Párizsi só



        Utazó nagyköveteink, az audiofil kereskedők gyakran  járnak  olyan
    helyeken, amelyekre a Hifi Magazin nem  tud  eljutni,  s  ezért  velük
    képviseltetjük magunkat a  külföldi  hifi-kiállításokon.  Tudósítottak
    már bennünket Frankfurtból, Berlinből,  Londonból;  most  a  Zebraudio
    cégvezetői, Pázsit László és Varga András a francia fővárosból  hozták
    magukkal  élményeiket  és  fényképeiket,  a  Le  Salon  de  la   Haute
    Fidelité-ről,  a  tavaszi  párizsi  hifi-kiállításról.  Mint  a  többi
    botcsinálta riporter, ők is amiatt mentegetődznek, hogy beszámolójuk -
    érthetően - kissé szubjektív Tudjuk. Meg van bocsátva.


                                      *

        Francia hifi. Néhány  éve  ez  még  nem  sokat  mondott  a  magyar
    audio-barátoknak. Talán a La Maison de l'Audiophile kitjei  kelthettek
    érdeklődést, a 80-as évek elején, amikor a Hi-Fi Magazin még tallózott
    a L'Audiophile-ben. Hasonlóképpen, az angolszász  szakírók  is  hosszú
    éveken keresztül ignorálták az európaiakat, köztük a franciákat is. Az
    angol piac (kissé szokatlan szóval)  felülreprezentáltnak  tekinthető,
    az angol nyelv növekvő befo1yása miatt. Mégis,  a  francia  gyártmányú
    hifi-készülékeket ma már egyre többen ismerik világszerte. Más kérdés,
    hogy a francia audio-piacról  ma  sem  tudnak  sokat  a  Hifi  Magazin
    olvasói, s mi örülünk,  hogy  megoszthatjuk  velük  tapasztalatainkat,
    melyek  nemcsak  az  idei,  hanem  az  utolsó   három   Párizsi   Show
    benyomásaira támaszkodnak.
        Az  idén  kevesebb   helyszínen   rendezték   meg   a   kiállítást
    (feltételezhetően az Öbölháború miatt), de úgy látszik, Párizsban  így
    sem  lehet  jellegtelen   és   jelentéktelen   felvonulást   rendezni;
    egyszerűen nem lehet. A tavalyi eseményekhez  képest  kihagytak  ugyan
    két elegáns hotelt a Kléber sugárúton, de helyette kibérelték a Palais
    de Congres-t, a Kongresszusi Palotát. Ehhez jött még a  Hotel  Sofitel
    és  a  szomszédos  szabadidő  központ.  Mindez  több,  mint  10   ezer
    négyzetmétert jelent! A rendezvény március 16-19-ig tartott.
        A legnagyobb területet a japánok és  a  hazai  hangsugárzó-gyártók
    foglaltak el. Ezen nem kell csodálkozni,  Frankhonban  több  mint  250
    hangszóró- és hangdobozgyártó vállalat működik.
        A japánoknál az újat  mutatás  kényszere  dominált.  Képlemezeket,
    óriás  vetítőket,  integrált  audio-video  rendszereket   és   egy-egy
    csúcstípust mutogattak; bemutatójuk többnyire  élvezhetetlen  volt.  A
    Luxman Alpine hatalmas területéből például mindössze egy 2,5x4 méteres
    kuckó jutott a frankban százezres értékű csúcs-Lux rendszerre. Noha  a
    lánc végén a legelőkelőbb Rogers (Export) hangszórók  voltak,  ez  nem
    sokat javított  az  eredményen.  Előrelátóbb  volt  az  Onkyo,  mázsás
    csúcshangszóróját az európai premier alkalmából - meg sem szólaltatta.
    A látvány mindenesetre érdekes volt.
        A meghallgatási körülmények - mint a hifi-kiállításokon  mindenütt
    - itt is elég sanyarúak, s ezen ki így,  ki  úgy  próbál  segíteni.  A
    Krell-CAL-Martin-Logan   képviselő   az   óriási    helyiségbe    illő
    hangszóróval és elektronikával ért el sikereket. Az YBA  pedig  azzal,
    hogy  csupán  "csendes  kiállítást"  rendezett,  viszont  a  komolyabb
    érdeklődők számára külön szállodai szobát bérelt egy felső emeleten. A
    Triangle hangszórógyár pedig  egy  ízlésesen  berendezett  helyiségben
    menetrendszerinti  meghallgatást  kínált,  kiírva   a   meghallgatandó
    készülékek listáját és a zenei programot is.
        A francia gyártók kezdik komolyan venni a külpiacot, gondolnak  az
    Egyesült Európára. Ez nemcsak a "nagyokra" vonatkozik, hanem például a
    L'Audiophile magazin mellékágaként  indult  Lectronra  is.  Készülékei
    évekig a szerkesztőség melletti szobákban készültek. Azóta  már  ez  a
    csapat is talált magának gyártó partnert. Az eredmény látható  volt  a
    bemutatón. Növekedett a választék, megbízhatóbbá vált a minőség, így a
    konstruktőrök, a neves Jean Hiraga és Philippe Viboud már a tervezésre
    és az újságírásra összpontosíthatnak. (A cég így  könnyen  átvészelte,
    hogy a harmadik alapító, Gérard Chrétien átigazolt a Focal-JM Labhoz.)
    A Lectron esete egyébként tipikus a külhoni hódításra  induló  francia
    audio-iparban.
        A   szintén   a   L'Audiophile-ből   ismert,    mágneses    térben
    felfüggesztett tányérú kitlemezjátszó tervezője, J-C Verdier is beállt
    a professzionális  gyártók  sorába,  sőt,  már  csöves  erősítőket  is
    forgalmaz.  Ezek  külleméről  lemérhető,  hogy  Verdier   igen   meleg
    érzelmekkel viseltetik a valamikori McIntosh csöves  gépek  iránt.  De
    azért ma már nem minden az eredeti; az  akkori  jó  csövek  helyett  ő
    inkább sok csövet  kombinál  félvezetőkkel  (a  legnagyobb  elő/végfok
    kombóban  több  mint  félszáz  csövet  számláltunk).  A   szimpatikus,
    nagybajszú tervező sajnos nem tudott meghódítani minket  e  különleges
    kompozícióval,  noha  a  hangminőségen  így  is  érezni   lehetett   a
    lemezjátszó képességeit.
        A francia hifi másik elpusztíthatatlan alakja Monsieur Weber Rehde
    fagottművész,  a  Rehdeko  hangszórók  atyja,  egyben  a  DNM  francia
    képviselője. Dobozai  száz  decibel  hatásfok  felettiek.  Dinamikájuk
    életszerű, a zenei részletek  és  finomságok  már  nem  az  erősségük.
    Mindenesetre a bemutató hangulata nagyon kedves volt.
        Tavaly az AHL mutatta be az első szélessávú plazmahangszórót. Idén
    ennek megtévesztésig hasonló, de már  csak  elektrosztatikus  verzióit
    hozták el. A bemutatón profi Studer 730-as CD játszót és McIntosh 2500
    erősítőt használtak. Vajon miért hagyták abba a "plazmást"? Hiszen  az
    új  elektrosztatikusak  is  hatalmas  méretűek  (2,4x1,4m)  és  nagyon
    érzéketlenek.
        A kiállítás díját, a Joseph Leon díjat  három  kategóriában  adják
    ki. A legnagyobb presztízse természetesen annak a díjnak van, amellyel
    hazai céget jutalmaznak, azt, "akinek a forgalma  a  legdinamikusabban
    növekszik  a  külpiacokon,  egyszersmind  szakmailag  is   kiemelkedőt
    alkot". Tavaly ezt az elismerést az YBA érdemelte ki. Idén  versenyben
    volt a Micromega, a DATM, a Davis, a Focal/JMLab.  A  díjat  végül  az
    utóbbi nyerte, különös tekintettel a  hangszórógyártásban  alkalmazott
    új technológiáira.  A  második  díjat  valamely  kiemelkedő  technikai
    színvonalú termék  kapja,  ilyennek  találták  a  már  említett  Onkyo
    hangdobozt. A harmadikat, az un. életműdíjat az idén Peter  Walker,  a
    QUAD cég feje érdemelte ki.
        Sokfajta teremben sokfajta készülék -  tudjuk,  hogy  a  kényszerű
    kompromisszumok miatt igazán jó hangot nehéz bemutatni.  Beszámolónkat
    ezért hasznos lesz kiegészítenünk két híres párizsi bemutatón szerzett
    impresszióinkkal.
        Az egyik rendezvény  a  híres  La  Maison  de  L'Audiophile,  ahol
    kiteket ajánlanak, vájtfölűeknek,  a  másik  pedig  a  Présence  Audio
    Conseil Szent Lajos-szigeti főhadiszállása, az audio-ínyencek Mekkája.
    Ez  a  cég  nagyágyú  amerikai   és   angol   márkák   importőre,   de
    kiskereskedelmi tevékenységet is folytat. A Show-n ő sohasem állít ki,
    abból kiindulva, hogy "rossz hangot csinálni nem kunszt". Sokkal szebb
    és frekventáltabb helyen tevékenykedik, mint amilyen a Le Salon de  la
    Haute Fidelité. Négy teremben  kitűnő  eladókkal  dolgozik.  A  listán
    Versa-Krell-Martin  Logan  Statement  (egyedül  Európában!),  valamint
    Goldmund/Cello/Audiostatic díszeleg, de találhatunk itt komplett  Rega
    láncot vagy más elérhető terméket is. Nos, aki nem bírja a  kiállítási
    hangot és hangulatot, az itt kellemesen megpihenhet.
        A La Maison de L'Audiophile a Lectron  cég  kiválása  előtt  egyet
    jelentett a  L'Audiophile  magazin-kaszttal.  De  talán  ma  is  annak
    számít. Ők vezették be a (a japánok nyomán) a kisteljesítményű  direkt
    fűtésű  triódás  erősítők  divatját,  kőkorszaki,  hatalmas  hatásfokú
    hangszórókkal   kombinálva.   Ebben   őket   még   ma   sem   sikerült
    túlszárnyalni. Közönséges  halandók,  akik  magukat  odahaza  elvakult
    hifistának tartják, itt csak walkman-es turistának számítanak. A  több
    lendkerekes Epic  lemezjátszóra  egy  12  collos  agyonmodifikált  SME
    hangkar van felszerelve (mintha múzeumból vették volna elő!),  szintén
    ősrégi, felspécizett Denon  hangszedővel.  CD-játszó  gyanánt  viszont
    730-as profi Studer-t használnak.  A  hatalmas  Altec&Onken  dobozokat
    többutasan hajtják, akkumulátoros tápegységű tranzisztoros és a  híres
    Western Electric vagy Cetron B300 triódás erősítővel felváltva. Bár az
    analóg lemezek teljesen kikoptak a francia  boltokból,  a  kiállításon
    sok LP-játszót is láttunk. A szupergépek gyártóin kívül az angolok  is
    képviseltették magukat Párizsban, de csak a régebbi cégek, mint a Linn
    és a Pink. Az újnak számító  Roksan  tavaly  két  Japán  stand  között
    állított ki némán - idén már ezt sem tartotta érdemesnek.
        Vagy a CD fejlődik, vagy az LP  gyengélkedett  a  Szajna  partján,
    merthogy igenis volt Jó CD-hang, több  he1yen  is.  Viszont  csalódást
    okozott (legalábbis nekünk) a  méregdrága,  különleges  kiegészítőkkel
    ellátott és valószínűleg jobb sorsra érdemes Basis Ovation/SME V/Decca
    és a Pink Triangle Export/SME V/Grado  Signature  kombináció.  A  Linn
    természetesen a szokott formáját hozta, t.i. linnes volt, de  hatásos.
    (Ha nem így volna, mára már más lenne a  francia  Linn  képviselő.)  A
    látvány hatásosságát "Lingo" léptű csinos lányok fokozták.
        Egy biztos. A francia audio ma már nincs elszigetelve Európa többi
    részétől. Nehéz  is  volna  megállapítani,  hogy  a  Párizsi  Show  és
    "perifériája" mennyiben francia és mennyiben nemzetközi.

                                      *

    

    A   La  Maison  de  L'Audiophile  bemutatóterme.  A  40  centis  Altec
    mélyhangszórók  fölötti,  több  mint egy négyzetméteres fekete folt az
    Onken közésugárzó tölcsér szájnyílása.


    

    Tannoy  Westminster  és  kistestvérei. Több mázsányi famunka, és mégis
    szépen szól.


    

    Panel-lakásban   különösen  praktikus  a  La  Maison  de  L'Audiophile
    lemezjátszója.  A  bal  oldali  doboz a motor, a középső lendkereket a
    lemeztányér hajtja.



    

    Fotós  párbaj.  Az  ellenfél  Weber  Rehde,  legkisebb  és  legnagyobb
    hangsugárzójával, mint párbajsegédekkel.


    

    Csoportkép.   Balról   G.  Chretien,  a  L'Audiophile  szerkesztője, a
    harmadik  J.  Mahul,  a  Focal  főkonstruktőr-igazgatója. Jobbszélen a
    magyar  delegáció  fele, Pázsit László személyében. (A delegáció másik
    fele éppen fényképez.)


    

    Az Utópia, a JMlab zászlóshajója.


    

    A kongresszusi palota bejárata.


    

    A   világ   (valószínűleg)   legkisebb,   sorozatban  gyártott  csöves
    erősítője,  a  25  wattos  VTL Tiny Triode. Az előtérben egy 12 centis
    töltőtoll.


    

    Verdier   front-end.   Jobboldalt,   ameddig   a   szem   ellát,   egy
    elektroncsöves korrektor.


    

    Tájkép Martin-Logannal és Krellel.


    

    Acoustat   elektrosztatikus  panelek,  párizsi  díszlettel.  Felül  az
    Airbus-modell   arra   figyelmeztet,   hogy   a  Caso  csöves  erősítő
    gyártója,  amikor  éppen nem hifizett, ennek a repülőnek a műszerfalát
    tervezte.


    

    A Wadia 2000 D/A átalakítót már itt is ismerik.


    

    És még egy csöves erősítő, a Jadis Junior.