Importzuhatag



        Nem hiszünk a szemünknek és a fülünknek:  a  hanglemezboltok  teli
    vannak nyugati LP-vel és CD-vel: DG-vel és CBS-szel,  Philips-szel  és
    EMI-vel.  Még  a  popkedvelők  is  bőven  találnak   maguknak   valót,
    komolyzenéből pedig soha nem látott választék csalogatja a  látványtól
    megrészegült vásárlókat. Az ár "világpiaci", tehát  magasabb  ugyan  a
    hazainál, de még mindig alacsonyabb a bécsinél. Mit  mondhat  erre  az
    újságíró? "Apád-anyád ide jöjjön" - de ők nem  jöttek  ide,  tehát  mi
    mentünk el hozzájuk, a Hungarotonhoz,  és  az  importüzlet  hátteréről
    kérdezgettük Cserna Andrásné  kereskedelmi  igazgatót  és  Dr.  Nádori
    Péter főszerkesztőt.

                                      *

        HFM: Hosszú évekig-évtizedekig alig láttunk importlemezt a  magyar
    boltokban, most pedig mintegy varázsütésre szinte nyugati  választékot
    kínálnak a kereskedők. Minek köszönhetjük ezt  a  -  mondhatom-e  így:
    -korszakváltást?

        N. P: Ha régebben  elhanyagoltuk  a  nyugati  lemezeket,  ezt  nem
    gonoszságból tettük, egyszerűen csak nem volt rájuk deviza. Tavaly  év
    elején bizonyos  mértékig  felszabadították  az  importot,  mi  ezt  a
    lehetőséget komolyan vettük és azonnal kihasználtuk. Hadd  hívjam  fel
    arra is a figyelmet, hogy az  import-liberalizáció  nyomán  nemcsak  a
    kész lemezek,  de  a  licenckiadványok  száma  is  ugrásszerűen  nőtt,
    korábban évente 3-4 felvételnek, tavaly tízszer  ennyinek  a  gyártási
    jogát vásároltuk meg.

        HFM: Szóval, egyszeriben szembetalálkoztak  a  "világpiaccal".  Ez
    lelkesítő, de (mint mindenki tudja, aki  járt  már  Nyugaton)  riasztó
    élmény is egyben. Önök hogyan "élték meg" ezt a találkozást?

        Cs. A: Eleinte bizonytalankodtunk, nem tudtuk, lesz-e  kereslet  a
    drága  importkiadványokra.  Felméréseket  készítettünk,  elsősorban  a
    Vörösmarty  téri  hanglemezszalonban,  és  az  eredmény  bennünket  is
    meglepett, azt  tapasztaltuk,  hogy  a  vásárlók  örömmel  fogadják  a
    belföldinél sokkalta nagyobb  választékot,  és  hajlandóak  megfizetni
    érte a magasabb (mert nyilván "világpiaci") árat.

        HFM: Voltaképpen mekkora most a hazai importválaszték? Cs.  A:  Az
    év vége felé hoztuk be az első komolyabb tételt, mintegy 2000  fajtát.
    Rövidesen, tehát úgy márciussal bezárólag várható újabb 2000 cím.

        HFM: Mennyi ebből a hagyományos, fekete színű lemez, és mennyi  az
    ezüstszínű?

        Cs. A: A szállítmánynak körülbelül 40-40 százaléka  LP  és  CD,  a
    többi műsoros kazetta.

        HFM: És műfajilag hogyan oszlanak meg? Már úgy értem, mi a komoly-
    és a könnyűzene aránya?

        Cs.  A:  CD-a  és  kazettán  fele-fele,  az   LP-k   túlnyomórészt
    komolyzeneiek. HFM: Mit  szóltak  a  hangtea  mezboltok,  amikor  Önök
    szinte elárasztották őket nyugati hanglemezekkel?

        Cs. A:  Akárcsak  bennünket,  őket  is  felkészületlenül  érte  az
    importszabadság. Egyelőre nehezen  tudjuk  elfogadtatni  velük  ezt  a
    hatalmas választékot. Többségük csak igen óvatosan és viszonylag kevés
    fajtát rendel. Arra kényszerülünk tehát, hogy  magunk  mutassuk  be  a
    nagyközönségnek,  mennyi  minden  kapható   idehaza   is.   Márciusban
    meglehetősen nagy reklámköltséggel kiállítást és vásárt rendezünk, két
    helyen is, a TRIÁL Lenin  körúti  üzletében  és  a  Divatcsarnok  Lotz
    termében.   Sajnos,   Magyarországon   még   nem   létezik    korszerű
    hanglemezbolt-hálózat.

        HFM:  Hány  olyan  hanglemezholt  lehet  Magyarországon,  tehát  a
    fővárosban és vidéken, amely nyugati importlemezeket is kínál?

        Cs. A: Úgy 100-150. De a teljes importválasztékot csak néhány elit
    bolt  tudja  felmutatni:  a   Vörösmarty   téri   Hanglemezszalon,   a
    Rózsavölgyi (a nagy és a kicsi), az Erkel Könyvesbolt,  az  ÁKV  Szent
    István körúti üzlete, vidéken pedig a saját, illetve más vállalatokkal
    közösen alapított boltjaink.

        N. P:  Bonyolítja  a  helyzetet,  hogy  bár  a  választék  tényleg
    hatalmas,  a  szériák  kicsik:  egy-egy  zenefajtából   esetleg   csak
    10-20-30-50  darabot  hozunk  be,  mert  többre   nem   volna   igény.
    Nyilvánvaló, hogy a kortárs zenét viszonylag  kevesen  keresik.  Vagy,
    hogy egy másik példát mondjak,  a  Beethoven  szimfóniákat  meg  lehet
    kapni Ferencsikkel, Karajannal, Bemsteinnel,  Casals-szal,  de  vannak
    néhányan,  akik   archív   lemezről   szeretnék   megismerni   mondjuk
    Furtwängler művészetét. Ezekből a lemezekből egyszerre  nem  rendelünk
    többet 10 darabnál, de ennyit rendelünk, mert fontosnak tartjuk,  hogy
    mindenki megtalálja,  amire  vágyik.  Munkatársunk,  Uhrman  György  a
    Presto-ban megírta, hogy egy vásárló két Beethoven-szimfóniát keresett
    meghatározott párosításban - és nem kevesebb, mint 3-féle ilyen lemezt
    tudtak ajánlani  neki...  Meg  kell  mondanom,  hogy  engem  is,  mint
    hanglemezvásárlót, először fog el az a szörnyű  érzés,  amelyet  eddig
    csak a nyugati hanglemezboltokból ismertem, hogy: úristen, honnan lesz
    nekem pénzem ennyi lemezre?!

        HFM: Nyilvánvaló, hogy ez  az  ország  túlságosan  kicsi,  semhogy
    érdemes lenne hatalmas hanglemezkészleteket tartani.  Ésszerűbb,  hogy
    ha kifogy valamelyik cím, meg lehessen rendelni.

        Cs. A: A nagy boltok elfogadnak rendelést.

        HFM: És mennyi idő alatt érkezik meg az áru?

        Cs. A: Körülbelül egy hónap alatt.

        HFM: Katalógus?

        Cs. A:  Az  nincs.  Éppen  azért,  mert  a  példányszámok  kicsik,
    képtelenség naprakész katalógust készíteni. Mire kinyomtatnánk, el  is
    avulna.  Ismétlem,  a  boltok  többsége  viszonylag  kevés  zenefajtát
    rendel, s többnyire  főleg  könnyűzenét.  Azt  meg  képtelenség  volna
    naprakészen követni.

        HFM: Bizományban is adnak árut a boltoknak?

        Cs.  A:  Nem,  erre  mi   nemigen   vállalkozhatunk;   feltétlenül
    készpénz-rendelést várunk. Ebből következik, hogy mi csak  ajánlhatjuk
    a hanglemezeket, de nincs jogunk erőszakoskodni a kiskereskedőkkel.


        HFM: Hogyan szerezték be ezt a temérdek hanglemezt?  Kik  intézték
    az importüzletet?

        N. P: Kereskedők és zenei szerkesztők együtt. Bécsben minden  nagy
    hanglemezkiadóm megvan  a  maga  terjesztő-központja.  Külkereskedelmi
    részlegünk  megszervezte,   hogy   mindegyiket   meglátogathassuk:   a
    PolyGramot  (amelynek  márkanevei  a  Polydor,  a  Philips,  a  Decca,
    komolyzenében a DG), a CBS-t, az EMI-t,  a  BMG-t  (Ariola,  RCA!),  a
    WEA-t. Reggeltől-estig válogattunk, részben a  készletből,  részben  a
    katalógusokból.

        HFM: Lehetett-e "jól járni", jó üzletet kötni, alkudozni?

        Cs. A: Főleg a könnyűzenei lemezekre  kaptunk  eseti  ajánlatokat,
    amikor   bizonyos,   ott   visszamaradt    készleteket    engedménnyel
    vásárolhattunk meg. De egyébként is lehetett alkudni.  Amikor  nagyobb
    tételeket vettünk át, akkor is adtak némi engedményt.


        HFM: Hogyan látják a különféle médiumok (GP, CD, kazetta)  jövőjét
    - és hazai forgalmát?

        Cs. A: Sok új felvételt már  egyáltalán  nem  is  jelentetnek  meg
    LP-n, ezeket  értelemszerűen  kompaktlemezen  hoztuk  be.  Ha  viszont
    mindkét fajtából vásároltunk, akkor a  CD  példányszámát  óvatosságból
    kissé visszafogtuk. Érdekes, hogy a műsoros  kazettával  kevésbé  volt
    sikerünk. Kazettán a popzenére összpontosítottunk,  ismervén  a  hazai
    könnyűzene-kedvelők  ízlését.  Kiderült  azonban,  hogy   ha   nyugati
    popzenéről van szó, akkor azt mégiscsak inkább hanglemezen keresik.

        N. P: Úgy fogalmaznék, hogy ilyenkor mindenkiben felülkerekedik  a
    gyűjtő, aki "ad rá", hogy a nyugati felvételek, akár a popzenei számok
    is "klasszikus formátumon", tehát lemezen  legyenek  meg  neki.  Ezért
    másodszorra a kazettákból már kevesebbet vásároltunk.

        Cs.  A:  Hoztunk  be  videokazettákat  is,  30-40  címet,  párszáz
    darabot. Ezekről még nincs viszzajelzésünk a kereskedelemtől.

        HFM: Remélhetjük-e, hogy ez a tekintélyes választék a  jövőben  is
    fennmarad, sőt, még bővül is?

        N. P: Feltétlenül. Azt akarjuk, hogy az import ne csak  valamiféle
    kampányjelenség legyen, hanem igenis tekintsük természetesnek, hogy ma
    már  Magyarországon  is  van  jelentős  importválaszték.  Folyamatosan
    figyeljük  a  nagy   cégek   kínálatát,   újdonságait,   katalógusait,
    nemkülönben a saját bolthálózatunk  visszajelzéseit.  Ha  egy-egy  cím
    kifogy, de a  közönség  továbbra  is  érdeklődik  iránta,  akkor  újra
    megrendeljük. Rugalmasságra törekszünk.

        HFM: A külföldi üzletfelek pedig bizonyára szintén rugalmasak.

        Cs. A: Igen, körülbelül 1  hónap  alatt  megküldik,  amit  kérünk.
    Legalábbis eddig ezt tapasztaltuk.

        N. P: Néha aztán meglepően nem rugalmasak a  partnereink.  Például
    Reiner Frigyes egyik Bartók-felvételét a nagy  karmester  születésének
    100. évfordulóján szerettük volna megjelentetni, de ajánlatunkra még a
    101. évfordulóra sem kaptuk meg a választ. Számunkra ez érthetetlen.

        Cs. A: Időnként pedig nagyonis érthető.  Például  Tina  Turner  új
    felvételét egyidőben jelentethettük volna meg a nyugatiakkal. De  csak
    egy-másfél hónapos csúszással küldték el nekünk.

        N. P: Ennek nyilván üzleti okai lehetnek. Hogy az első,  üzletileg
    legfontosabb hetekben a magyarok is odakinn vásároljanak. Egyébként ez
    egyes  komolyzenei  felvételekre  is  áll.  Nézegettük  a  legfrissebb
    szórólapokon az újdonságokat, az volt alájuk írva,  hogy  "megjelennek
    szeptemberben", meg is rendeltük őket, és novemberben  még  sehol  sem
    voltak,

        HFM: A komolyzenei importlemezek ára  alacsonyabb,  a  könnyűzenei
    kiadványokat drágábban árulják. Mi ennek az oka?

        Cs. A: A könnyűzenét  8%  kulturális  járulék,  magyarul  giccsadó
    terheli, nem beszélve természetesen az ÁFÁ-ról. A komolyzenén  viszont
    még ÁFA sincs.

        N. P: A beszerzési áruk sem  azonos.  Nagyon  más  ám  odakinn  az
    árstruktúra. Például az a Tina Turner lemez az első hónapban bizonyára
    drágább,  mint  Domingo  Lohengrinje.  De  nagyon  könnyen  el   tudom
    képzelni, hogy 2-3 hónap múlva a kettő közül már  az  előbbi  lesz  az
    olcsóbb. Odakinn ugyanis a piac rendkívül mozgékony, élénken reagál  a
    kereslet  alakulására.   Magyarországon   ez   egyelőre   hiányzik   a
    kereskedelem eszköztárából.

        HFM: Mi lesz, ha megint leértékelik a forintot?

        N. P: A már behozott készletnek ettől nem fog felmenni az  ára.  A
    további import-tételek ára viszont természetesen magasabb lesz.

        HFM: Végezetül egy roppant izgalmas kérdés. Nemrég az  a  (nyugati
    forrásból származó) hír röppent fel, hogy a  Hungaroton  tárgyalásokat
    folytat  az  amerikai  Thorn-EMI   elektronikai   és   hanglemezgyártó
    konszernnel. Állítólag  vegyesvállalatot  alapítanának,  15-l7  millió
    dolláros  tőkebefektetéssel.  Két  héttel  ezelőtt  a  Magyar   Hírlap
    interjút készített Bors Jenővel, a Hungaroton  vezérigazgatójával,  de
    több konkrétumot a cikkből sem tudtunk kihámozni.

        N. P: Mi sem mondhatunk egyebet, mint hogy a  tárgyalások  javában
    folynak. Az a célunk, hogy erősítsük a magyar zeneművészet pozícióit -
    és szolgáljuk a közönséget.

        HFM: Reméljük, következő számunkban már tényekről tájékoztathatjuk
    olvasóinkat. Addig is: köszönjük a beszélgetést.