Ezüstkor



        - Látogatás a Glória Kft. CD-gyártó üzemében


        Gyári riportnak nehéz címet adni.  Eszünkbe  villan,  hogy  jó  10
    évvel ezelőtt, amikor a Hungaroton dorogi üzemében a  hanglemezgyártás
    folyamatával ismerkedtünk, képriportunk  fölé  ezt  írtuk:  "A  fekete
    korong  nyomában".  Legyünk   következetesek,   szegődjünk   most   az
    ezüstkorongnak is a nyomába, s figyeljük meg, hogyan lesz néhány gramm
    műanyagból szivárványos-ezüstösen csillámló Compact Disc.
        Miközben az ezüstlemez születését  figyeljük,  ne  feledjük,  hogy
    maga a vállalat is születőfélben van. A Glória Kft-t  ugyan  már  több
    mint egy évvel ezelőtt megalapították, de CD-gyártó gépsorai csak 1989
    vége felé működnek majd végleges helyükön "teljes gőzzel".  Amikor  ez
    bekövetkezik,  a  Glória  évente  6  millió  darab   CD-korongot   tud
    előállítani. Ennyire képes - tehát ennyit is kell  gyártania,  ha  meg
    akar élni. Kérdés, akad-e vevő erre a tengersok ezüstkorongra.  Ezért,
    mint  a   jó   ügy   őszinte   szurkolói,   a   képriport   végeztével
    megszólaltatjuk majd a Glória menedzserei közül a kereskedelmi vezetőt
    is. Addig azonban Baráth István ügyvezető igazgató  és  Kovács  Zoltán
    műszaki igazgatóhelyettes lesz a  kalauzunk.  Zárójelben  még  annyit,
    hogy  ezzel  a  "feheru  varu   rea   meneu   hodu   utu   rea"   tett
    kirándulásunkkal a béke, a leszerelés  ügyét  szolgáljuk.  A  Videoton
    ugyanis egyre kevesebb katonai holmit  gyárt.  Épület,  terület,  gép,
    emberi munkaerő szabadul fel - s például a CD-gyártás is most éppen az
    eddig "hodu" célokra fenntartott területen folyik...


                                      *

    I. Így készül az ezüstkorong

    

        A  Glória  Kft  (amelynek  részvényesei  a  Videoton  Elektronikai
    Vállalat, a holland LAKO B.V., illetve egy töredék  erejéig  a  Magyar
    Hitelbank Rt. és a Hungaroton) három  teljes  gyártósort,  úgynevezett
    "Monoliner"-t vásárolt a holland  OD&ME-től  (Optical  Disc  &  Memory
    Engineering). A három sor teljes kapacitása nem kevesebb mint 6 millió
    darab CD évente - hatalmas mennyiség!  Az  OD&ME  Monoliner  egy   1-8
    méteres gépsor, amely fröccsöntőt, fémezőt, lakkozót,  címkenyomót  és
    ellenőrző berendezéseket tartalmaz,  számos  robottal  kiegészítve  és
    teljesen komputerizálva. A mesterlemez-készítő gépek még  csak  ezután
    érkeznek, mégpedig  közvetlenül  a  Philipstől;  ezeket  leszámítva  a
    teljes berendezés az OD&ME saját technológiája. A gyártás zárt  láncot
    alkot, minden  alap-  és  segédanyag  pontosan  specifikálva  van,  és
    természetesen külföldről kell megvásárolni őket.  Csúcstechnológiáról,
    3 generációs technológiáról van szó, ebben a szakmában a 4. generációs
    berendezések  most  állnak   kifejlesztés   alatt,   kiállításon   már
    bemutatták őket, de még sehol sem működnek!
        A gyártósort tiszta levegőjű teremben  helyezték  el  ("50  000-es
    tisztasági   fokozat"),   ebből   úgynevezett    laminális    sátorral
    leválasztottak egy  néhány  köbméteres,  különleges  tisztaságú  részt
    ("100-as fokozat"), ott zajlik a  gyártás  legkritikusabb  fázisa.  Az
    alapanyag polikarbonát granulátum, a Bayer cég Macrolon nevű  terméke.
    (Hasonló hozzá a GE Lexanja és a japán Teijing Panlite-ja -  az  egész
    világon csak ezeket használják, 3-4 félét, nem többet.)  A  granulátum
    fölöttébb nedvszívó, habzásra hajlamos,  a  gyártás  megkezdése  előtt
    teljesen  ki  kell  szárítani.  Ezért  meleg  levegőt  fúvatnak  rajta
    keresztül. A tartályba kb. 15 kiló anyag fér  egyszerre,  ezt  4  órán
    keresztül "öblítik  levegővel,  majd  a  gép  automatikusan  ürít,  és
    beszívja a következő adagot.

    

    Komplett, zárt CD-gyártósor (Monoliner)


    

    Az alapanyag beszívása "öblítésre"


    1. Krauss Maffei fröccsöntőgép MC2 Microcontrol vezérléssel


    

    A fröccsöntő berendezéshez a display


    

    A fröccsöntő berendezés belseje a présszerszámmal


        A gyártósor első eleme a fröccsöntőgép.  Jókora  számítástechnikai
    háttérrel adják, a display grafikusan ábrázolja az egész  fröccsöntési
    folyamatot,  összes  paramétereivel  (hűtés,  fűtés,  nyomás,  áramlás
    stb.). Hogy mennyire precíziós gépekről van szó, ez talán abból  derül
    ki a legmeggyőzőbben, ha elmondjuk, hogy az egész fröccsöntőberendezés
    költségének több mint felét a szerszám költsége teszi ki!
        A fröccsöntés (azaz préselés) lényegében hasonló módon megy végbe,
    mint ahogy ezt a hagyományos hanglemezgyártásból ismerjük. Az  arányok
    azonban  egészen  másak.  A  CD  korongon  a  műsorbarázda   egy   5-7
    kilométeres spirálban vonul  végig,  és  körülbelül  40-szer  sűrűbben
    helyezkedik el, mint az LP-n. Az "úttest"  szélessége  1,6  mikron,  a
    műsorjelek, azaz "pitek" szélessége 0,5 mikron, mélységük 0,1  mikron,
    hosszuk 0,8-3,3 mikron.
        A présmatrica ("fiú") a lemez  negatívja.  Ezt  a  szerszám  mozgó
    részére helyezik, és 600kN erővel  fröccsöntik  rá  a  masszát,  325C°
    üzemi hőmérsékleten.  Az  eredmény  az  úgynevezett  szubsztrát  avagy
    tárcsa,  a  bevonat  nélküli  CD.  Valamivel  több  mint  16g  anyagot
    tartalmaz, vastagsága 1,2mm, átmérője 5 1/4 coll, 15mm-es,  lyukkal  a
    közepén.  A  szerszámban  körülbelül  80-85C°-ra  lehűlt  tárcsát  egy
    manipulátor ("vákuumcsipeszes megfogással") emeli ki  és  helyezi  egy
    sínbe,  ahol  az  IBM  robot  számára  elérhetővé  válik.  A  robot  a
    fröccsöntött tárcsát a  sínből  kiemeli,  ráteszi  a  fémezőberendezés
    "fogadótárcsájára", ahol egy újabb robot a fémezőbe  emeli.  A  tárcsa
    itt nyeri el ezüstösen csillogó szép színét.


    2. Leybold fémezőberendezés

    

    A  műanyaglemezt  robotkarok adogatják a fémezőberendezésre (a fémezés
    folyamatát nem tudjuk szemléltetni)


        Alumíniumréteget  visz  fel  a   műanyagra.   Az   alumíniumtömböt
    (amelynek nemcsak a tisztasági foka, de még  a  kristályszerkezete  is
    specifikálva   van)   vákuumkamrában   elhelyezve    argongáz-ionokkal
    bombázzák. A kiszakított  fématomok  útjába  céltárgyat  állítanak:  a
    csupasz műanyagkorongot, amelyen így kb. 50-70  nanométer  vastagságú,
    egyenletes alumíniumréteg képződik.  (Ez  az  eljárás  az  úgynevezett
    katódporlasztás, amely lehetővé teszi, hogy valamely tárgyra "hidegen"
    vigyék fel a fémréteget. "Meleg" eljárások  itt  nem  jöhetnek  szóba,
    mert a polikarbonát 140C°-on kezd "megolvadni".)  Egy  kétkarú  robot,
    180 fokot fordulva ide-oda, egyik karjával a  csupasz  műanyagkorongot
    adogatja, a másikkal a fémezett korongot emeli ki. Szinkronban működik
    vele az előző robot, amely nemcsak a  fröccsöntőből  viszi  a  CD-t  a
    fémezőbe, hanem egy második ütemben a már fémezett korongot emeli át a
    lakkozógéphez. Ez azt jelenti, hogy a  műanyag  korong  csupán  néhány
    másodpercig áll szabadon, és a fémezett korong is csak  másodpercekig.
    van kitéve a levegő vegyi hatásának.
        Ez nagyon fontos dolog. Akinek vannak már ezüstlemezei, ismeri azt
    a kellemetlen jelenséget,  hogy  némelyik  Compact  Discen,  főképp  a
    régebbieken apró, tűszúráshoz hasonló lyukakat látunk, ha a korongot a
    fény felé fordítjuk. Ezek mind a gyártástechnológia  tökéletlenségének
    maradandó  bizonyítékai.  A  modern  gyártórendszerek   egyre   jobban
    kiküszöbölik az ehhez hasonló hibákat.


    3. Hamatech lakkozóberendezés

    
    

    Lakkozás. Utána a szárítás folyamata.


        A nagy  tisztaságú  alumínium  a  levegő  vegyi  hatásainak  és  a
    környezet mechanikai hatásainak nem tud  ellenállni,  ezért  a  tárcsa
    tükröző  felületét  150-200  mikrométeres  lakkréteggel  kell  védeni.
    Lakkozás közben a korong forog, a fölösleges lakkmennyiség  lesodródik
    róla. A korongot meleg levegőn szárítják, majd  egy  robot  átemeli  a
    "nyomdagépre".

    4. Tamponnyomógép

    

    A  tamponnyomógép. Mögötte a robotkarok a lézer-ellenőrző berendezésre
    és a nyomógépre adogatják az ezüstkorongokat


        Úgy működik, mint a nyomdaiparban az ofszet nyomógép,  ahol  is  a
    nyomólemezt befestékezik, gumihengert forgatnak rá, a henger  felveszi
    az ábrát, és  rányomja  a  papírra.  A  gumihenger  szerepét  itt  egy
    hatalmas  kebelre  emlékeztető,   rózsaszínű   szilikongumi   tappancs
    játssza, amely hol a festékes ábrára, hol a CD-korongra nyomódik, mint
    valami hatalmas pecsét ("egy a párna, egy a részvény"). Kettő  is  van
    belőle, tehát két színnel is lehet  nyomtatni  vele.  Mint  láttuk,  a
    CD-re nem ragasztanak címkét, hanem eleve a felületére nyomtatnak.


    5. Lézer-ellenőrző berendezés

    

    Komplex ellenőrzés a gyártás folyamán


        Amikor a "címke"  elkészült,  az  immár  teljes  fényében  pompázó
    Compact  Disc-et  újabb  robotkarok  ragadják  meg,  és  az  ellenőrző
    berendezésre viszik. Mialatt a korong körbefordul, a műszerek 15  féle
    vizsgálatot végeznek rajta. Megnézik, nincs-e  rajta  karcolás,  folt,
    fekete pötty, optikai kettőstörés,  légzárvány,  excentricitás,  egyéb
    deformáció, fröccsöntési hiba stb. Lényeges, hogy az  összes  korongot
    ellenőrzik, és egy szigorú paraméterrendszer szerint minősítik őket. A
    rosszakat a gép kiejti, egyenest a darálóba. A gépsor kihozatala eléri
    a 90-95%-ot. (Az első generációs gépeknél ez a kihozatal 30-40%  körül
    mozgott.)


    6. Egyedi ellenőrzés

    
    

    Az  egyedi ellenőrző berendezés: szintíró, hibaszámláló, oszcilloszkóp
    - és egy Revox CD-játszó, némileg átalakítva


        A gyártás közbeni ellenőrzésen  (optikai,  mechanikai  paraméterek
    mérésén)  túlmenően  a  CE  hanganyagát  is  ellenőrzik.   Ez   teljes
    játékidejű ellenőrzést jelent, tehát csak szúrópróbaszerűen  végezhető
    el, minimum minden 400. lemezen. A mérést egy - speciálisan preparált,
    stúdióminőségű  -  Revox   CD-játszóval   végzik,   ezt   hibaszámláló
    elektronika, oszcilloszkóp és egy hatcsatornás szintíró  egészíti  ki.
    Mérik a nagyfrekvenciás jelfolyam  különféle  jellemzőit,  a  reflexió
    jellegét, megadják a hibás blokkok  számát  (másodpercenként  220  van
    megengedve), továbbá, hogy hány lemezen van egy, kettő  vagy  több,  s
    különösen: javíthatatlan hiba. Ezenkívül az úgynevezett radiális  zajt
    is mérik, megállapítván, hogy "mekkora feladatot jelent"  a  CD-játszó
    számára a Compact Disc hanganyagának "értelmezése".

        Hátravolna még az utolsó gépsor, amely valójában a  legelső,  csak
    éppen  a  Glóriánál  még   nincs   felszerelve   a   mesterlemezgyártó
    berendezés. Ha jól értjük, ez az egész technológia  "lelke",  s  többe
    kerül, mint az összes  többi  gép  együttvéve.  Valószínű,  hogy  1989
    októberében már a mesterlemezek és a  fiúlemezek  (a  "stamperek")  is
    Székesfehérvárott készülnek. Jelenleg még külföldön gyártatja  őket  a
    Glória. Egyetlen matricáról elvben akár 100  ezer  korongot  is  lehel
    préselni.

    

    CD-k a "tálcákon", szállításra készen


    II. Kiadó kerestetik!


        Nem elég  elkészíteni  az  ezüstkorongot:  el  is  kell  adni.  Ez
    úgyszólván élet-halál kérdése a Glória számára. A Kft eladási s egyben
    kiadási terveiről Pasztorniczky Valéria kereskedelmi igazgatóhelyettes
    nyilatkozott nekünk:
        - Egyelőre az a legfontosabb, hogy sikerüljön  lekötni  a  teljes,
    évi 6 millió darabos kapacitásunkat. Ezt csak  úgy  tehetjük  meg,  ha
    minél  több  bérpréselést   vállalunk.   Így   megtanulunk   gyártani,
    egyszersmind kiépítjük kapcsolatainkat a világban,  ami  megteremtheti
    az önálló lemezkiadás feltételeit is. Ilyen  hatalmas  hátérrel  (mint
    amilyen a Videotoné) a Glória megvetheti lábát ebben az iparágban, bár
    a  hazai   gazdasági   körülmények   nem   kedveznek   igazán   a   CD
    elterjedésének.
        A világban a CD-gyártó kapacitások már kiépültek, mi több: túl  is
    vannak méretezve. Jó néhányan már bele is buktak ebbe, tavaly  8  gyár
    ment tönkre (norvég, svájci is van  köztük).  Közvetlenül  mellettünk,
    Ausztriában,  Salzburgban  a  Sony  most  épített   CD-gyárat,   ennek
    gyártókapacitása jelenleg évi 50 millió darab, sőt jövőre 70 millióssá
    bővítik. (Ezáltal a Sony jelenleg 18 millió darabos havi kapacitása  -
    japán és amerikai gyárat is figyelembe véve -  34  milliósra  nő!).  A
    Philipsnek is hasonlóan nagy gyárai vannak, például a DuPonttal  közös
    hannoveri üzem 1989-ben 70 millió darab CD-t állít elő.
        - Lényeges, hogy a két nagy cég saját kiadóvállalatokkal dolgozik.
    A Philipsnek ott van a PolyGram, a Sony nemrég vásárolta fel a  CBS-t,
    és ezek kötik le a Sony, illetve a Philips  CD-gyártókapacitásának  jó
    90%-át. Ugyanez magyar változatban: a Hungaroton egy  esztendőben  nem
    gyártat több CD-t, csak vagy 400 ezer darabot. Az is nyilvánvaló  már,
    hogy a Hungaroton (bár egyik alapítója a Gióriának) egyelőre csupán  a
    belföldre szánt korongokat szándékozik nálunk gyártatni. Az, hogy  itt
    forintért jut hozzá a CD-hez, nem olyan nagy  előny,  mint  amilyennek
    látszik. A CD-bizniszben ugyanis éppen  a  gyártási  költség  súlya  a
    legkisebb, szinte elenyésző a teljes árbevételhez képest, úgyhogy ezen
    már nemigen lehet takarékoskodni.* (* Lásd lapszemlénkben  az  angolok
    ezzel kapcsolatos kimutatását. A szerk.) Sajnos, ez az  egész  világon
    mindenütt  érvényes,  a  világpiac  telítődött,  a  bérpréselés   díja
    mélyponton van.
        - Ez egyben azt is jelenti, hogy hiába próbálunk  behatolni  mások
    piacára azzal, hogy mi olcsóbbak vagyunk náluk. Ebben a  szakmában  ez
    nem  megy,  mert  ennyire  csekély  megtakarítás  kedvéért  senki  sem
    vállalja a kockázatot (ti. hogy új  gyártó  partnert  keres  magának).
    Különben is  általános  bizalmatlansággal  szemlélik  a  jövevényeket,
    különösen a kelet-európaiakat. Méginkább féltik  a  szerzői  jogaikat.
    Tartanak tőle, hogy amikor a hanganyagot  átadják,  mi  nemcsak  annyi
    CD-t készítünk,  amennyire  a  szerződés  szól,  hanem  ennél  többet.
    Rendkívül nehéz komoly megbízásokhoz jutni.
        - Emiatt is döntöttünk úgy, hogy nemcsak magunk kereskedünk, hanem
    a   Videoton   Rt   külkereskedelmi   vállalatot   bevonva    keresünk
    kapcsolatokat. A  VTRT-nek  kiépített  külpiaci  szervezete  van,  így
    minden  előzetes  ismeret  nélkül  is   könnyebben   megtalálhatja   a
    kereskedelmi  partnereket.   Felkértük   a   Kultúra   Külkereskedelmi
    Vállalatot  is,  hogy  szerezzen  számunkra  úgynevezett  konstrukciós
    üzleteket. Amikor ugyanis a Kultúra a kisebb külföldi és  hazai  cégek
    között   közvetít,   esetleg   összehozhat-például   -    egy    olyan
    megállapodást, hogy a magyarok  kompaktlemezzel  fizetnek,  s  cserébe
    megkapják a forgalmazás jogát egy-egy lemezszériára. (A  külföldi  kis
    cégeknek ez azért lehet hasznos, mert Ily módon növelni tudják a lemez
    sorozatnagyságát.) Önálló licencvásárlásba most  még  semmiképpen  sem
    mehetünk bele, ez  majd  a  (később  kidolgozandó)  kiadói  politikánk
    függvénye lesz. Egyelőre a  bérpréselésből  kell  megélnünk:  van  egy
    óriási kapacitásunk, és ezt ki kell töltenünk megrendeléssel.
        - Jelenleg még mind a  három  gépsor  az  ideiglenes  helyén  áll,
    július elején kezdjük  átszállítani  őket  végleges  helyükre,  az  új
    üzemcsarnokba.* (* Beszélgetésünk idején még csak  júniust  írtunk.  A
    szerk.) A beruházási folyamat tehát még tart, arról nem  is  beszélve,
    hogy  a  mesterlemez-gyártó  üzemrész  csak  ezután  fog   elkészülni,
    márpedig az teszi ki a teljes beruházási  költség  több  mint  50%-át!
    Tulajdonképpen csak az idei 4. negyedév az, amelyben már teljes erővel
    dolgozhatnak a gépek.
        - A CD-gyártás szezonális  munka,  az  év  végén  mindig  megnő  a
    kereslet,  a  nagy  gyárak  ilyenkor  nem  győznek  eleget   tenni   a
    megbízatásoknak. Számíthatunk rá, hogy alkalmanként átengedik nekünk a
    "túlcsorduló" kapacitást - persze egyelőre csak mint  alvállalkozónak.
    De ha ránkszoknak, ha látják, hogy megbízhatóak vagyunk,  később  akár
    keretszerződések alapján, tervszerűen is foglalkoztathatnak bennünket.
    Hogy ezen ők is keresnek, tehát nekünk valamivel kevesebb jut - hát ez
    az ára, hogy be tudjunk törni erre  a  piacra.  Mellesleg,  ezeknek  a
    nagyüzemeknek esetleg jobban megéri, ha a kisebb sorozatokat átengedik
    nekünk, mintha hirtelenében bővíteni kellene a kapacitásukat.
        - Most még a kezdet kezdetén vagyunk, eddig néhány  százezer  CD-t
    gyártottunk,  s  elsősorban  a  Hungarotonnak  szállítottunk.  Egy-egy
    felvételből  átlag   1500   CD-t   préselünk,   ma   általában   ennyi
    (1200-1500-2000) darab  a  tipikus  sorozatnagyság  a  világpiacon.  A
    kisebb  sorozatok  a  technológiából  adódóan  gazdaságtalanabbak.  Az
    István a királyból több mint 10 ezret készítettünk, és eddigi egyetlen
    saját kiadású lemezünkből, a  Benkó  Dixieland  felvételéből  is  vagy
    7200-at adtunk el, ami "óriási" darabszám...
        - Most írunk alá félmillió  darabra  szóló  keret-megállapodásokat
    1-1  nyugat-európai   céggel.   Távol-keletiekkel   tárgyalunk   újabb
    félmillió  darabról.  Ha  minden  rendben  megy,  elérjük  a   milliós
    darabszámot még az idén.
        - Véleményünk szerint nekünk nem a  művészekkel  kell  kapcsolatba
    lépnünk, hanem a kiadókkal, menedzser-irodákkal.
        Távlatilag    feltétlenül    társulni    akarunk    egy    nyugati
    kiadóvállalattal,  amelynek  -  így  képzeljük  -   kifizetődőbb,   ha
    beruházás helyett  inkább  bennünket  választ.  Hogy  milyen  formában
    sikerül tető alá hozni egy ilyen megállapodást, ez még a jövő zenéje.