1 bit lesz?



    - A nagypontosságú digitál/analóg átalakítás

        A digitális jelátvitel technikáját a szakemberek  kezdettől  fogva
    jelentős minőségi  fejlődésnek  ítélik.  Ezt  a  technikát  először  a
    hatvanas években a beszédjel nagy távolságú átvitelére alkalmazták,  a
    mikrohullámú   távbeszélő-hálózatokban,   a    vezetékes    rendszerek
    kiváltására. A zenei jelek digitális tárolását, sokszorosítását,  majd
    a stúdiókban a  minden  munkafolyamatra  kiterjedő  jelfeldolgozást  a
    nyolcvanas évek hozták magukkal.
        A  közönség  szűk  köre  a  digitális  hanggal  a   kompaktlemezek
    megjelenésekor találkozott először. Szűk volt ez a kör, mivel a CD-nek
    (a  fekete  lemezéhez  viszonyítva)  négy-nyolcszoros   ára   csak   a
    legelszántabbaknak tette lehetővé, hogy ilyen lemezjátszóra és hozzá a
    méregdrága lemezre költse a pénzét. Szerencsére az árak,  különösen  a
    lemezek árai jelentősen mérséklődtek, és ma már alig van különbség  az
    analóg, illetve a digitális lemez és a lemezjátszók ára között. Így  a
    döntés (még ha a pénztárcánk egyre vékonyodik is), nem anyagi kérdés.
        Az ezüstlemez  elterjedésének  kezdete  óta  akadnak,  akik  ferde
    szemmel néznek erre az új hangátviteli rendszerre. Azt állítják,  hogy
    a  régi  analóg  technika  szebb,  élvezhetőbb  hangzást  ad,  mint  a
    kétségkívül  zavarmentesebb,  de   keményebb,   "sterilebb"   hangzású
    digitális átvitel. Anélkül, hogy e kritikusok és a szakemberek közötti
    vitának a megalapozottságában állást foglalnánk, el kell ismerni, hogy
    a digitális hangátvitelnek is  megvannak  a  maga  minőségi  korlátai.
    Ezért  hát  e  szakterület  szakemberei  természetesen   továbbra   is
    törekednek a minőség javítására. A fejlesztés ma is folyik.
        Röviden tekintsük át, hogy az objektív mérési  eredmények  alapján
    melyek a digitális jelátvitel legfontosabb előnyei.

        1. A ma elterjedt  16  bit  felbontású  rendszer  dinamikaátfogása
    elvileg 96dB, de a gyakorlatban mindig több mint 90dB, és független  a
    hanghordozó állapotától (elhasználódásának mértékétől). Ez  az  analóg
    jelhordozók 45-60dB-jével  szemben,  amely  a  használat  során  és  a
    kezelés  következtében  biztosan  és  visszafordíthatatlanul   romlik,
    vitathatatlan előny.
        2. Az amplitúdó-karakterisztika egyértelmű  és  változatlan,  azaz
    (kisebb   finomságoktól   eltekintve)   gyakorlatilag   független    a
    lejátszóeszköztől.
        3. A nagy amplitúdójú jeleken a torzítás lényegesen  kisebb,  mint
    az analóg rendszerekben.
        4.  A  sztereó  áthallás  és  a   futási   egyenlőtlenség   miatti
    hangmagasságingadozás nem csak hogy nem hallható, de még csak  nem  is
    mérhető.

        Nézzük most a digitális jelátvitel elvi korlátait:

        1.  A  44100Hz  mintavételi  frekvenciájú,   lineáris,   közvetlen
    analóg-digitál átalakítás 20kHz-es sávhatárolással jár, ami  önmagában
    nem is volna zavaró. A gyakorlatban a  problémát  az  okozza,  hogy  a
    sávhatárolást   végző   analóg    szűrő    fázis-,    vagy    futásidő
    karakterisztikája messze eltér az ideálistól. Ezt jó fülű (vájt  fülű)
    egyének főleg az ütő- és pengetős  hangszerek,  de  sok  más  hangszer
    hangszínében  is  felismerhetik.  (Nézetünk  szerint   az   ilyesfajta
    különbségeket  kizárólag  A-B  összehasonlítással   lehet   kimutatni.
    Másrészt viszont gyakorlatilag minden ép fülű ember képes rá,  hogy  a
    különbséget A-B tesztben felismerje. Igen kevés rutin  kell  hozzá.  A
    Szerk.)
        2. A 16 bites felbontás 65536 lépcsőt jelent. Ez a  nagy  jeleknél
    elegendő finomságú felbontást ad,  de  a  kisebb  jeleket  csak  jóval
    kevesebb lépcsőre bontja. A digitális átvitelben minél kisebb  a  jel,
    annál nagyobb a torzítás.
        3. A kvantálás azzal jár, hogy a mintavétel  időpontjában  nem  az
    eredeti jel pillanatértékét, hanem csupán  a  legközelebbi  kvantálási
    lépcső  értékét  visszük  át.  A  két  érték  közötti  véletlenszerűen
    változó, különbségi jelsorozat azonban idegen jel,  s  ezt  kvantálási
    zajnak nevezzük. Ennek szintje a 16 bites rendszerben - elvileg 97,7dB
    a teljes kivezérléshez képest.

        Az előnyök és  hátrányok  összevetéséből  megállapítható,  hogy  a
    digitális rendszer minőségi paraméterei messze meghaladják  az  analóg
    jelrögzítők  hasonló  paramétereinek  szintjét,  de  nem  érik  el   a
    professzionális-félprofesszionális   erősítők    mérőszámait.    Hibái
    elsősorban  a   fázisátvitelben   és   a   kis   jelek   tartományában
    jelentkeznek.
        Hogyan   lehet   javítani   a    digitális    rendszer    átviteli
    tulajdonságain?  Az  egyik  megoldás  az,  hogy  megemeljük   mind   a
    mintavételi  frekvenciát,  mind  pedig  a  felbontást,  és  akkor   az
    alapparaméterek  automatikusan  javulnak.  Ez  a  megoldás  azonban  a
    következő korlátokba ütközik:

        1. A  mintavételi  frekvencia  emelését  az  korlátozza,  hogy  az
    analóg-digitál és a digitál-analóg (rövidítve A/D, D/A)  átalakítókban
    a mintavételt  követő  átmeneti  jelenségek  lefolyása  (pl.  a  szórt
    kapacitások feltöltődése)  időt  igényel,  és  annál  több  időt  vesz
    igénybe, minél nagyobb a felbontás. Képzeljük el, hogy  egy  16  bites
    átalakítónál ki kell várni, amíg a villamos kiegyenlítődési folyamatok
    1/65 536-nyi, azaz 0.00152% relatív hibával be nem állnak. Ezért ma 16
    bit vagy ennél nagyobb felbontású, direkt átalakítót legfeljebb 100kHz
    mintavételi  frekvenciára  lehet  kivitelezni.  Első  hallásra   (vagy
    olvasásra) egyelőre ez is kielégítő volna.
        2.    Az    átalakítók     áramköri     elemeinek     (ellenállás,
    referenciafeszültség stb.) megengedett tűrése ugyancsak a felbontástól
    függ és ez a tűrés már egy nagyságrenddel kisebb a fenti  0.00152%-nál
    (20 bites felbontás esetén 0.00038%-nál). Ma még csak  a  16-18  bites
    átalakítókhoz tud a félvezető technika ilyen pontosságú és hosszú időn
    át  is  stabilan  viselkedő  elemeket  gyártani.  Az   ennél   nagyobb
    felbontású, direkt átalakítók ma még megvalósíthatatlanok.
        3. A  legnagyobb  akadály  "pusztán"  gyakorlati  természetű.  Nem
    nagyon  lelkesedne  az  a  réteg,   amelyik   már   berendezkedett   a
    kompaktlemezre, ha rövidesen kiderülne, hogy  a  néhány  éve  vásárolt
    készüléke máris elavult. Ez piacképtelenné tenné mind a régi,  mind  a
    korszerűbb változatot. (Ugyanez az akadálya a műszakilag már  teljesen
    kifejlesztett, a jelenleginél nagyobb sorszámú, un. High Definition TV
    bevezetésének is.)

        A fő kérdés ezért úgy módosul, hogy: vannak-e  olyan  módszerek  a
    fejlesztő  szakemberek  tarsolyában,  amelyek  képesek  megjavítani  a
    jelenlegi  44100Hz  (egyes  stúdióeszközökben   48000Hz)   mintavételi
    frekvenciájú,   16   bites   felbontású,   digitális    hangrendszert.
    Szerencsére vannak - és ezek az elmúlt két évben kerültek  forgalomba.
    (Az  olvasó  egy  korábbi  cikkemben  már  találkozhatott  néhány  itt
    következő  elvvel,  de  akkor  még  nem  mélyedtünk   el   ezeknek   a
    módszereknek a rejtelmeiben. Emlékeztetőül: akkoriban  egyes  cégeknek
    még az okozott problémát, hogyan  tudnák  kihasználni  a  CD-lemez  16
    bites "kapacitását" 14 bites átalakítóikkal. Tehát ha "nincs is  új  a
    nap alatt", fejlődés azért mégis csak van.)
        Ha úgy tesszük  fel  a  kérdést,  hogy  lehet-e  a  mai  félvezető
    technológiával a  jelenleginél  nagyobb  mintavételi  frekvenciájú  és
    nagyobb felbontású analóg-digitális átalakítót készíteni, akkor - mint
    az előzőekből kitűnt - nemmel kell válaszolnunk: a direkt  átalakítási
    elvvel jelentős (nagyságrendi) javulást egyelőre nem lehet elérni.  Ha
    azonban a viszonylag kis teljesítményű átalakítók jeleit  a  digitális
    oldalon számítástechnikai módszerekkel kezeljük, akkor már a jelenlegi
    eszközeinkkel  is  lényegesen  magasabb  mintavételi  frekvenciájú  és
    kisebb hibájú komplex  átalakítókhoz  jutunk.  Az  új  megoldások  egy
    részének az a különlegessége, hogy a kisebb hibát  (zaj,  torzítás)  a
    felbontás csökkenése esetén is el lehet érni. A HFM  olvasóit  nyilván
    elsősorban a D/A átalakítás érdekli (alább tehát  azzal  foglalkozunk,
    hogyan  lehet  a  44,1kHz-es  16   bit-es   jelsorozatból   a   direkt
    átalakítóénál jobb paraméterű jelet előállítani), de említést érdemel,
    hogy az itt használt jelfeldolgozási eljárások egy részét használják a
    nagy felbontású A/D átalakítókban is.
        Három irányban várunk  javulást:  a  jelfeldolgozási  eljárásoknak
    növelniük kell a a mintavételi frekvenciát és  a  felbontást,  illetve
    (ettől függetlenül) lineárisabban,  zajmentesebben  kell  átvinniük  a
    kisszintű  jeleket.  Az  erre  a  célra  kifejlesztett,   összetettebb
    átalakítók néhány jellegzetes  jelfeldolgozási  módszer  kombinációját
    használják. Vegyük  először  ezeket  szemügyre:  a  túlmintavételezést
    (oversampling),  a  zajspektrum-alakítást   (noise   shaping)   és   a
    zajmodulációt (dither).


    Túlmintavételezés

        A  mintavételi  frekvenciát  a  túlmintavételező  szűrővel   lehet
    növelni. E szűrő az eredeti mintavételi frekvenciának  a  kettő  egész
    hatványával  szorzott   értékét,   tehát   2,   4,   8...256-,   512-,
    1024-szeresét állítja elő. A túlmintavételezés technikája a következő.
    Tegyük fel, hogy négyszeres túlmintavételezést  akarunk  végrehajtani.
    Az  1.  ábrán  láthatjuk  a  mintavételezett  jel   eredeti   mintáit.
    Négyszeres túlmintavételezés esetén minden két szomszédos  minta  közé
    képzeljünk oda három új, közbenső mintát. Most már csak az új helyekre
    kerülő minták nagyságát kell kiszámítani. Ezt a funkciót végzi  el  az
    interpoláló vagy túlmintavételező szűrő (az utóbbival az interpoláción
    kívül egy másik feladatot is meg lehet oldani).

    

    1.  A  túlmintavételezés  elve  négyszeres túlmintavételezésnél. Felső
    sor:   analóg   jel,   a   jelből   vett   mintákkal.   Középső   sor:
    túlmintavételezett jel az üres mintákkal. Alsó sor: túlmintavételezett
    jel a túlmintavételező szűrő kimenetén
    2.  A  jel spektruma négyszeres túlmintavételezésnél. Felső sor: az Fm
    frekvenciával    mintavételezett   jel   spektruma.   Középső   sor: a
    túlmintavételező   szűrő   átviteli   karakterisztikája.  Alsó  sor: a
    mintavételezett jel spektruma a túlmintavételező szűrő után


        A 2. ábrán bemutatjuk a mintavételezett jel spektrumát. Az eredeti
    spektrum  az  Fm  mintavételi  frekvencia  periodicitásával
    ismétlődő frekvenciacsomagokból tevődik össze. Egy-egy ilyen csomagban
    az nxFm frekvencia két oldalán felfelé a hangjel spektruma,
    lefelé  annak  tükörképe  helyezkedik  el.  A  spektrumok  azért   nem
    lapolódnak egymásba, mert  az  analóg-digitális  átalakítás  előtt  az
    Fm/2  (un.  Nyquist-frekvencia)  feletti  összetevőket  a  sávhatároló
    szűrővel levágtuk.
        Négyszeres  túlmintavételezés  után  a  spektrum  4xFm  frekvencia
    szerint periodikus, ezért a Fm, 2xFm,  3xFm  körüli  csomagok  elvileg
    feleslegesek,  azokat  ki  lehet  szűrni.  A   spektrum   e   részének
    eltávolítását  végzi  a  túlmintavételező  szűrő.  A szűrő   kimenetén
    megjelenő jel spektrumát a 2.  ábra  harmadik sora mutatja.
        Felmerül a gyanú, nem okoz-e fázistorzítást ez a  túlmintavételező
    szűrő.  Nos,  vannak  a  digitális  szűrők  között  olyan  (ún.  véges
    memóriájú)  szűrők,  amelyeknek  fáziskarakterisztikája  lineáris;  az
    ilyen túlmintavételező  szűrő  nem  visz  fázistorzítást  a  jelbe.  A
    túlmintavételezésnek az lesz az egyik előnye,  hogy  a  D/A  átalakító
    kimenetén megjelenő jel simítására most már egy sokkal egyszerűbb, kis
    levágási   meredekségű   szűrő   is   megfelel,    amelynek    szintén
    elhanyagolható a fázistorzítása.
        Van  azonban  a  túlmintavételezésnek  egy  további   előnye   is.
    Említettük, hogy a digitális jel elválaszthatatlanul magával  hordozza
    a  kvantálási  zajt.  Ez  a  teljes  Fm/2   hangfrekvenciás
    sávszélességben  egyenletes  teljesítménysűrűséggel   oszlik   el.   A
    túlmintavételezéssel ez a kvantálási zajteljesítmény nem változik,  de
    esetünkben  négyszer  akkora,  azaz  4xFm/2  sávszélességen
    terül szét. Az emberi hallás azonban, a hallásrendszerünkbe  beépített
    biológiai sávszűrő miatt (életkortól függően) csak  a  20,  15,  12kHz
    alatti sávot érzékeli, ezért  a  túlmintavételezett  jelnek  a  hallás
    tartományába eső zajteljesítménye a negyedére, azaz 12dB-lel  csökken.
    (3. ábra).

    

    3. A zajspektrum négyszeres túlmintavételezésnél
    4. A zajspektrumot alakító áramkör
    5.   A   digitális   átalakítás   átviteli  függvénye  lényegében  egy
    lépcsőfüggvény

        A teljesség kedvéért meg kell jegyezni,  hogy  a  túlmintavételező
    szűrő sem  ideális  eszköz.  Egy  minta  kiszámításához  mintegy  száz
    szorzást és ugyanennyi összeadást kell végrehajtani. Az egymást követő
    műveletek során a minták szóhosszúsága gyorsan nő, ezt a jelprocesszor
    szorzója nem képes feldolgozni: minden szorzás után le kell  vágnia  a
    minta kisebb helyértékű bitjeit ("csonkolás",  "kerekítés"),  s  ezzel
    ugyanúgy zajt ad a jelhez, mint a kvantálás. Ez  a  szakemberek  által
    aritmetikai zajnak hívott jelenség  esetenkint  nagyobb  zajnövekedést
    eredményezne,   mint   amilyen   csökkenést   elérhetünk.   Ezért    a
    túlmintavételező szűrő nem 16, hanem ennél nagyobb, tipikusan  28  bit
    felbontású mintákkal  számol.  Így  a  kerekítési  zaj  nagyságrenddel
    kisebb lesz, mint a kvantálási zaj,  és  a  hatása  elhanyagolható.  A
    kimeneten a kerekítést 18 vagy 20 biten végrehajtva nagyobb felbontású
    mintákhoz juthatunk.
        Összefoglalva, a túlmintavételezés három előnnyel jár: a  kimeneti
    analóg  jelben  az  alapspektrumon  kívüli  összetevők  nem  a   felső
    határfrekvencia  közelében,  hanem  annál  jóval  nagyobb  frekvencián
    helyezkednek    el,    s    ezért    viszonylag    kis    meredekségű,
    fázistorzításmentes símító  szűrőt  használhatunk;  a  zajteljesítmény
    nagyobb frekvenciatartományban oszlik el, ezért a hallható tartományra
    eső  hányada  csökken;  ha  nagyobb  felbontású  D/A   átalakító   áll
    rendelkezésünkre, akkor ennek számára nagyobb felbontású mintát is elő
    tudunk állítani.


    A zajspektrum alakítása

        A  túlmintavételezésnek  tehát  az  az  egyik   előnye,   hogy   a
    zajspektrumot a hangfrekvenciás sáv többszörösére teríti szét, miáltal
    csökken   a   hangfrekvenciás   tartományra   eső   hányad.    De    a
    túlmintavételezett rendszerben egy sor további lehetőségünk is  nyílik
    a  hangfrekvenciás  sávba   eső   zajteljesítmény   csökkentésére.   A
    zajspektrumot alakító áramkör  egyik  legegyszerűbb  változatát  a  4.
    ábrán mutatjuk be.
        Mint korábban említettük, a digitális rendszerekben a  zaj  mindig
    valamilyen   kvantálási,   kerekítési   vagy   csonkolási   műveletnél
    keletkezik. Építsük be ezt a zajgerjesztő szakaszt  az  ábrán  látható
    kapcsolásba.  A  kapcsolás  lényegében  egy   visszacsatolt   áramkör,
    amelyben a zaj keletkezése az A/D vagy D/A átalakítókhoz  kapcsolódik.
    Az áramkörjelbe menetét X(n)-nel  jelöltük.  A  kimeneti  hasznos  jel
    Y(n). Az áramkörben keletkező zajt az összeadóhoz felülről  csatlakozó
    Z(n) zajbemenettel szimbolizáljuk. Ez a Z(n)  megváltozott  spektrális
    összetételben jelenik meg a kimeneten.
        Az áramkör működését az integrátornak nevezett  erősítő  határozza
    meg. Ennek  a  jelútban  elhelyezett  két  kapunak  az  erősítése  kis
    frekvencián több ezerszeres, nagy frekvenciák  felé  monoton  csökken.
    (Elnevezése arra  utal,  hogy  egy  6dB/oktáv  meredekséggel  csökkenő
    karakterisztikájú erősítő kimenőjele  épp  a  bemenőjel  integráljával
    azonos.   Ez   az   elsőfokú   integrátor.    A    meredekebben    eső
    karakterisztikájú erősítőt másod-, harmad-,  stb.  fokú  integrátornak
    nevezik.)
        Mi  lesz  a  jellel  egy  ilyen   erősen   eső   karakterisztikájú
    erősítőben? Önmagában természetesen nagy hibát okozna. De ezt a  hibát
    kivédi az alsó ágon visszacsatolt jel.  A  visszacsatolás  a  kimeneti
    jelet  teljes  egészében  visszavezeti  a  bemenetre.  Ez  tehát   egy
    rendkívül erős visszacsatolás. Az ilyen  visszacsatolt  erősítőben  az
    eredő erősítést a visszacsatolási  tényező  reciproka  határozza  meg.
    Minthogy a visszacsatolás egységnyi, az eredő  erősítés  is  egységnyi
    lesz. Vagyis független az integrátor frekvenciafüggő erősítésétől.
        Mi a helyzet a zajjel  átvitelével?  Itt  az  egyenesúti  erősítés
    egységnyi.  A  zajjel  szempontjából  az  integrátor  a  visszacsatoló
    hurokban  helyezkedik  el.  A  hurokerősítés   ugyanakkora,   mint   a
    jelátvitelnél. Az eredő erősítést itt is  a  visszacsatolás  reciproka
    határozza  meg.  Ennek  következtében  a   zajjel   kis   frekvenciájú
    összetevőire az erősítés  egynél  sokkal  kisebb  (ezrelék,  százalék)
    lesz, és csak a hangfrekvenciás sávon kívül közelíti meg az  egységet.
    Ez  az  áramkör  tehát  az  eredetinek  a   töredékére   csökkenti   a
    kerekítéssel   okozott   zajt   a   fülünk   szempontjából    érzékeny
    frekvenciatartományban.


    Zajmoduláció

        Végül lássuk a harmadik módszert. Ez is régóta ismeretes,  azonban
    a korszerű jelfeldolgozásban sokkal hatásosabb  eredményt  lehet  vele
    elérni, mint a hagyományos területeken.
        A digitális jelátvitelben a kvantálás  átviteli  karakterisztikája
    lényegében egy lépcsőfüggvény, ahogy ezt az 5. ábrán is láthatjuk.  Az
    a jel, amelynek amplitúdója összemérhető a  lépcsőfok  nagyságával,  a
    digitális rendszerben igen durván képződik le, nagy lesz a  torzítása.
    Ezeket a lépcsőket a kimeneti  simító  szűrő  ugyan  kisimítja,  de  a
    torzítás így is megmarad. A torzítás csökkentésére  egy  nagyjából  az
    elemi lépcső méretének megfelelő zajjelet adnak a hasznos  jelhez.  Ez
    ugyan rontja a jel/zaj viszonyt,  de  véletlenszerű  pillanatértékével
    sűrűbb lépcsőváltásokat eredményez, így a jel torzítása  gyakorlatilag
    megszűnik. Természetesen ízlés kérdése, hogy kit mi  zavar  jobban,  a
    torz jelátvitel vagy az árnyalatnyival magasabb zaj. A gyakorlatban ez
    a jelenség ritkán okoz problémát, hiszen minden természetes jelen  ott
    van a környezet természetes  zaja  (pl.  teremzaj,  környezeti  zajok,
    természeti  zajok,   stb.)   De   maradjunk   ez   elvi   problémánál.
    Túlmintavételező rendszerekben a moduláló zajjelet úgy  is  meg  lehet
    választani,  hogy  az   ne   tartalmazzon   összetevőket   a   hasznos
    frekvenciasávban. Az ultrahangú zajjellel tehát úgy szüntethetjük  meg
    a digitális jel  "granuláltságát",  hogy  ennek  ne  legyen  hallással
    érzékelhető, hátrányos következménye.
        Fontos megjegyezni, hogy egyik zajcsökkentő eljárás sem  módosítja
    a jellel együtt érkező, tehát a külső forrásokból származó zajt.
        Nézzük meg ezek után a fenti elvek alkalmazását a  D/A  átalakítás
    technikájában. A feladatot úgy fogalmazhatnánk meg, hogy:

        1. Növeljük meg a mintavételi frekvenciát minél nagyobbra, hogy az
    analóg oldali, simító szűrő a lehető legegyszerűbb lehessen.
        2.  Ha  a  magasabb  mintavételi  frekvencia  miatt  csak   kisebb
    felbontású  D/A  átalakítót  használhatunk,  megköveteljük,  hogy   az
    átalakító ne vigyen a jelre további zajt, ezért
        3. A megnövekedett zajt zajformálással távolítsuk el.
        4. Az áramkörhöz minél kevesebb  nagy  precizitású  elemre  legyen
    szükség.

        Az első három követelmény  szinte  magától  adódik  az  előzőekben
    megismert eljárásokból,  csak  megfelelően  kell  kombinálni  őket.  A
    megoldás  valójában  a  negyedik  feltételt  is  kielégíti,  de  ennek
    igazolására most nem térünk ki. A következőkben  három  különböző  D/A
    átalakítási technikát nézünk meg kissé részletesebben.


    I. A túlmintavételező, nagy felbontású D/A átalakítás

        A   hagyományos   eljárás,    azaz    a    magasabb    mintavételi
    frekvencia-nagyobb    felbontás    technikája     jelenleg     mintegy
    négy-nyolcszoros  túlmintavételezésre  (176,4-352,8kHz)  és   18   bit
    felbontásra korlátozódik. Léteznek 20 bites átalakítók is, de azok sem
    jobbak 18 bites társaiknál. Egy ilyen áramkör elvi  felépítését  a  6.
    ábrán láthatjuk.  Az  átalakító  első  fokozata  egy  túlmintavételező
    szűrő. Kimenetén nagyobb,  példánkban  352,8kHz  frekvenciájú  20  bit
    felbontású minták jelennek meg. Ezek a kerekítési zaj  nagy  részét  a
    20kHz feletti sávban hordozzák.  Ezután  a  digitális  jeleket  a  D/A
    átalakító alakítja át analóg mintákká.  Ezt  egy  viszonylag  egyszerű
    simító szűrő követi, hiszen  22kHz  felett  a  spektrum  150,  illetve
    330kHz-ig üres: nem tartalmaz jelet.


    

    6. Hagyományos túlmintavételező, nagy felbontású D/A átalakító
    7. Túlmintavételezéssel és zajspektrumalakítással működő D/A átalakító
    alapelve
    8. A Technics MASH működési elve


    II. A túlmintavételező, kis felbontású D/A átalakítás

        A  kis  felbontású  átalakítók  lényegesen   nagyobb   mintavételi
    frekvenciával,  viszont  jóval  kisebb  felbontású  D/A   átalakítóval
    dolgoznak. A kisebb felbontás lemegy egészen 1 (azaz egy!)  bitig.  Az
    általános  elvet  a  7.  ábrán  láthatjuk.   Az   átalakító   itt   is
    túlmintavételező szűrővel indul, azonban a  túlmintavételezési  szorzó
    jóval magasabb, ma már többszázas nagyságrendű. E túlmintavételezéssel
    megsokszorozódik a minták sűrűsége, és a kvantálási  zaj  igen  széles
    frekvenciatartományban  szóródik   szét.   A   következő   két   blokk
    tulajdonképpen szoros egységet képez. A kis felbontású  D/A  átalakító
    előtti kerekítés igen durva hibát, zajt, torzítást vinne be  a  jelbe,
    ezért zajspektrumalakítóval építik egybe.
        A  zajspektrumalakító  a  4.  ábrán  megismert   integrátornak   a
    digitális változatát tartalmazza. Tulajdonképpen egy digitális  szűrő,
    amelynek  a  frekvenciakarakterisztikája  hasonló  az  ott  bemutatott
    erősítőéhez (tehát kis frekvencián nagy,  nagy  frekvencián  kicsi  az
    erősítése).  Ezért  a  spektrumalakító  működési   elve   azonos.   Az
    integrátor kimenetéhez  csatlakozó  kvantálóról  a  lecsonkolt,  tehát
    "hibás" kimenő jelet visszavezetjük  a  rendszer  bemenetére,  és  ott
    hozzáadjuk a bemenőjelhez. Így a kimeneten megjelenő nagy  mintavételi
    frekvenciájú,   kis   felbontású   jelnek   a   zajtartalma   nem    a
    hangfrekvenciás tartományban, hanem az afeletti  tartományban  jelenik
    meg,  tehát  nem  zavar.  Alább  két   ilyen   rendszert   ismertetünk
    részletesebben.

    A. Technics "MASH"

        A Technics cég MASH fantázianevű D/A átalakítójának működését a 8.
    ábrán mutatjuk be. (MASH:  Multi-stAge  noise  SHaping  =  sokfokozatú
    zajformálás). Az áramkör természetesen 44,1kHz-es  16  bit  felbontású
    digitális  jelet  fogad.  Az  átalakító   bemenetén   két   fokozatból
    összeállított  négyszeres  túlmintavételező  szűrőt  találunk.   Ennek
    kimenetén 176,4kHz mintavételi frekvenciájú, 18 bites jel jelenik meg,
    s azt egy összetett, két fokozatból álló  zajspektrumalakító  dolgozza
    fel. Az egy integrátort tartalmazó (elsőrendű) spektrumalakító  a  18,
    bites azaz 218 =  262  144  lépcsőt  képező  jelet  további
    8-szoros túlmintavételezéssel hétlépcsős kimenő jellé alakítja  át.  A
    kvantálási  hibajelet  egy  ún.  másodrendű  (tehát  két   integrátort
    tartalmazó) spektrumalakítóba vezetik be,  amely  ötlépcsős  kimenetet
    állít elő. Ez  differenciálás  után  a  hét  lépcsőhöz  hozzáadva  egy
    összesen 11 lépcsős kimeneti jelet eredményez, amelynek a  mintavételi
    frekvenciája 32x44,1kHz  =  1,412MHz.  A  kiadott  minta  11  lépcsője
    szélességmodulált  impulzusként  jelenik   meg   (PWM:   Pulse   Width
    Modulation) a kimeneten. A 9. ábrán bemutatjuk e 11 kimenőjelet.

    

    9.   A   Technics  MASH  D/A  átalakítójának  pulzusszélesség-modulált
    kimeneti jele


        (Az előbb látszólag összeadási hibát követtünk el. Hogyan lett  az
    öt meg  hét  lépcsőből  összesen  tizenegy  a  tizenkettő  helyett?  A
    magyarázat egyszerű. Az öt  lépcső  -2,  -1,  0,  +1,  +2  számértéket
    jelent. A hét lépcső -3, -2, -1, 0, +1, +2, +3 értékeket vehet fel.  A
    kettő összegzésekor a mínusz 5 és  plusz  5  közötti  tizenegy  lépcső
    valamelyikét kapjuk eredményül.)
        Az  első   sorban   az   Fm   =   44,1kHz   mintavételi
    frekvenciának megfelelő  időosztást  látjuk.  Ennek  egy  szakaszát  a
    túlmintavételezés 32 részre bontja. Egy ilyen  szakaszt  húztunk  szét
    időben a második sorban. Ebben a 0,709µs  (mikroszekundum)  hosszúságú
    elemi szakaszban helyezik el a  11  lépcsőt  leképező  jelek  egyikét.
    Ezeket újabb időbeli széthúzás után az ábra  alsó  részében  található
    táblázatban foglaltuk össze. A táblázat bal oldalán feltüntettük a  11
    jel  számértékét.  Ha  jól  szemügyre  vesszük,  láthatjuk,  hogy  itt
    tulajdonképpen a -5 és +5 közötti számtartomány ábrázolásáról van szó.
    A középső, 0-val jelzett jelben  a  magas  és  alacsony  szint  aránya
    azonos. A pozitív értékeknél a magas, a negatív értékeknél az alacsony
    szint növekedik arányosan a másik rovására. A 11 lépcső log(11) =  3,3
    bit felbontással egyenértékű.


    B. Philips "BitStream"

        A  belső  felbontás  tekintetében   a   lehető   legszélsőségesebb
    átalakítót a Philipsnél dolgozták ki. Az SAA 7320 jelű  D/A  átalakító
    1-bites  jellel  dolgozik.  Egybites  átalakítót   már   korábban   is
    használtak   az   ún.   különbségi   pulzuskód   modulációban   (DPCM:
    Differential Pulse Code Modulation). Ebben nem a jel  pillanatértékét,
    hanem annak változását kódolják. Ha  emelkedik  a  jel,  akkor  1,  ha
    csökken, akkor 0 a kód. Ez az egyszerű DPCM akkor lenne egyenértékű  a
    lineáris     PCM-mel,      ha      a      mintavételi      frekvenciát
    (216)xFm = 2890MHz-re  választanánk.  Eltekintve
    az ilyen nagyfrekvenciájú áramkörök kivitelezésének  nehézségeitől,  a
    továbbiakban ki fog derülni,  hogy  jól  megválasztott  eljárással  az
    alacsonyabb  mintavételi  frekvenciájú  1  bites   átalakító   még   a
    klasszikus  lineáris  vagy  differenciális  rendszerekénél   is   jobb
    eredményt képes szolgáltatni.
        A  Philips  BitStream   átalakítójában   a   10.   ábrán   látható
    delta-szigma  modulátort  használják.  Az   áramkört   eredetileg   az
    analóg-digitális átalakítás számára találták fel  (még  1962-ben),  de
    tisztán  digitálisan  is  könnyen  megvalósítható.  A  felső  ábrán  a
    visszacsatolt késleltető képezi az integrátort. A kvantáló  lényegében
    egy komparátor, amely 1-bites kimeneti jelet állít elő, ezt  csatoljuk
    vissza  a  kvantálási  zaj  elnyomása  céljából.  Ez   egy   elsőrendű
    delta-szigma modulátor. Alatta a másodrendű deltaszigma modulátor  két
    változatát láthatjuk.

    

    10.  Az  első-  és másodrendű integrátorral megvalósított delta-szigma
    modulátor elvi felépítése


    

    11. A Philips 1 bites ("BitStream") D/A átalakítójának működési elve


        A BitStream átalakító működése a 11. ábrán tekinthető át. Eszerint
    háromfokozatú, túlmintavételező szűrő  után  a  44,1kHz-es,  16  bites
    jelsorozatból 256-szoros túlmintavételezéssel 11,2896MHz-es, 17  bites
    jelsor  áll  elő.   A   második   túlmintavételezés   után   digitális
    zajmodulációt adnak a jelhez;  ezzel  a  visszacsatolt  lépcsőfüggvény
    okozta   begerjedési   hajlamot   szüntetik    meg.    A    másodrendű
    zajspektrumalakítóval megvalósított delta-szigma modulátor állítja elő
    az egybites, ellenfázisú kimeneti jelet. Ez utóbbin azt  kell  érteni,
    hogy az 1-es jelnél pozitív, 0-ás jelnél azonos  abszolút  értékű,  de
    negatív  feszültséget  ad  ki  az  átalakító.   Így   lényegében   egy
    impulzussűrűség-modulált jelet kapunk,  ahogy  azt  a  12.  ábrán  egy
    szinuszjel leképzésén láthatjuk. Ez a  kapcsolás  tehát  pulzussűrűség
    modulátornak  is  tekinthető  (PDM:  Pulse  Density  Modulation).   Ma
    mindhárom átalakítóval  készülnek  igényes  CD-játszók.  A  nemzetközi
    szakirodalomban  fellelhető  mérések   eredményét   összefoglalva,   a
    következőket lehet megállapítani. A  túlmintavételező  D/A  átalakítók
    jobb  paramétereket  mutatnak  fel,  mint  az  egyszerű,   hagyományos
    átalakítók. Tekintve, hogy igen kis hibákról van szó, e  paramétereket
    csak a jól felkészült laboratóriumokban  lehet  kimutatni.  A  sokféle
    mérési eredmény közül kettőt emelünk ki (13.).

    

    12.  Első-  és  másodrendű  delta-szigma modulátor (felül) és kimeneti
    jelalakjuk szinuszjel esetén (alul).


    

    13.  A  különböző elven műkődő D/A átalakítók linearitási hibájának és
    harmadik harmonikusának összehasonlítása


        Említettük, hogy a digitális jelátvitel gyenge pontja a kis  jelek
    tartományában  a  linearitás.  Az  ábra  felső  részében  a  kis  jelű
    linearitás mérési  eredményeit  mutatjuk  be.  Jól  látszik,  hogy  az
    ultranagy  mintavételi  frekvenciájú  rendszerek  linearitási   hibája
    lényegesen  kisebb,   mint   a   négy-nyolcszorosan   túlmintavételező
    átalakítóké. Nagyjából ugyanerre a következtetésre juthatunk  az  alsó
    ábrasor alapján  is.  Ebben  -60dB-es  szintű,  1kHz-es  szinuszjellel
    vezérelt  rendszerek  kimeneti  spektrumát  ábrázolták.   A   spektrum
    természetesen a zajspektrumot is  tartalmazza,  amelyből  a  tüskék  a
    gerjesztőjel 3, 5, 7...kHz-es felharmonikusai (nyíllal  jelölve  a  3.
    harmonikus). Jól látható, hogy a kisbites átalakítókon ezek  kisebbek.
    A külön kiemelt, harmadik harmonikus szórása is elég nagy:  a  legjobb
    (-50dB) és a legrosszabb (-37dB) között 13dB a különbség.
        A zajjal más  a  helyzet,  ebből  a  szempontból  ma  még  a  nagy
    felbontású túlmintavételező átalakítók vannak előnyben. Ezeknek néhány
    dB-lel kisebb a zajszintje, mint  a  kis  bitszámú  rendszereké.  Ezek
    szerint a jelenlegi választék alapján  a  nagy  pontosságú  átalakítók
    között  egyértelmű  sorrendet  nem  lehet  felállítani.   A   torzítás
    szempontjából az ultranagy mintavételi  frekvenciájú,  kis  felbontású
    átalakítók,   a   zaj   szempontjából   viszont    a    mérsékeltebben
    túlmintavételező, nagyfelbontású (18-20 bites)  átalakítók  a  jobbak.
    Egyértelmű  rangsort  legfeljebb  csak  később,  a   továbbfejlesztett
    változatok alapján lehet felállítani.

                                                         Dr. Takács Ferenc