"AUDIOLAND" pályázat



    Audioland


        Legutóbbi közvéleménykutatásunk óta 6 év és egy örökkévalóság telt
    el: közben vállalattól-vállalatig vándoroltunk,  nevet  változtattunk,
    többször is megdrágultunk, az újságárusok standjáról a boltok pultjára
    költöztünk és vissza; mi magunk ugyan  mindezek  ellenére  testben  és
    lélekben HFM maradtunk, csak azt nem  tudjuk,  kik  és  hányan  voltak
    hajlandók végigkísérni  bennünket  viszontagságos  utunkon.  Hogy  ezt
    felmérjük,    újra     közvéleménykutatásba     fogtunk,     s     ezt
    "AUDIOLAND"-pályázatnak kereszteltük. Kissé  fellengzős  cím,  de  nem
    találtunk jobbat, amely egyszerre  utalna  a  közvéleménykutatásra,  a
    felmérésre és a tombolára - mert, hogy el  ne  feledjük,  alább  egész
    tisztességes holmikat fogunk kisorsolni azok között, akik  kitöltötték
    és  visszaküldték  az  adatlapot.  A   sponzorainktól   összekunyerált
    készülékek-hanglemezek   értéke   (HFM   tiszteletpéldányokkal    mint
    vígaszdíjjal kiegészítve) meghaladja a 150 ezer forintot. A Szerkesztő
    ugyan a 7. kötetben  azzal  érvelt,  hogy  csupán  az  áremelés  miatt
    megkeseredett szájszéleket akarta kissé megédesíteni, de ne  higgyetek
    neki, sokkal inkább az járt a fejében, hogyan serkenthetné aktivitásra
    az Olvasót.

    Tépelődés

        Arra ugyanis már nem volt pénzünk, hogy a  közvéleménykutató  ívet
    annak rendje és módja  szerint  levelezőlapra  nyomtassuk,  ahogy  ezt
    1983-ban tettük. Márpedig nagy különbség, hogy az ember csak a  kezébe
    veszi az újságot,  még  ki  sem  nyitja,  máris  kihullik  belőle  egy
    levelezőlap, nem tud vele mit kezdeni, eldobni restelli, tehát  inkább
    kitölti, s hogy megszabaduljon tőle, bedobja az első postaládába a már
    eleve bérmentesített levelezőlapot - avagy, mint  most,  az  adatlapot
    előbb ki  kell  tépnie  a  kötetből  (tényleg  nem  valami  esztétikus
    cselekmény, de nem tudtunk eltekinteni tőle, fénymásolatot elvből  nem
    fogadhattunk   el),   aztán   borítékba   kell   tennie,   fel    kell
    bélyegeznie... tudtuk, hogy ezt sokkal kevesebben fogják végigcsinálni
    a kedvünkért.
        Hat  évvel  ezelőtt,  egy  olyan   társadalomban,   amelyben   még
    lényegesen kevesebb hobbi nyílt meg az emberek előtt (a videó  például
    még éppen csak  a  szárnyait  bontogatta!)  átmenetileg  nagyon  sokan
    hozzácsapódtak a mi mozgalmunkhoz, olyanok is, akik nem esküdtek fel a
    zenére  és  annak  reprodukciójára,  inkább  csak  valamiféle   hobbit
    kerestek  maguknak.  Akkoriban  jelentek  meg   a   piacon   az   első
    hifi-tornyok, a hifi úgyszólván gyanúsan népszerű lett Magyarországon;
    a Hifi Magazin  11.  számából  36  ezer  példányt  nyomtattunk,  ennek
    többsége  el  is  kelt,  s  visszakaptunk  nem  kevesebb   mint   9500
    levelezőlapot, a teljes  mennyiség  26  százalékát.  Most,  lényegesen
    bizonytalanabb gazdasági-társadalmi körülmények közepette, amikor  két
    év után újra  visszamerészkedtünk  az  újságárusokhoz,  csak  félannyi
    példányt  mertünk  nyomatni,  tehát  arányosan  úgy  5  ezer  válaszra
    számíthatnánk - ha az adatlapot most  is  felbélyegzett  levelezőlapra
    nyomtattuk volna. A kiszaggatandó újságoldalból azonban,  amelyet  még
    borítékolni és bérmentesíteni is kell, jó ha  a  fele  visszajön.  Úgy
    számoltunk, hogy  3000  válasz:  "de  szép  is  volna",  2000  fölött:
    "tisztes  eredmény",   1500   alatt:   "miért   nem   mentünk   inkább
    hajósinasnak". Végülis összesen 2518 adatlap futott be, ez  az  összes
    nyomott példánynak 12,6 százaléka -  nem  tükröz  akkora  lelkesedést,
    mint a 6 évvel ezelőtti felmérés eredménye,  de  talán  így  sem  kell
    szégyenkeznünk  miatta  (a   tömegkommunikáció   és   a   reklámszakma
    tapasztalata szerint az emberek a kérdőíveknek legfeljebb 5 százalékát
    küldik vissza).

    Kód hátán kód

        Már első közvéleménykutatásunknak  is  számítógéppel  dolgoztattuk
    fel  az  eredményét,  igaz:  idegenben.  Megadhattunk   néhány   extra
    szempontot is, s ezek nyomán a gép összesen négy táblázatot  produkált
    (összeszámolta rubrikánként 1. az összes választ, 2.  csak  a  műszaki
    foglalkozásúak válaszait, 3. a főleg komoly zenét  kedvelők  válaszait
    és végül 4. azok válaszait, akik hajlandóak volnának 15 ezer  forintot
    áldozni valamely készüléktípusra). Mostani felmérésünk ennél  sokkalta
    mélyrehatóbb, eredményét ugyanis saját  magunk  dolgoztuk  fel,  saját
    számítógépünkön, ami azt jelenti, hogy nem kellett  minden  szempontot
    előre meghatároznunk, ráértünk később, már a válaszok  beérkezte  után
    eldönteni, milyen kombinácókban összesítsük az adatokat.
        Hogy ne nagyzoljunk: a mi számítógépünk valójában csak  egy  KODEX
    2000 típusú szövegszerkesztőgép, amelynek legutóbbi változata azonban,
    mint nagy örömmel konstatáltuk, éppen  annyit  tud,  amennyire  nekünk
    szükségünk     van.     Ezt     a      szövegszerkesztő      rendszert
    (számítógép+képernyő+floppy-egység) a Műegyetemen  konstruálták  és  a
    Kontaktában    gyártják,    a    Robotron    írógéphez    amely    itt
    klaviatúra+nyomtatóegység  gyanánt   funkcionál).   A   KODEX-rendszer
    címlista szerinti levelezésre is képes, ami annyit tesz, hogy valamely
    címjegyzékből  azokat  és  csakis  azokat  a  címeket  halássza   elő,
    amelyeket valamiféle kóddal vagy kódokkal megjelöltek. Rájöttünk, hogy
    ez lényegében véve pont az, amit mi akarunk,  különösen,  hogy  a  gép
    nemcsak kiválogatja a címeket, de rögtön össze is számolja őket.
        Kérdőívünkön a "beikszelhető" válaszok száma: 94 ennyi  kódra  van
    szükségünk - s van is ennyi kódunk az írógép  klaviatúráján:  kis-  és
    nagybetűk, számok, írásjelek. Az adatlapokról tehát  mi  szimbólumokat
    olvastunk le, a képen látható, erősen megviselt sablon segítségével. A
    nevek és címek után most már kódjelek sorakoznak, és ha például azt  a
    feladatot  adjuk  a  gépnek,   hogy   §2aúBV,   akkor   azokat   fogja
    összeszámolni, akik műszaki foglalkozásúak, 20  és  30  év  közöttiek,
    komolyzenét   sohasem   hallgatnak,   nagyon   szívesen   olvassák   a
    szeánszokat,  egy  jó  lemezjátszóért  akár  30   ezer   forintot   is
    fizetnének, és egyáltalán  nem  olvasnak  külföldi  hifi-újságokat.  A
    "paraméterek" tetszőlegesen kombinálhatók, és  így  az  adatokból  sok
    érdekes információt lehet kihámozni. Alig  vártuk,  hogy  meglegyen  a
    teljes  lista,  és  eljátszogassunk  a  számítógéppel.   A   fontosabb
    összefüggéseket közreadjuk; ha valaki ezen felül is kíváncsi valamire,
    készséggel állunk rendelkezésére. (Figyelem, a gép  csak  a  tényleges
    kódokra válaszol, "nemleges kód" nincs a szótárában, tehát  nem  tudja
    megmondani, hogy például hányan nem áldoznának ennyit vagy annyit  egy
    erősítőre. Az ilyesmit csak közvetve lehetne kiszámítani, s  erre  nem
    vállalkozunk.)
        Számítógép ide vagy oda, a  neveket-címeket-kódokat  mégiscsak  el
    kellett olvasni, le kellett diktálni, be kellett billentyűzni a  gépbe
    iszonyatosan fárasztó munka volt,  hetekig  elhúzódott.  Nem  lehetett
    másnak átengedni; hogy is ne, összecsapnák az  egészet  és  mindenféle
    zöldséget irkálnának össze. Így viszont biztosak lehetünk benne,  hogy
    az adatokat gyakorlatilag hiba nélkül vittük be a gépbe. Az  adatlapok
    széthajtogatása, majd sorsolás előtti összegöngyölése már  gyerekjáték
    volt. Már abban az értelemben, hogy  tényleg  a  gyerekeinkre  bíztuk.
    Kezdetben élvezték, mint Tom Sawyer áldozatai a  kerítésmeszelést,  de
    hamar beleuntak, és anyagi követelésekkel léptek fel.
        A rend kedvéért (ha valaki hasonló adat-összesítést kíván végezni)
    el kell mondanunk, hogy a KODEX-nek viszonylag szűk a  memóriája,  úgy
    4-500 címet képes befogadni, tehát a floppy disc-re is csak ennyit tud
    felírni egyszerre, következésképpen a címlistát több blokkban  kellett
    elhelyeznünk a mágneskorongon. Hogy ezekkel  a  blokkokkal  ne  keljen
    külön-külön  bíbelődnünk,  a  Műszaki   Egyetem   Folyamatszabályozási
    Tanszékén megtették nekünk azt a szívességet, hogy a mágneskorongon  a
    mi adatblokkjainkat egyetlen  nagyobb  blokkban  egyesítették,  amiért
    ezúton is köszönetet  mondunk.  Így  aztán  a  differenciáltabb,  több
    paramétert kombináló  programokat  már  mindig  csak  egyszer  kellett
    lefuttatnunk a gépen.
        A szimpla adatokat azonban  még  külön-külön,  400-as  blokkonként
    összesítettük, és ez nem volt hiábavaló munka, mert  kiderült  belőle,
    hogy minden blokk  adatai  lényegében  ugyanazt  az  eredményt  adják:
    mindegyik   csoportban   nagyjából   hasonló    a    budapestiek    és
    nem-budapestiek, a műszakiak és nem-műszakiak,  a  huszonévesek  és  a
    nyugdíjas  korúak  stb.  aránya,  sőt,  rovatainkat  is  ugyanabban  a
    mértékben kedvelik vagy kerülik, és a pénzüket  is  hasonló  mértékben
    kívánják készülékvásárlásra fordítani. Közvéleménykutatásunk tehát már
    akkor is helyesen  tükrözné  a  valóságot,  ha  csak  400  válaszlevél
    érkezett volna. Miután mi több mint hatszor ekkora  "mintát"  vettünk,
    felmérésünk eredménye messzemenően reprezentatív,  biztosan  a  teljes
    olvasóközönség nézeteit tükrözi. (Azzal a  megszorítással,  hogy  akik
    nem küldték  vissza  az  ívet,  azok  között  feltehetőleg  viszonylag
    kevesebb a potenciális előfizető.)

    50000 adat

    

        Az adatgyűjtést akkor tekintettük befejezettnek, amikor  -  néhány
    nappal a beküldési határidő után éppen kerek számú: 2500 kérdőív  volt
    a  kezünkben.  (A  legutolsó   másfél-két   tucat   kérdőívről,   noha
    természetesen azokat is "bedobtuk a kalapba", már nem gyűjtöttük ki az
    adatokat.)  A  legtöbb  íven  úgy  20-22  "ikszet"  találunk,  a  2500
    válaszlapon tehát a neveket és címeket nem számítva is jó 50 ezer adat
    sorakozik. Kétféleképpen összesítjük őket: az 1. táblázatban az összes
    választ feltüntetjük, a 2. táblázatban csak  a  (többséget  képviselő)
    "műszaki foglalkozásúakét". A szemléletesség kedvéért a  számértékeket
    százalékos formában is megadjuk, többnyire egész százalékra kerekítve.
    A színnel nyomtatott szám  tehát  mindig  a  2500-nak  (illetve  a  2.
    táblázaton az 1522-nek) valahány százalékát jelenti.
        Az adatlap kérdései  közül  a  legtöbbre  1  és  csakis  1  válasz
    kívánkozik, de "fő műsorforrás" gyanánt akár 4 készüléktípust  is  meg
    lehetett  jelölni,  ezzel  szemben  a   készülékvásárlásra   vonatkozó
    kérdéseket értelemszerűen válasz nélkül is lehetett hagyni, ami annyit
    tesz: "nem áldozok rá  egy  huncut  garajcárt  sem".  Voltak,  akik  a
    nem-kereskedelmi típusú kérdések némelyikét is átugrották, szándékosan
    vagy véletlenül, amihez végülis  mindenkinek  joga  van.  Így  azonban
    egy-egy sorban hiába adjuk össze a számokat, sohasem jön ki pont 2500,
    csak úgy 2460-2490. Az eltérés csekély, de így is hangsúlyoznunk kell,
    hogy a hiányzó adatokat nem mi sinkófáltuk el.
        Számos kérdés úgy van megfogalmazva, hogy  a  lehetséges  válaszok
    kölcsönösen kizárják egymást - legalábbis mi így  képzeltük.  Kiderült
    azonban, hogy lehet valaki egyszerre  műszaki  és  zenei  foglalkozású
    (ezt  értjük),  budapesti   és   vidéki   (erre   nézve   csak   ködös
    elképzeléseink vannak), és tartozhat  egyszerre  a  20-30,  illetve  a
    30-40 éves korcsoportba (ami csak úgy lehetséges, hogy az illető éppen
    mostanában ünnepli a 30. születésnapját).
        De  már  azokra  az  ambivalens  válaszokra,  miszerint  valaki  a
    teszteket szívesen olvassa és mégsem olvassa, továbbá,  hogy  külföldi
    újságot  nem  olvas  és  mégis  olvas  -  ezekre  sehogy  sem  tudtunk
    magyarázatot találni. Némi tanakodás  után  úgy  döntöttünk,  hogy  az
    egymásnak  ellentmondó  adatok  közül   következetesen   a   számunkra
    kedvezőtlenebbet regisztráljuk (a "szívesen olvassa" és az  "átfutja",
    illetve a "nem olvassa" és az "ellenszenvvel fogadja" közül mindig  az
    utóbbinak hiszünk; ha valaki elő is fizetne a HFM-re meg nem is, akkor
    inkább ne számítsunk rá stb.). Ha viszont valaki  például  azt  jelzi,
    hogy  15,  de  egyszersmind  20  ezer  forintot  is  áldozna  valamely
    készüléktípusra, akkor nyilván a magasabb összeg érvényes stb.
        Alább  végigszaladunk  a  kérdéseken  és   válaszokon,   abban   a
    reményben, hogy az alábbiakat Olvasóink  többsége  "szívesen  olvassa"
    vagy legalább "átfutja" - s csak kevés akad köztük, aki "ellenszenvvel
    fogadja"...

        1. Olvasóink harmada fővárosi,  fele  más  városban  lakik,  17%-a
    kisebb településeken él. Régebben is nagyjából ez volt a  helyzet,  de
    minthogy az utóbbi két évben a HFM csak nagyon nehézkesen jutott el  a
    fővároson   kívül   bárhová,    attól    tartottunk,    hogy    vidéki
    olvasóközönségünk  lemorzsolódott.  Nagyon  örülünk,  hogy   aggályunk
    alaptalannak bizonyult.
        Kíváncsiak voltunk, miben és mennyire tér el a Vidék a Fővárostól.
    Nos,  vannak  eltérések  -  és  vannak  szinte  hihetetlen  egyezések.
    Mindegyikről a maga helyén szólunk.

        2. Olvasóink több mint 60%-a  műszaki  foglalkozású.  Ebből  ugyan
    tévedés volna arra következtetni, hogy  a  HFM  az  elektrotechnikusok
    lapja volna, hiszen az összes szakmáknak igen nagy hányada  valamilyen
    értelemben  műszaki,  s  ezek  között  viszonylag  kevés   kapcsolódik
    közvetlenül  az  elektrotechnikához,  pláne  az   elektroakusztikához.
    ("Nehézgép-kezelő vagyok" - a  lapszélen  így  kommentálta  egyikük  a
    foglalkozását.) Annyit azért joggal feltételezhetünk, hogy Olvasóinkat
    az átlagosnál valamivel (ha nem is sokkal) barátibb kapcsolat  fűzi  a
    matematikához-fizikához.
        Meglepő, hogy olvasóink között mennyire kevés a zenei foglalkozású
    - vagy meg-fordítva: hogy a zenészek közül milyen kevesen hifiznek.

        3. Kevés a tizenéves és a nyugdíjas - túlnyomó többségben vannak a
    20  és  45  év  közöttiek,  s  különösen  a huszonévesek! Magunktól is
    tudtuk,  hogy  az emberek 30 éves koruk után hajlamossá válnak feladni
    hobbijukat;   nyilván   azzal   vannak   elfoglalva,   hogy   családot
    alapítsanak,  s  megalapozzák  egzisztenciájukat.  Viszont  nem tudunk
    magyarázatot  a  második  visszavonulási  hullámra, arra a jelenségre,
    hogy  45 év fölött a hifisták szinte katasztrofálisan megfogyatkoznak.
    Vagy csak a játékos kedvüket veszítik el, morózusabbak lesznek, és nem
    szeretnek levelet írni, tombolán szerencsét próbálni?

        4.  A  legnépszerűbb  műsorforrás  vitathatatlanul  a lemezjátszó.
    Őszintén  szólva,  reménykedtünk is benne, hogy a HFM nem elsősorban a
    magnósok  lapja.  CD-játszót 7-8-szorta kevesebben használnak (de mint
    majd látni fogjuk, annál többen vásárolnának).
        Az  adatok  számából  azonnal kiderül, hogy sokan több médiumot is
    megjelöltek  (az  "ikszek"  száma  átlag  2,2)  -  az  ő számukra ezek
    egyformán  fontosak.  Mind a négy műsorforrást megjelölték 50-en (2%),
    három műsorforrást jelöltek meg 763-an (30,5%). A "kétműsorosak" közül
    166-an jelölték meg a lemezjátszót s egyszersmind a CD-játszót is.
        A  fővárosiak  valamivel  élénkebben  érdeklődnek  az  új technika
    iránt,   mert   noha   Audioland  lakosságának  csak  egyharmada  él a
    fővárosban, a CD-barátoknak mégis 45%-a budapesti.

        5. Ez a kérdés kissé alattomosan volt megfogalmazva, reméljük, meg
    fogja  bocsátani  nekünk  az Olvasó. A komolyzenekedvelők két dologban
    különböznek   a  könnyűzene-kedvelőktől:  egyrészt  sokkal  kevesebben
    vannak,  másrészt  viszont  következetesebben  kitartanak szenvedélyük
    mellett,   nagyon   ritkán   fordul   elő,  hogy  végleg  felhagynak a
    zenehallgatással.  Fontosnak  tartottuk,  hogy a hifisták e kasztjáról
    igen  pontos  adatokat  szerezzünk.  Namármost,  az  emberek  többsége
    tartózkodik  ugyan  a  komolyzene  fogyasztásától, de ezt nem szívesen
    vallja  be,  talán mert a lelke mélyén ott motoszkál, hogy hátha mégis
    valami  jó  dologból  marad  ki,  netán  valami  értékestől  esik  el.
    Kifejezetten  rájuk való tekintettel módot adtunk egy kibúvó-válaszra:
    "ritkán  hallgatok  komolyzenét"  - ami tökéletes képtelenség, ugyanis
    valaki  vagy  nem  szereti  Bachot-Mozartot,  és  akkor egyáltalán nem
    hallgatja,  vagy  pedig szereti, és akkor létszükségletévé válik, hogy
    gyakran  hallgassa; közbülső eset nincs. Ismételten elnézést kérünk az
    érdekeltektől,  de  a "ritkán" pontosan azt jelenti, hogy "nem". A két
    csoport  együttes  aránya 72%-ot tesz ki. A HFM olvasóinak azonban így
    is  nem  kevesebb  mint  28%-a  hallgat intenzíven ("gyakran", illetve
    "főleg")  komolyzenét.  Nem  lebecsülendő  hányad; legalább ötszörösen
    meghaladja az országos átlagot!
        Az   imént   azt   állítottuk,    hogy    a    komolyzene-kedvelők
    állhatatosabbak, tovább kitartanak a szenvedélyüknél.  Eszerint  minél
    idősebb     egy     korcsoport,      annál      inkább      "feldúsul"
    komolyzene-kedvelőkben:   Tényleg   így   van-e?   Nos,    az    egyes
    életkorcsoportokban  a  következőképpen  alakul  a  komolyzenekedvelők
    aránya.  Tizenévesek:  16%,  huszonévesek:  21%,   középkorúak:   33%,
    idősebbek: 55%, nyugdíjas-korúak 81% -  az  átlagos  28%-kal  szemben.
    Quod erat demonstrandum.
        Találtunk összefüggést a műsorforrás és a zenei program között is.
    A   magnósok,  mint  várható  volt,  csak  kevés  szalagot  áldoznak a
    komolyzenére  (22%), a rádióhallgatók valamivel jobban végigpásztázzák
    érte  az  étert (26%, még mindig az átlagos szint alatt). Lemezjátszó-
    és  CD-játszó-tulajdonosok: már 32-33% s végül azok, akik LP-t és CD-t
    egyaránt hallgatnak: 38%.

        6.  A  HFM-ben  megjelenő  írásokat  körülbelül  8  rovatba  lehet
    sorolni.  Tetszési  indexük  külön-külön  és  együttvéve  is meglepően
    magas, 6 rovatunkat szívesen lapozza fel az olvasók több mint 80%-a, a
    tesztek  és  a  szeánszok  indexe  90%  körül  jár. Némelyek (113: 4%)
    éppenséggel  mind  a  nyolc  rovatot  szívesen olvassák; elhessegetjük
    magunktól  azt  a  rossz  gondolatot, hogy "csak nem arra spekuláltak,
    hogy így nagyobb valószínűséggel nyernek?"...
        A  közönség  ugyanis általában nem olvas el mindent. Minden lapban
    akadnak  rovatok,  amelyek  csak egy viszonylag szűk réteghez szólnak.
    Azt  persze  mi is tudtuk, hogy nálunk a kulturális rovatot szeretik a
    legkevesebben,  de  kíváncsiak voltunk rá, hogy mégis hányan szeretik,
    és  hogy  akik  nem  szeretik, azok mennyire nem szeretik. Az eredmény
    minden   várakozásunkat  felülmúlta,  nem  is  annyira  azzal,  hogy a
    hifisták  24%-a  olvassa  és  további  60%-a  legalább  átfutja  ezt a
    rovatunkat  is.  Sokkal többet mond ennél, hogy a többiek is általában
    eltűrik,  és  csak  nagyon  kevesen  (36:  1,5%)  fogadják leplezetlen
    ellenérzéssel  a  kulturális  tárgyú írásokat. Tisztelettel adózunk az
    Olvasónak:  türelemmel  viseltetni  olyasmi iránt, ami bennünket ugyan
    nem  vonz,  de  amelyről  tudjuk,  hogy mást esetleg érdekelhet - ez a
    tolerancia önmagában is a kulturáltság fokmérője!
        Egyébként a kulturális tárgyú  írásokat  is  inkább  az  idősebbek
    kedvelik és a fiatalabbak utasítják el. A tetszési index, korcsoportok
    szerint   alulról   fölfelé:   12,   20,   27,   47   és   végül    (a
    nyugdíjas-korúaknál) 62%.
        Feltétlenül szólnunk kell itt a 4. Dimenzióról, ez egyáltalán  nem
    az a  "közönséghajhász"  rovat,  amilyennek  némely  mérnök-ismerősünk
    szeretné beállítani.  Éppen  ellenkezőleg!  Mivel  a  megmagyarázatlan
    dolgok  mindig  riasztóak,  féltünk,  hogy   számos   olvasónk   előtt
    hitelünket  vesztjük,  következésképpen  magukat   az   olvasókat   is
    elveszítjük. Bizonyára veszítettünk is néhányat, hogy hányat, azt  nem
    tudjuk, mert tőlük nyilván nem kaptunk válaszlapot, de aligha lehettek
    túl sokan. Olvasóinknak csaknem  háromnegyede  érdeklődésével  tünteti
    ki, s további 22%-a is legalább átfutja a 4.  Dimenzió  cikkeit  -  az
    "undor-index" alig haladja meg az 1%-ot. A  többség  alighanem  rájött
    arra a népi bölcsességre, hogy az ördögtől is el kell fogadni azt, ami
    jó.
        Valószínű,  mindazonáltal,  hogy  a  4.  Dimenzió  az   átlagosnál
    erősebben nyűvi el az irántunk való bizalmat. Azok között, akik  egyik
    vagy másik rovatunkat  nem  olvassák  vagy  éppenséggel  ellenszenvvel
    fogadják,  összesen  48-an  nyilatkoztak  úgy,   hogy   biztosan   nem
    fizetnének elő a magazinra (6%, szemben az átlagos 4%-kal), és közülük
    11-nek éppen a 4. Dimenzióval gyűlt meg a baja.

        7. Noha  hét  és  félszer  többen  használnak  lemezjátszót,  mint
    CD-játszót, a vásárlási tervekben ez egyáltalán nem tükröződik. Az  új
    technika iránt megintcsak a fővárosiak mutatnak  nagyobb  érdeklődést,
    amennyiben  80%-uk  vásárolna  valamilyen   CD-játszót,   szemben   az
    audiolandi  74%-os  átlaggal.  Érdekes  még  megfigyelni  a  következő
    "trendet". Lemezjátszó, tuner, magnó: minél drágább a készülék,  annál
    kevesebben veszik, a többség tehát  csak  15  ezer  forintig  hajlandó
    elmenni. Erősítőre, hangsugárzóra és CD-játszóra viszont nem 15, hanem
    20 ezer forintot szánnának a legtöbben.
        Bármelyik készülékcsoportra igaz, hogy  olvasóinknak  háromnegyede
    hajlandó  volna  kiadni  legalább  15  ezer  forintot,  ha   megfelelő
    készüléket találna. Kérdés,  mennyi  ebből  a  realitás  és  mennyi  a
    vágyálom. De még ha nagyon kritikusak vagyunk, és a  "nyilatkozatokat"
    csak 20 ezer forinttól felfelé vesszük komolyan, akkor is az  jön  ki,
    hogy   minden   második   olvasónk   szívesen   vásárolna   értékesebb
    lemezjátszót vagy pláne  CD-játszót,  erősítőt,  hangsugárzót,  40%-uk
    pedig tunert, kazettás  magnót.  Sőt,  a  legalább  30  ezer  forintos
    masinákra  is  bőven  akadna  vevő  (erősítők  és   hangsugárzók:   az
    olvasóközönség egyharmada, LP-  és  CD-játszók,  valamint  magnók:  az
    olvasók  egyötöde).  Ezek  szerint   igenis   létezik   Magyarországon
    fizetőképes kereslet nívós hifi-készülékekre. Reméljük, ez a  kereslet
    nem  veszíti  el  vásárlóerejét,  mielőtt  a   szóbanforgó,   nívósabb
    készülékek tényleg megjelennek a boltban...

        8. Audioland lakói, sajnos, riasztóan  szűk  keretek  közé  vannak
    szorítva,  nemcsak  financiálisan,  de  építészetileg   is.   Ha   úgy
    fogalmazunk,  hogy  a   "zeneszobák"   88%-a   10-20   négyzetméteres,
    megszépítjük a valóságot. Legyünk  tárgyilagosak,  és  mondjuk  inkább
    azt, hogy a hifisták  60%-ának  15  négyzetméternél  kisebb  területen
    kellett berendezkednie. Ebből sok-sok tanulságot kell levonnunk.

        9. Az előbbi statisztika után meglepő,  hogy  mégis  milyen  sokan
    hajlandók  készülékeiket  annak  rendje  és  módja  szerint  állványra
    helyezni (68%, Budapesten 66%). Hogy fog  elférni  ez  a  sok  állvány
    10-15  négyzetméteren?  Úgy  érezzük,  napirendre   kell   tűznünk   a
    falikonzolok ügyét.

        10. Teljesen mindegy, hogy mi az oka -  a  nyelvtudás  hiányzik-e,
    avagy a pénz az újságra -, az a lényeg,  hogy  a  magyar  hifista  nem
    olvas külföldi lapokat. Úgy  érezzük,  Hetedhéthatár  című  rovatunkra
    változatlanul nagy szükség van. Ki  is  fogjuk  bővíteni  -  ha  lesz,
    amivel érdemes.

        11. A HFM-nek mindig több volt az olvasója, mint a vásárlója, de 6
    évvel ezelőtt 1-1 eladott példányra még körülbelül 2,5  olvasó  esett,
    ma alig több mint 2. Mivel a HFM  példányszáma  jelenleg  18-20  ezer,
    Audioland lélekszámát úgy 30-35 ezerre  becsülhetjük.  Bizony,  többen
    voltunk 6-8 évvel ezelőtt!

        12. Ha végképp beborulna  fölöttünk  az  ég,  a  HFM-et  akkor  is
    megpróbálnánk életben tartani, ha másképp nem, hát mint "underground",
    azaz  földalatti  kiadványt,  amelyet  csak  előfizetés  útján   lehet
    megszerezni. Utolsó kérdésünk erre vonatkozott.  Olvasóink  67%-a  úgy
    véli,hogy őt ez sem riasztaná vissza a HFM olvasásától, s további  28%
    legalábbis  elképzelhetőnek  tartja,  hogy  ő  is   előfizetne.   Ezek
    természetesen nem kötelező érvényű nyilatkozatok, de azért valamelyest
    megerősítik kissé megrendült önbizalmunkat. Köszönet érte mindenkinek,
    akit illet.

    

    Tombol a tombola

        Beküldési határidőnek ugyan szeptember  15-ét  adtuk  meg,  de  az
    emberi  természet   olyan,   amilyen,   tehát   a   húzást   októberre
    halasztottuk, hogy még a legmegátalkodottabb későnjövők se  maradjanak
    le  róla.  A  sorsolást   a   Tudományos   Ismeretterjesztő   Társulat
    központjában ejtettük meg,  természetesen  közjegyző  jelenlétében.  A
    díjakat postán küldtük ki.

        1. Sony  CDP-40  CD-játszót  nyert:  Boronyák  Zoltán,  Majosháza,
    Kossuth u.15, 2339
        2. Dual CS 505-3 lemezjátszót nyert: Botka Gábor, Bp.  Nagy  Lajos
    király útja 37/a, 1148
        3.  Videoton  RT  7300S  tunert  nyert:  Benyáts   András,   Győr,
    Bajcsy-Zs. u. 54, 9022
        4. Videoton RT 7300S tunert nyert:  Bedekovics  Sándor,  Nagycenk,
    Kiscenki u. 39, 9485
        5. Ortofon MC10S hangszedőt és T-5 transzformátort  nyert:  Gombai
    József, Fót, Ady E. u. 8, 2151
        6.  Ortofon  X5-MC  hangszedőt  nyert:  Panyik  Imre,   Kecskemét,
    Akadémia krt. 67, 6000
        7. Ortofon 540 hangszedőt nyert: Balangó  László,  Békéscsaba,  V.
    Kun u. 4, 5600
        8-10. Tíz-tíz darab  videokazettát  nyertek:  Szabó  Gyula  Tamás,
    Debrecen, Boldogfalva u. 22, 4025; Kondorosi Mihály,  Szolnok,  Kalász
    u. 1, 5000; Kucsma Gabriella, Kazincbarcika, Paál L. u. 16, 3700
        11. Ortofon X3-MC hangszedőt nyert: Dobsonyi Sándor,  Bp.  Ságvári
    E. u. 19, 1039
        12. Ortofon X1-MC hangszedőt nyert: Kucsmik Tamás, Érd, Tétényi u.
    17, 2030
        13. Ortofon X1-MC hangszedőt nyert: Vihar Levente, Bp. Böszörményi
    út 30/32c, 1126
        14. Ortofon 520 hangszedőt nyert: Kánya Sándor, Bp.  Fehérvári  út
    198, 1116
        15. Ortofon 320U  hangszedőt  nyert:  Vesztergál  László,  Szeged,
    Gyöngyvirág u. 13/b, 6723
        16. Ortofon 310U hangszedőt nyert: Vas László, Miskolc, Elek Tamás
    u. 4, 3529
        17. Ortofon  305U  hangszedőt  nyert:  Kovács  István,  Oroszlány,
    Kertalja u. 7/1, 2840
        18-37. Egy-egy CD-t nyertek: Egri László,  Esztergom,  Budai  Nagy
    Antal u. 25, 2500; Molnár József, Bp. Nagy Lajos király útja  85,1148;
    Szegvári Gábor, Bp. Tállya u. 3, 1121; Szumutku  András,  Salgótarján,
    Kilátó út 50, 3121; Lukács Ferenc, Szeged, Retek u. 5/A,  6723;  Demec
    Gyula, Miskolc III, Örömhegy 5, 3533; Benkő Csaba, Fót, Vörösmarty tér
    2, 2153; Szűcs Gabriella, Debrecen, Besze  J.  u.12/  c,  4028;  Koósz
    György, Murakeresztúr, Arany J. u. 24, 8834; Veilandics  Tamás,  Pápa,
    Búzavirág u. 15, 8500; Szombath István, Zalaegerszeg, Gyimesi út 30/6,
    8900; Kadocsa Gyula, Bp. József u. 10, 1084; Bak  Lajos,  Körösladány,
    Nadányi u. 17/1, 5516; Dr. Tímár Mihály, Bp. Csángó u. 22  A/1,  1134;
    Báró Szabolcs, Jászberény,  Tanács  krt.  29,  5100;  Drozdik  László,
    Kecskemét, Csárda u. 20, 6000; Kokavecz András, Békéscsaba, Bartók  B.
    u. 41, 5600; Kígyós Lajos, Bp. Népköztársaság útja  29,  1061;  Frankó
    Géza, Bp. Losonci tér 4; 1082; Nagy Tibor, Szombathely,  Szabolcs,  Z.
    u. 7, 9700
        38-50. Tiszteletpéldányt nyertek (HFM 8-9): Kucsó  István,  Tompa,
    Táncsics u. 44, 6422; Oláh Gyula, Debrecen, Jerikó u. 16, 4032;  Papdi
    Imre, Szeged, Gyík u. 24/A, 6723; Pohl Károly, Törökbálint, Deák F. u.
    19, 2045; Szigeti Tamás,  Selyp,  Cukorgyári  ltp.  3/1,  3024;  Novák
    László, Bp. Korvin O. 47, 1036; Halmos László,  Nagyszénás,  Hősök  u.
    26, 5931; Marincsák József, Budaörs, Béke tér 6, 2040; Gehring  János,
    Bp. Vágóhíd u. 26, 1201; Kiss Csaba, Eger, Sólyom u.  26,  3300;  Egle
    Zsolt, Szekszárd,  Bajcsy-Zs.  u.  9,  7100;  Papp  Zoltán,  Debrecen,
    Blaháné u. 7, 4024; Póka Károly, Debrecen, Bölcs u. 14, 4027
        51-75. Tiszteletpéldányt nyertek  (HFM  9):  Dr.  Krabóth  Zoltán,
    Röszke, Rákóczi u. 92, 6758; Nagy  Zsolt,  Csanytelek,  Petőfi  u.  5,
    6647; Nagy Csaba, Selyp, Aradi u. 61, 3024; Salamon  József,  Kalocsa,
    Deák Imre u. 20, 6300; Dulity  Kálmán,  Kiskunfélegyháza,  Kossuth  u.
    15/A, 6100; Nagy Jenő, Győr, Tákó 2/A,  9025;  Majercsák  István,  Bp.
    Andor u. 23/ A, 1119; Virágh László,  Makó,  Hunyadi  u.  15/B,  6900;
    Csernus Árpád, Bp. Bem u. 7, 1027; Holecz József, Hatvan,  Traktor  u.
    45, 3000; Oravecz Zsolt,  Miskolc  III,  Chlepkó  u.  5,  3531;  Szabó
    László, Tolna, Tompa M. u. 77, 7130; Kugyela János, Szarvas, Sport  u.
    2, 5540; Nagy Ottó, Bp. Bródy S. u. 15, 1088; Menyhárt  Lajos,  Dorog,
    Eötvös u. 26, 2510; Kiss  József,  Balmazújváros,  Mikszáth  u.  18/a,
    4060; Sági Ferenc, Dunaújváros, Táncsics út 36, 2400;  Koncsek  Árpád,
    Orosháza, Hernád u. 8/A, 5900; Karmacsi Tibor, Bp.  Batthyány  u.  10,
    1174; Dostyicza László, Kalocsa, Tóth M. u. 17/i,  6300;  Zeke  Lajos,
    Jászberény, Rét u. 14/A, 5100; Nagy Zoltán, Sarkad, Márki u. 42, 5720;
    Bene Tibor, Békéscsaba, Tanácsköztársaság u. 18, 5600; Juhász  Zoltán,
    Eger, Tímár u. 4, 3300; Gyulai Péter, Bp. Rőzse u. 24/b, 1125
        76-100. Egy-egy hanglemezt nyertek: Pászti Zsolt,  Bp.  Őzgida  u.
    19/5, 1025; ifj. Pandur János, Tapolca,  Vöröshadsereg  út  33,  8300;
    Kurdi Imre, Göd, Tó köz 2, 2131; Székely Tamás, Bp. Lázár u. 50, 1202;
    Hávor István, Bp. Vincellér u. 47,  1113;  Szmola  Mihály,  Várpalota,
    Steinmetz u.12, 8100; Oláh Zoltán,  Ecséd,  Szabadság  út  165,  3013;
    Seres  Gábor,  Lajosmizse,  Vörösmarty  u.  3,  6050;  Szente  László,
    Dunaújváros, Balogh Á. u. 2, 2400; Marton Zoltán, Nagykőrös, Szabadság
    tér 2, 2750; Mecséri István, Keszthely, Damjanich u. 9, 8360;  Rohoska
    Zoltán, Bp. Zalaegerszeg u. 4,1192; Goth Ignác, Leninváros,  Lékai  út
    22, 3580; Tihanyiné Szabó Ildikó,  Bp.  Sashegyi  út  3,  1124;  Bácsi
    Lajos, Bp. Tenkes u. 4/G, 1225; Berencsy Norbert, Szerencs, Kossuth út
    17/A,3900; Németh Attila, Tatabánya, Gál J. ltp. 705 1/7, 2800;  Lassu
    Árpád, Pécs, Sarohin  t.  u.  60,  7632;  Perjéssy  Sándor,  Debrecen,
    Angyalföld tér 9/ab, 4031; Kőrösi  Imre,  Mezőfalva,  Ságvári  u.  37,
    2422; Moravecz László, Debrecen, Kiss  Áron  u.  31/B,  4030;  Horváth
    János, Tatabánya II, Vadász út 115, 2800;  Horváth  Attila,  Öttevény,
    Dózsa u. 27/b, 9153; Pinke Ferenc, Székesfehérvár,  Benke  F.  u.  12,
    8000; Horváth Imre, Békéscsaba, Fövenyes u. 6, 5600

                                      *

    A  Hifi  Mozaik  szerkesztősége  ismételten  köszönetet mond a CENTRUM
    Áruházak   Vállalatnak,  a  Glória  Kompaktlemez-gyártó  Kft.-nek,  az
    Iparcikk  Kölcsönző Vállalatnak, a Magyar Hanglemezgyártó Vállalatnak,
    az  Ortofon  cégnek,  a Ramovill Hifi Áruháznak, a Ravill Kereskedelmi
    Vállalatnak,  és  a  Videoton  Audiotechnikai  Kft-nek  az "AUDIOLAND"
    PÁLYÁZAT-ra felajánlott nyereménytárgyakért.