Még egy rund! - Kazettateszt III.



        Ez immár a harmadik kazettatesztünk.  Az  elsőt  1984  őszén  (HFM
    15.), a másodikat 1986 őszén (HFM 21.) készítettük úgy látszik,  ez  a
    munka úgy 2-3 évenként, de mindig ősszel esedékes.  Tény,  hogy  (mint
    Olvasóink is sűrűn felhívták rá figyelmünket), számos új típus  jelent
    meg a boltokban;  bolton  most  már  nem  feltétlenül  állami  üzletet
    értünk.
        És hát ez mindjárt az első kérdés: milyen típusokat vehetünk be  a
    tesztmezőnybe? Mert ha csak a hivatalos hazai kínálatnál  maradunk,  a
    választék túlságos szűk marad, ha viszont sarkig kitárjuk  a  kaput  a
    világpiac előtt, akkor a teszt a fél magazint kitölti,  és  az  Olvasó
    kazettamérgezést  kap.  Annakidején,  1984-ben   a   hibrid   módszert
    választottuk: körlevelet írtunk az ismert kazettagyártó  cégeknek,  és
    amelyik szóba  állt  velünk,  annak  a  gyártmányait  ismeretterjesztő
    célzattal  besoroltuk  a  tesztmezőnybe.  Másodszorra,  1986-ban   már
    annyira felvirágzott a magánkereskedelem, hogy megmaradhattunk a hazai
    kínálatnál, de vadászterületünket akkor már kiterjesztettük  a  maszek
    kereskedők  boltjaira.  Most  is  ezt  a  politikát  követtük,   tehát
    végigjártuk a várost, és (kizárólag forintért!) összevásároltuk,  amit
    találtunk. Ez tehát azonos a tényleges választékkal, csak  persze  hol
    ez kapható, hol az kapható belőle, azaz: a választék tényleges  ugyan,
    de nem állandó. Tény, hogy egész tisztességes tesztmezőny jött  össze.
    Az árak,  sajnos,  nagyot  nőttek  az  utóbbi  időben  (szíttuk  is  a
    fogunkat, különösen,  hogy  a  teszthez  nekünk  minden  típusból  két
    példányra volt szükségünk). Legfeljebb az növeli a  vásárlási  kedvet,
    hogy a  gyárak  egyre  tarkább  burkolófóliát  használnak;  úgyszólván
    divatszíneket alkalmaznak...
        Természetesen csak azokat a típusokat vettük meg, amelyekkel eddig
    még nem volt dolgunk. Új típusnak minősítettük mindazokat, amelyeken a
    típusszám után még valami  módosításra  utaló  jelölést  is  találtunk
    ("New", "Improved" stb.). A módosításra némely  cég,  mint  például  a
    Sony vagy a TDK a gyártmányismertetőben  is  kitér,  másoknál  csak  a
    kazettaburkolaton feltüntetett diagram vagy más paraméter árulja el  a
    módosítás tényét. Véleményünk szerint jobb lett  volna,  ha  ezeket  a
    típusokat  egytől-egyig  új  típusszámmal  látják  el.  Az  előző  két
    alkalommal 80, most 41, a három  kazettatesztben  tehát  összesen  121
    típust vizsgáltunk.
        A kazettamérés paramétereit már többször is  elmagyaráztuk,  ezért
    az lenne a legegyszerűbb, ha  megkérnénk  az  Olvasót,  hogy  lapozzon
    vissza  a  15.,  illetve  21.  lapszámhoz.  Ámde  egyrészt  nincs  meg
    mindenkinek ez a két kiadásunk, másrészt kiegészítést is kell  fűznünk
    némelyik  paraméterhez  (főleg  a  legfontosabbhoz:  az  előmágnesezés
    méréséhez!), úgyhogy jónak láttuk újra  összefoglalni  a  legfontosabb
    tudnivalókat - de szintén csak a cikk végén.


    Pillantás az ablakra

        A szabványosításról szóló rövid ismertetést azonban nem ússza  meg
    ilyen könnyen a nyájas Olvasó. Kérjük, ne lapozza át az alábbiakat.
        A kazettagyártó  cégek  ma  már  messzemenően  betartják,  amit  a
    nemzetközi  ajánlás  előír,  illetve  ajánl.  Az  IEC   (International
    Electrotechnical Commission) 94-5  számú,  1988-ban  végleges  formába
    öntött  ajánlása  alapján  a  kazetták  a   szalag   aktív   rétegének
    milyenségétől függően a következő jelölést kapták:

        normál (vasoxid): IEC I.
        krómdioxid (és hasonló): IEC II.
        vaskróm: IEC III.
        metál: IEC IV.

        Ezek közül ma már csak az I., a  II.  és  a  IV.  csoport  érdekel
    bennünket. Nagy biztonsággal kijelenthetjük, hogy a vaskróm (IEC III.)
    gyakorlatilag kihalt, az új gyártmányok között egyetlen  ilyen  típust
    sem találtunk. Némely nagy cég választékában ugyan még  fellelhetők  a
    vaskróm kazetták  is,  de  "piaci  részesedésük"  ma  már  a  nullával
    egyenlő.
        Az egyezményes jelölésen kívül a  gyárak  a  régebben  használatos
    elnevezéseket is  megtartják  (ezek  többnyire  a  szalag  gyártásához
    használt különleges anyagra  utalnak:  "Ferricobalt",  "Super  Avilyn"
    stb.), s megadják a felvételi korrekcióit is (vasoxidon 120, krómon és
    metálon 70µs), azonkívül a High Bias felirattal utalnak a  két  utóbbi
    csoport magasabb előmágnesezési áramszükségletére.
        Namármost, a kazettákon ugyan ott van már a szabványos jelölés,  a
    magnókról  viszont  még   gyakran   hiányzik.   Pedig   a   készülékek
    korrekcióját   nekünk   kell   beállítanunk,   általában   2-3    gomb
    nyomkodásával! Szerencsére egyre inkább tért hódítanak azok a  magnók,
    amelyek felismerik a különféle szalagfajtákat, és maguktól ráállnak  a
    megfelelő korrekcióra,  illetve  előmágnesezésre.  Jó  tudni,  hogy  a
    kazettákon apró kivágások,  "ablakok"  vannak:  ezek  tájékoztatják  a
    készüléket, hogy  milyen  szalaghoz  kell  alkalmazkodnia.  Hasznosnak
    tartjuk egy ábrán is bemutatni ezeket az "ablakokat" (1. ábra). A  két
    legszélső ablakocska mindig a  felvételi  retesz:  ha  az  ezt  takaró
    lemezkét eltávolítottuk, a magnó tudni fogja, hogy a szalagon "védett"
    felvétel van, és abba nem szabad beletörölni. Ha tehát például a gyári
    felvételt törölni akarjuk, a  kazettán  előbb  pótolni  kell  egy  kis
    ragasztószalaggal a hiányzó lapocskát. Krómdioxid  -  vagy  hasonló  -
    kazettán valamivel beljebb is van  két  kivágás,  metálkazettán  pedig
    ezen kívül még középtájt is van kettő. Az  ablakocskák  elrendezéséből
    egyetlen pillantással ellenőrizni tudjuk a szalag hovatartozását. Hogy
    erre  miért  van  szükségünk,  arra   még   visszatérünk   az   Ilford
    kazettáknál.

    


    Vonatkoztatási szalag és referenciaszalag

        Megragadjuk az alkalmat, hogy ezekről is szóljunk. Számos  olvasói
    levél tanúsítja, hogy nincs mindenki tisztában vele,  mi  a  különbség
    vonatkoztatási szalag és referenciaszalag között.  A  kettő  korántsem
    ugyanaz.

        a.) Vonatkoztatási szalag

        Német  nevén  "Bezugsband".   A   magnómérések   (és   részben   a
    kazettamérések) elengedhetetlen  kelléke,  amely  gyárilag  készített,
    nagypontosságú  felvételeket  tartalmaz.  A  felvételek   készítésekor
    vasoxid  szalagon   120µs,   krómdioxid   szalagon   70µs   korrekciót
    alkalmaztak. (A metál szalagok  felvételi  korrekciója  szintén  70µs.
    Ebből  következik,  hogy  nincs  szükség  külön  metál  vonatkoztatási
    szalagra.)
        A  vonatkoztatási  szalag  első  része  egy   315Hz   frekvenciájú
    felvétel,  amely  a  szalagfluxus  vonatkoztatási  szintjét   rögzíti.
    Általában  ezt   tekintik   0dB-es   kivezérlésnek.   Értékét   valaha
    160nWb/m-ben definiálták, majd a Dolby-B  zajcsökkentő  térhódításával
    és a szalagok minőségének javulásával 200nWb/m-re emelték (ez  volt  a
    "Dolby 0dB" szint). Később ezt is megemelték, s hosszú  évek  óta  már
    általában a 250nWb/m-t tekintik vonatkoztatási szintnek, de még mindig
    gyakran találkozni olyan magnókkal, amelyeken a kivezérlésjelző 0dB-es
    szintjét még 160 vagy 200nWb/m-hez állították be.
        A vonatkoztatási szint után kisebb szinten felvett 315Hz-es,  majd
    vele azonos szintű 10kHz-es jelcsomag  következik,  ezek  segítségével
    pontosan be lehet állítani (illetve ellenőrizni lehet)  a  lejátszófej
    résének merőlegességét.
        Ezután egy újabb 315Hz-es, kisszintű jel képez viszonyítási alapot
    az      utána      következő       diszkrét       frekvenciasorozathoz
    (31,5-40-63-125-250-500-1k-2k-4k-6,3k-8k-10k-12,5k-14k-16k-18k),
    amellyel   a   magnók   lejátszási   frekvenciajelleggörbéjét    lehet
    meghatározni.   Ha   valamely   magnó   jelleggörbéje    kifogástalan,
    értelemszerűen csupa 0dB-es értékhez jutunk minden egyes frekvencián.
        A  régebben  gyártott  vonatkoztatási   szalagok   végén,   színes
    elválasztó szalag után, egy üres rész következik. Ezt egyéb felvételek
    készítésére is lehet használni - és erre még visszatérünk.

        b.) Referenciaszalag

        Eltérően  a  vonatkoztatási  szalagtól,  a  referenciaszalag  igen
    pontosan  specifikált  tulajdonságú,  üres  szalag.   Etalon   gyanánt
    használatos:  kazettamérés  alkalmával  hozzá  hasonlítjuk   a   többi
    kazettát. A hangsúly itt talán nem is annyira a  minőségen  van,  mint
    inkább  azon,  hogy  ezt  a  minőséget  mennyire  ismerjük.  Mivel   a
    referenciaszalagnak   minden   tulajdonságával   tisztában    vagyunk,
    segítségével   elvonatkoztathatunk   a   mérésre    használt    magnók
    tulajdonságaitól s általában a mérés körülményeitől. A mérést  bárhol,
    bármikor elvégezhetjük vagy megismételhetjük: a tesztpéldányok  mindig
    ugyanabban    a    mértékben    fognak    eltérni    (ugyanattól)    a
    referenciaszalagtól. Az IEC ajánlása  nyomán  a  következő  kazettákat
    tekintjük referenciának:

        vasoxid: BASF R723DG
        krómdioxid: BASF U564W
        vaskróm: Sony CS301
        metál: TDK E912BH

        Jelen tesztünkben mi is a BASF R723DG-t használtuk referenciául  a
    vasoxid kazettákhoz. A krómcsoportban pár évvel ezelőtt még egy  másik
    BASF típus,  az  S4592  A  volt  az  etalon,  s  nekünk  nincs  más  a
    tulajdonunkban, de ez nem nagy baj, mert  nem  sokban  tér  el  a  mai
    referenciaszalagtól.  (Az  eltérés   tizeddecibelekben   mérhető.)   A
    vaskrómmal ma már nem kell bajlódnunk. Végül a metál kazettákat a  TDK
    MA-R  Referencia  elnevezésű  típushoz  hasonlítjuk,  amely   pontosan
    megfelel a TDK E912BH referenciaszalagnak.
        Visszatérve még egy  kicsit  a  vonatkoztatási  szalagokhoz:  mint
    említettük,  ezeknek   is   van   egy   üres   részük.   Régebben,   a
    referenciaszalagok  "eljövetele"  (azaz  szabványban  való  rögzítése)
    előtt Európában többnyire a BASF gyártmányú,  garantált  minőségű  DIN
    Bezugsband  (tehát  vonatkoztatási  szalag)  üres  részét   használták
    magnóméréshez és egyben  a  szalagvizsgálatokhoz  is  referenciaszalag
    gyanánt.  Az  utóbbi  időben,  miután  megjelentek   a   nemzetközileg
    elfogadott,   tényleges   referenciaszalagok,    a    BASF    újkeletű
    "Bezugsbandjai" már nem tartalmazzák azt a bizonyos üres részt.

                                      *

    KAZETTAREVŰ

        Most  pedig   jöjjenek   a   kazetták:   41   típus,   libasorban.
    Természetesen szalagfajták szerint és betűrendben vesszük őket  sorra,
    kissé  távirati  stílusban.   Az   IEC-megjelölésen   kívül   ideírjuk
    mindazokat a jelzőket, amelyeket a gyár a kazettán feltüntet (például:
    IEC I, Position: Normal). Mindegyikről  előbb  egy  rövid  ismertetést
    adunk, majd bizonyítványt  állítunk  ki  róluk  a  mérési  eredményeik
    nyomán. Mechanikai  tulajdonságaikat  ezúttal  sem  mérjük,  de  ha  a
    kazetta burkolóján vagy másutt valami érdekesebb, a mechanikára  utaló
    információt találtunk, azt elmondjuk. A táblázatban a kazetták árát is
    megadjuk, a *-gal jelölt típusok  a  magánkereskedelemből  származnak.
    Három típusnak nem ismerjük a  pontos  árát;  ezeket  a  kazettákat  a
    baráti körünkből kölcsönöztük.
        Ami a mérést illeti, a paraméterek ugyanazok,  mint  eddig.  (Némi
    módosítással. A részleteket lásd a cikk végén). Ugyanazt a  magnót  is
    használtuk, a Pioneer CT-F1250-et. (Szintén némi módosítással -  ezért
    az  ugyanarról  a  referenciaszalagról  készített   régebbi,   illetve
    újkeletű mérések eredménye nem esik teljesen egybe.)


    I. Vasoxid (IEC I)

        1. AGFA F-DX I 60 (IEC  I,  FE/120µs,  ferro).  Egyszerű,  ízléses
    csomagolás;  a  tokban  lévő  kartonon  tartalomjegyzék  és  3  nyelvű
    kezelési útmutató, valamint a kazettára ragasztható címkék.  A  szalag
    átlagosan jó minőségű, egyenletessége  1kHz-en  jó,  10kHz-en  viszont
    furcsa,  periodikus  jelingadozást   mutat.   Átmásolódása   kedvezően
    alacsony.
        2. BASF Ferro Extra I 90 (IEC I, BIAS: Fe, EQ: 120µs). Elénk piros
    celofán, a belső kartonlapon tartalomjegyzék, kívül néhány adat,  mely
    szerint a  kazettatest  30...  +85C  közötti  hőmérséklet-tartományban
    stabil marad, valamint egy szép halványpiros diagram, amely  a  szalag
    dinamikáját  jellemzi.  A  mérési  eredmények  valamivel   jobbak   az
    átlagosnál. Az egyenletesség igen jó, az átmásolódás viszont nagyfokú.
    Egy érdekesség: ez a típus nem az NSZK-ban, hanem  Franciaországban(!)
    készült. Mellesleg "életfogytiglani" garanciát vállalnak rá.
        3. Fuji DR60 (Type I, Normal  Position,  Bias:  normal/EQ  120µs).
    Átlagosan megnyerő csomagolás. Belül kezelési útmutató. A burkolófólia
    tájékoztatója   szerint   ezt   a   szalagot   átlagos    zenei-    és
    beszédfelvételekre szánták. Hát nem tudjuk,  hogy  a  Fuji  mit  nevez
    átlagosnak, mert ez a  szalag  a  legtöbb  szempontból  átlag  alatti.
    Kivezérelhetősége a közepes frekvenciákon gyatra, relatív érzékenysége
    (a frekvenciajelleggörbe) úgyszintén: ezt  a  szalagot  nemigen  lehet
    kivezérelni még 0dB-ig sem, alul kell vezérelni jó  néhány  dB-lel.  A
    maximális kivezérlés 10kHz-en csak  azért  tűnik  jónak,  mert  azt  a
    315Hz-es kivezérléshez kell viszonyítani, de ne feledjük, hogy  ott  a
    szalagok többsége 4-5dB-lel jobb a Fujinál. Igaz, alacsony a zaja,  az
    átmásolódása pedig majdhogynem a legkisebb  -  de  mi  kerül  ebben  a
    szalagban 176 forintba? Az állami kereskedelemben?!
        4-5. Ilford Ferro Dinamic 60 és 90 (Type I, Normal  Bias  -  120µs
    EQ). Ezt a két típust egy  füst  alatt  elintézhetjük;  értelemszerűen
    azonosak.  Egyszerű  csomagolás,  "Ilford  Hi-Fi"   felirat   -   némi
    ellentmondásban áll a tájékoztató szöveggel, miszerint ezt a  szalagot
    főleg  hordozható  készülékekhez  ajánlják...  A  kartonlap   belsején
    tartalomjegyzék, kívül  egy  nagyon  becsületes  frekvenciajelleggörbe
    szemlélteti,  mit  várhatunk  a   magasabb   frekvenciákon   -   ritka
    őszinteség! A halványszürke  kazettatesten  semmiféle  jelölés  sincs,
    ezeket a tulajdonosnak kell felragasztgatnia (szerencsére 2  készletet
    is  adnak);  ha  ezt  elmulasztjuk,  és  véletlenül  összecseréljük  a
    kazettákat, nem fogjuk tudni, melyik hány perces,  és  melyik  az  "A"
    oldaluk. Ennyire azért nem kellett  volna  spórolni!  (Sőt,  a  címkék
    hiányában még az iránt is kételyeink támadhatnak, hogy  milyen  szalag
    van a kazettában: vasoxid-e, avagy - lásd  a  következő  csoportban  -
    krómdioxid. Ha ez  a  malőr  bekövetkezne,  jusson  eszünkbe,  hogy  a
    kazetta  kivágásairól,  "ablakairól"  mégiscsak  azonosítani  lehet  a
    szalagot!). Az  olcsóság  természetesen  a  műszaki  jellemzőikben  is
    megmutatkozik: átlag alattiak, egyenletesség szempontjából éppenséggel
    a leggyengébbek. Csak igénytelen felvételekhez ajánljuk őket!
        6. Philips FS60 (Type I -  Normal  Position,  IEC  I,  EQ  120µs).
    Divatszínű csomagolás, citromsárga kazetta. A fólián a "Moving  Sound"
    felirat vajon a hordozható készülékekre utal? Ennek (és  olcsóságának)
    ellenére  egész  tisztességes.  Külön  ki  kell  emelni  a   maximális
    kivezérelhetőségét 10 kHz-en. Az egyenletessége is jó.  A  komolytalan
    külső jó minőségű szalagot takar.
        7-10. Polimer kazetták. A gyártó nevét ugyan sem a  tokon,  sem  a
    kazettán nem találjuk meg (sőt: a burkolófólián sem - a  burkolófóliát
    ugyanis lespórolták róluk!), de némelyiknek a kartonlapján, egy  "HIFI
    DIN 45500" körpecsét belsejében ott díszeleg a Polimer embléma. Mind a
    négy kazetta kartonlapján az áll, hogy "ferric bias 120 ps EQ IEC  I".
    A Charm és Ideal elnevezésű kazettákba "Superferro",  a  high  dynamic
    elnevezésűbe "Ferro" jelzésű szalagot töltöttek, az ismertető  szerint
    az utóbbi a szerényebb  (tehát  az  első  három  típus  alkot  egynemű
    csoportot). Minőségüket tekintve, a Charm 60-nak és  az  Ideal  60-nak
    kéne  azonosnak  lennie.  Valóban  erősen  hasonlítanak,  az  Idealnak
    kicsivel kedvezőbb a zaja, illetve  a  kivezérelhetősége  10kHz-en.  A
    Charmnál  még  némi  érzékenységváltozást  is  tapasztaltunk,  és   az
    egyenletesség-diagramjai is elég gyatrák. A négy típus közül az  Ideal
    90-nek a legjobb  a  kivezérelhetősége  a  közepes  frekvenciákon,  az
    egyentér zajaránya viszont erőteljesebb (és jócskán ingadozik  is).  A
    high dynamic 90 10kHz-en igen tisztességesen kivezérelhető, a zaja  is
    átlagos, és rendkívül jó az egyenletessége, de találtunk rajta egy kis
    azimuthibát, és viszonylag nagy az átmásolódása is. Vegyes  jellemzők,
    dehát olcsó szalag - ez  az  utóbbi  típus  tehát  nem  látszik  rossz
    vételnek.
        11-12. Sony Hip-hop 60 és 90  (Type  I,  Normal  Position).  Élénk
    piros, illetve  zöld  csomagolófólia,  hasonló  színű  kartonlapok.  A
    szalagtartó   magok   is   zöldek,   illetve   pirosak   az   átlátszó
    kazettatestben. A kartonlapon belül tartalomjegyzék, egy külön lapon a
    testre felragasztható táblácskák, japán nyelvű (ismerető?)  szöveggel.
    A kazettán a "MITE, MITE,  KIITE!!"  felirat  is  ott  díszeleg.  (Ősi
    szamuráj átkozódás. A szerk.) A  kettő  közül  a  90  perces  kivitelű
    látszik jobbnak, egyentéri zaj-arány,  modulációs  zaj,  de  különösen
    egyenletesség  szempontjából.  Nagyjából  a  középmezőnyben  foglalnak
    helyet. Az áruk ehhez képest igen magas. Sokba kerül  a  piros  meg  a
    zöld, amivel hip-hop kivarázsolják a pénzt a zsebünkből.
        13. Sony EF60 Impro ed (Type I, Normal Position, Normal  Bias  120
    Ns  EQ).  Ízléses  csomagolás,  füstszínű,  áttetsző  kazettatest.   A
    csomagolófólián  az  "Improved"  ("Javított")  felirat,  valamint  egy
    frekvenciagörbe,  mely   szerint   az   új   típus   érzékenysége   és
    magaskivezérelhetősége  1dB-lel  nagyobb   a   régiénél.   Hasonló   a
    Hip-pophoz, de az egyenletessége 10kHz-en tisztességesebb, átmásolódás
    szempontjából pedig a legjobb a mezőnyben. Nagyjából átlagos  minőségű
    szalag, az  ára  is  reálisabb:  hipp-hopp  80  forinttal  olcsóbb  az
    előzőknél.
        14. Sony HF60 New (IEC I/Type I, Normal Bias 120µs  EQ).  Ízléses,
    egyszerű  csomagolás,   a   fólián   elmagyarázzák,   hogy   0,5dB-lel
    csökkentették a zajt az eredeti HF-hez képest. A kazettatest  átlátszó
    halványszürke, a kartonlapon tartalomjegyzék,  külön  lapon  címkék  a
    kazettatestre. Minden szempontból  egyenletesen  jó  szalag,  jobb  az
    EF-nél, és még olcsóbb is.
        15.  Sony  HF-S60  (IEC  I/Type  I,  Normal  Bias  120µs  EQ).   A
    kazzettatest  fekete,  középütt  jókora  fehér  átlátszó  betéttel   -
    egyszerű, szép kivitel.  A  csomagolófólián  sok-sok  adat.  A  szalag
    aktívanyaga "Microfine Crystal Gamma", miáltal az alacsony és  közepes
    frekvenciájú kivezérlésnek  0,5dB-lel,  a  magasfrekvenciájúnak  pedig
    2dB-lel kéne magasabbnak lennie, mint az (új)  HF-en.  Valójában  alul
    javult  ugyan  a  kivezérelhetőség  (0,6dB-lel),  magas  frekvenciákon
    azonban visszaesett valamelyest. Viszont a szalagzaj igen alacsony, ez
    az egyik legcsöndesebb szalag. Egyenletességével is a  legjobbak  közé
    tartozik.
        16. Sony HF-S90 (IEC I/Type I, Normal Bias 120µs EQ).  Kivitelére,
    "specifikációjára" nézve ugyanaz, mint az előző, de azért eltér  tőle.
    Maximális kivezérelhetősége az alsó tartományban kb. 1dB-lel  nagyobb,
    egyenletessége  10kHz-en  lényegesen  csúnyább,  azonkívül   -   mivel
    vékonyabb a szalag - az átmásolódása is  erősebb.  De  így  is  nagyon
    tisztességes.
        17. Sony HF-ES60 (IEC I/Type I, Normal Bias 120µs EQ). Kivitelében
    az EF-hez hasonlít. Jól kivezérelhető,  kedvező  relatív  érzékenységű
    szalag, igen alacsony zajjal - ez a legcsöndesebb a 24  típus  között!
    Egyenletesség-diagramja  furcsa,   állandóan   jelenlévő,   periodikus
    hullámzást mutat, ezt nem tudjuk mire vélni. Az átmásolódás igen erős,
    ebből a szempontból a HF-S-sel szilárdan tartják az utolsó  helyet.  A
    csomagolófólia Super Ferric Tape-ről, Ultrafine Single  Crystal  Gamma
    részecskékről beszél, amely 1,5dB-lel nagyobb relatív érzékenységet és
    kivezérlhetőséget  eredményez,  valamint   2dB   többletet   a   magas
    frekvenciákon  a  HF-S-hez   képest.   Ekkora   különbséget   mi   nem
    tapasztaltunk,  de  azért  igen  tisztességes  szalag.  Mellesleg  nem
    Japánban - Franciaországban gyártották.
        18. TDK A/60 (Type I, Normal Bias 120µs EQ). Egyszerű  csomagolás,
    fekete  kazettatest,  a  csomagolófólián  "Super  Precision   Cassette
    Mechanism" felirat, de hogy ez miben nyilvánul meg, nem derül ki. Némi
    érzékenységváltozást  tapasztaltunk  (ha  már  itt  tartunk:  egy  TDK
    ismertetőben erre a jellemzőre 0,3dB-t  specifikálnak).  A  modulációs
    zaj lehetne alacsonyabb. Különben egyenletes minőségű, közepes szalag.
        19. TDK D60 (IEC  I/Type  I,  Normal  Bias  120µs  EQ).  Egyszerű,
    ízléses csomagolás, a kartonlap mellett címkéket tartalmazó  lapocska,
    amelyből azt is megtudjuk, hogy a kazettát ugyan Japánban  gyártották,
    de Koreában szerelték össze. A kazettatest átlátszó, halványszürke, és
    a "Reliable (azaz: Megbízható) Cassette Mechanism"  felirat  olvasható
    rajta. Mindenesetre másképp néz ki, mint a 3  évvel  ezelőtt  gyártott
    D60. A TDK gyártmányismertetője szerint már  a  "Pure  Grained  (azaz:
    finomszemcséjű) Ferric" aktívréteggel képezték ki. Minden  szempontból
    egyenletes, jó közepes minőségű szalag,  bár  a  zajától  nem  vagyunk
    elragadtatva. Az egyenletessége viszont szép.
        20.  TDK  D90  (IEC  I/Type  I,  Normal  Bias  120µs  EQ).  Minden
    szempontból megegyezik  a  vastagabb  típussal,  azonkívül,  hogy  ezt
    teljes mértékben Japánban gyártották, valamint  hogy  az  átmásolódása
    (értelemszerűen)  erősebb.  Az  egyenletesség-diagramján   egy   picit
    szélesebb az ingadozás tartománya 10kHz-en, de tüskéket nem tartalmaz.
        21-24. TDK IF és AR típusok (IEC I/Type I, Normal Bias 120µs  EQ).
    A vasoxid-csoport sztárjai. Mind  a  4  típusban  azonos,  AR  jelzésű
    szalag van. Rendkívül nagy kivezérelhetőség és  érzékenység,  alacsony
    zaj, kitűnő egyenletesség. Az IF60 és IF90 kazettatartó  tokja  olyan,
    mint egy kis fekete bőrönd; a 60-asé ráadásul dupla nagyságú,  mert  2
    kazettát tartalmaz. Belül kartonlap, felragasztható  címkék  (kettő  a
    kazettára, egy a  bőrönd  oldalára,  a  negyedik  meg  az  aljára).  A
    típusjel a doboz oldalára is felírt szlogenből ered: "IF you say  yes"
    ("ha Te azt mondod, igen"). A kazettatest fekete, középen  nagyméretű,
    halvány füstszínű, átlátszó betéttel. Ízléses, szép - és jó.  Az  AR60
    és AR90 típusok csomagolása hagyományos. Különben minden ugyanaz, mint
    az előbb, csak a  kazettatestet  még  "High  Precision  Anti-Resonance
    Cassette    Mechanism"-nak    is    nevezik.     A     csomagolófólián
    frekvenciajelleggörbét is mutatnak, összehasonlítván az AR szalagot  a
    D-vel. Specifikálják a maximális kivezérelhetőséget 315Hz-en  (+6,5dB)
    és a zajt (56dB).


    II. Krómcsoport (IEC II)

        BASF Chrome Extra II 60 és 90 (IEC II, Position:  CrO2,
    Bias  Cr,  EQ  70µs).  Ezüst  színű  burkolófólia,  amelyen  e  szalag
    dinamikáját hasonlítják össze egy vasoxidéval;  a  koordinátarendszert
    úgy alakították ki, hogy a krómra nézve minél előnyösebb legyen. Ezt a
    diagramot megismétlik a (tartalomjegyzéknek  való)  karton  hátoldalán
    is, és elmondják, hogy a kazettatest -30...  +  85°C-ig  klímaálló.  A
    kazetta  testfekete,  ízléses.  A  két  típus  átlagos,  és  mindenben
    teljesen azonos, kivéve egy-egy paraméterüket,  amellyel  csoportelsők
    (a  60  perces  az  átmásolódás,  a  90-es  pedig  a  modulációs   zaj
    alacsonyságával).
        27-28. BASF Chrome Super II 90 (IEC II, Position: CrO2,
    Bias Cr, EQ 70µs). Elegáns fekete  burkolófólia,  az  előző  típusokon
    megcsodált diagramok, és  egy  érdekesség:  ennek  a  típusnak  kettős
    krómdioxid rétege van. Úgy  látszik,  érdemes  volt  kitalálni  ezt  a
    technológiát, mert ez a szalag lényegesen felülmúlja a Chrome Extrát -
    bár az egyenletessége 10kHz-en jobb is lehetne.
        28. Ilford Chrome Dioxid 90 (Type II. High Bias - 70µs EQ).  Fehér
    burkolófólia, hátul frekvenciajelleggörbével, elöl "Microxid  Formula"
    felirattal, amely sejthetőleg a szalag anyagára utal. A világos szürke
    kazettatest tökéletesen jelöletlen, amíg fel nem hordjuk rá a címkéket
    - mi nagyon nem szeretjük ezt a Csináld Magad stílust. (Erre vonatkozó
    megjegyzéseinket   lásd   a   vasoxid-csoport   Ilford   kazettáinál.)
    Paraméterei igen szerények, ez a szalag az utolsó helyért  mérkőzik  a
    Kamichival és a Polimerrel. Különösen  az  átmásolódásával  nyeretlen.
    Igaz, nagyon olcsó - de ez sem mentség.
        29. Kamichi Superchrom SCC-60 (Bias  CrO2,  EQ:  70µs).
    Talán inkább kamuchi, mert nevében a Nakamichira emlékeztet. Azonkívül
    átlátszó testben aranyszínű alumínium orsókon fut a  szalag  -  amely,
    mindazonáltal, a leggyengébb a mezőnyben. Kivezérelhetősége 315Hz-en a
    0dB-t  sem  éri  el,  viszont  rendkívül  jó  10kHz-en.  Ezzel  ki  is
    merítettük az erényeit. Hogy mi kerül rajta 220 forintba? Na, Kamichi?
        30. Maxell XL  II  60  (IEC  Type  II,  High  -  CrO2).
    Ízléses,  szép  csomagolású   kazetta,   "Pure   Epitaxial   Cassette"
    felirattal. Elmagyarázzák, hogy a  szóbanforgó  mágneses  anyag  miben
    jobb az előzőnél, továbbá, hogy miben áll a "High Resonanceproof (azaz
    rezonanciamentes)  Cassette  Mechanism"  lényege.  Az  elegáns  fekete
    kazettatestben  átlátszó,  nagyméretű,  ovális  betét.  Felragasztható
    címkék.  Jó  szalag,  egyenletessége  tisztességes,  gyakorlatilag   a
    legjobb  a  krómcsoportban  (egy   kis   szintváltozás   azért   levon
    valamicskét az értékéből).
        31. Memorex HB II 90 (IEC II, Bias:  High  -  CrO2,  EQ
    70µs).  Piros-fekete  csomagolófólia,  a  tokban  a   kartonon   belül
    tartalomjegyzék, kívül ismertető, frekvencia-jelleggörbével. A kazetta
    az  USA-ban  készült.  Átlagos  minőségű  szalag.  Az   egyentér   zaj
    ingadozik, egy kis érzékenységváltozás is tapasztalható, a  modulációs
    zaj erős. Többet vártunk tőle.
        32. Nakamichi  SX-C90  (High  Bias  70µs  EQ).  Jellegzetes  színű
    burkolófólia,  egyszerű  fekete  kazettatest,  a   kartonlapon   belül
    tartalomjegyzék. Hiányoljuk az IEC II jelölést! "Ferricobalt Tape"-nek
    nevezik -  aktívrétege  eszerint  nem  hagyományos  krómdioxid,  hanem
    krómszerű.   Zengzetes   felirat:    "Nakamichi    Reference    Tape".
    Egyenletessége tényleg kiváló, de a zaja magas, többi jellemzői  pedig
    átlagosak. A Nakamichi magnókra gondolván, kissé csalódottak vagyunk.
        33. Polimer high dynamic 60 (IEC II. high chrome  bias  70µs  EQ).
    Egyszerű csomagolás, de itt azért már  burkolófóliára  is  futotta.  A
    kartonlapon belül tartalomjegyzék, kívül "superchrom" és  "DIN  45500"
    felirat, Polimer emblémával. Fekete kazettatest,  egyszerű  címke.  Az
    Ilford és a Kamichi társaságában ez a szalag a sereghajtó. Viszont  ez
    a legolcsóbb is.
        34. Sony UX 60 (Type II, CrO2, High Bias 70µs EQ). Szép
    burkolat,  fekete  kazettatest,  nagyméretű,  átlátszó  betéttel.   Az
    aktívréteg "Microfine UNIAXIAL" (feltehetőleg innen az UX betűjel).  A
    kartonlapon tartalomjegyzék. Külön kis címkék a kazettára és a  tokra.
    Átlagosnál jobb szalagjellemzők, a  zaja  egy  kicsit  alacsonyabb  is
    lehetne.
        35. Sony UX-S 90 (IEC II/Type II.  High  Bias  70µs  EQ).  Hasonló
    kivitel,  de  ez  már   "SUPER   UNIAXIAL",   állítólag   jobb   (1dB)
    kivezérelhetőséggel és nagyobb (0,5dB) relatív érzékenységgel. Tényleg
    észrevehetően jobb  szalag  az  előzőnél,  még  az  egyenletessége  is
    javult, de minősége így is csak átlag feletti. A zaja a legmagasabb az
    egész mezőnyben.
        36-37. TDK SA-X 60 és 90 (IEC II/Type  II).  Szép  csomagolófólia,
    sok-sok tájékoztató szöveggel. Ez  is  úgynevezett  krómszerű  szalag,
    "Super Avilyn"  aktívréteggel,  amely  két  rétegből  áll:  egy  gamma
    vasoxidból  és  egy  kobalttal  ionizált  rétegből.  "Super  Precision
    Anti-Resonance Cassette Mechanism"-usára nézve semmi  információt  nem
    találtunk. A kazettatest fényes fekete, közepén  átlátszó,  nagyméretű
    betéttel.  Ez  a  két   típus   a   legjobb   a   mezőnyben.   Közepes
    frekvenvenciákon nekik a legnagyobb a  kivezérelhetőségük,  a  relatív
    érzékenységükkel  is  kitűnnek,  alacsony   a   zajuk,   az   egyentér
    zaj-arányuk is jó, az átmásolódásuk viszonylag csekély. A 90 percesnek
    kitűnő, a 60 percesnek valamivel gyöngébb az egyenletessége.
        38-39. TDK Cue 60 és 90 (High Position Type  II,  High  Bias  70µs
    EQ). A "Super Precision &  Rigidity  Cassette  Mechanism"-ba,  amelyet
    teljesen fekete csomagolófólia rejt, SF jelzésű szalagot töltöttek.  A
    TDK gyártmányismertetőjében azt találtuk, hogy  a  krómszerű  szalagok
    minőségi sorrendje  alulról  kezdve:  SF,  SA,  SA-X.  Tehát  gyöngébb
    eredményre kellett felkészülnünk - és  valóban,  ez  a  szalag  csupán
    közepes. Viszont drága.
        40. That's VX90 (IEC II/Type II, Bias: High,  EQ:  70µs).  A  zöld
    színű csomagolófólián közlik,  hogy  az  aktívréteg  "Summicro  Cobalt
    Gamma". Jelleggörbét is adnak, összehasonlítván  a  VX-et  az  IEX  II
    referenciaszalaggal és a diagram igazat mond. A kazettán  is  találunk
    műszaki adatokat, de ezek már nem teljesen fedik a mi  méréseinket.  A
    kazettatest  újszerű,  amennyiben  egy  V   alakú   átlátszó   betétet
    tartalmaz. Átlagosan jó szalag, maximális kivezérelhetőségére nézve  a
    középsávban  átlag  alatti,  10kHz-en   viszont   elsőrangú.   Relatív
    érzékenységével szintén a jobbak közé sorolható.


    Metál (IEC IV)

        41.  Maxell  UX90  (IEC  Type  IV  Metal).  A  szép   csomagolásra
    nyomtatott  ismertető  a  "New  Super  Stabilized  Pure  (SSP)"  metál
    részecskék,  valamint  a  "Super  Silent-Phase  Accuracy"   mechanikai
    előnyeit ecseteli. A matt fekete kazettatesten érdekes alakú, átlátszó
    ablak. Kartonlap,  címkék.  Az  UX90  elmarad  a  TDK-referenciaszalag
    mögött,   bár   a   modulációs   zaja   kisebb   amazénál.   Kisméretű
    érzékenység-változást   mértünk,   ez    nem    túl    lényeges.    Az
    egyenletesség-diagram tisztességes. Jó szalag - csak nagyon drága.

                                      *

    ÖSSZEFOGLALÁS ÉS AJÁNLÁS

        Úgy látjuk, hogy a  kazetták  minősége  tovább  javult  az  utóbbi
    években.   A   gyárak   javítottak   az   aktívréteg   tulajdonságain,
    megbízhatóbbá tették a kazettatestet és a  szalagvezetést.  A  vasoxid
    szalagok előmágnesezési áramszükséglete például  alig-alig  tér  el  a
    referenciaszalagétól -  ez  nagyon  komoly  eredmény;  eszerint  ha  a
    magnónk előmágnesezését jól állították be,  akkor  bármelyik  kazettát
    nyugodtan használhatjuk vele. (Félreértés ne essék: nem arról van szó,
    hogy azonos minőséget kapunk, hanem hogy mindegyik kazetta a  "legjobb
    formáját" hozza majd.)
        A  vasoxid  alapanyagú  kazetták  között  a  TDK  AR-ek,  majd  az
    ugyancsak TDK IF-ek szerepeltek a legjobban. Dicséretet érdemelnek még
    a Sony kazettái közül a HF-S és HF-ES jelzésűek. Ellenkező  előjellel,
    de fel kell hívnunk a figyelmet  a  Fuji  DR-re:  ezt  ajánlatos  lesz
    elkerülni.
        A krómdioxid (és hasonló) típusok  versenyében  megintcsak  a  TDK
    nyert, az SA-X típussal. Jó véleményünk van a Maxell XL  II-ről  és  a
    Sony UX-S-ről is.
        A metál szalagok közül ezúttal egyet sem ajánlhatunk,  pontosabban
    ezt az egyet (a Maxell MX-et) nem ajánlhatjuk: drága.


    MIT MÉRTÜNK - ÉS HOGYAN MÉRTÜK

        Mintegy lábjegyzetben, de azért mégiscsak újra kinyomtatjuk ezt  a
    méréstechnikai magyarázószöveget, definiálván a  kazettateszt  műszaki
    jellemzőit. Lényegében azt ismételjük meg, amit  a  Hifi  Magazin  21.
    lapszámában közöltünk - némi módosítással, naprakészen.
        1.   Előmágnesezési    áramszükséglet.    Közismert,    hogy    az
    előmágnesezési   áram   a    szalagnak    szinte    minden    lényeges
    elektroakusztikai jellemzőjét  befolyásolja.  Minthogy  ez  sarkalatos
    pontja a műszeres tesztnek, minden szalagnak a  lehető  legpontosabban
    meg kell határozni az előmágnesezési áramszükségletét. A már  többször
    emlegetett IEC 94-5 számú szabványajánlás kétféle módszert javasol.
        Az első módszer a referenciaszalag  tulajdonságaihoz  kötődik.  Az
    előmágnesezési áramot két jellemzővel kell  behatárolni.  Először  meg
    kell határozni azt az előmágnesezési áramnagyságot, amely 315kHz-en  a
    vonatkoztatási szinthez  képest  egy  bizonyos  (szalagfajták  szerint
    előre    megadott)    értékkel    nagyobb     kivezérlést     produkál
    (k3=3%). Ezzel az előmágnesezési árammal  10kHz-en  szintén
    szalagfajták szerint előre meghatározott  mértékű  jelcsökkenést  kell
    kapnunk a vonatkoztatási szinthez képest.
        A másik módszer ennél egyszerűbb, idáig ezt használtuk, és  ezután
    is ennél maradunk (mellesleg a DIN45512 számú  szabvány  is  ezt  írja
    elő.) A felvevőfejre viszonylag kis, kb. -  20  decibeles  kivezérlést
    eredményező, 6,3kHz-es jelet kell  bocsátani.  Az  előmágnesezést  kis
    szintről indulva fokozatosan növeljük, és közben  mérjük  a  szalagról
    visszakapott 6,3kHz-es jel nagyságát. A kimenőfeszültség nyilván egyre
    növekszik, elér egy maximumot, majd csökkeni kezd. Amikor a  csökkenés
    elér egy előre meghatározott értéket (például vasoxidon  3,5dB-t),  az
    ekkor  adódó   előmágnesezési   áramot   tekintjük   optimálisnak.   A
    szemléletesség kedvéért egy ábrán is bemutatjuk az előmágnesezési áram
    és a  kimenőfeszültség  jelleggörbéjét.  Ez  utóbbi  módszernek  az  a
    hátránya, hogy a görbe teteje viszonylag lapos, nehéz  meghatározni  a
    maximum-értéket, majd az előírt jelcsökkenés mértékét.
        Mindenki maga döntheti el, melyik módszert választja. Ha  pontosan
    dolgozunk, mindkét módon  gyakorlatilag  ugyanazt  az  eredményt  kell
    kapnunk. Meg kell azonban jegyeznünk (a szabványok sem  mulasztják  el
    felhívni erre  a  figyelmet!),  hogy  az  ilyeténképpen  meghatározott
    előmágnesezési áram nem szűkségképpen  optimális,  tehát  nem  biztos,
    hogy ezzel kapjuk például a legszebb görbét.
        Azt a bizonyos szintesést, amelyről szó van, mi  vasoxid  szalagon
    3,5 decibelben, krómon és metálon 7,5dB-ben  definiáltuk.  A  tesztben
    szereplő összes  szalag  előmágnesezési  áramszükséglete  egészen  jól
    megközelíti a referenciaszalagét. Ez azt jelenti, hogy ha a  magnónkat
    szakszerűen állítjuk be, akkor szinte minden becsületes magnószalaggal
    közel optimális eredményre számíthatunk.
        2. Vonatkoztatási szinten mért  harmadik  harmonikus  torzítás.  A
    bevezetőben már  említettük,  hogy  a  vonatkoztatási  szint  250nWb/m
    mágnesezettségnek felel meg.  Tehát  ekkora  mágnesezettséget  hoztunk
    létre a szalagon a  315Hz  frekvenciájú  mérőjellel,  és  megmértük  a
    harmadik harmonikus torzítást. Nyilván minél jobban kivezérelhető  egy
    szalag,  annál  kisebb  a  torzítása  a  vonatkoztatási  szinten.  Más
    oldalról nézve a  dolgot:  körülbelül  ekkora  torzítást  várhatunk  e
    szalagról az otthoni magnóval is, ha 0dB-ig vezéreljük ki  -  s  ha  a
    magnó 0 decibeles kivezérlését tényleg 250nWb/mre állították be.
        3. Maximális kivezérelhetőség. Ezt a paramétert a  következőképpen
    mérjük. Meghatározzuk azt a legnagyobb kivezérlést, amelyen a 315Hz-es
    mérőjel 3. harmonikus torzítása éppen eléri a 3%-ot. Ez pontosan az  a
    csúcsszintű kivezérlés, amelyet magnóméréskor is emlegetünk.  Ugyanezt
    a mérést 1 és 2kHz-en is megismételjük. Magasabb  frekvenciákon  ez  a
    módszer nem  követhető,  mert  a  3.  harmonikus  már  kívül  eshet  a
    rögzíthető frekvenciasávon. (Például a 7kHz-es jelnek a 3. harmonikusa
    21kHz-re  esik.)  A  magastartományban   tehát   más   módszert   kell
    választani.
        Kézenfekvő,  hogy  inkább  a  különbségihang-torzítást   válasszuk
    indikátornak.  Két,  célszerűen   megválasztott   mérőjel   különbsége
    torzításként jelentkezik a hallható hangok tartományában. Mi 5+6,  7+8
    és 10+11kHz-es, azonos nagyságú mérőjelet alkalmaztunk,  és  mindig  a
    különbségüket: az 1kHz-es jelet mértük. Azt a kivezérlést  tekintettük
    maximálisnak, amelyen a torzítási produktum éppen  3  százalékot  tett
    ki. A táblázatunkban megadott számértékek azt mutatják,  hogy  mekkora
    kivezérlést képes elviselni a szalag  (a  fentebb  definiált  torzítás
    elérésekor) egy-egy frekvencián,  a  vonatkoztatási  szinthez  képest.
    Minél nagyobb a szám, annál jobban kivezérelhető a szalag.
        4. Maximális kivezérelhetőség 10kHz-en. Lényegében  ugyanaz,  mint
    az  előző  paraméter,  csak  most   10kHz-en   vizsgáljuk   a   szalag
    kivezérelhetőségét. Itt arról van szó, hogy  magasfrekvencián  mekkora
    mágnesezettséget  képes  rögzíteni   a   magnószalag,   ha   telítésig
    (szaturációig)  vezéreljük.  A  legnagyobb  kimeneti  feszültséget   a
    315Hz-en mért maximális kivezérelhetőséghez  viszonyítjuk,  és  dB-ben
    adjuk meg. Minthogy a magnószalag a legmagasabb hangokon már nem képes
    akkora jelek rögzítésére,  mint  közepes  frekvenciákon,  az  ebben  a
    rubrikában álló számok  előtt  értelemszerűen  mindig  mínuszjel  áll.
    Ebben az esetben tehát minél kisebb a számérték, annál jobb a  szalag,
    mert viszonylag kevésbé romlik le a magasabb frekvenciákon.
        Fel kell figyelnünk azonban valamire. A  10kHz-en  mért  maximális
    kivezérelhetőséget a  csúcsszinten  kapott  kivezérléshez  arányítjuk.
    Eszerint az a szalag,  amely  315Hz-en  igen  nagy  kivezérlést  képes
    viszonylag kis torzítással elviselni, látszólag hátrányba kerül,  mert
    10kHz-en majd jóval kevesebbet fog produkálni, tehát túl nagy  lesz  a
    különbség. De ha abból indulunk ki,  hogy  magnózáskor  kihasználjuk-e
    szalagok (közepes frekvenciákon mért) nagy kivezérelhetőségét, akkor a
    hangkép pontosan azt fogja mutatni, amit a mi mérési táblázatunk.
        Ezt a jellemzőt egyébként viszonylag egyszerűen mérjük. A szalagra
    10kHz-es mérőjelet bocsátunk, először kis  szinten,  majd  fokozatosan
    növelve a jelszintet, mérjük a szalagról kapott kimenőfeszültséget. Ez
    utóbbi először arányosan nő a bemenő jellel, majd elér egy  maximumot,
    s végül csökkenni kezd. Ilyenkor  a  szalag  mágnesanyaga  telítődésbe
    kerül.   A   maximális   kivezérelhetőséget    tehát    a    maximális
    kimenőfeszültséggel mérjük, illetve abból számítjuk.
        5. Relatív érzékenység. Ugyanakkora hangáram hatására a  különböző
    szalagok eltérő mértékben mágneseződnek fel, lejátszáskor tehát eltérő
    kimeneti  feszültséget  szolgáltatnak.  A  relatív  érzékenységet   öt
    frekvencián vizsgáltuk (315Hz-1-6,3-10-12,5kHz),  viszonylag  alacsony
    kivezérlésen: 20 decibellel a vonatkoztatási szint alatt. Ez a mérés a
    frekvenciaátvitelről is tájékoztat, csak éppen nem  folyamatos  görbét
    szolgáltat, hanem öt diszkrét számértéket. Referenciaszintnek  itt  is
    az etalonszalag adatát tekintjük, és az attól való eltérést adjuk  meg
    decibelben. Megjegyezzük,  hogy  a  magasabb  frekvenciák  jelszintjét
    rendkívül erősen befolyásolja az előmágnesezési áram.
        6.  Vonatkoztatási   szinthez   viszonyított   jel-zaj-arány.   Ez
    lényegében a szalag saját zaja. Műsorjel nélküli  felvételt  készítünk
    (a felvevőfejre csupán az előmágnesezési  áramot  juttatjuk),  és  azt
    lejátsszuk.  A  jel-zajarány  a  vonatkoztatási   szintnek   megfelelő
    kimeneti feszültséghez viszonyítjuk, IEC "A" szűrővel súlyozva.  Minél
    nagyobb a számérték, annál jobb a szalag.
        Ennél   a   vizsgálatnál   azt   feltételezzük,   hogy   a   magnó
    lejátszóerősítőjének zaja (lásd magnóméréseinknél a nyugalmi  zajszint
    adatát) elhanyagolható a szalagéhoz képest. A való világ magnói persze
    nem teljesen zajtalanok, emiatt  mérésünk  eredménye  a  szalag  és  a
    lejátszóerősítő zaját összegzi. A már  említett  IEC-ajánlás  erre  is
    gondol,  és  egy  korrekciós  görbe   használatát   írja   elő.   Első
    kazettatesztünkben ezt a korrekciót  még  nem  alkalmaztuk  (nem  állt
    rendelkezésünkre a pontosításhoz  szükséges  táblázat),  a  másodikban
    viszont már igen. Zárójelben azért megadjuk  a  korrigálatlan  értéket
    is: ezt lehet összevetni a legelső teszt számadataival.
        7. Maximális kivezérléshez viszonyított  előmágnesezési  zajarány.
    Ez a jellemző nem egy újabb mérés, hanem csupán egy egyszerű összeadás
    eredménye.  Azért  van  rá  szükség,  hogy  közös  nevezőre  hozzuk  a
    különböző paraméterű szalagokat.
        Előfordul, hogy valamely szalag  zaja  a  vonatkoztatási  szinthez
    viszonyítva nem volna éppen alacsony, de maga  a  szalag  annyira  jól
    kivezérelhető,  hogy  a  gyakorlatban  -  amikor  is   megfelelőképpen
    kivezérlik  -  mégis   viszonylag   kevés   zajt   érzünk.   Tehát   a
    vonatkoztatási szinthez viszonyított jel-zaj-arányhoz most  hozzáadjuk
    azt  az  értéket,  amely  a   vonatkoztatási   szintet   a   maximális
    kivezérelhetőségtől elválasztja.
        Minthogy  az   előző   paramétert   (a   vonatkoztatási   szinthez
    viszonyított jel-zajt) kétféleképpen adtuk meg, értelemszerűen most is
    kétféle adathoz jutunk. Első helyen ezúttal  is  a  korrigált  értéket
    adjuk meg, és zárójelben  közöljük  a  közvetlenül  mert  számértéket,
    amely összevethető a legelső teszt adatával.
        8.  Vonatkoztatási  szinthez  viszonyított   egyentér   zaj-arány.
    Magnózás  közben  a   fej   és   a   szalaggal   érintkező   fémrészek
    felmágneseződhetnek, de ezen kívül külső, állandó  mágneses  terek  is
    hatással lehetnek a szalagra. Ezt  a  hatást  szimuláljuk,  amikor  az
    előmágnesezési áramon kívül még egyenáramot is átbocsátunk  a  felvevő
    fejen. (Az egyenáramú  jel  nagysága  akkora,  mint  a  vonatkoztatási
    szintet létrehozó 315Hz-es jel  effektív  értéke.)  A  zajt  speciális
    szűrővel  súlyozzuk,  ez  8-10dB-lel  csillapítja  az   500Hz   alatti
    zajkomponenseket.   A   jó   minőségű   szalagok   zaja    egyenletes,
    ingadozásoktól mentes. A gyengébb típusok zaja  ingadozik,  nem  lehet
    megadni egyetlen számértékkel, csak "tól-ig".
        9. Vonatkoztatási szinthez viszonyított átmásolódási  jelarány.  A
    magnószalag mindig felcsévélt állapotban van (eltekintve attól a ritka
    pillanattól, amikor éppen elfut a fejek előtt). Az egymással érintkező
    részek műsora átkopírozódik. Ezt  a  nemkívánatos  effektust  -  amely
    sajnos,   elkerülhetetlen   -   úgy   modellezzük,   hogy    500Hz-es,
    vonatkoztatási szintű  felvételt  készítünk  a  szalagnak  egy  akkora
    szakaszára, amely a felcsévélő orsó nem egészen egy fordulatára kerül.
    Ezután 10 fordulatnyi jelnélküli felvételt készítünk, és  24  órán  át
    így tároljuk a kazettát. Akkor megmérjük az üres részekre átmásolódott
    jel nagyságát, és a vonatkoztatási szinthez viszonyítjuk,  decibelben.
    Minél nagyobb a számérték, annál kisebb az átmásolódási hajlam,  annál
    jobb a szalag (ebből a szempontból).  Az  átmásolódás  a  gyakorlatban
    olyképpen jelentkezik a legpregnánsabban,  hogy  valamely  műsor  vagy
    műsorrész előbb csak egészen halkan szólal meg, majd utána  következik
    az igazi műsor ("Pre-echo").  Még  szerencse,  hogy  mindez  többnyire
    elvész a magnó és a szalag jóval erősebb zajában...
        10.  Azimut-hiba  és  érzékenység-változás.   Tulajdonképpen   két
    jellemzőről van szó, csak  éppen  a  mi  mérési  módszerünkkel  (tehát
    azzal, amelyre még képesek vagyunk) nehéz szétválasztani őket.
        Azimut-hibán azt értjük, hogy a  kazetta  nem  vezeti  precízen  a
    szalagot: hiába állították be a magnón a fejrést, ha maga a szalag nem
    abban a síkban fut, amelyben kellene.  Az  azimuthibát  tulajdonképpen
    fokban kéne  megadni  (hány  fokkal  tér  el  a  kazettában  a  szalag
    futásiránya az ideálistól),  de  ezt  így  nem  tudjuk  mérni,  és  az
    eredmény amúgy sem mondana sokat. Kínálkozik azonban egy  egyszerű  és
    szemléletes módszer: 10kHz-es felvételt készítünk előbb az egyik, majd
    a másik irányban,  és  megvizsgáljuk,  van-e  szintkülönbség  a  kettő
    között. Minthogy a magnó jól van  beállítva,  a  két  irányban  kapott
    jelnagyságnak  egyenlőnek  kellene  lennie.  Ha  mégis  van   közöttük
    különbség, akkor ebből a kazettatest pontatlanságára, a  szalagvezetés
    (vagy esetleg a szalag) hibájára következtethetünk. Az eltérést dB-ben
    adjuk meg: minél nagyobb a számérték, annál gyengébb a kazetta.
        Van azonban egy buktatója is ennek a módszernek. Korántsem biztos,
    hogy a magnószalagról tényleg  egyforma  nagyságú  jel  érkezik  oda-,
    illetve visszairányban.  Előfordulhat,  hogy  a  kazetta  jó  irányban
    vezeti a szalagot (tehát nincs azimuthiba), viszont valamely  gyártási
    hiba  következtében  a  szalag  mégsem  teljesen  ugyanúgy  viselkedik
    errefelé,  mint  arrafelé.  Ezért  ajánlja  az  IEC,  hogy  a  relatív
    érzékenységet mindkét szalagirányban  határozzuk  meg.  Értelemszerűen
    ugyanezt a mérést ajánlja, mellyel mi az azimuthibát  szerettük  volna
    kimutatni... Szerencsére  azonban  könnyű  különválasztani  a  kétféle
    paramétert. Minden kazettán meghatároztuk a 10kHz-es jel nagyságát  az
    egyik irányban, majd megfordítottuk a  kazettát,  és  megismételtük  a
    mérést. Ha eltérést tapasztaltunk, állítottunk a fejen, és megkerestük
    a jel maximumát. (Vagyis: ráállítottuk a fejet  a  nem  pontosan  futó
    szalagra.) Ha  most  már  nagyjából  azt  kaptuk,  amit  az  ellenkező
    futásirányban is, akkor biztosra vehettük, hogy nem  a  szalaggal  van
    baj, hanem a szalagvezetéssel.
        Komolyabb bajt egyébként seholsem tapasztaltunk,  s  ennek  nagyon
    örülünk,  mert  az  azimuthiba  (mégha  kicsiny   is)   arra   engedne
    következtetni, hogy valami nincs rendben a gyártás körül.
        11. Modulációs zaj. A modulációs zaj mindig jelen van a  szalagon,
    a műsor hátterében. Ugyanis a hasznos  jel  felvételekor-lejátszásakor
    nemkívánatos  jelek  is  keletkeznek.  Ezek  frekvenciája  a  vizsgáló
    frekvencia  közvetlen  közelébe  esik.  A  modulációs  zajt  a   magnó
    nyávogása, a szalag sebességének ingadozása és természetesen a  szalag
    bizonyos tulajdonságai okozzák.
        A     jel     mellett     fellépő     úgynevezett     oldalsávokat
    frekvenciaanalizátorral kellene kimutatni. A mi módszerünk egyszerűbb:
    elég egy harmonikus torzításmérő, amellyel kiszűrjük a vizsgálójelet a
    szalagról visszakapott műsorból. Ez a jelkomplexum azonban  nemcsak  a
    modulációs zajt tartalmazza, hanem a harmonikus torzítást is. Hogy  az
    utóbbiaktól  megszabaduljunk,  olyan  mérőjelen  választunk,  amelynek
    felharmonikusait a magnó már nem viszi át. M1 a  10kHz-es  frekvenciát
    választottuk.  Mivel  ezt  a  jelet  a  magnók  csak  viszonylag   kis
    kivezérlésen rögzítik hűségesen, a  vonatkoztatási  szintnél  15dB-lel
    kisebb jellel mértük - ez a  jel  még  egyik  szalagtípuson  sem  okoz
    szaturációt.   A   modulációs   zajt   a    vonatkoztatási    szinthez
    viszonyítottuk. Az eredmény csupán tájékoztató jellegű,  mindazonáltal
    jól szemlélteti az egyes szalagok közti különbséget.
        12. Kiesés (drop-out) és egyenletesség-ingadozás. Nem elég, ha  jó
    a  szalag,  egyenletesen  kell  jónak  lennie.  Ámde   minden   szalag
    egyenetlen,  többé  vagy  kevésbé.  Ha  konstans  nagyságú  mérőjellel
    felvételt készítünk, s ezt  visszajátsszuk,  akkor  (még  ha  a  magnó
    kifogástalan is), a jel kisebb-nagyobb mértékben,  de  ingadozni  fog,
    sőt, akár  teljesen  el  is  tűnhet  egy-egy  pillanatra.  Véleményünk
    szerint a szalagoknak ez a  legbosszantóbb  hibájuk.  És  megfordítva:
    legnagyobb erényük az egyenletességük.
        Voltaképpen egy és ugyanazon hibáról  van  szó,  mégis,  a  szalag
    mérésére      vonatkozó      előírások       megkülönböztetik       az
    egyenletesség-ingadozást  (uniformity-variations)  a  kiesés   hibától
    (drop-out annoyance). Az előbbin általában rövid  idejű  (40ms-1s)  és
    hosszabb idejű (>1s) szintingadozást értenek,  az  utóbbit  pedig  úgy
    definiálják,  mint  "a  reprodukált  jelszint   jelentős   pillanatnyi
    csökkenését". Meglehetősen hosszadalmas mérési és értékelési  eljárást
    írnak elő, speciális mérőműszerre is szükség van hozzá  -  viszont  az
    eredményt egyetlen számértékkel lehet megadni. Mi nem  rendelkezünk  a
    fentemlített berendezéssel, de másnak se nagyon lehet  ilyen,  mert  a
    lapokban-prospektusokban ez ideig seholse láttuk,  hogy  a  szabványos
    módon adták volna meg a paraméterek e legfontosabbikát.
        Megmaradtunk   tehát   eddigi   gyakorlatunknál.    Egy    némileg
    egyszerűsített módszert  választottunk,  amely  valamennyi  hibatípust
    nagy biztonsággal kimutatja és dokumentálja. A szalag eleje és  közepe
    táján 2 perces felvételt készítettünk 1  és  10kHz-es  mérőjellel,  20
    decibellel a vonatkozatási szint alatt. A  felvételeket  visszajátszva
    diagrampapíron rögzítettük a  jelszint  ingadozását.  Ezt  a  módszert
    egyébként az IEC  a  rövid  idejű  egyenetlenségek,  az  ismert  angol
    szakíró Angus KcKenzie pedig a drop-out mérésére  ajánlja.  Szerintünk
    mindkét célra megfelel.
        Hangsúlyozzuk, hogy ezt a mérést az érintetlen, még semmilyen  más
    mérésre nem használt kazettákon végeztük, az esetleges  hibákat  tehát
    nem mi okoztuk. A szalagvégeket pedig kihagytuk: legalább  5  méterrel
    beljebb  kezdtük  a  műsort,  hogy  meg  ne  tévesszenek  bennünket  a
    befutószalag   felragasztásakor   és   a   kazetta   összeszerelésekor
    óhatatlanul fellépő hibák.
        Minden kazettáról 1-1 diagramot közlünk, párhuzamosan ábrázolva az
    1,  illetve  10   kHz-es   szintingadozást.   A   szintíró   sebessége
    meglehetősen nagy volt (500mm/s),  a  papír  viszont  mindössze  1mm/s
    sebességgel haladt az írótoll előtt. A teljes diagrampapír 10dB-t  fog
    át, egy-egy osztás  0,2dB  szintváltozást  reprezentál.  Az  eredményt
    számszerűen is megadjuk:
        a.) átlagolva a szintingadozás  mértékét,  külön  1  és  10kHz-en,
    figyelmen kívül hagyva az 1 másodpercnél hosszabb kieséseket, valamint
    a ritkábban jelentkező, rövid idejű ingadozásokat;
        b.) csak az 1 másodpercnél  hosszabb  és  1dB-nél  nagyobb,  tehát
    valóban erős szintingadozások idejét arányítjuk a teljes,  2+2  perces
    teljes felvételi időhöz, szintén külön 1 és 10kHz-en.
        Felhívjuk Olvasóink  figyelmét:  diagramjaink  előírásosak,  de  a
    kiértékelésük  bizonyos  mértékig  önkényes  (egyébként   ugyanezt   a
    módszert követtük előző  szalagtesztjeinket  is).  Tehát:  szemléletes
    képet adunk a különféle szalagtípusok közötti  különbségekről,  de  az
    eredmény csak a mi régebbi, saját tesztjeinkkel vethető össze.

                                                             Sólymos Antal