Frekvencia (M)oratórium



        Zűrös átmeneti társadalmunkban  minden  félárbócra  van  eresztve.
    Például fel van függesztve a  rádióállomások  engedélyezése,  egyelőre
    nem adnak ki frekvenciát senkinek. Szerzőnk a frekvencia-moratóriumról
    és általában véve a rádiózás  közállapotairól  mondja  el  véleményét.
    Lesznek, akik azt mondják: ez a cikk nem tartozik miránk,  hifistákra.
    Tehát azoknak szánjuk, akik tudják, hogy egy ország műszaki  kultúrája
    egy és oszthatatlan; akik tudják,  hogy  a  technika  soha  nem  lehet
    független a pénzügyektől és a politikától; akik  tudják,  hogy  igenis
    minden miránk tartozik.

                                      *

        Történetünk - bármilyen  furcsa  is  -  nem  az  ókori  görögöknél
    kezdődik,  hanem  a  polgári  forradalmaknál.  A  hatalmat  megragadni
    készülő  polgárság   követelései   közé   -   Szabadság,   egyenlőség,
    testvériség!  ugyanis  szervesen   illeszkedett   az   információ,   a
    tömegtájékoztatás vagy ahogy  akkor  mondták,  a  sajtó  szabadságának
    követelése.  Ez   a   gyakorta   megkülönböztetett   szerepet   játszó
    szabadságjog  természetesen  mindig  politikai  rendszerek  váltásakor
    kerül előtérbe. Sajnos, a leggyakrabban nem  azért,  amiért  idealista
    lelkületű forradalmárok gondolnák, tehát hogy egyszer  és  mindenkorra
    ledöntsék az információ szabad  áramoltatásának  gátjait,  hanem  hogy
    kisajátíthassák az információs eszközök használatának jogát.
        Történetünk a múlt század végén, a telefon és nem sokkal később az
    első   elektronikus   tömegtájékoztató   eszköz,   a   telefonhírmondó
    feltalálásával folytatódik. Egyáltalán nem lényegtelen körülmény, hogy
    a telefont a legtöbb országban a posta  birtokolta  (vagy  a  postához
    hasonlóan centralizált, állami kézben levő, vagy legalábbis  az  állam
    által szigorúan ellenőrzött telefontársaságok). Nem volt ez másként  a
    telefon,  telefonhírmondó   drótnélküli   változatának,   a   rádiónak
    megszületésekor sem. És mivel a rádiózás nemcsak sokkal olcsóbb,  mint
    az írott sajtó,  hanem  az  információt  is  sokkal  könnyebben  tudja
    terjeszteni,  a  hatalom  birtokosai  évtizedeken  keresztül  gondosan
    ügyeltek rá, nehogy a műsorszóró rádió  -  és  később  a  televízió  -
    kikerüljön  az  állam  közvetlen   tulajdonából.   Ennek   megfelelően
    törvényeket is  hoztak,  amelyek  szinte  csupa  tiltásból  álltak.  A
    hitleri Németországban a törvény még azt is előírta:  kizárólag  olyan
    vevő készülék használható, amelyet a Birodalmi  Posta  állított  be  a
    Harmadik   Birodalom   adásai   (és   a    hosszúhullámon    sugárzott
    Nipkov-tárcsás  tévéadás)  frekvenciájára  -   és   csakis   arra.   A
    nyugat-európai tőkés országok  többsége  is  csak  a  szociáldemokrata
    kormányok bukása után, a hetvenes-nyolcvanas  évektől  engedélyezte  a
    rádiótól vagy tévétől független társaságok működését. Érdekes, hogy  a
    vén kontinens milyen nehezen adta  meg  magát,  jóllehet,  a  beatzene
    fénykorában, a hatvanas évek második felében kalózadók sokasága  üzent
    hadat a hagyományos rádiózásnak.
        Az   európai   elektronikus    tömegtájékoztatás    központosított
    jellegéből következik, hogy  a  hagyományos  európai  rádiózás-tévézés
    úgynevezett közszolgálati tömegkommunikáció.
        Ez  azt   jelenti,   hogy   a   tömegtájékoztató   intézmény   nem
    profitérdekelt, ugyanis működésének  költségeit  jelentős  részben  az
    állami   költségvetés   és/vagy   az   előfizetési   díjnak   becézett
    készülék-üzembentartási díj fedezi. (Igen nagy ám a különbség a  kettő
    között: a készülék-üzembentartási díj akkor is szedhető, ha a műsor az
    üzemben tartott készülékekkel az üzemben tartás helyén nem is vehető!)
    Mivel ezeket az intézményeket a társadalom tartja el, a  közszolgálati
    programok a társadalomnak  minél  szélesebb  rétegét  akarják  ellátni
    közhasznú információkkal, tehát nemcsak szórakoztató, hanem  politikai
    és művészeti műsorokból is állnak, és igyekeznek  minél  sokoldalúbban
    bemutatni a nemzeti értékeket. Ezt a fajta tömegkommunikációt  nemzeti
    tömegtájékoztatásnak is nevezzük. Már itt  megjegyezzük:  létezik  nem
    állami, nem nemzeti, de azért közszolgálati műsorszórás is.
        Másként alakult a  helyzet  az  Amerikai  Egyesült  Államokban.  A
    rádiózás kezdetekor nem az állam bábáskodott a kísérletezők fölött,  s
    mire a hatalom észbe kapott,  a  hatalmas  országban  már  magánrádiók
    sokasága sugározta a helyi programokat. A  törvényhozás  nem  tehetett
    mást, mint lényegében  szentesítette  a  gyakorlatot,  s  előírta,  mi
    mindennek  kell  megfelelnie  egy  rádióállomás  (később  tévéállomás)
    tulajdonosának. A technikai és programjellemzőkön túlmenően a  törvény
    a  versenyszabályokat  és  a   monopóliumellenes   korlátozásokat   is
    tartalmazza. Az amerikai gyakorlat (elsősorban  a  döntéshozás  lehető
    legteljesebb nyilvánossága miatt)  számunkra  a  legdemokratikusabbnak
    tűnik. Mielőtt azonban bárki is hasra esne előtte:  abban  is  találni
    durva szépséghibákat. Törvény ugyan  nem  tiltja  a  külföldi  műsorok
    vételét, ám a  rövidhullámú  sávokat  is  tartalmazó  rádiókészülék  a
    kereskedelemben ritka, mint a fehér holló, s ha mégis  kapható,  akkor
    nagyon drága. A honatyáknak  újabban  az  is  fejtörést  okoz,  hogyan
    küzdhetnének  az  Európából  átcsorgó  műsorok  ellen.   Az   amerikai
    tömegtájékoztatás  éltető  eleme  a   piac,   a   programok   többsége
    kereskedelmi jellegű. Költségvetési támogatás, előfizetési díj  nincs,
    és bár akadnak alapítványokból  működő  közszolgálati  társaságok  is,
    jellemző, hogy  az  egyik  legnagyobb  oktató  tévéhálózat  műsorainak
    túlnyomó része még néhány évvel  ezelőtt  is  fekete-fehér  volt.  (Az
    USÁ-ban a rendszeres színes adósok 1953-ban kezdődtek meg.) S még  egy
    roppant  fontos  dolog:  aki  az  Egyesült  Államokban   rádió-   vagy
    tévéműsorszórási engedélyt kap, az lesz az adóállomás tulajdonosa  is.
    Az USA-ban tehát egy programhoz egy  engedély  van,  és  azt  egyetlen
    hivataltól, az e célra alakult, a kormány  mellett  működő,  de  attól
    független hivataltól kell kérni.
        Ezt a  tényt  annyira  jelentősnek  tartjuk,  hogy  megismételjük:
    ugyanaz  a  szervezet  határozza  meg  a  leendő   program   sugárzási
    jellemzőit  -   tehát   az   olyan   csatornaparamétereket,   mint   a
    vivőfrekvencia, az antenna magassága és irányítottsága, a  kisugárzott
    teljesítmény  stb.  -,  amelyik  az   egyes   programkoncepciókat   is
    versenyezteti. S természetesen az ellenőrző  szervezet  is  ugyanez  a
    cég: az FCC.  (Tőle  megint  ne  tessék  elájulni,  mert  a  tökéletes
    demokráciára hivatkozó nagytekintélyű testület előírja, hogy a  műsort
    csak  7  másodperces  késleltetéssel  szabad  az   adásba   juttatni.)
    Megjegyezzük  még,  hogy  a  kábelrendszerekre  vonatkozóan  semmilyen
    korlátozás nincs - legalábbis egyelőre nincs.
        Ami Európát illeti,  a  tulajdonjog  kérdése  itt  már  közel  sem
    ennyire egyértelmű. Van, ahol a stúdió, az adót összekötő  hálózat  és
    maga az adó (vagy adók) is mind-mind  külön  kézben  vannak,  ráadásul
    magát a műsort is egy külön társaság készíti. S van, ahol a tulajdonos
    közös. Ma, amikor egyre többféle eszközt  használunk  az  elektronikus
    tömegtájékoztatásban, ez a kérdés közel sem  lényegtelen,  hiszen  nem
    mindegy, hogy a költségekből és  a  haszonból  ki  hogyan  részesedik.
    Különösen  fontos  ez  a  kereskedelmi  vállalkozások   esetén,   mert
    Európában is egyre több már a kereskedelmi rádió-  és  tévéállomás.  A
    törvények  is   a   legkülönbözőbbek.   Van,   ahol   mindent   szabad
    (Olaszország), s van olyan állam, ahol még az önálló  kábelprogram  is
    tilos   (Ausztria).   Az   európai   elektronikus    tömegtájékoztatás
    sokszektorúvá válása persze  számos  nemkívánatos  következménnyel  is
    járt -  miként  azt  a  németországbeli  zöldek  egyik  nagyon  alapos
    tanulmánya is bizonyítja. Egyrészt a magántőke  közvetlen  megjelenése
    ugyanúgy hatott, mint a modern piacgazdaság esetében másutt is: hosszú
    távon csak a legerősebbek  képesek  talpon  maradni,  s  befolyásuk  a
    műsorpolitikára  nagyon  jelentős.  A  kereskedelmi  rádiók  és  főleg
    televíziók a közszolgálati műsorok színvonalát is lerontották, mert  a
    piaci verseny a közszolgálatiakat is arra késztette, hogy "javítsák  a
    nézési-hallgatási mutatókat" - márpedig az üres fecsegés,  a  rockzene
    sekélyesebb változatai népszerűbbek, mint a dzsessz, a  művészfilm,  a
    hangjáték.   Nyugat-Európában   tavaly   105000   órányi    tévéműsort
    sugároztak, s ennek mindössze 5 százaléka volt európai termés, a többi
    az Egyesült Államokban készült.
        És mert e problémák  már  nálunk  is  jelentkeznek,  máris  itthon
    vagyunk. Az elektronikus  tömegtájékoztatás  hazai  története  nemcsak
    azért izgalmas, mert a telefonhírmondó magyar találmány,  hanem  azért
    is, mert tanulmányozni lehet rajta a tanügyi beteg ló összes  tünetét.
    A magyar műsorszóró rádiózás csaknem egyidős az  európai  rádiózással;
    nem késtünk sokat a tévézéssel sem -  a  színes  tévézéssel  sem!  Ami
    pedig az önálló kábeltévés műsorokat  illeti,  bátrabbak  voltunk  sok
    nyugat-európai példaképünknél (pl. a  svédeknél).  A  két  világháború
    közötti  törvények  elég  pontosan  szabályozták  a  Magyar  Rádió  és
    Telefonhírmondó Rt.  tevékenységét,  a  szocialista  rendszer  azonban
    kurtán intézte el a dolgot. Abból az elvből indult ki, hogy  a  Magyar
    Rádió és a Magyar Televízió, valamint a Magyar Posta  a  népé;  állami
    tulajdon,  jellemzően  költségvetésből   és   előfizetési   (bocsánat,
    készülék-üzembentartási) díjból gazdálkodik -  tehát  nem  lehet  vele
    nagy gond. Nem is volt. Így pl. a Magyar Televízió még a hetvenes évek
    elején is nyereséges volt, hiszen  a  fizetésekhez  és  a  műsoridőhöz
    képest magas volt az ötven forintnyi előfizetési díj.  A  műsor  pedig
    összetettebb, színvonalasabb volt, mint napjainkban.
        Komolyabb jogi (és műszaki) gondok először a kábeltévé  társaságok
    színrelépésekor  támadtak,  s  napjainkra  már   állandósultak.   Ámde
    közbejött a rendszerváltás - és egy egészen furcsa  intézkedés,  amely
    idegen az európai és az amerikai gyakorlattól, egyes alkotmányjogászok
    szerint pedig alkotmányellenes:  a  moratórium.  Intézkedést  mondunk,
    mégpedig azért, mert - a közhittel  ellentétben  -  a  moratórium  nem
    törvény, nem rendelet, nem jogszabály. Írásban soha nem jelent  meg  a
    szövege, egyszerűen azért, mert nincs is megfogalmazva. A  háromoldalú
    tárgyalások egyik eredményeként a moratórium célja  az  volt,  hogy  a
    választások előtti időszakban a Németh-kormány ne ajándékozhasson elv-
    és üzlettársainak sugárzási engedélyeket, mint tette azt a Rádió 11, a
    Rádió Bridge, a Nap tévé vagy a Sió tévé esetében. Valaki ugyanis  azt
    mondta, hogy a frekvenciákkal  csínján  kell  bánni,  mert  kevés  van
    belőlük. A szöveg mindenki előtt ismerős: korábban, ha valaki bement a
    kiadói Főigazgatósághoz, hogy  engedélyt  kérjen  művének  kiadásához,
    megesett, hogy könnyezve a  keblére  borultak:  "Remekművet  alkottál,
    barátom! Azonnal kiadnánk... de nincs papír!"
        Azóta már van papír.
        Azóta már több mint egy éve  lezajlottak  a  választások,  és  még
    mindig sokan hivatkoznak arra, hogy nincs frekvencia.
        Azóta a háromoldalú moratóriumból is hatpárti moratórium lett.
        Azóta    még    mindig    nincs    törvény     az     elektronikus
    tömegtájékoztatásról.
        Vannak viszont koncepciók, törvénytervezetek,  szabványtervezetek.
    Van hivatalos is. Nem is egy hivatalos van. És bizony, ez baj,  nagyon
    nagy  baj.  Ugyanis  a  rádióról  és  a  televízióról  szóló  törvényt
    kétharmados  többséggel  kell  a  Parlamentnek  elfogadnia,  a  többit
    viszont   csak   egyszerű   többséggel.   A   törvények   végrehajtási
    utasításának elkészítése  már  minisztériumi  hatáskörbe  tartozik,  a
    szabványok sem kerülnek az Országgyűlés elé. Vagyis ügyesen taktikázva
    a minimálszintre lehet korlátozni  az  elektronikus  tömegtájékoztatás
    szabadságát. Nem  véletlen,  hogy  a  sajtó  arról  még  csak-csak  ad
    tájékoztatást, hogyan áll a rádióról és a televízióról szóló  törvény,
    ám az ahhoz kapcsolódó törvényekről hallgat a fáma.
        Az első törvénytervezet a rádióról  és  a  televízióról  még  1990
    nyarán keletkezett. Iszonyú volt. Az is iszonyú  volt,  hogy  összesen
    egy nap alatt kellett elbírálni. Mi  ketten  (Kishonti  Istvánnal)  is
    kaptunk egy példányt belőle.  A  tervezetet  olyannyira  csapnivalónak
    tartottuk, hogy a bírálatnál - az idő  rövidsége  miatt  -  egyszerűbb
    volt egy másikat kitalálni. Voltaképpen nem tettűnk mást,  mint  végre
    definiáltuk  a  törvénytervezetben  szereplő  fogalmakat,  s  mire   a
    definiciók végére értünk, már  előállt  a  törvény  egy  lehetséges  -
    természetesen nem jogi nyelven  fogalmazott  -  változata.  Ezt  aztán
    némileg módosítva a Rádió műszaki igazgatójának  és  akkori  elnökének
    ajánlásával   elküldtük   az   illetékes    (hosszúnevű)    parlamenti
    bizottságnak és frakcióvezetőinek. Érdemi reagálás azóta se  érkezett.
    Szerencsére a hosszúnevű bizottság is úgy döntött,  hogy  a  hivatalos
    tervezet első változata még tárgyalási alapként is elfogadhatatlan.
        Ekkor a tévé új  elnöke,  Hankiss  Elemér  megbízta  Jakab  Zoltán
    szociológust egy munkabizottság létrehozásával, és  egy  új  koncepció
    kidolgozásával. Jakab úrnak elküldtük a mi  törvénytervezetünket,  aki
    megígérte, hogy néhány héten belül reagál rá. Ekkor  1990  augusztusát
    írtuk.  Karácsonyi  ajándékként  elkészült  egy   52   oldalas   újabb
    törvénytervezet, a frekvenciagazdálkodásról és a távközlésről. Ez  már
    nemcsak iszonyú volt, hanem félelmetes is. A tervezet lényegében arról
    szólt, hogy mindent a közlekedési,  hírközlési  és  vízügyi  miniszter
    szabályoz, rendeletekkel. A  tervezetet  a  Parlament  még  tárgyalási
    alapként is elfogadhatatlannak tartotta. Ja, ezt is csupán pár  nappal
    a parlamenti előterjesztés előtt lehetett  titokban  elolvasnunk.  Ezt
    követően hónapokig csend volt. Csupán mi éreztük, hogy nagyon kéne már
    egy átfogó, nem részekre szabdalt törvény.
        Mert például a második "Hangzáskultúra napja" ügyében  tárgyaltunk
    a Magyar Műsorszóró Vállalattal. Többek között azt szerettük volna, ha
    ezen a napon a Bartók adásideje  a  mérések  miatt  hosszabb  lehetne;
    ezért lemondtunk volna arról a Petőfi-URH időről, ami alatt a Petőfi a
    solti középhullámú adóval közösen  a  Magyar  Rádió  éjszakai  műsorát
    sugározza. De még így is vagy másfél órával hosszabbak lettünk  volna.
    A mi kis földszintes könyörgésünkkel egyidejűleg folyt a "Ki kinek nem
    fizet  sugárzási  díjat  és  miből?"  című  többfordulós  műbalhé   az
    országházában.  Mi,  egyszerű  beosztottak  mindenesetre  meg  tudtunk
    állapodni. A rádiós és  műsorszórós  műszaki  kollégák  együttműködése
    következtében győztünk: ingyen - némi reklámért - megkaptuk  a  másfél
    órát, és leállíthattuk a Petőfi-URH-t.
        Telt-múlt az  idő,  idén  tavasszal  Jakab  Zoltánék  előálltak  a
    rádióról és a televízióról szóló  törvény  koncepciójával,  amelyet  a
    hosszúnevű parlamenti  bizottság  a  tételes  törvényhozás  alapjaként
    elfogadott. (Terjedelem kb. 60  oldal,  bírálati  idő  néhány  nap.  A
    tervezetet a szakmai szervezetek sem  olvashatták  el.)  Jakab  Zoltán
    interjút adott az Új Folyosó című rádiós pletykalapnak,  s  ebben  azt
    ígérte, hogy bárkivel szívesen vitatkozik.  Gondoltuk,  szaván  fogjuk
    emberünket. Megkérdeztük, mikor ér rá, és a  Rádió  Márványtermében  a
    Magyar Rádió kamarája műszaki tagozatának segítségével  megkezdtük  az
    első, teljesen nyilvánosnak  szánt  vita  előkészítését.  Jakab  úrnak
    elküldtük a mi tervezetünk legújabb változatát, és  a  munkabizottsági
    koncepció részletes bírálatát. Véletlenül  a  Népszabadság  is  közölt
    velünk egy interjút. A hosszúnevű bizottság ülése miatt a  vitáról  az
    ellenfél elkésett. Amikor megérkezett, és  fel  -  s  alá  rohangászva
    kifejtette rosszallását, amiért lehetetlen  helyzetbe  hoztuk  őt,  az
    egybegyűltek  feszengeni  majd  nevetni  kezdtek,  kisvártatva   pedig
    többségük  távozott.  Arról   mindenesetre   meggyőződtünk,   hogy   a
    munkabizottság  néhány  tagja  bizony  nem  figyelmetlenségből,  hanem
    szándékosan épített be jelentős korlátozásokat a  koncepcióba,  hiszen
    (mint tudjuk) "kevés a frekvencia". "Nincs papír."
        A vita - vagy minek nevezzük - után néhány  nappal  részt  vettünk
    életünk első szabványtárgyalásán. A  leendő  szabvány  tárgya  az  URH
    műsorszóró és átjátszó adók  paramétereinek,  valamint  e  paraméterek
    méréseinek előírása, meghatározása volt. A meghívottak a  Közlekedési,
    Hírközlési és Vízügyi Minisztérium, a Magyar Szabványügyi  Hivatal,  a
    Budapesti Híradástechnikai  Gyár,  a  Magyar  Műsorszóró  Vállalat,  a
    Frekvencia-gazdálkodási Intézet, a Postai és Távközlési  főfelügyelet,
    a 2.  számú  erősáramú  szabványosítási  központ  és  a  Magyar  Rádió
    munkatársai voltak. Mi természetesen a Rádió  műszaki  igazgatóságának
    hivatalos álláspontját képviseltük, ami ezúttal a magánvéleményünk  is
    volt. A vitán - ki tudja, miért  -  a  szabványtervezet  alkotója  nem
    jelent meg...
        A  vita   vezetője   úgy   képzelte   el,   hogy   pontról-pontra,
    mondatról-mondatra végigmegyünk a tervezeten. Mielőtt azonban erre sor
    került volna, szót kértünk. Elmondtuk, hogy a Magyar  Rádió  véleménye
    szerint ez a tervezet tárgyalási  alapként  is  elfogadhatatlan,  mert
    csaknem valamennyi definíciója hibás; mert  korlátozza  a  leendő,  az
    elektronikus tömegtájékoztatásról szóló  törvény  hatályát;  mert  jól
    érezhetően a BHG  egyik  adókonstrukcióját  akarja  törvénybe  iktatni
    (lényegében tehát azt  a  terméket,  amit  a  BHG  gyárt:  még  az  is
    szerepelt benne, hány fokozatú osztó  legyen  az  adó  hangfrekvenciás
    bemenetén, meg az is, hogy műsorszóró -  nem  átjátszó  -  adó  kimenő
    teljesítménye  csak  300W,  1kW,  3kW   és   10kW   lehet);   mert   a
    szabványtervezet nem hivatkozik nemzetközi szabványokra, pedig egy  új
    kormányrendelet szerint ha az  adott  témakörben  létezik  közös-piaci
    szabvány, akkor azt kell szó szerint lefordítani.  Legfőképp  pedig  a
    szabványnak a konkrét adóparamétereket előíró része elfogadhatatlan  -
    mert nincs rá szükség! Ilyen szabvány nem kell!
        Úgy gondoljuk, nemcsak a  tárgyalás  többi  résztvevője  kapkodott
    levegő után, hanem a Hifi magazin olvasói is.  Hogyan  mondhat  komoly
    műszaki ember olyat, hogy nem kell előírni, milyen legyen az  URH  adó
    frekvenciamenete,  áthallása,  jel-zaj   aránya;   a   nagyfrekvenciás
    jellemzőkről nem is szólva! Hát úgy mondhat  ilyet,  hogy  műszaki  és
    gazdasági érvekkel meg  is  indokolja.  A  hallgatót  ugyanis  nem  az
    érdekli, milyen az adó, hanem hogy  milyen  az  adás.  A  legfontosabb
    rendszerjellemzőket pedig nemzetközi  megállapodások  rögzítik.  Tehát
    nem  adószabványra,  hanem  adásajánlásra  lenne  szükség.  A  konkrét
    paraméterekben a gyártó és a felhasználó egymás között állapodjon meg.
    Ilymódon a műsorszóró rendszer tervezőjének sokkal szabadabb  a  keze:
    választhat,  hogy  a  rendszeren  belül  hol  köti  meg  a   szükséges
    kompromisszumokat, ennek következtében a rendszer olcsóbb lehet. Előbb
    le lettünk szavazva (noha a Műsorszóró Vállalat képviselői  lényegében
    egyetértettek  velünk),  ám  ahogy   pontról-pontra   végigmentünk   a
    szabványtervezet egy részén, a többiek is rájöttek,  hogy  nem  igazán
    izmos  irománnyal  állunk  szemben.  Az  első  tárgyalás  végén  abban
    maradtunk, hogy mindenki írásban teszi meg megjegyzéseit.  Mi  azonban
    kénytelenek  voltunk  megszegni  ígéretünket.  A  Magyar  Szabványügyi
    Hivatal (MSZH) könyvtárában  tíz  perces  kemény  munka  eredményeként
    megleltük a "nemlétező" európai szabványt; az IEC 244-et. És halljanak
    csodát: ez a 13 kötetes szabvány csak nagyon pontos definíciókat, csak
    nagyon részletes mérési eljárásokat  tartalmaz,  továbbá  táblázatosan
    közli, hogy egy adóberendezés gyártójának mit  és  milyen  módon  kell
    specifikálnia. De - és ez a lényeg -  a  specifikációs  értékeket  nem
    írja elő. Európában tehát nem kívánják  szabványosítani  a  rádió-  és
    televízióadók konkrét jellemzőit!
        Hogy mennyire nem,  arra  csupán  egy  példa:  a  magyar  tervezet
    szerint az adó bemenete csakis 600 ohmos, földfüggetlen,  szimmetrikus
    lehet. Az IEC 244 ezzel szemben külön bekezdést  szentel  annak,  hogy
    kell   megadni   a   bemenő   fokozat   jellemzőit,   ha   a   bemenet
    nagyimpedanciás.
        Bevalljuk, lobbyztunk is egy kicsit,  és  az  MSZH  illetékeseivel
    megállapodtunk abban, hogy ők is a mi véleményünket fogják képviselni.
    Sajnos, a második tárgyaláson már csak  a  vita  vezetője,  a  BHG  és
    később a  minisztérium  egyik  illetékese  jelent  meg.  Jegyzőkönyvbe
    vetettük, hogy a további tárgyalásokon  a  Magyar  Rádió  nem  kívánja
    képviseltetni magát. Egy ilyen kijelentés lehetne rátarti is, de nem a
    nagyképűség  a  célja.  Hanem   az,   hogy   a   hatóság,   vagyis   a
    Frekvenciagazdálkodási Intézet ne  egy  szabványra  -  és  a  szabvány
    elbírálóira - hivatkozva dönthesse  el,  ki  és  milyen  feltételekkel
    kaphasson engedélyt.
        Mert    néhány    héttel     ezelőtt     megszületett     ám     a
    frekvenciagazdálkodásról  szóló  törvény  (bennfentesek  számára  nagy
    nehezen elérhető)  legújabb  tervezete  -  no  lám,  különválasztva  a
    távközlésitől. Ezt hívják  szalámipolitikának.  Ez  a  tervezet  a  mi
    olvasatunkban arról szól, hogy a Frekvenciagazdálkodási Intézet  akkor
    és annak ad frekvenciát, akinek és amikor akar, és  ezt  akkor  veheti
    el,  amikor  akarja.  A  tervezet  még  arról  is  rendelkezik,   hogy
    rádióberendezések fejlesztése és  hálózatok  teremtése  is  csak  elvi
    frekvenciakijelölési engedély  esetén  legyen  megkezdhető.  (Törvényt
    sért, aki gondolkodik!) Bár később kiderült, hogy nem ennyire súlyos a
    helyzet,  (az  országgyűlés  elé  nem  kerülő)  végrehajtási  utasítás
    pontosan leírja majd az engedélyköteles eseteket, nem nyugodtunk meg.
        Megjelent (megjelent? ez túlzás: el lehet  lopni,  esetleg  néhány
    órára) a távközlési törvénytervezet  új  változata  is.  Alkotója  nem
    sokat  tanult  az   előző   próbálkozás   kudarcából.   A   definíciók
    érthetetlenek, és - nyilván a szabadság jegyében - továbbra is  minden
    a   vízügyi   miniszter   hatáskörébe   tartozik.   Még   a    kábeles
    műsortovábbítás is. Az úgynevezett koncessziós törvény igen sajátságos
    értelmezése  következtében  pedig  országos,   körzeti   és   fővárosi
    közszolgálati műsorsugárzást csakis az állam vagy az  államtól  bérelt
    hálózat végezhet.
        Világos? Akkor vi-gyázz! Jobbra igazodj!

                                                           Cs. Kádár Péter