A trónkövetelő



     - ROKSAN Xerxes/Artemiz lemezjátszó-futómű és hangkar


        A királyok isten kegyelméből uralkodnak, és  passz.  Minden  egyéb
    okfejtés nemcsak fölösleges, de veszedelmes is;  a  fennségnek  kijáró
    csodálatot  semmi  sem  garantálja  annyira,  mint  a  vallásos   hit.
    Észérvekkel nem lehet trónust szerezni. Ámde a High Fidelity fejedelmi
    személyiségei,  a  lemezjátszók  már  egy  későbbi  kor  szülöttei.  A
    demokrácia mételyétől megfertőzött társadalmat nekik már érvekkel kell
    meggyőzniük a maguk felsőbbrendűségéről.
        Érvekben nincs is hiány,  csak  bizonyítékokban.  A  többé-kevésbé
    logikus  érvek  tetszetős  láncolatát  ideológiának   hívják.   Minden
    királynak, és természetesen minden trónkövetelőnek is  megvan  a  maga
    ideológiája, amennyiben a szertartásmester  (akit  itt  konstruktőrnek
    neveznek) különleges paraméterekre hívja fel a figyelmünket. Ezekben a
    paraméterekben két dolog közös. Mindegyik mögött hihető logika  áll  -
    és egyik mögött sem áll semmiféle egzakt pszichoakusztikai  vizsgálat,
    amely bizonyítani tudná, hogy  a  hangminőség  tényleg  a  szóbanforgó
    paraméteren múlna.
        A  hetvenes-nyolcvanas  évek  uralkodóját,  a  Linn   Sondek/Ittok
    lemezjátszót jól ismerjük. Megpróbáljuk  összefoglalni  ideológiájának
    lényegét, mert hát "ismétlés a tudásnak az  a  jó  édesanyja".  Tehát,
    mindenekelőtt:  rendszerszemlélet.  Nem  csupán  az  egyes   részletek
    fontosak, az egész az, aminek működnie kell. Például:  a  funkcionális
    részeket akusztikai szűrő (a felfüggesztett  szubsasszi)  védi  meg  a
    külső rezgésektől; a szűrő rezonanciafrekvenciája nem  eshet  egybe  a
    különféle egyéb rezonanciákkal,  tehát  a  hangkar-hangszedő  rendszer
    rezonanciafrekvenciájával,   a   lemez   egyenetlenségeiből   származó
    3-4Hz-es zavarfrekvenciákkal stb. A szűrőtől  természetesen  elvárják,
    hogy ne csak függőleges, de vízszintes irányban is  működjön.  A  nagy
    tömegeket kerülni kell, mert tárolják  és  visszarúgják  az  energiát.
    Csak a tányér képviselhet nagyobb tömeget,  de  az  is  több  darabból
    készüljön, és  azok  csillapítsák  egymást.  A  csapágyazás  legyen  a
    végletekig pontos, a tányér alatt is, a hangkaron is, a  karcső  pedig
    legyen a végletekig merev. Csupa jólismert, logikus  elv.  Minden  meg
    van magyarázva - de semmi sincs bebizonyítva.
        "Kétségtelen, hogy a skót cég  volt  az  első,  amely  felismerte,
    mennyi minden múlik a lemezjátszón - írtuk egy régebbi kiadásunkban. -
    Ámde szorosan a nyomában ott ügettek a többiek. Először elfoglalták az
    üresen hagyott pozíciókat, a Még-Mindig-Nem-Olyan-Drága,  valamint  az
    Ahhoz-Képest-Még-Mindig-Elég-Jó készülékekkel... Aztán  már  csak  idő
    kérdése volt, mikor jelentkeznek a  trónkövetelők."  Nos,  címlapunkon
    ott  látható  az  első  számú  brit  trónkövetelő.  Hosszú  évek   óta
    gyűjtögeti maga köré a híveit, és  már  számos  erődítményből  (értsd:
    számos  hifi-magazin  szerkesztőségéből)  kiverte  a   régi   uralkodó
    csapatait. Lehet, hogy előbb-utóbb  teljesen  átveszi  az  uralmat  az
    analóg technika birodalmában... egy olyan birodalomban, amely éppen  a
    végnapjait éli...?


    Roksan Engineering plc, London


        Alapítója  és  műszaki   igazgatója:   Touraj   Moshaddam,   iráni
    származású,  de   Londonban   tanult   gépészmérnök.   (Diplomamunkája
    egyébként nem a  hifivel  kapcsolatos.)  Neki  is,  akárcsak  a  Linnt
    alapító Ivor Tiefenbrunn-nak, valamiféle isteni megvilágosodásban volt
    része, rájött, hogy a szokványos lemezjátszók egyszerűen  nem  szólnak
    jól, s úgy vélte, neki kell csinálnia egy jobbat. Ez a jobb: a  Roksan
    Xerxes futómű. Kezdetben a  Rega  Planar  hangkarjával,  az  RB300-zal
    párosították; a Rega hangkar mindig is a kedvence volt azoknak a  brit
    kisvállalkozóknak, akik futóművet már tudtak készíteni, de a hangkarok
    finommechanikája egyelőre meghaladta  a  képességeiket.  (Az  analógia
    kedvéért  érdemes  felemlíteni,  hogy  hasonló  okból  a  Rega  Planar
    futóművet hosszú ideig a Lustre karral párosították. A  Linn  Sondeket
    meg a Grace-szel.) Néhány év óta azonban már  van  saját  hangkarja  a
    Roksan cégnek, az  Artemiz.  Legutóbb  pedig  már  egy  hangszedőt  is
    forgalomba hozott, a Shirazt, amelyről  azonban  az  első  pillantásra
    kiderül, hogy valójában EMT pickup, a Roksan  csak  módosította,  hogy
    jobban passzoljon a Xerxes/Artemiz lemezjátszó hangkarakteréhez.
        Hogy mennyibe kerülnek? Attól függ,  hol.  Táblázatunk  megadja  a
    Roksan  lemezjátszó  alkotórészeinek  árát  három  piacon,   háromféle
    pénznemben. Természetesen mindegyik készülék ott  a  legolcsóbb,  ahol
    gyártják,  vagyis  Roksant  azért  mégiscsak   a   legjobb   Angliában
    vásárolni. (Ha viszont a Shiraz helyett megelégszünk egy  "közönséges"
    EMT-vel, az NSZK-ban  nem  700  fontért,  de  ugyanennyi  márkáért  is
    megkapjuk!)
        Mielőtt rátérnénk a Xerxes/Artemizre, jelen revűnk tárgyára,  hadd
    ismertessük a Roksan cég teljes gyártmányválasztékát.
        A legfontosabb láncszem természetesen a lemezjátszó-futómű,  ebből
    mindenképpen a legjobbat kell  vásárolni,  nem  is  ajánlanak  mást  a
    Xerxesen kívül. (Feltehetőleg azért nem, mert a nagy perzsa ma még nem
    uralkodó, csupán trónörökös; egyelőre még nincs szüksége  utódra.  No,
    figyeljétek csak majd két-három év múlva!) A hangkaron  viszont  máris
    lehet takarékoskodni. Akinek nem futja  Artemizre,  vegye  a  Tabrizt,
    azonos  karcsővel,  de  egyszerűbb  csapágyazással,  ellensúllyal   és
    kábelezéssel. (A  prospektus  szerint  van  egy  olyan  változata  is,
    amelyen csak a csapágyazás szimplább,  az  ellensúly  és  a  kábelezés
    ugyanaz, mint az Artemizen.)
        Az Artaxerxes MC-előerősítő  kifejezetten  a  Shiraz  hangszedőhöz
    készült. Bele lehet szerelni a lemezjátszóba,  és  a  feszültséget  is
    annak tápegységéről kapja. (Legalábbis az új, XPS  II  jelű  tápegység
    már így van kiképezve. A mi fotónkon  viszont  még  a  régi  tápegység
    látható.)
        A Roksan hangsugárzója  szintén  királyi  nevet  visel.  A  Darius
    kétutas,  zárt  rendszerű,  húsz  centis  mély/középhangszóróval.  Két
    különlegessége is van. Egy  hatalmas  állvány  a  8  sarkán,  tehát  a
    holtpontokon fogja fel a  dobozt,  a  dómsugárzót  pedig  négy  rugóra
    függesztették fel. A másik Roksan  hangsugárzó,  a  Hotcakes  egyutas,
    különleges formájú, praktikus használatra szánt  minidoboz.  Térfogata
    aligha haladja meg a  3-4  litert,  a  hangszórója  szélessávú,  110mm
    átmérőjű, és igen érzékeny. Úgy 90Hz fölött kezd működni.
        Végül feltétlenül említést érdemelnek a Roksan kitűnő ízléssel  és
    nagy műgonddal tervezett, különféle méretű  lemezjátszó  asztalkái  és
    hangsugárzó-lábazatai.

    --------------------------------
             Anglia  NSZK    USA
             (font) (márka) (dollár)
    --------------------------------
    Xerxes    695    3300    1995
    Artemiz   595    1950    1375
    Shiraz    695    2450    1450
    --------------------------------


    Ideológia

        "Isten kegyelméből", ez ma már nem elég. Legyen tehát "Isten és  a
    mechanikai tudományok kegyelméből".
        Ahhoz, hogy az  új  király  trónra  kerülhessen,  előbb  meg  kell
    magyarázni a népnek, hogy az előző uralkodók rossz  uralkodók  voltak.
    Vétettek az isten, de legalábbis a mechanika  szabályai  ellen.  "Hogy
    megérthessük  a  Xerxes  eredetiségét,  vegyük  szemügyre  a   régebbi
    konstrukciókat - mondja a prospektus. - Itt  van  mindenekelőtt  az  a
    népszerű  függesztett  alváz.  Kivéd   ugyan   bizonyos   nemkívánatos
    rezgéseket, de az egész rendszer  összevissza  kóvályog,  a  hangszedő
    önálló életet él. Minden függesztett konstrukció kompromisszum ebből a
    szempontból." Ez természetesen maga  az  Objektív  Igazság;  a  Roksan
    csupán azt a kényelmetlen tényt hallgatja el, hogy a többi lemezjátszó
    meg egyéb szempontokból kényszerül kompromisszumra.  "A  Xerxes  abban
    tér el tőlük, hogy precíziós mérnöki munka, amelynek  minden  részlete
    össze van hangolva" Ez is jól hangzik, csak éppen semmi köze az  előző
    okfejtéshez,  hiszen  egy  függesztett  vázas  lemezjátszó  is   lehet
    "precíziós  mérnöki  munka,  amelynek  minden   részlete   össze   van
    hangolva."* (*Hogy el ne feledjük: a Roksan prospektusa kritikát  mond
    a nagytömegű lemezjátszókról is. Érveit jól ismerjük, de  nem  tartjuk
    időszerűnek, mert nagytömegű lemezjátszók manapság ritkán  szerepelnek
    a  hifiporondon.  Ha  mégis  fellépnek,   még   sikert   is   aratnak.
    Mindenesetre érdekes lesz majd egyszer  meghallgatni  a  Goldmund  cég
    értekezését a kistömegű lemezjátszók gyatraságairól. Egyébiránt:  lásd
    a Basis lemezjátszó revűjét lapszemlénkben (HFN&RR március).
        Summa   summárum:    a    Roksan    ideológiája    lényegében    a
    rendszer-szemlélet  egy  új  változata.  A  részletek  már  átvezetnek
    bennünket a következő fejezetbe.


    Egy fejedelmi futómű

    

        A Xerxes tehát nem függesztett vázú  futómű,  habár  megtévesztően
    annak látszik, mert a tányérja és a hangkarja mintha  egy  szubsasszin
    helyezkedne el. Valójában  ez  nem  szubsasszi,  csak  egy  kivágás  a
    fedéllapon; a kivágás nem ér körbe, a fedéllap egy darabban marad.
        A prospektus kommentárja szerint: "A doboz nem csupán a dekorációt
    szolgálja, fontos szerepet játszik abban,  hogy  a  hangszedő  követni
    tudja  a  barázdákat.  A  fedéllap  kivágásának  helyét  számítógéppel
    határozták meg, hogy a tányért és a kart a  legkevésbé  érhesse  külső
    rezgés."  Ezt  nagyon  szeretjük,  ezt   a   komputerizált   érvelést:
    számítógéppel dolgoztam, tehát biztosan igazam  van...  Hogy  mennyire
    rezisztens a Xerxes  a  külső  rezgések  ellen,  az  majd  kiderül  az
    akusztikai visszahatás mérésekor.  Mi  inkább  abban  látjuk  ennek  a
    lombfűrészes technikának a lényegét, hogy a  funkcionális  részek  egy
    kvázi-kistömegű lapra kerültek -  mégha  az  nincs  is  leválasztva  a
    tetőlapról,   hiszen   annak   megszakítatlan   folytatását    képezi.
    Készítettünk róla egy torzított rajzot is, amely  a  tetőlap  képzetes
    alakját, jobban mondva a tömegeloszlását ábrázolja. Ha  nem  tévedünk,
    ez a kiképzés a rezgéseknek nem annyira az intenzitását, mint inkább a
    lecsengési karakterét befolyásolja.  Jó  avagy  rossz  irányban  -  ki
    tudja?

    

    A  Xerxes  tetőlapjának  tényleges (balra), illetve virtuális (jobbra)
    alakja.   A   tetőlap  és  a  "szubsasszi"  csak  egy  szűk  szakaszon
    érintkezik.


        Szubsasszi tehát nincs,  viszont  a  tetőlap  három  gumipillérrel
    támaszkodik a fenéklapon. Csavarral átütött gumiharangokról  van  szó,
    amelyek   egy-egy   vastag   gumialátétet   hordoznak,   azokat   kell
    beilleszteni  a  tetőlap  aljának  süllyesztékeibe.   A   gumipillérek
    magasságát alulról csavarral szabályozni lehet. A  tetőlap  vízszintes
    irányban nem túl lazán, de  mégiscsak  hintázik,  függőleges  irányban
    viszont mereven elzárkózik mindennemű mozgástól. A  tető-,  illetve  a
    fenéklap egyaránt 1 coll (25,4mm) vastag MDF lemez; ez  a  három  betű
    nem  politikai  pártot,  hanem   egy   speciális,   közepes   sűrűségű
    pozdorjalemez-fajtát  jelöl,  amelyet  gyakran  használnak   a   nívós
    hifi-készülékek bútoripari alkatrészeihez (Medium Density  Fiberboard,
    "Medite"). A lemezjátszó nagyméretű fadoboza a fenéklapon támaszkodik,
    alulról négy csavarral  lehet  rögzíteni.  A  tető-  és  a  fenéklapot
    szállításkor 3 csavarral kell rögzíteni;  fotóinkon  jól  láthatóak  a
    csavarlyukak. A plexitetőt  a  fadoboz  hordozza.  Az  egész  készülék
    fekete színű;  elegáns,  de  kissé  koporsószerű.  Alul  három  piciny
    műanyaglábon áll.
        A gumibakok, mint említettük, a fenéklapra vannak  felszerelve,  a
    meghajtómotor  társaságában.  A   motor   két   fázisú,   24   pólusú,
    Philips-gyártmány,  de  a  Roksan  módosította  a  saját  elképzelései
    szerint. Külön dobozba szerelt elektronika táplálja, még szólunk róla.
    Érdekes, hogy a motor körül a fenéklap is félig be van vágva,  mintegy
    le van választva a lap  teljes  tömegéről.  A  motort  gumialátétekkel
    tányér kar  egy  műanyag  lapra  szerelték,  és  alulról,  a  fenéklap
    kivágásán  keresztül  vízszintbe  lehet  állítani   három   csavarral.
    Különlegessége a Roksan lemezjátszónak, hogy az egész motorház fel van
    szerelve egy központi tengelyre. Tehát nemcsak a motortengely,  de  az
    egész motorház is el tud fordulni! Játék közben el is fordul,  mintegy
    90 fokkal, tovább nem engedi az a rugó, amellyel a motor  elmozdulását
    mintegy  előfeszítik,  s  amely  felveszi,  csillapítja   a   gumiszíj
    rángatódzását. A prospektusban külön  felhívják  a  figyelmet  erre  a
    sajátos műszaki megoldásra,  amellyel  eddig  még  tényleg  sehol  sem
    találkoztunk, s amelynek - hadd tegyük hozzá - még  az  az  előnye  is
    megvan, hogy a súlyos tányért pici motorral is kényelmesen  meg  lehet
    forgatni. Induláskor a motor nem fullad le, csak rugózik  egyet-kettőt
    a tengelye körül.

    

        A motortárcsán egyetlen  horony  látható,  többre  nincs  szükség,
    hiszen a motort külön elektronika hajtja, a fordulatszámot  azon  kell
    váltani. A gumiszíj lapos, és  minden  valószínűség  szerint  fel  van
    köszörülve.
        A tányér két részből van kiképezve, úgy,  ahogy  ezt  a  Linneken,
    Thorenseken és  más  értékes,  szíjhajtású  gépeken  látni.  ("Mindkét
    tányér-rész két darabból áll, egymást csillapítják; a tömegük csekély,
    a csillapítás foka nagy" - állítja a prospektus.)  Különleges  gonddal
    képezték ki a foszfor-bronz-csapágyházat és az  egy  pontban  felfekvő
    csapágygolyót. A golyónak "fészke" van, hogy oldalirányban  ne  tudjon
    elmozdulni.  A  csapágytengely  szokatlanul  vékony,   mindössze   5mm
    átmérőjű.  A  csapágyazás  hihetetlenül  pontos;  ha  a  tengelyt  nem
    nyomjuk, hosszú percekig eltart, amíg a tányér a saját súlya  hatására
    lassan-lassan a helyére  cuppan.  Ugyanannyira  precíz,  mint  a  Linn
    Sondek csapágya - vagy talán még annál is precízebb.
        A  Xerxes  furcsaságai  közé   tartozik   még,   hogy   a   tányér
    csapágytengelyére  felül  pótlólag  kell  felhúzni  a   7mm   átmérőjű
    tengelycsonkot, amely a hanglemezt pozícionálja.  Amikor  a  hanglemez
    már a helyén ül, a tengelycsonkot óvatosan  el  is  távolíthatjuk,  és
    akkor a hanglemezt és a lemeztányért  mechanikailag  már  tényleg  nem
    csatolja  semmi  egymáshoz,  csak  a  vékony  fekete  filcből  készült
    lemezpárna.


    A tápegység

    

        Elegáns fadobozba zárt elektronika, amely kétfázisú, 16V  meghajtó
    feszültséget állít elő a motor számára. A tápegységben egy 4,433619 és
    egy 3,2768MHz-es kvarcoszcillátort találunk, ezek jeléből  leosztással
    képeznek 50, illetve 67,5Hz frekvenciát a lemezjátszótányér percenként
    33 1/3, illetve 45 fordulatának megfelelően. A motor két tekercsét "A"
    osztályú erősítők  táplálják,  minőségüket  tekintve  a  legjobb  hifi
    teljesítményerősítőkkel egyenértékűek,  harmonikus  torzításuk  kisebb
    mint 0,05%, fázishibájuk kisebb mint 1 fok. A dobozka előlapján csak a
    fordulatszámot váltó billenőkapcsoló, meg a  bekapcsolást  jelző  zöld
    LED látható; a "33 1/3", illetve "45"  felirat  szintén  ott  van,  de
    annyira  halvány,  hogy  nem  látható.  A  hálózati  kapcsolót   hátul
    találjuk, ugyanonnét bújik elő egy 1 méter hosszú kábel is,  4  pólusú
    csatlakozóval a végén, melynek ellendarabja a  lemezjátszó  hátoldalán
    helyezkedik el.
        A szóbanforgó tápegység még a régi konstrukció. Tavaly óta már egy
    javított   típus   van   forgalomban;   noha   csupán   tartozéka    a
    lemezjátszónak, külön is  meg  lehet  vásárolni,  a  régebben  eladott
    lemezjátszók számára.  Az  új  elektronika  kétszer  annyi  alkatrészt
    tartalmaz.


    Egy "intelligens" hangkar

    

        Közismert dolog,  hogy  a  királyok  az  istenektől  származtatják
    magukat. A Xerxestől eltérően nem perzsa, inkább görögös nevű  Artemiz
    is  pontosan  ezt  teszi.  A  Roksan  gyártmányismertetőjében   valami
    Cambises nevű hangkar-istenségről regélnek, ezt  senki  sem  láthatja,
    még a fényképét  sem  teszik  közzé  ("ne  csinálj  magadnak  faragott
    képeket"?!);  mint  gyártmány  nem   is   létezik,   csak   a   Roksan
    laboratóriumában használják mérőműszer gyanánt. Az Artemiz volna az  a
    hangkar, amely konstrukciós jellemzőivel  és  erényeivel  a  legjobban
    megközelíti az isteni Cambisest. Aki ebben kételkedik, istentagadásban
    találtatik vétkesnek, s ezért élve feláldozzák Cambises oltárán.
        Az   Artemiz   egyébként   robusztus   állat.   Egyetlen    vastag
    alumíniumcső, az eleje össze van lapítva, azt képezték  ki  papucsnak.
    Füle nincs, ujjheggyel kell noszogatni  ide-oda;  az  embert  a  frász
    kerülgeti, valahányszor hozzá kell nyúlnia.
        A csapágyazása nagyon trükkös. A gyártmányismertető megvetően szól
    a hagyományos golyóscsapágyakról, amelyek "nem képesek alkalmazkodni a
    hangszedő hirtelen mozdulataihoz, csak konstans forgásra valók mint  a
    biciklicsapágyak".  Hogy  milyen  az  ideális  csapágy,  azt  itt  nem
    részletezik, mi is csak az  egyik  angol  lapból  tudtuk  meg,  hogyan
    funkcionál a Roksan-féle  "piramiscsapágyazás".  Nos,  három  golyóból
    áll, ezek közül kettő mozog a harmadikon. A csapágypont egy  kissé  el
    tud mozdulni előre-hátra, és voltaképpen csak  akkor  áll  be  ideális
    helyzetébe,  amikor  játék  közben  a  hangszedőtű  súrlódása  mintegy
    ráhúzza,  rászorítja  az  egyik  golóbist  a  másik  kettőre.   Normál
    állapotban, ahogy a gyár szállítja, a csapágynak némi játéka van, vagy
    ha úgy tetszik, lötyög.  "De  én  megszorítottam,  és  akkor  már  nem
    lötyögött. És a hangja is javult"- írja Alvin Gold a Hi-Fi Answersben.
    Nos, a mi példányunk csapágyazása is  laza.  Meglepetve  tapasztaltuk,
    hogy viszont egy másik Roksanon, amelyet a gyár  képviselője  állított
    be, a csapágy nem laza. Nem tudjuk, ki szorította meg...és hogy  akkor
    voltaképpen meg kell-e szorítani, vagy sem. Mi nem mertünk hozzányúlni
    a miénkhez. Egyébként is, ebben az árkategóriában minden készülék  azt
    tudja, amit mielőttünk produkál. Utólagos felszólamlásnak helye nincs.
        Azt azért  jó  volna  tudni,  hogy  az  isteni  Cambisesnek  vajon
    lötyögnek-e a csapágyai.
        Az  ellensúly  megint  valami   extra:   U-alakú   kengyelre   van
    felerősítve,  és  ez  a  kengyel  lábujjhegyen,  pontosabban  tűhegyen
    támaszkodik, tehát mintegy el van  csatolva  a  hangkar  tömegétől.  A
    hangkarra csak egy kis fémpogácsa van ráhúzva, s azt két csavarmenetes
    tárcsa fogja közre. A tűerőt magával az ellensúllyal kell  beállítani.
    A kengyel a kar síkja alá nyúlik, és a Roksan előírása szerint annyira
    mélyre kell lógatni, amennyire lehetséges, éppen csak ne  érjen  le  a
    padlóra. A prospektusban büszkén hivatkoznak erre az  ellensúlyra,  és
    intelligensnek   nevezik,   minthogy   "játék   közben    dinamikailag
    optimalizálja a tűerőt". Sajnos, az  Artemiz  intelligenciáját  súlyos
    kételyekkel kell illetnünk - lásd kommentárunkat a  következő  oldalon
    ("IQ-teszt").
        Az Artemiz hangkar effektív hosszúsága 240mm, effektív tömege  8g.
    A kart egy 22mm átmérőjű, menetes csővel kell felerősíteni,  ezt  kell
    beilleszteni a lemezjátszók tetőlapján vágott  lyukba,  és  alul-felül
    rögzíteni egy-egy anyával. A lift és a  karrögzítő  szerelvény  a  kar
    testén helyezkedik el.
        "Az  Artemizt  egyszerű  felszerelni,  beállítani,  használni   és
    karbantartani"   -   írja   a   gyártmányismertető.   Nekünk   más   a
    tapasztalatunk. Előírják, hogy a  névleges  tűerőt  a  lemez  síkjában
    állítsuk be. A gyakorlatban ez csaknem reménytelen  vállalkozás,  mert
    az ellensúly intelligenciája következtében a hangkar mindig  elbillen.
    Az ellensúly rögzítőtárcsáit csak sok-sok méricskélés után  sikerül  a
    megfelelő helyzetbe tekergetni.
        Az antiskating beállítása elvben könnyű volna: a hangkarról kiálló
    rudacska egy finom fonál révén egy rugót húz, a  rugót  egy  tárcsával
    lehet előfeszíteni a kívánt mértékben -  csak  hát  nem  mondják  meg,
    mekkora legyen ez a kívánt mérték. Az antiskating értékét  tehát  vagy
    találomra,  vagy  pedig   valamilyen   mérőlemez   segítségével   kell
    beállítani.
        A hangkar kábelezése, valamint a kivezetőkábel egészen  speciális:
    vörösréz-sárgaréz-alumínium  szálak   vannak   egybesodorva,   ezt   a
    kábeltípust  állítólag  kifejezetten  a  Roksan  számára  készítik.  A
    kivezetés árnyékolása egyben a futómű  csapágyházának  földelővezetéke
    is. A kábel két aranyozott RCA dugóban végződik.


    Nyomozás a manuál után

    

        Amikor  az  ember  megveszi,  hazaviszi,  kibontja  a  készüléket,
    először is a kezelési útmutatót, a "manuált"  keresi,  nehogy  valamit
    elhibázzon.
        A Roksan  lemezjátszóhoz  azonban  nem  adnak  manuált.  A  Roksan
    budapesti és bécsi képviselői (akiknek  jóhiszeműségében  nincs  okunk
    kételkedni) egybehangzóan azt állítják, hogy tudomásuk  szerint  ilyen
    manuál nem is létezik. "A Roksan nem tömegcikk, nem a vásárlónak  kell
    beállítania, hanem a kereskedőnek, aki  már  rendelkezik  a  megfelelő
    szakértelemmel" ilyesfajta magyarázatokat kaptunk. Ezzel a politikával
    (amelyről a szeánszon még szó lesz) mi hivatalból nem érthetünk egyet.
    Nézetünk szerint bármiféle készülék mellett kötelezően ott kell lennie
    a kezelési útmutatónak, ez alól nem lehet felmentést adni senkinek  és
    semminek.
        Mit tesz isten, a lemezjátszó tetőlapján felfedeztünk  egy  jókora
    címkét, amelyen különféle jótanácsok sorakoznak, és a végén ez áll:

                      NÉZZ UTÁNA A KEZELÉSI ÚTMUTATÓBAN

    Eszerint mégiscsak kell léteznie valahol egy manuálnak...
        A manuált nem sikerült megtalálni, hozzájutottunk viszont, a Zsolt
    Audio  szívességéből  egy  videokazettához,  amelyet  a   Roksan   cég
    készített. Ez a kazetta valóságos szupermanuál - csakhát nem  adják  a
    készülék mellé, külön  kell  megvásárolni,  15  fontért.  Mozgóképeken
    mutatja   be   a    lemezjátszó    kibontásának,    összeszerelésének,
    beállításának   teljes   folyamatát.   Felsorakoztatja   a   különféle
    eszközöket, amelyeket a gyárilag csomagolt készülék mellé  adnak:  egy
    apró szintezőt ("vízmérleget", mert  a  készülék  összes  funkcionális
    részét   külön-külön   vízszintbe   kell   állítani!),   a    hatalmas
    villáskulcsot (a felerősítő anyák utólagos megszorításához!), a  pákát
    (egyetlen forrasztáshoz: a kar földelővezetékéhez!), a  csavarhúzókat,
    imbusz-kulcsokat, a Shure tűerőmérleget -  valamint  a  pamutkesztyűt,
    amelyet azért célszerű felhúzni, hogy kezünkkel be  ne  szennyezzük  a
    gumiszíjat vagy a lemezjátszó más kényes felületeit.
        Mindazonáltal a videokazetta kísérőszövegében is  elhangzik  ez  a
    mondat: "a részleteket lásd a manuálban"...


    Méréseinkhez

        Méréseinkkel mindig két dolgot vizsgálunk:  felmérjük  a  készülék
    minőségét, illetve ellenőrizzük a gyár által  specifikált  paraméterek
    igazságát.
        Sajnos, a Roksan, több  más  audiofil  céghez  (Naim  Audio  stb.)
    hasonlóan, nem adja meg  a  hagyományos  paramétereket.  Legalábbis  a
    gyártmányismertetőben nem. Az adatokat talán az a  bizonyos  misztikus
    manuál tartalmazza, amelyről már tudjuk, hogy van, de mégse nem van.
        Amit a Roksan megad, furcsa keveréke a realisztikus gondolkodásnak
    és  valami  furcsa  gépészmérnöki  önmutogatásnak.  Mert  például  mit
    kezdjünk  olyasmivel,  hogy  a  csapágygolyó   ütése   1   mikron,   a
    csapágytengely  tűrése  a  coll  25  milliomod  része,  vagy  hogy   a
    motorcsapágy "dinamikai átvitele kisebb mint  1Hz"?  Az  olvasó  ezzel
    pontosan annyira megy, mint a jelen  kötetünket  kinyomtató  nyomdagép
    csapágytűrésével. Minden nagyon szép, minden nagyon jó,  de  mi  látni
    szerettük  volna  a  megszokott,  jól  értelmezhető  paramétereket:  a
    dübörgést, a nyávogást, a karcsapágy súrlódását és a többit.
        A hangkarba, mint mindig, most is ugyanazt  az  Ortofon  MC  20-at
    szereltük (tűerő a mérés során: 17mN), és az  Ortofon  MCA  10  típusú
    elő-előerősítővel illesztettük.
        A fordulatszám eltérése a  névlegestől  33  1/3-on  alig  mérhető,
    45-ön már nagyobb, de ez nem fontos. A tűerő okozta  fordulatszám-esés
    kicsiny.  A   lemeztányér   felfutási   ideje   közepes   (ennek   sem
    tulajdonítunk jelentőséget).
        A  nyávogás  döbbenetesen  alacsony,  lineárisan   mérve   ±0,08%,
    szűrővel ±0,05%, jobb, mint a Linn Sondeké!
        A zajok a bal csatornán jók, a jobbon átlagosak. Nem tudjuk, miért
    adódtak 3-6dB-vel gyöngébb  értékek  a  jobb  csatornán;  többször  is
    ellenőriztük, de mindig ezt kaptuk.
        A hangkar csapágysúrlódását nincs értelme, hogy megadjuk,  ugyanis
    az Artemiz  hangkar  intelligens  konstrukciója  következtében  ezt  a
    paramétert  nem  lehet  egzakt  módon  megmérni.   A   hangkarokat   a
    csapágysúrlódás   méréséhez   egyensúlyi   helyzetbe    kell    hozni,
    hosszabb-rövidebb  ügyeskedés   révén   pontosan   vízszintesre   kell
    állítani. A hagyományos hangkarokon  a  tűerő  ilyenkor  nulla,  és  a
    hangkar mérés közben nyugton marad. A tűerőt majd az ellensúly további
    elforgatásával,  illetve  egy  rugó   lazításával-feszítésével   lehet
    beállítani. Az  Artemizzel  más  a  helyzet.  Amikor  kiegyensúlyozzuk
    (hosszadalmas, de nem túl bonyolult művelet), a legkisebb erő hatására
    kimozdul egyensúlyi helyzetéből, és felfelé billen. A  legkisebb  erőt
    szó szerint tessék venni: elegendő rálehelni a hangszedőre! Persze, ez
    már önmagában is azt jelzi, hogy a csapágy könnyen mozog,  a  súrlódás
    igen kicsiny!
        A  kábelkapacitás  igen  alacsony.  Annál  kevésbé   alacsony   az
    akusztikai visszhatás! Mindkét csatorna diagramját közreadjuk, mert  a
    jobb csatornán itt is durván gyöngébb az eredmény: a zavarjel  20Hz-en
    eléri a hasznos jel szintjét!  Ebből  a  szempontból  nemhogy  a  Linn
    Sondek, de még a NAD 5120 is különb a Roksannál!
        Kedvező viszont a hangkar-hangszedő rezonancia. Erősen csillapítva
    van,  különösen  a  bal  csatornán;  a  másikon  picit  pregnánsabb  a
    rezonanciacsúcs.
        Hogy  a  Roksan  által  favorizált  paraméterekről  is   szóljunk:
    táblázatunkban ugyan sosem szerepel, de mindig  meg  szoktuk  mérni  a
    lemeztányér és a központi csap excentricitását. A központi csap  ütése
    itt kisebb volt, mint 10  mikron  (mérőműszerünk  felbontóképességének
    határa). A lemeztányér függőleges ütése 40, a vízszintes 50 mikron.  A
    specifikáció 51 mikront adott meg - ez tényleg korrekt dolog.
        Összefoglalva: nehéz véleményt alkotni. Az egyenfutás fenomenális,
    az akusztikai visszahatás kriminális, a többi jellemző tisztességes  -
    lenne, ha a jobb csatorna nem gyengélkedne.

    
    



    Szeánsz

    


        A trónkövetelő vetélytársa maga a  király.  A  Roksannak  egyetlen
    ellenfelet tudtunk elképzelni.
        Azazhogy elképzelni többet is tudtunk volna, hiszen ma már ebben a
    kategóriában is számos elismert modell verseng a trónért Európa-szerte
    (például a Rock és az Oracle több változatban),  nem  is  beszélve  az
    állítólagos  szuperklasszisokról,   a   Goldmundokról,   SOTÁkról   és
    társaikról.
        Dehát  maradjunk  szinkronban  a  valósággal  és  a  Hifi  Magazin
    didaktikájával.  Próbáljuk  megkeresni  a  Roksan   helyét   azon   az
    egyenesen, amelyen nekünk  eddig  ilyesfajta  lemezjátszókat  sikerült
    elhelyeznünk,   több-kevesebb   meredekséggel   emelkedő   sorrendben:
    különféle kommersz DD-k -> NAD 5120 -> Dual CS 505-3  -> Rega Planar 2
    vagy 3 -> Linn Axis -> Linn Sondek.
        A mérce tehát értelemszerűen  a  Sondek  lesz,  éspedig  az  Ittok
    hangkarral: pontosan  az  a  fejedelmi  példány,  amelyet  annakidején
    "hermelinnbe" öltöztettünk. Jó 7 éves immár, de makulátlan  állapotban
    leledzik, az ára pedig nemhogy csökkent volna,  hanem  még  emelkedett
    is, csaknem annyiba kerül, mint a trónkövetelő Roksan/Artemiz.
        A különleges képességű  lemezjátszókat,  ha  a  maximumot  akarjuk
    kihozni belőlük, gondosan be kell állítani, "finomra kell hangolni"  -
    mi már leckét  kaptunk  ebből  (lásd  HFM  1988/1.).  Némely  cég  azt
    állítja, hogy a finombeállítás művészetét speciális  tanfolyamon  kell
    elsajátítani,  következésképpen  erre  a   manipulációra   csakis   az
    "iskolázott" kereskedők alkalmasak. Természetesen a Linn Products volt
    az első cég, amely ezt a tételt apostoli hévvel (vagy, ha úgy tetszik,
    hisztérikusan) meghirdette, és a  Linn  Sondekről  immár  köztudomású,
    hogy illő "tuningolás" árán jóval többet lehet kihozni  belőle.  Ezzel
    szemben a Roksanról azt olvastuk, hogy kevésbé érzékeny, kevésbé  kell
    dajkálni.  Namármost,  a  szóbanforgó   példányt   ugyan   Ausztriában
    vásárolták, de a szeánsz előtt azért mégis konzultáltunk a Roksan  cég
    magyarországi  képviseletét  ellátó  Huszti  Zsolttal.  Őszerinte   az
    egészből csak annyi igaz, hogy  a  Roksan,  ha  egyszer  beállították,
    kevésbé  hangolódik  el  de  igenis  megköveteli   a   finomhangolást,
    éppannyira, mint a Linn.
        Zsolt felajánlotta, hogy személyesen állítja be a készüléket.  Ezt
    köszönettel  visszautasítottuk,  két  okból.  Először  is,  mert  mint
    tesztlap, nem léphetjük át a saját árnyékunkat, de úgy is mondhatnánk,
    hogy nem engedhetünk a  negyvennyolcból.  Elismerjük  ugyan,  hogy  az
    audiofil lemezjátszók valóságos hangszerek, és  így  is  kell  kezelni
    őket, de  a  véleményünk  változatlan,  sőt,  megváltoztathatatlan:  a
    lemezjátszó beállítására vonatkozó teljes információmennyiségnek benne
    kell lennie a kezelési útmutatóban, még  akkor  is,  ha  a  beállítási
    procedúra fölöttébb nehéz, sőt, kacifántos.
        (Oda lehet írni a végére,  mindazonáltal,  hogy  ajánlatos  ezt  a
    műveletet a kereskedőre bízni!)
        Arra is tekintettel  kellett  lennünk,  hogy  az  etalon  szerepét
    játszó Linn Sondek sincs finomra állítva  -  olyannyira  nem,  hogy  a
    felfüggesztő  rugói  még  az  eredeti,  gyári   lakkfestéssel   vannak
    rögzítve, nem is mertünk  hozzájuk  nyúlni.  (Tényleg:  minek  is  van
    lelakkozva az a rugó, ha aztán úgyis állítani kell rajta?!) A Roksanon
    mindent elkövettünk, amit elkövethettünk. Nem  állítjuk,  hogy  a  két
    kékvérű készülék 100%-os állapotban  leledzett  mondjunk  inkább  csak
    80%-ot. Azt viszont igenis állítjuk, mégpedig  nem  kevés  tapasztalat
    birtokában, hogy semmivel sem voltak hátrányosabb helyzetben,  mint  a
    legtöbb nyugati  bemutatóteremben  és  a  legtöbb  vásárló  otthonában
    található Linnek és Roksanok. Meggyőződésünk, hogy a szeánsz eredménye
    realisztikus: hű tájékoztatást  ad  a  két  fejedelmi  hangszer  zenei
    világáról (mert annyit  előrebocsáthatunk,  hogy  mindkettejük  világa
    zenei).
        Nem győzzük hangsúlyozni: mi nem  annyira  a  maximális  minőséget
    akarjuk kihozni a készülékekből,  hanem  elsősorban  a  hangkarakterük
    különbségére vagyunk  kíváncsiak.  Ezért  a  két  lemezjátszót  minden
    tekintetben  "közös  nevezőre  hoztuk".  Tudjuk,  hogy  a  Roksan  egy
    (modifikált) EMT hangszedőt ajánl, a Linn pedig  (szintén  modifikált)
    Supexeket és hasonlókat - mi viszont mindkét gépezetbe Ortofon  MC  20
    Supert szereltünk.  Ez  a  pickup  egyikük  számára  sem  ideális,  de
    elvárjuk, hogy így is kifogástalanul zenéljenek.
        A  lemezjátszóknak  fontos  tartozékuk  a   lemezjátszó-asztalkák,
    ezeket szintén "testre lehetne szabni".  Mi  szándékosan  mellőztük  a
    Roksan, illetve a Linn-képviselő PMS cég saját asztalkáit, inkább  egy
    hazai készítésű fémállványnál maradtunk. (Konstrukciójában a Roksantól
    is, a PMS-től is eltér,  de  természetesen  alul-fölül  tüskés,  és  a
    tetején pozdorjalapot hordoz.) A lejátszóberendezés további  darabjai:
    Ortofon T-30 illesztőtranszformátor, Naim NAIT, Spendorok.  Valamennyi
    kábel sodrott volt (de erősen kezelve á la PWB).
        A  szeánsz  teljes  időtartama  alatt  mind  a   két   lemezjátszó
    bekapcsolt állapotban maradt; a Roksan tápegységét a gyári  előírásnak
    megfelelően már jóval előbb feszültség alá  helyeztük.  Az  immár  jól
    bevált  "váltogatós  szabályt"  alkalmaztuk,  vagyis  előbb  az  egyik
    készüléket tettük fel az asztalkára és  kapcsoltuk  rá  az  erősítőre,
    egyetlen műsorszám erejéig. Következett a  másik  lemezjátszó  a  2-3.
    műsorszámmal, újra az első a 3-4. számmal és  így  tovább,  tehát  hol
    "A"-ról kapcsoltunk "B"-re, hol pedig fordítva.
        Mielőtt rátérnénk a lényegre, szólnunk kell  egy  előítéletről.  A
    Szerkesztő, aki végülis egyszemélyben felelős ezeknek a feketemiséknek
    a celebrálásáért, és  kétségbeesetten  szurkol,  hogy  impresszionista
    jegyzeteinkből, amelyeket a szeánsz  folyamán  papírra  vetünk,  végül
    valami értelmes dolog süljön ki, s  azt  jó  lelkiismerettel  nyomdába
    lehessen adni...szóval, a Szerkesztő a szeánsz előtt meg volt győződve
    róla, hogy az ennyire rangos készülékek között  legfeljebb  olyasfajta
    különbségek  lehetnek,  mint  az  olasz  mesterhegedűk,  mondjuk   egy
    Stradivari és egy  Guarneri  között.  "Legfeljebb",  ez  itt  nem  azt
    jelenti, hogy "csak kevés", inkább  azt,  hogy  "csak  olyasfajta".  A
    mesterhegedűket,   mint   zene-produkáló   eszközöket   értelemszerűen
    tökéletesnek  kell   tekintenünk.   A   lemezjátszók   viszont,   mint
    zene-reprodukáló gépezetek így  is,  úgy  is  tökéletlenek,  és  ízlés
    dolga, melyiket szeretjük jobban.
        Ezekután nézzük, mi melyiket szerettük jobban.
        Roksan Xerxes/Artemiz. Mind a két lemezjátszó klasszis, egyiknek a
    hangja sem érdes, nem "hifi". A Roksan  tónusa  a  dél-amerikai  zenén
    jóval   magasabb,   keményebb.   "Precízebb",   inkább   a    szólamok
    hallatszanak, minden kissé túlságosan is felhívja magára a  figyelmet.
    Kottázhatóbb (a másik pedig hallgathatóbb). Világosabb kép.  Szárazabb
    basszus. Közelebb a digitálishoz, előnyével-hátrányával. Dixien sokkal
    elevenebb felső tartomány, a basszus kicsit  kopog,  nem  leng  ki.  A
    szólistákat ismét könnyebb megkülönböztetni, de kissé  fakóak,  mintha
    hiányoznának a sávszélek -  a  zenét  ez  némiképp  komorrá  teszi.  A
    lemezzajt itt sokkal rosszabbnak, zavaróbbnak hallom.  Általában  több
    zavaró momentum. A Walkűrök lovaglásán világos rézfúvósok, a  szólamok
    nyíltabbak, a tér kevésbé  az.  A  rezek  nem  igazán  rezesek,  kissé
    fakóak. A crescendo végén a  hatalmas  beütés  nem  eléggé  erőteljes,
    megtartja ugyan a zenét, de nem rengeti meg a világot és  a  lelkemet.
    Nyílt, de kissé statikus hangkép.
        Nagyobb felbontású.  Precízebb,  rendszerezettebb.  A  dixiezenéje
    megnyugtatóbb. A hangjai tisztábbak. Wagner: a Walkűrök még  soha  nem
    szóltak ilyen szépen! Minden esetben a Roksanra szavaztam.
        Kevésbé finom. A bőgő üt, csattog. Egyes hangszereket kiemel, azok
    rikoltoznak.   A   dinamikatartomány   szűkebb.    Kevesebb    levegő.
    Érdektelenebb. Kicsit összemos.
        A Roksanon sokkal kivehetőbb,  ahogy  a  dobokat  ütik.  Az  egyes
    dobütéseken  mintha  dinamikaexpander  volna.  Ezzel  együtt,   mintha
    komorabban szólna. Talán  mert  több  igazi  mélyenergiát  sugároz.  A
    dixien élénkebb, plusz erős, lágy mélyek: nagyon mély hangok. Wagneren
    drasztikusan  jobb,  a  mélyeken  is,  még  életemben  ilyen  jót  nem
    hallottam! Van azért hibája is: néha túl sok a basszus.
        Linn Sondek/Ittok. Nagyon lágy,  semmi  érdesség,  enyhén  lehajló
    magastartomány.  Nagyon  stabil  mélyek.  Az  Andok-zenén   nem   elég
    izgalmas, de a hallgathatósága igen magas  fokú.  A  szólamai  kevésbé
    pregnánsak, viszont nagyobb, összefüggőbb teret nyit. Van benne valami
    rendkívüli  egyszerűség,  eszköztelenség.  Nem   annyira   kottázható,
    kevésbé tudom megállapítani a zenészek pontos  helyét,  de  egyik  sem
    zavarja a  másikat.  Jobban  el  tudom  engedni  magam.  Dixien  sima,
    nyugodt, kiegyenlített, a színpad nem  elég  széles,  inkább  mély  és
    magas.  A  lemez  sercegése  széles  sávú,  nem  agresszív.  Rendkívül
    egyenletes átvitel, de a teteje nem eléggé csengő. Ezek  után  meglep,
    hogy Wagneren sokkal színesebb, a  sávszélek  megnyílnak,  a  lendület
    megjön, a hegedűk énekelnek, a tér sokkal jobban mozog előre-hátra.  A
    nagy beütés stabilabb, a terem megmozdul.  Feltétlenül  hallgathatóbb,
    bár némi szólamtisztátalanság imitt-amott.
        Nekem kevésbé tetszik. Lötyög a mélye. Komorabb, kevésbé  csillog,
    a lemeztorzítás is jobban zavar, nem szeretem igazán.
        Jobb magasak  és  mélyek.  Tisztább,  kulturáltabb.  Nagyobb  tér,
    nagyobb dinamika. Szárnyalóbb zene. A hangszerek különválnak,  szebben
    szólnak.
        Kevesebb magas? Lágy? A dob összemos. Állandó mélyhangnyomás,  nem
    szűnik meg. Dixien egész jó, semmi baj, de a másik jobban  tetszik.  A
    Wagner-zenén  is  mindene  megvan,  de  valahogy  minden  más.  Élénk,
    csillogó, de a rezes megszólalás eltűnt. Kisebb energiák?
        Hát  itt  tessék  okosnak  lenni.  A  szavazatok  aránya  2:2,  és
    mindnyájan halálbiztosan tudjuk, hogy a két lemezjátszó közül feltétel
    nélkül melyiket választanánk.  Ez  nem  annak  a  következménye,  hogy
    elmaradt az a bizonyos finombeállítás. Ez nem annak  a  következménye,
    hogy a négy ember a szobának más-más pontján foglalt helyet (még akkor
    sem,  ha  a  basszus-tartomány  egyes  állóhullámai  tényleg   más-más
    pontokon  kulminálnak).  Ez  annak  a  következménye,   hogy   a   két
    lemezjátszót  olyan  mérnökök  konstruálták,  akik  zenei  szempontból
    éppannyira eltérő ízlésűek - akárcsak mi  négyen.  Az  sincs  kizárva,
    hogy a két gép más-más zenei műfajra van hangolva. A mi társaságunkban
    történetesen   a   popzene-kedvelők   szavaztak    a    Roksanra,    a
    klasszikusokban jártasabbak pedig  a  Linnt  pártolták  dehát  ennyire
    kevés adat semmilyen statisztikához nem elegendő.
        Elegendő viszont  a  következő  okfejtéshez.  Az  általunk  ismert
    lemezjátszók között eddig két igazán precíziós gépezet akadt:  a  Linn
    és a Roksan. Mindkettőről azt állítják, hogy  ez  a  tökéletes.  Mivel
    azonban a hangképük drasztikusan eltér, tökéletes legfeljebb az  egyik
    lehetne a kettő közül. A  két  hangkép  közül  bármelyiket  meg  lehet
    közelíteni jóval kevésbé precíz és zeneileg feltétlenül  értéktelenebb
    lemezjátszókkal; jobban  meg  lehet  közelíteni  őket,  mint  amekkora
    különbség van a két "nagy"  között.  Ebből  mi  azt  a  következtetést
    vonjuk le, hogy a  kettő  közül  egyik  sem  tökéletes.  De  mindkettő
    nagyszerű.
        Hogy aztán most a Roksan vajon le fogja-e  taszítani  trónjáról  a
    Linnt? Nem mi  magyarok  fogjuk  eldönteni.  Ez  nemzetközi  politikai
    kérdés, nem magyar belügy.
        De még ha az volna is, gondoljátok csak meg: annakidején, a  török
    időkben a magyar nemesség 50 százaléka Zápolyára, 50  százaléka  pedig
    Ferdinándra  szavazott.  Mit  vártok  egy  ennyire   határozatképtelen
    nemzettől?

                                      *

    IQ-TESZT

        Hogy  felmérhessük  az  Artemiz  hangkar  intelligencia-kvóciensét
    (IQ), vizsgáljuk meg a probléma  magvát.  A  hanglemez  köztudomásúlag
    görbe. Síkja 1-2, de  akár  3-4  millimétert  is  üthet,  a  hangszedő
    fel-alá jár,  s  a  tűerő  emiatt  folyvást  változik.  Három  stádium
    váltogatja egymást.
        1. Valahányszor a lemez síkja felfelé mozdul, erősebben  nyomja  a
    tűt: a tűerő megnő.
        2. Valahányszor a lemez síkja lefelé mozdul, a hangszedő úgy érzi,
    hogy "kifut a lába alól a talaj": a tűerő csökken.
        3. Valahányszor a hangszedő sík talajt érez a lába alatt, a  tűerő
    helyreáll.
        A hangszedők tehát a valóságban szinte sohasem a névleges tűerővel
    játszanak. A névleges tűerő csupán egy átlagérték.
        A Roksan  ezen  próbált  segíteni,  azáltal,  hogy  az  ellensúlyt
    abnormálisan  mélyre  helyezte.  Az  Artemiz   már   egészen   kicsiny
    mozdulatra is kibillen  egyensúlyi  helyzetéből.  Amikor  a  hanglemez
    síkja felfelé csap, az ellensúly szinte lefelé  vágódik,  és  a  tűerő
    máris csökken.  Amikor  viszont  a  hangszedőtű  lefelé  vándorol,  az
    ellensúly ismét egy  nagyot  billen,  és  a  tűerő  visszaáll  eredeti
    értékére. Zseniális, ugye?
        Sajnos, a hangkarok nem így működnek - mint ezt a tankönyvekből is
    tudjuk, de sajátmaga is rájöhetett, aki próbált már hangkart  építeni,
    és megkísérelte átlátni, mi is történik valójában a  hangkar-hangszedő
    rendszerben. Statikusan szemlélve a dolgot, a Roksannak igaza van.  Ha
    a hangszedőtű és az ellensúly minden parányi elmozdulás után, tehát az
    1.,  2.  és  3.  szituációban  mindig  megállna,  megteázna,   békésen
    megbeszélné  egymással  a  történteket,  és   kivárná,   amíg   minden
    egyensúlyba kerül - akkor a Roksanon a tűerő valóban kevésbé változna,
    mint a szokványos lemezjátszókon. Ámde zenélés közben a  hangszedő  és
    az ellensúly igencsak zaklatott életet él, folyvást  föl-le  mozognak,
    soha nem állnak meg, nincs idejük  diplomáciai  tárgyalásokra.  Minden
    tömegnek tehetetlensége van, ennek folytán bármiféle  aránytalanság  a
    hangkar-hangszedő rendszerben kiszámíthatatlan kalimpálásra vezet.
        Az   egyensúlyi   állapotot    célszerű    dinamikus    értelemben
    megteremteni, s ennek szükséges, de nem elégséges  feltétele,  hogy  a
    hangszedő és az ellensúly effektív tömege (a tömegek  és  az  erőkarok
    szorzata)  azonos  legyen.  Tovább  nehezíti  az  életünket,  hogy   a
    dinamikai egyensúlyhoz nem elegendő az effektív tömeg  egyensúlya.  Az
    egész  hangszedő-hangkar   rendszer   tömegközéppontjának,   tehát   a
    csapágypontnak is ajánlatos  a  hanglemez  síkjába  esnie,  ugyanis  a
    hangszedő elmozdulása ebből a síkból próbálja kimozdítani a hangkart.
        Számos hangkar többé-kevésbé megfelel ezeknek a  követelményeknek,
    például a Linn Ittok  is,  de  ő  bizonyára  egy  műveletlen,  ostoba,
    unintelligens  hangkar.  A  Roksan  Artemiz  -   a   maga   egyenetlen
    tömegeloszlásával,  mélyre  lógatott  ellensúlyával  -  lehet   nagyon
    intelligens, beszélhet hét nyelven, szerezhet bölcsészdoktori diplomát
    stb., de hogy dinamikailag nincs kiegyensúlyozva, az holtbiztos.  (Más
    szempontból  vizsgálja  ugyanezt  a  problémát  Sólymos  Antal;   lásd
    kommentárját a méréseknél.) Félreértés ne essék, az Artemiz ettől  még
    szólhat nagyon jól. Még akár jobban is, mint bármiféle más hangkar.
        Csak nem szeretjük, ha hülyének, oppardon: unintelligensnek néznek
    bennünket.