Két kiállítás képei



        Ősszel mindig  megélénkül  a  High  Fidelity  világa,  Némethontól
    Britanniáig egymást követik a kiállítások. Nekünk  az  idén  nem  volt
    módunk felnyergelni az  útlevelünket,  ezért  a  hivatalból  külföldre
    látogató magyar hifi-kereskedőktől kértünk és  kaptunk  útibeszámolót,
    kettőt  is.  Az  egyiket  Kiss  Péter  (Penna  &  Poor)  készítette  a
    frankfurti High Enden, a  másikat  Csontos  István  (Merlin  Audio)  a
    londoni  Penta  Show-n.   Mindketten   mentegetődztek   amiatt,   hogy
    tudósításuk elkerülhetetlenül szubjektív és talán elfogult is lesz; mi
    ezt  "bocsánatos  bűnnek"  tekintjük,   és   köszönetet   mondunk   az
    élménybeszámolóért, valamint a fotókért. (Színesíti  a  dupla-riportot
    az a körülmény, hogy a két szerző közül az  egyik  digitál-,  a  másik
    analógpárti.)

                                      *

    HIGH END '90

    - Frankfurti impressziók Kiss Pétertől


        Hotel Kempinski Gravenbruch. Öt csillag, melyet  nem  is  tartanak
    fontosnak  réztáblán  mutogatni,  hiszen  mindenki   számára   magától
    értetődik, hogy ez egy High End Hotel.
        A parkőr kezében irányítótárcsa. Villog, több száz méterről  észre
    lehet venni. High End tárcsa. Miért éppen  ilyen  környezetben,  miért
    szállodában rendeznek kiállítást? A válasz maga is tipikusan High End:
    annak  idején  "igazi"  hifi  készülékeket  kerestek  a   szállodalánc
    lakosztályaiba, s ezért bemutatóra hívták a  legnevesebb  gyárakat  és
    kereskedőket. Az eredménnyel annyira meg voltak elégedve, hogy  amikor
    kiválasztották, amit kerestek, mindjárt elhatározták,  hogy  mostantól
    kezdve évről-évre összehívják ezt a találkozót, most már a szakma és a
    nagyközönség számára.
        Nyereséges vállalkozás lett belőle, legalábbis erre következtetünk
    a kiállítók  és  a  látogatók  számából.  1990  szeptemberében  jó  90
    kiállító  kínálta  több  száz  gyártóvállalat  termékeit  a  kis-   és
    nagykereskedők, valamint a  "nagyközönség"  számára,  amely  létszámát
    tekintve talán nem igazán nagy, de vásárlóerejét tekintve biztosan az.
    Szinte hihetetlen, milyen sok megrendelést vettek fel a kiállítók ott,
    helyben. Az igényes vásárlók  nyilván  készültek  erre  az  eseményre,
    annak  reményében,  hogy  a  cégek  vezérkarán  kívül   a   készülékek
    tervezőivel is találkozhatnak.
        Ez  természetesen  bennünket  is  vonzott.  Miután   túl   voltunk
    hivatalos   tárgyalásainkon,   fejest   ugrottunk   a    látnivalókba,
    csattogtatva a fényképezőgépet és  zümmögtetve  a  videokamerát.  Noha
    három teljes napot töltöttünk a  kiállításon,  nem  ígérhetünk  teljes
    körű beszámolót. Képzeljünk el egy nagy szállodát,  labirintus-jellegű
    folyosórendszerrel,  amely   alaposan   próbára   tette   még   a   mi
    autópálya-kijáratokon edződött tájékozódó-képességünket is. Hiába volt
    a kezünkben a több száz oldalas  katalógus,  néha  perceken  keresztül
    azzal voltunk elfoglalva, hogy "irányzékot vegyünk".
        A kiállítók egy-egy lakosztályt béreltek,  abban  rendezték  be  a
    termékbemutató kiállítást, a tárgyalóhelyiséget és a zeneszobát.  Hadd
    ne válaszoljunk arra  a  kérdésre,  hogy  lehet-e  hifit  demonstrálni
    szállodaszobában, még  ha  az  luxuskivitelű  is.  (Mindnyájunk  közös
    gondja ez.) Voltak, akik demonstráltak, voltak, akik nem. A két  tábor
    között nem a készülékeik árfekvése képezte a  választóvonalat,  hiszen
    például Accuphase, Bower & Wilkins, Carver stb. vígan zenélt, míg Mark
    Levinson,  Krell  és  mások   hallgatásba   burkolóztak.   Az   utóbbi
    feltehetőleg  azért,  mert   a   3kW   (!)   teljesítményű   monoblokk
    üzemeltetéséhez a szállodának hiányzott a kellő "erőművi  kapacitása".
    Töprengek: mi lehetett az oka a  kiállítás  első  napján  a  tízperces
    áramhiánynak. Talán a Krell mégis megpróbálta?!
        Tapasztalatunk szerint nő az  igényesebb  (drágább)  gépek  száma.
    Hagyományos  Mid-Fi  cégek  megtartják  ugyan  a  helyüket   a   saját
    kategóriájukban,  de  felfelé  kacsingatnak:  új,  High  End   jellegű
    készülékeket produkálnak,  először  például  csak  a  gyár  "jubileumi
    szériájaként", korlátozott mennyiségben, majd egész  gyártmánycsaládot
    építenek köré. Így született a  Yamaha  csodaszériája,  most  pedig  a
    Denon támad hasonló taktikával. A Marantz, a Pioneer is  mind  drágább
    készülékeket  dob  piacra,  híveiket  immár  a  felhők  fölé  csábítva
    (akarattal  nem  beszéltem  ezoterikus  magasságokról).  Meghallgattuk
    például az új Pioneer M6-os monoblokkot, Cabasse hangdobozokkal,  vagy
    a Marantz SC22 előerősítőt és az MA22 végfokot; hangjuk igazán biztató
    volt.  Egy  másik  irányzat:  befutott  cégek  (kihasználva   nevüket,
    tekintélyüket)   olcsóbb,   széles   rétegek   számára   is   elérhető
    készülékekkel   jelentkeznek,   mint   a   Nakamichi    a    különféle
    CD-játszókkal, integrált erősítőkkel és persze kazettás magnókkal.
        Titkos tippeket, sajnos, nem  közölhetek  ("hogyan  vásároljunk  2
    ezer márkáért jobb hangot, mint 200 ezerért"  -  lásd:  "hogyan  lehet
    néhány hét alatt tökéletesen megtanulni egy nyelvet"). Ez a felismerés
    nekünk is szomorúságot okozott. Megpróbáltunk minden előítélet  nélkül
    csupán  "hangokat  keresni",  nem  bonyolódva  olyan  (egyébként  igen
    fontos) dolgokba, mint a kábel vagy a teremakusztika. Szinte  bekötött
    szemmel,  kihegyezett  füllel  járkáltunk,   a   szobákból   kiszűrődő
    szirénhangokból  tájékozódva...  bevalljuk,  nem  sokszor   hallottunk
    annyira csábító énekszót, amelynek ne lehetett volna ellenállni. Pedig
    a füleink korántsem voltak betömve viasszal...
        Már messziről is csalogatott azonban egy csodálatos hang,  melyről
    akkor  sem  változott  meg  a  véleményünk,   mikor   kiderült,   hogy
    birtoklásáért bizony hatszámjegyű összeget kellene az  asztalra  tenni
    (persze márkában). Az Accuphase kiállításáról van szó,  ahol  a  híres
    1000-es   monoblokkokat   hallottuk,   Bower    &    Wilkins    800-as
    hangsugárzókkal. Meglepetésünkre, sokkal jobban szóltak ezek a "falak"
    (várfalakra gondoljunk, a súlyuk 110 kiló) itt, az Accuphase-zel, mint
    a B&W saját standján, triamplifikálva. Mint elmagyarázták, ennek az az
    oka, hogy az ő erősítőik "marathoni igényeket szolgálnak"  (több  napi
    üzem egyfolytában, emeletről való leejtés stb. ).
        Szerényebb külsőségek  között,  de  szintén  kitettek  magukért  a
    Mirage hangsugárzók  Electrocompaniettel  -  ez  a  kombináció  igazán
    csodálatos. Hangsugárzókról  szólva,  illik  megemlíteni  az  Infinity
    bemutatóját a Kappa 9/A-val,  illetve  a  legnagyobb  attrakcióval,  a
    Reference Betával, bár ez utóbbi a mi számunkra kegyetlenül  szólt.  S
    végül említést érdemel  az  egész  kiállításon  végigvonuló  High  End
    Design egyik jeles képviselője, az Acapella Audio Arts,  mely  nevében
    is jelzi, hogy  súlyt  helyez  a  készülékek  optikájára.  Hangszórói,
    melyek színes gramofontölcsérek mélyéről szólalnak meg, nemkülönben  a
    Fifth Avenue nevű doboz, mely ténylegesen a New York-i Ötödik  Sugárút
    egyik híres épületét mintázza, igazán méltódarabjai  lehetnek  bármely
    ultramodern lakberendezésnek.
        Megmaradva  a  "design"  témakörénél,  szólnunk  kell  az   analóg
    lemezjátszók némely típusáról,  melyek  a  külalakjukkal  remélnek  új
    híveket nyerni. Ez bizonyára sikerül is nekik. A CD-játszónál biztosan
    esztétikusabb a fekete lemezt játszó szerkezet.  Ilyen  a  Transrotor,
    minden lemezjátszó-családok  legfeltűnőbbike.  A  különböző  színű  és
    típusú modellek csak forogtak-forogtak - miközben a standon CD szólt.
        A "design" egyik potenciális területe  a  csöves  erősítők  világa
    (itt azonban korántsem egyértelmű  az  esztétikai  meccs  kimenetele).
    Meglepően sok volt a csöves gép. Hiába kongatták meg a vészharangot  a
    csöves technika fölött már sok-sok évvel ezelőtt, a csövek itt vannak,
    és  egyre  erősítik  a  zenét  és  pozíciójukat.  A  csöves   technika
    túlélőképességét az bizonyítja  a  legjobban,  hogy  CD-játszókban  is
    alkalmazzák őket, újabban például a Luxmanokban is. (Az amerikai Glass
    Audio cikke szerint 75 cég gyárt  elektroncsöves  audio-készülékeket.)
    Igazán kíváncsiak voltunk  a  Carver  Silver  Sevenre,  minden  csöves
    erősítők legnevezetesebbikére, de (átvitt értelemben) utunkba állt egy
    szintén Carver gyártmányú, az Apogee-hoz nagyon hasonló hangszóró.  Ez
    valahogy nem engedte csillogni az Ezüst Hetes erényeit.
        Érdekesen alakult a kiállításon a digitális-analóg párviadal.  Még
    nekünk is, akik a digitális oldalon állunk, meglepetést okozott,  hogy
    alig láttunk olyan bemutatót, ahol egész nap ne CD szólt  volna  (Sony
    X7ESD, Madrigal Proceed,  Meridian  207  és  hasonlók,  jobb  helyeken
    napjaink csodájával, a Wadia D/A átalakítóval). Vajon csak a  könnyebb
    kezelhetőség okán?
        A CD-világ sztárja a Wadia Digimaster készülékcsalád. Ezek  a  D/A
    átalakítók  modulrendszerűek,  tehát  a   technika   fejlődésével   az
    áramköreiket egy kézmozdulattal ki lehet cserélni. De nem ez a lényeg,
    hanem a zenéjük. Már az is élmény, amikor a zene még meg sem  szólalt:
    az  ember  "térbe  kerül",  olyan  térillúziót  érez,  amely   tényleg
    rendkívüli.  A  zene  levegősen,  szabadon,  természetesen  árad.  Itt
    érezzük igazán  a  digitális  technika  előnyeit;  egy  koncertzongora
    perkusszív karaktere  itt  vált  hangfelvételi  valósággá.  Éppennyire
    döbbenetesen hat egy-egy vonós pizzicato leképezése.
        A digitális kor újabban kiagyalt eszközei közül  említést  érdemel
    még  a  Digitális  Műhold  Rádiótuner,  melynek  neve  magyarul  kissé
    komplikáltan  hangzik.  Abban  különbözik  régebbi   társaitól,   hogy
    antennabemenete  csak  parabolaantennával  barátkozik,  és   digitális
    jeleket fogad. Már itthon is fogható néhány  olyan  rádióadás,  melyet
    ezzel a technikával  sugároznak.  Azt  hiszem,  van  jövője  ennek  az
    ésszerű készüléknek,  hiszen  a  CD-lemezek  drágák,  a  magnófelvétel
    olcsó. A digitális rádiótuner és a DAT összekapcsolásával egy  egészen
    új magnós korszak kezdődhet.  Az  olcsóbb)  DAT-ok  már  a  láthatáron
    vannak, a  digitális  tunereknek  pedig  már  a  második  generációját
    mutatják be (például  a  Grundig,  Fine  Art  márkanéven).  Ezekben  a
    konstrukciókban    már    kiküszöbölték     az     előző     generáció
    gyermekbetegségeit.


    

    Quadral/Luxman  bemutató  Titan  hangsugárzóval  és egy ferde előlapos
    CD-játszóval (balra lenn egy nyájtól elbitangolt Mark Levinson)


    

    A kocka nincs elvetve. Madrigal Proceed CD-játszó és belsőségei


    

    Krell erőmű


    

    Nakamichi DAT-futómű, távirányítóval a tetején


    

    Nemzetközi  elektroncső-bemutató:  Klimo  Linnet (NSZK), Carver Silver
    Seven (USA), Beard P100 (Anglia), és Air Tight (Japán)


    

    Feltörekvő erősítők: Pioneer monoblokkok, Cabasse hangsugárzóval


                                      *

    PENTA SHOW

    - Londoni benyomások Csontos Istvántól


        Ha  mindenáron   párhuzamot   szeretnénk   találni   az   audiofil
    berendezések  szokásos  szeptemberi   seregszemléjéhez,   a   filmesek
    Cannes-i fesztiválja kínálkozik analógiának. Nem is olyan távoli ez  a
    kapcsolat, mert mind a film,  mind  a  (hifi)  hangreprodukció  a  20.
    század szülötte, és nagyon is jellemzőek arra a korra, melyben  élünk.
    Kézzelfogható kapcsolat is van e két terület között: Steven  Spielberg
    a Monster cég  audiofil  kábeleit  használta  egyik  filmje  forgatása
    során, a hangsávok rögzítésekor. És  hogy  Stanley  Kubrick  zseniális
    filmesszéjében, a 2001-es űrodisszeiában a bécsi Práter  óriáskerekére
    emlékeztető űrállomást az a  John  A.  Michell  tervezte,  akit  ma  a
    Michell Gyrodec lemezjátszó gyártójaként ismerünk.
        A hifi-berendezések fesztiválján nem sok újdonsággal rukkoltak ki.
    Az idén kevesebb volt a szenzáció, sőt, neves cégek,  mint  például  a
    Cambridge és a Roksan, nem is tartottak önálló bemutatót. A többiek is
    inkább  a  régebbi  modelljeiket  módosították;   megelégedtek   annak
    jelzésével,  hogy  még  élnek,  hogy  jelen  vannak   a   piacon.   Az
    előrejelzések azt  mutatják,  hogy  az  1990-es  év  mélypont  lesz  a
    hifi-kereskedelemben (is) Angliában  (is).  Ha  ez  így  megy  tovább,
    néhány kereskedő kénytelen lesz megválni a Ferrarijától...
        Ellentétben a várakozással, valamint  azzal,  amit  Chicagóban  és
    Frankfurtban tapasztaltak a szakírók, ezen  a  kiállításon  az  analóg
    (még) erősen jelen volt, a kiállítók 90 százaléka használt hagyományos
    lemezjátszót (is). A leginkább favorizált  gépek  az  Alphason,  Linn,
    Pink, Roksan  cégek  gyártmányai  közül  kerültek  ki.  Futottak  még:
    Mychell Gyrodec, Oracle, Revolver, Towshend Rock  Reference.  Hogy  ki
    milyen lemezjátszót használt a demonstrációkon, ez nem feltétlenül egy
    kiforrott  "láncideológiát"  tükrözött,  inkább  a  rokoni  és  üzleti
    kapcsolatokra vetett fényt. Mivel mással magyarázhatnánk különben azt,
    hogy a méregdrága YBA erősítőket a legolcsóbb Revolver lemezjátszókkal
    demonstrálták?
        Minden pesszimista  előrejelzés  ellenére  az  analóg  technikának
    újdonságokra is futotta az erejéből. Az Alphason itt mutatta be  Super
    Nova   névre   hallgató,   alacsonyan   árazott   futóművét,   mellyel
    feltehetőleg a Linn Axisnak  próbál  versenytársat  állítani.  A  Pink
    Triangle már fél évvel ezelőtt megtette ezt  a  lépést,  mikor  piacra
    dobta a  Little  Pink  Thinget.  Ez  a  cég  egyébként  a  kiállításon
    ünnepelte  fennállásának  tizedik  évfordulóját.  Az  ünneplés  fényét
    emelendő, megjelentették az Anniversary névre keresztelt  modellt.  Az
    Oxford  Acoustic  Crystalette  a  cég   Reference   nevű   futóművének
    egyszerűsített  és  jóval  olcsóbb  változata.  Az  Oracle  sem  akart
    kimaradni a sorból, Paris nevű készülékével tömegek  számára  szeretné
    lehetővé tenni egy Oracle feliratú  készülék  birtoklását.  Örvendetes
    tendencia, hogy a High-End kategóriában mozgó cégek sorra jelentkeznek
    mérsékelten árazott készülékekkel, és nem csupán az analóg vonalon.
        Az a krónikás, aki az analóg lemezjátszók  történetét  szándékozik
    majd földolgozni, valószínűleg könyvének epilógusában  fogja  említeni
    az S.M.E. cég Modell 30 nevű  futóművét.  Az  S.M.E.  eddig  kizárólag
    hangkarokat gyártott, és éppen most érezte alkalmasnak  a  pillanatot,
    hogy kirukkoljon egy  saját  futóművel.  E  készülék  tervezői  aligha
    törekedtek  kompromisszumra  ezzel  a  38  kg-os,   függesztett   vázú
    készülékkel.  Számtalan  technikai  érdekessége  közül  csupán   egyet
    említek meg: a szubsasszit  96db  szilikon  gumiszállal  függesztették
    fel.  Ezt  a  lemezjátszót  minden  bizonnyal   az   analóg   technika
    testamentumának szánták...
        A Penta egyébként nem csupán a  berendezések,  hanem  a  különböző
    ideológiák  tárháza  is.  Ezek  az  ideológiák  hol  nyíltabban,   hol
    bújtatottabban vannak jelen. Számomra a legszimpatikusabb az  Aristoné
    volt, mely így hangzott: You listen to us -  we  listen  to  You.  (Te
    miránk figyelsz, mi pedig Terád.)
        A CD-játszók közül az Arcam, a Meridian és a Radford  gyártmányait
    használta a legtöbb kiállító. A Philips elhozta a Bitstream-fejlesztés
    legutolsó gyümölcsét, a CD850-et. Az audiofil gyártók közül a Meridian
    is felesküdött a Bitstream technológiára, és  a  nagy  sikerű  208  CD
    játszó/előerősítő kombináció után a  kiállításon  egy  teljesen  friss
    produktummal állt elő, a 602-es típusszámú CD-játszóval, és  a  603-as
    D/A átalakítóval, ugyancsak  a  Bitstream  jegyében.  Hasonló  lépésre
    szánta el magát a Deltec, ő "The Little Bit" néven  forgalmazza  saját
    fejlesztésű. igen  kulturált  megjelenésű  D/A  átalakítóját,  melynek
    alapját már a Philips 7350 típusszámú PDM-chip  képezi.  Rajtuk  kívül
    még az Arcam, a Musical Fidelity, a Radford és a Beard fejlesztett  ki
    önálló konvertert a középkategóriában. A Beard DAP1 érdekessége,  hogy
    két  db  ECC  88  típusú  csövet   használ,   visszacsatolás   nélküli
    üzemmódban. (A tervezők büszkén jegyzik meg, hogy  sikerült  a  csövek
    torzítását  1%-on  belül  tartani...)  A  gépet   egyébként   gyönyörű
    fadobozban helyezték el, egyaránt  szem  előtt  tartva  az  esztétikai
    igényességet, valamint a  fémdobozok  állítólag  káros  hatását  a  CD
    játszóra.
        A High End kategóriát a Krell, Wadia és California Audio Lab  neve
    fémjelezte. A CAL annak idején nagy vihart kavart csöves D/A-jóval;  a
    Tempest II. továbbra is a szakírók kedvence,  miközben  a  kaliforniai
    cég most már egyre-másra készíti félárú  készülékeit  (az  úgynevezett
    második legjobbakat": Avia Mk II, Tercett,  Genesis).  A  Krell  és  a
    Wadia külön egységekre bontja a CD-játszót, a transzportokhoz 2-3 féle
    átalakító  közül  lehet  választani.  Mike   Moffat   (Theta)   csupán
    átalakítókat és digitális előerősítőket  kínált.  Az  elektrosztatikus
    fejhallgatóiról ismert Stax is forgalomba hozott egy  konvertert,  DAC
    X1T néven. A legnagyobb érdeklődés talán a Madrigál cég  Proceed  nevű
    CD játszója iránt mutatkozott. Ez Philips CDM1 Mkll. alumínium  bázisú
    transzportra épült, és a tervezők nagy hangsúlyt fektettek a mechanika
    akusztikai izolálására. Csatornánként külön D/A átalakítója van, és  a
    két "master tápegységet 11 segédtápegység egészíti ki.
        Többen is fantáziát láttak "hifi bútorok" (nem állványok:  tényleg
    bútorok) készítésében. Az  itáliai  Achibee  cégen  kívül  a  jó  nevű
    Alphason jeleskedik ebben az  új  üzletágban,  valamint  a  (jelenleg)
    ausztrál illetőségű Max Townshend, aki  tervezési  szempontjai  között
    első helyen említi a WAF-ot (Wife  Accepted  Factor,  azaz  a  Feleség
    Tűrési Tényezője).
        A  legnagyobb  vállalkozó  kedvet  a  hangdobozgyártók   mutatták.
    Miközben valóban jó hangsugárzót alig találni a piacon, a  vállalkozók
    és típusaik száma évről-évre nő.  A  Linn  mostanában  az  IKEA  által
    sugárzott esztétika jegyében tervezi hangdobozait  (Kaber).  A  Tannoy
    átváltott a műanyag dómokról a metáldómokra, akárcsak a Monitor Audio.
    Ez  utóbbi  cég  a   teljes   kollekcióját   fölsorakoztatta,   de   a
    demonstrációkon  kizárólag  a  Studio  10-et   használta.   A   Rogers
    többszörösen is megtöri a saját hagyományait: a  multikábelezhető  P24
    az első földön álló modell, valamint az első háromutas  hangsugárzó  a
    Rogers cég történetében.  A  TDL  elkészítette  a  világ  valószínűleg
    legkisebb labirintus hangsugárzóját, a  Stúdió  05-öt.  Az  ATC  eddig
    szintén  csak  nagyméretű  stúdiómonitorokat   gyártott.   Most   első
    kisdobozával, az SM20-szal feltehetően  a  klasszikus  BBC  LS3/5A-nak
    próbált konkurrenciát állítani. A Mordaunt-Short új  kisdobozai  pedig
    méretükben  a  Goodmans   Maximmal   és   a   Wharfedale   Diamond-dal
    versenyeznek. Említést érdemelnek  a  J.P.W.  hangszórócsalád  tagjai,
    melyek újabban a brit szakírók ajánlását élvezik. A hat dobozból  álló
    sorozat közül még a legnagyobb és a legdrágább is  alig  kerül  többe,
    mint a HB1.
        Más dimenziókat ígér a Celestion 7000.  Ennek  az  állódoboznak  a
    közép- és magastartományát egy széles sávú ribbon sugározza. Hátránya,
    hogy  rendkívül  kényes  az  elhelyezésre.   Igen   elegáns   kinézetű
    dobozokkal szerepelt a Pro Arc: a Response Three és a  Super  Tower  a
    legjobb  brit  hagyományokat  idézték.  Ennek  ellenkezőjére  mutatott
    példát a Meridian. A D600 már  a  digitális  technológia  gyermeke,  a
    világon   az   első   (aktív)   hangsugárzó   rendszer,   melyben    a
    keresztváltótól a  szűrőkig  minden  digitális.  Az  Infinity  az  IRS
    sorozat tapasztatait próbálta hasznosítani új dobozában, a Modulusban:
    apró, elegáns, kétutas dobozka EMIT típusú magassugárzóval. (Ajánlanak
    hozzá  egy  200  wattos  teljesítményerősítővel  ellátott,  30  centis
    membránú szubbasszust.) A tavalyi kiállításon nagy sikert  aratott  az
    Apogee Stage, amely (többek szerint) nem csupán a  legolcsóbb  Apogee,
    hanem a legjobban sikerült széles sávú ribbon  hangsugárzó.  Idén  egy
    még olcsóbb modellel, a Centraurral jelentek  meg  a  kiállításon,  ez
    hibrid  konstrukció,  felépítésében  nagyon   hasonlít   a   Celestion
    7000-hez, amennyiben a mélyhangszórója dinamikus.  Max  (maximalista?)
    Townshend Sir Galahadja hat Jordán/közép/mélyet tartalmaz  dobozonként
    (igaz, maga a doboz is körülbelül háromszor  akkora,  mint  a  régebbi
    Glastonbury). A jó kedélyéről ismert ausztrál szakember  demonstrációi
    felüdülést jelentettek a kiállítás fáradalmaitól,  valamint  az  olcsó
    boroktól koordinálatlan mozgású szakírók számára.
        Az elektrosztatikus hangsugárzók is jelen voltak a kiállításon.  A
    már elfogadott Magneplanar és Martin Logan nyomán az  Acoustat  próbál
    betörni a brit piacra: itt a kiállításon rendezte meg  az  új  Spectra
    II.  angliai  premierjét.  Ez  is  hibrid   rendszer,   papírmembrános
    mélysugárzóval van  kiegészítve,  az  elektrosztatikus  rész  300Hz-ig
    dolgozik. A szimpatikus konstrukció az  amerikai  piacon  1000  dollár
    alatt kapható, hátránya viszont,  hogy  mint  minden  elektrosztatikus
    rendszer - ez is jó minőségű és nagy teljesítményű erősítőket kíván. A
    Spectrákat a kiállításon  150W  triódás  monoblokkokkal  demonstrálták
    (Raymond Lumley Megavox M150).
        Az  erősítőgyártók  okozták  a  legkevesebb  meglepetést-hacsak  a
    csöves erősítők  megismételt  reneszánsza  nem  számít  annak  (Beard,
    Croft, E.A.R., Audio Research, Conrad-Johnson, de sok névtelen is, pl.
    Sound Design). Az olcsóbb termékeket is kínáló cégek közé tartozik  az
    Audio   Innovations,   mely   a   sikeres   500   szérián   kívül    a
    kisteljesítményű,   de   magas   minőségű   First   Audio   Amplifiert
    demonstrálta. Hogy milyen  nagy  az  érdeklődés  a  csöves  készülékek
    iránt, az is jelzi, hogy a PM Components Ltd,  mely  kizárólag  csövek
    forgalmazásával foglalkozik, standot nyitott a kiállítás területén, és
    kedvezményes áron kínálta a válogatott csöveket (a General Electrictől
    a Siemensen és a Mullardon át egészen  a  kínai  Golden  Dragonig)  az
    érdeklődő audiofileknek. A már klasszikusnak  számító  Audio  Research
    egy vonalbemenetű előerősítőt állított  ki,  az  LS-1-et  (RIAA-t  nem
    tartalmaz, kizárólag CD-játszót képes fogadni), és az új végfoksorozat
    eddig legnagyobb teljesítményű példányát, a Classic 120-at. Bob Carver
    az egyenként 375W  teljesítményű  monoblokkokat,  a  Silver  T  Sevent
    kínálta.  A  meglehetősen   drága   konstrukció   igen   jó   minőségű
    kondenzátorokat,   különleges    transzformátorokat,    ezüst    belső
    kábelezést, valamint csatornánként 15 igen drága csövet  tartalmaz.  A
    Beard a régen várt M1000 triódás  (120W)  A/B  osztályú  monoblokkokat
    demonstrálta, valamint egy AB osztályú integrált erősítőt, a P1-35-öt.
        A tranzisztoros készülékek közül a dán  Primare  cég  erősítői  az
    esztétikai  igényesség  szempontjából  vizsgáztak  jelesre.   A   Pink
    Triangle két évvel ezelőtt jelent meg a piacon a Pip előerősítővel,  a
    beharangozott Pop végerősítővel a mai napig nem készült el, de itt van
    helyette a Pipit, a Pip egyszerűsített,  jóval  olcsóbb  változata.  A
    Svájcban  dolgoztató  DNM  szintén  új  készülékekkel  lepte  meg   az
    érdeklődőket, a PA 1 előerősítő és  a  PA2  végfok  (70  W  monoblokk)
    csupán FET-jelben és kondenzátoraiban azonos a korábbi modellekkel.  A
    francia Yves Bernard André (YBA) új csúcsmodelljével,  a  távvezérlésű
    Signature-rel képviseltette magát. A Musíc Fidelity egy  új  integrált
    erősítővel, az A200-zal jelentkezett,  egyszersmind  a  még  újabb  MX
    előerősítővel és a P173 végfokkal váltotta fel az  MTV/P172t.  Az  Ion
    Systems a teljes választékát felvonultatta, a népszerűbb Obelisk és  a
    drágább Nexus  szériát.  Végül  a  Kelvin  Lab  Digital  Integrated  a
    CD-tulajdonosokat vette célba:  a  2x30  wattos  erősítő  egy  Philips
    SAA7320/D/A átalakítót is tartalmaz.


    

    Pink  Triangle  lemezjátszó,  Pink  PIP előerősítő és tápegység (jöhet
    Pink Floyd)


    

    Gyrodek Űrodüsszeia


    

    Tájkép analóg lemezjátszóval és csöves erősítővel


    

    Sir Galahad (Max Townshend, új hangsugárzója társaságában)


    

    Formatervezés:  erősítő,  CD-játszó,  hangsugárzó  (tessék  kitalálni,
    melyik melyik)


    

    

    Micromegák csapata