Negyedik Dimenzió: Szellemidézés



        Alább  a  Szerkesztő  számol  be  a  Negyedik   Dimenzióban   tett
    utazásairól,  a  High  Fidelity  "megmagyarázhatatlan"  jelenségeiről.
    Mivel  ezek  részben  vagy   egészben   kívül   esnek   a   klasszikus
    elektroakusztika  érvényességének  körén,  Olvasóinkban   idegenkedést
    ébreszthetnek, s csökkenthetik  lapunk  műszaki  tesztjeinek  hitelét.
    Nyomatékkal  leszögezzük,  hogy  az  ehelyütt  közölt  írások   teljes
    mértékben függetlenek a lap  műszaki  részétől.  Mérnök  munkatársaink
    csakis azzal járulnak hozzá ezekhez a cikkekhez, hogy  résztvesznek  a
    szeánszokon  -  és  borzadoznak.  A  Szerkesztő  egymagában   vállalja
    munkájának minden ódiumát.


    I. Szellemidézés - Interjú Peter W. Belttel


        A Szerkesztő magánvéleménye szerint a modern  hangtechnikában  két
    nagy forradalom zajlik. Az  egyik  a  digitalizáció,  ez  már  csaknem
    teljesen  végbement,  eredményét  világszerte  ismerik  és  elismerik.
    Korunk megannyi vívmányához hasonlóan a digitális technika nem fűződik
    valamely feltaláló  személyéhez;  létrejöttét  "csapatmunkának",  sőt:
    számos iparág együttműködésének köszönheti.
        A másik forradalom  éppenhogy  csak  megkezdődött,  eredményét  az
    emberek többsége még csak nem  is  ismeri,  nemhogy  elismerné.  Ez  a
    forradalom (talán utoljára a technika  történetében!)  egyetlen  ember
    műve. Peter W. Belt személyében tehát  én  a  tudománytörténet  utolsó
    magányos hősét, az  utolsó  Galvani-  vagy  Wegener-típusú  felfedezőt
    tisztelem,  és  örülök,  hogy  sikerült   megszólaltatnom   ezeken   a
    hasábokon.
        "Ajánlott olvasmány" a mai szellemidézéshez a Hifi  Mozaik  6-7-8.
    kötetéből mindaz, ami Peter Beltről és fekete tudományáról szól.
        Az interjú nem élőszóban készült; a kérdéseket levélben tettem fel
    és  a  válaszok  is  postán  érkeztek-  ez  feltehetőleg  érződik   is
    párbeszédünk ritmusán. Az esetleges  félrefordításokért  természetesen
    engem terhel a felelősség. DL.

                                      *

        HFM: Kérem, mutatkozzék be  nekünk.  Beszéljen  a  képzettségéről,
    foglalkozásáról, hivatásáról, életviteléről.

        PWB: Rádiómérnöknek tanultam, s akként is helyezkedtem el, a  Brit
    Légierőnél. Amikor onnan kiléptem (ez  1956-ban  volt),  elhatároztam,
    hogy zenei érdeklődésemet összekapcsolom rádiómérnöki  tudásommal,  és
    ezentúl  hangtechnikai  készülékekre   fogok   összpontosítani.   Első
    gyártmányom egy magas színvonalú elektrosztatikus fejhallgató volt.
        Később    meglehetősen    sokat    kísérleteztünk    ortodinamikus
    fejhallgatókkal. A lehető legvékonyabb alumínium fóliát kombináltuk  a
    létező  legvékonyabb  poliészter  filmmel,   a   komplex   csévét   az
    alumíniumfelszínre marattuk,  a  membránt  ritkaföldfém-mágnesek  közé
    helyeztük - ez az átalakító valóban  csúcshifi  volt.  Rájöttem,  hogy
    ilyen ortodinamikus egységekből hangsugárzó-panelt is építhetek, amely
    500Hz-től  felfelé   sugároz.   Meg   is   építettük,   mozgótekercses
    basszusegységgel  egészítettük   ki,   és   saját   tervezésű   MOSFET
    erősítőkkel hajtottuk meg. Aktívrendszerünket bemutattuk az 1981.  évi
    londoni  audio-kiállításon,  s  elnyertük  vele  az   ottani   Legjobb
    Hangminőség címet.

    

    Belt vásárdíjas hangsugárzó rendszere, a Tower ("Torony"). A fényképet
    a  Hi-Fi  News  &  Record  Review 1981 júniusi számából vettük át (25.
    oldal),   ahol   is   a   Cunard   Show-ról  készített  tudósításban a
    következőket  olvashatjuk:  "Kétségtelenül  az  egyik  sztárja  volt a
    bemutatónak PWB szélessávú aktívrendszere, amelyet 200 Hz alatt egy 50
    literes  basszreflexdoboz egészít ki. A "Torony" nem kevesebb mint 105
    parányi       hangszórót       tartalmaz      csatornánként!      Ezek
    alumínium/poliészterből  készültek, alacsony tömegük folytán megvan az
    az  előnyük,  mint  az  elektrosztatikus hangszóróknak, de dinamikusan
    vannak  meghajtva, és végig az egész sávban konstans az impedenciájuk.
    Beléjük  van  építve  csatornánként  két DC-csatolt MOS-FET erősítő, s
    noha  a komplett alkotás 2750 fontba kerül (nem számítva a VAT-ot), ez
    szolgáltatta  az  egyik legjobban részletező hangot és sztereofóniát a
    bemutatón."


        Számomra azonban még ez a "legjobb" hangminőség is gyászosan rossz
    volt ahhoz képest, amire otthoni tapasztalataim  alapján  számítottam.
    Mint mérnök, tisztában voltam vele, hogy amit produkáltunk, az  valódi
    csúcshifi, felülmúl minden más berendezést. Ha  tehát  a  hangminősége
    mégis kiábrándító, akkor ennek nyilván megvan a maga oka  feltehetőleg
    valamiféle újabb, a hagyományostól eltérő tervezési paraméter.
        Elhatároztam, kikutatom, miért nem szól a berendezésünk  egyformán
    jól mindenféle környezetben. Úgy képzeltem, 6 hónapot  szánok  erre  a
    problémára...de 3 teljes  évembe  került,  míg  igazából  megértettem,
    mennyire aggasztó mértékben érvényesül a környezet zavaró hatása. Ez a
    zavarhatás  akadályoz  meg  bennünket,  hogy  a   maga   teljességében
    appercipiálhassuk a képet és a hangot. Azóta is ezzel a problémakörrel
    foglalkozom.
        Utolsó kérdése  az  életvitelemre  vonatkozott.  Nos:  életvitelem
    igencsak szerény. Minden jövedelmünket kutatásra-fejlesztésre  költjük
    beleértve azt a pénzt is, amely a családi házunk eladásából származik.

        HFM: Végül is, hogyan sikerült felfedeznie ezt az eddig ismeretlen
    jelenséget?

        PWB:  Kísérleteimet  azzal  kezdtem,  hogy  megvizsgáltam,  milyen
    hatást gyakorolnak a hangképre a különféle hangszórókábelek  és  egyéb
    összekötőzsinórok, majd pedig  a  különféle  elektronikai  alkatrészek
    mint a kondenzátorok stb. Nem sok eredményt értem el,  egészen  addig,
    míg fel nem hagytam azzal a beszűkült  mérnöki  gondolkodással,  amely
    hagyományos képzésünkből következik.
        Az első jelentősebb eredményem  az  volt,  amikor  rájöttem,  hogy
    manipulálni  tudom  a  hangképet  azáltal,  hogy  összedörzsölöm   két
    hangsugárzó   levett,   dekoratív    szivacselőlapját.    Aztán    azt
    tapasztaltam, hogy ha  a  lemezjátszó  plexitetejét  dörzsölgetem  egy
    speciálisan kezelt  műanyag  szivaccsal,  akkor  a  hangkép  ismétcsak
    megváltozik, mégpedig  kétféleképpen  aszerint,  hogy  melyik  irányba
    mutatnak  a  dörzsölő  mozdulatok.  Kezdtem   belátni,   hogy   valami
    befolyásolja a hangképet, és hogy ez  a  valami  nem  vezethető  le  a
    hagyományos elvekből.

        HFM: Becslése szerint az embereknek hány százaléka képes érzékelni
    ezt  az  effektust?  Milyen  mértékben  tér  el  az,  egyes  személyek
    érzékenysége? Érzékenységük foka vajon függ-e  a  nemüktől,  koruktól,
    foglalkozásuktól vagy bármi más kritériumtól?

        PWB: Lényegében bárki, aki  csendben  ül  és  hallgatja  a  zenét,
    minden további nélkül felismeri manipulációink hatását. Ez csak  annak
    az emberfajtának okoz nehézséget, amelyik berögzött előítéletekkel jön
    el a meghallgatásra. Ismétlem, bárki képes felismerni az effektust.

        HFM: És milyen mértékben érzékeli Ön? Kísérletezés közben szüksége
    van-e zenehallgatásra, avagy anélkül  is  meg  tudja  különböztetni  a
    hasznos töltésmintázatokat a károsaktól,  "csak  úgy  a  levegőből;  a
    saját testén?

        PWB: Teljes mértékben érzékeny vagyok arra a benyomásra, amelyet a
    környezeti energia manipulálása kelt. A legtöbb kísérlethez egyáltalán
    nincs  szükségem  zenehallgatásra,   de   természetesen   rendszeresen
    hallgatok zenét is, mert ez az egyetlen  módja  annak,  hogy  helyesen
    ítéljük meg a változás karakterét.

        HFM: Ismer-e embereket, akik  hasonlóképpen  (vagy  még  Önnél  is
    inkább) szenzitívek? Meg lehet ezt tanulni? Milyen mértékig?

        PWB: Saját magamon kívül csak egy  személyt  ismerek,  aki  eléggé
    szenzitív ahhoz, hogy zenehallgatás nélkül is manipulálhasson,  és  ez
    Graham, az egyik fiam, aki velem dolgozik; szintén gyakorlott  mérnök.
    Mindketten hosszú idő alatt tettünk szert erre a képességünkre, és úgy
    gondolom,  hogy  bárki,  aki  ugyanennyire  intenzíven  foglalkozik  a
    szóbanforgó energia manipulálásával, ugyanannyira fogékonnyá válik rá,
    mint mi.

        HFM: Vajon a PWB-effektus kizárólag fiziológiai úton hat? Avagy az
    emberi szervezeten kívül a készülékeink működését is befolyásolja?

        PWB:   Erre   nagyon   nehéz   válaszolni.   Úgy   vélem,   modern
    lakókörnyezetünk  egészét  káros  energiamintázatok  szövik  át.  Ezek
    sokféle  forrásból  származnak,  de  alapjában   véve   valamennyi   a
    gravitációs energiát torzítja  el.  E  torzításokra  eddig  azért  nem
    figyeltünk fel, mert az emberi szervezet kivédi a  hatásukat  azáltal,
    hogy tudat alatt mintegy  elnyomja  az  éberségünket".  Ezzel  azonban
    csökkenti azt a képességünket is, hogy a maga teljességében élvezzük a
    hangot és a képet.

        HFM: Hogyan magyarázza, hogy  manipulációinak  (a  polarizálásnak)
    auditív hatása nem mindig ugyanaz, sőt néha meglehetősen eltér  attól,
    amire fel vagyunk készülve?

        PWB: Olyan polarizációs mintázatokat is lehet produkálni,  amelyek
    nem  egészen  a  kellő  irányban  hatnak.  Az  évek  folyamán  azonban
    megtanultuk, hogyan érhetjük el a helyes mintázatot.

        HFM: Nem erre gondoltam. Magukkal a  PWB  eszközökkel  sem  mindig
    ugyanazt  a  hatást  érjük  el.  Például,   némely   szituációkban   a
    polarizálás megszünteti a hangkép érdességét, de ellágyítja  a  zenét.
    Más szituációkban viszont csengőbbé, definiáltabbá teszi.

        PWB: Sajnos, az emberek alapvetően a hifi-készülék  hangminőségére
    koncentrálnak; nincsenek felkészülve rá, hogy a környezetük állapotára
    figyeljenek.

        HFM: Mi határozza meg a PWB-effektus  főbb  töltésmintázatait?  És
    melyek ezek a főbb mintázatok?

        PWB: A fő töltésmintázat bármely épületen belül függőleges irányú,
    nyilvánvalóan a gravitációs erő hatására. Az  elektromágneses  energia
    helyi koncentrálódásai pedig  létrehozzák  az  energiatorzulás  saját,
    lokális fészkeit. Az emberek nehezen hiszik el, hogy valamely épületen
    belül minden egyes szoba befolyásolja a szomszédos szobának a hangját.

        HFM:  Képes-e  rá,  hogy  áttekintse  a   PWB-effektust   a   maga
    teljességében? Avagy fel van készülve további, nemvárt fejleményekre?

        PWB: Világos munkahipotézissel rendelkezünk, de minthogy az emberi
    hallás-  és  látásmechanizmust  senki   sem   ismeri   igazán,   nehéz
    meghatározni, mi történik  az  emberi  agyban.  Meglehetősen  biztosak
    vagyunk benne, hogy egyensúly-érzékelésünk agyi folyamatokon alapul, s
    hogy elsősorban ezeket a folyamatokat zavarja meg  a  környezet  káros
    energiája.  A  többi  érzékszervünkre   gyakorolt   hatás   már   csak
    másodlagos.   Nemvárt   fejlemény,   mindazonáltal,   amit   legutóbbi
    kísérleteink során tapasztaltunk, nevezetesen, hogy valamely épületben
    detektálni  lehet  olyan  manipulációk   hatását   is,   amelyeket   a
    szóbanforgó épülettől több tíz méternyire végzünk.

        HFM: A PWB-gyártmányok  közül  melyiket  vagy  melyeket  tartja  a
    legfontosabbnak?

        PWB:  Valamennyit  fontosnak  tartom.  Legnépszerűbb  gyártmányunk
    mindenesetre a Spiratube. Kezd népszerű lenni az Elektrét Gyöngy is  -
    majd küldök belőle mintapéldányokat.

        HFM: És akkor egy roppant kritikus kérdés:  mennyi  ideig  tartják
    meg hatékonyságukat a PWB-eszközök?

        PWB: Rendkívül hosszú ideig. Semmi  okuk  rá,  hogy  elromoljanak.
    Arra számítok, hogy végtelen sokáig működnek.

        HFM: Mit szól az Egyeres/Sodrott kábel vitájához? Egyáltalán, mi a
    véleménye a kábelekről?

        PWB: Bármiféle két kábel között csupán  annyi  a  különbség,  hogy
    eltérő módon manipulálják a PWB-típusú energiát két  készülék  között*
    (*Belt eddig sosem adott nyílt választ arra a kérdésre,  hogy  egyeres
    avagy inkább sodrott kábelt használjunk-e. Időnként azért közzéteszi a
    kábelekkel kapcsolatos megfigyeléseit, s habár ezekből  ma  még  korai
    volna valamiféle  komplex  kábel-elméletet  kreálni:  ami  késik,  nem
    múlik.). Van egy új gyártmányunk, ez a már említett Elektrét  Gyöngyön
    alapul, kívülről rá kell csíptetni bármely kábelre,  és  máris  erősen
    javul a hangkép. Valóban  bármiféle  kábelről  beszélek  -  ugyanis  a
    háztartási gépek (hűtőszekrények, elektromos tűzhelyek stb.)  kábelein
    éppoly  fontos  kezelni  a  káros  energiát,  mint  a   hifikészülékek
    összekötőkábelein.

        HFM: Hangsugárzó-lábazatok, lemezjátszó-asztalkák - ezeknek is van
    közük a PWB jelenséghez?

        PWB:  Bármiféle  hangsugárzó-lábazat,  lemezjátszó-asztalka   vagy
    egyéb  állvány  semmi  mást  nem  tesz,  csupán  a  PWB-féle  energiát
    manipulálja.

        HFM: Mi a véleménye az Analóg/ Digitális párviadalról?

        PWB: Erről nem tudok mit mondani. A szokványos hifi-hangot én  már
    akkor kiábrándítónak találtam, mielőtt a digitális rendszer  megjelent
    volna a színen. Egyébként viszont  mindkét  rendszer  képes  rá,  hogy
    kielégítő módon reprodukálja a zenét.

        HFM: Milyen a kapcsolata a reprodukált zenével?

        PWB:   Évekkel   ezelőtt    hangfelvételeket    is    készítettem,
    lakklemez-vágással is foglalkoztam. Szerencsésnek tartom, hogy ma  már
    lemezgyárak is kezdenek érdeklődni a mi technikánk iránt. Érdekes lesz
    majd megfigyelni a közeli jövőben, milyenek lesznek azok a felvételek,
    amelyek a miáltalunk manipulált stúdióban készülnek.  De  tévedés  azt
    hinni, hogy a PWB-effektus csak  a  reprodukált  zenén  érvényesül.  A
    környezet káros energiája mindenkit meggátol  abban,  hogy  a  hangkép
    egészét  appercipiálhassa  -  akár  a   hangversenyteremben   vagy   a
    színházban is.

        HFM: Igen, erről már mi magunk  is  meggyőződtünk.  Visszatérve  a
    reprodukált zenére: Ön milyen készüléket hallgat  otthon?  Mi  volt  a
    legjobb hifi, amelyet valaha is hallott? Hajlandó volna  márkaneveket,
    készüléktípusokat említeni, amelyekkel rokonszenvezik? Milyen tanácsot
    adna a hifistáknak?

        PWB:  Mint  a  legtöbben  ebben  a  szakmában,  én   is   folyvást
    cserélgetem a készülékeimet. A hangminőség  azonban  most  már  minden
    körülmények között jó, függetlenül attól,  hogy  milyen  árkategóriájú
    készülékek  szolgáltatják  a  zenét.  Ha  új  készüléket   vásárolunk,
    azonnyomban  modifikáljuk,  mert  különben   semelyik   cég   semelyik
    készüléke nem  produkálna  elfogadható  hangot.  A  PWB-technika  igen
    egyszerű eszközökkel igen sokat javít a  hangképen;  tényleg  egyszerű
    módszerekről van szó, még csak a készülék fedőlapját vagy plexitetejét
    sem kell feltétlenül eltávolítani. Lényeges viszont, hogy kezelni kell
    a káros energiát a hálózati csatlakozókábelen és az összekötőkábeleken
    is. Ami pedig a hanglemezt és a CD-t illeti: a  forgó  korong  annyira
    káros energiát produkál, hogy okvetlenül kezelni kell.

        HFM: Mi a véleménye, sikerül-e  valaha  is  műszeresen  kimérni  a
    PWB-effektust,  Meg  tudja-e  győzni  a   tudósokat   a   PWB-effektus
    létezéséről?

        PWB:  Európai tudósok a gravitációs energia anomáliáit detektálták
    messze  a  Föld  felszíne  alatt  és  fölött, tehát bányákban és magas
    tornyokban  is;  ők most azon töprengenek, hogy vajon a kölcsönhatások
    ötödik, illetve hatodik fajtáját fedezték-e fel.*
        (*A  fizika jelenleg az elemi részek 4-féle kölcsönhatását ismeri:
    1. az erős kölcsönhatást (magerők), 2. az elektromágneses, 3. a gyenge
    kölcsönhatást  (amely a béta-bomlást okozza) és végül 4. a gravitációs
    kölcsönhatást,  mely  utóbbi  mind  között a leggyengébb. Ezeket, vagy
    legalább   többségüket  a  tudósok  már  régóta  szeretnék  valamiféle
    egységes     elméletben    kifejezni,    "közös    nevezőre    hozni".
    Próbálkozásaikra  (Faraday,  Einstein  stb.)  Belt is hivatkozik egyik
    szórólapján,  lényegében  olyasvalamit  állítva,  hogy  a PWB-effektus
    éppen   az   elektromágneses  és  a  gravitációs  kölcsönhatás  "közös
    nevezője".     Mint     interjúnkból     kiderül,    a    PWB-effektus
    "támadáspontjának"  Belt  nem a hallószervünket tartja, hanem az abban
    foglalt  egyensúly-érzékelő  szervet.)  Biztos vagyok benne, végül azt
    fogják  kimutatni, hogy ezek valójában a gravitációs erő torzulásai, s
    hasonlóak   azokhoz   a   torzításokhoz,  amelyekről  én  beszéltem, s
    amelyeket manipulálni tudok.
        HFM: Reménykedik-e benne, hogy neves hifi-cégek is  elfogadják  és
    átveszik az Ön technikáját? Van-e már ennek valami jele?

        PWB: Gyártócégek folyamatosan  érdeklődnek  kutatásaink  eredménye
    iránt.   Az   átlagos   hifi-készülékek   forgalma   csökken,    drága
    berendezésekre    viszont    változatlanul    sokat    költenek     az
    emberek...feltehetőleg abban reménykedve, hogy azok a drága készülékek
    majd úgy fognak szólni, ahogy ők szeretnék. De amíg ők nem támasztanak
    magasabb igényeket, addig a gyáraktól pontosan azt fogják kapni - amit
    jelenleg kapnak.


    II. Csövek, krémek, fóliák

        Mi már kipróbáltunk néhány  PWB-eszközt  (HFM  7.),  s  ezt  azóta
    Olvasóink  is  megtehették,  legalábbis  azok,   akik   hitelt   adtak
    szavunknak, s még idejében elmentek a Belgrád-rakparti Hifi  Áruházba,
    ahol is 9-10 féle varázsszer között válogathattak. Egyébként nem  volt
    erőszak a disznótor, nemhogy a vevő, de a RAMOVILL számára  sem,  Belt
    ugyanis meghitelezte az első szállítmányt (az angol kereskedők nyelvén
    "sale or return", azaz:  "add  el  vagy  küldd  vissza").  A  hitelnek
    azonban természetesen korlátot szabott, egy-egy  fajtából  csak  10-10
    darabot küldött, és  a  mintaszállítmányba  nem  vette  fel  a  teljes
    PWB-választékot. (Nem érkezett Polarizátor, Ecset és Elektrét Csipesz,
    valamint Piros/Fekete Fólia, de ez utóbbit időközben mint  jeleztük  -
    valóban    felváltották    egy    újabb    fólia-kombinációval,     az
    Arany/Szürkével.) A többi már azon múlik, valóban érdekli-e  a  magyar
    vásárlóközönséget a PWB-technika. Ha igen, akkor a RAMOVILL vélhetőleg
    a maga kockázatára is rendelni fog Belttől, esetleg  előjegyzést  vesz
    fel a PWB-gyártmányokra.  Az  árak,  sajnos,  máris  magasabbak,  mint
    jeleztem,   részben   a   forint   újabb   leértékelése    miatt.    A
    Belt-eszközöknek én ezentúl mindig csak az angliai  bolti  árát  fogom
    megadni, fontban.  A  forintár  ennek  a  40%-a,  szorozva  körülbelül
    210-zel - amíg csak nemzeti valutánkat újra le nem értékelik. Ez éppen
    a napokban várható...
        Végül is, a PWB-gyártmányok közül Magyarországon is boltba  került
    a 29cm-es alátétkorong,  az  Elektrét  Szélvédő,  a  CD-fedőkorong,  a
    8cm-es alátétkorong, az Elektrét Olaj és az ezüstszínű fólia;  ezekről
    már meséltem a múltkor. De volt a csomagban három  további  PWB-eszköz
    is: a Spiratube (1 méter ára 10 font), az Arany/Szürke  fóliapár  (1+1
    darab 7x8cm-es fólia ára 30 font) és az Elektrét Krém (1 tégely ára 20
    font). Mai kísértethistóriánknak ezek lesznek a főszereplői.


    1. Spiratube

    

    Műanyag spriálcsövek. A normál kivitel (a középső) 6mm-es


        A 7. kötetben csak mint kisegítő eszközt említettem, mert még  nem
    tudtam, hogy önmagában is nagyhatalmú varázsszer; nem  véletlen,  hogy
    Belt eddig éppen ebből adta el a legtöbbet. A Spiratube egy  színtelen
    pvc-cső, amelyet permanens töltéssel láttak  el,  s  amelyen  spirális
    vágás fut körbe, ennélfogva nemcsak ráhúzni  lehet,  de  rá  is  lehet
    tekercselni   a   legkülönfélébb   kábelekre:   hálózati    vezetékre,
    interconnectre,  hangszórókábelre,  antennavezetékre  stb.  "Standard"
    változata 6mm átmérőjű, de létezik belőle vékonyabb is, vastagabb  is.
    Már egyetlen, 3-5cm hosszú darabka is  meglepően  hatékony,  de  minél
    több, annál jobb - csak az  a  fontos,  hogy  számuk  mindig  páratlan
    legyen.    Ha     viszont     takarékoskodni     akarunk,     egyetlen
    Spiratube-darabkával egy egész kábelköteget is át lehet fogni.
        A Spriatube riasztóan univerzális  varázsszer.  Bármiféle  kábelen
    hatékony, ennélfogva nemcsak a  hifi  és  a  videó,  hanem  az  összes
    háztartási gép madzagjaira is kívánkozik belőle egy-egy darab. Érdemes
    Spiratubeot húzni a hangsugárzó és a  különféle  készülékek  (erősítő,
    tuner, CD-játszó stb.) belsejében futó kábelekre is.
        Megdöbbentő, de a Spiratube-ra nemcsak a bekapcsolt  készülékeknek
    van szükségük, hanem azoknak is, amelyek éppen nem  üzemelnek.  Az  én
    szobámban   például   van   egy   szövegszerkesztő   gép   plusz   egy
    villany-írógép (azaz egy KODEX2000 rendszer). Ha zenét hallgatok, mind
    a kettőt kikapcsolom, a hálózati csatlakozójukat  kihúzom.  Mégis  meg
    lehet hallani, amikor Spiratube-ot rakok a két  üzemen  kívüli  gépnek
    egyebeken  kívül  az  összekötőkábelére!   Működik   a   varázslat   a
    telefonkészülékek  kábelein   is,   holott   zenehallgatás   előtt   a
    telefondugókat mindig kihúzom a konnektorból.
        Figyelem, figyelem, figyelem!!! Ha Spiratube-ot  teszünk  valamely
    kábelre, előzőleg el kell távolítani róla ama bizonyos matrózcsomókat,
    mert "ütik egymást" a spirálcsővel. Ez az intés kezdetben elkerülte  a
    figyelmemet  (pedig  benne  van  a  használati  utasításban!),  és   a
    telefonkészülékek  kihúzott  csatlakozódugóját  továbbra  is,  mintegy
    automatikusan matrózcsomóval blokkoltam, holott a  telefont  időközben
    már teleraktam Spiratube-bal. Csak később jöttem rá,  hogy  a  kétféle
    technika együtt egy nagyon kellemetlen  visszhangosodást  idéz  elő  a
    hangképben.  A  matrózcsomó  okos  dolog,  a  Spiratube  pedig   jóval
    hatékonyabb a matrózcsomónál is -  de  a  kettő  együtt  többet  ront,
    mintha egyiket sem alkalmazzuk!
        Érdekes  felfedezése  Beltnek,  s  majdan  valószínűleg   hozzáfog
    járulni az Ideális Kábel Tanához, hogy ha azonosítani lehet  a  fázist
    és a nullpontot, és a  két  kábelszál  külön-külön  fut,  akkor  az  a
    legjobb, ha a "+"  szálakra  páros,  a  "-"  szálakra  páratlan  számú
    Spiratube-darabkát húzunk. (Ha van a világon  logika,  akkor  ennek  a
    technikának matrózcsomóval  is  működnie  kell.  Van  kedve  valakinek
    kipróbálni?)

    2. Arany/Szürke fóliapár

    

    Az  Arany/Szürke  fóliapár  "mintázatai"
    1.  Mágnesezhető  anyagokon,  2. Bármiféle egyéb anyagon, 3. Hanglemez
    mindkét,  illetve  CD  egyetlen címkéjén, 4. elektrolit kondenzátoron.
    Utóbbin  az  arany fóliának, amely töltéskötést hoz létre az alumínium
    ház és a külső műanyag borítás között, nem szabad átnyúlnia a tetőrész
    negatív felére


        A Piros/Fekete fóliapárt végleg kivonták a forgalomból. A  lelkünk
    mélyén sajnáljuk, hiszen ennek az eszköznek  szenteltük  a  legnagyobb
    teret, róla közöltük a legtöbb ábrát dehát éppen arról van szó, hogy a
    Piros/Fekete  fóliapár  használatához  túl   sok   ábrára,   valóságos
    enciklopédiára volt szükség.  Az  új  Arany/  Szürke  fóliapárral  már
    valamivel kevesebbet kell pepecselni. Mellesleg úgy érzem, hatékonyabb
    is. Pontosabban, a hatása helyesebb irányba mutat. Kisebb  szöget  zár
    be  a  helyes  iránnyal.  Akárcsak  a   Piros/Fekete   fóliapárt,   az
    Arany/Szürkét   is   mindig   együtt   kell    használni,    különféle
    kombinációkban. Négyféleképpen járhatunk el:
        Mágnesezhető anyagokra az aranyszínű fóliából ragasztunk  egy  kb.
    1cm2-es négyzetet, majd  arra  rátapasztunk  egy  valamivel
    kisebb négyzetet  a  szürkéből,  úgy,  hogy  körben  kilátszódjék  egy
    aranyszínű  szegély.  Ezzel  a  kombinációval  a  hifi-készülékek   és
    háztartási gépek burkolatát, a  vasállványokat  stb.  kezelhetjük  (1.
    ábra).
        A nem-mágnesezhető anyagokra (fémre, fára, üvegre, műanyagra stb.)
    fordított "mintázatot" kell  felvinni:  a  nagyobbik  négyzet  lesz  a
    szürke, a kisebbik az aranyszínű  -  de  az  utóbbinak  a  hátára  egy
    további, vele azonos nagyságú aranyszínűt is kell ragasztani (ez tehát
    összesen 3 darab fólia, mint a 2. ábra mutatja).
        Hanglemezcímkékre (a CD egyetlen, illetve az LP mindkét címkéjére)
    pici,  kb.  2x8-10mm-es  csíkok  kívánkoznak,  két   szürke   és   két
    aranyszínű, a 3. ábrán látható mintázatban. (Az Arany/Szürke  fóliapár
    itt feltétlenül jobb a Piros/Feketénél, sőt,  az  ezüstszínű  fóliánál
    is!)
        Végül a különféle készülékek elektrolit  kondenzátorait  úgy  kell
    kezelni, ahogy ez a 4. ábrán látható.
        A két első  esetben  akkor  járunk  el  a  leggazdaságosabban,  ha
    egy-egy tárgyra csak egy-egy négyzetet viszünk fel, de  tapasztalataim
    szerint az egynél bizony jobb a három, a háromnál pedig a kilenc  (ami
    arra vall, hogy a káros "töltést"  soha  nem  lehet  teljes  mértékben
    kipusztítani, csak redukálni!). Ezt a Triangulum balzafa-állványon  és
    a Linn Index vasállványon egyaránt kitűnően  meg  lehet  hallani.  Nem
    tudom, Peter Belt is aláírná-e, de az én tapasztalatom szerint egy-egy
    kritikusabb objektumon általában három négyzetet célszerű  elhelyezni,
    éspedig  egymástól  minél  távolabb,  hogy  mintegy   körbefogják   az
    objektumot.
        Ügyelni kell, hogy mindig a helyes töltésmintázatot válasszuk!  Ha
    az Arany/Szürke helyett Szürke/Aranyat alkalmazunk (vagy fordítva),  a
    hangkép nem javulni, hanem  romlani  fog!  Mint  a  PWB-fóliák,  ez  a
    fóliapár is érzékeny a nedves tisztításra. Csak száraz ruhával  szabad
    letörölni.

    3. Elektrét Krém

    

    A (k)rémesen drága Electret Cream


        Ezt az izét valószínűleg még sokan és sokáig elnézegethetik a Hifi
    Áruházban, mert aligha fog  elkelni.  Csaknem  elképzelhetetlen,  hogy
    bárki is kiadjon 2100 forintot egy parányi, 3cm  magas,  4cm  átmérőjű
    tégelyért, amelyben egyéb sincs,  mint  egy  kis  fehér  zselé.  Pedig
    tényleg döbbenetes a hatása.
        Ellentétben a többi polarizációs eszközzel, a nemrégiben feltalált
    Elektrét  Krém  a  különféle  objektumok  felületének  káros  töltését
    közömbösíti. A gyártmányismertető szerint nehezen gyártható  anyag,  s
    ezért  a  belátható  jövőben  igen  drága  marad.  Viszont   fölöttébb
    gazdaságosan  lehet  használni.  Csak  nagyon  keveset  kell  felvinni
    belőle, ujjheggyel, a tárgyak felszínére,  s  ott  annyira  szétkenni,
    hogy a szó szoros értelmében  csak  molekulányi  réteget  képezzen;  a
    fölösleget amúgyis le kell  törölni  egy  puha  ronggyal  (de  sohasem
    papírzsebkendővel). Csak "rejtett" felületeket  szabad  kezelni  vele,
    hatását  ugyanis  közömbösíti  a  nedves  tisztítás,   különösen,   ha
    valamiféle tisztítószerrel végezzük.
        Az Elektrét Krémmel mindenekelőtt a biztosítékokat  kell  bekenni,
    végig  az  egész  lakásban  (sőt:  az  épületben!),  de  úgy,  hogy  a
    biztosítékok érintkezőire ne kerüljön, aztán  a  különféle  készülékek
    fémházának  alját  és  hátoldalát;  a  plexitetőket;  az   audió-   és
    videókazetták  plexidobozát;  a  tv-  és   számítógép-képernyőket;   a
    távvezérlők  és  elektromos  órák  belsejében  az  elemmel   érintkező
    felületet; a  legkülönfélébb  kábeleket  (mégpedig  lehetőleg  mielőtt
    feltennénk rájuk a Spiratube-darabkákat); a  polcok,  szekrények  stb.
    alsó  felületeinek  legalább  egy-egy  darabkáját;  a   hangdobozoknak
    legalább a frontoldalát  (a  levehető  előlap  mögött);  a  hangszórók
    fémlapját és műanyag-membránját; a lemezjátszók lemeztányérját (kivéve
    azt a részt, amelyen a gumiszíj felfekszik); a hangkart, a  hangszedőt
    - és még amit akartok.
        Érdemes felvinni egy  leheletnyi  krémet  a  hanglemezcímkére  is,
    különösen polarizálás előtt. A fekete pvc-anyagot nem szabad  érinteni
    a krémmel, a CD-nek viszont mind a két oldala kezelhető.


    III. Szeánsz helyett


        Szeánsz, az nem lesz ma. Egyáltalán, ebben a rovatban  soha  többé
    nem lesz szeánsz.
        Hadd idézzek a  7.  kötetben  közölt  PWB-teszt  előszavából:  "ha
    valaki olyasfajta képtelenséget állít, hogy magasan a  fejünk  fölött,
    geostacioner pályán, minden egyes szélességi kör mentén ott kering egy
    pár rendőrcsizma, és ha ennek utánanéznénk, és a csizmákat már az első
    három szélességi kör fölött megtalálnánk,  akkor  vajon  nem  adnánk-e
    hitelt az egész  csizmahistóriának?"  Nyugodtan  állíthatom,  hogy  mi
    ezeket a csizmákat megtaláltuk - és nemcsak az  első  hármat.  Ezek  a
    csizmák  következetesen  ott  lebegnek  minden  egyes  szélességi  kör
    fölött, és csak az nem  látja  őket,  aki  nem  hajlandó  belenézni  a
    távcsőbe.
        A távcsőben éppen csak az nem látszik, hogy a menetrendszerűen ott
    keringő csizma balos-e avagy  jobbos,  illetve,  hogy  visszatérjek  a
    képes beszédről a PWB-gyártmányokra:  nem  mindig  lehet  biztonsággal
    eldönteni, hogy manipulációnk a helyes irányban hat-e. Előző  kötetünk
    levelezési  rovatában  valaki  arra  panaszkodott,  hogy  a  Belt-féle
    manipuláció őnála ellágyította a hangot,  s  neki  ez  csak  kezdetben
    tetszett, hosszabb távon már nem. A 4. kötet  tapogatódzó  kísérletei,
    majd később a 7. kötet szeánszai bizonyítják, hogy  ezt  a  jelenséget
    magunk is jól ismerjük. A  PWB-manipuláció  (legalább)  kétféle  módon
    hat. Többnyire dinamikát, basszustöbbletet, definíciót, csengést hoz a
    hangképbe, máskor meg inkább a színpadot  tágítgatja,  egységes  térbe
    foglalja a szólamokat, s közben ellágyítja a zenét -, de  egyvalamiben
    következetes: mindig kitisztítja a magasakat, eltünteti a szőrösséget.
    Tény azonban, hogy polarizálás  közben  a  hangzási  balansz  folyvást
    változik, ami bizony néha meglepetéseket okoz. Ez  a  körülmény  nekem
    nagyon megnehezítette az életemet, az alábbiak miatt.
        Kollégáim (ezt is leírtam) "józan  mérnökemberek,  akik  a  lehető
    legmélyebb szkepticizmussal, sőt nem kis rettegéssel szemlélik ezt  az
    egész PWB-féle istenkísértést".  Ezt  mindenképpen  tessék  a  javamra
    írni: a többiek nemhogy nem akarták szándékosan becsapni sajátmagukat,
    éppen ellenkezőleg, mindent elkövettek, hogy az effektust lehetőleg ne
    hallják, maga Sólymos Antal valószínűleg a lelkiüdvösségét is  odaadta
    volna, hanem hallja-dehát igenis hallotta. (Pedig a PWB-effektust csak
    apró  részletenként,  "kvantumonként"   adagoltam.)   Szerkesztőtársam
    egyébként hivatalosan is az ördög ügyvédjének szerepét  játssza,  neki
    kötelessége,  hogy  minden  ellentmondást  kiszúrjon,  minden  kételyt
    felnagyítson, megakadályozandó, hogy "elgaloppírozzam"  magam.  Amikor
    előtte is nyilvánvalóvá vált,  hogy  a  PWB-eszközök  minden  kétséget
    kizáróan működnek, utolsó ellenvetését  a  következőképpen  fogalmazta
    meg (remélem, híven idézem):
        "Elfogadom,  hogy  ezekkel  az  eszközökkel  manipulálni  lehet  a
    hangképet, kisebb  vagy  nagyobb  mértékben.  A  manipulációk  hatását
    gyakran előnyösnek vélem, máskor nem vagyok biztos a dolgomban.  Attól
    félek, hogy valami riasztóan egyszerű trükknek ülünk fel. Lehet,  hogy
    ezek a  manipulációk  csak  ide-oda  mozgatják  a  hangképet,  fel-le,
    esetleg körbe-körbe-körbe visznek valamiféle holtpont körül. Ha ez így
    van, akkor a PWB-eszközök értéktelenek."
        Válaszképpen felajánlottam, hogy elmegyek  hozzá,  hallgatunk  egy
    kis zenét, aztán három teljes órán keresztül  csak  varázsolok,  akkor
    megint hallgatunk  egy  kis  zenét,  és  eldöntjük,  hogy  jutottunk-e
    valamire, vagy pedig tényleg csak egy  holtpont  körül  kóválygunk.  Ő
    szkeptikus volt, ugyanis éppen ebben az időben költözködött, és az  új
    szobájának  hihetetlenül  rossz  az  akusztikája.  Véleménye   szerint
    teljesen értelmetlen  dolog  PWB-eszközökkel  kísérletezni  mindaddig,
    amíg az alapvető bajt nem orvosoljuk, vagyis amíg nem hozzuk rendbe  a
    szoba akusztikáját - de  arra  meg  semmi  kilátás.  Őszintén  szólva,
    mondta, már azon gondolkodik, hogy eladja az egész  hifi-berendezését,
    és vesz helyette valami olcsó vacakot, mert ebben a  szobában  úgy  is
    minden mindegy.
        Erre azt mondtam: "annál ösztönzőbb a kihívás- próbáljuk meg!"
        Azért,  amikor  bekapcsoltuk  a  zenét,   némiképp   elszállt   az
    önbizalmam: ennyire drága készülékekről ennyire pocsék  hangot  ritkán
    hall az ember.  Anti  hifi-berendezése  nem  éppen  "audiofil",  de  a
    lemezjátszója, a  Dual  Golden  1  meglehetős  (tapasztalatom  szerint
    klasszisokkal   jobb   a   kis   CS   505-3-nál),   és   nagy    japán
    erősítői-hangsugárzói is toronymagasan felülmúlják a hazai átlagot.  A
    Dual Golden egyébként egy ősrégi Direct Drive Dualt váltott fel, de  a
    hangképen  nem  sokat   javított   ennyit   a   lemezjátszóról,   mint
    legfontosabb láncszemről. Odaadtam a PM-asztalkát is - az sem váltotta
    meg  a  világot.  A   szobában   csörgővisszhang   garázdálkodott,   a
    magastartomány mégis süket volt,  élettelen,  holott  a  közép-  és  a
    magashangszórók szintje 2 decibellel meg volt  emelve.  Alul  döngött,
    fölül megdöglött, azonkívül még torzított is.
        Nem túloztam, amikor azt  mondtam:  három  óráig  csak  varázsolni
    fogok. Ennyi idő biztosan ráment, talán több is. Bevetettem  a  teljes
    fegyvertáramat, vagyis mindazokat a PWB-gyártmányokat, amelyeket a  7,
    illetve most a  jelen  kötetben  felsoroltam.  Elsősorban  a  szobában
    manipuláltam. A készülékeket nem szedtük széjjel, a belsejükben tehát,
    bármennyire  is  fontos  lett  volna,  nem  manipulálhattam,   viszont
    intenzíven kezeltem őket (sőt,  a  háztartási  gépeket  is!)  krémmel,
    olajjal, Arany/ Szürke fóliával és Spiratube-bal. Kiszámítottam,  hogy
    ezekből a szerekből összesen 3 és fél ezer forintnyit  használtam  el.
    Ugyanennyit ér a nagy hanglemez-alátétkorong és az Elektrét  Szélvédő.
    A varázslat  összértéke  tehát  úgy  7  ezer  forintra  rúghatott,  ez
    becslésem szerint 3-4 százalékát teheti ki a berendezés összértékének.
    (Igaz, az összekötőkábeleket és a hanglemezeket  a  Polarizátorral  is
    kezeltem, amelynek ára önmagában is  többezer  forint  viszont  ez  az
    eszköz nem fogy el.)
        Az eredményt  illetően  nem  jutottunk  teljesen  közös  nevezőre,
    úgyhogy mindkettőnk véleményét közreadom.  Én  a  magam  részéről  azt
    vallom, hogy mielőtt leültünk volna másodszorra  is  zenét  hallgatni,
    már a beszédhangunkon is érezni lehetett, hogy  megváltozott  a  szoba
    akusztikája. (Igenis: az akusztikája!) A  zene  pedig  nem  egyszerűen
    "jobban szólt", hanem: most kellemesen el lehetett  hallgatni,  holott
    azelőtt elviselhetetlen volt.
        Anti sokkal visszafogottabban nyilatkozott, de elismerte,  hogy  a
    varázslatok nem "körben forognak", a  hangminőség  kétségtelenül  jobb
    lett. Nagyon szeretném, ha most, immár több heti  zenehallgatás  után,
    lábjegyzetben pontosan megfogalmazná,  mennyire  taksálja  a  változás
    értékét*. Egy biztos: azóta nem hangoztatja, hogy fel akarja  számolni
    a hifi-berendezését.

                                      *

        (* Hol is kezdjem. Darvas Laci barátom PWB-mániájától a  pár  szál
    hajam is égnek áll, és amikor finoman pedzegetni kezdi, hogy  Belt  úr
    újabb varázseszközöket talált fel - és ami a legborzasztóbb: már küldi
    is a mintákat - legszívesebben elbújdosnék a közeléből.  Minden  olyan
    jelenségtől, aminek a lényegét nem ismerjük, ösztönösen  idegenkedünk,
    gyanakodva fogadjuk. Én is így vagyok vele. Véleményem szerint a  "PWB
    jelenség" köré még sikerült (tudatosan)  jókora  ködöt  is  teremteni,
    nehogy  egykönnyen  kiismerhető  legyen  a  dolog  lényege.  Ennyit  a
    hozzáállásomról. Mégis: ha előítéletektől  mentesen  szemléljük  (azaz
    hallgatjuk), a jelenség  hatása  érezhető,  kimutatható,  és  be  kell
    ismernem, hogy a "varázslatok" jelentős része számomra is "működik".
        És most a lényegre térve. Valóban, Laci pontosan  írta  le  az  új
    szobám hangképét. Nem sok örömet okozott a zenehallgatás, nem is sokat
    kísérleteztem (különben  is  közeledett  a  lapzárta).  A  hibák  okát
    egyértelműen a szoba akusztikájának rovására írom, a nagy csupasz fal-
    és üvegfelületek eléggé  durva  visszhangot  produkáltak,  csoda  lett
    volna,  ha  nem.  Csak  abban  reménykedtem,  hogy  a   falakat   majd
    faliszőnyeggel csillapítani lehet.
        Laci ekkor állt elő ajánlatával, ami  ugye  bármilyen  eredménnyel
    zárul is, számomra csak kedvező  lehet:  ha  nem  sikerül  javítani  a
    hangminőséget, akkor ez kicsit az én igazamat bizonyítja, mert finoman
    szólva nem vagyok a leglelkesebb híve  a  PWB  jelenségnek  -  ha  meg
    sikerül,  akkor  megint  nyertem,  mert  "kis  befektetéssel"  esetleg
    elfogadhatóbb hangminőség lesz  az  eredmény  anélkül,  hogy  a  szoba
    berendezésén változtatnék, amire mellesleg nincs is anyagi fedezetem.
        A jó 4 órás  varázslás  számomra  egyértelműen  kedvező  eredményt
    hozott. A hangzás már  nem  tartalmazza  azokat  a  durva  hibákat  és
    nincsenek azok a durva hiányai, amit az  első  bekapcsoláskor  már  az
    első  másodpercben  hallottam   -   ezt   azért   hangsúlyozom,   hogy
    érzékeltetni tudjam a bajok nagyságát. Ehhez képest határozott volt  a
    javulás.  A  középtartományban  érzékelhető   torzításszerű   jelenség
    csökkent,   a   magasak   erőteljesebbek,   szebbek   lettek,   jobban
    kicsengenek. De, hogy félreértés ne essék: továbbra is  komoly  bajaim
    vannak a hangminőséggel, jócskán van még mit javítani. Viszont el kell
    ismernem, hogy emberibb, hallgathatóbb a hang, és a hibák  is  kevésbé
    zavaróak, mint eddig.
        Rémes!)
                                      *

        A 3 órás műtét után itt-ott még beavatkoztunk a beteg  rendszerbe.
    Elsősorban az Elektrét Krémmel kísérleteztünk. Kitűnően  meg  lehetett
    hallani például annak a hatását, hogy a  krémmel  finoman  bekentük  a
    dohányzóasztal szélét. Anti  szerint  egész  este  ez  volt  az  egyik
    legdrasztikusabb varázslatunk.
        Nem  hallgatom  el,  hogy  amikor   így   apránként,   lépésenként
    haladtunk,  újra  meg  újra  szembekerültünk  azzal   a   kényelmetlen
    effektussal,  hogy  a  hangkép   egyensúlya   fel-felbillen,   s   nem
    feltétlenül abban az irányban változik, mint várnánk vagy  szeretnénk.
    Mintha spirálvonalban haladnánk előre: minden manőver  hasznos  ugyan,
    de ahhoz, hogy méltányolni tudjuk, el kell jutnunk a spirál  következő
    menetéig. Minthogy magam is csak az auditív  hatásra  tudok  figyelni,
    nem pedig (mint Belt)  a  zavarhatásra,  jobb  híján  azt  a  taktikát
    követem, hogy egy-egy kísérletsorozat végén mindig akkor hagyom abba a
    varázsolgatást, amikor úgy érzem, hogy a  hangkép  éppen  egyensúlyban
    van.
        Tehát,  ahogy  mondtam:  ebben  a  rovatban  többé  nem  rendezünk
    kollektív szeánszot. Annál is kevésbé, mert most már  soha  többé  nem
    érnénk utól magunkat: a PWB-gyártmányok  vésztjóslóan  szaporodnak,  a
    velük végezhető manipulációk száma pedig mértani haladvány szerint nő.
    Hogy egy  háború  előtti  hirdetés  szövegét  parodizáljam:  "Amíg  Ön
    alszik,  Peter  Belt  dolgozik".  A   brit   mágus   egyre   meglepőbb
    összefüggéseket tár fel, és  egyre  hatékonyabb  eljárásokat  talál  a
    káros  töltés  semlegesítésére.  Most  kaptam  mintapéldányt  egy   új
    fóliatípusból,   a   töltésgátló   kondenzátorokból,    a    kábelekre
    applikálható Elektrét Gyöngyökből, meg egy olyan  eszközből,  amellyel
    kezelni lehet  a  szobában  található  bármely  kisméretű  tárgyat,  a
    filctolltól a csavarhúzóig...  ó  borzalom,  ezek  a  tárgyak  tényleg
    egytől-egyig "benne vannak" a hangképben.
        Ismét magamat idézem: "...a  PWB-eszközöket  máris  ezernyi  módon
    lehet  alkalmazni.  Ennyiféle  manipulációt  nyilván  nem  próbálhatok
    végig,  és  még  ha  végig  próbálnám  is,  semmiképpen   nem   tudnám
    hiteltérdemlően  demonstrálni  -  dehát  egy  Heybrook  és  egy  Orion
    hangsugárzó, egy Linn és egy NAD  lemezjátszó  különbözőségét  szintén
    nem demonstráljuk hitelt érdemlően.  Mint  ahogy  a  zenekritikus  sem
    demonstrálja hitelt érdemlően esztétikai ítéleteit,  de  azért  joggal
    ragaszkodik hozzá, hogy ne vonják kétségbe a jóhiszeműségét."  Ezentúl
    is ki  fogom  próbálni  az  új  varázsszereket,  és  beszámolok  róluk
    mindenki okulására  (vagy  elszörnyedésére),  de  az  időmet  be  kell
    osztanom. Az időt akkor használom ki a legjobban, amikor az  újabb  és
    újabb  varázslatok  hatását  zenehallgatással  ellenőrzöm  -  s  akkor
    pocsékolom az időt leginkább, amikor A-B teszten győzködöm az  emberek
    szűkebb csoportjait.
        Kérem az Olvasót: tekintsen engem is  zenekritikusnak.  Járjon  ez
    számomra bármilyen előnnyel vagy hátránnyal.