Kétszázhúsz voltos kockázat



    Érdekvédelem és termékfelelősség

        Minden elektromos készülék komoly  veszély  forrása  (megüthet  az
    áram, leéghet a ház) -, úgyhogy az alábbi interjúnak akár azt a  címet
    is adhattuk volna, hogy "Ki viszi  el  a  mennydörgős  balhét?".  Mert
    erről van  szó.  Kötetekre  rúgó  biztonsági  előírások  védelmezik  a
    fogyasztók életét és vagyonát - vagy, más szemszögből nézve: ugyanezek
    az  előírások  gátolják,  hogy  új,   ígéretes   gépek   kerülhessenek
    forgalomba.  A  helyzet  azonban   rövidesen   megváltozhat,   ugyanis
    előkészületben van egy új fogyasztói érdekvédelmi törvény. Irányelveit
    sejteni lehet: minden tekintetben közelíteni fogja  hazánkat  a  Közös
    Piachoz.  Hogy  az  új  törvény   mennyiben   fogja   befolyásolni   a
    hifi-készülékek  magyarországi  kereskedelmét,   azt   témánk   kiváló
    ismerőjénél (a "mumusnál", a "csendőrnél"?) igyekszünk kipuhatolni:  a
    Magyar  Elektrotechnikai  Ellenőrző   Intézet   igazgatójánál,   Lazur
    Lajosnál, akinek szakvéleményét  egyébként  ugyanebben  a  tárgyban  a
    főhatóságok is kikérték. Beszélgetésünk summája: a külföldi készülékek
    importőrei a belátható jövőben  úgyszólván  szabadkezet  kapnak  -  és
    összehasonlíthatatlanul nagyobb kockázatot vállalnak.

                                      *

        HFM:    Annyi    fogalommal     van     dolgunk:     érdekvédelem,
    biztonságtechnika, termékfelelősség... Hogyan tartoznak össze  ezek  a
    fogalmak?

        LL: Az átfogó fogalomkör a fogyasztói  érdekvédelem.  Ennek  egyik
    igen fontos fejezete a termékfelelősség.

        HFM: Gyakran nem világos, kinek az érdekéről van szó.  Egy  időben
    például sokan szívesen vettek volna olcsó szovjet  színestévét,  de  a
    MEEI  nem  hagyta  jóvá  a  behozatalát.  Jelenleg  pedig   a   márkás
    hifi-készülékek  behozatalát  nehezíti,  hogy  ezek   a   gépek   (kis
    sorozatúak lévén) "nem tudják kifizetni" a MEEI-vizsgálat árát. A MEEI
    ezért néha afféle mumus képében tűnik fel.

        LL: Az elektromos termékek  forgalombahozatalát  számos  országban
    hatóságilag  kell  jóváhagyatni:  nemcsak  a  magyaroknál,  cseheknél,
    jugoszlávoknál, lengyeleknél, de a svédeknél,  finneknél,  japánoknál,
    ausztráloknál, kanadaiaknál, svájciaknál is -  eléggé  "piacorientált"
    országok, nemde? Az elektromos energia mindig balesetveszély  forrása.
    Kétségtelen,  hogy  a  Közös  Piac   viszont   10-15   évvel   ezelőtt
    megváltoztatta ide vágó előírásait. Le kellett bontani  a  pénzügy,  a
    kereskedelem, az adózás, a vámügy, a tőkeáramlás, a  munkaerővándorlás
    határait.  Egy  ekkora  területet  átfogó  közösségben  nincs  értelme
    fenntartani  a  nemzeti   jóváhagyások   rendszerét.   Ennek   azonban
    feltételei vannak: törvények, amelyek a  tagországokban  megtiltják  a
    balesetveszélyes termékek forgalmazását.

        HFM: Az új magyar fogyasztói érdekvédelmi törvényről egyelőre  még
    csak  hallani  lehet,  a  következő  hónapban  (augusztusban)   fogják
    előterjeszteni. Meg lehet jósolni a tendenciáit?

        LL: Jóslásra nem  vállalkozhatom,  de  feltételezem,  hogy  az  új
    törvény harmonizálni fog a Közös Piac irányelveivel, és ez - egyebeken
    kívül - tükröződni fog a biztonságtechnikai előírásokban is.

        HFM: Milyen változásokra készülhetünk fel?

        LL: Mást fogunk érteni a termékfelelősség fogalmán - nem azt, amit
    eddig. Termékfelelősség természetesen eddig  is  volt,  ha  leégett  a
    lakás vagy megütött valakit az  áram,  polgárjogi  (kártérítési)  pert
    lehetett indítani a  gyár  ellen.  Jogrendünk  azonban  eddig  csak  a
    vétkességi felelősséget ismerte: valaki valakinek "jogellenesen"  kárt
    okozott, ezért beperelték - és még így is mentesülhetett a  felelősség
    alól, ha igazolni tudta, hogy úgy járt el, ahogy az  adott  helyzetben
    ez  tőle  elvárható  volt.  Valójában  mindent  a   károsultnak   kell
    bizonyítania.

        HFM: Hogyan lehetne másképp?

        LL: A termékfelelősségnek, nem az  eddiginek,  hanem  a  "szigorú"
    termékfelelősségnek (strict liability) az a lényege, hogy ha a  termék
    hibája kárt okoz, a felelősség  elbírálásához  elég  megállapítani  az
    összefüggést a kár ténye és a készülék használata között. Senkinek sem
    kell  hozzá  vétkesnek  lennie".   Elég   megállapítani   az   okozati
    összefüggést: "a tévé működött - a lakás kigyulladt". Innen kezdve már
    a gyártó (illetve az importőr)  a  felelős.  Természetesen  kimentheti
    magát, ha tudja, de most már neki kell  bizonyítania,  hogy  nem  ő  a
    hibás. Minden az ő nyakába zúdul.  "A  kockázat  telepítése  csak  így
    képzelhető el" - mondja a jogász. Ismétlem, potenciálisan mindenért  a
    gyártó és az importőr felel.

        HFM: Mielőtt tovább taglalnánk az ő kockázatukat, beszéljünk előbb
    a  vásárlóközönség  kockázatáról.  Van-e  statisztika  róla,  mennyire
    fenyegeti mindnyájunk testi  épségét  és  vagyonát  a  készülékeinkben
    működő elektromosság?

        LL: A magyar háztartásokban többszáz  millió  villamos  készüléket
    használnak.  Csak  tévékészülékből  is   van   vagy   7   millió.   Az
    Energiafelügyelet által vezetett statisztikák szerint évente átlag  70
    embert ér halálos  és  csaknem  500-at  súlyos  áramütés.  A  villamos
    eredetű tűzesetek száma évente 1000-1500 lehet. Az anyagi kár  szerény
    becsléssel is több milliárd forint.

        HFM: Mindez főleg a készülékek hibája miatt?

        LL: Nem. Főleg emberi gondatlanság miatt. A műszaki helyzet  tehát
    jónak mondható. De ennek minden valószínűség szerint éppen az az egyik
    oka, hogy viszonylag jól működik az ellenőrzés és minősítés rendszere.
    A MEEI saját statisztikái szerint minden  hatodik  termék  fennakad  a
    vizsgálatok szűrőjén, holott - és ez nagyon fontos! - itt csupa  olyan
    készülékről van szó,  amit  a  gyártója  megfelelőnek  talált,  hiszen
    beküldte nekünk jóváhagyásra. A már forgalomba  került  típusok  közül
    évente 4-5-öt kell visszavonni a forgalomból.

        HFM: Mi okból?

        LL: Főleg azért, mert kiderül, hogy nem azt gyártják, amit  velünk
    engedélyeztettek. Ez nagyon veszélyes tendencia, amely az  utóbbi  2-3
    évben ütötte  fel  a  fejét.  Egyre  több  olyan  gazdasági  társaság,
    kisvállalkozás alakul, amely az alapvető  szakmai  felkészültséget  is
    nélkülözi,  és   fogalma   sincs   a   biztonsági   szempontokról   és
    előírásokról. Hasonló gondjaink vannak az importgépekkel  is.  A  MEEI
    jóváhagy egy bizonyos típust, de nem azt hozzák be. Vagy  az  általunk
    előírt módosításokat nem  hajtják  végre.  Vagy  egy  egészen  másféle
    típust  hoznak  be  ugyanazon  típusszám  alatt.   És   persze   bőven
    importálnak gyanúsan olcsó, silány holmit is, amely nem  felel  meg  a
    biztonsági követelményeknek. Sok gyár és kereskedő csak a gyors üzleti
    haszonra törekszik, nem érdekli őt a vásárlók biztonsága.

        HFM: A kiskereskedő, akitől  a  készüléket  veszem?  Őt  mennyiben
    terheli a felelősség a vásárlóval szemben?

        LL: A szállító  eddig  is  felelősséggel  tartozott:  garanciával,
    szavatossággal. Ez továbbra is fennmarad. "Mi közöm a  gyárhoz,  én  a
    kereskedővel állok kapcsolatban" - mondja a vásárló. Így  is  van,  ha
    csupán minőségi hiba lép  fel.  Mi  azonban  most  nem  ilyen  hibáról
    beszélünk. Különbséget kell tenni hiba és minőségi hiba között.  Arról
    beszélünk, mi van, ha valakit áramütés ér, vagy kigyullad a lakása.

        HFM: Megpróbálom összefoglalni, mert ez nem is  olyan  egyszerű  a
    magamfajta laikusnak. Háromféle  esetet  kell  megkülönböztetnünk.  Az
    egyik  az,  hogy  a  készülék   elromlik.   Ilyenkor   a   vásárló   a
    kiskereskedővel áll szemben (aki aztán pert indíthat a  gyár,  illetve
    az  importőr  ellen).  A  második  esetben  a  készülék  nemcsak  hogy
    elromlik, de még tönkre is tesz valamit vagy  valakit.  Ilyenkor  -  a
    jelenlegi jogszabályok szerint - a vásárlónak kell perelnie  a  gyárat
    vagy az importőrt. A harmadik eset  ugyanaz,  mint  a  második,  de  a
    jövőben játszódik. Ekkor már csak annyit kell igazolni,  hogy  a  tévé
    működött, minek következtében a lakás leégett - és  teljesen  mindegy,
    hogy a gyár vétkes-e vagy sem. Ha azzal védekezik,  hogy  mondjuk  nem
    rendeltetésének megfelelően használtam a tévét, akkor  ezt  neki  kell
    bebizonyítania.

        LL: Pontosan.

        HFM:  És  ha  valamely  alkatrész  hibája  okozta  a  bajt   olyan
    alkatrészé, amelyet a gyár valaki mástól vásárolt?

        LL: Gyártónak számít a beszállító, az alapanyagszállító is.  Ha  a
    tévékészülékben kigyullad egy trafó, akkor  jelenleg  még  külön  pert
    kell indítania a  gyárnak  a  trafógyártó  ellen,  a  jövőben  viszont
    azonnal bevonhatná ugyanabba a  perbe.  Hogy  mi  mindenre  kell  majd
    gondolniuk  a  gyáraknak-kereskedőknek,  azt  két  példával  szeretném
    megvilágítani. Mindkét eset Amerikában történt (hol is  történt  volna
    másutt).  Az  elsőt  elég  megbízható  forrásból   hallottam.   Valaki
    belehajtott a  pirosba,  és  egy  Kelet-Európából  importált  autóbusz
    nekiment a kocsijának, összetörte. Az  illető  beperelte  az  autóbusz
    szállítóját,  és  kapott  is  kártérítést  (legalábbis  peren   kívüli
    egyezség formájában), mert be tudta bizonyítani, hogy  -  piros  lámpa
    ide vagy oda -, az autóbusz még idejében meg tudott volna állni, ha  a
    fékrendszere olyan minőségű lett volna, amilyet ma joggal várhatni  el
    a  korszerű  járművektől.  A  másik  eset  anekdotikus,   de   szintén
    megvilágítja a lényeget.  A  betörő  a  háztetőn  át  akar  bejutni  a
    lakásba. A tető beszakad alatta, eltöri a lábát. Ezekután  bepereli  a
    háztulajdonost, mert nem tartotta karban a tetőt,  és  annak  állapota
    nem volt annyira biztonságos, mint ezt egy tetőtől elvárhatta volna.

        HFM: Szórakoztató történet. Én ugyan nem a betörőnek adnék igazat,
    dehát én nem  is  vagyok  jogász.  Beszéljünk  most  arról,  mennyiben
    befolyásolná   a    hifi-készülékek    kereskedelmét    a    "szigorú"
    termékfelelősségi  rendszer.  Jelenleg  minden  készüléket,   amelyből
    évente  több  mint  3  darab  forgalomba  kerül,   a   MEEI-nél   kell
    ellenőriztetni. A vizsgálat ára több tíz ezer forint. Feltételezem,  a
    MEEI nem örülne, ha ettől el kéne esnie.

        LL: Nem ilyen egyszerű a dolog. Valóban, mi  most  államigazgatási
    feladatkört látunk el, mindenkinek hozzánk muszáj jönnie - nekünk  meg
    muszáj mindenkivel  foglalkoznunk,  pedig  ez  gyakran  nagyon  terhes
    (tájékozatlan  ügyfelek,  akik  néha  még  egy  adatlapot  sem  tudnak
    kitölteni rendesen). És kétféle jóváhagyás lehetséges,  szabványossági
    minősítést  adunk,  ha  a  gép  megfelel  az   előírásoknak,   illetve
    biztonságit, ha biztonságos ugyan, de itt-ott eltér  az  előírásoktól.
    (A harmadik lehetőség, hogy a terméket elutasítjuk.) Eddig, ha  valaki
    megkapta a papírt, egy esetleges bírósági tárgyaláson nyert ügye volt.

        HFM: Mondhatni, az Ábrahám kebelén ült?

        LL: Igen, mert  neki  csak  annyit  kellett  tanúsítania;  hogy  a
    készülék megfelelt az előírásoknak - és kész.

        HFM: Közbevetőleg, terheli-e felelősség  a  MEEI-t,  ha  kiadja  a
    tanúsítványt, és a gép mégis kárt okoz?

        LL:  Nem.   Ismétlem,   államigazgatási   feladatot   látunk   el,
    megvizsgáljuk,  hogy  a  készülék   tulajdonságai   egybevágnak-e   az
    előírásokkal.  Az  előírásokat  nem  mi  alkotjuk  (bár  természetesen
    közreműködünk a szabványok elkészítésében). A  MEEI  munkatársai  csak
    azért felelnek, hogy a megfelelő szabványt alkalmazták-e (nem is olyan
    egyszerű kiválasztani a többezer közül!),  hogy  a  szabvány  lényegét
    helyesen interpretálták-e, s hogy a  vizsgálaton  bemutatott  készülék
    tényleg megfelel-e a rá vonatkozó előírásoknak.  Más  kérdés,  hogy  a
    sorozatban gyártott készülék nem mindig vagy  nem  teljesen  azonos  a
    jóváhagyottal. Ezért persze nem a MEEI felel.

        HFM: Elmarasztalták-e már a MEEI-t ilyen ügyekben, bíróság előtt?

        LL: Még soha. De hadd folytassam. Ha valóban közeledni  akarunk  a
    Közös Piachoz, és alkalmazkodni  annak  normáihoz,  akkor  a  kötelező
    jóváhagyási rendszert nálunk is "sima" tanúsítási,  illetve  igazolási
    rendszer váltja fel. Akkor a gyártónak (importőrnek)  igazolnia  kell,
    hogy a készülék mindenben megfelel az előírásoknak, vagy, ha a  gyártó
    nem a szabvány előírásait alkalmazta, akkor azt, hogy a gép a technika
    állásának  megfelelően  -  biztonságos.  Megrendelheti  a  vizsgálatot
    bármely   ezzel   foglalkozó   intézetnél,   sőt,   akár    a    saját
    laboratóriumában is elvégezheti a vizsgálatot. Igaz, hogy ehhez  magát
    a laboratóriumot kell minősíttetnie.

        HFM: Nyilván egy Philipsről mindenki elhiszi, hogy  rendelkezik  a
    kellő laboratóriummal...

        LL: Akkor viszont érdemes elgondolkodni rajta, hogy a nagy  cégek,
    köztük a Philips is, miért nem maguk gyártják a tanúsítványokat, miért
    mindig a nagy vizsgálóintézetektől kérik be azokat. De nézzük most  az
    ügy másik vetületét. Ha eltörlik  a  kötelező  jóváhagyási  rendszert,
    mindenki ahhoz az intézethez fordul, amelyikhez akar mi pedig  szintén
    azzal foglalkozhatunk, amivel akarunk.  És  mivel  tanúsítani  csak  a
    szabványosságot lehet, nem is adnánk ki többé  biztonsági  minősítést,
    csak szabványosságit. (Jelenleg fele-fele.) De tudni kell, hogy  többé
    semmi  sem  ad   felmentést   a   bíróság   előtt.   Még   a   legjobb
    vizsgálóintézetek tanúsítványa sem! A bíró szépen  odacsapja  a  többi
    aktához, ez is egy lesz a sok között - és folytatják a tárgyalást.

        HFM: Akkor hát nem az a cég lesz-e az okosabb, aki  inkább  lemond
    bármiféle tanúsítványról? Hiszen - baj esetén így sem, úgy  sem  ússza
    meg a pert.

        LL: Akinek viszont nincs tanúsítvány a  tarsolyában,  annak  eleve
    vesztett ügye lesz. Sőt, a tárgyaláson még az sem lesz  mindegy,  hogy
    ki állította ki neki azt a tanúsítványt: egy nagy  hagyományú,  jónevű
    intézet,  amely  évtizedek  óta  munkakapcsolatban   áll   a   nyugati
    intézetekkel, vagy egy újonnan alapított cég, amelyet  még  senki  sem
    ismer. Tehát nem aggódom a MEEI jövője miatt.

        HFM: Ha jól értem, nyugati elektromos készüléket importálni ezután
    sem lesz olcsó mulatság.

        LL: A jövőben az importáló, ha van  felelősségtudata,  ész  nélkül
    jön az igazolásért, a saját jól felfogott érdekében, mert  különben  a
    pereket azonnal el fogja veszíteni, és rámegy az egész cége. És  mivel
    maga a papír még csak nem is lesz elegendő (mert attól  még  nyugodtan
    elveszítheti a pert), a kereskedőnek többé nem az lesz az érdeke, hogy
    a hibát eltussolja, hanem hogy inkább időben felderítse.  Éppen  ebben
    nyilvánul meg a fogyasztói érdekvédelem.  Hadd  mondjam  el,  hogy  az
    USÁ-ban, amikor a "szigorú"  termékfelelősségi  rendszert  bevezették,
    kisvállalkozók tízezrei mentek tönkre, mert  nem  tudták  elviselni  a
    termékeik hibája miatti  kártérítések  anyagi  terheit.  Ott  az  erre
    specializálódott  ügyvédek  évente  félmillió  termékfelelősségi  pert
    indítanak a  gyárak  ellen,  de  a  perek  többsége  bíróságon  kívüli
    megegyezéssel zárul. A gyárak nem szeretnek pert veszíteni,  már  csak
    azért sem, mert akkor legközelebb már csak vagyonokért vállalják el  a
    biztosítótársaságok az ilyen cég termékfelelősségi biztosítását.

        HFM: Végezetül nem kerülhetem  meg  a  legfontosabbat.  Ismeretes,
    hogy rendszeresen kerülnek forgalomba olyan elektromos készülékek (nem
    csak,  sőt,  elsősorban   nem   hifi-készülékek),   amelyekhez   nincs
    MEEI-tanúsítvány - és nyilvánvaló, hogy erről az Önök intézete is tud.
    Kötelességüknek érzik-e fellépni ez ellen?

        LL:  Természetesen  tudomásunkra  jutnak  ezek  az  ügyek.  Hol  a
    vásárlók tesznek panaszt, hol  a  konkurens  vállalatok  jelentik  fel
    egymást,  hol  pedig   munkatársaink   a   boltban   egyszerűen   csak
    "belebotlanak" egy-egy  olyan  készülékbe,  amelyhez  eddig  nem  volt
    szerencséjük.   Ilyenkor   fel   kell   szólítanunk   a    kereskedőt:
    ellenőriztesse a szóbanforgó terméket, vagy pedig ne  árusítsa.  De  a
    MEEI-nek  nem  dolga,  hogy  nyomozzon  az  ilyen  ügyek  után.  Ez  a
    kereskedelmi  felügyelőség,  esetleg   a   KERMI   dolga   lehet.   Mi
    vizsgálóintézet vagyunk, nem pedig csendőrség.