Hangszerviz



Címünk: Hifi Mozaik, Budapest 76, Pf. 38, 1406 Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon! Minden levélre válaszolunk, ha nem is postafordultával; válaszboríték fölösleges. Felhívjuk Olvasóink figyelmét, hogy a levelekből alkalomadtán szabadon, bár lényegi változtatás nélkül idézünk a Hangszerviz hasábjain - hacsak a feladó nem kéri, hogy kezeljük levelét bizalmasan. Változatlanul közérdekűnek tekintjük, ezért térítés nélkül közreadjuk a magánember adásvételi és cserejavaslatait, iparszerű foglalkozást azonban nem hirdethetünk a Böngészőben. Kérjük Olvasóinkat, feltétlenül írógéppel írjanak és fogalmazzanak: tömören, mert apróhirdetésüket helyszűke esetén kénytelenek vagyunk megrövidíteni. Találkoztam jó CD-vel is... Réti László Gyula, Pósteleki u. 85. 5700 Először is hadd gratuláljak a HFM-hez, mely az első számoktól kezdve - a hazai folyóiratokkal ellentétben - a mai napig tartani tudta mind szakmai, ismeretterjesztő, mind pedig formai színvonalát. (...) Nem akarok túl hosszú lenni, ezért csak két témáról írok. 1. Örülök a Negyedik Dimenzió sorozatnak. Nálam igen bevált a homokkal töltött hangdoboz állvány három darab balzafa kocka alátéttel, a tömör rézdrót hangszórókábel (külső átmérője 2,5mm2), a készülékek tápkábelének helyes polaritása. A jelenség egyezik az Általatok leírtakkal. 2. A CD-téma. Sajnos, a véleményem egyezik a Tiétekkel: ma még a CD kb. 10:90 arányban nem szól olyan térhatással és természetességgel, mint az analóg lemez. A statisztikát saját gyűjteményemből szűrtem le (10 DG, 3 Decca, 2 EMI, 1 Philips, 1 Erato, 2 Supraphon, 3 Hungaroton). Tudom, hogy a mintaszám alacsonysága miatt az egész vitatható, de azért sajnos valamit mégis kifejez. A két rendszer közötti különbség egyezik az Általatok és a Hangszerviz leveleiben leírtakkal, úgyhogy ezeket nem részletezem. Meggyőződésem, hogy a CD-ben ma még a hangfelvételi technika, a korábbi megszokások a mikrofonozásban stb. a gyenge pont. Ezt támasztja alá az, hogy egyes CD lemezek viszont úgy szólnak, ahogy a hagyományos LP is csak ritkán tud megszólalni. Ilyen kitűnő CD-felvétel - s ezért javaslom, hogy a szeánszokon vessétek be - az alábbi négy. Verdi: Macbeth (Leo Nucci, Shirley Verrett, a Bolognai Színház Ének- és Zenekara, vez. Riccardo Chailly, Decca 417525-2 DH 2), Orff: Carmina Burana (a Berlini Rádió Ének- és Zenekara, vez. Riccardo Chailly, Decca 411702-2 DH), Händel: Messiah (The Academy of Ancient Music, Oxford, vez. Christopher Hogwood, Decca - L'oiseau-Lyre, 411858-2 OH3), Beethoven: Hegedűverseny (Berlini Filharmonikusok, Anne-Sophie Mutter, vez. H. v. Karajan, DG 413818-2), ez utóbbin a hegedű különösen szépen szól. Ellenpélda: Genesis: Genesis (Vertigo 814287-2), mely olyan csúnyán szólt (mélye semmi, a magasa sok és rendkívül torz), hogy már vissza is cseréltem. Nem ajánlom Nektek sem, csak ha a rossz hangú CD-ket is össze akarjátok gyűjteni. Összegezve: amíg nem változik a CD felvételek minősége, addig nem tartok érdemesnek további CD-t venni, mivel az árban a várt minőség általában nem tükröződik. (A magyar CD-k sem voltak eddig rosszabb hangzásúak az átlagos márkás CD-knél, megítélésem szerint.) A HFM kollektívája ma még ugyanennyire gyanakvó az ezüstkoronggal szemben. Ami viszont a Szerkesztőt illeti: ő ma már nem kívánja összegyűjteni sem a különösen jó-, sem a különlegesen rosszhangzású lemezeket. Magánvéleménye szerint ha valamely hangreprodukáló rendszer tisztességesen működik (és most ne részletezzük, hogy ehhez milyen zavarokat kell elhárítani!), akkor a felvételek szinte kivétel nélkül mind hallgathatóak, kellemesek, zeneiek. Ezt a tételét nem demólemezekkel és még csak nem is Deccákkal és DG-kkel, hanem korai, 1983-as (!) kiadású Hungarotonokkal igyekszik bizonyítani. Személyeskedélyeskedés Serfőző Zoltán Miskolc, Botond u. 17. 3526 Kedves Darvas László, szeretném összefoglalni pár éves tapasztalataim a NAD 5120-as lemezjátszóról, valamint elmondani a véleményem a HFM-ről a lapáremelés alkalmából. Nemrég elgondolkodtam, hogy miért is használják azt a NAD lemezjátszót szinte az egész országban a komoly audiofilek is. Véleményem szerint nem azért, mert nincs jobbra pénzük. Szűk baráti körömben - itt Miskolcon olyan emberek vannak, akik Spendor SP1-es és Celestion SL600-as dobozokat használnak a NAD lemezjátszóval. Ők, ha a HFM elfogadta volna - évekkel ezelőtt - azt az ideológiát, miszerint igen fontos, sőt, talán a legfontosabb láncszem a futómű, akkor azt hiszem, sokkal jobb körülmények között hallgathatnának zenét. Közrejátszott az az emlékezetes Rega-NAD teszt is a HFM 17-ben, amelyről mi már a HFM hasábjain is vitatkoztunk. (...) És ha már eljutottunk Önhöz, kedves Darvas László, véleményem szerint egy hifi újság szerkesztőjének egy kicsit újságírónak is kell lenni - ez talán megvan. Egy kicsit audiofilnek is - ez is megvan. És egy kicsit villamosmérnöknek is - de ez egyáltalán nincs meg, nem pedig bölcsésznek. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy hagyja ott a a HFM-et (az Istenért se!), de a műszaki alapoknak utánanézhetne! Voltak - és remélhetőleg vannak is - a HFM körül remek szakírók. Szekám Pál, Petike Lajos, Cs. Kádár Péter, akik szenzációs cikkeket írtak már. Pl: A három kívánság, Egy magyar Londonban, Berlini kék. Főleg az első két szakírót szerepeltethetnék többször is. Például Szekám Pál írhatna a szub-basszussugárzókról.(...) No és a harmadév nyuszijai! Ezek még rendben volnának, de a szeánszaik számomra teljesen felesleges, semmitmondó szeánsz volt az utóbbi idők legtöbbje. Kiragadok néhányat. (...) Magneplanar III hangsugárzó. Úr Isten - kiáltottam fel, amikor odaértem az olvasásban, ahol az áll, hogy a NAD lemezjátszóval hallgatták meg a 2000 dolláros Magneplanart. Komolyan mondom, én őszintén csodálkoztam, hogy a NAD-dal egyáltalán megszólalt az a drága gépezet, aminek - szerintem - még a Linn Axis is kevés lett volna, amivel akkor már régen rendelkeztek. Nagyon fontos észrevételem még a szeánszokkal kapcsolatban a szöveg szűkszavúsága. Mit is figyelnek Önök tulajdonképpen két készülék hangképében? Basszus, középtartomány, magastartomány, térhatás és néha dinamika. Ennyi? Ez rendkívül kevés. Ettől sokkal-sokkal több dologban eltér két készülék hangja. Azt hiszem, az ilyen hangvételű levelek végén szokták kijelenteni a felháborodott olvasók (pardon! Olvasók) a végszót: nem fogom többet megvenni a HFM-et. Nekem ezt eszem ágában sincs kimondanom, mivel a HFM megjelenésének napja még mindig ünnepnap a számomra. Hogy miért? Talán mert én vagyok a világ legoptimistább embere? No de félre a tréfát. A lapnak nem egy kitűnő rovata van. A Hetedhéthatár, a Negyedik dimenziók, a műszaki cikkek, eltekintve "néhány" falrengető marhaságtól. Vitathatatlan érdeme van Önöknek a Magyar Hifi kialakításába és felnevelésében. Bár bizonyos audiofil köröknek (azt hiszem, én is hozzájuk tartozom) megvan a saját véleménye erről a bizonyos Magyar Hifiről. Végezetül számos ismerősöm véleményét írom le most: Uraim! 160 forintért már tényleg kéne adni valamit a szeánszolás tekintetében is. Kedves Serfőző Zoltán, lehet, hogy tényleg többet kéne szeánszolnunk, de ha nem tévedek, Ön nem annyira a szeánszok mennyiségét kevesli, mint inkább azon mérgelődik, hogy a szeánszokon nekünk nem egészen ugyanaz jön ki, mint Önnek. A Magneplanar azért jó példa, mert ez a hangsugárzó nálunk még a (valóban gyöngécske) NAD-dal is jobban szólt, mint három Linn Sondek közül bármelyik a középkategóriájú dobozokkal. Továbbá ugyancsak a NAD jobban szólt a 2X15 wattos Naimmel, mint a Linn lemezjátszó egy olyan elő/ végfokkal, amelynek hangját a legnagyobb budapesti hifi-klubban az egekig magasztalták. Ennélfogva, noha évek óta szorgalmasan népszerűsítjük a brit ideológiát (tanúm rá a HFM egész olvasóközönsége!), a HFM kollektívája ma sem esküdne meg rá, hogy minden a lemezjátszón áll vagy bukik. Mérnök kollégáim úgy tartják, hogy minden egyes láncszem fontos, de ha már mindenképpen ki kéne emelni egyet, akkor ők továbbra is a hangsugárzót választanák. Én magam pedig a PWB-technikát tartom a legfontosabbnak, ugyanis PWB-kezelés nélkül semmiféle (budapesti, bécsi, londoni stb.) hifi-berendezés hangját nem tudom elviselni, viszont intenzív PWB-kezelés nyomán még a szerényebb készülékek is egészen elfogadhatóan szólnak. Hangsúlyozom, hogy ez az én magánvéleményem. (Habár a PWB-effektust én már egymagam is több ember előtt demonstráltam, mint ahány Rega Planar található széles e hazában.) Ön elmarasztal amiatt, hogy nem vagyok villamosmérnök, s hozzáteszi (bár kritikáját nem indokolja meg), hogy "a műszaki alapoknak igazán utánanézhetnék". Vígasztal, hogy velem ellentétben remek szakírónak nevezi s kétszer is nevén említi Szekám Pált. Pedig ez csupán álnév, mint Olvasóink közül a játékosabbak bizonyára felfedezték. Magam használtam abban az időben, amikor különösen sokat bosszankodtam a keleti és nyugati normák eltérése miatt: SECAM/PAL... Heybrook SBL - több változatban Gerencsér Zoltán Kemencse, Ifjúság út 7/3, 4501 Leveletekre vegyes érzelemmel reagáltam. Egyrészt örültem, hogy a Dual szerintetek is jó (a legutóbbi HFM elolvasása után megelégedettségem tovább nőtt), másrészt egy picit dühös voltam, amiért olyan lemezjátszót hoztam, melyet itthon is meg lehet venni, forintért. Persze, ez egy kicsit sznobság is volt részemről. (...) Azóta újra jártam Bécsben, és kevéske valutámért tíz lemezt hoztam haza, ebből 6 komolyzene (újabb adalék a Dual minősítéséhez: sokkal fontosabbá vált számomra a komolyzene). Rendkívüli hatással volt rám a kinti lemezválaszték, főként az, hogy egy-egy művet különféle előadókkal is meg lehet venni. Itthon hatalmas élmény volt meghallgatni őket. Ismerőseim szánakozó mosollyal nyugtázták, hogy némely lemezért 200 schillinget is kiadtam, a legdrágább 235 schilling volt, egy DMM Teldec (Bach két szvitje), holott ugyanez Hungarotonban elbeszélve (és Liszt Ferenc Kamarazenekarral) százegynéhány forint. Nehéz erre mit mondani. Régóta foglalkoztat az a gondolat, hogy a HB1 hangszórói hogyan viselkednének egy nagyobb dobozban. (...) Választásom a nemesen egyszerű Naim SBL dobozára esett, már csak azért is, mert hangszórói számban és méretben megegyeznek a HB1-ével. Az eredeti méreteket jó lett volna megtudni, de ez nem sikerült. (...) Végül is úgy terveztem meg, hogy az alsó doboz 500x320x290mm, a középső magassága 290, a felsőé pedig 140mm, utóbbiak előlapja 10 fokban döntve (lásd a fényképen). A legtöbb fejtörést az okozta, hogyan lehet megoldani azt, hogy a mélyhangszóró doboza a tüskéken ülve rugalmasan, de légmentesen kapcsolódjon az alsóhoz. Különféle trükkök és háromszoros gumigyurma-réteg (a hivatalos nevét nem tudom) alkalmazása eredményt hozott. Szinte kizártam annak lehetőségét, hogy "defektes" legyen a rendszer. Az alsó dobozok légtere egy nyolcszögletű nyíláson érintkezik egymással. Az alsó doboz lényege az a négy darab 40x40-es zártszelvény, amely a sarkokba van beépítve és beragasztva. A doboz tetején és alján viszont nem fémszerelvény van (mivel hegeszteni nem tudok), a tüskék azonban lefelé és felfelé egyaránt a zártszelvények folytatólagos meghosszabbítását képezik, és magasságuk természetesen szabályozható. A mély/középsugárzó összességében 48l űrtartalomra dolgozott, de később az alsó doboz alsó felét leválasztottam a mélyhangszóró hasznos légteréről, 16 literrel csökkentve azt. Űrtartalma így végül 32-33 liter maradt, ez is több, mint a HB1 másfélszerese. A csipogó doboza az alsóhoz csatlakozik 20x20-as zártszelvényekkel, megkerülve a középső dobozt. A faanyag 15mm-es rétegelt lemez 6 és 8mm-es keményfa csapolással illesztve és a megfelelő részeken kiékelve (az alsó "láda" középen még külön merevítve). Ragasztáshoz, majd később a légmentesítő tömítéshez Aralditot használtam. A belső csillapítás "nemez", amely kb. 10cm széles csíkokban kapható, vastagsága 10mm. Ezeket egyrészt a falakra (meg a zártszelvényekre) ragasztottam, másrészt lazára szétszedve a kész dobozok üregeibe helyeztem. Ezen kívül még 30mm-es szivacsréteget vittem fel a falak mentén. Utóbbi anyagokkal sokat kísérleteztem, főleg a szivaccsal szemben voltak fenntartásaim (PWB-effektus), de szükség van rá. Az X-váltó természetesen külön van bedobozolva, külön kimeneten hajtva a mély, illetve a magas regisztert. A hangszórók fémcsavarokkal vannak felerősítve, a hátlapcsatlakozók úgyszintén - facsavart nem használtam. Egy komplett hangsugárzó súlya 27-28kg. Sokat töprengtem rajta, vajon a vasakat megtöltsem-e homokkal vagy sem. Végül is nem tettem, abból a meggondolásból, hogy a többpilléres állványokban sincs homok. (...) Hatalmas basszusa van, és ez nem holmi döngés! A sztereó beállítóműsor 63Hz-ét mindenesetre erőlködés nélkül, gyönyörűen hozta, ugyanott a HB1 csak erőtlenül zihál. A középsáv egyenértékű a Heybrookéval. A magasak pedig szebbek. A térhatás nem változott (pedig nagyon aggódtam miatta), sőt, egyes lemezeken még szélesebb színpadot is produkál, mint a hangdobozok térbeli távolsága. Úgy érzem, végül is hatásos volt ez az "egyszerű" kis MOD - melyre közel egy hónapom ment rá. Persze, ez nagyrészt a Heybrooknak köszönhető; egy HS 280-as hangszórókészletével nem bíbelődtem volna ennyit. PS. A fotók saját készítésűek; a hangsugárzók élőben sokkal szebbek! (Újabb levél két hét múlva:) Lelkesedésemet sajnos, nem tudtam megtartani. Egy hét elteltével rájöttem, hogy (összes pozitívuma ellenére) az új hangdobozt képtelen vagyok tartósan hallgatni. Egyik délután nekiugrottam az egyiknek, szétszedtem, és vissza a Heybrookot. Jobb volt - sokkal. És még csak azt sem tudom, miért! Valahogy egységesebbnek tűnt, és a basszusa sem kevesebb, sőt. Visszarámoltam a másikba is a hangszórókat, és szomorúan bár, de megnyugodva hallgattam őket. Néhány nap múlva - meglehetősen szkeptikus hangulatban elhatároztam, hogy megpróbálkozom még valamivel. Az alsó dobozra hátul vágtam egy 70mm-es reflexnyílást, bár őszintén szólva semmi reményt nem fűztem hozzá. Aztán újra összehasonlítottam őket, először monóban (persze másképp nem tudnám). Hát, meg kellett kapaszkodnom! A módosított doboz úgyszólván leradírozta a HB1-et! Pedig majd fél méterre állt a faltól. Olyan basszust produkált, hogy alig hittem a fülemnek. Visszatért a közepek igazi melegsége is. A mélyeket egy kicsit most már sokalltam, így a belső csillapítást jelentősen növeltem; megszűnt a döngés. Már vagy 20 lemezt végighallgattam azóta, és a legkevésbé sincs hiányérzetem, órák múltán sem! (...) Valószínű, hogy két hét múlva nem kell újabb változtatáson törnöm a fejem. Bízzunk benne - de ne esküdjünk meg rá. A High Fidelity a remények és csalódások világa. Hálásak vagyunk Gerencsér Zoltánnak ezért a tudósításáért, mert (bár készülékét ő nem közhasználatra szánta), valami nagyon lényegesre világít rá vele: arra, hogy miért nem szabad a HFM-nek felvállalnia a hifi-konstruktőrök ügyét. Tapasztalataink szerint nemcsak az amatőr, hanem a profi tervezőkre is úgy kéthetenként rájön a tökéletesíthetnék, mi meg folyton kezdhetnénk a tesztet elölről. A menet közben való módosítás ellen csak azzal védekezhetünk - hogy nem foglalkozunk egyetlen készülékkel sem, míg a boltba nem kerül. A bolti modelleknek sok bajuk lehet, de biztosan van egy nagy erényük: visszavonhatatlanul meg vannak tervezve. Viccmagyarázat Csendity Gábor Bp. Villányi út 30/A Maga a levél egyetlen sor: "Lehet, hogy mégsem kakadu?.." - jegyzi meg Olvasónk, s mellékeli a nyugatnémet Hifi Vision tesztjét a 7. kötetünkben kipécézett Sony MDR-R 10 fejhallgatóról, mely tesztből fehéren-feketével kiderül, hogy az általunk Arany Kakadu Díjjal kitüntetett Bács-Kiskun megyei napilap az újdonságot nem a kisujjából szopta. A membrán cellulóz-anyagát tényleg baktériumok állították elő, a fejhallgatókagylók tényleg különleges japán fából készültek, a "kárpitozás" tényleg görög báránybőr - és az ár tényleg horribilis: 7500 márka. A Hifi Vision szakírója azt állítja, hogy dinamikus fejhallgatót ennyire jót még nem hallott, s az MDR-R 10-et az elekrosztatikus Stax SR Lambda Professionelhoz méri. A vicceket nem szokás megmagyarázni, de ha tényleg szükséges, legyen. A kakaduságnak nem az az ismérve, hogy valamely információ helytálló-e vagy sem. Tárgyunk szempontjából egyremegy, hogy az MDR-R 10 létezik-e (most már tudjuk, hogy létezik) és hogy jól szól-e vagy sem. Bizonyára jól szól - aminek ezer és egy oka lehet a köré kerített techno-miszticista zagyvaságon kívül. Nem szabad mindent kritikátlanul átvenni. Mint alább látni fogjuk, ez a megállapítás miránk is vonatkozik. MACkafogó Virágh István karbantartó műszerész (Lőrinci Kábel-TV Kft.) Bp., Mátyás kir. u. 29. 1181 Zsörtölődni szeretnék egy kicsit. Arany, sőt színarany kakadut találtam! Ugye jól tudom, hogy ha valaki átvesz valahonnan egy cikket, és az csacskaság, és ezt még közzé is teszi, fitogtatván hiányos ismereteit, azt kapja el az Arany kakadu szele. Ha így van, akkor a HFM 7. száma a fenti madár tollaival ékeskedik. (Nem a PWB-kísértetről van szó! He-he.) Olvasván a Mozaikot, eljutok a 776 rovathoz, annak is ahhoz a részéhez, amelyben a HFA novemberi számát vesézik ki. (Nem vesézzük ki - csak szemlézzük. A szerk.) Félve mentem bele abba az erdőbe, amelyről a cikk ír a DBS műholdakkal, illetve az Armstad cég "kalózakciójával" kapcsolatban. Félelmeim beigazolódtak. Sajnos, megint egy olyan cikk került napvilágra, amely tovább homályosítja a műholdas vétellel foglalkozni szándékozók amúgy sem tiszta tudatát. Na vágjunk bele, jó? A cikk első részével semmi bajom. Csak megjegyzem, hogy Angliában a tükör beállítási díja pofátlan rablás. (...) A "12 évvel ezelőtti műholdas konferencia" a WARC '77 volt, ahol azt is meghatározták, hogy a DBS-sáv a 12GHz-es, az ún. műsorelosztó-sáv a 11GHz-es tartományba kerüljön. "A MAC már a kilencvenes évek nagyfelbontású televíziójához illeszkedik." Igen. Is! Meg a mi szerény 625 soros bontásunkhoz is. A MAC egy teljesen új színes tv-rendszer, amelyet alkotói alkalmassá tettek rá, hogy át tudja vinni az 1250 soros HDTV-t is. A MAC egyébként rövidítés, magyar fordítása: Multiplexelt Analóg Komponensek. A lényege pedig, hogy sokkal jobb színátvitelre képes, mint a PAL vagy SECAM, még 625 soros felbontásban is. Ugyanis a MAC rendszerben külön kezelik a szín-, és külön az ún. világosságjelet. "A brit szisztéma...a D-MAC nevet kapta." Talán D2-MAC az a név, nem? "A MAC rendszer lényege, hogy abszolút szétválasztva kezeli a színes tv-jelet." A hangcsatornát - akárhányat - én bevihetem analógban, digitálisan, a hátamon vagy akár négykézláb is. "Kontinentális MAC." Kiábrándítólag kénytelen vagyok közölni, hogy az első, sikertelen DBS műhold, a nyugat-német TV-SAT1 már ezt a D2-MAC rendszert használta volna. Utódja, a TV-SAT2 is ezt folytatja, ha sikerül üzembehelyezni. Na most a fentiekből következik a kérdésem: mihez képest "kontinentális" a MAC, és mihez képest "brit"? "Az Armstad...saját DBS-rendszerével lekörözi az egész 'hivatalos' brit DBS-programot! Műholdnak az ASTRÁt választotta..." Az ASTRA nem DBS műhold! Először is nem a 12, hanem a 11GHz-es sávban sugároz. Másodszor nem csatornánként 250-300W, hanem csak 45W teljesítménnyel. "Sajnos, bizonyos technikai okok miatt az ASTRA nem közvetítheti a MAC rendszerű adást..." Kérem szépen, ha el tetszik hozzánk látogatni, gyönyörű MAC-rendszerű adást fogok mutatni az ASTRÁ-ról. Két svéd televízió sugároz az ún. C-MAC rendszerben. Ez csak a hang- és adatátvitelben különbözik a D2-MAC-től. Kérdésem: ha nem alkalmas rá, akkor hogyan csinálja? "Megint sikerült egy jó nagy gólt lőni a szabványosítás hálójába." Ezt most hogy értsem? Adva van a 11GHz-es sávban egy üzemelő műsorelosztó műholdhálózat. Vannak egyéni vevőberendezések és egy vagon közösségi rendszer. Ide most még beállt az ASTRA műhold. Az Armstad pedig csak azt teszi, hogy vevőkészüléket árul a jelenlegi műholdas programokhoz. Ha jön a DBS és vele a D2-MAc, lesz néhány probléma. Sorolom, jó? 1. Mivel a DBS holdak a 12GHz-es sávban fognak működni, a jelenlegi ún. fejegységet le kell cserélni. Vagy újat vásárolni. 2. Az antenna fókuszába helyezett mikrohullámú csőtápvonal darabok két dolog miatt nem fognak stimmelni. A: más a vételi frekvencia. B: más a vételi polarizáció. Az eddigi lineárisan vett adások helyett ezek ún. forgó polaritással jönnek. 3. Az ITT-Intermetall a mai napig nem képes sorozatban gyártani a D2-MAC dekódert, a DMA2270-et. (Itt most nem az illetéktelen vételről van szó, hanem a színes tv-jel kihámozásáról. Tavaly tavasszal az Interkontinentálban rendezett D2-MAC demonstrációjukon ugyan már produkáltak D2-MAC színes képet, de sorozatgyártásról azóta sem hallani. Ehhez képest az illetéktelenek kizárása a vételből elhanyagolható részprobléma. 4. A MAC színes jelet kihámozva ún. RGB jelhez jutunk. Ez csak három alapszín. A mai tv-k 99,9%-a legfeljebb AV-csatlakozóval bír, ahol a videojel ún. kompozit video formájában közlekedik. Ez pedig vagy PAL, vagy SECAM, vagy NTSC színátvitelt jelent. Na! Most ugye van nekem egy jó minőségű, MAC-ből megfejtett RGB színes jelem, amit aztán a gyengébb PAL-ra vagy SECAM-ra kell kódolnom, hogy a tv-készülékem meg tudja emészteni. Zseniális! Egyszerűbb, mondjuk PAL-ban sugározni, nem? És elmarad az egész procedúra, és megspórolok egy csomó pénzt. Szóval az a bizonyos gól a szabványosítás hálójában több tíz méteres lesből született. Szerintem még az angol lapokat is szúrósabb szemmel kéne olvasni. (Ha ők is D-MAC-ról firkáltak, csókoltatom őket!) Végezetül elnézést kérek a csúnya írásomért, de nem tudok írógéphez férkőzni, és három tollam fogyott ki írás közben. És haragudni sem muszáj! U.I.: az "AUDIOLAND" pályázatom azért remélem benne lesz a kalapban! Ejnye, ejnye, ennyire kisstílűnek feltételezni bennünket! Egyébként is hálásak vagyunk, ha adatainkat helyesbítik, s a rádiós vételtechnika valóban nem tartozik a szorosan vett szakterületeink közé. Annyit azért hadd jegyezzünk meg, hogy a Hetedhéthatár mottója ("Messziről jött ember azt mond, amit akar") legalább részben felment bennünket a szakszerűtlenség vádja alól: az angolok tényleg azt írták, amit mi közreadtunk. Ha viszont már helyesbítenünk kell, törekedjünk alaposságra, nehogy legközelebb megint szemrehányásnak tegyük ki magunkat. Felkértük Szalay István okleveles villamosmérnököt, a BHG Fejlesztési Intézet Vételtechnikai és Átjátszó Osztályának munkatársát, vesse össze a lapszemlében közölt cikket levélírónk hozzászólásával, tekintse át, mennyiben jogos a bennünket ért kritika, s egyáltalán tisztázza, "hová tegyük" a D-MAC-ot. A cikkíró és kissé szúrkálós kedvű bírálója, a levelet író Virágh István egy dologban hasonlítanak egymásra: mindketten tévednek bizonyos dolgokban - hol egyikük, hol másikuk. Ezen tulajdonképpen nincs mit csodálkozni, mert a műholdas műsorszórásban olyan gyorsan változik a helyzet, hogy sokszor még a valóban illetékes szakemberek, illetve műholdas társaságok tollából is jelennek meg egymásnak ellentmondó információk. Azt, hogy milyen műsort, melyik műhold, melyik sávban és milyen tv-szabvány szerint sugározza, sokszor még napokkal előbb sem tudják. Ha döntés születik, akkor is előfordul, hogy néhány hetes vagy hónapos sugárzás után megváltozik a helyzet. Számítsuk ehhez hozzá, hogy a külföldi folyóiratok, melyek cikkeiben a - HFM tallózott, lassan egy évesek. S ekkor már nincs sok minden, amit egymás szemére vethetünk. A MAC rendszer valóban alapjában a meglevő 625 soros bontású tv-rendszerhez igazodik, de már a HDTV-t is célozza; a MAC nem azonos a HDTV-vel! A MAC rendszer lényegéről a levélben írt meghatározás alapjában helyes. A hangcsatornák azonban mindig digitálisak, függetlenül a különböző MAC-ektől. Itt Virágh István tévedett. Hasonlóképpen a cikkírónak van igaza abban, hogy a jó öreg britek valóban a D-MAC mellett döntöttek, s nem pedig a D2-MAC mellett. A "kontinentális MAC" ezek szerint a D2-MAC, amelyet- lényegében a francia-német DBS programhoz képzeltek el, de az ASTRA hosszas viták és több egymásnak ellentmondó híranyag megjelenése után valamikor végül is D-MAC-ban (8 hangcsatorna) fogja sugározni legalább is az angol nyelvű, a szigetországnak szánt műsorokat. Hangsúlyozom, ez mai információ, holnapra lehet, hogy változik. A D-MAC és a D2-MAC sugárzás eltolódása, illetve az a tény, hogy ezek a rendszerek napjainkban még nem váltak gyakorlattá, valóban nem azért van, mert a műhold transzpondere alkalmatlan volna erre, hanem azért, mert még nem terjedtek el az olcsó dekóderek. A tisztelt levélíró által említett, Interkontinental-beli bemutató óta azért már eltelt egy kis idő, s imitt-amott az ember már belebotlik a szükséges dekóderekbe (Tandberg, Grundig stb.), habár ezek ára még elég borsos. Ha már a szabványosításról beszélünk: ennek már rég hálója sincs! Hiszen valamikor 1977-ben a WARC-on a 11GHz-es sávot egyértelműen a műsorszétosztó műholdaknak találták ki PAL vagy SECAM rendszerű adásokhoz (pl. ECS, Intelsat), a 12GHz-es sávot pedig a közvetlenül sugárzó DBS holdakhoz. Ezen utóbbiak esetében "esküdtek össze" a németek a franciákkal, hogy PAL helyett D2-MAC-ban fognak sugározni. És ma mi a helyzet? Az adások keverednek a 11 és 12GHz-es sávban, 11GHz-en is vannak MAC rendszerű adások, sőt a Kopernikus NSZK-műhold egyszerre sugároz a 11 és 12GHz-es sávban is! A levélírónak valójában sok mindenben igaza van a levele végén pontokba szedett megjegyzéseivel. Ma már ugyanis a MAC rendszert kitaláló és alapjaiban támogató országok Franciaország, NSZK) szakemberei is kesernyés szájízzel szólnak rendszerükről. Tény, hogy a kóder és főleg a dekóder kifejlesztése sokkal több nehézségbe ütközött, mint azt előre látni lehetett. Voltaképpen minden MAC rendszerű adás két előnyt hordoz: a több hangcsatornát és a levélíró által is említett minőségi színelvételt - de ez utóbbi csak ilyen rendszerű készülékekkel jelentkezik. Hiába van ugyanis a legkiválóbb MAC dekóderünk, ha utána az RGB jeleket újból PAL vagy SECAM rendszerben kell kódolni, mert csak hagyományos tévénk van. A minőségi javulás nyilván akkor is előtűnik, ha a MAC rendszerű adások jeleit hagyományos módon a kábeltévé hálózatokba vezetik; ez utóbbit a nyugatnémetek elméletben már megoldották. Megfelelő tv-készülékeket feltételezve, az alapsávi MAC-csomagokat dekódolás nélkül a hypersávra keverik (300-450MHz), s a tv-készülékek innen visszanyerve az alapsávi MAC-jeleket, beépített dekóderük segítségével az RGB jelekkel közvetlenül a képcsövet vezérlik. Ez nálunk egyelőre csak álom, maradjunk a realitások talaján, s inkább amiatt tanakodjunk, hogy milyen rettenetes káosz van a különféle kábeltévés társaságok által "szabványosított" OIRT és CCIR csatornák 6,5, illetve 5,5MHz-es kép-hangvivő távolsága, valamint az S-csatornák használatánál... Hétköznapi varázslatok Nagy Ferenc Békéscsaba, Lencsési út 116., 5600 (...) Az egészre a koronát mégis a Belt-féle varázslatok tették fel. A hangsugárzóból kiszedtem a csillapítóanyagot, és megint nem csalódtam a HFM-ben. Még jobban feltisztult a kép az egész sávban. A basszus intenzitása csökkent, de tisztább, analitikusabb lett. Talán egy kicsit mélyebbre is megy. A középtartomány grízessége is csökkent, a magasak csilingelőbbek lettek. A hálózati kábelekre Belt-féle csomókat kötöttem, a készülékek negyedik lába alá papírlapot dugtam, és a hangdobozok alatt is csak 3-3 tüskét hagytam. Megint változott a hangkép. Határozottan intenzívebb lett a mélytartomány, a zenészek nem mozognak folyton ide-oda, és jobb kedvvel is játszanak. Köszönet mindezért. (Budapesti olvasó, teljes címmel) (...) Újdonságok: egy-egy tízfilléres a NAIT, illetve az Axis egy-egy lába alatt (pardon: az alátámasztó Sound Organization asztalkáik lába alatt), tanácsotok szerint. Már a NAIT alatt is csodákat művelt, a kettő együtt pedig egészen elképesztő javulást hozott: tömörség, felbontás, fókusz, sávszélek - így hirtelenjében. A hangsugárzó állványok alatt papír alátétekkel nem boldogultam, a tűhegyes tüskék még vastagabb kartont is habozás nélkül átszúrnak. Ha tudtok valami jobbat a tízfilléresnél, örömmel venném. Dr. Ábel László Szerep, Lenin u. 6., 4163 Első olvasáskor átsiklottam rajta, most azonban, amikor unalmamban újra böngésztem a lapot, felfigyeltem rá a Hangszervizben. Bizony, az az egy inch-nyi cellux a NAD-on is észrevehető változást hozott. Ez adta az ötletet. Celluxból és a videoszalagokhoz adott öntapadó készletből apró, a HFM-ben közölt méreteknek megfelelő nyilacskákat fabrikáltam. Az egyiket elneveztem pirosnak, a másikat feketének, és a Mozaikban közöltek szerint elkezdtem őket felragasztgatni. Nem tudom, a PWB nyilacskákkal milyen fokú hangminőség-javulást érhetnék el, de hogy az általam barkácsoltak is igen hatásosan és pozitív irányban változtatták meg a hangképet, az tény. Próbálkoztam még szigetelőszalaggal is - eredménytelenül. Lehet, hogy nyitott kapukat döngetek, de úgy vélem, néhány anyaggal el lehetne játszadozni. Ha másnál is beválna, talán még bizonyos következtetések levonására is alkalmas lenne a Belt-jelenség szélesebb körű alkalmazásához. A hangszóróvezetékre kötött matrózcsomó tekintetében igazatok van: tényleg nem a magas tűnik el. A mély lesz dúsabb, szebb. Sajnos, mi nem vagyunk fenomének, s bár jól érzékeljük a Belt-effektust, általában csak hosszú kínlódás után tudjuk eldönteni, hogy valamely manipuláció eredménye előnyös-e, avagy inkább káros. A Belt által ajánlott eszközök és módszerek hosszú távon mind beváltak, ezek mögött tehát bizonyos garanciát érzünk. De amikor magunk fedezünk fel PWB-típusú trükköket, vagy amikor Belt eszközeit nem a használati utasításnak megfelelően alkalmazzuk, akkor néha igencsak fura dolgokat tapasztalunk. Ilyenkor hihetetlen energiánk megy rá, amíg eldöntjük, hogy tényleg a helyes irányban tapogatódzunk-e.