Kompakt Glória



        Folytatva üzemi riportjainkat, most  a  székesfehérvári  CD-gyárba
    látogatunk el,  immár  másodízben.  Két  évvel  ezelőtt  (HFM  1989/2)
    bemutattuk  ugyan  a  CD-gyártás  folyamatát  képben  és  szóban,   de
    beszámolónk nem volt teljes, mert  a  mesterlemez  akkoriban  még  nem
    Székesfehérvárott készült, azt Nyugatról  kellett  megrendelni.  Azóta
    megérkeztek a mesterlemezkészítő gépek, és a VEV vegyes  vállalata,  a
    Glória ma már nem szorul senki segítségére: egymagában  is  képes  rá,
    hogy a digitális  mesterszalagról  csillogó  kompaktlemezt  készítsen.
    Éspedig rendkívül rövid idő alatt.
        "Mint például amikor Lengyelországból kaptunk megrendelést  meséli
    házigazdánk, Moldoványi Zoltán termelési igazgatóhelyettes  -,  hétfőn
    meghozták nekünk a  varsói  Chopin  fesztiválon  készített  felvételt,
    U-maticon, és szerda  reggel  már  a  kész  lemezzel  szállhattak  fel
    Ferihegyen a repülőgépre. Műszakilag megvan rá a lehetőségünk, hogy 24
    óra leforgása alatt eljussunk a stúdiófelvételtől a kompaktlemezig."
        Alább tehát a CD-gyártás folyamatának legelső fázisát ismertetjük,
    onnan kezdve, hogy a gyárba megérkezik a  digitális  mesterszalag.  Ez
    leggyakrabban U-matic,  esetleg  DAT  (Betamaxra  a  székesfehérváriak
    nincsenek felkészülve, de szükség esetén ezt a  rendszert  is  fogadni
    tudják).
        Az  első  állomás  az  úgynevezett  pre-mastering,  amikor  is   a
    mesterszalagot   a   házon   belüli   "stúdióba"   viszik,   és    ott
    minőség-ellenőrzésnek vetik alá,  megvizsgálják,  hogy  kifogástalan-e
    rajta a kódrendszer. Ha mindent  rendben  találnak,  felviszik  rá  az
    úgynevezett PQ kódot, amely majd a CD-játszó számára adja meg a  kellő
    információt: hány műsorszám van a korongon, mekkora  a  műsoridő,  hol
    vannak szünetek az egyes részletek között stb. Ez a művelet  átmenetet
    képez a stúdiótechnika és a számítástechnika között.  A  pre-mastering
    eredménye a PQ kódolt mesterszalag, amelyről a CD készül, jelképzés és
    a lézeres "vágás" után.
        Most azonban még félre kell tennünk  a  mesterszalagot:  meg  kell
    várnia, míg a "vágás"-hoz  előkészítik  az  üveglemezt.  Az  üveglemez
    250mm átmérőjű korong (ez az átmérő aztán a különféle műveletek  során
    majd  fokozatosan  csökkenni  fog,  és  a  végén  már  csak  a  belső,
    CD-nagyságú   része   marad   meg).   Az   üveget   nagyon    alaposan
    megtisztogatják,  és  vegyi  kezelés  után  egy  fotoérzékeny  réteget
    visznek fel rá. Még egy hőkezelés  is  következik  -  és  csak  ezután
    találkozik az üveglemez a mesterszalaggal, ekkor történik a "vágás".
        A "vágás" szót azért tesszük idézőjelbe, mert a  műsort  valójában
    nem rávágják, hanem ráfényképezik a  korongra.  Szabályszerű  előhívás
    után erre a felületre vákuumban ezüstréteget gőzölögtetnek.  Az  ezüst
    betakarja  a  gödröket  (piteket),  így  jön   létre   az   ezüstözött
    mesterlemez. Ez nagyon fontos stádium a kompaktlemez  életében,  ezért
    ennek a műveletnek az eredményét  rendkívül  gondosan  ellenőrzik.  Az
    ezüstözött mesterlemez igen drága  "gyártásközi  termék",  értéke  úgy
    7-800 DEM lehet. És  mindössze  3  napig  használható.  Utána  ugyanis
    feketedni kezd.
        Innen kezdve olyasféle galvántechnikai eljárás  kezdődik,  amelyet
    már a fekete lemez technológiájából ismerünk  (lásd  HFM  1979/1).  Az
    ezüstözött mesterlemezt nikkelfürdőbe küldik. A nikkelréteg rátapad az
    ezüstre, és az  egészet  együtt  választják  le  az  üvegről.  Az  így
    létrejött mechanikai struktúra az apa - negatív  formában  tartalmazza
    az információt (a gödrök helyén kiemelkedések vannak és  megfordítva),
    vagyis  ha  az  ezüstöt  leoldanák  róla,  akkor  a  nikkellapot  akár
    présmatricaként  is  használhatnák:  közvetlenül  CD-t  préselhetnének
    róla.
        Az apáról készített  nikkelmásolat  az  anya.  Ez  pozitív,  tehát
    struktúráját tekintve a kész CD-vel azonos. Egy-egy apáról  1-2  anyát
    készítenek.
        Az anyáról galvanizálják a stampert, a présmatricát (a "fiút"). Az
    anyát ezután félreteszik, archiválják. A stampert  még  többféleképpen
    is kezelik: lakkréteggel védik, és a hátoldalát meg is  csiszolják;  e
    műveletnek a hatása állítólag füllel is meghallható  (s  természetesen
    műszerrel is mérhető: csökkenti az úgynevezett radiális zajt).  Ezután
    már csak a lyukasztás van hátra és a körbevágás, és készen  is  van  a
    CD-korongnál alig nagyobb présmatrica. Egy-egy stamperrel  20-30  ezer
    CD-t gyártanak, de akár 50-100 ezret is kibír.
        Moldoványi Zoltán elmondja még, mi történt  azóta,  hogy  utoljára
    Székesfehérvárott jártunk. Nem sokkal  akkori  beszámolónk  után,  még
    1989 őszén elkészült a Glória  új  épülete,  immár  kívül  a  Videoton
    gyárkomplexumon (de  annak  tőszomszédságában).  Az  építkezést  és  a
    gépeket nem számítva is igen komoly beruházásról  van  szó,  hiszen  a
    CD-gyártó  üzemnek  az  infrastruktúrája  sem  akármilyen.   Levegőjét
    kivételesen  tisztán,  pontosan   meghatározott   hőmérsékleten   kell
    tartani, páratartalmára szintén ügyelni kell - ami pedig a  gyártáshoz
    használt vizet illeti, "ennyire tiszta  víz  tulajdonképpen  nincs  is
    egész Magyarországon".
        Az  új  csarnokban  mind  a  három  gyártósort  felállították,   a
    kapacitás tehát most már tényleg 6 millió darab/év.  Ezt  ugyan  nehéz
    teljesen lekötni, de  remélik,  az  idén  sikerül  5  millió  korongra
    megrendelőt találni. (A vevők amerikai,  brit,  francia,  olasz,  dán,
    német, görög cégek - Európa csaknem minden országának  szállít  már  a
    Glória.)  A  CD-gyártó   berendezés   szállítója   75%-os   kihozatalt
    garantált.  Székesfehérvárott  tavaly  77,8%-ot  sikerült  elérni.  (A
    legtöbb hiba az etikett felvitelekor következik be, ilyenkor maga a CD
    kifogástalan volna, csak éppen a grafika  nem  úgy  áll  rajta,  ahogy
    kéne. Az ilyen  lemezt  egyébként  szertartásosan  megsemmisítik,  nem
    hagyhatja el az üzemet.)
        Mint ismeretes, a Glória elsősorban  abból  él,  hogy  más  kiadók
    rendelkezésére bocsátja  jókora  gyártókapacitását.  Időnként  azonban
    saját kiadványokkal is próbálkozik, eddig  vagy  10  CD-t  jelentetett
    meg. És még egy  bevételi  forrás:  az  import.  Nemrégiben  termelési
    megállapodást kötött egyik megbízójával, s idehaza tartotta  a  teljes
    széria 10%-át,  több  mint  100  ezer  popzenei  CD-t,  amelyekről  az
    ötvenes-hatvanas évek sztárjait hallhatjuk.

                                                             Darvas László


    

    1. "Tiszta udvar, rendes ház": a mastering üzem


    

    2.   Pre-mastering.   A  mesterszalag  PQ  kódolása  a  képen  látható
    stúdióberendezések és a szerkesztő pult segítségével történik


    

    3.  Az  úgynevezett  vegyi  fülkék,  amelyekben a fotoérzékeny réteget
    viszik fel az üveglemezre


    

    4.   A  kódolt  mesterszalag  által  vezérelt  lézer  az  üvegkorongra
    "fényképezi" a lemezstruktúrát


    
    

    5.-6.   Az   ezüstözött   mesterlemezek   minden  példányát  műszerrel
    ellenőrzik, utoljára mikroszkóppal is


    

    7. Galván kádakban készülnek a különféle nikkel-levonatok. A rendszert
    számítógép vezérli


    

    8. A nyomólemez méretre vágásakor a pontosságot kamerás tájolórendszer
    garantálja