Hetedhéthatár



Hi-Fi News & Record Review 1991 január A HFN&RR híradása nyomán már beszámoltunk arról a demó-lemezről, pontosabban demó-CD-ről, amelyet az amerikai zongorista-hangmérnök, James Boyk adott ki, s amelyen 18 különböző mikrofonállást hasonlítanak össze. A lemezt (Stereo Miking) most már Angliában is meg lehet rendelni a HFN&RR Accessories Club-tól (PO Box 200, Bedford, MK40 1YH), ára 12 font, csomagolással és szállítással a szigetországon belül. Külföldiektől feltehetően többet kérnek a szállításért, viszont kiesik a VAT (azaz ÁFA). A klub telefonja 0234 741152. Itt ragadjuk meg az alkalmat, hogy felsoroljunk néhány érdekesebb gyártmányt, amelyet szintén meg lehet rendelni a HFN&RR Accessories Club-nál. Blackhead MC-trafó (60), Headcase MC-előerősítő (80), Flutterbuster külső lemezjátszó-tápegység kétsebességes, szinkronmotoros gépek számára (80), Mushcrusher hálózati szűrő (25), Wallnut kétpolcos lemezjátszó-falikonzol (50), Alphason Tonearm Lifter hangkarlift (14), 17x13 collos Mission Isoplat (28), ezenkívül tisztítóeszközök, tüskék és egyéb alátétek, szakkönyvek és természetesen demó-lemezek. * Az igazi digitális hangsugárzó még messze van, a különféle ötletek egyelőre nemigen akaródznak testet ölteni. (Habár van köztük egy-két ígéretes, mint például a Philips szabadalma, miszerint egyidejűleg 16 lengőcsévét kéne meghajtani logikai áramkörökkel, és akkor tényleg "bitenként" tudnák adagolni a különféle frekvenciájú rezgéseket.) Szóval, a jelenlegi hangszórók még természetesen analógok, de a lánc többi eleme már maradéktalanul digitalizálható. Ezt a programot csodálhatjuk meg a Meridian D6000 "Digital Active" hangsugárzóban, amely már csakis digitális műsorjelet fogad (az LP jelét is előzőleg keresztülfuttatja egy A/D átalakítón), és innen kezdve minden elképzelhető funkciót a digitális tartományban végez el. Mindent a számítógép intéz, aminek megvan az az előnye, hogy most már szinte tetszőlegesen korrigálni lehet a hangsugárzó frekvenciaátvitelét, nemcsak a keresztváltó tervezésekor, hanem használat közben is. Tehát messzemenően alkalmazkodni lehet a zeneszoba akusztikájához. A D6000 háromutas, 135cm magas hangsugárzórendszer. A tükörszimmetrikusan épített felső regiszter a basszus-oszlopok tetején, három ponton támaszkodik fel, vájatokba mélyedő fémtüskéken. Mélyhangszóróból oldalanként 4 van, átmérőjük 210mm, és páronként össze vannak szerelve, ellenirányba fordítva, hogy kölcsönösen kioltsák egymás rezgéseit. A láda térfogata 45 liter, a basszusátvitel 88Hz alatt lekonyulna, de a nagyteljesítményű IC-s erősítő (dobozonként 2x150W csupán a mélysugárzókhoz!) 8dB-t emel rajta 23Hz-en, s linearizálja az átvitelt, anélkül, hogy a tartalékai elfogynának. A felső regisztert oldalanként 75W-os erősítő hajtja. A középhangszóró átmérője 170mm, a kónusza polipropilénből készült. A csipogó membránja alumínium, a tekercse ezüst. Az egész rendszer távvezérléssel működik, egy jókora asztali távvezérlőről. A basszus-egységek felső sávjában színes kijelző világít keresztül a fekete plexiborításon. És a hangminőség? Martin Colloms dicséri a D6000 sima, nyugodt, eszköztelen, semleges, kiegyenlített muzsikáját. A mélytartomány rendkívül nagy energiákat tartalmaz, a tér tágas és precíz, az egész hangkép rendkívül színezetlen, a felső tartományban kifejezetten "elektrosztatikus" karakterű. Apróbb gyöngék (Colloms szerint elhanyagolhatóak, de mi itt kissé kinagyítjuk őket): a hangkép nem eléggé testes, a középtartománya is egy kicsit könnyűsúlyú. Nem erőssége a Linn által emlegetett paraméter, a "tunefulness", amit talán basszusjátszó képességnek magyaríthatnánk. Nem igazán rockzenére van kitalálva, és kétségtelen, hogy a digitális programot jobban szereti, mint az analógot. * Colloms ismét felújította azt a pontszámítási kulcsot, amely szerint a CD-játszók hangját minősíti. Jelenleg a Wadiák, Meridianok és a hasonszőrűek érnek el 100 százalékot vagy többet. Ezekhez képest úgy 37-39%-ot produkált az a 3 olcsó (200 font körüli) gép, amelyet januárban tesztelnek: a JVC XL-Z331, a Philips CD-624 és a Pioneer PD-5500. Egyik sem éppen Best Buy. A Philips még egy kis külön fejcsóválásra is készteti Martint: "Az ember azt hihetné, hogy a BitStream technika mára már kiforrott. Ehelyett azt tapasztaljuk, hogy ez a gép három évvel vetette vissza azt a hangminőséget, amit a Philips pedig egyszer már elért." * Végre egy kis analóg: a Thorens legújabb csúcsmodellje, a TD 3001BC típusszámú lemezjátszó-futómű 650 fontért. Hárompontos felfüggesztés, kétrészes (3,3 kilós), alumínium és cink ötvözetéből készült tányér, 9mm átmérőjű tányércsapágy, különleges minőségű motor - a Thorens-iskola bevált hagyományai szerint. A hangminőség Trevor Butler szerint figyelemreméltó, talán dinamikájában kissé egysíkúbb, mint kéne. "A TD 3001BC jól párosítható az olcsóbb hangkarokkal. A hangszedőt gondosan kell kiválasztani hozzá. Ez a gép minden bizonnyal megüti azt a műszaki színvonalat, amelyet a Linn és a Roksan testesít meg, de a hangminőségével nem fogja kielégíteni az ínyenceket." Hifistáknak, de nem ínyenceknek? Az új Thorens csúcsmodell, a TD-3001. HFN&RR január. * Az akusztikai labirintus, közhasznú angol nevén transmission line, irigylésre méltóan mély, telt és dinamikus basszusátvitelével mindig is csábította a vérbeli hifistákat. Csak ne kéne hozzá szekrény-nagyságú doboz! Most a TDL cég forgalomba hozta eddigi legkisebb labirintus-hangsugárzóját, a Studio 0.5-öt, ez mindössze 200x304mm alapterületű és csak 620mm magas. Az ára 400 font, plusz 70 a speciális, lapos, masszív állványért. Ken Kessler ítélete szerint a TDL 0.5 basszusa valóban "labirintusi , de a magastartományával bajok vannak, és emiatt a hangsugárzót nagyon óvatosan kell installálni, hogy a hangkép egyensúlyban maradjon. "Még így is ez a legjobb vétel 500 font alatt." Labirintushoz illő basszus. Pedig a Studio 0.5 a legkisebb a TDL-ek között. HFN&RR január. * Az Alphason céget eddig a hangkarjairól, lemezjátszóiról ismerték. Most nekiállt a hangsugárzó-tervezésnek. Csúcsmodellje, az Orpheus (1000) egy közepes, 175mm átmérőjű Audaxot tartalmaz reflexdobozban, s azt ribbon magassugárzóval párosítja, melyet külön ládikában helyez el a fődoboz tetején. A keresztváltó rendkívül egyszerű (6dB/oktáv, egyetlen tekerccsel, illetve kondenzátorral). Az Alphason S24 állvány (100) négy tömzsi hengert rögzít két fémlap között, és homokkal van kiöntve. Trevor Butler véleménye szerint az Orpheus kiegyenlítetten és zeneien szól, különösen klasszikus zenén. A középtartománya talán nem teljesen egyenletes, de ezt el lehet nézni neki. Felül ribbon csipogó, alul homokkal töltött állvány: az Orpheus. Hangkarok után most már hangsugárzókat is gyárt az Alphason. HFN&RR január. Február "Amikor a kései 70-es években Michaelson & Austin visszalopta a divatba az elektroncsöves erősítőt, a brit piac 99,9999%-át a félvezetők uralták. (Ma már csak a 99,999%-át uralják.) Anthony Michaelson később egy évtizedig a Musical Fidelity főnöke volt, félvezetős gépekkel foglalkozott, de a lelke mélyén megmaradt csőbarátnak, és most, amikor újra önállósította magát mint Michaelson Audio, megengedheti magának azt a luxust, hogy újra elektroncsöves erősítővel kísértse meg a hifistákat." A Michaelson Chronos Erősítő (10 ezer) "art deco" produktum, iparművészeti remek, "átkozottul jól néz ki szokványos paralleloldalú hifitégláinkhoz képest". Egyébiránt ugyanaz a Tim Paravicini tervezte, aki annakidején a Michaelson & Austin modelljeinek konstruktőre volt. Összesen négy darabból áll, tápegységből, előerősítőből és két monoblokkból. A teljesítménycsövek EL34-esek. A hangminőség, Ken Kessler megfogalmazása szerint: "Ez az erősítő hajt és hajt és hajt, nyoma sincs ,klippingnek’, a zene sehol sem veszti el a tartását. Dinamikus és magabiztos. A középsávban valósággal énekel, márpedig a középsáv az, amely miatt az ínyencek a csöves erősítők mellett döntenek. Ami a basszusát illeti, azt egészen másmilyennek érzem, mint amilyennek Michaelson leírja. Ő azt mondja, olyan basszust akart, amilyen a legjobb félvezetős modelleké. Én viszont tipikus csöves basszust hallottam, csak éppen a szokásos bizonytalankodás, túllövés nélkül." Egyvalamit azonban csúnyán csinál a Chronos: a RIAA görbéje mélyben vág, aztán beüt, magasban kiemel, összesen 2,5dB-t hibázik. És a torzítása is erősen megnő a teljesítmény függvényében. (Jelen kötetünkben még találkozni fog az Olvasó hasonló konstrukciójú erősítővel és hasonló anomáliákkal. A Szerkesztő megjegyzése.) Balra: a Csillagok háborújának egyik makettje, vagy iparművészeti remek? A tízezer fontsterlinges, csöves Michaelson Chronos. HFN&RR február. * Az Aiwa HD-S1 hordozható DAT-magnó tesztje (a külső DAC-egységgel 600 font). Hát, meglehetősen rondácska a frekvenciaátvitele, legalábbis digitális mércével mérve. Paul Miller megpróbálja menteni a menthetőt, "nézzük a dolgokat a kellő perspektívából", mondja, "az asztali gépek jobbak ugyan, dehát próbáld meg zsebretenni őket. Ez a gép pedig még mindig sokkalta különb, mint akár a legezoterikusabb Walkman..." "...mondjuk rá, hogy ez a legjobb Walkman." DAT-magnónak viszont nem teljesértékű a kis Aiwa HD-S1. HFN&RR február * Már ejtettünk szót a két rivális lemezjátszó-tápegységről, a Linn saját Lingo-járól, illetve a Pink Triangle Pink Linnk-jéről, amelyet nem a saját gépükhöz, hanem szintén a Linnhez, tehát a rivális cég futóművéhez ajánlanak. (Heltaitól jut eszünkbe egy idézet: "A világ legszemtelenebb embere egy Smith nevű amerikai volt, akit szemtelenségéért felakasztottak. Ez az ember tehetségtelen kezdő volt Magához képest.") Most Chris Bryan megpróbálja összehasonlítani a két tápegységet. A különbség kezdetben nem hallik nagynak, de a kritikus részleteken észre lehet venni, hogy a Lingo hangja precízebb. "A komplett Sondek/Lingo/Troika/Ekos lemezjátszó a legjobb kombináció. (...) Ismét beigazolódott: ez a lemezjátszó, mint mechanikai rendszer, monumentálisan komplex." * A Meridian 200 CD-transzportot (750) a sikeres 203 DAC-cal hallgatgatja Trevor Butler, és nagyon figyelemreméltó dolgokat mond. "A Meridian előtt egy Marantz CD94/II-őt (900) hallgattam. A Meridiannak vannak jó pillanatai: a magasai tiszták és transzparensek - de a hangkép jellegzetesen ,BitStream’, ellágyítja a tranzienseket, visszafogja a dinamikát. Rockrajongók egész biztosan túlságosan visszafogottnak érzik majd. A 200/203 kombináció kétségtelenül megfelel egy bizonyos ízlésvilágnak, de én inkább visszatérek a Marantzhoz." Szerkesztői megjegyzés (a HFN&RR részéről, a következő lapszámban): "ugyanerről a készülékről Martin Colloms sokkal jobb véleménnyel van, mi bízunk MC kiforrott tesztelési metódusában, de persze Trevor Butlernek is igaza lehet, ő más körülmények között vizsgálta a készüléket stb." Szerkesztői megjegyzés (a HFM részéről): amiről Butler beszél, az pontosan az a fajta különbség, amelyre - szerényebb körülményeink között - mi is felfigyeltünk, amikor összehasonlítottuk az 1-bites Rotelt a régebbivel, a sokbitessel. Valami nincs még teljesen rendben az 1-bites DAC-okkal. * Az elegáns H2 CD-játszóval (700) a Revoxnak már megint nem sikerült elnyernie a brit ítészek tetszését. Sovány a hangja, állapítják, meg. Hogy el ne feledjük, ez is BitStream-gép. Sovány hang? Pedig mennyire elegáns a Revox H-2 CD-játszó... (...a Revox tunerek azonban továbbra is nagyszerűek, mint most a H-6 is. HFN&RR február és március). * Az amerikai High End erősítők közül Britanniában a csöves ARC-k és a félvezetős Krellek örvendenek népszerűségnek. Már amennyiben a népszerűség fokmérőjének tekintjük, hogy valamely ezoterikus típust sikerül eladni mondjuk néhány tucat példányban. Dehát horribilis árakról van szó, és tíz Krell többet nyom a latban, mint háromszáz NAD. A Krellnél most éppen rendszerváltás van, az eddigi sztereó teljesítményerősítőket két új modell váltja fel, a KSA-150 (3700) és a KSA-250 (5750). A HFN&RR számára természetesen Martin Colloms teszteli őket. Döbbenetesen nagyot szólnak, az összes létező (akár 1 ohmos) hangsugárzót is elhajtják, mindent elhajtanak, hat ökröt is el lehet hajtani velük. A hangminőségük is egyre kifinomultabb, de valahogy nincs meg az a bizonyos ritmusjátszó képességük, amelyet a brit audiofilek egy csoportja az első számú hifi-paraméternek tekint. Jobbra: az új Krell erőmű, a KSA150. HFN&RR február. Március Szalagdögvész ütötte fel a fejét a stúdiókban. Amikor becses archív szalagokat akarnak lejátszani, a gumigörgőn és a szalagvezető babákon szivacsos réteg rakódik le, a magnó nyávogni, lassulni kezd és végül leáll: a szalag "beragad". Erről a riasztó jelenségről tudósít Barry Fox a Technológia rovatban. Legelőször az Ampexek kezdtek "ragadni", közülük is azok, amelyek úgy 1972 és 1984 között készültek. Ebben az időben használtak ugyanis poliuretánt kötőanyagnak. A poliuretán azonban nedvszívó, vizet vesz fel a levegőből, és a szalag aktívrétegének molekula-láncait hidrolízis útján szép lassan lebontja. Ez a folyamat 20 Celsius fok hőmérsékletű és 20-25° relatív páratartalmú helyiségben igen erősen lelassul, dehát a gyárak ritkán tartják szalagjaikat ennyire pontosan légkondícionált szobákban, a stúdiók pedig nem is nagyon szeretik az ennyire száraz levegőt, mert akkor meg a sztatikus feltöltődés lesz túl heves. Az Ampex azonnal elismerte, hogy tudomása van a dologról. Szerinte ez a veszély a konkurens gyártmányokat is fenyegeti; hogy eddig főleg az Ampexek ragadtak le, annak az az oka, hogy ő egymagában több szalagot adott el a stúdióknak, mint a többiek együttvéve. A másik három nagy amerikai szalaggyár közül a 3M és az (ottani) Agfa úgy nyilatkozott, hogy már ők is találkoztak ragadós szalagokkal, a BASF viszont kereken kijelentette, hogy az ő szalagjai bombabiztosak, a szóbanforgó jelenséget ő már a hatvanas években műszeresen detektálni tudta - magára vessen az a gyár, amelyik nem volt elég lelkiismeretes. MODELL HAGYOMÁNYOS/OPTIKAI KÁBELLEL Arcam Delta 170-2 5 4,5 Krell MD1 (1990-es) 7 6,4 Marantz CD-95dr 6,25 5,75 Meridian 200 8 7,4 Meridian 602 9 8,1 Philips CD-630 6 Sony 337es 5 4,5 TEAC 470 4 Technics SLPA-10 4,5 Wadia WT-3200 7 6,2-7 Wadia WT-2000 9 8-9 Hogy milyen felvételek kerültek veszélybe, azt mindenki magától is kitalálhatja. A példa kedvéért: Elton John legjobb felvételei, számos Bob Marley, vagy éppen a Pink Floydtól The Wall. De van segítség. Az Ampex felfedezte, hogy ha a beteg szalagot "kemencében átsütik", azaz egy álló napig 55 Celsius fokon, 10-15° relatív páratartalmú levegőben aszalják, az oxidréteg átmenetileg megszilárdul, és a szalagot újra le lehet játszani - körülbelül egy hónapig. Ez alatt az idő alatt tehát át kell másolni a felvételt, lehetőleg digitális eljárással. "Szerencse a szerencsétlenségben - mondja az Ampex -, hogy a hifi-kazetták és a videoszalagok kevésbé forognak veszélyben." A gyár arra céloz, hogy a nem professzionális használatra szánt gyártmányokon sokkal vékonyabb az oxidréteg, mint a profi szalagokon, tehát kevésbe szivacsosodnak el." * Egy kis High End: CD-transzportok szubjektív tesztje. Martin Collomsék összesen 11 típust gyűjtenek be, és a gépek hangminőségét 1-től 10-ig pontozzák. A futóműveket háromféle DAC-cal párosították. Az eredményt lásd fenn a táblázatban. A Wadiákat kétféle optikai kábellel is kipróbálták. Feltűnő, hogy az esetek többségében az optikai kábel rosszabb eredményt adott, mint a hagyományos. Április Négy hangsugárzó, más-más árkategóriákból. A Mission Cyrus 780 (170) kevésbé sikerült modell, mint az eddigi Mission kisdobozok, a mélye gyöngécske, a szólistái testetlenek, a zenekara kicsiny. (A What Hi-Fi?-nek, mint látni fogjuk, nem ez a véleménye.) A Monitor Audio Monitor 14 (350) nem volna rossz, de a basszusa inkább jellemző a miniatűrökre, mintsem egy háromutas állódobozra. Az SD Acoustics SD3/II-nak (380) sok erénye van, nem hiányzik a basszusa, a kiterjedtsége, a lágysága; mégis, Colloms valamiért csak fenntartásokkal meri ajánlani. A Wharfedale Harewood (900) már nagyon drága jószág, holott a hangszórókészlete ezt látszólag nem indokolja - igaz viszont, hogy össze van építve egy nagyon trükkös lábazattal (ha jól látjuk a képen, a fémpillérek valami kőszerű talapzaton nyugszanak). A frekvenciagörbéje is gyanús (2 és 12kHz között vagy 5dB hiányzik!), ennek ellenére Collomsék igazi referencia hangsugárzónak nevezik, s dicsérik dinamikáját, artikulációját, tiszta, nyugodt magastartományát. A csoportgyőztes, a Mission Cyrus 780. What Hi-Fi? április * Erősítőből is négy: az Audiolab 8000A (400), a legújabb változatát tesztelik, a Creek 4040 S3 (200), a Denon PMA-350 (160) és a Marantz PM-40SE (230). Az Audiolabot továbbra is nagyon dícsérik (akárcsak az Audiophile-ben is, ott tehát már nem térünk vissza rá), a Creek nem rossz, de ennyiért sok mást is lehet kapni, a Marantz is jó osztályzatot kap, melegen ajánlják, ha nem is feltétel nélkül. A Denon PMA-350 minden valószínűség szerint azonos azzal a PMA-360-nal, amelyhez jelen számunkban nekünk is szerencsénk lesz, ezért egy kicsit bővebben idézünk a bizonyítványából: "A reklámszöveg szerint lesöpri a konkurenciát... hát, ezek után bizony csalódottan tettem félre. LP-ről zavaros, nem eléggé részletező, s bár a hibái az árához mérten nem vészesek, aligha ér fel ennek a kategóriának a legjobbjaihoz. Tény, hogy amazok (például a Pioneer A-300) általában kisebb teljesítményűek nála." Ha valamelyik Denon-tulajdonos ettől elkeseredne, javasoljuk, keresse meg az Audiophile szemléjében is a PMA-350 erősítő tesztjét, attól talán jobb kedvre derül. Audiophile 1990 november Álomutazásra invitálja olvasóit az Audiophile, amennyiben felkeres három kereskedőt, és mindegyikkel két-két berendezést állíttat össze, egyet 1500 fontsterlingen belül, egy másikat pedig úgy, hogy csak a csillagos ég a határ. A készülékek listáját itt nem fogjuk felsorolni, ahány, annyi féle, semmiféle tanulságot nem lehet belőle levonni. A hifi-riportnál sokkal érdekesebb Keith Howard bevezetőül írt miniatűr tanulmánya, melyben megvilágítja a kiskereskedők attitűdjét. Először is, nyilvánvaló, hogy mindegyik csak olyan készüléket fog ajánlani, amilyen van neki. S hogy milyen van neki, azt nagyon sok tényező határozza meg, a készülékek hangminősége egyáltalán nem az egyetlen faktor. "A kereskedő a puffer szerepét játssza a gyár és a vásárló között. Eredendően arra törekszik, hogy a lehető legkevesebb fáradság és a legcsekélyebb befektetés árán jusson nyereséghez. A valóságban mindenféle ellentmondó követelményeknek kell eleget tennie." "A vásárlónak állítólag választékra, minőségre és Best Buyra van szüksége. Már az első kettőt sem igen lehet összehozni, mert minél nagyobb a választék, annál kisebb a minőség. Ami pedig a jó vételt illeti, ez a legtöbb vásárló számára azt jelenti, hogy: olcsó. Hogy jön ez össze a minőséggel?" "A kereskedő kétségtelenül örül, ha a készülékei jól szólnak, de számára semmiképpen nem ez a legfontosabb. Neki egészen más szempontjai vannak. A széles választék neki zsúfoltságot és pénzlekötést jelent, a Jó Vétel mögött pedig kellemetlenül nagy árengedményeket sejt. A kereskedő elsősorban a megbízható gyártmányokat és a megbízható gyárakat szereti, s azt, ha garantálják neki az ügynöki megbízatást. Ez azonban néha kényelmetlen kötelezettségekkel járhat, elvárhatják tőle, milyen más márkákat tartson és milyeneket ne tartson. Ebben soha nem lehet tudni semmi biztosat, sejtésekre vagyunk utalva." "Szóval, melyik kereskedőnek van igaza? Egyáltalán, létezik-e válasz erre a kérdésre? Nem, biztosan nem létezik. Az élet nem ennyire egyszerű. S akkor még nem is vettük számításba a saját ízlésünket vagy a lakószobánk eltérő akusztikáját." "Ez a helyzet. Nincs bizonyosság, nincs kész recept: kereskedők nem szolgálhatnak vele, magazinok nem diktálhatják. Törődj bele - és növekednek az esélyeid, hogy képes leszel összeállítani a megfelelő berendezést a magad számára." "Mindezt megérteni és méltányolni: ez az intelligens vásárlás titka." * Az e havi párviadalban a Wharfedale Diamond IV (110) és a Mission 760 minidobozt állítják "szemtől-szembe". Alvin Gold ítélete szerint a Wharfedale kiegyenlített, semleges, precíz, dinamikus, jó hallgatni, de enyhén elködösíti a finom részleteket; a Mission nyílt, tiszta, artikulált, a basszusa telt, de a hangkép néha elbizonytalanodik, interferenciaszerű effektus lép fel. Gold mind a két modellt megdicséri, de a szíve mintha inkább a Mission felé húzná. Elemzésében újra meg újra hivatkozik a JPW Minimre is - ezt jó lesz megjegyezni. December Két szakíró, Malcolm Steward és Alvin Gold összevitatkozott a szerkesztőségben, és ha már így esett, véleményüket gyorsan cikk formájában is közreadták. Az úgynevezett szünergiáról (Synergy) van szó, vagyis hogy van-e joga a hifi-láncban elhelyezkedő készülékeknek ahhoz, hogy szeressék, illetve ne szeressék egymást. Steward szerint nincs hozzá joguk. "Szünergia? Pah! Vannak jó készülékek és rossz készülékek. A jó készülékek szeretik egymást, a rossz készülékek nem, és ezért arra akarnak kényszeríteni bennünket, hogy rejtsük el a hibáikat. Kétszer kettő mindig négy." Goldnak más a véleménye. A világ tökéletlen, a készülékek is tökéletlenek, tehát a kedvükben kell járnunk. A CD-játszóban például el kell távolítani a 22kHz fölötti jeleket, s ez a szűrés nemlineáris torzításokhoz vezet, de a lemezjátszónak is megvan a maga baja, felül a tűhegy/vinil rezonancia, alul a kar/hangszedő rezonancia környékén. A hangsugárzó valóságos hangoltkör-szemétdomb. Az erősítők pedig általában sávhatároltak. Hogyne kéne figyelembe venni az egyes komponensek gyöngeségeit. * Interjú Denis Morecrofttal, a DNM erősítők tervezőjével. Különösen érdekes, amit a csöves erősítők természetrajzáról mond: "A tranzisztoros erősítőkben többnyire nagy pufferkondenzátort használnak; azért olyan nagyot, mert a feszültség alacsony. A (kis ellenállású) hangszórókábel túlsó végén induktivitást találunk, amely leválasztja a magas frekvenciákat a basszushangszóróról. Ennek az induktivitásnak is nagy az értéke. Amikor a teljesítménytranzisztorok elkezdenek dolgozni a terhelésre, a pufferkondenzátorok a pillanat egy töredékéig összekapcsolódnak az induktivitással. Rezgőkör keletkezik, amelyen tranziens jeleket akarunk átbocsátani. Ebből a helyzetből kétféleképpen lehet szabadulni. Vagy elimináljuk a sorbakötött induktivitást, vagy redukáljuk a pufferkondenzátor kapacitását. Az elsőtől a hangsugárzógyárak általában elzárkóznak, érthető okból. Viszont számos erősítő megteszi a másodikat: az öreg csöves készülékek kondenzátorai csak 100 mikrofarádosak, és 400 volton dolgoznak. Meg lehet jósolni, hogy a régi csöves gépek könnyebben elhajtják a modern, komplex keresztváltójú hangsugárzókat, mint azok a nehézsúlyú tranzisztoros szörnyetegek, amelyeket az USÁ-ból importálunk. S ez egybevág mindazzal, amit a hifi-szakírók tapasztalnak. * Morecroft erősítői persze félvezetősek. A DNM Series 3B/PA2 elő/végerősítőt (5800 font a kettő) Jimmy Hughes teszteli, akiről már tudjuk, hogy újabban a nagy hatásfokú hangsugárzókat plusz a kisteljesítményű erősítőket propagálja. Elmondja, hogy ő eddig éppen egy DNM-et használt (3A/PA1), úgyhogy nagyon jól ismeri a DNM-hangot, habár néhány hónapja átállt az Audio Innovations ama csöves erősítőkombinációjára, melyekben a méregdrága teljesítményfokozat mindössze 7,5 (!) wattot produkál, s most ezzel hasonlítja össze az új DNM-et, egy különlegesen érzékeny tölcséres hangsugárzón (Impulse H1). Hughes így jellemzi a kétféle hangképet: "Hihetetlen mértékben eltérnek. Az Audio Innovations hangzásképe dús, meleg. Fölöttébb kellemes. Részletező, de nyugodt, mértéktartó. Hogy akkurátus-e, az vitatható. Fontosabb ennél, hogy autentikusan, elhihetően szól. A DNM-kombináció teljesen más. Azonnal felismerem, és azt is érzem, hogy jobb a régi DNM-nél. Csillogó, megfogott, definiált hang, szélsőségesen jól fókuszált, közvetlen. Balanszát tekintve sovány, nincs rajta semmi fölösleges hús. Az összhatás mégis meleg és lágy, nem annyira dús, mint a csöves erősítő hangja, de édesen szól, nincs benne érdesség. A sztereó kép jobb, mint amit valaha is hallottam, és a dinamika is hallatlanul tág. Negatívum? Nem annyira következetesen kellemes a hangja, mint az én erősítőmé. Viszont sokkal nagyobb különbséget mutat ki a különféle felvételek között; az enyémen mindegyik hasonlóan szól." (Vesd össze jelen kötetünkben a Series 500 tesztjével.) 1991 január Az évet itt is a DAT-tal kezdik, pontosabban a JVC XD-Z505 (600) és a Sony DTC-55ES (550) tesztjével, ami önmagában nem volna túl izgalmas, mert hát itt is azzal intézik el ezeket a masinákat, hogy "egyikük sem ér fel egy 400 fontsterlinges Philips CD850-nel, habár a kazettás magnók mércéjével mérve mindkettő impresszív" - impresszív, ez jó szó, ezt megjegyezzük. * Érdekesebb ennél, hogy a teszt végeztével megkérdeznek két ismert hangmérnököt, mi a véleményük a DAT-ról. Tony Faulkner régi, állandó külső munkatársa a lapnak. A kezdetektől fogva rendszeresen alkalmazza a digitális technikát. Eleinte a DAT-ért is lelkesedett, de hamar kiábrándult belőle, és ma már mint ajakbiggyesztős fényképéről is leolvashatjuk - igen szigorú kritikusa ennek a médiumnak. "Abból ítélve, amit ismerek (Sony PCM-2000, öt darab Sony 2500, háromféle Aiwa, hétféle Technics, ezek között európai, amerikai és japán kivitelű típusok, aztán a Nakamichi és a JVC), ezek a gépek mind egyformán szólnak. Mint amikor az ember már fáradt az egész napi monitorozástól. Mintha a füled be volna dugaszolva. A legtöbb profi úgy véli, hogy a DAT túl sok adatot hordoz, s emiatt túl keményen kell dolgoztatni a hibakorrekciós rendszerét. A DAT legfőbb alkalmazási területét abban látom, hogy egy producer a saját használatára háttér-felvételt készítsen magának - ebből a szempontból sokkal jobb a kompakt kazettánál. Attól tartok, az emberek túl sokat várnak a DAT-tól. A digitális technika körül oly sok a félreértés, mindenki azt hiszi, hogy a digitális magnóba ami bemegy, az ki is jön belőle, elvégre ,csak számjegyekről van szó’. Kétségtelen, hogy a DAT gépeknek van is valami sejtésük ezekről a számjegyekről. De profi használatra jelenlegi formájukban nem alkalmasak." Trygg Trygvason a 60-as években a Deccánál dolgozott, azóta a Virgin Classic, a Hyperion és a Chandos számára készített felvételeket. Ő barátibban ítéli meg az R-DAT-ot. "Gyakran használjuk felvétel céljára, de az anyagot rögtön át is másoljuk U-Matic-ra, hiszen szerkeszteni csak ott lehet igazán. Nem hallunk lényeges különbséget a DAT (többnyire egy Sony 2500) és az 1630-as U-Matic között. Más kérdés, hogy ha CD-készítéshez DAT-mesterszalagot küldenék, korántsem volnék biztos benne, hogy a végtermék megfelelne a mesterszalagnak. A DAT-magnók ugyanis (például a Sony 1000 és a Technics SV-360) nem annyira kompatibilisak egymás között, mint a nagy gépek. De a DAT még mindig jobb, mint bármiféle analóg magnó. Elfogadom, hogy a hibajavító rendszerének nagyon keményen kell dolgoznia néhány miliszekundumos intervallumokban, és az interpoláció ilyenkor magas torzítást okoz. Ez a torzítás azonban nem hallható, mert annyira gyorsan megszűnik. Oly sok egyéb baj van egy-egy felvétel körül: gondját viselni a művészeknek, kiszűrni a teremből a lármát és így tovább, s ezek mind befolyásolják az esztétikai élményt. Ezek azok a dolgok, amelyekkel jobban kell törődnünk, nem pedig a DAT hibái." Tony Faulkner (biggyeszt): "Én itt most nem A/D-ről vagy D/A-ról beszélek. Egyszerűen nem bízom a DAT-magnóban mint digitális adattároló médiumban." Trygg Tryggvason (bíztat): "Nem állítom, hogy hazudna az, aki szerint igenis hallani különbségeket a profi gép és a DAT hangja között. De rá kell kérdeznem, hogy ezek vajon lényeges különbségek-e." Audiophile január. * Az Arcam Black Boxnak itt a 3. számú és immár 1-bites változata (350). Érdemes volt-e várni rá? Dave Wiley szerint aligha. Nem mintha rossz volna (civilizált, visszafogott, részletező), csak éppen hiányzik belőle a dinamika, a "hajtás", ami pedig az előző, sokbites Black Boxban még megvolt. "Az én fülemben egyébként még az agyondicsért és 150 fonttal drágább Meridian 203-nak is ugyanez a baja." Civilizált BitStream? Arcam Black Box 3. Audiophile, január * Ha már a 203 szóba került, maradjunk is nála. Keith Howard a Kenwood DP-X9100 futóművel párosítja, és ehhez a kombóhoz méri a Micromega Duo-t (2200), ezt a neves francia CD-játszót, amely teljesen úgy néz ki, mintha LP-játszó volna, plexifedéllel, lemeztányérral. A különálló DAC BitStream-rendszerű. Howardnak nem igazán tetszik a gall gépezet hangja. "A Micromega CD-játszóknak sok hívük van, köztük olyanok is, akik egyébként analógpártiak. Én azonban már régi CD-barát vagyok, és bármennyire jó is a Duo - nekem nem elég jó. A Duo túlzottan civilizált, ellaposítja a dinamikát. A Kenwood/Meridian éppen fordítva: dinamikus, eleven, de egy picit érdes. Én feltétel nélkül az utóbbira szavazok. Mások nyilván inkább a Duo mellett állnának ki - különösen azok, akiknek a lejátszó-berendezése túlságosan harsány. De akkor sem térhetünk ki az igazság elől, nevezetesen, hogy a Micromegáéval összevethető hangminőséget (sokkal több szolgáltatással!) fele ennyi pénzért is be lehet szerezni." * Most kiderül, mire képes az a bizonyos QSound álsztereó rendszer, amellyel állítólag olyan felvételeket lehet keverni, hogy az ember füle kétfelé áll, és a két hangsugárzót négyfelől hallja. (Már a hírére is úgy felhördültek a HFM olvasói, hogy Arany Kakadu díjért kiáltoztak.) Az Audiophile szerkesztői közül Keith Howard tesz próbát a QSound-dal, pontosabban egy Madonna-felvétellel (The Immaculate Collection), amelyet QSound eljárással kevertek. "Valami van - feltehetőleg az összevissza kevert fázis -, valami szokatlan, valamiféle ,itt-szól-benn-a-fejemben’ effektus. De semmi olyasmi, ami igazolhatná a QSound inventorainak állításait." * "A fejhallgatóval valahogy mindig olyan bezártság-érzetem van" - panaszolja a szerkesztő, Jonathan Kettle, abból az alkalomból, hogy füleseket kell meghallgatnia. Pedig nagyon értékes modellek, amelyeket a fejére húz: az AKG K1000 (500), a Sony MDR-R10 (2500 - ez az, amelynek a háza bőrből-fából-selyemből és eredeti japán misztikumból készült), aztán a félelmetes hírű Stax Lambda Signature (1370) - és végül, csak az összehasonlítás kedvéért, a szerény Sennheiser HD-480, amely csak 45 fontba kerül, de háromszor nyerte el a What Hi-Fi? díját, mint Best Buy. "Ha csak az utóbbit hallgatjuk - így Kettle -, talán nem is értjük, mi az ördögnek kéne kiadnunk többet, mint 50 fontot egy fejhallgatóra. A Sennheiser hangképe egységes, sima, hallgatható. Csak amikor átkapcsolunk a drágább modellekre, akkor értjük meg, hogy az olcsó jószág nem tudja reprodukálni az AKG tisztaságát, a Sony középtartományának részletgazdagságát és a Stax hihetetlen sávszélességét és finomságát." "Ez utóbbiakban az a közös, hogy sosem harsányak, kimutatják a felvételek kontrasztjait, érvényre juttatják az előadásban rejtező melegséget és humanitást, és elvezetnek a Zenéhez. De azért ezeknek a drága modelleknek is megvannak a maguk hibái." "Az AKG-ban különösen tetszett a ritmus egysége és a zene intenzitása dzsesszen és női énekhangon. Verdi Requiemjével már kevésbé tudott megnyerni magának, itt már éreztem egy kis érdességet." "A Sony kivételesen analitikus hangzású. A négy fejhallgató közül egyedül ez volt képes lekövetni a dinamikai szélsőségeket, különösen a frekvenciasáv szélein, könnyedén és eszköztelenül. Néha azonban kissé felmelegszik a hangja, ilyenkor túl civilizált." "Hasonló a Stax is. Ez meg a Verdi Requiemen, a szenzációs dinamikájú és mégis finom énekkaron szerepelt a legjobban, itt olyasmit tud, amire a több modell nem képes. Másrészt, olyasmit is csinál amit még a Sennheiser sem, amennyiben mindenre kicsit ráteszi a saját hangszínét, és ezért gyakran mesterségesnek hallik." "A döntés roppant egyszerű. A High End típusok döbbenetes dolgokat tudnak, de én a negyedikkel tudnék a legjobban együtt élni, a Sennheiser HD-480-assal, részben persze gyakorlati okokból, részben azonban a zenei kvalitásai miatt is. Kétségtelen, hogy nem ez a legjobb fejhallgató (erre a titulusra a másik három tarthat igényt), viszont ez közülük a legjobb all-rounder, és természetesen a legjobb vétel." Három füles meg egy fél: a misztikus Sony MDR-R10, a legendás Stax Lambda Signature a HighTech AKG K1000, és a józan Sennheiser HD-480. Audiophile január. * Egy különös jószág, a Musical ° Fidelity MC5 hangsugárzó (800). Eltérően az eddigi, többékevésbé sikeres MC modellektől, ennek még a tetejére is került egy hangszórókészlet. Ketten mondanak róla véleményt. Malcolm Stewardnak tulajdonképpen tetszik: főleg nagyzenekaron szereti, könnyűzenén kevésbé, aminek az a magyarázata, hogy az MC5 hangképe tág, széles, kellemes, de el vannak rontva a tranziensei. Stuart a SEAS dómsugárzót gyanúsítja, dehát van ebben a konstrukcióban éppen elég gyanús dolog, a dómon kívül is. Alvin Gold kerek perec megmondja, hogy neki az előző MC-modellek után ez a hangsugárzó bizony mély csalódást okozott, "még amikor a hozzá leginkább illő zenei programot hallgatta róla, akkor is". A felfelé is sugárzó Musical Fidelity MC5 nem vált be. "Csak előre, édes fiam!" Audiophile január. * Két azonos (és kétségtelenül megfizethető) árú, minimalista erősítőt hasonlít össze Malcolm Steward: az NVA AP-20 és az Onix OA-22 egyaránt 230 fontba kerül. Mindkettőt dicséri, az Onixot koherens, élénk hangjáért, kellően súlyos basszusáért, az NVA-t zeneiségéért, részlet-finomságaiért, hozzátéve: az utóbbinak azért lehetne egy kicsit nagyobb a teljesítménye. "Az Onixon sokat segítene az NVA finomsága, az NVA-n az Onix elevensége. Mindkettőt ajánlom, ízlés dolga, ki melyiket választja." Hihetetlenül részletező - és hihetetlenül kényes az erősítőkre meg a kábelekre. Martin-Logan Sequel II. Audiophile január. Az Év Hirdetései a januári Audiophile-ból. A legbájosabbon (Creative Audio) jámbor ókori audiofilek hallgatják az égi kórust: "Dicsőség Istennek" és "Béke legyen a Földön"; illetve: "A középtartományban én érezni vélek egy kis tölcséres színeződést". A legagresszívebb reklám a Carveré ("ezek nyilván nem Carver-vásárlók!"); a legelésző kicsiny birkák Ti vagytok, meg mi. Február Aki sérelmezi, hogy a Hifi Magazin munkatársai nem tudtak dönteni a Linn Sondek és a Roxan Xerxes között, javasoljuk, szerezze be az Audiophile februári számát. Ott a fenti két géphez még hozzáveszik a Rock Reference-et és a VPI TNT-t, és ők sem tudják eldönteni, hogy melyik zenél szebben és igazabban. Igaz, Jonathan Kettle, a szerkesztő inkább a Linn-nel szimpatizál, dehát neki is ilyen van, és minden cigány a maga lovát dicséri. Négy munkatársa pedig négyfelé szavaz. * Mellesleg most kerül az asztalra egy Voyd lemezjátszó-futómű is. A Voyd egy brit specialista cég, lemezjátszói 700-tól 5300 fontig nyújtózkodnak az árlistán, az itt tesztelt modell ára 1400 font, vagyis éppen kétszer annyiba kerül, mint a Linn Sondek vagy a Pink Triangle, mely utóbbira nagyon hasonlít, a plexi tányérja miatt. Valójában egészen különleges masina: a tányért három Papst motor hajtja egyszerre. (Három-motoros magnóról már hallottunk, lemezjátszóról még nem.) Hogy megéri-e a háromszoros motort és a kétszerte magasabb árat, azt ketten vizsgálgatják, jimmy Hughes és a szerkesztő Jonathan Kettle. Hughes szerint megéri, ez a lemezjátszó szebben szól a Linnnél, a Pinknél és a Roxannál. És ennek a szerkesztő sem mond ellene. A Voyd őszerinte is levegősen, érzelmesen, dinamikusan szól, de ő azért talál benne kritizálni valót is: néha nem eléggé testes, máskor nem igazán precíz. Egy lépés feljebb? A hárommotoros Voyd lemezjátszó-futómű. Audiophile február. * Természetesen itt is tesztelik a 10 ezer fontsterlinges Michaelson Chronost, de itt valahogy nincsenek annyira elragadtatva tőle. Az összehasonlítás alapjául a szerkesztő saját Audio Innovations Series 1000-je szolgál, mint ismeretes, ez igen kis teljesítményű, de igen drága csöves masina. (Vesd össze jelen kötetünkben a Series 500 tesztjével.) "Átkapcsolva a Chronosra, méltányoltam a nagyobb teljesítményét és ebből következően a tágasabb színpadát. De visszakapcsolva a másikra, kiderült: a Chronos elvesztegetett valamennyit a zenei szövetből, a részletekből. És sajnos, LP-ről nem annyira megnyerő, mint CD-ről." "Kétségtelenül finom erősítő - de azért nem olyan átkozottul finom." * Két márkás hangsugárzó, páronként 200 fontért: Heybrook HB1/III és Linn Index/II. Roy Gregory teszteli őket (Naim NAIT erősítővel). A Heybrook, ha jól értjük, nem sokat változott, a 3. verzió is hasonlóan szól az elsőhöz. Gregory szerint jó ötlet volt, hogy a HB1-et ma már merev dróttal kábelezik - és nem jó ötlet, hogy kettős kábelezésre is ajánlják. A Linn Index is magán viseli a tervezője kezét. A hegedűje jobb, mint a Heybrooké, a fókusza is, de - mondja Gregory - valahol mégis elveszíti a zenét. Úgyhogy ő inkább a Heybrookra szavazna. De még inkább valami más, olcsóbb hangsugárzóra a KEF-től, a JPW-től és másoktól. * Ugyanő minősíti a háromdobozos Equinox fono-előerősítőt (2650). A pici fono-dobozt a legrövidebb úton kell csatlakoztatni a hangszedőhöz, egy különleges konnektorral. A második számú skatulya a tápegység, a harmadik maga az előerősítő. Gregory egyszerűen el van ragadtatva az Equinox-tól, végre egy brit erősítő, mondja, amely felveszi a versenyt a nehézsúlyú amerikaiakkal. Szép a hangja, tökéletesen csendes, ebben a készülékben minden a helyén van - mint a Rolls-Royce-ban. (Előrebocsátjuk, hogy az Equinox legközelebb már rajta lesz az Audiophile slágerlistáján.) Március Legutóbb nem tudták eldönteni, melyik a legjobb lemezjátszó, most azonban teljesen biztosak benne, hogy megtalálták a legjobb erősítőt. Ez pedig nem más, mint a 30 ezer fontsterlinges japán csoda, az Audio Note Ongaku. "Mindenki, aki hallotta szólni, egyetértett!" (Márpedig ez tényleg ritkán fordul elő a mi hobbinkban.) Hogy mi kerül ebben az erősítőben olyan sokba? Például a kimenőtranszformátorok, darabonként 4 kilogramm ezüsthuzallal. Az ezüstöt kézzel húzták, speciális gyémántszerszámmal, és mikroszkóp alatt tekercselték. Az Ongaku nem push-pull típus, hanem valóban A-osztályú. A két teljesítménycső, ahogy mondani szokás, igazi "military standard", csak nem egészen a ma használatos értelemben. Ugyanis a második világháborúban használtak ilyen csöveket. Az első, aki kézbeveszi a csodaerősítőt, Jonathan Kettle, a szerkesztő jogán. "Vannak erősítők, amelyek precízek, jól ábrázolnak, szépen zenélnek, bevonnak a zenei folyamatba stb. Ilyenek a legjobb Naimek, a legjobb Audio Innovations-ök. Más típusok legalábbis a közelükbe kerülnek, mint például a Chronos. Az Ongaku azonban egészen mást csinál. Valóságos holografikus képet fest a zenéről: szinte odamehetsz és megfoghatod, amit hallasz. Teljesen feloldja a teret az előadók körül, megőrizve a hangszerek minden színét és a zenekar egységét. Ilyet még nem pipáltam. Az énekhang dermesztően életszerű, megesküdnék, hogy itt énekelnek a szobámban. Sőt, egyszerre csak elkezdek meghallani olyan hangokat a különféle felvételeken, amelyeket eddig nem hallottam: finom ajtócsukódást a háttérben, a kórus lélegzését, a hangszerek saját zaját, mind korrekt perspektívában. Sajnos, feltárja a felvételek összes gyöngéit is. Egy ismerősöm, aki szintén volt olyan szerencsés, hogy otthon hallgathatta az Ongakut, azt mondja, LP-gyűjteményének negyedéről kiderült, hogy lejátszhatatlanul rossz. Normális körülmények között én szkeptikusan fogadom az efféle kijelentéseket, de ismerve az Ongaku hihetetlen artikulációs képességét, el kell fogadnom, hogy a lemezekben van a hiba. Az egyetlen panaszom, hogy az erősítő teljesítménye nem elég nagy, nincs akkora hajtás benne, mint az Audio Innovations Second Audio-ban, amelyet előzőleg hallgattam. Nevezzetek gyávának, de véleményem szerint azért a Second Audio eléggé megközelíti az Ongakut... az Ongaku túlságosan is ritka madár, túlságosan nagy kockázatot vállal vele az ember. Mindazonáltal, ezt az erősítőt hallgatva mintha az Alpok friss levegőjét szívnád be; mintha úgy hallanád kedvenc zenészeidet, hogy közben együtt kávézol velük. Lélegzetállító." Másodiknak Alvin Goldról mond véleményt a japán elektronika. "Megmondták, hogy nem túl nagy teljesítményű, csak 2x27 wattos (később megtudtam, hogy van egy még kisebb, 2x7 wattos változata is, amely még jobban. szól, és persze még drágább) - de még ebből a szempontból is igen tisztességesen viselkedett. Nem lökött akkorákat, mint egy 2x200-as tranzisztoros, de két nagyon fontos dolgot meg lehetett figyelni rajta. Először is, a saját határain belül rendkívül nagy a dinamikai sávja. Másodszor, hogy ha klippel, gyakorlatilag észrevehetetlenül teszi, a csövek mindenen könnyedén túlteszik magukat. Azt is érdekes megfigyelni, hogy az Ongaku nem az a bizonyos ,romantikus’ erősítő, mint a csövesek többsége. Semmit sem ken el, tulajdonképpen úgy szól, mint egy jó tranzisztoros - csak sokkal jobban. Azonkívül pontosan megmondja, milyen az a másik készülék, amellyel párosítjuk. Öt perc alatt többet tudtam meg a Meridian 600 előerősítőről, mint előzőleg az egész este folyamán. Ugyanez vonatkozik a hangsugárzókra, például a Snell Type E-re, amelyről kimutatta, hogy mennyire nem transzparens. (A Monitor Audio Studio 15-tel viszont nagyon szépen szólt.) Növeli a kontrasztot, a különbséget az egyes komponensek között. Minden erősítőnek van egyfajta sajátos "talapzata", amelyre felépíti a zenét. Az Ongakuból ez tökéletesen hiányzik. A hangok bejönnek és kimennek, anélkül, hogy bármi is ottmaradna utánuk. Ez a világ legjobb erősítője. Hogy jó vétel-e? Értelmetlen kérdés. Az Ongakut azért veszik, amiért a ritka borokat, vagy a ritka kéziratokat és festményeket az aukciókon. Az Ongakut szerelemből veszik." Ha már tudjuk, melyik a világ legjobb erősítője, nyilván sokan ismerni szeretnék a belvilágát is. Nos, utóirat gyanánt Keith Howard feltérképezi az Ongaku belsejét. Cikkét végigolvastuk - és megállapítottuk, hogy az Ongaku kapcsolástechnikailag semmiféle újdonságot nem tartalmaz. A hagyományos csöves technológia felélesztéséről van szó, nyilván korszerű, igényes alkatrészeket használnak - semmi több. Egyébként Magyarországon is hasonló elektroncsövekkel építettek annakidején teljesítményerősítőket. Rádiócsövek voltak a BEAG elődének, az Audiónak a végerősítőiben is (például 807 vagy 0551 típusú csövek). * Néhány fejezettel előbb már utaltunk rá, hogy az Audiophile-nek tetszeni fog a nálunk is kapható Denon PMA-350 erősítő (160). Alvin Gold az elismert Pioneer A-300-zal hasonlítja össze (180). Szerinte a Pioneer sokkal tisztábban, élesebben, kifinomultabban és részletezőbben szól, de ("és ez egy jó nagy de") a Denonnal jobban lehet zenét hallgatni. Dúsabb, színesebb, sztereóbb a másiknál. CD-ről feltétlenül jobb, mint LP-ről (ez a Pioneerra is áll), és nincs versenyben a Mission Cyrus One-nal, amely továbbra is verhetetlen 200 font alatt. "De még fono-ról is, a Denon feltétlenül több, mint egy újabb rutin-erősítő. Olyasféle, mint annakidején a NAD 3020 volt. De amannak fele ekkora sem volt a teljesítménye, és ha túlságosan meghajtották, akkor bizony kissé asztmásan szólt." * Az amerikai Allison eddig nem sok babért aratott Britanniában furcsa kinézetű, "falhoz tervezett" hangdobozaival. Most kihozott egy kisdobozt, az AL-100-at (110), és lám, azt így minősíti Malcolm Steward: "Az AL-100 nem tökéletes, de jólsikerült típus. Semelyik 110 font-sterlinges doboz nem nyújtja a Quad transzparenciáját, az Isobarik basszusdinamikáját, a Naim SBL zeneiségét. De némely ritka darab képes rá, hogy ne a hibáira, hanem az erényeire irányítsa a hallgatóság figyelmét, és az AL-100 ilyen hangsugárzó: izgalmas és megnyerő." Részletesebben kifejtve: gyors, dinamikus hang, jó tempóérzék, lyukas sztereofónia, de kitűnő szólamok, meglepően jó basszus; ha nagyon meghajtják, érdesen szól, de minél jobb az erősítő, annál kisebb a baj. * Ez azonban nem jelenti, hogy az amerikaiakat most már szeretjük. Az Acoustic Research Spirit 162 állódoboz (600) ugyanolyan fanyalgást kelt, mint az eddigi AR-ek. * Ha nagyon akarjuk, a Dahlquist DQ-8 (850) nem amerikai hangsugárzó, mert a tervezője skandináv, de azért a doboz mégis az USÁ-ból jön. Alvin Gold így nyilatkozott róla: "Közepes berendezésről meglehetősen furcsán szólt. Később azonban, most már Roksan lemezjátszóról, Meridian CD-játszóról a Dahlquist kinyílt, megtáltosodott, szóval muszáj volt komolyan venni. Összehasonlítva a Snell Type E/II-vel és a Monitor Audio Studio 15-tel, azt tapasztaltam, hogy noha amazok kiegyenlítettebbek-kifinomultabbak, a Dahlquist-nak valami egészen hihetetlen fókusza van, a szólóénekes emberi léptékűvé válik, miközben a kórus kitárulkozik, és a visszhang elhatárolódik az elsődleges hangtól. A DQ-8 hangsugárzó ideális eszköz, ha be akarjuk bizonyítani, hogy a sztereofónia igenis létezik." * A Roksan-nak eddig nem volt olcsó hangszedője: vagy megvetted a Shiraz-t 655-fontért, vagy máshol kellett kereskedned. Most kihoztak két MM-típust, a Corus Blue/Black-et (60/100), mindkettőt a Goldring-gal készíttetik. Jimmy Hughes-nak mindkettő tetszik, a hangjuk tiszta, könnyű, kellemes, sztereó - és még csak nem is biztos, hogy a kettő közül a drágábbik a jobb. "Csak ajánlani tudom őket, és nem is csak a Xerxes/Tabriz-tulajdonosoknak. Más lemezjátszókhoz is beválnak, barátkozó természetűek." Olcsó MM-Roksanok: a Corus Blue és Black. "Más lemezjátszókhoz is beválnak, egyáltalán nem háklisak." Audiophile március. Már az is baj, hogy túl szép? A Michell Gyro Deck, Rega RB300 hangkarral, külön tápegységgel és az állítólag ijesztően jó ISO MC-plusz-MM előerősítővel. Audiophile április. * Setright törvénye A szakállas, filozófus-kinézetű LJK Setright az Audiophile utolsó oldalán magányosan írogatja üzeneteit az emberiség számára. Ezúttal olyasmin rágódik, amin már mi is eltűnődtünk annakidején, A Fekete Macska Farka című esszénkben, nevezetesen, hogy hifi-berendezésünket vajon milyen elvek szerint tanácsos kiépíteni. Setright végigmegy a különböző filozófiákon, és az Elsőbbség Elvről (t.i. hogy mindig az a fontosabb, ami előrébb helyezkedik el a láncban), a következőket mondja. "Ez a filozófia időnként olyan hifi-berendezés formájában ölt testet, amelyben a lemezjátszó egy gyro-stabilizált, gázcsapágyazású futómű, amelyet a súlytalanság állapotában forgatnak, a lánc végére pedig egy 5 fontsterlinges hangdoboz kerül a Woolworth áruházból, mert a tulaj addigra már minden pénzéből kifogyott." "Van ennek értelme? Van: azoknak a gyáraknak a szempontjából, akik a front-endet gyártják. Ők nagyon jól tudják, hogy a vásárló később, amikorra már kiheverte a pénzügyi válságot, a lemezjátszó mellé meg fogja vásárolni az ugyanolyan drága hangdobozt is. Míg ha első nekifutásra hangdobozt venne, és csalódna benne, akkor legközelebb nem lemezjátszót venne, hanem inkább - egy másik hangdobozt..." "Ezért aztán meggyőzik őt egy hatékony demonstrációval. Tagadhatatlan, hogy az 500 fontos lemezjátszó jobban szól a 100 fontos hangdobozzal, mint a 100 fontos lemezjátszó az 500 fontossal. Amit nem demonstrálnak: hogy a 300 fontsterlinges különbözetet szét is lehetne osztani a lánc két vége között." Szóba hozza Setright a többi teóriát is, köztük a jól ismert Quad-féle elvet, miszerint minden tisztességesen megtervezett erősítő egyformán szól. "Ez aztán a bölcsesség! Ha a Quad nem volna, fel kéne őt találni! Mélyreható elemzéssel megállapíthatjuk, kijelentéséből voltaképpen csak annyi következik, hogy ha valamely erősítő nem úgy szól, mint a másik, akkor bizonyára nem volt tisztességesen megtervezve." "A legokosabb, amit tehetek, hogy emlékeztetlek Setright Első Törvényére, amely úgy szól, hogy: "Nem Léteznek Törvények." *