Hetedhéthatár



Mivel a hazai hifisták közül csak kevesen olvassák a külföldi magazinokat (közvéleménykutatásunk szerint 51% soha, 43% ritkán és csak 6% gyakran!), mostantól kezdve nagyobb súlyt fektetünk a tesztekre, s minden készülékről közreadunk egy legalább pármondatos jellemrajzot. De kérjük az Olvasót, sose feledje a Hetedhéthatár jelmondatát (jó nagy betűvel írtuk, hogy mindenki lássa). Ebben a rovatunkban nem a tapasztalatainkat mondjuk el. Itt csupán tudósítunk, tolmácsolunk. HFN/RR 1989 október Kezdjük hangsugárzókkal, 8 középkategóriájú, számunkra is még épp elérhető (?) típussal. Köztük betűrendben az utolsó a Harmadév Nyuszija a Hifi Mozaik 8. kötetéből, a Spica - ez nyilván az irántunk érzett előzékenység jele, azért, hogy a szegény magyaroknak is legyen mihez viszonyítaniuk. Az árukat fontsterlingben adják meg, a minőségüket pedig százalékban - bárcsak tudnánk, mihez képest. Acoustic Research 162 (450 font, 46%). Érzékeny, jól terhelhető, háromutas állódoboz. Telt, kissé lompos hangkép, jó basszussal, elvékonyodó és tolakodó középtartománnyal, ködös magasakkal. "Diszkóra jó - a klasszikus zene és a dzsessz híveit nem fogja meggyőzni." B&W Matrix 1S2 (600 font, 62%). Elegáns kétutas kisdoboz. Eleven, nyílt, sima hangja van, kiegyensúlyozott, színezetlen (a frekvenciaátvitele nagyon szép), sztereofonikus. A basszusdinamikája mérsékelt, rockzenével ne kínozzuk. Eminens brit hangsugárzó: a B&W Matrix 1S2. Celestion SL6si (380 font, 56%). Az általunk is ismert SL6 jelenlegi változata, kétutas kisdoboz. Az a korrekció, amellyel a dobozka mélyátvitelét javították, "lelassította" a hangzást, visszafogta a dinamikát. A magasa fényesebb a kelleténél, de ez a metáldóm így is egyike a legjobbaknak. Szép sztereofónia, szokatlanul transzparens középtartomány. KEF C95 (600 font, 66%). Háromutas állódoboz, de csak két hangszóró látszik belőle, mert a közép/magashangszórója koncentrikus (viszont a doboz belsejében van egy kisegítő mélyhangszórója!). Kettős kábelezéssel hallgatva, kiegyenlített hang, a sávszéleken kissé száraz, de mindig jól kontrollált. Tiszta magasak, színezetlenség, dinamikus-ritmikus mélytartomány. All-round hangsugárzó. Mission 765 (600 font, 43%). Kétutas állódoboz kettős mély/középhangszóróval. Hangos, de ez az egyetlen előnye. Színezett, tölcsérszerű középtartomány, természetellenes vonósok, tisztátalan, ködös hangkép, érdes magasak, közepes sztereó. Opus 3 Credo (400 font, 48%). Kétutas kisdoboz Skandináviából (az Opus 3 cégtől eddig csak hangfelvételeket ismertünk!). Vegyes kép, vegyes tulajdonságok. Jó sztereó, "gyors reakció", de színezett és zavaros szólamok, egyenetlen basszus, mérsékelten jó magasregiszter. Hiszek egy dizájnban. A hatszögű hasábformájú Opus Credo, a talapzatba szerelt keresztváltóval. HFA november Spendor SP2/2 (470 font, 64%). Kétutas, közepes méretű reflexdoboz. Kettős kábelezéssel: semleges, precíz, zenei hang, széles frekvenciasáv, erős felbontóképesség, jó sztereó, kissé száraz basszus, de rockra és klasszikusra egyaránt alkalmas. Spica TC-50 (600 font, 60%). "A tesztpéldányt gyárilag feljavították 18 hónappal ezelőtt." (Ezt hogyan értsük?!) Nyílt, artikulált, "doboztalan", jól fókuszál. Többek véleménye szerint kissé súlytalan, nem is megy elég mélyre, nem eléggé gazdag a balansza, a treble pedig túl fényes - klasszikus nagyzenekaron ezért némiképp közel jön, kiürül. A legmagasabb hangokon egy kis "dara", a középtartomány néha üres és egy lehel lettel érdesebb a kelleténél. A sztereó színpada azonban nagyvonalú, széles, mély, levegős. * "BitStream mánia?" A főmunkatárs Martin Colloms a levelezési rovatban reagál kollégájának, Paul Millernek a Sony 630 CD-játszót agyba-főbe dicsérő tesztjére. Miller akkor nem kevesebbet állított, mint hogy az új D/A átalakító rendszer lomtárba küldi az eddigi, sokbites technikát. Colloms véleménye, ezzel szemben: "A szerzőt mintha valósággal elvakította volna a BitStream iránt érzett rajongása. Vegyük, például, a Krellt, a Wadiát, a Thetát - Paul tényleg úgy képzeli, hogy ezek a kitűnő rendszerek most hirtelen mind elavulnak? Addig nem temetheti valaki a multibites rendszereket, amíg mindet nem hallotta... Tapasztalatom szerint a BitStream-technika kétségtelenül igézetes, de chipjeinek jelenlegi állapotát ismerve, ma még nem dönthetjük el, hogy valóban audiofil magasságokba fog-e emelkedni." * És akkor mindjárt Colloms tesztje a Philips CD840 prototípusáról, pontosabban egy olyan, "laboratóriumi" CD-játszóról, amelyet a Philips kifejezetten tesztcélokra készített, s amely kétféleképpen képes feldolgozni a jelet: a standard 16 bit 4-szeres túlmintavételezéssel, illetve az új BitStream-dekóderrel. A Collomsék vonatkoztatási rendszerében, ahol is az Accuphase a 100%, a két Philips dekóder közül a régi 66, az új 75%-os eredményt ért el, "ami igazolja ugyan az új elektronika árát ebben az árkategóriában, de korántsem győz meg bennünket arról, hogy itt valami totális forradalom áll a küszöbön. Például az Arcam Black Box II, amely szintén a 16/4-es Philips chipre épül, már határozottan jobban szólt a Philips gép bármelyik változatánál. Más kérdés, hogyan szól majd az a Black Box, amely már Bitstreammel dolgozik. De hogy a multibit-technika mennyire nem avult el, bizonyítani fogja a Wadia dekóder, amelyet rövidesen tesztelni fogunk, és amely ki fogja szorítani jelenlegi referencia-készülékünket, az Accuphase-t. Rövidesen forgalomba kerül - igaz, meglehetősen drágán." Most jönnek a profik... A máris mítikus Wadia DAC. HFA október "Véleményem szerint a Philips Research Lab-nak keményebben kellett volna dolgoznia, ha ezzel a prototípussal azt akarta bizonyítani, hogy a BitStream-rendszer fölényesen jobb a hagyományosnál. Amikor rákérdeztem, kiderült, eredendően arra törekedtek, hogy magasabb fokú integráltságot érjenek el, éspedig kisebb teljesítményű CD-chipekkel. A hangminőség nem tartozott a legfontosabb szempontjaik közé." Középosztálybeli CD-játszók: Pioneer PD-6300 és Sony CDP-228ESD, valamint a Philips BitStream prototípusa, a CD 840. HFN/RR október * Két "normál" CD-játszó, ugyanabból az árkategóriából: a Pioneer PD300 (250) és a Sony CDP-228ESD (400). Az előbbi 60, az utóbbi 66%-ot produkált Collomsék "Accuphase-skáláján" - vagyis a Philips CD 840 azért mégsem számít rossz gépezetnek, akár BitStreammel, akár anélkül. * És egy audiofil CD-játszó: a Radford WSCD1 (1000). Valójában a Woodside Electronics gyártja, ez a cég vásárolta meg a régi, jólcsengő márkanevet, és ott folytatja, ahol a Radford abbahagyta, tehát elektroncsöves erősítőket produkál. A digitális technikában azonban eltért a tradícióktól: várakozásunkkal ellentétben a WSCDI nem csöves, hanem félvezetős készülék. "Philips-bázisú", de csak a mechanikája és a digitális szűrője származik a Philipsto 1, minden egyebe "audiofil" gépre vall: a kettős hálózati transzformátor, a 12 tápegység, a funkciók szerint külön-külön megépített fokozatok, a speckábelezés. Ken Kessler a Marantz CD-12-vel és az elit CAL Tempest/II-vel hasonlítja össze a Radford ezütlemezjátszóját, és nagyon jó véleménnyel van róla - említést érdemel, hogy a szeánszon analóg műsort is hallgattak ("22 Vanguard kiadványom van meg LP-n és CD-n is" - büszkélkedik Kessler), és ha jól vesszük ki, ezek a CD-játszók nagyjából hasonló hangminőséget produkálnak, mint a Roksan lemezjátszó. * A Kelvin névről az Abszolút Nulla Fok jut az eszünkbe; tekintve, hogy az A-osztályú erősítők meglehetősen forrók, a Kelvin Labs 2x20 wattos Integrated, azaz komplett erősítője (350) aligha testesíti meg ezt a mínusz 273 Celsius fokot. Audiofil-típusú készülék, csaknem teljesen dual-monó kivitelben, habár a két csatornát egy közös, 60 VA-es toroid trafó szolgálja ki. Csatornánként két 15000µF-os pufferkondenzátort és egyéb nyalánkságokat építettek egy szörnyen házi kinézetű fekete ládikóba. Állítólag nagyon kellemesen szól, partiban lehet az Audiolab 8000A-val. * Mivel a Harmadév Nyuszija (nálunk, a HFM-ben) ezúttal egy csöves elektronika, amely azt az érzést kelti az emberben, hogy "vissza a csövekhez!", nem árt szóbahozni a Primary Acoustics Cadence PRE2/MA2 kombinációt, ezt a nagyon forró előerősítőt a még fonóbb monoblokkjaival (3670 font a három), amely sehogysem tudta felkelteni Ken Kessler rajongását. Pedig Kessler cső-mániákus. * Az októberi Hi-Fi News & Record Review-ben viszont a Hónap Nyuszija (ha volna ilyen rovata a lapnak) a Nakamichi 1000P R-DAT magnó lehetne (8000). Álomszép készülék, elsősorban félprofesszionális használatra szánták. A szabványosított 32-33.1-48kHz-es mintavételi frekvenciákon kívül természetesen 44,1kHz-en is működik, tehát tökéletesen kompatibilis a CD-technikával, az ezüstlemez műsorát D/D is átjátszhatjuk rá ("habár ezt jelenleg csak professzionális használatra engedélyezik"). A futómű minden tekintetben méltó a Nakamichi névre. A konstruktőrök, ismervén a videomagnók és az eddigi DAT-magnók gyöngeségeit, az egész rendszert szinte újratervezték, a szalagvezetés most már teljesen egyenletes. A precíziós mechanikát mikroprocesszor vezérli, s azonosidejű kódot alkalmazván, a szalag bármely pontját biztonsággal megtalálja. A gyorstekercselés sebessége 400-szoros, a szuperkemény ferritfejek élettartamát 10 ezer órára becsülik. A Nakamaichi 1000P egy negyedik fej jóvoltából monitorozásra is képes. A D/A átalakító felbontása 20 bit (ugyanis csak így garantálhat tényleges 16 bitet). Eddig csupa-csupa jó hír. Amit viszont utána olvashatunk, az kiábrándító. Collomsék számos meghallgatást rendeztek, s kipróbálták a gépet minden elképzelhető funkciójában: D/A átalakító gyanánt (CD-program visszajátszására), A/D átalakító gyanánt (egy másféle D/A konverterrel kiegészítve), komplett processzor gyanánt (analóg program oda-visszaalakítására) és természetesen magnó gyanánt is. Az eredményt százalékban fejezik ki, a kétdobozos Accuphase CD-játszó hangminőségéhez, mint 100%-hoz viszonyítva: D/A: 75 % A/D: 60% A/D - D/A: 53-57% magnó: 47% ami bizony szánalmas eredmény, a létező legjobb CD-hanghoz képest. "Egy kicsit jobb, mint az öreg félsávos RevoxB77 hangja 38cm/s szalagsebességgel (eltekintve most természetesen a zajtól), és körülbelül egy színvonalon mozog az átlagos profi digitális felvételekkel." Collomsék értékrendje szerint az összes digitális magnótípus közül - hangminőségére nézve - a Decca orsós videómagnója a legjobb, aztán a U-matic, aztán a Betamax és végül az R-DAT. "Most nem akarok kitérni egyéb tényezőkre, például arra, hogy amikor az R-DAT felvételt másik gépen játsszák le, megnő a hibaarány. Csak arra szeretnék rámutatni, hogy eleddig még ez a Nakamichi volt a legjobb építésű R-DAT magnó. Számunkra mégis elképzelhetetlen, hogy az ezen a gépen készült felvételt CD-gyártáshoz használják, mint mesterszalagot. Pedig sajnos, éppen ez az, amit némely hanglemezgyárak csinálnak és o k még csak nem is Nakamichit használnak, hanem jóval gyöngébb masinákat." * Van a HFN/RR-nek egy csomagküldő szolgálata, az Accessories Club, azaz a Segédeszközök Klubja. Ez főleg olyan, speciális holmikkal foglalkozik, amelyekhez egyébként nem mindenütt lehet hozzáférni, s amelyek a szerkesztőség ajánlását bírják. Árukínálata hónapról-hónapra növekszik, ma már egész sereg hasznos és haszontalan jószágot lehet rendelni tőle: olcsó, de jóminőségű illesztőtranszformátort, A-osztályú fejhallgató-erősítőt, Colloms hangszóró-szakkönyvét, magnó-demagnetizálót, különféle csillapítóeszközöket (készülék alá, CD-re, elektroncsőre), audiofil hanglemezeket és CD-ket, audiofil banándugókat és egyéb csatlakozókat, állványokat, tüskéket, hanglemeztisztító alkalmatosságokat. A Klub legutóbb felfedezte, hogy a kompaktlemezek plexidoboza törékeny - íme megint valami, amire a közönségnek szüksége lehet. A tízes kötegek ára: kompletten (belső tálcával) 6.50 font, tálca nélkül 5 font. A dupladoboz darabonként 1.75-be kerül. A belföldi vásárlót VAT (ÁFA), a külföldit postaköltség terheli. A Klub másik friss ajánlata: a HFN/RR demonstrációs CD - immár a második, mert egyet már régebben is kibocsátottak, de arra ma már nem túlságosan büszkék. Az új Compact Disc 99 demó-részletet tartalmaz, játékideje 75 perc, ára 11 font. A HFN/RR Accessories Club postacíme: PO Box 200, Bedford, MK40 IYH, England. November Vegyük előre megint a hangsugárzórevűt, mint a leghasznosabbat. Hat modell 250-400 fontig (csak egy van köztük 500 fontén), ezek talán még a magyar hifista számára sem elérhetetlenek. Allison CD-6 (290 font, 54%). "Falra tervezett" kétutas kisdoboz, frekvenciaátvitelébe bele van tervezve a falak basszuserősítő hatása. Csúnya frekvenciaátvitel, de kellemes összhatás, nagyobbat szól, mint amekkora. A tisztasága, a magastartománya kívánnivalókat hagy maga után, de zeneileg koherens, rockra és klasszikusra egyaránt jó. Harbeth Compact (500 font, 57%). Kétutas, "BBC-ízlésű" hangsugárzó. Kiegyenlített, semleges, kissé a középhangok dominálnak. Koherens hangkép, néha kissé nazális és dobozos, de még így is monitor-minőség. Lehetne kissé "gyorsabb" és "dögösebb". Híven a BBC-tradíciókhoz: Harbeth Compact. HFN/RR november Heybrook HB100 (250 font, 53%). Nagyjából a HB 1 mérete, kétutas doboz, metál dómmal. Kissé tolakodó (a frekvenciaátvitele felfelé húz!), de nagyot szól és nem torzít. A basszus a helyén van, de nem éppen domináns. Felül némi sziszegés, alul gyakran súlytalanság, a zongorahang kemény és nem eléggé stabil. A sztereó fókusz nem különösebben jó. Linn Helix (280 font, 49%). Közepes minőség, vegyes vélemények. Van benne elevenség, de semelyik tartománya sem elég tiszta, nem elég meggyőző. A térhatása gyatra, a mélységérzet nemleges, "poszterkép". Se nem hús, se nem hal: nincs meg benne a BBC-típusú brit hangsugárzók semlegessége, ugyanakkor a Linn-ízlésnek sem felel meg igazán. Royd Eden (235 font, 43% - pontosabban erős szórás 33-tól 53%-ig), Ez a 7 literes mini teljesen megosztotta a zsűrit, egyeseket meglepett a kis doboz kiegyenlített, telt, részletező, tiszta, "gyors" hangja, mások pedig nem tudták elviselni, hogy egyáltalán nincs basszusa, ezek konzervdoboznak nevezték a Roydot - a frekvenciaátvitelből ítélve, az utóbbiaknak lehet igazuk. Spendor Prelude 2/2 (385 font, 59%). Kétutas reflexdoboz 27 literben elbeszélve. Nem annyira jó, mint a múlt hónapban az SP/2 volt, de egyébként mindenben ugyanaz az ízlés. Semleges, kellemes, a basszusa kissé túlteng - inkább klasszikus zenére szánt hangsugárzó. * Istenverte jó CD-játszót fogott Martin Colloms: a Meridian 206-ot (795). Mint futómű, tehát a digitális kimenetén keresztül használva, nem kevesebb mint 103%-ot kapott a hangminőségére, vagyis megverte az etalonnak használt méregdrága, kétrészes Accuphase futóművét. Jellemzői: tiszta magas- és középtartomány, széles színpad, dinamikus, megfogott basszus. Mint komplett CD-játszó is jól szerepelt az új Meridian, jó 18-20%-kal verte meg saját elődjét, a 207-est (a Boothroyd/Stuart cég eszerint visszafelé számozza a mind újabb modelljeit? a fene sem érti!), jóval nyugodtabban, finomabban, "édesebben" muzsikál amannál. Végre igazán klasszis? Az "egydobozos" Meridian 206 CD-játszó. HFN/RR november A Meridian 206 egyszerű, "egydobozos" gépezet. A Philips CDM-4 lézer-transzporton épül, Hall-effekt meghajtó motorral és a Meridian saját, 4. generációs szervó-paneljével. A komplett futómű 3 ponton, Sorbothane-ágyon van felfüggesztve, izolálva a készülék többi részétől. A rendszer mikroprocesszorát egy külön kristályoszcillátor hajtja. A tápegység rendkívül körültekintően van kiépítve. "Apróbb kifogásoktól eltekintve (a kezelőszervek nem működnek annyira simán, mint a tengerentúlról származó gépeken), a Meridian 206 egyike azon kevés drága CD-játszónak, amely kétségtelenül megéri a pénzt, akár mint futómű, akár mint komplett készülék." * Figyelem, figyelem, Best Buy a láthatáron! Mert nyolcszáz fontsterlingért "nem kunszt" jó CD-játszót csinálni - de 250-ért?! A Rotel RCD855 nem kevesebb mint 82%-ot ért el Collomsék "Accuphase-skáláján" többet, mint a régebbi Cambridge Audio CD1! "A Rotel RCD855 nagyon sokban emlékeztet a klasszis Marantz CD65SE-re, de olcsóbb nála, a kivitele pedig szebb és jobb." Kiegyenlített, némi közép-kiemeléssel, átlagosnál tisztább felharmonikusokkal, jó basszussal, stabil hangzásképpel, nyílt, tágas térhatással - sok drágább készüléket megszégyenít, "ezt a hangminőséget 800 fontsterlingért is el lehetne fogadni". Kevésbé dicsérik a Sony CDP770-et (200 font, 56%) - ez a készülék mindenben közepes. "A Sony csak felkavarta a vizet: az új szezonban piacra hozott CD-játszók több szolgáltatást nyújtanak ugyan, és az áruk is csökkent, a hangminőségük azonban nemigen fejlődött." A tesztmezőny harmadik tagja, a Technics SLr-P222A (200 font, 60%) valamivel jobb bizonyítványt kapott a Sonynál. * A vevő arca örömtől - erősítője és CD-játszója rádiófrekvenciásan sugárzik. Európai és japán szakemberek egyaránt szükségesnek tartják, hogy a készülékek rádiófrekvenciás sugárzását bizonyos határok közé szorítsák. A japán JVC a képünkön látható 20 elemes logaritmikus periódusú antennával három méter távolságból, 30 percen keresztül méri egy-egy készülék sugárzását a 25Hz-1GHz tartományban, vízszintes és függőleges polarizációval. Kontinensünkön 1992 január elsejétől már egy közös európai szabvány alapján fogják vizsgálni a kereskedelmi forgalomba hozandó készülékek káros sugárzását. JVC laboratórium erősítők és CD-játszók rádiófrekvenciás sugárzásának mérésére, 20-elemes logaritmikus antennával és állítható magasságú tesztasztallal. HFN/RR november * Szinte már mulatságos, de a Hi-Fi News & Record Review még mindig nem tud kievickélni abból a régi vitából, hogy vajon a jó erősítők egyformán szólnak-e vagy sem. Már megint oldalakon keresztül rágják a gittet. A vita, szokás szerint, a Quad cég levelével kezdődik, Ross Walker felpanaszolja, hogy az új 606-os végfok a szubjektív teszten csak 37%-ot kapott Collomsék zsűrijétől, kevesebbet, mint egy Mission Cyrus One II. Újra arra hivatkoznak, hogy az ő saját, házi szubjektív tesztjeiken nincs különbség az erősítő bemenete és kimenete között; ezt úgy kell érteni, hogy újabb Quad végerősítőt iktatva a láncba, nem lehet észrevenni a különbséget. Kontrázik Rossnak néhány Quad-tulajdonos olvasó, feltehetőleg méltóságukban sérti őket a 606-os gyönge teszteredménye (ismerős mentalitás!), valamint a valamikori neves tervező Peter Baxandall. Mondanivalójuk lényege: a hifi-kritikusok ítélete képzelgésen alapul, semmiféle egzakt alapja nincs... Colloms méltósággal utasítja vissza a régi érveket, s védelmezi évek óta kialakult, tényleg nagyon becsületes tesztmódszerét. (Mi a magunk részéről tökéletesen egyetértünk Collomssal, mert mi már tudjuk, hogy gyakran még a legnyilvánvalóbb, legdrasztikusabb különbségeket sem lehet kimutatni egzakt módon, tudományos alapossággal. Nem is szabad számonkérni ezt az egzaktságot a lemezjátszó-, erősítő-, hangsugárzó-tesztektől. Úgy látszik, ezt az egzaktságot a Hi-Fi News is kizárólag csak azoktól a tesztektől kéri számon, amelyekkel a PWB-effektus létét kéne kimutatni...) * Az erősítők azonban ezúttal sem szóltak egyformán, pedig nem is Colloms tesztelte őket, hanem Chrys Bryant. Érdemes figyelni erre a tesztre, egyrészt, mert viszonylag olcsó készülékeket vezettek elő, másrészt pedig, mert a brit erősítők most nem nyertek a japán konkurenssel szemben, holott egyikük sokkal drágább, a másikuk pedig sokkal rangosabb volt amannál! Ezek a brit szakírók talán nem is annyira elfogultak?! A megmérettetésből az Akai AM52 (230) kerül ki győztesen, ha csak orrhosszal is. Erényei: nagyobb teljesítmény, megfogott, kottázható basszus, jó tranziensekkel, kiegyenlített hangkép, arányos színpad. Hibái: időről-időre egy kis gríz, felkeményedés, klasszikus zenén némi agresszivitás, de így is megüti a mércét. A hangszínszabályzók sokat rontanak a dolgon, okvetlenül ki kell kapcsolni őket. A Musical Fidelity B1 (200) valahogy nem nyerte meg a HFN/RR tetszését (mindazonáltal: lásd majd a HFA ajánlólistáján!). Főleg basszusának erejét, dallamjátszó képességét hiányolták. Neki is van egy kis gríz a tetején. Egyébként az érzéketlen hangsugárzókat is jól meghajtja, anélkül, hogy a hangképe szétesne. "Nem éri el a Naim NAIT koherenciáját, viszont nem is szól annyira dobozosan, mint amaz." A harmadik gép, a QED A270 (350) csalódást okozott, mind felső regisztereinek, mind pedig basszusának dinamikátlanságával; túlságosan hiányzik belőle az élet, a "bugi-vugi faktor". * CD-MAGNÓ A LÁTHATÁRON? Újra pedzegetik a CD-R, a "recordable", tehát felvételkészítésre is alkalmas, magnószerűen működő Compact Disc ügyét: ha hihetünk az előrejelzésnek, a "CD-magnó" pillanatokon belül megjelenik a piacon! Ez ma már annál is inkább időszerű, mert - mint Barry Fox jelzi a novemberi HFN/RR Technológia rovatában - CD-ből az idén már több fogy, mint LP-ből! A mérleg tehát lassan átbillen, a közönség átpártol az új médiumhoz, érdemes tovább bővíteni annak potenciálját. Az ezüstlemez, ha házilag is lehet rá felvételt készíteni, most már gyors tempóban fogja kiszorítani a piacról az LP-t. Mellesleg a DAT-nak is lekever egy jókora pofont. A hanglemezgyárak egyik énjükkel hevesen tiltakoznak a törölhető CD ellen, a másik énjükkel pedig szorgalmasan folytatják a kutatásokat. A Philips és a Sony egyaránt intenzíven fejleszti a maga CD-R-jét és CD-E-jét. A két betűjel a Recordable (felvehető, illetve Erasable (törölhető) helyett áll, a kettő között az a különbség, hogy az egyikre csak egyszer lehet felvételt készíteni, a másikon meg törölni is lehet a felvételt, mint a magnókon. A laboratóriumi modellek és prototípusok egyelőre mind nagyon drágák, és "csakis, professzionális használatra valók". Ámde ami késik, nem múlik. Eddig kétféle technológiát dolgoztak ki. Az egyik magneto-optikai úton működik. A korongot ritkaföldfém-ötvözettel borítják, és konstans mágneses erőtérben forgatják, miközben a modulált Lézersugár letapogatja. (Vagy megfordítva: a lézersugár konstans marad, és a mágneses erőteret modulálják - ez a technológia komplikáltabb.) A lézersugár érintette pontok felhevülnek, elérik Curie-pontjukat, és permanensen mágnesessé válnak. Lejátszáskor a mágneses "folt" megváltoztatja a visszaverődő lézersugár polarizációs síkját, erről lehet felismerni. "Ezen a technikán már legalább 10 éve dolgoznak, és mindig a jövő évre ígérik" - kommentálja Fox. Az volt a baj, hogy a ritkaföldfém borítás könnyen oxidálódott. Vagy másfél évvel ezelőtt azonban a japán Sony (s vele egyidőben az amerikai 3M) bejelentette, megtalálták a módját, hogyan lehet a felületet egy filmréteggel passziválni. (A találmányt máris hasznosítják a számítástechnikában, de ez nem tartozik ide.) A Matsushita más megoldással próbálkozik: az úgynevezett fázisváltó technikával; ennek a szabadalmai is évtizedekre nyúlnak vissza. A korongot itt germániummal borítják, és a lézersugarat csak annyira erősítik fel, hogy az anyagnak csupán a kémiai struktúráját tudja megváltoztatni, megolvasztani már ne legyen képes. A hevítéssel és hűtéssel operálva, olyan felületet produkálnak, amelyen váltakozva sorakoznak az amorf, illetve a kristályszerkezetű foltocskák. A kétféle felület eltérő módon veri vissza a fényt, ennélfogva "piteket" lehet képezni belőlük. A fázisváltó rendszernek az az előnye a rnagneto-optikaival szemben, hogy felvétel előtt a korongot nem kell "törölni", az új felvétellel egyszerűen csak felülírják a régit. Sajnos, ma még mindkét rendszernek sok a gyöngéje. Mindenekelőtt: sem a mágneses, sem a fázisváltós pitek nem annyira pregnánsak, mint a normál CD "préselt" pitjei, és ezért az eddigi CD-R-eket még nem lehet lejátszani a köznapi ezüstlemezjátszókon. Azonkívül mindkét fajta jel mechanikailag sérülékeny, a felületet nem szabad kézzel érinteni, a korongnak "kazettásnak" kell lennie, ezáltal megintcsak nem kompatibilis a jelenlegi CD-vel - ami pedig elengedhetetlen feltétel volna. Jelenleg azzal kísérleteznek, hogy a korongot különleges polimerekkel borítják. Ezek a lézerfény hatására megváltoztatják a színüket, vagy mechanikailag deformálódnak - átmenetileg vagy véglegesen. A Hitachi ezüst és cink ötvözetével próbálkozik, ez 300 fokra hevítve rózsaszínűvé válik, de ha ismét felhevítik, visszanyeri ezüstszínét. A Philips viszont számos organikus színezőanyagai kísérletezik. 1988 áprilisában a Tandy Corporation, amerikai szabadalmakra támaszkodva, közzétette Thor elnevezésű CD-R-jét. A felszínt borító polimerbe kétféle színezőanyagot visznek. A CD-játszó kétféle lézersugárral dolgozik; az egyiket felvételkor, a másikat törléskor használja. Felvételkor a sugár áthatol a felső borítóanyagon és elnyalódik az alsóban; megolvasztja azt, és létrehozza benne a piteket. Törléskor a (másféle) lézersugár megakad a felső borításban, felhevíti; miáltal az egész anyag kisimul. A Tandy azt állítja, hogy ezt a procedúrát 500-szor meg lehet ismételni, és hogy a felvétel 10-100 évig ép marad - meglehetősen széles tűréshatár! A Thor rendszer azonban máig sem jelent meg a forgalomban, és a Tandy mélységes hallgatásba burkolódzik. 1988 novemberében viszont színre lépett a magnószalagjáról ismert japán Taiyo Yuden, a That s CD-R-rel (lásd 8. kötetünk lapszemléjében). Ez nem törölhető, csak egyszer lehet rá felvételt készíteni, viszont olcsó, és kompatibilis a jelenlegi CD-játszókkal - csak a felvételhez kell újfajta kombi-készüléket vásárolni, de az sem sokkal drágább a közönségesnél. A That s korong fényes zöld színű, és nem lehet pontosan tudni, hogyan működik. A Taiyo azt állítja, polikarbonát korongot borítanak szerves anyaggal, amelyet felhevít a lézersugár (négyszeres teljesítményű lézert írnak elő, 8mW-osat a standard 2mW-os helyett), az anyagban buborékok képződnek, és ezek ugyanúgy néznek ki, mint a normál CD polikarbonátba préselt pitjei. A Philips viszont bizonyos ellenőrző tesztek nyomán arra a következtetésre jutott, hogy a That s pitjei inkább elszíntelenedett foltok a színes anyagban. A Taiyo közlése szerint a csupasz korong a felvételt megelőzően 10 évig tárolható, és a felvétel legalább még 10 évig eláll; csak napfény hatosának nem szabad kitenni. A próbagyártást állítólag tavaly, decemberben megkezdték, és ha igaz, jelenleg már teljes gőzzel termelnek. A csupasz korong 3-5 fontba kerülne, a készülék (a CD-játszó, amely felvesz és lejátszik) 80-100 fonttal lesz drágább a normál ezüstlemezjátszónál: A hanglemezgyárak persze tiltakoznak, az ő profitjukat komolyan veszélyezteti bármiféle másolás, márpedig a CD-R első számú funkciója nyilván az lesz; hogy az emberek ide-oda fogják másolgatni a Compact Disc műsorát. A Taiyo tehát megjátssza az ártatlant: rendszerét ő is professzionális célokra ajánlja; stúdiótechnikai, számítástechnikai használatra dehát ezt már ismerjük a DAT-magnó történetéből. "Akárhogyan, s akármiképp: a digitális felvételt többé nem lehet fel nem találttá tenni. A közönség meg fogja kapni a maga digitális magnóját. Csak az a kérdés, mikor és mennyiért" * December Ebben a lapszámban sok High End készüléket tesztelnek. Először is itt a nagy szenzáció, amelyről már hónapok óta pusmognak a szakírók: egy új amerikai D/A konverter, amely eltérően a BitSream-technikától tényleg új normákat teremt a digitális hangvisszaadásban. Nem ingyen teszi. Az egydobozos Wadia WD1000 ára 5000 fontsterling, a négy (!) dobozra osztott Wadia WD2000 jelenleg 7000 fontba kerül. Colloms azt írja, hogy a digitális hangot eddig általában kiábrándítónak találta (nofene! tőle ezt most halljuk először!), és hogy a (Goldmund!) lemezjátszó hangjában mindig több muzikalitást, egységet, könnyedséget és lendületet hallott. Érezte azonban, hogy a digitális zenét csupán a közepes készülékek D/A képessége korlátozza, és hogy a jövő még számottevő fejlődést rejteget. Nos, a Wadia konverterrel kiegészített CD-rendszer már felér az analóggal. Hangzási balanszában ugyan eltér az analógtól, de már tagadhatatlanul High-End. A Wadia egyébként professzionista számítástechnikai cég, és úgyszólván csak kirándulni jött közibénk, egy kis High Fidelityt szagolni. Kétféle szűrőrendszert tervezett, az egyiknek a Frenchcurve, a másiknak a Digimaster fantázianevet adta, ez utóbbi a kifinomultabb, ez található a 2000-es készülékben, amelyhez külön dobozban adják a tápegységet és az interfészeket. Mindkét rendszer modulrendszerben van megkomponálva, hogy később a ROM-chipek cseréjével gyorsan és egyszerűen módosítani, fejleszteni lehessen őket, s már eredendően is többféle opciót kínálnak, egyebek között a két készülék némely fődarabjait máris fel lehet cserélni. A különféle kombinációk némiképp eltérő hangkaraktert szolgáltattak, az egyik popzenén, a másik klasszikuson jött ki jobbnak, de bármelyik kombináció minimum 20%-ot vert az Accuphase DP81-re, a kétrészes Accuphese D/A átalakítójára. A jelzőket vég nélkül lehet sorolni: "édes" hang, tisztaság, definíció, precizitás, sztereofónia, atmoszféra; a zene egyszerű, illetve komplex passzázsait egyaránt jól dolgozza fel, s "nem-sejtett részleteket tár fel a jólismert CD-k hangjában". (Említést érdemel, mindazonáltal, hogy a Wadia konverterek műszakilag még nincsenek kiforrva, az egyes példányok erősen "szórnak", és némely paraméterükkel nem érik el a sokkal olcsóbb gépek színvonalát!) Colloms úgy összegzi a szeánsz eredményét, hogy a hagyományos multibites technika igenis jó utakon jár. Tesz néhány megjegyzést a szimpla-IC-s, "korszerű" elektronikákra is. * A Cambridge Audio CD3 ezüstlemezjátszó (650) valahogy nem lelkesítette fel a brit szakírókat, pedig ez a gép is 84%-os eredményt ért el a szubjektív teszten (még mindig az Accuphase-skálán). "Legjobb regisztere a középtartomány, de a basszusa is jó, ha nem is annyira precíz és mély, mint mondjuk a Marantz CD85-é. A magasa kissé zárkózott, zenei ugyan, de a fókusza nem annyira tiszta, mint némely konkurenséé. Nem rossz vétel - de nem is egy "muszáj". Lágyan szól, de nem eléggé precíz: a Cambridge CD3. HFN/RR december * A kevesebb: több. És többe is kerül. Ezt az elvet fejleszti a végletekig a Gryphon előerősítő, annyira kevés van rajta, hogy 5000 fontsterlinget lehet kérni érte (ennyi az ára). Dualmonó konstrukció, csupa értékes alkatrészből. A hangminőségéről Ken Kessler szuperlatívuszokban beszél, főerénye a transzparenciája volna, ebben felülmúlna minden egyéb előerősítőt. A Gryphon cég dual-mono előerősítője, egy-egy külön tápegységgel. HFN/RR december * Szintén Kessler minősíti a Counterpoint SA12 hibrid (elektroncső/MOSFET) teljesítményerősítőt, amelynek ára valahol 1 és 2 ezer font között lehet, és amely közelebb esik a High Endhez, mint a NAD-okhoz és Creek-ekhez. Stabil basszus (hála a félvezetőknek), romantikus középsáv (hála az elektroncsöveknek) - jólsikerült házasság. * Hangsugárzóban is High End: az Apogee Caliper Signature (3150). A híres szélessávú ribbonhangsugárzónak e legfrissebb (egyébként: viszonylag olcsó) változatáról nehéz itt újdonságot mondani, ezek nem gyártmányok, hanem esztétikai alkotások, mint az olasz mesterhegedűk: a hangjuk ugyan a legkevésbé sem egyforma, de valamennyi gyönyörűen szól, nehéz őket kritizálni - és megvásárolni. Miért, tud valaki idehaza egy Apogeet?! * És akkor térjünk vissza a földre, a hétköznapi készülékekhez. Richard Black három komplett erősítőt vizsgáztat. Egyik sem fogja lázba hozni az Olvasót. Az Orell SA-040SE (400) kb. 2x70 wattos "minimalista", hangszínszabályzók és egyebek nélkül. CD-ről jobban szól, mint LP-ről, ott sem rossz, de kissé torz a hangja: eleven, de nem eléggé tiszta. Az ADC 2080E (400) teljesítménye 2x100 watt körül jár, sok szolgáltatást kínál, de a hangja lapos, élettelen. A vonal bemenetén is ilyen, a fono-bemenetén még inkább és az MC-bemenetén leginkább. Az Ariston Amplifier (180) feleannyiba kerül, mint a másik kettő, de a teljesítménye is csak kb. 2x38 watt. Kissé érdes hangja van, de nem torzít túlságosan, voltaképpen egész tűrhetően elszól. Különlegessége, hogy noha szinte semmi extra szolgáltatást nem nyújt, van hozzá távvezérlő. Kétségtelenül ő éri meg leginkább a pénzt a három közül. * A Mordaunt-Short új hangsugárzó-családját mutatja be Martin Colloms, ezek: MS3.10 (100), MS3.20 (130), MS3.30 (180) és MS3.50 (350). Valamennyi kétutas, a kisebbik zárt doboz, a két nagyobbik reflex-, a legnagyobbik labirintus-rendszerű. A frekvenciaátvitele egyiknek sem túl fényes, és egyikről sem lehet túl sok jót mondani. A legelfogadhatóbb az MS3.20, a többi gyönge, az MS3.50 éppenséggel kiábrándító. * S végül három kazettás deck: egy igen jó Aiwa AD-F800 250 fontért, egy még jobb Denon DRM-800 400-ért és egy nem rossz, de feltétlenül gyöngébb TEAC V-670 230-ért. Mind a három gép háromfejes és mindegyik tele van tömve Dolbyval, de csak a Denonnak van három motor/kettős hangtengelyű mechanikája. HFA 1989 szeptember Szentségtörés számba megy, s ezért mindig izgalmas, valahányszor egy-egy ismert, bevált készüléket valamely más cég próbál modifikálni, a gyártó tudta vagy legalábbis a beleegyezése nélkül. Most a Rega Planart érte utol ez a végzet a Split Slab modifikációs kit képében, amelyet 74 fontért árusít a londoni CS Products. Ezt a kitet (azaz építőszekrényt) bármelyik Regához ajánlják: a 2-eshez is, a 3-ashoz is, függetlenül attól, melyik hangkar van rajtuk, az RB300, az RB250 vagy akár a régi 250-es, azaz a Lustre. Lényegében kettős pót-sassziról van szó, amelybe át kell szerelni a Rega összes komponensét. Ha jól értjük, a módosításnak az a lényege, hogy az eredetileg merev-vázas futóművet kvázi-függesztetté alakítják. A változtatás reverzibilis, tehát ha nem válik be, mindent vissza lehet szerelni a helyére. Vajon mit szól hozzá a Rega? Split Slab modifikáció a Rega Planar 3 lemezjátszón. HFA szeptember A CS Products abból indult ki, hogy az új típusú Rega hangkarok túlságosan is jól sikerültek, és most a futómű az, amely kilóg a sorból, azt kéne felspécizni a 400 font körüli futóművek kategóriájába - ami nagy húzás lenne, mert a MOD költsége alig több, mint az árdifferencia a 2-es és a 3-as típus között. Alvin Gold, mint egykori Rega-tulajdonos (aki egyébként jelenleg Roksant használ), így minősíti a finnesített Regát: "Számos módon kipróbáltam, és újra rájöttem, amit azóta már teljesen elfeledtem, nevezetesen hogy a Rega mennyire érzékeny az akusztikai visszahatásra. Nem állíthatom, hogy a Split Slab erre gyógyírt hozott volna. Zeneileg azonban sokat javult a gép. Jobb lett a basszusa, feszesebb a ritmusa, követhetőbb a középtartománya, jobban elválnak a szólamai, egységesebb a hangképe - nem falrengető különbség, de kétségbevonhatatlanul érzékelhető. A lemezjátszó még így sem veszi fel a versenyt az igazi nehézsúlyúakkal, de tett egy határozott lépést a helyes irányban." * Bizonyos mértékig a Regával kapcsolatos az a hír is, hogy a Manticore cég (amelynek futóművei mintegy a közbülső állomást képezik a Rega-minőségű, illetve a Linn-minőségű lemezjátszók között), és amelyet igen gyakran Rega karral árusítottak szóval, a Manticore végre piacra hozta a saját hangkarját, Murician fantázianéven (170). A Manticore volt az, aki felvásárolta a tönkrement Logic céget, így hát nem csoda, hogy az új konstrukció sokban emlékeztet a régi Logic hangkarokra. Egyébként sokkal elegánsabb amazoknál. Nem egyetlen darabból készült, mint a Rega: sok részből van összecsavarozva, még a fejszerelvényét is le lehet szedni. Ezzel kapcsolatban érdemes rámutatni, hogy az egy darabból készült hangkarok nem mindig válnak be a függesztett vázú futóműveken; a Linn Sondekkel például nem túlságosan kompatibilisak. Márpedig a Manticore futómű a Sondekre emlékeztet. Alvin Gold ítélete: a (lényegesen olcsóbb) Rega RB 300-hoz képest a Musician precízebben szól, a basszusa szárazabb, de artikuláltabb, a felső sávban van egy kis grízessége, nem veszélyes, de a klasszis hangkarok (Ekos, Artemiz) után észre lehet venni. A középsávban nem éri el a Rega kvalitásait, de ebben a tartományban a Rega úgyszólván verhetetlen, legalábbis a megfizethető hangkarok által. A Manticore Musiciant azonban így is felvették a Hi-Fi Answers ajánlólistájára. Új zenész a hangarok kórusában: a Manticore Musician. HFA szeptember * "Csuda bölcsen rakták" - írta Tinódi Eger váráról, mi pedig a Monitor Audio új erődítményéről, az MA1800 Gold-ról (1300). Kétutas állódoboz. Van benne egy csodálatos dómsugárzó, aranyozott membránnal, két sorbakötött mély/középhangszóró belső légkamrákkal, lefelé elvezetett reflexcsövekkel, komplex keresztváltóval és még sok egyéb. David Präkel ítélete szerint eddig ez a legjobb Monitor Audio. Hogy más hangsugárzókhoz képest milyen, az nem derül ki. Aranymembrán, aranyfüleknek. A Monitor Audio reprezentatív MA 1800 Gold-ja. HFA szeptember * A Gale GS301 hangsugárzó (300) második generációját Jimmy Hughes veszi szemügyre. Kétutas doboz, igen-igen egyszerű elemekből összerakva (olcsó hangszórók, szimpla keresztváltó), egyetlen erénye van: szépen szól. A basszusa nem túl erőteljes, de tiszta és mély, a teteje nyílt, de nem húz magasba - egyáltalán, az egész megnyilvánulása zenei. * A Philips-törzsből származó nagyhírű CD-játszók egyike a francia Micromega CDF1 (1200), amely most végre átkelt a Csatornán. Roppant érdekesen van kiképezve, úgy néz ki, mint ha analóg volna. Nem fiókkal nyílik, hanem fel kell emelni a vastag, súlyos plexitetőt, rögzíteni az ezüstkorongot egy nehezékkel, majd lecsukni a plexit - mint ahogyan a lemezjátszóval csináljuk. Alvin Gold nem lelkesedik a Micromegáért, egyáltalán: a Philips rendszerért sem lelkesedik. "Tapasztalatom szerint a Philips-alapú készülékeknek változatlanul csekély a felbontóképességük az alsó jelszinteken, és ez a masina sem kivétel. Erénye: a hang simasága. Úgy hiszem, a konstruktőrei eredendően nem szeretik a CD-hangot, és ahelyett, hogy a maximumot próbálták volna kihozni a CD-technológiából, csupán arra törekedtek, hogy kiirtsák belőle a digitális mellékízt." (Vesd össze ezt a Szerkesztő morfondírozásával Negyedik Dimenzió című rovatunkban!) A francia Hi-Tech nem nyerte el a britek tetszését. A lemezjátszó-formájú Micromega CDF1. HFA szeptember * Annál jobb véleménnyel van Jimmy Hughes a Pioneer PD-9300-ról (450), amely ha nem is hifi-toronyba való játékszer, lényegesen olcsóbb a Micromega-mágiánál. A HFA szakírója változatlanul szívesen emlékezik vissza a "nagy" Pioneerra, a PD-91-re, és a PD-9300 valóban a csúcsgépre emlékezteti, minden tekintetben - és fele áron. A PD-9300 azonnyomban felkerült a HFA slágerlistájára is. Hughes még megjegyzi, hogy persze azért ezek a gépek távolról sem szólnak annyira jól, mint az általa használt, személyesen Peter Belt által elvarázsolt közép-Yamaha. És még egy észrevétel. Elsőnek a nagy Pioneeron helyeztek el egy olyan kapcsolót, amellyel játék közben ki lehet oltani a fényeket, miáltal javul a hangminőség (lásd "Villanyoltás", HFM 7). Azóta, mutat rá Hughes, a Kenwood, a Sony, a Technics és a Matsushita is átvette ezt az újítást. Pioneer-csúcsminőség félpénzen, a PD-9300. HFA szeptember * Az Apogee Caliper Signature ribbonsugárzót (3150) ennek a szerkesztőségnek is elküldték, ők is meghallgatták, ők is lelkesednek érte, sok újat nem tudunk mondani erről a csodálatos hangszerről. Csak ennyit idézünk a revűből: "Elragadóan szól kamarazenén, élvezet vele rockzenét hallgatni 100dB hangerőn, és hatalmas mélységeket nyit meg Mahler Kilencedikjének félelmetes első tételében." Október A Wadia WD1000 DAC osztatlan sikert aratott a Hi-Fi Answers szerkesztőségében is. Keith Howard úgy fogalmaz, hogy ami eddig túlságosan hifi volt (a Kenwood lézex-transzporttal és az Arcam Black Box dekóderrel), az új konverter jóvoltából tisztábbá, dinamikusabbá, természetesebbé, könnyebben hallgathatóvá változott. "Aki megteheti, hogy ennyi pénzt áldozzon egyetlen táncszemre, bizonyára áttér a Wadiára. Én nem vagyok ebben a helyzetben, tehát csak azt mondhatom, hogy ebben a két hétben, amíg nálam volt, a Wadia a legjobb CD-hangot produkálta, amit eddig hallottam." * Nincs nézeteltérés a két konkurens szerkesztőség között egy analóg nyalánkság, a Roksan Xerxes/Artemiz/Shiraz lemezjátszót illetően sem; a revüre az Artemiz hangkar (900) eljövetele adott alkalmat. Jimmy Hughes megfogalmazása szerint "kétségtelenül ez a legjobb kombináció, amelyet egyazon gyártó bocsátott ki", ami természetesen nem jelenti, hogy eltérő márkájú komponensekből ne lehetne ugyanilyen jót vagy jobbat összerakni. Egyébként ezen a nívón már nagyon nehéz, sőt, talán értelmetlen is egymás ellen uszítani a neves gyártmányokat. (A magunk részéről ismételten leszögezzük, hogy semmiféle hifi-lemezjátszó nem lehet tökéletes, legfeljebb abban az értelemben, mint az olasz mesterhegedűk: a hangjuk szép, de egyéni - vagyis nem ideális.) Hughes, noha nagyon tetszik neki a Roksan lemezjátszó hangja, mégis, apróbb módosítást javasol. A pickup (az EMT-eredetű Shiraz) kimenetei gyárilag söntölve vannak egy kondenzátorral, holott az előerősítők MC-bemenetén többnyire már ott van egy 4700-22000pF-es kondenzátor, hogy kivédje a rádiófrekvenciás zavarhatást. MC-hangszedőről lévén szó, a frekvenciaátvitelét nemigen befolyásolhatja a szótanforgó kapacitás - a hangminőséget azonban kétségtelenül degradálja. Denis Morecroft, a DNM erősítők tervezője, aki besegített a szeánszon, rögtön el is határozta, hogy a Shiraz-tulajdonosok számára modifikálja a saját előerősítőjének MC-paneljét. Hughes pedig azt ajánlja, hogy a Roksan cég se forrassza be a szótanforgó kondenzátort, csupán csomagolja a pickup mellé, mint opciót. (Hughes itt nem hivatkozik rá, de ő is tudja, mi is tudjuk, mire gondol: itt megint a PWB-effektusról van szó. Bármiféle kondenzátornak megvan a maga káros tere, és ezt bizonyíthatóan redukálni lehet egyes PWB-eszközökkel.) A Roksan lemezjátszó lassan átveszi az uralmat a HFA szerkesztőségében. A részletfotón az Artemiz hangkar sajátos ellensúly-kiképzése. HFA október * Újabb alkalom a "beltezésre": az Alexander SE11 hangsugárzó (300) tesztje. Hughes itt jó médiumra akadt, ezt a hangsugárzót már az ő szájaíze szerint tervezték, ugyanis nem tömtek belé semmiféle csillapítóanyagot. Mellesleg a hosszúkás, kétutas, VIFA-hangszórókból épített Alexander a konkurens magazin tetszését is megnyerné, Martin Colloms ugyanis a direktcsatolt rendszerek híve, márpedig az SE11-ben a mélyhangszóró közvetlenül csatlakozik a kimenetre, nincs vele sorbakötve semmi. Csupán a csipogóra kötnek rá egy kondenzátort, valamint egy ellenállást. Az Alexander virslihangdobozok egyre jobban szerepelnek. HFA október "Már első hallásra félreismerhetetlen volt a csillapítóanyag nélkül épített rendszer hangtisztasága, az aggresszivitás hiánya, minek folytán a hangsugárzó szabadon követi a zenét. Ezt kitűnően érezni lehetett a mélyvonósokon, vagy akár a kürtökön. A mínusz-oldal: a hangkép kissé sötét, nem eléggé nyitott. Az ilyesmi abból származik, hogy a mélyhangszóró túl magasra megy, beleszól a középsávba. Mindenképpen szükségem volt egy kicsivel több magashangra. Kikötöttem tehát azt az ellenállást, amellyel a magashangszóró szintjét a mélyhangszóróéhoz illesztik. Leszedtem a hangszórók hátlapjáról a tapadós címkéket (el sem hiszitek, mennyit ártanak ezek a feliratok!), és végül elfordítottam a mélyhangszórót 90 fokkal, úgy, hogy a negatív terminál felfelé nézzen. Véleményem szerint ezek a változtatások nyíltabbá tették az SE11 hangját. Továbbra is van egy bizonyos színezete, amelyet van, aki szeret, van, aki nem - érdekes hangsugárzó." "Ha Alexander úgy véli, hogy továbbra is szüksége van arra a bizonyos ellenállásra, javaslom, válasszon egy kisebb teljesítményűt - ide az is elegendő, és kevesebbet fog ártani. Nem tetszik az sem, hogy az ellenállást és a kondenzátort rászerelték a csipogó hátlapjára." Az Alexander cég, meglepő módon, nem mutatott ellenállást: a hátsó oldalakon, ahol a gyártó cégek is szót kapnak, úgy nyilatkoztak, hogy egyetértenek a módosítással. * Minden hifista tudja, hogy a "japános hang" a legkevésbé sem valami hízelgő jelző. Dehát Japánból főleg tömegcikkeket ismerünk, és azokra tényleg nem lehet mást mondani, mint hogy "japánosak". Ámde a Felkelő Nap országában audiofil készülékeket is gyártanak, csak azok ritkábban találják meg az utat a Közös Piac (s pláne a Közös Piactalanság) országaiba. A CEC ST930 lemezjátszó-futómű valahogy mégis áttutajozott az Óceánon, és bekopogtatott a HFA szerkesztőségébe. Drága masina (634), a Sondek/Xerxes/Sonata árkategóriájából. Különálló tápegysége van, természetesen szíjhajtású, viszont merev vázas, nincs felfüggesztve. Technológiája a legjobb oldaláról mutatja be a japán ipart, minden úgy fénylik rajta, mint Salamon ítélete. Ez ide kevés. A CEC ST930 még mindig túl japános. HFA október És a hangja mégsem elég szép. A simaságával, a basszusátvitelével nincs baj, de magastartománya zárt, beszűkült, semelyik zenén sem tud tündökölni. Mindent homogenizál. Minden egyformán szól. Ami a Linnen, Roksanon, Rockon "muzikálisan közlékeny", a japán gép hangján elveszíti elevenségét, precizitását, fókuszát. * Lézer-transzport, azaz CD-futómű: a Philips CDD882 (500). Egyelőre ritka állatfaj, ma még kevesen engedhetik meg maguknak azt, ami a hagyományos lemezjátszásban úgyszólván általános, már tudniillik hogy az alapgépet leválasztják az elektronikáról. A CDD882 nem olyan szép, mint japán konkurense, a Kenwood futómű, és a kezelőszervei sem működnek annyira simán, de egyébként kifogástalanul van megépítve. Mivel az ilyesfajta gépek semmi egyebet nem tesznek, csak precízen leolvassák, majd továbbadják a digitális információt, elvben éppannyira nem lehetne különbség a hangminőségükben, mint ahogy a lemezjátszó-futóműveknek is egyformán kéne szólniuk, feltéve, hogy nem dübörögnek és nem nyávognak. Dehát a lemezjátszó-futóművek nem szólnak egyformán - és a CD-futóművek is mind eltérően szólnak. Kétségtelen azonban, hogy a D/A konverter jobban befolyásolja a hangminőséget. Az Arcam Black Box itt már gyöngének bizonyult, ezért Alvin Gold egy Marantz DA12 DAC-on hasonlította össze a Philipset a rivális Kenwooddal. Azt tapasztalta, hogy a Philips futóműnek nagyobb a feloldóképessége és a dinamikája, a zenei jelenléte. A pianisszimó-tartományban több gyöngédséget sugároz, pedig ez a paramétere a Kenwoodnak is kitűnő. Gold oda lyukad ki, hogy a Philipsnek a követőképessége is jobb, amire már csak abból is következtetni lehet, hogy biztonságosabban lejátssza a kritikus (vagy rosszabb állapotú) korongokat. * Csupa szépet és jót ír Jimmy Hughes a Pioneer CT91a kazettás deckről (500), erről a háromfejes-hárommotoros, mindenféle jóval felruházott, azonkívül fölöttébb ízléses jószágról, "igazi luxuskészülék, egyike a legjobb magnóknak, amivel találkoztam" mi azonban óvatosságra intjük az olvasót. A HFA nem ad közre méréseket, márpedig a magnók nagyon be tudják csapni az embert. * "Egy tündérmese, amely nem végződik heppienddel a Rút Kis Kacsa számára" - mondja Alvin Gold a Tannoy M15 hangsugárzóról (170). Kétutas reflexdoboz, metál dómmal, korszerű műanyagmembrános mélyhangszóróval, kimerevített dobozzal. Mégis: "amikor a Tannoy fel fogja sorolni, mely típusoknak köszönheti a dicsőségét, ezt a hangszórót feltehetőleg le fogja hagyni a listáról. Nem valami lelkesítő hang. Fád. Anti-demonstratív. (Viszont a HFA egy másik munkatársa megvételre ajánlja az M15-öt a tanácsadó rovatban! Ízlések és pofonok?) * A TERC PD-470LE CD-játszó (180) nevében az LE annyit tesz, mint Limited Edition, azaz Korlátozott Példányszám - ilyesmit csak drága masinákra szoktak kiírni, alapfokú gépekre soha. Itt most egy leges-legalapfokúbb modell, a szimpla PD-470 feljavításáról van szó, 30 fontsterlinges áremeléssel egybekötve. "Ez a készülék már jó - ha nem is annyira jó" - foglalja össze Alvin Gold. Kellemesen szól, sokféle zenén hallgatható, nem túlságosan "cédés". Árkategóriájában feltétlenül ajánlható, nem különösebb lelkesedéssel, de jó lelkiismerettel. * TOVÁBBKÉPZŐ TANFOLYAM A Hifi Magazin olvasói gyakran kérnek tőlünk ajánlott irodalmat. Nemigen segíthetünk rajtuk: sajnos, úgyszólván semmiféle magyar nyelvű elektroakusztikai könyvet sem javasolhatunk. Ámde ha valaki beszél vagy legalábbis olvas ángliusul, érdemes felfigyelnie Keith Howard ajánlólistájára a Hi-Fi Answers szeptemberi számában. A HFA szerkesztője elmondja, folyvást két dolog miatt kell védekeznie: hogy a lap nem eléggé műszaki szemléletű, illetve hogy túlságosan is az. (Nemde ismerős szituáció?) "Ez a magazin nem műszaki emberek, hanem köznapi zenekedvelők számára készül. A műszaki részletek után másutt célszerű érdeklődni; nem azt mondom, hogy a Hi-Fi News-ban vagy a What Hi-FI?-ben akkor már inkább egy jó könyvkereskedésben. A jó szakkönyv azonban ritkaság. Alább felsorolom azokat, amelyeket én hasznosnak találtam." Howard még az antikvárba is elküldi olvasóit, de mi természetesen csak azoknak a könyveknek a címét adjuk meg, amelyek jelenleg is kaphatóak Angliában. Általános ismeretek A legjobb közöttük The Gramophone Guide to Hi-Fi (David & Charles, 256 oldal, keménykötés, 13 font). Okos, olvasmányos, átfogó - egyetlen baja, hogy 1982-ben jelent meg, vagyis még nem tartalmazza a digitális technikára vonatkozó információkat. Kevésbé olvasmányos, sokkal részletezőbb Vivian Capel Audio and Hi-Fi Engineer s Pocket Book-ja (Heinemann Newnes, 190 oldal, keménykötés, 10 font), számos rajzzal és diagrammal. Fanyalogva ugyan, de megemlíti Howard a drága, 70 fontsterlinges, 615 oldalas Audio Electronics Reference Book-ot is (BSP Professional Books, keménykötés), azzal, hogy ez a kiadvány számos értékes fejezetet tartalmaz, például John Linsley Hood írásait a magnófelvételekről és az erősítők tervezéséről, más fejezetek viszont elnagyoltak vagy éppen össze vannak csapva. Digitális technika Ez a hangtechnika legutóbbi, egyben leginkább komplex fejezete - nehéz úgy összefoglalni, hogy a laikus is megértse, és a szakember se tiltakozzon ellene. Ha ismeretterjesztésről van szó, mondja Howard, minden azon áll vagy bukik, mennyire értelmesen sikerül elmagyarázni a mintavételezés, illetve a kvantálás fogalmát. Sajnos, az egyetlen valóban ismeretterjesztő szándékú kiadvány, Ian Sinclair Introducing Digital Audio című könyve (PC Publishing, 103 oldal, 6 font) oly módon magyarázza meg az alapfogalmakat, hogy a mérnöknek minden hajaszála az égnek áll tőle. A többi könyv sokkal szakszerűbb és sokkal vastagabb. The Sony Book of Difiital Audio Technology (Tab Books Inc, 312 oldal, 12 font) "több információt tartalmaz, mint amennyit én magam meg tudnék emészteni". Az európai Sony Központ mérnökei írták a másik szakkönyvet is Digital Audio and Compact Disc Technology címmel (Heinemann Professional Publishing, 253 oldal, keménykötés, 20 font). Információkban gazdag, még jobban is adják elő, mint a másikat, de ez is irgalmatlanul szakszerű, a laikus olvasó nagyon keveset fog kihámozni belőle. "Gyanítom, hogy a legjobb ajánlatom John Watkinson könyve lesz (The Art of Digital Audio, Focal Press, keménykötés, 40 font). Még nem olvastam, éppen most küldik meg nekem - majd beszámolok róla legközelebb." (A következő számban Howard tényleg visszatér Watkinson könyvére, és megállapítja, hogy nem csalódott benne). Hangsugárzók "A hangsugárzók iránt lelkesen érdeklődöm, meg sem tudnám számolni azokat a borítékokat, amelyekben jegyzeteimet csoportosítottam egy majdan megírandó könyvhöz. Sose lett belőle semmi, és valahányszor előveszem a jegyzeteimet, minden megváltozik, mindent elölről kell kezdenem." "A számos - többségében amerikai - könyv szerzője főleg a barkácsolni vágyó közönséghez szól. Javaslom, mellőzzétek ezeket a könyveket. Jobban jártok azokkal, amelyek kevés konkrét információt adnak, s helyette inkább a tervezés lényegére igyekeznek rávilágítani. Az az igazság, hogy még sosem láttam olyan könyvet, amely a nullától induló olvasót eljuttathatná abba az állapotba, amelyben már csak elő kell venni a pákát, és gyerünk. A túlsó oldalon viszont olyan könyveket találunk, amelyek túlságosan intellektuálisak - azonkívül drágák." Howard végülis két könyvet említ meg. Az egyik, a High Performance Loudspeakers Martin Colloms tollából (Pentech Press, 313 oldal, keménykötés, 20 font) előttünk sem ismeretlen, a Hifi Magazin 15-16. lapszámában közölt "Hogyan csináljunk rossz hangsugárzót?" című kis esszé elsősorban erre a könyvre támaszkodott. Howard ajánlja ugyan Colloms könyvét, de kritizálja is, egyrészt Colloms "ismert, nem-olvasmányos stílusa" miatt, valamint azért is, mert "túl sok adatot tartalmaz és túl kevés analízist". A másik könyv jobb, de sokkal drágább. John Borwick szerkesztette, az a címe, hogy Loudspeaker and Headphone Handbook (Butterworths, 573 oldal, keménykötés, 60 font). Minden egyes fejezetét specialisták írták: Stanley Kelly, Peter Baxandall, Laurie Fincham, Glyn Adams, C. A. Poldy - például ez utóbbi szerző írása a fejhallgatókról és az elektrosztatikus rendszerekről egyértelműen referenciának tekintendő. * November Keith Howardnak valahogy nincs szerencséje ezekkel a menő amerikai hangsugárzókkal. Egy évvel ezelőtt levágta a 6500 fontsterlinges Infinity IRS Gammát, megengedve, hogy talán hibás példányokat kapott. Arnie Nudell, az Infinity elnöke nemrég Európában járt, és magával hozott egy szavatoltan ép párat. Howard meghallgatta, és elismerte, hogy a múltkori példányok valóban hibásak voltak, a jelenlegiek nem zizegnek, szépen, simán szólnak. Hát akkor minden rendben? Howard válasza: nem. Az IRS Gamma annyira simán szól, hogy azt már döglöttnek is nevezhetnénk. Ennél még egy jobb minőségű dobozhangsugárzóban is több az élet. Arról nem is beszélve, hogy a szub-basszussal felruházott IRS Gammát roppant körülményes dolog beállítani, számtalan beállítás közül kell kiválasztani a mi szobánkhoz megfelelőt. "Csüggesztő vállalkozás. Annyira csüggesztő, hogy inkább el se kezdtem. Talán szemtelenség a részemről. De talán csak a hatodik érzékem súgta meg, hogy úgy is hiába." A nagy hangsugárzó után kicsi hangsugárzó: a JBL XPL90 (700). Kétutas reflexdoboz, titánium dómmal (keresztfrekvencia 3 kHz, a basszusátvitel a -6dB-t 50Hz-en éri el). "Rövid leszek, mert jót úgysem mondhatnék róla. Pontatlan, dinamikátlan, érdektelen, mondhatnám túlcsillapított hang. Ez a fajta torzítás mindig nagyon zavart. Nem ragaszkodom a hangzási egyensúlyhoz, elfogadom az enyhe grízességet, eltűröm a gyönge basszust. Amit nem vesz be a gyomrom: a jellegtelenség. Ezért nem tudok együttélni a Quad- és Celestion-típusú hangsugárzókkal sem." Végre egy jó ötlet: egy kulcs, amellyel istenigazából meg lehet szorítani a csatlakozókat. De a JBL XPL 90-nek alighanem ez a legnagyobb erénye. HFA november * Az Opus 3 Credo-ról (400) már írtunk a HFN/RR szemléjében. Itt Jimmy Hughes valamivel jobb véleménnyel van róla, de azért ő sem ajánlja az Arcammal vagy akár a kis Alexanderrel szemben. Nem rossz doboz - de további fejlesztésre szorul. * Az új Philips alapgép, a CD610 szintén szóbakerült a másik lap szemléjében, és a HFA megint zsenerőzebb, dicséri a kis Philips ezüstlemezjátszó kvalitásait, úgy ítéli meg, ebben az árkategóriában nincs jobb nála, vagy ha úgy tetszik, a többi se jobb illetve azért jó volna látni, mit produkál majd a Marantz ugyanebből az alapkészülékből. "A Marantz mindig többet szokott kihozni belőle." Az új Philips alapgép, a CD 610 * Több élvezet jutott ki David Präkelnek, aki az Audio Research Classic 30 (2250) elektroncsöves teljesítményerősítőt vihette haza. "Dinamikai meglepetés", "különleges részletező képesség", "eltérően a csöves erősítők többségétől, a basszusban is ritmikus és igazi", "koncertterem, nem pedig hifi". Vesd össze a mi ARC-revűnkkel néhány oldallal később! "Ez az erősítő koncerttermet csinál a lakószobából". Audio Research Classic 30. HFA november * ARC-re nem mindenkinek futja, a NAD 3240PE erősítő tizedannyibe kerül (240), és relatíve jó kritikát kap, de Jimmy Hughes egyértelműen arra beszél rá bennünket, hogy válasszuk helyette inkább a 20 fonttal drágább Arcam Delta 60-at. "Mint annyi erősítőé ebben az árkategóriában, a NAD basszusa is kissé száraz. Összehasonlítva az Arcammal, kiderül, hogy a NAD kevéssé részletező és kevésbé transzparens. Az Arcam nagyobbat szól. De a NAD se rossz, a hangja CD-n és LP-n egyformán kiegyenlített, hallgatható." Nem igazán manó, nem igazán menő, de mindenképpen civilizált hangú erősítő a NAD 3240 PE. * A slágerlista A Hi-Fi Answes tippjei 1989 augusztusában A Hi-Fi Answers havonta közzéteszi mindenkori tipp-listáját. Készülékcsoportonként, az olcsóbbtól a drágább felé haladva sorolja fel a "Best Buy"-okat. Ajánlatait egy-egy rövidteszttel indokolja, mi ezekből csak egy-két mondatot ragadunk ki (vagy teszünk hozzá). Az árakat természetesen fontban kell érteni. Vigyázat: maga a Tipp csak ritkán, a gépek ára viszont annál gyakrabban változik! Lemezjátszó futóművek Rega Planar 2/3 (az RB50, illetve RB300 hangkarral 155/207). Kitűnő színpad és dinamika, de mindkét gépnek rezgésmentes környezetre van szüksége. Ariston Q-deck (hangkarral 149). Automata (!), beépített OM-10 hangszedővel. Systemdek IIX (Linn Basic LVX Plus hangkarral 170). A középkategória egyik sztárja: széphangú és megbízható. Manticore Mantra (Rega RB250-nel és AT95-tel 325). A szegény ember Linnje. Linn Aris (Basic LVX Plus hangkarral 400). A szegény ember másik Linnje. Linn LP12 (549). Nem látszanak rajta az évek. Pirik Triangle PT TOO (650). Számos javítás után. Roksan Xerxes (695). Az első gép, amely megtörte a Linn egyeduralmát. Townshend Rock Reference (hangkarral 1800). Tízkilós tányér, 16 kilós szub-sanszi, agyon van csillapítva. Hallatlanul stabil, mélyebb basszusa van, mint bármely más lemezjátszónak. Hangkarok Rega RB300/RB250 (115/78). Bármely hangszedőhöz ajánlják, de nem mindegyik futóműhöz. Manticore Musician (170). Nem forradalmian jó, de igen tisztességes, kitölti a hézagot a Linn Basik Plus, illetve az Ittok között. Alphason Xenon (240). Még nem klasszis, de már elég drága - ezen a senkiföldjén ez a kar a legjobb. Alphason HR-100S (415). Titáncsőből van hajlítva. Hűvös, precíz hang. Linn Ittok (483). A HFM-ben fölösleges bemutatni. Zeta 2 (459). Különlegesen erőteljes basszus. Többféle kábelezéssel árulják. Mission Cyrus Mechanik (900). Egyetlen alumíniumdarabból esztergálták-marták-gyalulták. Tiszta, precíz, testes hangzás, egyike a legjobbaknak. Hangszedők Audio-Technica AT95E (18). Az óriásölő. Nagaoka MP10SB (40). Angliában modifikált típus. Élénk középtartomány. Linn K-9 (75). Minden hanglemezen egyformán jól szól, megközelíti a drága MC-ket. RATA RP70/RP70vdH (77/99). A Goldring Epic modifikációja. Goldrirtg Eroica (100). Finom, civilizált hang. Kétféle változat (alacsony, illetve magas kimenetű). Audio-Technica AT-F3/AT-F5 (74/106). A legjobb "büdzsé-MC"; némi gyengeség itt-ott, de remek sztereó kép. A két modell közötti árdifferencia reális. Kiseki Purpleheart Sapphir-e (700). Nem fűzünk hozzá kommentárt. Ortofon MC3000 (800). Lásd Mozaik 3: "Kontrapunkt". CD-játszók Marantz CD-SOSE (350-). Jobb az őt megelőző CD-65-nél és 75-nél. Pioneer PD9300 (500). Szép, praktikus, jól van megépítve, jól kezelhető. Tiszt, fokuszált hang, szép sztereofónia. Denon DCD-1520 (550). Paraméterei már 20 bit és 8-szoros túlmintavételezés. Kissé szárazan, de nagyon jól szól. Némi szórás az egyes példányok között. Kenwood DP-X9010 (500). DAC-nélküli futómű, kissé fényes, de dinamikus hangminőség. Némely DAC-cal párosítva rádiófrekvenciás zavar lehetséges. Marantz CD94 (800). Természetes, zenei, részletező. Tovább javítható a CDA94 típusjelű külső D/A konverterrel, még egyszer ennyiért. Pioneer PD91 (800). Lásd a Hifi Mozaik 7. kötetének poszterén. Integrált erősítők NAD 3020e (130). Megint ő a Menő Manó. Kenwood KA-4010 (170). Tiszta, részletező, erőteljes, másrészt azonban kissé sovány, száraz, néha nem eléggé artikulált. A&R Arcam Alpha 2 (180). Jobb basszussal, mint az előző változata. QED A240 CD/SA (180/240). Az utöbbi változat MC-bemenettel. Marantz PM45 (200). Annyira jó, mint a brit erősíiők, de nagyobb a teljesítménye - és nem a "minimálkoncepció" szülötte. Musical Fidelity A1 (270). Igazi A-osztályú - és forró. Musical Fidelity B200 (300). Igazi audiofil-középkategória. Minimál-koncepció. Marantz PM75 (500). Van benne egy D/A átalakító is. Musical Fidelity A100 (460). A szegény ember ARC-je. Csaknem csöves minőség. Előlvégfokok Audiolab 8000C/P (325/495). Semleges hangkép, kitűnő színpad és dinamika. DNM GEM (teljesítményerősítő, 935). Rendkívüli "felbontóképesség", de csak 30 watt csatornánként. DNM Series 3 (előfok, tápegységtől függően 1100-2400). Brit terv, svájci kivitel. Aragon 4004 (1795). 2x200W, tervezésébe a Krell is besegített. Krell KSA-80 (3500). A KSA-50 1982 óta referencia a brit piacon; a mostani gép 50 helyett 80 wattos. Hangsugárzók (páronként) Wharfedale Delta 30 (80). Lényegesen jobb a Diamondnál. Goodmans Maxim 2/B Max (80/100). Semleges hangkép, valamivel kifinorrntltabb az első változatnál. A hozzá való szubbasszusnak ugyan rengeteg hibája van - no de ennyiért? JPW Sonata (100). LJgyes munka: kiegyenlített, tiszta hangkép - nagyon kevés pénzért. Celestion 3 (110). Metál dómmal. Kiegyenlített, kon-risztens, nem rendszerfüggő. Tannoy DC1000 (200). "Dual-concentric" hangszóró, egy kicsit érdes hangkép, de azért kulturált és dinamikailag kitűnő. A&R Arcam Two Plus (280). Kitűnő mélyek, civilizált hang. Linn Helix (280). Ez már kevésbé színezett hangú, mint a többi Linn. Kissé magasba húz. Monitor Audio 8352 (250-). Katonás, kontrollált, kicsit száraz, precíz. Metáldómos, "MD" jelű változata 50 fonttal drágább. Musical Fidelity MC4 (500). Lehetne több basszusa, de nagyon kulturált. Ezt is a HB1S állvánnyal ajánlják. Spica TC SO (600). Az amerikai audiofilek egyik kedvence, a térhatása szinte hihetetlen. Acoustic Energy AEI (700). Miniatűr, de bomba nagyot szól. SD Acoustics SD-1 (1150). Nem teljesen semleges, de mindenfajta zenén kitűnő. Quad ESG--63 (1700). Versenytársai 2-3000 fontba kerülnek. Apogee Caliper Signature (3150). Szélessávú ribbonsugárzó. Rossz hatásfokú, kényes az erősítőre. Viszont: nem hifi-készülék, hanem élmény. * * Kevésbé tündökölt egy másik olcsó erősítő, a Kenwood KA-4010 (170): "Ha nem is kiábrándító, de még mindig nem eléggé európaizálódott. A basszusa súlytalan. A torzításokat azzal védi ki, hogy a hangképet legömbölyíti - egyik se jó dolog. Nem éppen rossz erősítő, de valahogy túl udvarias. Mintha folyvást lábujjhegyen zenélne." * A német hangsugárzókat könnyű felismerni, megjelenésükről is, és sajnos, a hangjukról is. Nem nagyon népszerűek Angliában. Mégis, a Heco Superior 840MF (800) udvarias dicséretet kap Alvin Goldtól. Háromutas állódobozról van szó, a két mélyhangszóró csak 250 Hz-ig sugároz. A basszusa nem túl meggyőző, de a Heco azért így is szépen szól, eleven, kissé túl fényes hangon - ennyiben németes. "Noha a hallgatóság hiányolni fogja a brit hangsugárzókra jellemző bensőséges hangulatot, fel fogija ismerni a Heco erényeit is." * És még egy német készülék: a Grundig T-9000 tuner (550). Alvin told (ismét ő) a Musical Fidelity T1-gyel hasonlítja össze, és megint nem tud megfeledkezni a készülékek származásáról. "A Grundig ugyan éles és tiszta, az MF teresebb, finomabb, koherensebb, háromdimenziósabb. A klasszikus japán-kontra-brit erősítők ellentéte, azzal a különbséggel, hogy nem erősítőről van szó, hanem tunerről, és nem japánról, hanem németről - és hogy a japán erősítők azért ma már nem egészen úgy szólnak, mint annakidején." December Nem a legjobb, de valószínűleg a legmulatságosabb szub-basszussugárzó: a B&W Acoustitune ( 190). Még nem tesztelik, csupán körülszagolgatják. A dobozka belsejében két, mechanikusan egymáshoz csatolt hangszóró működik. A kettőt fal választja el, és egy hangolt csövön keresztül közlekednek egymással, illetve (a kamra egyik fele) a külvilággal. Az utóbbi cső cserélhető, és a rezonátort a képen látható módon házilag lehet hangolni, különböző hosszúságú csövekkel, összesen négyfélével. Magyarán: a szubbasszus frekvenciaátvitelét nem-elektromos úton lehet illeszteni a sztereó hangsugárzópár átviteléhez, 2-3dB-s lépésekben, 80 és 90dB között. Igazán cseles. "Acoustitune", a négyféle csőtoldalékkal akusztikusan hangolható B&W szub-basszus. A metszetképen jól látható a doboz bonyolult szerkezete. A diagram a hangnyomásszint és a sávszélesség (fordított) arányosságát szemlélteti. HFN/RR december, HFA december Az anyatermészet törvényeit persze nem lehet megszegni, a szabály ezúttal is "valamit valamiért". Minél nagyobb amplitúdót csikarunk ki a basszussugárzóból, annál szűkebb sávban tudjuk kihasználni (a görbe is csúcsosabb lesz, meg nem is megy olyan mélyre). * Túl nagy, túl nehéz, túl drága fejhallgató a Stax Lambda? Válaszd inkább az Aiwa HP-V99-et, ezt az 50 fonsterlinges füldugó-készletet, amelyet ugyan eredendően nem hifire terveztek, de Alvin Gold olyasmit rebesget róla, hogy bizonyos szempontból a második legjobb fejhallgató a Stax mögött. Mármint abban az értelemben, hogy a Stax után minden más fejhallgató kiábrándítóan szól, és leginkább még ennek a kis vicik-vacaknak van meg az a képessége, hogy emlékeztessen a klasszis elektrosztatikus fülesre. Megdöbbentő állítás. told a Sennheiser HD540-et és a Beyer DT990-et használta etalonnak (ezeket mi is ismerjük és becsüljük); mindent egybevetve, azok sem szóltak annyival jobban - az Aiwa viszont transzparensebb és megnyerőbb volt náluk. "Ez egy komoly, szélessávú konstrukció, mindama megjelenítési problémákkal, amelyek a fejhallgatókat jellemzik (perspektíva, színpadszélesség, távolságok stb.), de a finom optikai lencse egyszerű tisztaságával, transzparenciájával. Ha el tudod engedni neki mindazt, amire méreténél fogva alkalmatlan, nem találsz jobbat nála." A legtranszparensebb fejhallgató a Stax Lambda után??? A hónap meglepetése, a miniatűr Aiwa HP-V99. HFA december * A Harman/Kardon HD7600 ezüstlemezjátszó (170) hallatlanul elegáns. Ami a hangminmőségét illeti, precízebben szól az Ariston CD-játszónál, de nem annyira testes, nem annyira dinamikus - ha jól értjük, a jellegzetes Sony-Kontra-Philips differencia. * Erős várunk nékünk a beton. A Shan Acoustics Shimna (280) egy kétutas kisdoboz. Csatlakozik a "betonépítményű" hangsugárzókhoz, amilyen például az Acoustic Energy vagy legutóbb az Opus 3 Credo. Persze, a tervezők a betont nem valamelyik építkezésen lopták. Mindegyikhez speciális, öncsillapító építőanyagot használnak. Mint várható volt, a Shimna doboza is abszolúte "halott", rezgésmentes. A mélyhangszóró egy modifikált Peerless, a dóm VIFA, a keresztfrekvencia 4kHz-en van, a reflexnyílás pedig a hátoldalon. A Shimna basszusátvitele kivételesen kiterjedt, tiszta és artikulált, és Alvin toldnak ez kezdetben nagyon tetszett. Később azonban rá kellett jönnie, hogy a dobozka mégsem perfekt. A magastartománya kissé érdes, túl van hangsúlyozva, nem illeszkedik jól a rendszer egészéhez. Ráadásul a basszustartomány csak egy bizonyos hangerőig tart ki, hangosabb passzázsokon a hangkép összeomlik. Gold abban reménykedik, hogy a tervezők rövidesen ki tudják javítani a különben ígéretes hangsugárzó főbb hibáit. * Némi zűrzavar a gépezetben. A Musical Fidelity B1 megítélésekor elbizonytalanította a szakírókat, hogy az egyes példányok eltérően viselkednek. A Slágerlistára így is felvették, de valószínűleg még ellenőrizni fogják. Audio 1989 szeptember A televíziózás jövőjével foglalkozik Bert White. Ezt a jövőt a szakemberek kétféleképpen próbálják elképzelni: vagy a HDTV, a nagyfelbontású tévé terjed el (High Definition Television), vagy pedig e területen is győzedelmeskedik a digitalizáció. A két út közül egyik rögösebb mint a másik. A HDTV lényegében ugyanolyan, mint a hagyományos tévé, csak sokkal finomabb annál, 1125 sort különböztet meg, és csaknem eléri a 35mm-es diapozitív képminőségét. Viszont 12MHz sávszélességével a standard 6MHz-es sáv kétszeresét foglalná el az értékes videofrekvenciás tartományban, s ezt ma műszakilag és politikai szempontból egyaránt nemkívánatosnak tartják. Így hát máris kezdődik a cigánykodás: az RCA és üzlettársai azt javasolták, redukálják a felbontást 700 vagy 900 sorra... Akár így, akár úgy, az új rendszernek mindenképpen kompatibilisnek kell lennie a hagyományos rendszerű NTSC-készülékekkel, amelyekből Japán- és Amerika-szene sok-sok millió van üzemben. (Persze a régi készülékek HDTV műsorról is csak kisfelbontású képet fognak szolgáltatni.) Japánban máris sugároznak HDTV-adást, egy izmos kis szatellit közvetítésével, amely csatornánként 100 watt teljesítménnyel sugároz (a szokványos amerikai műholdacskák teljesítménye 7,5W), s állítólag mintegy 100 HDTV-vevőkészülék működik országszerte. Ez az adás ugyan nem kompatibilis az NTSC-vel, de a Mitsubishi már forgalomba hozott egy 135 dolláros konvertert. A szakemberek másik tábora a HDTV ellenében a digitalizációt támogatja, és nem is elsősorban azért, mert jobb a minősége, hanem mert a telekomputer összeköti a képtechnikát a számítástechnikával, és a végletekig tágítja annak alkalmazási területét. De ennek is megvan a maga ára. Mivel a digitális jel sokkal több információt tartalmaz, optikai úton célszerű közvetíteni, üvegszálas kábellel. Tény, hogy a telefonvállalatok már eddig is többezer mérföld hosszúságú üvegszálas kábelt installáltak polgári otthonokban. Csakhát az üvegszálas kábel igen költséges mulatság, ugyanis itt most nem arról a szimpla madzagról beszélünk, amellyel mondjuk a CD-játszót digitális jelét szokták kivezetni; itt különleges minőségű üvegszálról, szigetelő- és védőrétegekről, precíziós lencsékkel ellátott kerámia/fém csatlakozókról és egyebekről van szó. Úgyhogy a digitális eljárás sem volna olcsóbb a HDVT-nél. Említést érdemel, hogy a TV- és HDTV-csúcstechnológiát jórészt Japán tartja a kezében, ezzel szemben a vezető számítástechnikai vállalatok 70%-a amerikai, és az üvegszálas optikában is az amerikaiak járnak elöl. Jelenleg, summázza Whyte, a két technológia közül egyik sincs még kiérlelve, és még mindkettőnek hosszú utat kell megtennie. "Ha mindenben a legjobbra törekszünk, a digitális/üvegszálas technika a legjobb és a legkívánatosabb, de az ösztönöm azt súgja, hogy előbb a HDTV-vel fogunk megismerkedni." * A Lucasfilm Ltd térhatású THX mozihang-rendszerét ismerteti a cég műszaki igazgatója, Tomlinson Holman. (A térhatású mozihangról, a THX-szel nagyjából egyenértékű Dolby Stereo-ról és a magyar Supersoundról lásd cikkünket néhány oldallal előbb.) A részletek itt kevésbé fontosak, a mi szempontunkból viszont említést érdemel, hogy az egyetemi tanársegéd Holman - akinek monogramját a THX betűszó is hordozza - ismert hifi-gyártó, tudomásunk szerint ő tervezte a jó öreg NAD 3020 erősítő fono-fokozatát, főmérnöke volt az Advent hangsugárzógyárnak, s alapítója az Apt vállalatnak, amely hifielőerősítőket hozott forgalomba. * Mike Moffat Theta fantázianevű D/A átalakítóiról már a brit lapok is értekeztek (mi is, egy régebbi lapszemlénkben), az Audio most teszteli a DS Pre-t, amelynek feliratából ("digital signal processing preamplifier") kitalálhatjuk, hogy megint nem annyira előerősítőről, mint inkább DAC-ról van szó. Anthony H. Cordesman nagyon dicséri ezt a 4000 dolláros masinát, és hosszan idézi Moffat filozófiáját, amelynek ez a lényege: "Kutatásaim során rájöttem, hogy megfelelő digitális szűrőtechnikával sokkal többet javíthatunk a hangminőségen, mint az eleve elfuserált analóg áramkörök módosítgatásával. (...) A digitális processzorok, illetve szűrők optimalizálására legalább 50 különféle eljárás van, ezek méréstechnikailag mind kifogástalan eredményt adnak, de a hangminőségük meglehetősen eltérő. A japán és európai gyárak kivétel nélkül ugyanazt a szűrőtechnikát alkalmazzák: a szakirodalomban olvasható egyik legfrissebbet. Sajnos, éppen ez az, amelyiknek a legrosszabb a hangminősége az összes között." Egy nagymenő DAC, a Theta DS Pre. Audio szeptember