Forintos ötlet



    -  Kereskedelmi hírek

        Mindig sajnáltuk, hogy  a  Hifi  Magazinnak  nincs  hírrovata,  de
    tudomásul kellett vennünk, hogy ha egy országban nem  gyártanak  hifit
    és nem is kereskednek ilyesmivel,  ott  nyilván  nem  történik  semmi,
    amiről  hírt  lehetne  adni.  Nos,  ennek  az  állapotnak  egyszer  és
    remélhetőleg mindenkorra vége szakadt. Gomba módra szaporodnak ha  nem
    is  a  gyártó  üzemek,  de  legalább  a  hifikereskedők,   köztük   az
    "audiofil"-típusúak, és  nem  is  csak  Budapesten,  hanem  szerte  az
    országban másutt is. Mindegyiküket természetesen nem  kereshetjük  fel
    személyesen, de  szívesen  fogadjuk  levelüket.  Kérjük,  értesítsenek
    bennünket mindenekelőtt arról, hogy  léteznek.  Továbbá:  hogy  milyen
    márkákkal kereskednek (vagy milyen készülékeket állítanak elő), kiktől
    vásárolnak, mi a hifi-filozófiájuk, mi az üzletpolitikájuk,  hogy  néz
    ki az árlistájuk, mik a terveik, milyenek a kilátásaik. Akár fényképet
    is küldhetnek a bemutatótermükről. Mindazt,  amit  ebből  közérdekűnek
    ítélünk, közreadjuk a  Forintos  Ötlet  rovatban.  Első  ízben,  tehát
    amikor bemutatjuk  valamelyik  vállalkozót,  általában  terjedelmesebb
    ismertetést adunk róla; később már csak a változásokra, a hírekre,  az
    újdonságokra koncentrálunk.

    ATEC

        Mi sem mutatja jobban az idők változását,  mint  az,  hogy  még  a
    patinás profi cég, a Mechanikai Laboratórium is "kinyújtotta csápjait"
    a közhasznú híradástechnika irányában, és közös vállalatot  létesített
    az osztrák Audio Technology GmbH-val.  Az  ATEC  nem  annyira  hifivel
    foglalkozik, mint inkább félprofi felvételtechnikával, de a  határokat
    nehéz pontosan megvonni, és biztosak vagyunk  benne,  hogy  az  általa
    képviselt márkák némelyikével a HFM olvasóinak is dolga lesz még.
        Az új cég vezetői Kovács László ügyvezető igazgató és dr.  Matuska
    József műszaki igazgató. Egyelőre a Mechanikai  Laboratóriumban  lehet
    őket  utolérni  (telefon:  142-7371),  később  azonban  kiköltöznek  a
    dunakeszi ML-üzembe, ahol szervizállomást létesítenek, hogy az általuk
    képviselt márkákra teljes körű szervizt nyújthassanak. Mint elmondták,
    vállalkozásuk piaci alapjának azt az örvendetes tényt  tekintik,  hogy
    egyre-másra  alakulnak  a  kisebb-nagyobb  stúdiók.  Ezeket  szeretnék
    ellátni a felvételkészítés minden lehetséges eszközével:  erősítőkkel,
    keverőasztalokkal,    különféle    processzorokkal,     mikrofonokkal,
    fejhallgatókkal. Valamint jó tanáccsal is.
        "Nemcsak berendezést akarunk eladni.  Sok  rádióst,  hangmérnököt,
    akusztikust ismerünk, és az ő segítségükkel fővállalkozásra is képesek
    vagyunk. Annál is inkább,  mert  ha  a  hatóságok  végre  feloldják  a
    frekvencia-moratóriumot,  mindenfelé   rádióstúdiók   létesülnek,   és
    szükségük lesz olyan berendezésre, amely jó  minőségű,  árát  tekintve
    pedig még elérhető  a  zenészek  vagy  éppen  a  helyi  önkormányzatok
    számára. Arról nem is beszélve, hogy a Mechanikai  Laboratórium  profi
    URH-adókat is gyárt."
        Az ATEC termékválasztéka, betűrendben, az AKG-val kezdődik,  tehát
    egy olyan márkával, amelyet a hifisták is jól ismernek ("itt  említjük
    azokat az amerikai cégeket is, amelyeket  az  AKG  bekebelezett,  mint
    például  a  dbx-et!",  majd:  Alesis  (processzorok,  dobgépek),  AMEK
    (keverők),  Ampex  (magnószalagok,  kazetták,  DAT-kazetták),   Carver
    (elsősorban professzionális eszközök, de éppígy akár  a  híres  csöves
    hifi-erősítők  vagy  ribbon-hangsugárzók!),  Crown  (USA,   erősítők),
    Eventide (harmoniserek), Fostex (teljes  választékkal),  Groove  Tubes
    (csöves zenekari erősítők), Marshall (zenekari erősítők), Meyer  Sound
    (hangsugárzók,   monitorok),   Soundcraft   (keverőpultok),   Symetrix
    (processzorok, kompresszorok,  limiterek  stb.),  TAC  (keverőpultok),
    Tannoy (van-e,  ki  e  nevet  nem  ismeri?),  Tube  Traps  (akusztikai
    csillapítóelemek), Tube Tech (csöves elektronikák).
        "Elsősorban nagykereskedőnek tartjuk magunkat, tehát  a  stúdiókon
    kívül a viszonteladókat  is  kiszolgáljuk.  Mindent  forintért  adunk,
    elvámolva,  garanciával,  szervizzel,  ha   kell,   installálva   vagy
    éppenséggel a körülményekhez adaptálva."
        "És még egy tervünkről. A  hazai  hangszerpiacon  hatalmas  lyukak
    tátonganak.  Nincs  gitárhúr,  nincs   dobbőr,   nincs   alkatrész   a
    fúvóshangszerekhez. Más cégekkel és magánszemélyekkel társulva,  létre
    szeretnénk  hozni  egy  olyan  bolthálózatot,  amelyet  az  anyacégünk
    Ausztriában már  megcsinált,  Music  Marketing  néven.  Holding-típusú
    vállalkozásról van szó, a hálózat boltjai önállóak, de összeköti  őket
    a közös tulajdonos, a  közös  adminisztráció,  a  közös  beszerzés  és
    raktározás, a közös arculat."


    Datateam Audio

    (Budapest, Janka út 6, 1121. Tel: 06/60/12-125)

    

        Az elsők között állt rá a forintért árusításra.  Balszerencsénkre,
    lapzártakor  valahogy  mindig  elkerültük   egymást.   Most   pótoljuk
    mulasztásunkat, és megrajzoljuk e cég elmaradt "portréját".
        A DATATEAM gmk, mint neve is mutatja, számítástechnikával alapozta
    meg a  jövőjét.  Ehhez  képest  feltűnő  otthonosságai  mozog  a  High
    Fidelity területén is. "Nem véletlen.  Tíz  év  óta  töprengünk  rajta
    Klébesz Ferenccel, mikor lesz már meg az  anyagi  alapja  annak,  hogy
    hifivel  is  foglalkozhassunk  -  mondja  Kiss  Róbert,  a  cég  egyik
    fő-hifistája.   -   A   múlt   nyáron   aztán   végre    megnyithattuk
    bemutatótermünket."
        Milyen szempontok szerint válogattak a márkák között?  Ezek  azok,
    amelyekkel egyébként is rokonszenveznek, vagy elsősorban azt keresték,
    melyiknek nincs még képviselője Magyarországon?
        "Nem  erről  van  szó.  Mi  csak  olyan  cégeket  kerestünk   meg,
    amelyeknek  a  gyártmányai  nekünk  is  tetszenek,  közel   állnak   a
    szívünkhöz; amelyeket akár mi is megvennénk. Kérdés aztán, melyikükkel
    sikerül megegyezni. Egyébként, amikor nekikezdtünk a  szervezésnek,  a
    Belgrád rakparton kívül még nem volt olyan  kereskedő,  aki  forintért
    árusított volna.
        Képviselik,  netán  kizárólagossággal  képviselik  a   szóbanforgó
    cégeket, vagy csak közvetítőktől vásárolnak?
        "Ezt nem érdemes misztifikálni. Sokan csak blöffölnek.  Előfordult
    már, hogy utánajártunk,  és  kiderült,  hogy  némelyik  készülék  vagy
    audiofil lemez gyártója egyáltalán nem is ad kizárólagos  képviseletet
    senkinek: bárkinek hajlandóak eladni az  árut.  Egyébként  kizárólagos
    képviselője vagyunk a  francia  Lectronnak  (amely  a  neves  szakíró,
    Hiraga cége), a Triangle-nak és a Micromegának (nemcsak  luxusgépekről
    van szó: az új Junior CD-játszó ára 40 ezer forint  körül  mozog!),  a
    brit Cambridge Audio-nak és Musical Fidelitynek, a német Clearaudionak
    és  Audiotrade-nek,  a   kanadai   Oraclenek,   az   amerikai   Boston
    Acoustic-nak  (mire  ez  a  szám  megjelenik,  már  itt  lesz  az   új
    hangdoboz-széria!) és, hogy el  ne  feledjem,  a  hollandok  közül  az
    ezüstkábeleiről híres Siltech-nek és Sphinx-nek.  Ezekkel  a  cégekkel
    természetesen közvetlen kapcsolatban állunk. Más kérdés, hogy a  bécsi
    Audio Tuning kereskedőcég (amely  a  fentebb  felsorolt  márkák  közül
    csaknem mindegyiket  forgalmazza,  és  amellyel  igen  jó  barátságban
    vagyunk)  sokat  segít  nekünk.  Például  az   Oracle   lemezjátszókat
    lehívhatjuk az ő bécsi raktárából, és  akkor  nem  kell  kivárnunk  az
    egyébként hosszú szállítási határidőt."
        "Egyéb márkákat is árusítunk, de azokat  nem  kizárólagos  joggal.
    Ilyen  a  Magneplanar,  a  Martin-Logan,  az  SME,  az   AKG   és   az
    Audio-Technica, valamint az audiofil  lemezek  közül  a  Sheffield,  a
    Chesky, a Reference Recordings vagy a Proprius. Ezeket az NSZK-ból  és
    Ausztriából vásároljuk. A végére hagytam a Project  Audio  Systems-et,
    az Audio Tuning által Ausztriában bejegyzett, de nagyrészt a  Teslánál
    gyártatott termékcsaládot, amelytől  nagyon  sokat  várunk,  tekintve,
    hogy ezek a készülékek igen olcsóak és mégis audiofil minőségűek, mint
    például a Project 1 vagy 2 lemezjátszó. (Gondolom,  sokakban  felmerül
    az  ötlet,  hogy  ezeket  a  gépeket  inkább   Csehszlovákiában   kéne
    megvásárolni. Nem megy, a gyárnak kizárólagossági  szerződése  van  az
    osztrákokkal,  dollárban  számolnak   el   -   a   régi,   KGST-típusú
    kereskedelem nem létezik többé.)"
        Eddig a beszerzésről  volt  szó,  beszéljünk  most  az  eladásról.
    Milyen üzletpolitikát követ a DATATEAM?
        "Alacsony árakkal akartunk indulni, csekély árréssel kalkuláltunk.
    Most az a gondunk, mit tegyünk, hogy az árut másoknak  is  átadhassuk,
    és mégis mindenütt ugyanannyiba kerüljön. Ehhez árat kell emelnünk, és
    akkor rajtunk kívül több más hazai boltban is megjelennének  ugyanezek
    a készülékek... vagy pedig nem  emelünk  árat,  de  akkor  továbbra is
    minden csak nálunk kapható, a Janka úton. Jelenleg úgy  áll  a  dolog,
    hogy készülékeinket az RMB Kft. Bajcsy Zsilinszky út  5.  szám  alatti
    boltja is árulja,  ugyanannyiért,  mint  mi.  A  haszon  egy  részéről
    lemondtunk,  ellensúlyozza  ezt  a  belvárosi  bolt  kedvező  fekvése.
    Kölcsönösen  propagáljuk  is  egymást.  A  későbbiekben   úgy   fogunk
    kalkulálni, hogy az árak mindenütt azonosak legyenek.
        Mit terveznek a fővároson kívül?
        "Tárgyalásban vagyunk pécsi és szegedi üzletekkel, és az  egyikkel
    valószínűleg meg is fogunk  egyezni.  Elképzelhető,  hogy  meg  fognak
    jelenni  a  készülékeink  Dunaújváros,  valamint  Eger  vagy   Miskolc
    környékén is."
        Milyen a vevőkörük?
        "Úgy  látjuk,  Magyarországon  kétféle  vevő  van.  Az   egyik   a
    megszállott, aki az utolsó fillérjét is hifire költi, ez  vásárolja  a
    kedvező árú Cambridge-et, a  Bostont  és  a  hasonlókat.  A  másik  az
    igényes, fizetőképes vevő, aki olyasmit keres, amit idehaza  egyébként
    nem lehetne megkapni."
        És mit keresnek inkább: analógot, vagy digitálist?
        "Ebből a szempontból is kétféle  jellegzetes  vevőt  ismerünk.  Az
    egyik úgy gondolkodik, hogy elég neki egy  olcsó  analóg  lemezjátszó,
    amellyel azért már lehet zenét hallgatni (ilyen a Project 1 és 2!),  a
    pénzét azonban most már főleg CD-re költi.  A  másiknak  viszont  több
    száz darabos LP-gyűjteménye van, neki olyan  lemezjátszó  kell,  amely
    időtálló,  értékálló,  "fogalom",  "referencia"  -  nekik  szánjuk  az
    Oracle-t. Úgy véljük, mind a két filozófiát meg lehet érteni. A  kettő
    között, a középkategóriában kicsi az érdeklődés.
        És a DATATEAM vajon analóg-, avagy digitálpárti-e?
        "Egy időben teljesen átálltunk CD-re.  Méltányoljuk  az  erényeit.
    Aztán, amikor megjött az első Oracle, visszatértünk az  analóghoz.  Az
    is igaz viszont, hogy amikor betévedünk  a  hanglemezboltba,  a  végén
    valahogy mindig egy CD-vel jövünk ki..."


    EKOTRADE GmbH

    (Németország; tel: 00/49/8639/8015)

        NSZK-magyar  vegyes  vállalat,  1989-ben alapították, németországi
    székhellyel.   Voltaképpen  kétszemélyes  cég,  amennyiben  Kiss  Imre
    külföldön    beszerzi    a   készülékeket,   Hermann   Katalin   pedig
    Magyarországon   keres   rájuk   vevőt.   Mindketten   (természetesen)
    zeneszerető  emberek,  de  (természetesen)  a duó férfitagja a vérbeli
    hifista.   Arra   a   kötelező   kérdésre,   miszerint   "hogyan  lett
    hifi-kereskedő?", így válaszol:
        "Ifjúkorom óta mindig egy  fokkal  jobb  gépeket  szerettem  volna
    hallgatni, mint amilyenekhez hozzájutottam. Ez  akkor  sem  változott,
    amikor üzletkötő lettem az IBM-nél, kijutottam Angliába, Amerikába, és
    ott vásárolhattam hifit - amely aztán többnyire  a Bizományiban kötött
    ki, mert nem voltam megelégedve vele.  Már  akkor  is  azon  törtem  a
    fejem, hogy rosszul van ez  így,  meg  kéne  fordítani  a  dolgot,  és
    megszervezni, hogy elfogadható készülékek  jöjjenek  be  az  országba,
    nagyjából reális áron. De hosszú és kacskaringós  volt  az  út,  amely
    idáig elvezetett.
        Első  üzletfelünk  a  Denon  volt,  pontosabban  a  Denonnal  való
    ismeretségünk volt az alap, amelyhez a céget alapítottuk.  A  Denonnak
    valójában mi vagyunk a kizárólagos  magyarországi  képviselői,  nem  a
    nagykereskedők, akik  tőlünk  veszik  át  az  árut.  Az  első  nagyobb
    tételeket a  budapesti  RAMOVILL  Hifi  Áruháznak  adtuk  el,  majd  a
    KONSUMEX is árulta a Denonokat a devizaboltjaiban. Legnagyobb belföldi
    vevőnk  a  Penna  &  Poor,   amelynek   üzletpolitikájával   különösen
    rokonszenvezünk, azt mi is sajátunknak tekintjük.
        A Denon ma  is  a  zászlóshajónk,  de  vele  párhuzamosan  ma  már
    képviselője vagyunk más  cégeknek,  például  a  Luxmannak  (igaz,  nem
    közvetlenül, hanem németországi partnere,  az  All-Akustik  révén),  a
    Quadralnak (amelytől a legtöbb támogatást kapjuk), a Nakamichi-nak,  a
    Monster Cable-nek és a Sansuinak. Kifejezetten a Penna & Poor kérésére
    felvettük a kapcsolatot az Audio Research-csel  is,  sajnos,  ettől  a
    cégtől csak kisebb tételeket rendelhetünk, mert  az  ARC-k  túlságosan
    drága készülékek,  nemigen  tudjuk  megfinanszírozni  őket.  Nemrég  a
    Mission és a Bang &  Olufsen  is  felajánlotta  nekünk  a  képviseleti
    jogot, de  nem  tudjuk,  elfogadjuk-e,  mert  már  az  eddigi  cégeink
    képviselete is annyi munkával jár, hogy alig tudunk megbirkózni  vele.
    Túlságosan kicsi a kapacitásunk, a tőkénk nemkülönben. Ennek ellenére,
    forgalmunk tavaly elérte az 1 millió márkát.
        Üzletpolitikánkban a nagy forgalom, csekély haszon elvét követjük.
    Ezért lehetett a Nakamichik árát is ennyire alacsonyan  tartani  (hadd
    hivatkozzak rá, hogy például a  Dragon  az  egész  világon  sehol  sem
    annyira olcsó, mint éppen Magyarországon!),  holott  nem  közvetlenül,
    hanem egy  nagykereskedő  közvetítésével  adtuk  az  árut  a  boltnak.
    Mindketten   igyekeztünk   mérsékelni   a   haszonkulcsot.   Ennek   a
    konstrukciónak nem is  vagyunk  ellene,  elismerjük  a  nagykereskedők
    létjogosultságát, de azt szeretnénk, ha átvállalnának tőlünk  bizonyos
    terheket, s nem egyedül kellene fedeznünk a propaganda, a bemutatás, a
    kiállítás, a MEEI-vizsgálat stb. költségeit. Másik  törekvésünk,  hogy
    kilépjünk a fővárosból, és most már  az  egész  országban  megtaláljuk
    kereskedelmi partnereinket."


    HiFi Áruház (Ramovill)

    (Bp., Belgrád rkp. 22. Tel: 138-2735, 138-2719)

        Ez is hír: "az áruház hifi-stúdiója az  utóbbi  időben  fennakadás
    nélkül működik". (Régebben ugyanis többnyire be volt zárva.) A  Denon,
    a Nakamichi, a NAD és a többi, már bevezetett márka mellé felvették  a
    Kenwoodot. Az "asztali  hifi"-t  rövidesen  kiegészítik  autó-hifivel,
    olyannyira, hogy  valószínűleg  külön  autóhifi-részleget  nyitnak  az
    áruházon belül. Nemrég  bevezették  a  "lemezfelújító"  szolgáltatást:
    profi géppel lemezenként 60 forintért tisztogatják  az  elpiszkosodott
    barázdákat.
        Minden bizonnyal közérdekű  az  a  hír  is,  miszerint  az  áruház
    alkatrész részlege új helyre költözött (Bp.  V.,  Sörház  u.  1,  tel:
    118-1456), nagyobb területre bővebb választékkal.  Megrendeléseket  is
    elfogad.


    HiFi Hobby bolt

    (Kecskemét, Lugossy u. 10, 6000. Tel: (36) 76/20-101)

    

        Az első nagyszabású  vállalkozás  a  fővároson  kívül  (legalábbis
    amelyről tudomásunk  van).  Egyszemélyes  tulajdonosa  és  menedzsere,
    Berta László így beszél a kezdetekről:
        "Kilenc  éve  nyitottam.  Eleinte   hanglemezekkel,   kazettákkal,
    használt hifivel kereskedtem, ez utóbbit persze csak  a  magánimportra
    építhettem, hiszen kiskereskedőnek a nagyvállalatok nem adtak árut. De
    már akkor is keresztülment  a  kezemen  egy-egy  komolyabb  darab.  Ez
    egyébként szokványos sztori,  minden  kereskedő  jól  ismeri  a  saját
    múltjából.
        A  nagy  változás  akkor  következett  be,  amikor   felfutott   a
    komputer-üzletág. Én a Fujitech kizárólagos forgalmazója  lettem  (nem
    az országban: csak a megyében), nagy forgalmat bonyolítok  le,  tavaly
    is csaknem 300 berendezést adtam el, főleg iskolákat szerelek fel.  Ez
    módot  adott  rá,  hogy  végre  igazán  márkás  hifi-készülékekkel  is
    foglalkozhassak. A JBL mindig a szívügyem volt, amióta, vagy 12  évvel
    ezelőtt, beleszerettem az L112-es monitorba. Már  akkor  elhatároztam,
    "addig nem  nyugszom,  amíg  én  nem  leszek  Magyarország  legnagyobb
    JBL-kereskedője" - de hát akkor ez még csak vágyálom volt.
        Az import felszabadítása  után  először  osztrák  üzletfelek  után
    néztem, de az volt a benyomásom, nem  vesznek  komolyan,  nem  hiszik,
    hogy Magyarországon érdemes lehet egyszemélyes  vállalatot  alapítani.
    Másik vonalat kerestem, és  meg  is  találtam,  Belgiumban.  A  belgák
    nagyon  szimpatikus  emberek,  könnyű  velük   kereskedni,   olyan   a
    mentalitásuk, mint nekünk, magyaroknak.  Az  Ernatech  stúdiótechnikai
    (stúdióépítő)   cég   hozott   össze   egy    nagykereskedővel,    aki
    kizárólagosságot adott nekem Magyarországon a  JBL-re,  a  TEAC-ra,  a
    TASCAM-ra (ez, mint  ismeretes,  ugyanaz,  mint  a  TEAC,  csak  profi
    változatban), a Harman/Kardonra és az AKG-re. Ezeken kívül  az  Oxmoor
    profi elektronikáival, a Behringerekkel, a  Leonard  szoftverekkel  és
    néhány  hasonlóval   foglalkozom.   Így   komplett   stúdiókat   tudok
    felszerelni.
        Tavaly  május  óta  árusítok   mindent   forintért,   és   mindent
    garanciával.  A  készülékeket  az  általam  megbízott   cég   javítja,
    komolyabb hiba esetén a gépet külföldre küldöm, de erre még  nem  volt
    példa.
        Ami személy szerint engem illet, én  otthon  már  nem  hifizek.  A
    feleségem egyébként sem tudta már elviselni,  hogy  hetente  háromszor
    cserélek készüléket. A hifizést én ma már benn élem ki,  az  üzletben,
    különösen, mióta átépítettem, és megcsináltam a lehallgató stúdiót. Az
    egész életem az üzletben telik el. Egymagamban dolgozom, alkalmazottak
    nélkül. Végtére: magammal se vagyok mindig megelégedve, hát még  akkor
    egy   alkalmazottal...   Az   import-adminisztrációt   az    Interring
    osztrák-magyar kft-vel intéztetem, amelynek 10 százalék erejéig  magam
    is tulajdonosa vagyok. Így biztos lehetek, hogy  gyorsan  és  pontosan
    dolgoznak.
        Több pesti cég is megkeresett. Egy régi kedves  barátom  ajánlatát
    fogadtam el, április hónapban a Belvárosban üzletet nyitunk, Stúdió DB
    címen. Győrben szoros kapcsolatban állok a Summatech  kft.-vel,  amely
    ugyan  főleg  számítástechnikával  foglalkozik,  de   audióboltot   is
    szeretne nyitni a belvárosban. Más győri cégeket nem számítva, Pécsett
    és Szegeden is vannak már kapcsolataim.
        A kecskeméti Hifi Hobby bolt olyan üzlet, amelyben 4 márka  mindig
    kapható. (Nem is akarom bővíteni a körüket.) Néhány  nagyobb,  drágább
    típusból csak egyet-egyet rendelek, ha  megveszik,  2  hetet  kell  rá
    várni, de a többi mindig jelen van: 60-100 típust tartok raktáron,  az
    árukészlet 8-10 millió forint. Tehát  a  vevőnek  nem  kell  rendelést
    feladnia,  a  pénzt  előre  befizetnie.  Az   árakról   nem   szeretek
    nyilatkozni, hiszen egy-egy valuta-leértékelés minden számítást  romba
    dönt, de bárkinek küldök árlistát.  Csak  a  példa  kedvéért:  a  TEAC
    kétszer 75 wattos csúcserősítője jelenleg 30 ezer forint, a  JBL-ekből
    15-félét  tartok  raktáron,  a  legkisebb  19  ezer  forint,  a   TEAC
    CD-játszók 16600 forintnál, a kazettás magnók  15  ezernél  kezdődnek.
    Mivel  olyan  cégtől  vásárolok,  aki  közvetlen  kapcsolatban  áll  a
    gyárral,  gyakran   hozzájutok   kifutó   szériákhoz   és   leértékelt
    készülékekhez is - amelyek így a vásárlónak is olcsóbbak."


    INFORMATÉKA

    (Bp. VI, Teréz krt. 31. Tel: 132-2562, 131-1786)

        Választékbővítés teljes erőből: a Sonyn kívül most  már  Denon  és
    Sansui, Nakamichi, Luxman, TEAC, Aiwa,  Harman-Kardon,  hangsugárzónak
    JBL, Heybrook (HB1 és HB3!), Quadral, Jamo. Kapcsolatokat  keresnek  a
    Marantz-cal is.
        Időközben  az  InformaTéka,  jobban   mondva   leányvállalata,   a
    svájci-magyar BaSys Kft. megszerezte a  Revox  készülékek  kizárólagos
    terjesztésének  jogát.  Kiépítik  a  szervizhálózatot,   vállalják   a
    készülékek telepítését, a kezelőszemélyzet betanítását,  az  új  és  a
    régebbi Revoxok javítását, karbantartását. További  információ:  BaSys
    (Magyarországi) Kft. Bp., Teréz krt. 31. Tel: 112-0887.


    Merlin Audio

    (Bp., Ráday u. 54, 1092. Tel: 137-1012.)

    

        "Bejelentkezés kizárólag telefonon, hiszen  folyvást  demonstráció
    folyik, és nem akarjuk, hogy azt bármi is megzavarja." - kéri  Merlin,
    azaz Csontos István, a legelső magyar audiofil kereskedők egyike,  aki
    eddig  nem  árusított  forintért.  Most  viszont  már  ő  is  Forintos
    Ötleteket  kínál:  színvonalas  brit  hifit.   (Merlin,   a   varázsló
    köztudomásúlag brit volt. Vagy kelta?) Kötelező első kérdésünk: hogyan
    lett hifista?
        "Volt 2000 hanglemezem, és ahhoz kerestem hifit. Ez  a  keresgélés
    addig tartott, míg végül Merlin Audio lett belőle. Egyébként  bölcsész
    ambícióim voltak.  Szóval,  elsősorban  szellemi  tőkére  alapoztuk  a
    vállalkozást. Érdeklődési köröm alapvetően esztétikai. A  berendezések
    kiválasztásánál is elsősorban ebből indultam ki.  Sőt,  amikor  valaki
    demonstrációra bejelentkezik, azonnal megpróbálom felmérni az ízlését,
    és ennek nyomán teszek javaslatot arra nézve, hogy mit vásároljon."
        Közbevetőleg: milyen műfajú az a kétezer hanglemez?
        "Nyolcvan százalékban komolyzene, a többi  dzsessz.  Főleg  analóg
    felvételek, az ötvenes-hatvanas évekből. De ez ne ijesszen el  senkit.
    Vannak  populáris  lemezeink  is,   a   demonstrációkon   rendszeresen
    használjuk például Jimi Hendrix felvételeit is."
        Hogyan született Merlin (a nagy varázsbolt)?
        "Kezdetben egy angol  céget  képviseltünk.  Később  önállósodtunk:
    élettársammal,  Téli  Judittal  saját  BT.-t  alapítottunk.  Van   egy
    titkárunk,  Wittmajer  Gábor,  őt  biztosan  sokan  ismerik.  Amíg  az
    angoloknak dolgoztunk, sok berendezés átment a kezünkön,  megtanultuk,
    mit szeressünk és mit ne."
        Milyen készülékeket árul jelenleg a Merlin Audio?
        "Erősen analógpártiak vagyunk. (Én ugyan drukkolok a CD-nek, de  a
    mi gyakorlatunkban a CD hangminősége egyelőre még igen messze  van  az
    analógétól, még nem találtam  olyan  CD-játszót,  amelyet  jó  szívvel
    ajánlhatnék - bár van egy-két ötletem.) Választékunk lemezjátszóban  a
    Systemdekkel kezdődik, a Little Pink Thinggel és a Pink  Triangle-lal,
    a Valdival és Voyddal folytatódik,  és  a  Rock  Referenceszel  zárul.
    Szilárdan hiszem, hogy  sikerült  minden  árkategóriában  a  legjobbat
    választani. Hangszedőből Goldringet, Kisekit tartunk,  valamint  Audio
    Note-ot. (Ez utóbbi  a  HFM  lapszemléjéből  ismert  "japán  ezüstfülű
    aranyműves", Kondo cége, akitől ezüstkábeleink  is  vannak  -  ezeknek
    nagy jövőt jósolok.) Erősítő-programunk gerincét az Audio  Innovations
    képezi,  alternatíváink:  Moth,  Esoteric  Audio  Research,   Cadence,
    tárgyalunk a Kelvin Lab-bal.  Hangsugárzóink:  J.  P.  W.,  Alexander,
    Spica, Townshend Glastonbury és legújabban Audio Innovations, mióta ez
    a cég is gyárt hangdobozt."
        Mi a Merlin filozófiája?
        "Először   is,   mi   nem   szívesen   bocsátkozunk    a    "front
    end-kontra-hangsugárzó" vitába, mi inkább  a  kiegyenlített  hifi-lánc
    ideológiáját valljuk. (Arról nem is beszélve,  hogy  szinte  semmiféle
    berendezés sem alkalmas  bármiféle  zene  reprodukálására  egyszerre.)
    Áruink egyfajta ízlésvilágot tükröznek (remélem, ez már az eddigiekből
    is kiderült). Nem a hangmérnök teljesítményére, hanem az  előadóművész
    elképzeléseire szeretném felhívni  a  figyelmet  -  már  amennyire  ez
    lehetséges. A lemezgyűjteményekhez szeretnénk eladni készülékeket, nem
    fordítva. Ezzel kapcsolatban hadd hozzam szóba a demólemezeket.  Olcsó
    és felelőtlen dolognak  tartanám,  hogy  ha  demólemezek  segítségével
    adnék el készüléket. Ez  túl  könnyű  helyzetbe  hozza  az  eladót.  A
    demólemezek az (általam is elismert)  hangminőségükkel  tüntetnek,  és
    ilyenkor háttérbe  szorulnak  az  előadóművésszel  szemben  támasztott
    igények.  Hamis  ízlésvilágot  tükröznek,  rossz  irányba   viszik   a
    közönséget. Én szívesen járok és szívesen küldöm az embereket a Múzeum
    körúti antikváriumba, ahol olyan lemezeket  lehet  vásárolni,  amelyek
    zeneileg is, hangtechnikailag is értékesek."
        Még ha csak monó felvételek is?
        "Számomra  nem  a  sztereofónia,  hanem   a   hangzás   tónusa   a
    legfontosabb, és ez a monó lemezeken is érvényesül, gyakran még jobban
    is  -  talán,  mert  a  felvételek  akkoriban   még   kevésbé   voltak
    manipulálva. Ezzel  együtt,  van  olyan  audiofil  lemezcég,  amellyel
    szívesen foglalkoznék. Ilyen az  Altarus,  amely  kiváló  zenészekkel,
    például  a  (nemrég  elhunyt)  John  Ogdonnal,  az  egyik   legnagyobb
    zongoristával készített igen jó hangfelvételeket.  Ebben  az  irányban
    teszek is majd lépéseket."
        Terjeszkedik-e a Merlin, vannak-e ilyen ambíciói?
        "Eredetileg nem gondoltunk ilyesmire, de többen is megkerestek már
    azzal,  hogy  szimpatikusnak  találják  az  elképzeléseinket.   Komoly
    tárgyalásban  vagyunk  egy  pécsi  céggel,  valószínűleg   szerződéses
    kapcsolatra lépünk, itt  tehát  már  mint  nagykereskedő  működünk.  A
    legtöbb típusból már számottevő raktárkészletünk is van.  Itt  említem
    meg,  hogy  bárkinek  küldök  árlistát,  aki  csak  kér.  Az  általunk
    forgalmazott termékekre természetesen garanciát vállalunk."
        Távlati célok?
        "Szeretném, ha  emelkedne  a  magyar  hanglemezkiadás  színvonala.
    Kapcsolatban állok a legnagyobb angliai stúdiókkal,  az  egyik  magyar
    stúdió felvételeit már odakinn vágatjuk lakklemezre."


    Nohrton Audio

    (Bp. V., Néphadsereg u. 7, tel: 131-4401)

        Január óta működő bemutatóterem. Választékát részben  a  Rotel,  a
    Focal, a JM Lab teszi ki (plusz  kábelek,  demólemezek  stb).  részben
    pedig - és ez érdekesség  -  az  Mc-Lansser  márkanévre  hallgató,  de
    egyébként "színmagyar" erősítőcsalád (MC-fokozattól  a  monoblokkokig,
    összesen vagy 15 típus). Mint az egyszemélyes  cég  feje,  Mohr  Tamás
    elmondta,   közvetítéssel   is   foglalkozik,   olyannyira,   hogy   a
    hifi-készülékek  adásvételét  egy  országos  számítógépes  adatbankkal
    kívánja   megkönnyíteni,   felgyorsítani.    Természetesen    használt
    berendezést is vásárol, vagy  beszámítja  az  új  készülék  árába,  és
    bizományban is vesz át gépeket (később  esetleg  hanglemezt,  CD-t  és
    videokazettát is).


    Pro-Tech

        Ezen a cégen (a mi szempontunkból) elsősorban a József  körút  40.
    sz. alatti Yamaha bolt értendő, ahol  immár  nemcsak  hifikészülékeket
    lehet vásárolni, hanem hangstúdió-berendezéseket, sőt, hangszereket is
    lehet rendelni. Megrendelés leadható a boltban,  illetve  a  Bp.  VII.
    kerületi, Nefelejcs u. 45. sz.  alatti  irodában  (telefon:  122-4201,
    telefax: 142-6391).
        A Pro-Tech elhatározta, hogy ezen túlmenően kedvében fog  járni  a
    hifistáknak, amennyiben ingyenesen  megvizsgálja  a  hangszedőtűjüket,
    egy különleges videómikroszkóppal. Ez úgy történik, hogy  egy  parányi
    videó-kamera  segítségével,   amelynek   optikája   akár   1000-szeres
    nagyításra  is  képes,  a  lemezjátszótűt  színes   televíziós   képen
    jelenítik  meg.  Az  egész  művelet  néhány   másodpercig   tart.   Az
    érdeklődőket kéthetente hétfőn várják a József-körúti Yamaha boltban.


    Zebraudio

    (Bp. XIV., Álmos vezér út 20. Tel: 175-3755)

        Újabb neves brit cég  a  magyar  hifi-piacon:  a  Meridian,  amely
    nemrég exkluzív szerződést kötött  a  Zebraudióval.  Legelőször  is  a
    203-as típusú D/A átalakítót  hozzák  be,  ezt  követik  az  aktív  és
    passzív hangsugárzók, komplett digitális rendszerek.
        Skandináv újdonságok:  a  dán  Copenhagen  Transformers  (hálózati
    feszültségszűrők és CD-trafók), a szintén  dán  Morch  (hangkarok),  a
    Griphon   (előerősítő),   a   norvég   Gemini   és   Odin    (audiofil
    dzsesszlemezek), valamint a  svéd  Opus3,  amely  most  már  nem  csak
    "szoftvert" (audiofil lemezeket), de "hardvert" is gyárt: egy 24 kilós
    lemezjátszót.


    Zsolt Audio

    (Bp., Alkotmány u. 12., 1054. Tel: 131-2858.)

        Mint legutóbb közreadtuk, a Zsolt Audio  immár  hangsugárzókat  is
    gyárt, Stand Art fantázianéven. Március elsejétől már  exportálják  is
    ezeket a dobozokat Angliába és Ausztriába. Rövidesen piacra hoznak egy
    kb.  HB1  méretű  kisdobozt  is  (szintén  VIFA  hangszórókkal);   ezt
    kifejezetten  a  hazai  közönség  pénztárcájához  szabják.  Szintén  a
    hangsugárzógyártással kapcsolatos az a hír, hogy a Zsolt Audio az  Ion
    Systems-szel együttműködve (mely cég erősítőit  már  idehaza  szerelik
    össze)   faipari   üzemet   létesít   Maglódon,   és   ott   kizárólag
    hangszóródobozokat gyártanak majd, bérmunkában. Például  -  és  ez  is
    újdonság - a Rogers-ekhez (LS2a, 4a,  6a),  feltéve,  hogy  a  minőség
    megfelel majd a brit cégnek. További választékbővítés: Deltec  (PDM  2
    DAC) és Quicksilver (csöves erősítő).
        Megkezdték a vidéki bolthálózat kiépítését.  A  Zsolt  Audio  első
    "filiáléja" Debrecenben található (Monostor  u.  4.,  üzletvezető  Sós
    Gábor, telefonjuk még  nincs).  Rövidesen  megnyitják  a  pécsi  és  a
    soproni boltot.