Basic Library



No. 13: Mozart zongoraversenyei "Mozartot akarok hallgatni!" Elfogult vagyok Mozart iránt, miért is tagadnám? Személyes, a műalkotás szereteténél erősebb érzelem csak két szerző muzsikájához fűz az egész zeneirodalomból: az övéhez és Schubertéhez. Bachot és Beethovent, Verdit és Bartókot vagy másokat "csak" szeretem, csodálom, élvezem - mint sokan mások. Kíváncsi vagyok a zenéjükre, néha szomjazom rá, lelkesedem érte, meghat és felemel, ha nem lever éppen - de Mozart és Schubert más, több... Nem csak én vagyok így Mozarttal. Sok évvel ezelőtt egy zeneakadémiai hangverseny szünetében a folyosón tanúja lehettem, amint egyik kitűnő fúvósművészünk, egy modern mű dedikáltja, a szóbanforgó művet bemutatván, hajlongás után izzadt-elkeseredett ábrázattal sietett ki a pódiumról, s szinte gyermeteg nyűgösséget mímelve toppantott egy kollégája felé: "Mozartot akarok játszani!" Kommentár nem szükséges. Hasonló állapotot azóta is számtalanszor átéltem már különféle más, nem rossz, csak nekem nem kedves zenék hallatán: "Mozartot akarok hallgatni!" Hálás vagyok, hogy e cikk kapcsán ismét ürügyet kaphattam rá. "A klasszikus stílus" című, igen szellemes és egyéni látásmódú könyvében Charles Rosen mutat rá, hogy "Mozart azokban a műfajokban aratta legfényesebb győzelmeit, amelyekkel Haydn nem tudott megbirkózni: az opera és a concerto drámai formáiban, amelyek önálló szólamot állítanak szembe a teljes hangzással." Ezek után meglep, hogy ezt "speciális zenei kvalitásoknak" tudja be, s "nem a drámai kifejezés és virtuózitás iránti érzéknek" - a magam laikus módján hajlamos vagyok éppen Mozart egyedülálló (csak Shakespeare-éhez mérhető) drámai érzékének javára írni ezeket a "legfényesebb győzelmeket". Mert Rosen is az opera drámaiságával való összefüggéséből vezeti le a versenymű mozarti sajátosságait, köztük a legfontosabbat, azt, hogy "a hallgató várja a belépést." Majd hozzáteszi: "a klasszikus stílus lényegében dramatizálta a versenyművet (az én kiemelésem - U. Gy.), még hozzá a leglátványosabb módon a szólista kompozíciója változott meg...a Beethoven előtti zeneszerzők közül egyedül Mozart értette meg a szólista és a zenekar közötti dinamikus kontraszt lényegét, formai és színbeli lehetőségeit." A koncertek műfajából Mozart zongoraversenyei épp oly magasan emelkednek ki, mint egyéb vokális művei közül a mesteroperák. (Máris szégyenkezem a mondat után, bűnös hálátlanságot fedezve föl magamban: mintha elfeledkezhetnénk a ragyogó fúvósversenyek, a csodás hegedűkoncertek megannyi gyönyörűségéről!). Mégis az elődöktől kapott forma klasszicizálása a zongoraversenyeken történik meg a legmaradéktalanabbul, ezek hordozzák Mozart legszemélyesebb egyéni mondanivalóit, különösen a szinte "szavakban" megszólaló, gesztusok bőségével élő, éneklő, dallamos lassú tételek. S a zongora - azaz a maitól eltérő zongoraelőd, a fortepiano -volt Mozart legszemélyesebb, legkedveltebb hangszere is. (A fúvós és vonós versenyeket ugyan majd kénytelen leszek egy kalap alá venni, de mégis kiemelem majd közülük a Klarinétversenyt, mely éppen személyességében egy-fogantatású a legszebb zongoraversenyekkel.) A hozzáférhető lemezeken - a számuk légió! - a rögzítési periódusok szerint jól megfigyelhetjük, hogyan változott a Mozart-kép napjainkig. A 30-as években még a XIX. század romantizált Mozart-portréja uralkodik, vagy annak ellentéteként a rokokónak álcázott biedermeier ízlés. Ennek reakciója volt a mély, érzelmileg teljes értékű, de némileg a későbbi zene (német) filozófiájával is töltött értelmezés. Majd megint a túlsó véglet: "a modern", nagy hangon előadott, "objektív" Mozart-játék (kell az ördögnek!). Erre rá már a korhűek divatja következett, itt tartunk ma. A legjobb előadásokat szerintem a mindezeket (is) felmutató, szintézisre törekvő, egységes de mégis egyéni szemléletű pianistáknak köszönhetjük, azoknak a valóban nagy művészeknek, akiknek klasszikus érzéke személyes romantikával van színezve - s akiket talán ezért érzünk modernnek, még akkor is, ha felvételeik negyven-ötven évvel korábbról származnak is. (Leszögezem, hogy ők semmiképpen sem eklektikusak!) Diszkográfiánk rendkívül gazdag: bővelkedik az ilyen produkciókban. Választási küzdelem Megint el kell határoznunk, mely zongoraversenyeket emeljük be az alaprepertoárba az összesen 27 közül. Azt senki sem vitatja, hogy az utolsó nagy sorozat (20-27.) minden valamire való gyűjtemény nélkülözhetetlen anyaga. (Bár a korábbiak között is jócskán akad remekmű; személyes kedvenceim a No. 17-19., mások viszont aligha hagynák ki a No. 9-es "Jeunehommekoncertet", s talán a 26.-at, a Koronázásit is odaadnák érte.) Tehát: ----------------------- No. Hangnem Köchel-szám ----------------------- 20 d-moll 466 21 C-dúr 467 22 Esz-dúr 482 23 A-dúr 488 24 c-moll 491 25 C-dúr 503 26 D-dúr 537 27 B-dúr 595 ----------------------- Sorozatok (teljesek és teljesületlenek) Akik az elmúlt évek során bele-beleolvastak a Basic Librarybe, felfigyelhettek a sorozatok ellen uszító, de legalább is fanyalgó nyilatkozataimra. Tudom, hogy egy-egy nagy művészegyéniség híveit úgysem lehet lebeszélni arról a nézetükről, hogy kedvencük keze alatt még a C-dúr skála is utánozhatatlan eredetiséggel és fontossággal szólal meg - de azt talán ők is elismerik, hogy ugyanazzal az egyetlen nyerőkártyával 27-szer (vagy legalább 8-szor) nem lehet megütni a bankot. Viszonzásképpen én is elismerem, hogy ritka az olyan opus-sorozat, amely annyira alkalmas volna rá, hogy egy művész homogén módon, sorozatban játssza el vagy vigye lemezre. (A "mindössze" öt Beethoven-zongoraversennyel ez ritkán sikerül. Nem azt állítom, hogy a Mozart-versenyek egyformák! De másképpen egyediek, mint a Beethoven egymástól erősen elkülönülő koncertjei.) Teljes, 27 darabos ciklust aránylag keveset találunk. Anda Géza (DG) és Daniel Barenboim (EMI) maga vezényelte zenekarát a zongora mellől. A Nyugaton nemzetközi hírűvé magasodott hazánkfia a salzburgi Mozarteum Camerata Academica elnevezésű növendék-zenekarát vezényelte, az Argentínában született izraeli viszont minden lemezkatalógus egyik leggyakoribb szereplőjét, az English Chamber Orchestra-t, amely a barokktól a mi kortársainkig bármiféle zenét képes szolgáltatni, elsőosztályúnál soha nem alacsonyabb színvonalon. A fentieket (valamint a talán méltatlanul mellőzött Ingrid Haebleréta Philipstől) nevezhetem a sztereo-korszak legjelentősebb ciklusainak; digitális napjainkban Vladimir Ashkenazy (DECCA) és Murray Perahia (CBS) sorozatai uralják a piacot. Természetesen sosem volt rá módom, hogy a négy művész valamennyi lemezét összehasonlíthassam, de jónéhányat hallottam mindegyiküktől, s azt hiszem, a két újabb egyúttal művészileg is sikerültebb (általában véve, legalább is). Még ez alatt az alcím alatt kell felhívnom a figyelmet néhány olyan zongorista lemezére, akik nem vették fel mind a huszonhetet, de a többségüket igen. (Általában a korai műveket rostálgatták ki.) Így a "nagy" versenyek előadói között rendre találkozhatunk Robert Casadesus nevével (Széll György), elébb a Columbia Symphony Orchestrával, amelyet, talán emlékeznek még rá más ajánlásainkból, Bruno Walter alkalmi zenekaraként hoztak létre Los Angelesben, majd más Columbia felvételekhez is alkalmaztak vagy újraszerveztek. Casadesus későbbi lemezei a nagyszerű Clevelandi Zenekarral készültek. Egy pillanatra meglepő, hogy több felvétel őrzi Arthur Rubinstein Mozart-játékát (ő nem Mozart-játékosként volt kimagasló.) Ide vonható a legendás emlékezetűek közül még Rudolf Serkin, Wilhelm Kempff és Clifford Curzon. Alfred Brendela VOX, majd máig tartó nagy korszakában a Philips részére vett föl tucatnyi Mozart-versenyt. Szinte valamennyi dobogós lehetne egy képzelt eredményhirdetésen. Külön kell megemlékeznem egy művésznőről, akit ma már csak az elszánt gyűjtők emlegetnek. Clara Haskilt a legmagasabb művészi mércével mérve is az elsők közé kell helyeznünk, de hajdani tevékenysége annyira nélkülözte a sztár-státusszal járó zajt és külsőségeket, hogy talán el is feledték már. Haskil 1895-ben született Bukarestben, Berlinben tanult, Párizsban nyert díjat és a svájci Veveyben telepedett le. Már a II. világháború előtt az első vonalhoz tartozott, gyakran volt Enescu és Casals partnere. Az első mikrobarázdák "felhasításakor" a Westminster cégnél csinált felvételeket (a cég nagyon adott a hifire!), később a Philipsnek dolgozott. Mozart és Beethoven, Schubert és Schumann voltak legotthonosabb territoriumai, gyakran szonátázott is Arthur Grumiaux-val. Ha némelyik produkciója újra felbukkan CD-n, egyöntetű hódolat fogadja, kivételes művészi erényeinek elismeréseként. Jelezni tartozom még, hogy több ciklus van jelenleg is készülőben, jönnek is a lemezek fél-, sőt negyedévenként, néha már látjuk a távoli célt: a ciklus befejezését. (Sok körülményen múlik ám, hogy teljesen befejeződik-e valamely sorozat!) Mitsuko Uchida, Christian Zacharias, Friedrich Gulda és Schiff András lemezei persze izgatják a vásárolni szándékozók fantáziáját. Malcom Bilson a Polydor Archív Produktion címkéjével, John Eliot Gardiner és az Angol Barokk Szólisták társaságában nem zongorán, hanem fortepianón, mégpedig a Mozart által használt és becsben tartott Walter-féle hangszer kópiáján játssza el valamennyi versenyt. (Ugyanezen a hangszeren szólaltatja meg a Mozart-szonátákat is a Hungaroton új sorozatában, melynek első albuma az 1989-es HHH-ra jelent meg.) A kritika nemcsak a hangszerkülönlegesség és a tudományosan megalapozott korhű stílus miatt figyelt fel Bilson lemezeire, hanem egyre inkább felismerni véli előadásában a szuverén művészi egyéniség jegyeit is. Végül egy figyelmeztetés. A Mozart-versenyek általában ideálisan rávághatók egy LP egyik oldalára (manapság a harminc percen túliak sem okoznak gondot), következésképpen CD-n kettesével sorakoznak. A gyakorlati szempontok (tehát például hogy hogyan kerüljük el a duplumokat stb.) gyakran ellentétbe kerülnek az esztétikai ítéletünkkel. Ugyanaz a felvétel három-négy változatban is fellelhető. A nyugati boltokban tetszés szerint válogathatunk. (Itthon meg úgyis azt vesszük, ami van - ha van...) A Mozart-zongoraverseny évtizedek óta hiánycikk a hazai boltokban. Magyar felvétel Fischer Annie két (alant tárgyalandó) lemezén kívül csupán egy-egy Rados és Ránki akadt, mindkettő a 20-nál alacsonyabb sorszámú versenyekből. Most bontakoznak ki egy sorozatféleség körvonalai Ránki, Kocsis és a Liszt Ferenc Kamarazenekar jóvoltából (K. 238, 414, 415, 453, 456, 488, 595). Importlemezként az Eterna-összkiadás Annerose Schmidt-je időnként feltűnt a tárolókban, de a művésznő egyetlen előadása sem váltott ki különösebb lelkesedést belőlem, másból sem. A nyugati importtól pedig úgy látszik, anyagi sikert nem remélnek az illetékes kereskedők: "a Mozart-zongoraverseny nem üzlet". Én az ellenkezőjét hiszem. A kiválasztottak Vegyük tehát sorra a nyolc "nagyot", némi profilt is skiccelve róluk. d-moll K. 466 Hadd emlékezzem meg itt először arról a lemezről, amely még a II. világháború előtt készült, Bruno Walter, a nagy karmester zongorajátékával és vezénylésével. Olvastam már azóta lebecsülő kritikát róla, hallottam a darabot a legvirtuózabb nagy zongoristáktól, de én még ma is azt az élményt szeretném újra feltalálni minden újabb felvételen: a szépség és tragikum szavakkal kifejezhetetlen megnyilvánulását. E sorok írása közben, 1989. szeptember 14-én este újra felhangzott Walter játéka a Rádióban. A rossz hangminőség ellenére is újra bámulom az I. tétel drámai építkezését, a Románc felett lebegő fájdalmas-esengő hangot, amit oly könyörtelenül oszlat szét a nagy kitörés, s alig zavar, hogy némelyik futam nem pereg eléggé, hogy némely hang talán elbicsaklik. Egy másik Walter neve is fűződik e versenyhez, a Walter Giesekingé. Harminc évnél régebben őrzöm lemezét (Párban a K. 503-mal.) Gieseking is azok közé tartozik, akiknek nevét a fiatalabbak alig-alig olvashatják ma már. Az 1950-es években Edwin Fischer és Wilhelm Backhaus mellett ő volt az egyik német óriás. Latinos ízlésű volt, az áttetsző, finoman árnyalt, tiszta hangzásra törekedett; nem véletlen, hogy Debussy és Ravel előadójaként méltatták leginkább (de jelentős Beethoven-produkciók is fűződnek nevéhez). Mozart-játékáról azóta is megoszlanak a vélemények; szerintem a d-moll zongoraverseny az ő előadásában halvány, a cserébe nyújtott árnyalás és finomságok nem elégítenek ki. Annál inkább Fischer Annie lemeze. Ez a magyar kiadvány a hatvanas évek közepéről ismétlés volt, a művésznő a Columbia részére is felvette a versenyt Adrian Boult vezényletével. Lukács Ervin és a Rádiózenekar ezúttal élénken és indulattelten vesz részt az előadásban, mely művészileg igen erős, tudatos és érzelmileg feszült. Fischer Annie-t is "csúcsformájában" halljuk. Abban az időben ő volt az egyetlen nemzetközi rangú zongoraművészünk, s azt hiszem, ez a legjobb Magyarországon készült lemeze. Ám csak akkor írok igazat, ha eltekintek a hangfelvétel minőségétől, amely enyhén szólva is durva, rossz. Mintha az akusztikai egyensúly ismeretlen fogalom lett volna; a zongorabasszus dübörgése semmivé teszi a mélyvonósokat. A II. tétel végén, ahelyett, hogy "bársonyon futnának perceink", hordógörgetés hangjai tesznek ingerültté. Nem segített ezen a hetvenes évek végén eszközölt technikai felújítás sem. Még mindig a régi nagyoknál maradva: Haskilnak három d-moll versenylemeze van, mindegyiket ajánlom. Az utolsó, Igor Markovitch-csel (Philips) sztereóban készült, és emlékezetes marad mindenkinek, aki hallotta, mert a kiegyenlített, erőfeszítést nem mutató belső erő egyik legszebb mutatványa. Rudolf Serkin is három kiadványt jegyez. Ő még a harmincas években apósának, a nagy hegedűs Adolf Buschnak a kamarazenekarával kezdte e versenyeket játszani és fölvenni. Az Ormándy-féle (akkor kitűnő hangzású) monót felülmúlja a Széll György dirigálta sztereó változat, a hang, a zenekar (a remek clevelandiek) és a karmester révén. Ez a Széll-féle lemez mindenképpen túltesz a hetvenes években készült Marlboro Fesztivál-előadáson, de a digitális Abbado-féle DG-n is. Az utóbbin azért, mert a nyolcvanadikhoz érkező Serkin már nem volt régi szellemi-fizikai erejének birtokában. (A három korábbi lemezt a Columbia-CBS adta ki.) Clifford Curzon, a nagy hírű angol zongoraművész Benjamin Britennel és az Angol Kamarazenekarral szövetkezve hagyott ránk egy ragyogó, természetes zeneiség-fémjelezte előadást (DECCA). Az úgynevezett modern sorozatokból Barenboim és Perahia felvétele a legjobb. Az előbbinek ez az egyik legjobban sikerült concertója, meggyőző ereje tévedhetetlenül vezet végig a művön. Romantizáltabb, az I-II. tételben egy cseppet súlyosabb, mint szeretném. Perahia szenvedélyes, mégis visszafogott; tőle némi lírai többletet kapunk, talán egy hajszálnyit a drámaiság rovására. Az önmagukat vezénylők között Perahiának egészen kivételes a kapcsolata a zenekarral. Anda Géza szép zongorahangja, stílusos játéka, spontán zenélése ma is hatásos, zongorája jól jön át a hatvanas évek elejére jellemző hangképen, amelyben a vonósok egy kissé sápadtabban szólnak, különösen odafent. Alfred Brendel - egyik személyes favoritom - tökéletesen zongorázik, mint mindig. Ezúttal is tökéletesen elemez, magyaráz, felmutatja a zene ezernyi értékét. (Rosszhiszeműek úgy mondanák: oktat.) Talán egy kicsit túlontúl tökéletes, talán az elemző hajlam jobban illene Beethovenhez, mint Mozarthoz? Vagyis, ha igazságos akarok lenni, le kell írnom, kedvencem lemezéről némileg hiányzik az Innigkeit, a bensőséges hang. (A Brendel-lemez itthon kapható volt importáruként és Eterna préselésben is, a K. 488-cal párban.) A K. 466-tal már a korhű, fortepianós előadások is beléptek a versenyek versenyének mezőnyébe: 1988-ban a már említett Bilsonnak két konkurrense akadt. Egyikük, az amerikai John Gibbons kitűnő kritikát kapott, nem kis mértékben köszönheti ezt Frans Brüggennek és nagyszerű együttesének, a XVIII. Század Zenekarának. Ez a "live" előadás azonban hangmérnöki szempontból nem tartozik a Philips remeklései közé, a sok részletszépség belevész a koncertterem "életet adó" melegébe. Összegzésül: a d-moll versenyműre nincs abszolút ajánlatom. C-dúr K. 467 A versenyek között úgynevezett "melléknevest", utólagos, tehát nem a szerző által használt ragadványnevet csak egy visel, a No. 26. Ezért okozott jókora meglepetést a hatvanas évek közepén, hogy az Anda Géza ciklusának egyik tasakján imígyen feliratozták ezt a C-dúr versenyt: "Elvira Madigan". Mi több, a tasakfotón egy XX. század elejei divat szerint öltözött, kalapos ifjú hölgy mutatkozott. Nem sikerült megfejtenem a hölgy viszonyát Mozarthoz. Később megtudtam, nem is volt neki. Mással volt viszonya. Ugyanis az "Elvira Madigan" című sikeres svéd szerelmi film kísérőzenéjének főmotívumául ennek a versenynek ellenállhatatlan szépségű lassú tételét választották. Anda felvételét pedig bizonyára nem csak azért szemelte ki a rendező, mert akkor a legmodernebb hangzású volt, de - gondolom - azt találta a legromantikusabbnak, a legátszellemültebben éneklőnek. A film "hatott vissza" aztán a zeneműre, a DG sokáig így reklámozta a lemezt, sőt némely katalógus-szerkesztő sem átallotta odatenni a jelzőt a K. 467 után.* (*Mire a még tudósabb katalógusszerkesztők így jártak el: "C-dúr K. 467 (helytelenül:) Elvira Madigan." Hja, mi filológus lelkek, bohém fiúk...) Végül is nem kevesebb joggal történt mindez, mint a Jupiter, Holdfény, Appasionata stb. jelzők kitalálásakor. Nevetséges volna letagadni, hogy a népszerű film jót tett Mozartnak, a gyönyörű verseny ettől ugyan nem lett szebb, de ismertebb igen. Charles Rosen hasonlatával ez a versenymű úgy követi a d-mollt, mint a Jupiter szimfónia (K. 550) a g-moll szimfóniát (k. 551). Azaz a világos dúr a tragikus moll hangnemet, egymás melletti helyen a Köchel jegyzékben. A zongoraverseny műfaját ez a két versenymű emelte a legmagasabb rendű zenei formák közé. Ebből is készült magyar lemez Fischer Annie-val. Sajnos, a K. 466-nál dicsért zenekar ezúttal nemhogy egyenrangú partnernek, de még kíséretnek sem elfogadható: nem kísér, inkább csak utána lopakodik a kiváló szólistának. Ami azért is baj, mert éppen a C-dúr versenyre alkalmazható első ízben a zenekari nagyság, a grandeur fogalma jellemzésül. A felvételt 1990-ben ismét a boltokba küldi a Hungaroton, a felújítás remélhetőleg segít valamit. Sokszorosan felülmúlja ezt egy, a Columbiánál készült (ma EMI címkés) Fischer Annie-lemez, mely két és fél évtizede állja az idők és a versengés próbáját, több felújítás után. A Philharmonia Orchestra és Wolfgang Sawallisch voltak a közreműködők, a felvétel fölött "spiritus rector"-ként az évszázad legnagyobb hanglemez producere, zenei rendezője, Walter Legge őrködött, akinek egyébként a Klemperer-, Karajan-, Callas- és Sehwarzkopf-hagyaték tetemes részét és páratlan színvonalát köszönhetjük. Arthur Rubinstein szépen rajzolt ívei, tiszta és gyöngyöző futamai fényes és erőteljes hangzást kaptak az RCA felújításakor. Játékának kiegyenlítettsége nagy erénynek számít a Mozart-tolmácsolásban. Kevésbé illik az én Mozart-képembe Friedrich Gulda, erőteljes, elhatározott, hogy azt ne mondjam, elszánt stílusa. A hetvenes évek közepén készült, technikailag kitűnő felvételen Abbado sem javít. A Supraphon forgalmazta Paul Badura-Skoda lemez rangos helyet foglalhatna el a szocialista piacon. Játéka természetes folyamatossággal jeleskedik, a Prágai Kamarazenekartól nagyszerű fúvós szólamokat hallunk. A zongoraművész győzi lélegzettel az impozáns zongoraszólamot, bár a II. tétel gyönyörű áriáját nem tudja teljes tüdővel kidalolni, nyilván az érzelmi túlzástól fél, mint oly sokan. Ám ha Mozart nem félt ez alkalommal?... Egyébként nem ellenszenves a szokásosnál kissé könnyedebb felfogás (I., III. tétel), a nagyság és pompa mellett a vidámság. Az akusztikai élmény azonban minden szépségnek ellene dolgozik! A hangszínpad közepén a zongorabasszus uralkodik, mintha minden hangját egy hordó-rezonátor erősítené, a mélyvonósok nem a Smetana Teremből, hanem a folyosókról, vagy a mellékhelyiségekből hallatszanak, a fúvósok minden belépéskor a zongorista feje fölött röpködnek á la Chagall, a hegedűk az utcai ablakokat díszítik; az összhangzás dobozos, tömött és fénytelen. Egészen más világba lépünk Brendel digitális Philips-lemezét hallgatva. Amint az Academy St. Martin-in-the-Fields első akkordjai megszólalnak Neville Marriner keze alatt; elfog a "fenség érzete". (Ez csak azért lep meg, mert Brendel szerint az I. tétel bevezetése nem ünnepélyes induló, hanem opera buffa-kezdet.) Lírából azonban többet igényelnénk. Az Andante a cantilena, a harmonia és a zenei szövet újszerű gazdagságával kápráztat el (így a Grove Lexikon), és ebben az álomszerű lassú tételben talán nem érvényes a kevesebb-több elve. Barenboim remekül kidolgozott előadása mellett ismét Perahiától várhatjuk el az érzelmi többletet. Ő ugyanakkor minden részletnek megadja a maga karakterét, színgazdagsága, billentésének árnyalatai is példaszerűek. Kellhet-e ennél több? Vagy talán az I. tételben mégis több rámenősséget, kockázatot szeretnénk?... A CBS jól kiegyensúlyozott, igen hűséges hangkörnyezetet biztosít Perahiának, ugyanez jut Ashkenazy és a Philharmonia Zenekar DECCA-felvételének. Ez is olyan előadás: ha halljuk, úgy érezzük, minden a helyén van. S mégis, nem él oly erővel szívünk emlékei között. Ajánlatom: talán ha egybegyúrhatnánk Perahiát és Brendelt... Esz-dúr K. 482 Ez is személyes rajongásom tárgya, s ugyan ki merné állítani, hogy érdemtelenül? Ha a fúvósok kezelésének páratlan ötleteit, Mozart játékos színfantáziájának eredményét figyeljük, azonnal halljuk, hogy az Esz-dúr és A-dúr versenyek egyívásúak a legtökéletesebb opera buffával: a Figaro lakodalmával. Az Esz-dúr verseny jellegzetesen virtuóz concerto-típus, az eddigi legszélesebb hangszerelési skálával. Föltűnő a hangszíneffektusokban dúskáló Mozart (még tőle is szokatlan) nagyvonalúsága. Különösen kedvelt klarinétjait juttatja hálás feladatokhoz, de a többi fúvós is prominens szerepet kap. Valaha egy Supraphon-lemez, Helene Boschié nyitotta rá a fülemet, de igazán Fischer Annienak köszönhetem, hogy megszerettem. Ez a szintén (Philharmonia Zenekar) Sawallisch-lemez hitem szerint a legjobb, amit ez a nagy művésznő valaha is készített zenekarral; mindig fönn fogja tartani nevét a rögzített zene történelmében. Néhány éve a K. 467-tel párban minden kritikust elragadtatott, s jellemző, hogy a Gramophone 1988 júniusi számában olvasói levél sürgette, hogy adják ki CD-n is. Világnagysággal folytatom, a Mozart-játékosként, kivált versenyművekkel ritkán fellépő Szvjatoszlav Richterrel. Ő a hetvenes-nyolcvanas évek fordulója táján Riccardo Mutival társult a versenyművek felvételére (Philharmonia Zenekar, EMI). Egy Beethoven c-moll és ez a Mozart Esz-dúr mű került ki a stúdióból. Egyik sem öregbítette hírnevüket. (Bár egyiküknek sem volt már szüksége erre.) A Beethoven-versenytől annak idején a Melódia-préselés vette el a kedvem, "vattázott" hangja volt. A Mozart-mű jobban szól, melegebb, bár ezen is érzek némi "csillapítást". Richter persze a megszokott, "sziklaszilárd technikájú", s egy percre sem feledjük, hogy ő ül a zongoránál. Az viszont sok Mozart-hívőt bánthat, hogy egy XIX. századi kotta használatából következően néhány furcsaságot hallhatnak. A fiatal Christian Zacharias is kezdi építgetni ciklusát. Ezt a versenyt és a No. 23-at Drezdában vette fel, így azt az Eterna is forgalmazza. Friss és lendületes, talán nem túlzottan mélyenszántó előadások, de itthon pillanatnyilag nincs más, míg újra fel nem tűnik Badura-Skoda Supraphon-lemeze. A cseh lemez ezúttal is híjával van a homogén hangzásnak, ha lehet még durvább, mint a C-dúr verseny felvétele, itt maguk a fúvósok sem remekelnek. Giovanni Martinelli, a hajdani nagy tenorista mesélte, hogyan csináltak duett-lemezt a század első évtizedeiben: felváltva léptek a nagy tölcsér elé, enyhe lökdösődéssel figyelmeztetve a partnert, hogy adjon helyet - ilyesfajta látomásom támadt ettől a Supraphon-felvételtől. Itt az is kiderül, hogy a Badura-Skoda jobb muzsikus, mint amilyen virtuóz zongorista. A legjobbak következnek. Brendel nagyszabású, fölényes és férfias, minden részletet kipoentíroz, akárcsak Marriner pazar fúvósai, de egy pillanatra sem veszíti szem elől a nagyformát. Nagy lendülettel vezet végig bennünket a versenyműn anélkül, hogy kényszert éreznénk; csupán azt érezzük, biztos kezű vezetőnk van. Ashkenazy ragyogóan zongorázik, az I. tételben talán túl sok erőt mutat, a lassúban azonban épp oly gyöngéd, mint Perahia. A (Grove-lexikon szerint vadászjellegű) fináléban még sziporkázóbb, mint Brendel. E három közül kell ízlés szerint kiválasztani az első számú változatot. A-dúr K. 488 Bárki ír róla, mindig egységes mivoltát emeli ki, pedig ellentétpárokban kénytelen fogalmazni: napfényes és melankolikus uráról, egyszerűség és mélység egyidejűségéről, érzékenységről és szikrázó szellemről szólnak. Ez utóbbit Barenboim lemeze érdemelte ki a Penguinben. Annak idején ez volt az ő ciklusának első kiadványa, úgy húsz évvel ezelőtt, s mindjárt csupa jót ígért a jövőre. A beteljesülésnek tanúi vagyunk, a sorozat kompakton is él és hat. Ez a nagyon népszerű darab amúgyis minden előadójából a legjobbat képes kicsalni. Felsorolásainkból ezúttal elmaradnak az elégedetlenkedő, neheztelő igék. Perahia is itt remekel a leginkább. Gyöngéd érzésvilága nagy belső vitalitással párosul, előadása fölött az a komoly derű honol, amely ennek a művésznek és nagyon sok Mozart-zenének közös sajátja. Szellemi emelkedettségről beszél az egyik kritikus a lassú tételt hallván. A finale spontán lendületét egy pillanatra sem törik meg a szabályok, de nem válik szabálytalanná sem. "Minden bizonnyal a gramofon egyik klasszikusát halljuk." Nem vagyok merész jós, ha hozzáteszem: a jövő század is így fogja megítélni. (Az eleje már oly közel van.) Új név a listánkon Maurizio Pollinié. Az olasz világsztár tökéletesen kimért, kidolgozott játéka (nem rossz jelzők ám ezek! gyakran hiányoljuk e tulajdonságokat!) nem éppen Mozart lényét idézné eszünkbe. Mégis, ez a Karl Böhmmel és a Bécsi Filharmonikusokkal készített lemeze az egyik legjobb ajánlatom, s a DG-hangtechnika is kitűnő. Intelligens és egyenes beszédű Friedrich Gulda is (Harnoncourt, Teldec), de "költőként" elmarad a fentiektől s az alább következőktől. A látszólag "szimpla" lassú Adagio-tétel csupa poézis és pátosz, csak meg kell találni hozzá a hangot s az arányokat a lágyan ereszkedő frázisokból, "siciliano" ritmusból és nápolyi harmonikából alkotott szőttesben. Megteszi ezt Brendel, intenzív belső meggyőződéssel vállalva a pátoszt, nem restellve a költészetet. Erőteljes és lírai, úgy tetszik, ez itt szerencsés kombináció (mint ahogyan az a friss erő és a melegen érző szív is Ashkenazy DECCA lemezén - a zongora ott azonban egy kissé túl hangos, előtérben áll). Brendelnél tökéletes az egyöntetűség, hangban és játékban. Itt kamatozik neki a legbőkezűbben, hogy karmestere van, s hozzá milyen tapasztalt és remek ösztönű karmestere Marriner személyében! A II. tétel pizzicatóinak varázsos teltsége és puhasága csak egyik példa a dicsérendő részletek sokaságára. Ezt semmilyen lemezen sem csinálják szebben. Végre modern magyar felvételről is beszámolhatok. Kocsis Zoltán és a Liszt Ferenc Kamarazenekar előadásáról sok elismerő mondat olvasható a kritikákban. Ha összesítem őket, egy tévedhetetlenül előremutató és gazdag képzeletű művészt méltatnak, aki a lassú tételben fel tudja idézni Mozart megannyi finomságát is, s akinek zongorajátéka a legjobbakéhoz mérhető. Ennyivel már számottevő jelenség a nemzetközi piacon ez az A-dúr verseny s a zenekar is kitűnő osztályzatot kap. Amit általában kifogásolnak: a III. tétel túlzottan rohanó, elsöprő irama. Christian Zacharias nem nyújt ilyen támadási felületet - de nem kelt ennyi érdeklődést sem. S persze most is "emlékezzünk régiekrül". Ha a fránya mai hangtechnika akkor virult volna, amikor Solomon játszott! (Róla a következő koncertnél többet). Majd ismét Clara Haskil! Azután Wilhelm Kempff (van, aki az ő A-dúrját tartja utolérhetetlennek). Rubinstein ezt a darabot igen szerette, lemezét mindig is a jó Mozart-kiadványok közé számították, s az RCA kissé túlnagyított, felfújt hangképe ellenére a felújított változat rengeteg élvezetes pillanatot tár föl, s éppen a lassú tételben. A legendás szentek közül Vladimir Horowitz volt oly ravasz és bölcs, hogy megélje a digitális korszakot. Nyolcvankét évesen vett föl először egy Mozart-versenyt! (Nyilván úgy gondolta, ideje már elkezdenie.) A milánói Scalában adott hangversenyét szalagon rögzítették, Giulini vezényelt. A produkció persze inkább Horowitznak állít emléket, mint Mozartnak, de a zongorajáték szempontjából semmiképp sem érdektelen. Nyílt színvallásnak kell következnie: Perahiát ajánlom (tartalékban Brendelt). * DL ugyan arra bíztatott, írjak hosszabban a szokottnál, mégsem próbálok visszaélni szerkesztői vendégszeretetével. A következő három műről némileg rövidebben értekezem. Bár a c-moll zongoraverseny (K. 491) nem kevésbé remekmű, mint bővebben tárgyalt elődei; tragikus hangütése ismét a Don Giovanni közelébe visz. A kéziraton látható szokatlanul sok javítás különleges műgondot jelez ennél a szerzőnél - indokolja ezt a kísérletező jelleg és a végtelennek tetsző érzelmi skála is. Rendkívül személyes hangja Beethovenre is nagy hatással volt. Mozart itt vonultatja föl a legkorszerűbb zenekari együttest, ám az árnyalatok túlnyomórészt sötétek. Solomon lemezét ajánlom elsőnek, bár az 1955-ös felvétel nem sztereóban készült még (HMV). Solomonnak csak egy neve van, ezt csodagyerek korából őrizte meg. 1902-ben született a Cutner-családban; kilencévesen az Egyesült Királyság kedvence volt; a húszas évekre Európa és Amerika egyik kiváló művész-zongoristájának számított (ezzel többet akartam mondani a zongoraművésznél); tekintélyére jellemző az alábbi anekdota. Az angol zenetudomány két dísze együtt távozik egy Beethoven-koncertről. "Solomon ma ismét csúcsformában volt" - így az egyik. "Beethoven is!" - ennyi az angolosan rövid válasz; nem mindennapi dicséret. Az EMI 1978-ban egy kétlemezes Mozart-albumot adott ki Solomon tiszteletére, mert a művész, akit kortársai is a század egyik legmakulátlanabb zongoristájának, klasszikussá vált muzsikusának tartottak, bénulás következtében 1965 óta már nem játszhatott. (Néhány éve hunyt el. Az albumot itthon is árusították.) Volna csak ennek az élesen rajzolt c-moll versenynek (s hátán a K. 488-asnak) a hangzása kissé jobb, modernebb - ma is kevés versenytársa akadna. Akárcsak Haskilénak (a d-moll verseny másik oldalán) és Wilhelm Kempffének. Casadesus lemeze is mindig nagyon meggyőző ajánlásokat kapott. Modern verziót a fentiekben "megszokottá" vált Ashkenazy-Brendel-Perahia trióból kell választani. A lassú tétel Perahia végletekig érzékeny játékában bámulatraméltó. Badura-Skodát (Supraphon) ismét a stúdió-körülmények teszik versenyképtelenné. A nagyszerű karmester, André Previn (zongoraművész, jazz-zongorista is volt valaha) kedves Bécsi Filharmonikusaival készített egy lemezt két kedves koncertjéről (a másik a K. 453-as G-dúr). Nagyon jól zongorázik, de a nagy pianista-egyéniségek "mélységeihez és magasságaihoz" talán mégsem mérhető (Philips, digitális). A C-dúr (K. 503) és a D-dúr (K. 537) máig kissé mostohán kezelt tagjai a zongoraverseny-családnak. Pedig a nagyszabású, szilárd szerkezetű és pompás zenekari anyagot bemutató C-dúr aligha érdemelte meg ezt; több mint gyanús, hogy e verseny népszerűségének "névrokona", a manapság szinte verhetetlen K. 467 "vág alá". Ashkenazy csak a DECCA-hang telitalálatával nő itt a Perahia-CBS lemez fölé, játékban az amerikai kínál több szépséget, finomságot. Barenboim igen sikerült felvétele is megnyeri a vásárlót. Brendel 1962-ben megjelent VOX (újrakiadásban Turnabout) márkájú bécsi felvétele mindazokkal az erényekkel ékeskedik már, mint a későbbi nagy Philips sorozata; spontán játékörömben még felül is múlja azt. 1970-ben a II. Lipót császárrá koronázásának frankfurti ünnepségein játszotta Mozart a "Koronázási" D-dúr koncertet, noha a darab nem erre az alkalomra készült (már az előző évben is előadta). E koncert szellemi tartalmáról talán valóban lehet vitázni, kivált, ha a korábban (s utána) született testvéreinek fényében vizsgálgatjuk, de amit Mozart az akkori zongorajáték technikájáról, lehetőségeiről tudott, azt ebbe is mind belekomponálta. A XIX. században (talán éppen a jó kapaszkodó: a "koronázási" melléknév miatt) ez volt az egyik legnépszerűbb Mozart-zongoraverseny. Anda DG-lemezét a szlovák Opus cég vette át (a K. 414-gyel párban), hazai boltokban ez volt az itthon föllelhető legjobb változat. Újra meghallgatván, gyorsan meg szeretném cáfolni a szellemi tartalmáról ejtett szavaimat: már-már rágalomízűnek érzem őket! Ezt különösen Perahia lemeze igazolhatja, amely több díjat is nyert. B-dúr K. 595. Kissé elszomorodva veszem le a fejhallgatót a K. 595-ös B-dúr koncert lemezeinek leforgatása után. Sajnos, nincs tovább: az utolsó, 27. zongoraversenyt halála évében, 1791 januárjában komponálta Mozart, nem csoda, hogy az utókor beleérez némi "hattyúdal-tónust", pedig negyedszáznál több mű követi még a Köchel-jegyzékben. Tagadhatatlan azonban, hogy ez már nem a hallgatóságnak szóló virtuóz-szellemes darab; befelé fordulást közvetít, szemlélődést, lemondást, s talán valóban búcsút is. A lassú tétel éneke a szokottnál is melankolikusabb, s ez az alaphang még akkor is ott zeng a mű egésze fölött, ha a zárótétel egyik kedves dallam-ötlete néhány nappal később arra inspirálta Mozartot, hogy derűs dalt írjon belőle egy tavaszt hirdető jelentéktelen versikére... Akadnak itt is "nagymúltú" felvételek. Clifford Curzoné az egyik leghíresebb, húsz év után is számolni kell vele (DECCA, az Angol kamarazenekart ismét Benjamin Britten vezényli). Brendelnek 1969-bőlvaló VOX B-dúrja már ugyanúgy hódít, mint a későbbi Philips. Egy francia cég megelőzte Bilsont (Société Francaise du Son), amennyiben a neves Landowska-tanítvány, Raphael Puyana 15 évvel ezelőtt egy 1783-as Broadwood-zongorán, azaz fortepianón vette fel a B-dúr versenyt. Érdemes volt hazavinnem a lemezt a Múzeum-körúti Antikváriumból, s örültem, amikor 1989 nyarán a Bartók Rádió műsorában bemutathattuk, mint "Hangfelvételt felsőfokon". Magyar lemez is forog e műből, modern felvétel, jelentős művészekkel. A véletlen úgy hozta, hogy az elmúlt nyáron jelent meg Ránki Dezső és a Liszt Ferenc Kamarazenekar lemeze (hátán a K. 415-ös C-dúrral), Kocsis Zoltán meg ugyanebben az évben vette föl ugyanezzel a zenekarral; megjelenése a következő esztendő(k)re várható. Végre versenyhelyzet* (*Zongoraversenyhelyzet. A szerk.) a hazai piacon. (Igaz, nem először, lásd Bartók: Gyermekeknek.) A mű egyik örökértékű klasszikusának rangját viseli Emil Gilels DG verziója, túloldalon a kétzongorás versennyel, melyet Jelena lányával játszik együtt. Gilels, a hajdani "oroszlán" itt bölcs és mélyen érző nagy lélekké szelídül, "Művészi integritás és költői beleérzés legmagasabb rendű megnyilvánulása" - olvasom egy kritikában. S mivel Gilels káprázatosán zongorázik is, ez a húszéves lemez csupa gyönyörűséget kelt - melyből nem kevés származik Karl Böhm és a Bécsi Filharmonikusok Mozart-tudományából, a természetesség és kifinomultság e páratlan együttes adottságából. A lemez még az (egykor itthon is elérhető) Melódia-préselésben is hifi. Szellemileg magyar termék a Schiff András és Végh Sándor nevével ékeskedő DECCA lemez is; remek társulás az egyre elmélyültebben muzsikáló fiatal zongoristának, illetve a régi nagy vonósnégyes-hagyományok ma is élő letéteményesének ez a párosa. (Schiffet amúgyis áhítatos tisztelet fűzi az idős muzsikusokhoz. Emlékszünk még, mennyire rajongva nyilatkozott a kilencven éves Horszowskiról.) Láthatóan ciklusra szövetkezett az ifjú és a veterán. Ezt a K. 595-öt mindenesetre hozsannázva fogadta a kritika, Schiffet Curzon, Gilels, Brendel és Perahia mellé helyezik. A meleg és tágas akusztikai térben a fúvósok kivételesen szép és pontos játéka tűnik fel, majd a vonósok hangzásából halljuk, hogy e produkcióban iránymutató szerepe van Végh Sándornak. E felvételen is a salzburgi Mozarteum Camerata-ja játszik, mint Anda ciklusában. Schiff úgy kezeli a zongorát, mintha korabeli hangszeren szólaltatná meg csupa személyes intimitásból sugárzó mondanivalóját. Elhivatottság és szerénység jellemzi őt, s ha talán egy pillanattal tovább időzik is egy-egy részletnél, összteljesítménye nagy előadást eredményez. Stephen Plaistow, az igen mérvadó kritikus éppenséggel a Mozart versenyművek előadásának modelljeként állítja mások elé ezt a lemezt. Csak kötelességszerűen emlékeztetek még rá: Brendel és Perahia ebben az utólérhetetlen hangulatú darabban is a legjobbakhoz tartoznak. Az Allegro folyamatos, csak Mozarttól elvárható énekeltetése, a szelíd disszonanciák fájdalmat sejttető borúja, a szivárványos kromatika szubjektivitása, s mindez a szimmetrikus tökélyű szerkezetben - íme, a drámai műfaj csupa lírába torkollva, oldódva ér véget Mozart életművében...mégiscsak hattyúdalban búcsúztatva a zongoraversenyt mint műfajt, és hősét, a zeneszerzőt. (Legközelebb Verdi: Requiem)