Negyedik Dimenzió



        Alább   a   Szerkesztő  számol  be  a  Negyedik  Dimenzióban  tett
    utazásairól,  a  High  Fidelity  "megmagyarázhatatlan"  jelenségeiről.
    Mivel   ezek   részben   vagy   egészben   kívül  esnek  a  klasszikus
    elektroakusztika   érvényességének  körén,  Olvasóinkban  idegenkedést
    ébreszthetnek,  s  csökkenthetik  lapunk  műszaki tesztjeinek hitelét.
    Nyomatékkal   leszögezzük,  hogy  az  ehelyütt  közölt  írások  teljes
    mértékben  függetlenek  a  lap  műszaki részétől. Mérnök munkatársaink
    csakis  azzal  járulnak hozzá ezekhez a cikkekhez, hogy résztvesznek a
    szeánszokon   -  és  borzadoznak.  A  Szerkesztő  egymagában  vállalja
    munkájának minden ódiumát.


                                      *

    I. Antitézis

    - Nyílt levél Peter W. Belthez


        Kedves Peter,

        az utóbbi időben fölöttébb nyugtalanító megfigyeléseket  tettem  a
    Te módszereiddel és gyártmányaiddal kapcsolatban. Ezért azt szeretném,
    ha  erre  a  levelemre  részletekbe  menően  válaszolnál.   Sőt,   ezt
    együttműködésünk sine qua nonjának tekintem.
        Legújabb gyártmányaid hihetetlenül  hatékonyak.  Olyannyira,  hogy
    miközben  használtam  őket,  magam  is  mind  érzékenyebbé  váltam   a
    PWB-effektusra. Odáig vittem, hogy időnként képes vagyok  közvetlenül,
    tehát zenehallgatás nélkül  is  érzékelni  a  PWB-teret.  És  ebben  a
    tekintetben  most  már  tökéletesen  magabiztos  vagyok,   meg   merem
    védelmezni a véleményemet bárki ellenében - akár a PWB  ellenében  is.
    Azt  állítom,  hogy  legutóbbi  gyártmányaid  nem  jótékonyak,   hanem
    ellenkezőleg:   károsak   az   emberi   szervezetre   -   kifejezetten
    veszélyesek! Itt az Elektrét  Szíjat*  (*Electret  Tie:  PWB-kezelésen
    átesett, kábeleket összefogó műanyag szíj. Bármiféle kábelen és csövön
    hatékony.) említem az első helyen. Amikor elhelyeztem a  lakás  számos
    pontján, riasztó idegesség lett úrrá rajtam;  mi  több,  családom  más
    tagjai is (akik mit sem tudtak kísérleteimről!) erős  idegfeszültségre
    panaszkodtak, azt mondták: nem  tudják  miért,  de  el  akarnak  menni
    hazulról. Ez volt az a  pillanat,  amikor  rájöttem,  hogy  önbizalmad
    megalapozatlan, és valójában Te  sem  vagy  képes  ellenőrzésed  alatt
    tartani a szellemet, amelyet kiengedtél a palackból.
        Azóta számos alkalommal megismételtem a kísérleteket. Elmondhatom,
    hogy  kiismertem  a  szóbanforgó  hatást.   Úgy   írhatom   le,   mint
    szorongásérzetet  a  mellkasban,  enerváltságot  és  egy   kellemetlen
    feszítést a dobhártyán. Ez vonatkozik minden más  olyan  gyártmányodra
    is, amely az Elektrét Szíjjal van  kiképezve  (csipeszek,  rövidrezáró
    RCA-dugók stb.), úgyszintén a Fehér Spirálcsőre és a Szivárvány  Fólia
    valamennyi típusára. Az  Elektrét  Krémet  illetően  bizonytalanságban
    voltam igen sokáig. Otthoni zenehallgatáshoz általában igen előnyösnek
    éreztem a Krém hatását (körmön). Aztán kipróbáltam élő zenét hallgatva
    is, és rájöttem, hogy  tévedtem:  a  Krém  használata  agresszivitást,
    mesterséges visszhangot visz a zenébe.
        Most pedig nagyon kérlek, figyelj  rám.  Előzőleg  már  mindenféle
    úton-módon megpróbáltam igazolni, hogy a PWB-effektus igenis  létezik.
    Tudományosan érvényes kísérletet szerettem volna  definiálni,  amelyet
    bárki bárhol elvégezhet audiológiai vizsgálat formájában.  Sajnos,  az
    audiológia jelenlegi mérési módszerei túlságosan durvák, egy rézkarika
    hatása a csuklón pedig túlságosan csekély,  semhogy  ki  tudtam  volna
    mutatni  bármit  is.  (Bizonyos  vizsgálatokkal  -  amikor   a   fület
    hangeffektusokkal stimulálják, a válaszjeleket pedig EEG-vel veszik le
    - pozitív eredményt kaptunk ugyan, de az sem volt szignifikáns.)
        Ezúttal azonban a  hatás  annyira  erős  volt,  hogy  azt  mondtam
    magamnak: kizárt dolog, hogy ne lehetne kimutatni  műszeresen  is,  ha
    másképp  nem,  hát  a  vérnyomáson!  És  sikerült,   már   a   legelső
    kísérletben!  Igaz:  legalább  70-80  PWB-eszköz  összesített  hatását
    vizsgáltuk, de ennek aztán meg is volt az  eredménye,  amennyiben  nem
    kevesebb  mint  15  (!)  százalékos  vérnyomás-növekedést   produkált!
    Elmozdítva  a  PWB-gyártmányokat,  a  vérnyomásom  azonnal  visszatért
    eredeti értékére.
        Ezt a kísérletet természetesen meg fogjuk  majd  ismételni  számos
    alkalommal, számos idegen helyen stb. Kérdés, hogy a mérés  eredményes
    lesz-e, hiszen más helyszínen és reprodukálható módon csak  a  könnyen
    alkalmazható PWB-eszközöket "vethetjük be"; erre a célra inkább csak a
    csipeszek látszanak használhatónak. És még ha sikerrel járunk  is,  az
    eredmény nem lesz tudományosan elfogadható,  amíg  a  reprodukálásához
    speciális (PWB) készítményekre  van  szükség.  De  legalább  most  már
    tudjuk, mi történik a zenével és velünk.
        Ezek után  azt  tettem,  amit  minden  józan  ember  tenne  az  én
    helyemben: eltávolítottam helyéről az összes PWB-eszközt  a  lakásban,
    hogy  újonnan  szerzett  képességem  (?)   fényében   ellenőrizzem   a
    hatásukat. Nos, nem állítom, hogy  annyira  veszélyesek  volnának,  de
    valamennyinek megvan  a  maga  mellékhatása.  Egyik  legkellemetlenebb
    auditív  hatásuk:  veszteség  a   sávszéleken,   különösen   a   magas
    tartományban. Igaz, a zene  hihetetlen  módon  összeáll,  egyszersmind
    azonban le is lassul, nehézkessé  válik,  nem  eléggé  könnyed.  Egyes
    esetekben kellemetlen feszítés érződik a dobhártyán, nagyobb  mértékű,
    mint az a (másfajta) nyomás, amelyet éppen elhárítunk.
        És a  manipulációt  nem  lehet  kézben  tartani!  Például:  számos
    hangsugárzót kezeltem már á la PWB, általában igen jó eredménnyel.  De
    amikor legutóbb egy nagy, 4-utas, nagymágnesű  hangszórókkal**  (**Itt
    azonban igen fontos  megemlíteni,  hogy  e  hangszóróknak  különleges,
    sárga színű membránjuk van.) ellátott  reflexdobozon  demonstráltam  a
    színek hatását, a  hallgatóság  úgy  érezte,  mintha  ólomból  készült
    füldugót hordana. Semmi kétség: a  káros  erőtér,  amelyről  beszélsz,
    valóban  létezik.  Csakhogy  a  Te  módszered  nem  redukálja,  csupán
    manipulálja a káros töltést, átnyomja  egy  másik  energiatartományba,
    amelyben  esetleg  még  károsabban  hat,   mint   előzőleg.   Semelyik
    eszközöddel nem tudom előidézni a maradéktalan megkönnyebbülésnek  azt
    az  érzetét,   amelyet   akkor   tapasztalok,   valahányszor   (afféle
    "referenciamanipuláció"   gyanánt)   kihúzom    a    telefondugót    a
    konnektorból.
        És ezzel elérkeztünk a Te elméletedhez, "a helyi  gravitációs  tér
    manipulálásához". Igen, Peter, én közreadtam ezt az elméletet  a  Hifi
    Magazinban  (mert  kivételesen  nagy   jelentőséget   tulajdonítok   a
    PWB-effektusnak), de nem, Peter, nem hiszem, hogy igazad volna,  és  a
    néhai Mr. Occam*** (***Angol filozófus a 13. századból.  Az  Occam-elv
    értelmében "nem szabad fölöslegesen szaporítani  a  létező  dolgokat",
    azaz: lehetőleg nem kell új fogalmakat bevezetni.) szintén  nem  hinne
    neked. Mit szólnál helyette egy ilyen magyarázathoz:
        1. A PWB-effektus:  eddig  ismeretlen,  de  a  kapacitással  rokon
    jelenség.  Ha  a  fizikusok  nem  hanyagolnák  el  a  nagyon   kicsiny
    mennyiségeket,  a  PWB-effektus  napvilágra  kerülne,  és  tökéletesen
    összhangban volna  a  mai  tudománnyal.  Jó  3-4  nulláról  beszélünk,
    amelyet számoláskor elhanyagoltak.
        2.  Az   élőlények   hiperszenzitívek   a   PWB-töltésre,   sokkal
    érzékenyebbek, mintsem a biológusok gondolnák. A  számításokban  ismét
    3-4 nullát hagynak figyelmen kívül. Az előzőekkel együtt  ez  már  6-8
    elhanyagolt  nagyságrend.  Ha  ezeket  figyelembe  vesszük,  nem  lesz
    szükségünk másik tudományra.
        3.  A  PWB-féle  "töltés"  nem  egydimenziós,  tehát  nem   csupán
    növelni/csökkenteni lehet. Más, ismeretlen paraméterekkel is bírhat.
        4.  A  PWB-töltés  támadáspontjai  elsősorban  az  élő   szervezet
    membránjai: makroméretűek, mint a dobhártya, és mikroméretűek, mint  a
    sejtmembrán. Megfeszülésük  mértékét  a  helyi  PWB-töltés  mindenkori
    állapota határozná meg.
        5. A PWB-állapotot sokféleképpen lehet manipulálni (az anyagok,  a
    formák, a  színek  megválasztásával  és  kombinációival,  a  felületek
    kiképzésével, a mozgásokkal stb., mint ezt Te  megmutattad  -  nem  is
    említve  azt  a  módszert,  hogy   elektromos   energiát   viszünk   a
    rendszerbe),  de  e  manipulációk  hatása  jelenleg  kiszámíthatatlan.
    Csupán a negatív jellegű manipulációk állnak  minden  kétségen  felül:
    elmozdítjuk  a  káros  terű  tárgyakat,  eltávolítjuk  a  nemkívánatos
    anyagokat, felbontjuk kapcsolódásukat, avagy  visszafordítjuk  őket  a
    helyes (a kevésbé káros) irányba stb.

    

    Kedves Peter!

        Téged én  egyszer  Galvaninak  neveztelek,  és  a  Rólad  alkotott
    véleményem azóta sem változott. De akár  Röntgennek  is  nevezhettelek
    volna;  hadd  emlékeztesselek   rá,   hogy   amikor   az   X-sugarakat
    felfedezték, a kísérletezők közül sokan "megégették" magukat ezekkel a
    sugarakkal, mert nem voltak tudatában a veszélynek. Némiképp hasonlóak
    e sugarakhoz azok a  gyártmányok  is,  amelyeket  Te  készítesz  -  és
    amelyekről én tudósítok.  Szerencsére  Magyarországon  még  senki  sem
    rendelkezik (rajtam kívül!)  akkora  mennyiségű  PWB-eszközzel,  amely
    igazán veszélyeztethetné az egészségét. Mentségemre szóljon,  hogy  én
    magam játszom a fehér egér szerepét. További  mentségem  legyen,  hogy
    ismeretterjesztő újságíró vagyok: érthető, hogy eluralkodik rajtam egy
    őszinte és türelmetlen kommunikációs vágy, amikor igazán  fantasztikus
    újdonságokról értesülök. Biztosítalak,  hogy  a  jövőben  is  megőrzöm
    lelkesedésemet  mindazok   iránt,   akik   horizontunkat   szélesítve,
    ismeretlen területekre vezérelnek bennünket.
        Mégis,  hadd  idézzem  Neked  a  görögöket:  "barátom  Szókratész,
    barátom Platón, de legjobb barátom az igazság".

                                                           Barátod: László



    


    II. Helyzetjelentés

    PULZUS ÉS IMPULZUS

        Amíg  az  Olvasó  vérnyomása  visszatér  a  normál  értékére,  még
    elmondom, hogy igazából nem is bíztam  a  kísérlet  sikerében,  inkább
    csak reménykedtem benne, hogy  orvos  barátom  műszere  hátha  ki  fog
    mutatni valamit - talán. Engem is meglepett, hogy  ennyire  drasztikus
    különbséget mértünk, és  ennyire  következetesen.  A  kísérlet  menete
    egyébként ez volt: vérnyomásmérés háromszor egymás után - PWB-eszközök
    be és fel - 5 perc pihenés -  vérnyomásmérés  háromszor  egymásután  -
    PWB-eszközök le és ki - 5  perc  pihenés  -  vérnyomásmérés  háromszor
    egymás után. Számszerűen ezt kaptuk:

    1. sorozat: 115/70, 115/70, 114/72
    2. sorozat: 118/80, 120/80, 118/82
    3. sorozat: 115/72, 110/72, 110/72

        Különösen az alsó érték mutat élénk szignifikanciát  (a  különbség
    nem kevesebb mint 15%!), de még a felső érték eltérése  is  elegendően
    szignifikánsnak számítana, ha elegendően sok alkalommal reprodukálnák.
    (A kísérlet folyamán a pulzusszámot is mindig megmértük; furcsa, de az
    nem változott!) Így, egyetlen próbálkozás után természetesen  jogosnak
    látszik az az ellenvetés, hogy az eredmény  pszichológiai  természetű,
    vagyis saját magam idéztem elő, akaratlagosan vagy öntudatlanul.  Erre
    itt most csak annyit, hogy orvos  barátaim  szerint  a  világon  sincs
    olyan ember, aki 15-20 perc leforgása  alatt  kapcsolóüzemben  15%-kal
    fel-le  tudná  mozgatni  a  vérnyomását.  De  ismerem   a   tudományos
    kísérletek kritériumait, és elfogadom, hogy a kívülállók szemében ez a
    kísérlet sem bír bizonyító erővel. A PWB-effektus létezését majd  csak
    azzal bizonyíthatjuk be, ha közvetlenül is  mérni  tudjuk,  tehát  nem
    mint fiziológiai, hanem már mint fizikai hatást. Biztos vagyok  benne,
    hogy  előbb-utóbb  sikerülni  fog.  Addig   is,   a   vérnyomás-mérést
    megpróbálom  megismételtetni  semleges  helyen  (rendelőintézetekben),
    semleges személyeken, de nem bízom benne,  hogy  az  eredmény  pozitív
    lesz. Mert húsz-huszonöt PWB-csipesz drasztikusan megváltoztatja ugyan
    a hangképet, de a fiziológiai hatásuk nyilván jóval  csekélyebb,  mint
    amit a zeneszobában lehet előidézni a PWB-eszközök egész arzenáljával.

    

    AUDITÍV MÉRLEG

        Ebből mellesleg az is következik,  hogy  a  PWB-eszközök  vásárlói
    nincsenek különösebb veszélyben. De ha csak annyit tudunk is, amennyit
    tudunk,  már  akkor  sem  árt  az  óvatosság.  Mindenkit  arra  kérek,
    okvetlenül ellenőrizze  mindazt,  amit  eddig  tett,  nagyon  kritikus
    füllel-és talán nem is csupán füllel.
        A PWB-effektus persze elsősorban auditíve észlelhető.  Az  auditív
    hatás  azonban  nem  mindig   ugyanolyan   (lásd   az   1989/1.   szám
    PWB-tesztjét,  valamint  permanens  kínlódásunkat  az  utóbbi  két  év
    szubjektív tesztjein), és kezdetben sehogysem tudtuk  megérteni,  hogy
    miért nem. Mai fejemmel, amely nem feltétlenül  azonos  a  holnapival,
    úgy foglalnám össze a dolgot, hogy túlságosan is  komplex  jelenségről
    van  szó.  Bármiféle  anyag,  bármiféle  felület,  forma,  szín,   sőt
    színkombináció,   irány   és   mozgás,   az   elektromos    készülékek
    viselkedéséről nem is beszélve - egytől-egyig befolyásolja a  helyszín
    energiaállapotát. Kiszámíthatatlan energiamintázatok képződnek, s ezek
    auditív   hatása    szintén    kiszámíthatatlan,    vagy    legalábbis
    következetlen.  Nagyon  valószínű,  hogy   lényegében   véve   tényleg
    valamiféle káros töltés növekedéséről/csökkenéséről van szó. De  ennek
    a töltésnek egyéb paraméterei is vannak. Lehet  például  frekvenciája.
    Nem tudok szabadulni attól a gondolattól, hogy  a  legtöbb  PWB-eszköz
    mintha növelné a  káros  tér  rezgésszámát.  Mintha  megszüntetne  egy
    mélyfrekvenciás, "lassú" nyomást - és kreálna  helyette  egy  magasabb
    frekvenciájút, egy "szaporábbat".
        A  PWB-manipulációk  auditív  hatása  tehát   nem   következetesen
    ugyanaz.  De  feltétlenül  van  bennük  valami  közös.  Talán   az   a
    legjellemzőbb vonásuk, hogy a  hangképet  "koncentrálják",  tömörítik,
    nem engedik szétesni. A szólamok pregnánssá válnak, stabil helyük lesz
    a térben, semmi sem vész el, mindent meg lehet találni, és ez  roppant
    tetszetős dolog. A torzítások megszűnnek, a magas  hangok  ellágyulnak
    és feltisztulnak, a basszusnak  súlya  támad  -  intenzív  PWB-kezelés
    nyomán  egy  Heybrook  HB1  elveszíti  minden  érdességét,  és  szinte
    maradéktalanul megszólalnak rajta a Wagner-operák  üstdobjai!  Hogy  a
    PWB valóságos csodákra képes, azt különösen  azok  fogják  felismerni,
    akik  eddig  reménytelenül  hadakoztak  a  Compact  Disc   (eredendő?)
    tétovasága, széteső hangképe,  testetlensége  ellen.  (Nem  mintha  az
    LP-hang, úgy általában véve,  olyan  nagyon  kellemes  és  hallgatható
    volna.)
        A varázslatnak azonban megvan az ára. Először is, és ez az,  amire
    nagyon figyelni kell: nemcsak a lemezzaj  és  a  torzítás  tűnhet  el,
    hanem  a  legfelső  oktáv  is.  A   felharmonikusok   aggasztó   módon
    elszegényedhetnek,  és  ilyenkor  a  zene  elveszíti  az  üdeségét,  a
    mosolygását. A legalsó oktáv szintén problematikus: a basszus-energiák
    néha  nagyobbnak  tűnnek  fel,  mint  amekkorák,  de   nem   abban   a
    tartományban szólalnak meg, amelyikben szeretnénk. Nem arról van  szó,
    hogy a felső basszus feldúsulna, döngene - éppen ellenkezőleg.  Minden
    ellágyul, sehol semmi döngés,  sehol  semmi  kiemelés.  Rajzoltam  egy
    fantom diagramot; remélem,  nem  kell  magyarázgatnom,  hogy  a  rajta
    látható két görbe nem mérés, csupán szubjektív  becslés  eredménye.  A
    fekete    vonal    egyfajta    jellegzetes,    átlagos,     hétköznapi
    hifi-frekvencia-átvitelt ábrázol, amely úgy pocsék, ahogy van.  Színes
    vonallal azt a  hangképet  próbálom  érzékeltetni,  amelyhez  intenzív
    PWB-zéssel és különösen a legújabb PWB-eszközök használatával  jut  az
    emberfia.
        A sáv beszűkülése azonban még nem  minden.  Nagyobb  baj,  hogy  a
    PWB-manipulációk legmegnyerőbb eredménye, az a bizonyos koncentráltság
    és  rendezettség  egy  bizonyos  pontot   túlhaladva   eluralkodik   a
    hangképen, s úgyszólván elviselhetetlenné válik.  A  tér  hihetetlenül
    precíz és egzakt lesz, de egyre  inkább  bejön  a  szobába,  szinte  a
    fejünkre  esik.  A  zene  elveszíti  könnyedségét,  túlzott  súlya  és
    jelentősége támad, mindent a szájunkba rág, az ember  úgy  érzi,  hogy
    zenehallgatás helyett zenehallgatási munkát végez.

    

    TENNI ÉS NEM TENNI

        Ez nem feltétlenül vonatkozik a  PWB-eszközök  és  még  kevésbé  a
    PWB-módszerek összességére. Például  halálbiztosra  vehetjük,  hogy  a
    káros  hatás  csökkenni  fog,  valahányszor  kihúzzuk  a  konnektorból
    egy-egy  készülék  -  telefon,   lámpa,   háztartási   masina-hálózati
    csatlakozóját  és  teljesen  nyilvánvaló,  hogy   ilyenkor   semmiféle
    mellékhatással  nem  kell  számolnunk.  (Ezt  az  effektust  egyébként
    érdemes kitanulni, zenehallgatás nélkül is próbálgatni. Tapasztalataim
    szerint az  eredmény  akkor  a  legjobb,  ha  a  készüléket,  amelynek
    csatlakozóját kihúzzuk a konnektorból, bekapcsolt állapotban hagyjuk -
    de erre azért már nem mernék megesküdni.)
        Számos más praktika is  ismeretes,  amely  nem  áll  ugyan  minden
    kétségen felül, tehát nem tudhatjuk, hogy tényleg nyílegyenesen  a  jó
    irányba mutat-e,  és  hogy  nincs-e  mellékhatása,  de  amelyet  mégis
    gyakorolnunk kell, egyszerűen azért,  mert  nem  tehetünk  másként.  A
    hifi-készülékek hálózati csatlakozójának például két pozíciója van, és
    a kettő közül az egyik mindig sokkal jobb, mint a másik.  Lehet,  hogy
    ez a jobbik is nagyon rossz, de harmadik lehetőség nincs, és  a  dugót
    valahogy mégiscsak be kell dugnunk  a  konnektorba.  Hasonlóképpen,  a
    kábelekről is köztudomású, hogy irányhatást mutatnak, nem úgy  szólnak
    odafelé, mint visszafelé. Nyilván a jobbik irányt  fogjuk  választani,
    noha senki sem garantálja, hogy nem  nő  tőle  zöld  hajunk  és  három
    fülünk. Pedig szinte biztosra vehetjük, hogy a kábel mindkét  irányban
    használva növeli a káros töltést, legfeljebb az egyik irányban kevésbé
    (vagy csupán másképp?). Ugyanez vonatkozik bármely tárgyra, amelyet  a
    szobában elhelyezünk: akármelyik irányba fordítjuk, mindenképpen  bajt
    csinál, de nem ugyanakkorát (és  nem  ugyanolyat?).  A  legjobb  volna
    semelyik irányba se fordítani, de a jelenlegi három dimenzión belül ez
    valahogy nem megy.  A  Negyedik  Dimenzió  pedig  továbbra  is  csupán
    matematikai absztrakció marad vagy, mint jelen rovatunk címében: játék
    a szavakkal.
        "Bombabiztosnak"  tehát  egyelőre  csak  azokat  a  manipulációkat
    nevezhetjük,  amelyek  negatív  karakterűek:   egyszerűen   csak   nem
    csinálunk valamit, ami  káros  volna.  Alább  leírok  egy  kísérletet,
    amelynek praktikus jelentősége, sajnos, a  nullával  egyenlő,  viszont
    nagyszerűen illusztrálja mondandómat.

    

    FOROG A FESTÉK

        A  4.  Dimenzió   látogatói   gyakran   találkozhattak   azzal   a
    kifejezéssel,  hogy  experimentum  crucis,  azaz  perdöntő   kísérlet,
    amelyben kizárnak minden zavaró körülményt, abban a reményben, hogy az
    eredményét majd csak egyféleképpen lehet  értelmezni.  Ilyen  perdöntő
    kísérlet például a fémkarika a csuklón: ha van auditív  hatása,  akkor
    azt semmiképpen nem lehet megmagyarázni a klasszikus  elektroakusztika
    fogalmaival.  Perdöntő  kísérlet  volna  a   hálózati   csatlakozódugó
    megfordítása is, mert ennek sincs  realisztikus  interpretációja  csak
    hát a mérnökök ebbe sehogysem törődnek bele, és mert  nagyon  akarnak,
    hát találnak is rá  magyarázatot,  olyat,  amilyet.  (Olyan  mérnökök,
    amilyenek.)
        Százszázalékosan perdöntőnek látszott  a  kompaktlemezek  szélének
    beszínezése is, mert józan emberi  ésszel  nem  lehet  felfogni,  hogy
    ennek ugyan miért lenne auditív hatása. A neves  brit  szakíró  Martin
    Colloms   azonban   a   Hi-Fi   News   &   Record   Review   hasábjain
    "bebizonyította",  hogy  a  lemez   szélére   felvitt   tinta   igenis
    befolyással bír a digitális jelátvitelre,  mert  a  lézersugár,  amely
    alulról  a  piteket  olvassa,  szétterjed,  meg  visszaverődik,  minek
    következtében izé... sajnos, nem tudom interpretálni,  tekintve,  hogy
    az egész magyarázatnak se füle, se farka. Bárki, aki konyít valamit  a
    CD-technikához, kapásból cáfolni fogja Colloms interpretációját - de a
    tény   tény   marad:   Martin   Colloms   és   a    HFN/RR    egyelőre
    elektro-akusztikai funkciót  tulajdonít  a  CD  élére  felvitt  színes
    csíkoknak.
        Ha a lézersugár szétterjed a CD anyagában, akkor valóban  elérheti
    a színes csíkokat (más kérdés,  hogy  ennek  van-e  elektro-akusztikai
    jelentősége vagy sincs). De a CD-korong tetejére biztosan nem jut el a
    lézersugár, mert a korong felső felületét fémréteg borítja,  és  ha  a
    lézerfény azon keresztülmenne, akkor nem tudná megszámolni a  piteket,
    és a zene meg sem szólalna.  Márpedig  a  korong  tetején  mindig  van
    színes festék: a "címke", amely voltaképpen közönséges nyomtatás (lásd
    képriportunkat a CD-gyártásról, HFM 1990/1.). Csakhogy Peter  W.  Belt
    elmélete értelmében bárminemű felirat káros teret kelt, és  ha  ezt  a
    feliratot s vele a káros teret még  forgatjuk  is  a  szobában,  akkor
    kuruc dolgok történnek. Namármost, a feliratot  nem  szedhetjük  le  a
    CD-ről, azt viszont megtehetjük, hogy fel sem visszük rá!
        Úgyis akadt dolgom a Glóriánál (lásd az újabb képriportot ebben  a
    kötetben,  ezúttal  a  mesterlemezek  készítéséről),  és   a   gyáriak
    megtették a kedvemért, hogy a gyártás utolsó fázisában egy-egy  lemezt
    kihúztak a nyomtatást végző rózsaszín ci...cica  alól,  minek  folytán
    ezeken a korongokon nincs címke, mindkét  oldaluk  egyformán  csupasz,
    ezüstfényű. Összesen 5 ilyen lemezem van, és mindegyiknek megkaptam  a
    normális, felcímkézett változatát is. Otthon  aztán  szabályszerű  A-B
    vaktesztet csináltunk, amennyiben jómagam a kétféle CD-t  váltogattam,
    a többiek  pedig  úgy  ítélték  meg  a  kétféle  hangképet,  hogy  nem
    tudhatták, melyik melyik. Jobban mondva, fogalmuk sem volt róla, mi  a
    teszt tulajdonképpeni tárgya (csak S.A. eszén nem tudtam  túljárni,  ő
    kitalálta, mire megy ki a játék).
        A következő öt felvételt hallgattuk. Trini Lopez: 25th Anniversary
    Album (nagyszerűen szól, lásd majd a saját  szeánszainkon  is),  Benkó
    Dixieland Band: Bank Of Benkó, Budapest At Night: csárdások, keringők,
    polkák stb. (miért ne?), Great Tenor  Arias:  Lando  Bartolini  énekel
    (Budapest Philharmonic Orchestra, vezényel Pál Tamás)  és  végül  mint
    "mai magyar"  slágerzene  a  Lord  együttes  felvétele.  Ime  a  zsűri
    véleménye:
        Címkével.  S.A.  Trini  Lopezen  visszhangosabb;  először   nagyon
    tetszett. A  magyar  popzenei  felvétel  kriminális.  Benkó  Dixieland
    kopog, üres, nincs mélye. A taps túl általános. D.E. Becsapós.  Elsőre
    ez tetszett jobban. Később  átmentem  a  másikra.  Ez  torzabb.  Sz.M.
    Kicsit   mesterségesen    feldúsított    visszhang.    Keverőasztallal
    megmanipulált felvétel. A  tere  egy  vonalba  esik,  nincs  mélysége.
    Fárasztóbb, torzabb, összemosottabb.
        Címke  nélkül.  S.A.  Elment  a  visszhang.  Jobban  kivehetők   a
    hangszerek. Jobb mély. Igazibb, határozottabb hegedűk.  Operán  mintha
    mélyben jobb volna. A magyar popzene itt is  szörnyű,  de  egy  fokkal
    civilizáltabb lett, megvan a magasa, és a rikácsolásból visszavett.  A
    dixieland-en egy leheletnyivel jobb mély. Trini Lopez másodszor: picit
    hangosabb, a mélyei puhábbak, ismét jobban kivehető hangszerek.  Taps:
    sok ember tapsol, nem pedig csak "taps általában". Egy  ortóval  jobb.
    D.E. Először tompábbnak, kevésbé dinamikusnak,  egysíkúbbnak  éreztem.
    Később fokozatosan átpártoltam ide,  mert  jobbak  a  mélyei,  kevésbé
    torz, sokkal tovább hallgatható, a tere is jobb, a  hangszerek  jobban
    elkülönülnek. A taps is jobb.  Sz.M.  Tisztább,  definiáltabb,  jobban
    szétválasztja a hangszereket, nem manipulál, nagyobb a tere, a  térnek
    mélysége is van. Kellemesebb, jobban tetszik.
        Mit mondhatnék most, ennyi izgalmas élmény -  és  ekkora  kudarcok
    után. A dolgokat nem lehet meg  nem  történtté  tenni,  és  ez  éppúgy
    érvényes az én balfogásaimra, mint az  elektro-akusztika  (s  benne  a
    High Fidelity) minden eddigi setesutaságára.
        Megismétlem: a PWB-effektus nem egydimenziós jelenség,  hanem  egy
    roppant  komplex  jelenségkör,  amely   egyebeken   kívül   a   teljes
    elektroakusztikát is átszövi. Átszőtte azt  a  múltban,  és  át  fogja
    szőni a jövőben is-mindörökké, ámen. Ha Belt soha meg nem születik,  a
    hifikonstruktőrök akkor is "belteznének"; akármit tesznek, "belteznek"
    (is). Mert bármiféle tervezési mozzanat: A anyag helyett  B  anyag  az
    alkatrészekben, a vázban, a  panelekben  vagy  egyáltalán  a  készülék
    bármely lehetséges pontján, Alfa  helyett  Béta  típusú  szigetelés  a
    kábeleken, X szín helyett Y szín a dobozon, Lambda helyett Omegatípusú
    topológia a nyomtatott (vagy hagyományos) áramkörökben - ez  mind-mind
    "beltezés". Lehet tagadni, de  okosabb  beletörődni,  és  még  okosabb
    dolog számolni vele.
        Egy biztos. A hifi többé már soha nem lesz ugyanaz, mint  a  Peter
    Belt fellépése előtti időkben volt.

                                                             Darvas László