A Harmadév Nyuszija



    TECHNICS RS-B965


        Ez a rovatunk mindig Eszmei Mondanivalóval van  bepácolva.  Legyen
    bár szó lemezjátszóról, tengeri herkentyűről, itt mindegyik arra való,
    amire a mézes madzag. A  legcsábosabb  revün  is  átüt  a  tanmese,  a
    didaxis.
        A mai Playmate Of The Month: kivétel (amely, mint tudjuk,  erősíti
    a szabályt). Pedig sztárfotónkra most is afféle tanulságos  készüléket
    terveztünk,  olyat,  "ami  még  nem   volt",   kétdarabos   CD-játszót
    (futóművet plusz D/A konvertert), nem  is  akármilyet,  hanem  1-bites
    ("BitStream") Philipset.  Ámde  szegény  szerkesztő  szándékát  boldog
    isten bírja: elérkezett a  lapzárta  ideje,  de  nem  érkezett  meg  a
    CD-játszó. "Azt izente vissza, visszajő tavaszra. Vagy  ha  akkor  sem
    jő, búzavirulásra."
        Itt álltunk tehát Nyuszi és Tanulság nélkül. Hogy  a  kettő  közül
    legalább az egyikkel szolgálhassunk, megkértük Sólymos Antalt, nyúljon
    a tarsolyába, és  rángasson  elő  valami  nyusziszerűséget  a  fülénél
    fogva, mindegy, hogy mit, csak szép legyen és sokan örüljenek neki.  Ő
    magnót  választott,  éspedig  egy   olyan   készüléket,   amely   nagy
    valószínűséggel bolti forgalomba kerül Magyarországon, nem is  csekély
    példányszámban. Az alábbi revüt  tehát  olybá  vehetjük,  mint  valami
    Elő-Bemutatjukot - ennyi haszna biztosan van.


                                      *

    Matsushita és Technics

        A jól ismert National, Panasonic  és  Technics  márkanevek  mögött
    egyaránt, mint ezt  sokan  tudják,  egy  világcég  áll:  a  Matsushita
    Electric Industrial Co.  Ltd.  Borzasztó  sok  mindennel  foglalkozik,
    ipari  és  közszükségleti  elektronikákkal,   erősáramú   technikával,
    alkatrészgyártással stb. Háztartási készülékein általában  a  National
    márkanév  díszeleg,  a  Panasonic  a  videósok  számára  "fogalom",  a
    Technics pedig a hifisták előtt ismerős, ha nem is  mint  a  High  End
    ígérete, de legalábbis valami jó dolog...
        Kazettás   magnóból   jelenleg   hétféle   szerepel   a   Technics
    választékában, s ezek között az RS-8965  a  zászlóvivő.  Természetesen
    háromfejes, kvarcvezérelt direkthajtású, kettős  hangtengellyel  (dual
    capstan), Dolby B-vel és C-vel, HX PRO-val és  dbx-szel.  Módot  ad  a
    szalagkalibrálásra, és még  ezen  felül  is  rejt  magában  jó  néhány
    finomságot.

    Kezelése, szolgáltatásai

        Ránézésre semmi különleges, csak éppen több kezelőszerv van rajta,
    mint a "mezei" magnókon.
        Az előlap alul meg van törve, a fő  funkció  kapcsológombjait  egy
    ferde kis lépcsőzeten találjuk,  egy  sorban,  felettük  pedig  (ferde
    síkban)  a   "mellékfunkciók"   gombjai.   Minden   jól   kézreált   -
    bizalomgerjesztő, elegáns, praktikus készülék.  Az  előlap  bal  felső
    sarkában ki-bekapcsoló (nem választja le a  készüléket  a  hálózatról,
    csak   a   szekunder   áramköröket    kapcsolja).    A    kazettatartó
    nyitó/zárógombja egy piciny motort működtet, mely finoman  mozgatja  a
    rekeszt. Kézzel is becsukhatjuk, de amint megmozdítjuk az ajtócskát, a
    motor  azonnal  bekapcsol,  és  elvégzi  helyettünk  a  feladatot.   A
    fejhallgató hangerőszabályozó gombja alatt 6,3mm átmérőjű,  aranyozott
    csatlakozóhüvely.
        A kazettatartón a plexi borítás alatt a feliratok: "3  Head",  "HX
    PRO Headroom Extension/Closed Loop Dual Capstan", azaz: háromfejes, HX
    PRO dinamika-növelő áramkörrel ellátott rendszer, zárt  hurkú,  kettős
    hangtengelyű mechanikával.  A  "Digital  Servo  Quartz  DD"  feliratot
    (digitális szervó, kvarcvezérelt direkthajtás) még ki is  domborítják,
    aranyozott betűkkel.
        Az előlap középtáján, felül a  nagyméretű,  többfunkciós  kijelző;
    alatta egyforma, kicsiny nyomógombok, legalul pedig az  üzemmódgombok.
    A  kijelző  felső  része  a  kivezérlésjelző,  ez   2x16   szegmenses,
    nagyfelbontású típus. (Zöld -30, -15, -12, -10, -8, -6, -4,  -2,  majd
    piros 0, +2, +4, +6, +8, +12, +16dB-es osztással, és az alsó két szint
    között  is  van  egy  jelöletlen  osztás,  így  jön  ki   a   16.)   A
    kivezérlésjelzőt át lehet kapcsolni egy szűkebb,  mínusz  7-től  plusz
    8dB-ig terjedő méréstartományra, a  pontos  kivezérlés  beállításához,
    ilyenkor a szintlépcsők 1 decibelesek.
        Lejjebb, balra a szalagszámlálónak  kétféle  üzemmódja  van:  vagy
    hagyományosan a felcsévélő orsó fordulatszámát jelzi,  vagy  pedig  az
    eltelt műsoridőt mutatja percben és másodpercben: "lineáris számláló".
    Mellette feliratok mutatják az automatikus ismétlés üzemmódot  (MEMORY
    REPEAT), vagy az automatikus stopra állást (MEMORY  STOP).  Jobbra  az
    automatikus  érzékelők  által  meghatározott  szalagfajta  megnevezése
    íródik ki (I/NORMAL,  II/CrO2,  IV/METAL).  Mindig  ki  van
    írva, hogy SOURCE  (forrás)  vagy  TAPE  (szalag),  a  monitorkapcsoló
    állásától függően.  Ha  nem  a  hagyományos  vonalbemenetet,  hanem  a
    közvetlen CD-bemenetet használjuk, ezt a CD DIRECT  felirat  jelzi.  A
    zajcsökkentők bekapcsolását a "B", "C" vagy "dbx"  felirat  indikálja.
    (Valamennyi felirat piros színű.)
        Mást is tud ez a kivezérlésjelző, de arról majd később.
        Alatta sok-sok gomb, két sorban. Az alsóban  az  üzemmódkapcsolók:
    Gyorsvissza, majd Stop és Lejátszás  (ez  a  kettő  nagyobb  méretű  a
    többinél), Gyorselőre. Lejátszás üzemmódban a kapcsológomb fölött zöld
    fény világít, illetve  (Pillanat-állj  közben)  villog.  A  Lejátszás,
    valamelyik csévélőgombbal  kombinálva  életbe  lépteti  a  műsorkereső
    funkciót, ilyenkor a magnó az első műsorközi  szünetnél  automatikusan
    lejátszásra  kapcsol.   A   többi   üzemmódkapcsoló   kisebb   méretű:
    Pillanat-álíj, aztán a némítógomb ("AUTO REC MUTE", ezzel  felvételkor
    4  másodperces  szünetrészt,   illetve,   ha   folyamatosan   nyomjuk,
    tetszőleges hosszúságú néma szakaszt  vihetünk  a  szalagra;  utána  a
    készülék felvételi készenlétre kapcsol)  és  végül  a  Felvétel  gomb,
    amelynek egy piciny piros lámpa az indikátora.
        Egy sorral feljebb balra a Timer tolókapcsolóját találjuk  (vagyis
    a felvételt és a lejátszást külső kapcsolóóráról  is  indíthatjuk).  A
    szalagszámláló nullázógombja következik, majd egy olyan gomb, amellyel
    a számláló üzemmódját válthatjuk lineárisról  (perc  és  másodperc)  a
    hagyományos  fordulatszámlálásra;  a  kijelző  ilyenkor   csak   három
    számjegyet használ, a fennmaradó negyedik helyén egy kis vonalka forog
    körbe-körbe, jelezvén, hogy fut a szalag. Memóriagombból kettő is van.
    Az  egyik  a  tényleges  memóriagomb,  amellyel  kijelöljük  a   játék
    végpontját  és  bekapcsoljuk  az  ismétlést,  a   másik   a   szokásos
    memória-stop, amely a készüléket a gyors visszacsévélés  végén,  nulla
    számlálóállásban     stopra     kapcsolja.      A      kivezérlésjelző
    "méréshatár-kapcsolója" következik (ennek funkciójáról már  szóltunk),
    majd a Dolby B és C, s végül a dbx zajcsökkentő gombja zárja  a  sort.
    Ha előzőleg  Dolby  volt  bekapcsolva,  ezt  a  dbxgomb  automatikusan
    érvényteleníti.  Az  előlap  jobb  oldalán  is  számos   kezelőszervet
    találunk, itt négy  kisméretű  nyomógombot  helyeztek  el,  függőleges
    sorban, valamint több kisebb és egy nagyobb forgatógombot (az utóbbi a
    szintszabályozó potméter).
        A legfelső nyomógomb felirata CD  DIRECT,  ezzel  a  bejövő  jelet
    átkapcsolhatjuk   a   vonalbemenetről   a   négyszerte   érzéketlenebb
    CD-bemenetre. A CD-játszók ugyanis nagyobb  jelet  adnak  ki,  mint  a
    többi műsorforrás,  s  emiatt  nem  lehetne  kényelmesen  használni  a
    felvételi szintszabályozót. A második gomb a monitorkapcsoló.
        A harmadikkal a felvételi kalibrációt lehet  bekapcsolni,  hogy  a
    magnót  pontosan  beállíthassuk  a   szalaghoz,   a   következőképpen.
    Felvételre kapcsoljuk a készüléket, és megnyomjuk a kalibráció-gombot.
    Ekkor a kivezérlésjelzőről eltűnnek a számértékek, helyettük  két  kis
    piros nyíl tűnik elő,  és  megjelenik  a  LEVEL  CAL  (szintbeállítás)
    felirat. Mindkét csatornán úgy kell állítani a szintet, hogy  éppen  a
    piros nyilakig érjen. Ugyanígy, a kalibrálógomb másodszori  megnyomása
    után (mikor is a BIAS CAL felirat jelenik meg a kijelzőn) az optimális
    előmágnesezést kell  beállítani.  Mindezekhez  a  manőverekhez  3  kis
    forgatógombot találunk a nagy szintszabályozó potméter alatt. (Ezen  a
    tájon helyezkedik el az aprócska felvételi balansz-szabályozó is.)
        A  negyedik  nyomógomb  az  APRS  feliratot  viseli,  nehéz  volna
    kitalálni,  mire  való,  de   szerencsére   a   kezelési   útmutatóban
    részletesen   elmagyarázzák,   mit   jelent   az   "Advanced   Precise
    Recording-levet System"  (azaz  Korszerű  Precíz  Felvételi-szintjelző
    Rendszer). Közönséges csúcstartó funkcióról ("peakhold") van szó, csak
    nem  néhány   másodpercig,   hanem   tetszőleges   ideig   rögzíti   a
    csúcsszintet.
        A hátlapon 3 pár aranyozott RCA  csatlakozóhüvely:  vonal  be-  és
    kimenet, valamint a CD-bemenet.

    Felépítése

        Sejtettük, hogy komplikált készülék a Technics RS-B965. Az is. Nem
    vállalkozhatunk  minden  áramkörének   részletes   ismertetésére,   de
    igyekszünk viszonylag pontos képet adni róla.
        A vonal (illetve a közvetlen CD) bemenetre adott felvételi jel egy
    soros ellenálláson keresztül egy  némító  tranzisztorra  kerül,  amely
    földre zárja a jelet, ha a másik  bemenetre  kapcsoljuk.  Egy  jelfogó
    után IC-s illesztő erősítő következik (M  5238L),  ez  kb.  6-szorosan
    erősít, ha a vonalbemenetet használjuk, a CD-bemenetről  érkező  jelet
    viszont  lényegében  azonos  szinten  engedi  tovább.  (Átkapcsoláskor
    nagyobb   értékű   negatív   visszacsatolást    állítanak    be    egy
    tranzisztorral. )
        A jel  útja  itt  kétfelé  ágazik.  Az  egyik  ág  IC-s  kapcsolón
    keresztül (MN 4066B) a felvevőfejet tápláló áramkörök  felé  vezet,  a
    másik ág, szintén kapcsoló IC-a keresztül, a vonal  és  a  fejhallgató
    kimenetet  meghajtó  erősítőket  vezérli,  s   innen   kap   jelet   a
    kivezérlésjelző is. (Az imént említett kapcsoló IC felvételkor vagy  a
    hasznos műsorjelet továbbítja, vagy  a  szalagkalibráláshoz  szükséges
    jeleket adja tovább.)
        Kövessük előbb a műsorjelet. A Dolby áramkörökre kerül (CX  20187,
    két teljes csatorna áramköri készletével). Itt  találjuk  a  multiplex
    szűrőt is, ezt két tranzisztor  aktiválja.  A  szűrő  kimenetéről  kap
    jelet a dbx zajcsökkentő áramkör is (AN 6294 NK). Az egész áramkört  a
    nagyfokú integráltság jellemzi, viszonylag kevés passzív  elemet  vagy
    kiegészítő  alkatrészt  tartalmaz.  Természetesen  itt   is   találunk
    kapcsoló IC-ket (MN 4066B), amelyek az üzemmódokat iktatják  ki-be.  A
    zajcsökkentő  áramkörök  kimenete  a  fejmeghajtó  erősítőt   vezérli.
    Egyszerűbb magnókon ez  a  fokozat  egyetlen  tranzisztorból,  esetleg
    IC-ből épül  fel.  Ebben  a  készülékben  előbb  egy  IC-s  fokozatban
    (M5218L)  4  kapcsoló   tranzisztor   közreműködésével   beállítók   a
    szalagfajták  szerinti   felvételi   korrekciót   és   szintet,   majd
    komplementer ellenütemű meghajtó és teljesítményerősítő tranzisztorpár
    következik. (Erre a megoldásra a kezelési útmutatóban is  hivatkoznak;
    nagy kivezérlési tartományban  csaknem  ideális  módon  hajtja  meg  a
    fejet.) A fej előtt még egy némító tranzisztort  találunk,  ez  minden
    egyéb üzemmódban rövidre zárja a bemenetet.
        Visszakanyarodva  annak  a  bizonyos   "útelágazásnak"   a   másik
    oldalához, előbb kapcsoló erősítőt, majd  lineáris  erősítő  fokozatot
    látunk  (két  M  5218L-ből  felépített  áramkör,  amelyet  a  Technics
    AA-osztályúnak nevez), és erről a leágazásról kap vezérlést a  hasonló
    felépítésű  fejhallgató   erősítő   is.   Maga   az   "AA-áramkör"   a
    vonalkimenetet  táplálja,  valamint   a   kivezérlésjelző   áramkörhöz
    tartozó,  szintén  M  5218L-ből  kialakított  erősítő   fokozatot.   A
    kivezérlésjelző meglehetősen bonyolult alkotmány, amelynek  lelke  egy
    HD  404302  SA07  típusú  mikroprocesszor.  Ez   fogadja   az   összes
    információt, ez adja ki az összes utasítást a kijelzőnek. Szóval, okos
    holmi.
        A felvételi áramkörökből hátra van még a törlő- és  előmágnesezési
    oszcillátor, valamint  a  HX  PRO  áramkör.  A  nagyfrekvenciás  jelet
    ellenütemű oszcillátor állítja elő,  tápfeszültségét  két  tranzisztor
    szabályozza,  szalagfajtától  függően.  Transzformátoros  illesztéssel
    működteti  a  törlőfejet.  Az  előmágnesezésre  szánt  jel  a  HX  PRO
    áramkörre kerül, ez lényegében egyetlen UPC 1297CA  típusú  IC,  amely
    érzékeli a fejre kerülő jel milyenségét,  és  ha  kell,  módosítja  az
    előmágnesezési  áram  mértékét.  A  nagyfrekvenciás   feszültség   egy
    transzformátoron keresztül éri el a felvevőfejet.
        Lényegesen egyszerűbb követni a lejátszás útját.  A  lejátszó  fej
    egy differenciál erősítőt vezérel  (két  zajszegény,  2SK  170  típusú
    FET), majd egy IC-s erősítő következik, s annak negatív  visszacsatoló
    ágában állítják be  a  kétféle  lejátszási  korrekciót;  a  korrekciós
    tagokat két FET  kapcsolja.  Újabb  IC-s  erősítő  (M5219L),  aztán  a
    zajcsökkentő áramkör, majd a felvételhez is  használt  egyik  kapcsoló
    IC-a keresztül a vonalkimenetre  dolgozó  erősítővel  végződik  a  jel
    útja. A lejátszó erősítő kimenetén összegzik  a  két  csatorna  jelét.
    Erősítés és jelformálás után a központi mikrokomputerre vezetik,  hogy
    működtesse a zenekereső funkciót. (A mechanikát és a  főbb  funkciókat
    egy   MB   88511-250N   mikrokomputer   vezérli,   ide   érkeznek   az
    üzemmódkapcsolók jelzései, a szalagmozgást  figyelő  fototranzisztorok
    információi, a kazetta behelyezéséről  szóló  üzenet  stb.  Innét  kap
    vezérlést  az  összes  kapcsoló  IC,  a  két  motor,  a   mechanikában
    elhelyezett két elektromágnes, a némító fokozatok - minden funkciót ez
    az IC vezérel.)
        Néhány szó a szalagkalibrálásról. A felvételi  szintet  kb.  -20dB
    szintű, 400Hz frekvenciájú jellel kalibrálják, az előmágnesezést pedig
    400Hz-es és 10kHz-es jel egyidejű alkalmazásával, és az eredmény akkor
    optimális, ha a két jel  egyenlő  nagyságú  (ilyenkor  éppen  a  piros
    nyílig mutat a kijelző).
        Meghajtás:  a  hangtengelyt  kvarcvezérelt   direkthajtású   motor
    forgatja, egy HA 13440 MPEL típusú IC  köré  épített,  önálló  áramkör
    segítségével, amely három Hall-elem és a forgásérzékelő jelét észleli.
    A referenciajelet szolgáltató kvarcoszcillátor 4 digitális IC-ből épül
    fel. Az IC  három  meghajtótekercset  működtet.  A  csévélés  művelete
    egyszerű egyenáramú  motorra  hárul,  ezt  egy  BA6218  szolgálja  ki.
    Ugyanilyen IC vezérli a kazettatartó rekesz nyitó/záró motorját is.
        A tápegység igencsak bonyolult.  A  hálózati  transzformátornak  4
    önálló szekunder tekercse van. Soros áteresztő  tranzisztorokkal  ±16,
    -22, ±7, ±15, +4,2 és +5,4 voltot állítanak elő, és  számos  különálló
    elválasztó  stabilizátort  alkalmaznak,  vagyis  az  egyes   áramkörök
    tápfeszültsége független a többiétől.
        Odabenn,  a  nem  éppen  szimpla  gép  belsejében   meglepő   rend
    uralkodik. Egy hatalmas nyomtatott áramköri lapon, mely  a  készüléket
    szinte teljes szélességében és mélységében  kitölti,  ott  találjuk  a
    tápegységet, a vezérlést, a  zajcsökkentő  áramkörök  egy  részét  (ne
    feledjük, mindegyikből 4 darab van, hiszen a magnónk  háromfejes!),  a
    szalagkalibráláshoz szükséges áramköröket stb. Csatlakozik  hozzá  két
    további, nagyméretű NYÁK (ezek is kitöltik a gép teljes mélységét); az
    egyik a felvételi oldal Dolby és dbx áramköreit tartalmazza, a másik a
    felvételi erősítőt hordozza. A kijelzőt és a hozzá tartozó áramköröket
    az előlapra szerelték. A direkthajtású  motor  vezérléséhez  szükséges
    elektronikát magába a mechanikába építették:  vastag  vaslemez,  plusz
    még egy erős, öntött idom, a fejekkel és a görgőkkel. A  meghajtómotor
    lendkerekéről vékony gumiszíjjal hajtják meg a második  hangtengelynek
    a lendkerekét.
        A készülék háza hajlított fémlemezből készült, az aljlapot még egy
    domborításokat  tartalmazó  erős  műanyaghéj  is   borítja.   A   négy
    nagyméretű lábat a fémvázhoz erősítették. Természetesen a  tetőlap  is
    fémlemezből készült. Robusztus, strapabíró szerkezet benyomását kelti.

    Méréseinkhez

        A Technics RS-B965 magnót úgy bíráltuk el, ahogy ez őt  megilleti.
    A   felső   kategóriával    szemben    támasztható    követelményekkel
    szembesítettük.
        A szalagsebesség csaknem teljesen  megegyezik  a  névlegessel,  az
    eltérés a mérőműszer hibáján belül esik- kvarcvezérelt direkthajtás. A
    nyávogás a kezelési útmutatóban megadott ±0,09% körül mozog; a kazetta
    elején és végén elmarad tőle, de  csak  egyetlen  századdal.  (Viszont
    lényegesen jobb a szervizkönyvben megadott "biztonsági"  értéknél;  az
    utóbbit  táblázatunkban  csillaggal  jelezzük.)  Az  átcsévélési   idő
    megfelelő.
        A bemenő és kimenő feszültségek/impedanciák rendben vannak.
        A lejátszási frekvenciajelleggörbe vasoxid szalaggal  1kHz  fölött
    enyhén esni kezd, 6,3kHz  fölött  1,1-1,2dB  hiányzik.  Krómon  csupán
    0,8dB a hiány. A teljes frekvenciajelleg-görbét szalagfajtánként  kell
    elbírálnunk. Minden szalagfajtához kínos  pontossággal  kalibráltuk  a
    magnót. A drágább készülékek (Aiwa AD-F990, Nakamichi CR-7E)  maguktól
    is elvégzik ezt a procedúrát. Mi nem ezt a kényelmet  hiányoljuk,  azt
    viszont elvárjuk, hogy ha a megfelelő gondossággal  járunk  el,  akkor
    valóban optimális eredményt kapjunk. Várakozásainknak az  RS-B965  nem
    mindenben tett eleget.
        Nézzük először a  vasoxid  szalaggal  kapott  görbét.  Becsülettel
    teljesíti ugyan a specifikációt, de 10kHz fölött enyhén esni kezd.  Mi
    ennél jobb eredményt is tudunk varázsolni, mert ha  az  előmágnesezést
    egy picivel csökkentjük, az átvitel egészen 18kHz-ig egyenletes-de hát
    kinek   van   módja   (és   kedve)   egy-egy   szalag   kalibrálásakor
    hanggenerátorral és voltmérővel ügyeskedni?!
        Krómon a helyzet javul. A görbe  35Hz-től  20kHz-ig  gyakorlatilag
    lineáris, ez nem akármilyen eredmény, a  magnó  itt  megmutatja,  mire
    képes! Némi üröm az örömben, hogy a BASF chromdioxid Super II szalagot
    nem lehetett pontosan  bekalibrálni.  Úgy  látszik,  a  gép  csak  egy
    viszonylag szűk sávon belül engedi állítani az előmágnesezést.  A  TDK
    SA-X C-60 kazettán viszont  a  potméternek  csaknem  a  középállásában
    kaptuk az optimumot.
        Metálon zűr van, az eredményt (a  10kHz  fölötti  magasesést)  nem
    tudjuk mivel magyarázni, BASF és TDK szalaggal  is  ugyanaz  jött  ki.
    Feltételezzük, hogy a gyárban valamit nem állítottak be pontosan. Hogy
    kételyeinket eloszlassuk,  az  előmágnesezést  megpróbáltuk  műszerrel
    beállítani.   Sikerült    egészen    20kHz-ig    kitolni    a    felső
    határfrekvenciát, de ekkor a középső sávban  (5-12kHz)  némi  kiemelés
    adódott.  Bárhogyan  magyarázzuk  is  a  bizonyítványt,  metálon  jobb
    eredményt vártunk!
        Az átvitel azonban meglehetősen lineáris, és az ilyen  görbéket  a
    zajcsökkentő elektronikák  sem  torzítják  el  túlságosan;  krómdioxid
    szalaggal még a "megdolbyzott" görbe is teljesen  egyenes!  Metálon  a
    10kHz fölötti esést a Dolby tovább növeli. A dbx elektronika a várható
    eredményt adta, itt is a krómgörbe a legszebb.
        A multiplex szűrő hatásosságát a következőképpen mértük. Felvettük
    a bal csatornán a zajcsökkentő nélküli  görbét,  majd  bekapcsoltuk  a
    Dolby B-t és a multiplex  szűrőt.  Láthatjuk,  hogy  az  utóbbi  15kHz
    fölött drasztikusan vág, de hát ez a feladata.
        A nagy  szinten  (mínusz  10  és  0dB)  készített  jelleggörbék  a
    várakozásnak megfelelőek. Jól látható, hogy 15 és 20kHz között  a  jel
    újra felszökik, de ez ne tévesszen meg senkit! Ebben a sávban  nem  az
    igazi magashangok jelennek meg, csupán  a  nagyszintű  hangfrekvenciás
    jel interferál az  előmágnesezési  jellel,  és  ebből  egy  viszonylag
    alacsony frekvenciájú jel keveredik ki. Ez  megzavarhatja  a  műsorjel
    felvételét, és némi tisztátalanságot vihet a hangképbe.
        A harmonikus torzítások  megfelelőek,  a  0dB-s  kivezérlés  éppen
    160nWb/m mágneses  fluxusú  szalag  lejátszásakor  adódik.  A  második
    harmonikus torzítás nagyfából átlagos.
        A nyugalmi zajszint megfelelő. Az üzemi zajszintnél a  táblázatban
    nem tüntettük fel, de itt elmondjuk, hogy a  direkt  CD-bemenetről  is
    ugyanazt kaptuk, mint vonalbemenetről. A zajszintet nyilvánvalóan  nem
    a nagyszintű bemenő feszültséget feldolgozó felvevő erősítő  határozza
    meg, hanem a szalag és a  lejátszó  erősítő  minősége.  A  csúcsszintű
    kivezérléshez viszonyított zajértékek zajcsökkentő nélkül és  Dolbyval
    is  bőven  teljesítik  a  specifikációt,  dbx-szel   viszont   jócskán
    elmaradnak a 92dB-s ígérettől.
        Az áthallási csillapítás még az  egészen  magas  frekvenciákon  is
    becsületes. A törlési csillapítás kifogástalan.
        A kivezérlésjelző  kicsivel  másképp  mutogat  lejátszáskor,  mint
    felvételkor, és ez illetlen dolog (hiszen mód van szalagkalibrálásra).
    Összefoglalva: minden lényeges szempontból kitűnő magnó,  bár  metálon
    kissé  gyöngélkedik.  A   mechanika   rendkívül   stabilnak   látszik,
    véleményünk  szerint  hosszú  időn  át  meg  fogja   tartani   műszaki
    jellemzőit.

    
    
    

    Kazetták  a  méréshez:  vasoxid  BASF  DIN  Bezugsband 4,75 (Fe) HiFi,
    krómdioxid    BASF   DIN   Bezugsband   4,75   (Cr)   HiFi,   valamint
    felvétel/lejátszáshoz: BASF LH Super L, TDK SA-X, TDK MA-R.



    Szeánsz

    

        "A hifizés a magnóvásárlással kezdődik.  Mondottam,  ember,  előbb
    hangszórót  végy!  -  hangzik  az  Úr  szava.  Ezt  mindenki   szentül
    megfogadja, és aztán mégis előbb magnót szerez magának...  A  magnó  a
    nagy játékszer. Ha úgy tetszik: a szabad akarat szimbóluma." (Idézet a
    Hifi Magazin legeslegelső, 1979-es lapszámából.)
        A Harmadév Nyuszija tehát nagyon sokakat fog érdekelni,  olyanokat
    is, akik sohasem vásárolnának extraklasszis hifi-berendezést, de azért
    el-eljátszogatnak a gondolattal: "mi lenne, ha legalább  a  magnóm  Az
    lenne?..." Például egy Technics RS-B965? Vagy a  múltkoriban  sztárolt
    Nakamichi CR-7E, amelyet most etalonnak használunk? Nos, ez a  szeánsz
    kifejezetten a Középhifista számára méri fel a két magnó  képességeit,
    kontrollberendezésünk  ugyanis  a  Denon  PMA-320A  erősítőből  és   a
    Heybrook HB1-ből állt, olyan készülékekből, amelyek  (vagy  amelyekhez
    foghatóak) tényleg ezerszám működnek, szerte az országban.
        (Annyi csalás azért így is van a dologban, hogy a HB1 alaposan  el
    volt varázsolva, az előző  és  a  jelen  számban  leírt  4.  dimenziós
    módszerekkel, de csak oly  mértékig,  hogy  bármikor  vissza  lehessen
    varázsolni gyári állapotába, hiszen a hangsugárzók  szeánszán  majd  ő
    lesz  az  etalon.  A  hangsugárzó-lábazat  és  a   hangszórókábel   is
    értékesebb volt a megszokottnál. A  hangképet  meglehetősen  tömörnek,
    kiegyenlítettnek, hallgathatónak találtuk mely erények nem éppen a HB1
    sajátjai.)
        A  műsort  a  Pioneer  PD-91  ezüstlemezjátszó   szolgáltatta.   A
    CD-hangot érheti ugyan kritika, de megvan az az előnye, hogy elmarad a
    tűzörej és a letapogatási hiba,  különösképpen  pedig  az  a  bizonyos
    belsőbarázda-torzítás, amelyet a magnófelvétel  aztán  négyzetre  vagy
    köbre  emel.   Háromféle   zenét   tettünk   fel:   az   Opus3   demót
    ("effektzenék"),  aztán  a  Bill  Haley  legendás  Shake,  Rattle  and
    Roll-ját (ezt az őskori, monó - vagy utólag sztereósított -  felvételt
    ma már  csaknem  mindenki  szalagról  hallgatja;  vigyázat:  korántsem
    könnyű feladat a magnó számára!), végül pedig a Carmen I. felvonásának
    zárójelenetét,  amely  rendkívül   összetett   hanganyagával   (tenor,
    bariton, szoprán, vonószenekar,  utcazaj,  zenekari  tutti)  elsőrendű
    tesztprogramnak bizonyult; szegény Bizet, ha ezt megérhette volna...

    I. Vasoxid

        Az Opus3 lemez 0, a másik kettő 6-7dB-ig vezérli ki a magnókat.  A
    Technics +3dB-t javasol, ez éppen a kettő  között  van,  de  méréseink
    szerint a csúcsszintű kivezérlés valójában +8dB-re esik.
        Technics RS-8965. Van zaja,  de  viszonylag  lágy,  suhogó.  Kissé
    visszahúzódó, de tiszta hangkép, elég  jól  emlékeztet  az  eredetire.
    Nincs torzítása. A  részletek  kivehetőek.  Nem  elég  testes,  inkább
    levegős.  Dzsesszen  picit  lapos,  de  valószínűleg  közelebb  van  a
    lemezhanghoz. Színezetlenebb. A zaja  feltétlenül  kisebb,  ennyi  zaj
    krómon  szokott  lenni!  Távolságtartó.  Elkéne   egy   kis   basszus.
    Hallgatható. A klarinét nem rikoltozik. Spirituálén teres, de itt  már
    zavar a zaj, elvonja a figyelmemet. Levegős, de kiürül. A szám végén a
    sóhajtás teljesen  elvész.  Rockon  rosszabb:  szűkebb,  megheréltebb,
    sokkal monóbb, szárazabb, levegőtlenebb,  kulisszaszerűbb.  Az  operán
    már zavar a zaj (noha ez a csendesebbik magnó), de azért ez már így is
    opera, a hangok elkülönülnek a  zajkomponensektől.  A  szopránon  némi
    torzítás, egy kissé sziszegős-szőrős tónus. * Nagyon jó. A zaja széles
    sávú, egyenletesen sziszegő szalagzaj, nem emel  ki.  Csörgőn,  tapson
    csörög és csattan, semmi hiba. Dzsesszen is ugyanez. A  spirituálé  is
    szépen szól, de a csöndes részeken már zajos. Bill Haley nem rossz, de
    kiürül. Carmen nagyon jó (kazettás magnótól!), de megint  érzek  benne
    egy regisztert, amely kiürül, nem tartja meg  a  szintet.  *  Tompább,
    színtelenebb, de nagyon jól szól ez is. Spirituálén  a  dobbantásokból
    hiányzik a mélyhang.  Az  egész  hátrább  húzódik.  Bill  Haley  kissé
    csörög, a dinamika elfogy.
        Az etalon. Erősebb, sziszegősebb zaj. Melegebb,  testesebb  tónus,
    de még mindig csaknem  lemezminőség.  Kicsit  fárasztó.  Dzsesszen  is
    zajosabb. Zaftosabb. Elevenebb, de erőszakosabb is. Van egy színezete,
    rátéte, de ez könnyűzenén előnyös.  Testesebb,  egészségesebb  énekes,
    nagyobb utózengés, de színezett, és ezért tolakodó. A sóhajtás itt sem
    hallatszik. A rock and rollon a zaj érdektelen. Dögös,  kissé  grízes,
    de meglehetős térhatása van,  a  levegőből  szól  és  van  előre-hátra
    játéka. Operán elevenebb, melegebb, teresebb színeződés ide vagy  oda,
    most már végleg ide pártoltam. A basszustartomány egyértelműen jobb és
    lejjebb megy, a prezensz testesebb, a hangszínek érdekesebbek.  Szóval
    jobb. *  Nagyobb  zaj,  de  kitűnő  hang.  Nem  tudom,  miért,  de  az
    összbenyomásom kellemesebb. Az ének teltebb, jobb  a  mélye,  a  sóhaj
    éppen-hogy-csak, de hallható. Dinamikusabb. Operán  ez  is  kiürül,  a
    hangkép kissé elváltozik. * Végig ugyanaz. Levegősebb, szélesebb  sáv,
    jobb  mély,  sajnos  több  zaj.  A  férfihang  szárnyalóbb,  melegebb,
    testesebb, és ez feledteti a magasabb zajt.
        Többé-kevésbé mindnyájan a Nakamichival rokonszenveztünk.

    II. Króm

        (Eddigi gyakorlatunkban a legjobban bevált szalagtípus.)
        Technics RS-8965. Mint az előbb, de élénkebb lett, természetesebb,
    a zaja is csökkent. A basszus még mindig erőtlen egy  kissé.  Némiképp
    statikus hangkép, de nagyon közel  az  eredetihez!  Dzsesszen  tiszta,
    nyugodt, levegős, színezetlenebb, de nincs  elég  energiája.  A  néger
    énekes természetesebb, de kicsit kiürül, nem elég  érdekes.  Sok  szép
    hangja van, mindazonáltal. A sóhajtás már megszólal valamennyire. Bill
    Haley megint üresebb, nem mozog  annyira  a  levegőben,  de  a  tónusa
    igazibb. Carmen egy picit lassabb. A zaj csekély, még pianóban  is.  A
    szoprán most lényegesen letisztultabb, mint vason volt. Inkább  elvesz
    a valóságból, mintsem hozzátenne. * A zaj csökkent, hál'istennek  mind
    a kettőn el tudok feledkezni róla. Az  Andok-zene  kitűnő,  a  dzsessz
    bágyadtabb. Az ének szép, a rock halványabb. Carmen  kiegyenlített.  *
    Egyenletesen javult, a zajt  lassan  el  lehet  feledni.  De:  vagy  a
    magasban, vagy a közép-magas tartománytól kezdve hiánya van, fátyolos.
    Tompább, visszafogottabb, távolibb. Bill hangja nem annyira fényes,  a
    magasak bántóbbak.
        Az etalon. Ezen a számon most sem tetszik annyira. A dinamikája, a
    magasai jobbak, de felmelegszik,  megint  színeződésre  gyanakszom.  A
    zaja magasabb. Át kell szokni rá. A szám  végére  kezdem  megszeretni.
    Mozgalmasabb. Analógosabb. Az energiái  nagyobbak.  De  több  rajta  a
    piszok is. Dzsesszen valahogy egészségesebb, tömörebb, de színezettebb
    is. A tranziensei gyorsabbak. Rockon zengőbb, testesebb, megfoghatóbb,
    izgalmasabb, de színezettebb, néhol  préselős.  Loudness?  Nagyvonalú.
    Rockon sztereóbb. Carmen is izgalmasabb.  Most  is  felmelegedő,  lágy
    tónus.  Megfoghatóbb  színpad,  de  színezetében   jobban   eltér   az
    eredetitől. A  zaj  most  itt  is  csekély.  A  loudness  megmarad.  *
    Finomabb, jobb ének. Kiegyenlített, és ami a lényeg: nem  érzem,  hogy
    kazettás magnó. A zene nem apró darabokból áll  össze.  A  dzsessz  is
    szép, a férfihang  erőteljes.  Nyugodt,  stabil.  Carmen  természetes,
    közel  a  valósághoz.  Kisebb  a  torzítása.   *   Hasonlókat   érzek.
    Levegősebb, stabilabb, jobbak a mélyei és a tranziensei. Fölényét  már
    a spirituálén is  éreztem.  Carmen  fölött  vita  nincs:  magnóról  ez
    nagyon-nagyon jó hang.
        Jobb a Nakamichi.

        III. Metál

        Tessék figyelni, meglepetés következik.
        Technics RS-B965. Az Andok-zenén eddig ez  a  hangkép  a  legjobb.
    Végre megmozdult, előre-hátra is mozog, elevenebb, egészségesebb lett.
    Nagyon  jó.   Zaja   alig   van.   Dzsesszen   picit   soványabb,   de
    természetesebb.  A  basszus  tiszta,  ha  nem  is  elegendő.  Könnyed,
    kellemes, színezetlen, eszköztelen. Furcsa:  metálon  a  magnók  nálam
    vissza  szoktak  esni,  itt  pedig  javultak  (legalábbis  a  Technics
    biztosan).  Bill  Haley  magasátvitele  javult,  precízebb  lett,   de
    basszusban még mindig súlytalan. Carmen természetesebb, nyugodtabb,  a
    női  hang  szabadabban  szárnyal,  szopránabb.   Ez   a   jobb.   Nagy
    hangtömegeken még kissé  elfogy,  de  valahogy  ez  a  természetesebb.
    Visszajött a zaj (félúton a vas és a króm között). Szépen szól.  Ez  a
    legjobb szalagja! Dzsesszen is nagyon jó. Bill  Haley  nyíltabb  lett.
    Carmenen  feltétlenül  csillogóbb,  mint  a   Nakamichi.   *   Felemás
    tapasztalatok.  Kezd  megint  zavarni  a   zaj.   Előbb:   bágyadtabb,
    visszafogottabb. De a Carmenen (most először) már ez tetszik jobban!
        Az etalon. Puhább, lágyabb.  Csökkent  az  a  bizonyos  "izgalmas"
    színeződése, természetesebb lett. A  zaja  nagyobb.  Sötétebb,  dúsabb
    hangkép. Spendorosabb (holott ez  egy  HB1!).  Dzsesszen  sem  annyira
    izgalmas  már,  viszont  kiegyenlített.   Meglepő   kompatibilitás   a
    HB1-gyel; ez nem feltétlenül erény, de egész este most szólalt  meg  a
    legkiegyenlítettebb hang! Rockon több  mély,  "már  csaknem  megvan  a
    basszusa", a magasak lágyabbak, és most először keveslem őket. Van egy
    nyomott színezete. Operán a zaj már kicsit sok.  Artikulált  énekhang,
    de picit présel; nem eléggé nyílt. A színpad azonban, a  hangmennyiség
    jól együtt van. Színezett, de önmagában véve jó.  *  Nincs  hiba,  nem
    rossz, szépen szól, de dzsesszen picit mattabb. Keményebb magasak,  de
    egyenletes.   Bill   Haley   visszafogottabb   lett,   felharmonikusok
    hiányzanak. Carmenen úgyszintén. Lendületesebb mélyek és magasak.
        Ezen a szalagtípuson a Technics fölénybe került! (Milyen jó,  hogy
    a szeánszot kivételesen a mérés előtt  rendeztük.  A  frekvenciagörbék
    ismeretében talán nem ítéltünk volna ennyire elfogulatlanul...)

    IV. Dolby B

        A zajcsökkentőket változatlanul nem kultiváljuk,  de  ezen  a  két
    gépen annyi van belőlük,  hogy  muszáj  valamelyiket  kipróbálni.  Azt
    választottuk, amelyik a legkevesebbet árt: a Dolby  B-t.  Krómszalagot
    használtunk. Benyomásaink, rövidre fogva:
        Nagyon jól szólnak. De a Technics itt már kissé érdes, grízes, nem
    annyira tiszta (holott a zaj nem is  tűnt  el  teljesen).  Zavarosabb,
    magnósabb lett, de nem rossz. A Nakamichi lágy, meleg, kevésbé torzít,
    az apróbb részletek már itt is elvesznek. De ebben a versenyben  ez  a
    jobb: kiterjedtebb színpad, nagyobb energiák. * Mind  a  kettő  nagyon
    jó, és nincs sok különbség közöttük. A zajt elfújták (csak  egy  kevés
    maradt), és a hangminőség nem romlott annyit, hogy elveszítette  volna
    a jellegét. Ha nem mondják, nem jövök rá, hogy itt dolbyzás folyik.  *
    Nincsenek durva hibák. A különbség, amit krómon  hallottunk,  Dolbyval
    is megmarad, a Nakamichi tetszik jobban, habár most érzek benne valami
    idegen színezetet, talán elfáradtam.
        Soha rosszabbat Dolbyval. (De azért itt megint a Nakamichi nyer.)

                                      *

        Jegyzeteink önmagukért beszélnek,  de  azért  össze  is  foglaljuk
    őket. Az első két versenyszámot (és a negyediket)  a  Nakamichi  CR-7E
    nyerte, metálszalagon azonban a Technics diadalmaskodott, és már ez is
    hatalmas  fegyvertény,  tekintettel  a  két  magnó  közötti   hatalmas
    árdifferenciára.
        Utólag, a mérések eredményének ismeretében kétségkívül találhatunk
    némi kapcsolatot a Technics RS-B965  kissé  visszahúzódó,  nem  eléggé
    dinamikus hangja és a kissé szűk frekvenciasáv között.