MOD



    Videoton RA6386S receiver


        Ez már a második készülék, amelyet jóformán még be sem  mutattunk,
    máris módosítjuk, jobban mondva: a  MOD  nélkül  be  se  tudtuk  volna
    mutatni Olvasóinknak. Vagyis csak  a  kényszer  vitt  rá  bennünket  a
    modifikációra,  mert  úgy  különben  vadonatúj  készülékbe  nem  illik
    beletúrni. Dehát az RA6386S receiver erősítő-fokozatába oly nagy mérvű
    kiiktathatatlan  fiziológiai  hangerőszabályzást  építettek  be,  hogy
    gyári állapotában ez a gép zenehallgatásra  teljesen  alkalmatlan.  Ha
    viszont - szokásunkhoz híven - egyszerűen csak kiiktatjuk a fölösleges
    alkatrészeket, akkor az erősítőnek megnő a torzítása,  megváltozik  az
    érzékenysége, és még kevésbé lehet hallgatni.
        E készülék ugyanis egy komplex, IC-s hangerő-, balansz-, magas- és
    mélyhangszínszabályozót tartalmaz. Az ilyesfajta  áramkörökkel  nekünk
    nincs  sok  tapasztalatunk:  erősítőben  eddig   ritkán   alkalmazták.
    Televíziós készülékben annál inkább, ez a megoldás ugyanis módot ad  a
    készülék távszabályzására. Noha a High Fidelitynek  a  legkevésbé  sem
    kritériuma ez a szolgáltatás, ne menjünk el behunyt szemmel  mellette.
    (Nincs kizárva, hogy egyszer még  minden  erősítőben  valami  hasonlót
    találunk.)  Rádiókészülékben  ezt  a   megoldást   (idehaza)   legjobb
    tudomásunk szerint a Videoton konstruktőrei alkalmazták először.
        A hagyományos passzív hangerő- és  hangszínszabályzó  áramkörök  -
    noha kevés alkatrészt tartalmaznak -,  korántsem  problémamentesek.  A
    kettős potméterek egyenfutási hibái, az áthallás, a  feszültségosztási
    elvből adódó sávhatárolás, továbbá bemeneti kapacitás, zaj, harmonikus
    torzítás - hogy csak a legfontosabbakat említsük. Az áramkör  eredendő
    hibáihoz  a  gyártás  során  újabbak   járulnak:   a   magas   ár,   a
    szerelhetőség,  a  huzalozás  stb.  Sokan  fogadják  tehát  örömmel  a
    félvezető-technikának ezt az  adományát,  az  IC-s  szabályzóáramkört,
    amelyet olcsóbban  és  gyorsabban  lehet  gyártani  a  hagyományosnál,
    ráadásul (várhatóan) megbízhatóbb is, és az élettartama is hosszabb.

    

    Elvi ismertetése

        A szóbanforgó  kapcsolás  a  TDA1074  típusú  integrált  áramkörön
    alapul. Ezzel az IC-vel egyszerre 4  elektronikus  szabályzó  áramkört
    építhetünk. A  VT-receiverben  két  ilyen  IC  van,  ami  8  áramkörre
    elegendő - s ezzel a 8 áramkörrel éppen el lehet látni  a  hangerő,  a
    balansz, a mély és a magas hangszín szabályzását sztereóban. Az IC-ket
    (a  szokásos  funkcióknak  megfelelően)  4x1  külső  potméter  vezérli
    egyenfeszültséggel.
        Leegyszerűsítve a dolgot: egy-egy szabályzó áramkör  egy  műveleti
    erősítőt vezérlő, keresztbe csatolt  differenciál  erősítőből  áll.  A
    szimmetrikus  differenciál   erősítő   erősítését   lineárisan   lehet
    szabályozni az áramgenerátor áramával, tehát szabályozott  erősítőként
    is használható. A  differenciál  erősítőket  ezért  sokféle  feladatra
    alkalmazzák (szorzó áramkör, modulátor, szorzó modulátor stb.).
        Az integrált áramkör 1/4 részét képező szabályozott  erősítő  mint
    potméter és a hozzá szükséges külső  elemek  elvi  felépítését  az  1.
    ábrán mutatjuk. Az áramkör  erősítése  az  R1-R4
    ellenállások  értékétől,   valamint   az   UREF   referencia   és   az
    Usz   szabályozó   jel   különbségétől    függ.    Ha    az
    R1-R4    ellenállások     közül     valamelyiket
    frekvenciafüggő  hálózattá  alakítjuk,  tetszés   szerint   nyerhetünk
    fiziológiai hangerőszabályzót vagy akár hangszínszabályzót  is.  A  2.
    ábrán egy fiziológiai hangerőszabályzó, a 3. ábrán  egy  kikapcsolható
    fiziológiai hangerőszabályzó, a negyediken egy magas-, az ötödiken egy
    mélyhangszínszabályzó elvi felépítése látható.
        Áttérve mármost az előttünk álló feladatra, mi legszívesebben  egy
    Loudness-kapcsolót  alakítottunk  volna  ki,  de  ezen  a   készüléken
    egyetlen  szabad  kapcsolót   sem   találtunk,   amelyet   büntetlenül
    felhasználhattunk volna erre  a  célra.  A  készülék  (s  különösen  e
    vadonatúj készülék) szolgáltatásaiból egyet sem akartunk  elveszíteni,
    mi csak a "lúdnessztől" szerettünk volna megszabadulni.
        A  fiziológiai  hangerőszabályzó   úgy   alakítható   át   szimpla
    hangerőszabályzóvá, hogy a 2.  ábrán  látható  Z4,  illetve
    Z3  jelű  impedanciákat  függetlenítjük  a   frekvenciától,
    vagyis    ellenállásokkal     helyettesítjük     (R4     és
    R3). Ez az átalakítás  semmiféle  különösebb  szakértelmet,
    sem  műszerezettséget  nem  igényel.  Csak  arra  kérjük  az  Olvasót:
    forrasszon gondosan.
        Az eredeti kapcsolási rajz közvetlenül bennünket érintő  részletét
    a 6. ábra mutatja. A bal csatorna alkatrészeinek pozíciószáma  100-zal
    nagyobb  a  velük  azonos,  jobbcsatornabeli   alkatrészek   számánál.
    (Például: C346, illetve C246). A műveleteket  mindig  a  bal  csatorna
    alkatrészeivel kezdjük.


    Az átalakítás menete

        1. Húzzuk ki a  hálózati  csatlakozót,  szereljük  le  a  készülék
    fedőlapját (2 csavar rögzíti a készülék  alján).  Amikor  a  fedőlapot
    leszereljük, vigyázzunk, nehogy megsértsük a ferritantennát. Szereljük
    le a készülék alján található műanyag fenéklapot.
        2. Cseréljük ki az R341 ill. R241 poz. számú 33 Kohmos ellenállást
    82 Kohmra.
        3. Cseréljük ki az R345 ill. R245 poz. számú 22 Kohmos ellenállást
    47 Kohmra.
        4.  Távolítsuk  el  a  C339  ill.   C239   poz.   számú   820pF-os
    kondenzátort.
        5. Forrasszunk rövidzárat a C346  ill.  C246  poz.  számú  22nF-os
    kondenzátor helyére.

        Dobozoljuk be a készüléket: a módosítást ezzel be is fejeztük.  Az
    átalakított készülék frekvencia-jelleggörbéje 40dB-es  hangerőállásban
    az 1. diagramon látható. Az átalakított erősítő  bemeneti  feszültsége
    1dB-lel csökkent, egyéb paraméterei változatlanok.

                                                                Dankó Emil


    Alkatrészjegyzék

        Ellenállások (R341 és R241) 2 db: 82 kohm, 0,125W, 5%, fémréteg
        Ellenállások (R345 és R245) 2 db: 47 kohm, 0,125W, 5%, fémréteg

    
    
    


    Szeánsz

    

        Ezzel a MOD-dal nem is a  jobb  hangminőségért  küzdöttünk,  hanem
    azért, hogy az RA6386S erősítőjét egyáltalán  meg  lehessen  hallgatni
    civilizált körülmények között. Most már meg lehet hallgatni - jöhet  a
    denevér. A  Videoton  receivert  ismét  az  Orion  SE1025-höz  mértük.
    Lemezjátszónak a NAD-ot használtuk Ortofon  MC10S-sel  és  T-2000-rel,
    hangsugárzónak  a  Spendorokat.  Az  Ortofon,  a  JBL  és  a   Philips
    demólemezt,walamint Händel Vízizenéjét hallgattuk.
        A hangminőséggel máma senki sem volt elégedett; a Szerkesztő  jobb
    híján azt kifogásolta, hogy Dankó Emil közönséges lámpazsinórt  kötött
    be hangszóróvezeték gyanánt. Ez a fajta kábel  a  létező  legrosszabb,
    bármelyik "iskola" egybehangzó tanítása szerint is. Ha sodrott zsinórt
    használunk, legyen jó vastag. Ha merevet, akkor ízlés dolga, hogy hány
    milliméter  legyen  az  átmérője  -  ámde  a  vékony   sodrott   kábel
    semmiképpen sem való az erősítő és a hangsugárzó közé. Igen ám,  de  a
    magyar erősítők (a Videoton éppúgy,  mint  az  Orion)  az  úgynevezett
    szabványos hangszórócsatlakozóval vannak  kiképezve,  annak  a  dugója
    pedig annyira szűk, hogy gyakorlatilag  képtelenség  vastagabb  drótot
    gyömöszölni bele. Ennyit a szabványokról. (Meg a High  Fidelity  német
    örökségéről.) Szóval: maradt a lámpazsinór. Nagyon valószínű,  hogy  a
    VT RA6386S meg  az  Orion  SE1025  tulajdonosainak  túlnyomó  többsége
    ugyanilyet használ, úgyhogy szeánszunk  végül  is  a  valóságot  fogja
    tükrözni. A háromtagú zsűri jegyzetei:
        Videoton RA6386S. Egyik  se  tetszik.  Ennek  nincs  igazi  mélye,
    pufog, nem is megy elég mélyre. Alul-fölül sávhatárolt. A hegedűhangok
    nem szépek,  a  középhangok  torzak.  Nincs  igazi  térérzet  (Tosca).
    Vízizene: a csembaló nem az igazi. * A mélye  döng,  pufog,  a  közepe
    torzabb. A magasa talán finomabb (vagy  kevesebb?),  jobban  el  tudom
    viselni. Unalmas, érdektelen. Női hangon  torzabb,  a  középtartományt
    forszírozza,  az  énekhang  uralkodik,  a  többit   (gitár)   háttérbe
    szorítja.  Tosca:  kisebb  lendület,  szűkebb  dinamika,  a  levegőjét
    hiányolom. * Kicsit döng. Valamivel melegebb  hang.  Szűkebb  sáv,  de
    néha  kellemesebb.  Kezdetben   csekély   differencia.   Country-zenén
    általában hiányérzetem van: szegényes, kaparós. Dvorřák,  szegény,
    nem szól valami  lelkesítően,  de  el  lehet  hallgatni.  Néhol  aztán
    kellemetlenül kínlódik  a  prezensztartományban,  és  nincsenek  igazi
    magasai.   Zongorán   vérszegény,   definiálatlan.   Az   operaszínpad
    szegényes, nem nyílik nagyra. Vízizene:  az  elektronika  sok  mindent
    etted, jót-rosszat vegyesen. Itt talán ez tetszik jobban: tömörebb.
        Az etalon. Ez sem tetszett, zűrzavaros, de a zongorája  zongorább,
    jobban kicseng, tisztább. A Vízizene egy fokkal valóságosabb,  de  így
    sem valami felemelő élmény. * Ez se szól jól, de nem  annyira  zavaró.
    Kevésbé  keni  össze  a  hangképet.  Szimfonikus  zenén   egységesebb,
    tömörebb, a vonósai jobban hasonlítanak az igaziakra (az erősítő pedig
    az igazi erősítőkre). * Kicsit kemény. Tiszta, Száraz, feszes,  precíz
    jó ez? Countryn nagyobb basszus.  Nem  kapar  annyira,  több  erő  van
    benne, valamivel tisztességesebb (de ez se jó).  Komolyzenén  aztán  a
    javára  billen  a  mérleg:   elevenebb,   a   sávszélei   szélesebbek,
    hangszerszerűbb, szórakoztatóbb. (De ez  is  színez.)  Hangszerszerűbb
    zongora, felismerhetőbb regiszterekkel. Nagyvonalúbb  operaszínpad.  A
    Vízizene viszont valahogy nem tetszik ezen az erősítőn.
        Annak ellenére, hogy jegyzeteink tanúsága  szerint  mindhárman  az
    Orionra szavaztunk, az SE1025 győzelme nem volt meggyőző. Úgy  véltük,
    mindkét gép lényegében ugyanabba a kategóriába tartozik,  és  a  kettő
    között nincs falrengető különbség. Ezzel  az  ítéletünkkel  részben  a
    Videoton receivert dicsérjük (hiszen ennyi pénzért, sajnos, ma nemigen
    lehet jobbat kapni a boltban), részben pedig a  MOD-ot,  amelyet  ezek
    szerint     feltétlenül     érdemes     elvégezni      az      RA6386S
    hangerőszabályzó-hangszínszabályzó áramkörén.