Hangszerviz



Címünk: Hifi Magazin, Budapest 76, Pf 38, 1406 Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon! Felhívjuk figyelmüket: levelükből alkalomadtán szabadon, bár lényegi változtatás nélkül idézünk - hacsak a feladó nem kéri, hogy kezeljük levelét bizalmasan. Változatlanul közérdekűnek tekintjük, s ezért térítés nélkül közreadjuk adásvételi és cserejavaslataikat, üzletszerű foglalkozást azonban nem hirdethetünk a Böngészőben. Kérjük, írjanak írógéppel, és fogalmazzanak tömören, mert helyhiány esetén az apróhirdetéseket meg kell rövidítenünk. Technics Ifj. Szekeres István Bp. Baross u. 117, 1083 (Levélírónk előbb azt nehezményezi, hogy hiányoznak a könnyűzenei tárgyú írások a lapból, majd így folytatja:) A másik dolog, ami miatt, gondolom, szintén nem csak én írok: a tesztek, pontosabban a tesztelésre kiválasztott készülékek. Nem nagyon tetszett az az ötlet, hogy ezekkel az olcsónak nem nevezhető, kommersz Technics masinákkal ennyire behatóan foglalkoznak. Szerény véleményem szerint a HFM olvasóit inkább a valóban nívós, mondhatni audiofil gépek érdekelnék, amelyekből - hála a rendszerváltásnak - már van valamiféle választék. Jó lenne valami körképet adni a nálunk is előforduló, népszerű típusokról, mégha csak valamiféle rövidteszt formájában is. És ez a 100 darabos határ szintén kifogásolható. Végülis, ha a készülék rossz, ki bánja, hogy nincs belőle még 100 darab se? Ha viszont beválik, és ezt meg is írják róla, feltehetően lesz iránta akkora érdeklődés, hogy a kereskedő hülye lesz nem behozni annyit, amennyire igény van, adott esetben akár jóval többet is, mint 100 darab. Reméljük, ezzel a "hatalommal" Önök nem élnek vissza. Nem, nem akarunk visszaélni ezzel a hatalommal. Még kevésbé akarjuk, hogy mi legyünk a kísérleti nyúl, akin kipróbálják, hogy ehető-e a káposzta. A teszteket megcsinálni sokkal nagyobb munka, mintsem a kívülállók gondolnák. (A rövidteszthez éppúgy össze kell állítani a műszerparkot, akár a hosszúteszthez.) Szóval, egyelőre marad a 100-as határ. Körképet igenis adunk az audiofil kereskedőkről, lásd Forintos Ötlet című rovatunkat (egyszersmind Kétszázhúsz voltos kockázat című cikkünket is ebben a számban, a biztonsági mérések okáról és céljáról). Drescher László és Gábor Bp. Szentendrei út 18, 1035 (...) Néhány észrevétellel élnénk az 1991/1. számmal kapcsolatban. Nem értjük, miért kell egy audiofilnek mondott magazinban semmit nem ígérő, kommersz Technics DD lemezjátszókat tesztelni, holott ez a technika a maguk véleménye szerint is zsákutca. Egyetértünk azzal, hogy a HFM-ben Magyarországon forintért kapható berendezéseket teszteljenek. Azonban most már több olyan cég is forgalmazza termékeit nálunk, amely a magazinban még egyáltalán nem jutott szóhoz a tesztrovatban, pl. Kenwoodok, a Zsolt Audio-nál kapható készülékek, köztük különös figyelemmel az itthon gyártott StandArt hangdobozokra. A HFM nem audiofil magazin, csupán hifi magazin, amely természetesen hangot ad az audiofil irányzatoknak is, de elsősorban a szélesebb közönség számára dolgozik. Olyanok számára, akik eddig jobbára csak kelet-európai hifit vásárolhattak. Groteszk dolog volna a Videotonokat és Orionokat tesztelni, a Technicseket meg nem. A Technics egyébként messze nem a legrosszabbak közül való. Nagy vállalat, elárasztja készülékeivel a piacot, ezeket - akár tetszik nekünk, akár nem ; rengeteg hifista meg fogja venni, és ismerni szeretné a mi véleményünket. A tesztek terjedelmét azonban már mi magunk is sokalljuk. Ezentúl, ha indokoltnak látjuk, meg fogjuk kurtítani őket (máris elkezdjük). A StandArt 1 hangdobozból olyan sok készül, hogy most már valóban foglalkozhatunk vele, tesztje a téli számban várható. A Kenwood azonban - ha már "címkézünk" - ugyanolyan kommersz cég, mint a Technics. Dr. Varga Sándor Sopron, Cseresznye sor 5, 9400 Ön előző levelében sejttetni engedte ("...lesznek tesztek 100-as darabszám feletti készülékekről, de nem mindegyikről..."), hogy a HFM - nem lévén önálló financiálisan - bizonyos üzleti érdekeket fog szolgálni. Ez a gyanúnk beigazolódni látszik: a Skála World Trade és a HFM-et működtető Kft feltehetően jól megértik egymást. A tesztek tisztességét nem kérdőjelezzük meg (hármunk nevében írom), a HFM szakmai színvonala eleve garancia a Skála számára, hogy csupán az a tény, hogy foglalkozott a HFM e készülékekkel, minden reklámnál jobb! (...) A közeli jövő meghozza a teljes Technics magnódeckek tesztjét. Megtudjuk majd, hogy az olcsóbbja nem szereti a metál kazettákat, de tűrhető krómon és normálon... Ha minden jól megy, 1991 a Technics éve lesz a HFM-ben, hála a Skála és a Kft kooperációjának... (Kedves Szerkesztő Úr, ne higgye, hogy esküdt ellensége vagyok a Technics gyártmányoknak, van egy ST-610L tunerem és van még egy RS-TR165 jelű dupla deckem, egyik sem nyerő... de erre futotta.) Ezért a levélért nagyon hálásak vagyunk, mert módot ad rá, hogy eloszlassunk néhány félreértést. Először is, a jelenlegi laptulajdonos, aki egyszersmind egy Rega Planarnak és egy Haffler erősítőnek is a tulajdonosa (utóbbit ő rakta össze kitből, és erre, valamint az ő Hifi Magazinjára egyaránt módfelett büszke), soha egy árva szóval sem próbált befolyásolni bennünket. Másodszor: mi semmiféle üzleti érdeket nem vagyunk hajlandóak kiszolgálni, hacsak az nem esik egybe az olvasóközönség érdekével is - ezért indítottunk kereskedelmi hírrovatot, amely máris népszerű. Harmadszor, sok cégtől kaptunk már pénzt hirdetésért, de a Skálától soha egy petákot sem láttunk. Illetve, mégis: annakidején, 1979-ben a Skála is feladott egy oldalt az akkor induló, tehát még nem is létező Hifi Magazinban. Azóta viszont egyáltalán nem hirdet a HFM-ben. Semmilyen kapcsolatban sem állunk vele. Árakat mindenáron Béres József Hódmezővásárhely, Dáni u. 9, 6800 Körülbelül 5 év óta rendszeres olvasója vagyok a HFM-nek. (...) Mindkét megjegyzésem vásárlási tanácsokhoz kötődik. Az utóbbi időben örvendetesen megszaporodott a nívós audio berendezésekkel kereskedők száma, és erre reagált is a HFM a Forintos Ötlet rovattal. Ezt nagyon szerencsésnek tartottam, és éppen ezért javaslom a kiegészítését: ne csak cikkben számoljanak be az egyes kereskedőknél lévő újdonságokról, hanem közöljenek minden számban árlistát is. Természetesen ezekben az árlistákban elegendő lenne feltüntetni a változásokat (régebbi termékek árváltozása, új termékek ára). Gondolom, a kereskedőket rá lehetne venni, hogy lapzárta előtt meghatározott idővel juttassák el a szerkesztőségbe új árlistáikat (gondolom, már az ingyen reklám miatt is vállalnák ezt a kis adminisztrációt). Ezáltal én, a vásárló is állandóan szinte naprakész ínformációval rendelkeznék arról, hogy hol, mit, mennyiért lehet kapni. Megítélésem szerint még sajnos nem olyan nagy ez a hazai piac, hogy ez számottevő helyet foglalna el a lapban. Ha pedig bekövetkezik a piac felduzzadása, akkor inkább a szöveges ismertetést hagynám el, és maradjanak csak az árak. Kiegészítésképpen javasolnám még, hogy a hazai piacon jelenlévő termékeknél a mindenkori magyar ár mellett közöljék még évente egyszer az aktuális angol árat, az egyszerűség kedvéért fontban. Olvasónk javaslatát, miszerint közöljük naprakészen a kereskedők árlistáit, emberbaráti okból vissza kell utasítanunk. A hifi-kereskedők vigasztalhatatlanok lennének, ha mi mindent elmondanánk helyettük, és nekik már nem maradna témájuk, amikor hirdetni akarnak. Jelszavunk: élni - és élni hagyni. Komolyra fordítva a szót, a Forintos Ötletben mindent megírunk, ami tényleg közérdekű. Az árlista nem az. A hírek, újdonságok, üzletpolitikai fejtegetések a közönség és a kereskedelem között teremtenek kapcsolatot - az árlista csupán a vásárló és a kereskedő között. Egyébként Magyarországon ma már többezer készüléktípust ajánlanak, a komplett árlisták kötetekre rúgnának, és teljesen reménytelen volna naprakészen tartani őket egy négyhavonta megjelenő magazinban. Valahányszor a kereskedőktől konkrét árat kérünk, mindig meg vannak rémülve, hangsúlyozzák, hogy csak a pillanatnyilag érvényes árat tudják megadni, s azt bármikor felboríthatja akár egy külföldi áremelés, akár egy belföldi forint-leértékelés. Hírrovatunkban pontosan megadjuk a kereskedők címét, a telefonszámát - tessék csak szépen felhívogatni őket telefonon. Újonc (Pontos név és cím) Először is gratulálni szeretnék a magazinjukhoz, nekem nagyon tetszik. Bár, és lehet, hogy Önök ezen mosolyognak, csak a legutolsó, az 1991/1-es van meg. A kérésem is ehhez kapcsolódik, hiszen az előbbiekből is látható, hogy igen járatlan vagyok a hifi világában. Az a kérésem, legyenek szívesek segíteni egy komplett hifi-szet (hagyományos és CD-lemezjátszó, tuner, erősítő, kazettás magnó, hangsugárzó, fejhallgató stb.) összeállításában 1-1,5 millió forintig! A lemezjátszók közül - ha lehet -, ne a "Snassz Kis Kacsát" (amiről ugyan fogalmam sincs, hogy mi lehet, de azt írják róla, hogy megbízhatatlan)! Hogy csak most kezdi olvasni lapunkat, az abból is kiderül, hogy nem tudja: mi soha senkinek nem adunk konkrét vásárlási tippet (legfeljebb kollektívet). A hifi-berendezéseknek végtelen számú kombinációját lehet összeválogatni, pénztárca, praktikum, zenei ízlés, akusztikai körülmények, hifi-iskolák szerint, és mindenkinek magának kell eldöntenie, mit választ. Javasoljuk, olvasgassa a Hetedhéthatárt, és látogasson e! minél több hifi-kereskedőhöz és gyakorló hifistához. Főleg az utóbbiakhoz, bármennyire szerény is a hifijük. Ne restellje megkérni őket, hogy demonstrálják Önnek - igenis! hogyan zenél a Snassz Kis Kacsa (a csehszlovák NAD 5120) a szokványos japán DD-khez képest. Mert ha ezt nem tanulja meg, nem fogja megbecsülni azokat a drága holmikat, amelyeket módjában áll megvásárolni. Centiméterek Csatári Mihály, Békéscsaba, Lencsési út 124, 5600 Lehet, hogy amiről most írni fogok, csak nekem újdonság. Amióta új lakásba költöztem, rendületlenül kísérletezem, hogy a hangkép elviselhető legyen. A soványka basszus a legfőbb gondom. Azt eddig is tudtam, hogy a dobozok faltól való távolsága befolyásolja a mélyeket. Elővettem egy vonalzót, és centiről-centire haladtam a fal felé. Mindig csak 1 centivel mozdítottam el a dobozokat. Érdekes módon, a falhoz nagyon közel sem voltak megfelelőek a mélyek. Volt azonban egy helyzet (1cm tűrésen belül), ahol kielégítőek lettek. Csak volt egy légy a levesben: a teteje tompa, fedett lett. Most mi legyen? Ha 1cm-t mozdítok rajta, oda a nyerő basszus, és a teteje még mindig nem jó. Mi lenne, ha a berendezéseket tartó állványt 1cm-rel elhúznám a faltól? (Vonalzóval dolgoztam.) Az eredmény: csengő magasak, jobb tér, dinamika, és a mélyek is megmaradtak. (A további centik már rontottak.) A harmadik beavatkozási pont a lemezjátszó alatti pozdorjalapot tartó fémtüskék 1-1 centivel való összébb-, illetve széjjelebb rakása, Ez aztán feltette a koronát! Ráment az egész délutánom, de megérte. De mivel az ember örök elégedetlen, találtam még egy pici hibát. Egy csöppet fordítanom kellene a hangdobozokon befelé, hogy pont a fül felé sugározzanak... Bár ne tettem volna! Az elfordítás következtében (noha a távolságok nem változtak) összeomlott a kártyavár. No, sebaj - gondoltam -, majd utánahangolok a másik két stratégiai ponton, és akkor biztosan visszaáll. Túl optimista voltam. Mindent jól elállítgattam. Emlékeztem ugyan nagyjából, mi hogy állt, de ez kevésnek bizonyult. A három állítandó dolognak millió variációja van. Most, amikor ezt a levelet írom, már két hete a dolognak. Ma végre sikerült visszatalálnom - ha nem is pontosan oda. Szóval, a következő a gyanúm. Ha a hifi berendezés minden elemét 1cm pontossággal helyére tesszük, lehet, hogy nem lesz szükség más hangzásjavító trükkökre. Arra gondolok, hogy a szobában lévő töltésmintázatot ezekkel a finomhangolásokkal optimálisra tudjuk állítani. Mint az elején említettem, lehet, hogy ez sokaknak már nem újdonság, de számomra megdöbbentő. Ajánlom kipróbálásra ezt a játékot, bár sok idő és kitartás kell hozzá. Lehet, hogy nincs igazam - jó lenne kontrollálnom magam. Misztikus, de elhisszük. Magunk is tapasztaltunk már hasonlókat. Igényesség és atomkorszak Györkös Péter Siófok, Bókay J. u. 6, 8600 A legutóbbi számukban közölt, Hangzáseszmények című levélváltásuk miatt ragadtam tollat. Nagy vonalakban egyetértek Balaton György levelével, mivel magam is inkább "könnyű" zenét hallgatok. Szándékosan tettem idézőjelbe a könnyű szót, mert én nem értek egyet azzal, hogy a dzsessz, rock, blues zenét könnyűzenének titulálják. Milyen alapon? Mennyivel komolyabb a komolyzene? Szerintem ezek a műfajok ugyanazt a célt szolgálják napjainkban, mint az ún. klasszikus, illetve komolyzene a maga idejében. És erről feledkeznek el sokan. Hiszen a klasszikus zene is a szórakoztatás céljából készült. Persze a szórakoztatáson belül is van igényesebb és igénytelenebb kategória. De ez már más kérdés. Éppen ezért nem értek egyet a Magazin elvével, miszerint kritikáiban nem foglalkozik a modern zenével. (Márminthogy a modern könnyűzenével. Olvasónk nyilván nem Kurtágot és Durkót és Stockhausent hiányolja. A Szerk.) Ugyanis napjaink zenéje a technika fejlődésének következménye. Az atomkorszakban szerintem természetes, hogy nem csak hegedűvel, nagybőgővel, üstdobbal stb. zenélnek, hanem szintetizátorokkal és elektromos torzítású gitárokkal. És ez ugyanúgy lehet művészet, mint a komolyzene. És ugyanúgy lehet időtlen is. Itt nem feltétlenül az igénytelen popzenére gondolok. De szerintem egy Mike Oldfieldnak, Jean Michel Jarre-nak, Vangelisnek, akár egy Pink Floydnak, Dire Straitsnek száz év múlva is ugyanúgy lesznek rajongói, akár Mozartnak, Beethovennek. Úgy érzem, hogy ha egy hifivel foglalkozó magazinban van zenei rovat, ott hely kell legyen a mai zene számára is. Olvasónk okfejtését íme, közreadjuk; álláspontjával bizonyára sokan egyet fognak érteni. Szorítkozzunk szakmai érvekre. A popzene - szigorúan zenei szemszögből nézve, tehát metodikájában, harmóniáiban, ritmikájában - egyáltalán nem tartalmaz eredeti elemeket. Kizárólag azokat a közhelyeket ismételgeti, amelyeket a komolynak nevezett) zene levedlett. A popzene-kedvelők késhegyig vitatkoznak arról, hogy melyikük az igényesebb, holott a popzene egész egyszerűen ízlés dolga. "Pink Floyd és Vangelis egész biztosan igényesebb, mint mondjuk The New Kids On The Block - mondogatják, csakhogy először is a New Kids On The Block hívei tiltakozni fognak, és méltán, hogy milyen jogcímen nevezik őket igénytelennek. Másodszor sokak szemében Pink Floyd is tökéletesen igénytelen. Harmadszor: a Hifi Magazin siralmasan igénytelen szerkesztői bevallják, hogy nekik akkor már jobban tetszik - például - Little Richard, tehát az a fajta énekes, aki még a Pink Floydnál és The New Kids On The Block-nál is igénytelenebb volt, és gyaníthatólag mégis túl fogja élni mindkettőt. (Máris 30 év előnye van.) Tény, hogy a hangrögzítés jóvoltából a popzene is halhatatlanná vált, és némely sikerdarabjával még nagyon sok örömöt fog okozni a kései nemzedékeknek. A popzene ugyanis tagadhatatlanul MŰVÉSZET. Csak az a kérdés, ZENEművészet-e. Mert ahhoz túlságosan kevés benne a zene. Van viszont benne sok minden egyéb: ötletesség, életöröm, komédia, erotika - és nagyon-nagyon sok színjátszás. Ezerszer elmondtuk, hogy igenis szívesen foglalkoznánk könnyűzenével. Hogy mégsem foglalkozunk vele, annak egyedül az az oka, hogy nem ismerünk senkit, aki szakszerűen, értelmesen, érdekesen, eredetien tudna írni erről a műfajról. Amit más lapokban láttunk, azzal mi csak lejárathatnánk magunkat. Ami az atomkorszak hangszereit, a szintetizátorokat illeti: semmi kifogásunk ellenük, csak nem tudjuk elbírálni a hangképüket. A szintetizátor-hang: fantom-hang, nincs eredetije, amihez viszonyítani lehetne. A zongoráról tudjuk, hogyan szól. A szintetizátorról nem tudjuk. A szintetizátor-hang éppúgy ízlés dolga, mint az "igényes popzene". A nyomda ördöge Majerszky Béla Bp. Népfürdő u. 21/B, 1138 Elnézését kérem, hogy levelemmel zavarom, de súlyos hibát fedeztem fel a HFN&RR-ből átvett hangszórókábel-táblázatban. Először csak az tűnt fel a vdH Clearwater kommentár-részében, hogy ez "a legjobb Vecteur". Ekkor még csak sajtóhibára gyanakodtam. Később a Hifi Áruházban árusítani kezdték a Clearwatert 540 Ft/m-ért, a vdH Magnumot pedig 3100-ért. Gyanúm, hogy a táblázat hibás, megerősödött, ezért megszereztem a HFN&RR 1990 júliusi számát, amelyből kiderült, hogy nem alaptalanul gyanakodtam. Ott is van hiba, de az csak a kábelek konstrukciójának, illetve technikai paramétereinek leírásánál, a dupla újságoldal bal oldalán van. A Sonic Link Brown az SXMO LS4X alatt szerepel. A jobb oldalon viszont (a hangminőség osztályozásánál) a Sonic Link a táblázat legalján van az YFRE Twin PCOCC alatt. Önök a Sonci Linket a jobb oldali "gyártó és típus/méter" oszlopban felvitték az SXMO alá, anélkül, hogy a minősítését is magával vitte volna. Így alakult ki az a helyzet, hogy a Clearwaterhez igazából az eggyel feljebb lévő minősítés és ár tartozik. (Az, amelyik most a Magnumnál van.) A kitűnő Vecteur minősítése pedig felkerült a Clearwaterhez. Ennek az lett a következménye, hogy a Clearwatert "veszik, mint a cukrot". Nem célom a kábelt forgalmazó Zebraudio üzletét rontani, de biztos vagyok benne, hogy az igazi minősítés ismeretében nem jönnének még vidékről is a hifisták, hogy 8-10 métert vásároljanak belőle. Olvasónknak igaza van, a kábel-táblázatot a HFN&RR is elírta, mi meg még inkább elrontottuk. Mentségünkre szóljon, hogy ménkű nagy táblázat, megcsúszik rajta az ember szeme. Igazán sajnáljuk. Már mások is jelezték - nekik is feltűnt, hogy miért egy vdH a legjobb Vecteur. Azt viszont senki sem vette észre (ha-ha-ha!), hogy a van den Hult helyenként két l-lel nyomtattuk. Díjmentes rajzok Molnár István Békéscsaba, Őr u. 6, 5600 Nagyon jól szórakoztam az iménti számban megjelent, meglehetősen ironikus válaszon, amellyel bebizonyították, hogy a Hifi Magazin szerkesztői még a leghíresebb-nevesebb konstruktőrök hozzászólásaitól sem esnek hasra. Ez önmagában véve nagy pozitívum, a dicsőség fényét azonban némiképp beárnyékolja, hogy a neves konstruktőrnek valószínűleg igaza volt. Ad. 1. idézet (HFM 1990/2): "A központi csap ütése itt kisebb volt, mint 10 mikron (mérőműszerünk felbontóképességének határa)". Ezek után igazán nem értem, hogy mi értelme van - rögzített futómű esetén - sugár irányú mozgásokat feltételezni. Talán a lemez? És még ha így volna is: Ad. 2. Az Artemis csak a függőleges elfordulási síkra nézve tekinthető "dinamikusan kiegyensúlyozatlannak". Az Önök által díjmentesen közzétett rajzokról egyértelműen kiviláglik, hogy az ilyen és ezekhez hasonló pályákon mozgó hangszedő-tűhegy sebességének FÜGGŐLEGES IRÁNYÚ ÖSSZETEVŐJE több (legalább 2) helyen is nullává válik, e két kritikus hely között pedig valamilyen folytonos függvény szerint változik. A dinamikus kiegyensúlyozatlanság így nem válik világrengető problémák forrásává. Az utóbbi gondolat egyébként egyezik azzal, amit Tourai Moghaddam kissé populárisabban próbált meg körülírni. A hangkarok világában semmi sem válik világrengető problémák forrásává - egyszerűen csak torzítás lép fel. Hogy mekkora és milyen fajta torzítás az, amelynek már jelentősége van, azt egyelőre senki sem tudja: sem Tourai Moghaddam, sem a Hifi Magazin; az analóg lemezjátszók kurta jövőjében valószínűleg nem is fogjuk már kideríteni. A szóbanforgó hiba egyébként igenis számottevő. Mert a precíziós csapágyak tényleg csak mikronokat hibáznak, de a legfontosabb komponens - maga a hanglemez - egy csöppet sem precíziós. Már eleve spirálvonalon viszi befelé a tűt (ez önmagában is dinamikai problémákat vet fel), az ütése úgy 1mm körül jár, ráadásul többnyire meg is van vetemedve, tehát olymódon kóvályog, mint egy nyolcast kapott glória egy ittas állapotban karambolozott angyal feje körül. A mi rajzaink jól szemléltetik a probléma lényegét. A valóságban a tűhegy ennél sokkal kacifántosabb pályát ír le; az újságpapír kétdimenziós felületén meg sem kíséreljük ábrázolni. Mérnökök természetesen megtehetik, hogy a mozgást "komponenseire bontják", de a gyakorlatban a mozgás túlságosan bonyolult, nem lehet tökéletesen leképezni, hiába bontják fel vízszintes és függőleges komponensekre, meg pillanatfelvétel-szerű időállapotokra, amelyek egyikében vagy másikában "a sebesség zérus". Erre már a kétezer évvel ezelőtti zseniális görög konstruktőr, Zénon is rájött, amikor kényszerítő logikával levezette, hogy a kilőtt nyílvessző sosem juthat el céljáig, a gyorslábú Akhillész pedig nem tudja utolérni a leglomhább állatot, a teknősbékát. Zénon már tudta, hogy ez a logika nem modellezi jól a természetet. *