Holtidő



A téli lapszám tartalmát mindig nehéz megjósolni, a Mikulás senkinek sem enged betekintést a bugyrába. Egy óvatlan pillanatban azért odasettenkedtünk, és a zsák kiszögellései mintha egy Sanyo hifi-torony formáját adták volna ki - nem vagyunk benne egészen biztosak. Kósza hírek keltek szárnyra egy újabb, nagyobb teljesítményű hazai erősítőről, és abban is reménykedünk, hogy a Székesfehérvárott látott nullszériák és prototípusok egy része legkésőbb augusztus végéig megelevenedik, és még éppen belefér a téli Bemutatjuk-ba. Némi halovány reménységet ébreszt bennünk az a sok nyalánkság is, amelyet jelen lapszámunk hifi-körképében tettünk közszemlére. Dehát kérdéses, hogy behoznak-e a kereskedők legalább 100 darabot valamely típusból, amely így belépést nyerhetne a HFM tesztrovatába. Figyelmünket ismét a profi hangtechnikára irányítjuk: több témakör is foglalkoztat bennünket. Ami a legfontosabb, végre szakcikket szeretnénk már közölni a stúdiók akusztikájának tervezéséről. Ez az akusztika tudományának egyik legkínosabb fejezete, amennyiben kíméletlenül szembesíti az elméletet a gyakorlattal, "szép lehetsz, de okos nem". Valójában inkább a fordítottja igaz, a stúdiók hangképe inkább csak okos, de a legkevésbé sem szép. Pedig előbb a stúdió-akusztikusok munkájának eredményét kéne látnunk, s csak utána foglalkozhatnánk a lakószobák akusztikai tervezésével. Szeretnénk jobban megismerni annak a lénynek a gondolkodásmódját, aki a zenekedvelők számára mindennél fontosabb műalkotást: a hangfelvételt produkálja. Sok jó hangmérnököt ismerünk, köztük olyat is, akinek a diplomájában tényleg az áll, hogy: hangmérnök. (A magyar műszaki egyetemek nem osztanak ilyen diplomát.) A zenekonzerváló szakemberekkel konzultálván, sok mindent meg fogunk tudni magáról a zenéről is. És még egy professzionális téma. Mind nagyobb teret hódit az audiovizualitás, a videózás: a következő évtized uralkodó műsorforrása minden bizonnyal a videokazetta lesz, vagy valami más, újabb hangoskép. A videoklip népszerűsége tanúsítja, hogy a popzenében a kép és a hang kifejezetten szívesen párosul egymással. A komolyzenében azonban alighanem aggasztó nehézségeket kell leküzdeni, hogy létrehozhassák a két műfaj szintézisét.