertük.  Ámde  az  utóbbi
    évtizedekben "kinőtte" a mi hobbinkat. Most már nemigen érdekli őt  az
    audiofil  küzdőtér,  amelyen  legfeljebb  annyi  pénzt  lehet  keresi,
    amennyi neki talán még a reklámköltségére sem  volna  elegendő.  Mivel
    mindig  is  jó  hangszórókat  gyártott  (komoly  audiofil   cégek   is
    használtak Philips motorokat, például az amerikai DCM, a  Time  Window
    elnevezésű dobozhoz!),  semmi  kétségünk  sincs  aziránt,  hogy  remek
    hangsugárzókat is produkálhatna, csak az a kérdés,  hogy  akar-e.  Úgy
    hírlik: akar. Legalábbis nemrég az egyik brit lapban igencsak  bíztató
    dolgokat olvastunk az új Philips 8-as hangsugárzószériáról.
        Ebből máris nyilvánvaló, hogy  a  mi  3  hangsugárzónk  nem  képez
    egyetlen családot. Kettő közülük az olcsóbb, Leader Series 6 sorozatba
    tartozik,  ennek  tagjai:  FB  650,  FB  670,  FB  690,   FB   695   -
    tesztrovatunkban ma ennek a szériának  csak  az  első  és  a  harmadik
    tagját üdvözölhetjük. A harmadik Philips, az FB 815 már az előkelőbbik
    családba született, a Conductor Series 8-ba, az ő vértestvérei  az  FB
    820 és az FB 825 volnának, őt a 600-as  családhoz  csak  unokatestvéri
    kapcsolat  fűzi.  Az  atyafiságot  így  is  nehéz  tagadni,   ezek   a
    hangsugárzók szoros rokonságot  tartanak  egymással,  külsejükben  is,
    lelki tulajdonságaikban  is.  Valamennyi  doboz  elegáns  barnásfekete
    öltönyt visel, és valamennyi reflex-rendszerű. Az FB 650  kétutas,  az
    FB 690 háromutas (szimmetrikusan  elhelyezett,  azonosnak  látszó,  de
    eltérő  módon  szűrt  mély/középhangszórókkal),  az   FB   815   pedig
    "normálisan"  háromutas.  A   prospektus   tájékoztatása   szerint   a
    dohogóknak speciális szigetelésű  lengőtekercse  van,  állítólag  igen
    magas hőmérsékletet  is elvisel, a membránt kétszeresen  impregnálták,
    és  a  pillét,  valamint  a   membránszélt   különleges   műanyagokból
    készítették. A csipogó mozgó tömege  igen  alacsony,  és  a  tekercsét
    mágneses folyadékkal hűtik/csillapítják.
        A Philips érthetően büszke a Compact  Discre,  és  a  hangsugárzók
    prospektusában is szóba hozza: "A CD  megnyitotta  az  utat  a  létező
    legjobb hangreprodukció felé,  de  a  CD  miatt  még  fontosabb,  mint
    bármikor előzőleg, hogy védelemmel lássuk el a hangsugárzót. A Philips
    túlvezérlés-védelem egy vezető polimer-szenzoron alapul, amely figyeli
    a hangsugárzón átfutó áramot. Normál körülmények között nem  avatkozik
    be, ha viszont..." Nem vonjuk kétségbe, hogy  működik,  de  audiofilek
    nem szeretik az ilyesmit.
        És egy apróság, amely  azonban  fontos,  mert  szemléletváltozásra
    vall: a Philips prospektusban megjelentek a hangsugárzó-lábazatok és a
    jólismert fémtüskék. Ezek nálunk még  nincsenek  forgalomban  -  pedig
    örömmel látnánk őket.
        Hogy el ne feledjük: a Philips hangszóró-gyár Belgiumban van, ezek
    a hangsugárzók tehát nem is hollandok, hanem belgák.


    JBL XE-2 és XE-3

        Hát ezt is megértük: JBL a magyar boltokban! Igaz, ez  a  JBL  már
    nem az a JBL. A tölcséres  magassugárzóiról,  izmos  reflex-dobozairól
    ismert amerikai specialista,  a  híres-hírhedett  "West  Coast  Sound"
    hangkép reprezentánsa (angolul nem tudók jobban megértik a lényeget  a
    magyar   popzenekaroktól   kölcsönzött   kifejezésből:   "gatyalengető
    hangerő"), aki valaha nekünk is az Első Szerelmeink közé tartozott,  s
    akiből aztán idő múltával alaposan kiszerettünk - szóval, a JBL ma már
    nem csak Amerikában, hanem Európában is gyárt hangsugárzókat. Az  XE-2
    és XE-3 történetesen Dániában készítődött - de vajon hol  terveződött?
    Izgalmas lesz kideríteni, hogyan viszonyulnak a  dánok  a  West  Coast
    Soundhoz.
        Magukról a hangdobozokról egyelőre  nemigen  tudunk  többet,  mint
    amennyit a gyári adattáblázatban leírtunk, úgyhogy csak kutyafuttában:
    elegánsak,  grafitszínűek,  a   mélyhangszóró   membránja   papír,   a
    dómsugárzó pedig az új titán-membránú típus, amelyről  egyszer  már  a
    lapszemle-rovatban is adtunk egy fotót.  A  kisebbik  modell  két-,  a
    nagyobbik három utas, és mindkettő reflex-rendszerű.


    JMlab (Focal) Laureate

        A gyártó cégről többet mondunk kötetünk közepén, a (sztárfotón  is
    ábrázolt) JMlab "Olymp" állódoboz tesztjében. A  kis  Laureate  a  cég
    egyik legkisebb modellje, neve annyit tesz: babérkoszorús (költő avagy
    dalnok?). Csinos, fekete, kétutas dobozka. Ez is reflex-rendszerű,  és
    akárcsak az előzőket, ezt is csővel hangolják, de a lyuk nem előrefelé
    nyílik, hanem hátrafelé. Dómsugárzójának két érdekessége van:  először
    is, nem a mélyhangszóró  fölött,  hanem  alatta  helyezték  el,  kissé
    aszimmetrikusan, másodszor pedig ez  a  hangszóró  kivételesen  nem  a
    Focal, hanem a konkurens Audax (!) gyártmánya. Ez az  egyetlen  idegen
    motor   a   Focal   választékában.   A   mély/középhangszórót   kettős
    lengőtekerccsel  látták  el;  ez  mintegy  védjegye  a  JMlab-nak.   A
    Laureate-re meglepően nagy érzékenységet: 91dB-t specifikálnak

    Méréseinkhez

        Philips  FB  650.  A   két   példány   frekvenciajelleggörbéje   a
    középtartományban (700-2000Hz)  helyenként  2-3dB-vel  is  eltér.  Még
    nagyobb  baj,  hogy  a  frekvenciaátvitel  egyébként  is   egyenetlen:
    beszakadásai-tekennői  néhol  a  10dB-t  is   elérik,   és   éppen   a
    középsávban. Emiatt az érzékenység sem kielégítő, a specifikált 87-ből
    mi csak  78-at  tanúsíthatunk.  A  mélyhangátvitel  gyöngécske,  120Hz
    környékén kiemel, de 90-nél  már  meredeken  esik.  A  reflex-rendszer
    30-40Hz-nél még megemeli kissé a szintet. Az iránygörbék átlagosak,  a
    4kHz fölötti hangok már nem  szóródnak  eléggé.  A  torzítás  ismét  a
    középsávban a legrosszabb  (850Hz-en  5,5%),  és  erősen  növekszik  a
    hangnyomás függvényében. Ezen az érzéketlen típuson  96  helyett  csak
    90dB-ig mertük növelni a hangnyomást, s még ehhez is 19,4W-ot  kellett
    bocsátanunk  a  hangsugárzóra.  Az  impedancia  6  ohm,  minimálértéke
    (12kHz-en) 4,7 ohm, tehát nem felel meg a hazai  szabványnak  -  dehát
    ezt sok drága, sőt, ezoterikus  hangsugárzóról  is  elmondhatjuk.  Nem
    szépek a burst-fotók sem, a 872Hz-es négyszögjel  eltorzul  -  ennyire
    mély frekvencián, ez nem szokásos. Csúnya még a 2190Hz,  valamint  egy
    igen széles tartomány is 10kHz fölött.
        Philips FB 690. Jóval nagyobb, és mégis igen hasonló az  előzőhöz.
    A  mélyhangszórója  minden  bizonnyal  ugyanaz  (mégha  kettő  van  is
    belőle), és a középsáv  itt  is  szakadozott;  a  nagyobb  méretű  dóm
    ezenfelül még a felső tartományt is megcifrázza. A két példány viszont
    kevésbé tér el egymástól. Az érzékenység "már" 81dB - a specifikált 88
    helyett. A közeltéri  görbe  hasonló,  de  a  mélyátvitel  egy  kicsit
    szélesebb  és  egy  kicsit  csillapítottabb.  Az  iránykarakterisztika
    tovább romlott, anomáliákkal a keresztezési  frekvencia  környékén  és
    15kHz fölött. A torzítás  1W-on  megjárja,  96dB-n  (35,3W  elektromos
    teljesítmény) erősen megnő, 800Hz-en itt is  5,5%,  de  6-7kHz-en  már
    10%, és az egész felső tartományban végig 3%.  Az  impedanciagörbe  is
    hasonló, minimuma 5,6 ohm (200Hz). A burstök nem javultak.
        Philips FB 815. Ez a frekvencia-átvitel már  sokkal  tetszetősebb,
    és a két doboz görbéje is teljesen együtt fut,  minimális  eltéréssel.
    Az   érzékenység   azonban   még   mindig   jó   5dB-vel   elmarad   a
    specifikációtól. A mély-átvitele bőségesebb és jobb, mint az előzőkön.
    Az  alsó  határfrekvencia  50-60Hz  körül  lehet.  Az  iránygörbék  is
    kielégítően párhuzamosak, még 40°-on is csak 15kHz után tartanak szét.
    A torzítás kis teljesítményen  elenyésző,  96dB-n  (28,1W)  elsősorban
    mélyfrekvencián nő, ezt el lehet fogadni. A két  torzítási  csúcs  (1%
    3,4kHz-en és 0,9% 17kHz-en) viszonylag keskeny sávban jelentkezik.  Az
    impedanciagörbe minimuma 5,5 ohm, ez  még  mindig  illetlenség  egy  8
    ohmos hangsugárzótól. A burst-jelek viszont tisztességesebbek. Igaz, 2
    és 10kHz között nyúlványuk van, de azok amplitúdója nem túl nagy.
        JBL XE-2. A két példány görbéi szépen együtt futnak, és az átvitel
    elfogadhatóan egyenletes volna, ha nem  volna  a  mindennél  fontosabb
    középsávban egy jól látható teknő - továbbá, ha azt, ami ott hiányzik,
    nem kapnánk vissza 13kHz fölött. Az érzékenység 85dB. (A gyári  adatok
    táblázatában ennél a paraméternél kérdőjelet tettünk. Ugyanis a JBL az
    érzékenységet 1m távolságból, 2,83V bemenő feszültségnél mérte, és  ez
    valóban 1W teljesítménynek felelne meg - 8 ohmon. Csakhogy az XE-2 nem
    8, hanem 4 ohmos hangsugárzó, a 2,83V nem 1, hanem 2W  teljesítménnyel
    hajtja meg, és így 3dB-vel magasabb érték jön ki a valóságosnál:  88dB
    a 85 helyett. S ez még mindig messze elmarad attól a 93dB-től, amelyet
    a  prospektus  ígér...  A  basszus-átvitelt  itt  is  mélykiemeléssel,
    valamint a reflex-hatással igyekeznek pótolni, de 90-100Hz  alatt  így
    sincs számottevő hangnyomás. Az irányhatás nagyon jó, a torzítás pedig
    meglepően alacsony, a középsáv szinte teljesen tiszta,  a  tüskék  még
    96dB-n is csak 16kHz után nőnek 3%-ig. Az impedancia (szokatlan módon)
    nem  kisebb,  inkább  nagyobb  a  megengedettnél,   és   mindvégig   a
    specifikált  4  ohm  fölött  marad.  A  burst-fotókon  végig  utólagos
    berezgések mutatkoznak, de  ezek  mindig  megszűnnek,  mielőtt  az  új
    jelcsomag megérkezne.
        JBL XE-3. A hangnyomás-görbe egyenletesebb  lett,  csökkent  az  a
    bizonyos vályú. (Amit kivettek belőle, azt most is  rárakták  a  görbe
    legfelső szakaszára). Ebben a két  regiszterben  tér  el  a  leginkább
    egymástól a két példány. A kettő közül a  jobbiknak  ugyanannyija  van
    22kHz-en, mint 1kHz-en! Az érzékenység most már csak 3dB-vel kisebb  a
    kelleténél (90dB). A  mélyfrekvenciás  átvitel  hasonló,  de  10Hz-cel
    mélyebbre megy, mint a kisebbik dobozé. Az  iránykarakter  20°-on  még
    példás, 40°-on azonban már négy-öt dB-vel is beszakad  a  keresztezési
    frekvencia környezetében. A torzítás igen alacsony, 96dB  hangnyomáson
    19kHz-en is csak 2,8%, 15kHz alatt már egyetlen  %-on  belül  marad  -
    márpedig   az   ennyire   magas   hang   ritkán   jelentkezik   ekkora
    intenzitással.  A   96dB   eléréséhez   mindössze   4,8W-tal   kellett
    meghajtanunk ezt a dobozt. Impedanciája 10kHz-en esik a  legmélyebbre,
    a minimum-érték 6 ohm, még elfogadható. Burst-fotók: mint  a  kisebbik
    JBL-en.
        JMlab Laureate. A középtartomány az erőssége, ez  egészen  8kHz-ig
    ±2dB-a belül fut - ritka erény. Két példánya szinte  teljesen  azonos.
    Érzékenysége    pontosan    megfelel    a    specifikációnak:    91dB.
    Mélyhangátvitele, ameddig van, szép, kiegyenlített, de  sajnos,  100Hz
    alatt elfogy a lehelete. Iránykarakterisztikája szabályosságot  mutat,
    amennyiben a felső sáv szintje 20°-onként  3dB-t  esik  (ehhez  járul,
    hogy a keresztezési tartományban  kissé  behorpad  a  görbe,  de  csak
    40°-on).  Torzítása  kis  teljesítményen  úgyszólván  nincs   is,   ha
    eltekintünk egy nagyon keskeny,  18kHz-es  torzítási  csúcstól,  amely
    egészen 10%-ig, illetve 96dB hangnyomáson 17%-ig szökik fel.  A  többi
    maximális érték csupán 2% (2,8 és 15kHz-en), illetve 1,3% (170Hz-en) -
    meglepő, hogy mélyfrekvenciákon is ennyire jól  viselkedik  ez  a  kis
    doboz. Ez részben az érzékenységével függ össze,  ugyanis  a  96dB-hez
    mindössze 2,65W-ra volt szüksége. Viszont  az  egész  mezőnyben  ez  a
    hangsugárzó   produkálta   a   legcsúnyább    burst-jelet:    magasabb
    frekvenciákon  furcsán  eltorzul  az  akusztikai  válaszjel,  még   az
    amplitúdója is megnövekszik. A jelcsomagok közötti  szünetben,  amikor
    nincs  bemenőjel,  a  rezgés  egy  idő  után  megszűnik,  majd  később
    újragerjed. Ami az impedanciát illeti, a Laureate  inkább  4  ohmosnak
    tekintendő. Nem véletlenül van megumbuldálva a specifikációja - lásd a
    gyári  adatok  táblázatában  a  kérdőjelet.  A  JMlab  "névleges/min."
    impedancia gyanánt 8/4 ohmot specifikál. Ez a számpár nem felel meg az
    előírásoknak; a  névleges  8  ohmhoz  csak  20%-kal  kisebb,  6,4  ohm
    minimumot engednek meg. A valóságos minimálérték 3,8 ohm.

    
    
    
    
    


    Szeánsz

    

        Noha jól ismerjük a Single Speaker  Demonstration  elvét  (mint  a
    Linn  cég  már  évekkel  ezelőtt  felfedezte,   bármiféle   pótlólagos
    hangsugárzó  jelenléte  azonnal  megéreződik  a  hangminőségen,  ezért
    kizárólag  csak  azokat  szabad  benntartani   a   szobában,   amelyek
    elengedhetetlenül szükségesek (mivelhogy éppen ők szólnak); szóval, mi
    magunk is jól ismerjük  és  helyesnek  tartjuk  ezt  az  elvet,  mégis
    kénytelenek vagyunk negligálni, ugyanis a szeánszon mi  zeneszámonként
    kapcsolgatunk, és ha minden nóta után hangsugárzót  cserélnénk,  akkor
    több volna a hórukk, mint a hangjegy. Hét pár doboz (hat pár, plusz az
    etalon) éppen elég cipekedésre ad alkalmat: laborba föl, laborból  le,
    fotóshoz  föl,  fotóstól  le,  szerkesztőségbe  fel...  egyelőre   itt
    tartunk.
        Mi tehát  Dopple  Speaker  Demonstrationt  tartottunk,  amennyiben
    egyszerre mindig két pár doboz volt benn a szobában: a tesztpéldány és
    az etalon. Mind a két pár rá volt kapcsolva a Denon PMA-320-ra  (ennek
    az erősítőnek kettős hangsugárzó-kimenete  van).  Az  egyik  dobozpárt
    felraktuk a Linn Index lábazatra, a  másikat  a  földre  tettük,  majd
    zeneszámonként cserélgettük őket.  Eközben  az  állványt  is  folyvást
    taszigálni kellett, rátolni a falra vagy elhúzni tőle, aszerint,  hogy
    melyik hangsugárzó-típus hol érezte jól  magát.  A  dobozokat  enyhén,
    mintegy  20  fokkal  befelé  fordítottuk.  Közönséges  hangszórókábelt
    kötöttünk be, olyat, amilyet a legtöbb hifista használ.  Az  etalon  a
    Heybrook  HB1  volt,  új  példány,  de  erősen  "bejáratva"  ennek   a
    szempontnak ma már jelentőséget tulajdonítunk. A zenét a Pioneer PD-91
    szolgáltatta. Tesztműsor: Trini  Lopez  jubileumi  albuma  idehaza  is
    kapható), Carmen-részletek, Opus3  demólemez  (dél-amerikai  népzene),
    alkalmanként egy kis szimfonikus zene Beethoventől és  Mendelssohntól,
    egy részlet Bach  Magnificatjából,  továbbá  a  Dave  Brubeck  Quartet
    népszerű Take Five-ja.


    Philips FB 650

    

        Mintha kiegyenlítettebb volna, izmosabb mélyekkel.  Jól  szól.  Az
    átvitele talán egyenletesebb, de  nincs  elég  magasa.  Az  Andok-zene
    mattabb,  tompább.  Lelassul.  Kisebb   dinamika.   Tisztességes,   de
    lényegesen gyöngébb a HB1-nél. * Elsőre mintha több mélye volna, de az
    nem az igazi: "üt", időnként eluralkodik a hangképen,  gerjed.  Magasa
    sincs  elég,  hiányzik  a  csilingelés.   Tompább.   Nem   kellemetlen
    (rosszabbra  számítottam!),  mondhatni  tisztességes  versenytársa   a
    HB1-nek, de valahogy nem vágyom rá. * Elsőre meglepő, hogyan fér  bele
    ennyi mélyhang egy ennyire  kis  dobozba,  ez  előnyös  -  az  viszont
    hátrányos,  hogy  dohog.  Középtől  felfelé  kissé  szúrós,  kásás,  a
    legmagasa sem tiszta. Tompább, a tere összenyomottabb. Rosszabb  kedvű
    hangszóró. Nem versenytársa a HB1-nek, de ha a mércét lejjebb vesszük,
    elfogadható. * Melegebb, zsírosabb hangzás. Túl  tömör,  kissé  monós.
    Némileg rekedtes hangszín, nem  eléggé  csengő.  De  nem  kellemetlen.
    Operán dobozos, nem szárnyal,  leragad,  sávhatárolt,  közel  jön.  De
    elegendően zenei hang, nem bántó. A hangszerhangok nem elég szépek. Az
    Andok levegőjét nem tudja lesugározni, nyomott, elnehezül. Szimfonikus
    zenén a dinamikai különbségek összemosódnak. Nem tolmácsolja szépen  a
    fortisszimókat, és nem is szereti őket. Döngésre hajlamos,  erősen  el
    kell húzni a hátsó faltól.
        Az etalon. Cseng, bong, szépen szól, dinamikus -  viszont  lehetne
    több mélye. * Élénkebb, vidámabb és  "gyorsabb",  világosabb.  Sajnos,
    kevés a mélye. * Levegősebb, nyitottabb. Finomabb magas. Dinamikusabb.
    Zeneibb. Kevés a mélye. * Ismerős  hangkép,  tiszta,  csengő,  nyitott
    (bár némiképp "preludiomosabb" a régi típusnál).  Operán  szárnyalóbb,
    hangosabb,  de  tolakodóbb   is.   A   basszusát   keveslem.   Nagyobb
    perspektíva, több részlet. Viszont  időnként  kiürül.  A  demó-zenéken
    példásan élethű. Szimfonikus zenén  néhol  tolakodó,  másutt  megnyerő
    hangszerhangok.
        Ítéletünk: az FB 650 nem magyar hangszóró, nem is kommersz japán -
    de még nem is igazán audiofil produktum.


    Philips FB 690

    

        Nincs igazán jó magasa; magasban erőlködik. Grízes, nem  cseng  ki
    annyira, forszíroz.  Carmen:  nincs  középmagasa.  Az  Andok-zenén  jó
    mélyek. *  Mintha  loudnesses  volna,  de  ez  csak  mélyben  hatásos,
    magasban nem cseng ki. Már a középhangok is el vannak nyomva:  nemcsak
    felharmonikusok, de helyenként mintha már alaphangok is  hiányoznának.
    Az ének, gitár  visszaszorul.  Az  arányokat  felborítja.  Nem  eléggé
    kiegyenlített, nem szép, nem kulturált.  *  Reflex-basszus:  feldúsul,
    leválik, éli a maga életét. Magashiány; komor. És nem is elég  tiszta.
    A vonósa kásás. * Reflex-döngés. Kissé fedett, de nem rossz. Nem  elég
    nyitott. Előbb-utóbb  itt  is  hiányozni  kezdenek  a  magashangok,  A
    hangkép nem "emelkedik". A prezensz még mindig "berezeg", nincs eléggé
    megfogva, kiartikulálva. A frekvencia-aránya helyesebb, de  a  hangkép
    "piszkosabb",  érdektelenebb.  A  basszus  feltétlenül  több,  és   az
    energiák mélyebbek. Dinamikailag mégsem elégséges. De jól hallgatható.
    Az Andok-zenén komoly hiányérzetem  támad.  Itt  zárt  és  sávhatárolt
    (frekvenciában is, dinamikában is) - nem rossz,  de  nem  audiofil.  A
    színpad előre csúszik.  A  basszus-döngés  zavar  (leválik  a  hangkép
    egészéről).
        Az etalon. Egyre inkább érzem, hogy nincs mélye. Középtől  felfelé
    nagyon jó, egyenletes, bár felfelé húz. Mindent elkövetnék, hogy ennél
    maradhassak. *  Ugyanaz,  mint  eddig:  kulturált,  világos,  levegős,
    részletező - és basszusban szegényes.  *  Már  a  tapson  is  érződik,
    mennyivel differenciáltabb. A mélyei ugyan gyöngék, de valóságosabbak,
    nem hamisítanak - csak kevés van belőlük.  *  Tisztább,  megfogottabb.
    Nyugodtabb - és mégis elevenebb. Operán szárnyal, de kissé szőrös,  és
    könnyebb fajsúlyú a kelleténél. Egyébként meglepően élethű hangszerek.
    De most a teszt közepétől kezdve már  érzem  a  fárasztó  hatását.  Az
    Andok-zenén klasszissal jobb.
        Ítéletünk: az FB 690 fenntartásokkal jobb a 650-esnél,  körülbelül
    olymódon és annyival, ahogyan és amennyivel az Orion 500-as széria  is
    jobb a 200-asnál.


    Philips FB 815

    

        Jobb az előző Philipseknél.  Első  hangzásra  még  tetszik,  de  a
    popénekes hangján furcsa,  bugyborékoló  zönge.  Carmen:  mattabb,  de
    egyenletesebb. Mélyben erőteljes, aztán felfelé esik  az  átvitele  (a
    HB1 fordítottja). A basszus a nagy beütéseken is megvolna,  de  valami
    mégse stimmel. Az Andok-zenén matt, de kiegyenlített, puha  mélyekkel.
    Beethoven: visszhangos? * Kellemesebb mélyek, már nem  dohog.  Lehetne
    élénkebb, lendületesebb. Az egészen magas  hangok  nem  csengenek  ki,
    ettől kissé szomorú. A zongora is tompa. Az ihlet elvész,  a  zenészek
    kissé kötelességszerűen játszanak. Nincs elég levegője,  dinamikája  -
    inkább csak hangos. Egyes részleteket  kiemel,  felborítja  a  zenekar
    hangzás-egyensúlyát. * Első hallásra semmi  hiba.  Inkább  hiányérzet.
    Mindenben  lehetne  egy   kicsit   jobb.   Nekem   színtelen,   tompa.
    Kellemesebb, tisztább az előző Philipsnél, de még mindig nem  audiofil
    termék. Túl sok szín eltűnik. Jóminőségű konzerv-hang. * Puha hangzás,
    itt is hallok egy kis fölösleges döngést, de az már kevésbé bántó. Már
    magasabb a tónusa, mint az előző Philipseké, de a magasai  még  mindig
    szegényesek. A középsáv  túlságosan  visszafogott,  és  az  egész  nem
    eléggé színes. Nem popzenére való. Még mindig kissé közeli hangkép, de
    már szélesebb a színpada, mint az előzőeké. Operán  kellemesen  tompa,
    ez a műfaj jót tesz neki (zenekari árok?).  Nem  annyira  szép,  de  a
    balansza jobb, s ezért hallgathatóbb.
        Az etalon. Világosabb hangkép. Lényeges mélyhiány.  A  magashangok
    jobban elkülönülnek. Minden sokkal levegősebb.  Erre  szavazok:  addig
    ármánykodnék addig helyezgetném, amíg meg nem jön a mélye. (Jó, jó, de
    ha mégsem sikerül? A Szerk.) * Világosabb. Több élet,  lendület,  jobb
    magasak.   Levegő,   vidámság,   részlet-finomságok.   A    hangszerek
    valóságosabbak. A zongora tetszik,  a  hegedű  kevésbé.  Mélyhiány.  *
    Teres, levegős, az ének szárnyal, sokkal több részlet. Valóságosabb. *
    A  popzene  sokkal  szebb,   valóságosabb,   csengőbb.   Az   énekhang
    klasszissal jobb. A basszus sem rosszabb (persze, lehetne  testesebb).
    Carmen tisztán szól, levegős, néha picit harsány, de  a  dinamikájával
    megnyerő. Az Andok-zenén verhetetlen, már az első taktusokon is sokkal
    egészségesebb. A szimfonikus zenén harsány, helyenként szőrös.
        Ítéletünk. az FB 815 nem annyira kifinomult, mint a  Heybrook,  de
    egészségesebb      frekvencia-arányainak      köszönhetően      számos
    lejátszóberendezésben előnyösebben szerepelhet.


    JBL XE2

    

        Meglepődtem,  hogy  mennyire  jól  szól  ez   a   kis   vacak!   A
    magasai-mélyei megvannak, és  amije  van,  azt  le  is  sugározza.  Az
    átvitele teljesen egyenletes. A teteje nagyon  magasra  megy,  de  van
    rajta egy enyhe gríz. A mélye is  jó,  tud  nagyot  szólni.  Mindegyik
    zenén jó. * Nekem is ez volt az első benyomásom: megdöbbentem, mi  jön
    ki ebből a kis dobozból. De amikor jobban  odafigyeltem,  felfedeztem,
    hogy a mélyei azért mégsem igaziak (bár hatásosak): nem elég mélyek és
    nem elég megfogottak. Középtől felfelé szépen  szól,  van  dinamikája,
    levegője, de a tere sokkal szűkebb. Minden zenén hatásosan  szól,  jól
    hallgatható. * Egészen meglepő dinamika és mélyenergia...  leesett  az
    állam. De nekem azért kicsit nagyobb mennyiségű magashang kéne, ez így
    picit tompa (talán csak a HB1-hez képest?). Sokáig nagy bajban  lettem
    volna, ha választanom kellett volna: más erények, más hibák.  *  Picit
    fojtottabb tónus, van rajta egy kis fátyol, de nem  rossz.  A  magasai
    jók, és alul is igen tisztességes  energiákat  szolgáltat.  Véleményem
    szerint nem teljesen lineáris: a középsáv egy picit behorpad, a  magas
    kiemel. De hallgatható doboznak ígérkezik. Operán enyhe fátyol, a mély
    és a magas között nem teljesen folyamatos az átmenet. Egy picit  döng,
    de nem kellemetlenül teszi, a mélyei kifejezetten puhák. A  dinamikája
    kissé  szűk,  de  az  egész  jól  együtt  van,  könnyű  megszokni   és
    megbarátkozni vele - csak éppen egészen más, mint  a  HB1.  De  vannak
    erényei még azzal szemben is! Várakozásaimmal  ellentétben  egyáltalán
    nem  JBL-es,  nem  tolakodó  -  éppen   ellenkezőleg.   Nem   teljesen
    kiegyenlített, de a mennyiségi arányai jók.  Hallgatható.  Beethovenen
    hátrábbról jön, szeriőzebb. Van benne egy kis fojtottság,  de  az  még
    jót is tesz neki. A mélyhangjai kifejezetten szépek, a magasregisztere
    pedig valószínűleg még feljebb is megy, mint a Heybrooké.
        Az etalon. ...és mégis, van a HB1-ben valami,  amiért  (ha  nagyon
    halványan is), de rá szavazok. A magasakon nem érzem azt a pici grízt.
    Azonos minőségűek, de a HB1 valamivel természetesebb. *  A  HB1  mégis
    jobb. Nagyobb a tere, finomabbak a részletei. (De partiban van vele  a
    JBL). * Ma este először vettem észre, hogy a HB1-nek is vannak  hibái.
    De  az  Andok-zenén  megint  meggyőzött:  levegősebb,   lendületesebb,
    könnyedebb, úgyhogy mégis ezt  választanám.  *  Élénkebb,  tolakodóbb,
    levegősebb.  Több  a  középhang,  és  a  hangkép  felfelé   emelkedik.
    Megnyerőbb, viszont időnként kiürül.  Kicsit  túl  direkt,  "rámesik".
    Operán a szokásos: a mélyeket nem tartja meg, nyitott,  eleven,  néhol
    harsány. Az Andok-zenén elevenebb, izgalmasabb, de a  fárasztó  hatása
    már megérződik. Szimfonikus zenén  szép,  de  picit  előretolakodó  és
    reszelős. Én is a Heybrookra szavazok, de most kissé rossz szájízzel.
        Ítéletűnk:  a  JBL  XE2  megközelíti  a  HB1  minőségét.   Másféle
    hangkarakter, eltérő erényekkel és eltérő  fogyatékosságokkal.  Ha  az
    ára valóban nem fogja meghaladni a 20 ezer  forintot,  feltétlenül  jó
    vételnek érezzük.


    JBL XE-3

    

        Egyértelműen erre szavazok! Elsőre idegen volt, teljesen másképpen
    szól, mint a  HB1,  de  az  operánál  már  eldöntöttem,  hogy  jobb  a
    basszusa, sőt, magasban is jobb. A dinamikája is elegendő. Érzek ugyan
    valami fojtottságot, egy kis árkot a frekvenciaátvitelen, de  középtől
    felfelé teljesen egyenletes. A dél-amerikai zenén sokkal jobb, ezekről
    a dobokról éppen ennyi mélyhangnak kell megszólalnia. A kórus tömörebb
    (bár nem annyira szép).  *  Bajban  vagyok.  A  magasak  és  a  mélyek
    kapásból jobbak, de a hangzás kissé  erőszakos,  lehetne  finomabb.  A
    kóruson jobb. Még hallgatnom kéne. A JBL-re szavazok, de nem jó a szám
    íze. * Ha az előbb bajban voltam, most ez csak fokozódott. A Carmennél
    már teljesen átpártoltam a JBL-hez. Ennyi mélyhangért  már  meg  tudom
    bocsátani azt a kis fedettséget. * Élénkebb, prezenszesebb az XE2-nél.
    A basszus több és jobb, mégis problematikusabb: nem  annyira  arányos,
    picit  kemény.  Kellemes,  de  nem   igazán   széles   térhatás.   Jól
    hallgatható.  Az  energiaeloszlása  nem  annyira  kellemes,   mint   a
    kisdobozé volt. Operán a basszusa kissé kopogós, de így is  kellemesen
    szól.  Távolságtartó.  A  HB1-hez  képest  valamivel  több   benne   a
    nyugodtság (a levegősség rovására). Az Andok zenén koherens, ha nem is
    annyira friss levegőjű, mint a HB1. A Magnificaton zeneibb, nagyobb  a
    tartása, jobban érvényesül a kórus. A részleteket kevésbé nagyítja ki,
    de kevésbé is tolakszik. Ahogy az előbb (rossz lelkiismerettel) még  a
    HB1-re szavaztam, most (éppoly rossz lelkiismerettel)  a  JBL  mellett
    voksolok.
        Az  etalon.  Most  már  nem  tetszik   annyira.   Úgy   érzem,   a
    frekvenciaátvitele középtől felfelé  kiemel,  majd  a  végén  hirtelen
    leesik. * Kulturáltabb, de... * Most is sokszor csengőbb, élénkebb, de
    már testetlennek érződik, és hosszú távon fárasztóbb. Megjelenik rajta
    a szúrósság, reszelősség.  Vérszegény  is.  *  Nyíltabb,  közvetlenebb
    hangkép. Kevesebb basszus. Többet ad vissza  az  eredeti  helyszínből,
    meg a Trini Lopez kalapácsából. Több részlet. De most már  fárasztóbb,
    és kezdem újra érezni azt  a  bizonyos  sziszegést,  operán  pedig  az
    érdességet is. Az Andok-zenén még mindig jobb, de most már  túlságosan
    nyüzsgős, a végén kissé fárasztó. A Bach-oratóriumon már  nagyon  üres
    (DDD plusz korhű hangszerek...), a basszus teljesen hiányzik, a  kórus
    elnéptelenedik.
        Ítéletünk:   a  JBL  XE3  mindent  egybevetve  jobb  -  legalábbis
    szélesebb körben használható a Heybrooknál. Távolról sem kifogástalan,
    de kevésbé problematikus hangsugárzó.


    JMlab (Focal) Laureate

    

        Egyértelműen a legjobb doboz az összes közül, amit ma hallgattunk.
    Ahogy  megszólal,  úgy  jó.  Kiegyenlített.  Magasban  tovább  megy  a
    HB1-nél, mélyben pedig addig,  ameddig  egy  ekkora  doboz  egyáltalán
    elmehet. Minden zenén ez a jobb. Az operán mintha gyorsabban forogna a
    lemez! A dinamikája eléri a HB1-ét. Magasban szellősebb, a  szólamokat
    jobban szétválogatja. Természetesebb hangú  az  előzőeknél.  *  Én  is
    kapásból erre szavazok, szerintem is ez a legjobb az összes  közül.  A
    mélyei nagyon szépek, puhák, hasonlítanak a valóságoshoz. De a  Carmen
    gyermekkórusában mintha torzítana a magasa és a közepe.  *  Nem  írtam
    sokat, mert féltem, hogy meg leszek kövezve, ha  túl  sok  jót  mondok
    erről a kis  izéről.  Meglehetősen  jól  szól,  előbb:  "a  méreteihez
    képest", majd: "egyáltalán".  Kifejezetten  zenei,  és  kiegyenlített,
    nyugodt. Egy hibája van, a tere nem annyira jó. * Picit  fedett?  Vagy
    inkább: lekerekített hang. A sáv nem igazán széles.  A  mélye  üt,  de
    egyfajta kongó karakterrel teszi, egész kellemesen.  Jól  együtt  van.
    Kitűnő kompromisszum. A popzene nem az ő  műfaja,  de  azt  is  tudja.
    Lehetne azért egy kicsit "gyorsabb". Operán zártabb, és itt már nem is
    jobb a basszusa. A felső sáv leszűrődik, még  egy  kis  reszelősséget,
    színeződést is érzek, de így is arányos és főleg: ízléses. Nekem azért
    egy kicsit lassú, elnehezülő. Az Andok-zenén már túl súlyos, nem  elég
    izgalmas - úgy látszik, ez a kiegyenlítettség ára. Komorabb. Nem  elég
    tágas a színpada.
        Az etalon.  Nincs  kommentár  *  Magasátvitelben,  térhatásban  és
    levegősségben azért még mindig ez  nyer.  *  Több  baja  van,  mint  a
    másiknak. Középtől felfelé tetszetős, de  sokszor  zavar.  *  Popzenén
    világosabb, izgalmasabb, "gyorsabb". Bár itt-ott kiürül. Operán már  a
    reszelőssége  ugrik  ki,  viszont  roppant  egészséges,   eleven.   Az
    Andok-zenén verhetetlen. A Carmen gyermekkórusa gyönyörűen  szól,  itt
    dinamikus és lágy egyszerre, sőt, a mélyei is megvannak. Széles,  tág,
    színpadszerű. Bármelyik zenén erre szavazok.
        Az  előző  5   szeánszon   egységesen   ítéltünk,   most   azonban
    polarizálódott a  zsűri  véleménye.  A  szavazás  3:1-re  ütött  ki  a
    Laureate javára, tehát formálisan megvolna  a  kétharmados  parlamenti
    többsége.  Mi  azonban  ilyenkor  még  nem  vesszük  le  az  ügyet   a
    napirendről. Módot adunk rá, hogy a kisebbségben maradt zsűror  magába
    szálljon,  nyilvánosan  önkritikát   gyakoroljon   ("ma   indiszponált
    vagyok", "elfáradtam"  stb.),  csatlakozzék  a  többségi  véleményhez,
    esetleg önmagával és a világgal meghasonulva visszavonuljon a közéleti
    szerepléstől, s  beálljon  hajósinasnak  vagy  remetének.  Ha  viszont
    továbbra is makacsul kitart vélt  igazsága  mellett,  perújrafelvételt
    rendelünk   el,   újabb   tanúk,   akarom    mondani    újabb    zenék
    meghallgatásával. Most is ez történt.
        Az első tanú egy 1955-ben  felvett  monó  felvétel  volt,  amelyen
    Glenn Gould zongorázik Bachot, miközben a magnószalag hangosan  suhog,
    a  legendás  zongorista   pedig,   szokásához   híven,   megfeledkezik
    önmagáról, és belebeszél a felvételbe. A  Laureate  tolmácsolásában  a
    zongora kissé széteső és  mélyebb  tónusú  volt,  kevesebbet  lehetett
    hallani a szalagsuhogásból és semmit sem a művész motyogásából. A  HB1
    zongorája egységesebb volt, magasabb tónusú, és jól hallatszott  rajta
    a suhogás és a motyogás.
        A  második  tanú  a  dzsesszfelvétel,  az  ötnegyedes  Take  Five,
    életnagyságú dobossal és iszonyatos dinamikával. Brubeck, a zongorista
    itt csak ritmuskíséretet nyújt, s úgyszólván szabadkezet  ad  a  dobos
    Joe Morellonak, aki él is a lehetőséggel, és úgy püföli a szerszámait,
    mintha csak be akarná  lyukasztani  őket.  A  régi  analóg  felvételen
    (jellegzetes CBS) a basszus erősen ki van emelve, a cintányér  "egy-az
    egyben" hallatszik. Digitális eljárás ide, ezüstkorong oda,  ez  a  CD
    nem steril,  és  tud  kommunikálni  a  hallgatósággal.  Legalábbis,  a
    Heybrookról.
        A Laureate-on ez a fenomenális zene bizony nagyon sokat  veszít  a
    varázsából. A cintányérja matt, jellegtelen,  a  basszusa  gerjed,  az
    egész dobozka rogyadozik, a  középsávban  a  feszes  pergamen-pergések
    összefolynak, berezegnek, bezörögnek. Ha csak az utolsó számok alapján
    ítélnénk, a HB1 nyerne 4:0 arányban.
        Mint  tudjuk,  a  hifi-készülékek   nem   egyetlen   számegyenesen
    helyezkednek el, tehát mondjuk a +3-as vagy a -2,5-ös pontnál;  ritkán
    lehet  őket  egyhangúlag  és  egyértelműen  jobbnak  vagy  rosszabbnak
    minősíteni. A Heybrook HB1 önfejű karakter, "ein Mann ein  Wort",  "Ha
    férfi  vagy,  légy  férfi"  -  csodálatraméltó  erényekkel  és   durva
    hibákkal. A Laureate viszont a megalkuvás és az alkalmazkodás érdemes,
    sőt,  kiváló  művésze:  kompromisszum,  amely  gyaníthatólag   sokféle
    rendszerbe illesztve jól működik, s becsülettel szolgálja a zenét (egy
    bizonyos határig). Ravasz hangsugárzó. Becsap; tudja, hogy tudod, hogy
    becsap - és még így is el tudja hitetni veled, hogy neki van igaza.

                                      *

        A  Philipseket  a  magyar  Philips  cégtől,  a JMlab Laureate-ot a
    Zebraudiótól,  a  JBL-eket  a  kecskeméti  Hi-Fi  Hobby bolttól kaptuk
    kölcsön tesztelésre. Valamennyiüknek itt mondunk köszönetet.