Negyedik Dimenzió



        Alább  a  Szerkesztő  számol  be  a  Negyedik   Dimenzióban   tett
    utazásairól,  a  High  Fidelity  "megmagyarázhatatlan"  jelenségeiről.
    Mivel  ezek  részben  vagy   egészben   kívül   esnek   a   klasszikus
    elektroakusztika  érvényességének  körén,  Olvasóinkban   idegenkedést
    ébreszthetnek, s csökkenthetik  lapunk  műszaki  tesztjeinek  hitelét.
    Nyomatékkal  leszögezzük,  hogy  az  ehelyütt  közölt  írások   teljes
    mértékben függetlenek a lap  műszaki  részétől.  Mérnök  munkatársaink
    csakis azzal járulnak hozzá ezekhez a cikkekhez, hogy  résztvesznek  a
    szeánszokon  és  borzadoznak.   A   Szerkesztő   egymagában   vállalja
    munkájának minden ódiumát.


                                      *

    I. A Szivárvány Effektus

        Már  tudjuk,  hogy  a  különféle  tárgyak,  alakzatok,  köztük  is
    elsősorban a korongok káros teret keltenek  maguk  körül;  a  mozgások
    szintúgy, a forgó mozgások pláne, a sebes forgások még inkább, a forgó
    hanglemezek és CD-k pedig a leginkább. Sajnos,  bele  kell  törődnünk,
    hogy korunkban, a XX. század végén fő  műsorforrásaink  még  mindig  a
    forgó korongok, s  jórészük  még  a  jövő  évezred  elején  is  minden
    bizonnyal közkézen forog...
        A lemezek tehát,  miközben  zenét  szolgáltatnak,  rögtön  meg  is
    zavarnak bennünket a zene élvezetében. Nincs mit tenni - illetve,  van
    mit tenni: csökkenteni kell a káros teret a Peter Belt eszközeivel  és
    módszereivel.  E  módszerek  közül  legutóbbi,  1990/1.  lapszámunkban
    megint  közzé  tettünk  néhányat.  Emlékeztetőül:  csökkenti  a  káros
    "töltést" az (alkoholos) lila  filctollal  a  korong  élére  húzott  1
    centiméteres   csík,   valamint   egyetlen   narancsszínű   pötty    a
    hanglemezcímke valamely szabad részén.
        Hihetetlen, ugye? Nos, még  mielőtt  tavaszi  kiadásunk  megjelent
    volna, körlevéllel fordultunk  olvasóink  egy  csoportjához  (a  levél
    melléklete, mint bizonyára sejtitek, 1-1 lila Staedtler filctoll volt,
    valamint  1-1  ív  matrica,  fehér  és  narancsszínű  pöttyökkel),  és
    felkértük őket  néhány  kísérlet  elvégzésére  -  beszámolójukat  lásd
    néhány hasábbal később. A kísérlet eredménye nem egyértelmű ugyan,  de
    nagyon  érdekes  olvasmány,  ki-ki   megítélheti   belőle,   érdemes-e
    kipróbálnia a színvarázslatot. Én a magam részéről fenntartom, hogy  a
    lila  csík  plusz  narancsszínű  pötty  minimum  1  orto-t   javít   a
    hangminőségen, vétek kihagyni. Csakhát nem  ez  a  lényeg.  Hanem  ami
    utána jön!
        Az újdonságok kritikusai csaknem mindig beleesnek abba  a  hibába,
    hogy az új technikát  annak  kezdeti  állapotából  akarják  megítélni,
    tehát folyvást azt nézik, ami van, nem pedig azt, ami lesz - ha mi  is
    úgy akarjuk. (Magam is elkövettem ezt a hibát, nem is egyszer, például
    a korai félvezetős elektronikák, valamint  a  Compact  Disc  premierje
    után.) Szóval, mindig azon múlik a  dolog,  kinek  drukkol  az  ember.
    Mondjak rá egy példázatot? Rendben van, vicc következik:
        Arisztid  gróf  trópusi  öltözékben,  parafasisakban,  puskával  a
    vállán jelenik meg  a  klubjában,  és  közli,  hogy  Afrikába  készül,
    oroszlánra vadászni; szerinte ez igen egyszerű dolog,  az  ember  csak
    fogja  a  puskát   és   durr!   A   klubtagok   tamáskodnak,   Tasziló
    akadékoskodik:  "No  és  ha  a  puskád  csütörtököt  mond?"  (A  hülye
    arisztokraták, mint tudjuk, raccsolnak.) "Semmi  baj:  van  hevolvehem
    is." "No és ha a hevolveht  elvesztetted?"  "Akkoh  előhántom  hűséges
    vadásztőhömet, és a fenevad bohdái közé  máhtom!"  "És  ha  a  kés  is
    eltöhött?" Arisztid szemrehányóan tekint  fel,  és  korholólag  kérdi:
    "Mondd, Tasziló, te most nekem dhukkolsz, vagy az ohoszlánnak?!"
        Ti minek drukkoltok: működjék-e a PWB-effektus, vagy sem?
        Mert ha valaki nem kifejezetten ellendrukker, annak  már  régebben
    is, de legkésőbb a lila tintánál okvetlenül le kellett  hogy  essen  a
    tantusz:  ha  ilyesmi  egyáltalán  előfordulhat,   akkor   mi   minden
    lehetséges még ezen felül? Csak legyen türelmünk kivárni!
        S túl sok türelemre igazán nincs szükség. Legutóbbi cikkünkön  még
    meg sem száradt a nyomdafesték, amikor a fáradhatatlan Peter Belt  már
    "feltérképezte" az egész szivárványt, és pontos  leírást  adott  róla,
    milyen  mintázat  szerint  kell  felvinni  a  különféle   színeket   a
    hanglemezek  (az  LP  és  a  CD)  élére,  hogy  a   lehető   legjobban
    közömbösítsük a forgó korong  káros  "töltését".  Némiképp  erre  utal
    jelen kiadásunk címlapfotója is, mert témája  csak  részben  a  Roksan
    lemezjátszó - legalább ennyire a PWB Rainbow Effect,  azaz  Szivárvány
    Effektus. A valóságban persze nem úgy kell elrendezni  a  szivárványt,
    ahogy a címlapképen látható, hanem ahogy térképünk mutatja: 5  szín  a
    szélrózsa   8   irányában.   Olyképpen   kell   "tájolni",   hogy    a
    hanglemezcímkén a szövegsorok többsége Nyugatról Kelet felé  (tehát  a
    pirostól a zöld irányába) fusson. Észak kék,  Dél  sárga,  a  közbülső
    égtájak lilák. Minden színt alkoholos filctollal kell felvinni, minden
    csík körülbelül 1cm hosszú.  Figyelem:  a  kékből  és  a  zöldből  nem
    egy-egy, hanem  két-két  vonás  szükséges,  köztük  néhány  milliméter
    hézaggal. (Célszerű vásárolni egy  színtelen  tollat  is,  úgynevezett
    törlőfilcet az esetleg  elhibázott  vonások  korrigálására:  a  színes
    tintát  a  törlőfilccel  feloldjuk,   majd   egy   ronggyal   teljesen
    letöröljük.)  A  Szivárvány  Effektus  meglepően   hatékony,   érdemes
    elbíbelődni a filctollakkal - a közönséges, bolti filctollakkal!
        Peter Belt persze kezeli is őket, miáltal hatékonyabbak lesznek  a
    közönséges tollaknál. Hogy mennyivel? Erre magam is  kíváncsi  voltam,
    mert hiszen az írószerboltban 70 forintért meg lehet kapni ugyanazokat
    a Staedtlereket, amelyek a PWB  cég  közvetítésével  350-400  forintba
    jönnének, darabonként. Eljátszogattam a kétféle (a normál,  illetve  a
    PWB-től kapott) tollkészlettel, és a következőket tapasztaltam.

        1. A legkevésbé hatékony a közönséges lila toll (az, amit kísérlet
    céljára a körlevéllel szétküldtem).
        2-3. Hatékonyabb nála akár a PWB lila tolla, akár pedig a  "normál
    szivárvány", azaz 5 szín a térkép szerinti  mintázatban  felhordva.  A
    kettő között az a különbség, legalábbis az én tapasztalataim  szerint,
    hogy a normál szivárvány  inkább  szélességében,  a  PWB-lila  viszont
    inkább mélységében tágítja a színpadot, és zengést visz  a  hangképbe.
    (Mellesleg ebben az irányban működik a normál lila filctoll is. A lila
    mindenképpen a leghatékonyabb szín, ha csak egy tollra  futja,  ezt  a
    színt kell választani.)
        4. Végül a PWB-szivárvány egyesíti magában az előzőek erényeit,  s
    hozzá még valami kellemes derűt is kölcsönöz a zenének.

        A PWB-tollkészletet csupán azoknak ajánlom, akik már tudják,  mire
    számíthatnak.  Közönséges  filctollakhoz  azonban  könnyű  hozzáférni,
    bárki próbát tehet a Szivárvány Effektussal. Nem állítom,  hogy  ez  a
    varázslat kivétel nélkül mindenkit meggyőz,  de  a  hifisták  túlnyomó
    többsége rá fog döbbenni, hogy az az öt toll (összesen 350 forintért!)
    akkorát javít a hangképen, mint egy sokszorta drágább  hangszedő.  Nem
    mondhatok mást: aki ez  elől  a  próba  elől  kitér,  "az  oroszlánnak
    drukkol" - saját maga ellenében.
        Ami  pedig  a  polarizált   filctollak   magasabb   árát   illeti:
    lapszemlénkben szóba kerülnek azok,  akik  a  PWB-technika  tüzénél  a
    saját pecsenyéjüket sütögetik. Némely cégek  a  saját  nevükön  hoztak
    forgalomba (történetesen zöld színű) alkoholos  filctollakat,  éspedig
    darabonként 15 fontért!

    


    II. Kísérleti fizika

        A  PWB-effektus  létezését  eddig  nem   sikerült   egzakt   módon
    bebizonyítani, dimenzióját nem  ismerjük,  hatását  mérni  nem  tudjuk
    egyelőre  nem  marad  más,  mint  hogy   a   statisztikai   módszerhez
    folyamodjunk. Június 16-án a Hi-Figyelő adásában kezelt és  kezeletlen
    CD-t  játszottunk  be,  és  felkértük  a   rádióhallgatókat   (illetve
    legutóbbi  lapszámunkban  a  HFM  olvasóit  is),  írják  meg,   melyik
    hangképet találták  jobbnak  az  "A"  és  a  "B"  közül.  Ha  elegendő
    szavazatot kapunk, matematikai-statisztikai módszerrel  vizsgálhatjuk,
    észlelhető  volt-e  a  különbség  a  kétféle   hangkép   között   (ami
    egyenértékű volna azzal, hogy a PWB-effektus igenis létezik,  sőt:  az
    emberen    kívül    a    gépekre    is    hat,    hiszen     még     a
    CD-játszón-magnón-magnószalagon-adóállomáson keresztül is átjön.) Hogy
    érkezett-e elegendő levelezőlap, és  hogy  mi  áll  bennük,  azt  csak
    lapzárta után fogom megtudni, de akár pozitív, akár  negatív  lesz  az
    eredmény, természetesen közzétesszük a HFM téli számában.
        Addig  csak  egy  olyan  kísérletről  számolhatok  be,   amely   a
    legkevésbé sem egzakt, sokan azt mondanák róla: a  pszichikai  ráhatás
    tipikus esete - de amelynek eredménye  a  zenehallgató  ember  számára
    máris  sokat  mond.  Említettem,  hogy  körlevélben  kértem   fel   25
    olvasónkat, végezzenek el néhány egyszerű kísérletet. A rend  kedvéért
    közreadom a szövegét, már csak azért is, mert  le  van  írva  benne  a
    helyes tesztmódszer, amelyet mindenkinek a figyelmébe ajánlok. Hála  a
    Magyar Postának, levelemet nem mindenki kapta meg, és  a  kísérleteket
    nem is mindenkinek volt ideje elvégezni; mások  elvégezték  ugyan,  de
    csak hetekkel később.  Határidőre  összesen  18  választ  kaptam.  Nem
    vettem  figyelembe  azokat  a  leveleket,  amelyek  a   tavaszi   szám
    megjelenése  után  érkeztek.  Figyelmen  kívül  hagytam  az   utólagos
    korrekciókat is: "előző levelemben azt írtam,  hogy  az  effektus  nem
    tetszett,  azóta  viszont  rájöttem,  hogy..."  stb.   A   táblázatban
    összefoglalt, távirati  stílusúra  rövidített,  de  lényegét  tekintve
    mégis szöveghű jegyzőkönyv a kísérletező kedvű zenehallgatók  spontán,
    első reakcióját tükrözi.
        Íme a levél:

       "Kedves  Barátunk,  hadd  kérjünk  fel  néhány  egyszerű   kísérlet
    elvégzésére. Mindig arról lesz szó, hogy bizonyos  manipulációk  vajon
    megváltoztatják-e a hangképet. A következő tesztmódszert ajánljuk: egy
    zenei részletet hallgass 3-4 percig; kapcsold ki a zenét, végezd el  a
    szóbanforgó  manipulációt;  újra  hallgasd  meg   az   előbbi   zenét,
    elejétől-végéig. (Ezt többször is meg lehet ismételni.)
        1. Végy 10-15 LP-t vagy CD-t, állítsd őket függőleges helyzetben a
    földre vagy az  asztalra,  neki  is  támaszthatod  őket  valaminek.  A
    lemezkötegnek  párhuzamosan  kell  állnia  a  4  fal   valamelyikével.
    Hallgasd a zenét így ("A") - majd fordítsd el a lemezköteget 90 fokkal
    ("B"). Változott valami?
        2.  Hagyj  elöl  a  fenti  lemezkötegből  5+5  darabot.  Az  egyik
    csoportot kezeld olyképpen, hogy ragassz fel a mellékelt  narancssárga
    pöttyökből 1-1 darabot az 5 lemez egyik  (illetve:  a  CD-k  egyetlen)
    címkéjére; a pötty ne fedjen le betűt, feliratot. Egyszersmind ragassz
    a fehér pöttyökből egy-egy darabot a lemezborító (illetve a  CD-doboz)
    belsejébe, úgy, hogy  mintegy  fedésbe  kerüljön  az  LP-vel,  illetve
    CD-vel. A másik köteget ellenkezőképpen kezeld: a korongra kerül fehér
    pötty, a borító belsejébe narancsszínű. Minden lemezt  tégy  vissza  a
    borítójába.  Most  jön  a  kísérlet:  vidd  ki  a  szobából  előbb   a
    narancsszínnel kezelt  lemezeket  ("A"),  majd  hozd  vissza  őket  és
    helyettük a másik csoportot vidd ki ("B"). Változott valami?
        3. Most  csak  egyetlen  LP-re  vagy  CD-re  ragassz  narancssárga
    pöttyöt:   arra,   amelyet   éppen   hallgatsz.   (Fehér   pöttyöt   a
    lemeztányérra, illetve  a  CD-játszó  tálcájába  ragassz,  fedésben  a
    behelyezendő CD-vel.) Változott valami?
        4. Végy elő másik 5+5 lemezt. Az egyik csoportot kezeld olyképpen,
    hogy  a  mellékelt  filctollal  húzz  egy-egy  1cm  hosszú  vonalat  a
    hanglemezek élére (CD-nek a túloldali  belső  élére  is,  a  lyuknál).
    Valamennyi lemezt tedd vissza a tokjába. A kezelt lemezeket vidd ki  a
    szobából, hallgasd a zenét ("A"), majd vidd  ki  a  kezelt  lemezeket,
    hozd be helyettük a kezeletleneket, és hallgasd a zenét így is  ("B").
    Változott valami?
        5. Ismételd meg az előbbi kísérletet  egyetlen  lemezen:  hallgasd
    előbb kezeletlenül ("A"), majd a lila csíkkal kezelten ("B") - a  csík
    egyébként alkohollal lemosható. Változott valami?

        Kérjük, írd meg tapasztalataidat április végéig.

                                                       Baráti üdvözlettel:
                                                            Darvas László,
                                                               szerkesztő"

        A válaszokat lásd monstre táblázatunkban.

    

    III. Több fényt!

        Ez a fejezet nagyon rövid lesz, de nagyon velős.  Igazság  szerint
    már az előző lapszámban is benne lett  volna,  de  az  utolsó  percben
    kihúztam, mondván:  még  alszom  rá  egyet.  Azóta  körülbelül  120-at
    aludtam rá, úgyhogy most már közre merem adni.
        Zenét  hallgatni  én  félhomályban,  vagy  még  inkább:   sötétben
    szeretek. Az erős fény zavarja a szemem. Mégis,  már  évekkel  ezelőtt
    feltűnt, hogy ha felgyújtom a villanyt,  a  zene  mintha  megváltozna.
    Akkor ezt azzal magyaráztam, hogy a hirtelen fellobbanó  fény  mintegy
    "sokkot" okoz, becsapja érzékszerveinket: több fény jut  a  szemünkbe,
    és azt képzeljük, több hang is jut a fülünkbe. Holott...
        Holott  tényleg  így  van.  Nemrégiben  megint  felfigyeltem   rá,
    módszeresen  kezdtem  kísérletezni,  egyszerre  gyújtottam  fel   vagy
    oltottam le az összes lámpát,  hetekig  hallgattam  zenét  500  wattos
    világosságban, illetve vaksötétben, és  meggyőződtem  róla,  hogy  szó
    sincs érzékcsalódásról: ha a lámpák fel vannak gyújtva, a zene valóban
    jobban  szól,  és  nem  is  akármennyivel.  Attól   kezdve   lehetőleg
    díszkivilágításban hallgattam zenét - nem éppen áramtakarékos módszer.
        És akkor egyszercsak megérkezett Peter Belt legújabb körlevele,  a
    következő meglepő felfedezéssel:
        "Régóta ismeretes, hogy ha felkapcsoljuk a villanyt, megváltozik a
    hangérzékelésünk.   Eddig   úgy   gondolták,   hogy   ez   csupán   az
    elektromágneses  eszközök  aktivitásának  hatása.  Most  azonban   már
    tudjuk, hogy a helyes magyarázat nem ez. Bármiféle, a fény spektrumába
    eső  energia,  beleértve  a  napfényt  is,  közvetlenül   befolyásolja
    hangérzékelő  képességünket."  (És  ezután  következik  a  már  ismert
    PWB-féle színteória, miszerint  a  fénynek  nem  is  kell  feltétlenül
    láthatónak lennie: a színes tárgyak  már  önmagukban  is  manipulálnak
    bennünket...)
        A 17x2cm-es Elektrét Filmet keresztben kell 2mm-es csíkokra vágni.
    A nyomtatással ellátott felületen a szövegsorok  valamelyikét  csíkkal
    kell lefedni, a  sima  felületekre  keresztbefektetett  csíkokat  kell
    ragasztani...
        Új divat szerint kékkel  és  sárgával  pettyezett  celluloidkorong
    CD-re és készülékek alá; a Hanglemez Alátétkorong is ugyanilyen,  csak
    nagyobb.
        PWB Gold Polariser egyetlen nyomógombbal és egy ellendarabbal.


    IV. Örvény és energiaegyensúly

        A  következő  fejezetben  elmondom,  milyen  PWB-eszközöket  lehet
    vásárolni Magyarországon is a boltban. Előbb  azonban  hadd  beszéljek
    egy olyan PWB-készülékről,  amely  még  Angliában  sem  igen  kapható,
    minthogy  még  csak  kísérleti  stádiumában  leledzik,  habár  egy-két
    audiofil kereskedő már forgalomba hozta, többszáz fontsterlingért.  Én
    is csak kölcsönbe kaptam egyet (még  csak  nem  is  magától  Belttől).
    Egyáltalán nem azért hozom szóba, hogy bárkit is  rábeszéljek,  de  az
    effektus, amelyet elő lehet idézni  vele,  hallatlanul  érdekes...vagy
    riasztó... vagy kétségbeejtő, ki hogyan fogja fel. Nem a Konkrétum: az
    Elv az, ami izgalmas.
        A PWB Gold Polariserről beszélek.  Ezzel  a  fajta  polarizátorral
    kizárólag hanglemezt és CD-t lehet  kezelni,  egészen  meglepő  módon:
    felülről mintegy rá kell lőni vele a forgó lemezre. A polarizátor  egy
    kicsiny,     téglaalakú,     kinyithatatlan     dobozka,     telistele
    tűzködve-ragasztva különféle varázslatos tappancsokkal  és  fóliákkal.
    Egyetlen kezelőszerve van, egy nyomógomb. Meg mernék esküdni rá,  hogy
    csupán passzív érintkezést  teremt,  és  a  dobozkában  nincsenek  sem
    áramkörök, sem battériák -  minden  valószínűség  szerint  tökéletesen
    üres. A Polarizátornak van egy tartozéka, "ellendarabja" is, egy fehér
    műanyagkupak,  szintén  tetőtől-talpig  elvarázsolva.   Lássuk,   mire
    megyünk vele.
        A Compact Disc kezelését fogom leírni (LP-vel kicsit  bonyolultabb
    a procedúra). A műanyag  kupakot  a  CD-játszó  tetejére  kell  tenni,
    pontosan a CD középpontja fölé. Elindítjuk a CD-t, és  pillanat-álljra
    kapcsolunk. Most jön a mágia. Egyenesen szembe fordulva a  készülékkel
    és a mögötte lévő fallal, kezünkbe vesszük a varázsdobozt, magasan  az
    ellendarab fölé tartjuk, és "rálövünk". Utána megnyomjuk a Play gombot
    -  és  azt  tapasztaljuk,  hogy  a  CD   hangja   sokkal   szellősebb,
    kellemesebb, hallgathatóbb lett,  s  ami  a  legfontosabb:  megjött  a
    színpadmélysége,  pedig  ebben   a   versenyszámban   a   CD   sohasem
    jeleskedett.
        Mint ahogyan a mesebeli eseményeknek is saját logikájuk van (három
    nap az esztendő, szerencséd, hogy öreganyádnak szólítottál, kakasszóra
    el kell tűnni a balfenéken stb.), a Gold Polariser is valami  szörnyű,
    mesebeli logika szerint működik: ha  kimondjuk  a  varázsigét,  oda  a
    hatása! Esetünkben a varázsige nem verbális, tehát nem imádkozni  vagy
    káromkodni  kell,  elegendő  egyetlen  rossz  mozdulat,  például  hogy
    kitárjuk az ajtót, és a CD térhatása összeomlik!
        A Gold Polariser ugyanis, ha jól  interpretálom,  a  forgó  korong
    örvénylő, káros terét egyetlen függőleges oszlophoz "köti", s  mintegy
    leválasztja  a   szoba   energiaállapotáról.   Valamiféle   egyensúlyi
    helyzetet teremt. Bármely  manipuláció,  amely  megbolygatja  a  szoba
    energiaállapotát   (készülékek   ki-    vagy    bekapcsolása,    ajtók
    nyitása-csukása, tárgyak ki- és bevitele stb.), azonnal felborítja  az
    egyensúlyi helyzetet, és mint egy veszélyes örvény:  a  szobában  újra
    dominálni kezd a forgó korong káros  tere,  ékes  bizonyságául  annak,
    hogy a Compact Disc rákfenéi nem  elektro-akusztikai  természetűek.  A
    szoba energiarendszerét eltorzító örvényt nem lehet  kipusztítani  sem
    BitStreammel, sem túlmintavételezéssel, sem különleges tápegységekkel.
        Lassan hozzá kell  szoknunk  ahhoz  a  gondolathoz,  hogy  a  High
    Fidelity leggyengébb láncszeme nem valamely készülékben  rejlik.  Sőt,
    maga  a  High  Fidelity  sem  készülékekben,  nem  abban  a   bizonyos
    "elektroakusztikai lánc"-ban rejlik. A High  Fidelity  a  lakószobában
    rejlik, a szoba tárgyaiban, az ott tartózkodó személyekben, a szomszéd
    szobákban és emeleteken, a szekrényekben és a falakban,  a  háztartási
    gépeinkben és a könyveink lapjai között;  a  High  Fidelity  a  teljes
    emberi lakókörnyezetben rejlik. Nem állítom, hogy a  High  Fidelityhez
    ne kellenének jó készülékek is. De hogy a  készülékekkel,  bármennyire
    audiofilek legyenek is, önmagukban semmire se lehet menni, számomra ez
    olyan világos, mint a Nap.
        Egyszer  majd,  úgy  tizenöt-húsz   esztendő   múltán,   a   kezdő
    audiofileknek talán már nem azt  fogják  tanácsolni,  hogy  X  vagy  Y
    futóművet vegyenek (félreértés ne essék, nem  LP-,  hanem  CD-futóműre
    gondolok - vagy lehet, hogy addigra már valamiféle  buborékmemóriákkal
    fogjuk reprodukálni a zenét?!); nem azt a tanácsot kapják, hogy Q vagy
    Z erősítőhöz és hangsugárzóhoz kössék a sorsukat, hanem  hogy  döntsék
    el,   milyen   mélységig   hajlandóak   rendbehozni    lakókörnyezetük
    töltésállapotát! Csupán a saját szobájukban kívánnak rendet teremteni?
    Avagy hajlandóak komolyabban venni a dolgot, "kitakarítani"  az  egész
    lakást, az egész emeletet, az egész...?
        Lidércálom?  Persze,  hogy  az.  Kísértethistória?  Az  bizony,  a
    javából. De van annyi haszna, hogy megint valamivel  többet  tudunk  a
    Természetről.
        És még ha ezt nem látjátok is be: legalább ne a hírnöknek vágjátok
    le a fejét, aki a rossz hírt hozta.


    V. PWB a boltban

        Némi  bizonytalankodás  után  a   PWB   cég   eldöntötte,   milyen
    üzletpolitikát kövessen. Mostantól kezdve  gyártmányainak  egy  részét
    hifistáknak szánja és hifi-boltokban forgalmazza  -  másik  csoportját
    viszont  a  legkevésbé   sem   hifistáknak,   hanem   kizárólag   csak
    gyártóvállalatoknak hajlandó eladni, mert ezek az eszközök arra valók,
    hogy    velük     a     különféle     készülékeket     pontról-pontra,
    alkatrészről-alkatrészre  kezeljék,  s  ezáltal   sokkal   értékesebbé
    varázsolják. Hogy van-e már kapás, ráharapott-e már  egy  nagy  hal  a
    polarizált horogra, arról egyelőre nincs hírünk.
        A hifistáknak szánt, tehát "bolti" választék jelenleg, 1990 nyarán
    durván  20  gyártmányból  áll.   Valamennyi   a   permanens   fejlődés
    állapotában  leledzik:  a  jelenlegi  Olaj,  Krém   és   Műszercsipesz
    "harmadik generációs", a CD-Fedőkorongból  pedig  már  éppenséggel  az
    ötödik változatnál tartunk.  Tényleg  mindegyik  jobb  egy  kicsit  az
    előzőnél. Akit ez bosszant, gondoljon arra a mondókára,  miszerint  "a
    változtatás jogát, amennyiben az a műszaki fejlődést szolgálja, a gyár
    fenntartja magának". Az  áttekinthetőség  kedvéért  alább  megpróbálom
    csoportosítani a jelenlegi PWB-választékban szereplő kegyszereket.
        I. Spirálcsövek. A  Standard  Spirálcső  6mm  átmérőjű,  általános
    rendeltetésű (nem létezik  olyan  kábelfajta,  amelyen  ne  működne!),
    azonkívül Töltéscsapdát is lehet készíteni  belőle,  amely  ugyan  nem
    annyira hatékony, mint az "igazi", viszont sokkal olcsóbb  amannál.  A
    szintén 6mm-es Fehér Spirálcső kizárólag AC-kábelekhez  való  (amelyek
    hálózati feszültséget szállítanak), a 12mm-es Vastag Fehér pedig AC-re
    és csővezetékekre: vízre, gázra, központi fűtésre.
        II. Öntapadó fóliák. Az Ezüst Fólia úgy működik, ahogy ezt  a  HFM
    1989/1. lapszámában elmagyaráztuk. Az átlátszó Elektrét Filmből vágott
    csíkocskák elsősorban szövegek káros terét  közömbösítik  hanglemezen,
    CD-n,  könyvben,  folyóiratban.  Felirat  nélküli  felületeken,  tehát
    bútoron, készüléken, hangsugárzók dobozán szintén igen hatékony,  csak
    oda   más   mintázatban:    keresztalakban    (misssssztikus!)    kell
    felragasztani. Fogyatékossága az összes PWB-fóliának (mint ahogyan  az
    Elektrét Krémnek is), hogy ha lemossák őket, hatásukat vesztik.  Ez  a
    körülmény nyilván korlátozza a felhasználási területüket.

    

    A  17x2 cm-es Elektrét Filmet keresztben kell 2mm-es csíkokra vágni. A
    nyomtatással  ellátott  felületen  a  szövegsorok valamelyikét csíkkal
    kell  lefedni,  a  sima  felületekre  keresztbefektetett csíkokat kell
    ragasztani...

    Új  divat  szerint kékkel és sárgával pettyezett celluloidkorong CD-re
    és  készülékek  alá;  a  Hanglemez  Alátétkorong  is  ugyanilyen, csak
    nagyobb

    PWB Gold Polariser egyetlen nyomógombbal és egy ellendarabbal

        III. Kenceficék: Elektrét Krém, Elektrét Olaj - ugyanazok, mint  a
    másfél évvel ezelőttiek, csak hatékonyabbak.
        IV.  Celluloidkorongok:  CD-Fedőkorong,  Hanglemez   Alátétkorong,
    Elektrét Talp (a  8cm-es  korong).  Szintén  javultak  a  régebbiekhez
    képest.
        V. Töltéscsapdák. A normál Töltéscsapda (azaz Limpet,  "Tappancs")
    az a piciny műanyag csavar,  amelyről  legutóbb  írtam,  és  amely  az
    égegyvilágon    bármiféle    objektumon    hatékony,    beleértve    a
    hangsugárzó-lábazatot, a csillárt, a gáztűzhelyet  vagy  a  ház  külső
    falát. A Dóm Töltéscsapda egy műanyag  kupak,  amelyet  a  készülékek,
    hangsugárzók   tetejére   kell   helyezni.   Háromszorta   drágább   a
    "Tappancsnál" - de annyiszorta azért nem jobb nála.

    

    Dóm Töltéscsapdák, egy marék "közönséges" Töltéscsapda társaságában


        VI.   Krokodilcsipeszek:   kicsi,    nagy,    szimplán,    illetve
    Töltéscsapdával erősítve - ez  összesen  négyféle;  ötödiknek  ebbe  a
    csoportba sorolható az Elektrét Biztosítótű is. Minden elképzelhető és
    elképzelhetetlen helyen működnek, amire csak rá lehet csíptetni  őket,
    különösen  kábeleken  és  textilanyagokon,  de  akár  a   hűtőszekrény
    fémvázán is hatékonyak.

    

    Különféle elektrét krokodilok találkozója


        VII. Elektrét Műszercsipesz. Egyfajta  polarizátor.  Mindenekelőtt
    az emberi kéz okozta káros  töltéskoncentrációt  semlegesíti,  például
    hanglemezen vagy CD-n vagy akár  a  hangszedők  kivezetőcsapjain  stb.
    Bármiféle apró tárgyat kezelni lehet vele,  ezeknek  ugyanis  ki  étel
    nélkül káros töltésük van. Tapasztalatom szerint egy sereg egyéb módon
    is működik, de ártani is lehet vele  -  szóval,  a  kísérletezés  szép
    dolog, de okosabb betartani a kezelési utasítást.

    

    "Utoljára  ezzel  nyúlj hozzá!" - hanglemezt, CD-t, hangszedőt és ezer
    apró tárgyat kezel az Elektrét Műszercsipesz.


        VIII.  Polarizált  Filctollak  öt  színben.  Ezekről  már  mindent
    elmondtam.
        A fentiek közül hetet megrendelt a Belgrád-rakparti RAMOVILL  Hifi
    Áruház, összességében egész tekintélyes összegért, magam  is  kíváncsi
    vagyok, lesz-e irántuk fizetőképes kereslet. Első rátában a  következő
    varázsszerek érkeztek: Spirálcső és Elektrét  Talp  nagyobb,  Elektrét
    Olaj és CD Fedőkorong kisebb, Elektrét  Krém  és  Elektrét  Film  igen
    szerény  mennyiségben.  Jött  néhány  darab  az  igen  drága  Elektrét
    Műszercsipeszből is.
        Minthogy  szabályszerűen  forgalomba  kerültek,  s  ezzel  belépőt
    szereztek akár a Bemutatjuk rovatba is, érdemes  elgondolkodni  rajta,
    hogyan   lehetne   tesztelni,   minősíteni   ezeket    a    különleges
    hifi-segédeszközöket. Háromféle szeánsz látszik kivihetőnek.
        1. Összeállíthatunk két teljesen  egyforma  "láncot"  (lemezjátszó
    vagy CD-játszó, plusz erősítő és hangdobozok), az egyiket kezeljük, és
    az a kérdés, hogy a  kezelés  nyomán  vajon  jobban  szól-e.  Biztosan
    jobban fog szólni, csak nehéz lesz eldönteni, hogy mennyivel.
        2. Összeállíthatunk  két  eltérő  láncot,  egy  drágábbat  és  egy
    olcsóbbat.  Az  utóbbit  kezeljük,  és  megvizsgáljuk,   utoléri-e   a
    drágábbikat. Ennek a módszernek az  a  baja,  hogy  túl  sok  benne  a
    független változó. (Melyik láncszemet milyen mértékben  kell  kezelni,
    hogy berendezésünk utolérjen  egy  értékesebbet  -  éspedig  mennyivel
    értékesebbet stb.)
        3. A leginkább  racionális  eljárásnak  az  látszik,  hogy  csupán
    egyetlen  készüléket  (lehet   CD-játszó,   lehet   hangszedő,   lehet
    hangsugárzó, mindegy) kezelünk,  egy  viszonylag  szerény  típust,  és
    megvizsgáljuk, hány forintnyi kezelés hatására mennyit  fejlődött.  Ha
    történetesen hangszedőről volna szó, a mértékegységet is ismerjük: itt
    nyilván orto-ban kell számolnunk...

                                                             Darvas László