Hangszerviz



Címünk: Hifi Mozaik, Budapest 76, Pf.: 38, 1406 Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon! Minden levélre válaszolunk, ha nem is postafordultával; válaszboríték fölösleges. Felhívjuk Olvasóink figyelmét, hogy a levelekből alkalomadtán szabadon, bár lényegi változtatás nélkül idézünk a Hangszerviz hasábjain - hacsak a feladó nem kéri, hogy kezeljük levelét bizalmasan. Változatlanul kézérdekűnek tekintjük, ezért térítés nélkül közreadjuk a magánember adásvételi és cserejavaslatait, iparszerű foglalkozást azonban nem hirdethetünk a Böngészőben. Kérjük Olvasóinkat, feltétyenül írógéppel írjanak és fogalmazzanak tömören, mert apróhirdetésüket helyszűke esetén kénytelenek vagyunk megrövidíteni. Dualizmus Gerencsér Zoltán Kemecse, Ifjúság út 7/3, 4501 (...) A legutolsó HFM megjelenése után feltúrtam a "zeneszobát". A könyvek lapjait módszeresen megszámoltam, papírlapokat dugdostam közéjük, aztán "páratlanítottam" a bútorlábakat, csavaralátéteket szereltem ki és tettem máshová, az állványok lábai alá pénzdarabokat raktam, és matrózcsomót kötöttem mindenhová (még a cipőfűzőmre is). A HB1-ről a szivacsot száműztem, úgyszintén a lemezjátszó plexifedelét. Ráment egy délutánom (és a normális embernek kijáró tekintélyem is), de... nem, csoda nem történt, de valami más. Utána kevesebbszer fordult elő velem, hogy tíz perc zenehallgatás után kedvetlenül felálltam, kikapcsolni a berendezést. Sőt, még a rádió is egész hallgatható lett. Őszintén szólva, ezek a cikkek valószínűleg arra is jók, hogy néhány olvasó hátat fordítson a HFM-nek. Személy szerint én is vitába keveredtem valakivel nem sikerült meggyőznöm. Viszont tanúsíthatom, hogy a fent leírt "varázslatok" igenis képesek befolyásolni az ember zenehallgatási kedvét.(...) És most a legfontosabbról. Régóta tervezgettem már, hogy a Tayát lecserélem valami jobbra. Csak hát a NAD-ot sehogysem akaródzott megvennem. Aztán egy ismerősöm elvitt kocsival Bécsbe (most jártam ott először), és egy Dual CS505-3-mal tértem haza. Legnagyobb meglepetésemre a hírhedt Maria-hilferstrassén tudtuk megvenni, egy kapualjban lévő üzletben (Absolute Sound). Az egész boltban talán a Dual volt a legolcsóbb gép. (...) Természetesen amint hazaértem, azonnal összeszereltem, és amikor megszólalt, nem akartam hinni a fülemnek. Mindig is sejtettem; hogy igazatok lehet, már ami a szíj-kontradirekthajtást (is) illeti), de titokban reméltem, hogy azért mégsem olyan tragikus a helyzet. Pedig az! A Dual a saját olcsó hangszedőjével is sokkal-sokkal jobban szólt, mint a Taya az OM40-essel. És ez csak fokozódott, amikor másnap átszereltem az OM40-est. Hatalmas basszus, gyönyörű magasak, de egyik sem tüntet a jelenlétével, hanem szerves része marad a zenének! Puha, bársonyos hang, rendkívül stabil hangkép, a zene betölti az egész szobát, a térből szólal meg, oda kell figyelni rá, és: DINAMIKA!! Händel Messiásán a fiúszopránt már nem lehet összetéveszteni a női hanggal, Beethoven V. szimfóniája mindent elsöprő. Van egy rettenetes minőségű lemezem, soha még két percnél tovább nem tudtam hallgatni, se mélye, se magasa. Most már le tudtam ülni, és odafigyelni a zenéjére. (...) Lelkesedésem Benneteket talán mosolyra fakaszt, de nekem hatalmas élmény mindezt átélni. Ezt a levelet még az előtt kaptuk, hogy megjelentek volna a boltban a Dual lemezjátszók, meg a HFM a Dualok tesztjével. Mégis, hadd tekintsük Első Visszajelzésnek. Hetedhéthatár és Valutásbolt Kadlec István Szeged, Tápai u. 33., 6723 Először egy kicsit kénytelen vagyok bírálni a T. szerkesztőség munkáját, ugyanis nem mindenben tetszik a Mozaik szerkezete, tartalma. Mivel régi olvasója vagyok a HFM-nek, tudom, hogy a T. szerkesztőség már több alkalommal hitet tett arra, hogy figyelembe veszi az olvasók igényeit (is), de mintha ez nem teljesen így alakulna. Volt egyszer régen egy közvéleménykutatás. Akkor az olvasótábor több műszaki információt és több MOD-ot igényelt. Műszaki cikkek még csak-csak megjelennek, de a MOD teljesen visszaszorult a hasábokról (hacsak azt nem veszem MOD-nak, hogy cseréljem ki a berendezésem vezetékeit ezüstre). Nem érzem elengedhetetlenül fontosnak az URH-hangversenynaptárt sem; mire megy az ember januárban az előző év végének rádióműsorával. Ugyanígy nem ragaszkodnék a szerkesztők állandó fogadkozásához sem; ami a megjelenés pontosságát illeti, mi olvasók már elfogadtuk, hogy késik a lap, nyugodjanak bele ebbe a szerkesztők is. Nem tartom igazán fontosnak a Hetedhéthatárt sem. Annak idején jól funkcionált, ma aki erre kíváncsi, akár járathatja is ezeket a lapokat. Nem tudom, ugyan mennyi energiát fordítanak erre a lapszemlére; lehet, hogy csak töltelék? Amiben viszont nagyobb aktivitást várok, az a készülékek bemutatása. Ha nincs lehetőség a forintos piacról új készülékeket bemutatni, akkor merítsenek a vakításboltok kínálatából (tudom, ez elöl egyszer már elzárkóztak; rosszul tették). Ha forrásaik alapján úgy érzik, hogy egy készülék versenyképes, akkor ne csak a forintos hálózat számára ajánlják behozatalra, hanem valamelyik vakításboltnak is. Meglátják, a készülék még versenyképesebb lesz. Vagy talán Önök is félnek a kettős pénzrendszer kialakulásától? Úgy gondolom, a magyarok nemcsak videot és hifi-tornyot vennének az ilyen boltokban, dehát csak azt lehet kapni. (...) Szívesen olvasnék egy újabb kazettatesztet, mert a kínálat úgy változik, hogy már nem lehet kiigazodni a régi teszt alapján. Az új kazettákat minden számban bemutathatnák, így nem kellene egyszerre olyan sok időt fordítani rájuk... Elfogadjuk az építő kritikát. (A Szerkesztőnek főleg az tetszik benne, hogy eszerint akkor nem is kell mentegetőznie a csúszások miatt...) De azért hadd legyenek ellenvetéseink is. Hogy melyik rovatunkat hányan és kik szeretik vagy unják, arra nézve rövidesen pontos adataink lesznek, s ezeket közre is adjuk a téli kötetben. Addig hadd higgyük, hogy például a Heted héthatár a többség számára úgyszólván nélkülözhetetlen. Tény, hogy ez a többség "akár járathatná is" a külföldi lapokat. De az is tény, hogy nem járatja. Tény, hogy viszonylag sokan kíváncsiak a különféle MOD-okra. De az is tény, hogy a több ség képtelen reprodukálni még a legegyszerűbb MOD-ot is. Tény, hogy ha nagyon akarnánk, minden kötetben közölhetnénk kazettatesztet. De az is tény, hogy a kazettamérés fölöttébb körülményes tevékenység, és ha folyamatosan ezzel töltenénk az életünket, hamarosan a bolondokházában végeznénk. Még a nyugati magazinok is csak nagyritkán szánják rá magukat a kazettamérésre. Mi úgy 2-3 évenként tudunk produkálni egy-egy tesztet. Például most, ebben a kötetünkben. A legneuralgikusabb pont az Olvasónk által szóbahozott kettős pénzrendszer, amelytől mi igenis félünk, de amelyre lélekben már fel vagyunk készülve. Lelkiállapotunk skizofrén: kettős énünk van. Egyik énünk vásárolni szeretne, dollárban - másik énünk fizetést szokott kapni, forintban. Egyik énünk már hajlik rá, hogy dollárban számoljon (lásd Európa Kalauzunkat a 34. oldalon!), másik énünk azonban még visszariad tőle, hogy elfogadja a dollárt mint magyar fizetőeszközt. Hasznosnak tartjuk leszögezni, hogy a valutásboltokban még véletlenül sem azt árulják, amit a HFM szeretne. A Bóvlimpex-üzletkötők fütyülnek a mi ajánlásainkra. (Ha nem így volna, annak mi örülnénk a legjobban.) Hasznos tudnivaló még, hogy R valutásboltok egy-egy készüléktípusból csak nagyon keveset, legfeljebb néhány tucatnyit rendelek. Ugyanis minél több a modell, annál többször lehet üzletet kötni. És ők imádnak üzletet kötni. Front end Huszti Zsolt (Zsolt Audio) Tisztelt szerkesztőség, kedves Darvas László, a Hifi Mozaik 7. számának levelezési rovatában megjelent egyik levéllel (Serfőző Zoltán), illetve az arra adott válasszal kapcsolatban szeretnék két dolgot megjegyezni. Először is a hangszedők. Demonstrációinkon mi csak ajánlunk bizonyos összeállításokat, de hogy mit, mivel, hogyan demonstrálunk, azt minden esetben a leendő vásárló és/vagy érdeklődő választja ki, határozza meg. Tehát ha valaki úgy érzi, hogy a nem azonos hangszedővel való összehasonlítás nem korrekt, akkor természetesen ugyanazt a hangszedőt használjuk. Viszont éppen abban a számban, amelyben a Rega tesztje található, olvasom, hogy a "front end" legfontosabb darabja minden esetben a hangszedő, és egy MC típus mindig jobb egy MM-nél. Ennek cáfolatát azóta sem olvastam egyetlen Hifi Magazinban, Mozaikban sem. Mindezek után még érdekesebbnek találtam, hogy a Dual-NAD összehasonlításnál a Hifi Mozaik gárdája sem azonos hangszedőt használt, sőt, nem is tartotta fontosnak, hogy azonos típussal is megismételje a szeánszot... Az A-B teszt jogosultságáról vagy jogosulatlanságáról én nem akarok hosszú vitát folytatni, csak egy dologra szeretném a figyelmet felhívni. Ha az egyik módszerrel igen, a másikkal viszont nem lehet kimutatni két készülék között a különbséget, akkor a hiba nem a készülékben keresendő. A Dual 505-3 és a NAD5120 összehasonlításakor mindkét készülékben azonos (Ortofon) márkájú, hasonló hangkarakterű és hasonló árkategóriájú MM volt, tehát nem sokban tértünk el a "kötelező gyakorlattól". A meghallgatási módszerekről és az egyes hifi-komponensek rangjáról vallott nézeteink, mint a figyelmes Olvasó bizonyára észrevette, igen sokat változtak az utóbbi 5 év folyamán; részletes cikkjegyzék helyett hadd utaljunk itt csak a három és fél évvel ezelőtti, 20. lapszám (1986/1.) "Negyedik Dimenzió" című cikkére. Negatív varázslat K. Z. (pontos címmel) Amikor először olvastam a HFM-ben a Peter Belt-féle varázslatokról, s arról, hogy ezeket Ti is sikerrel vetettétek be, még eszemben sem volt kipróbálni. Nem mintha kételkedtem volna abban, hogy a hatás létezik s hallható, hanem inkább azért, mert olyan jelentéktelen változásra gondoltam, mint amilyennek számomra pl. az interconnect kábelek megfordítása tűnt. (Jobb híján írtok ilyesmiről - azt hittem -, mert az üzletek üresek, meg a pénztárcánk is, egyre inkább.) De amikor valakinél láttam ezeket a hurkokat-karikákat-papírfecniket, s az illető csak annyit mondott, hogy nála bevált, én is nekiláttam. Mondhatom, nagyon meglepődtem már az első néhány manipuláció után - méghozzá kellemesen. Ugyanazt a 10-15 perces zenei részletet vagy hússzor egymásután meghallgatva ellenőriztem a további hurkok-csomók hatását, amit nem részletezek, mert körülbelül azt hallottam, amit Ti, s a változás egyáltalán nem volt jelentéktelen, hanem döbbenetes. Eltelt néhány nap (este), s ekkor zenehallgatási szándékkal tettem fel egy lemezt. Most már jobban meglepődtem: a Walkűrök előjátékában nem hallottam a mennydörgést, pedig esküszöm, a múltkor még megvolt. S milyen furcsán, zavaróan lágyan szól minden. Vonósnégyes: igaz, hogy a hangszerek elhelyezkedése jobban érzékelhető, na de a hangjuk! Nem ilyen lágy, szétfolyó, érdesség nélküli, "kerek" a vonós hangszerek igazi hangja - arról már nem beszélve, hogy a szólamok összefolynak. Ez nem zenehallgatás, hanem csak megerőltető fülhegyezés. Az általam ismert és kedvelt énekesek hangja: ez változott meg a leginkább, s a legzavaróbban. Mindenki fojtottan, definiálatlan (azt hiszem, Ti ezt így nevezitek) hangon énekel. A legkellemetlenebb a szoprán, szép csengése eltűnik, s a mezzo-hoz kezd hasonlítani. A többi női hangfajban kellemetlenül öblösen énekelnek. A férfiak: ami a férfihangban szép, az ércesség, tömörség, adott esetben a magával ragadó erő - nagyon hiányzik. Zenekar: a szólamok, a hangmagasság nehezen érzéke111ető, főként a basszus. Így hát enyhén szólva is becsaptam magam, amikor egyetlen zenei részleten demonstráltam magamnak a hangkép javulását. Szóval, a lényeg az, hogy egyáltalán nem tetszett ez a hangzás, úgyhogy visszacsináltam mindent, s ez a tulajdonképpeni ellenpróba is ezt igazolta. Preparálás nélkül határozottan jobban tetszik. Ez volt az én fülem és az én berendezésem (Rega Planar-3, RB-300, magyar lemezjátszó asztalka, Ortofon MC20S, KFKI transzformátor, Deneb "inverz cutter", Rotel 820BX2, HB-1, Foundation állvány). Mindenesetre van egy eszköz, amivel lehet manipulálni a hangot: lágyítani, vagy éppen "visszakeményíteni", akár fokozatosan is. Persze, kérdés, melyik az igazi vagy igazibb. Nekem, sajnos, le kellett tennem arról, hogy ingyen kapok szebb zenét. A "fejlesztés" továbbra is pénzbe fog kerülni, mégpedig egyre több pénzbe. Van azonban mindennek - számomra - egy fontos tanulsága: demonstrálni (akár csak magunknak is) és zenét hallgatni, ez két különböző dolog. De - megintcsak - más dolog olvasni erről, s más tapasztalni. Néhány szót még a NAD és a Rega összehasonlításáról, kapcsolódva egy levélíró véleményéhez. Nekem is volt NAD-om, de egyáltalán nem tetszett a hangja, semmiféle manipulációval nem bírtam hallgatni. A Regát a magam részéről sem említeném vele egy napon. De hozzá kell tennem, hogy akkor még mindkettőt asztalka nélkül hallgattam, s ezért ezt a saját véleményemet is erős fenntartással kezelem. Olyan óriási a különbség, asztalkával vagy anélkül, hogy a "nélküli" szeánszot vagy meghallgatást csak nagyon korlátozottan tartom érvényesnek. (Jó, tudom, az asztalkát és ezt az utólagos okosságot is a HFM-nek köszönhetem.) További sikeres kísérletezést kívánok Darvas Lászlónak a Negyedik Dimenzióban. Öröm olvasni az olyan levelet, amely ennyire józanul érvel, s ennyire méltányolja a mások álláspontját. Igyekszünk ugyanúgy is válaszolni rá. Hogy a végén kezdjük, szeretnénk már lezárni a Rega Planar ügyét. Öt évvel ezelőtt a lemezjátszókat egy olyan tesztmódszerrel minősítettük, amellyel számos Olvasónk ma is egyetértene, különösen a műszaki végzettségűek. A lemezjátszókat kapcsolóberendezésen keresztül kötöttük az erősítőre, s persze nem asztalkára állítottuk, hanem egy 50 kilós szekrényre. Végül, s talán ez a legfontosabb, nem miniatűr hangdobozokon át hallgattuk őket. A két hangkép nemcsak a mi számunkra volt igen hasonló: a Rega gazdája maga is alig, tudta megkülönböztetni őket. És mindig az a gép szólt jobban, amelyikbe a jobbik hangszedőt szereltük. Megjegyezzük még, hogy erre a tesztre hosszú évekig egyáltalán nem kaptunk visszajelzést. Akkoriban még híre-hamva sem volt senkinek, aki a brit cégek filozófiáját képviselhette volna Magyarországon. Rátérve mármost a varázslásokra, megkönnyíti dolgunkat, hogy Olvasónk nem maradt meg a spekulációknál, hanem igenis kipróbálta a Belt által javasolt, viszonylag enyhe manipulációkat (a "jéghegy csúcsát"), és már ezek hatását is észlelte, sőt, döbbenetesnek nevezte. Nézeteltérésünk tehát csupán arra korlátozódik, hogy e manipulációk auditív hatása vajon előnyös-e, avagy hátrányos. Bármiféle hifi-berendezés, bármiféle lakásban elhelyezve aggasztó mértékben torzít, részben a készülékek tökéletlensége, részben pedig a környezet (Belt féle) szennyezettsége" miatt. A hangképben a legkülönfélébb erények és hibák ötvöződnek, szétválaszthatatlanul. Valahányszor összeállítunk (összeválogatunk) egy hifi-berendezést, ezekből az erényékből és hibákból építkezünk: arra törekszünk, hogy a hangképben valamiféle egyensúly érvényesüljön. Ez az egyensúly azonban rendkívül labilis, igen könnyen felborul. Ha valamely torzításfájtát úgyszólván "beletervezünk" a rendszerbe, akkor e torzítás eltávolításakor hiányérzetünk támad. Később, újabb és újabb javítások után minden világossá válik, de ez gyakran nem megy máról holnapra; a Szerkesztő e kötetben (máshelyütt) éppen arról mesél, hogy fél esztendejébe került, míg biztonsággal fétismerte egy ilyen torzításfajta igazi természetét. Ettől kezdve aztán már olyan irányban próbáljuk formálni a rendszert, hogy, a szóbanforgó torzítás NÉLKÜL legyen egyensúlyban. Hogy konkrétabban beszéljünk, véleményünk szerint Olvasónk pontosan azt az effektust érzékelte, amellyel behatóan foglalkoztunk a 4. kötet 45-49. oldalán. Amikor a telefonkészülék csatlakozódugóját kihúzzuk a konnektorból, a hangkép éppen olyan irányban mozdul el, mint Olvasónknál a "hurkok-karikák-papírfecnik" hatására: ellágyul, a tere pedig kitágul. Logikusnak látszik, hogy a telefondugó kihúzásával egy torzításfajtát oltunk ki. A tesztszemélyeknek a fele mégis arra panaszkodott, hogy a zene elveszítette elevenségét, szólamtisztaságát. S nem állíthatjuk, hogy nem volt igazuk. Gyöngeközepes berendezést használtunk, hangzási balanszába (HB1!) akaratlanul is "bele volt tervezve" egy érdes-reszelős magastartomány, amely - igazi, tiszta treble hiányában! - kellően hangsúlyozta a legfontosabb hangszerszólamokat. Kivonva ezt az érdességet, hiányérzetet keltettünk mindazokban, akik elsősorban a szólamokra koncentráltak - viszont kedvező hatást keltettünk azokban, akik másféle "paraméterekre" összpontosítottak. Később, más és más rendszereket összeállítva, meggyőződhettünk róla, hogy a "telefontalanítás" hatása egyértelműen előnyös. További javítások (s különösen a Belt féle manipulációk) nyomán a hangkép definiáltsága újra növekedni fog, anélkül, hogy visszatérne a régi érdessége, brutalitása. Néma auditórium Laukó Attila Bp., Batthyány u. 14., 1195 Kb. fél évvel ezelőtt tudomásomra jutott a mese, miszerint a RAMOVILL Hifi Áruházban meghallgatáson lehet résztvenni. Kiderült, hogy csak 50 Ft-ba kerül, és személyesen vagy telefonon előre be kell jelentkezni. Két-három hétig nem volt szabadidőm, sem olyan ismerősöm, aki szívesen velem jött volna. Később már volt időm, volt barátom, és be is jelentkeztünk volna, de közölték, hogy szolgáltatásukat létszámhiány miatt előre nem látható ideig szüneteltetik. Eltelt fél év, és még mindig semmi. Mintha a Hifi Áruház nem is akarná megoldani ezt a problémát. Ha már hirdetéseket, reklámokat készítenek, belevehették volna, hogy "felveszünk..."! Esetleg az áruház bejáratára is kitehettek volna egy papírt, vagy a HFM-RAMOVILL kapcsolat révén találhattak volna megfelelő embert. A HFM olvasótáborában biztos akadna nem is egy személy, aki vállalná ezt a munkát. Biztos, hogy érdeklődés is lenne a szeánszok után. Talán kicsit tehermentesítené a Zsolt Audio-t, s az auditórium is jobban ki lenne használva. Schubert Attila Bp., Batthyány u. 14., 1195 Hallottam egy barátomtól, hogy elkészült az auditórium a Belgrád-rakparti Hifi Áruházban. Akkoriban érdeklődtem utána, s tudomásomra jutott, hogy 50 Ft-ért részt lehet venni a meghallgatásokon. Nagyszerű intézmény: olcsó is, jó is. Elvégre nem mindenki fizethet 240 Ft-ot egy demóért, mint a Zsolt Audioban. Megnyíl(HAT)ott volna az út a kispénzű vagy kezdő hifisták előtt. Esetleg olyan emberek előtt is, akik idáig azt sem tudták, mi fán terem a Hifh Fidelity. De legnagyobb meglepetésemre, következő jelentkezésemkor felvilágosítottak, hogy betegség miatt az előadás elmarad, esőnap nincs, a meghallgatás szünetel. Új ember azóta sincs - csak nem belehalt a betegségébe? A RAMOVILL láthatólag azóta is gyászol. Vagy talán csak a halott iránti tiszteletből nem bolygatják meg a termet? Javaslom, hogy az áruház falán helyezzenek el egy márványtáblát az elhunyt demó-főnök tiszteletére, és indítsák újra be a meghallgatásokat. Az a terem biztosan benne van néhány forintban, hogy a bútorokról és készülékekről ne is beszéljek. Azok a készülékek halálra unják magukat ott lent. Lukácsik Zsolt Bp., Petőfi u. 9., 1195 (...) Ez az egyetlen olyan hifi-áruház Közép-Európában, amelyben bemutatóterem üzemel - de NEM ÜZEMEL! Ha már kivívta magának a RAMOVILL ezt az elsőséget, talán élnie kéne a lehetőséggel. (...) Persze az árak és a villanyszámlák emelkedése sem elhanyagolható, ezért nem csodálkoznék, ha a meghallgatások árát 50-70 százalékkal emelnék. De még így is jutányos lenne a Zsolt Audio áraihoz képest, arról nem is beszélve, hogy a Zsolt Audio-t csak a HFM olvasói ismerik, míg a Hifi Áruházban bárki megfordulhat, olyan is, aki csak véletlenül megy be. Talán mindjárt be is jelentkezik egy szeánszra, s jobb hifista válik belőle, mint akárkiből. Esetleg a pénzét is erre költi, nem cigarettára*, (* A Szerkesztő nem tudja megállni, hogy el ne mesélje az idevágó klasszikus viccet. A trafikban valaki egy doboz cigarettát kér. Egy másik vevő megszólja: "ha ezt a pénzt nem füstölné el, hanem mindig félretenné, 30 év alatt annyit takaríthatna meg, hogy a magáé lehetne az az emeletes ház ott, szemben!" Amaz visszakérdezi: "Maga dohányzik?" "Nem!" "És van háza?" "Nincs!" "No akkor jól nézze meg azt a házat ott szemben. Az enyém.") alkoholra stb. Félek, hogy mégis zárva marad a High Fidelity szentélye. Csak legalább az örökmécses pislákoljon benne! A fenti 3 levél közül kettőt ugyanabból a házból, és a harmadikat is ugyanarról az irányítószámról kaptuk, tehát gyaníthatólag kooperációban íródtak, de hát minden választópolgárnak külön-külön is jogában áll megfogalmazi a saját véleményét. "Ein Mann, ein Wort", ahogy a német mondja (kár, hogy nem erre mondja). Legrövidebb az egyenes út, ezért megkértük Ságodi Pált, a RAMOVILL Hifi Áruház vezetőjét, magyarázza meg a bizonyítványát. Íme: Az a bizonyos mécses most még valóban csak pislákol, de most már nemsokára lángra lobban, sok örömet szerezve a hifistáknak. Az előzetes megbeszélések szerint szeptember közepétől a Zsolt Audio tart szeánszokat mind a saját demonstrációs repertoárjából, mind a Hifi Áruház által a jövőben forgalmazandó Denon termékekből. Még egy pár mondat a "bizonyítványunkról". Áruházunk 1986-os megnyitása óta igazán jó alkalmat csak az 1987-es AUVIC adott a meghallgatószoba kihasználására. Az akkor itt bemutatott Rotel, Proton, NAD, Sharp, Grundig stb. termékeket megismerték a hifisták, s várták a folytatást, amely sajnos, elmaradt. Ennek az volt az oka, hogy a bemutatásra hajlandó cégek termékei áruként már megfizethetetlenek lettek volna. Hogy ne borzoljuk a kedélyeket, inkább csendben maradtunk, a szó mindkét értelmében. Az idei évtől az import liberalizálása, a turista-vámok szigorítása talán már indokolttá teszi, hogy a magasszintű audiofil technikán kívül az árban elérhető készülékcsoportokat is bemutassuk. Örömmel tölt el bennünket, hogy a HFM olvasói (a sajnálatosan negatív tapasztalatok ellenére is) érdeklődést tanúsítanak a Hifi Áruház meghallgató szobája iránt. Reméljük, a jövőben látogatóink nem csalóással, hanem friss élményekkel, tapasztalatokkal gazdagodva távoznak a szeánszról. Szeretettel várunk mindenkit szeptember közepétől!