Hetedhéthatár



Legutóbbi számunk lapszemléjében arra vállalkoztunk, hogy bemutatjuk Olvasóinknak az összes brit hifi magazint, szám szerint hetet, augusztusi kiadásuk alapján. Ennél jobb időpontot nem is találhattunk volna, ugyanis a hetedik magazin, a Which CD azóta megszűnt, feloszlott az űrben. Maradványait összeszedte és magába olvasztotta a Hi-Fi News & Record Review, és e fúzió tényét a címlapján is feltünteti, amennyiben a fejléc alá odabiggyeszti, hogy "a Which CD-vel" (van kiegészítve); valójában csak helyet ad a másik magazinból átmentett hanglemez-slágerlistáknak és a CD-játszókról összeállított adatbanknak, összesen 7-8 újságoldalon. Egyébiránt: a jövőben is megmaradunk eddigi forrásainknál, a HFN/RR-nél és a HFA-utód Audiophile-nél, de mostantól kezdve átvesszük még a What Hi-Fi?-ből is a érdekesebb csoporttesztek eredményét. Alkalmanként szemlézni fogjuk az amerikai Audio-t is. HFN/RR 1990 szeptember * Négy olcsó japán erősítő a brit füleknek: Rotel RA-820BX4 és RA-840BX4 (190 és 250), valamint Pioneer A-300 és A-400 (180 és 230). Richard Black szerint nincs valami fene nagy különbség köztük, nem rosszak, de a Rotelekkel vigyázni kell, mert nincs rendben az abszolút fázisuk. A fono rész és a teljesítményerősítő is fázist fordít, következésképpen a vonalbemenet invertál; ha CD-t hallgatunk, a fázist mindenképpen rendbe kell hozni. De még LP-hallgatáskor is célszerű visszafordítani a fázist, egyszerre mindkét csatlakozási ponton: a fonobemenetnél és a hangszóróknál. * Miután a tesztrovatban nem volt analóg lemezjátszó, a rövid tesztek között Ken Kessler eljátszogat az Oracle Delphi MK IV-gyel (kiviteltől függően 1450-1950). "Valahányszor kipróbáltam egy-egy újabb Oracle-t, mindegyiket jobbnak hallottam az előzőnél. Az MK IV is feltétlenül jobb az MK III-nál, és valahol a Roksan és a Basis között helyezkedik el. Ez marad az én referencia-gépem abban a magas árkategóriában, amelyben azért még nem lehet királyságot vásárolni. Olcsóbbik, egysebességes változatában rendkívül jutányos vétel." Roksan fölött, Basis alatt: Oracle Delphi Mk IV. HFN/RR, szeptember * Ben Duncan BitStream-építésre buzdítja az öntevékeny olvasókat. A részleteket hadd ne adjuk közre. * A hírrovatból: Amerikában beperelték a Sony céget, amiért a DAT magnót bevitte az USA-ba. A Sony nem az egyedüli importőr, de a DAT-zenekarban nyilván ő a prímás (prímás inter pares, azaz egyenlők között az első), persze, hogy őt választotta céltáblájául a több mint 40 ezer dalszerzőt tömörítő Nemzeti Zenekiadók Szövetsége; szerinte a digitális magnót arra találták ki, hogy megsértsék vele a szerzői jogot. (Ezt a vádat a Washingtonban székelő "Magnósok Jogait Védő Egyesület" rövidlátónak és céltalannak nevezte). A keresetet egyébként a Zenekiadók által szponzorált felmérésre alapítják, mely felmérés kimutatta, hogy a DAT-tulajdonosok - még kimondani is szörnyű! - a készüléket arra szeretnék használni, hogy zenét vegyenek fel üres magnókazettára... Október ...a Sony azonban nem hagyja magát: "ha per, úgymond, hadd legyen per". Mert miközben a világ türelmetlenül vár a Philips-féle Digitális Kompakt Kazettára (DCC), a japánok már kidolgozták a maguk Micro DAT-ját. Barry Fox a Technológia rovatban összehasonlítja a két rendszert. A Philips, mint ismeretes, arra törekszik, hogy a digitális jeleket a világszerte elterjedt kompaktkazettán rögzítse. A DCC hátrányai: az alap-specifikációja gyöngébb, mint a CD-é (erre máris mindenki felhúzza a szemöldökét!), a műsoridő is csak félannyi, a kazetta csak az egyik irányban játszik. Kettős fejkészletre van szükség (külön író, külön olvasófejre), és ezeket a speciális magnófejeket nehezebb gyártani, tehát drágábbak. A magnószalagnak feltétlenül igen jó minőségűnek kell lennie, és még így is nehéz a lassan mozgó szalagot rajta tartani a fejeken. S végül, de nem utolsó sorban: a gép nem lehet kisebb a jelenlegi kazettás magnóknál, hiszen ugyanazt a kazettát használja, mint azok. "Noha némely hanglemezgyárak (a Philips-szel szoros kapcsolatban álló Polygram, Warner stb.) támogatásukról biztosították a DCC-t, a mérnökök úgy vélik, hogy ha valóban szükség van egy olcsó, apró, könnyű, kompromisszumos (mérsékelt minőségű) digitális rendszerre, akkor az bizonyára a Sonyé lesz" - jelenti ki Fox, és rátér a Micro DAT ismertetésére. Ez radikálisan új technológia, postabélyeg nagyságú kazettán rögzíti a digitális jeleket. A forgófejnek nem kell többé hűségesen követni a sávokat: a Sony egy úgynevezett "nem-követő" (!!!) rendszert fejlesztett ki, ennek az a lényege, hogy lejátszáskor a fejeket kétszeres sebességgel forgatják, betakarítják a szalagról az összes digitális kódot, amely a fejek útjába akad, kiválogatják a hasznos jeleket a nemkívánatosak közül, visszaállítják az időrendet stb. A Micro DAT rendszer tehát nem annyira a precíziós mechanikán, mint inkább a kifinomult elektronikán alapul. A készülék ennélfogva sokkal kisebb és sokkal olcsóbb lehet a DCC-nél. A tejdob átmérője mindössze 14,8mm, a magnószalag 2,5mm széles (az RDAT-é még 4mm), a kazetta mérete 3x2x0,5cm - és még így is két teljes órányi műsort képes rögzíteni, 12 bit felbontással, 15kHz határfrekvenciával, szóval úgy körülbelül URH-minőségben. "Napról napra valószínűbb, hogy a Philips új fegyvere, a DCC már csak afféle döglött gránát - holott még be sem vetették." (Mindazonáltal: a fejleményeket majd figyeld a decemberi lapszámban.) Micro DAT: a kazetta alig nagyobb a 100 yenes érménél. HFN/RR, október * Ez nagyon jó játék, és még kulturálódni is lehet rajta. A HFN/RR-ben egyszer már megszólaltatták James Boyk amerikai zongoraművész-hangmérnököt, akinek saját lemezcége is van, a Performance Recordings. Ken Kessler most bemutatja Boyk legújabb lemezét: The Performance Recordings Demonstration Of Stereo Microphone Technique (PR-6), ez rövid zenei részleteket ismételget nem kevesebb mint 18 különböző mikrofonállásban és/vagy különböző mikrofontípusokkal. Ha jól értjük, ez az album LP-n is és CD-n is kapható, de egyelőre csak Amerikában (és fogalmunk sincs, mennyiért). A cím, ha netán valakit érdekel: Performance Recordings, 2135 Holmby Avenue, Los Angeles, Cal 90025, USA. * A Rock Reference lemezjátszót (az Excalibur karral 2690) maga a szerkesztő, Steve Harris veszi kézbe. Az etalonok maguktól adódnak: "A jelenlegi árakon a Rock kissé drágának látszik a legerősebb brit vetélytársakhoz, a Linnhez és a Roksanhoz képest, és nehéz volna azt állítani, hogy a kettő közül bármelyiket is megverné minden tekintetben - habár hozzá képest mind a kettő színezetten szól. Hiányzik viszont belőle akár a Linn magas színvonalú kommunikációs képessége, akár a Roksan elnyomhatatlan élénksége. Másrészt, hallatlanul megfogott basszusával olyat tud, amit a másik kettő nem; ez a basszus csak a nagy tömegű ezoterikus lemezjátszókra jellemző... Ha már mindenáron meg kell alkudni precizitás és muzikalitás között, akkor a Rock kihívóan precíz. Mint a CD - és ez nem feltétlenül pejoratív ítélet." * Ken Kessler összeszedi minden matematikai tudását, összead, szoroz, gyököt von, hogy 3000 fontsterlingért olyan hifi-berendezést válogasson össze, amely precízen, semlegesen muzsikál, azonfelül nagy dinamikával és igazi sztereofóniával szólal meg szóval, mindenképpen felülemelkedik a középhifin, már csak igazi High-Enddel lehetne megverni. És lehetőleg brit legyen. Kessler ugyanis amerikai, rajong a tengerentúli ezoterikákért, és ezt az olvasók gyakran felróják neki. "Pedig mennyit küzdöttem a brit Celestion 3-ért, az LS3/5A-ért, a Croftért..." - mondja Kessler, szemét az égre emelve. Íme, az ő tippjei. "A CD-játszó úgyszólván magamagát kínálja: az Arcam Alpha (349) annyira zenei hangú, amennyire csak lehet ebben az árkategóriában. Sávszéleken egy kissé lágy a hangja, de ez sem feltétlenül rossz dolog. A lemezjátszót nehezebb volt kiválasztani. A Regával nem lehet konkurálni, de szerencsére itt egy olcsóbb variációja, a Moth hangkar, a Moth saját futóművén 275-ért. Az Audio-Technica AT-F5 hangszedő kevés pénzért sokat kínál, finom, részletező, teres, jól követ; még jobban működik a Stilton Audio által módosított változata (ráadásul az már britnek nevezhető), 149 fontért. A csöves Croft Micro II S előerősítő nagyon megér kétszáz fontot, az 50 fonttal drágább Micro II Aval szemben pedig Kessler szerint esélytelen minden előerősítő 1000 font alatt. A Denon POA-4400A monoblokkoknak 599 font párja, de akár háromezerért is kínálhatnák őket: lágyan, de dinamikusan szólnak, és még szimmetrikus bemenet, valamint szintszabályzó is van rajtuk. Végül az Acoustat Spectra 11 elektrosztatikus (hibrid) hangsugárzó a maga 1100 fontjáért a legvérmesebb várakozásomat is felülmúlja: felső frekvenciái tiszták, édesek, kiterjedtek, a basszusa pedig erőteljes (ha nem is teljesen kontrollált)." A HFN/RR gyakran ír ki pályázatot, amelyen az olvasók megnyerhetik valamelyik szponzor cég ajándékát, nívós hifi-készülékeit. Novemberben (tehát a következő hónapban) a fent kiválasztott masinák lesznek soron. Nem egészen világos, hogy a HFN/RR azért kérte el éppen ezeket, mert Kesslernek ezek tetszettek, avagy megfordítva, Kesslernek azért tetszettek éppen ezek, mert ezeket kapták meg a szponzoroktól. Mindenesetre: "a nyertest felkérjük, írjon kritikát a készülékekről, és döntse el, igazam volt-e vagy sem". "Két dolgot jóelőre tisztázni kell. Először is senki, de senki ne próbálja meghallgatni ezt a berendezést, amíg legalább 24 óráig nem volt bekapcsolva. Másodszor: a tulajdonos egy héten belül utálni fogja a kettős monó hangerőszabályzót...úgy, ahogyan én is utálom..." A 3000 fontsterlinges szuperláncnak Denon a vége és Acoustat a legvége. HFN/RR, október * Öt egy bites CD-játszó: négy olcsó és egy drága. A Rotel RCD 865 (300) mindössze 44%-ot kap, holott az elődét, a multibites RCD 855-öt 55%-ra taksálták. A Sorra CDP 790 (200) 34%-ot kapott, a Yamaha CDX 930 (350) még szánalmasabban szerepelt, az ő képességeit Collomsék csupán 31%-ra becsülték. A Philips CD 850 (400) viszont minden tekintetben felülmúlta a többieket, azonkívül a saját elődét, a CD 840-et is. "Átlagban 60%-ot kapott, de némelyek jóval többet, mások (a ritmus-megszállottak) jóval kevesebbet adtak rá". Végül a nyálcsordítóan szép Marantz CD 11 (2000) mindössze 56%-ot tudott összeszedni, nem többet, mint a régi multibites CD85. Nem mind arany, ami BitStream? (A Rotel RCD 865 javított változatát, az RCD 865BX-et lásd sztárfotónkon. A Szerk.) A régi nóta; "az egyik precízebb, a másik zeneibb". BitStreames Philips CD850 és Arcam Alpha. Audiophile, december * Másoknak viszont igenis sikerül aranyat kovácsolni az egybites technikából. A Meridian 602/603 futómű/előerősítővel egybeépített DAC (3000) fergetegesen szerepelt a HFN/RR szeánszán. Még optikai csatlakozással használva is 96%-osnak ítélték ott, ahol a Wadia 2000 reprezentálja a száz százalékot, hagyományos (tehát nem optikai) kábellel pedig 113%-os eredményt ért el, vagyis referenciagéppé lépett elő. (Hogy minden azért mégse stimmeljen, a DAC-cal egybeépített előerősítő LP-ről 50%-ot, line bemenetről 56%-ot produkált. * "Végy egy sikeres minidobozt, és hajtsd rajta végre a következőket: 1. Növeld a méretét, 2. Növeld az árát, 3. Növeld a minőségét annyira, hogy az áremelést indokoltnak tüntethesd fel." Íme a receptúra, amelyet minden hangszórógyár ismer, s amelynek most a Celestion 5 hangsugárzót, a kis 3-as utódát is köszönhetjük. Nagyobb a réginél, drágább is (110 helyett 150) vajon jobb is nála? Ken Kessler szerint nem. Az új doboz talán "nagyobbat szól", de semmiképpen nem muzsikál annyira precízen. Azonkívül túl fényes a hangja. Az lehetett a baj, magyarázza Kessler, hogy a Celestion 3-as annak idején túlságosan jóra sikeredett. "A csodát nem sikerült megismételni." Celestion 5. HFN/RR, október November A szerkesztői jegyzetekben Steve Harris röviden regisztrálja ama hanglemeztörténeti eseményt, hogy van már olyan CD, amelynek műsorideje átlépte a 80 perces határt (Virgin Classics: Csajkovszkij/Dvořák-szerenádok). "De ez még mind nem elegendő. Ne feledjük: a Walkür második felvonása teljes 100 percig tart!" * A képen látható mikroszkópot az apjától örökölte a tűgeometriájáról és kábeleiről nevezetes hollandus; a papa hangmérnök volt, még a világháború előtt, és viasz mesterlemezeket vizsgálgatott vele. Az interjúban, melyet a HFN/RR készít AJ van den Hul-lal, sok érdekes technikai részletről esik szó (kábelek átvitelének spektrum-analízise, Kereszt-Kristályos Torzítás stb.), a lényeget azonban a következő idézettel szeretnénk megvilágítani: "Valahányszor hangszedőt konstruálok, az az első dolgom, hogy felteszem egy Elly Ameling lemez befutó barázdájára. Ha a lemezzaj nagyon lágy és nagyon finom, és egyszerre jön minden irányból, tudom, hogy jó úton járok." Körülbelül itt tart a mérnöktudomány. "Ha a lemezzaj nagyon lágy és nagyon finom, és egyszerre jön minden irányból, akkor tudom, hogy jó úton járok." A. J. van den Hul a papa mikroszkópjával. HFN/RR, december * A címlapon az SME lemezjátszó-futómű, amely "30 év konstruktőri gyakorlatát testesíti meg, 40 kilót nyom és csaknem 10 ezer fontba kerül". Ekkora tekintély ellenében több kritikust kell felvonultatni, és a HFN/RR így is tesz, amennyiben Martin Colloms hadállását további négy szakíróval erősíti meg. Étvágygerjesztőnek először Ken Kessler ír a gépről mindenféle szépeket, dicséri hallatlanul magabiztos egyenfutását, zenei részletezőképességét stb. stb., de azért mégiscsak oda lyukad ki, hogy ez bizony nem extraklasszis lemezjátszó, és alulmarad (mondjuk) a Basis-szel szemben. "Nem mondom, hogy ne volna muzikális, de olyan, mint egy precízen játszó német fúvószenekar egy csapat New Orleans-i utcai zenész ellenében..." Colloms hűvösnek, kissé "jegesnek", CD-szerűnek nevezi az SME futómű hangját, s hozzáteszi, hogy tiszta hangképe ráadásul nem is őrződik meg a komplex zenei passzázsokon. A basszusa sem elég stabil, és mintha folyton le volna maradva a hangkép egészéhez képest. A zene precíz, ünnepélyes és számító, ahelyett, hogy közlékeny, érzelmes, megragadó volna. "Olyan lemezjátszók, mint az LP12, a PT TOO és a Roksan - ismert hibáik ellenére - képesek rá, hogy megragadóak, expresszívek, dinamikusak, közlékenyek legyenek." Minthogy ezek a gépek csaknem hússzorta (!!!) olcsóbbak, az SME ezzel a revüvel gyakorlatilag agyon van lőve. Hogy jogos önvédelemből, azt további három tanú igazolja: Chris Bryant, Christopher Breunig és Steve Harris mind elhozták a saját lemezeiket, és nagyjából-egészéből ők is ugyanazt hallották. Az SME-t annyiféle berendezéssel kombinálták, hogy azok csak két teremben fértek el! Ha már egyszer nem lehet harangozni (mert a harang nem szól szépen), minek bajlódjunk a harangöntés részleteivel. Azokról tehát csak távirati stílusban szólunk. Az SME futómű, mint a fényképen is látható, kettős lapra van felszerelve. Az alaplap alumíniumöntvény plusz vastag csillapítóréteg. A felső lap még vastagabb alumíniumöntvény (a csillapítórétege is vastagabb), precíziós gumiszálakon függ, lengése 2-3Hz-re van hangolva és folyadékkal van csillapítva ("Zero Q"). A két sasszit külön kell vízszintbe állítani (á la Roksan), a tányér két részből áll, ezek valami plexiszerűséggel vannak csillapítva, összeadott súlyuk 7,8kg. A csapágytengely átmérője 19mm, hossza 170mm, tűrése 1µm, és kétféle különleges olajból kevert koktélban forog. A meghajtás elektronikus, a két és fél kilós motoregységet rugalmasan építették rá az aljlapra. Hiába van felfüggesztve szilikongumi-harangokra, az SME lemezjátszó nem harangozik elég szépen. HFN/RR, november * Interjú a Philips egyik marketingmenedzserével, akinek az a feladata, hogy egyebek között BitStream-IC-ket adjon el a japánoknak...szóval, ő csak tudja, mire jó az új 1 bites technika. Itt csak a beszélgetés zárórészét idézzük, ahol is a riporter arra kérdez rá, mi a helyzet az Analóg/Digitális oldalon, azaz a stúdiótechnikában. A válasz: "Ott még több előnye van a BitStreamnek; ez az előny főleg a magas frekvenciájú és az alacsony szintű jelek feldolgozásában érvényesül, s különösen akkor, ha nemcsak (felvételkor) az A/D, hanem (lejátszáskor) a D/A átalakító is BitStream-rendszerű. Demonstrálni tudjuk, hogy ilyenkor a hangminőség sokkal kellemesebb, sokkal inkább "analógos", tovább lehet hallgatni, kevésbé fárasztó. Japánban már kapható is olyan CD, amely BitStream-technikával készült: Nippon Phonogram és Philips Classics." * DAT-magnó: a Denon DTR-2000 (800) - ez a gép már tízszerte olcsóbb annál a Nakamichinél, amely annak idején körbelátogatta a világ hifi-magazinjainak címlapjait, szóval: ezt már emberi fogyasztásra szánták. "800 font? Ennyiért még egy Revox B77-et se lehet vásárolni!" Ez igaz, mondja Trevor Butler, de a Revoxon külön-külön is lehet dolgozni a párhuzamos sávokra, a DAT-tal ez egyelőre még nem megy, az orsós magnó több kreativitást engedélyez tulajdonosának. * Olcsó multibit CD-játszók: Aiwa XC-777 (200), Marantz CD40 (200) és Yamaha CDX-730E (230). Hangminőségük, rendre: 42%, 50%, 39% - megint a Marantz (és a Philips-klán) nyert. * Írni és olvasni is tud a Kenwood cég CD-játszója, jobban mondva CD-WO rendszere, amely alapállásban enkóderből (DA-7000), felírókészülékből (DD-7200) és PC-egységből tevődik össze (eddig kb. 13 ezer font); az alaprendszert ki lehet egészíteni U-matic hifi-videóval és processzorral, A/D átalakítóval, ROM-mal, CD-I formázóval, CD grafikai szerkesztővel stb. stb. Jelenlegi formájában nyilván nem a hifistát, hanem a stúdióembereket kívánja kiszolgálni. Paul Miller azért eljátszogat vele, felvételt készít különféle CD-kről, és azt állítja, hogy a hangminőség figyelemreméltóan hűséges maradt az eredetihez, sőt, helyenként "még jobban is szólt annál", amit úgy kell érteni, hogy a magasak tisztasága megmaradt, a mélytartomány viszont kellemesen feldúsult, különösen a gitárhangokon. (Ezt az effektust mi is ismerjük, analóg magnófelvételeken is fellép - bizony, ez torzítás.) "A megfizethető és jól kezelhető CD-R egyelőre még messze van, de most a Kenwood CD-WO rendszer egy lépéssel közelebb hozta." A Kenwood CD-WO rendszer "tolla", a DD-7200. "A megfizethető és jól kezelhető CD-R egyelőre még messze van..." HFN/RR, november * További tesztek. Meridian 206B (900); a normál 206 BitStream-változata. Jobb a réginél. KEF C45 hangdoboz (200); nem valami nagy szám. JVC XL-V231 egybites CD-játszó (150); semmi különös. December * A hírrovatból: itt a DAT-Walkman, a Sony TCD-D3. Brit ára még nincs, Japánban 98 ezer jenbe kerül (kb. 380 font, de mire áthajózik az óceánon, öt-hatszáz is lehet belőle). A gépecske mérete kb. 85x40x120mm, súlya 420 gramm. Az átalakító 1-bites, és be van építve az SCMS másolásgátló rendszer (másolatok továbbmásolását tiltja). * Időről időre valaki nekiáll szubbasszussugárzót tervezni. Így volt ez már a hatvanas években, aztán a hetvenesekben, a nyolcvanasokban, és valószínűleg a kilencvenesekben is így lesz. A szubbasszussugárzó: nyomasztó probléma, akkor is, ha van, akkor is ha nincs. Ezúttal Richard Lord mutatja be legújabb produkcióját, Monochord néven. Ez egy kb. 3,5 méteres labirintus, 350mm átmérőjű KEF B300B hangszóróval. A szerző a transmission line-ra esküszik, 1970 óta számos konstrukció leírását publikálta. Az a lényeg, mondja, hogy a méreteket nemigen lehet, de nem is szabad csökkenteni, a labirintust nem szabad túlságosan összehajtogatni, mert csökken a hatásfoka, azonkívül csőrezonanciák is fellépnek. És a keresztmetszetét sem szabad csökkenteni, különösen a hangszóró közelében nem, ott feltétlenül meg kell hagyni a teljes membránátmérőt; a labirintus későbbi szakaszai aztán már enyhén elkeskenyedhetnek. A megoldás: a hangládát valamiféle ülőalkalmatosságnak kell álcázni. És lőn. "Amikor nekikezdtem a tervezésnek, a feleségem nagyon morgott (ki ne értené meg?), de látván a kész terméket, megenyhült." És: "A jövő hónapban a konstrukció részleteit is publikáljuk." Akit Lord ötlete túlságosan fellelkesítene, gondolja meg, hogy a jó szubbasszussugárzó még csak az egyik fele a dolognak. A másik, valószínűleg nehezebb fele: az az elektronika, amellyel a basszusregisztert csatlakoztatni lehet a fő rendszerhez. Lássuk a medvét. Vagy a kutyát. Vagy a kislányt. Csak a Monochord szub-basszussugárzót ne lássuk. Azért van beleépítve a kanapéba. HFN/RR, december * Barry Fox (a Technológia rovatban) legutóbb elparentálta a Philips digitális kompaktkazettát, most azonban arról tudósít, hogy az új rendszer "megvan", és 1992-ben forgalomba kerül. A hollandok azt ígérik, hogy feltétlenül olcsóbb lesz az R-DAT-nál; várhatóan 5-600 font lesz az ára. Egyelőre nagy diplomáciai játszmák zajlanak akörül, hogy melyik gyár áll rá a DCC-re és melyik marad az R-DAT-nál. Addig is néhány műszaki részlet a Philips Digitális Kompaktkazettáról: Noha tradicionális abból a szempontból, hogy a felvétel oda- és visszafelé a szalag fél szélességében zajlik, a kazettát nem kell kivenni és megfordítani: a DCC-t eredendően oda-visszajátszósra tervezték. A szalagsebesség marad 4,5cm/s, a műsoridő nem változik. A fejek a szalagot 16 szegmensre osztják (8-8 párhuzamos szegmens mindkét irányban). Ennyire alacsony szalagsebességgel még a 8 párhuzamos sávon sem lehet rögzíteni azt a körülbelül 2 millió bitet, amely a CD-minőségű sztereofóniához szükséges. Új kódolási technikát fejlesztettek ki, ezt PASC-nak nevezik (Precision Adaptive Sub-hand Coding), és tulajdonképpen a digitális rádiózás mellékterméke. A PASC processzor a már ismert 33, 44,1 vagy 48kHz-en végzi a mintavételt, majd analizálja a jeleket, frekvenciájuk szerint. A hangfrekvenciás tartományban precízebb munkát végez, több bitet "használ", a sávon kívül viszont már trehányabbul dolgozik. A végeredmény állítólag egyenértékű a 18 bites rendszerekkel. A házi használatra szánt DCC-magnók mind digitális, mind pedig analóg üzemmódban felvesznek, illetve lejátszanak (műsoros kazettát is). A másolásgátló rendszer itt is az SCMS, amely megakadályozza ugyan a másolatok továbbmásolását, azt viszont nem tiltja, hogy a CD-t akár az összes barátunknak sorban felvegyük. A Philips azt állítja, hogy a DCC-jelet gyári úton, nagy szalagsebességgel is másolni lehet, úgy, mint az analógot szokás. (Lásd Kígyó a tepsiben, HFM 1989/3. A Szer-k.) Ez nagyon fontos hír a hanglemezgyárak számára, ugyanis az R-DAT kazettákat csak igen körülményesen és drágán lehet nagy szalagsebességgel sokszorosítani. * Most már talán be fogják ismerni, hogy a CD nem szól jól? Merthogy most már lesz olyan CD, amely tényleg jól szól? A japán Optrom cég a Mitsui petrolkémiai nagyvállalatnak egy üzeme, 1986 óta gyárt CD-t. Legújabban olyan kollekciót küldözget az újságíróknak, amelyben minden felvétel duplikát, és a két példány abban tér el, hogy az egyiknek hagyományos polikarbonát, a másiknak pedig különleges, "Amorf PoliOlefin" (APO) az alapanyaga. APO-ból eddig is gyártottak hasonló terméket: számítástechnikai célra. Az Optrom szerint az APO-ból készített CD műszakilag is minden tekintetben különb a réginél, a hangminősége pedig fölényesen jobb: tisztább magasak, masszívabb basszus, kevésbé visszhangos középsáv. "A hagyományos CD hangja mesterséges, hiányzik belőle a lágyság, szegényes a basszusa, tisztátalanok a magasai" - és ezt most nem az "egyszemélyes" Koetsu vagy Stax vagy Micro Seiki állítja, hanem egy petrolkémiai nagyüzem, amely már maga is milliószámra adott el kompaktlemezeket. A pudding próbája az evés, és ez különösen helytálló a High Fidelityhez címzett vendéglőben, ahol minden szakács a fizika törvényeire hivatkozik, mégsem tudnak megegyezni az ízekben. Szóval, nem annyira az Optron cég kémiai okfejtései az érdekesek, hanem hogy hogyan szólnak az APO lemezek. Ken Kessler szerint sokkal transzparensebbek, "analógosabbak" a hagyományosnál, olyanok, mint a csöves erősítő hangja a tranzisztorosaké után stb. stb. Decembert írunk: a CD-barátok számára ajándékot hozott a Tél-APO? * Új hangdobozmérési módszer: a Vízesés Diagram, amely a hangsugárzók tranziens viselkedését térképezi fel, s afféle "háromdimenziós" ábrát rajzol. Kell hozzá egy rafinált számítógépes rendszer (MLSSA, becenevén Melissa), viszont nem kell hozzá süketszoba. Martin Colloms először felveszi egy ismert, átlagosnál jobb minőségű hangdoboz, a Spendor SP2-II vízesésdiagramját, majd kipróbálja módszerét azon a hat brit hangsugárzón, amelyet egyébként is tesztelnie kell: JPW Minim (80), Goodmans M100 (80), Arcam Alpha (200), Creek CLS20 (200), Castle Winchester (1200), Monitor Audio Studio 10 (1000). Íme a Spendor niagarája: JPW Minim, Goodmans M100, Arcam Alpha, Creek CLS20, Castle Winchester, MA Studio 10. HFN/RR, december Ami a hangminőségüket illeti, a hat modell közül valószínűleg csak a Creek éri meg az árát (ha jól olvasunk a sorok között). * További tesztek. Luxman LV-92 erősítő (180); ennyiért megéri. Pink Triangle LPT (azaz Little Pink Thing) lemezjátszó-futómű (350); kompromisszumos jószág, bizonyos tekintetben jobb a Linn Sondeknél, de nem mindenki fogja szeretni a hangzási balanszát. A Kis Rózsaszínű Izé (Little Pink Thing). HFN/RR, december * A DAT-magnó, önmagában, ma már nem újdonság. Újdonság viszont, hogy már 550 fontért is lehet kapni. A Sony DTC-55ES-t Paul Miller vizsgáztatja. Tulajdonképpen meg is dicséri: megvannak az előnyei, megvannak a hibái, de végül is korszerű gépet kapunk józan áron, "ugyanez a pénz holt tőke volna, ha egy 550 font fölötti kazettás magnóba fektetnénk". * Audiophile 1990 szeptember A címlapon látható Wadia WT-2000 CD-futómű Alvin Gold kezébe kerül. Az árát nem mondja (annyit magunktól is tudunk, hogy a Wadiák drágák), de sokrétű szeánszot rendez és tanulságos dolgokat mond. "A CD-transzportnak nagyon fontos szerepe van, de erre csak a Meridian 208 tanított meg bennünket. Hasonlóképpen ahhoz, amit annak idején a Linn Sondektől tanultunk. A jó CD-futómű előnye ugyanabba a nagyságrendbe esik, mint a jó LP-futómű előnye. A zenét valahogy könnyebben lehet követni, az ember dobogni kezdi a lábával a ritmust és így tovább. Mellesleg az értékes D/A átalakítók is ilyesfajta változást hoznak." "Érdekes, hogy akár a lemezjátszóknál, itt is elkezdték a rezgéscsillapító játékot. A Wadia is kitalált egy fantázianevet a maga rezgéscsillapító berendezéséhez (VRDS, azaz Rezgésmentes Merev Lemezrögzítő Rendszer), ez utóbbi egy CD-nagyságú, enyhén homorú alumínium-tányérból áll, amelyet jól rá kell szorítani a CD-re. Súlyt, ennélfogva tehetetlenségi nyomatékot is ad neki, s ezzel - állítólag - csökkenti a hibaarányt." "A legjobb TEAC futómű eléri a Meridian minőségét, és ez az a TEAC, amire a Wadia is épít. Ennek a mechanikának egyébként is rendkívül alacsony a digitális lebegése ("jitter"), a Wadia pedig még tovább javította ezt a paramétert. A tápegységet áttervezték, és még a dobozt is különös gonddal építették meg, mondván, hogy a készüléket körülvevő dobozban elektromágneses és termodinamikai áramlatok, továbbá örvényáramok kavarognak. A TEAC és a Wadia között, mindazonáltal, az a legnagyobb különbség, hogy az utóbbit kifinomult üvegszál-rendszerrel csatlakoztatják a konverterhez. "Ez mind lehet techno-misztikus süketelés, de - és ez a lényeg - a Wadia futómű Gold szerint tényleg kivételesen szépen muzsikál. Kitágítja a dinamikát, artikuláltabbá teszi az emberi hangot, az énekesek megjelennek a szobában, immár nem olyanok, mintha elektronika szimulálná őket. A részletek előtárulnak, a zenei architektúra egységesebb. Könnyebb megkülönböztetni a vonósokon vagy a fúvósokon belül a rokon hangszereket. "Az a hit, hogy a CD-futóművek kizárólag mechanikai szerepet játszanak, vagyis (ahogy a Quad mondaná) minden tisztességes CD-futómű egyformán szól, éppen annyira racionális, mint akkor volt, amikor az LP-futóművekre vagy az erősítőkre mondták ugyanezt. "És végül: "A Wadia ugyan nem gyógyítja ki a CD-t minden betegségéből, de megengedi, hogy figyelmen kívül hagyhassuk mindazt, ami a CD-vel nincs rendben." * És mindjárt egy másik CD-transzport: a Technics SL-PA10 (450). Talán nem éri el a Kenwood DP-X9010 minőségét (főleg dinamikai tekintetben marad alul), de nem rossz készülék. Különösen jól működik a Meridian 203 DAC-cal. * Lényegében a CD-futóművekről szól Keith Howard e havi monológja is: ravasz dolog a hifi-gyáraktól, hogy két dobozban adják el nekünk ugyanazt, amit mi szívesebben vennénk meg egyetlen dobozban. "Számoljuk csak össze, hány darabból áll egy szuper hifi-berendezés: futómű, tápegység, légsűrítő a hangkarcsapágy légpárnáihoz; előerősítő és tápegysége; tuner és tápegysége; CD-futómű, DAC és tápegységük; aktív keresztváltó és tápegysége; három monó végfok csatornánként; két hangsugárzó; két szubbasszus, Melyekhez esetleg még külön hangszínszabályzó, térhatás-processzor és a jó ég tudja, mi minden járul." "Hogy az előerősítő jobban szól külön tápegységgel, meg a CD-futómű is külön processzorral, ebben még lehet igazság, legalábbis tízből kilencszer bejön a dolog, de miért ne csinálhatna valaki egy príma előerősítőt vagy CD-játszót egyetlen dobozban?" "A különálló DAC voltaképpen azért szól jobban, mert a nagy cégek rutinból dolgoznak, fütyülnek a részletekre, hagyják, hogy helyettük valaki más csinálja meg a házifeladatot - és az a valaki más végre meg is csinálja. Semmi más oka nincs, hogy az egydobozos készülék miért ne szólhatna eredendően ugyanígy. Hacsak fel nem fedeznek valami új természeti törvényt, amely ezt indokolja. Valójában a többdobozos módszer nem más, mint a rossz tervezés kritikája." * Jimmy Hughes mostanában arról szeret írni, hogy a modern hangsugárzók ugyan színezetlenül szólnak, de rosszak a tranzienseik, nem tudnak "megszólalni". A régi időkben, a monó korszakban kisteljesítményű csöves erősítőket használtak, következésképpen nagy hatásfokú hangsugárzókra volt szükség. Amikor beköszöntött a sztereofónia, egy nagy doboz helyett mindenki inkább két kisebbet vásárolt; ezeket egyre nagyobb teljesítménnyel kellett meghajtani. A hangerő helyreállt, a basszusátvitel helyreállt - a megszólalás elevensége viszont odalett. "A sztereofónia oda vezetett, hogy el tudjuk fogadni a sokkal gyöngébb hangminőséget, anélkül, hogy rájönnénk a gyatraságára. Ha tudni akarod, mire képes a berendezésed valójában, kapcsolj monóra, és figyelj egyetlen hangsugárzó hangjára. Vajon be tudja-e tölteni a szobát, kényelmesen, erőlködés nélkül, úgy, hogy minden hangszer hangját tisztán ki lehessen venni?" "Ne érts félre, nem azt mondom, hogy a színezetlenség nem fontos senki (senki?) nem akar éles rezonanciákkal színezett, üreges, döngő hangot. De kétségbe vonom, hogy ezt a problémát azzal kéne megoldani, hogy a doboz belsejében sok-sok csillapítóanyagot helyeznek el, hogy a könnyű papírmembránt nehéz műanyagokkal cserélik fel, hogy komplex keresztváltókat terveznek, amelyek kellemetlen reaktív impedanciával terhelik az erősítőt. A bajt csak a szőnyeg alá söprik." * További tesztek. Pioneer A-400 (230): "minimalista" erősítő ettől a cégtől, ki hallott már ilyet? Jimmy Hughes szerint egészen kitűnő, itt-ott némi keménységgel a hangjában, de így is lényegesen jobb például a QED A-270-nél. "A 3-500 fontsterlinges kategóriába tartozhatna. Sőt, hallottam már rosszabbat 1000 fontért, számos elő/végfokozattól is." * Alvin Gold válasza egy popzenekedvelőnek a Kérdés/Felelet rovatból: "...de térjünk vissza a CD-LP dilemmára. Ha egyszerűen csak zenét akarsz sercegés és recsegés nélkül, válaszd a CD-t. De ha tényleg ennyire odavagy a hatvanas évek popzenéjéért, akkor a CD-ben nagyot fogsz csalódni. Ezt nem azért mondom, mintha CD-ellenes volnék, hanem mert az ebből az időből származó popzenét gyalázatos módon ültették át CD-re. Általában keményen és egyszínűen fog szólni, sokkal öregesebben, mint az LP-újrakiadás." LP után szomjúhozás a CD-sivatagban. Audiophile, szeptember Október (nem érkezett meg) November A legnagyobb lelkendezés a Linn Lingót fogadja, a Linn Sondek lemezjátszó-futómű új, immár a készüléken kívül elhelyezett tápegységét. Az előző modelleket 514 fontért "átlingózzák"; ehhez bele kell nyúlni a lemezjátszóba, és lebontani róla a régebbi, Valhalla elnevezésű tápegységet. Az új, lingózott LP 12 ára jelenleg 1084 font. A Lingo egyébként egy 16x7,5x33 centiméteres fekete doboz, hálózati kapcsolóval az előlapján. Malcolm Steward szerint a Lingo "új magasságokba emeli az LP12-őt", mi több: "ez a Linn cég legjobb produktuma azóta, mióta az LP12 megpillantotta a napvilágot". (Mint a következő hónapban kiderül, a Pink Triangle cég is piacra hozott egy új tápegységet, PT és Linn Sondek futóművekhez. A szintén fekete dobozkának a Pink Linnk nevet adták. Ahogy mondani szokás: ehhez pofa kell.) Régi nagyágyú, új ágyútalppal: "Lingózott" LP12. Audiophile, november * Bonyolult vita bontakozik ki az új Philips BitStream IC, a 7350 körül. Legutóbb ugyanis Bob Stuart (Meridian) azt nyilatkozta, hogy ez az IC túl drága, semhogy érdemes volna alkalmazni az olcsóbb készülékekben. A Deltec Audio igazgatója erre most azt írja, hogy ők már legolcsóbb, 300 fontsterlinges átalakítójukban is ("Little Bit") az új IC-t használják, és ez a gép lényegesen jobb egyrészt a régebbi Delteceknél, másrészt mindazoknál a DAC-oknál, amelyek még a régi chipre épültek, "amilyenek a Meridianok". Stuartnak megadatik a válaszadás joga. Kitart állításánál, miszerint a 7350 (házi nevén BSDAC) tényleg csak drága masinákba való, nem azért, mintha maga a chip sokba kerülne, hanem mert a BSDAC egészen más módon működik, mint a régebbi chip (például digitális szűrőt sem tartalmaz). Szimpla módon persze könnyű bánni vele: fogjuk a 7350-as IC-t, kiegészítjük a Sony, a Yamaha, az NRC vagy valaki más segéd-chipjével - ezek azonban tömegcikkek, és messze nem hozzák ki a 7350-asból annak igazi képességeit. "Amint ezt nemrég egy AES-előadásomban is kifejtettem." Továbbá: "Úgy vélem, a Deltec rossz szolgálatot tesz önmagának és az iparnak. Az, hogy milyen D/A típust és annak melyik variánsát választjuk, ez csupán részletkérdés. A CD-játszónak és az átalakítónak egy egész sereg fontos alkatrésze és részegysége van a DAC-chipen kívül: a bemeneti áramkörök, a dekóderek, a szervók, a zárt fázishurkok, az oszcillátorok, a digitális és analóg szűrők stb. Ami számít: a tervezés részletei, a műszaki paraméterek és persze, a hangminőség." A szerkesztőség telefonon a Philipset is megkérdezte, és ott azt a választ kapta, hogy a 7350-et valóban High-End felhasználóknak szánták. "De hogy ezen mit értenek, azt nem voltak hajlandóak megvilágítani." * Tesztek. Audioquest 7000 hangszedő (1200). Nagyjából azonos a Tsorugival, illetve a Spectral MCR-rel. A legmélyebb basszusból volt már jobb is, ettől eltekintve szinte verhetetlen. Pioneer PD-73 CD-játszó (800). Jó gép, a Wadia hangkarakterével, de néha kissé rikító, harsány. Conrad-Johnson PF1/MF200 elő/végfok (1350/2200). Az előerősítőt dicsérik (kellemes, édes hangja van, sokáig lehet hallgatni), a végerősítőt a DNM vagy a (triódás) Audio Innovations kényelmesen megveri. Az első nem-csöves Conrad-Johnson erősítő, a PF1/MF200. Audiophile, november "Wadiás volna, de néha kissé harsány." Pioneer PD-73. Audiophile, november CD-futómű: a "Szuperszonikus" Wadia WT-2000. Audiophile, szeptember December BitStream itt, BitStream ott, BitStream mindenütt, nemcsak drágán, de immár nagyon olcsón is -az újdonság reklámereje alábbhagyott, most már józanabb hangulatban vizsgálhatjuk az 1 bites készülékek hangképét. Jonathan Kettle, a szerkesztő a Philips CD850-nel és az Arcam Alphával barátkozik, és ezt írja cikke élére: "Hová tűnt a hírhedt CD-érdesség?" A kettő között az a különbség, hogy a Philips precíz, az Alpha precizitásban kevesebbet, muzikalitásban többet produkál. * A kábelekről már volt szó, jöhetnek az asztalkák. Malcolm Steward a következő hatot hasonlítja össze: Target TT2 (60, ez már az 1990-es modell), Alphason R3 (70), Sound Organisation Z028 (97), ArchiDee TNX (129), Audiotech ATT1 (130), Mana Acoustics Reference (300). A rangsor is ugyanez, csak visszafelé. "Mindegyik asztalka jól működött. Mindazonáltal meglepő, mennyire másképpen szólnak. Mint hifi-láncszem, nem változtatják meg a hierarchiát, változatlanul fontosabb a mi, mint a mire. Az LP12 a Targeten továbbra is megveri a Regát, még ha az utóbbit egy Manára állítjuk is." Bútorbemutató a decemberi Audiophileből. Felső sor: Target TT2, Mana Reference, Audiotech ATT1. Alsó sor: Sound Organisation Z028, ArchiDee TNX, Alphason R3. * További tesztek. Deltec PDM One Series II DAC (BitStream; az árát nem tudjuk). Hát bizony távolról sem Wadia, sőt, még csak nem is Meridian 203. Musical Fidelity A200 (700). Fono-ról elfogadható, a vonalbemenetről kitűnő. Audio Research LS1/Classic 60 elő/végerősítő (1575/3373). Az eleje sem rossz, a vége igazi ARC: "egyszerűen nagyszerű". Heybrook Point Five II hangsugárzó (179). Ha bejáratják, kiegyenlített, élénk, nyitott. A felső regisztere most már sokkal jobban össze van hangolva az alsóval, mint az első változaton volt. JBL XPL200 hangsugárzó (2000). Még mindig rockhangszóró, de már civilizáltabb, eljátssza Sosztakovicsot is, ha kell. A lágyhangú erősítőket szereti, például az Audio Innovations triódáit, de akár a kis Pioneer A-400 is megfelel neki. Még mindig rockhangszóró, de már civilizált a JBL XPL200. Audiophile, december Kétfelé kell vágni, mármint az Egyet, akkor lesz belőle Fél. (A Heybrook 0.5 hangdobozt viszont a legkevésbé sem fűrészelte el a decemberi Audiophile.) Az Év Reklámja. "Baby take a chance... baby come and dance... sweet little rock and roller"-énekli a miniatűr Elton John a Panasonic walkmanról. What Hi-Fi?, szeptember * Csoporttesztek a What Hi-Fi 1991. szeptemberi számából